Londens Varia f Pint. Pa ui. Pom in het nieuwe lwis^l Puistjes n s fH P SÉ i8 Radioprogramma voor dit week-end Hersengymnastiek Kruiswoordpuzzelaars aan de slag! Wilt Gij in 1353 slagen HILVERSUM (Bekende schriftelijke cursus) Vraagt ons prospectus Keuze uit tal van opleidingen o.a. Handelse., FR., O., ENG..en NED. Puzzle-rubriek £le u-eAdmenwi BS 18 fill lgg SSP s§ g m SS Éltl? SS? ft i 0 HP gp (Van onze correspondent te Londen). QCHEPEN, welke met lading en al op de bodem der zee rusten, heb ben voor bergingsmaatschappijen altijd een bijzondere aantrekkingskracht. Voor de kust van Schotland is de her tog van Argyll al sinds twee jaar be zig het vlaggenschip van de Spaanse Armada te lichten, dat, naar in his torische documenten vermeld wordt, een lading goud ter waarde van tien millioen gulden aan boord moet heb ben gehad. Tot nu toe is de hertog evenwel van alle succes verstoken ge bleven. Meer en meer wordt duide lijk, dat hij z'n geldverslindende po gingen zal moeten opgeven en de schat zal moeten laten voor wat hij is. Bjj de Zuidwestelijke punt van En geland is men ook al met zo'n legen darische goudlading bezig. In 1917 is daar de 14000 ton metende hulpkrui ser „Laurentic" ten onder gegaan, die muntmetaal ter waarde van vijftig millioen gulden aan boord had. Tus sen de jaren 1918 en 1924 heeft de Britse marine voor 45 millioen gulden aan goudstaven naar boven gehaald. Stroom en getij drukten de ..Lauren tic" echter steeds dieper in het zand. zodat de bergingspogingen moesten Worden opgegeven. Een paar maanden geleden evenwel Is het karweitje opnieuw ter hand ge nomen. Het schip is weliswaar geheel onder het zand verdwenen, maar met een soort „Asdic"-apparaat een toe stel, dat geluidsgolven naar de bodem der zee zendt en daarna weer opvangt hoopt men op het nog resterende edele metaal te stuiten. Eén van de grote problemen is, hoe de duikers zich op de bodem van de zee staande kunnen houden, teneinde zich door de dikke laag zand en de wirwar van ijzer en staal heen te wer ken. Het wrak ligt namelijk meer dan veertig meter diep, op een plek. waar de meest verraderlijke onderstromin gen van de Atlantische Oceaan voor komen. Inmiddels heeft de bergingsmaat schappij haar eerste, zij het dan be scheiden succes geboekt. Ze is er in geslaagd de twee gigantische schroe ven van de gekantelde „Laurentic" naar boven te brengen. De acht ton zware voorwerpen zijn geheel van brons vervaardigd en brengen, bij het huidige prijzenpeil, 15000 gulden per stuk op. VATTEN-eigenaars en Engeland telt er meer dan twee millioen kunnen meestal moeilijk met vacantia ■an. Zi dienen hun lievelingen niet alleen ergens onder te brengen, maar ze moeten er tevens van overtuigd zijn, dat ze een goede, en als het enigszins kan, een zelfde verzorging krijgen als thuis. In Groot-Brittannië, waar poesen hooggeschatte huisdieren zijn, heeft men voor dit probleem een oplossing gevonden door de opening van zoge naamde kattenhotels. Maar elk jaar Over goud katienhoiels en juwelen in een jampotje VJ weer komen duizenden Britse katten liefhebbers tot de teleurstellende con clusie, dat er veel te weinig van deze tehuizen zijn. Het Lagerhuislid George Chetwynd bracht twee weken geleden een hele middag bij de telefoon door om zijn drie maanden oude poesje in zo'n kat- tenhotel onder te brengen. Overal -reeg hij echter het zelfde, afwijzen de antwoord: „Sorry, sir, we zijn voor het hele seizoen volgeboekt". Ten ein de raad stelde Chetwynd zich met de dierenbescherming in verbinding. Hier beloofde men hem zijn poesje op een vertrouwd adres onder te brengen, op voorwaarde, dat hij dit niet aan Jan en alleman zou rond bazuinen. Zoals de mensen tussen gewone en luxe hotels kunsen kiezen, zo kunnen de Engelse katten dit ook. Het hotel, waar elke poes haar snor bij aflikt het Claridge's in de kattenwereld is Low Knap in het graafschap Somer set. AJleen katten met een Siamese stamboom worden hier toegelaten en dan nog slechts, als hun eigenaars een geneeskundige verklaring kunnen over leggen. De prijs voor een gewone kamer (inclusief ontbijt, lunch en diner) is ongeveer twee gulden per dag. De meer exclusieve katten kunnen echter ook een suite (in de taal der poesen „chalet" genoemd) krijgen, maar daar betalen de eigenaars dan ook f 3.50 voor. ZONDAG 10 AUGUSTUS HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.30 IKOR, 11.45 IKOR en VPRO. 12.00 AVRO, 17.00 VPRO, 17.30 VARA, 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws, weerberichten en postduivenberichten. 8.18 Gram.muziek. 8.35 „Wat er groeit en bloeit", causerie. 8.45 Gram.muziek. 9.02 Sportmededelingen en postduivenberich ten. 9.05 Gram.muziek. 9.45 „Geestelijk leven", causerie. 10.00 Voor de kinderen. 30.30 Ned. Herv. Kerkdienst. Pl.m. 11.45 Causerie over de Lutherse Wereldconfe rentie te Hannover. 12.00 Postduiven- berichten en Boulevard-concert. 12.30 „Even afrekenen, Heren!". 12.40 Orgel spel. 13.00 Nieuws en weerberichten. 13.05 Mededelingen en gram.muziek. 13.25 Me- tropole-Orkest. 13.55 Boekbespreking. 14.15 „Tristan und Isolde", opera (le ac te). 15.45 Toneelbeschouwing. 18.00 Dans muziek. 16.30 Sportrevue. 17.00 „Tussen kerk en wereld", causerie. 17.20 „Van het kerkelijk erf", causerie. 17.30 Vrou wenkoor. 17.50 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Cabaret. 19.00 Metropole-Orkest en koor. 19.30 Spontane reacties. 20.00 Nieuws. 20.05 „Die Baja dère", operette. 21.05 „De Helderziende", hoorspel. 21.15 Gram.muziek. 22.00 Ge varieerde muziek. 22.30 Nederlandse lied jes en dansen. ^3.00 Nieuws. 23.15 Week overzicht. 23.25 Gevarieerde muziek. 23.45 —24.00 Gramofoonniuziek. HILVERSUM II, 298 m.: 8.00 NCRV. 8.30 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 NCRV. 19.45 —24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weer berichten. 8.15 Gram.muziek. 8.30 Ned. Herv. kerkdienst. 9.30 Nieuws en Water standen. 9.45 Gram.muziek. 9.55 Hoogmis. 11.30 Gram.muziek. 11.40 Idem. 12.15 Idem. 12.40 Lichte muziek. 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nieuws, weerberichten en Katholiek nieuws. 13.10 Lunchconcert. 13.45 „De wereld van Sint Paulus", cau serie. 14 00 Gram.muziek. 14.30 Idem. 15.55 Idem. 16.10 Katholiek Thuisfront Overal. 16.15 Sport. 16.30 Vespers. 17.00 Doopsgez. kerkdienst. 18.00 Gewijde mu ziek. 19.15 „Twee Koningen van Oud- Israël, Saul en Jerobeam", causerie. 19.30 Nieuws, sportuitslagen en weerberichten. 19.45 Actualiteiten. 19.52 Boekbespreking. 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van. 20.12 Gevarieerd programma. 22.45 Avond gebed en Liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Residentie-Orkest. MAANDAG 11 AUGUSTUS. HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00 AVRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Gram.muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram.muziek. 9.00 Mor genwijding. 9-15 Gram.muziek. 9.30 Voor de huisvrouw. 9.4o Waterstanden. 9.40 Gram.muziek. 11.00 „Zes maanden kris en kras door Noord-Afrijca", causerie. 11.15 Kamerorkest. 12.00 Orgel en zang, 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 In 't spionnetje. 12.38 Gram.muziek 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en gra- mofoonmuziek. 13.25 Musette-Orkest. 14.00 „Wat gaat er om in de wereld?", causerie. 14.20 Gram.muziek. 14.30 Voor dracht. 14.45 Omroeporkest, klein man nenkoor en solisten. 15.20 Vocaal Dubbel- kwartet. 15.35 Strijkorkest. 16.05 Gram. muziek. 36.45 Musicalender. 17.30 Gram. muziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Kampioen schappen Nederlandse Accordeon-solisten. 18.50 Gram.muziek. 18.55 Pianospel. 19.10 Koor en solisten. 19.45 Gram.muziek. 20.00 Nieuws.* 20.05 Gevarieerd programma. 20.55 Orkestconcert. 21.35 „Tristan und Isolde", opera (2e acte). 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym nastiek. 7.30 Gram.muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerberich ten. 8.45 Gram.muziek. 9.00 Voor de zie ken. 9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Gram. muziek. 10.00 Orgelspel. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Zang en piano. 11.30 Zomer avondconcert. 12.10 Gram.muziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Orgelcon cert. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Mandoline-Orkest. 13.45 Gram.muziek. 14.00 Voordracht. 14.35 Gram.muziek. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Tenor en gitaar. 15.30 Gram.muziek 16.00 Bijbellezing. 16.30 Strijkkwartet en piano. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Gevarieerde muziek. 17.45 Regeringsuitzending; Drs. S. C. Bak kenist: „De importhandel in Indonesië". 18.00 Nieuws. 18.15 Gram.muziek. 18.25 Voor de mannen in grijs, groen en blauw". 18.30 Gram.muziek. 19.15 „Moet bet oude verdwijnen?" discussie. 19.30 Gram.muziek. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws en weerberichten. 20.10 „Bescher ming Burgerbevolking", causerie. 20.15 Vocaal Ensemble en orgel. 20.45 „Muziek instrumenten van de verschillende vol keren", causerie. 21.00 Metropole-Orkest. 21.25 Gram.muziek. 21.40 „Zoeklicht op Zuid-Amerika", causerie. 21.50 Radio Phil- harmonisch Orkest. 22.15 Pianorecital. 22.45 Avondoverdciik ng. 23.00 Nieuws en herhaling S.O.S.-beri -hten. 23.1524.00 Gramofoonmuziek. Crèmo en olla (Advertentie, Ing. Med.) OHARLES GRAVES, een welbekende Britse auteur, heeft in het tijd schrift „20S" een fantastisch verhaal gepubliceerd. Hij vertelt, dat de twee belangrijkste edelstenen der Engelse kroonjuwelen: de Koh-i-Noor en de Zwarte Prins, gedurende de oorlog in een verzegeld jampotje zijn gestopt en vervolgens in een aardappelveld be graven. Een en ander zou op last van wijlen koning George VI zijn ge schied en wel in September 1940, toen een Duitse invasie in Engeland onver mijdelijk leek. Het vertelsel van de heer Graves is door de „Sunday Dispatch" beves tigd. De krant beweert, dat zij, na het inwinnen van informaties, tot de con clusie is gekomen, dat de beide edel stenen inderdaad uit de Tower zijn verdwenen. Ze zouden in )°40 in het kasteel Windsor verborgen zijn op welke wijze wordt niet verhaald en na de oorlog weer naar hun plaats van herkomst ziin terugge bracht. De Koh-i-Noor heet de kostbaarste edelsteen ter wereld te zijn. Hij is zo groot als een klein kippenei en heeft duizend karaat gewogen. Ziin waarde zou twintig millioen gulden bedragen. De steen, die volgens een legende on heil over mannelijke dragers brengen, bevindt zich sinds 1911 in de Engelse koninginne-kroon. De Zwarte Prins is de voornaamste edelsteen van de En gelse keizerskroon en is al sinds de Middeleeuwen in het bezit van de En gelse koninklijke familie. De gezamen lijke waarde der Engelse kroonjuwe len, welke dagelijks in de zwaar be waakte Tower te bewonderen zijn, be draagt. volgens een recente schatting 400 millioen gulden. rjEZE week kwam mij een vraag ter ore, die vooral de liefhebbers van stierengevech ten zal interesseren. De vraag luidde: „Wordt een stier wel eens voor meer dan één stierenge vecht gebruikt?" Het antwoord kan kort zijn: „Neen". Wanneer een stier In het eer ste gevecht niet gedood wordt, wordt hij verder als fokstier ge bruikt of hij wordt doodgescho ten, als zijn verwondingen van ernstige aard zijn. Voor de arena heeft hij geen waarde meer, daar het dier bi) het eerste ge vecht zo veel heeft geleerd, dat het bli een tv—de gevecht té ge vaarlijk zou zijn. Onderstaande serie vragen zijn weer voor Uw rekening: 1. Wat is „magma"? 2. Welke snelheid per seconde kan een orkaan bereiken? 3. Wat is een „Pentathlon"? 4. Wat verkoopt men in een „Reformhuis"? 5. Met welke letter duidt men het Romeinse cijfer 90 aan? 8. Wat is een „velodroom"? 7. Is een vigilante een open of een gesloten rijtuig? 8. Wie componeerde de opera „Fidelio"? 9. Welke takken van sport wor den door de vier volgende personen beoefend? Tarta- kower, Robinson, Geminiani, RoozenBurg. 10. Waar is de „Golden Gate- brug"? (Voor de antwoorden zie men ons nummer van Dinsdag.) Horizontaal: 1. telwoord, 4. tooi, 7. stad in N.-Holland, 10. verwarde knoop, 11. plaats in N.-Holland, 13. deel v. h. hoofd, 14. soort bij, 15. Scand. munt, 16. zangnoot, 19. zangnoot. 20. ruimte, 24. spijsverteringsorgaan, 25. god der lief- PRAKTIJ&DIPL. BOEKHOUDEN Sluif U dan zo spoedig mogelijk aan bij Cursusadres: Soestdijkerstraatweg 83 - Telefoon 5432 de, 27. middagmaal, 30. bijwoord, 32. ge slachtsaanduiding, 33. inham. 35. pers. voorn.woord, 36. sprookjesfiguur, 37. muziekteken, 39. oorlogsgod, 40. schik king, 43. voorkeur, 44. smalle plank. Verticaal: 1. Arab, opperhoofd, 2. Europeaan, 3. deel v. d. bijbel, 4. titel, 5. lofzang, 6. tweewielig rijtuigje, 7. le- lioachtige sierplant. 8 eflen, 9. ster, 10. mand, 12. meisje, 17 edelsteen, 18. pro za, 20. jongensnaam, 21. echtgenote, 22. een weinig, 23. opperwezen, 26. levend wezen, 28. mil. macht, 29. opening, 31. leren reep, 32. grote hoeveelheid, 34. ontspannen, 36. roofdier, 38. bloeiwijze, 39. Turkse titel, 41 voorzetsel, 42 leng temaat. (Voor de oplossing zie men ons num mer van Dinsdag). 22. „Hééé, Bertjéé", riep Pam, terwijl hij op Bertje Bigmans afstoof. „Ken je me nog? Wij zijn hier komen wonen. Zullen we samen wat spelen?" Bertje keek hen onderzoekend aan, terwijl hij op zijn lollie bleef kluiven. „Wonen jul lie daar?" vroeg hij dan, terwijl hij met zijn vinger in de richting van Pim, Pam en Pom's huis wees. „Ja jong, een knots van een huis. We hebben een eigen ka mer. Je moet eens komen kijken". „Mag ik toch niet van mijn moeder", ant woordde Bertje. „Mag je dat niet van je moeder? Waarom niet?" vroegen Pim, Pam en Pom alle drie tegelijk. Maar Bertje kreeg geen kans om ant woord te geven, want plotseling werd de deur van zijn huis opengegooid en kwam zijn moeder naar buiten stor men. „Wat heb ik je nu gezegd, Bertje? Vooruit mee naar binnen. Ik wil niet, dat je met die kinderen uit dat „gees tenhuis" speelt. Moet je een ongeluk krijgen?" En meteen werd de arm# Bertje aan één oor mee naar binnen ge sleurd door zijn woedende moeder, zon der dat zij de verschrikte hondjes ook maar één blik waardig keurde. Onder redactie van Max Douwes, Soestdijkerstraatweg 58, Hilversum Deze maal willen wij U eens iets vertellen van de zo bekende proble mist Jan H. H. Seheijen, de man uit het Zuid-Limburgse Kerkrade, die zowel op compositorisch als organisa torisch gebied in binnen- en buitenland zulk een overwegende invloed uit oefent op de huidige problematiek. Als we een karakteristiek zouden moeten geven van zijn compositiestyl, dan zouden we dit liever met een zijner problemen dan met onze woorden doen, want Seheijen laat zich niet ge- makkelyk in een hokje zetten. Wy nemen daartoe het volgende minia tuurtje: PUZZLE 253. EEN EENVOUDIG VRAAGSTUKJE. (OPL.) Het eerste getal was de derdemacht van 17. Dus 4 9 13. Het tweede getal was 85 x 87 of 7 3 9 5. Het derde getal was 93267 gedeeld door 43 is 2 16 9. Het vierde getal was de wortel uit 83320384 of 9 1 2 8. Zo kreeg men dus de vol gende optelling: 4 9 13 7 3 9 5 2 16 9 9 12 8 2 3 6 0 5 Alle vier aangegeven cijfers 9 staan, zoals men ziet, op de aangegeven plaat sen. Tal van goede oplossingen kwamen ditmaal binnen. Na loting onder de in zenders van zo'n goede oplossing is de wekelijkse prijs van 5.— ditmaal ten deel gevallen aan: De heer S. Midde- link, Tweeboomlaan 14 te Hoorn. Ge feliciteerd! Deze prijs zal worden toege zonden. En nu onze nieuwe opgave. PUZZLE 254. WELKE ZIJN DE ACHT BEDOELDE WOORDEN? Hieronder vindt men acht maal twee woorden of lettercombinaties naast elkaar. De letters van die twee bij elkaar horende groepen moeten samen gevoegd worden en zodanig omgezet, dat zij een nieuw woord vormen, dat alle letters bevat van de twee woorden samen. 1. KOERS KROEP 2. DIEREN TAVET 3. CHOUT VARAT 4. BRANIE LAWE 5. REINU TINED 6. NITSOL JURA 7. MORAM GRAP 8. HEERVOT GROC Welke zyn de acht bedoelde nieuwe woorden? Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 14 Augustus aan de redactie van dit blad. (Onder de inzen ders van een goede oplossing wordt weer een prijs van 5.verloot). 25) DOOF PATRICIA WENTWORTH CB4EESMIDDEI TEGEN Zuiver en ontsmet uw huid met de helder vloeibare D.D.E De Jeuk bedaart, de ziektekiemen worden gedood en dehuid geneest HUIDAANDOENINGEN (Advertentie, ing. Med.) Ja, James Lessiter zou nog wel op zijn en hij, Carr, kon nu de hele ellen dige geschiedenis tussen hen tot een einde brengen, om dan opnieuw te be ginnen! Voor zichzelf was hij niet lan ger bevreesd. Hij zou binnengaan, de schoft vertellen wat hij van hem dacht en weer wegwandelen. In zijn hoofd had zich nu eenmaal de gedachte vast gezet, dat hij dit moest doen vóór de hele ongelukkige historie van zijn hu welijk uit de wereld zou zijn. Die his torie had hem destijds alle illusies, elk geluk ontnomen. Maar Marjory was dood en hij moest haar rekening met James Lessiter afsluiten. O, hij zou de ellendeling niet aanraken. Tussen de twee pilaren, doorgaand, liep Carr de oprijlaan in. De muurklok op White Cottage sloeg drie zachte slagen en Rietta keek ongelovig op Die klok gaf niet slechts de hele en halve uren, maar ook de kwartieren hoorbaar aan en nu was het eerst kwart vóór elven. Fancy was een uur geleden naar bed gegaan en Carr nog pas twee uur-en een kwartier afwe zig. Als 't een gewone avond was ge weest. zou de tijd haar kort zijn geval len, want de radio of een boek zouden, na de volbrachte dagtaak, genoeg aflei ding hebben geschonken. Deze avond was daarvan geen sprake: de nog kort te voren ondergane emoties hadden haar te diep geschokt Ze herinnerde zich niet, ooit zo in angst te hebben gezeten Het was in strijd met alle ge zond verstand, maar ze kon er niets aan doen, tenzij zich moed trachten in te spreken met de redenering, dat ze morgen er om lachen zou. Helaas, mor gen lag nog zo ver in de toekomst In huis was het akelig stil. Ze miste haar oude hond, vriend en metgezel van vijftien jaar aan één stuk, die een maand geleden was gestorven. Om zijnentwil had ze de kans, een aardige jonge hond te krijgen, laten schieten en toch't was hier 's nachts wat al te rustig. Toen, ineens, hoorde ze voetstappen, niet vóór, maar achter het huis, in de tuin. Ze hoorde het tuinhek opengaan, stappen, die de achterdeur naderden en daarna binnenshuis klonken. Rietta was niet gewoon, de deuren te sluiten vóór ze naar bed ging, maar nu joeg het onverwachte geluid haar schrik aan. Immers, de binnentredende moest door het bos zijn gekomen, evenals zij ander half uur tevoren. Ze kwamen van Mel- ling House! Plotseling stond Carr vóór haar; hij sloot de deur achter zich, leunde er tegenaan en bracht er toen drie vreselijke woorden uit: ,,Hy is dood!" Rietta keek hem in het angstwekkend starre gezicht, maar zijn ogen stonden rustig. Hij zag haar aan en ze beant woordde zijn blik, terwijl 't haar koud om het hart werd. Toen ze bleef zwij gen, verhief Carr zijn stem, alsof hij tegen een dove sprak. „Hoor je", zei hij „hoor je het? James Lessiter is dood". „Neen!" riep ze uit, niet omdat ze hem niet geloofde, maar juist omdat ze het wèl deed. 't Was haar laatste hope loze protest tegen iets, dat te vreselijk scheen om waar te zijnmaar wat hy op zijn eerste woorden liet volgen sneed door haar versufte brein als een scherp mes: „Waarom heb je dat gedaan?" „Carr!" Nu trad hij langzaam dichterbij en zag ze dat hij de regenjas over zijn arm droeg. Ze had er niet meer aan gedacht sinds ze dat kledingstuk over een stoel in de studeerkamer van Melling House had gegooid. Eerst op dit ogenblik her innerde ze zich, dat ze de jas daar had achtergelaten. Carr wierp haar de jas toe. „Wat een grote dwaasheid orn dat ding daar te laten met zijn bloed eraan", riep hij. Rietta hief het hoofd op. Alles scheen een krankzinnige nachtmerrie. Met dat al was de staat van halve verdoving, waarin ze verkeerd had, nu verdwe nen. „Het is mijn eigen bloed. In het bos heb ik mijn pols aan een braamstruik opengehaald". Ze liet hem de schram zian een rode lijn, dun als een haar en reeds in staat van genezing. Maar Carr lachte spottend. „Vertel me geen onzin, Rietta! Ik heb leren denken". „Ik heb mezelf geschramd, zeg ik je Nu vouwde hy de jas uit, tilde de rechtermouw op en ontlokte haar een kreet van schrik. De onderste helft van de mouw was letterlyk doorweekt van bloed, bijna tot aan de elleboog: de onderkant was bevlekt en bemodderd. „Je pols geschramd! O, lieve hemel, praat geen onzin!" Een ogenblik scheen de kamer rond haar heen te draaien en leek 't alsof ze rode vlekken door een dichte mist zag. Toen trok de nevel op en was ze zich zelf weer meester. „Zie me aan, Carr!" riep ze en on willekeurig gaf hy aan dat bevel ge hoor. „En luister ook! Ik weet niets hier van af. Toen je was uitgegaan, kreeg ik angst: ik werd bang dat je een domme streek zou uithalen. Daarom nam ik de eerste de beste jas en rende binnendoor naar Melling House. De kamer daar was erg warm, ik gooide het ding op een stoel en dacht er niet meer aan. Ik sprak met James en ten slotte kregen we ruzie. Of neen, ruzie was het eigenlijk niet. Hij zei iets dat me woedend maakte en ik liep weg, maar vergat de jas". Hy was niet overtuigd. „Dat is zijn bloed", zei hij, de mouw omhoog hou dend. „Ik zei je al, dat ik mijn pols had ge schramd en dat het bloedde. Hij heeft me nog zijn zakdoek geleend. Die moet ik ook hebben weggegooid." „Waarom wil je me wijsmaken, dat dit allemaal van een schram op je pols komt?" „Dat maak ik je niet wys, maar een feit is, dat ik in het bos mijn pols be zeerd heb en dat het erg bloedde voor zo'n kleine schram. Natuurlijk niet zo als dit hier", voegde ze er huiverend aan toe. Na even gezwegen te hebben, als om haar zelfbeheersing te verste vigen, ging ze voort: „Kom, Carr, leg dat akelige ding neer en ze" me wat er is gebeurd. We praten langs elkaar heen. Vertel me alsjeblieft de waar heid, want al het andere is nutteloos!" Carr liet de jas als een vormloos ding op de vloer vallen, maar Rietta keek gr niet verder naar. Haar ogen waren op Carr's strakke donkere gelaat gevestigd. Ten slotte zeide hy: (Wordt vervolgd) No. 1 Opl. 48—43, 45 x 32, 47 x 38 (26—31) 32—27, 38—32! Zonder bepaalde hoogte punten te vertonen is dit ragfijne, met beneden-Moerdijkse zwier gecompo neerde dingske een lust voor het oog, zowel in technisch als in asthetiseh opzicht. Men lette b.v. eens op de vol komen verantwoorde plaatsing en functiegeving der verschillende stuk ken! Dit element van fijnzinnig afgestemd zijn der afwikkeling onder een met gemakkelijke losheid gehanteerde tech niek komt niet minder tot uiting in de volgende twee lichte dammenconstruc- ties: No. 2. Zw.: 8, 17, 25, 28, dam 22. W: 26, 30, 33, 39, 44, 48, 50. Opl.: 26—21 x"3, 44x33 (22x39) 3—17 enz. Opvallend fraaie lijnruiming van de tric-trac! No. 3. Zw; 14, 18, 23, 30, 44, dam 34. W: 32, 33, 39, 50, dam 43. Opl.: 32—28! 43x25 (34x48) 50x39, 33—29 (34x1) 25 x 34, 45 x 34. Kruiselings kaatsen van de zwarte dam. De in de problematiek geïnteresseerde goegemeente kent Seheijen vooral als de auteur van hon derden nieuwe slotmotieven. Hem is wel eens verweten, dat hy deze be werkte in problemen met de meest onbenullige inleidingen, -waarbij men iets van het onderstaande type als voorbeeld stelde: No. 4 m m m ms x. B m m 't./. m NJ m Opl: 2822, 4339, 45x3, en na deze weinigzeggende zetten komt het afspel van het originele slot: (3238 x 47) 5045, 2534, 45x34! Afgezien van het feit dat over smaak niet te twisten valt, vergaten de criticasters niet alleen dat een dergelijke inleiding bewust da aandacht vestigt op wat als hoofdzaak bedoeld was (n.l. het nieuwe slot), maar ook, dat Seheijen meer dan wis ook een probleem verstond te maken, waarin het aan een zinvolle en vir tuose inleiding manoeuvre niet ont brak, getuige onderstaande fraaie zet- dwang: No. 5 wm mi ¥M •Ssi M gg W0 m m m i' d-i m 'WM SS.: ïïT^m WM mm fo) i! B ^0 foi Opl: 42—38!! (31—36 gedw.!) 48—42, 33—29, 49 x 29, 43—39, 38 x 49—43, 5044, 45 x 3! Aangezien Seheijen zich met alia genres in de problem Uiek bezig houdt, fabriceert hij ook eindspelen. Een van de moeilijkste opgaven in dit genre is wel het maken van een 4 om 1 stand, waarin de 4 stukken slechts op één ma nier kunnen winnen. Ten besluit» hiervan een specimen: Zw: dam 2. W: 18, 22, 32, 50. Wit win» door 22—17 (2—7) 18—13!! (7—16) 32—28 (16—27A) 13—8! (27—22) 8—3!l (22x 11B) 3—25! (11x33) 25—39, 50 x 39, B: (22x33) 3—25—39! A- (16—2) 13—9 (2—19) 28—22 (19—S) 9—3 (8x26) 22—17! Het is ondoenlijk in dit korte bestek alle aspecten van deze bescheiden dapi- reus te belichten, doch wy hopen dat zelfs deze korte greep uit een aantal eerste publicaties onze lezers een in druk hebben gegeven van zijn veel zijdige capaciteiten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 6