De lange broeken niet afgezworen ïoorjaarsstemming^) Hei jubileum van de school WILT U EEN JRS Maar een rok heeft de voorkeur Chinese wezen namen paier in bescherming We maken een poppenkamer Een driedubbele puzzle UooA bex&pïïëó AAR! ingen ZATERDAG 1 MAART 1958 TIJDENS de laatste oorlogsjaren, toen het een weelde was, als men een nieuwe jurk kon kopen of maken, ging menige vrouw er toe over om een „lange broek" te dragen. Het werd op het laatst een rage. Wat de warmte aangaat was dit belangrijke garderobe onderdeel in die jaren stellig niét te versmaden, maar nu er weer japonnen te kust en te keur zijn, wekt het toch wel lichtelijk verbazing, dat menige vrouw deze dracht niet afgenomen heeft en de pantalon niet uitsluitend voor sportieve doeleinden gebruikt, zo als voor schaatsen of zeilen. Geregeld kan men constateren, dat onder een prima kwaliteit bontmantel een pantalon gedragen wordt en een en ander zelfs gecompleteerd wordt met een hoofddoek In Amerika is het heel gewoon, dat bij huishoudelijk werk. gedurende kou de dagen, onder een fleurig schort de pijpen van.... de lange broek te voor schijn komen. Op bijgaande illustratie bijv. ziet men een kwieke mannequin aan het werk in pantalon en huishoud- schort, waarvan de „lengte" tot ver bo ven de knie reikt. Of het practisch is....? De moderne schort heeft een dubbe le voorschot met diepe zakken, welke als bergplaats voor de panl'ap of stof doek kunnen dienen. Meestal wordt de kleur van dit werkkledingstuk effen ge houden. Voor de „little ladies" gaat men naar de smaak van de hedendaagse jeugd te werk: een prettig zittende rok en een daarbij passende blouse of jack heb ben de voorkeur, de foto's verdui delijken dit. Allereerst een zijden effen blouse met de uit vroeger jaren zo bekende „pof'-mouwen. De strik, waarmede de blouse gesloten wordt, geeft het model iets typisch jeugdigs. wat de jeugd van tegenwoordig, die liever ouder dan jonger wil lijken, ze ker niet misstaat. Dan een jack dat men tweeledig zou kunnen maken. Met ingezette shawlkraag of alleen een vierkante hals, waarin desgewenst een felgekleurde shawl kan worden gedra gen. Men lette op de moderne sluiting, welke bij de jonge Amerikaansen in trek is. Laat men er echter wel aan denken, dat ook voor half-volwassencn geldt: een ruime blouse op een nauw sluitende rok en een strak jack op een zwierige, ruime klokrok. Het laatste model jack zou men in waterproof kun nen uitvoeren, terwijl ook in de gezel lige ruitjes, die momenteel de eerste viool spelen, alleraardigste effecten te bereiken zijn. Het ontwerp kan dus zeer goed die nen als blouse. Gaat men daar toe over, dan zou een klein revèrs-kraagje beter voldoen dan de uitgesneden vierkante hals, omdat deze op die leeftijd niet altijd goed gevuld is. RITA. UONDERDVIJFTIG Chinese wezen tussen tien en twintig jaar hebben pater Jean Billot, de Franse directeur van een weeshuis te Sjanhai, in be scherming genomen. Toen de commu nistische politie de pater wilde arres teren, sloten de wezen hun directeur in zijn kamer op, zodat de politie hem niet kon bereiken. De kinderen stem den er in toe de directeur op het hoofdbureau te Sjanghai te zullen ko men brengen, doch slechts indien de politiemannen het weeshuis zouden verlaten. Daarop trokken de wezen, met pater Billot door de straten van Sjanhai, al le omstanders toeroepend: „Dit is een goede man. Wij protesteren tegen zijn arrestatie". Toen zij bij het hoofdbu reau van de veiligheidspolitie waren aangekomen, ging pater Billot naar binnen. De wezen gingen bij de ingang zitten en wachtten twee uur, totdat hij weer te voorschijn kwam. Daarop ver trokken zij, met pater Billot, weer naar het weeshuis, waarvan deze nog steeds directeur is. VERSCHEIDENE AREN geleden was ik een leerlinge van één der mid delbare scholen in Den Haag. Sinds dien is er veel gebeurd. Na het eind examen werkte ik, trouwde na enkele jaren en daardoor hield het werken niet op, maar ging het allemaal op een andere manier. De lange laboratorium tafel waar ik tot nu toe aan gestaan had werd nu een aanrecht, een nauw keurige titratie of weging werd een scheutje van dit, een mespunt van dat en de leerzame excursie naar een fa briek veranderde in een bezoek aan een damesbeurs of kookdemonstratie. Ook ikzelf ben veranderd, dat weet ik maar al te goed, al zegt men bU een ontmoeting met iemand uit die oer- schooltijd dat ik nog dezelfde van vroeger ben. Zulke woorden klinken als een zoet gefluit in mijn oren en doen mij even vergeten dat ik al jaren in het gareel van een klein stadje loop. Zo'n geluid, zo'n herinnering aan vroeger doet mijn hart een tikje snel ler kloppen, het spoort mü aan tot daden, het werkt pittig en opwekkend, maar het wekt ook verlangens weer eens echt jolig te zijn. Het prikkelt tot een ondeugendheidje, waarvoor je misschien later strafregels moet schrij ven. Zo gagj het mij tenminste als ik op een morgen de brief van het huldi gingscomité voor de viering van het 25-jarig bestaan van de school uit de bus haal. De brief is tevens een uitno diging om op het jubileum te komen en als ik er mee in mijn handen sta, lijkt het of een koor van bekende stem- QNZE LEZERESSEN kunnen nu zichzelf of anderen zonder gewe tensbezwaar een strop bezorgen, mits zij die strop en het bijbehorende kraagje naar het hier afgebeelde pa troontje maken. Zo'n stelletje van vrolijk geruite zijde zal alleraardigst staan op uw zware truitje en is ook heel geschikt om een eenvoudig effen jurkje op te fleuren. Wat meer gekleed is het van wit piqué, waarbij u de das niet met een strop maar alleen over elkaar ge slagen draagt, vastgezet met een mooie speld. Men kan er trouwens allelrei soorten materiaal voor gebrui ken, als het maar past bij datgene waarop het gedragen zal worden. Het kraagje is van dubbele stof en sluit van voren met knoopje en knoopsgat. U doet wel goed het van achteren even in de jumper of japon vast te hechten, zodat het niet scheef kan gaan zitten. De twee einden van de das zet u aan elkaar. Aan de ach terkant legt u tussen de twee dwar se stippellijntjes epn flanellen voering, waarna u de zijkanten naar achter vouwt en vastzoomt. Het smalle mid dengedeelte stikt u tot de dwars- streepjes (13) langs de vouwlijnen nog eens door. Het patroon is gegeven voor een halswijdte van 27 cm, maar door er middenachter iets aan of af te knippen, kunt u het voor iedere maat veranderen. ELLA BEZEMER reet vormden alle jonge die ren een grote kring om hem heen en werden muisstil. De uil glimlachte geheimzinnig maar zei nog steeds niets. De spanning werd té groot en daarom riep een jonge zwarte kraai die helemaal vooraan zat: „Weet U het nu, zeer geleerde uil?!" „Ja", sprak de uil. „Het is Wat de Uil vergeten was De zeer geleerde uil zat met een diepe rimpel in zijn voorhoofd over een dik boek gebogen. Af en toe zuchtte hi) eens diep, klapte het boek dicht, liep naar zijn grote boekenkast en begon weer in een ander boek te snuffelen. „Dat is me niet duidelijk!", zei hij eindelijk. „Daar begrijp ik riu, als ik het zo mag zeggen, geen snars van. Ik dacht dat Ik werkelijk alles wist. Nee, dit valt me van mezelf te gen!" In gedachten tuurde hfl het raam uit. Beneden onder de boom, waarin de zeer geleerde ui) woonde, speelden een paar jonge eekhoorntjes. Een van de beestjes zag de uil voor het raam staan en riep: „Weet U het al, geleerde heer?". De uil schudde zijn hoofd, bromde verontwaardigd, greep weer een ander boek en begon er zenuwachtig in te bladeren. Uit het bos kwamen twee jonge olifantjes aangehup peld. „Weet de geleerde uil het al?" vroegen ze aan de eekhoorntjes. „Nee", ant woordden de rood-bruine beestjes. Toen kwamen er jonge musjes, jonge beertjes en jonge schildpadjes. Alle maal wilden ze weten of de uil het al wist, maar het antwoord was steeds „nee". De arme uil werd steeds ze nuwachtiger. Af en toe keek hij eens door zijn raam naar beneden en zag dan steeds meer jonge dieren voor zijn boom staan. Op het laatst was het zo'n lawaai daar oe neden, dat hjj helemaal niet meer kon nadenken. Brom mend viel hij in een stoel en sloeg zfln vleugels voor zijn ogen. Of het nu déardoor kwam of door iets anders weten we niet, maar ineens sprong hij met een lachend gezicht op, trok zijn jas aan en vloog naar beneden. Di me ineens te binnen gescho ten!" Er ging een gejuich op' onder de jonge dieren. „Hoera!", riepen ze door elkaar: „De geleerde uil weet het weer!" „Nu willen jullie het natuurlijk óók graag wetenvervolg. de de uil, „toen alles weer stil was. „Nu, knoop het dan goed in je oren. Het is 16 Februari. Ja, op 16 Februari ben ik jarig, dat was ik nu toch helemaal vergeten!" Weer ging er een gejuich op. De eekhoorntjes zwaai den met hun pluimstaartjes en de olifantjes trompetter den met hun slurfjes. „Maar het mooiste van alles is!", ging de geleerde uil verder, „dat het vandaag juist 16 Februari is!" Ineens was het feest. De hele woning, nee, de hele boom waarin de uii woonde werd versierd. Da jonge diertjes dansten rond totdat de zon onderging. Toen kwamen de vaders en moeders uit het bos om hun kinderen mee naar huis te nemen en vlug in hun bedjes te stoppen. We gaan een tafel en zes stoelen maken voor een pop penkamer. Als je de teke ning hiernaast goed bekijkt zul Je direct begrijpen wat de bedoeling is. Het beste kun je op stevig, buigzaam papier of dun karton van 40x16 cm. ruitjes trekken van lxl cm. en dan de hele tekening daarop overnemen. Er komen dan alleen nog 4 extra rugleuningen bfléén voor een leunstoel en 3 voor gewone stoelen. Gebruik tube-iijm, die houdt goed en droogt snel. Natuurlijk het ameublementje een leuxe kleur geven en op de stoel zittingen een aardig patroon schilderen want dat is de be kleding. De volgende week maken we nog een paar meubeltjes voor dezelfde poppenkamer. Beantwoord de twee volgende vragen, ver. ander de cijfers in let ters en vul daarna de kruiswoordpuzzle in. 1. De gewichten van de klok zijn van 5-7-1-9-8. 's Morgens en's avonds poets ik mijn 6-3-4-2- 9-4. In de kruiswoord puzzle staan nu 4 woorden van 5 letters (1-Il-IIl-m plaats deze in de vakjes van het volgend figuur (let op de Romeinse cijfers). Nu hebben alle letters weer een cijfer gekre gen. Probeer nu maar eens te vinden wat er op het reclamebord staat. men mij tegemoet komt. Ik hoor roe pen: „Hello girlen de wijs van „Till we meet again" klinkt in de verte. Ik vergeet een moment dat ik getrouwd ben en roep hard door de gang „O.K.* Een receptie, een cocktailparty en op de tweede dag een schouwburg, voorstelling. Het zou groots wordenj Henk, mijn man, leest 's avonds da brief en kijkt verwonderd op als ik weer „O.K." roep. Dan haalt hij on verschillig zijn schouders op. Ik slik iets weg en weet dat voor hem, met zijn drukke werk, een feest geen feest maar een last is. Zijn baan staat als een muur om hem heen en hij is de gelijk als de stadswallen zelf. Hij ver langt nooit naar een „uitje". Daarbij voelt hij er niets voor weer een uit gegroeid pakje aan te trekken en voor Clown te spelen. Zo noemt hij het gaan naar mijn reünie, mijn jubileum, het giote feest ALS ik 8 Juni op reis ga Is het eet! stralende dag. Ik voel me happy. Op weg naar het station wordt ma door bekenden en leveranciers een goede reis gewenst In de trein geef ik mijn lippen een tikje rood, mijn neus een laagje poeder. Den Haag doet me veerkrachtiger lopen. Ik begin da delijk buiten het station naar kennis- sen uit te kijken. Er zullen beslist meer oud-leerlingen om deze tijd aan- komen. Ik fixeer hinderlijk andera mensen omdat ik in iedereen iets van vroeger hoop te zien. Mijn hoofd staat op knikken, mijn mond op glimlachen. Zo nader ik de straat van mijn school. Er is een stille ontroering in mij. Wat ben ik in lang niet hier geweest. Kijk, op de hoek is nog dezelfde boek handel. Ook Mr. de Gooyer woont nog in het huis met de luiken. De straat, met aan het einde de H.B.S. lijkt nog even lang als vroeger. Ik probeer of ik nog op de trottoirband kan lopen en bedenk dat het naar goed is, dat Henk er niet bij is. Een auto haalt mij langzaam in en de bestuurder kijkt nieuwsgierig naar mij om en maakt dat ik weer veerkrachtig in mijn nieu we mantelpak voortstap. Het is net of die heer wat zoekt, waarom zou hij anders zo langzaam rijden? Zou hij misschien ookWas dat niet John van Arkel, die leuke jongen die al vroeg naar zee is gegaan? Och na- tuurlijk, mannen komen met auto's. H.B.S.-jongens van vroeger zijn nu ingenieurs, leraren of vlotte zee officieren. Halverwege de straat keert de auto om en rijdt nu langs het trottoir waar ik loop, weer tegemoet. Een meter vóór mij stopt hij. De heer opent het portier, lacht vriendelijk en nodigt met een gebaar tot zitten. Ik lach misschien wel wat verlegen terug en wy knik- ken beiden in licht herkennen. Het i» moeilijk na zoveel jaren dadelijk da juiste woorden te vinden. Den Haag is vlot. Ik herinner mij dat van vroeger. Ik zit, voordat ik het goed besef in de Studebaker naast een sportieve heer en wy geven el kaar vluchtig een hand. De middag begint goed! Ik zal grandioos met John voorrijden en aan de zijde van een gezellige, knappe causeur de komen de uren doorbrengen. Ik geef mijn hoed een duwtje, zodat hij iets schui ner zit, juist zo om net „gedurfd" ta zijn. Dan besef ik plotseling, dat da auto nog steeds niet gestart is, dat wij nog niet in de richting H. 'B. S. rijden. In een ruk glijdt mijn blik over da gehandschoende handen, die het stuur vasthouden, naar het gezicht onder da bruine hoed. Mijn ogen grazen, al3 een paard in de lentewei, elke trek, elk rimpeltje op het gezicht naast mij af, in de hoop iets bekends te ont dekken, maar mijn buurman kijkt mij slechts vragend aan. Dan klinkt het heel vriendelijk: —Zegt U het maar, waar wilt U heen? La Marina in Scheveningen of liever naar Noord- wijk? De vlammen slaan mij uit. Hoe lang zit ik hier al? Minuten, seconden? Ik begrijp plotseling alles, het is John helemaal niet. Dan ruk ik het portier open en sta weer buiten, maar zie nog net, dat da heer mij half medelijdend, half ge- amuseerd nakijkt. Ik verlang plotseling hevig naar Henk, naar ons stadje, naar klein steedse veiligheid en zou het liefsta maar meteen naar huis gaan. Maar omdat ik niet zonder enig contact met de school wil terugreizen, ga ik dan toch nog even naar de receptie, ge sterkt door de zekerheid dat ik van avond beslist onder de schemerlamp voor Henk een gezellige theetafel in richt. Hoe heb ik ooit zo onwijs kunnen zijn om alleen naar hier te gaan en te denken dat ik een leuke avond zonder hem zou hebben. Ik weet opeens dat ik iets in mezelf overwonnen heb en dat ik de rest van de avond, als mijn ijverige man over zijn bureau gebo gen zit, de tijd zal besteden om als vreugdekreten mijn strafregels t9 schrijven. Zo in de geest van: Boontje komt om zijn loontje!" Boontje komt om zijn loontje! PETRA rmen van ;t kunnen les vindt ïr, in Pa- JKMAAR. eelnemen, ;nt te mel- succes. .S. in de tond door Mens. 19.30 uur. goede aan Boorder, :n de zaal. xachten. aren over iwe Jacob m dragen angrijkste is hij dan i verstaat hem en Een geklede comlinatie, bij uitstek geschikt voor receptie en cocktail- uurtje, is een mouwloze blouse van zwarte kant en een klokken- de rok van cotton satin. brand Dit charmante v00' aurs^o :dje van het Parijse modehuis, I onnier, draagt de naam „Bibi" Mies moet morgen vroeg per trein Naar haar oompje Boudewijn. Twee grote koffers staan gereed En ook haar hoed en Zondagskleed. De wekker wordt op zes gezet En dan stapt Miesje mel in bed. De volgende morgen, oh wat zuur, Springt Miesje op om 0 uur. Miesje, Miesje, wat een strop, Je draaide 't wekkertje met opt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 7