Tweemaal in etmaal laat De Bilt een radiosonde op mm Engelands soepele houding in Mao-China lil» b m jroot aantal listen Op 18 k m. hoogte wordt luchtdruk, temperatuur en vochtigheid gemeten De groetplicht voor militairen is uitgebreid Nederlands politieke tijdschriften Lage Landen alveerd ris" gestolen oprogramma Zestig procent wordt teruggezonden Doe het zelf Vernedering als enig resultaat De investeringen a drie milliard wel verloren BESOMMINGEN IfMUIDEN Moeder liet dochtertje gratis treinreis maken Urk Maandelijks overzicht GLIMLACHJE WOENSDAG 11 JUNI 1952 riepen Pim, Pam en Zouden we dat werke- „Natuurlijk, verkopen 'eel mogelijk limonade, naai <»e!d in het laadje" Babbelgraag, „en dat ïsen." En toen Moeder op de dag een kijkje leidde mevrouw Bab- verrukt rond. „Oh me- hoe prachtig uw blau- aat? Ik hoop zo, dat de es zal worden! Ik wed beurtenis wordt, waar- nog lang zal spreken." reft zou mevrouw Bab- in krijgen. a 20 minuten moeten de bedoeling, dat dit erste maal zal worden én der feestconcerten van het honderdjarig Koninklijk Nederlands in de loop van het van Hen mille v Lage Landen, dat eerste lustrum heeft egens financiële moei- 'an de zestien leden gelopen maanden leef- ip in de hoop op een s van het Prins Bern- Juni werd inderdaad subsidie toegezegd, behoud, dat ook de en financiële bijdrage stelling zou blijk ge- ran de groep heeft ge- inverantwoord zou zijn 3e huidige moeilijkhe- erduren. Over de pe- ember 1951 tot en met jaar is er een tekort ïenduizend gulden, n leden van het baUet d ewevking toegezegd stellingen waarvoor de nog contractuele ver- Zij zullen hiervoor leding krijgen. Daarna "Hmgen tenzij ook aringt met een ge worden voortgezet. op de tentoonstelling RAI te Amsterdam, is et schip de „Dromeda- 'an Riebeeck naar de len. Het scheepsmodel een waarde van 400 n werd een koperen reemd. dag ia juni 402 m.: 7.00 KRO. 00 KRO. 14.00—24.00 uws. 7.15 Gram.muziek. en Liturgische kalen- en weerberichten. 8.15 Voor de huisvrouw. 9.35 Gram.muziek. 10.30 Morgendienst. 15 Lunchconcert. (12.30 ruinbouwmededelingen. oespraak. 13.00 Nieuws ivs. 13.20 Gram.muziek. ano. 14.00 Promenade- 14.45 Voor de vrouw. 15.25 Viool en piano. 16.30 Kamermuziek, gd. 17.30 Lichte mu- 18.15 Koorzang. 18.40 18.50 Gram.muziek. van allerlei aard en oord. 19.20 Verkiezings- Gram.muziek. 19.40 Nieuws en weerberich- 3 Kapel. 20.50 Repor- uziek. (Pl.m. 21.40 Wes- enlands overzicht. 22.15 22.35 Gram.muziek. ht. 23.00 Nieuws en 24.00 Gram.hiuziek. 298 m.: 7.00 AVRO, 24.00 AVRO. 7.00 htendgymnastiek. 7.30 50 Dagopening. 8.00 muziek. S.45 Idem. 9.15 Gram.muziek. uw. 9.30 Gram.muziek eet, wat U niet weet." ers. 11,00 Gevarieerd .n nu.... een Dieren- Lichte muziek. 12.25 ■30 Land- en Tuin- 12.33 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 im.muziek. 13 20 Me- „Het testament van aorspel. 14.45 Gram- de ziesen. 16.00 Ne- dansen. 16.30 Zuid- laanse muziek. 17.00 30 Militaire causerie. 17.4.5 Regeringsuitzen- emen„Het onderwijs Nieuws. 18 15 Sport- concert. 18.55 Gespro- tien. 1900 Orgel en nuziek 19 45 Verkie- Nieuws. 20 05 Hol- Damnation de Faust". „Alle wegen leiden tel.) 23.05 Nieuws, ten. 23.35—24.00 Gra- De balon, waaraan de radiosonde aanstonds zal worden vastgemaakt, wordt in gereedheid gebracht voor haar hoogtevlucht. i (Van onze speciale verslaggever) ,,'t Is een metalen kastje, meneer, met een propeller er aan, die uit drie lepel tjes in plaats van drie bladen bestaat. Er schijnt nog een parachute ook aan te zitten. Kunt u me vertellen, wat of dat voor een voorwerp is? Is 't een stuk oorlogstuig en is het gevaarlijk? Ik ontdekte het in het riet langs de slootkant achter m'n huis. Voor alle zekerheid ben ik er maar met m'n vingers afge bleven". Er zullen weinig krantenbureaux in 'Nederland zijn, waar niet eens op een goede dag iemand binnenstapte met het verhaal van deze aanhef. De redactie kon vrij gemakkelijk antwoord geven op de gestelde vragen. „U hebt een radiosone gevonden. Dat is een of ander meetinstrument van het Koninlijk Meteorologisch Instituut te De Bilt. Ga het maar gauw uit het riet vissen. Het Is volkomen ongevaarlijk. U zult ondekken, dat er een kaart bij is, waarop ge vraagd wordt het apparaat zo spoedig mogelijk terug te sturen naar De Bilt. Aan die terugzending zit een beloning voor u vast. Haast u dus maar, voordat een ander er mee gaat strijken". VAAK aanleiding van dit soort verha- len, hebben we een bezoek gebracht aan onze nationale „weerfabriek", zoals De Bilt in de volksmond genoemd wordt. Ze ligt verscholen in een gezel lig bosje aan de grote verkeersweg UtrechtZeist. De hoge wit-gekalkte observatietoren is een markant herken ningsteken in deze omgeving. Een gro tere toren wordt er op dit ogenblik naast gebouwd. De jongste ontwikke ling van de meteorlogie heeft het nodig gemaakt, dat uitgebreid werd. Voor meer dan een millioen wordt er bij ge bouwd. Wanneer deze uitbreiding ge reed is. zal dit omvangrijke bedrijf weer op één plaats geconcentreerd wor den. Thans is het op vier, vijf plaatsen in de omgeving ondergebracht. Het aan tal functionarissen bij deze dienst groei de de laatste tien jaar van tachtig tot driehonderd-en-twintig. Maar goed, dit even terzijde, want wij waren naar De Bilt gekomen om BiiSll iets te vernomen over de Radioson- p' i de, die we daar 1 ergens verloren op ''ilPitil eén weiland ge vonden hadden. Wat is dat nu pre cies voor een in strument, willen we weten. Een van de vele wetenschappelijke ■werkers in dit be drijf geeft ons het antwoord. Kortweg een radiozendertje bevattend o.a. drie radiobuizen van hetzelfde type. Aan dat zendertje zijn gekoppeld drie meteorologi sche instrumenten, die respectievelijk de luchtdruk, tem peratuur en voch tigheid kunnen meten. Tweemaal in een etmaal laat De Bilt zo'n radio- sónde op. Dat wil zeggen, dan wordt het apparaat aan een ballon gebonden met een doorsnee van ruim anderhalve meter, die het mee de lucht inneemt tot een hoogte van vijftien tot achttien kilometer. Die opstijging duurt ongeveer een uur en „edurende die tijd staat men te De Bilt voortdurend in contact met de radiosonde. De sonde seint aan de ballon fluitsignaaltjes uit, die met een daarvoor passende apparatuur ontvan gen worden. Uit de toonhoogte van deze ontvangen signalen kan men luchtdruk, temperatuur en vochtigheid bepalen. Aan de hand van de geregistreerde luchtdruk kan nauwkeurig worden af gelezen op welke hoogte zich het in' strument oi een zeker ogenblik be vindt. De op deze manier verzamelde ge gevens, die behalve door De Bilt, door nog ettelijke weerstations elders ter wereld verzameld worden, zijn een waardevolle bijdrage voor de dagelijks op te stellen weersverwachting. Onder gewone weersomstandigheden drijven de ballonnen met de aangehech te radiosonde zo'n vijftig h zestig kilo meter weg. Maar bij harde wind dik wijls heel wat verder. Toch komt altijd nog zo'n zestig procent van de uitge zonden apparaten in De Bilt terug. De rest gaat vèrloren doordat ze bijvoor- De observatietoren van het K.N.M.I. in De Bilt is een baken in Nederland, dat door menigeen gekend wordt. Minder zon-dagen door Zuiderzeewerken JJR zijn van die zaken, waar een geuioon mens niet aan denkt. Zo bijvoorbeeld, dat de droog legging van de Zuiderzee klima tologische gevolgen heeft voor de directe omgeving. De Bilt heeft door een tienjarige onder- zoekingsarbeid kunnen aantonen, dat ons gemiddeld aantal uren zonneschijn in hoofdzaak in de zomer als gevolg van de droog legging, terugloopt. „De bedek kingsgraad van de lucht wordt vermoedelijk groter", zegt De Bilt officieel. Er zal hierover bin nenkort een rapport verschijnen VoOr het eerst in de geschiedenis heeft de meteorologie stelselma tig kunnen bestuderen wat de invloed kan zijn van een droog legging van zo'n groot waterop pervlak als de Zuiderzee op hei omringénde landschap Voor land en tuinbouw kan dit onderzoek van grote waarde zijn. maar ook sanatoria, die het van de zonne schijn moeten hebben kunnen bij de resultaten van het onderzoek groot belang hebben. beeld in het IJselmeer of in een of an dere poldersloot neerkomen. De radio- sonden dalen aan de parachute, die zich ontplooit, zodra het ding gaat val len als de ballon op 15 a 18 kilometer hoogte geknapt is. Iedere radiosonde kost De Bilt ongeveer honderd gulden. Dit institvur heeft er dus alle belang bij, dat zoveel mogelijk apparaten terugkomen. Na reparatie en testing kunnen ze weer voor een nieuwe opstij ging gebruikt worden. WELNU ik heb me 'geschaard onder het corps van clandestiene wegge bruikers: de bromfietsers. Onze huis gang heeft een Schiphol-luchtje en elkè maand komt een nette heer met een kwitantie om de termijnen op te strijken. Van de belasting kwamen ze maar één keer en ik mocht ineens betalen, hetgeen toch vlot was. Doch waar het om gaat: ik ben brommer in hart, lever en nieren geworden. Reeds drie weken lang sleurt een zwarte wesp, die ergens boven mijn voorwiel hangt, me langs 's heren wegen, on geacht of ze primair dan wel secun dair zijn. Die geweldige liefde tot dat wonderding van 37 kubieke centimeter en gemengde smering is er de oorzaak van geworden, dat ik nu technicus ben. Dat kwam zo. Van de fabriek kreeg ik een net boekje met allerlei technische gegevens geïllustreerd) die ik me de eerste avond geheel heb eigen gemaakt. De opmerkzame lezer zal beseffen dat dit nodig is. Het is als met trouwen. Zonder begrip van de psychologie der vrouw is een huwelijk een uiterst gevaarlijke onderneming. Zo ook met het brommen. Het was derhalve allerminst een probleem toen dezer dagen de motor met een knal afscheid nam van het brommende leven en ik genoodzaakt werd lopend naar huis terug te keren. In de achtertuin nam ik even de cylin- derkop van de motor af. Juist! Net wat ik dacht! Het bovenste "vde punt (dat wist ik uit mijn boekje) tvas uiut stomp geworden. Ik draaide die aar dige porceleinen stop los en begon de punt bij te vijlen. Even proberen.... Weigeren! Terug naar huis om het oliecarter open te leggen en even te zien of de lagers misschien te hoog lagen. De boutjes en moertjes legde ik netjes in een theekopje. Daar vond ik de oorzaak al. Kijk, vergeef me als ik even te technisch Word) in een brommotor behoren zich bij aflevering twee takten te bevinden. Die kunnen lostrillen en van hun plaats raken. Dat bleek ook hier het geval te zijn. Ik haalde de takten netjes los en knoop te ze in mijn zakdoek, want die din gen zijn maar klein. De compressie bleek bovendien een beetje olie nodig te hebben. De scharnieren van de in ert uitlaatpoort bleken een beetje te piepen. Er gaat ook heel wat door als je een goede brommer bent. In de carburateur vond ik bovendien nog een leeg blikje, dat er zker per onge luk ingeraakt Was. Slordig van zo'n fabriek. Na al deze reparaties te heb ben uitgevoerd ging ik over tot mon tage. Mijn vrouw voerde nijptangen, hamers en kopjes thee aan. Zij ts na melijk zeer motor-minded. Het is voor haar zogezegd eten en drinken, wat wel duidelijk gedemonstreerd werd toen ze bij het leegdrinken van haar kopje thee een handvol bouten en moeren mee naar binnen kreeg. Bij een proefrit bleek de brommer tot mijn grote verbazing niét te wer ken. In gedachten ging ik srret -na of alle takten wel weer op hun plaats zaten en of ik de ontsteking wel van pus gereinigd had. Ja, dat alles had ik gedaan. Een fabrieksfout dus! Re soluut begaf ik me naar mijn leveran cier, die begaan met mijn lot kordaat de motor begon te slopen. Hij deed er veel meer schroefjes in dan hij er uit had gehaald en dat lege blikje in de carburateur werd door hem vervangen, 't Scheen er toch bij te horen. Ge kunt u echter voorstellen hoe ik grijnsde toen de motor ook onder zijn handen bleef weigeren. De man werd er zenuwachtig van. Hij sloopte de motor opnieuw, nu aan de andere kant beginnend. Hij zette een nieuwe porceleinen stop (dit is een soort schenkkurk met een zwart koord er aan) in het toestel en probeerde op nieuw. Natuurlijk niet loven, hetgeen me niets verwonderde. Weer andere onderdelen werden vervangen, nu met assistentie van een oudere monteur. Later kwam er nóg een bij. Die had een cursus in het motorenvak ge noten. Doch ook hij kwam geen steek verder. Tenslotte begonnen ze het woord „fabriek" in de mond te nemen. Men stond voor een raadsel. En toen gebeurde het. Een jongste bediende van de zaak draaide de dop van mijn benzinetank los dit is een typisch-motoristische zin: m ij n ben zinetank waarmee natuurlijk de benzinetank van de motor wordt be doeld) en constateerde dat er geen brandstof in zat. Toen wisten alle monteurs opeens waar de fout school. De sukkels. Vreselijk deskundig begon, nen ze de tank vol te gieten en meteen begonnen al mijn 37 kubieke centi meters te werken. Logisch! Maar dat zulke monteurs daar een hele motor voor uit elkaar moeten halen! Dat stond zelfs in mijn handleiding. (Van onze Londense correspondent) Het sluiten van de Engelse handelshuizen in China is dan eindelijk officieel bekend gemaakt. De Britse regering is met een nota op het toneel verschenen teneinde Peking te bewegen de evacuatie van de nog in China verblijvende Engelse zakenlieden, alsmede de gestadige ontmanteling der betreffende be drijven, zo vlot mogelijk te doen verlopen. De beslissing om de door Britten beheerde firma's te liquideren, hing reeds maanden in de lucht. Ze is eigenlijk alleen maar opgehouden door de nu ijdel gebleken hoop, dat de omstandigheden zich nog ten goede zouden keren. De Britse bedrijven, die hun deuren zullen, sluiten, hebben meer in China dan met China handel gedreven. Hun gezamen lijke investeringen worden op drie milliard gulden geschat. De hoop op enigerlei vorm van compensatie wordt in de Britse hoofdstad ais nihil aangeslagen. Politieke waarnemers geloven niet. dat er nog iets te redden valt, welke pogin gen er ook in het werk zullen worden gesteld om de grote verscheidenheid van Engelse bezittingen op de een of andere manier te realiseren. LANGZAAM-AAN-ACTIE BIJ BOAC Meer dan 2000 arbeiders van de British Overseas Airways Corporation zijn op London Airport eenlangzaam- aan-actie begonnen uit protest tegen de weigering 30 shilling loonsverhoging toe te kennen motieven, welke de Britten voor de sluiting van hun bedrijven in China aanvoeren, dragen een zuiver zakelijk karakter. Sinds de vestiging van het communistisch regiem in Pe king worden de Engelse firma's op elke mogelijke wijze in hun bewegingsvrij heid belemmerd. Ofschoon er practisch geen zaken meer worden gedaan, zijn bedrijven als Unilever, Sassoon en John Swire Son verplicht hun omvang rijke staf van personeel aan te houden. De lasten worden nog verzwaard door onredelijke boetes en buitensporig ho ge belastingen. Vele Britse firma's zijn door deze opzettelijk in de weg gelegde hindernissen noodlijdend geworden. Ze leven van kapitaal, dat uit het moeder land wordt geïmporteerd, of van hun gestadig slinkende reserves. Handelsbetrekking niet verbroken, IN LONDEN legt men er voortdurend weer de nadruk op, dat de evacuatie uit China niet betekent dat de Anglo- Chiüese handelsbetrekkingen op het punt staan verbroken te worden. Vol gens woordvoerders blijft de positie van Hongkong ongewijzigd, evenals de handel tussen Engeland en China. De Britse regering, zo wordt hier nog aan toegevoegd, zal alles in het werk blij ven stellen om de zakelijke relaties met het regiem van Mao-Tse-Tsun in stand te houden en eventueel uit te breiden. Hoe optimistisch deze uitlatingen ook mogen klinken, men kan moeilijk aan nemen dat de Engelsen er zelf nog in geloven. De ervaring van de laatste twee jaar heeft de Britse regering ge leerd, dat ze met al haar geduld en al haar tact niets en dan ook niets in Pe king kan bereiken. Ze heeft de ene diplomatieke beled'ging na de andere moeten slikken en ze heeft haar Char gé d'Affaires als een speelbal moeten laten gebruiken. Vernedering en ge zichtsverlies zijn de enige vruchten van haar politiek geweest. Door de En gelse zakenlieden het verblijf in China onmogelijk te maken, heeft Mao ge toond zich weinig om Groot-Brittannie te bekommeren. Als zijn eigen belangen niet met die van Engeland stroken, lapt hij de laatste aan zijn laars. De h"uding van Peking stelt de „toe naderingspoging", die de Chinese han delsdelegatie de vorige maand op de Economische Conferentie in Moskou heeft gedaan, wel in een bijzonder vals daglicht. Tegelijkertijd roept ze ook twijfel op over de wijsheid van Enge- lands veel becritiseerde besluit om communistisch China de jure te erken nen (Januari 1950). Door verscheidene Britse kranten wordt dan ook aan de orde gesteld, of de nieuw ontstane toestand geen goede aanleiding is om de diplomatieke be- Versterking van discipline en eensgezindheid WoóR de oorlog van 1940 bestond in het Nederlandse leger de algemene groetplicht, dat wil zeggen, dat elke mindere voor elke meerdere moest groeten. Het maakte dus voor een sol daat geen verschil of hij een korporaal dan wel een generaal ontmoette; bel den diende hij correct de groet te bren gen. Men kan over het groeten van militairen onderling verschillend den ken. Men kan het onzin noemen, maai dan ziet men toch twee dingen ovei het hoofd. In de eerste plaats: in elk groot bedrijf en dus ook in het leger moeten discipline en eensgezindheid heersen. Anders wordt het een chaos Eén van de middelen om in het leger die deugden te versterken is de groet plicht. Door de groet te brengen aan zijn meerdere toont de lagere in rang, dat hij die meerdere als zodanig er kent, maar het is ook een uiting van saamhorigheid, want de meerdere is verplicht die groet correct te beant woorden. Beiden tonen daarmee dus, deel uit te maken van het grote ge heel, door dezelfde banden gebonden te zijn. MA 1945 is de groetplicht slechts ten dele hersteld, ten minste wat de Kon. Landmacht betreft. Bij de Kon. Marine bleef de oude toestand gehand haafd. Maar in het leger moest door lageren in rang alleen gegroet worden voor officieren en voor in de diensl vergrijsde adjudanten-onderofficier. Slechts de onderofficieren van hit eigen onderdeel, waarmee men dis in één kazerne vertoefde, moesten door alle minderen gegroet worden. Thais is de groetplicht aanzienlijk uitgebreid. De minister van Oorlog heeft bepaald dat ook de sergeanten-majoor (opper wachtmeesters) en sergeanten le klas se (wachtmeester lè klasse) door alle lageren in rang zullen moeten worden gegroet. Vergeleken bij de toestand van vóór 1940 vallen dus nu alleen nog de sergeants (wachtmeesters) en kor' porals buiten de categorieën, ten aan zien van welke de algemene groet plicht geldt. De bepaling, dat alle on derofficieren en dus ook de sergeants van het eigen onderdeel door alle minderen van dit onderdeel moeten worden gegroet, blijft natuurlijk v kracht De besommingen van Dinsdag wa ren: trawler Ro 46 „Claesje" f 12.200: logger IJm 210 4620; kotters: Br 48 f 70, 58 75, 9 190, 50 f90; CZ 3 f 140: Urn 227 162. 220 f 285. Prijzen per kg: gr. tong 2.041.91, grm. tong 1,50— 1.46, kim. tong 1.54—1,48, kl tong I 1.44 --1,39, II 1,14—1,04; tarbot I 194—1.60 Prijzen per 50 kg: kl. schol II 338: ""har 16—8; makreel 18,30—17; bl schelvis I 53—51, II 45—28, wijting 28— 3: midd. gul 28—25, kl. gul 20—19; bl haai 28; poontjes 108. De aanvoer be droeg 20 kisten tong en tarbot. 180 kis sen schol. 90 kisten schar. 670 kisten makreel. 100 kisten schelvis: 80 bisten wijting: 40 kisten kabeljauw en gul: 5 kisten haai; 10 kisten poon en 5 kis ten diversen; totaal 1200 kisten. trekkingen met Peking opnieuw onder ogen te zien. Heeft het nog zin, zo luidt de vraag, een vertegenwoordiger in de Chinese hoofdstad aan te houden, die niet alleen niets bereiken kan, maar waarover bovendien voortdurend gelo pen wordt? De conservatieve „Daily Telegraph" heeft haar antwoord al reeds gegeven. Zonder zich te compromitteren ten aanzien van de wel zeer gecompliceerde vraag of Engeland zijn de jure erken ning van communistisch China moet intrekken of niet, zegt het blad om dat het onder de gegeven omstandighe den waanzin is de Britse zaakgelastigde in Peking te handhaven. De handel, die Mao nu nog met Groot-Brittannie drijft, wordt volgens deze krant alleen voort gezet omdat hij er voordeel bij heeft. Een door Peking wenselijk geachte aanval op Hongkong zou voorts niet ge stuit worden door het feit, dat er een eenzame en bijna vergeten ambtenaar van het Britse ministerie van buiten landse zaken in China verblijft. Wij zend op de Chinese legers in Korea en de Chinese infiltraties in Malakka en Indo-China, komt de „Daily Telegraph" ten slotte toe de conclusie, dat het niet aangaat een vertegenwoordiger bij een mogendheid te accrediteren, die in vele plaatsen van de wereld bestreden wordt. Deze drie dames tonen op een wel zeer originele manier hun sympa thie voor gen. Eisenhower. Over belangstelling hebben ze dan ook niet te klagen. ZAANDAM. Mevrouw H. J. v. D. uit IJmuiden vond het niet zo erg dat haar vier-jarig dochtertje een gratis' reis met de trein had gemaakt. Met een allerliefste glimlach verscheen zij gis termorgen voor de Kantonrechter, die er lang niet over te spreken was, daf de moeder zonder plaatsbewijs voor het kind de coupé was binnengestapt. „Wat denkt u er zelf van" vroeg de kantonrechter, die zich kennelijk ver wonderde over de verongelijkte houding van de dame. „Ja kijk eens edelacht bare, ik geef toe, dat ik gejokt heb tegen de conducteur, toen hij vroeg naar de leeftijd van mijn dochter. Maar ja, ik had op dat ogenblik geen geld genoeg bij me, dus dacht ik bij me zelf; dan zo maar". „Als alle mensen er zo over denken, zullen de spoorwegen gauw failliet zijn", mérkte de ambtenaar van het O.M. op. „Zou 't", antwoordde de moeder, die de zaak te onbelangrijk vond om er zo'n drukte over te maken. De verdachte had blijkbaar haast, want toen mr Van den Oever een boete eiste van f 10 keerde zij zich resoluut om met het doel het gebouw te verlaten. De kan tonrechter vroeg nog of zij met het vonnis accoord ging. Verbaasd draaide de moeder zich om. „O ja, natuurlijk, het is goed zo hoor" zei ze, alsof haar een vriendelijkheid werd bewezen Met een enkel gebaar wees zij verdere dis cussies van de hand en verdween in de beste stemming het Kantongerecht. 1 VISSERIJ Dinsdag werd door 122 vaartuigen aangevoerd: 11.558 pond kuilpaling, prijs 0.951.10 per pond; 2271 pond lijnaal, 1.261.35; 9 pond snoekbaars 0.64; 59 pond rode baars 0.65 en 541 bakken nest, 2.65 per bak. (Van onze parlementaire medewerker) CR verschijnen in ons land drie maandbladen, die hetzij in nauwe betrekking staan tot, hetzij recht streeks worden uitgegeven door de grootste drie Nederlandse politieke partqen. Wq bedoelen het maandelijks orgaan van de Dr Abraham Kuyper- stichting, Anti-Revolutionnaire Staat kunde geheten, het Katholiek Staat kundig Maandschrift en het maand blad van de Party van de Arbeid: So cialisme en Democratie. De artikelen, die in deze maandbladen worden op genomen, hebben niet, gelqk de ande re door deze partyen uitgegeven bla den en pamfletten, een polemische strekking, althans niet in de eerste plaats. Maar zij beogen een bijdrage te leveren tot een rustige bestudering van en een verantwoorde meningsvor ming over belangrijke vraagstukken. Teneinde onze politiek belangstellende lezers te oriënteren omtrent de in de ze maandbladen aangesneden proble men, ligt het in ons voornemen hier iedere maand een beknopt overzicht van te geven. In alle drie deze maand verschenen nummers wordt aandacht besteed aan het op heden zo belangrijke buiten landse gebeuren. Zo handelt prof. T. Keulemans (K.S.M.) over de proble matiek der Europese samenwerking, terwijl J. J. Boasson (S. en D.) de dy namiek der U.S.S.R. bespreekt naar aanleiding van het boek van prof. Banning over het communisme ais po- litiek-sociale wereldreligie. G. Kuy- pers (A.R.S.) tenslotte geeft een pret tig leesbaar buitenlands overzicht. „De Weg naar Vrijheid", het nieuwe plan van de Partij van de Arbeid, wordt nader onder de loupe genomen door prof. F. L. Polak en A. J. A. Vos (beiden in S. en D.). Eerstgenoemde wijdt zijn sterk critische beschouwing meer in het bijzonder aan het als ver schijnsel zo belangrijke culturele ge deelte van dit plan en wijst er met klem op, dat op dit terrein nog vrü- wel alles moet worden onderzocht en eerst na diepgaand onderzoek gepaste plannen kunnen worden gemaakt. Vos gaat in op de meer practische vraag, of het gewenst is, dat de arbeider aan deelhouder wordt van de onderneming waar hij werkt. Het socialistische toekomstbeeld van onze samenleving vormt het thema van een uitvoerige beschouwing van de hand van prof. T. P. van der Kooy A.R.S.terwijl J. J. Buskes Jr. het door prof. G. Brillenburg Wurth in zijn jongste boek getekende christe- lijke maatschappijbeeld scherp aan valt, vooral op grond van een zyns inziens foutieve wijze van behandelen der maatschappelijke vraagstukken. Men moet niet, gelijk Wurth doet, van de Bijbel naar de maatschappij toe re deneren, aldus Buskes, allereerst de maatschappelijke werkelijkheid met haar noden en tekortkomingen analy seren en dan bijbels verantwoorde op lossingen nastreven. De schoolstrijd te Hardegarijp geeft D. de Loor (S. en D.) aanleiding de houding van de Hervormde kerk ten opzichte van de school in heden ea- verleden te schetsen; Th. H. J. Zwart kruis (K.S.M.) deelt bijzonderheden mede over de schoolstrijd in Engeland en Wales. Het kiesstelsel geeft nog altijd stof voor veie beschouwingen. E. G. H. Bornewasser (K.S.M.) verdedigt met klem de evenredige vertgenwoordiging maar R. Gosker (A.R.S.) suggereert zekere wijzigingen, teneinde een ster ke band tussen kiezer en gekozene te bevorderen, in zijn bespreking van de jongste aan dit onderwerp gewilde brochure van prof. G. van den Bergh. A. J. Vleer (S. en D.) ten slotte be pleit een districtenstelsel voor de ver kiezing van de Eerste Kamerleden. Dit wordt in een onderschrift met kracht van de hand gewezen door prof. Schermerhorn. Beide schrijvers gaan bovendien in op het hoogst actuele probleem van de werkwijze der volks vertegenwoordiging. Ten slotte wijzen wij nog op een be langwekkend artikel van M. M. A. A. Janssen (K.S.M.) over de belastingop brengsten in de laatste jaren, op de vraag-en-antwoord-rubriek in Anti- Revolutionnaire Staatkunde en op de talrijke boekbesprekingen in dit blad „Heeft ie werkelijk drie sans op zo'n kaart durven bieden?"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 7