wan dagen USCari won de slag van Zandvoort
en werd wereldkampioen
GROTE PRIJS van NEDERLAND
ASCARIFERRARI
2e FARINA met FERRARI
De Ferrari's waren superieur
Nijpend gebrek aan tennis-jeugd
130*57 K.M* per uur
VILLORESI met FERRARI
vragen I II
Groenhart door pech achtervolgd
jker Dorpen
Mevrouw Roos en Wilton konden
hun titels prolongeren
Luik-Rome-Luik werd een duel
tussen Porsche en Jaguar
Eerste maten van voetbalouverture
er overweging
Dord-Scharwoude
uid-Scharwoude
SchoorI
irspeien op stranc
SchoorI aan Zee
I Majoor Flinterman de
snelste Nederlander
Gemengd dubbel bracht
een prettige surprise
Aston Martin de snelste
in Negen uren-race
Allen zonder verwisseling
van banden op
Het regende straf punten
en
uitvallers
Gesloten seizoen weer
ten einde
Gillende Gilera greep
Grote Prijs van Ulster
MAANDAG 18 AUGUSTUS 1953
M
is ons opgevallen, dat in
verzorgingshuizen de bevol.
to oud is, dat men niet meer
ten werkelijk levenae ge.
schap kan spreken. Nu ar
g deze huizen kleiner zijn
dit euvel erger. Wij zou',
dit verschijnsel onder de
clit willen brengen van ge-
tebesturen en corporaties
ouden willen bouwen. De
rging van de oude dag moet
iet beginnen op het tijdstip
le mensen zich zelf niet
kunnen redden".
igd, dat de grootte van de
de geaardheid van de bevolküijl
speelt. I
het echter zo ver komt, dij
aaste toekomst wordt overgJ
het bouwen van verzorging!
dan zullen de betrokken gif
esturen er goed aan doen, m
k van de grootte van het ttj
t te laten afhangen van
te exploitatiemogelijkheden, hm
ik zulks ook schijnt.
[rijker is, dat tehuizen gestichl
waarvan niet geldt het gezeg.|
het slechts doorgangstehuize:
t kerkhof zijn.
ndruk nu is, dat men meer vi.l
meer vreugde, meer ontspan,
ner arbeidsmogelijkheden te.|
in de tehuizen die groot van
ijn. Een samenspreking va.
ende gemeentebesturen zou op
misschien een 'oplossing kun-l
rngen. Misschien. Want veel
zen hebben we op deze samen-]
niet, indien men het z.g. geJ
jke belang zwaarder laat we-l
het belang van een goede ver-l
van de categorie mensen, waar-I
linnen afzienbare tiid zelf zul-f
ren.
(Van onze speciale verslaggever)
JUICHEND VAN PLEZIER viel de zwartharige mécanicien van de Ferrari
J vntomobili gistermiddag de nieuwe wereldkampioen Ascari cm de hals en
drukte deze aan zijn hart alsof het zijn vrouw was die hij voor het eerst na een
„[scheid van tien jaar weer ontmoette. Stralend van trots stond hij even later
mast „zijn" Ascari, toen deze uit handen van Z. K. H. Prins Bernbard een grote
erekrans van bloemen ontving, als beloning voor zijn buitengewoon knap rijden
op het Zandvoortse circuit. Niet één ogenblik in de wedstrijd om de Grote Prijs
ran Nederland die meetelde voor het wereldkampioenschap was de zege
r„n Ascari jn gevaar. Hij startte als eerste en wist deze positie met schijnbaar
I „root gemak te handhaven. Trouwens, het was gisteren in de Zandvoortse duinen
„Hes Ferrari wat de klok sloeg, want achter Ascari schoot diens ploegmakker
farina over de finishlijn, direct daarna gevolgd door de leermeester van de
nieuwe wereldkampioen, de Ferraricoureur Villoresi.
a
)RZOEKERS KAMPEERDEN
TE WEZEP.
D-SCHARWOUDE. Dl
ike jeugdorganisatie „D(
:kers" heeft gedurende ander
eek gekampeerd bij Wezep, na.
•m. De jongelui hebben er vol
;en. In de afgelopen week heef
r daartoe bijzonder meege
3e groep reisde per boot vai
en naar Urk en is vervolgen
Noordoostpolder naar Wezei
1 DE NIEUWE KERKORDE I
d. Herv. Gemeente van Noorjl
'ude heeft zich Zondagmorgej
op van de kerkdienst, uifff
voor de nieuwe kerkorde.
September doet wika|
romp zijn intrede
F. L. Tromp zal in een
appelijke kerkdienst van de ge
arde Ned. Herv. Gemeenti
pel, Noord-Scharwoude en Zd.
ude, op 7 September zijn in
len, na bevestigd te zijn dooi
:er.
eze dienst, die in Zuid-Schar
tal worden gehouden, word
•king verleend door het kleinl
ïoeht deze Zondag geen ech
:er zijn, de V.V.V. Noord Ken
ld gaf haar plannen voor dez
op voor Pluvius' dreigementen
ïgstelling van de zijde van he
viel mee. Tachtig jongens
namen aan de verschillend'
len deel. De prijzen werden
door; Meisjes 6 t.e.m. 8 jaai
looker, Corrie Heystek en
Meisjes 9 t.e.m. 10 jaar Imm
■de, Willy Sevenhuysen en Tru
chot. Meisjes 11 t.e.m. 13 jaal
ste, Annie Blom en Riet Swa
Jongens 6 t.e.m. 8 jaar Woute
Opdam cn Joop Spaande
9 t.e.m. 10 jaar Jan den Das,
jer en C. Meijer. Jongens
jaar A. Oorschot, G. Dilles
irige deelnemers werden
een reep chocolade.
ip naar Zuid-Amerika? Ze
hier teveel gebeurd. Later
:r laten over komen. Ba-
en elkaar aan. Deze vrouw
aar ze heeft de gerechtig-
ekenbaar grote diensten
zegt Barendse kort.
DE mecaniciën van de stal Ferrari
heeft deze wedstrijd danig in angst ge
zeten door de „ongehoorzaamheid" van
drie Italiaanse coureurs. Toen halver
wege de wedstrijd de ene renner na
de andere aan de pits stopte om ben
zine te laden en van banden te wisse
len (hetgeen doorgaans niet langer dan
één minuut duurde), verwachtte hij
blijkbaar, dat ook zijn mannen de race
even zouden onderbreken. Hij rolde
gloednieuwe banden naar de pits en
beduidde Ascari te stoppen. Doch deze
reed onverstoorbaar ronde na ronde
door en dit voorbeeld werd getrouw
gevolgd door de ploeggenoten Farina
en Villoresi. De zwartharige mecani
ciën werd zichtbaar ongerust en deed
licdere ronde opnieuw alle moeite de
piet meer dan honderddertig kilometer
melheid voorbijgierende rode race
wagens tot stilstand te krijgen, doch
Ascari negeerde deze volkomen en zo
deden ook de heide anderen. Ze reden
door en ze haalden het.
DE NEDERLANDERS
MAAR niet alleen de Italianen heb
ben in deze race om de Grote Prijs van
Nederland de aandacht op zich geves
tigd. Ook de twee Nederlanders heb
ben'zich geducht geweerd. Het was
voor de eerste keer in de geschiedenis
van deze wedstrijd dat er Hollanders
meereden; zij waren de nieuwelingen
in dit „doorgewinterde" gezelschap en
de verwachtingen waren dus niet hoog
gespannen. Het is echter anders uitge
komen. De bekende vliegenier majoor
Flinterman. die Maus Gatsonides ver
ving. was in ziin element. Na even de
krachten van zijn tegenstanders te heb
ben verkend, draaide hij zijn gaskraan
wijd open en duelleerde met iedere
tegenstander die in de buurt kwam. Dat
zijn beige Maserati het on de rechte
stukken in snelheid tegen de rode Fer
rari's moest, afleggen, was niet zijn
schuld. Hij wierp zich moedig m de
bochten en haalde uit de motor wat er
maar uit te halen was. In de elfde non-
de draaide hij zijn wagen stuk, doch
direct was voor hem ,een andere auto
beschikbaar. De Braziliaan Landi gof
zijn wagen over aan majoor Flinterman
en enkele seconden later verdween de
oranje valhelm van de vliegenier weer
om de hoek van de Tarzanbocht voor
eon hernieuwd gevecht.
De tweede Nederlander in dit gezel
schap was Dries van de Lof, die zich
eveneens ten volle gaf. Hij reed de
wedstrijd geheel uit. doch werd niet
geklasseerd, omdat hij nog twintig ron
den moest rijden toen Ascari zijn
negentig ronden er al op had zitten.
Ascari gaat hier even voor de
finish door de bocht. Op de
tweede plaats de Belg de Tornaco.
Van de Lof verspeelde twaalf minuten
aan de pits, toen hij van magneet
moest verwisselen.
De vierde plaats in deze wedstrijd
was voor Mike Hawthorn, die voor
Bristol Cooper reed. Deze 23-jarige stu
dent kroop verleden jaar voor het eerst
achter het stuur van een racewagen.
Hij, reed er een paar rondjes mee en
dwong door zijn aangeboren talent di
rect ieders bewondering af. Dit jaar
plaatste hij zich 5e op de ranglijst voor
het wereldkampioenschap en tijdens de
traningsraces te Zandvoort maakte hij
zo'n goede tijd, dat hij gisteren op de
eerste rij mocht starten. De Belgische
journalist Paul Frère, die eveneens
vorig jaar voor het eerst in een race
auto stapte, toonde eveneens dat hij
zich heel goed thuis voelde in dit in
ternationale gezelschap. Jammer ge
noeg kon hij de strijd niet beëindigen,
daar zijn Gordini nog vóór de helft van
de wedstrijd sputterend de geest gaf.
De uitslag van de wedstrijd om de
Grote Prijs van Nederland was als
volgt: 1 en wereldkampioen Ascari
(Ferrari), die de wedstrijd reed met
een gemiddelde snelheid van 130,57 km
per uur. Tweede Farina (Ferrari) met
een gemiddelde van 130 km. Derde Vil
loresi (Ferrari) met een gemiddelde
van 129,34 km; 4 L. Hawthorn (Bristol
Cooper) op twee ronden; 5 Manzon
(Gordini) op 3 ronden; 6 Timtignant
(Gordini) op 3 ronden: 7 Hamilton
(HWM) op 5 ronden; 8 Macklin (HWM)
op 6 ronden; 9 J. Flinterman (Mase
rati) op 7 ronden,
DE 500 CC KLASSE
VOORDAT deze wedstrijd om de
Grote Prijs van Nederland begon, kwa
men de 500 cc-wagentjes in de baan
voor een race over 17 ronde (71,281 ki
lometer). Hier verscheen als enige Ne
derlander dokter P. Groenhart uit
Dirkshom aan de start, die voor de
eerste maal aan een baanwedstrijd
deelnam. Het moet gezegd worden dat
dr. Groenhart zich niet heeft gespaard.
Daar hii tijdens de traning geen goede
tijd had gemaakt, startte hij op de
vierde rii. In de eerste ronde kwam
hij als elfde door, doch spoedig had hjj
de smaak te pakken en reed hjj er' ge
ducht oo loa In de achterhoede lever
de hij hevige slag met de Belgen en
vooral Göttgens en André Hanlet
maakte hjj het danig lastig. In de derde
ronde kwam dr. Groenhart als tiende
door en in de zesde tonde zagen we
hem op de negende plaats. Langzaam
maar zeker verbeterde hjj zijn positie
en jn de elfde ronde bracht hij het
zelfs tot nummer zeven. Toen kwam
echter de grote slag. In de dertiende
ronde, vier ronden voor het einde,
zwaaide dr. Groenhart bij het passeren
van de pits naar de daar wachtende
mecaniciens. Langzaam minderde zijn
wagen vaart en tweehonderd meter
verder moest hij door motorpech opge
ven. Dit betekende voor hem het einde
van de race.
Inmiddels werd aan de kop hevig
slag geleverd tussen Stirling Moss
(Cooper), Wieken (Cooper) en Habin
(Leston Special). Zeven ronden kwa
men zij in deze volgorde langs de tri
bune en zo kwam ook het einde. Tot
de tiende ronde nam ook de Brit
Whitehouse deel aan deze slag om de
ereplaats, doch toen hij voor de elfde
maal de Hunzerug opstormde, begon
zijn wagen opeens te slingeren en sloeg
over de kop. Whitehouse werd uit zijn
auto geslingerd, doch kwam er met
enkele snijwonden af. Dit was het
enige ongeluk op deze „stormachtige"
dag in Zandvoort. De uitslag van de
wedstrijd voor de 500 cc-wagentjes was
als volgt: 1 Stirling Moss (Cooper) met
een gemiddelde snelheid van 120,95 km;
2 Paul Swaelens (Cooper) 120.85; 3 J.
Habin (Leston Special), 4 Les Leston
(Cooper) en 5 A. Brown (Cooper).
Moss had Zaterdagavond nog deelge
nomen aan een race in Engeland, doch
dank zij een nachtelijke vliegtocht kon
hij nog op tijd in Zandvoort aanwezig
zijn.
Op nevenstaande foto wenst Prins
Bernhard wereldkampioen Ascari
geluk met zijn overwinning.
nAT in de Nederlandse tenniswereld
de toon nog altijd wordt aangege
ven door de oude getrouwen en dat het
De negen-uren-automobielwsdstrrjd
is niet zonder sensatie verlopen.
Storm en regen maakten het de deel
nemers bijzonder moeilijk en een
brandje schakelde voorts Reg Parnell
uit. De Engelse coureur had juist c.e
snelste ronde van de wedstrijd geno
teerd met een gemiddelde uursnelheid
van 81.51 mijl, toen zijn Aston Martin
in brand vloog. De wagen werd ern
stig beschadigd en Parnell moest de
strijd staken. Hoe het kwam, weet
niemand nauwkeurig, maar toen Par
nell aan de pits stopte om te tanken
stond plotseling zijn racewagen_ in
lichter laaie. Drie mannen, die bij hei
tanken hielpen, werden gewond en
moesten naar het ziekenhuis worder.
overgebracht. De brandweer voor
kwam een ramp en bluste vrij snel de
Aston Martin.
De uitslag luidt: 1 Collins-Grifftih,
Gr. Britt. met Aston Mfirtin, afge-
'egd in negen uur 1092,380 km, ge
middelde uursnelheid 121.340 km.. 2
Cole-Whitehead, Gr. Britt., met Fer
rari 1084.660 km, 3 Baird-Salvador.
Gr. Britt., met Ferrari 1071 080 km,
Gerald-Clarke, Gr. Britt., met Fra
tes Nash 1067.360 km, 5 Moss-Wal
ker, Gr. Britt., met Jaguar 1065.360
km.
Vermeldenswaard is. dat Moss drie
kwartier van het parcours verdween
wegens mechanische moeilijkheden
met zijn Jaguar.
ZANDVOORT 17 AUG. 1952
met een gemiddelde snelheid van
(Advertentie, Ing. Med.)
Het moeilijk te berijden bergland, de
vermoeidheid van de bestuurders en
dc grote eisen, welke aan dc auto's
werden gesteld, hebben de deelnemen
de équipes in de wedstrijd Luik-Rome-
Luik ernstig parten gespeeld. Het re
gende strafpunten in deze monsterrit
van 5168 km en zeer vele ploegen moes
ten de strijd staken. Tot degenen, die
opgaven, behoorde ook de Nederlands-
de Duitsers Polcnsky en Schlutter, die
met hun 1488 cc Porsche 909 strafpun
ten lieten noteren.
Doordat een grote groep deelnemers
een wijziging in de route niet had op
gemerkt en verkeerd was gereden, kre
gen de controleurs te Bozen kramp in
ce vingers van het noteren der straf
punten. Hierbij bleef het echter niet. De
moeilijkheden op het traject tussen
Cortina d'Ampezzo en Canazei waren
zo groot, dat het klassement opnieuw
veranderde. Intussen groeide ook het
aantal uitvallers. Bij Breszia, na 3219
km waren nog 42 equipes in de course.
franse combinatie Kreisel—Sigrand. die Bij de controle van Annecy reden nog
niet hun Renault in de buurt van maar 27 ploegen, van wie de Duitse
Briancon strandden. Winnaars werden I porscht-rijders Polensky en Schlutter
en de Fransen Laroche en Radix met
Jaguar de beste papieren hadden. Tus
sen Annecy en Pontariier op 852 km
van Luik was het aantal deelnemers
geslonken tot 25. Tot Wiesbaden viel
daarna slechts één uitvaller te noteren.
Het was de Jaguar van de Belgen Los-
seau en Copin, die het slachtoffer werd
van een ongeval, waarbij de bestuur
ders er echter zonder verwondingen af
kwamen. Polensky en Schlutter wisten
zich te handhaven en toen Luik in de
namiddag werd bereikt hadden zij zich
als eerste in de monsterrit van 5168
km geplaatst.
De uitslag luidde: 1. Polensky en
Schlutter (Duitsl.) met Porsche, 1488 cc
909 pnt.; 2. Laroche en Radix (Franlcr.)
met Jaguar 3442 cc 1342 pnt.; 3. Stasse
en Hermand (Belgie) met Porsche 1488
cc 2265 pnt.: 4. Van Guillaume en Bec-
quard fDuitsl.) met Porsche 1488 cc
2334 pnt5. Damonte en Matuelta (It.)
met Lancia, 1991 cc 3338 pnt.
Na een spannende strijd hebben
Van Dalsum en Dehnert het heren-
dubbelpel gewonnen. V. I. n. r.:
hijsen, Dehnert, Van Dalsum en
Bouman.
gebrek aan voldoende en goed jeugdig
spelers-materiaal zo langzamerhand ont
stellend wordt, is nogmaals tijdens de
nationale tenniskampioenschappen op
de Mets-banen te Scheveningen duide
lijk bewezen. Zonder ernstig bedreigd
te zijn wonnen mevr. Roos en Wilton
evenals vorig jaar de titels in het enkel
spel.
Krijt speelde een domme partij tegen
de geroutineerde baseline-specialist
Wilton. In plaats van een brede sprei
ding in zijn slagen te leggen met af
wisselend kort en lang spel, trachtte
Krijt het in de diepte te zoeken. En
dat was natuurlijk een kolfje naar de
hand van Wilton, die gretig op de ook
nog te korte drives «tan zijn tegenstan
der af ging om hem met flitsende pas-
seerballen in de hoeken te slaan. Juist
in deze partij, waarin Krijt met wel
doordacht spel nog zoveel had kunnen
bereiken, bleek hoe incompleet het ten
nis van de Amsterdammer is. Hij schoot
te kort in startsnelheid zodat hij vaak
te laat bij het net was wanneer Wilton
hem met een prachtige stopvolley of
een dropshot naar voren lokte. Was
Krijt wel op tijd dan werd hij door zijn
eigen fouten geslagen wanneer zijn
zwakste slag, de backhandvolley, mis
lukte. Wilton won met 62, 6—3, 6—2.
Fenny ten Bosch, het snel opgekomen
Voorburgse speelstertje, was het jeug
dige element in deze finales. Maar het
spel, dat zij liet zien tegen mevr. J.
Roos, viel tegen. Fenny ten Bosch heeft
stijl en zeker ook kijk op het spel, maar
technisch mankeert er nog zoveel aan
haar slagen, dat zij nog heel veel zal
moeten leren voor zij werkelijk tot dë
topklasse zal behoren. In de allereer
ste plaats is haar lopen zwak. Dat
kwam duidelijk tot uiting in de partij
tegen mevr. Roos, die haar tegenstand
ster met gevarieerd spel de gehele
baanhelft liet gebruiken. Haar te gro
te passen verhinderden Fenny ten
Bosch snel te keren en te starten en
bovendien was het „overheadwork"
door slecht voetenwerk en verkeerd
timen zwak. Met haar goed gespreide
forehand let-erde mej. Ten Bosch fa
sommige perioden aardig tegenstand,
maar het meer manlijke spel van mevr.
Roos, een goede service, een forse drive
en goed afmaken aan het net, was haar
te machtig. Met 64, 63 prolongeer
de mevr. Roos haar kampioenschap.
Verreweg de meest aantrekkelijke en
spannendste partij van deze eindstrij
den was het herendubbelspel tussen
Van Dalsum-Dehnert en Bouman—
Lijsen. Het was juist deze eindstrijd,
waarvan niemand hoge verwachtingen
had, maar tot algemene verrassing le
verde het duo Bouman en Lijsen, dat
door het zich terugtrekken van Van
Swol en Rinkel zo gemakkelijk in de
finale was gekomen, prachtige tegen
stand Van Dalsum en Dehnert won
nen de titel met 36, 75, 36, 6—2,
6—4.
Nel Hermsen en Fenny ten Bosch
sloegen de dames Van Berkel en Rollin
Couquerque met 6-1, 6-3, voornamelijk
door beter afmaken van Nel Hermsen.
In de eindstrijd van het gemengd
dubbelspel vormden mevr. Roos en
Dehler een sluitende combinatie. Mevr.
Peters en Wilton verloren met 62,
61 in een partij, die precies een half
uur in beslag nam.
Koning Voetbal is weer in het land.
Het gesloten seizoen is ten einde en
op vele voetbalvelden is men gisicren
begonnen met de eerste vriendschap
pelijke wedstrijden, welke dc elfiallen
voor de komende voetbalcompetitie in
de goede vorm moeten brengen, Tot de
voetbalouverture behoort getrouw aan
de traditie het Zilveren Bal-tornooi te
Rotterdam, dat o.m. een grote 60 zege
van Stormvogels op HW te zien gaf,
een 31 zege van Emma op ADO, een
40 overwinning van Sparta op En
schede, een 12 nederlaag van Feyen-
oord tegen 't Gooi en een 20 over-
Favorieten vielen uit
Met een gemiddelde uursnelheid van
160.600 km is McCandless op Gilera
rond het parcours van de Grote Prijs
van Ulster gejaagd. Deze snelheid was
voldoende om winnaar te worden in de
500 cc klasse. De beide favorieten in
deze klasse, Reg Armstrong en Masetti,
leiders in het klassement voor het we
reldkampioenschap voor motorrenners
moesten de strijd staken wegens techni
sche moeilijkheden met de motor. Mc
Candless was op het laatste ogenblik
op de inschrijverslijst verschenen toen
de teammanager van Gilera hem invi
teerde deel te nemen op een fabrieks-
machine.
Tweede in deze spannende race werd
de Nieuwzeelander Coleman met AJS,
die een gemiddelde snelheid van 157,6
km per uur haalde. Derde werd de Brit
Bill Lomas met M.V. Agusta (gem.
snelheid 155,3 km/h).
Na de Grote Prijs van Ulster zien de
standen voor het wereldkampioenschap
er als volgt uit:
125 cc klasse: 1. Sandfort (GB) 28 pt;
2. Ubbiali (It) 13 pt.; 3. Haas (Did) 8
pt.; 4. Lomas (GB) 6 pt.; 5. Copeta (It)
en Zinzani (It.) elk 5 pt.
250 cc klasse: 1. Enrico Lorenzetti
(It) 26 pt.; 2. Anderson (GB) 20 pt.;
3.-Graham (GB) 11 pt.; 4. Cann (GB)
10 pt.; 5. Felgenheier (Did) 8 pt.
350 cc klasse: 1. Duke (GB) 32 pt.;
2. Armstrong (GB) 31 pt.; 3. Coleman
(GB) 18 pt.; 4. Kavanagh (Austr.) 16
pt.; 5. Amm (Rhodesia) 13 pt.
500 cc klasse: 1. Armstrong (GB) 19
pt.: 2. Masetti (It) 16 pt.; 3. Coleman
(GB) 15 pt.; 4. Brett (GB) 14 pt.; 5.
Duke (GB) 12 pt,
winning van Eindhoven op Wagenin-
gen. VVV en Heracles deelden de pun
ten (11), waarna Heracles zich door
de meeste strafschoppen te benutten in
de volgende ronde plaatste.
De loting van de tweede ronde wel
ke Zondag a.s. wordt gespeeld is als
volgt: EmmaStormvogels, BWHe
racles, SpartaEindhoven, 't Gooi
Willem II. Op 31 Augustus wordt de
eindstrijd gespeeld.
De wedstrijden om de A.R.O.L.-
beker, telkenjare door het Amsterdam
se AFC georganiseerd, beginnen Zon
dag a.s. Op de eerste dag worden de
volgende wedstrijden gespeeld: DWV—
AFC, VSVWA, Blauw WitBe
Quick (Gr.), HBSZeeburgia.
De Zaandamse tweede klasser ZFC
zorgde voor een uitstekend begin. De
Zaandammers wonnen het Zilveren
Westerkerktornooi. Nadat De Spartaan
met 41 van Zeeburgia had gewon
nen. versloeg ZFC met 1—0 DWS. De
finale tussen de organiserende vereni
ging en ZFC bracht een 21 zege voor
de Zaandammers.
Het te Heerenveen gehouden Zilve
ren Crack State-tornooi was voor
Blauw Wit. De uitslagen waren: Achil
les—Blauw Wit 0—9, De Baronie DNL
—Heerenveen 210. Verliezersronde:
De Baronie DNL—Achilles 6—0. Finale:
Blauw WitHeerenveen 10.
1" het Zilveren Bijenkorf-tornooi
van GVAV waren de gelijke spelen tal
rijk. GVAV versloeg Tubantia met 1—2
waarna Hermes DVS en Maurits 3—3
gelijkspeelden, Hermes won na het ne
men van strafschoppen. De wedstrijd
TubantiaMaurits eindigde eveneens
onbeslist (11). De finale tussen Her
mes DVS en GVAV onderging hetzelf
de lot (22). GVAV.bleek bij het ne
men van penalties over de beste schut
ters te beschikken en hield de Bijen
korf in eigen huis.
In het zuiden te Maastricht
werd gestreden om de Zilveren Bal
van Kimbria. De eerste ontmoeting
KimbriaKerkrade werd 2—1. Het
tornooi wordt deze week voortgezet.
VUC speelde in Den Haag bij kunst
licht een wedstrijd tegen de Oosten
rijkse club Austria uit Salzburg, welke
ontmoeting in een 00 gelijkspel ein
digde. Een kwartier na de hervatting
zag scheidsrechter Heeneman zich ge
noodzaakt de Oostenrijkse trainer, die
zich na het terecht afkeuren van een
Oostenrijks doelpunt met de leiding
bemoeide, van het veld te sturen.
Noemen wij voorts de uitslagen van
de volgende vriendschappelijke wed
strijden: Ajax—RSC Luik 1—4, Quick
(Nijmegen)—Patrica F.C. (Tongeren)
4—4, Le Havre—Willem II 4—2, Borus-
sia—Sittardia 6—1, Racing Tienen—
Gouda 3—2, Charleroi—De Valk 4—1
Alcmaria Viclrix—Neptunus 0—7.