EN BONTMANTEL, van elke moderne droom vrouw I 1WX IIKIt LIEFDE I Fragiel kantwerk op Haagse expositie NERZ heeft liefde der modekoningen r1 Wondere kunsi van kussen, draad, spelden en klosjes UeA^&ttint ÏÏlodefixdet SOoïence Grote 1Verwachtingen DOORv \VAT op het maakt naam Meer be^rigsielling voor oude kunst Mi Ui oenen dames ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1952 BiHHii«iiii!imifflJiiHiiiHiHnfiiiiniiiinniifflwnniin!iininii! TAIT opschrift slaat niet, zoals u mis- tfchien dacht, op het boek van die naamal kan ik u de lezing daarvan in da komende winter sterk aanbeve len. Maar voor deze kolom bedoel ik, zo Blaar in het algemeen, het gevoel dat ons bekruipt bij het afscheuren van het laatste kalenderblaadje waarop „Au gustus" staat. Ot bent u dat niet met mij eens? Is September voor u geen maand van grote verwachtingen, maar van kleine teleurstellingen? Er is enige reden voor. De zomer loopt alweer op zijn eind. De levertraan komt weer uit de kast, en de witte schoenen verdwijnen er in. 's Avonds gaat de laimp steeds vroeger op en 's morgens zijn de rui ten beslagen. De kinderen gaan weer naar school alsof dat zo hoort, zelfs de allerjongste lichting. Het is gebeurd, zeggen wij met een zucht en staren het feestelijk schip De Zomer na, dat met al zijn groene wim pels en bloemenslingers langs de boor den, achter de einder verdwijnt. Waarom die zucht? Is dat wel hele maal billijk tegenover arme vermoeide moeder Natuur, die zo nodig aan haar winterdutje toe is? En is dat_ zachte verglijden van de seizoenen niet een geschenk, dat wij te weinig op prijs stellen? Vertelt Annie Salomons niet ergens van een man, die de onveran derlijke zomer in de tropen ten slotte zo tot krankzinnig wordens benauwde, dat hij zijn bedienden alle bomen en struiken in zijn tuin liet kaalbranden opdat de witte as en de naakte takken hem tenminste de povere illusie van een Hollandse winterdag zouden geven? Laten wij het schip De Zomer na wuiven, maar niet met weemoed: de trage bark De Herfst komt er al zoet jes achteraan glijden, en in het ver schiet doemt de donkere romp van de logge tjalk De Winter op. Zwart en kaal, met naakte masten, dat is waar: maar hoeveel huiselijke genoegens, hoeveel binnenkamerse pret en bui tenhuisvertier knipoogt niet veelbelo vend door de lichte venstertjes van het loefje? ..J dat betreft: wij zijn hier eigen lijk de koning te rijk met ons kli maat vol wisselvalligheden, onze weel de van maar even vier jaargetijden. En daarom is het wezenlijk geen vals optimisme om halverwege September van Grote Verwachtingen te praten: hijgen wij ondanks kachels en kolen- hitten, ondanks zolders vol natte was on vestibules vol natte kaplaarzen, weer niet heerlijk de tijd aan ons zelf? En is het geen kolom waard om over de besteding van die zee van tijd eens Uitvoerig en opgewekt te mediteren? Mocht u, wat die zee betreft, niet zo optimistisch gestemd zijn, gezien de omvang en de veelzijdigheid van uw huiselijke bezigheden, dan was het misschien geen kwaad begin om aller- ecrst een avond te besteden aan het opmaken van een werkrooster. Want het onderhoud van een huis met in- hmtaris plus de verzorging van zijn hvwoners levert een respectabel lijstje hhigheden op. Maar wanneer die wor den uitgestreken over vijft:g weken. geschat, lijkt die rijstebrijberg in- ecns niet zo angstig hoog meer. Als u het nog nooit geprobeerd hebt. en deze oppervlakkige aanduidingen r,Jn u allesbehalve helder: wat let u, baskia om opheldering te vragen? Wij J|jn op de wereld om elkaar te nelpen is mij altijd geleerd. U schrijft en wij werken zo'n ding voor u uit: zoiets is stellig wel een koiom waard. Misschien voelt u er iets voor om de volgende avond een kleine, simpele buishoud-administratie op te zetten? Bespaart u vele onaangename verras singen en geeft raad in alle duistere jaken zoals: heb ik de groentenboer nu betaald of niet? En dan dan kom ik met een ge wetensvraag. Wat bent u van plan deze winter te gaan bedrijven? Ik voor mij weet het wel, en wil u er wel iets van verklappen als u daarin belang stelt. Maar vat gaat u doen behalve visites maken, naaien en breien en. een net boekje lezen? U moogt het gerust ver tellen; al is het lampekappen maken of ben taal leren, wij kunnen er stellig ®»en iets van opsteken. En is dat niet 14 bedoeling van deze kolom? EIGENLIJK is ons klimaat wel dusdanig, dat het dragen van een bontjas heus geen overbodige luxe zou zijn. Onze voor ouders waren gekleed in dikke baaien rokken en broeken en hadden zodoende minder last van de kou dan wij in onze moderne tijd. Toch zouden we, ondanks de warmte hiervan, niet graag onze heerlijke soepele kledi«g willen ruilen voor die ongemakkelijk zittende klerenvracht, welke de bewegings vrijheid in grote mate belemmerde. Jammer genoeg zijn de prijzen van een bontjas van behoor lijke kwaliteit altijd voor de meesten een bezwaar geweest. Hierbij komt ook, dat de doorsnee Hollandse vrouw sober van inslag is en niet zo gauw geneigd haar geld hieraan te beste den als de buitenlandse. Maar in ogenschouw genomen, dat de bontprijzen de laatste jaren aanmerkelijk omlaag gegaan zijn en et zoveel soorten bont bestaan, waarvan de prijzen sterk uiteenlopen, is er op het ogenblik voor bijna iedere beurs wel een bontjas te bereiken, hetzij dan lang of kort. QPVALLEND is, dat de Parijse mode koningen „Nertz", de edelste en duurste soort, tot modebont hebben uitgeroepen. De Nertz, de leverancier van dit edelbont, in het Engels Mink en in het Frans Vison genaamd, is een klein marterachtig roofdiertje. Het standaard-type is donkerbruin, maar er zijn ook variëteiten, door kruisingen ontstaan, zoals de blaclc-eross, platina of silverblue en de albino. Wist u, dat ook hier in Holland een nertzfarm is, waar deze diertjes met succes gefokt worden en kwalitatief met de buiten landse kunnen concurreren? Op een dezer foto's ziet u een rijke jas van soepelvallende nertz. De huid jes zijn handig verwerkt van de hals tot de zoom en over de glooiende schouders in de mouwen, welke een weinig gepoft zijn en opgeschoven worden tot de helft van de onderarm. Hierbij worden lange handschoenen gedragen. Zo'n nertzjas is oersterk en als het ware onverslijtbaar. Dit zelfde kan gezegd worden van Persianer. U kent het wel, dat zwarte fijn gekrulde bont, hetgeen afkomstig is van de „ruggen" van het Russische en Z.W. Afrikaanse lam. Ocelot, Jaguar en panter zijn ook zeer in trek en even eens sterk. Deze lenen zich bijzonder goed voor het jonge meisje. Dit ge vlekte bont wordt veel aangewend als garnering, mutsjes en handmoffen. In deze klasse van edelbont horen ook nog thuis Breitschwanz, Petit Gris, Her melijn, Bever e.a. Gelukkig zijn er tal van beter be reikbare exemplaren in de handel, waarin we ons ook behaaglijk voelen en welke ons niet minder flatteus kle den. Tot deze middenklasse behoren o.a.: bisam, persianer pattes, opossum, yemen, Indisch lam mouton. Nog goed- koper zijn: seal, biberette, Kidley (Chi- nees geitje), veulen, mol en het ge- vlekte genette en civette, beide kat- p.e kwaliteit der vellen en de bewer- conrtpn enz kin£' die ze ondergingen, spelen een zeer grote roL Met de duurdere mantel v bent u toch veel goedkoper uit. Het komt dus hier op neer dat u beter een jas van doodgewoon konijn van goede LJOUDT u er immer rekening mede, kwaliteit kunt kopen, dan één of andere dat bont kopen een zaak van ver- edelbont, dat u voordelig aangeboden trouwen is en blijft! Gaat u daarom wordt en van twijfelachtige herkomst naar een gerenommeerde zaak en laat is. Zeer belangrijk is ook nog, dat u u vooral niet verleiden, doordat u in een model kiest van altijd gangbare een andere etalage eenzelfde jas zag, coupe, dan zal zo'n bontjas u een welke aanmerkelijk lager in prijs was. jarenlange trouwe dienst bewijzen! m HE „liefdesappel" behoort tot hetzelf- de plantengeslacht als de aardappel g en evenals in het begin de eetbaarheid j§ van de laatste betwijfeld werd, zo H meende men aanvankelijk ook dat de U mooie rode „appel der liefde" vergif- ij tig zou zijn. Later veranderde men in gS zover van mening, dat in de romanti- ji sche vorige eeuw aan de vrucht een jj „min-opwekkende" werking werd toe- jj geschreven. Nü weten we zeker dat jjf het eerste niet waar is en houden ons- m zelf voor dat het tweede onjuist moet B zijn. m Nuchter als wij zijn, vinden wij de tomaat alleen maar mooi, lekker en aj gezond. En gemakkelijk, omdat zij bij brood en warme maaltijd smaakt en menig gerecht door haar felle kleur opfleurt en met haar frisse smaak pit- tiger maakt. Rauw zowel als gekookt wotdt zij door de mecsten goed ver dragen. Voor degenen, die de schil niet waar deren, kunnen we de tomaten gemak kelijk ontvellen door de vruchten even in heet water te leggen of aan een vork boven de stoom van kokend wa ter of boven de gasvlam rond te draai en totdat de schil barst. Gaan we de tomaten stoven, dan kunnen we de schil beter laten zitten omdat de hele vrucht of plakken daarbij beter in hun model blijven. Recepten voor allerlei tomatenge- rechten vindt u in het vouwblad „To maten zijn gezond", te bestellen bij het Voorlichtingsbureau van de Voedings raad, Koninginnegracht 42, Den Haag. per briefkaart, waarop aan de adres- zijde 7 cent extra aan postzegels ge plakt is. Een van Dolores' origineelste hoedjes die dit mode-huis in Londen zojuist heeft tentoongesteld, is ongetwijfeld dit cocktail-hoedje van zwart fluweel waarop twee motieven van cocktail-glazen zijn bevestigd. Deze foto toont u een vlotte drie kwart bontjas van geschoren lam, dat de natuurlijke tekening van echte bever heeft gekregen. IN een van de Haagse expositiezalen ligt een keurcollcctie zeer oude Hollandse en Belgische gekloste kant, o.a. uit Brugge en uit Brussel. Deze verzameling, voor de kenners om van te watertanden, bestaat uit 68 delen en wordt door deskundigen getaxeerd op een waarde van ruim één mil- lioen Belgische francs. Zij werd aan de enige klantklos- school in Nederland voor haar in September te houden ten toonstellingen in bruikleen afgestaan door Gravin Marcelle de Liederkerke te Brugge en Graaf Louis d'Ursel ie Parijs. Deze collectie, die reeds werd geëxposeerd in Brugge, Londen, Praag en Lausanne, vormt het middelpunt van de interessante tentoonstelling, die verder opgeluisterd is met zilver, en kantklosiverken, die door de leerlingen van de school vervaardigd zijn. Het is een lust om te zien, hoe deze oude kunst nog altijd een aantal ijverige en artistieke beoefenaarsters heeft. Er zijn ongeveer vijf eeuwen verlopen sinds de opkomst van de eenvoudige versieringen, die bestemd waren om het linnen een aantrekkelijk aanzicht te geven. Ontelbare nij vere handen vervaardigden in die eerste tijd de kunstge- wrochten, die we kant noemen, wonderen van kunstzin, vaardigheid en geduldige vlijt. Men kan zich moeilijk voorstellen, dat deze nieuwe nijverheid zich aanvankelijk ontwikkelde voor huishoudelijke doeleinden. Vooral als men het rijke resultaat beschouwt: oorspronkelijk was de opzet de delen van het linnen, die het meest aan slijtage onderhevig waren, te verstevigen. De fijne smaak van de linnennaaisters vormde de versteviging tot een versiering en de versiering ontwikkelde zich tot een prachtig kunst werk. Gedurende het eerste tijkvak van zijn bestaan behield het kantwerk zijn eenvoudige karakter. (Het komt nog niet voor op de portretten van vooraanstaande figuren.) Maar langzamerhand werden de „passementen in vlasgarens" zo sierlijk en aantrekkelijk, dat ze konden Wedijveren met de zijden en metalen versierselen, die tot dan gebruikt wer den. Het bedrijf 'werd voortgezet door gespecialiseerde kantwerksters. GEDURENDE de tweede helft der zestiende eeuw drong de kant over al en in alle rangen der maatschappij door de mannen deden niet onder voor de vrouwen: monarchen, prinsen, kerkheren, staatshoofden, krijgslieden, magistraten, kunstenaars en burgers tcoiden zich er mee en werden aldus getuigen van sierlijkheid, voornaam heid en rijkdom. In de zeventiende eeuw was de kant productie in de Nederlanden zeer uit gebreid; deze eeuw werd een tijdperk van vindingen en vervolmaking. Om streeks 1665 verscheen een der sierlijk ste vormen in de ganse geschiedenis der kanten met het rijk-vloeiende en kantnijverheid van de Nederlanden statige loofwerkdecor. Op het einde der verlevendigde. Overigens behielden de zeventiende eeuw liet zich de invloed j Nederlanden de onbetwiste superiori- gelden van de „Manufactures Royales de Points de France", gesticht door Colbert in 1665. Deze werkhuizen had den ten doel de Franse kantnijverheid, die toen door de Italiaanse en Neder landse industrieën overtroffen was, op hoger peil te brengen. De opleving door de stichter der „Manufactures" beoogd, was spoedig een bezegelde zaak en de verhouding tussen de kantproduceren- de landen werd omgekeerd: het was uit Frankrijk en niet meer uit Italië, dat de kunstige invloed kwam, die de REEDS eerder schreven wij, dat Italië tot de meest toonaangevende landen op modegebied gaat behoren. Frankrijk krijgt er dus een geduchte con currente bij; men kan dit reeds bespeuren aan de sterk verminderde prijzen-hausse in la douce France. Vooral Noord-Italie doet zicli meer en meer gelden, dank zij de prachtige zijden stoffen, het schoenwerk en het gevoel voor schoonheid. Florence, het modecentrum bij uitstek, staat in het middelpunt der belangstelling. Trok men vroeger veelal naar de Rivièra, thans heeft deze prachtige, oude en historische stad de titel van „Mode-Mekka" verworven... Legde men zich in Italië eertijds vooral toe op lingerie en blouses van zuivere zijde, thans hebben ook de japonnen, mantels en tailleurs een streepje voor. Al kent men daar niet de strenge winters, toch heeft men wel degelijk winterkleding nodig. Temeer, omdat de meeste huizen slechte en over het algemeen wei nig verwarmingsinstalla ties hebben. Ook besteedt men meer aandacht aan de kleding doordat men er minder huiselijkheid kent en veel buitenshuis vertoeft. Paraderen op J| door een kleinigheid direct in het oog valt. Als nuchtere Hollandse kniopert men zo nu en dan wel eens met de ogen! Voor de winterse kleding specialiseert men zich op wollen stoffen; en met succes. Jersey, tweed, mohair, crêpe georgette flateren door de zijdeachtige glans. De lijnen van de modellen zijn zacht en vrolijk. Ook hier schijnt aangepast naar de eisen des tijds alles te mogen, mits de verwerkte stoffen maar volgens de laatste ni'euwtjes zijn. Natuurlijk is in Ttalie ook al sprake van de new- look" en hebben de mantels de lengte van 2830 cm van de grond aangenomen. Zij zijn doorgaans zeer ruim met aangeknipte kimonomouwen. De gehele herfst door kan men een topper dragen, zo decreteert men. Die is echter wel kortei en wijder geworden en voor de avond bewerkt met strass of pailetten. Mocht u in de toekomst gelegenheid hebben er eens uit te wippen, verzuim dar niet om de bossen een bezoek te brengen. Vooral wanneer de zon schijnt. U zul! dan kunnen zien, waarom de mode-ontwerpers zo'n grote voorkeur hebben vooi herfsttinten.De hier afgebeelde modellen getuigen er van. De japon, van bronsbruine wollen stof, met het korte opstaande kraagje doet warm aan. Hoe vindt u verder zo'n sweater met groen voor- en bruin achterpand voor uw doch ter? Wat de andere illustratie aangaat, deze heeft het patroon van vallende herfst bladeren, doch doet, qua stof, vrij pompeus aan. Iets. waarvoor dus wel slanke maar niet de meer gezette vrouw in aanmerking komt. de boulevards is een ge not, dat geen enkele vrouw zich laat ontne men. Men wordt daar op een terrasje „gewogen en helaasvaak te licht bevondenHe! is evenwel niet te ont kennen, dat zij ovei smaak beschikt, welke teit van hun techniek. Omstreeks die tijd werd het werk van_ onze kantwerksters door het ge bruik van uiterst fijne vlasdraad.verbe terd en kunstiger. Wie zich de moeite getroost aandachtig na te gaan, wat het geduldige spel van klossen en spelden voortbracht, zal het zeker oprecht be wonderen. De eerste helft der acht tiende eeuw kan de „gulden" tijd voor de kloskant genoemd worden. De Lodewijk XVIe-stijl bood ons niet zoveel rijkdom. Een nieuwe hoedanig heid werd enigszins overdreven door gevoerd: de doorzichtige lichtheid. De traliegronden namen te veel plaats in, de tekening verarmde en vergde niet meer het aanwenden van de zeer af wisselende slagen, die een zo tere scha kering gaven aan de rijk-samengestelde i kantwerken van de „Régence" en van de Lodewijk XVc-stijl. Op dat ogen blik boekte men in de geschiedenis van de kanten een eerste symptoom van crisis; voor de eerste maal vielen ze in ongenade. Een ingrijpende verandering in de waardering van de kanten bracht de totale wijziging van de klederdracht der mannen. De mannelijke elegantie, die vroeger zoveel belang hechtte aan de kant, verdween geheel. Men ging zelfs zover te spreken van een vrou welijke futiliteit en weigerde enige waardering te gevoelen voor de kant als tafellinnen en meubilerings-ele- ment De heren der schepping lopen thans niet meer met brede kanten kragen en kanten manchetten, doch er is weer een groeiende belangstelling voor de oude volkskunst. Niet alleen belang stelling voor de schone producten, die met behulp van een kussen, draad, spelden en klorjes te voorschijn wer den getoverd, maar ook voor de be oefening van het wondere handwerk zelf. Daarvan getuigt het toenemend aantal beoefenaarsters en daarvan ge tuigt ook de tentoonstelling, die door de enige Nederlandse kantklosschool in Den Haag en een aantal andere plaatsen gehouden wordt. icggenVoor de handen niets beter dan HAMEA-GHLEL (Advertentie, Inf. Med,)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 5