Tokio is een wereldstad
Ontmoeting in spoorweg-coupé
695 stations, 5399 bruggen
Ruim tienduizend ontheemden
regeren thans zichzelf
Journaal van een K.L.M.-reis (II)
Japanners zijn energiek
Opheffing spoorlijnen
aangekondigd
Waarschijnlijk niet gauw
duurdere electriciteit
Vier vrije vluchielingengemeenien in Beieren
Nieuwe industrieën
opgebouwd
Kerstweek in Nederland
Nederl -mon kri non in ons Isnd er nog niet veei van gehoord, „compo-
Scheepvaartberichten
VRIJDAG 4 JANUARI 1952
(Van onze speciale verslaggever)
TOKIO is een grote stad, dat weet iedereen, maar wie er voor het eerst in zijn
1 leven komt, slaat niettemin de handen ineen van verbazing. Vooral wie
tevoren reeds in het Oosten heeft rondgekeken en weet hoe hij zich een Oosterse
millioenenstad moet voorstellen, die staat in Tokio, om het nu maar eens heel
DODulair te zeggen, met zijn oren te klapperen. Nooit zal ik de indruk vergeten,
die ik onderging, toen ik vanaf het vliegveld Haneda door de uitgestrekte voor
steden (die in hun verspreide laagbouw veel gelijken op andere Oosterse steden)
het centrum binnen reed. Dit centrum is een verzameling van kolossale gebou
wen zeven, acht, tot tien verdiepingen hoog, die aaneengereid staan langs brede
boulevards'en mijlenlange straten, waarin een verkeer krioelt, dat zich qua
drukte en intensiteit met iedere wereldstad meten kan.
tot 50.000 toeschouwers kunnen bevat
ten, ruim 200 athletiekvelden, 59 zwem
baden waaronder één met een capaci
teit voor 12000 toeschouwers, wieler
banen en paarden race-banen, en voor
de rustiger ontspanning 215 parken en
378 tuinen, d.w.z. 60 vierkante meter
groen per inwoner!
Behalve dat Tokio het bestuurscen
trum is van Japan en een centrum van
kunst en cultuur is het ook een bol
werk voor handel en industrie, het
geen wel blijkt uit het feit dat er alles
bij elkaar bijna 25000 fabrieken zijn
gevestigd, dat is ruim 11% van de Ja
panse industrie.
aaT ik u betreffende dat verkeer
L meteen enige cijfers geven, ze zul
len duidelijker spreken dan woordem
Dat verkeer wordt verzorgd door de
Nationale Spoorwegen, verscheidene
particuliere spoorwegmaatschappijen,
Lm en autobus, de ondergrondse en
door een ongelofelijk aantal taxi s.
De gezamenlijke spoorwegen yervoe-
ren in Tokio zelf (er ligt een ringbaan
rondom de city, met zijlijnen naar alle
voorsteden) per jaar 2200 millioen pas
sagiers! Er zijn in de metropolis 40
grote stations, terwijl het totale aan
tal stations het ongelofelijke aantal van
695 beloopt!
U zult, als u dat leest, geneigd zijn
te denken, dat de spoorwegen in Tokio
dan wel de rol zullen vervullen van
de tram in andere grote steden. Ver
eis u niet. Er zijn bovendien 38 tramlij
nen, die tussen 448 haltes per dag bijna
1% millioen mensen vervoeren.
De ondergrondse, die in 1927 in be
drijf kwam, stelt niet zo heel veel voor,
zij bestaat slechts uit één lijn van ruim
14 kilometer (een tweede lijn is in de
maak), maar zij vervoert per dag toch
altijd nog 600.000 mensen!
En dan zijn er nog 17 openbare en
particuliere bus-ondernemingen, die
met 1318 autobussen over een afstand
van ruim 42 millioen kilometer per
jaar 1650 millioen passagiers vervoe-
ren.
Per dag vervoeren trein en bus te-
samen dus zo ongeveer 12% millioen
passagiers! Dat wil zeggen, dat bijna
iedere -énwoner van Tokio gemiddeld
twee keer per dag in een trein, tram
of bus zit, want de stad telt een kleine
7 millioen inwoners op een oppervlakte
van ruim 2000 vierkante kilometer.
De snelheid der treinen, hun fre
quentie, het uitstekende materiaal en
de preciesheid waarmee gereden wordt,
zijn wonderbaarlijk, maar dat is een
apart verhaal, waar ik later nog wel
eens op terug kan komen.
Wat-kan ik u verder nog voor cij
fers geven, die u een indruk zullen
geven van de grootte van de Japanse
hoofdstad?
Zo versehrkkelijk veel water heb ik
er niet gezien, maar toch telt de stad
maar liefst 5399 bruggen.
Het stadsplan voor deze enorme hui
zenzee is vrij modern. De kern van de
stad wordt gevormd door het keizer
lijk paleis, dat met zijn uitgestrekte
hoog ommuurde parken en brede
grachten een geweldige oppervlakte
beslaat. Vanuit dit centrum leiden ze
ven grote boulevards, van 16 tot 34 m.
breed, in alle richtingen, om zich ver
derop weer waaiervormig te splitsen.
Door een wir-war van straten zijn
deze boulevards onderling weer ver
bonden. De Amerikanen hebben de
vaak schilderachtige maar soms onuit
sprekelijke en moeilijk te onthouden
Japanse straatnamen, eenvoudig ver
vangen door Avenue A, B. C etc. en
net als in New York spreken zij in
Tokio van 1st street, 2nd street enz.
Alleen de Ginza, de drukste winkel
straat van de Japanse hoofdstad, die
kent iedereen bij de Japanse naam.
Maar dat is ook een makkelijke naam.
Het wordt wat moeilijker als u zijn
moet op no. 19 Sekiguchidaimaché,
Bungkyo-ku. Daar woont de aartsbis
schop van Tokio, mgr. Peter T. Doi.
Daar ben ik op audiëntie geweest en
zelfs de Japanse taxi-chauffeur die
ik het adres in het Japans onder de
neus hield had alle moeite om het
te vinden. Hij heeft er zeker een kwar
tier (en 200 yen) extra naar moeten
zoeken. Als je in Tokio een uitnodiging
krijgt voor een cocktailpartij of een
etentje, dan zit er meestal een platte
grond van de stad bij, waarop precies
staat aangegeven waar de gastheer
woont.
Nog meer cijfers? Er zijn 72 univer
siteiten in Tokio, tientallen musea,
neer dan 40 bibliotheken, 12 theaters
(4.980.000 bezoekers per jaar), 189 bio
scopen (850.510.000 bezoekers per jaar),
3811 Shintaistische tempels en bede
huizen. 3163 Boeddhistische tempels en
477 katholieke en protestantse kerken
Voor de sportieve inwoners van Tokio
zijn er drie grote stadions die 40.000
Als men weet dat bij de grote aard
beving van 1 September 1923 het
grootste deel van Tokio werd verwoest
(en in 7 jaar weer opgebouwd) en dat
de stad in de jongste oorlog nog zwaar
der werd getroffen (en nu weer als een
phoenix uit haar as herrijst), dan is 't
duidelijk dat het huidige Tokio een
moderne stad is (het centrum werd
overigens door de Amerikanen nage
noeg niet gebombardeerd) en hoe men
verder ook over de Japanners mag
denken, men zal moeten toegeven dat
zij prestaties hebben geleverd, die
(vooral voor een Oosters volk) zeer
bijzonder zijn. Want dit is één van de
eerste zaken die men zich in dit merk
waardige land realiseert: als men elders
in het Oosten iets geweldigs ziet (mo
numentale gebouwen, grote spoorweg
emplacementen, havenwerken etc.)
dan zijn dat bijna nooit werkstukken
der autochtone bevolking, maar dan
hebben de Engelsen, de Amerikanen of
de Nederlanders dit tot stand gebracht;
in Japan echter zijn het de Japanners
zelf die dat gewrocht hebben (zij het
ook grotendeels als succesvolle copyis-
ten) en feitelijk in een ongelofelijk
kort tijdsbestek. Hoe dit mogelijk was
zal een volgend artikel verhalen.
Gezicht op de boulevard tegenover de Wadakara-poort, één
ingangen van Keizer tijk Paleis te Tokio.
van de
Ir. F. Q. den Hollander, president
directeur der Nederlandse Spoorwegen,
heeft In een bijeenkomst te Utrecht
verklaard, dat er niet is te ontkomen
aan opheffing van enkele spoorlijnen,
als gevolg van de stijgende kosten van
onderhoud en nieuwe aanschaffing.
Autobussen kunnen op de betreffende
lijnen op bevredigende wijze in het
vervoer voorzien.
Het voornemen van minister Van
den Brink om de electriciteitstarieven
boven een kwantum van 240 kwh met
25 te verhogen, zal, naar het Hdbl.
verneemt, voorlopig nog wel niet kun
nen worden gerealiseerd.
Om dit plan te verwezenlijken zullen
n.l. verscheidene bezwaren, tegen de
invoering van deze prijsverhoging te
berde gebracht, moeten worden over
wonnen. In de noordelijke provincies
is men b.v. van mening, dat een prijs
verhoging van het electriciteitstarief
niet noodzakelijk is voor investeringen.
In de tweede plaats vraagt men zich in
sommige kringen af of het doel, dat
minister Van den Brink met de prijs
verhoging boogt, n.l. vermindering van
het electriciteitsverbruik (en dit om
kolen te besparen) zal worden bereikt.
Het probleem van de electriciteits
tarieven wordt thans door een speciaal
daarvoor ingestelde commissie bestu
deerd. Haar rapport zal allicht enige
maanden op zich laten wachten.
(Van onze correspondent te München)
UET WAS in Juni 1945, dat enige Sudetenduitsers, die plotseling uit hun ge
boorteland verdreven waren, in de buurt van het stadje Kraiburg in het
district Mühldorf in Opper-Beieren aankwamen. Ze bezaten niets dan wat ze
aan het lichaam droegen en wat bundeltjes met de allernoodzakelijkste ge
bruiksvoorwerpen. De bezorgheid van de gemeente-vaderen was niet gering.
Maar de vluchtelingen wilden werken. Ten slotte slaagden zij er in op het ter
rein van een vroegere fabriek van kruit- en springstoffen bij Kraiburg waar
van de gebouwen oorspronkelijk opgeblazen zouden worden, een industrie te
vestigen, die zich dank zij de onvermoeide werkkracht van de vluchtelingen
snel ontwikkelde.
Duitse ex-kanselier richt
zich tot Bondsdag
De voormalige Duitse Rijkskanselier
dr. Joseph Wirth, heeft aan de leden
van de Westduitse Bondsdag en Bonds"
raad een brief gestuurd, waarin hij er
voor pleit, geen beslissing over het
plan-Schuman te nemen zonder het
Duitse volk te raadplegen.
Volgens de Westduitse minister voor
zaken aangaande geheel Duitsland, Ja
kob Kaiser, is Wirth, aan de com
munistische propaganda ten prooi ge
vallen. Hij heeft o.m. besprekingen met
generaal Tsjoeikof gevoerd.
DIJ de Sudentenduitsers voegden zich
in de loop van de tijd ontheemden
uit Silezië, vluchtelingen uit de Ooste-
ijke zone, geëvacueerden uit het Bonds-
gebied en vrijwillige arbeiders uit
Beieren en zo groeide de nederzetting
aan, totdat deze op 1 April van het
vorige jaar door de Beierse regering
onder de naam Waldkraiburg als zelf
standige vluchtelingen-gemeente werd
erkend. Het was de éérste gemeente van
deze soort in de Bondsrepubliek.
De oprichting was een experiment,
dat succes had en spoedig navolging
vond. Thans zijn er in Beieren reeds
vier zelfstandige vluchtelingen-gemeen
ten met bijna tienduizend inwoners, die
uitsluitend door ontheemden bestuurd
worden. In alle vier gemeenten: Wald
kraiburg, Geretsried (district Wolfrats-
hausen), Traunreut bij Traunstein en
Neustraubling (district Regensburg) zijn
de Sudentenduitsers in de meerderheid.
Waldkraiburg had bij de oprichting on
geveer 2200 inwoners, thans bedraagt
dit aantal reeds 3215. Door de 159 in
aanbouw zijnde woningen zal het aan
tal inwoners vóór 1 Mei 1952 nog met
450 500 personen vermeerderd worden,
afgezien van de natuurlijke bevolkings
toeneming. Het plan bestaat om hier
een stad van omstreeks 18.060 mensen te
doen groeien.
In Waldkraiburg zijn 56 industrie- en
exportondernemingen, waaronder al
leen 15 fabrieken voor de glasindustrie.
K I I I A I I I opgevoerd, maar de buitenwereld had
I ICUCII. nf/JCimOI/C/l III KJI IJ SC3IIU sitie.ieer studeren", zei Willem, -„kost
(Van onze speciale correspondent) „machtig excuus". Zij kregen elk een
W/anneer u dit onder ogen krijgt is het verlofpas,
tien dagen geleden, dat er twee Him
veel geld. Om mijn lessen te kunnen
betalen heb ik dus een baantje gezocht.
iTufm stapten er twee Amerikaanse Een tijd lan® uik oa' bedrijfsteke-
Amerikaanse troeoens'chepen voeren militairen in de trein naar Nederland. "aar e" p f€n Pr tlSe tljd
Amerikaanse iroepenscnepen voeren nn het nerrnn doorgemaakt als brakeman op Amen-
ter hoogte van wat men maar moet ac- ZlJ hadden elkaar op net perron even k vrachttreinpn die eindeloze
centeren als een havenstad in Eurona" opgenomen. Maar aangezien elk tot Kaanse vracnttreinen, die endeioze
Ihk had een paar dtdzend man aan een andere divisie behoorde hadden zij slie^en wagons die voornamelijk des
kik nau een paar auizenu man aan nachts rijden. Mijn taak was om wa-
boord, die daarin gestouwd waren met met veel meer gezegd dan „Hyia konnelen en hand
die hose efficiëncv waarom de Ameri- een vriendelijk hallo. Toen wij uit de gons en af te koppelen, en hand
kanen "beroemd zijn Elk man had on- restauratie-wagen kwamen vonden wij en span "s ?e veNenen aan e
geveer evenveeltaWeke cenümeter ze in ons compartiment, en zeiden ook crew van de eng\ne' Het waren lange
fu^ht als d™gemiddelde sardine-in-blik „hyia" .Daarmee, dachten wij, was aan TotTTooLlr maand "was
olie heeft. Aan boord van het ene schip de beleefdheid voldaan. Wij stonden op °5vendien hebben wii de
zat soldaat Willem Lodewijk De Jager, het punt de schrijfmachine uit het ba- Lste aLnturen bèleefS"
zoon van een KNIL-kolonel; aan boord gagenet te grijpen om wat achterstal- Z0£F® Delee
van het andere Marcel Blaakman, zoon lige correspondentie af te doen, toen d E daa de cabine plotseling èelastte
van een der kinderrijkste Nederlandse een van de Amerikanen ons op de Op een
gezinnen, die in 1949 naar de V.S. wa- schouder tikte en rn het Nederlands ™et LLr„Tnrie nlekL^a?'de trein
ren geëmigreerd. Beiden voelden zich, zei: „Ik ga ook de Hollandse grens LT v^el gektok en geraTel dtr kop"
zpals men dat van een „raw recruit" over". De andere Amerikaan lachte ff®1 g®K""*J™L gefatal rf* p
kan voorstellen: matig. De een had toen. „Nou", zei hij, in even vloeiend L |f,rir Li Lnrnver nn rie railV
nooit van de ander gehoord Hoe kon Nederlands, ik ook!" zorgvuldig salamalikoe's te maken. Het
a w f'v t a6 i ktTT Jun was uiteraard het einde van alle b]eek dat de door sl overval.
de Westkust van Amerika toen zijn correspondentie, t Is een verrassend
nieuwe Oom Sam de vinger op
De plaats telt verder 41 handelsonder
nemingen, waaronder 18 levensmidde
lenzaken en 9 restaurants en bierloka
len. Verder hebben zich in de vluchte-
lingenstad nog 73 handwerkslieden van
allerlei ambachten gevestigd.
De vluchtelingengemeente Geretsried,
die tegelijk met Waldkraiburg werd
opgericht, heeft 2758 inwoners. De be
volking hiervan bestaat eveneens voor
het grootste gedeelte uit Sudetenduit
sers, dan volgen Duitsers uit Hongarije,
Silezië, Roemenië en uit Slowakije. Ook
hier is een industrie-nederzetting ont
staan.
In de buurt van Traunstein in Opper-
Beieren ligt de vluchtelingengemeente
Traunreut, die op 1 October 1950 werd
opgericht. Deze gemeente heeft thans
1960 inwoners. De Siemens-Schuckert-
werke hebben hier een fabriek, waarin
1100 arbeiders werkzaam zijn; verder is
er een textielfabriek, een fabriek voor
meubelen en houten voorwerpen, een
fiinmechanisch bedriif, een snoepgoed-
fabriek, en een glasbedrijf.
De jongste vluchtelingengemeente
werd op 1 April van dit jaar in Neus
traubling bij Regensburg gesticht. De
gemeente heeft op het ogenblik 1400 in
woners. Ook hier is een levendige in
dustrie.
Wat de mensen in de vrije vluchte
lingengemeenten b(j elkaar houdt en
verbindt, is het gemeenschappelijke lot,
dat arm en rijk zonder onderscheid ge
troffen heeft. Wat hier geschapen is, is
alleen op de capaciteiten van iedere
medewerker en de onbuigzame wils
kracht van de ontheemden opgebouwd,
Met de genoemde vier vluchtelingenge
meenten is een begin gemaakt met een
nieuwe ontwikkeling In de Bondsrepu
bliek. Waldkraiburg gaf het voorbeeld,
andere plaatsen volgden.
Pyromaan ter beschikking
van Je Regering gesteld
De 34-jarige Amsterdamse kellner
Theo van M., die gedurende de afgelo
pen zomer in verschillende huizen en
auto's brand had gesticht, is gisteren in
een geheel nieuwe rechtzaak door de
Amsterdamse rechtbank veroordeeld tot
een jaar gevangenisstraf met aftrek i
terbeschikkingstelling van de regering.
AMERIKAANSE MARINE SPREEKT
„DRIJVEND EILAND" TEGEN
De Amerikaanse marine heeft tegen
gesproken, dat zij een „reusachtig drij
vend eiland" zou bouwen voor gebruik
in de Atlantische Oceaan als aanleg
plaats voor schepen en landingsplaats
voor vliegtuigen.
correspondentie, t is een verrassend vergissing met een gloednieu-
hem gehoor om door een Amerikaan m goed Wo Mercnrv van de wee was geraakt
richtte; Marcel Blaakman had 3000 mijl Nederlands te worden aangesproken. en het spoorwegbed terecht was ge-
daarvandaan een baantje m Rochester, Kennelijk waren beiden uit het juiste komen. Toen hij de trein in de verte
waar hij de traditionele „groet ont- militaire hout gesneden: zij hadden, hoordp aankomen had hii getracht door
ving van Harry S. Truman, waarmee terwijl wij zaten te ontbijten het com- vol gas te geven de auto over de rails
het document opent, dat een Amen- partiments-terrein terdege verkend. t Daarbij waren de velgen ech-
kaanse jongen gelast de wapenrok aan Een label op onze koffer^was he ge- L raiL LllLd geraakt Het
te trekken. weest, die de twee tot elkaar had ge- bplp tr„;r,n„r-nnppl daalde af tot de
Willem Lodewijk en Marcel hadden bracht. Want nadat zij een half uur k dp auto klem zat Met ver_
elk maar één gedachte: de Kerstweek met elkaar in het Engels hadden gecon- eende krachten wist men de wagen los
in Nederland door te brengen. Willem verseerd, had het Amsterdamse adres wurmen De Turk maakte een laat-
had er familie in Den Haag - Marcel 0P een van onze koffers het gesprek sL salTmalikoe en daarna ton t
een meisje in Eindhoven. Zij hadden 0p het typische reis-onderwerp ge- vrachttrein ziin grillig pad voortzetten
beiden bovendien een commandant bracht: „ben je ooit in Holland ge- rn dezelfde functie was Willem de
met veel begrip. Over het algemeen s weest". „Sure", had Willem de Jager JaLrdfr "edeTerantwoordeïïkvoor
het uitgesloten dat troepen, onmiddel- toen gezegd, „I was born there". „Maak „a®IJL teEbrand
lijk na aankomst in Europa op verlof dat je grootje wijs", had Marcel Blaak- ff" wil i pPn irnge zomer aan de
kunnen gaan, Kerstweek of geen Kerst- man in het puurste Brabants uitgeroe- w«tw toen een Ln de wie
week. Maar dat Nederlandse jongens, pen. Willem had er niet veel moeite i^LvanTen vraehtteein waL was ge"
die thans in het Amerikaanse leger- mee Marcel te overtuigen van de vrachttrein warm g
pen althans) op steenworps
van het oude huis bevonden, in deze partiment van het Nederlands,
dagen graag naar Nederland wilden te
ruggaan was, in soldatentermen, een
die thans in het Amerikaanse leger- lilce maltci uven,urnen van ue
verband terug op Europese bodem wa- authenticiteit van zijn Nederlandse LT'trLf00° Lonn rinor^Win'LTns
ren en zich (naar Amerikaanse begrip- wieg. Toen derhalve de derde Neder- d?kp ®'p?d „f L
afstand jander binnenkwam, daverde het com- n P Je.
- geerd. Dat zijspoor was echter m geen
jaren bereden. Het gras groeide eraan
Zo kwam het gesprek al vlug op hun alle kanten overheen. En begon fel te
ervaringen in de V.S. Willem de Jager branden zodra het met het wiel in aan
was er, met een korte onderbreking raking kwam. Waarop Willem en de
van een reis naar „Indië" vijftien jaar crew zich ontpopoten tot expert-brand-
geweest van zijn tiende jaar af. Het weerlieden, en het vuur na een uur be
viel hem dus wat moeilijker dan Mar- dwongen hadden
cel om de Nederlandse taal te hante- X
ren. Maar al sprak hij af en toe van Ondanks dit reizen en trekken, deze
een „perktijd" in plaats van een tijd- avonturen, hard werken, maar een,
perk, in zijn hart was hij door en door Y°°T n ^"gen van 25 jaar, behoor ijk
Nederlands gebleven. Eén van de oog- H*°men, is Willem de Jager met zeker
merken van zijn reis was zelfs om tij- Amerika voor hem het land van de
dens zijn verlof eens goed poolshoogte toekomst zal zijn. De militaire dienst?
te nemen, of hij zich wellicht, na zijn "^c^' da^ ^ad ik in Nederland ook
Amerikaanse dienstplicht te hebben moeten doen. En het is plezierig, dat
volbracht, opnieuw in Nederland zou Europa ^en gestationneerd"
vestigen. Want hoewel hij Amerika Wie weet hoe de Kerstweek-1951,
waardeerde erg thuis voelde hij er weer doorgebracht in de kring van het
zich nog steeds niet. Hij had er in 1945 eigen gezin in Den Haag, voor Willem
aan de Universiteit van Californië ge- Lodewijk de Jager's toekomst beslis-
studeerd: eerst twee jaar technisch te- send is geweest.
kenen en daarnaeen behoorlijke om- Marcel Blaakman, daarentegen,
mezwaai was hij twee jaar in de dénkt er niet aan, om na zijn dienst-
leer gegaan bij de bekende filmmuziek- plicht te hebben vervuld, ergens anders
componist Miklós Rosea (die o.a. de te gaan werken dan in de V.S. Zijn
muziek van „Lost Weekend" schreef) baantje is hoogspanningsmonteur bij
om er de moeilijke compositieleer on- een gas- en electriciteitsbedrijf in Ro
der de knie te krijgen. Willem had het Chester, N.Y. een positie die voor
een en ander gecomponeerd, en in be- hem open is zodra hij uit de dienst te-
sloten kring waren zijn eerste werken rugkeert. In 1948 vertrokken Marcel en
de twee oudste broers uit het gezin
Blaakman, dat toen in Eindhoven
woonde, naar de V.S. Een oom, Emile
Blaakman, in Rochester, had hen laten
overkomen als een „voorhoede" voor
het uit 14 kinderen bestaande Eindho-
vense gezin. Een jaar lang werkten de
drie jongens als paarden; Marcel was
eerst etaleur en assistent van een bloe
mist. Daarna deed zich het baantje bij
de gasfabriek voor. In dat jaar wisten
de drie jongens gezamenlijk 1500 over
te sparen voldoende reisgeld om de
familie te laten overkomen. Doch daar
aan ging een aardige gebeurtenis voor
af. Eén van Marcel's nieuwe vrienden
in Rochester was een radio-amateur.
Met de gulheid die in Amerika van
zelfsprekend is, maakte hij contact met
een amateur-station in Eindhoven. Een
dag later kon Marcel, vanuit Rochester,
een uur lang met zijn ouders, in Eind
hoven, door de radio de toekomst van
het gezin bespreken!
„Ik was precies twee maanden in
Amerika", zegt Marcel, „toen ik al wist
dat ik er wilde blijven. Het gebeurde
mij nog wel eens, dat ik op een bus
halte stond te wachten, en dat een auto
mobilist uit eigen beweging stopte en
vroeg of ik soms his way wilde. Eén
keer was het net als nu in de trein:
wij spraken een uur lang Engels tot
mijn autogastheer mij vroeg waar ik
eigenlijk vandaan kwam. Uit Neder
land, zei ik. „Well", kreeg ik ten ant
woord, „had je me dat niet eerder kun
nen zeggen. Ik heet De Vries!"
Tegen de tijd, dat Eindhoven nader
de, werd Marcel wat onrustig. „Weet
je", zei hij, „ik ben op weg naar mijn
meisje Bep Driessen. Verleden week
had ik haar uit Duitsland opgebeld en
haar gezegd, dat ik geen Kerst-verlof
pas kon krijgen. Nou heb ik tenslotte
die pas toch van de commandant los-
gewurmd. En er is geen gelegenheid
geweest, haar het goede nieuws te tele
foneren. „I suppose", besloot hij, ,,1'd
better give her a ring when we get
to Eindhoven station".
„Wat bedoel je"> vroegen we naief,
„een telefoontje, of een andere ring.
„Allebei", zei Marcel, terwijl de trein
al stopte, „wens ons maar veel heil en
zegen!"
Wat kun je een militair in deze da
gen beter wensen?
Amstelvaart, A'dam—Golf van Mexico,
3-1 van IJmuiden. Almkerk, R'dam—
Sydney, 3-1 van Aden Aalsdijk, New
Orleans—R'dam. pass. 3-1 v.m. Keywest
naar Le Havre Amsteldlen, 30-12 van
R'dam te Philadelphia Bennekom, 2-1
van Tampa naar Brunsbuttel Blom-
mersdijk. New York—R'dam, 3-1 v.m. te
Antwerpen Breda, Chili—A'dam, 3-1
te Antofagasta Bantam. New York-
Calcutta, 2-1 van Bahrein naar Basrah
Eaarn, A'dam—Valparaiso. 3-1 v.m. te
Fort of Spain Blitar, Hollandia—R'dam,
2-1 te Balik Papan Bloemfontein, A'dam
Beira, 2-1 v. East Londen n. Durban,
alwaar circa één week verblijvend Bor
neo, A'dam—Balik Papan. 2-1 te Pondi-
cherry Caltex Delft (t), 3-1 v.m. van
R'dam te Sidon Caltex Nederland (t),
3-1 van Sidon te R'dam Cumulus
(weerschip), 3-1 van Atlantische Oceaan
te R'dam Danae, A'dam—Levant, 2-1
van R'dam naar Algiers Friesland
(KRL), Balik PapanR'dam, pass. 3-1 (8
uur) Ouessant, 4-1 ea. 11 uur te R'dam
verwacht Haulerwijk, 9-1 van Newport
News verm. te R'dam verwacht Her-
silia, 2-1 van A'dam te Tumaco Hoog
kerk, R'damYokohama, 3-1 van R'dam
naar Genua Hydra, KingstonA'dam,
3-1 van Antwerpen Iris, 1-1 van A'dam
te Gothenburg Indrapoera, verm. 3-1
van R'dam naar Surabaja Kota Gede,
5-1, ca. 8 uur, van Tandjong Priok te
R'dam verwacht Kieldrecht, Japan—
R'dam, 2-1 van Port Swettenham naar
Penang Langkoeas, R'damBalik Papan,
2-1 n.m. te Lissabon Laertes, 2-1 van
A'dam naar Aarhus Limburg, Makas
sarR'dam, 2-1 van Alexandrie Men
tor, 3-1 van Levant te A'dam Melis-
kerk, BeiraA'dam, 2-1 van Mombasa
naar Aden Madoera, Pac. KustKaap
stad, 31-12 van Los Angeles naar Panama
kanaal Molenkerk, A'dam—W.-Afrika,
2-1 van Lobito naar Freetown Niger-
stroom, 3-1 van A'dam naar Antwerpen
Nestor. LevantA'dam, 2-1 van Algiers
naar R'dam Oranjestad, A'damCristo
bal, 2-1 van Madeira naar Laguaira
Cverijsel, R'dam—Kobe, 3-1 te Singapore
Oranje, A'dam—Tandjong Priok, 2-1
bij Kaap Bon Prins Philips Willem,
30-12 van R'dam te St John Prins
Willem van Oranje, 2-1 n.m. van Huil te
R'dam Radja, 30-12 van A'dam te Balik
Papan Rijndam, Port au Prince
Havanna, 2-1 van Cruiseries te New York
Sarangan, Pac. Kust—Bombay, 2-1 van
Surabaja naar Semarang Sarpedon, 3-1
n.m. van Granada voor IJmuiden ver
wacht Sibajak, R'dam—Wellington. 2-1
380 mijl zuidwest van Fayal (Azoren)
Singkep, Indonesië—Pac. Kust, 2-1 van
Quinabigan naar Saipan en Honolulu
Stad Maastricht, 3-1 v.m. van Genua te
Casablanca verwacht Sloterdijk, New
York—Java, 2-1 te Port Said Sommels-
d(jk, Houston—R'dam. 3-1 (11.30 uur) voor
Hoek van Holland verwacht Stad Lei
den, 2-1 van Halifax naar Nederland
Stad Schiedam. 3-1 van Melilla te IJmui
den Sumatra. 2-1 van Balik Papan te
A'dam Straat S enda. Kobe—Rio do
Janeiro, 31-12 te Santos Tabinta, 3-1
van A'dam te New Orleans verwacht
Tabian, 3-1 v.m. van Bremen te A'dam
Tjibesar, Yokohama—Buenos Aires, 2-1
van Durban naar East Londen Wel
tevreden, Singapore—Pac. Kust, 30-12 van
Los Angeles naar Vancouver Willem
Ruys, Tandjong Priok—R'dam, pass. 2-1
(24 uur) Port Said Winterswijk, 2-1
van Algiers naar Venetie IJssel, 2-1
van Levant te A'dam Zaan, 3-1 van
Setubal te R'dam verwacht.