r
La ma-curl heerlijk warm
en onverslijtbaar
graan
;raven?
SWU&
TOILETJE IN WO
Afscheid van
een a
TOT UW DIENST, MEVROUW
IK\
inval
in een
speelhuis
Bont als voering
Herfstnieuws: grijs-zijn is mode
FRIITRECEPTP
PUROL
c
VIJFUNG IN ALLE
STILTE UITEEN
DA MP O
3
f
ie/eerden
S A S K I A
plabtl
Ml
NS ets overtreft
ZATERDAG 18 OCTOBER 1982
se landbouwkringen het
en inwoner van Elspeet
icht, die meer dan vier-
komstig te zijn uit een
zn van een gemummi-
door de verwanten, die
neegeven, zodat ze niet
's hadden de korrels in
wcle het als niet minder
bodem van de Veluwe
opleverde. Dit verklaart
het graan in de grond
opgroeiende gewas om-
het brandpunt van de
i Nederland eens brood
in", gelijk nu reeds in
laliteit en met onge-
itaande bioloog Julian
tot de veronderstelling,
Arabieren een gewone
goedgelovige reizigers
ht, waarbij de kopers
ag de illusie aanvaard-
raan uit de koningsgra-
was
de Nederlandse pleeg-
Egyptische graanbcr-
evenals de tientallen
dbouwers buiten onze
oven dat zijn gewas tot
raansoort behoor-;. Met
-gave vlijt hij de korrels
e zand en tenzij Osiris
ielf komt verklaren, dat
neus genomen is, zal
van jaren blijven doen.
geld werden in
teruggevonden
idag heeft de Haagse
speelhuis in de Fahren-
rold. Om 16.00 uur gls-
f de recherche zich naar
re van de Fahrenheit-
rmoeden bestond, dat
Toen op herhaadelijk
reet werd opengedaan
cherche de deur.
mer werden rondom de
n aangetroffen, 5 man-
ruwen, die net met spe-
'nnen. Allen waren Ha
ler hen bevonden zich
ide spelers. Het negen-
het hoofdbureau van
•acht.
verden in verzekering
5-jarige koopman A.
irige winkelier J. J. H.
9-jarige G. M. F., echt-
bewoonster van het be-
Zij zijn de organisato-
peelclub. De overigen
heengezonden. De po-
ches en het geld in een
levonden.
en fe Groningen
kolendamp
m aan de Vismarkt te
Donderdagavond twee
die hun dochter een
a. door kolendampver-
t leven gekomen. De
v, usteloze toestand naar
overgebracht.
komi tegenwoordig niet zelden
niiiiiiniiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiji
tfw-afyg&i-modeZ
oofh dit jaah, j
g,e.to£eteeïd
liiiiiiiiiiiniiniiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiniiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiï
SOMS betrap ik mijzelf, met enige
schrik, op een stemming, die het
beste weergegeven kan worden met
de versregels van Willem Hessels. „De
wereld schijnt daarbuiten stil te staan,
Maar ik weet: het is een voortdurend
afscheid nemen".
Een voortdurend afscheid nemen: het
ligt in de rede, maar wij willen er niet
aan. Nauwelijks was de inkt opgedroogd
van Henriëtte Bosmans' doodsbericht,
of de krant meldde: Cor Ruys zal nooit
meer voor ons optreden. En vlak daar
op vangt een grote affiche mijn blik.
Afscheidstournée van Jan Musch
Néé, zeg ik tegen het leven, niet zo
snel. Waarom moeten wij hem nu ook
al missen voor het voetlicht? Er zijn zo
weinig werkelijke gebeurtenissen meer
in een winterseizoen: wat hip- en prik
blijspelletjes, de schuim-ommelet van 'n
society-stuk nu en dan: een waterig laf
schoteltje, alles bij elkaar, wagrin als
pièce-de-résistance af en toe he't optre
den: stoer, klassiek, vitaal, van een of
andere oudgediende in een of ander be
legen, ouderwets maar menselijk stuk.
Moeten wij volgende jaar nu ook al pra
ten van; Toen wij Jan Musch voor het
laatst zagen
Laten wij niet teveel eisen. Er zijn er
al zovelen, onverwoestbaer toegewijd,
veel te vroeg „in 't harrenas gestorven".
Gun Jan Musch de weelde van een
rijke oude-dag, wat dwalen, wat genie
ten, wat musiceren, wat regisseren, wat
declameren misschien.
Het is 'n hard beroep, dat van acteur.
Altijd in touw, altijd op sjouw, veel
ongerief nog meer ongemak: roofbouw
op het ijzersterkste gestel. Werken
en hoe als de gewone mens, uitge
rust en opgedoft, op zijn zeven gemak
ken in een comfortabele fauteuil, zich
installeert om aangenaam bezig gehou
den, met mate ontroerd en uitermate
geamuseerd te worden. Reizen in hob
belende autobussen, uren en uren lang,
als diezelfde toeschouwer allang, tevre
den of maar matig content over het
aanschouwde, op één oor in het dons
ligt. Repeteren bij naargeestig daglicht;
achter de coulissen, in een snijdende
tocht vaak, zich behelpen in bekrom
pen kleedkamers. Werken en nog eens
werken; studeren, zich concentreren,
creëren zonder eind: schaven en vijlen
en boetseren aan een figuur.
AFSCHEIDSTOURNEE van Jan Musch
ais Harpagon. Natuurlijk moest ik
erheen, al was het om het herin
neringsmateriaal af te ronden. Er zijn
van die kostbare vakjes in de grote
secretaire van het geheugen, die af en
toe met vreugde en weemoed worden
opengetrokken. Daarin liggen de extra
kostbare herinneringen bewaard. Ce-
drick Hardwicke als Puck in de Midzo-
mernachtsdroom op een onwezenlijk
schone maanlichte avond in het Lon-
öense Open Air Theatre, midden in een
zwijgend duister St. James Park: Else
Mauhs als de koningin in Elisabeth, de
vrouw zonder man; Annie van Ees als
Nora in Xbsens Poppenhuis, Albert Bas-
sermann als de dominee in Spoken
het zijn indrukken, die door de vluch
tigheid van duur niets verloren hebben
aan diepte en emotie.
Bij die reeks mag Jan Musch met ont
breken: zijn naam alleen al heeft een
aparte, markante klank.
Jan Musch: kan het Hollandser, kan
het eenvoudiger? Hoe weinig democra
tisch is de natuur, ondanks al onze goe
de bedoelingen. Zij kiest een volksjon
gen met een naam vol goedige alledaags
heid, zij begiftigt hem met een groot en
fel talent en schenkt hem daarbij een
vurige vitaliteit, een ijzeren wil en een
brandende liefde tot dat vermaledijde,
ondankbare acteursambacht. En na meer
dan vijftiig jaar harde leerschool oo de
voor, dat de Nederlandse vrouw,
die het zich moeilijk kan permitteren
een bontjas te kopen, zich een goed
koper exemplaar aanschaft. Of het
voor iedere vrouw wel geschikt is een
bontmantel, welke momenteel vooral
zo n opgang maakt, te dragen, valt te betwijfelen. Immers, het
maakt de meeste dames gezetter dan ze reeds zijn, zodat de
slanke vrouw er mee gebaat is Maar slank of niet slank, daarom
bekommert men zich in ons land niet te veel en zo kan het ge
beuren. dat heel wat vrouwen als gezellige beertjes inkopen gaan
doen. Dat zou er nog mee door kunnen, ais de kleur niet op
vallend was. Waarom niet een rustiger tint gekozen, welke bij
het type past en waarmee men niet uitgetekendis
HE lama-curl is onverslijtbaar en
geheel ingesteld op het sportieve
genre; warm en daardoor voor ons
klimaat uitermate geschikt. Veelal
ziet men het in het overbekende
swagger-model dat dit jaar opnieuw
getolereerd wordt.
Wat de stoffen mantels betreft dus
een uitkomst voor de portemonnaie.
Stoffen swaggers ziet men veelal in
geruite ontwerpen zoals b.v. bruin
met zwart dat in het eerste gelid
staat. Menige vrouw zal er afwijzend
tegenover staan; de combinatie is
meestentijds niet zo gelukkig ge
kozen. Toch is het een feit, dat de
lichte kleur bruin het alleraardigst
doet in contrast met het zwart dat
van zeer diepe tint is.
Bij de overige wintermantels zagen
wij veel gemêleerde stoffen, in
hoofdzaak zwart, waarvan de mou
wen laag ingezet zijn en dan over
gaan in een vrij wijde bovenmouw,
hetgeen aan de achterzijde het effect
oplevert van een cape.
In zeer bescheiden mate doet het
bont als garnering van de winterjas
zijn intrede. Niet zo vreemd, als men
bedenkt, dat bijvoorbeeld de man
chetten aan de onderzijde de kaal
heid kunnen camoufleren. Het liefst
echter gebruiken de mode-ontwer
pers het bont als voering in plaats
van zijde, welke minder warm aan
doet. Indien de bontsoort van goede
kwaliteit en vakkundig behandeld
is, rangschikt men deze mantels on
der de „twee-in-één" modellen. Dus
beide zijden draagbaar, zodanig
echter, dat de kraag en manchetten
van de stoffen mantel bont hebben
en de bontjas zonder garnering kan
worden gedragen.
Eveneens' tweezijdig draagbaar zijn
de regenmantels. Niet zoals tot dus
verre van hetzelfde materiaal, doch
alleen van andere kleuren, maar
gabardine en tweed. Zodat men
dus een sportjas van tweed in een
oogwenk kan omtoveren in een
regenjas, wanneer Pluvius dreigt
Zo'n regen- en tegelijk winterman
tel kan practisch gelijk opgedragen
worden en betekent maar één uit
gave op de post „kleding". Al valt
de prijs bij aanschaffing niet mee,
toch is men voordeliger uit, dan
wanneer men beide apart koopt.
De illustraties geven de gedachten
weer van de ontwerper Desses.
Eerst de getailleerde stoffen man
tel met de aparte kraag en verder
de omslagdoek en de lange, brede
shawls, noodzakelijke accessoires
voor de kleedkast.
planken neemt zij, de onbarmhartige
moeder, hem glimlachend bij de hand
en geleidt hem tot vlak voor het voet
licht: Ziehier wat ik van hem gemaakt
heb; de mus is tot een arend gewassen.
Er hielp niets aan; ik moest Harpagon
gaan zien, en mijn adem inhouden van
bewondering.
Doe het hem na, generatie van deze
DOOR
tijd, die met veertig al niet meer lopen
kan vanwege het hart en met vijftig] op
een bromfiets klimt. Vier jaren schei
den hem van de tachtig, maar wie hem
daar driftig in beweging ziet op het to
neel, scheldend, jammerend, razend,
dravend, dribbelend of schoppend, val
lend en opstaand naar het uitkomt, met
een stem die in de benepenste fluiste
ring nog op de verste rijen verstaanbaar
blijft die wrijft zich de ogen uit en
verdenkt de burgerlijke stand van op
zettelijke fraude. Hier stond, hier leef
de een paar uur lang De Vrek, de mens
geworden ondeugd van het meest zin
loze, zielige egoïsme. Een figuur vol
fijn genuanceerde overgangen, culmine
rend in het huiveringwekkend gebaar
van de verliefd graaiende vingers in 't
koude, klinkende geld
TOEN ik achter de coulissen met hem
zat te pralen in zijn kleedkamer, trof
mij te sterker na het klaterend
applaus dat zojuist was verklonken, de
weemoed van dit afscheid. Hier zat de
grand old man, krachtig ondanks zijn
tengerheid, in zijn eigen zwijgzaamheid
alleen. Er was iets van een grootse trot
se eenzaamheid in: de sterke ogen wa
ren wat vermoeid.
Het is ook een opgave, waarvoor hij
de moeite en de omslag over heeft; op
zo hoge leeftijd avond aan avond in de
provincie, op allerhande toneel en met
allerhande ongemak, week aan week
met zoveel igloed en verve diezelfde
veeleisende Harpagon te komen spelen.
Weet het hem in dank af, provincie:
en laat de zalen zo barstensvol en en
thousiast zijn als wij, provincialen,
maar maximaal kunnen opbrengen
en dat zegt wat. Het is de laatste maal,
dat u deze veteraan van een grote en
sterke garde op de planken ziet staan.
Meestal zullen we ons fruit rauw, wel
schoongemaakt maar zonder verdere be
werking eten; dit is immers het gemak
kelijkst, het goedkoopst en dikwijls het
lekkerst. Maar misschien wilt u er een
enkele keer eens iets anders dan anders
van maken. Daarom laten wij hier nog
enkele recepten voor appel- en peren
gerechten volgen.
Vruchtenmengsel
250 g appelen en/of peren, 50 g
krenten of blauwe rozijnen, sap
van ongeveer een halve citroen of
sinaasappel, ongeveer 45 g (5 eet
lepels) bruine of witte basterdsui
ker, (kaneel).
De vruchten schillen en ontpitten. Ze
in kleine blokjes snijden en deze met
de rest van de ingrediënten vermengen.
De massa een kwartiertje laten staan.
Dan zo nodig nog suiker of citroensap
toevoegen. Het mengsel geven met cus-
tardvla, yoghurt, of droge rijst. Ook kan
men het op brood of op een beschuit
of als vulling van flensjes of gebak ge
bruiken.
Vruchtenmoesschotel
5 beschuiten, 30 g (2 eetlepels)
boter of margarine, 15 g (1 eet
lepel) suiker; 750 g appelen en/of
peren, ongeveer 80 g (ruim 5 eet
lepels) suiker, een theelepel ka
neel, een weinig nootmuskaat;
(vanillesaus)
De beschuiten kruimelen, met de sui
ker vermengen en in de boter of mar
garine bakken onder steeds roeren. De
vruchten schillen, van het klokhuis ont
doen en met een bodempje water tot
een vrij dik moes koken. Dit op smaak
maken met suiker, kaneel en nootmus
kaat. In een schotel een laag gebakken
beschuit leggen, daarop de appelmoes.
Vlak voor het opdoen de rest van de
beschuit er op strooien. Het gerecht
warm of koud geven met koude vanille
saus. Bij het gebruik van peren minder
suiker nemen en iets citroensap toevoe
gen.
De hertogin van Windsor, die in
Parijs een modeshow bezocht, was
vol bewondering voor het kleine,
vlotte hoedje, dat haar door een
mannequin werd getoond.
Kweeperen-compote
kg kweeperen, schil en sap
van een halve citroen, 50 g (3 eet
lepels) suiker.
De kweeperen schillen, in vieren snij
den en van het klokhuis ontdoen. Ze
opzetten met zo veel water dat ze net
onder staan en een half uur zachtjes
koken. Dan suiker en citroensap en
-schil toevoegen en de vruchten gaar ko
ken (in nog ongeveer een uur). Een
gedeelte van het kooknat afgieten, de
rest binden met een papje van aardap
pelmeel en water. Deze compóte kan
men warm of koud geven.
■iiiiiiiiiiiiiiiiiiii
I T hebt het kunnen lezen: een geluk-
kige vrouw is in de Georgetown
Universiteit te Washington ontslagen
met een plasticventiel als hartklep.
Dat is een zegen voor die vrouw en
een hulde aan het materiaal „plastic",
waarmede schijnbaar de grootste
wonderen kunnen gebeuren.
Gebruikt U al iets van plastic?
Het is eigenlijk een onnozele vraag,
want er is bijna geen vrouw, geen
mens meer te vinden of men heeft
wel eens een voorwerp aan een ander
getoond en, zelf nog totaal verwonderd
over al weer een nieuwe toepassing,
gezegd: „Het is van plastic!"
Wie ogen heeft, kan zien: plastic
speldendoosjes, lepels, eierdopjes,
bekers en borden, alsook: kluwen
mandjes, de bekende kousenrollen
voor berging van dure nylons, etui's
voor ondergoed. Het is alles licht en
gemakkelijk mee te nemen.
En nu onze tips voor deze week:
Plastic verovert de keuken meer en
meer. Een „STRAPLESS-SCHORTJE"
is een heerlijkheid. U zult merken, het
is „zo-af, zo-aan". Door een gebogen,
dunne staaldraad, wordt het om het
middel vastgehouden en ook het boven
stuk is op een paar plaatsjes verstevigd.
Bedenk, geen afgetrokken banden
meer! Geen vuil schort, want plastic is
afwasbaar!
DOUCHEMUTSEN van f 1.25 her
inneren ons aan de eerste badmutsen.
Maar vooruit dames, een vrouw doet
toch immrs heel wat om. haar kapsel te
beschermen. Men behoeft er onderde
douche ook niet zó flatteus uit te zien,
het U niet schelen om als „Rood
kapjes Grootmoeder" in bed te liggen,
dan kan uw haar, door middel van deze
muts ook de dag nadat U bij de kapper
bent geweest, nog onberispelijk zitten.
Maar het toppunt van alles is: de
HOEDENDOOS van plastic. Licht en
fleurig en zowel voor huis- als reisge-
bruik. Prijs f 5.75. Bij regen op reis
Uw nieuwe hoedje kan mee zonder een
spoor van bruut geweld te ondervin
den. Hebt U op de thuisreis mooi weer,
dan doet U de hoedendoos onder in de
koffer, want zij is opvouwbaar.
IliillIBP.
Laat uw breiwerk
geen prooi
van de motten
worden. Koop
uitsluitend
ge Hit TIMiseerde,
motvrlje wol.
(Advertentie. Ing. Med.)
EN nieuwe herfst, een nieuw geluid! Het gaf allemaal veel te doen en te
De kappers hebben de kleur grijs denken en er bleef geen tijd over om
zich nu eens ernstig af te vragen: „Is
het zo vreselijk om grijs te worden of
te zijn? Waarom wil ik tegen wil en
dank blond blijven? Voor mijn man,
mijn kroost of voor mezelf?"
GRIJS telt sinds kort als kleur mee
net zoals blond of kastanjebruin.
De kapper, die zich die wijsheid
Blondslank-schateren-rennen
of
Grijs - mollig - gezellig - rust
IGeen' ruwe handen, «chrale
huid, ruws lippen met
(Advertentie, Ing. Med.)
ontdekt. Blond, bruin, rood, zwart,
desnoods geel, het was alles toe
laatbaar, maar om grijze haren te be
zitten was in hun deskundige ogen tot
nu toe een onvergeeflijke fout. Sinds
kort, sinds de nieuwe haarmode op het
Rokin getoond is, is een grijs kapsel „Ia
crème de la crème".
Grijs worden, erger
nog grijs zijn, was
voor veie vrouwen
de schrik van haar
leven. Men speurde
nauwkeurig naar
een zilveren draad
tussen het bruin en
blond, men was druk
in de weer met
allerlei middeltjes
I om het vreselijke
I „oud te lijken" zo lang mogelijk te ver- heeft eigen gemaakt, is een engel
schuiven. Men streed een stille strijd van een man en stelt de vrouwen niet
tegen toegeworpen blikken, een ontac- steeds voor het dilemma: haar verven
tisch woord, tegen eigen twijfel en on- of niet. Noch uw man. noch uw kinde
zekerheden. Men klampte zich vast aan ren zeggen dat u grijs „moet" of „niet
gezegden als: „Je bent zo jong als je je mag" zijn. Werkelijk, die kleur is voor
voelt" of „Life begins at forty", hen niet zó belangrijk. Zij zeggen lie-
.J
ver: „Wat lach je toch altijd blij" of
„Mijn moeder is maar zelden echt boos".
En voor uzelf? Het is zo, blond hoort
bij jong. Het hoort bij rennen over een
hockeyveld, bij zuchten over meetkun
desommen. Het hoort ook bij wat gegie
chel om „niets" en bij vriendelijk blo
zen bij een complimentje.
Eerlijk gezegd voelen wij toch niet
veel meer voor dat rennen en die som-
menmakerij vinden wij te vervelend om
er blond voor te willen zijn. Te lachen
om „niets" heeft het leven ons verleerd
en dat laatste, och, een rozig kleurtje
staat ook onder grijs niet kwaacl.
De benauwenis alles te moeten doen
wat bij blond hoort, kan nu rustig van
ons afvallen. De reeks woorden: blond-
slank-vluchtig-schateren-rennen kunnen
worden vervangen door grijs-mollig-ge-
zellig-luisteren-rust. Het maakt het le
ven plotseling veel aangenamer nu je
weer gewoon degene kunt zijn, die je
feitelijk bent. Een leven met weinig
zorgen over d&t wat toch niet vast te
houden is en het geeft daarbij een zee
van tijd. Het maakt je zo blij dat je
haast weer om „niets" zoudt kunnen
lachen. En dat allemaal omdat een grij
ze haarlok mode is geworden.
H- Gaat het alleen maar om gedeelte
lijke bedekking, doet U dan een keuze
uit: vingers, handschoenen, halve, en
hele mouwbeschermers. Een paar halve
mouwbeschermers voor f 0.50. Wilt U
twee japonmouwen geheel voor spatten
vrijwaren, dan moet U dat iets meer
waard zijn.
Wat zegt U van een leuke gekleurde
BOEKOMSLAG, waarvan de prijs f 1.95
is? U betaalt iets meer als U er twee
hengsels aan wilt hebben, zodat het een
tasje is dat U aan Uw arm kunt hangen.
Dit alles staat tot Uw dienst,
MevrouwPETRA
DEHALVE de over de gehele wereld
D vermaarde Dionne-vijfling, in Cana
da, loopt er ook in Argentinië een vjjfe
ling rond. De vijf spruiten, twee jon
gens en drie meisjes, zijn door hun va
ler, de fabrikant Franco Diligenti, „om
redenen van discipline" naar vijf afzon
derlijke kostscholen gestuurd. Vader Di
ligenti is er steeds in geslaagd zijn vijf
kinderen aan de publiciteit te onttrek
ken. „Zij werden een steeds ernstiger
probleem", zo motiveerde de fabrieks
eigenaar zijn maatregel. „Hun geest van
samenwerking, op zichzelf een prachtig
iets, was juist iets teveel voor hun moe
der en mij, hun onderwijzers en de be
dienden. De vijf waren niet meer toe
gankelijk voor corrigerende invloeden
van buitenaf en als één man keerden za
zich tegen de maatregelen die soms ge
nomen moesten worden. Zo hadden ze
alle vijf precies dezelfde toekomstplan
nen.
De vijf kinderen komen thans enkele
keren, tijdens de weekends, bij elkaar.
Hun vader gaat dan met hen wandelen,
doch nimmer met alle vijf tegelijk. Hij
neemt er meestal slechts twee of drie
mee. De twee jongens, Franco en Car
los, hebben elkaar slechts één keer in
de afgelopen twee maanden ontmoet.
Dat was toen hun scholen tegen elkaar
moesten uitkomen in een voetbalwed
strijd.
Vader Diligenti is van plan de kinde
ren jaren van elkaar verwijderd te hou
den.
bij allerlei verkoudheden.
Wonderiijk zoals dót helpt!
V o 6 r Va der, Moeder en Kind
(Advertentie, Ing. Med.)
\TAN de tien vrouwen
zullen er zeker negen
zijn, voor wie het aan
schaffen van een nieuw
japonnetje altijd een
evenement betekent. Heel
wat étalages moeten be
keken, heel wat stoffen
bevoeld en gekeurd wor
den, vóór de keuze defini
tief vaststaat. En vooral
het model zal vele hoofd
brekens kosten! Heeft u
nog geen besluit geno
men? Dan is het hier af
gebeelde japonnetje mis
schien iets voor u. Het
heeft de wat afzakkende
schouderlijn en de om de
ellebogen wijde drie
kwartmouw, die dit sei
zoen de aandacht trek
ken. In plaats van een
figuurnaad heeft het
voorpand een ivgestikt
plooitje, dat zich voortzet
in de rechte rok met de
iets uitstaande zakken.
Een model, dat zich even
goed leent voor een wol
len als voor een zijden
stof.
Men heeft ervoor nodig
ca. 2 m van 140 breed.
Het beleg kunt u desge
wenst aan het voorpand
knippen. U stikt x op o
vallend het plooitje in de
voorpanden, vouwt het
beleg naar binnen en
brengt de knoopsgaten
aan. In het rugpand de
figuurnaadjes stikken,
zij- en schoudernaden
sluiten en de halsrand tot
het tekentje tussen het
boordje zetten, dat van
dubbele stof met een lin
nen inlegsel gemaakt is.
De onderkant van de
mouw voorziet u van
coupenaadjes, waarna u
hem nai het sluiten van
de mouwnaad licht inge-
rimpeld tussen de dub
bele stof van de manchet
naait. De mouw wordt
naad op naad vallend in
gezet.
In de voorbaan maakt
u de plooitjes, naait de
met een stippellijntje
aangegeven voeringzak
tegen de zakrand en ver
bindt dan voorbaan en
zak met het heupsïuk.
In de achterbaan de
figuurnaden stikken, de
zijnaden sluiten en de
rok met het lijfje verbin
den. In de linkerzijnaad
maakt u een taillesplit
met trek- of drukknoop-
2630.
V5
n
a;
4- i X
1 f
5
P
30.
\vx.
m vs
39
VV.Vf
/i'/t Si. O. Y. /3 *3. JS. V3.
/V./6.
MOUW
Xf
H voe
ring
'O X/.XS.3X.
S. /3 /<9 XV 303S.VX.
20
O.XV.
|f!ANCHET~U
O. /5
BOORDJE
HEUPSTUK rJ
O- IV.
sluiting. Vindt
u de rok te
nauw, dan kunt
u heel goed mid
denvoor een die
pe plooi aan
brengen.
H-
Het kleine fi
guurtje toont u,
dat het bij deze
aparte mouw
inzet helemaal
niet gek is, de
mouwen van an
dere stof te ne
men. Een oplos
sing dus voor
een jurk met
aangeknipte
korte mouwtjes
die u graag door
langere vervan
gen zoudt heb
ben. U ziet hier
bij tevens, dat
het ook aardig
staat, de knoop-
sluiting tot aan
de hals te ne
men. Desnoods
maakt u ze zo,
dat u de hals
open en geslo
ten kunt dra
gen.
ir-
jfc
ar
•d,
&n
a-
m
fd
K-
r-
18
Bt
e-
in
n
Ir
n
a
3™
d
u
t
n
d
s
t
s
1 1
i