DAGAVOND In Nederland gaat elke monument verloren 'S Sint-Nicolaas daalde midden in Antwerpen per hefschroefvliegtuig CULTUREEL NIEUWS Pieckuur-Ghepiecker lendtj ZWERVEND DOOR VLAANDEREN (1) Vele Belgen nemen hei er nog van... Diepzee-paradijs in Brugge Waierballet Hoge defensielasien maken de de fensie van onze culfuur onmogelijk Het gaat om hoge waarden De komende vrede i kwaliteit rel. 2479 >eculaas eze tijd en. Het lag van ikt een 1 over- isOm liddags ivonds, kopje eculaas emt U eculaas tevens jeurige interen >g iets U er laas is -T (Van één onzer redacteuren). JN DE GEZELLIGE cineac aan de Keyserlei (Antwerpens trots) zagen wjj hetzelfde flimverslag over paardenrennen op de banen van Longchamps als vier dagen tevoren in de hoofdstedelijke Beguliersbreestraat. In een wel voorziene winkel aan het Astridplein kwamen wij in het bezit van een be paald merk sigaretten voor dezelfde prijs als men daarvoor in Noord-Holland vraagt en op de statige, brede Frankrijklei reed een knalgele coca-cola-wagen zoals ze ook rijden over de Place de la Republique in Parijs en het Stations plein in Amersfoort. In een winkeltje in Gent, met een etalageraam van nau welijks één vierkante meter, begon de vrouw, nadat ze ons van het gewenste had voorzien, een gesprek over de vele jongens, die opnieuw voor de dienst worden opgeroepen. Als er maar weer geen oorlog komt meneer, zuchtte ze. Een verzuchting, die op hetzelfde ogenblik wellicht door duizend andere Westeuropese moeders werd geslaakt. Waarmede wjj maar willen aantonen, dat men op een zwerftocht door Belgisch Vlaanderen zeer veel aantreft, dat maar nauwelijks verschilt van hetgeen in Holland te ontdekken valt. En toch Véél, heel véél is er zo anders dan bij ons. Een beproefde manier oin iets van een ander volk te weten te ko men, is het bekijken van de etalages in de winkelstraten der grote steden. Die in Antwerpen en Brussel b.v. zijn het bekijken meer dan waard. In Antwerpen maakten we de- „tra ditionele" wandeling van het Centraal Station via De Keyserlei, de Meir met het imposante achtentachtig meter hoge torengebouw en Schoenmarkt naar de Groenplaats met haar rondfladderende duiven, het groenuitgeslagen standbeeld van Rubens, de drukbezette bankjes en het pronkjuweel van de Brabantse go tiek: de Onze Lieve Vrouwe Kerk. Na met levensgevaar de Schoenmarkt OP HET MATJE 7E hadden Arie's verjaardag met z'n drieën als geheide vrijgezellen ge vierdhuiten de sfeer van geheelont houders en andere soberheidsaposte len. Ze waren de telde tijd en de zor gen kwijt; er waren geen twisterige vrouwen, die op hen wachtten der halve: hef de riemen hoog en leve de vrijheid] Enfin toen de kastelein, na veel geVaaf, op een vergevorderd uur be gon te dreigen met marechaussee en pantsertroepen, waren ze gehoorzaam in de frisse herfst gestapt, zwevend als balletmeisjes maar niet zo mooi. De maan scheen helderde weg was breed en omdat Willem zo gauw geen zekere gelegenheid ontdektehad 'ie de brievenbus van de dames Pleizier in een klein soort waterval herscha pen. Overigens tezamen en in ver eniging" met Teun, die, bij wijze van technische assistentie, het klepje (van de brievenbus) had opengehouden, en van Arie, die op de ruiten had getrom meld bij wijze van voorzichtig aflei dingsoffensief. De verschrikte dames Pleizier wa ren in lange, witte gewaden aan de bovenramen komen kijken, maar Arie had geroepen, dat ze direct terug in d'r bed moesten. Direct en subiet en zo nietdan zou hij zelf 's eventjes aan het waterballet gaan deelnemen en dan verzopen al de katten met al d'r jongen. „We zetten de boel een meter onder water Op dat ogenblik waren twee agenten van hun fietsen gestapt en hadden ge vraagd naar namen en adressen. Arie had met n bos paling gezwaaid als tractatie vanwege z'n verjaardag en de dames Pleizier waren, gehuld in haastig omgeslagen wijde mantels, op de tenen aan de voordeur verschenen Beschouwde u dat aanbieden van paling als poging tot omkopen?, vroeg de rechter streng. De agenten schud den glimlachend hun gezonde hoofden. Nee, de feestgangers waren erg mee gaand geweest. Van omkoperij was geen sprake. „Het was meer uit goeiig heid, want ze waren nogal erg lollig", zei de jongste agent. Daar denken de dames Pleizier anders over, zei de rechter strak en de dames Pleizier, die met wollen hoofd windsels in de getuigenbank zaten> knikten lang en nadrukkelijk. Hebt u nog schade gehad?, vroeg de rechter, maar de dames betoogden, dat het kleedje en de loper netjes wa ren opgedroogd. ,Er is niets doorge lopen, maar we hebben de hele nacht geen oog meer dicht gedaan, 't Was vreselijk De officier sprak van een nachtelijk schandaal en de rechter strafte ieder der Cloche-Merlers met vijftig gulden boete. Ze stapten met gebogen hoofd de zaal uit, met vieze blikken nage staard door de dames Pleizier, die eerst van hun bankje opstonden toen de veroordeelden de deur achter zich hadden dichtgetrokken. KAREL te zijn overgestoken, schaarden wij ons tussen de mensen, die zich verdrongen voor de etalageruit van een modehuis. Rondom een tafeltje zaten in de etala ge vier dames, die met elkaar een ge- je, op en liep wat rond teneinde haar (en het publiek) de boeiende kleur en de fraaie coupe van het jasje te tonen en ten slotte op de vraag: Gunst mada me, waar hebt ge die schone pelsman tel toch gekocht? te antwoorden met de nadrukkelijk uitgesproken naam van het modemagazijn, waarvoor wij ston den. Nadat de „bontjas" weer was gaan zitten, werd het decor veranderd en ging het gesprek over op nagel lak.... DE SINT QP DE MEIR was een der grootste ma gazijnen juist bezig met het in orde brengen der Sint Nicolaasetalages. Veel was er nog niet te zien, want de ra men waren tot twee meter hoogte be plakt met pakpapier, maar de wijze waarop de Goedheiligman zou worden binnengehaald stond reeds met grote letters aangekondigd en wij moesten toegeven, dat die Belgische Sint wel een heel modern man is! Immers hij zou in deze goede stad niet arriveren per stoomboot of per auto, maar met een hefschroefvliegtuig en de piloot zou de Sint met zijn knecht afzetten op een plein midden in de stad. Daarna zou Sint een zegetocht maken, met 'n stoet, die zou worden samengesteld uit spe ciaal daartoe uit Nice in Zuid-Frank rijk „meegebrachte" Carnavalswagens.. Dat het de Belgen ondanks het on prettige werkloosheidscijfer over het algemeen voor de wind gaat, blijkt niet alleen uit het feit, dat zij per maand acht millioen kg roomboter consumeren en het indien enigszins mogelijk doen zonder margarine of uit het grote aan tal auto's, dat men hier langs de weg ziet (en dit zijn bijna alle z.g. grote wagens), maar ook uit de in de win kels aangeboden artikelen. Een zekere weelde is overal aanwezig. De speelgoedzaak in de Steenstraat te Brugge heeft een grote etalage geheel ingericht als een soort diepzee-paradijs. Er „zwommen" vreemde vissen door kleurige grotten. Op de bodem van de zee opende een matroos het deksel van een grote zeemanskist vol met het fraaiste speelgoed en de duikbootcom mandant, die met zijn vaartuig door deze sprookjeswereld zweefde, en de klep van de toren opende, was een 'en al verbazing over hetgeen hij te aan schouwen kreeg. Stel u ook eens voor: geweldige teddy-beren, grote verfdozen en de mooiste sprekende poppen, ge- GHEDENCKKLANCK Den Knypcat veur den dagh ghehaeld, ontsteeckt het olypitje! Nu gheen musieek uyt Hilversum, gheen aerdigh scheemersitje. Voorwaer, wat Pieck is, dat is naer. Wy pieckeren nu stille. De vrucht van 't menschelyck vernuft is kwaelyck ons ter wille. Thansch siet men ons met Ianghen baerd (we pleeghen dróógh te scheeren) de huysvrouw wascht nu met den hant haer ghrooten stapel kleeren. Het stof Ieyt duymendick in 't ront, de stofsuygher mot swyghen, oock kan ick 's morgens by 't ontbyt gheen knaprich toast meer kryghen. Het „dryvertjen" vervanght den lamp, want wy syn goede soonen van 't Pieckuur-pieckrent Vaderlant der duyst're regionen. Ons ooverhemt hangt slap en raer, het wordt niet meer ghestreecken, de Yskast heeft een mild klimaet met vroegher vergeleecken. Maer och, wy draeghen 't al met lust: leest wat de Cranten schryven: „De Vaderlantsche Industrie en mot togh draeyend blyven! Sy helpt het lant weer booven Jan en uyt het diepe duyster, De lampjens gaen toch ééns weer aen, en dan in meerd're luyster". Soo bouwt nu Philips radio's en Storck maeckt Hyschwercktuyghen. De NSF maeckt 'n apparaet, waermee men stof can suyghen. Bjj Werckspoor can men desghewenscht een Dieseltreyn gaen koopen. Maer wie maeckt eygentlyck de stroom om 't spul te laten loopen? THOMASSIUS De Meir met het 88 meter hoge torengebouw in het centrum van Antwerpen. sprek voerden. Wat ze elkaar te ver tellen hadden, kon het publiek buiten via een aan de gevel aangebrachte luidspreker vernemen. Op uitnodiging I land zijn de vette jaren van Charles van de gastvrouwe stond een der da- Dickens geworden tot een niet weer- mes, gehuld in een driekwart bontjas- kerend sprookje. r\E MINISTER van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen heeft een luxe uitgave van Multatuli's „Volledi ge Werken" aangekocht voor de prijs van f 500. Het Multatuli Genootschap heeft n.l. aan de regering, aan de re publiek Indonesia, een aantal grote steden, organisaties en particulieren gevraagd een luxe uitgave van deze werken te kopen, teneinde een „gewo ne" uitgave mogelijk te maken. De 23-jarige Haarlemse letterkundi ge Harry Mulisch heeft de Reina Prin sen Geerligsprijs, die dit jaar voor de vijfde maal werd uitgeloofd, verwor ven als beloning voor zijn roman „Ar chibald Strohalm". Acht jaar geleden werd Reina Prinsen Geerligs, op 24 No vember, in het concentratiekamp Ora- niënburg gefusileerd. Haar ouders stelden ter herdenking de Reina Prin sen Geerligsprijs in. Er waren ditmaal dertig inzendingen. De prijs is als ge woonlijk in de aula van de Gemeente universiteit te Amsterdam uitgereikt. De staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft op drachten voor letterkundig werk ver leend aan K. van der Geest, Bert Schierbeek, Koos Schuur, Nico Ver hoeven, Hendrik de Vries en J. de Haan. Als blijk van waardering voor het gehele oeuvre van de auteur heeft het - bestuur van de Jan Campert Stichting *I] en kant' kostbaar als een dr Constantijn Huygensprijs 1951 (groot echte baby maar zelden te dragen krijgt. Enkele oudere Engelse dames, die met ons naar dit speelgoedluilek- kerland stonden te kijken, drukten hun bewondering voor al dat moois uit met de uitroep: It is a crimeIs het niet „zonde"? Ja, ook in het goede Enge- f 2000) toegekend aan de Vlaamse schrijver Willem Elsschot (pseudo niem voor Alfons de Ridder) wonen de te Antwerpen. De te Parijs wonen de schrijfster Josepha Mendels ontving de Vijverbergprijs 1950 (f 1500) voor haar roman „Als de wind en rook". De bekende dichter Hendrik de Vries ont ving van de Stichting een essayprijs (f 500). (Van onze speciale verslaggever) BE OUDE KERK in Amsterdam staat op instorten en is voor het publiek ver boden. De Nieuwe Kerk (nationaal monument bij uitstek, waar onze Koningen en Koninginnen worden ingehuldigd) eist dringend herstel. De Hervormde ker ken in Beverwijk en Coevorden zijn in verval. Het typische houten kerkje in Vclendam idem. De St. Jacobstoren in Den Haag moet gedeeltelijk worden ge sloopt. Er moet onmiddellijk iets gedaan worden voor het behoud van de be roemde St. Licvenstoren in Zierikzee, de Geertekerk in Utrecht, de Agnieten- kapel in Gouda, het Hofje van Heythuyzen in Haarlem, het oude stadhuis in Almelo, de Grote Kerk in Dordrecht, de Balans en de gasthuiskapcl in Middel burg. Tienduizenden mooie oude huizen verkeren in verwaarloosde toestand: nig aandacht voor heeft en redeneert „dat die oude geveltjes (sommigen spreken ook wel van „ouwe rommel"!) toch niet zo belangrijk zijn", daar is men in deze vermaterialiseerde tijd helaas aan gewend geraakt. Dat echter ook de overheid veel te weinig doet om onze cultuur te behouden, acht De detective-roman van de Frans man Maurice Dekobra „Operation Ma- gali" is bekroond met de prijs „Quai des Orfèvres". De Italiaanse schrijver Ignazio Silone heeft medegedeeld, dat hij van plan is „zijn plicht als socialist en democraat" voortaan uitsluitend als schrijver te vervullen. Eertijds stond hij aan het hoofd van de links ge oriënteerde sociaal-democratische par tij. Hoewel hij hiermede niet defini tief brak, stond hij later in nauw con tact met enige communistisch gezinde politici. J-JET BESTUUR van de Nederlandse filmclub heeft aan de door Redato Castellani vervaardigde Italiaanse film „Onder de zon van Rome" het praedi caat „Film van de maand" toegekend. De Hoofdstad-operette bracht Dins dag j.l. de honderste opvoering van Robert Stolz „Ich küsse ihre Hand, Madame". En daarbij zal het wel niet blijven. Wij geloven gezien het succes, dat een tournee achter dat cijfer nog wel een nulletje zal plaatsen. En wij blijven maar prijzen uitrei ken. De „lichte muziekprijs" 1950 is toegekend aan de componist Klaas van Beeck. De tekst van deze „song" was gemaakt door wijlen Dico van der Meer, die posthuum in de prijs deelde. De bekende zangvereniging „Maas trichter Staar" zal in Januari een driedaagse concertreis maken naar Parijs. Ook de Amsterdamse Nieuwe Kerk, met het Paleis op de Dam een der sieraden van ons nationale plein, moet noodzakelijk gerestau reerd worden. Als men daar het geld dat JDamstadtgekost heeft (tijdens dit Festival werd boven staande foto gemaakt) een: had besteed LIET IS met het Nederlandse monu- mentenbezit op het ogenblik treu rig gesteld. In kringen, die zich bezig houden met de bescherming van onze men een zeer bedenkelijk verschijnsel, cultuur, begint zich een ernstige, be zorgdheid af te tekenen. De opsomming waarmee dit artikel Men ontveinst zich niet. dat we aanvangt' is slechts een Mer summier moeilijke tijden doormaken en dat de ""treksel uit een Ijjst van 148 monu- defensie een allesoverheersende plaats meuten, waarvan de minister van On- moet innemen. Maar men laat zich niet derwüs, Kunsten en Wetenschappen, in afschepen met de dooddoener „dat men zijn Memorie van Toelicbting „y niets heeft aan =lc cultuur als men die niet verdedigen kan". Eerder draaien zij dit om en zeggen „dat er geen de fensie behoeft te zijn als men de cul tuur verloren laat gaan, want dan heeft men niets meer te verdedigen" De defensie van onze .cultuurmonu menten acht men zeker zo belangrijk Men maakt zich vooral zo bezorgd, omdat van overheidswege veel te wei nig voor het behoud van onze monu menten wordt gedaan. Dat het publiek daar over het algemeen te wei de begroting zelf erkent, dat zij „noodza kelijk en dringend" gerestaureerd moe ten worden, willen zij niet aan verval worden prijs gegeven. Daarvoor zou onmiddellijk een bedrag nodig zijn van f 18.770.220,—. Voor het gehele land is echter slechts f 2.200.000.beschik- NAAR VASTE GROND CERST de zwerver weet wat vrede be tekent. Want vrede is het huis waar je veilig bent, waar de angst zwijgt, waar de voorzorg onnut geworden is. Juist daarom is vrede zo onbereikbaar gebleken, omdat de mens steeds zwerft en zwerven moet. Adam, het proto type van de mens, werd verdreven uit het Paradijs om met moeite en in het dagelijks zweet te zorgen voor zich en de zijnen. Kain, zijn opstandige zoon, werd om zijn doodslag verbannen naar het land Nod. En Nod betekent: om zwerving. Odysseus, een ander oer mens, zwierf een ganse aarde door voordat hij zijn thuis en daarmee de vrede bereiken kon. De wandelende Jood, die naar het oude verhaal wei gerde het kruis van Christus op zijn schouders te nemen, zwerft volgens deze diepzinnige legende nog steeds langs iedere weg. Adam, Kain, Odys seus, de wandelende Jood: het zijn al len figuren die iets diep menselijks verbeelden, namelijk het zwerven en het zwerven moeten. Ongetelde dui zenden hebben hun sporen getreden, de ontheemden na deze oorlog, de vluch telingen in Korea, de Italianen in het overstroomde Noord-Italië. Al deze mensen verlangen in hun zwerftocht naar huis, naar de plaats waar zij vei lig zijn. waar de voorzorg onnut is en de angst zwijgt. Nu zou het onrechtvaardig zijn te beweren, dat in onze huidige wereld niemand ooit oprecht de vrede gezocht heeft. Want gezocht is deze vrede wel, verwerkelijkt echter nooit. De enige vraag die daarom zin heeft is deze: Hoe komt het dat de vrede zo vaak gezoeftt en zo zelden verwerkelijkt is? Stellig omdat deze vrede op een verkeerde wijze is gezocht. De vrede zoeken be tekent steeds: de wereld tot het thuis van ieder maken. Vrede houdt in dat ieder genoeg te eten heeft, dat ieder behoorlijk wonen kan, dat er levens perspectieven zijn voor ieder mens, oud of jong, rijk of arm, van dit volk of van dat volk. Vrede betekent, dat ieder het recht en de mogelijkheid heeft om volledig mens te zijn. En wel zo dat niemand zelfs maar de kans heeft aan een ander dit recht en deze mogelijkheid te ontnemen. Vrede in deze zin opgevat houdt dus in, dat we de wereld als zodanig maken tot een heel groot huisgezin. In het gezin im mers is het kind veilig, onbevreesd. Daar leeft het in echte, diepe vrede. Maar de wereldvrede is zo vaak ver troebeld door de „vader", die als hoofd van dit grote gezin werd gesteld. Hit- Ier heeft zich in dit opzicht opgewor pen als „vader" van heel Europa. Sta lin is dit momenteel voor een geheel werelddeel. En laten wij eerlijk zijn: elke politicus eist min of meer uitge sproken deze vaderrol voor zich op. De wereld zal vrede hebben onder: Na poleon, Hitler, Stalin, Truman? Het is wrang om deze gedachte te vervolgen. Want ieder ziet dagelijks opnieuw in z'n krant hoe absurd dit alles is. Geen enkel mens bouwt een gezin door uiterlijke maatrejfden, door een dictatuur, door een al of niet ka pitalistisch systeem. Het vaderschap als zodanig is immers in geen enkel opzicht te vergelijken met iets poli tieks, met een getroffen maatregel, me» dwang of recht of rede. De relatie van het kind tot zijn vader is een zo van zelfsprekende, dat elke verklaring daarbij nutteloos is. In een goed gezin behoeft de relatie tussen de kinderen al evenmin geregeld te worden. Deze relatie is er en is als zodanig goed. Het is deze vanzelfsprekende vrede, die Christus heeft willen brengen. De laatste maand die nu nog voor ons ligt, is de maand van de verstilling, van de innigheid, van de warmte, van de hui selijkheid, van de vele feesten. Het is die maand van het jaar, waarin ieder het dichtst leeft bij de vrede, of al thans het meest verlangt naar de vre de. naar het thuis. Men moet al hope loos verdwaald en zwervend zijn, om op de Kerstavond niet thuis te zijn, maar rond te zwerven in een dancing, in een kroeg, bij vreemden. God heeft door de armoede van Christus die Hii in de wereld zond, een centrum van liefde willen geven, waar rondom ieder welkom is. Kwamen in Bethlehem niet koningen en herders bidden, kapitalisten en proletariërs, Oosterlingen en Westerlingen? Is er toen over de vrede gesproken, gede batteerd? Zijn er demarcatielijnen vastgesteld? Het is opnieuw wrang dit alles te overdenken. De vrede wordt niet be vochten. de vrede is niet het eind van een oorlog, de vrede wordt niet ge maakt of ondertekend. De vrede wordt geaccepteerd in het ontvangen van de liefde, in het knielen voor de Almacht, in de tocht naar het kruis. Christus" komst op aarde is de verbeelding van de waarachtige vrede voor alle zwer vers. ALS men verneemt wat er in ons land ren, wat er de laatste jaren reeds ver door verwaarlozing, doorbraak, af- loren is gegaan door brand en oorlogs- braak en verbouwing, opzettelijk aan geweld (het kasteel Doorwerth, de to- monumentenschoon wordt vernield en ren van de Walburgskerk te Zutphen, prijs gegeven, dan slaat een welden- de Koepelkerk van Willemstad (dé kend mens de schrik om het hart. Er eerste Protestantse kerk van ons land), gaat bijna geen dag voorbij of Neder- de St. Laurenskerk in Rotterdam! land verliest een monument en van prachtige pakhuizen in Amsterdam! baar. Alleen voor het herstel van de onze molens valt er gemiddeld iedere het Poortershuisje in Groningen enz.), Oude Kerk in Amsterdam zou in feite Tn modernitrin^ rati°naUsatie .°preckt verontwaardigd te kunnen en modernisering. worden, als men ziet hoe door schul- e maal zoveel nodig z*jn. Men behoeft zich slechts te herinne- dige nalatigheid of verwaarlozing en zelfs door opzettelijke sloping, onsmo- numentenbezit wordt aangetast. Het publiek, maar vooral de over heid moet inzien, dat er een andere mentaliteit moet groeien en dat er in grijpende maatregelen zullen moeten worden genomen, wil^Nederlands cul tuur geen verliezen gaan ltfden die on herstelbaar zouden zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1951 | | pagina 7