Tokio is een wereldstad Ontmoeting in spoorweg-coupé 695 stations, 5399 bruggen Ruim tienduizend ontheemden regeren thans zichzelf Journaal van een K.L.M.-reis (II) Japanners zijn energiek Opheffing spoorlijnen aangekondigd Waarschijnlijk niet gauw duurdere electriciteit Vier vrije vluchielingengemeenien in Beieren Nieuwe industrieën opgebouwd Kerstweek in Nederland Nederl -mon kri non in ons Isnd er nog niet veei van gehoord, „compo- Scheepvaartberichten VRIJDAG 4 JANUARI 1952 (Van onze speciale verslaggever) TOKIO is een grote stad, dat weet iedereen, maar wie er voor het eerst in zijn 1 leven komt, slaat niettemin de handen ineen van verbazing. Vooral wie tevoren reeds in het Oosten heeft rondgekeken en weet hoe hij zich een Oosterse millioenenstad moet voorstellen, die staat in Tokio, om het nu maar eens heel DODulair te zeggen, met zijn oren te klapperen. Nooit zal ik de indruk vergeten, die ik onderging, toen ik vanaf het vliegveld Haneda door de uitgestrekte voor steden (die in hun verspreide laagbouw veel gelijken op andere Oosterse steden) het centrum binnen reed. Dit centrum is een verzameling van kolossale gebou wen zeven, acht, tot tien verdiepingen hoog, die aaneengereid staan langs brede boulevards'en mijlenlange straten, waarin een verkeer krioelt, dat zich qua drukte en intensiteit met iedere wereldstad meten kan. tot 50.000 toeschouwers kunnen bevat ten, ruim 200 athletiekvelden, 59 zwem baden waaronder één met een capaci teit voor 12000 toeschouwers, wieler banen en paarden race-banen, en voor de rustiger ontspanning 215 parken en 378 tuinen, d.w.z. 60 vierkante meter groen per inwoner! Behalve dat Tokio het bestuurscen trum is van Japan en een centrum van kunst en cultuur is het ook een bol werk voor handel en industrie, het geen wel blijkt uit het feit dat er alles bij elkaar bijna 25000 fabrieken zijn gevestigd, dat is ruim 11% van de Ja panse industrie. aaT ik u betreffende dat verkeer L meteen enige cijfers geven, ze zul len duidelijker spreken dan woordem Dat verkeer wordt verzorgd door de Nationale Spoorwegen, verscheidene particuliere spoorwegmaatschappijen, Lm en autobus, de ondergrondse en door een ongelofelijk aantal taxi s. De gezamenlijke spoorwegen yervoe- ren in Tokio zelf (er ligt een ringbaan rondom de city, met zijlijnen naar alle voorsteden) per jaar 2200 millioen pas sagiers! Er zijn in de metropolis 40 grote stations, terwijl het totale aan tal stations het ongelofelijke aantal van 695 beloopt! U zult, als u dat leest, geneigd zijn te denken, dat de spoorwegen in Tokio dan wel de rol zullen vervullen van de tram in andere grote steden. Ver eis u niet. Er zijn bovendien 38 tramlij nen, die tussen 448 haltes per dag bijna 1% millioen mensen vervoeren. De ondergrondse, die in 1927 in be drijf kwam, stelt niet zo heel veel voor, zij bestaat slechts uit één lijn van ruim 14 kilometer (een tweede lijn is in de maak), maar zij vervoert per dag toch altijd nog 600.000 mensen! En dan zijn er nog 17 openbare en particuliere bus-ondernemingen, die met 1318 autobussen over een afstand van ruim 42 millioen kilometer per jaar 1650 millioen passagiers vervoe- ren. Per dag vervoeren trein en bus te- samen dus zo ongeveer 12% millioen passagiers! Dat wil zeggen, dat bijna iedere -énwoner van Tokio gemiddeld twee keer per dag in een trein, tram of bus zit, want de stad telt een kleine 7 millioen inwoners op een oppervlakte van ruim 2000 vierkante kilometer. De snelheid der treinen, hun fre quentie, het uitstekende materiaal en de preciesheid waarmee gereden wordt, zijn wonderbaarlijk, maar dat is een apart verhaal, waar ik later nog wel eens op terug kan komen. Wat-kan ik u verder nog voor cij fers geven, die u een indruk zullen geven van de grootte van de Japanse hoofdstad? Zo versehrkkelijk veel water heb ik er niet gezien, maar toch telt de stad maar liefst 5399 bruggen. Het stadsplan voor deze enorme hui zenzee is vrij modern. De kern van de stad wordt gevormd door het keizer lijk paleis, dat met zijn uitgestrekte hoog ommuurde parken en brede grachten een geweldige oppervlakte beslaat. Vanuit dit centrum leiden ze ven grote boulevards, van 16 tot 34 m. breed, in alle richtingen, om zich ver derop weer waaiervormig te splitsen. Door een wir-war van straten zijn deze boulevards onderling weer ver bonden. De Amerikanen hebben de vaak schilderachtige maar soms onuit sprekelijke en moeilijk te onthouden Japanse straatnamen, eenvoudig ver vangen door Avenue A, B. C etc. en net als in New York spreken zij in Tokio van 1st street, 2nd street enz. Alleen de Ginza, de drukste winkel straat van de Japanse hoofdstad, die kent iedereen bij de Japanse naam. Maar dat is ook een makkelijke naam. Het wordt wat moeilijker als u zijn moet op no. 19 Sekiguchidaimaché, Bungkyo-ku. Daar woont de aartsbis schop van Tokio, mgr. Peter T. Doi. Daar ben ik op audiëntie geweest en zelfs de Japanse taxi-chauffeur die ik het adres in het Japans onder de neus hield had alle moeite om het te vinden. Hij heeft er zeker een kwar tier (en 200 yen) extra naar moeten zoeken. Als je in Tokio een uitnodiging krijgt voor een cocktailpartij of een etentje, dan zit er meestal een platte grond van de stad bij, waarop precies staat aangegeven waar de gastheer woont. Nog meer cijfers? Er zijn 72 univer siteiten in Tokio, tientallen musea, neer dan 40 bibliotheken, 12 theaters (4.980.000 bezoekers per jaar), 189 bio scopen (850.510.000 bezoekers per jaar), 3811 Shintaistische tempels en bede huizen. 3163 Boeddhistische tempels en 477 katholieke en protestantse kerken Voor de sportieve inwoners van Tokio zijn er drie grote stadions die 40.000 Als men weet dat bij de grote aard beving van 1 September 1923 het grootste deel van Tokio werd verwoest (en in 7 jaar weer opgebouwd) en dat de stad in de jongste oorlog nog zwaar der werd getroffen (en nu weer als een phoenix uit haar as herrijst), dan is 't duidelijk dat het huidige Tokio een moderne stad is (het centrum werd overigens door de Amerikanen nage noeg niet gebombardeerd) en hoe men verder ook over de Japanners mag denken, men zal moeten toegeven dat zij prestaties hebben geleverd, die (vooral voor een Oosters volk) zeer bijzonder zijn. Want dit is één van de eerste zaken die men zich in dit merk waardige land realiseert: als men elders in het Oosten iets geweldigs ziet (mo numentale gebouwen, grote spoorweg emplacementen, havenwerken etc.) dan zijn dat bijna nooit werkstukken der autochtone bevolking, maar dan hebben de Engelsen, de Amerikanen of de Nederlanders dit tot stand gebracht; in Japan echter zijn het de Japanners zelf die dat gewrocht hebben (zij het ook grotendeels als succesvolle copyis- ten) en feitelijk in een ongelofelijk kort tijdsbestek. Hoe dit mogelijk was zal een volgend artikel verhalen. Gezicht op de boulevard tegenover de Wadakara-poort, één ingangen van Keizer tijk Paleis te Tokio. van de Ir. F. Q. den Hollander, president directeur der Nederlandse Spoorwegen, heeft In een bijeenkomst te Utrecht verklaard, dat er niet is te ontkomen aan opheffing van enkele spoorlijnen, als gevolg van de stijgende kosten van onderhoud en nieuwe aanschaffing. Autobussen kunnen op de betreffende lijnen op bevredigende wijze in het vervoer voorzien. Het voornemen van minister Van den Brink om de electriciteitstarieven boven een kwantum van 240 kwh met 25 te verhogen, zal, naar het Hdbl. verneemt, voorlopig nog wel niet kun nen worden gerealiseerd. Om dit plan te verwezenlijken zullen n.l. verscheidene bezwaren, tegen de invoering van deze prijsverhoging te berde gebracht, moeten worden over wonnen. In de noordelijke provincies is men b.v. van mening, dat een prijs verhoging van het electriciteitstarief niet noodzakelijk is voor investeringen. In de tweede plaats vraagt men zich in sommige kringen af of het doel, dat minister Van den Brink met de prijs verhoging boogt, n.l. vermindering van het electriciteitsverbruik (en dit om kolen te besparen) zal worden bereikt. Het probleem van de electriciteits tarieven wordt thans door een speciaal daarvoor ingestelde commissie bestu deerd. Haar rapport zal allicht enige maanden op zich laten wachten. (Van onze correspondent te München) UET WAS in Juni 1945, dat enige Sudetenduitsers, die plotseling uit hun ge boorteland verdreven waren, in de buurt van het stadje Kraiburg in het district Mühldorf in Opper-Beieren aankwamen. Ze bezaten niets dan wat ze aan het lichaam droegen en wat bundeltjes met de allernoodzakelijkste ge bruiksvoorwerpen. De bezorgheid van de gemeente-vaderen was niet gering. Maar de vluchtelingen wilden werken. Ten slotte slaagden zij er in op het ter rein van een vroegere fabriek van kruit- en springstoffen bij Kraiburg waar van de gebouwen oorspronkelijk opgeblazen zouden worden, een industrie te vestigen, die zich dank zij de onvermoeide werkkracht van de vluchtelingen snel ontwikkelde. Duitse ex-kanselier richt zich tot Bondsdag De voormalige Duitse Rijkskanselier dr. Joseph Wirth, heeft aan de leden van de Westduitse Bondsdag en Bonds" raad een brief gestuurd, waarin hij er voor pleit, geen beslissing over het plan-Schuman te nemen zonder het Duitse volk te raadplegen. Volgens de Westduitse minister voor zaken aangaande geheel Duitsland, Ja kob Kaiser, is Wirth, aan de com munistische propaganda ten prooi ge vallen. Hij heeft o.m. besprekingen met generaal Tsjoeikof gevoerd. DIJ de Sudentenduitsers voegden zich in de loop van de tijd ontheemden uit Silezië, vluchtelingen uit de Ooste- ijke zone, geëvacueerden uit het Bonds- gebied en vrijwillige arbeiders uit Beieren en zo groeide de nederzetting aan, totdat deze op 1 April van het vorige jaar door de Beierse regering onder de naam Waldkraiburg als zelf standige vluchtelingen-gemeente werd erkend. Het was de éérste gemeente van deze soort in de Bondsrepubliek. De oprichting was een experiment, dat succes had en spoedig navolging vond. Thans zijn er in Beieren reeds vier zelfstandige vluchtelingen-gemeen ten met bijna tienduizend inwoners, die uitsluitend door ontheemden bestuurd worden. In alle vier gemeenten: Wald kraiburg, Geretsried (district Wolfrats- hausen), Traunreut bij Traunstein en Neustraubling (district Regensburg) zijn de Sudentenduitsers in de meerderheid. Waldkraiburg had bij de oprichting on geveer 2200 inwoners, thans bedraagt dit aantal reeds 3215. Door de 159 in aanbouw zijnde woningen zal het aan tal inwoners vóór 1 Mei 1952 nog met 450 500 personen vermeerderd worden, afgezien van de natuurlijke bevolkings toeneming. Het plan bestaat om hier een stad van omstreeks 18.060 mensen te doen groeien. In Waldkraiburg zijn 56 industrie- en exportondernemingen, waaronder al leen 15 fabrieken voor de glasindustrie. K I I I A I I I opgevoerd, maar de buitenwereld had I ICUCII. nf/JCimOI/C/l III KJI IJ SC3IIU sitie.ieer studeren", zei Willem, -„kost (Van onze speciale correspondent) „machtig excuus". Zij kregen elk een W/anneer u dit onder ogen krijgt is het verlofpas, tien dagen geleden, dat er twee Him veel geld. Om mijn lessen te kunnen betalen heb ik dus een baantje gezocht. iTufm stapten er twee Amerikaanse Een tijd lan® uik oa' bedrijfsteke- Amerikaanse troeoens'chepen voeren militairen in de trein naar Nederland. "aar e" p f€n Pr tlSe tljd Amerikaanse iroepenscnepen voeren nn het nerrnn doorgemaakt als brakeman op Amen- ter hoogte van wat men maar moet ac- ZlJ hadden elkaar op net perron even k vrachttreinpn die eindeloze centeren als een havenstad in Eurona" opgenomen. Maar aangezien elk tot Kaanse vracnttreinen, die endeioze Ihk had een paar dtdzend man aan een andere divisie behoorde hadden zij slie^en wagons die voornamelijk des kik nau een paar auizenu man aan nachts rijden. Mijn taak was om wa- boord, die daarin gestouwd waren met met veel meer gezegd dan „Hyia konnelen en hand die hose efficiëncv waarom de Ameri- een vriendelijk hallo. Toen wij uit de gons en af te koppelen, en hand kanen "beroemd zijn Elk man had on- restauratie-wagen kwamen vonden wij en span "s ?e veNenen aan e geveer evenveeltaWeke cenümeter ze in ons compartiment, en zeiden ook crew van de eng\ne' Het waren lange fu^ht als d™gemiddelde sardine-in-blik „hyia" .Daarmee, dachten wij, was aan TotTTooLlr maand "was olie heeft. Aan boord van het ene schip de beleefdheid voldaan. Wij stonden op °5vendien hebben wii de zat soldaat Willem Lodewijk De Jager, het punt de schrijfmachine uit het ba- Lste aLnturen bèleefS" zoon van een KNIL-kolonel; aan boord gagenet te grijpen om wat achterstal- Z0£F® Delee van het andere Marcel Blaakman, zoon lige correspondentie af te doen, toen d E daa de cabine plotseling èelastte van een der kinderrijkste Nederlandse een van de Amerikanen ons op de Op een gezinnen, die in 1949 naar de V.S. wa- schouder tikte en rn het Nederlands ™et LLr„Tnrie nlekL^a?'de trein ren geëmigreerd. Beiden voelden zich, zei: „Ik ga ook de Hollandse grens LT v^el gektok en geraTel dtr kop" zpals men dat van een „raw recruit" over". De andere Amerikaan lachte ff®1 g®K""*J™L gefatal rf* p kan voorstellen: matig. De een had toen. „Nou", zei hij, in even vloeiend L |f,rir Li Lnrnver nn rie railV nooit van de ander gehoord Hoe kon Nederlands, ik ook!" zorgvuldig salamalikoe's te maken. Het a w f'v t a6 i ktTT Jun was uiteraard het einde van alle b]eek dat de door sl overval. de Westkust van Amerika toen zijn correspondentie, t Is een verrassend nieuwe Oom Sam de vinger op De plaats telt verder 41 handelsonder nemingen, waaronder 18 levensmidde lenzaken en 9 restaurants en bierloka len. Verder hebben zich in de vluchte- lingenstad nog 73 handwerkslieden van allerlei ambachten gevestigd. De vluchtelingengemeente Geretsried, die tegelijk met Waldkraiburg werd opgericht, heeft 2758 inwoners. De be volking hiervan bestaat eveneens voor het grootste gedeelte uit Sudetenduit sers, dan volgen Duitsers uit Hongarije, Silezië, Roemenië en uit Slowakije. Ook hier is een industrie-nederzetting ont staan. In de buurt van Traunstein in Opper- Beieren ligt de vluchtelingengemeente Traunreut, die op 1 October 1950 werd opgericht. Deze gemeente heeft thans 1960 inwoners. De Siemens-Schuckert- werke hebben hier een fabriek, waarin 1100 arbeiders werkzaam zijn; verder is er een textielfabriek, een fabriek voor meubelen en houten voorwerpen, een fiinmechanisch bedriif, een snoepgoed- fabriek, en een glasbedrijf. De jongste vluchtelingengemeente werd op 1 April van dit jaar in Neus traubling bij Regensburg gesticht. De gemeente heeft op het ogenblik 1400 in woners. Ook hier is een levendige in dustrie. Wat de mensen in de vrije vluchte lingengemeenten b(j elkaar houdt en verbindt, is het gemeenschappelijke lot, dat arm en rijk zonder onderscheid ge troffen heeft. Wat hier geschapen is, is alleen op de capaciteiten van iedere medewerker en de onbuigzame wils kracht van de ontheemden opgebouwd, Met de genoemde vier vluchtelingenge meenten is een begin gemaakt met een nieuwe ontwikkeling In de Bondsrepu bliek. Waldkraiburg gaf het voorbeeld, andere plaatsen volgden. Pyromaan ter beschikking van Je Regering gesteld De 34-jarige Amsterdamse kellner Theo van M., die gedurende de afgelo pen zomer in verschillende huizen en auto's brand had gesticht, is gisteren in een geheel nieuwe rechtzaak door de Amsterdamse rechtbank veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf met aftrek i terbeschikkingstelling van de regering. AMERIKAANSE MARINE SPREEKT „DRIJVEND EILAND" TEGEN De Amerikaanse marine heeft tegen gesproken, dat zij een „reusachtig drij vend eiland" zou bouwen voor gebruik in de Atlantische Oceaan als aanleg plaats voor schepen en landingsplaats voor vliegtuigen. correspondentie, t is een verrassend vergissing met een gloednieu- hem gehoor om door een Amerikaan m goed Wo Mercnrv van de wee was geraakt richtte; Marcel Blaakman had 3000 mijl Nederlands te worden aangesproken. en het spoorwegbed terecht was ge- daarvandaan een baantje m Rochester, Kennelijk waren beiden uit het juiste komen. Toen hij de trein in de verte waar hij de traditionele „groet ont- militaire hout gesneden: zij hadden, hoordp aankomen had hii getracht door ving van Harry S. Truman, waarmee terwijl wij zaten te ontbijten het com- vol gas te geven de auto over de rails het document opent, dat een Amen- partiments-terrein terdege verkend. t Daarbij waren de velgen ech- kaanse jongen gelast de wapenrok aan Een label op onze koffer^was he ge- L raiL LllLd geraakt Het te trekken. weest, die de twee tot elkaar had ge- bplp tr„;r,n„r-nnppl daalde af tot de Willem Lodewijk en Marcel hadden bracht. Want nadat zij een half uur k dp auto klem zat Met ver_ elk maar één gedachte: de Kerstweek met elkaar in het Engels hadden gecon- eende krachten wist men de wagen los in Nederland door te brengen. Willem verseerd, had het Amsterdamse adres wurmen De Turk maakte een laat- had er familie in Den Haag - Marcel 0P een van onze koffers het gesprek sL salTmalikoe en daarna ton t een meisje in Eindhoven. Zij hadden 0p het typische reis-onderwerp ge- vrachttrein ziin grillig pad voortzetten beiden bovendien een commandant bracht: „ben je ooit in Holland ge- rn dezelfde functie was Willem de met veel begrip. Over het algemeen s weest". „Sure", had Willem de Jager JaLrdfr "edeTerantwoordeïïkvoor het uitgesloten dat troepen, onmiddel- toen gezegd, „I was born there". „Maak „a®IJL teEbrand lijk na aankomst in Europa op verlof dat je grootje wijs", had Marcel Blaak- ff" wil i pPn irnge zomer aan de kunnen gaan, Kerstweek of geen Kerst- man in het puurste Brabants uitgeroe- w«tw toen een Ln de wie week. Maar dat Nederlandse jongens, pen. Willem had er niet veel moeite i^LvanTen vraehtteein waL was ge" die thans in het Amerikaanse leger- mee Marcel te overtuigen van de vrachttrein warm g pen althans) op steenworps van het oude huis bevonden, in deze partiment van het Nederlands, dagen graag naar Nederland wilden te ruggaan was, in soldatentermen, een die thans in het Amerikaanse leger- lilce maltci uven,urnen van ue verband terug op Europese bodem wa- authenticiteit van zijn Nederlandse LT'trLf00° Lonn rinor^Win'LTns ren en zich (naar Amerikaanse begrip- wieg. Toen derhalve de derde Neder- d?kp ®'p?d „f L afstand jander binnenkwam, daverde het com- n P Je. - geerd. Dat zijspoor was echter m geen jaren bereden. Het gras groeide eraan Zo kwam het gesprek al vlug op hun alle kanten overheen. En begon fel te ervaringen in de V.S. Willem de Jager branden zodra het met het wiel in aan was er, met een korte onderbreking raking kwam. Waarop Willem en de van een reis naar „Indië" vijftien jaar crew zich ontpopoten tot expert-brand- geweest van zijn tiende jaar af. Het weerlieden, en het vuur na een uur be viel hem dus wat moeilijker dan Mar- dwongen hadden cel om de Nederlandse taal te hante- X ren. Maar al sprak hij af en toe van Ondanks dit reizen en trekken, deze een „perktijd" in plaats van een tijd- avonturen, hard werken, maar een, perk, in zijn hart was hij door en door Y°°T n ^"gen van 25 jaar, behoor ijk Nederlands gebleven. Eén van de oog- H*°men, is Willem de Jager met zeker merken van zijn reis was zelfs om tij- Amerika voor hem het land van de dens zijn verlof eens goed poolshoogte toekomst zal zijn. De militaire dienst? te nemen, of hij zich wellicht, na zijn "^c^' da^ ^ad ik in Nederland ook Amerikaanse dienstplicht te hebben moeten doen. En het is plezierig, dat volbracht, opnieuw in Nederland zou Europa ^en gestationneerd" vestigen. Want hoewel hij Amerika Wie weet hoe de Kerstweek-1951, waardeerde erg thuis voelde hij er weer doorgebracht in de kring van het zich nog steeds niet. Hij had er in 1945 eigen gezin in Den Haag, voor Willem aan de Universiteit van Californië ge- Lodewijk de Jager's toekomst beslis- studeerd: eerst twee jaar technisch te- send is geweest. kenen en daarnaeen behoorlijke om- Marcel Blaakman, daarentegen, mezwaai was hij twee jaar in de dénkt er niet aan, om na zijn dienst- leer gegaan bij de bekende filmmuziek- plicht te hebben vervuld, ergens anders componist Miklós Rosea (die o.a. de te gaan werken dan in de V.S. Zijn muziek van „Lost Weekend" schreef) baantje is hoogspanningsmonteur bij om er de moeilijke compositieleer on- een gas- en electriciteitsbedrijf in Ro der de knie te krijgen. Willem had het Chester, N.Y. een positie die voor een en ander gecomponeerd, en in be- hem open is zodra hij uit de dienst te- sloten kring waren zijn eerste werken rugkeert. In 1948 vertrokken Marcel en de twee oudste broers uit het gezin Blaakman, dat toen in Eindhoven woonde, naar de V.S. Een oom, Emile Blaakman, in Rochester, had hen laten overkomen als een „voorhoede" voor het uit 14 kinderen bestaande Eindho- vense gezin. Een jaar lang werkten de drie jongens als paarden; Marcel was eerst etaleur en assistent van een bloe mist. Daarna deed zich het baantje bij de gasfabriek voor. In dat jaar wisten de drie jongens gezamenlijk 1500 over te sparen voldoende reisgeld om de familie te laten overkomen. Doch daar aan ging een aardige gebeurtenis voor af. Eén van Marcel's nieuwe vrienden in Rochester was een radio-amateur. Met de gulheid die in Amerika van zelfsprekend is, maakte hij contact met een amateur-station in Eindhoven. Een dag later kon Marcel, vanuit Rochester, een uur lang met zijn ouders, in Eind hoven, door de radio de toekomst van het gezin bespreken! „Ik was precies twee maanden in Amerika", zegt Marcel, „toen ik al wist dat ik er wilde blijven. Het gebeurde mij nog wel eens, dat ik op een bus halte stond te wachten, en dat een auto mobilist uit eigen beweging stopte en vroeg of ik soms his way wilde. Eén keer was het net als nu in de trein: wij spraken een uur lang Engels tot mijn autogastheer mij vroeg waar ik eigenlijk vandaan kwam. Uit Neder land, zei ik. „Well", kreeg ik ten ant woord, „had je me dat niet eerder kun nen zeggen. Ik heet De Vries!" Tegen de tijd, dat Eindhoven nader de, werd Marcel wat onrustig. „Weet je", zei hij, „ik ben op weg naar mijn meisje Bep Driessen. Verleden week had ik haar uit Duitsland opgebeld en haar gezegd, dat ik geen Kerst-verlof pas kon krijgen. Nou heb ik tenslotte die pas toch van de commandant los- gewurmd. En er is geen gelegenheid geweest, haar het goede nieuws te tele foneren. „I suppose", besloot hij, ,,1'd better give her a ring when we get to Eindhoven station". „Wat bedoel je"> vroegen we naief, „een telefoontje, of een andere ring. „Allebei", zei Marcel, terwijl de trein al stopte, „wens ons maar veel heil en zegen!" Wat kun je een militair in deze da gen beter wensen? Amstelvaart, A'dam—Golf van Mexico, 3-1 van IJmuiden. Almkerk, R'dam— Sydney, 3-1 van Aden Aalsdijk, New Orleans—R'dam. pass. 3-1 v.m. Keywest naar Le Havre Amsteldlen, 30-12 van R'dam te Philadelphia Bennekom, 2-1 van Tampa naar Brunsbuttel Blom- mersdijk. New York—R'dam, 3-1 v.m. te Antwerpen Breda, Chili—A'dam, 3-1 te Antofagasta Bantam. New York- Calcutta, 2-1 van Bahrein naar Basrah Eaarn, A'dam—Valparaiso. 3-1 v.m. te Fort of Spain Blitar, Hollandia—R'dam, 2-1 te Balik Papan Bloemfontein, A'dam Beira, 2-1 v. East Londen n. Durban, alwaar circa één week verblijvend Bor neo, A'dam—Balik Papan. 2-1 te Pondi- cherry Caltex Delft (t), 3-1 v.m. van R'dam te Sidon Caltex Nederland (t), 3-1 van Sidon te R'dam Cumulus (weerschip), 3-1 van Atlantische Oceaan te R'dam Danae, A'dam—Levant, 2-1 van R'dam naar Algiers Friesland (KRL), Balik PapanR'dam, pass. 3-1 (8 uur) Ouessant, 4-1 ea. 11 uur te R'dam verwacht Haulerwijk, 9-1 van Newport News verm. te R'dam verwacht Her- silia, 2-1 van A'dam te Tumaco Hoog kerk, R'damYokohama, 3-1 van R'dam naar Genua Hydra, KingstonA'dam, 3-1 van Antwerpen Iris, 1-1 van A'dam te Gothenburg Indrapoera, verm. 3-1 van R'dam naar Surabaja Kota Gede, 5-1, ca. 8 uur, van Tandjong Priok te R'dam verwacht Kieldrecht, Japan— R'dam, 2-1 van Port Swettenham naar Penang Langkoeas, R'damBalik Papan, 2-1 n.m. te Lissabon Laertes, 2-1 van A'dam naar Aarhus Limburg, Makas sarR'dam, 2-1 van Alexandrie Men tor, 3-1 van Levant te A'dam Melis- kerk, BeiraA'dam, 2-1 van Mombasa naar Aden Madoera, Pac. KustKaap stad, 31-12 van Los Angeles naar Panama kanaal Molenkerk, A'dam—W.-Afrika, 2-1 van Lobito naar Freetown Niger- stroom, 3-1 van A'dam naar Antwerpen Nestor. LevantA'dam, 2-1 van Algiers naar R'dam Oranjestad, A'damCristo bal, 2-1 van Madeira naar Laguaira Cverijsel, R'dam—Kobe, 3-1 te Singapore Oranje, A'dam—Tandjong Priok, 2-1 bij Kaap Bon Prins Philips Willem, 30-12 van R'dam te St John Prins Willem van Oranje, 2-1 n.m. van Huil te R'dam Radja, 30-12 van A'dam te Balik Papan Rijndam, Port au Prince Havanna, 2-1 van Cruiseries te New York Sarangan, Pac. Kust—Bombay, 2-1 van Surabaja naar Semarang Sarpedon, 3-1 n.m. van Granada voor IJmuiden ver wacht Sibajak, R'dam—Wellington. 2-1 380 mijl zuidwest van Fayal (Azoren) Singkep, Indonesië—Pac. Kust, 2-1 van Quinabigan naar Saipan en Honolulu Stad Maastricht, 3-1 v.m. van Genua te Casablanca verwacht Sloterdijk, New York—Java, 2-1 te Port Said Sommels- d(jk, Houston—R'dam. 3-1 (11.30 uur) voor Hoek van Holland verwacht Stad Lei den, 2-1 van Halifax naar Nederland Stad Schiedam. 3-1 van Melilla te IJmui den Sumatra. 2-1 van Balik Papan te A'dam Straat S enda. Kobe—Rio do Janeiro, 31-12 te Santos Tabinta, 3-1 van A'dam te New Orleans verwacht Tabian, 3-1 v.m. van Bremen te A'dam Tjibesar, Yokohama—Buenos Aires, 2-1 van Durban naar East Londen Wel tevreden, Singapore—Pac. Kust, 30-12 van Los Angeles naar Vancouver Willem Ruys, Tandjong Priok—R'dam, pass. 2-1 (24 uur) Port Said Winterswijk, 2-1 van Algiers naar Venetie IJssel, 2-1 van Levant te A'dam Zaan, 3-1 van Setubal te R'dam verwacht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 7