Slechts achttien equipes kwamen
met blanco strafregister aan
fef
Deelnemers aan onze Prijsvraag „Bouw de Pers"
IS ERGËVAAR IN UITSTEL?
Geruchten over de onzeewaardigheid van
de „Alkmaar'' zijn fantasie
De 22e Rallye van Manie Carlo ien einde
Rosier, Sterling-Moss en Angelvin
behoorden tot de gelukkigen
Nederlanders kregen
alien strafpunten
Tsjiang za! pact met
)an sluiten
Jap«
Gadsonides beste
Nederlander
mm
Bepaalde middelen niet
meer gratis
Geen hogere invoer van
groenten in Nederland
Uandaaq. öJUiti. de, inzending,.'
Herziening van de Grondwet (II)
Over betrouwbaarheid van het schip
bestaat geen enkele twijfel
Kapiteins zouden voor
bevel hebben bedankt
DE eerste schipper op de „Alkmaar",
werd Engel de Groot (door zijn
vakgenoten „Kerfje" genoemd), een
Egmonder, die in IJmuiden woonde.
Deze deed er onaangename ervaringen
mee op. De „Alkmaar" maakte soms
zo sterk slagzij, dat men bang was,
dat hij zou kapseizen. En zo zou Engel
de Groot met meer leden van de be
manning al vrij spoedig bedankt heb
ben voor de eer om er nog meer rei
zen mee te maken.
Bouwarbeidersbond
vraagt maatregelen
ZATERDAG 83 JANUARI 1953
Slechts achttien equipes hebben het eindpunt Monte Carlo zonder strafpunten
kunnen bereiken, het beste bewijs dat het Donderdagnacht in het Massif Central
verschrikkelijk heeft gespookt. De bestuurders van deze wagens hebben al hun
virtuositeit en durf moeten aanspreken om de tocht tot een goed einde te kun
nen brengen. Onder de achttien gelukkigen bevinden zich niet minder dan
veertien Fransen, waarvan er niet minder dan negen in Lissabon waren gestart.
Zij die de Portugese hoofdstad als startplaats hadden gekozen deden een goede
keus. De rijders hadden namelijk het grote voordeel dat zij als eersten het
Massif Central konden doortrekken toen de wegen, dank zij sneeuwruimers, nog
berijdbaar waren Van de Nederlanders is er geen enkele equipe in geslaagd
met een blanco strafregister deze monstertocht door te komen.
Zoals men reeds had voorzien is de
nachtelijke rit door het Massif Central
moordend geweest. De in Lissabon ge
starte ploegen waren echter sterk be
voordeeld boven de anderen. Zij trof
fen, als eerste groep, welke doorkwam,
vrijwel overal door sneeuwploegen goed
geruimde wegen. Maar in steeds groter
wordende massa's kwam de sneeuw
omlaag en voor de groep, welke de rij
sloot, de rijders van de startplaats Mon
te Carlo, werd het na Mont Luchon een
marteling van de eerste orde. Soms
dwars over de weg glijdend, veroor
zaakte menige wagen een botsing, zo
dat ongelukken niet konden uitblijven.
Eén van de deelnemers kwam met
zijn auto dwars voor de achter hem
rijdende Alfa Borneo van de bekende
Franse Coureur Louis Chiron te staan.
Chiron slingerde zich met een razend
snelle reactie op twee wielen om het
onverwachte obstakel heen en kwam
verder zonder moeite op tijd aan de
controle te Clermont Ferrand. Later
kreeg ook deze „artist" zijn strafpunten.
De Citroën van Audibert-Aubignat,
die bij een soortgelijk geval op dezelfde
wijze een botsing wilde vermijden, trof
het minder gelukkig. De wagen gleed
over de berm in een ravijn en beide in
zittenden mochten van geluk spreken
dat zij er zonder verwondingen afkwa
men.
Alleen de Nederlandse dames-équipe
van mevr. Puyenbroek heeft nog een
kans op een ereplaats in het eindklasse
ment. Het is namelijk zo f->t alle da-
mes-équipes strafpunten n opge
lopen, zodat de regelm idsproef
hier een voor de Nederlise équipe
gunstige uitslag kan brengen.
Na de passage van het oude stadje
Castellane zijn drie équipes veronge
lukt. Twee ervan zijn Zweedse wa
gens, de namen van de bestuurders zijn
nog niet bekend, terwijl van de derde
ploeg de nationaliteit nog niet vast
staat. Er zijn verscheidene gewonden.
De wagens zijn naar Castellane ge
sleept.
LETOURNEAU TE SAIGON
Vrijdag is de Franse minister voor de
Indochinese verbonden staten, Jean
Letourneau, te Saigon aangekomen. Hj
verklaarde, dat Frankrijk na de dood
van maarschalk De Lattre de Tassigny
vastbesloten is zijn Indochinese politiek
niet te wijzigen en dat het trouw zal
blijven aan de aan de Indochinese ver
bonden staten (Vietnam, Cambodja,
Laos) gegeven belofte.
Letourneau zal vermoedelijk de Ton
kin-delta bezoeken. In Saigon ver
wacht men dat Letourneau resident
minister in Indo-China zal worden. Ge
neraal Valluy wordt genoemd als can-
didaat voor de post van opperbevelheb
ber van de Franse strijdkrachten in
het Verre Oosten.
Van gezaghebbende zijde wordt in
de Formosaanse hoofdstad Taipeh ver
nomen, dat de regeringen van Japan en
het nationalistische China overeenstem
ming hebben bereikt over de richtlijnen
voor een tussen beide landen te sluiten
vredesverdrag. Te Taipeh zal hierover
een conferentie worden gehouden.
KABINET DE GASPERI IN
GEVAAR
In Italië dreigt een kabinetscrisis,
doordat de kamer van afgevaardigden
met 228 tegen 211 stemmen een amen
dement heeft aangenomen betreffende
een salarisverhoging voor het rijksper
soneel. De regering had dit amende
ment bij voorbaat van de hand ge
wezen.
VS gebruiken steeds meer
krantenpapier
Volgens R. M. Fowler, de voorzitter
van de vereniging der Canadese pulp
en papierindustrie, is de voornaamste
oorzaak van het huidige wereldtekort
aan krantenpapier de enorme toene
ming van de vraag in de Verenigde Sta
ten, die in de periode van 1946 tot 1950
elk jaar hun verbruik met ruim 400.000
ton hebben vergroot. Fowler acht het
echter niet waarschijnlijk, dat het Ame
rikaanse verbruik in hetzelfde tempo
zal blijven toenemen.
Fowler meende dat het tekort nog
geen 3% van de werkelijke vraag be
draagt.
Communisten in Nepal zijn
buiten de wet gesteld
De Nepalese regering heeft de
communistische partij buiten de wet
gesteld. Zij beschuldigde de partij er
van actief steun te hebben gegeven
aan de opstand, die deze week in het
land was uitgebroken.
In Khatmandoe, de hoofdstad, is de
rust weergekeerd, nadat sterke con
tingenten troepen in de stad waren ge-
stationneerd en een avondklok was
ingesteld om incidenten te voorkomen.
Franse spoorkaartjes weer
duurder
De Franse spoorwegen hebben met
ingang van 28 Januari a.s. de tarieven
voor personenvervoer met 25% en die
voor goederenvervoer met 10% ver
hoogd.
ERNSTIGE ONLUSTEN IN SYRIË
Volgens de Egyptische pers zijn te
Aleppo in Syrië 27 personen om het
leven gekomen en 280 personen ge
wond bjj een botsing tussen studenten
en troepen.
BOSBRANDEN BIJ SYDNEY
In de omgeving van Sydney woeden
hevige bosbranden, waardoor Vrijdag
middag reeds 45 huizen zyn verbrand.
Twaalj Nederlandse wagens zijn er
in geslaagd Monte Carlo te bereiken.
Van deze equipes is het Humber-team
van Maus Gatsonides en de graaf Van
Zuylen van Nijevelt er nog het beste
afgekomen. Twee controles hebben zij
te laat bereikt, de ene keer zes minu
ten, de tweede maal negen minuten. En
aangezien elke minuut te laat tien
strafpunten oplevert, bedroeg het
totaal van dit team 15.0, waarbij het
zeer goed mogelijk is, dat onze land
genoten nog tot de eerste vijftig in de
klassering behoren en daardoor mogen
meedoen aan de regelmatigheidsproef.
De voorlopige lijst van strafpuntlo-
zen is als volgt:
Lissabon: M. BecquartH. Ziegler
(Frankr.) met Jowet Jupiter; A. Triga-
noG. Howel (Fr.) met Austin; C. de
CortanzeL. Crapez (Fr.) met Peugeot;
dr. J. LacerdaJ. Azerujinha (Portu
gal) met Citroën; L. DufourS. Gesse-
leff (Fr.) met Oldsmobile; M. Michy
G. Gilard (Fr.) met Peugeot; L. J. Ro
sier (Fr.) met Talbot-Lago; J. Heurtax
M. Crespin (Fr.) met Jaguar M 7;
A. LoyerG. Monier (Fr.) met Peu
geot; R. CottonL. Didier (Fr.) met
Jaguar M 7.
Glasgow: S. H. AllardG. Warburton
(Gr.-Br.) met Allard.
Monte Carlo: C. de RidderP.. Roalde
(Fr.) met Peugeot M- ColangeR. Hu-
guet (Fr.) met Simca-sport; F. van de
KaartJ. Swaters (Belgie) met Porche
(alleen strafpunten omdat de wagen
niet aan de voorgeschreven afmetingen
voldoet; dr. M. Angelvinmevr. N.
Angelvin (Fr.) met Simca-sport- J.
CorneG. Argentero (Fr.) met Peu
geot; R. LoyerC. Rinen (Fr.) met
Simca-Aronde; S. MossD. Scannell
(Gr. Br.) met Sunbeam-Talbot.
mmm
1 -■
St 7 i
-
s -■ v-.
■■4*, 1
Hei echtpaar Hammersley (Frankrijk) passeert met zijn Peugeot de Parijse
controle na het traject vanaf Lissabon zonder strafpunten te hebben
afgelegd.
Ziekenfondsen beperken hun
verstrekkingen
De Nederlandse Staatscourant van
23 Januari j.l. bevat een lijst van ge
nees- en verbandmiddelen, waarop ver
plicht-verzekerden van algemene zie
kenfondsen na 1 Februari a.s. geen
recht meer zullen hebben. Verwacht
kan worden, dat de fondsen deze lijst
ook van toepassing zullen verklaren op
de vrijwillige verzekering.
De verzekerden dienen zelf te beta
len voor geneesmiddelen, die tevens
voedingsmiddelen zijn, zoals suiker,
kindermeel en raapolie; voor genees
middelen, die tevens genotmiddelen
zijn, zoals alcohol, cognac, wijn, saccha
rine; voor laxeermiddelen; voor z.g.
specialité's, waarvan de samenstelling
niet volledig op de verpakking is ver
meld; voor alcQbpl 'als desinfectiemid-
del, met uitzondering voor lijders aan
suikerziekte; voor schoonheidsmidde
len, bijvoorbeeld huidcrêmes; voor lik
doornmiddelen, tandpasta's en tandpoe
der; voor huismiddeltjes, zoals vaseline,
voor zover niet verwerkt in zalven;
voor reinigingsmiddelen, bijvoorbeeld
zepen, aceton, benzine en creoline; voor
verplegingisartiteelen, zoals talkpoeder
en kamferspiritus.
UITGEEFSTER VERLIEST
HAAR PROGES
Tijdschriften mogen in
leesportefeuilles
De uitgeverij De Spaarnstad heeft
op tijdschriften een verklaring afge
drukt, waarin wordt gezegd, dat deze
niet zonder toestemming van de uit
geefster mogen worden ingenomen in
een leesportefeuille. Een leesinrich-
ting te Amsterdam trok zich hiervan
niets aan en werd deswege door de
Spaarnesjad gedagvaard. De eiseres
is thans tot in hoogste instantie niet
ontvankelijk verklaard. De Hoge
Raad heeft de overweging van de la
gere rechtsprekende organen be
krachtigd, volgens welke het prijsge
ven van de openbaarheid reeds was
voltooid, toen de uitgeefster de bla
den voor het publiek beschikbaar had
gesteld, terwijl de leesinrichting niet
meer deed dan de uitgegeven exem
plaren in bredere kring verspreiden.
De Britse regeling 1952 voor invoer
van groenten uit Nederland zal gelijk
zijn aan die, welke voor 1951 gold.
Dit betekent, dat dezelfde tijdvakken
voor invoer van de diverse producten
zijn vastgelegd. In 1951 werden veel
vuldig, bij wijze van concessie, de „open
invoer periodes" verlengd. Dergelijke
verlengingen gelden niet voor 1952. Zij
kunnen eventueel tijdens het seizoen
gegeven worden.
Voor de invoer van fruit uit Neder
land is nog geen regeling vastgesteld.
Onderzoek naar massajeugd
bijna voltooid
Ruim drie jaar geleden heeft de
minister van O. K. en W. aan een ze
vental organisaties op het gebied van
sociologie en psychologie verzocht,
een onderzoek in te stellen naar het
ontstaan en de beïnvloeding van de
mentaliteit der z.g. massajeugd. Het
ging hierbjj vooral om de resultaten,
welke mochten worden verwacht bi)
de bestrijding van de „massificatie"
der jeugd. Zes organisaties hebben
thans een rapport ingediend onder de
titel „De geestesgesteldheid van de
massajeugd". De zevende zal eerlang
haar bevindingen in een afzonderlijk
rapport ter kennis van de minister
brengen.
worden er aan herinnerd, dat de inzending van oplossingen kan
geschieden tot en met vandaag.
Oplossingen, die per post worden toegezonden, worden ingewacht
met de eerste post van Maandag a.s.
Zaterdag 2 Februari wordt de uitslag bekend gemaakt.
DIJ de bespreking van de principiële
strekking van het regeringsvoorstel
inzake het instellen -«an een Kamer
voor Grondwetsherziening in ons blad
van gisteren hebben wij ten slotte de
vraag opgeworpen, wat er nog meer
achter dit voorstel kan steken dan het
in leven roepen van een verkapte, on
wenselijke en politiek onzedelijke
volksraadpleging.
Poepen wij nog even de huidige pro
cedure voor de geest, dan herinneren
wij ons, dat bij de tweede lezing van
een voorstel tot verandering èn de
Tweede Kamer èn de Eerste Kamer
worden betrokken. Nu is wel alge
meen bekend, dat de Katholieke Volks
partij en met name de Partij van de
Arbeid niet zo heel veel ophebben
met het instituut van de Eerste Ka
mer. Maar gaat het wel aan als het
ware incidenteel en zonder enige di
recte argumentatie dit lichaam uit een
zó belangrijk en ingrijpend proces als
de wijziging van onze grondwet te ver
wijderen? Is het zo vaak gehoorde ar
gument, dat dit instituut vertragend
werkt, ook in deze van toepassing? Is
er werkelijk gevaar in de vertraging
gelegen, welke de behandeling in de
Eerste Kamer ongetwijfeld met zich me
de kan brengen, wanneer het gaat om
de belangrijkste vragen van ons staats
bestel? Zo ja, dat men ons dit duidelijk
make!
DOOR
Mr Dr J J de Jong
Ook anderszins schijnt voortvarend
heid van optreden de regering voor
ogen te hebben gestaan. Want tegen de
ontbinding van de Kamer wordt aan
gevoerd, dat het optreden van nieuwe
Kamers hier te lande het aftreden van
het Kabinet pleegt mede te brengen.
Zodat tussentijdse ontbinding mits
dien ongetwijfeld de ook door ons
hoge prijs gestelde continuïteit van
het regeringsbeleid schaadt. Terwijl
bovendien het onderbreken van het
normale parlementaire werk voor een
goede gang van 's Lands zaken even
min bevorderlijk is. Of, met andere
woorden, gelijk een socialistisch rap
port het enige jaren geleden ongetwij
feld minder fraai, maar veel duidelij
ker uitdrukte: Het feit van de nood
zakelijke Kamerontbinding vertraagt
en bemoeilijkt de grondwetsherzie
ning.
Bij het lezen van deze, door de re
gering beslissend geachte argumenten
zijn wij toch wel enkele ogenblikken
met stomheid geslagen geweest. Alsof
herziening van onze grondwet het
schier dagelijks handwerk voor onze
regering en de Staten-Geperaal vormt!
Nog daargelaten, of de gehele argu
mentatie in haar algemeenheid wel go-
heel juist is, laat men toch bedenken,
dat er in de ganse periode tussen 1815
en 1940 slechts zeven keer meer of
minder ingrijpend in onze grondwet
werd gewijzigd.
De situatie ir de jaren, volgende op
de bevrijding van de Duitse overheer
sing waarin ieder ogenblik een grond
wetswijziging aan de orde was, achten
wij zeer beslist niet normaal. Hoe eer
der aan het gesol ook in andere op-
(Van onze speciale verslaggever).
f\E stormen van de laatste maand hebben van de zeevarenden een zware tol
geëist. Eén van de meest tragische gebeurtenissen In de reeks van schip
breuken, Is het vergaan van de in IJmuiden thuis behorende motortrawler
„Alkmaar". Veertien opvarenden vonden een afschuwelijke dood in de golven.
Een aantal gezinnen is in diepe rouw gedompeld. Bijzonder pijnlijk voor de
nabestaanden moet het op dit ogenblik zijn kennis te nemen van het gerucht,
dat deze in 1933 op de werf van Piet Smit te Rotterdam gebouwde motor
trawler niet zeewaardig geweest zou zijn. Men hoort dit gerucht in IJmuiden
en ook in Scheveningen.
een traanketel van het schip afgehaald
om het zwaartepunt wat omlaag- te
halen, en de trawler dus stabieler te
maken. Maar nog altijd bleek dé Alk
maar" onvoldoende stabiliteit te bezit
ten.
Begin 1951 is het schip voor revisie
van de motor naar de werf van Piet
Smit gebracht. Aangezien de mede
directeur van de rederij, de heer D.
Krijger, en de chef van de technische
dienst de heer J. Schager, het sterke
personeelsverloop hadden opgemerkt,
zouden zij met de werf hebben be
sproken in de grote gasolietank twee
nieuwe tussenschotten te maken. Door
omstandigheden zou dit karwei zijn
uitgesteld tot een minder rendabele
vistijd. En zo was het nog niet ge
beurd, toen de „Alkmaar" voor zijn
noodlotsreis zee koos.
Dementi
W" hebben naar aanleiding van dit
alles ons oor te luisteren gelegd in
IJmuiden. In de eerste plaats bij de
Ook de interesse van zijn opvolgei
Jan Prins om met deze trawler te
vissen, was spoedig geluwd. In diens
plaats is toen de mee om het leven
gekomen Jan Koeman Jr. het bevel
over het schip gaan voeren.
Inmiddels waren reeds, zo vertelden
de oud-opvarenden, een te hoge op
bouw een soort mess-room en
directie van de rederij. Wij spraken
met de heer D. Krijger, die begrijpelijk
onder de indruk is van dit tragische
gebeuren. Hij deelde ons mede, dat geen
twee schepen het zelfde zijn. Naast
kwaliteiten, zal de „Alkmaar" dus
precies als elk ander schip minder
goede hoedanigheden gehad hebben.
Maar, dat de rederij het schip op een
koopje uit Noorwegen gehaald zou
hebben, is pertinent niet waar. Inte
gendeel, de prijs was lang niet mis.
Om persoonlijke redenen heeft de
rederij gebroken met schipper De
Groqt. De kwaliteit van het schip is
daarbij nimmer in het geding geweest.
Wat die kwaliteit betreft, de „Alk
maar" was uitgerust met een certifi
caat van deugdelijkheid van de
Scheepvaartinspectie.
Er heeft de Scheepvaartinspectie
nooit één klacht bereikt over de zee
waardigheid. „Van tijd tot tijd vindt
controle op de schepen plaats. Het toe
val wil, dat dit ook nog gebeurd is,
vóór de „Alkmaar" zijn noodlotsreis
begon. Schipper Koeman heeft voorts
twee reizen geleden nog tegenover mij
en mijn collega, en trouwens ook te
genover andere schippers verklaard,
dat hij het schip volkomen in de hand
had. En wat dacht u, dat de machinist
Ketting zijn 17-jarige zoon eraan ge
waagd zou hebben, wanneer hij het
schip werkelijk onbetrouwbaar gewe
ten zou hebben? Het was de eerste reis
die deze jongen alb derde machinist
met zijn vader maakte. Het gezin Ket
ting is wel zwaar bezochtEn dan
matroos Maugdelijn, 27 jaar, is een
schoonzoon van schipper Prins. Zou
schipper PrinsOch, laten we er
niet over denken".
„Ieder schip van onze maatschappij
proberen we zo goed mogelijk te ma
ken. Zo goed mogelijk betekent zo
veilig mogelijk. Door verandering van
de olietanks, dachten we ook weer de
stabiliteit van het schip te kunnen
verbeteren. Bij Piet Smit's werf heeft
men om dit idee gelachen. „Goed, zei
men", als je het hebben wilt, kan het
gebeuren. Maar het is onzin".
Nee, de oorzaak van het tragisch
voorval mort niet gezocht worden in
de zeewaardigheid van het schip. Twin
tig jaar bijna heeft het met succes de
elementen weten te overwinnen. De
„Alkmaar" is dit keer helaas in zeer
abnormaal weer terecht gekomen". Tot
zover de heer Krijger.
Strenge controle
Q°K de heer Chr. Tuntler, het hoofd
van de Scheepvaartinspectie te
IJmuiden hebben we naar zijn mening
gevraagd. Deze gaf ons aanvankelijk
in overweging het onderzoek van Den
Haag maar af te wachten. Er is van
het gebeurde een officieel rapport op
gemaakt, op grond waarvan de inspec
teur-generaal voor de Schsenvaart te
zijner tijd wel met een uitspraak zal
komen. Niettemin commentarieerde
de heer Tuntler het gebeuren nog met
de mededeling, dat het schip ook de
z.g.n. stabiliteitsproef heeft afgelegd.
Er vielen geen verkeerde gevolgtrek
kingen te maken. Het ene schip slin
gert nu eenmaal meer dan het andere,
of neemt meer water over dan het
andere.
AI die gekke geruchten zijn fantasie.
De practijk is, dat de Scheepvaart
inspecteur altijd veel en veel strenger
is, dan de opvarenden zelf willen. Over
de zeewaardigheid van de „Alkmaar"
behoeft dan ook niet de minste twijfel
te blijven bestaan".
zichten met onze Iwogste staatswal
een einde komt, hoe beter dit voor di
betekenis en het aanzien van dit fun
dament van ons Koninkrijk is.
Nu weten wij wel, dat nog steeds d<
reeds zo lang beloofde en hei ggepretzer
algemene grondwetsherziening; var
welke sommigen zulke hooggespanner
verwachtingen koesteren, op staoé
staat. Het wil er echter bij ons niet in
dat er met deze zulk een grote haas
is, dat uitsluitend met het oog hieroj
de procedure van herziening principi
eel ingrijpend moet worden gewijzigd
Wat toch js het geval? Zijn wij goec
ingelicht, dan zou het de staatscom
missie, welke in ApriJ 1950 werd in
gesteld om de algemene herziening vai
de grondwet voor te bereiden, zeer wé
mogelijk zijn geweest op tijd met haai
werkzaamheden gereed te komen.
Dat dit niet is gebeurd is te wijten
aan de tussenkomst van het Kabinet
hetweik zodanig in eigen boezem ver
deeld was over de bij deze herziening
betrokken vraagstukken, dat bij voort-
zetting van de voorbereiding een Ka
binetscrisis niet denkbeeldig scheen.
Dientengevolge werd besloten de al
gemene herziening volgens beproefd
recept in de ijskast te zetten en de
staatscommissie te verzoeken slechts
voor enkele nader aangegeven onder
werpen een interim-rapport uit te
brengen. En zelfs van de zeven aldus
voorbereide voorstellen zijn er tot op
heden nog maar vier ingediend, terwijl
twee, reeds door ons besproken onder
werpen thans in het geheel niet aan
de orde zullen komen, aangezien men
het hier bij nader inzien niet over eens
kon worden.
Kan men tegen deze achtergrond nu
werkelijk verwachten, dat na de ver
kiezingen van dit jaar op stel en
sprong voorstellen van zo ingrijpende
aard zullen worden ingediend, daf haar
invoering geen uitstel meer kan dul
den? Periculum in mora? Is er ge
vaar in uitstel? Integendeel, waar zo
grote tegenstellingen met betrekking
tot de algemene herziening van onze
grondwet bestaan, is grote voorzichtig
heid en weloverwogen handelen ge
boden. Het Nederlandse staatsbestel
behoeft een evenwichtige en goed-
doordachte herziening van de grond
wet, geen haastig maakwerk!
Het komt ons derhalve voor, dat de
twee grote, in het kabinet tegenovör
elkander staande partijen slechts op
één punt van betekenis voprshands een
accoord hebben kunnen bereiken; zij
zijn het eens, dat in. het -vervolg een
grondwetsherziening sneller dan in het
verleden en vooral op ieder gewenst
ogenblik moet kunnen plaatsvinden
met uitsluiting van het risico, dat ie
dere Kabinetscrisis nu eenmaal voor
een politieke partij in zich sluit. En
beiden in de hoop, dat straks de situa
tie een zodanige zal blijken te zijn,
dat eigen haan koning kan kraaien.
Onze conclusie inzake de Kamer
voor Grondwetsherziening kan dan
ook geen andere zijn, dan dat wij dit
partijzuchtige en gevaarlijke spelen
met onze hoogste staatswet met kracht
van de hand wijzen!
Werkloosheid dreigt
De bondsraad van de Algemene Ne
derlandse Bouwarbeidersbond heeft in
een resolutie de vrees uitgesproken, dat
door de huidige financiering van de
woningbouw een blijvende plaatselijke
werkloosheid in de bouwvakken zal
ontstaan. Met het oog daaron wordt van
de regering verlangd, dat alle beschik
bare middelen zullen worden gebruikt
ter vergroting van de bouwactiviteit,
zodat het peil van de werkgelegenheid
der laatste jaren wordt hersteld en ge
handhaafd. Hiervoor is o.m. nodig fi
nanciële hulp aan de gemeenten, die
zelf geen kapitaal kunnen aantrekken
en een zodanige credietveriening, dat
geregeld kapitaal voor de woningbouw
beschikbaar komt.
Néderlandse kunstenaar naar
de Verenigde Staten
Elk der bij de Verenigde Naties
aangesloten Europese landen, hebben
van de Amerikaanse V.N.-vereniging
het verzoek gehad een jong kunstenaar
uit te zenden naar de V.S. voor een
tournée van enkele weken, welke be
doelt de Amerikaanse jeugd een beeld
te geven van hetgeen de Europese
aan talent bezit. De Nederlandse can-
didaten mogen deelnemen aan een con
cours, dat instrumentale of vocale mu
ziek, een voordracht in het Engels of
de dans zal omvatten. Uit deze deelne
mers wordt tensotte de gelukkige
gekozen, die op kosten van de V.N.-
vereniging en Paul Whiteman in de
V.S. voor radio en televisie zal optre
den. De candidaten mogen niet ouder
zijn dan twintig jaar en de minimum
leeftijd is zestien jaar.
MOTORRIJDER VERDRONKEN
De 47-jarige groentenhandelaar A.
G, J. Gijben uit Leidschendam is de
zer dagen met zijn moter te water
geraakt en verdronken, toen hrj te
middernacht op weg naar huis was.
Omwonenden hoorden het ongeluk,
maar hun hulp kwam te laat.