r La ma-curl heerlijk warm en onverslijtbaar graan ;raven? SWU& TOILETJE IN WO Afscheid van een a TOT UW DIENST, MEVROUW IK\ inval in een speelhuis Bont als voering Herfstnieuws: grijs-zijn is mode FRIITRECEPTP PUROL c VIJFUNG IN ALLE STILTE UITEEN DA MP O 3 f ie/eerden S A S K I A plabtl Ml NS ets overtreft ZATERDAG 18 OCTOBER 1982 se landbouwkringen het en inwoner van Elspeet icht, die meer dan vier- komstig te zijn uit een zn van een gemummi- door de verwanten, die neegeven, zodat ze niet 's hadden de korrels in wcle het als niet minder bodem van de Veluwe opleverde. Dit verklaart het graan in de grond opgroeiende gewas om- het brandpunt van de i Nederland eens brood in", gelijk nu reeds in laliteit en met onge- itaande bioloog Julian tot de veronderstelling, Arabieren een gewone goedgelovige reizigers ht, waarbij de kopers ag de illusie aanvaard- raan uit de koningsgra- was de Nederlandse pleeg- Egyptische graanbcr- evenals de tientallen dbouwers buiten onze oven dat zijn gewas tot raansoort behoor-;. Met -gave vlijt hij de korrels e zand en tenzij Osiris ielf komt verklaren, dat neus genomen is, zal van jaren blijven doen. geld werden in teruggevonden idag heeft de Haagse speelhuis in de Fahren- rold. Om 16.00 uur gls- f de recherche zich naar re van de Fahrenheit- rmoeden bestond, dat Toen op herhaadelijk reet werd opengedaan cherche de deur. mer werden rondom de n aangetroffen, 5 man- ruwen, die net met spe- 'nnen. Allen waren Ha ler hen bevonden zich ide spelers. Het negen- het hoofdbureau van •acht. verden in verzekering 5-jarige koopman A. irige winkelier J. J. H. 9-jarige G. M. F., echt- bewoonster van het be- Zij zijn de organisato- peelclub. De overigen heengezonden. De po- ches en het geld in een levonden. en fe Groningen kolendamp m aan de Vismarkt te Donderdagavond twee die hun dochter een a. door kolendampver- t leven gekomen. De v, usteloze toestand naar overgebracht. komi tegenwoordig niet zelden niiiiiiniiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiji tfw-afyg&i-modeZ oofh dit jaah, j g,e.to£eteeïd liiiiiiiiiiiniiniiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiniiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiï SOMS betrap ik mijzelf, met enige schrik, op een stemming, die het beste weergegeven kan worden met de versregels van Willem Hessels. „De wereld schijnt daarbuiten stil te staan, Maar ik weet: het is een voortdurend afscheid nemen". Een voortdurend afscheid nemen: het ligt in de rede, maar wij willen er niet aan. Nauwelijks was de inkt opgedroogd van Henriëtte Bosmans' doodsbericht, of de krant meldde: Cor Ruys zal nooit meer voor ons optreden. En vlak daar op vangt een grote affiche mijn blik. Afscheidstournée van Jan Musch Néé, zeg ik tegen het leven, niet zo snel. Waarom moeten wij hem nu ook al missen voor het voetlicht? Er zijn zo weinig werkelijke gebeurtenissen meer in een winterseizoen: wat hip- en prik blijspelletjes, de schuim-ommelet van 'n society-stuk nu en dan: een waterig laf schoteltje, alles bij elkaar, wagrin als pièce-de-résistance af en toe he't optre den: stoer, klassiek, vitaal, van een of andere oudgediende in een of ander be legen, ouderwets maar menselijk stuk. Moeten wij volgende jaar nu ook al pra ten van; Toen wij Jan Musch voor het laatst zagen Laten wij niet teveel eisen. Er zijn er al zovelen, onverwoestbaer toegewijd, veel te vroeg „in 't harrenas gestorven". Gun Jan Musch de weelde van een rijke oude-dag, wat dwalen, wat genie ten, wat musiceren, wat regisseren, wat declameren misschien. Het is 'n hard beroep, dat van acteur. Altijd in touw, altijd op sjouw, veel ongerief nog meer ongemak: roofbouw op het ijzersterkste gestel. Werken en hoe als de gewone mens, uitge rust en opgedoft, op zijn zeven gemak ken in een comfortabele fauteuil, zich installeert om aangenaam bezig gehou den, met mate ontroerd en uitermate geamuseerd te worden. Reizen in hob belende autobussen, uren en uren lang, als diezelfde toeschouwer allang, tevre den of maar matig content over het aanschouwde, op één oor in het dons ligt. Repeteren bij naargeestig daglicht; achter de coulissen, in een snijdende tocht vaak, zich behelpen in bekrom pen kleedkamers. Werken en nog eens werken; studeren, zich concentreren, creëren zonder eind: schaven en vijlen en boetseren aan een figuur. AFSCHEIDSTOURNEE van Jan Musch ais Harpagon. Natuurlijk moest ik erheen, al was het om het herin neringsmateriaal af te ronden. Er zijn van die kostbare vakjes in de grote secretaire van het geheugen, die af en toe met vreugde en weemoed worden opengetrokken. Daarin liggen de extra kostbare herinneringen bewaard. Ce- drick Hardwicke als Puck in de Midzo- mernachtsdroom op een onwezenlijk schone maanlichte avond in het Lon- öense Open Air Theatre, midden in een zwijgend duister St. James Park: Else Mauhs als de koningin in Elisabeth, de vrouw zonder man; Annie van Ees als Nora in Xbsens Poppenhuis, Albert Bas- sermann als de dominee in Spoken het zijn indrukken, die door de vluch tigheid van duur niets verloren hebben aan diepte en emotie. Bij die reeks mag Jan Musch met ont breken: zijn naam alleen al heeft een aparte, markante klank. Jan Musch: kan het Hollandser, kan het eenvoudiger? Hoe weinig democra tisch is de natuur, ondanks al onze goe de bedoelingen. Zij kiest een volksjon gen met een naam vol goedige alledaags heid, zij begiftigt hem met een groot en fel talent en schenkt hem daarbij een vurige vitaliteit, een ijzeren wil en een brandende liefde tot dat vermaledijde, ondankbare acteursambacht. En na meer dan vijftiig jaar harde leerschool oo de voor, dat de Nederlandse vrouw, die het zich moeilijk kan permitteren een bontjas te kopen, zich een goed koper exemplaar aanschaft. Of het voor iedere vrouw wel geschikt is een bontmantel, welke momenteel vooral zo n opgang maakt, te dragen, valt te betwijfelen. Immers, het maakt de meeste dames gezetter dan ze reeds zijn, zodat de slanke vrouw er mee gebaat is Maar slank of niet slank, daarom bekommert men zich in ons land niet te veel en zo kan het ge beuren. dat heel wat vrouwen als gezellige beertjes inkopen gaan doen. Dat zou er nog mee door kunnen, ais de kleur niet op vallend was. Waarom niet een rustiger tint gekozen, welke bij het type past en waarmee men niet uitgetekendis HE lama-curl is onverslijtbaar en geheel ingesteld op het sportieve genre; warm en daardoor voor ons klimaat uitermate geschikt. Veelal ziet men het in het overbekende swagger-model dat dit jaar opnieuw getolereerd wordt. Wat de stoffen mantels betreft dus een uitkomst voor de portemonnaie. Stoffen swaggers ziet men veelal in geruite ontwerpen zoals b.v. bruin met zwart dat in het eerste gelid staat. Menige vrouw zal er afwijzend tegenover staan; de combinatie is meestentijds niet zo gelukkig ge kozen. Toch is het een feit, dat de lichte kleur bruin het alleraardigst doet in contrast met het zwart dat van zeer diepe tint is. Bij de overige wintermantels zagen wij veel gemêleerde stoffen, in hoofdzaak zwart, waarvan de mou wen laag ingezet zijn en dan over gaan in een vrij wijde bovenmouw, hetgeen aan de achterzijde het effect oplevert van een cape. In zeer bescheiden mate doet het bont als garnering van de winterjas zijn intrede. Niet zo vreemd, als men bedenkt, dat bijvoorbeeld de man chetten aan de onderzijde de kaal heid kunnen camoufleren. Het liefst echter gebruiken de mode-ontwer pers het bont als voering in plaats van zijde, welke minder warm aan doet. Indien de bontsoort van goede kwaliteit en vakkundig behandeld is, rangschikt men deze mantels on der de „twee-in-één" modellen. Dus beide zijden draagbaar, zodanig echter, dat de kraag en manchetten van de stoffen mantel bont hebben en de bontjas zonder garnering kan worden gedragen. Eveneens' tweezijdig draagbaar zijn de regenmantels. Niet zoals tot dus verre van hetzelfde materiaal, doch alleen van andere kleuren, maar gabardine en tweed. Zodat men dus een sportjas van tweed in een oogwenk kan omtoveren in een regenjas, wanneer Pluvius dreigt Zo'n regen- en tegelijk winterman tel kan practisch gelijk opgedragen worden en betekent maar één uit gave op de post „kleding". Al valt de prijs bij aanschaffing niet mee, toch is men voordeliger uit, dan wanneer men beide apart koopt. De illustraties geven de gedachten weer van de ontwerper Desses. Eerst de getailleerde stoffen man tel met de aparte kraag en verder de omslagdoek en de lange, brede shawls, noodzakelijke accessoires voor de kleedkast. planken neemt zij, de onbarmhartige moeder, hem glimlachend bij de hand en geleidt hem tot vlak voor het voet licht: Ziehier wat ik van hem gemaakt heb; de mus is tot een arend gewassen. Er hielp niets aan; ik moest Harpagon gaan zien, en mijn adem inhouden van bewondering. Doe het hem na, generatie van deze DOOR tijd, die met veertig al niet meer lopen kan vanwege het hart en met vijftig] op een bromfiets klimt. Vier jaren schei den hem van de tachtig, maar wie hem daar driftig in beweging ziet op het to neel, scheldend, jammerend, razend, dravend, dribbelend of schoppend, val lend en opstaand naar het uitkomt, met een stem die in de benepenste fluiste ring nog op de verste rijen verstaanbaar blijft die wrijft zich de ogen uit en verdenkt de burgerlijke stand van op zettelijke fraude. Hier stond, hier leef de een paar uur lang De Vrek, de mens geworden ondeugd van het meest zin loze, zielige egoïsme. Een figuur vol fijn genuanceerde overgangen, culmine rend in het huiveringwekkend gebaar van de verliefd graaiende vingers in 't koude, klinkende geld TOEN ik achter de coulissen met hem zat te pralen in zijn kleedkamer, trof mij te sterker na het klaterend applaus dat zojuist was verklonken, de weemoed van dit afscheid. Hier zat de grand old man, krachtig ondanks zijn tengerheid, in zijn eigen zwijgzaamheid alleen. Er was iets van een grootse trot se eenzaamheid in: de sterke ogen wa ren wat vermoeid. Het is ook een opgave, waarvoor hij de moeite en de omslag over heeft; op zo hoge leeftijd avond aan avond in de provincie, op allerhande toneel en met allerhande ongemak, week aan week met zoveel igloed en verve diezelfde veeleisende Harpagon te komen spelen. Weet het hem in dank af, provincie: en laat de zalen zo barstensvol en en thousiast zijn als wij, provincialen, maar maximaal kunnen opbrengen en dat zegt wat. Het is de laatste maal, dat u deze veteraan van een grote en sterke garde op de planken ziet staan. Meestal zullen we ons fruit rauw, wel schoongemaakt maar zonder verdere be werking eten; dit is immers het gemak kelijkst, het goedkoopst en dikwijls het lekkerst. Maar misschien wilt u er een enkele keer eens iets anders dan anders van maken. Daarom laten wij hier nog enkele recepten voor appel- en peren gerechten volgen. Vruchtenmengsel 250 g appelen en/of peren, 50 g krenten of blauwe rozijnen, sap van ongeveer een halve citroen of sinaasappel, ongeveer 45 g (5 eet lepels) bruine of witte basterdsui ker, (kaneel). De vruchten schillen en ontpitten. Ze in kleine blokjes snijden en deze met de rest van de ingrediënten vermengen. De massa een kwartiertje laten staan. Dan zo nodig nog suiker of citroensap toevoegen. Het mengsel geven met cus- tardvla, yoghurt, of droge rijst. Ook kan men het op brood of op een beschuit of als vulling van flensjes of gebak ge bruiken. Vruchtenmoesschotel 5 beschuiten, 30 g (2 eetlepels) boter of margarine, 15 g (1 eet lepel) suiker; 750 g appelen en/of peren, ongeveer 80 g (ruim 5 eet lepels) suiker, een theelepel ka neel, een weinig nootmuskaat; (vanillesaus) De beschuiten kruimelen, met de sui ker vermengen en in de boter of mar garine bakken onder steeds roeren. De vruchten schillen, van het klokhuis ont doen en met een bodempje water tot een vrij dik moes koken. Dit op smaak maken met suiker, kaneel en nootmus kaat. In een schotel een laag gebakken beschuit leggen, daarop de appelmoes. Vlak voor het opdoen de rest van de beschuit er op strooien. Het gerecht warm of koud geven met koude vanille saus. Bij het gebruik van peren minder suiker nemen en iets citroensap toevoe gen. De hertogin van Windsor, die in Parijs een modeshow bezocht, was vol bewondering voor het kleine, vlotte hoedje, dat haar door een mannequin werd getoond. Kweeperen-compote kg kweeperen, schil en sap van een halve citroen, 50 g (3 eet lepels) suiker. De kweeperen schillen, in vieren snij den en van het klokhuis ontdoen. Ze opzetten met zo veel water dat ze net onder staan en een half uur zachtjes koken. Dan suiker en citroensap en -schil toevoegen en de vruchten gaar ko ken (in nog ongeveer een uur). Een gedeelte van het kooknat afgieten, de rest binden met een papje van aardap pelmeel en water. Deze compóte kan men warm of koud geven. ■iiiiiiiiiiiiiiiiiiii I T hebt het kunnen lezen: een geluk- kige vrouw is in de Georgetown Universiteit te Washington ontslagen met een plasticventiel als hartklep. Dat is een zegen voor die vrouw en een hulde aan het materiaal „plastic", waarmede schijnbaar de grootste wonderen kunnen gebeuren. Gebruikt U al iets van plastic? Het is eigenlijk een onnozele vraag, want er is bijna geen vrouw, geen mens meer te vinden of men heeft wel eens een voorwerp aan een ander getoond en, zelf nog totaal verwonderd over al weer een nieuwe toepassing, gezegd: „Het is van plastic!" Wie ogen heeft, kan zien: plastic speldendoosjes, lepels, eierdopjes, bekers en borden, alsook: kluwen mandjes, de bekende kousenrollen voor berging van dure nylons, etui's voor ondergoed. Het is alles licht en gemakkelijk mee te nemen. En nu onze tips voor deze week: Plastic verovert de keuken meer en meer. Een „STRAPLESS-SCHORTJE" is een heerlijkheid. U zult merken, het is „zo-af, zo-aan". Door een gebogen, dunne staaldraad, wordt het om het middel vastgehouden en ook het boven stuk is op een paar plaatsjes verstevigd. Bedenk, geen afgetrokken banden meer! Geen vuil schort, want plastic is afwasbaar! DOUCHEMUTSEN van f 1.25 her inneren ons aan de eerste badmutsen. Maar vooruit dames, een vrouw doet toch immrs heel wat om. haar kapsel te beschermen. Men behoeft er onderde douche ook niet zó flatteus uit te zien, het U niet schelen om als „Rood kapjes Grootmoeder" in bed te liggen, dan kan uw haar, door middel van deze muts ook de dag nadat U bij de kapper bent geweest, nog onberispelijk zitten. Maar het toppunt van alles is: de HOEDENDOOS van plastic. Licht en fleurig en zowel voor huis- als reisge- bruik. Prijs f 5.75. Bij regen op reis Uw nieuwe hoedje kan mee zonder een spoor van bruut geweld te ondervin den. Hebt U op de thuisreis mooi weer, dan doet U de hoedendoos onder in de koffer, want zij is opvouwbaar. IliillIBP. Laat uw breiwerk geen prooi van de motten worden. Koop uitsluitend ge Hit TIMiseerde, motvrlje wol. (Advertentie. Ing. Med.) EN nieuwe herfst, een nieuw geluid! Het gaf allemaal veel te doen en te De kappers hebben de kleur grijs denken en er bleef geen tijd over om zich nu eens ernstig af te vragen: „Is het zo vreselijk om grijs te worden of te zijn? Waarom wil ik tegen wil en dank blond blijven? Voor mijn man, mijn kroost of voor mezelf?" GRIJS telt sinds kort als kleur mee net zoals blond of kastanjebruin. De kapper, die zich die wijsheid Blondslank-schateren-rennen of Grijs - mollig - gezellig - rust IGeen' ruwe handen, «chrale huid, ruws lippen met (Advertentie, Ing. Med.) ontdekt. Blond, bruin, rood, zwart, desnoods geel, het was alles toe laatbaar, maar om grijze haren te be zitten was in hun deskundige ogen tot nu toe een onvergeeflijke fout. Sinds kort, sinds de nieuwe haarmode op het Rokin getoond is, is een grijs kapsel „Ia crème de la crème". Grijs worden, erger nog grijs zijn, was voor veie vrouwen de schrik van haar leven. Men speurde nauwkeurig naar een zilveren draad tussen het bruin en blond, men was druk in de weer met allerlei middeltjes I om het vreselijke I „oud te lijken" zo lang mogelijk te ver- heeft eigen gemaakt, is een engel schuiven. Men streed een stille strijd van een man en stelt de vrouwen niet tegen toegeworpen blikken, een ontac- steeds voor het dilemma: haar verven tisch woord, tegen eigen twijfel en on- of niet. Noch uw man. noch uw kinde zekerheden. Men klampte zich vast aan ren zeggen dat u grijs „moet" of „niet gezegden als: „Je bent zo jong als je je mag" zijn. Werkelijk, die kleur is voor voelt" of „Life begins at forty", hen niet zó belangrijk. Zij zeggen lie- .J ver: „Wat lach je toch altijd blij" of „Mijn moeder is maar zelden echt boos". En voor uzelf? Het is zo, blond hoort bij jong. Het hoort bij rennen over een hockeyveld, bij zuchten over meetkun desommen. Het hoort ook bij wat gegie chel om „niets" en bij vriendelijk blo zen bij een complimentje. Eerlijk gezegd voelen wij toch niet veel meer voor dat rennen en die som- menmakerij vinden wij te vervelend om er blond voor te willen zijn. Te lachen om „niets" heeft het leven ons verleerd en dat laatste, och, een rozig kleurtje staat ook onder grijs niet kwaacl. De benauwenis alles te moeten doen wat bij blond hoort, kan nu rustig van ons afvallen. De reeks woorden: blond- slank-vluchtig-schateren-rennen kunnen worden vervangen door grijs-mollig-ge- zellig-luisteren-rust. Het maakt het le ven plotseling veel aangenamer nu je weer gewoon degene kunt zijn, die je feitelijk bent. Een leven met weinig zorgen over d&t wat toch niet vast te houden is en het geeft daarbij een zee van tijd. Het maakt je zo blij dat je haast weer om „niets" zoudt kunnen lachen. En dat allemaal omdat een grij ze haarlok mode is geworden. H- Gaat het alleen maar om gedeelte lijke bedekking, doet U dan een keuze uit: vingers, handschoenen, halve, en hele mouwbeschermers. Een paar halve mouwbeschermers voor f 0.50. Wilt U twee japonmouwen geheel voor spatten vrijwaren, dan moet U dat iets meer waard zijn. Wat zegt U van een leuke gekleurde BOEKOMSLAG, waarvan de prijs f 1.95 is? U betaalt iets meer als U er twee hengsels aan wilt hebben, zodat het een tasje is dat U aan Uw arm kunt hangen. Dit alles staat tot Uw dienst, MevrouwPETRA DEHALVE de over de gehele wereld D vermaarde Dionne-vijfling, in Cana da, loopt er ook in Argentinië een vjjfe ling rond. De vijf spruiten, twee jon gens en drie meisjes, zijn door hun va ler, de fabrikant Franco Diligenti, „om redenen van discipline" naar vijf afzon derlijke kostscholen gestuurd. Vader Di ligenti is er steeds in geslaagd zijn vijf kinderen aan de publiciteit te onttrek ken. „Zij werden een steeds ernstiger probleem", zo motiveerde de fabrieks eigenaar zijn maatregel. „Hun geest van samenwerking, op zichzelf een prachtig iets, was juist iets teveel voor hun moe der en mij, hun onderwijzers en de be dienden. De vijf waren niet meer toe gankelijk voor corrigerende invloeden van buitenaf en als één man keerden za zich tegen de maatregelen die soms ge nomen moesten worden. Zo hadden ze alle vijf precies dezelfde toekomstplan nen. De vijf kinderen komen thans enkele keren, tijdens de weekends, bij elkaar. Hun vader gaat dan met hen wandelen, doch nimmer met alle vijf tegelijk. Hij neemt er meestal slechts twee of drie mee. De twee jongens, Franco en Car los, hebben elkaar slechts één keer in de afgelopen twee maanden ontmoet. Dat was toen hun scholen tegen elkaar moesten uitkomen in een voetbalwed strijd. Vader Diligenti is van plan de kinde ren jaren van elkaar verwijderd te hou den. bij allerlei verkoudheden. Wonderiijk zoals dót helpt! V o 6 r Va der, Moeder en Kind (Advertentie, Ing. Med.) \TAN de tien vrouwen zullen er zeker negen zijn, voor wie het aan schaffen van een nieuw japonnetje altijd een evenement betekent. Heel wat étalages moeten be keken, heel wat stoffen bevoeld en gekeurd wor den, vóór de keuze defini tief vaststaat. En vooral het model zal vele hoofd brekens kosten! Heeft u nog geen besluit geno men? Dan is het hier af gebeelde japonnetje mis schien iets voor u. Het heeft de wat afzakkende schouderlijn en de om de ellebogen wijde drie kwartmouw, die dit sei zoen de aandacht trek ken. In plaats van een figuurnaad heeft het voorpand een ivgestikt plooitje, dat zich voortzet in de rechte rok met de iets uitstaande zakken. Een model, dat zich even goed leent voor een wol len als voor een zijden stof. Men heeft ervoor nodig ca. 2 m van 140 breed. Het beleg kunt u desge wenst aan het voorpand knippen. U stikt x op o vallend het plooitje in de voorpanden, vouwt het beleg naar binnen en brengt de knoopsgaten aan. In het rugpand de figuurnaadjes stikken, zij- en schoudernaden sluiten en de halsrand tot het tekentje tussen het boordje zetten, dat van dubbele stof met een lin nen inlegsel gemaakt is. De onderkant van de mouw voorziet u van coupenaadjes, waarna u hem nai het sluiten van de mouwnaad licht inge- rimpeld tussen de dub bele stof van de manchet naait. De mouw wordt naad op naad vallend in gezet. In de voorbaan maakt u de plooitjes, naait de met een stippellijntje aangegeven voeringzak tegen de zakrand en ver bindt dan voorbaan en zak met het heupsïuk. In de achterbaan de figuurnaden stikken, de zijnaden sluiten en de rok met het lijfje verbin den. In de linkerzijnaad maakt u een taillesplit met trek- of drukknoop- 2630. V5 n a; 4- i X 1 f 5 P 30. \vx. m vs 39 VV.Vf /i'/t Si. O. Y. /3 *3. JS. V3. /V./6. MOUW Xf H voe ring 'O X/.XS.3X. S. /3 /<9 XV 303S.VX. 20 O.XV. |f!ANCHET~U O. /5 BOORDJE HEUPSTUK rJ O- IV. sluiting. Vindt u de rok te nauw, dan kunt u heel goed mid denvoor een die pe plooi aan brengen. H- Het kleine fi guurtje toont u, dat het bij deze aparte mouw inzet helemaal niet gek is, de mouwen van an dere stof te ne men. Een oplos sing dus voor een jurk met aangeknipte korte mouwtjes die u graag door langere vervan gen zoudt heb ben. U ziet hier bij tevens, dat het ook aardig staat, de knoop- sluiting tot aan de hals te ne men. Desnoods maakt u ze zo, dat u de hals open en geslo ten kunt dra gen. ir- jfc ar •d, &n a- m fd K- r- 18 Bt e- in n Ir n a 3™ d u t n d s t s 1 1 i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 7