Cornelis Groenewoud een modern primitieve Kramer schilder Stad en Omgeving DE JEUGD LEERT REDDEN AGENDA Ook een eenvoudige jumper kan zeer gedistingeerd staan WAT DE THEATERS BRENGEN A R. B kwijt zich van verantwoordelijke taak De lampion-optocht Een nieuwe lichtshow in in Tom's café EEN BONTE GROEP Kofa-Spruyi toonde brei-modellen Eigen verbeeldingswereld krijgt vorm en wezen De band, die zijn sporen heeft verdiend. Van impulsief schilderen tot beheerst zoeken VICTORIA THEATER: „Klokslag 12" CINEMA AMERICAIN: Het huis aan de rivier REX-TH EATER: „Zondige grenzen" HARMONIE THEATER: Bente van de Zonnehoeve De journaals Picturaal gedaas Briefwegers Hechtmachines Potloodslijpers FRANKENBERG N.V. Consumptieaardappel Ser^'klTo^ènl oe minimum prijs liceei veria L°8er' S,echts w a-oia voor export. ZATERDAG 4 OCTOBER 1953 B\j het kennisnemen van de reddingsrapporten, die binnenkomen bij het secretariaat van de Ned. Bond tot het Redden van Drenkelingen, blijkt, dat de jeugd in toenemende mate een belangrijk aandeel heeft in de pogingen om men sen, veelal kinderen, van de verdrinkingsdood te redden. Daar aan iedere red ding min of meer het risico is verbonden zelf het leven te verliezen, kan men aan de feiten zonder meer niet voorbij gaan. Het is dan ook een eis van de eer ste rang om te zorgen, dat het risico tot een minimum wordt teruggebracht, ook voor de jeugd. De Alkmaarse Reddingsbrigade heeft dit begrepen en is dan ook reeds bezig met het opleiden van jeugdige mensen tot aanstaande redders. Op het trainingsuur, dat speciaal voor de jeugd wordt gehouden, iedere Ouverture tot Ontzetviering Lampion- en Fakkelrondgang. Zo heet het in officiële bewoordingen. De Alk maarse jeugd spreekt van de „lampion optocht. Reikhalzend wordt door hon derden Alkmaardertjes het vorig jaar waren er ongeveer 4000 deelnemers uitgezien naar dit jaarlijks terugke rend festijn: de ouverture van de 8 Oc- toberviering. De commissie, die dit onderdeel van de feestelijkheden voorbereidt, verwacht ditmaal een grotere deelname dan het vorig jaar. De voorbereiding is achter ae rug. Enkele voorschriften, die een slagen van dit gebeuren verzekeren, zijn inmiddels aan de scholen doorgegeven. Ook op deze plaats willen we die nog even herhalen: De leerlingen van de scholen en individuele deelnemers ko men via Houttil naar het Waagplein, waar politie en padvinders instructies geven. Daarbij wordt er op gerekend, dat zoveel mogelijk onderwijzers en on derwijzeressen hun onontbeerlijke me dewerking verlenen: hoe meer geleiders.' hoe vlotter de organisatie verloopt. Daarom is het niet nodig, zelfs onge wenst, dat ouders zich in de optocht be geven en hun kinderen onderweg uit de stoet halen. Zo wordt voorkomen, dat hiaten in de rijen ontstaan. Als men zich aan deze voorschriften houdt, kan het niet anders, of de lam pionoptocht zal weer een hoogtepunt worden. Om kwart over 7 wordt de stoet opge steld en om klokslag half 8 wordt afge marcheerd. Natuurlijk blijft geen rechtgeaard Alk maarder thuis: ieder wil getuige zijn van de rondgang van de honderden kin deren met hun lampions. Zij zullen ons in de sfeer van ons jaarlijks ontzetfeest brengen! In Tom's café op het Waagplein. dat tijdens de kermisdagen in het middel punt van de belangstelling stond door zijn „Wonderverlichting", wordt vanaf hedenavond tot en met Woensdag 8 October een nieuwe lichtshow gepre senteerd, welke ons ditmaal terugvoert in de sfeer van de Gouden Eeuw. De schilder Chris Wiedijk maakte daar voor een keuze uit Jan Steen's schilde rijen „Soo de ouden songen", „De vro lijke familie". „De Dansles" en „Drie Koningenfeest" en stelde uit personen en situaties op deze doeken wand schilderingen samen, welke in het licht van de door de heer T. Hooger- vorst op de juiste wijze gemonteerde hogedrukkwiklampen, een verrassend effect krijgen. De sfeer wordt nog verhoogd door een groot aantal licht gevende bloemen, bierviltjes en flesjes, dat het etablissement opnieuw het ka rakter van een sprookjescafé geeft. ZONDAGSSLUITING APOTHEKEN Te beginnen hedenavond 18 uur zal buiten de gewone openingstijden voor spoedgevallen geopend zijn de apotheek De Bever, Emmastraat 36. ZONDAGSDIENST HUISARTSEN Zondag 5 October zullen beschikbaar zijn de huisartsen dr H. C. A. Koppejan. Oudegracht 200 (tel. 2382) en dr J. Busquet, Egmonderstraat 16 (telefoon 4282). ZATERDAG Rex Theater, 2.30, 7 en 9.30 uur: Zondige grenzen (18 jaar); Harmonie Theater, 7 en-9.30 uur: Bente van de zonnehoeve (alle leeftijden); Cinema Americain, 7 en 9.30 uur: Het huis bij de rivier (18 jaar)Victoria Theater, 7 en 9.30 uur: Klokslag 12 (14 jaar). Gulden Vlies, 8 uur: Alkm. Operette ver. met De Circusprinses. Wapen van Heemskerk, 8 uur: Feest avond U.K.K. Sted. Museum: Klein Plastiek 1012, 25. 7—9 uur. NOORD-SCHARWOUDE. Concordia. 8 uur: Caecilia met „Victoria en haar huzaar. ZONDAG Rex Theater, 2, 4.30, 7 en 9.30 uur: Zondige grenzen (18 jaar); Harmonie Theater 2, 4.30, 7 en 9.30 uur: Bente van de Zonnehoeve (alle leeftijden); Cinema Americain, 2 uur: Rodeo in vlammen (alle leeft.), 4.30, 7 en 9.30 uur: Het huis bij de rivier (18 jaar); Victoria Theater, 2. 4.30, 7 en 9.30 uur: Klokslag 12 (14 jaar). Wapen van Heemskerk: Show-orkëst fam. Kok. Sted. Museum: Klein Plastiek, 2—5 u. MAANDAG Bioscopen als Zaterdag. Aanvang 8 uur. Rex Theater 2.30 uur: matinee. Hotel Victory, 8 uur: Vrienden Sted. Museum. Lezing over beeldhouwkunst. Sted. Museum: Klein Plastiek 1012, 2—5, 7—9 uur. Gulden Vlies, 8 uur: Friese ver. Friso. HOOG WATER BERGEN AAN ZEE Zaterdag/14.46 4.18 Zondag 16.36 4.47 Maandag 17.16 5.36 TE CAMPERDUIN Dinsdagavond van 6—7 uur in de Alk maarse Overdekte, wordt de jeugd van 10—16 jaar onder de bekwame leiding van haar instructeur spelenderwijs het zwemmend redden geleerd. De leerstof omvat in de eerste plaats het elemen-. taire zwemonderwijs en dit onderricht vindt zijn bekroning in het behalen van het diploma geoefend zwemmer. Vervolgens worden de meisjes en jon gens vertrouwd gemaakt met de diver se handgrepen, voorkomende bij het redden van drenkelingen, niet om vol leerde reddertjes van hen te maken, maar meer om te zorgen dat een even tuele redding met minder kans op le vensgevaar voor de redder, kan wor den uitgevoerd. De meisjesen jongens, die bovenge noemde stof beheersen, mogen dan voor hun jeugdbrevetten opgaan. Zij kunnen de kroon op hun werk zetten door het voorbereidend diploma te be halen. DAME AANGEREDEN Vanmorgen werd een dame van mid delbare leeftijd bij de Vlotbrug door een scooter aangereden. De dame aar zelde bij het oversteken van de weg en liep terug juist toen de berijder van de scooter achter haar langs wilde gaan. Zij kwam door de aanrijding te vallen en moest gewond worden weggebracht. f)E bewoners van het Fnidsen, de Voordam en het Waagplein hebben zich gisteravond tweemaal de ogen uitgewreven toen zij omstreeks tien uur een bonte stoet ontwaarden, die zich in het grillige schijnsel van fak- kels achter een draaiorgel door de straten bewoog.'Daar liep o.a. een clown naast een boerenmannetje, een toreador was vergezeld van een jockey en een man in pyama liep aan de arm van een lieftallige dame niet in pyama uiteraard). Ijlings wierp men een blik op de kalender. Neen, het was nog geen 8 October. Daarbij bestond de groep niet uit kinderen, maar gingen achter de vermomming volwassen da mes en heren, eerbiedwaardige burgers van deze stad, schuil. Een gecostumeerd bal misschien? Ook dat niet, want de tijd van de gemaskerde feesten is nog verre. Wij kunnen onze buurtjes uit de droom helpen. De vrolijke groep was samengesteld uit leden van het corps Kracht en Vlugheid" van de Alk maarse Vrijwillige Brandweer, die op originele wijze een serenade brachten aan hun oud-corpslid thans secretaris van de brandweer, de heer C. de Grand en echtgenote, die hun koperen huwe lijksfeest herdenken. OP DE VOORDRACHT De voordracht van B. en W. van Haar-1 lem ter benoeming van een onderwijzer aan de school „Buitenrust" (voor bui tengewoon lager onderwijs) luidt: 1. M. A. Duisterhof te Haarlem: 2. F. J. Hol te Alkmaar; 3. J. van der Heijden te Hengelo (O.). GESLAAGD Voor het candidaats-examen Neder landse Landbouw slaagde aan de Land- bouwhogeschol te Wageningen de heren P. J. van der E.vnde te Alkmaar en de heer M. J. van Goor te Stompetoren. Zaterdag Zondag Maasdag Hoog 16.01 4.22 16.41 5.02 17.21 5.41 Laag 10.01 22.22 10.41 23.02 11.21 23.41 Gebreide jumpers, vesten en twin- sets in grote verscheidenheid, zowel wat patroon als kleurcombinaties be treft, zijn gistermiddag door een drietal dames bij de firma Kofa-Spruyt aan het publiek getoond. De show, die door me j. J. Pijnenburg werd toegelicht, was bedoeld om de bezoekers te laten zien wat men met behulp van een patro- nenboek, breipennen en een paar hon derd gram 'wol kan bereiken. Wat de vrouw doorgaans met veel fantasie uit een patroon moet lezen werd haar op deze middag met alle charme, waarover de mannequins beschikten, onder ogen gebracht. De show heeft veel succes gehad, waaraan de moderne en met veel smaak vervaardigde model len het hunne bijdroegen. Opmeikelijk was het geringe aantal straksluitende jumpers. Ook hier heeft de ruime snit in combinatie met een strak rokje op gang gemaakt. Dat een jumper niet slechts dienst behoeft te doen als een warme dracht zonder meer, werd be wezen dor de sjieke, zwarte avond blouse, die een buitengewoon gedistin geerde indruk maakte. Er waren jum- pertjes en twinsets met V-halzen, vier kante halzen, hoog gesloten kraagjes, vleermuis-mouwen en met de nieuwe ballonmouw en lange manchetten. Ook de herenvesten en truien ontbraken niet in de serie van vijftig modellen. Zij werden getoond door een mannelijke mannequin. Een tweetal kleuters zorg de in de show voor de vertoning van de alleraardigste slobpakjes en jurkjes. Alle modelen waren met de hand ge breid en hoewel er enkele zeer lastige patronen bij waren was het merendeel toch voor iemand met een normale brei-aanleg gemakkelijk te bereiken. Verschillende leerlingen van de huis houdschool te Alkmaar hebben hun ogen uitgekeken. Ook de meisjes van de huishoudscho len te Bergen en Hoogkarspel zullen de volgende week, als de 'modellen op nieuw worden getoond, acte de pre sence geven. (Van onze redacteur beeldende kunsten) VEN „stroming" kan men de moderne primitieven nauwelijks noemen. Zo hier en daar duikt er eens een enkele op, die zich volkomen laat drijven op zijn kleurgevoel en zijn plezier in het schilderen en die in feite van zijn gebrek aan vaardigheid en techniek zijn deugd maakt. Tot op zekere hoogte blijkt hij hiermee het gelijk aan zijn zijde te hebben. Want zijn werk houdt iets fris, iets ongekunstelds, dat lijtijden aandoet als een oase in een woestenij van maniertjes en theorietjes, apvattinkjes en ijdelheidjes. Zulk een „Zoniagsschil- der" geeft zichzelf zcals hij is, met al zijn gebreken en fouten, met al zijn voorkeuren en beperktheden. Omdat hij niet op techniek en routine kan drijven, weet hij, dat de worsteling om de verwezenlijking van zijn visioenen veel zteaarder is dan bij welke geschoolde collega ook. Niettemin is de vreugde om het werken met kleur en vorm zo groot, dat zij opweegt tegen alle moei lijkheden. De schilderdrift is sterk genoeg om alle bezwaren en tegenslagen c-p te vangen. In dit opzicht is ook de moderne primitieve een begenadigde. beer en een wat machteloze, geslagen moeder-pop. Een scherpe scheiding is er niet tus sen deze twee. Eerder raken ze elkaar, waar de poppen de centrale figuren worden ln de paradijselijke fantasie wereld van de tuingezichten. Een alge hele vermenging wordt het contact eeh- (Advertentie, Ing. Tied.) QNGEVEER twee jaar schildert thans Cornelis Groenewoud Kramer te Stompetoren zijn vreugde om de kleine dingen des levens uit. Hij begon met in een schier ontembare drift kleur tegen kleur te zetten. Zijn palet bevatte on gebroken rood, geel en groen en een enkel blauw, soms wat paars en bruin, maar alles vrijwel zoals het uit de tube kwam. Zijn werk verried een onmis kenbaar talent, een volslagen gemis aan techniek en aan „foefjes" en een grote vreugde aan zijn ontdekkingen in de wereld van de kleur. Deze bleek voor hem van veel groter belang te zijn dan die van de vorm, al werd deze concre ter, toen de eerste stormloop op het nieuwe gebied in een wat kalmer ver lopende intocht overging. Sinds het moment, waarop Groene woud Kramer in Haarlem een eerste overzicht van de resultaten van zijn pogen gaf, is er in zijn werk veel ver anderd. De bijna expressionistische heftigheid van zijn eerste schilderijtjes is gevolgd door een scherpe bezinning op kleur en vorm. In de eerste plaats trouwens op de vorm, zo zelfs, dat hij getuige de uitgebreide toepassing van contourlijnen op deze zelfs min of meer nadruk legt, en de kleur de tweede plaats toekent. Tegelijkertijd echter is er een diep gaande verandering gekomen in de be langstellingssfeer van Cornelis, zoals hij zijn werk signeert. Zijn eerste im puls was een fel-hongerig in zich opne men en weer uitbeelden van de buiten wereld: het open veld, de omgeving van zijn woning. Meer en meer heeft hij zieh sindsdien teruggetrokken in een verbeeldingswereld, die voor hem een eigen realiteit kreeg. Twee aspecten TWEE aspecten worden hier zicht baar. Aan de ene kant is er de vol slagen fantasie. Zij wordt belichaamd in een reeks van enkele doekjes, alle een hoekje uit een tuin voorstellend. Het is een sterk besloten stukje ruimte. H/ige heggen oh schuttingen keren alle ohgëWenste blikken buiten. Massa's bloemen bloeien er ongestoord en on beroerd, vlinders en vogels leven on bedreigd, fladderen er rond of zingen een lied. al naar het uitkomt. In dit pa radijs, wat burgerlijk-netjes van aan leg, is een enkele maal plaats voor een naaktfiguur, die in een zuivere extase Van al deze kleur en geur geniet. Het andere aspect is de humor. De poppenschat van zijn dochtertje levert ■Cornelis de modellen, die met einde loos geduld voor hem poseren, en ver schaft hem de mogelijkheid, sterk anecdotische schilderijtjes op te zetten. Hij zet een dwaas aangeklede speel- goedbeer op een vouwstoeltje met een hengel onder zi jn poot en laat hem zijn simmetje uitwerpen in een afwas teiltje. Of de hele poppenfamilie zit te picnicken in een hoekje van de kamer, onder leiding van een zeer zelfvoldane, om niet te zeggen arrogante, vader- niet uit de wijze van schilderen voort, maar wordt moeizaam aangeduid. Maar al deze „gebrekkigheid" ver sterkt eerder de poezie van deze schil derijtjes dan dat zij deze verstoort. Deze poezie is het sterkst in de „Tuin met naakt"; ze is, met humor vermengd, weinig minder overvloedig in „Vissen de beer" en „Poppenpicrvic". Ze is het zwakst in enkele dorpsgezichten, die we ook hebben gezien. Hier blijkt de schilder wel door de schilderachtig heid te zijn aangeraakt, maar toch in techniek te kort te schieten om te kun nen uitzeggen wat hij ervan heeft on dergaan. Zijn werk is het zuiverst en het aantrekkelijkst, wanneer hij eigen voorstellingswereld verbeeldt. Het werk van Cornelis Groenewoud Kramer belichaamt allerminst de op perste wijsheid op artistiek gebied. Maar het is te midden van veel ge- wichtigdoende middelmatigheid een verademing om er naar te zien, omdat zich hier een mens volkomen eerlijk heeft uitgesproken. ter nooit. Want de poppen blijven op zichzelf staande elementen, die in fei te geen deel uitmaken van het paradijs, waarin de schilder ze heeft onderge^ bracht. Er is in dit werk stellig winst hij een paar jaar geleden. De beheersing van de eerste impuls heeft geleid tot een verfijning van de nog steeds sterk spre kende kleur; over de veranderingen in de vorm spraken we reeds. Aan de am dere kant is Cornelis' voorstellings wereld twee-dimensionaal gebleven: alles speelt zich op het platte vlak af. De wijze, waarop de kleur wordt op gebracht, draagt hiertoe bij. Binnen de omtreklijnen worden de nu niet meer ongebroken kleuren volkomen egaal opgebracht. Perspectief vloeit dan ook Onder de meesterhand van producer Jack Kramer („Home of the Brave" en ..Cyrano de Bergerac") en de knappe regie van Fred Zinneman („Achter de wolken"), is de western „Klokslag 12" uitgegroeid tot één van de beste films, welke in maanden in Nederland zijn geïmporteerd. Het is verklaarbaar, dat het rijpere bioscooppubliek na de vloed van Wild-West-films, welke Hol lywood in de loop der jaren heeft ge spuid, ietwat sceptisch staat tegen over een nieuwe western. Wij kunnen u echter slechts met de meeste klem adviseren uw vooroordeel eenmaal op zij te zetten om anderhalf uur te ge nieten van een voortreffelijke rolprent, waarin de' begaafde acteür Cary Coo per tct grote hoogte is gestegen. Cooper vervult in „Klokslag 12" de rol van politie-commandant in een klein stadje en hij verneemt op zijn huwelijksdag dat Frank Miller, een ter dood veroordeelde misdadiger, gra tie heeft gekregen en met de trein Van 12 uur in Hadleyville zal arriveren om zich te wreken op de man, die hem arresteerde. Drie leden van Millers bende begeven zich anderhalf uur vóél de aankomst van de trein naar het sta tion om hun boss bij zijn aanslag op Kr.ne te assisteren. Anderhalf uur larg volgen wij van minuut tot minuut de pogingen van Kane om assistentie te krijgen teneinde d.-. misdadigers uit de weg te ruimen. De een na de andpr trekt zich evenwel terug. Zijn jonge vrouw verlaat hem, zijn vrienden ge ven niet thuis, de vrederechter neemt de wijk naar elders en zijn stadgeno ten adviseren hem te vluchten. Naar mate het middaguur nadert, daalt er een doodse stilte over het stadje. De bevolking verdwijnt van de straten. Moederziel alleen staat Kane tegen over zijn vier belagers. Het (gelukki ge) slot van het verhaal is onbelang rijk. Van grotere importantie is de sfeervolle verfilming van „Klokslag 12", de beklemmende stilte in de uit gestorven straten, slechts gebroken door de fascinerende klanken van de song „High Noon", het Harry Lime- thema van deze film, en de schier on draaglijke spanning, welke zich onge merkt van u meester maakt. Prachtig is Cary Cooper in zijn vastberaden heid, zijn ontgoocheling, zijn mense lijke angst. Sober, zonder een zweem van valse heroiek is Cooper de pijler van dit filmwerk. ^Voorwaar, u moogt „Klokslag 12" niet* missen. In het voorprogramma draait het meesterwerkje van de Nederlandse ci neast Herman van der Horst „Houen Zo", dat bewijst, dat ook landgenoten de kunst der cinematografie verstaan. We kunnen het gerust aan Fritz Lang overlaten een moordgeschiedenis te verfilmen tot een luguber drama, dat de toeschouwer tot de laatste me ters in het onzekere laat over de af loop van het verhaal. Hij heeft al zijn talenten gebruikt in het Huis aan de Rivier, dat de liefhebbers van de „griezelfilm" zeker hogelijk zullen waarderen, ook al beschikt Lang niet over dat gevoel voor het détail, waar in zijn collega Hitchcck zo'n meester is. Daarom doet deze film wat rauw aan en wordt er wel wat al te nadruk kelijk met de slachtoffers van de moordenaar-schrijver (Lee Bowman) gesleept. Dat neemt niet weg, dat het Huis aan de Rivier een buitengewoon spannende film is geworden, waarin de rivier een grote rol blijkt te spelen. De vermoorde dienstbode Emily, die door de moordenaar en zijn broer in een zak is gebonden en in de rivier geworpen, drijft met het keren van het getij weer naar de plaats van de moord terug, een gegeven, dat een regisseur als Lang volop gelegenheid geeft zijn krachten in het lugubere te tonen. In het voorprogramma draait een uit stekende film in kleuren over de be klimming van de Elbroes in de Kau- kasus. Opmerkelijk zijn de fraaie na tuuropnamen in het woeste hoogge bergte. Ten Zuiden, van onze grenzen, waar Nederland, Belgie en Duitsland teza men komen, tiert na de wereldoorlog een zware smokkelhandel, die wel schade doet aan het .venwicht tussen de landen onderling, maar nog groter nadeel aan een groot aantal jeugdige personen, die zich met een zeer voor delige smokkelhandel bezighouden. Talrijk zijn de gevaarlijke tochten, die door jongeren onder leiding van oude' ren worden ondernomen. Men maakt o.a. kennis met een broer en zuster, Heinz en Marianne Mertens, resp. elf en zeventien jaar oud. Zij staan zeer onder de invloed van een zekere Jan Krapp, een gewetenloze jonge man, die eerst achter de schermen blijft, maar spoedig grote zaken gaat begin nen en Marianne dwingt buit over de grenzen te brengen. Doch weldra voelt deze dat zij door haar z.g. onschuldige smokkelarij een misdadigster is gewor den. Maar zij trekt de aandacht van een student die voor ziin doctoraal een dissertatie wil schrijven over de vreemde koffiesmokkel. Deze student. Hans Fisscher, trekt zich Marianne's lot aan en mede door zijn tussenkomst is het te danken dat de man. onder wiens invloed Marianne werkt, on schadelijk wordt gemaakt. Marianne ontkomt daardoor aan de dreigende ondergang. Inge Egger als Marianne, Dieter Bouche als Mans en Jan Hen- drichs als Krapp vervullen op goede wij ze de hoofdrollen, terwijl de groep jeug dige smokkelaars, die in diverse sensa tionele scènes optreden, verdienstelijk werk doen. De hoofdfilm wordt ingeleid door een tweetal zeer actuele journaals: Hollands Nieuws en Polygoon's We reldnieuws en ook nog een interessan te verfilming van het wel zeer drukue en woelige leven In de grote havenstad Hamburg. Het leven op het platteland, een boerderij en alles wat daarmee ver band houdt, heeft voor velen een gro te bekoring. Wie bovendien van paar den en paardenraces houdt, zal deze Deense film zeker kunnen waarderen. Natuurlijk is er wat romantiek door heen gevlochten. Een oude boer met een lieftallige, maar kreupele doch ter, een bedrieger die samenspant met de tweede vrouw van deze boer om hem zijn bedrijf en bovenal zijn stoe terij afhandig te maken, een jonge man. die met zijn diploma van de landbouwschool op de hoeve komt werken %p. het boze spel doorziet en ten slotte natuurlijk een gelukkig hu welijk, als het goede over het kwade heeft gezegevierd. De bedrieger wordt als paardenbeul ontmaskerd en met zijn maitresse van de hoeve gejaagd en de jonge landbouwer die inmiddels met het manke meisje getrouwd is, wint de grote Derbyprijs en kan daar door alle schulden van de hoeve af lossen. Een eenvoudige film, zo nu en dan gekruid met. wat humor en spanning. De Deense klanken doen wat vreemd aan, de taal is niet melodieus en mon is voor de explicatie geheel op de Hollandse tekst aangewezen. Gevoe lig spel, voornamelijk van Tove Mars als de kreupele Bente en van Pau! Reichhardt als Ole door wiens ener gieke tussenkomst alles zich ten goede keert. Bij het binnenlands nieuws verschijnt de 16000 kg zware walvis Jonas op het doek die dezer dagen de bewoners van Rotterdam vertoond wordt. Er is een geïllustreerd pleidooi voor een tunnel onder het IJ en uitvoerig wordt gede monstreerd met welke machines men grind uit de Maas vist, de keien breekt, er beton mee maakt en dat op dewe- gen brengt waardoor 350 meter nieuwe weg per dag kunnen aangelegd worden. In het Tropisch Museum te Amsterdam wordt een houtexpositie gehouden. Er bestaan 200.000 soorten waarvan er 120 ons land machinaal bewerkt worden. Hel Centr. Bur. voor afgifte van rijbewij zen vier.t zijn zilveren feest en meneer Jansen die voor de twintigste maal exa men doet, demonstreert duidelijk waar om hij nooit zijn rijbewijs zal krijgen. Bij het Polygoon-wereldnieuws ziet men in de Stille Zuidzee een plotseling boven water gekomen vulkaan en een typhoon die een eiland teistert. De laat ste Britse troepen trekken door Asmara, een deel van de Franse vloot brengt op de plaats des onheils een symbolische groet aan de bemanning van de gezon ken onderzeeboot Sybille. In Indo-China vernielen de Franse troepen bruggen en opslagplaatsen en er is een spannende opname van de coureur John Cobb wiens raceboot met straalaandrijving tijdens een race van 330 km op het meer van Loch Ness uit elkaar springt waar door de bestuurder gedood wordt. Inte ressant is ook een zwemwedstrijd in Barcelona. Speelgoed levert Cornelis dankr baar materiaal voor het maken van schilderijen. Hier reproduceren we één van de aantrekkelijke doeken, die er hun ontstaan aan danken. Het geviel dezer dagen, dat wij in het Stedelijk Museum te Amsterdam werden geplaatst voor een groot schil derij van Henri ten Holt in Bergen niet geheel onbekend naar we aanne men. Het was een spel van lijnen en kleurplekken, waaruit zich na lange beschouwing enige sterk gestyleerde paardenfiguren losmaakten. Zo bijwijze van voorlopige plaasbepaling zouden we het kunnen indelen bij de experi mentele kunst, in die groep was het in I elk geval fliet slechter dan vele andere. Het was omringd door een reeks vooi- studies, beginnend bij een vrij naiurn- listische uitbeelding van de vier rossi nanten uit de Openbaringen, waarin I men stap voor stap de ontwikkeling van het werk kon nagaan. Tot zo ver meenden 'wij, dat wij lu', I vrij goed begrepen. Helaas was di schilder zelf tegenwoordig. Helan zeggen wij, en met reden. Want tct hij het werk ging toelichtenkwa» daar een uiteenzetting voor de dm waarvan iedereen schrok. Tot zelfs dl meest verwoede non-figuratieven ke ken elkaar verbijsterd aan over zoveel gedaas. Hoewel de heer Ten Holt be gon met de opmerking, dat het wi''t zichzelf diende te verklaren en dat zijn bedoelingen toch in woorden moest uitdrukken, beter in de literatuur httd kunnen gaan, sprak hij vrijwel te" half uur aan één stuk. Het ging volge'1 hem in dit stuk om het scheppen W' „picturale ruimte" of spirituele „rui»' te", die de gewone aardse ruimte vi'rt te boven ging. Middelen daartoe itflrëiv kleur en lijn, 'waarmee het ondertoffP op den duur één werd. De heer Te" Holt verwierp de abstracte kunst voorzover ons duidelijk werd voonl omdat deze naar zijn zeggen zuivel' decoratief zou zijn. Verder kwamen woorden als vehementie, expressie, oi>" j draven ter verdieping van het betoog. .Hier steh ich nun, ich afmer Tor und bin so klug noch wie zuvor", ver zuchtten wij met een grote Duitse dich ter van anderhalve eeuw geleden Eigenlijk waren 'we nog minder „klug dan „zuvor". „Spirituele" dranken bleken h?' enige middel te zijn om de geschok'i gemoederen weer wat in het evenwich' te brengen. Zelden genoot bij dl persbezoeken gebruikelijke borrel d"n ook zoveel hartelijke belangstelling-• LANGESTRAAT 24 TELEF. 2394 ALKMAAB (Advertentie, Xng. fljs 44 Het Centraal Bureau in Nederland heeft voc veel goede dingen tot brengen. Zo goed als zijn er bij aangesloten, ke op coöperatieve gi als de veilingen, die i tieve leest zijn geschO' lingen zijn alle tuinde hetzij ze lid zijn van Maatschappij van Landl toouw, of van de R. K. bouwbond dan wel var Land- en Tuinbouwbo hebben al deze tuinder voor hun producten c lijke prijs te bedinger Bureau is een prachtij eenheid in verscheid: door allen naar het be; zelfde doel wordt ges bruikmaking van deze Het is in de loop dr bleken, dat door het s lingen de tuinbouw et heeft genomen en dat c heid der tuinders er geworden, maar de bet vloed van de georgani zouden nimmer zijn gs nu zijn, zonder het be Centraal Bureau van. t Nederland. De grote betekenis Bureau komt wel uit van de minimum-tel tuinbouwproducten, wel v/eekopnieuw door vastgesteld. Aanvankel: regeling van die mil groenten nog al wat t Dit sproot voor een b< te voort uit de omstai betekenis, die deze vc had, niet voldoende meestal door te Veel lijk eigenbelang te le' op sommige momente worden geschaad, doch oog werd verloren, da' belangen van alle tuino van de tegenstander, In de vakbladen kan de minimum-prijzenrei fen. Men vindt er in: de Vergoedingsprijs en Doi Aan Langedijk en or in andere tuinbouwcen haaldelijk voorgekomer de veilingen aangevoe tegen afbraakprijzen m verkocht om de eenvo: de markt overvoerd v. aanbod was te groot tot _de vraag. Vraag en altijd de doodslaggever betrekking tot de te Een gelukkige^ gedacht de tuinders, om in deze treden en een gedeelte uit de markt te nemer werd op die wijze gec verhouding tot de v Voor hetgeen dan kan werd een minimumpr beneden welke de tuil waren niet te verkopen was men er van verze verkochte product een die hoger lag dan wanr geiing was getroffen. I zelf, dat zij, wier pro< markt werden genomen rrietigen, of zo mogeli voor een zeer lage pri te doen, daarvoor een si behoorden te ontvanger kon worden verwacht, ducten toch op andere trachten te verkopen. I de minimumprijs-regeli voorbij schieten. Om di werd een zgn. vergoec taald. Daarvoor was c dig; vandaar dat op di producten een heffing den om een en ander Dit stelsel huldigde du van „eén voor allen en Wle zo gelukkig was gen de minimumprijs o k°5en' droeg bij in het ander leed, wiens prod duurder dan de vorige nórtemandse so°rten. C port bleven met 9—9 4 Prtis staan. lam^t handel in witte 1 Vraa»gen Wat f!am worrit °r ?xport mee ^afdoornkopersrvoorV; gers in Duitsland Ki»; den gemaakt. In de gen was de handel eet en Enn^£lgriië kochtep en Engeland nam enig, kool af. in gele Hoq7 zeer weinig om tegen 1 oenemeniJe aanvoer k< kooi vriIwPl gPheel Ke' deSmi„?r,JZen' die slee! ne kng?S in Dui<sland i ne kool voor België eek V'as de toestand ongev aanvoer met een vaste middelsoort uien ligt ti G,roVf 1 cent lage 10 ™«t 0pbaar' v°or ,,u cc„nt genoteerd en I daalri tM 7 cent' Dp s daalde verder door hel De prijs bleef op hetze Voor bonen 1 word lot en voor bonen 2 35 tot 4 worden weinig meer aa

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 2