Zuid-Afrika maakt een industriële
revolutie door
LAATSTE
NIEUWS
Productie steeg in een kwart eeuw
tot het tienvoudige
Iedere mens gebruikt in zijn leven
driehonderd bomen
SCHEEPV AARTBERICHTEN
snakt
■adem!
BddsYROOP
WEK DE GAL
IN UW LEVER OP
Nazi-gezinden vormen nu
^nationale groeperingen"
Grote invloed op de
rassenkwestie
Behoefte aan hout is groter dan de productie
Herbebossing en proeven
met kruisingen
Oostberlijnse jongere"
in hulppolitie
Kind door vrachtauto
overreden en gedood
Wervelstorm teistert de
Philippijnen en Annam
DONDERDAG 80 OCTOBER 1982
Politie in Neder-Saksen
slaat toe
De politie in Neder-Saksen heeft
Maandag en Dinsdag een nieuwe actie
Ondernomen tegen dé nieuwe nazi's, die
er van verdacht worden na de ont
binding der socialistische rijkspartij
plaatselijk nieuwe groepen te willen
vormen. Zij heeft huiszoeking gedaan
bij tal van personen, die zich voor
„nationale groeperingen" candidaat
hebben laten stellen. Voor de op 9
November te houden gemeenteraads
verkiezingen hebben zich al vele leden
der S.R.P. georganiseerd in dergelijke
groepen, die plaatselijk verschillende
namen dragen en bij voorkeur geen
candidaten stellen, die reeds als neo
nazi's bekend zijn.
In Basoetoland is een organisatie
van inheemsen pgericht, welke zich
verzet tegen opneming van het gebied
in de Unie van Zuid-Afrika. De Unie
heeft hierom herhaaldelijk gevraagd,
maar Engeland heeft zijn toestemming
afhankelijk gesteld van de goedkeuring
door de Basoeto's.
als men rekening houdt met de gerin
gere koopkracht van het geld blijft dit
een indrukwekkende stijging. De be
kende economist dr H. J. van Eek heeft
becijferd, dat het werkelijke nationale
inkomen gedurende de jaren 19401900
gestegen is met ongeveer zestig pro
cent.
Zwarte fabrieksarbeiders.
TN 1926 waren er in de industrie werk
zaam 75000 blanken en 117000 zwar
ten. Thans: 220.000 blanken en 410.000
zwarten. In 1926 werd er aan lonen
uitbetaald: aan blanken 16 millioen
Pond, aan zwarten 5 millioen Pond.
Thans: aan blanken ongeveer 100 mil
lioen Pond, aan zwarten ongeveer 50
millioen Pond.
De blanke industrie-arbeider ver
diende in 1938 gemiddeld omstreeks
f 2350 per jaar. De zwarte arbeider ver
diende in hetzelfde jaar gemiddeld
f 450. Tien jaar later, in 1948 dus, wa
ren deze gemiddelde inkomens f 4365
en f 1053. De stijging in gemiddelde
inkomsten bij de „kleurlingen" (de
groep van gemengd ras, die vooral aan
(Van onze correspondent in Kaapstad.)
|N ZUID-AFRIKA VOLTREKT zich een industriële revolutie. Overal hoort en
leest men bet en hoe dikwijls die waarheid ook al herhaald is. toch vrees ik
dat zij niet op de juiste waarde wordt geschat. De industriële revolutie in
Zuid-Afrika is een roman, niet minder boeiend dan die van de Grote Trek,
of die van de diamant- en goudvondsten. Maar zij is veel méér dan alleen
een boeiend verhaal over de snelle ontwikkeling van een land, dat tachtig jaar
geleden nog een uitsluitend agrarische economie kende, dat een kwarteeuw
geleden nog vrijwel geen andere industrie had dan die van het goud en de
diamanten en dat thans vijf en twintig jaar na de Introductie van de eerste
„beschermende" wetgeving een industrieel productiecijfer van 800 millioen Pond
Sterling heeft bereikt.
rtE industriële revolutie heeft in
Zuid-Afrika niet alleen de nationale
economie'veranderd, zij heeft een wij
ziging in het volksleven gebracht, die
men nog maar tenauwernood kan ana
lyseren. En zij zal, hoe men het ook
keert of wendt voortgaan met het aan
brengen van veranderingen in bijna
alle sectoren van het leven.
VfOOR wat het economisch aspect van
de verandering betreft dient men
eerst te beseffen dat er tot 1925 van
enige industrie van betekenis- (afge
dacht van het mijnwezen) geen
sprake was. Totdantoe hadden de lei
dende en regerende kringen de mening
verkondigd, dat Zuid-Afrika nooit een
industrieel land zou kunnen zijn, dat
het land er zich het beste toe kon blij
ven bepalen, ruw materiaal te produ
ceren en dat uit te voeren naar Enge
land, waar men er dan de eindproduc
ten van maakte.
Men beweerde zelfs, dat een eigen
industrie de kosten van levensonder
houd zou opjagen en de lasten, die de
bevolking moest dragen, zeer zou ver
zwaren. Men beweerde, dat een eigen
industrie de eerste jaren beschermende
wetgeving noodzakelijk zou maken
(hetgeen juist was) en dat, als gevolg
daarvan, de toevloed van Brits kapitaal
zou stokken (hetgeen onjuist bleek te
zi.in).
De nationalistische regering, die in
1924 het roer van het schip van Staat
hield vaagde die bezwaren en angsten
weg en maakte beschermende wetten
óm de opkomst van een eigen industrie
te bevorderen.
Fantastische groei.
BE gevolgen waren fantastisch! Een
paar productiecijfers uit de laatste
kwarteeuw zullen dat het duidelijkst
commentariëren. In 1925 was de pro
ductie 84 millioen Pond. in 1939 200 mil
lioen Pond, in 1943 was zij reeds 580
millioen Pond, in 1949 steeg zij tot 675
millioen Pond en in 1951 bepaalde zij
het recordcijfer van 800 millioen Pond.
In de betrpkke'.ijk korte periode van
iets meer dan vijf en twintig jaar klom
de productie van de jonge industrie
dus van 84 tot 8080 millioen Pond. Of
wel: zij vertienvoudigde haar resulta
ten. Als dat geen industriële revolutie
mag heten, wat dan wel?
Dit is nog maar één kant van de
zaak. Een andere zijde krijgt men te
zien, als men de cijfers van het na
tionale inkomen in ogenschouw neemt.
In 1912 was het omstreeks 131 millioen
Pond. In 1939 was het geklommen tot
40C millioen Pond en thans is het reeds
ver boven de 800 millioen Pond. Ook
de Kaap wordt gevonden) was nog
sterker, namelijk f 850 tot f 1750.
Hieruit valt te leren, dat de stijging
van inkomsten bij de gekleurde bevol
kingsgroepen sterker was dan bij de
blanken. En zulks terwijl de sterke
uitbreiding van de industrie het nood
zakelijk maakte om vele naturellen (als
ongeschoolde arbeiders) te werk te
stellen, die nog nooit met de blanke be
schaving in aanraking waren geweest.
Zal Zuid-Afrika ten eeuwigen dage
zijn industrie kunnen drijven op goed
kope „zwarte" arbeid! Het antwoord
ligt voor de hand. Het zal deze bedrijfs-
politiek nog lang, misschien zelfs nog
zéér lang kunnen volgen, maar onher
roepelijk komt eens de dag, dat er tus
sen de lonen van de blanken en zwar
ten een aanzienlijk kleiner verschil zal
liggen.
Ironie der geschiedenis.
LIET is de ironie van de geschiedenis,
dat de nationalistische regering, die
de industriële revolutie over Zuid-
Afrika deed losbarsten (volkomen te
recht en volstrekt in het belang van het
land!) daarmee tegelijk alwéér een
nieuw probleem schiep in het kader
van het rassenvraagstuk. Dit wordt
duidelijk, als men de groeiende aan
tallen van zwarte industriële werkers
vergelijkt met die van de blanken en
de aldus verkregen verschillen in per
centages uitdrukt. In Kaapland waren
in 1939 13.9 percent van de industrie
arbeiders zwarten; in 1949 was dit per
centage reeds 23. In Zuidelijk Transvaal
groeide hun aantal gedurende dezelfde
tien jaren van 57 tot 60,4 percent, in
Durban van 41 tot 50 en in Port Eliza
beth van 24 tot 34 percent.
In de jaren 1948 tot 1951 nam het
totale aantal industriearbeiders met 13
percent toe; de toename van blanken,
alléén bedroeg echter slechts 4 pereent.
Geleidelijk aan zal men dus een zo
danige ontwikkeling zien, dat naast
iedere blanke arbeider, die door de fa-
briekspoort stapt, drie zwarten naar
binnen gaan.
THE COMING AGE OF WOOD" „Het komende houten tijdperk" is de
titel van een nieuw, in vakkringen zeer bekend geworden boek van de
vroegere secretaris-generaal van het „Comité International du Bois", Egon
Glessinger. De schrijver onthult daarin zijn mening, dat de mensen nog lang
niet voldoende gebruik maken van het bos als een van hun waardevolste
bezittingen. Tegenwoordig gebruikt men al naar gelang van de „houten levens
standaard" der volkeren in Amerika per jaar 1.5 ton hout per hoofd der
bevolking, in Europa 0,6 ton en in China nog niet eens 25 kilogram voor het
grootste gedeelte echter voor verwarmingsdoeleinden, waarbij het nuttig gebruik
van het hout slechts 20 pet. bedraagt. Alle bewoners der aarde samen verbranden
per jaar een bos van meer dan tweemaal de oppervlakte van geheel Nederland.
wassen zijn en de stand van vóór de
oorlog weer bereikt is.
Nu hebben houtexperts van de Ver
enigde Naties uitgerekend, dat niet
eens het betrekkelijk woudrijke Euro
pa ziju eigen toenemende behoefte
meer kan bevredigen; bijna drie mil
lioen kubieke meter bedraagt het jaar
lijkse tekort. Dat zijn onhoudbare toe
standen en de enige oplossing is het
gebruik van de kostbare grondstof hout
voor verwarmingsdoeleinden radicaal
te beperken. Anders loopt men gevaar,
dat net als bij de woudverwoestingen
in de Apennijnen de hellingen door
erosie kaalgevreten worden en over
stromingen als de catastrophe in de
Povlakte ook andere Europese gebie
den zullen teisteren. Bossen en berg
hellingen zijn niet alleen een goede be
scherming tegen lawines; de humus
van de bosgrond absorbeert ook het
smeltwater in het voorjaar, waardoor
overstromingen vermeden en een ge
regelde watertoevoer voor de rivieren
het gehele jaar gewaarborgd wordt.
Het is niet in de laatste plaats te wij
ten aan het hoge percentage gevelde
bomen, dat de waterstand van de
meeste Europese rivieren jaar in jaar
uit geringer wordt.
Bomen naar maat
TN Duitsland heeft men dit gevaar in
gezien en energieke maatregelen ge
nomen om dit tegen te gaan. Van jaar
tot jaar werd het aantal gevelde bo
men verminderd, ondanks de eisen
van de bouw-industrie; in 1952 be
draagt het in verhouding tot het vorige
jaar (137%) nog slechts 117% van de
normale groei Behalve de herbebos
sing van de kaal gevelde gebieden zul
len uitgestrekte woeste gronden, naar
schatting ongeveer 500.000 hectare
eveneens bebost worden. Daarbij speelt
de aanplant van populieren een grote
rol; sinds het einde van de oorlog heeft
men per jaar ongeveer 8 millioen po
pulierenboompjes geplant, vooral de
zeer taaie en voor vele doeleinden
bruikoare „Populus regenerata". Goe
de ervaringen heeft men ook opgedaan
met kruisingen, waarbij zaad voor
„veredelde bastaarden" gewonnen
werd, waarvan men een tweemaal zo
snelle groei en gladde kaarsrechte
stammen verwacht. Voor deze „bo
men naar maat" heeft men in de buurt
van Hamburg een proefplantage inge
richt; met dit idee houden zich ook
Amerikaanse en Zweedse onderzoekers
al jaren lang bezig.
Overal heeft men een begin gemaakt
om de sterk gedunde wouden weer te
bebossen en zo mogelijk uit te breiden:
In Italië zijn sinds 1948 werklozen in
formele „herbebossingsbrigaden" aan
het werk, in Aequatoriaal Afrika wordt
dit door inboorlingen gedaan onder
leiding van Europese houtvesters,
Rusland wil binnen 15 jaar een opper
vlakte van meer dan 6 millioen hec
tare voorzien van beschermende woud
gordels. de Chinezen zijn met een der
gelijk gigantisch project in de woestij
nen van Mongolië begonnen. Men mag
dus zeggen, dat het „houten tijdperk"
aangebroken is en overal verheugende
aspecten biedt.
VOLGENS een Amerikaanse statis
tiek'gebruikt ieder mens in de loop
van zijn leven minstens 300 bomen van
gemiddelde grootte, om huizen te bou
wen, meubels te maken, papier, luci
fers en textiel te fabriceren en zijn
huis te verwarmen. „Hout is veel te
waardevol om het te ver,branden!
luidt het devies van Glesinger; „het
is veel belangrijker er bouwstoffen,
textielvezels. kunsthars, benzine, cel-
stof en nog duizend andere dingen van
te fabriceren, waaraan thans nog over
al op de wereld gebrek bestaat.
De oorlog en de na-oorlogstijd heb
ben de bossen geweldig gedecimeerd.
De bosrijke landen, zoals Zweden en
Rusland, waar nog meer dan, of bijna
de helft van het totale oppervlak door
bossen bedekt is, zijn zeldzaam gewor
den. In Oostenrijk zijn de bossen tot op
37% van de totale oppervlakte ver
minderd, in Duitsland tot 27%, in de
Verenigde Staten tot 26%) en in
Frankrijk tot 19%. Het houtverbruik
der volkeren neemt echter van jaar
tot jaar toe. De rector van de Oosten
rijkse Landbouwschool prof. dr Flat-
scher, heeft uitgerekend, dat de aarde
per jaar 1600 millioen kubieke meter
hout oplevert, doch de jaarlijkse be
hoefte ongeveer 2200 tot 2600 millioen
kubieke meter bedraagt. Daardoor
wordt er gemiddeld in de hele wereld
per jaar ongeveer 50% meer geveld
dan de toeneming bedraagt. Als dit zo
doorgaat, voorspelt de Oostenrijkse
expert, dan zullen over een halve eeuw
alle houtvoorraden van de gehele we
reld op Zijn!
Het bos moet gered worden!
HET ffos moet gered worden". Deze
eis wordt dan ook in alle landen
door deskundigen op dit gebied steeds
dringender gesteld. Het beboste opper
vlak van Oostenrijk is in de laatste
15 jaar met 90.000 hectare verminderd,
waarvan meer dan 60.000 in Beneden
Oostenrijk. In Duitsland bedraagt de
vermindering ongeveer 200.000 hectare,
waarvan de herbebossing in 1953 vol
tooid zal zijn maar het zal nog 30
jaar duren, eer de jonge boompjes vol-
De premier van India, Pandit Nehru (met donkere jas), bracht een bezoek
aan kinderen in een lepra-kolonie te Assam.
Schoolkinderen verdronken
tijdens uitstapje
Op de rivier de Sal is een oude boot,
waarmee 65 schoolkinderen uit Aara-
caju in de Braziliaanse staat Sergipe
een uitstapje maakten, gezonken. 28
kinderen verdronken, de overige kon
den door vissers worden gered.
Het operagebouw te Nimes (Zuid-
Frankrijk) is Maandagavond door brand
geheel verwoest. Het werd 150 jaar ge
leden gebouwd en was verzekerd voor
120 millioen francs (ongeveer 1,25 mil
lioen gulden).
In allerijl worden verse Franse troepen per vilegtuig naar het gebied van
^de Zwarte Rivier gedirigeerd, waar de grote slag tussen drie Vietminh-
divisies en de Franse troepen ieder ogenblik wordt verwacht.
Aagtedijk, 28-10 van Norfolk te New
York Aalsum, CalcuttaR'dam, 28-10
n.m. te Suez Alphacca, Buenos Aires
New York, 28-10 n.m. te Bahia Altair,
R'damPorto Alegre, 28-10 n.m. te Re
cife Arendskerk, JapanR'dam, pass.
28-10 v.m. Finisterre naar Antwerpen
Argos, 28-10 n.m. van Napels naar Volos
Alamak, 29-10 van Hartapoint naar
Bahrein Aludra, R'damCalcutta, 29-10
te Port Said Alchiba, MontevideoR'
dam, 28-10 van Recife naar Antwerpen
Algenib, Buenos AiresR'dam, pass. 29-10
v.m. Madeira naar Antwerpen Alnati,
Buenos AiresR'dam, 28-10 n.m. van Pa-
ranagua naar Santos Amstelkroon, A'
damIndonesië, pass. 29-10 Perim naar
Belawan Bali, 29-10 van Indonesië te
A'dam Bantam, Java—New York, 27-10
van Halifax naar Boston Boskoop, Peru
—A'dam, 28-10 te Antwerpen Baarn,
ChiliA'dam, 28-10 van R'dam naar Bre
men Breda, A'damZuid Pac. Kust,
28-10 n.m. van Laguaira naar Curasao
Caltex Utrecht (t), 28-10 van R'dam naar
Sidon Ceronia (t), 28-10 van Shellhaven
te A'dam Corilla (t), Singapore—Bom
bay, pass. 28-10 Ceylon Dongedijk,
29-10 v.m. van Antwerpen te R'dam
Gaasterkerk, AustraliëR'dam, 29-10 te
Antwerpen Groote Beer, R'dam—Hali
fax, 28-10 920 mijl oost ten noorden van
Kaap Race Hathor, A'damMiddel
landse Zee, 28-10 n,m. te Lissabon He
lena, 28-10 van Philadelphia te New York
Hercules, 28-10 van Mersin naar Pa
lermo Hoogkerk, 29-10 van Bombay te
Colombo verwacht Ittersum, 12 of
13-11 van Lulea te Mobile verwacht
Tndrapoera, 28-10 van Surabaja naar Ma
kassar Japara (KRL), New YorkCal
cutta, 28-10 van Spezia naar Beyrouth
Laagkerk, 28-10 van Antwerpen te R'dam
Lindekerk, 29-10 van R'dam te Antwer
pen Lissekerk, 28-10 n.m. van R'dam
naar Perzische Golf via Genua Laren-
berg, 29-10 van R'dam te Bari verwacht
Luna, 28-10 van Izmir te Kalamata
Laertes, IndonesiëA'dam, 28-10 n.m.
dwars Socota naar Aden Maasdam,
28-10 van R'dam te New York Mapia,
New YorkIndonesië, pass. 28-10 n.m.
Perim naar Penang Marissa (t), 28-10
van Kaapstad naar Durban Merwede,
R'damHouston, 3-11 te Charleston ver
wacht Nigerstroom, A'dam—W.-Afrika,
29-10 v.m. van Bordeaux naar Dakar
Nieuw-Amsterdam, 28-10 van Havanna
naar New York Ootmarsum, Jackson
villeR'dam, 29-10 v.m. van Antwerpen
Oranjestad, 28-10 van Cristobal naar
A'dam via Aruba Orion, 28-10 van Ca-
vala te Saloniki Papendrecht (t), Ras
TanuraLe Havre, pass. 28-10 Finisterre
Parkhaven, Buenos AiresAntwerpen,
31-10 te Las Palmas verwacht Phron-
tis, 28-10 van Makassar naar Surabaja
Poseidon, 31-JO van A'dam te Curagao
verwacht Prins Frederik Hendrik, R'
damChicago, 28-10 te Toronto Roe
pat, A'damIndonesië, 28-10 n.m. van
Colombo naar Belawan Ruys, Zuid-
AmerikaJapan, 29-10 te Manilla
Rotti, IndonesiëA'dam, 29-10 te Suez
Rijndam, vertr. 29-10 ca. 14 uur van R'
dam naar New York via Le Havre naar
Southampton en Halifax Sibajak, R'
damWellington, 28-10 850 mijl noord
oost van East Cape (n. Eil. n. Zeeland)
Straat Banka, 29-10 van San Francisco
do Sul te Montevideo verwacht Su
matra, JavaA'dam, 29-10 v.m, van Co
lombo naar Aden Salatiga, Seattle
Calcutta, pass. 28-10 Marianen naar Ma-
Oostberlijnse jongemannen van ze
ventien jaar en ouder zijn opgeroepen
om, met ingang van gisteren, dienst te
nemen in „hulp-politie-eenheden",
wier taak wordt omschreven als „het
beschermen der bezittingen van staat
er. volk".
Westerse waarnemers te Berlijn zijn
van mening dat deze „hulp politie-een-
heden" de eerste militaire formaties
zullen zijn van een Oostduitse weer
macht.
V.S. heeft nieuw vliegtuig
voor vliegdekschepen
De „Douglas A-3d'\ een nieuw Ame
rikaans zwaar straalvliegtuig met
schuin achterwaarts gerichte vleugels
heeft in Californië zijn eerste vlucht
gemaakt. Men noemt dit toestel het
grootste, dat ooit voor operaties van
vliegdekschepen is gebouwd. Het is
gebouwd voor snelheden tussen 1000
en 1100 km per uur.
Schout bij nacht Combs verklaarde,
dat de A-3 het werkingsbereik van de
Amerikaanse vliegdekschepen zou
vergroten en dat het zonder bescher
ming van jachtvliegtuigen aanvallen
zou kunnen ondernemen op vijandelij
ke onderzeebootbases en havens.
nilla Stad Dordrecht, yerm. 29-10 van
Sagunto naar R'dam en Vlaardingen
Stad Maassluis, 2"%10 n.m. van Kirkenaes
naar R'dam en Vlaardingen Stad Maas
tricht, verm. 29-10 van Lulea naar R'
dam en Vlaardingen Salawati, New
YorkIndonesië, 29-10 te Madras Sla
mat, ,28-10 n.m. van Cheribon te Sema-
rang Sominelsdijk, R'damGolf van
Mexico, 28-10 van Lissabon naar Ha-
vsnna Talisse, 28-10 n.m. van Sura
baja naar Balik Papan Tawali, 28-10
ven Padang naar Belawan Thalatta
tt), 29-10 van Banias te Thameshaven
Tjipanas, Aost-AfrikaJapan, 29-10 te
Port Swettenham Veendam, New York
—R'dam, 28-10 430 mijl west van Scillys
naar Southampton Waterman, R'dam
Wellington, 29-10 te Papeete Weltevre
den, Tandjong PriokR'dam, 28-10 17 uur
te Genua -« Westland, A'damBuenos
Aires, pass 28-10 Kaap Vilano naar Las
Palmas Woensdrecht (t), Curasao—
Mena el Ahmadi, 28-10 n.m. te Suez
Zaan, 28-10 van Kopmansholmen naar
A'dam of Zaandam Zuiderkruis, 28-10
van A'dam naar Kaapstad Zijpenberg,
14-11 van Narvik te Mobile verwacht.
naar*
Uw luchtwegen zijn
door slijm verstopt. Los
dat gevaarlijke slijm
op met de krach*
tig werkende
(Advertentie. Ing. Med.)
ERNSTIG BUSONGELUK IN
ZUSD-DUITSLAND
Drie personen zijn gedood en acht en
dertig gewond, waarvan achttien ern
stig, doordat in de omgeving van Kai-
serslautern (Z.-Duitsland) een autobus
in volle vaart tegen een boom reed. De
chauffeur kreeg slechts lichte kneuzin
gen. Hij zeide dat de stuurinrichting
plotseling vast zat.
Meer parlementsleden in
West-Duitsland
De Westduitse regering wil de Bonds
dag voorstellen, het aantal parlements
leden volgend jaar van 402 tot 500 te
verhogen met het oog op de toenemen
de werkzaamheden der parlementslecjen
in internationale organen. De bonds
regering heeft zich uitgesproken voor
behoud van .het gemengde kiesstelsel,
dat ook in 1949 werd toegepast.
De procedure zal zodanig worden ge
wijzigd, dat de regeringspartijen een
gesloten front tegenover de sociaal
democraten vormen.
De Amerikaanse luchtmacht
opent kantoor in Brussel
De Amerikaanse luchtmacht heeft te
Brussel een kantoor gevestigd voor het
sluiten van contracten voor weten
schappelijk onderzoek op het gebied
van de vliegtuigbouw in West-Europa.
Het nieuwe bureau, enig in zijn soort
in Europa, zal tevens toezien op de
naleving der gesloten contracten.
VERVANGINGSORGANISATIE S.R.P,
OP KIESLIJSTEN?
Het ministerie van binnenlandse
zaken van Neder-Saksen heeft 57 ver
enigingen van kiezers van de lijsten
voor de op 9 November te houden ge
meenteraadsverkiezingen geschrapt.
Volgens het ministerie worden deze
verenigingen er van verdacht vervan
gingsorganisaties van de onlangs ver
boden Socialistische Rijkspartij (SRP)
te zijn.
DE KABINETSFORMATIE IN JAPAN
De Japanse premier, Josjida, heeft
Woensdag een eerste lijst van benoe
mingen voor zijn nieuwe kabinet be
kend gemaakt. Op de lijst komen de
namen voor van zes ministers, die niet
in het vorige kabinet zitting hadden,
en van zeven, die tijdens de bezetting
niet aan het politieke leven mochten
deelnemen.
De geallieerden hebben tot dus
verre reeds 172 Duitse oorlogsmisdadi
gers vrijgelaten. Er bevinden zich nog
548 in verschillende gevangenissen.
Hierbij zijn niet gerekend de zeven in
Spandau en een aantal in Oost-Duits-
'and.
Het tweejarig zoontje van de familie
Smit uit Grootebroek kwam gisteravond
om half zes al spelende onder een zich
in beweging zettende vrachtauto met
aanhangwagen. Het kind werd op slag
gedood.
De Provinciale Ziekenhuizen
Op de Provinciale begroting voor '53
zijn o.m. de volgende bedragen uitge
trokken: f 25.000 wegens kapitaalver
strekking aan het Provinciaal Zieken
huis nabij Santpoort voor buitengewone
werken; f 15.000 wegens kapitaalver-
strekking aan het Provinciaal Zieken
huis „Duinenbosch" te Bakkum voor
buitengewone werken; f 5000 wegens
kapitaalverstrekking aan het Provin
ciaal Ziekenhuis te Medemblik voor
buitengewone werken.
Mr Sfikker biedt zijn
geloofsbrieven aan
De Nederlandse ambassadeur in En
geland, mr D. U. Stikker, heeft Woens
dag in Buckingham Palace zijn geloofs
brieven aan koningin Elizabeth aange
boden. Hierbij waren tegenwoordig de
Britse minister'van buitenlandse zaken,
Eden en leden van de Nederlandse am
bassade in Londen.
MR. POS LEIDT SURINAAMSE
RTC-DELEGATIE
In plaats van mr dr J. Buiskool is tot
vooAutter van de RTC-delegatie van
Suriname benoemd mr dr R. Pos, thans
vertegenwoordiger, van Suriname 'in
Nederland. De secretaris der delegatie,
mr S. Emanuels, thans minister van fi
nanciën, is benoemd tot gewoon lid.
Het blad Suriname heeft naar aanlei
ding hiervan de vraag gesteld, hoe het
mogelijk is, dat een ondergeschikte
ambtenaar leider wordt van een dele
gatie, waarin ook twee ministers (be
halve de heer Emanuels ook de heer
Juglall) zitting hebben.
HAARLEM-SPELER GROENEVELD
IN HET ZIEKENHUIS
De bekende Haarlem-speler Piet
Groeneveld is met een acute blinde
darmontsteking in het ziekenhuis St. Jo
annes de Deo te Haarlem opgenomen.
De operatie is goed geslaagd. Maar het
Haarlem-elftal zal in de eerstkomende
weken opnieuw met een invaller moeten
uitkomen.
ERSTIGE FRAUDE BIJ ENSCHEDE
IN HAARLEM.
In Haarlem is een 74-jarige boekhou
der die zich heeft schuldig gemaakt
aan de verduistering van omstreeks
honderdduizend gulden ten nadele van
de N.V. Joh. Enschede en Zonen. De
•man genoot gedurende dertig jaar een
vertrouwenspositie, waarvan hij schro
melijk misbruik heeft gemaakt.
U «uit 's morgens „kiplekker"
uit bed springen.
Elke dag moet uw lever eer» liter gal la
aw ingewanden doen stromen, anders ver
eert uw voedsel niet, het bederft. U raakt
verstopt, wordt humeurig en loom. Neem
ie plantaardige CARTER'S LEVERPIL*
LETJES om die liter gal op te wekken jen
aw spijsvertering en stoelgang op natuur
lijke wijze te regelen, Een plantaardig zacht
middel, onovertroffen om de gal te doen
itromen. Eist Carter's Leverpi tietjes.
(Advertentie, ing. Med.)
(Ongecorrigeerd)
Zwaar beproefde gebieden
opnieuw gehavend
Twee belangrijke steden in Indo-
China, Hue en Tourane, zijn ernstig ge
teisterd door een wervelstorm, die he
denochtend de kust van Annam uiterst
zwaar heeft getroffen. De typhoon, die
een snelheid heeft tot 200 km per uur,
beweegt zich in West-Noordwestelijke
richting, doch wordt nog tegengehou
den door de Annamese bergen. Deze
wervelstorm, de tweede die Indo-Chïna
in veertien dagen heeft beleefd, is eerst
over de Philippijnen gegaan én heeft
daar volgens de laatste berichten nog
eens duizenden personen dakloos ge
maakt. Tot dusver is bekend, dat er
zes doden zijn en 21 vermisten.
WEET U, lezers
met absolute zek
tellen, hoe we aan h
pen" komen? Mijn wc
„etymologie onbeken
Breeuwer, uit Zaandi
tegenstander van q
waarderen, verzekert
foor „Bond van Int
Inzenders ondersteun
„parasieten" veranderi
sport positief te vrro
maken; immers: het
rijden met passerende
vrijwel geheel vervan
Liften dus. Wij vroe
klaploperij* of niet? It
jongens? Voor meisje
autobestuurders, die ji
Hier volgen drie ani
Het eerste is van
jarige knaap, die cmbi
te blijven.
Ifc vind liften geen
daar de chauffeur
kosten hoeft te maker
mensen, die gratis me
hoeft er immers geen
zine voor te kopen en
dere benodigdheden.
Dat een bestuurder 1
staan, kan ik me best
daar het mogelijk is, d
heeft en ook, omdat er
vaak aanslagen gepleet
op chauffeurs.
Iets anders vind ik 1
kinderen of oude men
geefs hun duim laat op:
deze toch geen kwaad
richten. Onverstandig i,
een meisje alleen met
te rijden, die ze niet ke
immers nog altijd abno
sen rond, zodat een or
iets dergelijks niet uit;
Om als jtmgen mee t
naar mijn mening niet
het hangt er wel van o
je bent. Iemand, die al
16 is, kan toch bijna 1
komen? Jongere mensen
echter niet aanraden.
EEN 18-JARIG f
Ook een 18-jarig n
haar mening:
ne vraag: „Is liften gi
kan volgens mi) slecl
positief „nee" beantwoo
Liften is in geen enkel o
te praten. Niet alleen
verscheidene gevaren ai
den zijn, maar ook omi
zelf: te speculeren op i
lendheid van anderen,
Ujks is. Fr zijn echter r
het liften als een soort
schouwen en zich beijve
mogelijke afstanden lift
leggen, terwijl ze daar
trots op zijn.
Natuurlijk is het erg pr
uit te sparen, maar dit
op tegen het enorm aan 1
dat zo'n autotochtje kc
Vooral voor meisjes,
ze niet alleen, is liften
woordelijk, immers lif
direct gevaar met zi
MAYA i
En ten slotte de besch<
een journalist in de d
jaar:
(Vise wagen zoeft over
weg. Plotseling zien
een lifter staan.
„We zullen hem maar
niet? Een prachtkans
nieuw artikel!"
Dan staan We stil.
..Goede morgen, mijnhei
meerijden tot Uitgeestf'.
„Goede morgen, heren,
ik moet naar Amsterdam
Dan rijden we alweer.
„Zou ik u enige vrag
stellen?"
„Natuurlijk. Ga uw ga
„Waarom lift u eigenli
u het graag?"
„Laat ik beginnen met
dat ik niet graag lift, h
er bestaat voor mij gei
mogelijkheid om zo af to
weekend thuis te zijn.
diensten zijn n.l. zo geri
de hoge reiskosten nie
kan".
..Denkt u dat liften
is?"
Neen en toch ook wei
verstand zegt me, dat ht
omstandigheden geen kla
maar zodra ik in een aut
ik het gevoel op anderm
te reizen."
•Wat denkt u van ai
ten, die u met een lei
voorbijrijden?"
-Jk heb altijd de n
mmand uit te foeteren.
boe ik het niet, want n
i verplicht een lifter mee
u het verstand
ten?"
„Ik vind het niet versta
evenmin onverstandig. W
en mannen betreft dan.
vrouwen zou ik niet aa\
een alleen rijdende heer
gen te stappen".
„Ten slotte dit: heeft u
hoe we aan het Woord
komen?"
Eerlijk gezegd niet M
het een 'verbastering vai
ven", nietwaar?"
U maakt er zich ook
een grapje af. Maar stelt
rust: fk weet het ook ni
"os, als u naar Amsterd(
ruit u hier tot mijn spij
uitstanden. Goede reist
„Dank u."