Brug bij Schellingwoude
Noord-Holland boven Y
zou verstikking van
kunnen voorkomen
„Irene-Brigade" werd
geleden opgericht
twaalf jaar
VAN NELLE
Een goedkope oplossing binnen vijf jaar
De interpellatie over Breda
r
Zal Ba mbang Sugeng voet bij
stuk houden?
De derde vasie oeververbinding nabij Amsterdam
Bouw van brug reeds in 1935
uitbreidingsplan opgenomen
in
'fiKewietye irvkt....
De zee lusite ze ook niet
Indonesia werd niet
beledigd
Garderegiment
Irene" zet
Fuseliers „Prinses
tradities voort
11 Januari is gedenkdag
Men schrijft ons van deskundige zijde.
r»E VASTE VERBINDINGEN tusfen de IJ- en Noordzeekanaal-oevers staan
meer .lan ooit in de belangstelling. Sinds enige dagen is een Staats-studie-
ennimissie ingesteld Eind Januari 1953 zullen de IJ-tunnelplannen in de
gemeenteraad van Amsterdam worden behandeld. De Kamer van Koophandel
f™ JL,„ t d ea hebben adressen tot de raad gericht. De Noordhollandse
rommissie Oeververbinding Noordzeekanaal heeft zich tot de Tweede Kamer
gewend Men pleit in het algemeen, behalve voor een krachtige voortzetting van
Up timncI houw te Velseii, voor gelijktijdige bouw van Hem- en IJ-tunnel, of wil
mitc mnrran» aan de Hemtunnel geven. De ten Oosten van Amsterdam gepro
tegeerde oeververbinding, de brug bij Schellingwoude, wordt merkwaardiger-
eiiïe n alle adressen buiten beschouwing gelaten. Toch is deze brug de
eoedkonnste en op de kortste termijn te realiseren verbinding, waarmee
goeuKuop boven het IJ, zowel als de stad Amsterdam, in eerste instantie
ïyn pontprobiemen zou kunnen oplossen.
verbinding tussen Zaandam en Noord
langs Tuindorp Oostzaan, en de brug by
Schellingwoude volgen.
Drie oeververbindingen
TN het uitbreidingsplan van Amster-
dam is als principe verkozen het
interlocale verkeer in westelijke en
oostelijke richting om de stad te leiden
Hiertoe moest enerzijds de Hemtunnel,
anderzijds de hoge, vaste brug bij
Schellingwoude dienen. Dit principe
geldt nog steeds. De IJ-tunnels zijn in
de toekomst in hoofdzaak voor het
locale stadsverkeer bestemd.
Goede aansluiting van brug op
wegennet
INE BRUG bij Schellingwoude Is even
1^ beoosten de Oranjesluizen gepro-
f jecteerd in een wegbaan van Buiksloot
(Leeuwarderweg) naar Diemen, waar
aansluiting zal worden gegeven op de
weg naar Amersfoort en op een ring
weg, welke weer aansluit op de wegen
naar Utrecht, Den Haag en Haarlem.
De verbinding met de Zaanstreek
wordt gevormd door een weg tussen
Amsterdam Noord cn Zaandam langs
Tuindorp Oostzaan. Op bijgaand kaart
je. ontleend aan het Amsterdamse tun-
nelrapport van 1940, is het vorenver-
melde duidelijk te zien. Op gemakke-
I lijke en vlotte wijze zal de brug kun
nen worden bereikt. Te verwachten is
E zelfs, dat het voor Den Haag bestemde
verkeer uit de richting Purmerend-
I' Hoorn de IJ-ponten rechts zal laten
liggen en van de brug gebruik zal
I maken om via de ringweg bij Diemen
op de grote weg naar Den Haag te
komen.
In het stadswegennet zal de over-
Ibrugging van het Buiten IJ een korte
-i verbinding vormen tussen Noord en het
oostelijk gedeelte van Amsterdam. In
Noord zal de brug aansluiten op een
weg langs het W. H. Vliegenbos, in
Oost tenslotte op de Zeeburgerdijk en
zodoende op de dubbele binnenring ge-
I vormd door Sarphatistraat-Wetering-
i schans en Mauritskade-Stadhouders-
kade. Het verkeer over de brug be
stemd voor de stad kan dus op vlotte
wijze via deze binnenringwegen „uit
waaieren".
Ontlasting IJ- en Hemponten
DIJ onmiddellijke aanleg van de brug
D zullen in het bijzonder de IJ-pon-
ten aanzienlijk worden ontlast. Deze
ontlasting is op ca 50 procent van het
autoverkeer te stellen.
Niet alleen het doorgaand verkeer
tussen het gebied boven het IJ en Cen
traal-, Zuid- en Oost-Nederland zal van
de brug gebruik maken, doch ook het
verkeer tussen eerstgenoemd gebied cn
het oostelijk gedeelte van Amsterdam,
henevens het locale verkeer tussen
Noord en de Oostelijke helft van de
stad bezuiden het IJ.
Tevens zullen de Hemponten worden
jl' ontlast van het autoverkeer tussen de
"V Zaanstreek en Centraal-, Zuid- en Oost-
Nederland. Dit verkeer zal immers de
Korte bouwperiode, lage bouwkosten
INE PERIODE van voorbereiding en
bouw van de brug met aansluiten
de werken is op vijf jaar te ramen,
voor de autotunnel onder het IJ geldt
Verbindingswegen van het gebied
ten Noorden van het IJ met overig
Nederland.
een periode van negen jaar, voor de
Hemtunnel wellicht van twaalf jaar
(zes jaar na gereedkomen van de tun
nel bij Velsen).
De brug is hier duidelijk in het voor
deel.
De aanlegkosten van de brug met
aansluitende werken zijn in 1931 be
groot op ea. f 7 millioen, thans zijn
deze misschien op ea f 25 millioen te
stellen. Mogelijk .zullen deze kosten
echter minder bedragen, daar inmiddels
de eis van de Nederlandse Spoorwegen
om de brug tevens voor treinverkeer
geschikt te doen maken, is vervallen.
den genomen. Amsterdam kan beier
twee jaar langer wachten op verbeie
ring van de verbinding tussen de IJ-
oevers en f 11 millioen in de brug bij
Schellingwoude steken! Ook het ma
ken van een derde pontverbinding is,
zo gezien, goed geld naar kwaad geld
gooien.
Compromis tussen de verschillende
standpunten
UEMTUNNEL en autolunnel onder het
IJ tegelijkertijd bouwen, resp. eerst
de Hem- en dan de IJ-tunnel, zijn ae
meest verkondigde standpunten. Ook
wordt gepleit voor de spoedige bouw
van een personentunnel onder het IJ.
De bouw van een tunnel bij de Hem-
brug wordt urgent geacht niet alleen
om deze brug als obstakel voor de zee-
De bouw van een autotunnel onder het scheepvaart te doen verdwijnen, doch
IJ is op f 70 millioen geraamd, de ge
combineerde spoor- en autotunnel bij
de Hembrug zal nog meer kosten.
Rekening houdend met de omstan
digheid. dat Rijk, Provincie en Stad
waarschijnlijk in de aanlegkosten zullen
bijdragen, moet de bouw van de brug
bij Schellingwoude onder de huidige
omstandigheden financieel mogelijk
worden geacht.
Ter illustratie van dit standpunt
diene, dat de Gemeente Amsterdam
thans f 11 millioen wil uitgeven ter
vergroting van de IJ-ponten. Men be
denke hierbij, dat de verbouwing van
de ponten op ca drie jaar is te stellen
en dat gedurende een groot deel van
de verbouwingsperiode met een beperkt
pontvervoer genoegen zal moeten wor-
III
NIPO.
LIET Nederlandse Instituut voor de
Publieke upmie nee]t het de laat
ste maanden van het vorige jaar
zeer druk gehad. Aan vete hon
derden lanugenoten is namelijk de
vruag gesteld, o] zij m 1952 wel
eens een televisie-programma had
den gezien. Als ik me goed her
inner kon 36 procent van ons volk
erop bogen, eens oj meer dergelijke
opunegertjes van cultureel genot te
hebben gevoeld.
CEN wonderlijke vraag heb ik hel
intussen gevonden, urie nonaerd en
vijl en zesug aagen tang hebben
We met elkaar die werenL van ons
bestuurd en nu weet het
niet beter te vragen dan:
loeteens een televisieprogramma
gezien? Waarom werd er niet ge
vraagd: At u dit jaar reeds soja
bonen. Oj: Hebt u aa jaar ook een
luiks uad ondergaan?
LIET^ was het jaar van Mau Mau, van
Earoek, van Stansky, van Kunker-
beslrijdiug. van kaeiiliuwer en van
ophejjmg der orgarusaues-Wolier-
som. üe hele uieretakluit hing te
sidderen geiyk het pypje' in" de
mond van een Urees-neKker De
vrede werd als maar breekbaai-
der het onrecht voortdurend of
ficiëler.
Makassar wil Sadikin
met, maar Warouw
Naar Aneta van welingelichte zijde
verneemt, is het nog niet zeker, dat Ko
lonel Bambang Sugeng, de fungerende
chef-staf van de landstrijdkrachten, zich
zal neerleggen bij het besluit van de
Indonesische regering zijn ontslag
aanvrage niet te aanvaarden. Neutrale
waarnemers achten het zeer wel moge
lijk, dat kolonel Sugeng het besluit tot
aftreden zal herzien, indien de volger.de
stappen van de regering bij de afwik
keling van de 17 October-affaire m
overeenstemming zullen zijn met zijn
plannen. Hierbij wordt in het bijzonder
gedacht aan mutaties in de landmacht.
Dinsdagochtend circuleerden berich
ten, dat kolonel Sadikin de benoeming
tot commandant van Oost-Indonesië
geweigerd zou hebben. In regerings
kringen sprak men dit bericht tegen.
Van officiële zijde te Makassar beves
tigde men berichten uit Surabaja, dat
de regimentscommandanten van Oost-
Indonesië een gezamenlijke verklaring
aan de regering hebben gericht om de
benoeming van kolonel Sadikin nog
maals in beschouwing te nemen. Men
wil overste Warouw gehandhaafd zien
als fungerend commandant van Oost-
Indonesië. De regiments-commandant
van Ambon, overste Sukowati, bracht
het verzoek van de regimentscomman-
danten nacr Djakarta.
Beproefde hulp bij
verkoudheid voor Ve
der, Moeder en kind.
tevens om verkeersopstoppingen in de
binnenstad te voorkomen. Deze opstop
pingen zouden n.l. kunnen optreden in
geval de IJ-tunnel eerder gereed zou
ziin dan de Hemtunnel, en veel verkeer
zou aantrekken.
Na de aanleg van de brug hij Schel
lingwoude zullen dergelijke opstoppin
gen niet meer zijn te vrezen. Hier ligt
de mogelijkheid voor een comprumis
tussen de verschillende standpunten. Na
de bouw van bovengenoemde brug
wordt de keuze van de volgorde van
uitvoering van de tunnelprojecten ver
eenvoudigd.
Men bouwe dus eerst de brug bij
Schellingwoude, de tunnels daarna in
de volgorde: Hemtunnel, IJ-autotunnel
en personentunnels. respectievelijk in
een andere volgorde.
Samenvatting
INE VOORDELEN van spoedige bouw
van een brug bij Schellingwoude
zijn in het voorgaande uiteengezet
Het doorgaand verkeer, zowel als
dat tussen Noord-Holland boven het
IJ en Amsterdam en het stadsverkeer
zijn met de aanleg in hoge mate ge
diend. De IJ- en Hemponten kunnen
worden ontlast. De keuze tussen de
tunnelobjecten wordt vereenvoudigd.
De dreigende verstikking van het ge
bied boven het IJ kan op korte termijn
tegen aanvaardbare financiële lasten
worden voorkomen.
Met een variant op de slagzin van
het Amsterdamse tunnelcomité zou
Noord-Holland boven 't IJ de volgende
leuze tot de hare moeten maken:
Zjj aan zij voor een oveibrugging
van het Buiten-IJ.
(Vervolg van pagina l)
iVJLT grote klem onderstreepte minis-
'Uter Donker, dat uit het onderzoen,
up geen eiiKeie wijze is gebleken, dal
ten ut m»ei leden van hei gevangenis
peisoneel bij deze ontvluchting zou-
uen zijn beirokiteii. Het staat echter
vast, dat er wel georganiseerde hulp
van buitenaf is geweest.
Uit de verklaiingon der inmiddels
opgespoorde en verhoorde helpers is
zoveel aan het daglicht gekomen, dat
volgens de minister deze kant van de
zaak „vrij aardig rond" is. De justitie
weet, wie de helpers waren, welke
autos zij gebruikten en hoe ze het
deden.
Maar achter het geheel moeten, ge
zien ook het feit, oat èn ontvluchten
én helpers weinig intelligente perso
nen zijn, leiders met hersens staan.
Minister Donker wilde d:n ook ter
dege rekening houden met de moge
lijkheid, dat er illegale organisaties
beslaan, die zich in overleg met Duit
sers met deze dingen bezig houden.
Al achtte hij de in de Nederlandse
pers hierover gepubliceerde artikelen
in het algemeen té sensationeel.
Organisaties vsn oud-W.S.B.'ers had
den in ait verbana zijn bijzondere
aandacht, terwijl hij voorts zijn de
partement opdracht had gegeven wet
telijke maatregelen voor te bereiden
teneinde ongewenste nazi-activiteiten
te kunnen keren.
Ten onrechte, zo meende ministei
Donker, is bij aeze kwestie het moder
ne gevangeniswezen in de discussie
betrokken. Maar voor Breda zal een
uitzonaerlijk regiem stellig noodzake
lijk zijn. Voor andere gevangenissen,
waar politieke delinquenten verblijven
wilde hij het bewakings- en beveili
gingssysteem nog eens nader bekijken.
Teneinae moeilijkheden te voorko
men had de minister besloten vijf an
dere Duitse oorlogsmisdadigers naar
Bredai over te brengen. Thans verblij
ven nog slechts vijf Duitse oorlogsmis
dadigers buiten Breda, onder wie vier
ernstige zieken en Lages.
Overigens is er in bepaalde kringen
te veel ophef gemaakt over loslopende
politieke delinquenten. Van de ruim
honderdduizend zijn er slechts een
paar duizend aan dc wrekende hana
der justitie ontkomen; van deze is
waarschijnlijk een groot gedeelte
overleden, een deel in Rusland en de
rest over de gehele wereld verspreid
en uiterst moeilijk te achterhalen.
Sinds de bevrijding zijn er in totaal
202 uit kamoen en gevangenissen
ontsnapt, waarvan zeven in de laatste
twee jaar, buiten de zeven, die thans
zijn ontsnapt. Minister Donker meen
de op grond hiervan de minder zwaar
gestrafte politieke delinquenten voor
lopig te moeten laten waar zij zich
thans bevinden. Mochten er echter
meer ontsnappingen voorkomen, dan
zou hij niet aarzelen zijn standpunt in
deze te herzien.
TEN SLOTTE sprak minister Donker
er zijn bevreemding over uit, dat
de zeven de hun door de Kleefse rech
DN, mevrouw of meneerhebt u
I eens een televisieprogramma ge
zien? Ae zullen net maar aan je
vragen! Het moei de ondervraag
den geschenen hebben als die heei
die door het ijs was gezakt, en toen
een redder zag opdagen die hen
vroeg: „Denkt u ook niet, dat we
vanavond het Noorderlicht zullen
Kunnen waarnemen'"
LJOEZEER men het NIPO ook moet
waarderen om zijn nauwgezette ar
beid betreffende het in statistiekjes
vastleggen van ons wel en wee, af
en toe denk ik toch wel dat die-
Senen een beetje gelijk hebben
die beweren dat „NIPO" beteken
„Niéts Is Persé Onbelangwek
kend!".
Het niet toelaten van twee vertegen
woordigers van de communistische par
tij in Indonesia in Nederland ter bij
woning van het CPN-congres, weis voor
een communistisch parlementslid aan-
iVIPü I Riding aan de Indonesische regering te
He o t u vragen of de door de regering in Den
££aag genomen maatregel niet moest
geacht worden een belediging te zijn
voor de Indonesische staatsburgers en
de regering van Indonesia..De Indone
sische regering heeft thans op deze
vraag geantwoord en wel ontkennend.
De maatregel van Den Haag zou vol
gens haar alleen beledigend voor de
republiek Indonesia zijn geweest als de
betrokkenen vertegenwoordigers zou
den zijn geweest van de republiek In
donesia als zodanig. Wel is de regering
te Djakarta nog doende nadere inlich
tingen over deze zaak in te winnen, al
dus het antwoord a3n het betrokken
parlementslid.
Vragen in de Kamer over
zuivelexport naar V. S.
irwrL Twee<ie-Kamerlid Den Hartog
i t aan de ministers van Bui-
cmandsc Zaken en van Landbouw. Vis
serij en Voedselvoorziening schriftelijk
de volgende vragen gesteld-
Kunnen de ministers mededelen
wat de dezer dagen door de Verenigde
bt.aten getroffen maatregelen tot beper-
inhoudcn?de lnvoer van zuivelproduclen
2. Welke stappen denkt de regering
te ondernemen, ten einde opheffing
van de voor onze export van zuivelpro
luoton zo nadelige bepalingen te ver
krijgen?
(Advertentie, Ing. Med.)
(AMSTREEKS dc jaar-
D wisseling weru inge
broken in een huis aan
de zeekant te Schevc-
ningen. Er verdwenen
een gouden ketting, wat
iuwelen en enige papie
ren. Dezer dagen vond
men de papieren op het
strand terug, waar ze
door de zee waren gede
poneerd. De dieven had
den er zich van ontdaan
door ze aan de golven toe
te vertrouwen, maar deze
stelden er kennelijk al
evenmin prijs op. Ze lig
gen nu weer, zij het iet
wat verfomfaaid, op de
plaats waar ze horen.
JJET is niet alles „poli
tiek", wat de mensen
in Oost-Berlijn tot vluch
ten drijft! Zo was er een
meneer, die zoveel last
van zijn schuldeisers had
dat hij de benen nam
naar het Westelijk deel
van de stad. Het is hem
duur komen te staan. Hij
zit nu zes maanden uit
wegens fraude. De justi
tie was achter de onjuist
heid van zijn verklarin
gen gekomen.
TN Arcadia California
hield een gemaskerde
man de taxi-chauffeur
Robert Shull een revol
ver onder de neus. „Ik
heb een gezin, waarvoor
ik zorgen moet", zei
Shull, die het alterna
tief, waarvoor hij werd
gesteld, weinig aanfok-
kelijk vond. De aanval
ler bleek te vinden te
zijn voor een compro
mis. „Geef me vijf dol
lar en je krijgt 7e weer
terug, wanneer ik een
baan heb", antwoordde
lnj. De man ging er
tussen uit - met het vei-
langde bedrag - nadat
hij eerst naam en adres
van de chauffeur had
genoteerd.
U)E New Yorkse burgers
moeten wandelen.
ter opgelegde geldboete in Nederlands
geld hadden mogen voldoen. De mi
nister van Buitenlandse Zaken, mr J.
W. Beyen, vestigde er de aandacht op,
dat weliswaar iedere staat naar eigen
inzicht de toelating van vreemdelin
gen kan regelen, maar dat een goed
internationaal gebruik met zich brengt
dat men rekening houdt met de goede
betrekkingen, die met buurlanden be
staan. Zo is het in het algemeen ge
bruikelijk, personen die op illegale
wijze de grens overschrijden, terug te
wijzen of althans een nader onderzoek
in te stellen. Dat is in dit geval niet
gebeurd!
Wel is er thans een zeer intensieve
gedachtenwisseling tussen Den Haag
en Bonn garmde, die, zo hoopte mi
nister Beyen. ook bij onverhoopte her
halingen haar invloed z>l hebben. De
bezettingsautm-iteitcn hebben nog ze
kere bevoegdheden in de „security"-
sector. Eventueel kan daarop in deze
een beroep worden gedaan.
Voorlopig had de minister echter
goede hoop op een krachtige opspo
ringsactiviteit der Duitse autoriteiten
tengevolge v^n het od 3d December j.l.
uitgevaardigde arrestatie-bevel. Bo
vendien had de Bonner regering zich
bereid verklaard krachtig mede te
werken aan het vinden van een oplos
sing terzake van de uitwijzing der ze
ven.
Moties verworpen
DIJ de replieken, waaraan behalve de
D interpellant ook de heren Wendelaar
(VVD) en Brandenburg (CPN) deel
namen, diende laatstgenoemde een
tweetal moties in, die met 28 tegen 2
(communistische) stemmen werden
verworpen.
De eerste motie drong aan op onmid
dellijke en afdoende maatregelen te
gen ontvluchtingen; de tweede, die
grote hilariteit in de Kamer verwek
te, eiste het onmiddellijke aftreden
van minister Donker. Inzake de voor
waardelijke invrijheidstelling van
Duitse oorlogsmisdadigers merkte mi
nister Donker aan het adres vam de
heer Brandenburg nog op, dat hij zich
in deze moet houden aan de beslissin
gen van de Nederlandse rechter. Hij
kan en wil niet treden in een beoor
deling van de strafmaat. Aangezien de
Nederlandse wet geen preventieve
hechtenis toelaat voor hulpverlening
a°n ontvluchte gevangenen kon de
minister ook de helpers der zeven niet
vasthouden. Wij stellen er nog immer,
anders dan de communisten, prijs op
in een rechtsstaat te leven", besloot
minister Donker.
Gisteren, precies zeven en twintig
jaar na de oprichting van de vroegere
„Lufthansa" is opgericht de „Aktign-
gesellschaft Für Luftverkehrsbedarf"
ter voorbereiding van een nieuwe
Duitse luchtvaartmaatschappij.
Twee en tachtighonderd
chauffeurs, die per dag
drie en een half millioen
mensen vervoeren, heb
ben het werk neergelegd.
De buskaartjes zijn te
laag in prijs, om hun
loonsverhoging te geven,
hebben de maatschappij
en, waarvoor ze werken,
verklaard. Het gemeente
bestuur wil geen tariefs
verhoging toestaan.
IN een pension te Mon
treal overleed dezer
dagen de heer Constan-
tin Stathapoulos. Op het
oog een eerzaam burger,
bleek hij heel wat min
der onschuldig te zijn.
Toen de politie zijn ka
mer ging doorzoeken,
v nd zij stapels commu
nistische lectuur en een
aantal zakboekjes, waarin
allerlei geheime notities
stonden. Zelfs de naam
van de Britse atoomspion
Klaus Fuchs was er in te
lezen.
(Van onze militaire medewerker)
AP 11 JANUARI a.s. zal het twaalf jaar geleden zijn, dat te Congleton in En-
w geland de Koninklijke Nederlandse Brigade werd opgericht. Hoewel op 15
Mei 1940 het Nederlandse leger de wapens liad neergelegd, ging de strijd overal
elders verder en ook Nederland had daar zijn aandeel in. Landgenoten uit alle
delen van de wereld, ook zij, die in Mei 1940 ol tijdens de bezetting naar Enge
land waren overgestoken, vormden daar de Nederlandse Brigade. Op 27 Augus
tus 1941 ontving dit onderdeel zijn naam en een vaandel nit handen van H.M.
Koningin Wilhelmina. Die naam luidde; Prinses Irene en als „Irene Brigade
liecft zij zich in dc jaren '44 en '45 een welverdiende reputatie van dapperheid
en doorzettingsvermogen verworven. Toen de Koningin het vaandel uitreikte,
zeide H.M. onder meer: „Op dit vaandel is aangebracht de naam van Mijn Klein
dochter, Prinses Irene, het Petekind van de Weermacht, wier naam lk met volle
instemming van Haar Ouders aan de Brigade geef. Vertrouwend op God, onze
onbuigzame wil en de overwinning onzer bondgenootschappelijke wapenen, zal
het u gegeven zijn eenmaal als zegevierende bevrijders van Nederland met dit
Vaandel de Nederlandse bodem te betreden".
Brussel, maar twee dagen later bij
L'i eringen leverde zij opnieuw verbit
terde gevechten. In de nacht van 20 op
21 September passeerde de Brigade de
Nederlandse grens ten Zuiden van
Valkenswaard.
LIET zou nog drie jaar duren, drie ja
ren van trainen en wachten, wach
ten en trainen, vóór de Brigade in de
eerste dagen van Augustus 1944 het
Kanaal overstak, om deel te nemen
aan de strijd in Frankrijk. Comman
dant was de kolonel A. C. de Ruyter
van Steveninck. Op 8 Augustus 1944
landde de Brigade in Normandië nabij
Courseulles sur Mer en vier dagen
later onderging zij in de stellingen bii
Bréville aan de Orne de vuurdoop
Nabij het kasteel St. Come werd hard
gevochten, totdat de Duitsers terug
moesten. De Brigade volgde hen op de
hielen en veroverde Pont Audemer. Op
3 September was de Brigade in het in
feestroes verkerende, juist bevrijde,
Het profetische woord van H.M. de
Koningin, drie jaar tevoren in Enge
land gesproken, was in vervulling ge
gaan
Na patrouillediensten in het land van
Maas en Waal nam de Brigade deel aan
de bevrijding van Tilburg. Gedurende
de winter 1944-1945 vertoefde zij op
de Zeeuwse eilanden, ter beveiliging
van de scheepvaart op Antwerpen.
April 1945 trok zij weer naar Brabant
en vestigde een bruggehoofd ten noor
den van de Maas bij Hedel. De Duitse
capitulatie maakte een eind aan de
strijd. Als eerste gealieerd onderdeel
rukte de Brigade op Dinsdag 8 Mei '45
's-Gravenhage binnen, uitbundig be
groet door een enthousiaste bevolking.
De afscheidsparade vond plaats op
13 Juli 1945 op de binnenplaats van
de Prinses Julianakazerne te 's-Graven
hage. Z.K.H. Prins Bernhard sprak hier
de mannen toe, hechtte de versierselen
van de Militaire Willemsorde 4de kl.
aan het vaandel en reikte onderschei
dingen uit aan officieren, onderofficie
ren en manschappen van de Brigade
Zijne Koninklijke Hoogheid verklaarde
daarbij: „Gelukkig zullen de tradities,
welke gij in de maanden van strijd op
het Continent hebt verworven, niet
verloren gaan. Uit de Brigade zal onder
meer gevormd worden de kern voor
het Regiment „Prinses Irene", een
Regimnt, dat om uw vaandel zal wor
den gevormd en op uw traditie zal
voortbouwen".
De Kon. Ned. Brigade „Prinses Irene"
hield op te bestaan. Vijf-en-veertig
doden liet zij op de slagvelden van
West-Europa achter....
Nieuw regiment opgericht
JN 1948 werd opgericht het infanterie-
regiment „Prinses Irene", met Arn
hem als standplaats. Twee jaar later,
n.l. bij Kon. Besluit van 26 Mei 1948,
werd het regiment verheven tot Garde
regiment, waarmee tot -itdrukking
kwam de bijzondere betrekking waarin
het Regiment slaat tot het Koninklijk
Huis. Het is duidelijk, dat deze zeld
zame onderscheiding het Regiment ten
deel viel op grond van dc voortreffe
lijke wjjze, waarop de Irenebrigade,
wier tradities door het Regiment wor
den gedragen en voortgezet, haar taak
heeft verricht.
Het Garderegiment Fuseliers „Prinses
Irene" ligt thans in Assen en Zuidlaren
in garnizoen. Commandant is de luite-
(Advertentie Ing Med
nant-kolonel D. Blanken. Een enkele
oud-Brigadestrijder maakt nog deel uit
van het Regiment. Men kan hem her
kennen aan het oranje-blauw geblokte
fluitkoord om zijn linkerschouder, het
z.g.n. invasiekoord. Alleen zij, die de
invasie en de daarna volgende gevech
ten meemaakten, zijn gerechtigd dit
koord te dragen. Maar zowel in Assen,
Zuidlaren als overal elders waar batal
jons van het Garderegiment liggen,
wordt telken jare de 11de Januari
plechtig herdacht, als de stichtingsda
tum van de roemrijke Brigade „Prinses
Irene".