Ik ging eens VOOR KLEINE £cm#e o-ob&eüen met &£admotie§ PIETER VAN GELDER MAAKT PRETTIGE ZAKEN UIT ZEER EENVOUDIG MATERIAAL 1 II SI Gewoon uii hout, kurk, touw en riet „50 jaar wonen' S A S K I A Tafel uit een wacenwiel bogen' gekruld en *emodelleerd kan T IN DE KEUKEN Mausers kookboek ZATERDAG 6 DECEMBER 1952 S.:',;']' ikV'l {tlil tlM :l 11 K'.l) Gaat U e*en mei ons mee naar een ..kunsinijver" atelier? PELUKKIG DAT ER IN Hoorn, Bergen, Alkmaar en in de Za door het hele land, winkels zyn die de producten van P i e t e r NEE, niet eens, maar twee keer. En toen had ik alles nog lang niet grondig genoeg bekeken. U neemt het mij dus niet kwalijk, dat ik u niet met een uitvoerig ooggetuige- verslag aan boord kom, pittig gelar deerd met sprekende cijfers. Begin ik niet aan: u moet het elf zien en u verbazen, verheugen of bezinnen op het ontbrekende, wat u maar wilt. Ik wil u alleen maar lastig vallen met een paar indrukken, heel persoon lijke vrouwelijke indrukken, uit het blote hoofd neergeschreven. Als u daarna direct besluit om de mantel aan te schieten en spoorslags naar deze expositie te draven, zo zij in uw buurt opduikt, ben ik al dubbel en dwars tevreden. Want dit is werke lijk een tentoonstelling waar een vrouw haar hart kan ophalen, en dat niet alleen bij de stands: „Wat wij zoe ken in de woonkamer" en aanverwante vertrekken. Nee, alles wat ons daar, door overzichtelijk en sprekend, voor ogen wordt gezet is een stuk tot leven geko men voorschrift, de tot steen en hout geworden verwerkelijking van een verzameling papieren artikelen. Maar ik heb méér opgestoken dan een en ander over 50 jaar woningwet. Ik heb mij, om te beginnen, mogen ver bazen over het volstrekt onbewolkt be staan des mans. U moet weten, dat wij. een klu'tie van vijf geïsoleerde vrouwspersonen temidden van een baaierd van colberts en sigaren, ons unaniem hebben zitten verbazen over het gemak waarmee een man zoiets aanpakt Hij heeft nu letter lijk in alles de wind mee. Ook al staat er on de plechtige uit nodiging nadrukkelijk, dat hij te tien uur des voormiddags verwacht wordt: hij komt om kwart over tien op zijn zeven gemakken binnenwandeten, rots vast ervan overtuigd, als de soldaat in Ander=ens Vuurslag: Zij beginnen toch niet vóór ik er bij ben. Hij geeft ziin jas en zijn hoed en ziin staal in alle pemoedsrust af in de vestiaire, negeert alles wat op een spie gel lijkt, blikt welgemutst rond met een paar onvertroebelde oren, waarin geen spoor van onrust over de vraag of hij toch niet h=ter ziin stionpltjesdas inplaats van ziin streeniesdito had kunnen aantrekken, of de slag niet uit ziin haar is ge re eend en of mogelijk ziin blauwe colbert niet beter in stiil was geweest dan ziin grijze. Hij ont dekt onmiddellijk een of andere fidele soortgenoot met wie hij heeft geknik kerd. op school gegaan of toevallig op een excursie een biertje gedronken. Hij klontert samen met nog vijftig anderen op het nauwste punt van de passage, is nauwe'iih.- te bewegen c>p een stoel te gaan zitten accepteert zijn koffie met onverbloemd welbehagen, bedankt voor wr enkel klnn'ie zomin als voor een extra zoet koekje. Hij zet zich breeduit om de officiéle toespra ken tot de laatste punt te genieten kijkt eerlijk opgetogen als de cijfers op de proppen komen en vertrekt geen spier, al zou men tot de volgende mor gen blijven openen. En niets, niets op Zaan en verder van Ge ld er verkopen. Niet iedereen kan rechtstreeks naar zijn atelier In Vreeland stap pen, ofschoon zo'n uitstapje aan het schoonheidsgevoel een injectie geeft, waar men lang op kan teren. Hetgeen men daar te zien krijgt, maakt dat men als bij toverslag bevrijd wordt van oude, vastgeroeste begrippen over handenarbeids- kunst en men gewonnen wordt voor nieuwe toepassingen met al reeds eeuwen oud materiaal. Al het door hem gebruikte materiaal: hout, kurk, touw, riet, zijn natuurproducten. Ieder van ons is bekend met deze grondstoffen en juist dat maakt dat er toch een grote vertrouwdheid uitgaat van de vaak zeer moderne kunstvoorwerpen. Dat is waarschijnlijk ook de reden, dat er hoege naamd geen sprake ls van een schrijnende disharmonie als één van zijn crea ties komt te staan in een interieur, waar antieke meubels de toon aangeven. De natuurlijke eenvoud van de verwerkte stoffen maakt, dat de ware schoon heid van het voorwerp nog eens extra tot U spreekt. dat voldane, belangstellende gelaat ver raadt ook maar een rimpeling van de gejaagdheid die ons gestadig deel is: als het maar geen halftwaalf wordt, want dan loopt de hele eterij in het honderd.... Benijdenswaardige wezens, mannen 70'N TENTOONSTELLING bekijken zij ook precies andersom dan wij vrouwen, Bij een levensgrote fotorepor tage van wezenlijk erbarmelijke wo ningmisère draaien zij zich om en zeg gen vergenoegd: Als je nou rekent dat mijn vader mij staaltjes verteld heeft, staaltjes manDaar is dit nog riant bij. En terwijl wij nog staan te staren en iets naar beneden slikken zijn zij al bij een maquette beland en lopen zo wild enthousiast aan als een vader met een stel ooms op een regenachtige middag rond de electrische trein met toebehoren van de jongste zoon.... Zij zijn meer gehard, moet u reke nen. Zij lopen en klimmen dagelijks In de tochtige onbehaaglijke werkelijk heid achter de fraaie coulissen van de ze maatschappij rond en zij zijn zo gewend aan wantoestanden als een medicus aan ziekte en pijn. Wij schrikken nog eerder, en nog dieper misschien. En wij zijn daarna radicaler in ons oordeel. Zij staan voor het interieur Anno 1900 met een ge zicht van: En toch zat daar iets huise lijks in en vragen mij ten overstaan van de moderne huiskamer: Vindt U dit nu werkelijk gezellig? Ik heb veel opgestoken, zoals ik zei. Er was één conclusie, die zich na alle foto's, maquettes, statistieken, slagzin nen, plattegronden en interieurs heftig aan mij opdrong: Wat zijn wij voor uitgegaan. Vooruitgegaan niet alleen in begrip van hygiëne, ruimteverdeling, oog voor kleuren en vormen, licht en lucht, comfort en veiligheid. Maar bovenal: vooruitten" wat betreft het besef van de menselijke waardigheid. In zo'n vervallen eenkamerwoning waar ge werkt, gekookt, gespeeld, gewassen en geslapen werd. was het toch onmoge lijk om een kind ook maar de elemen tairste begrippen van zelfrespect en fatsoen bii te brengen. Er was een hel din als de moeder in Afke's tiental voor nodig om een gezin daar moreel »n maatschappelijk drijvende te hou den. En toch: Is het alles winst? Is die lichte, strakke, goed geventileerde en harmonieus gemeubelde woonkamer anno 1952 louter batig saldo? Of werd er misschien in het epnkamerkrot vaak non gezoneen, gespeeld en gelezen, ter wijl in dit modern woonvertrek de lamn dikwijls op een lege tafel schijnt, of de radio zinloos doorbrult voor doof getetterde oren? SASKIA. 70ALS EEN goed verteller in ieder gezelschap een graag geziene gast is, zo is een cadeau (tje) uit dit atelier steeds een grote verrassing. Een leuk Kerstcadeautje! Het is juist zo aardig, dat de maakzin van Van Gelder zich uitleeft in kleine en grote werken, en tevens in een grote verscheidenheid. Omdat hijzelf een man is met veel liefhebberijen, vindt men hier eindelijk de plaats om te sla gen als men op zoek is naar een man- nengeschenk. Zo niet bij alles, is toch veel van wat men ziet, een unicum. Het hout, dat altijd verschillen toont in structuur en kleur, het wisselend ef fect van kurk, dat maakt dat de kun stenaar telkens verleid wordt deze kwaliteiten anders toe te passen. Wie In deze tijd de kans krijgt ln het atelier binnen gelaten te worden, doet goed zich muisstil te bewegen tus sen de hard werkende lieden. Iedere morgen brengt de post nieuwe bestel lingen, die, voor de schrijvers van deze orders althans, als vanzelfsprekend nog zo snel mogelijk moeten worden uit gevoerd. Als de as ln het wagenwiel staat „de meester" tussen zijn medewerkers. Zijn werklust, z(jn aanwijzingen, zijn crl- tiek werkt aanstekelijk op de anderen, die zich inspannen het heste te geven wat mogelijk is. Zelfs in deze weken van hoogspanning is er toch nog tijd voor een enkele grap of een plagerijtje. Met één oogopslag ziet men dat er menig pritiet voorwerp op een zeer in genieuze manier uit 't binnenste van de rotan is getrokken. Wie in zijn of haar jeugd wel eens geworsteld heeft om een bruikbaar pitriet mandje te vlech ten, wat dan meestal toch nog slap en wankel was, staat versteld hoe kunst zinnig en gemakkelijk hier met pit riet wordt omgesprongen. Dit ziende wordt pitriet een andere, een wonder- stof, dat verwarmd of nat gemaakt, ge worden. 70ALS IN DE muziek de klank van een instrument verrukt, zo is het hier het model. Waar ziet men ooit mooier mandjes met opgewerkte ran den? Waar zulke sierlijke, bekervormi ge bakjes voor sigaren, droogbloemen, of om zoute nootjes in te doen? Is het kleine sigarettenbekertje niet juist ge schikt om bij een dame neer te zetten, als zij na het eten even een sigaretje op wil steken? Al deze voorwerpen hebben tevens de heerlijke eigenschap, dat ze onbreekbaar zijn. Men behoeft niet steeds in de blanke pitriet kleur te blijven. Heel artistiek is er ook met kleuren gewerkt. Een fruitschaal van dik riet in mosgroen, simpel versierd door er kleine holten uit te fraisen, doet denken aan het Catalaanse aarde werk. Hier is ook de enige versiering op een pul of vaas enkele ribbels of uithollingen. En dan de smaakvolle flessenstandaard met rotan handvat. MAAR MEN MOET niet te vlug be slissen, want komt men later in de toonkamer, dan ziet u tal van andere verleidelijkheden. Hier, in deze toon kamer krijgt men een beter overzicht van de verschillende technieken die Van Gelder beheerst. Men gaat al dadelijk zitten op een rond, gebogen bankje, waarvan er meer aan elkaar geschoven -kun nen worden om zo een gezellige strook te vormen om een ronde tafel. Daar ziet men ook de vele klein-meubelen: schemer- en hanglampen, krukjes, pa piermanden, tafeltjes, alle gemaakt uit binnenlands hout. Plotseling her innert men zich het eetkamer-ameuble ment eens eerder op een expositie van Van Gelder tentoongesteld. Zo men zou kunnen aanzitten aan dat groen geverfde wagenwiel als ta fel, met het uitzicht op het dressoir, waar overvloedig op prachtige schalen, men zou zich kunnen verbeelden de gast van Pieter Brueghel te zijn. Bij TN DE ZOMER laat Junior de 1 wind door zijn kuif spelen, maar op gure winierdrgen lijkt het mamma toch maar beter, dat hij een pet erf muts draagt. Heeft u zelf zijn jasje gemaakt, dan is er misschien nog wel voldoende stof over voor een pet. Een aardig patroontje vindt u hier, waarnaar u verschillende modelletjes kunt fabriceren. Het eerste is een mutsje, dat ook voor meisjes geschikt is. Het heeft een bontrandje, waarvan het achtergedeelte apart neer geslagen km worden en zo een heerlijke be schutting voor nek en oren vormt. De bol bestaat uit zes partjes, waar van er hier d-ie getekend zijn. De andere knipt u in spiegelbeeld. U verbindt eerst voor-, midden- en achterpartje en zet dan de twee helften aan el kaar. De randen maakt u van stof en Dont en naait de onderkant van het bolletje ertussen. Boven op garneert u de muts met een knoopje. Het rechtse model is het popu laire jockeypetje, dat alle kleine jongens leuk staat. De klep wordt van dubbele stof gemaakt met een stevig enige malen doorge stikt inlegsel van linnen. U naait de klep tegen de goede kant van de bol tegelijk met een binnen- bandje (zie tekening), dat u daar na naar binnen vouwt. Ernaast ziet u een zelfde petje met een opgeslagen achterrandje, waarvoor u het patroon naast dat van het klepje gebruikt. U kunt het naar verkiezing geheel van stof of net als bij de muts met bont maken. U zet eerst dit randje aan en dearna de klep, waarvan de punt 2 cm voorbij die van de rand komt. Natuurlijk past u het patroon eerst even, voord? t u de schaar in de stof zet, niet waar? het maken van het dressoir is name lijk de manier, om bij de maaltijden in die tijd de borden op een soort slee binen te dragen, weer vorm gegeven. Ook hier treft men twee handvatsels aan beide zijden van het bovenvlak. Het ronde vloerkleed van opgerold zeer dik visserstouw ondersteunt het schilder achtige interieur. Vierkante bordjes met omgekrulde punten, door Van Gel der ontworpen en gebakken bij de fir ma Zaalberg, volmaken het geheel. Voor een zeilershome, een jachthuis, of een ruiterclub kan men zich geen bete re meubilering denken. Maar na deze vluchtige overpeinzing boeit weer dadelijk dat wat rondom te zien is. De wandpanelen met een on dergrond van kurk, waarop met ver schillende kleuren hout, vis- of bloem motieven worden weergegeven. Ook de panelen, waar de figuren in verschil lende kleuren zijn uitgevoerd, z(ji prachtig. Daar waar je op een tekening een lijn zoudt vinden, heeft hier hei mes gesneden. Blokjes hout op vele manieren bewerkt, worden naast el kaar gelijmd en in deze legpuzzle kan men zowel gestyleerde als humorist!1 sche voorstellingen bewonderen. ER wordt in ons land toenemende belangstelling getoond voor de Fashion-week, waar de Nederlandse huizen hun mode'len tonen, welke dan weer via buitenlandse firma s van eigenaar verwisselen. Onze confectie schijnt het vooral in Amerika goed te doen, vermoedelijk omdat de Amerikaanse vrouwen gesteld zijn op goede kwaliteit en pasvorm Meestal hebben zij een uitgebreide garderobe en verkleden zij zich meer dan eens per dag Zo is het ver klaarbaar, dat men daar meer waarde hecht aan de och'end-, middag- en avondkleding, dan bijvoorbeeld in ons land. Reeds nu houdt men zich in modekringen druk bezig met de zomercollecties. Vandaar dat wij U. ter verlevendiging van bijgaande illustraties, iets willen vertellen over de komende zomer avondgarderobe Uiteraard is in de maanden, dat het zonnetje zich bijzonder doet gelden, deze mode niet zo sterk geaccentueerd als in de winter, omdat de zomersoirées en bals champêtres hier nog niet zoveel opgang maken als buiten onze landsgrenzen, alwaar men dan verplicht is m gala te verschijnen. ~N - - >1 'f;- - - - 'WËËk 5 s 4, i' - m iSBil Isrtl DE NAAM VAN Martine Wittop Ko ning, staat garant voor de gedegen heia waarmee haar bij Hollandia te Baam uitgegeven „kookboek" In de keuken is geschreven. De aanhalingstekens dui den er reeds op. dat het hier niet uit sluitend een verzameling van recepten betreft Het eerste deel van dit boek - en in onze ogen het belangrijk"? - is geheel gewijd aan de voedings leer die eigenlijk door gpen huisvp w zou mogen worden overgeslagen r\E cocktaildresses en robes du sons u ondergingen hoegenaamd geen wij zigingen: nu eens strapless, dan weer slechts éen schouder bedekt. De rok wordt wijd klokkend gehouden. Door schijnende materialen, zoals tule, or ganza en glasbatist blijven modern. Over de al of niet bedekte schouders draagt men stola's of mantilla's, welke laatste het afgelopen seizoen zo ge wild waren. Gelukkige bezitsters van grootmama's erfenis. De stola's zullen op een winderige avond lastig blijken, daar men altijd op afglijding bedacht moet zijn. De zijden zomermantels, zoals deze de laatste jaren in Parijs worden gedragen, be loven in de toekomst ook in ons land favoriet te worden. Zij zijn veelal v?n zijden ottoman; het vrij kostbare kle dingstuk vertoont ook nu nog de pyra- mide-lijn. De mouwen zijn aangeknipt en kunnen zonder uitzondering alle driekwart worden gemaakt. Wat de afbeeldingen betreft. Dior lanceert enige ideeën om het grote toilet meer bruikbaar te doen zijn. Allereerst het losse schouderstuk, waarbij, indien men dit niet draagt, een corsage als vervangmiddel dient. Ook kan, ter afwisseling, een zijden sjerp worden aangebracht. Dior accentueer de deze zwart zijden ottoman jajon met behulp van een grijze sjerp rond de taille. Eveneens heeft de Fransman er plezier in, om bijpassende bijoux te ontwerpen. Bijvoorbeeld oorringen, welke soms een bladmotief hebben en vrij lang zijn. Ook de clips, voor ach ter de oorschelp is een nieuwtje dat wij aan Dior te danken hebben. De extravagante armband is van Givenchv en bestaat uit een brede schakel van albessen. De breedte kan gevoegelijk aan de draagster worden overgelaten. Een andere Fransman ontwierp de korte avondjapon, evenals de vorige van zwart ottoman-zijeje. Hier ook weer een sjerp, doch nu n->ar achter verschoven. Heeft men het koud. dan schrijft deze modekoning een wit- Hermelijnen bolero voor! QEVOEL VOOR humor, dót heelt I Pieter van Gelder. Deze karakter-p trek leeft hij ten volle uit in zijn touw- figuren. Kijk maar eens naar Don Qui- chotte op zijn paard of naar de Boog schutter, de Chinees met de lamp, Nep- tunus op een schelp, het zijn alle ge- schiedenisjes op zichzelf. Goedmoedi» j spot spreekt uit de Gouvernante die, haar grote taak bewust, aan de wandfl is met een onwillig kind en een ieder zal glimlachen om de moedertrots, dé zo karakteristiek uitgebeeld wordt i i de groep „Moeder achter de kinder- f gen". Het heerlijke in het werk van man is, dat hij het geheim verd' ieder voorwerp levend te houden. B broodmes en plank, versierd met n"®' korrels kan niet achteloos gehanleid worden. De houten voorwerpen, orifi' neel met kleine, koperen spijkertjes ander metaal versierd, zijn een vreup j de. De schaal, uit één blok essen!)011' gedraaid en die door hoge verhittinf een diep bronzen kleur gekregen heeft, is uitgesproken een schoonheid. In deze voorwerpen heeft de maker een antwoord op de vraag: „Wat kan i1" met dit natuurmateriaal bereiken?" Men behoeft geen groot psycholoo? 'e zijn om te doorzien, dat Van Geldt' houdt van alles wat leeft en groeit e» I dat hij die liefde, vorm gekregen zijn werk, de mensen aanbiedt. N d. B. I BIJ Van Holkema en Warendorf N.V- te Amsterdam is Gaijelord Hauser'sl kookboek verschenen De man, dkl richtlijnen heelt gegeven om jong 'e| blijven en lang te leven heeft niet ver-I geten. dat de menselijke maag in «J'| levensproces een voorname rol speelt j Hij verzamelde een groot aantal recep' J ten in velerlei variaties en beschreef de wijze waarop ze bereid moeten wordt'" Er zijn verschillende levensmiddel™ voornamelijk groenten die men w Amerika volop en hier slechts sp°r* disch kan kopen Daarom heeft meVI. LotgeringHildebrand die door d radio haar bekende kooklessen geel- zich over dit boek ontfermd en het vo Nederlands keukengebruik geschikt g maakt waarb j een wegwiizer aan de doolhof van recepten is toegevoeg Men zegt wel eens. dat de liefde van Reeds uit ons vori maar zo een g Bij vele schriftelijke zelfs nog belangrijki in het handschrift oi en misschien wel ni niemand door het i wel, als voorbeeld, van de vorige weei handschrift en naar DE IDEALE schriftj grafoloog is die o] pier. Dan kan hij c juist inzicht krijgen in loop" (zie de afbeelding gels en een gelijkmatig sen de regels wijzen op ordelijkheid en evenwit REGELVERLOOP gtand en gevoel. Daarin onder omstandigheden oi van levenloosheid schui naar boven stijgende re levensmoed en opgewek negatieve (voor het on „positief" en „negatief" naar het slot van ons v- kei verwijzen) op zekc heid. Geleidelijk dalende aanwijzing voor moedel man door de maag gaat Air een vroi'k niai! uiiDi ut* t;ao i dit kookboek bezit behoeft zij zich ov di-j liefde niet ongerust te maken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1952 | | pagina 6