VOLGEND JAAR ZEKER WEER EEN BRADERIE!
Zestig tractoren namen deel aan
de Braderie-stertocht
Burgemeester won de iraciorenrace
Verdiende kroon
op het werk
Vele zakenlieden boekten zeer
behoorlijke successen
Een hardnekkig
misverstand
HULDE AAN HET
PLATTELAND
Vrijdag 4 Juli 1952 VERENIGDE NOORD-HOLLANDSE DAGBLADEN u% -,aarsang N°- 156
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
Behendigheidsrit stelde hoge eisen
Beste stuurlui stonden
buiten de touwen
Een waardig afscheid
De tapijtenknoper
,Wij doen weer mee!"
Directie:
J. BIJLSMA en C. KRAK
Hoofdredacteur;
H. M. KOEMANS
Redactie:
Achterdam 18, Tel. 5541
ADVERTENTIES en
ABONNEMENTEN
Voordam 11, Tel. 3320
Postgiro 187294
Hoezeer Alkmaar en het platte
land met elkaar zijn verbonden, is
in de afgelopen dagen overduide
lijk tot uiting gekomen. Alkmaar
vierde de geboorte van zijn eer
ste Braderie en als goede buren
zijn de plattelanders op kraamvi
site gekomen. Zij kwamen kijken,
en kopen, en .zij stonden de
tractoren af die nodig waren voor
het grootse bloemencorso en voor
de zeer geslaagde behendigheids-
wedstrijden op het Canadaplein.
Als vandaag de Braderie wordt ge
sloten en de Alkmaarders kunnen
zeggen dat het feest hoven ver
wachting is geslaagd, doen zij er
goed aan te bedenken dat dit voor
een zeer groot gedeelte te danken
was aan de spontane medewer
king van de agrarische bevolking.
Hiervoor is een woord van hulde
zeer zeker op zijn plaats.
TARIEVEN:
Advertenties 16 ct. per m.m
Familieberichten. 20 ct. p.m.m
Vraag en Aanbod (alleen 2e
hands goederen) tot 15 woor
den 1.-, elk woord meer 5 ct
Uitsluitend contant
Abonnementsprijs, bij voor
uitbetaling, ƒ2.02 p. mnd„
ƒ6.05 per kwartaal, plus
incassokosten.
Weekabonnementen ƒ0.49
ALKMAARSCHE COURANT
np treffender wijze dan ooit is gisteren gedemonstreerd hoezeer Alkmaar en
het platteland aan elkaar zijn verknocht. De grote Alkmaarse familie vierde
vrolijk de geboorte van de eerste Braderie en dat was voor de grote plattelands
familie aanleiding om op kraamvisitie te komen, zoals dat bij goede buren be
tamelijk is. De bezoekers kwamen op originele wijze: per tractor. Op vijf plaat
sen in de provincie (Uitgeest, Egmond aan de Hoef, Schoorldam, Heerhugowaard
en Stompetoren) waren zij 's ochtends gestart voor een sterrit naar het feestende
Alkmaar, waar zij na een kijkje in de wieg te hebben genomen deelnamen
aan de vreugde. Er waren voor de bestuurders van deze zware landbouwmachi
nes behendigheidswedstrijden georganiseerd, waarvoor stedeling en plattelander
grote belangstelling toonden.
Tijdens een Braderie is alles mo
gelijk. Zeljs kwam onze verslag
gever zoals men gisteren heeft
kunnen lezen op het Braderie-
terrein de eerbiedwaardige filo
soof Diogenes tegen, die nog steeds
op zoek was naar „de mens". Dat
Diogenes' levensrichting toch wel
enigszins is veranderd, bleek uit
zijn wijsgerige uitspraak: het vlees
is beter dan de benen.
Wanneer wij dit schrijven, zal de
eerste Alkmaarse Braderie over enkele
uren ook officieel door de van het
bloemencorso reeds vertrouwde olifant
worden „uitgeblazen". De eerste Alk
maarse Braderie inderdaad, want als
men de meningen van zowel zakenlie
den-deelnemers als van het publiek
peilt, hoort men zoveel enthousiasme
en tevredenheid, ook uit zakelijk oog
punt, dat wel mag worden geconclu
deerd, dat een Braderie voor een cen
trumplaats als Alkmaar ongetwijfeld
voor herhaling vatbaar is.
De Braderie is een enorme trekpleis
ter gebleken en heeft vooral de beide
eerste dagen die door zulk een fraai
zomerweer werden begunstigd, telkens
vele tienduizenden mensen naar het
rayon met de stand en de attracties
gebracht, mensen waarvan zeer velen
het niet alleen bij kijken lieten, maar
ook kopers of adspirant-kopers wer
den. En dat in de eerste plaats stemt
al tot veel voldoening. Daarenboven
heeft een stad als Alkmaar die het wat
haar winkelstand betreft voor een be
langrijk deel van de omgeving moet
hebben door deze nieuwe en boeiende
actie een zeer behoorlijke portie good
will bij het publiek gekweekt, die in
ae toekomst zeker nog behoorlijk
vruchtdragend zal blijken te zijn.
He laatste avond ging dan wel ver
gezeld van regen en onweer, dat neemt
niet weg, dat. het reeds zover was, dat
het succes van de Braderie er niet
rneer door kon worden gebroken. Na-
j tuurlijk was het ongunstige weer voor
deze avond, waarvan men terecht nog
veel verwachtte een vervelende spaak
in het wiel en hadden de toppen van
het succes hier en daar nog hoger
kunnen liggen. Tevredenheid en ent
housiasme heerste practisch overal en
J?. alles heel belangrijk en
verblijdend.
Het vele werk van de deelne-
verkopers en verkoopsters,
het bestuur van de Stichting „Alkmaar
se Braderie", en tenslotte het ontreden
van het publiek door een prettig en
zeer ontvankelijk publiek te „willen"
zijn, ig op verdiende wijze met succes
bekroond.
Het gezegde „Wie waagt, die wint",
waaraan soms juist in middenstands-
kringen wel eens wordt getwijfeld is
toch door de feiten van de afgelopen
drie dagen als zeer reëel bestempeld
De gedachte ..Dat. doen wii een vol
gend jaar weer" wij daarom Ti»
reeds van harte toejuichen. Perspec
tieven zijn er, volop.
HE deelname aan deze tractorenster-
rit was groter dan was verwacht.
Ongeveer zestig machines reden om
streeks twaalf uur Alkmaar binnen,
waar op het Canadaplein reeds een
commissie van ontvangst wachtte.
Het bleek dat alle deelnemers de
tocht hadden volbracht en daarvoor
werd hun een fraaie plaquette aange
boden. Om twee uur defileerden de
machines voorbij het stadhuis, waar
de burgemeester, het gemeentebe
stuur en het Braderiecomité de op
tocht gadesloegen. Hierna konden de
feestlijkheden op het Canadaplein een
aanvang nemen. De organisatoren, on
der leiding van de heer J. Moeyes,
hadden hier een parcours uitgezet dat
zoveel stuurmanskunst vergde, dat het
vrijwel onmogelijk was zonder straf-
punten te eindigen.
Op het grote plein was een labyrith
van lijnen uitgezet, waarlangs telkens
drie tractoren tegelijk naar de finish
snelden. Dat zij op hun weg grote
moeilijkheden zouden ontmoeten, was
vooruit te verwachten. Het is een ge
lukkig idee geweest zulke obstakels
aan te brengen als de bestuurders van
tractoren ook geregeld in de practijk
kunnen tegenkomen. Er moest gere
geld op een halve decimeter nauwkeu
rig worden gestopt en gestart en er
moest worden gereden met een grote
aanhangwagen waarop een lege melk
bus stond. Die bus moest overeind
blijven staan: ook als de tractor met
de rechterwielen over een hoge balk
moest rijden, als er spoorrails dwars
over het parcours werden gelegd en als
er scherpe bochten moesten worden
genomen. Er moesten in zeer vlug tem
po bussen worden verladen en dan
moest er nauwkeurig tussen twee
wanden van stro worden gereden. De
ze waren zo opgesteld, dat alleen een
bekwaam bestuurder er vlug tussen
door kon komen zonder één of meer
balen op de grond te gooien. De groot
ste moeilijkheden wachtten aan het
einde: daar moest men achteruit tus
sen twee wanden van stro doorrijden,
hetgeen voor sommige bestuurders on
overkomelijke bezwaren opleverde.
Dan schoten de aanhangwagens links
en rechts opzij en bleek de opening
steeds te klein te zijn. Tot slotte
wachtte er dan een langzaam-aan-
proef.
Het was moeilijk, zeer moeilijk en
het regende dan ook strafpunten. De
bestuurders maakten soms de vreemd
ste capriolen, tot groot vermaak van
hen, die rustig aan de buitenkant van
de touwen stonden. Dat waren in de
meeste gevallen de beste stuurlui, die
luid commentaar leverden op de pres
taties van de deelnemers en die het
er zelf beslist zonder strafpunten zou
den hebben afgebrachtWe hoor
den maar één landbouwersvrouw die
meewaardig naar de verrichtingen van
haar man stohd te kijken en tegen
een vriendin zei: ,,Wat zit ie te zwe
ten hè?''
De uitslag
In de zware klasse werd de beste
prestatie geleverd door de heer A.
Koekhoven uit Ursem, die slechts 31
strafpunten had en daarmee een kam-
garen herencostuum won. Tweede
werd A. Hoogland uit Burgerbrug,
derde D. Keune uit Beemster en vier
de J. Braaksma uit Dirkshorn. In de
lichte klasse werd eerste P. van Saa-
sen uit Stompetoren met 25 strafpun
ten. Tweede H. van Etten uit Beem
ster, derde A. F. do Kok uit Stompeto
ren, vierde Tj. Bosma uit Heerhugo
waard en vijfde A. Broersen uit Stom
petoren. Het record strafpunten be
droeg 311. In dit licht bezien bracht
de enige vrouwelijke tractorbestuur
der, mej. A. Speet uit Stompetoren.
het er met 111 strafpunten nog heel
goed af en de extra prijs, die haar
werd uitgereikt was dan ook alleszins
verdiend.
Na afloop volgde een geanimeerde
bijeenkomst in Het Wapen van
Heemskerk, waar burgemester Wy-
tema de prijzen overhandigde en de
deelnemers in hartelijke bewoordin
gen toesprak.
Ondanks het ongunstige weer van
gisteravond is de „luchtsonsatie" op
het Waagplein opnieuw gebracht.
Terwijl de bliksemflitsen langs de
donkeie hemel schoten, trokken de
gedurfde staaltjes van acrobatiek op
de draad toch nog vele honderden toe
schouwers. Door zo te werken heeft
de troop voor een waardig afscheid
zorggedragen
Q VERZICHT van de behendig-
heidswedsHrijden voor trac
toren. Soms bleef een botsing met
de strobalen natuurlijk niet uit.
|N een tapijtenstand zagen wij een
vakman aan het werk. Het is een
Turk over wiens bijzondere kwaliteiten
als knoper van Oosterse tapijten in één
onzer grote weekbladen een enthou
siast artikel heeft gestaan. Van zijn
zesde jaar af knoopt en repareert hij
reeds Oosterse tapijten, en bij zijn
driedaagse werkzaamheid in één der
braderietenten heeft men kunnen con
stateren, met hoewel kunstzin, hoeveel
geduld en hoeveel routine draadje voor
draadje zo'n kostbaar Oosters tapijt tot
stand gebracht werd.
Uit de tapijtenbranche bereiken ons
stemmen, die ten opzichte van de Bra
derie zeer enthousiast klinken. Eén der
deelnemers verzekerde ons dat hij zeer
tevreden zou zijn als er jaarlijks min
stens twee Braderieën zouden worden
gehouden.
1"eneinde althans enig overzicht te krij
gen van de resultaten in verschil
lende branches, voorzover dit reeds
thans zou kunnen worden vastgesteld
en waarbij dus nog niet het succes kan
worden gezien, van hetgeen men heeft
bereikt via het leggen van contacten
met het publiek, het geven van demon
straties, etc., stelden wij ons met ver
tegenwoordigers van diverse branches
in contact en noteerden de volgende
meningen.
Dameskleding, textiel in het alge
meen. Resultaten in verschillende
stands zelfs ver boven de verwach
ting. Sommige zaken spraken zelfs van
fabelachtige drukte. Voor verschillen
de artikelen raakte men zelfs uitver
kocht en moesten uit Amsterdam nieu
we voorraden worden opgehaald.
Voorts werden diverse contacten ge
legd voor latere verkoop.
Herenkleding. Absoluut tevreden over
de verkoop. Vooral de eerste en de
tweede dag was prima. Vraagt men
ons dit te herhalen, dan zeggen wij:
„Ik zal weer van de partij zijn".
Tapijten. Van een dergelijk groot
artikel zou men niet denken, dat het
geschiftt is voor straatverkoop. Het
tegendeel is gebleken. Zelfs met ori
ginele „Perzen" heeft men aardig za
ken kunnen doen.
Ijzerwaren, electriciteitsartikelen:
Wonderlijk was, dat in diverse win
kels de normale verkoop van b.v.
gloeilampen totaal stil stond. Maar
verkocht is er zeker. Zelfs grote stuk
ken als electrische wasmachines en een
groot formaat koelkast vonden af
trek. Voorts werden ook hier door di
verse demonstraties contacten met het
publiek gelegd, die zeker in de nabije
toekomst nog meer resultaten zullen
brengen.
Meubelen en bedden. De eigenaar
van een meubelmagazijn vertelde ons,
dat hij ten aanzien van een Braderie
aanvankelijk hd gezegd: „Ze zijn gek".
Nu, na deze dagen, moet ik eerlijk be
kennen ook voor een artikel als het
onze heel tevreden te zijn. Er is ver
kocht en er zijn goede relaties ge
maakt.
Boeken. Hier was de stemming nog
al verdeeld, hetgeen ten aanzien van
dit artikel wel te begrijpen is. Een
handelaar noemde zijn resultaten zeer
matig, een ander echter toonde zich
werkelijk tevreden en voelt zeker voor
een herhaling.
Banket en ijs. Dat de zakenlieden
van deze branche niet alleen tevreden,
doch hier en daar zelfs enthousiast
zijn geworden Voor een herhaling van
de Braderie is zeker te begrijpen. Men
kwam op sommige ogenblikken, on
danks extra voorzieningen handen te
kort om aan de wensen van het pu
bliek tegemoet te komen.
Radio. Ook de radiohandelaren wa
ren buitengewoon tevreden over de
resultaten. De directe verkoop was.
gunstig en de aanvragen om aan huis
te komen demonstreren zijn talrijk.
Zo ziet men dat zeker negentig pro
cent van de deelnemers over deze
„stunt" van de Alkmaarse midden
stand alleszins tevreden is, dat de pes
simisten ongelijk hebben gekregen en
dat het idee „Braderie" voor een stad
als Alkmaar, die zo in alle opzichten
een centrumgemeente is, als zeer
waardevol moet worden betiteld.
li/jlJN zoons hebben zich in de afgelo-
pen dagen verwaardigd, een bezoek
te brengen aan de Braderie. Zij hebben,
er thans geen goed woord meer voor
over, van hun standpunt bezien niet
geheel ten onrechte, al moet een eer
lijke waarnemer vaststellen, dat hun
oordeel onbillijk is.
Wat toch is geschied? Zij hadden veel
gehoord over het amusante en interes
sante van dit evenement en waren tot
de conclusie gekomen, dat het geheel
het midden moest houden tussen een
kermis en een sinterklaasfeest. Er zou
dus het nodige te zien en te beleven
moeten zijn, ook voor knapen van hun
leeftijd en afmetingen.
Nu dient gezegd, dat z ij in de eer
ste plaats genieten, wanneer er iets te
zien is. Want zij zijn aalglad en kunnen
door een gaatje ter grootte van een
lucifershoutje. De mooiste plaatsen zijn
dus voor hen. Anders zijn er wel vrien
delijke mensen, die zij met hun natuur
lijke onbeschroomdheid weten te ver
leiden tot een krachttoer.
Zij begaven zich dus ter Braderie in
de zekerheid, dat zij niet aan het kort
ste eind zouden trekken.
Een paar uur later kwamen ze woe
dend terug.
Hoe was het? vroeg mijn eega.
gURGEMEESTER H. J. Wy-
tema is vroeger bij de ca
valerie geweest en uit die
tijd dateert zijn grote liefde
voor een concours hippique.
Maar de burgemeester is
ook iemand die met zijn
tijd meegaat en daarom een
modern concours hippique
met tractoren in plaats
van paarden op de juiste
waarde weet te schatten
Toen hij gisteren op het Ca
nadaplein zag hoe behendig
de tractorbestuurders de
verschillende hindernissen
namen, kon hij de verlei
ding niet weerstaan om ook
eens achter het stuur van
zo'n zware „trekker" te gaan
zitten en aan de wedstrijd
deel te nemen. De promo
tor van de Braderie, de hr.
Guus Verhoeven, was ogen
blikkelijk bereid de degen
met de burgervader te krui
sen, der Dritte im Bunde
was de voorzitter van de
mechanisatiecommissie van
de Stichting voor de Land
bouw, de heer Bürmann,
voor wie een tractor geen
geheimen meer heeft en
voor wie het parcours ex
tra lastig werd gemaakt.
De enige vrouwelijke
tractorbestuurder, mej. A.
Speet uit Stompetoren, was
bereid als instructrice van
de burgemeester op te tre
den en hem haar tractor te
lenen. Toen kon het feest
beginnen. Wij verklappen
geen geheim als we zeggen
dat er strafpunten vielen.
het regende zelfs strafpun
ten. Een van de tractoren
sprong als een konijn langs
de uitgestippelde route, zo
dat het geen doen was om
telkens te stoppen en de
meegevoerde, lege melkbus
weer overeind op de aan
hangwagen te zetten. Da!
werd dus eenvoudig over
geslagen. Toen de heer Bür
mann met een sierlijke
zwaai tussen twee wanden
van stro wilde doorschieten,
bleek dat iemand de balen
te dicht bij elkaar had gezet,
zodat zijn trekker „klem"
raakte. De burgemeester had
het lesje van mej. Speet
goed geleerd, Hij reed een
knappe course en kwam als
eerste aan. Dat hij zijn
tractor met aanhangwagen
niet recht achteruit tussen
twee wanden van stro kon
doorrijden, was hem te ver
geven. Dat kon alleen de
heer Bürmann, maar die
had dan ook wat goed te
maken.
Hü, was hun enige reactie.
Urenlang zeiden ze niets. Een hand
jevol folders, dat ze kennelijk op hun
tocht hadden buitgemaakt, lag in een
hoek, verfomfaaid. Verongelijkt keken
ze voor zich uit, terwijl ze op het
stoepje voor de deur zaten te zonnen.
Toen verscheen ikzelf op het toneel.
Vertel eens, wat hebben jullie alle
maal gezien? informeerde ik belang
stellend.
Niks, was het korte antwoord.
Niks? Er was toch een heleboel?
Er was niet eens een draaimolen.
En er was ook geen rups. Een autotje
hebben we ook niet gezien.
Er waren toch wel andere dingen?
En jullie hebben een heleboel briefjes
gekregen?
Wat heb je nou aan briefjes? We
hadden een trein willen hebben, een
echte met een heleboel rails.
Maar dat kan toch niet? Die zjjn
erg duur, die moet je kopen, zo pro
beerde ik mijn spruiten het verschil in
waarde tussen briefjes en treinen dui
delijk te maken.
Maar het misverstand bleek onoplos
baar.
En jij had zelf gezegd, dat je op
de Braderie alles kon krijgen. Waarom
mochten wij dan geen trein?