Slechts achttien equipes kwamen met blanco strafregister aan fef Deelnemers aan onze Prijsvraag „Bouw de Pers" IS ERGËVAAR IN UITSTEL? Geruchten over de onzeewaardigheid van de „Alkmaar'' zijn fantasie De 22e Rallye van Manie Carlo ien einde Rosier, Sterling-Moss en Angelvin behoorden tot de gelukkigen Nederlanders kregen alien strafpunten Tsjiang za! pact met )an sluiten Jap« Gadsonides beste Nederlander mm Bepaalde middelen niet meer gratis Geen hogere invoer van groenten in Nederland Uandaaq. öJUiti. de, inzending,.' Herziening van de Grondwet (II) Over betrouwbaarheid van het schip bestaat geen enkele twijfel Kapiteins zouden voor bevel hebben bedankt DE eerste schipper op de „Alkmaar", werd Engel de Groot (door zijn vakgenoten „Kerfje" genoemd), een Egmonder, die in IJmuiden woonde. Deze deed er onaangename ervaringen mee op. De „Alkmaar" maakte soms zo sterk slagzij, dat men bang was, dat hij zou kapseizen. En zo zou Engel de Groot met meer leden van de be manning al vrij spoedig bedankt heb ben voor de eer om er nog meer rei zen mee te maken. Bouwarbeidersbond vraagt maatregelen ZATERDAG 83 JANUARI 1953 Slechts achttien equipes hebben het eindpunt Monte Carlo zonder strafpunten kunnen bereiken, het beste bewijs dat het Donderdagnacht in het Massif Central verschrikkelijk heeft gespookt. De bestuurders van deze wagens hebben al hun virtuositeit en durf moeten aanspreken om de tocht tot een goed einde te kun nen brengen. Onder de achttien gelukkigen bevinden zich niet minder dan veertien Fransen, waarvan er niet minder dan negen in Lissabon waren gestart. Zij die de Portugese hoofdstad als startplaats hadden gekozen deden een goede keus. De rijders hadden namelijk het grote voordeel dat zij als eersten het Massif Central konden doortrekken toen de wegen, dank zij sneeuwruimers, nog berijdbaar waren Van de Nederlanders is er geen enkele equipe in geslaagd met een blanco strafregister deze monstertocht door te komen. Zoals men reeds had voorzien is de nachtelijke rit door het Massif Central moordend geweest. De in Lissabon ge starte ploegen waren echter sterk be voordeeld boven de anderen. Zij trof fen, als eerste groep, welke doorkwam, vrijwel overal door sneeuwploegen goed geruimde wegen. Maar in steeds groter wordende massa's kwam de sneeuw omlaag en voor de groep, welke de rij sloot, de rijders van de startplaats Mon te Carlo, werd het na Mont Luchon een marteling van de eerste orde. Soms dwars over de weg glijdend, veroor zaakte menige wagen een botsing, zo dat ongelukken niet konden uitblijven. Eén van de deelnemers kwam met zijn auto dwars voor de achter hem rijdende Alfa Borneo van de bekende Franse Coureur Louis Chiron te staan. Chiron slingerde zich met een razend snelle reactie op twee wielen om het onverwachte obstakel heen en kwam verder zonder moeite op tijd aan de controle te Clermont Ferrand. Later kreeg ook deze „artist" zijn strafpunten. De Citroën van Audibert-Aubignat, die bij een soortgelijk geval op dezelfde wijze een botsing wilde vermijden, trof het minder gelukkig. De wagen gleed over de berm in een ravijn en beide in zittenden mochten van geluk spreken dat zij er zonder verwondingen afkwa men. Alleen de Nederlandse dames-équipe van mevr. Puyenbroek heeft nog een kans op een ereplaats in het eindklasse ment. Het is namelijk zo f->t alle da- mes-équipes strafpunten n opge lopen, zodat de regelm idsproef hier een voor de Nederlise équipe gunstige uitslag kan brengen. Na de passage van het oude stadje Castellane zijn drie équipes veronge lukt. Twee ervan zijn Zweedse wa gens, de namen van de bestuurders zijn nog niet bekend, terwijl van de derde ploeg de nationaliteit nog niet vast staat. Er zijn verscheidene gewonden. De wagens zijn naar Castellane ge sleept. LETOURNEAU TE SAIGON Vrijdag is de Franse minister voor de Indochinese verbonden staten, Jean Letourneau, te Saigon aangekomen. Hj verklaarde, dat Frankrijk na de dood van maarschalk De Lattre de Tassigny vastbesloten is zijn Indochinese politiek niet te wijzigen en dat het trouw zal blijven aan de aan de Indochinese ver bonden staten (Vietnam, Cambodja, Laos) gegeven belofte. Letourneau zal vermoedelijk de Ton kin-delta bezoeken. In Saigon ver wacht men dat Letourneau resident minister in Indo-China zal worden. Ge neraal Valluy wordt genoemd als can- didaat voor de post van opperbevelheb ber van de Franse strijdkrachten in het Verre Oosten. Van gezaghebbende zijde wordt in de Formosaanse hoofdstad Taipeh ver nomen, dat de regeringen van Japan en het nationalistische China overeenstem ming hebben bereikt over de richtlijnen voor een tussen beide landen te sluiten vredesverdrag. Te Taipeh zal hierover een conferentie worden gehouden. KABINET DE GASPERI IN GEVAAR In Italië dreigt een kabinetscrisis, doordat de kamer van afgevaardigden met 228 tegen 211 stemmen een amen dement heeft aangenomen betreffende een salarisverhoging voor het rijksper soneel. De regering had dit amende ment bij voorbaat van de hand ge wezen. VS gebruiken steeds meer krantenpapier Volgens R. M. Fowler, de voorzitter van de vereniging der Canadese pulp en papierindustrie, is de voornaamste oorzaak van het huidige wereldtekort aan krantenpapier de enorme toene ming van de vraag in de Verenigde Sta ten, die in de periode van 1946 tot 1950 elk jaar hun verbruik met ruim 400.000 ton hebben vergroot. Fowler acht het echter niet waarschijnlijk, dat het Ame rikaanse verbruik in hetzelfde tempo zal blijven toenemen. Fowler meende dat het tekort nog geen 3% van de werkelijke vraag be draagt. Communisten in Nepal zijn buiten de wet gesteld De Nepalese regering heeft de communistische partij buiten de wet gesteld. Zij beschuldigde de partij er van actief steun te hebben gegeven aan de opstand, die deze week in het land was uitgebroken. In Khatmandoe, de hoofdstad, is de rust weergekeerd, nadat sterke con tingenten troepen in de stad waren ge- stationneerd en een avondklok was ingesteld om incidenten te voorkomen. Franse spoorkaartjes weer duurder De Franse spoorwegen hebben met ingang van 28 Januari a.s. de tarieven voor personenvervoer met 25% en die voor goederenvervoer met 10% ver hoogd. ERNSTIGE ONLUSTEN IN SYRIË Volgens de Egyptische pers zijn te Aleppo in Syrië 27 personen om het leven gekomen en 280 personen ge wond bjj een botsing tussen studenten en troepen. BOSBRANDEN BIJ SYDNEY In de omgeving van Sydney woeden hevige bosbranden, waardoor Vrijdag middag reeds 45 huizen zyn verbrand. Twaalj Nederlandse wagens zijn er in geslaagd Monte Carlo te bereiken. Van deze equipes is het Humber-team van Maus Gatsonides en de graaf Van Zuylen van Nijevelt er nog het beste afgekomen. Twee controles hebben zij te laat bereikt, de ene keer zes minu ten, de tweede maal negen minuten. En aangezien elke minuut te laat tien strafpunten oplevert, bedroeg het totaal van dit team 15.0, waarbij het zeer goed mogelijk is, dat onze land genoten nog tot de eerste vijftig in de klassering behoren en daardoor mogen meedoen aan de regelmatigheidsproef. De voorlopige lijst van strafpuntlo- zen is als volgt: Lissabon: M. BecquartH. Ziegler (Frankr.) met Jowet Jupiter; A. Triga- noG. Howel (Fr.) met Austin; C. de CortanzeL. Crapez (Fr.) met Peugeot; dr. J. LacerdaJ. Azerujinha (Portu gal) met Citroën; L. DufourS. Gesse- leff (Fr.) met Oldsmobile; M. Michy G. Gilard (Fr.) met Peugeot; L. J. Ro sier (Fr.) met Talbot-Lago; J. Heurtax M. Crespin (Fr.) met Jaguar M 7; A. LoyerG. Monier (Fr.) met Peu geot; R. CottonL. Didier (Fr.) met Jaguar M 7. Glasgow: S. H. AllardG. Warburton (Gr.-Br.) met Allard. Monte Carlo: C. de RidderP.. Roalde (Fr.) met Peugeot M- ColangeR. Hu- guet (Fr.) met Simca-sport; F. van de KaartJ. Swaters (Belgie) met Porche (alleen strafpunten omdat de wagen niet aan de voorgeschreven afmetingen voldoet; dr. M. Angelvinmevr. N. Angelvin (Fr.) met Simca-sport- J. CorneG. Argentero (Fr.) met Peu geot; R. LoyerC. Rinen (Fr.) met Simca-Aronde; S. MossD. Scannell (Gr. Br.) met Sunbeam-Talbot. mmm 1 -■ St 7 i - s -■ v-. ■■4*, 1 Hei echtpaar Hammersley (Frankrijk) passeert met zijn Peugeot de Parijse controle na het traject vanaf Lissabon zonder strafpunten te hebben afgelegd. Ziekenfondsen beperken hun verstrekkingen De Nederlandse Staatscourant van 23 Januari j.l. bevat een lijst van ge nees- en verbandmiddelen, waarop ver plicht-verzekerden van algemene zie kenfondsen na 1 Februari a.s. geen recht meer zullen hebben. Verwacht kan worden, dat de fondsen deze lijst ook van toepassing zullen verklaren op de vrijwillige verzekering. De verzekerden dienen zelf te beta len voor geneesmiddelen, die tevens voedingsmiddelen zijn, zoals suiker, kindermeel en raapolie; voor genees middelen, die tevens genotmiddelen zijn, zoals alcohol, cognac, wijn, saccha rine; voor laxeermiddelen; voor z.g. specialité's, waarvan de samenstelling niet volledig op de verpakking is ver meld; voor alcQbpl 'als desinfectiemid- del, met uitzondering voor lijders aan suikerziekte; voor schoonheidsmidde len, bijvoorbeeld huidcrêmes; voor lik doornmiddelen, tandpasta's en tandpoe der; voor huismiddeltjes, zoals vaseline, voor zover niet verwerkt in zalven; voor reinigingsmiddelen, bijvoorbeeld zepen, aceton, benzine en creoline; voor verplegingisartiteelen, zoals talkpoeder en kamferspiritus. UITGEEFSTER VERLIEST HAAR PROGES Tijdschriften mogen in leesportefeuilles De uitgeverij De Spaarnstad heeft op tijdschriften een verklaring afge drukt, waarin wordt gezegd, dat deze niet zonder toestemming van de uit geefster mogen worden ingenomen in een leesportefeuille. Een leesinrich- ting te Amsterdam trok zich hiervan niets aan en werd deswege door de Spaarnesjad gedagvaard. De eiseres is thans tot in hoogste instantie niet ontvankelijk verklaard. De Hoge Raad heeft de overweging van de la gere rechtsprekende organen be krachtigd, volgens welke het prijsge ven van de openbaarheid reeds was voltooid, toen de uitgeefster de bla den voor het publiek beschikbaar had gesteld, terwijl de leesinrichting niet meer deed dan de uitgegeven exem plaren in bredere kring verspreiden. De Britse regeling 1952 voor invoer van groenten uit Nederland zal gelijk zijn aan die, welke voor 1951 gold. Dit betekent, dat dezelfde tijdvakken voor invoer van de diverse producten zijn vastgelegd. In 1951 werden veel vuldig, bij wijze van concessie, de „open invoer periodes" verlengd. Dergelijke verlengingen gelden niet voor 1952. Zij kunnen eventueel tijdens het seizoen gegeven worden. Voor de invoer van fruit uit Neder land is nog geen regeling vastgesteld. Onderzoek naar massajeugd bijna voltooid Ruim drie jaar geleden heeft de minister van O. K. en W. aan een ze vental organisaties op het gebied van sociologie en psychologie verzocht, een onderzoek in te stellen naar het ontstaan en de beïnvloeding van de mentaliteit der z.g. massajeugd. Het ging hierbjj vooral om de resultaten, welke mochten worden verwacht bi) de bestrijding van de „massificatie" der jeugd. Zes organisaties hebben thans een rapport ingediend onder de titel „De geestesgesteldheid van de massajeugd". De zevende zal eerlang haar bevindingen in een afzonderlijk rapport ter kennis van de minister brengen. worden er aan herinnerd, dat de inzending van oplossingen kan geschieden tot en met vandaag. Oplossingen, die per post worden toegezonden, worden ingewacht met de eerste post van Maandag a.s. Zaterdag 2 Februari wordt de uitslag bekend gemaakt. DIJ de bespreking van de principiële strekking van het regeringsvoorstel inzake het instellen -«an een Kamer voor Grondwetsherziening in ons blad van gisteren hebben wij ten slotte de vraag opgeworpen, wat er nog meer achter dit voorstel kan steken dan het in leven roepen van een verkapte, on wenselijke en politiek onzedelijke volksraadpleging. Poepen wij nog even de huidige pro cedure voor de geest, dan herinneren wij ons, dat bij de tweede lezing van een voorstel tot verandering èn de Tweede Kamer èn de Eerste Kamer worden betrokken. Nu is wel alge meen bekend, dat de Katholieke Volks partij en met name de Partij van de Arbeid niet zo heel veel ophebben met het instituut van de Eerste Ka mer. Maar gaat het wel aan als het ware incidenteel en zonder enige di recte argumentatie dit lichaam uit een zó belangrijk en ingrijpend proces als de wijziging van onze grondwet te ver wijderen? Is het zo vaak gehoorde ar gument, dat dit instituut vertragend werkt, ook in deze van toepassing? Is er werkelijk gevaar in de vertraging gelegen, welke de behandeling in de Eerste Kamer ongetwijfeld met zich me de kan brengen, wanneer het gaat om de belangrijkste vragen van ons staats bestel? Zo ja, dat men ons dit duidelijk make! DOOR Mr Dr J J de Jong Ook anderszins schijnt voortvarend heid van optreden de regering voor ogen te hebben gestaan. Want tegen de ontbinding van de Kamer wordt aan gevoerd, dat het optreden van nieuwe Kamers hier te lande het aftreden van het Kabinet pleegt mede te brengen. Zodat tussentijdse ontbinding mits dien ongetwijfeld de ook door ons hoge prijs gestelde continuïteit van het regeringsbeleid schaadt. Terwijl bovendien het onderbreken van het normale parlementaire werk voor een goede gang van 's Lands zaken even min bevorderlijk is. Of, met andere woorden, gelijk een socialistisch rap port het enige jaren geleden ongetwij feld minder fraai, maar veel duidelij ker uitdrukte: Het feit van de nood zakelijke Kamerontbinding vertraagt en bemoeilijkt de grondwetsherzie ning. Bij het lezen van deze, door de re gering beslissend geachte argumenten zijn wij toch wel enkele ogenblikken met stomheid geslagen geweest. Alsof herziening van onze grondwet het schier dagelijks handwerk voor onze regering en de Staten-Geperaal vormt! Nog daargelaten, of de gehele argu mentatie in haar algemeenheid wel go- heel juist is, laat men toch bedenken, dat er in de ganse periode tussen 1815 en 1940 slechts zeven keer meer of minder ingrijpend in onze grondwet werd gewijzigd. De situatie ir de jaren, volgende op de bevrijding van de Duitse overheer sing waarin ieder ogenblik een grond wetswijziging aan de orde was, achten wij zeer beslist niet normaal. Hoe eer der aan het gesol ook in andere op- (Van onze speciale verslaggever). f\E stormen van de laatste maand hebben van de zeevarenden een zware tol geëist. Eén van de meest tragische gebeurtenissen In de reeks van schip breuken, Is het vergaan van de in IJmuiden thuis behorende motortrawler „Alkmaar". Veertien opvarenden vonden een afschuwelijke dood in de golven. Een aantal gezinnen is in diepe rouw gedompeld. Bijzonder pijnlijk voor de nabestaanden moet het op dit ogenblik zijn kennis te nemen van het gerucht, dat deze in 1933 op de werf van Piet Smit te Rotterdam gebouwde motor trawler niet zeewaardig geweest zou zijn. Men hoort dit gerucht in IJmuiden en ook in Scheveningen. een traanketel van het schip afgehaald om het zwaartepunt wat omlaag- te halen, en de trawler dus stabieler te maken. Maar nog altijd bleek dé Alk maar" onvoldoende stabiliteit te bezit ten. Begin 1951 is het schip voor revisie van de motor naar de werf van Piet Smit gebracht. Aangezien de mede directeur van de rederij, de heer D. Krijger, en de chef van de technische dienst de heer J. Schager, het sterke personeelsverloop hadden opgemerkt, zouden zij met de werf hebben be sproken in de grote gasolietank twee nieuwe tussenschotten te maken. Door omstandigheden zou dit karwei zijn uitgesteld tot een minder rendabele vistijd. En zo was het nog niet ge beurd, toen de „Alkmaar" voor zijn noodlotsreis zee koos. Dementi W" hebben naar aanleiding van dit alles ons oor te luisteren gelegd in IJmuiden. In de eerste plaats bij de Ook de interesse van zijn opvolgei Jan Prins om met deze trawler te vissen, was spoedig geluwd. In diens plaats is toen de mee om het leven gekomen Jan Koeman Jr. het bevel over het schip gaan voeren. Inmiddels waren reeds, zo vertelden de oud-opvarenden, een te hoge op bouw een soort mess-room en directie van de rederij. Wij spraken met de heer D. Krijger, die begrijpelijk onder de indruk is van dit tragische gebeuren. Hij deelde ons mede, dat geen twee schepen het zelfde zijn. Naast kwaliteiten, zal de „Alkmaar" dus precies als elk ander schip minder goede hoedanigheden gehad hebben. Maar, dat de rederij het schip op een koopje uit Noorwegen gehaald zou hebben, is pertinent niet waar. Inte gendeel, de prijs was lang niet mis. Om persoonlijke redenen heeft de rederij gebroken met schipper De Groqt. De kwaliteit van het schip is daarbij nimmer in het geding geweest. Wat die kwaliteit betreft, de „Alk maar" was uitgerust met een certifi caat van deugdelijkheid van de Scheepvaartinspectie. Er heeft de Scheepvaartinspectie nooit één klacht bereikt over de zee waardigheid. „Van tijd tot tijd vindt controle op de schepen plaats. Het toe val wil, dat dit ook nog gebeurd is, vóór de „Alkmaar" zijn noodlotsreis begon. Schipper Koeman heeft voorts twee reizen geleden nog tegenover mij en mijn collega, en trouwens ook te genover andere schippers verklaard, dat hij het schip volkomen in de hand had. En wat dacht u, dat de machinist Ketting zijn 17-jarige zoon eraan ge waagd zou hebben, wanneer hij het schip werkelijk onbetrouwbaar gewe ten zou hebben? Het was de eerste reis die deze jongen alb derde machinist met zijn vader maakte. Het gezin Ket ting is wel zwaar bezochtEn dan matroos Maugdelijn, 27 jaar, is een schoonzoon van schipper Prins. Zou schipper PrinsOch, laten we er niet over denken". „Ieder schip van onze maatschappij proberen we zo goed mogelijk te ma ken. Zo goed mogelijk betekent zo veilig mogelijk. Door verandering van de olietanks, dachten we ook weer de stabiliteit van het schip te kunnen verbeteren. Bij Piet Smit's werf heeft men om dit idee gelachen. „Goed, zei men", als je het hebben wilt, kan het gebeuren. Maar het is onzin". Nee, de oorzaak van het tragisch voorval mort niet gezocht worden in de zeewaardigheid van het schip. Twin tig jaar bijna heeft het met succes de elementen weten te overwinnen. De „Alkmaar" is dit keer helaas in zeer abnormaal weer terecht gekomen". Tot zover de heer Krijger. Strenge controle Q°K de heer Chr. Tuntler, het hoofd van de Scheepvaartinspectie te IJmuiden hebben we naar zijn mening gevraagd. Deze gaf ons aanvankelijk in overweging het onderzoek van Den Haag maar af te wachten. Er is van het gebeurde een officieel rapport op gemaakt, op grond waarvan de inspec teur-generaal voor de Schsenvaart te zijner tijd wel met een uitspraak zal komen. Niettemin commentarieerde de heer Tuntler het gebeuren nog met de mededeling, dat het schip ook de z.g.n. stabiliteitsproef heeft afgelegd. Er vielen geen verkeerde gevolgtrek kingen te maken. Het ene schip slin gert nu eenmaal meer dan het andere, of neemt meer water over dan het andere. AI die gekke geruchten zijn fantasie. De practijk is, dat de Scheepvaart inspecteur altijd veel en veel strenger is, dan de opvarenden zelf willen. Over de zeewaardigheid van de „Alkmaar" behoeft dan ook niet de minste twijfel te blijven bestaan". zichten met onze Iwogste staatswal een einde komt, hoe beter dit voor di betekenis en het aanzien van dit fun dament van ons Koninkrijk is. Nu weten wij wel, dat nog steeds d< reeds zo lang beloofde en hei ggepretzer algemene grondwetsherziening; var welke sommigen zulke hooggespanner verwachtingen koesteren, op staoé staat. Het wil er echter bij ons niet in dat er met deze zulk een grote haas is, dat uitsluitend met het oog hieroj de procedure van herziening principi eel ingrijpend moet worden gewijzigd Wat toch js het geval? Zijn wij goec ingelicht, dan zou het de staatscom missie, welke in ApriJ 1950 werd in gesteld om de algemene herziening vai de grondwet voor te bereiden, zeer wé mogelijk zijn geweest op tijd met haai werkzaamheden gereed te komen. Dat dit niet is gebeurd is te wijten aan de tussenkomst van het Kabinet hetweik zodanig in eigen boezem ver deeld was over de bij deze herziening betrokken vraagstukken, dat bij voort- zetting van de voorbereiding een Ka binetscrisis niet denkbeeldig scheen. Dientengevolge werd besloten de al gemene herziening volgens beproefd recept in de ijskast te zetten en de staatscommissie te verzoeken slechts voor enkele nader aangegeven onder werpen een interim-rapport uit te brengen. En zelfs van de zeven aldus voorbereide voorstellen zijn er tot op heden nog maar vier ingediend, terwijl twee, reeds door ons besproken onder werpen thans in het geheel niet aan de orde zullen komen, aangezien men het hier bij nader inzien niet over eens kon worden. Kan men tegen deze achtergrond nu werkelijk verwachten, dat na de ver kiezingen van dit jaar op stel en sprong voorstellen van zo ingrijpende aard zullen worden ingediend, daf haar invoering geen uitstel meer kan dul den? Periculum in mora? Is er ge vaar in uitstel? Integendeel, waar zo grote tegenstellingen met betrekking tot de algemene herziening van onze grondwet bestaan, is grote voorzichtig heid en weloverwogen handelen ge boden. Het Nederlandse staatsbestel behoeft een evenwichtige en goed- doordachte herziening van de grond wet, geen haastig maakwerk! Het komt ons derhalve voor, dat de twee grote, in het kabinet tegenovör elkander staande partijen slechts op één punt van betekenis voprshands een accoord hebben kunnen bereiken; zij zijn het eens, dat in. het -vervolg een grondwetsherziening sneller dan in het verleden en vooral op ieder gewenst ogenblik moet kunnen plaatsvinden met uitsluiting van het risico, dat ie dere Kabinetscrisis nu eenmaal voor een politieke partij in zich sluit. En beiden in de hoop, dat straks de situa tie een zodanige zal blijken te zijn, dat eigen haan koning kan kraaien. Onze conclusie inzake de Kamer voor Grondwetsherziening kan dan ook geen andere zijn, dan dat wij dit partijzuchtige en gevaarlijke spelen met onze hoogste staatswet met kracht van de hand wijzen! Werkloosheid dreigt De bondsraad van de Algemene Ne derlandse Bouwarbeidersbond heeft in een resolutie de vrees uitgesproken, dat door de huidige financiering van de woningbouw een blijvende plaatselijke werkloosheid in de bouwvakken zal ontstaan. Met het oog daaron wordt van de regering verlangd, dat alle beschik bare middelen zullen worden gebruikt ter vergroting van de bouwactiviteit, zodat het peil van de werkgelegenheid der laatste jaren wordt hersteld en ge handhaafd. Hiervoor is o.m. nodig fi nanciële hulp aan de gemeenten, die zelf geen kapitaal kunnen aantrekken en een zodanige credietveriening, dat geregeld kapitaal voor de woningbouw beschikbaar komt. Néderlandse kunstenaar naar de Verenigde Staten Elk der bij de Verenigde Naties aangesloten Europese landen, hebben van de Amerikaanse V.N.-vereniging het verzoek gehad een jong kunstenaar uit te zenden naar de V.S. voor een tournée van enkele weken, welke be doelt de Amerikaanse jeugd een beeld te geven van hetgeen de Europese aan talent bezit. De Nederlandse can- didaten mogen deelnemen aan een con cours, dat instrumentale of vocale mu ziek, een voordracht in het Engels of de dans zal omvatten. Uit deze deelne mers wordt tensotte de gelukkige gekozen, die op kosten van de V.N.- vereniging en Paul Whiteman in de V.S. voor radio en televisie zal optre den. De candidaten mogen niet ouder zijn dan twintig jaar en de minimum leeftijd is zestien jaar. MOTORRIJDER VERDRONKEN De 47-jarige groentenhandelaar A. G, J. Gijben uit Leidschendam is de zer dagen met zijn moter te water geraakt en verdronken, toen hrj te middernacht op weg naar huis was. Omwonenden hoorden het ongeluk, maar hun hulp kwam te laat.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 7