MAROKKO broedplaats voor kapitaa Warme streken niet onbereikbaar Bouwen is de populaire melodie van de dag Uitdagir koning 1 Fransen hieven protectoraat uit Middeleeuwse sfeer Perzische olie behoort aan Anglo-lranian De mogelijkheden aan de Rivièra Spanje en Noord-Afrika Alleen de reiskosten zijn hoog N TOERISTISCH TOETJE imiiniim Affaire Kuypers opALLES 1 komst in België Het stadhuis van Casablanca RONDREIZEND IN MAROKKO, in moderne treinen mei restauratieen slaapwagens, krijgt men onwillekeurig het gevoel, dat het hier om een van de landen van de toekomst gaat. De nieuwe tijd tart in dit wonderschone land romantische middeleeuwse toestanden Snel groeiende steden, met reusachtige bouwwerken, rokende schoorstenen en drukke havens zijn in Amerikaans tempo gebouwd. Waar een dertig jaar geleden nog een verzameling hutten en krotten stond, liggen thans brede boulevards, flatkastelen, pa'eizen van publieke gebouwen, warenhuizen en uitdagende banken. Marokko is vooral sedert de laatste wereldoorlog met reuze sprongen vooruitgegaan. Het protectoraat is een broedplaats geworden voor buitenlands kapitaal, voor namelijk voor Franse milliarden, waaronder een behoorlijke hoeveelheid vluchtkapitaal. Maarschalk Lyautey legde de grondslag MET een verwoede energie en ver bluffende ijver, die nauwelijks bij hen thuis werden aangetroffen, hebben de Fransen zich op Marokko geworpen. De rijkdommen en mogelijk heden van dat land zijn voor de gemid delde Fransman pas na de oorlog een levende realiteit geworden. Een Klon- dykestemming maakte zich van hem meester. Zijn kolonisatiewoede koelde hij op cement, steen en marmer, die in recordtijd moesten worden omgezet in daverende bouwwerken, mensverach- tende wolkenkrabbers en industriële complexen. Wat in Casa, Rabat en an dere steden aan witte woningblokken, gedurfde luxe en fantasie in steen te vinden is, zoekt men tevergeefs tussen Parijs en de Rivièra. In Marokko woont een andere Frans man. Wellicht kan men zijn kolonisatie- lust beschouwen als een natuurlijke re actie op de economisch-sociale gesteld heid in zijn moederland, la douce Fran ce, een uitdrukking die eigenlijk pro zaïsch is geworden. In Marokko bestaan geen restricties en hinderlijke bepalin gen voor handel en nijverheid. Het pro tectoraat biedt prachtige kansen. De Winsten zijn zoet, de -werkkrachten goedkoop en de investeringsvoorwaar- den elastisch. Op belastinggebied is Ma rokko een paradijs vergeleken bij wat wij gewend zijn. Het spreekt vanzelf, dat dergelijke verhoudingen tot de ver beeldingskracht van de Fransen spre ken en dat dit land in hun ogen een grote toekomst heeft. Milliarden francs zijn Marokko binnengestroomd. In be trekkelijk korte tijd werden de grond slagen gelegd voor het moderne Marok ko en reeds thans houdt dit land voor de westerse toerist een verrassing in op het gebied van technische vooruitgang. De toestanden in Spaans Marokko en Algerië en de meeste Afrikaanse lan den steken er sterk bij af. hct'j-en IN CASABLANCA, Rabat, Fez, Marra- kesj is bouwen de melodie van de dag. Casablanca heeft zich opge werkt tot de derde haven in het Franse imperium. Overal nieuwe flats, bij stra ten tegelijk, en toch heerst er nog wo ningnood. Elk uur komt een huis klaar, maar het schijnt niet voldoende te zijn om aan de grote vraag te voldoen. Van 1940 tot nu nam het aantal inwoners toe van 250.000 tot ruim 600.000. Casa heeft zich ontwikkeld tot een indruk wekkend cultureel, commercieel en in dustrieel centrum. Het bescheiden vis sersplaatsje van vroeger is nu een be langrijke havenstad, die jaarlijks zeven millioen ton omzet. Nieuwe uitbreidin gen, outillage en modernisaties zijn noodzakelijk geworden. De komst van de Amerikanen, die Casablanca als aan- voerhaven voor hun luchtbases gebrui ken, heeft de bedrijvigheid op de ka den een nog groter intensiteit gegeven. Als bescheiden persman hadden we van Marokko niet al te hoge verwach tingen, vooral ook omdat we ons meer hadden verdiept in minder sympathieke aspecten van het Franse protectoraat. Maar materiële bewijzen van een ver- amerikaniseringsproces in een land ge ven aantrekkelijke stof voor een ver haal, dat per siot ook moet handelen over wat men met eigen ogen heeft ge zien. De statistieken sluiten daarbij aan. Het wegennet, dat 25 jaar geleden nog geen 500 kilometer besloeg, breidde zich uit tot 100.000 km. Het spoorwegnet groeide uit van 125 tot 1700 km. Moder ne productiemethoden, verbetering van de stroomvoorziening door de bouw van reusachtige stuwdammen in het Atlas gebergte, exploitatie van onontgonnen gebieden hebben Marokko in de smelt oven van het moderne productiesysteem gedompeld. Dit alles is in geforceerd tempo, zonder overgangsperiode, ge schied. Het is begrijpelijk, dat de Fran se knuppel veel opschudding, haat en verzet heeft veroorzaakt in het land. dat sedert de dagen van Mohammed practisch aan zichzelf werd overgelaten en in zichzelf gekeerd leefde en waar alles doortrokken is van een levensfi losofie, die ons totaal vreemd is. Dat ernstige, zelfs bloedige reacties niet zijn uitgebleven, is een andere zaak. In dit artikel constateren we slechts, dat Frankrijk in zijn Marokkaanse protec toraat veel tot stand heeft gebracht, overdadig veel zelfs. De Fransen hebben hier zeker niet ,.het laagst ingeschre ven." Zelfs de kilometerpalen suggere ren, dat Frankrijk hier iets groots ver richt. Luxueuzer verkeersleiders zijn er, voorzover we weten, niet aan deze zijde van de Atlantische Oceaan. Ze staan als indrukwekkende monumenten langs de wegen, een paar meter hoog en anderhalve meter breed. O.p mo-elal q,e&outu-d DE MAN, die de stoot tot de bouw van het Marokkaanse Klondyke heeft gegeven, was maarschalk Lyautey, de onbetwiste dictator en schepper van het moderne Marokko. Na de Franse bezetting, op grond van het verdrag met de Sultan in 1912, waarbij deze de protectoraatstoestand erkende (liever gezegd: moest erkennen) begon Lyautey met de pacificatie van Marok ko. Het verzet van de Marokkanen duurde vele jaren en het werd eigenlijk nooit geheel in de kiem gesmoord, maar dit kon niet verhinderen, dat de maar schalk aan zijn levenswerk begon. Hij investeerde enorme bedragen in de op bouw, en onttrok grote sommen gelds aan het militaire budget. Hij decreteer de, dat Casablanca een moderne haven stad moest worden. De stad kwam er. Op moerassen liet hij zijn architecten een westerse stad projecteren. De maar schalk ergerde zich aan de ellendige onderkomens van de Marokkaanse be volking. Hij gaf bevel, dat voor hen model wijken- moesten worden gebouwd. Hij deed veel meer. Zelfs de fanatiek ste nationalisten geven toe, dat Lyautey MULEY MOHAMMED ..sultan van Marokko.. Uitspraak van het Hof ie Aden Het hooggerechtshof te Aden heeft in een proefproces over de eigendom van de Perzische olie uitgemaakt, dat een lading olie aan boord van het onder Panamese vlag varende tankschip Rose Mary toebehoort aan de Anglo-lranian. De Rose Mary was het eerste schip, dat Perzische olie aan 'bocrd nam, nadat Mossadeq was overgegaan tot confisca tie van de olie-industrie in zijn land. Het werd, toen het Aden aandeed, door de Britse autoriteiten aan de ketting gelegd in afwachting van een rechter lijke uitspraak over de eigendom van de lading. Het schip was door een Italiaan na mens een Zwitserse firma voor het ver voer van de olie gecharterd. Gedaagden waren dan ook de maatschappij, aan welke de Rose Mary toebehoort, de Zwitserse firma en de kapitein van de Rose Mary. Zij allen werden veroor deeld tot de kosten van het geding. De lading olie, groot negenhonderd ton, is aan de Anglo-lranian toegewezen. Het vonnis zal onmiddellijk worden uitge voerd, maar de Anglo-lranian zal de tegenwaarde ten bedrage van f 50.000 bij het Hof deponeren, voor het geval de Zwitserse firma in hoger beroep mocht gaan Reeds is zulk een beroep aangekondigd. De zaak zal dan waar schijnlijk dienen voor het Oostafrikaan- se hof van appèl. veel goeds heeft gedaan, maar ze zeggen er meteen bij, dat diens opvolgers niet in de geest van de maarschalk hebben gehandeld. Ze tvachten op de vervul ling van de belofte, dat Marokko weer een onafhankelijk land zou worden. Thans is deze kwestie opnieuw geac tualiseerd. Wij hebben in Marokko meer dan 25.000 geschoolde leiders en anderhalf millioen aanhangers achter ons staan verzekerde ons een voor aanstaand man van de nationalistische Istiqlal-partij, die in de Arabische wijk van Tanger haar hoofdkwartier heeft. Als de Fransen onze eisen niet inwilli gen zullen we tot actie overgaan: dan wordt Marokko een nieuw Tunesië! Q-zco-mfiticeeïd HET FRANSE bestuur staat hier voor een moeilijk probleem. Grote eco nomische waarden staan op 't spel, evenals in het andere onrustcentrum Tunesië. In dit artikel kunen we niet breedvoerig op de standpunten van Fa- rijs, Washington en de nationaistische Istiqlal ingaan. Afgezien van alle ge compliceerde vraagstukken, die in en buiten Marokko om een oplossing vra gen, hebben we geconstateerd, dat de Marokkanen niet zo erg worden on derdrukt als de Istiqlal beweert, maar dat ze aan de andere kant ook weer niet zo vrij zijn als de Franse autori teiten plegen te suggereren. H. T)E RIVIèRA is niet een rijkeluis vacantie-oord. Tal van Nederlanders hebben al de goedkope weg naar het Middellandse Zeeblauw gevonden: zij gingen per trein, per bus, per auto, ja zelfs per bromfiets en zij zochten de goedkope hotelletjes (Logis de France) en de jeugdherbergen op, zo zij niet, als een slak, hun eigen (linnen) huisje meevoerden. En zij sloegen twee vliegen in één klap, want wel was de zonnige, kleurige Rivièra hun doel, maar hoeveel hebben zij ook niet genoten van die oude stedekes langs de „route nationale no. 6" van Parijs naar Lyon en van de Rhóne-vallei met z'n oude Romeinse theaters, arena's en aquaducten en z'n juwelen van stadjes ais Arles en Saintes Marles de la Mer? Het is waar, het weer lokt niet om er nu per brommer op uit te trekken, maar wil men de Cöte d'Azur leren kennen, dan moet men over een vervoermiddel beschikken. Enfin: de Franse spoorwegen vervoeren de fiets gratis, als men daarnaast tenminste niet meer dan tien kilo bagage heeft. hoede zich in Spanje voor boemeltreinen zij rjjden in slakkentempo. De Spaan se spoorwegen geven kilometerhoekjes uit, die de toerist een aanzienlijke re ductie geven. En om tenslotte enig in zicht te geven in de kosten van een reis: de reisvereniging organiseert een reis van zeventien dagen voor f 635. Wie goedkoper uit wil zijn, informere bij de reisbureaux of de ANWB. „Echte" jeugdherbergen kent men er niet. DAT is dan te naaste bij ook het enige voordeeltje, dat men op de reis naar de Franse Zuidkust heeft, want de reis is lang en dusvrij kostbaar. Een retour per trein, derde klas, twee maanden geldig, van Amster dam naar Marseille kost f 136,een 17-daags retour per KLM van Amster dam naar Nice f 234,70 (nachtvliegtuig). De prijzen van de reizen, die de reis bureaux en -verenigingen naar de Ri vièra maken, variëren van f 225,(tien dagen) tot f 382,— (veertien dagen Men ton). De jeugd kan uiteraard met veel minder toe: het jeugdherbergnet daar is dichter dan in de rest' van Frankrijk. De Rivièra mag dan voor de meeste Nederlanders nog nieuw, imposant en „onvergetelijk zijn, er zijn ook landge noten, die men er met geen stok meer heen zou krijgen. Mag men namelijk de bereisde Roeien geloven, dan hoort men er meer ras-echt Amsterdams, Fries en Achterhoeks spreken dan zoetgevooisd Frans. Nu behoeft men natuurlijk niet net in Menton („de Nederlandse stad aan de Middellandse Zee"), in Nice, Cannes of Monte Carlo te gaan zitten er zijn ongerepte plekjes te over! maar wij kunnen ons indenken, dat er mensen zijn, die andere vacantie-oorden prefereren, waar men minder vaak in de eigen taal hoort discussiëren over d" belastingbiljetten, het conflict Abe— K.C., en de begroting van Oorlog. Welaan: één stap naar rechts of een étappe verder Zuidelijk liggen nieuwe vacantiegebieden, die nog niet zo be- kend zijn Spanje en Noord-Afrika. SPANJE: GOEDKOOP SPANJE is ook als vacantie-land een ietwat vreemde eend in de Euro pese bijt. Niet alleen is het 't goed koopste toeristenland van West-Europa, maar'het is qua landschap en qua volks aard volkomen anders. Zo zeer, dat het lijkt, alsof tal van steden en dorpen de Middeleeuwen hebben geprolongeerd, zowel wat gebouwen als mensen betreft. Wie naar Spanje gaat om de zon te zoeken, richte zich naar het Zuiden of naar de Zuidoostkust, want terwijl in het Noorden de sneeuw op de bergen ligt, bloeien in Andalusië in het Zuiden de rozen en staan de Moorse paleizen, kathedralen, kloosters en musea zo rijk aan kunstschatten als men nergens ziet in de zon te blakeren. Niet in de zon, die u om elf uur tot ledigheid doemt, maar in een verkwikkend, draag lijk zonnetje. Het verblijf In Spanje moge goedkoop zijn, de reis erheen Is vrij kostbaar: een retour derde, twee maanden geldig, van Amsterdam naar Madrid kost f 175,20, een 23-daags retour van de KLM f 436,30. Daarbij komt, dat een visum voor Spanje óók niet voor de poes ls: f 32.50. Automobilisten houden er rekening mee, dat de benzine er vrij duur is, dat de hoofdwegen goed en de provinciale wegen van goed tot erbar melijk zijn. Wie op eigen houtje reist NOORD-AFRIKA: LEKKER ACHT IN DE MIDDAG" noemde Arthur Koestier zijn boek; „Zo mer in de winter" zouden wij het hoofdstuk over Noord-Afrika kunnen noemen. De echte Noordafrikaanse zo mer is voor ons, bewoners van de kou de grond, niet te harden; wat men daar in Noord-Afrika winter noemt, is pre cies het zomertje, dat ons ligt. Het is waar, ook aan de boorden van de Mid dellandse Zee kan het in de winter wel eens guur zijn, maar dat is uitzondering en niet zodra zijt ge het Atlasgebergte overgetrokken, of de Sahara en de zomer liggen voor u. Over de Atlas" Inderdaad: daar zqrgt de „Air France" voor, die sedert Kort landingsplaatsen heeft in deze „grote bak met zand". Nee, daarmee doet men de Sahara toch werkelijk onrecht.." De woestijn moge dan bar, onafzienbaar en eentonig heten, voor ons Noordelingen is zij een openbaring. Immers: de Sa hara is geen eindeloos vlakke zandzee; men vindt er grillige gebergten, die een merkwaardige bekoring hebben, vooral in het avondlicht, een licht met kleuren, die ons volkomen vreemd zijp. De Air France vliegt op drie oases, waarvan de meest Zuidelijke, Tasmanrasset (/iet één hotel) op 1700 kilometer van Al giers ligt. Lokt een vacantie in de woestijn u niet, dan zijn daar Marokko, Algerije en Tunesië, waarvan wij momenteel Algerije zouden prefereren. Er zijn niet zo heel veel instanties, die reizen naar Algiers organiseren en VACANTlETIPS 4 AIS onze beurs even ge vuld was als onze voeten koud zijn en ons winterreces even lang duurde als onze ver koudheid, dan wisten wij het wel! We zouden snel de benen nemen en dit miezerige mis tige land ruilen voor warmere oorden. Voor de Rivièra, voor Spanje, liever nog voor de an dere kant van de Middellandse Zee: Afrika's' noordkust, waar het nu behaaglijk is ten minste zolang men buiten de gebieden blijft, waar de ge moederen nog meer verhit zijn dan het zand van de aan grenzende woestijn. En mis schien zou de mist wat opge trokken zijn tegen de tijd dat we terug kwamen en zou de kwakkelwinter het veld ge ruimd hebben voor een wat bestendiger en gezonder vries- xveertje. Daarom: „wie het mag beuren", richte zijn oog eens op het warmere zuiden, op de landen rondom de Mid dellandse Zee! En wie het niet mag beuren wachte: de vol gende keer komen het kam- xeren en de jeugdherbergen aan bod. het is dus moeilijk een indruk te krij gen van de kosten van verblijf. De reis vereniging schreef een tiendaagse tocht uit voor f 695.maar die volgt van Parijs tot Algiers de weg door de lucht. De allergoedkoopste route loopt over Marseille: retour derde trein en vierde boot (tussen de Arabieren, geen bej! en geen eten gedurende de bootreis) f 285, twee maanden geldig. De luchtreis Ara sterdamAlgiers kost f 430.23 daags retour (nachtvliegtuig). Niet zelden er gelegenheid, een uit- en thuis-reis te maken met een Nederlands vrachtschip van Rotterdam uit; de reisduur is ge- wooiyijk twee-en-een-halve week, de kosten zijn globaal f 500.verzorging inbegrepen. Aantrekkelijk zijn ook de reizen, die de Franse Compagnie Générale Trans atlantique organiseert van Marseille uit, met uitstapjes in de steden en naar de woestijn. De kosten zijn van Franse frs 41.250 (negen dagen Algiers en woestijn) tot 95.000 (twaalf dagen Ma rokko); het grootste deel is hier in Ne derlands geld te voldoen. De koers van de Franse franc is momenteel f 1.10 per honderd. De reisbureaux geven alle in lichtingen. l*!* Q E ZWITSERSE wintersport-abonnementen (skilift, skilede, stellen tot 29 Maart weer Zon- g autobus, stoeltjeslift, enz.) zijn nu ook in guldens betaal- baar. De Zwitserse spoorwegen I dagsbiljetten verkrijgbaar. De benzineprijs in Zwitserland is verlaagd tot Zw. fr. 0.61 1 oer liter. Men informere bij de reisbureaux eens naar de mogelijk- I heden, die de (Duitse) „Vacantie-express" biedt wat betreft 1 le wintersport in het Zwarte Woud en de Beierse Alpen. De „Air France" legt tot 10 Maart speciale wintersport- 1 Hensten in van Orly (Parijs) naar Genève, waar bussen ge- i-eed staan naar de wintersportgebieden in de Franse Alpen I zoals Chamonix en Val d'Isère. Noorwegen verwacht dit jaar veel wintersportgasten. Tot 1 8 Februari gelden gereduceerde vervoersbiljetten. De pension- prijs varieert van f 7,50 per dag tot f 15, De secretaris-generaal va. onderwijs verantwoordelijk gesteld voor dood van 18 mensen rvAAR zit ik met ht flJ vel van een nieuw mij, zo letterlijk en maar wilt, met het rc in deze kolom een van nieuwjaarswens aan t( En terwijl ik deze hoopvol aanhef, treft buitengewoon vermake wensen zo'n bij uits' bezigheid is. Net zo i houden en verjaarsbris Iedereen of stelli tien medemensen vi (Van onze Belgische correspondent) j jgEKEND IS het verhaal van de Non. denwind, die met de zon een vve(, strijd hield, wie van de twee het lukken zou het eerst een wandelaar dwingen zijn jas uit te trekken, wind begon uit alle macht tegen wandelaar te blazen en verdubbel zijn geweld, maar het lukte hem n|. de jas van de schouder van de wg delaar af te rukken. Toen kwam de zon aan de beurt, jj scheen met haar hete stiulen op wandelaar, net zo lang, tot dat hjj t, niet langer kon uithouden van de hit( en zijn jas uittrokEen gefantasJ verhaal, waaruit wij kunnen Ieren, 4 men met onopzettelijke zachtheid sop meer bereikt dan met berekend q weid. In België schijnen sommigen deze) jfl al lang te hebben begrepen.Nadat n socialisten getracht hadden met geivi^^Bfaarsdag met die wens de tegenwoordige regering opzij -- n- corvée, dat morgen worden. Maar niemanc om dat met koeien var aanplakken: Met inga behoeft er niet meer feliciteerd of nieuw; Worden. En dies maken die ni mensen zich sedert he schaving op de eerste jaar zuchtend op om 1 den de hand te gaan het mompelen van een .'ang tot op de draad v die beoogt u twee e. van ongestoorde voors schokte gezondheid te Het heeft, goedbescl geen zin, en wordt blij moedig als zodanig hebt u ooit op oude maar één medemens o de schouders sloeg en met de juichkreet: we goed geschoten op ds schuiven en zij de Noordenwind dienst van hun politiek hadden ge schakelden zij op dit ogenblik ol op de veel minder opvallende polil van de zon. En wij moeten zeggen zij het getij met zich mee hebben. j£R LOOPT in België op vrije votlj een man, van wie velen van n deel zijn, dat hjj allang een discip' naire straf behoorde uit te zilts Deze man is niemand minder dan 1 heer Kuypers, secretaris-generaal vi het ministerie van Onderwijs. Gij kunt hem nog iedere dag z|H ministerieel kantoor zien binnensn'w waar hij zijn werk verricht, alsof 'JH rechtbank al niet herhaaldelijk rij spraak tegen hem gedaan had en herj eerst tot één maand, en later, in hod beroep, tot zes maanden gevangen., straf veroordeeld had. En dit terecif Want deze ambtenaar wordt ervan b. schuldigd dat hij, door grote nalat: heid, oorzaak is geweest van de m weldige brand, die uitbrak in het mi-ij terie van onderwijs, bij welke gelegcl heid niet minder dan achttien mensf de dood vonden. Twaalf ton films, een stof die bï» explosief kan genoemd worden, laai opgestapeld in de kelders van het t» bouw. Daarboven werkten de ambten ren, als boven een vat met buskruit Telkens was de heer Kuypers schuwd, onder andere door de h»i Wouters. fl!-eoteur-generaal, die 11Ï jammerlijk bii het ongeluk is omgek: men. Maar alle waarschuwingen waiti| tevergeefs. De secretaris-generaal sloeg goeii raad in de wind. Totdat de falifl catastrofe plaats had, die de alari slaande heren, helaas te laat.in het 1 lijk stelde en. evenzeer te laat, de hee Kuypers de ogen opende voor wat 1 misdaan had. GENOEMDE heer nog steeds nel tig op ziin kantoor zit en door tij kens appèl tegen zijn vonnis aan '1 vragen uitstel van executie wist te verj krijgen, is een omstandigheid, die was: lijk niet slechts door de socialisten ij, België wordt veroordeeld. Integendtil» het handhaven van een dergelijke toel stand wordt vrijwel algemeen verootl deeld en als een bewijs van een (tl vaarlijke administratieve kanker te schouwd. Maar ziehier nu de Belgische mei, taliteit uit dit geval wordt politiek munt geslagen. De socialisten, tot k'it M politieke partij de beschuldigde hoort, zoeken de schuld niet bij de trokken ambtenaar. Deze is een vrie: van Camille Huysmans en daarin 1» reeds voldoende reden om d« verdi kingen op de rechterlijke uitspraken werpen. De socialisten delen nu mee dat „zodra de Kamer weer bijeen kot zullen vragen met urgentie de regetkj te mogen interpelleren over de zaal Kuypers". Men kan dus verwacht dat binnenkort de muren van het rt: ringsgebouw zullen dreunen van i salvo's die afgevuurd worden, met1 bedoeling, dat heel het bouwwerk storten zal. Of deze opzet zal gelukken moei gewacht worden. Ongetwijfeld volg® oppositie een beproefde methode. is de methode van de steen, die gehold moet worden. Geen gev™ tegen de steen aangewend, kan ba" Maar de zwakke druk van de drol*' die telkens neervalt, bewerkt tensk' de desintegratie en zou ook nu wel de fatale slag aan de regering kuni*^ toebrengen. best jaar dat ik gehad morgen nog eens kome met gratificatie. Welnee die wense andert niets aan de w en heelal. Van de tien op één Januari drukke schien drie of vier, v maanden om zijn, slaj gevouwen liggen op e< Wat kunnen wij, klein sen met een toegemetei zestig, of zo wij zeer s ti;r Wat kunnen wij meer doen dan min o) een zwakke hoop uits r"N daar hebben we d het hart van de gelegd. Niet op de inl dèrlijke formulering, 1 Dat Engeland en Birma spreki" over nieuw defensiever*!»! Tussen Engeland en Birma wori'J besprekingen gevoerd om te komen j» een nieuwe defensie-overeenkomst t!; vervanging van het in 1947 gesloiE; verdrag, dat Birma vorige week een termijn van een jaar heeft o?P' zegd. De oude overeenkomst werd kracht bij het onafhankelijk wor van Birma op 4 Januari 1943. atc" int'H van ■den Drie nieuwe leden van de Wereldraad van Kerken Het centrale comité van de raad van Kerken heeft zijn conferenji* I te Lucknow beëindigd. Drie kerkelij-1» I organisaties werden tot de Raad toegf' laten, zodat thans 158 kerkelijke pr8'! Ij nisaties met 220 millioen leden in r landen lid van dit lichaam zijn. comité heeft een resolutie aanvaara waarin een beroep op de kerken alk' landen wordt gedaan, de Aziatisch j volkeren te helpen bij het veroveren I van een behoorlijke levensstandaard. Tot Uw diens -TEDEREEN klaagt ovi moppert over de ter die wij thans beli dat wat December ons voorproefje is. Poeh, mis! Wapent u dus teg tiek en heesheid. Scl aan, waarmede u ee: zicht tegen Koning Wi misschien gaat hij dan Die aanschaf kan vo< laarsjes, een zeiljoppe tonneerde trainingsbr misschien is het voor RHEUMANELLA tussen zulke zachte e tc slapen moet heerlij] tjes en kwaaltjes zuil want warm houden en oud en beproefd middi keurig in cellophaan zowel voor één- als tr den te krijgen. Maten cn 175 bij 240 c.m., r t 12.35. Voor uw kleuter kinderen zijn er nu JOY WANTEN voor van de handpalm is v die voor water moeilij is. Daarbij fel en vro bedrukt met een g clown of een andere g rugkant is van teddy natuurlijk zijn ze van Deze wanten dragen plezier, want ze kunr iets mee beet pakken, dat uw jongetje ze dan als die handige t beide wanten met e koord aan elkaar be* de kleuter zijn jasje a; het wantenlint over trekt de wanten aan. mee door de mouwei Ook al trekt hij nu zijn wanten gedachten blijven zij onverliesba; hangen. U kunt uw bed, w warmen met eon ele Misschien schrikt u die f 14.50 is. Maar °,°k, eens voordi slechts de stekker zes stopcontact te steken kruik te hebben. Een aig. vanuit het bed d men. Zo'n electrische op. een doodgewone wij toch wel eens wil precies in dat rond, werp zit. In het mie warmingselement en zand. Het zand neem het element op en si buitenwand van de ki komt geen water bij geen lekkende kruike len van een kruik in ken behoort met deze Verleden. Kunt u het in warm krijgen? Bent haar een nieuwe kac eens een hete-lucht demonstreren. In de: kachel kunt u elke ook olie en gas. Dezi n°g op een andere t Vmden, namelijk als Centrale hete-lucht vi PC" het principe wa berust hebt laten uit] jvel begrepen hebben Warmte bij een lager he* gevolg moet zijn •hiece staat een nuttii Sptoude tot uw dienst,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 6