Nieuwe politieke crisis in Zuid-Afrika over de VS. Gerechtshoven en Parlement in botsing Eisenhower en Stevenson op het verkiezingspad Aandoet In feite voortzetting van de oorlog tussen Brit en Boer Wet van Londen WAAR KOMEN IN MALAKKA DE WAPENS VANDAAN? I maaA we Het gaat om c/e stemmen der kleurlingen Naturellen van de lijst gevoerd De crisis ontstaat Geheimzinnige bronnen DE VEEG-UIT-DE-PAN ACTIE OM HET WITTE HUIS BEGONNEN Truman blaast mee Ikes bestrijding ADLAI STEVENSON WIKT, WEEGT EN WACHT AF Noa wat skapies Geef een var DOOR SEPTEMBER 1953 (Van onze correspondent in Kaapstad). DE politieke situatie in Zuid-Afrika is thans wel bijzonder ver ward geworden. Het Gerechtshof te Kaapstad heeft vastge steld, dat de stichting van het Hoge Hof van het Parlement, waartoe Volksraad en Senaat drie maanden geleden besloten, onwettig is. Het Kaapse Hof nam deze beslissing twee dagen nadat het Hoge Hof van het parlement had besloten, dat de omstreden wet, waarbij de kleurlingen op een aparte kiezerslijst worden geplaatst, wèl wettig was. Zulks in strijd met het Hof van Appèl te Bloem fontein, dat had vastgesteld, dat de bedoelde wet niet wettig isl Het zou mij niet verbazen, als het u reeds thans duizeltl Want de ver warring, ontstaan uit de botsingen tussen parlement en gerechts hoven, is nu wel zó groot, dat zelfs wij hier in Zuid-Afrika, die ge dwongen worden ons dagelijks met deze ingewikkeldheden bezig te houden, langzamerhand door de bomen het bos niet meer zien. Omdat de huidige situatie allerlei mogelijkheden bevat (zelfs ernstige mogelijkheden) is het goed; de achtergronden te schetsen waartegen deze ongewone constitutionele crisis zich afspeelt. In de eerste plaats wil ik vaststellen, dat de strijd van vandaag niets anders is als de voortzetting van de oorlog tussen Boer en Brit. Daar komt het, los van alle politieke franje en juridische wijsheden, in feite op neer. Het gaat om de macht in Zuid-Afrika, het gaat om de vraag, hoe de Unie zich in de toekomst zal ontwikkelen. En dus is dit ganse complex van botsingen en verwarringen niets anders als een geweldige strijd tussen de Nationale Partij vtan dr. Malan (de Boeren) en de Oppositie, die grotendeels bestaat uit de Verenigde Partij (van wijlen generaal Smuts), waarin de Engelssprekenden hun politieke tehuis hebben. VOOR een goed begrip van de aan de orde zijnde geschilpunten moet men terug gaan tot het jaar 1910, toen de Unie van Zuid-Afrika tot stand kwam door de samenvoeging van vier zelf- besturende Britse kolonies. De acte van samenvoeging werd opgesteld door Zuidafrikaners, die, in hun Nationale Conventie, na ampele onderhandelingen tot de nodige regelingen en verzoenin gen van belagen geraakten. Het resultaat van hun beraadslagin gen is daarna belichaamd in een wet van het Britse parlement, dat het enige bevoegde gezag was, waardoor de Urne tot stand kon worden gebracht. De aldus geboren „Zuid-Afrika Wet" gaf aan de Unie een geschreven constitu tie, grotendeels naar het model van de ongeschreven constitutie van Groot- Brittannië. Hiermede werd het beginsel van ver tegenwoordiging volgens ras erkend, doch alléén ten opzichte van de natu rellen. De kleurlingen van Kaapland, de mensen van gemengd ras, bleven op de gemeenschappelijke kiezerslijst, en zij behielden dus hun rol van „scheids rechter" tussen de strijdende blanke politici. Tegen deze situatie hebben de „pure" nationalisten sinds jaar en dag geprotesteerd. En toen de par tij van dr. Malan in 1948 de verkie zing won, hoorde men direct de vraag stellen: Durft dr. Malan de kleurlingen van de gemeenschap pelijke kiezerslijst af te halen door een parlementsbesluit, dat bij een voudige meerderheid van stemmen! wordt genomen of zal hij, precies als in 1926 bij het afvoeren van de naturellen, een tweederde meer- Nu zün er in de „Zuid-Afrika Wet"'derheid uit een gezamenlijke zit- twee zaken „verschanst" door het voor-"J -- schrift, dat zij niet gewijzigd zullen kunnen worden bij eenvoudige meer- ting van Volksraad en Senaat moe ten behalen? JVUlUiGii VIV1MV.. derheid van stemmen, in beide huizen van het parlement afzonderlijk tot stand gekomen. Zij kunnen slechts ge wijzigd worden met een meerderheid van tweederde der stemmen, uitge bracht in een gezamenlijke zitting van Volksraad en Senaat. De twee dingen, die aldus beschermd werden, zijn de gelijkstelling der beide landstalen en de stemrechten derniet- blanke bevolking in de Kaapprovincie, zoals die bestonden ten tijde van het ontstaan der Unie in 1910. Op dat ogen blik was de situatie zo, dat in de Kaap provincie doch niet in de noorde lijke provincies kleurlingen en na turellen met bepaalde eigendoms- en ontwikkelingskwalificaties op één ge meenschappelijke kiezerslijst met de blanken voor dezelfde parlementaire vertegenwoordigers konden stemmen. Deze niet-blanke kiezersgroep in Kaapstad stemde van den beginne, aan „voor Koningin Victoria", waarmee ze de politieke stroming voor ogen heeft, die thans belichaamd is in de Verenig de Partij. Zij staat dus tegenover de nationalisten, uitzonderingen uiteraard daargelaten. En dat nu is, in diepste wezen, de bron van de huidige politieke crisis. De steun, die de gekleurde kiezers aan de partij „van Konin gin Victoria" geven, roept bij de nationalisten de bittere herinnerin gen wakker aan de ongelukkige negentiende eeuw, toen de Britse veroveraar van tijd tot tijd de hulp van niet-b!ar.ke huursoldaten in riep tegen de „ongehoorzame" Boe ren. De kinderen dier „ongehoor zame" Boeren hebben tot op de dag van vandaag de politieke wor steling niet anders gezien als een voortzetting van de oude strijd te gen het imperialisme, zij het dan ook met andere middelen. Dat de Britse „aartsvijand" het woord is bitter, maar het is hier om redenen van objectiviteit volkomen op zijn plaats in Kaapland nog altijd niet-blanke kiezers kon gebruiken als scheidsrechters in het politieke ge ding, was in hun ogen een gruwel. TN 1936, toen de Engels sprekende poli tici, door het samengaan van Smuts en Hertzog, weinig vrees behoefden te koesteren voor een overheersing door de Boeren, werden de naturellen van de gemeenschappelijke Kaaplandse kie zerslijst afgevoerd. Deze beslissing werd genomen met een overweldigen de meerderheid van stemmen in een gezamenlijke zitting van Volksraad en Senaat. De Kaaplandse naturellen kre gen van dat ogenblik af „aparte ver tegenwoordiging" in de Volksraad door drie blanke vertegenwoordigers. Dit laatste Was, gezien de krachts verhoudingen inhet parlement, niet mogelijk. Maar de nationalisten stelden (en stellen! de zaak zó: dat zij de ver kiezingsstrijd van 1948 waren ingegaan op een program van „apartheidsbeleid" en dat het volk daaraan zijn zegen had gegeven. Tegen deze nationalistische redene ring handhaafde de Oppositie (natuur lijk!) in onverminderde mate de „ver schansingen" in de „Zuid-Afrika Wet" en één van haar argumenten daarbij is, dat generaal Hertzog vele jaren ge wacht heeft met het afvoeren der na turellen van de kiezerslijst totdat hij de noodzakelijke tweederde meerderheid bad, Intussen is de potentiële kiezers- groep der kleurlingen, dank zij het toenemende onderwijs en de deprecatie van het geld (waardoor er veel meer kleurlingen binnen 'de.' bepalingen van de „kwalificaties" vallen), gegroeid. In 1948 waren er minder dan vijftig dui zend, maar wat gebeurt er als hun aan tallen in 1953, vooral in de scherp om streden kieskringen, sterk gestegen blijken te zijn? Dan krijgt in die kies kringen, waar het soms gaat om tien of twintig stemmen, de partij van „ko ningin Victoria" de meerderheid door dat zij de stemmen der kleurlingen ver werft. En dan lijdt de Nationale Partij verliezen. IJET was, in het licht van deze situa tie, eigenlijk niet anders te ver wachten dan dat dr Malan zou toe slaan. En hij hééft toegeslagen. In 1951 werd, met eenvoudige meerderheid van stemmen (in Volksraad en Senaat af zonderlijk) de „Wet op de afzonderlijke vertegenwoordiging van kiezers" aan genomen. In deze wet wordt onder meer bepaald, dat de kleurlingkiezers van Kaapland apart vertegenwoordigd moeten worden door vier blanke leden van de Volksraad en één lid van de Se naat. Hierdoor werd de politieke ras senscheiding volkomen gemaakt. Hier door werden de kleurlingen ontheven van hun functie van „scheidsrechter" tussen de blanke groepen. Met deze wet Was tegelijk de „consti tutionele crisis" geboren! De oppositie, die de wet veroordeelde als een schending van de Zuidafri- kaanse constitutie, verzette (en verzet) zich tot het uiterste tegen de practische toepassing van de maatregel. Zij heeft direct een beroep gedaan op het Ge rechtshof, om de wet ongeldig te ver klaren. Maar daardoor werd een nieuwe Dr. MALAN .Malheur vraag aan de orde gesteld, namelijk of de Zuidafrikaanse Gerechtshoven het recht hebben, wetten van het parlement op hun rechtsgeldigheid te toetsen. In 1937 had het Hof van Appèl, in een zaak over de naturellenwetgeving van generaal Hertzog, immers reeds beslist, dat het Unie-parlement sedert 1931 het souvereine recht had, om over zijn eigen procedure-regelingen te beslis sen. Door deze uitspraak deden de Ge rechtshoven zo scheen het toen al thans definitief afstand van het recht, wetten op hun rechtsgeldigheid te toet sen. Waarom verwees het Hof van Appèl naar het jaar 1931? Omdat in dat jaar het Statuut van West minster tot stand kwam, waarbij de opperste souvereine macht, die het Britse parlement tot dan toe over Zuid-Afrika had gehad, on voorwaardelijk aan het parlement van de Unie van Zuid-Afrika werd overgedragen. Het Britse parle ment had het ongebonden wettelij ke recht bezeten, de „verschanste" bepalingen in de Zuid-Afrika Wet te veranderen of te ignoreren. En daarom had thans na 1931 het parlement van de Unie van Zuid-Afrika datzelfde recht. Zo besliste het Hof van Appèl in het jaar 1937. Ondanks deze gerechtelijke beslissing bevocht de oppositie de „Wet op de af- nderlijke vertegenwoordiging van kiezers" nadat zij tot stand was geko men, door haar ter ongeldigverklaring voor te leggen aan Gerechtshof en Hof van Appèl. In Maart 1952, terwijl de politieke spanningen tot een ongekend hoogtepunt waren opgevoerd, kwam de uitspraak van het Hof van Appèl. En die uitspraak was een geheel andere d-;i die van 1937. Thans immers besliste hétHof van Appèl, dat de „ver schanste" bepalingen nog altoos hun volle rechtskracht hadden behouden en dat mitsdien de „Wet op de afzonder lijke vertegenwoordiging van kiezers" ongeldig werd verklaard, als zijnde in strijd met de constitutie. Op de enorme gevolgen van deze' rechterlijke uitspraak zal ik in een tweede artikel ingaan. Het parlementsgebouw te Kaapstad, waar regering en oppositie een feil* strijd leveren. IN Malakka heeft men een ontdekking gedaan, die de militaire en civiele autoriteiten zeer te denken geeft: de communistische junglestrjjders moeten geheime bronnen hebben, die hen van wapens voorzien en die men tot dus verre niet heeft kunnen vinden. Een nuchtere berekening heeft tot deze conclusie geleid. In de laatste vier jaar, dat wil zeggen sedert het begin van de jungle-oorlog, heeft men van de ter roristen 6311 schietwapens, 800.000 stuks munitie en 3500 handgranaten, hommen, granaten en mijnen buitgemaakt. Onder de schietwapens bevonden zich 529 lichte machinegeweren en andere auto matische wapens, 5179 geweren en pis tolen en 603 schrootbuksen. Men had tot nog toe aangenomen, dat de terroristen voor de aanvulling van hun wapen- en munitievoorraden uitsluitend aangewezen waren op de buit, die ze bij overvallen van troepen, politie of van burgers als plantage- bezitters, enz. konden veroveren. Nauwkeurige cijfers over het aantal wapens, dat de ordebewaarders verlo ren hebben zijn niet beschikbaar, men heeft slechts één aanknopingspunt: de politie heeft, naar enkele maanden geleden bekend werd, meer dan 800 schietwapens van iedere soort verloren. Dit geeft echter geen verklaring voor de verbazingwekkend grote hoeveel heid schietwapens, die men de terro risten kon afnemen. HE wapens, die de Engelsen tijden* de oorlog voor de junglestrijders tegen de Japanners uit vliegtuigen af wierpen, werden na de oorlog tegen een premie weer volledig ingeleverd. Het aantal ingeleverde wapens was zelfs nog hoger. Daar de Japanse ca pitulatie zich zeer ordelijk voltrok, zijn geen grote voorraden Japanse wapens in de jungle blijven liggen. Toen do terroristen vier jaar geleden de jung le-oorlog begonnen, kunnen ze nauwe lijks over een noemenswaardige wapen- voorraad beschikt hebben. Ze moesten de wapens eerst zelf veroveren. Het aantal terroristen had men in officiële schattingen steeds op 3.000 tot 5.000 ge raamd en men was ervan uitgegaan, dat dit aantal door de hoeveelheid der beschikbare wapens beperkt werd. Want mensen waren er steeds vol doende, maar wapens niet. naar men aannam. Ieder geweer, dat buitgemaakt kon worden, werd daardoor een be langrijk object. De langzame uitput ting van de tegenstander dacht men om zo te zeggen boekhoudkundig pre cies te kunnen berekenen. Deze hele rekening is nu echter overhoop ge gooid. Want er zijn veel meer wapens buitgemaakt dan de terroristen oor spronkelijk gehad kunnen hebben. En daarvoor is slechts één enkele verkla ring te vinden: de wapens moeten af komstig zijn uit bronnen, die men tot nog toe niet ontdekt heeft. W, i 13C1YUDÖS 'J 3 (Van onze correspondent te New York). HET politieke jachtseizoen is deze week officieel geopend. Het grof wild wordt daarbij uiteraard voorgesteld door de olifant en de ezel, symbool van respectievelijk de Republikeinse en de Democratische partij. Het spreekt vanzelf, dat men daarbij verzocht wordt geweren en ander wapentuig thuis te laten. (In heel de geschie denis der Verenigde Staten is het slechts één keer tot een aanslag op een candidaat voor het presidentschap gekomen gedurende de verkiezingscampagne; dat was in 1912, toen Theodore Roosevelt door een maniak in Milwaukee werd „aangeschoten". De presidents- candidaat beëindigde eerst zijn toespraak en begaf zich 1 V, uur na het incident pas naar een ziekenhuis). Er wordt derhalve geduelleerd (met zijdelingse deelneming van tal van buitenstaanders) op het woord. Tot 4 November zal het veeg-uit- de-pan-seizoen voortduren. Het is een niet minder dwaas verschijnsel (men kan het ook, naar gelang de gezichtshoek, waaruit men deze gebeurtenis wil bezien, „volks" noemen) dan de pseudo-wetenschap- pelijke wijze, waarop men in Nederland twee kostbare maanden vermorst met het formeren van een kabinet. Zo zijn onze manieren nu eenmaal. LIET aantal drama's, dat hierdoor is geschied, kent ge in Europa reeds. Het lijdt geen twijfel, dat er in de loop van al deze vegen-uit-de-pan nog veel meer ongewenste sensaties voor de dag zullen komen. Een klein voorbeeld: de zer dagen heeft President Truman, ver ontrust door de Europese reactie op Eisenhower's inzichten ten aanzien van de buitenlandse politiek, het nodig ge oordeeld een bijzonder felle uitlating omtrent de hersens van John Foster kwaliteit dan stro kunnen zich uiter aard wel vergissen; noch Foster Dul les, noch Harry S. Truman is onfeil baar. Maar wanneer de hoogste baas zijn eigen ambassadeur-in-speciale- dienst als een domoor uitscheldt, moet men in het buitenland wel wat huive rig worden voor de wijze waarop in de V.S. de buitenlandse politiek wordt be dreven. Wjj kunnen vermoedelijk tot In den treure de uitleg geven, dat het de ver kiezingscampagne is, die dergelijke nonsenskiale uitlatingen veroorzaakt. Maar wjj nemen tegelijkertijd aan, dat de lezer zich dat niet kan voorstellen. Laten wij daarom als troost hieraan toevoegen, dat er nauwelijks één Ame rikaan te vinden is, die zich kan voor stellen, waarom een zo klein land als Nederland in geen twee. maanden een kabinet kan vinden JAE opschudding in Europa veroorzaakt door Eisenhowers rede, waarin bij had gezinspeeld op een „bevrijding" van de onderdrukte volkeren achter het IJzeren Gordijn, hebt ge verleden week natuurlijk tot in de details ge volgd. De Europese reactie op deze uit spraak is voor het hoofdkwartier van de generaal een diepe teleurstelling en tevens een wijze les geweest. Men heeft in deze kringen het Wash- ingtons .bureau van Le Monde als een van de voornaamste zondebokken ge brandmerkt. De correspondent van dit blad is een man, dia uitmunt in het trekken van coclusies; één van Eisen howers mensen beweert althans dat 's mans gevolgtrekkingen vaak 't nieuws, waarop deze conclusies berusten, „een paar uur vóór zijn" een conclusie, die onze collega zeker zal bestrijden. In Eisenhowers kamp verklaart men dan Lieden met hersens van veel beter ook, dat de generaal niets anders be- Dulles de wereld In te slingeren. Uiter aard is de president in zijn recht, wan neer hij zijn politieke tegenstanders uitkrijt als lieden met hersens-van- stro, die „de dreiging van een atomische oorlog nader brengen". Maar dergelijke scheldwoorden worden wat pijnlijk, als men beseft, dat dezelfde John Foster Dulles door Truman werd benoemd als ambassadeur en adviseur voor buiten landse zaken en dat deze John Foster Dulles kort geleden door de president in het zonnetje was gezet als „architect van het Vredesverdrag met Japan". Zou ik kans maken Ja, Ike is populair Ik weet het heus niet Lachend voor de kiezers doelde met zijn uiteenzetting over de vrijmaking van de onderdrukte volke ren achter het IJzeren Gordijn, dan (a) door het scheppen van een krachten- evenwicht ten aanzien van Rusland en de Westelijke wereld een openlijke oor log te voorkomen en (b) de aldus ver kregen gewapende vrede te gebruiken voor (c) een zodanige politiek en eco- noisch offensief, dat (d) de onder drukte volkeren achter het IJzeren Gordijn geneigd zullen zijn het juk van zich af te schudden. Een theorie, die Europa's gamma van politieke partijen (met uitzondering van communisten, nihilisten en anarchisten) zeker zal onderschrijven. Wellicht wil men deze verklaring in Europa als „nakaarten" beschouwen. „Uitleg" is immers altijd het excuus van een verkeerd-.begrepen-politicus. Aan de andere kant: men beweert in Eisenhower's hoofdkwartier teleurge steld te zijn. dat Europeanen, die Eisen hower goed hebben leren kennen, zich zo hals over kop lieten verontrusten door een interpretatie van één zinsne de in een verkiezingsredevoering. Eisenhower heeft, inmiddels, in het Democratische Zuiden een overweldi gende ontvangst gehad. Voor een deel was dit wellicht toe te schrijven aan het element der sensatie: een Republi kein waagde zich immers niet eerder in het hok van de Democratische ezel. Anderdeels is het frappant, dat Demo cratische gouverneurs zich met „Ike" lieten fotograferen. Tenslotte: zijn aan vallen op de corruptie in Washington viel in Zuidelijke kringen bijzonder goed. De Zuiderlingen stemmen Demo cratisch uit traditie, niet uit overtui ging. QOUVERNEUR STEVENSON heeft tot dusver weinig gezegd, waaraan men in het buitenland aanstoot kan nemen. Maar zijn campagne-techniek is, nog wat slap in de knieën. Hii heeft zo weinig van een beroep-politicus, dat hij steeds geneigd is eerlijk zijn me- ning te zeggen. Deze voortreffelijke ka- k raktereigenschap is in de politiek als 1 bescheidenheid: weiter kommt man ohne ihr. Deze eerlijkheid gebood Ste- venson tegen de oud-strijders te ver klaren. dat hij er niet aan dacht hun belangen voorrang te verlenen; tegen de arbeiders der auto-industrie in De troit zei hij, dat het groepsbelang on dergeschikt moest worden gesteld aan het algemeen belang. Het iq hoogst on gebruikelijk. dat een candidaat zoiets z e gtwat hij ook moge denken. Want meestal belooft een candidaat hoge prijzen voor landbouwproducten aan de boeren, lage voedselprijzen aan de ondernemers en hoge lonen aan de ar beiderswereld. Kortom. Stevenson be nadert deze verkiezingscampagne oo een hoogst ongebruikelijke wijze. Wel licht, dat het volk deze oprechtheid waardeert. Doch het is ook mogelijk, dat een collega gelijk krijgt, die zei, toen hij Stevenson voor de televisie voor de zoveelste maal hoorde bewe ren. dat hij er niet aan dacht de een of ander minderheidsgroep voor te trekken „ik geloof, dat er geen haar op Stevenson's hoofd is, dat er aan denkt zich in het Witte Huis te lattn kammen". 70 AF EN TOE schrikt een o en meelevend krantenlezer één of ander speldeprikje ma; (eens onaangenaam op uit haa rust van: „Wat zijn wij toch nog degelijk". Waar ik mij bijna aan geschramd had was dig keuvel-artikeltje over kl Een teer punt voor elke vrouw, lig voor de jongsten, die pas o zelfverdienenóe benen staan ei gehele haute couture wel tegel den willen opkopen. Zij holt op ste van de maand, met het loon; de hand, in gestrekte galop naai ander confectie-magazijn om da je, rokje, jumpertje, hoedje in d te slepen dat haar hart al een lang heeft afgebeden. Erg? Voor één keer: welnee haar maar eens met schade en s Wijs worden, zouden onze grootn «gezegd hebben. Het eindje zal ■.dragen. Als zij zo een paar m doorgaat en dan een groot stuk heeft, zoals een stevige winterj 'paar werkelijk goede schoene mantelpak of een geklede jurk, tegen de bodem van de schatk: te kijken en zal zich wel acht ■oortje krabben: Dat gaat zo nii ger.... V Dacht u dat ook? Dan bent u ik trouwens, lelijk mis. Want di artikeltje betoogde en ik v< met grond dat er dan, zij het n tegenzin, geld geléénd wordt. Er neer dit is afbetaald begint de deelkundige jacht op floddertj snufjes opnieuw, totdat er wee mantelzie boven. Vu zoudt u misschien denken: druk die jonge, onervaren i dan vooral op het hart een flink, Spaarvarken aan te schaffen, en met ijzeren regelmaat en zelfdisi al is het maar een tientje per r te stoppen. - Sparen? Dat kunnen ze nu ee niet, zegt dat zelfde artikeltje, komen ze nooit toe. Dat moest een maar voor haar doen, zoals in Am De modemagazijnen hebben daa afbetalingssysteem voor kleren, eigenlijk niets anders is dan een vormen van maandelijks bij dat i zijn gestorte bedragen van het s. Als ik zoiets lees moet ik even zeren om te bekomen. Want dan meteen, in al zijn angstwekkende liteit, het complex van factoren d deze goedbedoelde maar glad verk raad heeft geleid. Want hier maar weer eens, op een schijnbaa betekenend punt, het verantwo lijkheidsgevoel van het individu gedragen op één of andere inst Kun jij het sparen maar niet kind? Hinaert niet, hoor: dan zal Magazijn het wel voor je doen. past beter op de centjes dan jij, ei heb je er ook geen zorg over, of verleiding om ze tóch weer uit varken te peuteren Moeten wij die kant uit? Noo nooit. Vooral niet bij de jonge vroi de huismoeders in hope. Want noj beetje verder die weg op, en wi landen bij de afbetaling-voor-alle; Wat willen wij zijn en blijve West-Europa? Een samenleving vrije, zelfbewuste individuen met eigen mening en verantwoordelijk! gevoel? Moeders wat ik u bidden leer dan uw kinderen, uw doe bovenal, van jongs af de moe kunst van: met geld omgaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 6