Fort Pampus blijft geen fort TUNNELS ONDER IJ EN NOORDZEEKANAAL EEN DRINGENDE EIS Jongelui „leenden" vijf auto's in een maand tijd r Nederlandse afgevaardigden benoemd in kolen- en staalgemeenschap Reeds vier doden GROTE VERGADERING IN AMSTERDAM Vertraging gaat ten koste van onze nationale welvaart Noord-Holland is té lang veronachtzaamd Middeleeuwse tol Enorme diefstallen van suikerriet op Java Verlies van millioenen Kom maar naar de wachtkamer Eersie symiomen van de naderende herfst Na panne werden zij zwijntjesjagers Elf Nederlandse technici zagen Amerika Veel interesse yoor ruil New YorkAmersfoort Reeds losgemaakt uit de stelling Amsterdam Eerste vergaderinglO Sept. in Straatsburg Robbie, de zeehond, nog steeds bij familie Hoep in Den Oever KoaI fttAteJk Weer vrijwilligers naar Korea vertrokken Nog iwee kinderen in levensgevaar De stier „Adema 197" vereeuwigd Friese Mij. van Landbouw viert eeuwfeest Landbouwer kreeg schrik van zijn leven VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1952 (Van onze speciale verslaggever) VEDERLAND is te arm, niet om het geld op te brengen teneinde zo snel moge lijk zowel een tannel onder het IJ bij Amsterdam als onder het Noordzee kanaal bij de Hembrug te bouwen, doch om zich door het nalaten daarvan nog langer de huidige, slechte economie op verkeersgebied te veroorloven. Beide tunnels moeten er komen en liefst zo spoedig mogelijk en dan ook zo, dat b.v. het tunnelcomplex onder het IJ op Maandagmorgen en de tunnel bij de Hem- weg Maandagmiddag in gebruik zal worden genomen. Deze woorden werden gisteravond in de grote zaal van Krasnapolsky te Amsterdam gesproken door th F. E. Spat, voorzitter van Centraal Overleg der Verkeers- en Vervoershonden en Eigenvervoerdersorganisatie, bestuurslid van de Internationale Kamer van Koophandel en voorzitter van de International Road Federation. Zijn gehoor bestond uit vertegenwoordigers van talrijke gemeentebesturen uit Noord-Hol land, de waarn. Commissaris van de Koningin in onze provincie, de heer Frak ken, leidende personen uit Verkeers- en Vervoersorganisaties, 's Rijkswater staat, de Ned. Spoorwegen, Handels- en scheepvaartkringen en de bankwereld. rvEZE vergadering was georganiseerd door het IJtunnelcomité te Amster dam, ontstaan uit de Belangenvereni ging AmsterdamNoord en kreeg de medewerking van de Commissie Oever verbindingen Noordzeekanaal, waarin zijn vertegenwoordigd een groot aan tal Kamers van Koophandel en enkele gemeentebesturen. Behalve door mr Spat werd het woord gevoerd door de heer W. Thomassen, burgemeester van Zaandam, de heer Van Baar. burge meester van Edam en de heer M. C. van Hall, directeur van het Verenigd Cargadoorskantoor te Amsterdam. Het verkeer tussen de beide delen \'an Amsterdam en over het Noord- zeekanaal is de laatste jaren enorm toegenomen en groeit, aldus mr Spat, nog met de dag. Dit verkeer moet zo wel bij Amsterdam als bij de Hem brug en in Velsen verwerkt worden door ponten, die «bsoluut niet meer voor deze taak geschikt zijn. Het op onthoud is dikwijls enorm groot en dat betekent niet alleen tijdverlies en dus financiële schade, doch remt ook de ontwikkeling van gebieden, die voor de welvaart van het gehele land van grote betekenis zijn. Aan de tunnel bij Velsen wordt thans gewerkt en wij hopen, dat deze jn 1958 klaar zal zijn. Doch daarmee is men slechts ten dele toe aan een op lossing. In 1951 werd van de ponten over het IJ bij Amsterdam gebruik gemaakt door bijna twee millioen voertuigen, vijftien millioen wielrij ders en acht millioen voetgangers. De ponten bij de Hembrug verwerkten m de eerste zes maanden van dit jaar een steeds stijgend aantal motorrijtuigen. In Januari was dit getal 3380, in Maart 3750, in Mei 4070 en in Juli 4250 stuks. Op de spitsuren brengt deze grote verkeerstoevloed vcor motorrijtuigen riet zelden een wachttijd met zich van drie kwartier. Hier moet een eind aan komen. Amsterdam is in vele opzichten ren aanzien van haar verbindingen be voorrecht. We denken aan het lucht verkeer en aan het verkeer te water, doch op het gebied van het wegver keer bestaat hier een toestand, die in feite als achterlijk kan worden beti teld. En dat, terwijl Amsterdam toch straks als knooppunt moet worden ge zien in het a.s. Europese wegenplan. De tunnel onder de Mont Blanc zal binnenkort worden verwezenlijkt. De nemarken zal binnen afzienbare tijd een tunnel bouwen onder de 20 km brede Grote Belt. Moeten wij dan ach terblijven? Denkend aan de financiering van de •projecten uitte mr Spat nogmaalsde ernstige klacht, dat van de belasting opbrengsten van het wegverkeer in ons land slechts een klein deel aan het wegennet ten goede komt. In 1951 wa ren die inkomsten f 222 millioen. Voor verbreding of uitbreiding van het we gennet werd in dat jaar slechts 47,6 millioen besteed. Dit jaar wordt de opbrengst van deze sector der belas tingen geschat op f 230 millioen- Laat, men daar nu eens een flinke portie van reserveren voor de twee tunnels. Bouwt deze tunnels en verhoogt daar door de welvaart van ons land. F)E burgemeester van Edam, de groot- ste gemeente in Waterland, de heer G. M. van Baar, schetste de belangen De cijfers omtrent de behaalde resul taten bij twaalf in particuliere handen zijnde suikerfabrieken in Midden-Java wijzen uit, dat bij twee fabrieken in de omgeving van Solo en drie ten Zuiden van Muria de rictdiefstallen geen grote omvang hebben, maar dat bij zeven fa brieken in het gebied van Tegal en Cheribon de diefstallen fantastische af metingen hebben aangenomen, aldus de Anetacorrespondent, die op Midden- Java bij een ondernemingsdienst de cijfers ter inzage kreeg. Van de 7000 ha van deze zeven fa brieken werden bijna 200 ha volkomen kaal geroofd of wel 28 procent van het areaal. De onderneming Sgragi kwam er het best van af met 10 procent ver lies. Pangka werd het meest getroffen met 39 procent verlies. Ook Djatibarang leed zware verliezen, namelijk 37 pro cent. De opbrengst suiker uit riet. be rekend per ha, ging op sommige onder nemingen sterk achteruit. Het verlies door rietdiefstallen loopt in de millioe nen. De kwestie Ledere c s thans op hoger niveau Een woordvoerder van het basiscom mando te Djakarta heeft Donderdag desgevraagd aan Aneta medegedeeld dat de kwestie van de in beschermirv genomen Leelere c.s. ide i.g. Wester ling-arrestanten) thans op hoger m >veau gebracht is. Treffend voor de rem, die de huidige verkeerssituatie bete kent voor een natuurlijke ont wikkeling van ons gewest was hetgeen burgemeester Thomas sen van Zaandam in zijn rede aanhaalde. De leiding van één der grote fabrieken in de Zaan streek kreeg onlangs van één ha- rer relaties, die bij het komen en gaan door de ponten bijna twee uur oponthoud had, het verzoek om voor een volgend gesprek maar aanwezig te willen zijn in de wachtkamer van het spoorweg station te Haarlem dit dit gewest heeft bij een oplossing van het verkeersvraagstuk. Bo vendien zijn de tarieven, die wij voor I het gebruik van de ponten bij Amster- i de horizon gekomen. Het heeft kans dam moeten betalen een ernstige grief van slagen. Laat men daarom direct die als een extra belasting worden be- 1 met de voorbereidingen beginnen. schouwd. Een dergelijke middeleeuw se tol moest toch al lang uit de wereld zijn geholpen. De heer Van Hall legde er extra de nadruk op, dat niet de bouw van één tunnel, doch van beide gelijktijdig doorgang moet yinden. Zou men alleen een tunnel onder het IJ maken, dan komen we van de wal in de sloot. Be halve het lokale verkeer zou de«e weg ook het doorgaande verkeer van de Hembrug tot zich trekken en het probleem in Amsterdam nog eens zo groot maken. Bovendien heeft de scheepvaart groot belang bij een snel le verdwijning van de spoorbruggen, die een ernstig obstakel vormen. De spoorwegen zuilen dit ook toejuichen, daar hun dienstrooster dan niet meer zo van het verkeer te water afhanke lijk is. Achterlijk MA de pauze werd ten slotte het woord gevoerd door burgemeester Thomassen van Zaandam, die een blik in de toekomst wierp. Het verkeers probleem voor Amsterdam zal worden opgelost door de beide tunnels en de nieuwe Rijksweg, die straks door de toekomstige Zuiderzeepolders naar het Oosten gaat. Het doorgaande verkeer zal dan buiten de Amsterdamse bin nenstad omgaan en de IJtunnel kan het lokale verkeer verwerken. De tun nels moeten zo spoedig mogelijk wor den gebouwd, want het verkeer langs de weg heeft de laatste jaren een grote omvang genomen en zal dat blijven doen. Denk alleen maar eens aan de bromfietsen. Noord-Holland boven de waterbarrière van _J en Noordzeekanaal is nu een achterge bleven gebied. En dat, terwijl de be tekenis van dit gewest met zijn in dustrie in de Zaanstreek en te Velsen, zijn landbouw en veeteelt en de mari nehaven Den Helder toch zeker niet gering is. De tunnels kunnen het weer maken tot een behoorlijk deel van de randstad Holland. Stad en land zijn het ten aanzien van de vraag om deze tunnels geheel eens. De komst ervan is een nationaal belang. Na lange tijd van onzekerheid is de verwerkelijking van deze eis aan In liet begin van deze maand heeft een ingezetene van Tilburg bij de Arn hemse politie aangifte gedaan van dief stal van zijn auto, die in de Broek straat stond geparkeerd. Een dag later werd dit motorrijtuig te Westervoort onbeheerd en defect aangetroffen. En kele dagen later werd een op de Rijn kade geparkeerde auto ontvreemd. Deze werd defect in Ede teruggevonden. Weer enige dagen later verdwenen op Alte- veer in Arnhem drie auto's tegelijk. Ook deze auto's werden achterhaald, waarvan één te Amsterdam. Training in fabrieken had goede resulfaien Vijf van de elf Jonge Nederlandse werktuigkundige ingenieurs en op werktuigkundig gebied werkende M.T.S.-ers, die onder auspiciën van het technische hulpprogramma van het M.S.A. ongeveer aqht maanden voqr een practische training in fabrieken in de V.S. hebben vertoefd, bevinden zich op het ogenblik aan boord van het s.s. „Rijndam" op de thuisreis. Zij zullen morgenochtend te Rotterdam arriveren Het „Dutch Metals Team", zoals de groep in Amerika werd genoemd, heeft zich aan de overkant van de oceaan m korte tijd een grote populariteit ver worven. Gesteund door het succes van de thans bijna geëindigde reis, is een tweede groep van dit type samengesteld en aan de Amerikaanse initiatiefnemers voorgedragen. In dit nieuwe, uit zestien man bestaande team zijn thans behalve werktuigkundigen ook electrotechnici opgenomen. Met de samenstelling van een nog grotere groep, waarin alle takken van industrie bèhalve de tex tielindustrie zullen zijn vertegenwoor digd, hoopt men binnenkort eeti begin te kunnen maken. In verband met deze diefstallen ging de belangstelling van de Arnhemse po litie uit naar een drietal jongelieden, dat enige dagen spoorloos was en waar van er reeds één enkele malen onge oorloofde plezierritjes had gemaakt. De drie werden tijdens een fietstochtje aangehouden door de Rijkspolitie te Maarn.Zi.i bleken zich inderdaad aan de vooromschreven feiten te hebben schul dig gemaakt en bovendien zaten zij ook nu op gestolen waar. Zij hadden de auto, waarmede zij kort geleden naar Amsterdam waren gereden en die zij langs een gracht hadden geplaatst, de volgende dag niet teruggevonden en hadden daartoe opnieuw een auto „ge pikt". Nadf.t aan dit voertuig manke ment was ontstaan hadden zij fietsen gestolen en waren daarmede nu op weg naar huis. Zij bekenden voorts zich on der andere in Bunnik en Amsterdam nog aan diefstal van levensmiddelen te hebben schuldig gemaakt en in Arn hem een hoeveelheid daklood te heb ben weggenomen. De daders, respectievelijk 17, 19 en Nederlandse chauffeur zal 11 September vertrekken (Van onze correspondent) De belangstelling onder de buschauf feurs van New York's Third Avenue Transit System voor de uitwisseling met een collega uit Amersfoort is enorm groot. Vier en twintig uur nadat een eerste publicatie aan 3200 buschauffeurs van de maatschappij was uitgereikt, waren de eerste twee dozijn candidaat- stellingen al binnen gekomen. En één protest van een chauffeur, -die het ken nelijk goed met zijn collega's meende. „Vele van onze mannen", schreef hij, „zijn buiten de stad met vacantie en kunnen om die reden niet meedingen. Kan de commissie de beslissing niet uitstellen, zodat ook zij een kans ma ken?" De commissieleden staken ijlings telefonisch de koppen bij elkaar en willigden deze wens prompt in. In middels is voor de winnaar uit Amers foort reeds passage per K.L.M. naar New York besproken voor het vlieg tuig van 11 September. (Van onze speciale verslaggever) Wanneer we met de trein van Am sterdam naar Bussum gaan of per auto deze route rijden, komt er een ogen blik, dat ons een blik gegund wordt op de wijdheid van de voormalige Zui derzee. Een grijze streep is er dan van het water te zien. Een grijze streep, die slechts op één punt onderbroken wordt door een vaag koepelvormig iets. „Kijk, Fort Pampus", zeggen de kleu ters naast ons in de coupé. En dan wij zen ze met hun bewegelijke handjes naar de koepel in de horizonlijn, waar op vader of moeder hun eerder al eens gewezen heeft, en waarover de meester op school bij de aardrijkskundelessen het zijne vertelde. Fort Pampus, iedereen in Nederland kent het als afsluiting van de IJmond, van de handelsstad Amsterdam aan de Zuiderzeekant. Maar intussen gist men naar de betekenis, die deze versterking Op 10 September zal de gemeen schappelijke vergadering van de Euro pese gemeenschap voor kolen en staal, waarin elke deelnemer met een be paald aantal leden zitting heeft, voor - de eerste maal te Straatsburg .bijeen- 17 jaar oud. zullen worden voorgeleid, komen. V. Misschien herinneren onze lezers zich nog, dat we meer dan een jaar geleden een stukje in onze courant hadden over een zeehond, die door een Wieringer gevangen was, die had besloten,, 't dier te gaan verzorgen. Velen zullen toen de schouders hebben opgehaald en aan de mogelijk heid hebben getwijfeld. Het ex periment is echter volkomen ge lukt- De heer L. J. Hoep, Vatrop te Den Oever, schreef ons hierover een en ander: Robbie, zo is de naam, die men in het gezin Hoep aan de zee hond gegeven heeft, maakt het nog steeds uitstekend en gevoelt zich er zeer thuis. Het dier komt zelf uit zijn bassin, gaat er weer in als hij er lust in heeft, komt zelfs als een gewone hond in de kamer en gaat als hij of zij, daar is de heer Hoep nog niet achter gekomen, er maar even de kans toe krijgt, de dochter Annie ach terna. Nog steeds komen er be langstellenden naar het dier kijken. De verzorging vereist nogal wat werk. Opa Hoep heeft al heel wat vis voor deze viseter van Den Oever gehaald, Want al heeft Robbie een pracht van een eet lust, men kan hem niet van alles voorzetten en uis is en blijft zijn lievelingskostje. Dan moeten er alle dagen achttien emmers zee water over de dijk gehaald wor den om het bassin te vullen en te verversen. Dat is echter iets, dat de fa milie Hoep voor haar trouwe huisdier graag over heeft. PI Wenen is deze week de op 81-jarige leeftijd overleden „schaduw" van kei zer Frans Josef, Julius Wawerda, ter aarde besteld. Het was indertijd de taak van de goede Julius om de keizer te volgen, zonder dat deze hem zag. nationaal-socialistische „Soemka"-partij, is sedert Dinsdag in hongerstaking. Hij maakt daarmee zijn protest kenbaar tegen zijn arrestatie en het gebrek aan gerief in zijn cel. De Franse minis terraad heeft bezwaren gemaakt tegen Julius werd vele malen wegens zijn telescO0D 0D de Mount Palomar heeft het gebruik van erewachten (dienst- verdachte bewegingen door overijverige men een nieuwe komeet zonder' staart tteèV ei?'onofeclfttep^riT1^ Plech lijfwachters gearresteerd bij het uit- ontdekt in bet sterrenbeeld Ceoheus. f onplechtige plechtigheden. Dit oefenen van zijn functie. Een hoge Man en vrouw ziin één wat gebleken ged°e koat scheppen geld en bovendien Britse officier heeft in opdracht.van P tMensherondTzo^naal demate de genei ale staf van liet Engelse leger, waarin de weduwe Himmler schuldig ^ar gestuuid. Het schijnt moeten nagaan hoe het met de ontwik- dp wandaden van halr echtge- Y?org?komen te zijn, dat een kolonel, keling van de Britse dienstplichtigen t E recbtbank to Müncben heeft meiert"® glngmaken. biJ een gesteld is. Hu kwam tot de slotsom, dat bevondeni dat mevrouw Himmler haar ^°^t?5;,,?TeY,t'env soldate° cere- ongeyeer tachtig procent der Engelse man gesteund heeft j zijn streven om momeel tenue voor haar kamerdeur op- miliciens, wat hun ontwikkeling be- d gebeie -,vereid jn kennis te brengen stelde- Onlangs werd in de staats- treft, ten achter is. Achttien procent met de geneugten van bet Nazi-regiem. de-rSie^tal kan lezen noch schrijven. De officier De 4g ooo Mark_ die mevrouw Himmler °5"®kt pakken sijfcretten weet dit aan de oorlogs-en na-oorlogs- bezat zijn verbeurd verklaard. De bonbons. De cipier, die omstandigheden, o Hoe het met de gearresteerde leider van de Perzische tpoZreriodl^lal.kw?f aaPgeven' c°"sta- ontwikkeling van de Duitsers gesteld teerde dioog: „Als mijn vermoedens moge zijn, vast staat dal ze wat betreft hun lichaamsomvang zeker niet achter zijn. Het Westduitse ministerie van Ge zondheid heeft een waarschuwend woord laten horen, omdat oververzadi ging de levensduur bekort. En om dan weer even naar Engeland terug te keren, daar worden de buikriemen steeds maar nauwer aangehaald. Men kan nu eenmaal niet alles hebben. In ieder geval zijn de Engelsen er dooi hun gedwongen matigheid zeker van, dat ze lang van hun overwinning op ie Duitsers kunnen genieten! De \mei-ikaanse luchtmacht meldt een laglerecord voor vliegtuigongelukken n de eerste helft van dit jaar zijn er maar negen en zeventig straalvliegtui gen verongelukt. O Met behulp van de juist zijn, schuilt er een dief onder de gevangenen!" Het zal een zoekerij zijn, de juiste dief te vinden. 13 Een schil lenboer in onze hoofdstad had zich voor d(^ Amsterdamse kantonrediter te ver antwoorden, nademaal hij met paard en kar door een rood stoplicht gereden was. Zijn verdediging luidde: „Meheer, die knol van maan is kleureblind!" Axmand Dufrene, een handelaar in tweedehandsartikelen te Jacksonville, had al twee jaar lang een oude brand kast in zijn zaak staan. Hij had geen sleutel van de kast en talloze malen had hij zich al afgevraagd wat er toch in dit ding mocht zitten. Hij vraagt het Volgens K. B. van 23 Augustus wor den de Nederlandse afgevaardigden ieder jaar aangewezen door de beide Kamers der Staten-Generaal in onder ling overleg. Op grond hiervan zijn thans de volgende leden van de Eerste en Tweede Kamer voor een jaar aange wezen: Jhr. mr. M. van der Goes van Naters, H. A. Korthals, dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot, mr. G. Vixseboxse, mr. W. Rip. G. M. Nederhorst, mej. dr. M. A. M. Klompé, mr. E. M. J. A. Sassen, P. J. Kapteijn en mr. P. A. Blaisse. Sir Cecil Weir, de leider van de Brit se missie bij de hoge autoriteit van de Europese kolen- en staalgemeenschap, zal Zondag uit Londen naar Luxem burg vertrekken. Hij zal worden verge zeld door'de leden van zijn delegatie. De Franse politicus P. H. Teitgen heeft een brief aan de Franse minister van buitenlandse zaken, Robert Schu- man en aan de staats-secretaris van buitenlandse zaken, Maurice Schu mann, gezonden, waarin hij mededeelt de benoeming als president van het hoge gerechtshof van de kolen- en «taalpool niet te kunnen aanvaarden. Volgens het blad „Le Monde" komen thans nog in aanmerking Jules Julien, afgevaardigde van de radicalen, en pro fessor Reuter. Gisteren vertrok een aanvullings- detachement bestemd voor het Neder lands Detachement Ver. Naties uit Rot terdam naar Korea. De militairen, te weten vier officieren, drie onderofficie ren en vijf en negentig korporaals en manschappen onder leiding van eerste luitenant E. Rowe, werden in een loods aan de Maashaven toegesproken door generaal-majoor J. R. H. Lagas, namens de minister van Oorlog en de chef van de generale staf. Onder de militairen was. een zevental, dat voor de tweede maal naar Korea gaat. Verder bevindt zich onder de vertrekkende legerpredikant kapitein J. van Willigen van der Veen, die in Japan gestationeerd met de geestelijke verzorging van verlofgangers en zieken zal worden belast. Wegenbouwdag in Rotterdams bouwcentrum Op Woensdag 10 September zal in het „Bouwcentrum" te Rotterdam een wegenbouwdag worden gehouden, in samenwerking met de Rijkswaterstaat, de Vereniging van Wegenbouwers en de ANWB. De bijeenkomst begint om drie uur des middags. In verband met deze Wegenbomv- dag is in het Bouwcentrlum de exposi tie over wegenbouw nieuw ingericht, waarbij speciaal de aandacht wordt gevestigd op: De weg in het economisch maatschappelijk leven, de veiligheid van de weg en de uitvoering bij we genbouw. TWEE EEUWEN LEEUWARDER COURANT Ter gelegenheid van haar 200-jai,^ bestaan op 29 Juli heeft de Leeuwardei Courant een boekwerkje „twee eeuwen Leeuwarder zeteltje wisselen IKlein-Hollands, politiek spelletje). Courant" uitgegegeven. - Het hoekje bevat een korte geschiedenis wa. np war,pn zich vandaag de dag nog af. Enkele in- van het blad en een beschouwing ove' 1 ven steken zodat Van rtef R nnli" ?f±?M_n__er met dle brandkast tus- j zijn plaats_in het cultuurhistorische deerd blief. He? rJ?S moest later senuit gegaan. beeld van Friesland, ooit voor onze hoofdstad heeft gehad, of zelfs hoe oud deze sterkte wel is. Deze geheimen zullen aanstonds on getwijfeld alle ontsluierd worden. Fort Pampus zal ophouden fort te Zijn. Er gaan (onbevestigde) geruchten, dat het een watersportcentrum zou worden, of zelfs een oorlogsmuseum. Wij weten het niet, noch de datum waarop dit zou gaan gebeuren. Het enige wat wij positief vernamen is, dat er zodanige wijziging gekomen is in de stelling Amsterdam van de oude vesting Holland, dat de reeds altijd waardeloos gebleken vleugelpunt Pam pus eruit komt te vallen. Nog heeft de dienst fortificaties der Genie de sterkte onder zijn berusting, maar dit is de langste tijd zo geweest. Wij hopen er onze lezers binnenkort meer van te kunnen vertellen. Het ongeluk ie Nijmegen In het ziekenhuis te Nijmegen is de 10-jarige Paul Wolf, het vierde slacht offer van het motorongeluk op de Gof- fertbaan, overleden. De 13-jarige Jan Wolf en de 10-jarige Willy Hendriks verkeren nog steeds in levensgevaar. £EN tegeltableau met de afbeelding van de bekendste Nederlandse fok stier Adema 197), de stamvader van het Nederlandse stamboekvee, is gis teren met het K.L.M.-vliegtuig naar Zuid-Amerika verzonden. Dit tableau, dat Adema 197 voorstelt temidden van een typisch Nederlands landschap, zal door de Nederlandse kolonisten te Castrolanda in de Braziliaanse staat Parana aangeboden worden aan het ministerie van Financiën uit dankbaar heid voor de grote steun, die deze jonge Nederlandse kolonie van Brazi liaanse zijde heeft ondervonden. Deze Nederlandse kolonie te Castro landa is thans 30 man groot. In Sep tember zullen er 60 man uit Neder land bijkomen. Het ligt in het voornemen, dat er begin 1954 zich 325 man gevestigd zullen hebben. Deze kolonie, die 5000 ha. ter beschikking heeft, legt 'zich uitsluitend toe op de veeteelt. Hiertoe zullen 700 stuks hoogwaardig stam boekvee van Nederland naar Brazilië worden verscheept. Driehonderd stuks vee zijn reeds in Castrolanda aange komen, De Friese Maatschappij van Land bouw zal op 24 September haar eeuw feest vieren. Naast een wijdingsbijeen- komst in de Grote Kerk te Leeuwar den en een, herdenkings-bijeenkomst in de Harmonie, zal een taferelenspel. sa mengesteld door de heer S. I. van der Molen, worden opgevoerd. Tevens zal dan het gedenkboek worden aangebo den. De Friese Maatschappij van Land bouw heeft het in de eerste tijd vooral gezocht in de technische verbetering van de landbouwmethoden, door te streven naar verhoogde opbrengsten van de akkerbouw- en veeteeltproduc ten. Daarna legde zij zich echter ook toe op de ontwikkeling van de boeren stand. Ook moest het bestuur zich gaan bemoeien met de vele sociale en soci aal-economische problemen. Van de 20.000 Friese boeren is onge veer twee derde deel bij de Friese Maatschappij aangesloten. De landbouwer N. G. P. van der Bosch uit Kethel bij Schiedam kreeg dezer dagen de schrik van zijn leven, toen zijn paard op hol sloeg, -lak voor de onbewaakte overweg van de Oude Dijk. Het dier schrok van een nade rende trein en Van de B„ die trachtte het tot stilstand te brengen, slaagde hierin niet. Ten einde raad stuurde uj het in de richting van de bij de overweg geplaatste schrikhekken. Op het laatste ogenblik nam het paard een snrong en wipte over het hek heen legen de passerende trein aan. Geluk kig was de wagen achter het hek blij ven steken, zodat Van deerd bleef. Het paard dai be- 'B I 1- ït al rs! d M it i- ie e e ra tl i i worden afgemaakt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 5