Brug bij Schellingwoude Noord-Holland boven Y zou verstikking van kunnen voorkomen „Irene-Brigade" werd geleden opgericht twaalf jaar VAN NELLE Een goedkope oplossing binnen vijf jaar De interpellatie over Breda r Zal Ba mbang Sugeng voet bij stuk houden? De derde vasie oeververbinding nabij Amsterdam Bouw van brug reeds in 1935 uitbreidingsplan opgenomen in 'fiKewietye irvkt.... De zee lusite ze ook niet Indonesia werd niet beledigd Garderegiment Irene" zet Fuseliers „Prinses tradities voort 11 Januari is gedenkdag Men schrijft ons van deskundige zijde. r»E VASTE VERBINDINGEN tusfen de IJ- en Noordzeekanaal-oevers staan meer .lan ooit in de belangstelling. Sinds enige dagen is een Staats-studie- ennimissie ingesteld Eind Januari 1953 zullen de IJ-tunnelplannen in de gemeenteraad van Amsterdam worden behandeld. De Kamer van Koophandel f™ JL,„ t d ea hebben adressen tot de raad gericht. De Noordhollandse rommissie Oeververbinding Noordzeekanaal heeft zich tot de Tweede Kamer gewend Men pleit in het algemeen, behalve voor een krachtige voortzetting van Up timncI houw te Velseii, voor gelijktijdige bouw van Hem- en IJ-tunnel, of wil mitc mnrran» aan de Hemtunnel geven. De ten Oosten van Amsterdam gepro tegeerde oeververbinding, de brug bij Schellingwoude, wordt merkwaardiger- eiiïe n alle adressen buiten beschouwing gelaten. Toch is deze brug de eoedkonnste en op de kortste termijn te realiseren verbinding, waarmee goeuKuop boven het IJ, zowel als de stad Amsterdam, in eerste instantie ïyn pontprobiemen zou kunnen oplossen. verbinding tussen Zaandam en Noord langs Tuindorp Oostzaan, en de brug by Schellingwoude volgen. Drie oeververbindingen TN het uitbreidingsplan van Amster- dam is als principe verkozen het interlocale verkeer in westelijke en oostelijke richting om de stad te leiden Hiertoe moest enerzijds de Hemtunnel, anderzijds de hoge, vaste brug bij Schellingwoude dienen. Dit principe geldt nog steeds. De IJ-tunnels zijn in de toekomst in hoofdzaak voor het locale stadsverkeer bestemd. Goede aansluiting van brug op wegennet INE BRUG bij Schellingwoude Is even 1^ beoosten de Oranjesluizen gepro- f jecteerd in een wegbaan van Buiksloot (Leeuwarderweg) naar Diemen, waar aansluiting zal worden gegeven op de weg naar Amersfoort en op een ring weg, welke weer aansluit op de wegen naar Utrecht, Den Haag en Haarlem. De verbinding met de Zaanstreek wordt gevormd door een weg tussen Amsterdam Noord cn Zaandam langs Tuindorp Oostzaan. Op bijgaand kaart je. ontleend aan het Amsterdamse tun- nelrapport van 1940, is het vorenver- melde duidelijk te zien. Op gemakke- I lijke en vlotte wijze zal de brug kun nen worden bereikt. Te verwachten is E zelfs, dat het voor Den Haag bestemde verkeer uit de richting Purmerend- I' Hoorn de IJ-ponten rechts zal laten liggen en van de brug gebruik zal I maken om via de ringweg bij Diemen op de grote weg naar Den Haag te komen. In het stadswegennet zal de over- Ibrugging van het Buiten IJ een korte -i verbinding vormen tussen Noord en het oostelijk gedeelte van Amsterdam. In Noord zal de brug aansluiten op een weg langs het W. H. Vliegenbos, in Oost tenslotte op de Zeeburgerdijk en zodoende op de dubbele binnenring ge- I vormd door Sarphatistraat-Wetering- i schans en Mauritskade-Stadhouders- kade. Het verkeer over de brug be stemd voor de stad kan dus op vlotte wijze via deze binnenringwegen „uit waaieren". Ontlasting IJ- en Hemponten DIJ onmiddellijke aanleg van de brug D zullen in het bijzonder de IJ-pon- ten aanzienlijk worden ontlast. Deze ontlasting is op ca 50 procent van het autoverkeer te stellen. Niet alleen het doorgaand verkeer tussen het gebied boven het IJ en Cen traal-, Zuid- en Oost-Nederland zal van de brug gebruik maken, doch ook het verkeer tussen eerstgenoemd gebied cn het oostelijk gedeelte van Amsterdam, henevens het locale verkeer tussen Noord en de Oostelijke helft van de stad bezuiden het IJ. Tevens zullen de Hemponten worden jl' ontlast van het autoverkeer tussen de "V Zaanstreek en Centraal-, Zuid- en Oost- Nederland. Dit verkeer zal immers de Korte bouwperiode, lage bouwkosten INE PERIODE van voorbereiding en bouw van de brug met aansluiten de werken is op vijf jaar te ramen, voor de autotunnel onder het IJ geldt Verbindingswegen van het gebied ten Noorden van het IJ met overig Nederland. een periode van negen jaar, voor de Hemtunnel wellicht van twaalf jaar (zes jaar na gereedkomen van de tun nel bij Velsen). De brug is hier duidelijk in het voor deel. De aanlegkosten van de brug met aansluitende werken zijn in 1931 be groot op ea. f 7 millioen, thans zijn deze misschien op ea f 25 millioen te stellen. Mogelijk .zullen deze kosten echter minder bedragen, daar inmiddels de eis van de Nederlandse Spoorwegen om de brug tevens voor treinverkeer geschikt te doen maken, is vervallen. den genomen. Amsterdam kan beier twee jaar langer wachten op verbeie ring van de verbinding tussen de IJ- oevers en f 11 millioen in de brug bij Schellingwoude steken! Ook het ma ken van een derde pontverbinding is, zo gezien, goed geld naar kwaad geld gooien. Compromis tussen de verschillende standpunten UEMTUNNEL en autolunnel onder het IJ tegelijkertijd bouwen, resp. eerst de Hem- en dan de IJ-tunnel, zijn ae meest verkondigde standpunten. Ook wordt gepleit voor de spoedige bouw van een personentunnel onder het IJ. De bouw van een tunnel bij de Hem- brug wordt urgent geacht niet alleen om deze brug als obstakel voor de zee- De bouw van een autotunnel onder het scheepvaart te doen verdwijnen, doch IJ is op f 70 millioen geraamd, de ge combineerde spoor- en autotunnel bij de Hembrug zal nog meer kosten. Rekening houdend met de omstan digheid. dat Rijk, Provincie en Stad waarschijnlijk in de aanlegkosten zullen bijdragen, moet de bouw van de brug bij Schellingwoude onder de huidige omstandigheden financieel mogelijk worden geacht. Ter illustratie van dit standpunt diene, dat de Gemeente Amsterdam thans f 11 millioen wil uitgeven ter vergroting van de IJ-ponten. Men be denke hierbij, dat de verbouwing van de ponten op ca drie jaar is te stellen en dat gedurende een groot deel van de verbouwingsperiode met een beperkt pontvervoer genoegen zal moeten wor- III NIPO. LIET Nederlandse Instituut voor de Publieke upmie nee]t het de laat ste maanden van het vorige jaar zeer druk gehad. Aan vete hon derden lanugenoten is namelijk de vruag gesteld, o] zij m 1952 wel eens een televisie-programma had den gezien. Als ik me goed her inner kon 36 procent van ons volk erop bogen, eens oj meer dergelijke opunegertjes van cultureel genot te hebben gevoeld. CEN wonderlijke vraag heb ik hel intussen gevonden, urie nonaerd en vijl en zesug aagen tang hebben We met elkaar die werenL van ons bestuurd en nu weet het niet beter te vragen dan: loeteens een televisieprogramma gezien? Waarom werd er niet ge vraagd: At u dit jaar reeds soja bonen. Oj: Hebt u aa jaar ook een luiks uad ondergaan? LIET^ was het jaar van Mau Mau, van Earoek, van Stansky, van Kunker- beslrijdiug. van kaeiiliuwer en van ophejjmg der orgarusaues-Wolier- som. üe hele uieretakluit hing te sidderen geiyk het pypje' in" de mond van een Urees-neKker De vrede werd als maar breekbaai- der het onrecht voortdurend of ficiëler. Makassar wil Sadikin met, maar Warouw Naar Aneta van welingelichte zijde verneemt, is het nog niet zeker, dat Ko lonel Bambang Sugeng, de fungerende chef-staf van de landstrijdkrachten, zich zal neerleggen bij het besluit van de Indonesische regering zijn ontslag aanvrage niet te aanvaarden. Neutrale waarnemers achten het zeer wel moge lijk, dat kolonel Sugeng het besluit tot aftreden zal herzien, indien de volger.de stappen van de regering bij de afwik keling van de 17 October-affaire m overeenstemming zullen zijn met zijn plannen. Hierbij wordt in het bijzonder gedacht aan mutaties in de landmacht. Dinsdagochtend circuleerden berich ten, dat kolonel Sadikin de benoeming tot commandant van Oost-Indonesië geweigerd zou hebben. In regerings kringen sprak men dit bericht tegen. Van officiële zijde te Makassar beves tigde men berichten uit Surabaja, dat de regimentscommandanten van Oost- Indonesië een gezamenlijke verklaring aan de regering hebben gericht om de benoeming van kolonel Sadikin nog maals in beschouwing te nemen. Men wil overste Warouw gehandhaafd zien als fungerend commandant van Oost- Indonesië. De regiments-commandant van Ambon, overste Sukowati, bracht het verzoek van de regimentscomman- danten nacr Djakarta. Beproefde hulp bij verkoudheid voor Ve der, Moeder en kind. tevens om verkeersopstoppingen in de binnenstad te voorkomen. Deze opstop pingen zouden n.l. kunnen optreden in geval de IJ-tunnel eerder gereed zou ziin dan de Hemtunnel, en veel verkeer zou aantrekken. Na de aanleg van de brug hij Schel lingwoude zullen dergelijke opstoppin gen niet meer zijn te vrezen. Hier ligt de mogelijkheid voor een comprumis tussen de verschillende standpunten. Na de bouw van bovengenoemde brug wordt de keuze van de volgorde van uitvoering van de tunnelprojecten ver eenvoudigd. Men bouwe dus eerst de brug bij Schellingwoude, de tunnels daarna in de volgorde: Hemtunnel, IJ-autotunnel en personentunnels. respectievelijk in een andere volgorde. Samenvatting INE VOORDELEN van spoedige bouw van een brug bij Schellingwoude zijn in het voorgaande uiteengezet Het doorgaand verkeer, zowel als dat tussen Noord-Holland boven het IJ en Amsterdam en het stadsverkeer zijn met de aanleg in hoge mate ge diend. De IJ- en Hemponten kunnen worden ontlast. De keuze tussen de tunnelobjecten wordt vereenvoudigd. De dreigende verstikking van het ge bied boven het IJ kan op korte termijn tegen aanvaardbare financiële lasten worden voorkomen. Met een variant op de slagzin van het Amsterdamse tunnelcomité zou Noord-Holland boven 't IJ de volgende leuze tot de hare moeten maken: Zjj aan zij voor een oveibrugging van het Buiten-IJ. (Vervolg van pagina l) iVJLT grote klem onderstreepte minis- 'Uter Donker, dat uit het onderzoen, up geen eiiKeie wijze is gebleken, dal ten ut m»ei leden van hei gevangenis peisoneel bij deze ontvluchting zou- uen zijn beirokiteii. Het staat echter vast, dat er wel georganiseerde hulp van buitenaf is geweest. Uit de verklaiingon der inmiddels opgespoorde en verhoorde helpers is zoveel aan het daglicht gekomen, dat volgens de minister deze kant van de zaak „vrij aardig rond" is. De justitie weet, wie de helpers waren, welke autos zij gebruikten en hoe ze het deden. Maar achter het geheel moeten, ge zien ook het feit, oat èn ontvluchten én helpers weinig intelligente perso nen zijn, leiders met hersens staan. Minister Donker wilde d:n ook ter dege rekening houden met de moge lijkheid, dat er illegale organisaties beslaan, die zich in overleg met Duit sers met deze dingen bezig houden. Al achtte hij de in de Nederlandse pers hierover gepubliceerde artikelen in het algemeen té sensationeel. Organisaties vsn oud-W.S.B.'ers had den in ait verbana zijn bijzondere aandacht, terwijl hij voorts zijn de partement opdracht had gegeven wet telijke maatregelen voor te bereiden teneinde ongewenste nazi-activiteiten te kunnen keren. Ten onrechte, zo meende ministei Donker, is bij aeze kwestie het moder ne gevangeniswezen in de discussie betrokken. Maar voor Breda zal een uitzonaerlijk regiem stellig noodzake lijk zijn. Voor andere gevangenissen, waar politieke delinquenten verblijven wilde hij het bewakings- en beveili gingssysteem nog eens nader bekijken. Teneinae moeilijkheden te voorko men had de minister besloten vijf an dere Duitse oorlogsmisdadigers naar Bredai over te brengen. Thans verblij ven nog slechts vijf Duitse oorlogsmis dadigers buiten Breda, onder wie vier ernstige zieken en Lages. Overigens is er in bepaalde kringen te veel ophef gemaakt over loslopende politieke delinquenten. Van de ruim honderdduizend zijn er slechts een paar duizend aan dc wrekende hana der justitie ontkomen; van deze is waarschijnlijk een groot gedeelte overleden, een deel in Rusland en de rest over de gehele wereld verspreid en uiterst moeilijk te achterhalen. Sinds de bevrijding zijn er in totaal 202 uit kamoen en gevangenissen ontsnapt, waarvan zeven in de laatste twee jaar, buiten de zeven, die thans zijn ontsnapt. Minister Donker meen de op grond hiervan de minder zwaar gestrafte politieke delinquenten voor lopig te moeten laten waar zij zich thans bevinden. Mochten er echter meer ontsnappingen voorkomen, dan zou hij niet aarzelen zijn standpunt in deze te herzien. TEN SLOTTE sprak minister Donker er zijn bevreemding over uit, dat de zeven de hun door de Kleefse rech DN, mevrouw of meneerhebt u I eens een televisieprogramma ge zien? Ae zullen net maar aan je vragen! Het moei de ondervraag den geschenen hebben als die heei die door het ijs was gezakt, en toen een redder zag opdagen die hen vroeg: „Denkt u ook niet, dat we vanavond het Noorderlicht zullen Kunnen waarnemen'" LJOEZEER men het NIPO ook moet waarderen om zijn nauwgezette ar beid betreffende het in statistiekjes vastleggen van ons wel en wee, af en toe denk ik toch wel dat die- Senen een beetje gelijk hebben die beweren dat „NIPO" beteken „Niéts Is Persé Onbelangwek kend!". Het niet toelaten van twee vertegen woordigers van de communistische par tij in Indonesia in Nederland ter bij woning van het CPN-congres, weis voor een communistisch parlementslid aan- iVIPü I Riding aan de Indonesische regering te He o t u vragen of de door de regering in Den ££aag genomen maatregel niet moest geacht worden een belediging te zijn voor de Indonesische staatsburgers en de regering van Indonesia..De Indone sische regering heeft thans op deze vraag geantwoord en wel ontkennend. De maatregel van Den Haag zou vol gens haar alleen beledigend voor de republiek Indonesia zijn geweest als de betrokkenen vertegenwoordigers zou den zijn geweest van de republiek In donesia als zodanig. Wel is de regering te Djakarta nog doende nadere inlich tingen over deze zaak in te winnen, al dus het antwoord a3n het betrokken parlementslid. Vragen in de Kamer over zuivelexport naar V. S. irwrL Twee<ie-Kamerlid Den Hartog i t aan de ministers van Bui- cmandsc Zaken en van Landbouw. Vis serij en Voedselvoorziening schriftelijk de volgende vragen gesteld- Kunnen de ministers mededelen wat de dezer dagen door de Verenigde bt.aten getroffen maatregelen tot beper- inhoudcn?de lnvoer van zuivelproduclen 2. Welke stappen denkt de regering te ondernemen, ten einde opheffing van de voor onze export van zuivelpro luoton zo nadelige bepalingen te ver krijgen? (Advertentie, Ing. Med.) (AMSTREEKS dc jaar- D wisseling weru inge broken in een huis aan de zeekant te Schevc- ningen. Er verdwenen een gouden ketting, wat iuwelen en enige papie ren. Dezer dagen vond men de papieren op het strand terug, waar ze door de zee waren gede poneerd. De dieven had den er zich van ontdaan door ze aan de golven toe te vertrouwen, maar deze stelden er kennelijk al evenmin prijs op. Ze lig gen nu weer, zij het iet wat verfomfaaid, op de plaats waar ze horen. JJET is niet alles „poli tiek", wat de mensen in Oost-Berlijn tot vluch ten drijft! Zo was er een meneer, die zoveel last van zijn schuldeisers had dat hij de benen nam naar het Westelijk deel van de stad. Het is hem duur komen te staan. Hij zit nu zes maanden uit wegens fraude. De justi tie was achter de onjuist heid van zijn verklarin gen gekomen. TN Arcadia California hield een gemaskerde man de taxi-chauffeur Robert Shull een revol ver onder de neus. „Ik heb een gezin, waarvoor ik zorgen moet", zei Shull, die het alterna tief, waarvoor hij werd gesteld, weinig aanfok- kelijk vond. De aanval ler bleek te vinden te zijn voor een compro mis. „Geef me vijf dol lar en je krijgt 7e weer terug, wanneer ik een baan heb", antwoordde lnj. De man ging er tussen uit - met het vei- langde bedrag - nadat hij eerst naam en adres van de chauffeur had genoteerd. U)E New Yorkse burgers moeten wandelen. ter opgelegde geldboete in Nederlands geld hadden mogen voldoen. De mi nister van Buitenlandse Zaken, mr J. W. Beyen, vestigde er de aandacht op, dat weliswaar iedere staat naar eigen inzicht de toelating van vreemdelin gen kan regelen, maar dat een goed internationaal gebruik met zich brengt dat men rekening houdt met de goede betrekkingen, die met buurlanden be staan. Zo is het in het algemeen ge bruikelijk, personen die op illegale wijze de grens overschrijden, terug te wijzen of althans een nader onderzoek in te stellen. Dat is in dit geval niet gebeurd! Wel is er thans een zeer intensieve gedachtenwisseling tussen Den Haag en Bonn garmde, die, zo hoopte mi nister Beyen. ook bij onverhoopte her halingen haar invloed z>l hebben. De bezettingsautm-iteitcn hebben nog ze kere bevoegdheden in de „security"- sector. Eventueel kan daarop in deze een beroep worden gedaan. Voorlopig had de minister echter goede hoop op een krachtige opspo ringsactiviteit der Duitse autoriteiten tengevolge v^n het od 3d December j.l. uitgevaardigde arrestatie-bevel. Bo vendien had de Bonner regering zich bereid verklaard krachtig mede te werken aan het vinden van een oplos sing terzake van de uitwijzing der ze ven. Moties verworpen DIJ de replieken, waaraan behalve de D interpellant ook de heren Wendelaar (VVD) en Brandenburg (CPN) deel namen, diende laatstgenoemde een tweetal moties in, die met 28 tegen 2 (communistische) stemmen werden verworpen. De eerste motie drong aan op onmid dellijke en afdoende maatregelen te gen ontvluchtingen; de tweede, die grote hilariteit in de Kamer verwek te, eiste het onmiddellijke aftreden van minister Donker. Inzake de voor waardelijke invrijheidstelling van Duitse oorlogsmisdadigers merkte mi nister Donker aan het adres vam de heer Brandenburg nog op, dat hij zich in deze moet houden aan de beslissin gen van de Nederlandse rechter. Hij kan en wil niet treden in een beoor deling van de strafmaat. Aangezien de Nederlandse wet geen preventieve hechtenis toelaat voor hulpverlening a°n ontvluchte gevangenen kon de minister ook de helpers der zeven niet vasthouden. Wij stellen er nog immer, anders dan de communisten, prijs op in een rechtsstaat te leven", besloot minister Donker. Gisteren, precies zeven en twintig jaar na de oprichting van de vroegere „Lufthansa" is opgericht de „Aktign- gesellschaft Für Luftverkehrsbedarf" ter voorbereiding van een nieuwe Duitse luchtvaartmaatschappij. Twee en tachtighonderd chauffeurs, die per dag drie en een half millioen mensen vervoeren, heb ben het werk neergelegd. De buskaartjes zijn te laag in prijs, om hun loonsverhoging te geven, hebben de maatschappij en, waarvoor ze werken, verklaard. Het gemeente bestuur wil geen tariefs verhoging toestaan. IN een pension te Mon treal overleed dezer dagen de heer Constan- tin Stathapoulos. Op het oog een eerzaam burger, bleek hij heel wat min der onschuldig te zijn. Toen de politie zijn ka mer ging doorzoeken, v nd zij stapels commu nistische lectuur en een aantal zakboekjes, waarin allerlei geheime notities stonden. Zelfs de naam van de Britse atoomspion Klaus Fuchs was er in te lezen. (Van onze militaire medewerker) AP 11 JANUARI a.s. zal het twaalf jaar geleden zijn, dat te Congleton in En- w geland de Koninklijke Nederlandse Brigade werd opgericht. Hoewel op 15 Mei 1940 het Nederlandse leger de wapens liad neergelegd, ging de strijd overal elders verder en ook Nederland had daar zijn aandeel in. Landgenoten uit alle delen van de wereld, ook zij, die in Mei 1940 ol tijdens de bezetting naar Enge land waren overgestoken, vormden daar de Nederlandse Brigade. Op 27 Augus tus 1941 ontving dit onderdeel zijn naam en een vaandel nit handen van H.M. Koningin Wilhelmina. Die naam luidde; Prinses Irene en als „Irene Brigade liecft zij zich in dc jaren '44 en '45 een welverdiende reputatie van dapperheid en doorzettingsvermogen verworven. Toen de Koningin het vaandel uitreikte, zeide H.M. onder meer: „Op dit vaandel is aangebracht de naam van Mijn Klein dochter, Prinses Irene, het Petekind van de Weermacht, wier naam lk met volle instemming van Haar Ouders aan de Brigade geef. Vertrouwend op God, onze onbuigzame wil en de overwinning onzer bondgenootschappelijke wapenen, zal het u gegeven zijn eenmaal als zegevierende bevrijders van Nederland met dit Vaandel de Nederlandse bodem te betreden". Brussel, maar twee dagen later bij L'i eringen leverde zij opnieuw verbit terde gevechten. In de nacht van 20 op 21 September passeerde de Brigade de Nederlandse grens ten Zuiden van Valkenswaard. LIET zou nog drie jaar duren, drie ja ren van trainen en wachten, wach ten en trainen, vóór de Brigade in de eerste dagen van Augustus 1944 het Kanaal overstak, om deel te nemen aan de strijd in Frankrijk. Comman dant was de kolonel A. C. de Ruyter van Steveninck. Op 8 Augustus 1944 landde de Brigade in Normandië nabij Courseulles sur Mer en vier dagen later onderging zij in de stellingen bii Bréville aan de Orne de vuurdoop Nabij het kasteel St. Come werd hard gevochten, totdat de Duitsers terug moesten. De Brigade volgde hen op de hielen en veroverde Pont Audemer. Op 3 September was de Brigade in het in feestroes verkerende, juist bevrijde, Het profetische woord van H.M. de Koningin, drie jaar tevoren in Enge land gesproken, was in vervulling ge gaan Na patrouillediensten in het land van Maas en Waal nam de Brigade deel aan de bevrijding van Tilburg. Gedurende de winter 1944-1945 vertoefde zij op de Zeeuwse eilanden, ter beveiliging van de scheepvaart op Antwerpen. April 1945 trok zij weer naar Brabant en vestigde een bruggehoofd ten noor den van de Maas bij Hedel. De Duitse capitulatie maakte een eind aan de strijd. Als eerste gealieerd onderdeel rukte de Brigade op Dinsdag 8 Mei '45 's-Gravenhage binnen, uitbundig be groet door een enthousiaste bevolking. De afscheidsparade vond plaats op 13 Juli 1945 op de binnenplaats van de Prinses Julianakazerne te 's-Graven hage. Z.K.H. Prins Bernhard sprak hier de mannen toe, hechtte de versierselen van de Militaire Willemsorde 4de kl. aan het vaandel en reikte onderschei dingen uit aan officieren, onderofficie ren en manschappen van de Brigade Zijne Koninklijke Hoogheid verklaarde daarbij: „Gelukkig zullen de tradities, welke gij in de maanden van strijd op het Continent hebt verworven, niet verloren gaan. Uit de Brigade zal onder meer gevormd worden de kern voor het Regiment „Prinses Irene", een Regimnt, dat om uw vaandel zal wor den gevormd en op uw traditie zal voortbouwen". De Kon. Ned. Brigade „Prinses Irene" hield op te bestaan. Vijf-en-veertig doden liet zij op de slagvelden van West-Europa achter.... Nieuw regiment opgericht JN 1948 werd opgericht het infanterie- regiment „Prinses Irene", met Arn hem als standplaats. Twee jaar later, n.l. bij Kon. Besluit van 26 Mei 1948, werd het regiment verheven tot Garde regiment, waarmee tot -itdrukking kwam de bijzondere betrekking waarin het Regiment slaat tot het Koninklijk Huis. Het is duidelijk, dat deze zeld zame onderscheiding het Regiment ten deel viel op grond van dc voortreffe lijke wjjze, waarop de Irenebrigade, wier tradities door het Regiment wor den gedragen en voortgezet, haar taak heeft verricht. Het Garderegiment Fuseliers „Prinses Irene" ligt thans in Assen en Zuidlaren in garnizoen. Commandant is de luite- (Advertentie Ing Med nant-kolonel D. Blanken. Een enkele oud-Brigadestrijder maakt nog deel uit van het Regiment. Men kan hem her kennen aan het oranje-blauw geblokte fluitkoord om zijn linkerschouder, het z.g.n. invasiekoord. Alleen zij, die de invasie en de daarna volgende gevech ten meemaakten, zijn gerechtigd dit koord te dragen. Maar zowel in Assen, Zuidlaren als overal elders waar batal jons van het Garderegiment liggen, wordt telken jare de 11de Januari plechtig herdacht, als de stichtingsda tum van de roemrijke Brigade „Prinses Irene".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5