Zuid-Afrika maakt een industriële revolutie door LAATSTE NIEUWS Productie steeg in een kwart eeuw tot het tienvoudige Iedere mens gebruikt in zijn leven driehonderd bomen SCHEEPV AARTBERICHTEN snakt ■adem! BddsYROOP WEK DE GAL IN UW LEVER OP Nazi-gezinden vormen nu ^nationale groeperingen" Grote invloed op de rassenkwestie Behoefte aan hout is groter dan de productie Herbebossing en proeven met kruisingen Oostberlijnse jongere" in hulppolitie Kind door vrachtauto overreden en gedood Wervelstorm teistert de Philippijnen en Annam DONDERDAG 80 OCTOBER 1982 Politie in Neder-Saksen slaat toe De politie in Neder-Saksen heeft Maandag en Dinsdag een nieuwe actie Ondernomen tegen dé nieuwe nazi's, die er van verdacht worden na de ont binding der socialistische rijkspartij plaatselijk nieuwe groepen te willen vormen. Zij heeft huiszoeking gedaan bij tal van personen, die zich voor „nationale groeperingen" candidaat hebben laten stellen. Voor de op 9 November te houden gemeenteraads verkiezingen hebben zich al vele leden der S.R.P. georganiseerd in dergelijke groepen, die plaatselijk verschillende namen dragen en bij voorkeur geen candidaten stellen, die reeds als neo nazi's bekend zijn. In Basoetoland is een organisatie van inheemsen pgericht, welke zich verzet tegen opneming van het gebied in de Unie van Zuid-Afrika. De Unie heeft hierom herhaaldelijk gevraagd, maar Engeland heeft zijn toestemming afhankelijk gesteld van de goedkeuring door de Basoeto's. als men rekening houdt met de gerin gere koopkracht van het geld blijft dit een indrukwekkende stijging. De be kende economist dr H. J. van Eek heeft becijferd, dat het werkelijke nationale inkomen gedurende de jaren 19401900 gestegen is met ongeveer zestig pro cent. Zwarte fabrieksarbeiders. TN 1926 waren er in de industrie werk zaam 75000 blanken en 117000 zwar ten. Thans: 220.000 blanken en 410.000 zwarten. In 1926 werd er aan lonen uitbetaald: aan blanken 16 millioen Pond, aan zwarten 5 millioen Pond. Thans: aan blanken ongeveer 100 mil lioen Pond, aan zwarten ongeveer 50 millioen Pond. De blanke industrie-arbeider ver diende in 1938 gemiddeld omstreeks f 2350 per jaar. De zwarte arbeider ver diende in hetzelfde jaar gemiddeld f 450. Tien jaar later, in 1948 dus, wa ren deze gemiddelde inkomens f 4365 en f 1053. De stijging in gemiddelde inkomsten bij de „kleurlingen" (de groep van gemengd ras, die vooral aan (Van onze correspondent in Kaapstad.) |N ZUID-AFRIKA VOLTREKT zich een industriële revolutie. Overal hoort en leest men bet en hoe dikwijls die waarheid ook al herhaald is. toch vrees ik dat zij niet op de juiste waarde wordt geschat. De industriële revolutie in Zuid-Afrika is een roman, niet minder boeiend dan die van de Grote Trek, of die van de diamant- en goudvondsten. Maar zij is veel méér dan alleen een boeiend verhaal over de snelle ontwikkeling van een land, dat tachtig jaar geleden nog een uitsluitend agrarische economie kende, dat een kwarteeuw geleden nog vrijwel geen andere industrie had dan die van het goud en de diamanten en dat thans vijf en twintig jaar na de Introductie van de eerste „beschermende" wetgeving een industrieel productiecijfer van 800 millioen Pond Sterling heeft bereikt. rtE industriële revolutie heeft in Zuid-Afrika niet alleen de nationale economie'veranderd, zij heeft een wij ziging in het volksleven gebracht, die men nog maar tenauwernood kan ana lyseren. En zij zal, hoe men het ook keert of wendt voortgaan met het aan brengen van veranderingen in bijna alle sectoren van het leven. VfOOR wat het economisch aspect van de verandering betreft dient men eerst te beseffen dat er tot 1925 van enige industrie van betekenis- (afge dacht van het mijnwezen) geen sprake was. Totdantoe hadden de lei dende en regerende kringen de mening verkondigd, dat Zuid-Afrika nooit een industrieel land zou kunnen zijn, dat het land er zich het beste toe kon blij ven bepalen, ruw materiaal te produ ceren en dat uit te voeren naar Enge land, waar men er dan de eindproduc ten van maakte. Men beweerde zelfs, dat een eigen industrie de kosten van levensonder houd zou opjagen en de lasten, die de bevolking moest dragen, zeer zou ver zwaren. Men beweerde, dat een eigen industrie de eerste jaren beschermende wetgeving noodzakelijk zou maken (hetgeen juist was) en dat, als gevolg daarvan, de toevloed van Brits kapitaal zou stokken (hetgeen onjuist bleek te zi.in). De nationalistische regering, die in 1924 het roer van het schip van Staat hield vaagde die bezwaren en angsten weg en maakte beschermende wetten óm de opkomst van een eigen industrie te bevorderen. Fantastische groei. BE gevolgen waren fantastisch! Een paar productiecijfers uit de laatste kwarteeuw zullen dat het duidelijkst commentariëren. In 1925 was de pro ductie 84 millioen Pond. in 1939 200 mil lioen Pond, in 1943 was zij reeds 580 millioen Pond, in 1949 steeg zij tot 675 millioen Pond en in 1951 bepaalde zij het recordcijfer van 800 millioen Pond. In de betrpkke'.ijk korte periode van iets meer dan vijf en twintig jaar klom de productie van de jonge industrie dus van 84 tot 8080 millioen Pond. Of wel: zij vertienvoudigde haar resulta ten. Als dat geen industriële revolutie mag heten, wat dan wel? Dit is nog maar één kant van de zaak. Een andere zijde krijgt men te zien, als men de cijfers van het na tionale inkomen in ogenschouw neemt. In 1912 was het omstreeks 131 millioen Pond. In 1939 was het geklommen tot 40C millioen Pond en thans is het reeds ver boven de 800 millioen Pond. Ook de Kaap wordt gevonden) was nog sterker, namelijk f 850 tot f 1750. Hieruit valt te leren, dat de stijging van inkomsten bij de gekleurde bevol kingsgroepen sterker was dan bij de blanken. En zulks terwijl de sterke uitbreiding van de industrie het nood zakelijk maakte om vele naturellen (als ongeschoolde arbeiders) te werk te stellen, die nog nooit met de blanke be schaving in aanraking waren geweest. Zal Zuid-Afrika ten eeuwigen dage zijn industrie kunnen drijven op goed kope „zwarte" arbeid! Het antwoord ligt voor de hand. Het zal deze bedrijfs- politiek nog lang, misschien zelfs nog zéér lang kunnen volgen, maar onher roepelijk komt eens de dag, dat er tus sen de lonen van de blanken en zwar ten een aanzienlijk kleiner verschil zal liggen. Ironie der geschiedenis. LIET is de ironie van de geschiedenis, dat de nationalistische regering, die de industriële revolutie over Zuid- Afrika deed losbarsten (volkomen te recht en volstrekt in het belang van het land!) daarmee tegelijk alwéér een nieuw probleem schiep in het kader van het rassenvraagstuk. Dit wordt duidelijk, als men de groeiende aan tallen van zwarte industriële werkers vergelijkt met die van de blanken en de aldus verkregen verschillen in per centages uitdrukt. In Kaapland waren in 1939 13.9 percent van de industrie arbeiders zwarten; in 1949 was dit per centage reeds 23. In Zuidelijk Transvaal groeide hun aantal gedurende dezelfde tien jaren van 57 tot 60,4 percent, in Durban van 41 tot 50 en in Port Eliza beth van 24 tot 34 percent. In de jaren 1948 tot 1951 nam het totale aantal industriearbeiders met 13 percent toe; de toename van blanken, alléén bedroeg echter slechts 4 pereent. Geleidelijk aan zal men dus een zo danige ontwikkeling zien, dat naast iedere blanke arbeider, die door de fa- briekspoort stapt, drie zwarten naar binnen gaan. THE COMING AGE OF WOOD" „Het komende houten tijdperk" is de titel van een nieuw, in vakkringen zeer bekend geworden boek van de vroegere secretaris-generaal van het „Comité International du Bois", Egon Glessinger. De schrijver onthult daarin zijn mening, dat de mensen nog lang niet voldoende gebruik maken van het bos als een van hun waardevolste bezittingen. Tegenwoordig gebruikt men al naar gelang van de „houten levens standaard" der volkeren in Amerika per jaar 1.5 ton hout per hoofd der bevolking, in Europa 0,6 ton en in China nog niet eens 25 kilogram voor het grootste gedeelte echter voor verwarmingsdoeleinden, waarbij het nuttig gebruik van het hout slechts 20 pet. bedraagt. Alle bewoners der aarde samen verbranden per jaar een bos van meer dan tweemaal de oppervlakte van geheel Nederland. wassen zijn en de stand van vóór de oorlog weer bereikt is. Nu hebben houtexperts van de Ver enigde Naties uitgerekend, dat niet eens het betrekkelijk woudrijke Euro pa ziju eigen toenemende behoefte meer kan bevredigen; bijna drie mil lioen kubieke meter bedraagt het jaar lijkse tekort. Dat zijn onhoudbare toe standen en de enige oplossing is het gebruik van de kostbare grondstof hout voor verwarmingsdoeleinden radicaal te beperken. Anders loopt men gevaar, dat net als bij de woudverwoestingen in de Apennijnen de hellingen door erosie kaalgevreten worden en over stromingen als de catastrophe in de Povlakte ook andere Europese gebie den zullen teisteren. Bossen en berg hellingen zijn niet alleen een goede be scherming tegen lawines; de humus van de bosgrond absorbeert ook het smeltwater in het voorjaar, waardoor overstromingen vermeden en een ge regelde watertoevoer voor de rivieren het gehele jaar gewaarborgd wordt. Het is niet in de laatste plaats te wij ten aan het hoge percentage gevelde bomen, dat de waterstand van de meeste Europese rivieren jaar in jaar uit geringer wordt. Bomen naar maat TN Duitsland heeft men dit gevaar in gezien en energieke maatregelen ge nomen om dit tegen te gaan. Van jaar tot jaar werd het aantal gevelde bo men verminderd, ondanks de eisen van de bouw-industrie; in 1952 be draagt het in verhouding tot het vorige jaar (137%) nog slechts 117% van de normale groei Behalve de herbebos sing van de kaal gevelde gebieden zul len uitgestrekte woeste gronden, naar schatting ongeveer 500.000 hectare eveneens bebost worden. Daarbij speelt de aanplant van populieren een grote rol; sinds het einde van de oorlog heeft men per jaar ongeveer 8 millioen po pulierenboompjes geplant, vooral de zeer taaie en voor vele doeleinden bruikoare „Populus regenerata". Goe de ervaringen heeft men ook opgedaan met kruisingen, waarbij zaad voor „veredelde bastaarden" gewonnen werd, waarvan men een tweemaal zo snelle groei en gladde kaarsrechte stammen verwacht. Voor deze „bo men naar maat" heeft men in de buurt van Hamburg een proefplantage inge richt; met dit idee houden zich ook Amerikaanse en Zweedse onderzoekers al jaren lang bezig. Overal heeft men een begin gemaakt om de sterk gedunde wouden weer te bebossen en zo mogelijk uit te breiden: In Italië zijn sinds 1948 werklozen in formele „herbebossingsbrigaden" aan het werk, in Aequatoriaal Afrika wordt dit door inboorlingen gedaan onder leiding van Europese houtvesters, Rusland wil binnen 15 jaar een opper vlakte van meer dan 6 millioen hec tare voorzien van beschermende woud gordels. de Chinezen zijn met een der gelijk gigantisch project in de woestij nen van Mongolië begonnen. Men mag dus zeggen, dat het „houten tijdperk" aangebroken is en overal verheugende aspecten biedt. VOLGENS een Amerikaanse statis tiek'gebruikt ieder mens in de loop van zijn leven minstens 300 bomen van gemiddelde grootte, om huizen te bou wen, meubels te maken, papier, luci fers en textiel te fabriceren en zijn huis te verwarmen. „Hout is veel te waardevol om het te ver,branden! luidt het devies van Glesinger; „het is veel belangrijker er bouwstoffen, textielvezels. kunsthars, benzine, cel- stof en nog duizend andere dingen van te fabriceren, waaraan thans nog over al op de wereld gebrek bestaat. De oorlog en de na-oorlogstijd heb ben de bossen geweldig gedecimeerd. De bosrijke landen, zoals Zweden en Rusland, waar nog meer dan, of bijna de helft van het totale oppervlak door bossen bedekt is, zijn zeldzaam gewor den. In Oostenrijk zijn de bossen tot op 37% van de totale oppervlakte ver minderd, in Duitsland tot 27%, in de Verenigde Staten tot 26%) en in Frankrijk tot 19%. Het houtverbruik der volkeren neemt echter van jaar tot jaar toe. De rector van de Oosten rijkse Landbouwschool prof. dr Flat- scher, heeft uitgerekend, dat de aarde per jaar 1600 millioen kubieke meter hout oplevert, doch de jaarlijkse be hoefte ongeveer 2200 tot 2600 millioen kubieke meter bedraagt. Daardoor wordt er gemiddeld in de hele wereld per jaar ongeveer 50% meer geveld dan de toeneming bedraagt. Als dit zo doorgaat, voorspelt de Oostenrijkse expert, dan zullen over een halve eeuw alle houtvoorraden van de gehele we reld op Zijn! Het bos moet gered worden! HET ffos moet gered worden". Deze eis wordt dan ook in alle landen door deskundigen op dit gebied steeds dringender gesteld. Het beboste opper vlak van Oostenrijk is in de laatste 15 jaar met 90.000 hectare verminderd, waarvan meer dan 60.000 in Beneden Oostenrijk. In Duitsland bedraagt de vermindering ongeveer 200.000 hectare, waarvan de herbebossing in 1953 vol tooid zal zijn maar het zal nog 30 jaar duren, eer de jonge boompjes vol- De premier van India, Pandit Nehru (met donkere jas), bracht een bezoek aan kinderen in een lepra-kolonie te Assam. Schoolkinderen verdronken tijdens uitstapje Op de rivier de Sal is een oude boot, waarmee 65 schoolkinderen uit Aara- caju in de Braziliaanse staat Sergipe een uitstapje maakten, gezonken. 28 kinderen verdronken, de overige kon den door vissers worden gered. Het operagebouw te Nimes (Zuid- Frankrijk) is Maandagavond door brand geheel verwoest. Het werd 150 jaar ge leden gebouwd en was verzekerd voor 120 millioen francs (ongeveer 1,25 mil lioen gulden). In allerijl worden verse Franse troepen per vilegtuig naar het gebied van ^de Zwarte Rivier gedirigeerd, waar de grote slag tussen drie Vietminh- divisies en de Franse troepen ieder ogenblik wordt verwacht. Aagtedijk, 28-10 van Norfolk te New York Aalsum, CalcuttaR'dam, 28-10 n.m. te Suez Alphacca, Buenos Aires New York, 28-10 n.m. te Bahia Altair, R'damPorto Alegre, 28-10 n.m. te Re cife Arendskerk, JapanR'dam, pass. 28-10 v.m. Finisterre naar Antwerpen Argos, 28-10 n.m. van Napels naar Volos Alamak, 29-10 van Hartapoint naar Bahrein Aludra, R'damCalcutta, 29-10 te Port Said Alchiba, MontevideoR' dam, 28-10 van Recife naar Antwerpen Algenib, Buenos AiresR'dam, pass. 29-10 v.m. Madeira naar Antwerpen Alnati, Buenos AiresR'dam, 28-10 n.m. van Pa- ranagua naar Santos Amstelkroon, A' damIndonesië, pass. 29-10 Perim naar Belawan Bali, 29-10 van Indonesië te A'dam Bantam, Java—New York, 27-10 van Halifax naar Boston Boskoop, Peru —A'dam, 28-10 te Antwerpen Baarn, ChiliA'dam, 28-10 van R'dam naar Bre men Breda, A'damZuid Pac. Kust, 28-10 n.m. van Laguaira naar Curasao Caltex Utrecht (t), 28-10 van R'dam naar Sidon Ceronia (t), 28-10 van Shellhaven te A'dam Corilla (t), Singapore—Bom bay, pass. 28-10 Ceylon Dongedijk, 29-10 v.m. van Antwerpen te R'dam Gaasterkerk, AustraliëR'dam, 29-10 te Antwerpen Groote Beer, R'dam—Hali fax, 28-10 920 mijl oost ten noorden van Kaap Race Hathor, A'damMiddel landse Zee, 28-10 n,m. te Lissabon He lena, 28-10 van Philadelphia te New York Hercules, 28-10 van Mersin naar Pa lermo Hoogkerk, 29-10 van Bombay te Colombo verwacht Ittersum, 12 of 13-11 van Lulea te Mobile verwacht Tndrapoera, 28-10 van Surabaja naar Ma kassar Japara (KRL), New YorkCal cutta, 28-10 van Spezia naar Beyrouth Laagkerk, 28-10 van Antwerpen te R'dam Lindekerk, 29-10 van R'dam te Antwer pen Lissekerk, 28-10 n.m. van R'dam naar Perzische Golf via Genua Laren- berg, 29-10 van R'dam te Bari verwacht Luna, 28-10 van Izmir te Kalamata Laertes, IndonesiëA'dam, 28-10 n.m. dwars Socota naar Aden Maasdam, 28-10 van R'dam te New York Mapia, New YorkIndonesië, pass. 28-10 n.m. Perim naar Penang Marissa (t), 28-10 van Kaapstad naar Durban Merwede, R'damHouston, 3-11 te Charleston ver wacht Nigerstroom, A'dam—W.-Afrika, 29-10 v.m. van Bordeaux naar Dakar Nieuw-Amsterdam, 28-10 van Havanna naar New York Ootmarsum, Jackson villeR'dam, 29-10 v.m. van Antwerpen Oranjestad, 28-10 van Cristobal naar A'dam via Aruba Orion, 28-10 van Ca- vala te Saloniki Papendrecht (t), Ras TanuraLe Havre, pass. 28-10 Finisterre Parkhaven, Buenos AiresAntwerpen, 31-10 te Las Palmas verwacht Phron- tis, 28-10 van Makassar naar Surabaja Poseidon, 31-JO van A'dam te Curagao verwacht Prins Frederik Hendrik, R' damChicago, 28-10 te Toronto Roe pat, A'damIndonesië, 28-10 n.m. van Colombo naar Belawan Ruys, Zuid- AmerikaJapan, 29-10 te Manilla Rotti, IndonesiëA'dam, 29-10 te Suez Rijndam, vertr. 29-10 ca. 14 uur van R' dam naar New York via Le Havre naar Southampton en Halifax Sibajak, R' damWellington, 28-10 850 mijl noord oost van East Cape (n. Eil. n. Zeeland) Straat Banka, 29-10 van San Francisco do Sul te Montevideo verwacht Su matra, JavaA'dam, 29-10 v.m, van Co lombo naar Aden Salatiga, Seattle Calcutta, pass. 28-10 Marianen naar Ma- Oostberlijnse jongemannen van ze ventien jaar en ouder zijn opgeroepen om, met ingang van gisteren, dienst te nemen in „hulp-politie-eenheden", wier taak wordt omschreven als „het beschermen der bezittingen van staat er. volk". Westerse waarnemers te Berlijn zijn van mening dat deze „hulp politie-een- heden" de eerste militaire formaties zullen zijn van een Oostduitse weer macht. V.S. heeft nieuw vliegtuig voor vliegdekschepen De „Douglas A-3d'\ een nieuw Ame rikaans zwaar straalvliegtuig met schuin achterwaarts gerichte vleugels heeft in Californië zijn eerste vlucht gemaakt. Men noemt dit toestel het grootste, dat ooit voor operaties van vliegdekschepen is gebouwd. Het is gebouwd voor snelheden tussen 1000 en 1100 km per uur. Schout bij nacht Combs verklaarde, dat de A-3 het werkingsbereik van de Amerikaanse vliegdekschepen zou vergroten en dat het zonder bescher ming van jachtvliegtuigen aanvallen zou kunnen ondernemen op vijandelij ke onderzeebootbases en havens. nilla Stad Dordrecht, yerm. 29-10 van Sagunto naar R'dam en Vlaardingen Stad Maassluis, 2"%10 n.m. van Kirkenaes naar R'dam en Vlaardingen Stad Maas tricht, verm. 29-10 van Lulea naar R' dam en Vlaardingen Salawati, New YorkIndonesië, 29-10 te Madras Sla mat, ,28-10 n.m. van Cheribon te Sema- rang Sominelsdijk, R'damGolf van Mexico, 28-10 van Lissabon naar Ha- vsnna Talisse, 28-10 n.m. van Sura baja naar Balik Papan Tawali, 28-10 ven Padang naar Belawan Thalatta tt), 29-10 van Banias te Thameshaven Tjipanas, Aost-AfrikaJapan, 29-10 te Port Swettenham Veendam, New York —R'dam, 28-10 430 mijl west van Scillys naar Southampton Waterman, R'dam Wellington, 29-10 te Papeete Weltevre den, Tandjong PriokR'dam, 28-10 17 uur te Genua -« Westland, A'damBuenos Aires, pass 28-10 Kaap Vilano naar Las Palmas Woensdrecht (t), Curasao— Mena el Ahmadi, 28-10 n.m. te Suez Zaan, 28-10 van Kopmansholmen naar A'dam of Zaandam Zuiderkruis, 28-10 van A'dam naar Kaapstad Zijpenberg, 14-11 van Narvik te Mobile verwacht. naar* Uw luchtwegen zijn door slijm verstopt. Los dat gevaarlijke slijm op met de krach* tig werkende (Advertentie. Ing. Med.) ERNSTIG BUSONGELUK IN ZUSD-DUITSLAND Drie personen zijn gedood en acht en dertig gewond, waarvan achttien ern stig, doordat in de omgeving van Kai- serslautern (Z.-Duitsland) een autobus in volle vaart tegen een boom reed. De chauffeur kreeg slechts lichte kneuzin gen. Hij zeide dat de stuurinrichting plotseling vast zat. Meer parlementsleden in West-Duitsland De Westduitse regering wil de Bonds dag voorstellen, het aantal parlements leden volgend jaar van 402 tot 500 te verhogen met het oog op de toenemen de werkzaamheden der parlementslecjen in internationale organen. De bonds regering heeft zich uitgesproken voor behoud van .het gemengde kiesstelsel, dat ook in 1949 werd toegepast. De procedure zal zodanig worden ge wijzigd, dat de regeringspartijen een gesloten front tegenover de sociaal democraten vormen. De Amerikaanse luchtmacht opent kantoor in Brussel De Amerikaanse luchtmacht heeft te Brussel een kantoor gevestigd voor het sluiten van contracten voor weten schappelijk onderzoek op het gebied van de vliegtuigbouw in West-Europa. Het nieuwe bureau, enig in zijn soort in Europa, zal tevens toezien op de naleving der gesloten contracten. VERVANGINGSORGANISATIE S.R.P, OP KIESLIJSTEN? Het ministerie van binnenlandse zaken van Neder-Saksen heeft 57 ver enigingen van kiezers van de lijsten voor de op 9 November te houden ge meenteraadsverkiezingen geschrapt. Volgens het ministerie worden deze verenigingen er van verdacht vervan gingsorganisaties van de onlangs ver boden Socialistische Rijkspartij (SRP) te zijn. DE KABINETSFORMATIE IN JAPAN De Japanse premier, Josjida, heeft Woensdag een eerste lijst van benoe mingen voor zijn nieuwe kabinet be kend gemaakt. Op de lijst komen de namen voor van zes ministers, die niet in het vorige kabinet zitting hadden, en van zeven, die tijdens de bezetting niet aan het politieke leven mochten deelnemen. De geallieerden hebben tot dus verre reeds 172 Duitse oorlogsmisdadi gers vrijgelaten. Er bevinden zich nog 548 in verschillende gevangenissen. Hierbij zijn niet gerekend de zeven in Spandau en een aantal in Oost-Duits- 'and. Het tweejarig zoontje van de familie Smit uit Grootebroek kwam gisteravond om half zes al spelende onder een zich in beweging zettende vrachtauto met aanhangwagen. Het kind werd op slag gedood. De Provinciale Ziekenhuizen Op de Provinciale begroting voor '53 zijn o.m. de volgende bedragen uitge trokken: f 25.000 wegens kapitaalver strekking aan het Provinciaal Zieken huis nabij Santpoort voor buitengewone werken; f 15.000 wegens kapitaalver- strekking aan het Provinciaal Zieken huis „Duinenbosch" te Bakkum voor buitengewone werken; f 5000 wegens kapitaalverstrekking aan het Provin ciaal Ziekenhuis te Medemblik voor buitengewone werken. Mr Sfikker biedt zijn geloofsbrieven aan De Nederlandse ambassadeur in En geland, mr D. U. Stikker, heeft Woens dag in Buckingham Palace zijn geloofs brieven aan koningin Elizabeth aange boden. Hierbij waren tegenwoordig de Britse minister'van buitenlandse zaken, Eden en leden van de Nederlandse am bassade in Londen. MR. POS LEIDT SURINAAMSE RTC-DELEGATIE In plaats van mr dr J. Buiskool is tot vooAutter van de RTC-delegatie van Suriname benoemd mr dr R. Pos, thans vertegenwoordiger, van Suriname 'in Nederland. De secretaris der delegatie, mr S. Emanuels, thans minister van fi nanciën, is benoemd tot gewoon lid. Het blad Suriname heeft naar aanlei ding hiervan de vraag gesteld, hoe het mogelijk is, dat een ondergeschikte ambtenaar leider wordt van een dele gatie, waarin ook twee ministers (be halve de heer Emanuels ook de heer Juglall) zitting hebben. HAARLEM-SPELER GROENEVELD IN HET ZIEKENHUIS De bekende Haarlem-speler Piet Groeneveld is met een acute blinde darmontsteking in het ziekenhuis St. Jo annes de Deo te Haarlem opgenomen. De operatie is goed geslaagd. Maar het Haarlem-elftal zal in de eerstkomende weken opnieuw met een invaller moeten uitkomen. ERSTIGE FRAUDE BIJ ENSCHEDE IN HAARLEM. In Haarlem is een 74-jarige boekhou der die zich heeft schuldig gemaakt aan de verduistering van omstreeks honderdduizend gulden ten nadele van de N.V. Joh. Enschede en Zonen. De •man genoot gedurende dertig jaar een vertrouwenspositie, waarvan hij schro melijk misbruik heeft gemaakt. U «uit 's morgens „kiplekker" uit bed springen. Elke dag moet uw lever eer» liter gal la aw ingewanden doen stromen, anders ver eert uw voedsel niet, het bederft. U raakt verstopt, wordt humeurig en loom. Neem ie plantaardige CARTER'S LEVERPIL* LETJES om die liter gal op te wekken jen aw spijsvertering en stoelgang op natuur lijke wijze te regelen, Een plantaardig zacht middel, onovertroffen om de gal te doen itromen. Eist Carter's Leverpi tietjes. (Advertentie, ing. Med.) (Ongecorrigeerd) Zwaar beproefde gebieden opnieuw gehavend Twee belangrijke steden in Indo- China, Hue en Tourane, zijn ernstig ge teisterd door een wervelstorm, die he denochtend de kust van Annam uiterst zwaar heeft getroffen. De typhoon, die een snelheid heeft tot 200 km per uur, beweegt zich in West-Noordwestelijke richting, doch wordt nog tegengehou den door de Annamese bergen. Deze wervelstorm, de tweede die Indo-Chïna in veertien dagen heeft beleefd, is eerst over de Philippijnen gegaan én heeft daar volgens de laatste berichten nog eens duizenden personen dakloos ge maakt. Tot dusver is bekend, dat er zes doden zijn en 21 vermisten. WEET U, lezers met absolute zek tellen, hoe we aan h pen" komen? Mijn wc „etymologie onbeken Breeuwer, uit Zaandi tegenstander van q waarderen, verzekert foor „Bond van Int Inzenders ondersteun „parasieten" veranderi sport positief te vrro maken; immers: het rijden met passerende vrijwel geheel vervan Liften dus. Wij vroe klaploperij* of niet? It jongens? Voor meisje autobestuurders, die ji Hier volgen drie ani Het eerste is van jarige knaap, die cmbi te blijven. Ifc vind liften geen daar de chauffeur kosten hoeft te maker mensen, die gratis me hoeft er immers geen zine voor te kopen en dere benodigdheden. Dat een bestuurder 1 staan, kan ik me best daar het mogelijk is, d heeft en ook, omdat er vaak aanslagen gepleet op chauffeurs. Iets anders vind ik 1 kinderen of oude men geefs hun duim laat op: deze toch geen kwaad richten. Onverstandig i, een meisje alleen met te rijden, die ze niet ke immers nog altijd abno sen rond, zodat een or iets dergelijks niet uit; Om als jtmgen mee t naar mijn mening niet het hangt er wel van o je bent. Iemand, die al 16 is, kan toch bijna 1 komen? Jongere mensen echter niet aanraden. EEN 18-JARIG f Ook een 18-jarig n haar mening: ne vraag: „Is liften gi kan volgens mi) slecl positief „nee" beantwoo Liften is in geen enkel o te praten. Niet alleen verscheidene gevaren ai den zijn, maar ook omi zelf: te speculeren op i lendheid van anderen, Ujks is. Fr zijn echter r het liften als een soort schouwen en zich beijve mogelijke afstanden lift leggen, terwijl ze daar trots op zijn. Natuurlijk is het erg pr uit te sparen, maar dit op tegen het enorm aan 1 dat zo'n autotochtje kc Vooral voor meisjes, ze niet alleen, is liften woordelijk, immers lif direct gevaar met zi MAYA i En ten slotte de besch< een journalist in de d jaar: (Vise wagen zoeft over weg. Plotseling zien een lifter staan. „We zullen hem maar niet? Een prachtkans nieuw artikel!" Dan staan We stil. ..Goede morgen, mijnhei meerijden tot Uitgeestf'. „Goede morgen, heren, ik moet naar Amsterdam Dan rijden we alweer. „Zou ik u enige vrag stellen?" „Natuurlijk. Ga uw ga „Waarom lift u eigenli u het graag?" „Laat ik beginnen met dat ik niet graag lift, h er bestaat voor mij gei mogelijkheid om zo af to weekend thuis te zijn. diensten zijn n.l. zo geri de hoge reiskosten nie kan". ..Denkt u dat liften is?" Neen en toch ook wei verstand zegt me, dat ht omstandigheden geen kla maar zodra ik in een aut ik het gevoel op anderm te reizen." •Wat denkt u van ai ten, die u met een lei voorbijrijden?" -Jk heb altijd de n mmand uit te foeteren. boe ik het niet, want n i verplicht een lifter mee u het verstand ten?" „Ik vind het niet versta evenmin onverstandig. W en mannen betreft dan. vrouwen zou ik niet aa\ een alleen rijdende heer gen te stappen". „Ten slotte dit: heeft u hoe we aan het Woord komen?" Eerlijk gezegd niet M het een 'verbastering vai ven", nietwaar?" U maakt er zich ook een grapje af. Maar stelt rust: fk weet het ook ni "os, als u naar Amsterd( ruit u hier tot mijn spij uitstanden. Goede reist „Dank u."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 6