MAROKKO broedplaats voor kapitaa
Warme streken niet onbereikbaar
Bouwen is de populaire melodie van de dag
Uitdagir
koning 1
Fransen hieven protectoraat uit
Middeleeuwse sfeer
Perzische olie behoort
aan Anglo-lranian
De mogelijkheden aan de Rivièra
Spanje en Noord-Afrika
Alleen de reiskosten
zijn hoog
N
TOERISTISCH TOETJE
imiiniim
Affaire Kuypers opALLES 1
komst in België
Het stadhuis van
Casablanca
RONDREIZEND IN MAROKKO, in moderne treinen
mei restauratieen slaapwagens, krijgt men onwillekeurig
het gevoel, dat het hier om een van de landen van de
toekomst gaat. De nieuwe tijd tart in dit wonderschone
land romantische middeleeuwse toestanden Snel groeiende
steden, met reusachtige bouwwerken, rokende schoorstenen
en drukke havens zijn in Amerikaans tempo gebouwd.
Waar een dertig jaar geleden nog een verzameling hutten
en krotten stond, liggen thans brede boulevards, flatkastelen,
pa'eizen van publieke gebouwen, warenhuizen en uitdagende
banken. Marokko is vooral sedert de laatste wereldoorlog
met reuze sprongen vooruitgegaan. Het protectoraat is een
broedplaats geworden voor buitenlands kapitaal, voor
namelijk voor Franse milliarden, waaronder een behoorlijke
hoeveelheid vluchtkapitaal.
Maarschalk Lyautey
legde de grondslag
MET een verwoede energie en ver
bluffende ijver, die nauwelijks bij
hen thuis werden aangetroffen,
hebben de Fransen zich op Marokko
geworpen. De rijkdommen en mogelijk
heden van dat land zijn voor de gemid
delde Fransman pas na de oorlog een
levende realiteit geworden. Een Klon-
dykestemming maakte zich van hem
meester. Zijn kolonisatiewoede koelde
hij op cement, steen en marmer, die in
recordtijd moesten worden omgezet in
daverende bouwwerken, mensverach-
tende wolkenkrabbers en industriële
complexen. Wat in Casa, Rabat en an
dere steden aan witte woningblokken,
gedurfde luxe en fantasie in steen te
vinden is, zoekt men tevergeefs tussen
Parijs en de Rivièra.
In Marokko woont een andere Frans
man. Wellicht kan men zijn kolonisatie-
lust beschouwen als een natuurlijke re
actie op de economisch-sociale gesteld
heid in zijn moederland, la douce Fran
ce, een uitdrukking die eigenlijk pro
zaïsch is geworden. In Marokko bestaan
geen restricties en hinderlijke bepalin
gen voor handel en nijverheid. Het pro
tectoraat biedt prachtige kansen. De
Winsten zijn zoet, de -werkkrachten
goedkoop en de investeringsvoorwaar-
den elastisch. Op belastinggebied is Ma
rokko een paradijs vergeleken bij wat
wij gewend zijn. Het spreekt vanzelf,
dat dergelijke verhoudingen tot de ver
beeldingskracht van de Fransen spre
ken en dat dit land in hun ogen een
grote toekomst heeft. Milliarden francs
zijn Marokko binnengestroomd. In be
trekkelijk korte tijd werden de grond
slagen gelegd voor het moderne Marok
ko en reeds thans houdt dit land voor
de westerse toerist een verrassing in op
het gebied van technische vooruitgang.
De toestanden in Spaans Marokko en
Algerië en de meeste Afrikaanse lan
den steken er sterk bij af.
hct'j-en
IN CASABLANCA, Rabat, Fez, Marra-
kesj is bouwen de melodie van de
dag. Casablanca heeft zich opge
werkt tot de derde haven in het Franse
imperium. Overal nieuwe flats, bij stra
ten tegelijk, en toch heerst er nog wo
ningnood. Elk uur komt een huis klaar,
maar het schijnt niet voldoende te zijn
om aan de grote vraag te voldoen. Van
1940 tot nu nam het aantal inwoners
toe van 250.000 tot ruim 600.000. Casa
heeft zich ontwikkeld tot een indruk
wekkend cultureel, commercieel en in
dustrieel centrum. Het bescheiden vis
sersplaatsje van vroeger is nu een be
langrijke havenstad, die jaarlijks zeven
millioen ton omzet. Nieuwe uitbreidin
gen, outillage en modernisaties zijn
noodzakelijk geworden. De komst van
de Amerikanen, die Casablanca als aan-
voerhaven voor hun luchtbases gebrui
ken, heeft de bedrijvigheid op de ka
den een nog groter intensiteit gegeven.
Als bescheiden persman hadden we
van Marokko niet al te hoge verwach
tingen, vooral ook omdat we ons meer
hadden verdiept in minder sympathieke
aspecten van het Franse protectoraat.
Maar materiële bewijzen van een ver-
amerikaniseringsproces in een land ge
ven aantrekkelijke stof voor een ver
haal, dat per siot ook moet handelen
over wat men met eigen ogen heeft ge
zien. De statistieken sluiten daarbij aan.
Het wegennet, dat 25 jaar geleden nog
geen 500 kilometer besloeg, breidde zich
uit tot 100.000 km. Het spoorwegnet
groeide uit van 125 tot 1700 km. Moder
ne productiemethoden, verbetering van
de stroomvoorziening door de bouw van
reusachtige stuwdammen in het Atlas
gebergte, exploitatie van onontgonnen
gebieden hebben Marokko in de smelt
oven van het moderne productiesysteem
gedompeld. Dit alles is in geforceerd
tempo, zonder overgangsperiode, ge
schied. Het is begrijpelijk, dat de Fran
se knuppel veel opschudding, haat en
verzet heeft veroorzaakt in het land.
dat sedert de dagen van Mohammed
practisch aan zichzelf werd overgelaten
en in zichzelf gekeerd leefde en waar
alles doortrokken is van een levensfi
losofie, die ons totaal vreemd is. Dat
ernstige, zelfs bloedige reacties niet zijn
uitgebleven, is een andere zaak. In dit
artikel constateren we slechts, dat
Frankrijk in zijn Marokkaanse protec
toraat veel tot stand heeft gebracht,
overdadig veel zelfs. De Fransen hebben
hier zeker niet ,.het laagst ingeschre
ven." Zelfs de kilometerpalen suggere
ren, dat Frankrijk hier iets groots ver
richt. Luxueuzer verkeersleiders zijn
er, voorzover we weten, niet aan deze
zijde van de Atlantische Oceaan. Ze
staan als indrukwekkende monumenten
langs de wegen, een paar meter hoog en
anderhalve meter breed.
O.p mo-elal q,e&outu-d
DE MAN, die de stoot tot de bouw
van het Marokkaanse Klondyke
heeft gegeven, was maarschalk
Lyautey, de onbetwiste dictator en
schepper van het moderne Marokko. Na
de Franse bezetting, op grond van het
verdrag met de Sultan in 1912, waarbij
deze de protectoraatstoestand erkende
(liever gezegd: moest erkennen) begon
Lyautey met de pacificatie van Marok
ko. Het verzet van de Marokkanen
duurde vele jaren en het werd eigenlijk
nooit geheel in de kiem gesmoord, maar
dit kon niet verhinderen, dat de maar
schalk aan zijn levenswerk begon. Hij
investeerde enorme bedragen in de op
bouw, en onttrok grote sommen gelds
aan het militaire budget. Hij decreteer
de, dat Casablanca een moderne haven
stad moest worden. De stad kwam er. Op
moerassen liet hij zijn architecten een
westerse stad projecteren. De maar
schalk ergerde zich aan de ellendige
onderkomens van de Marokkaanse be
volking. Hij gaf bevel, dat voor hen
model wijken- moesten worden gebouwd.
Hij deed veel meer. Zelfs de fanatiek
ste nationalisten geven toe, dat Lyautey
MULEY MOHAMMED
..sultan van Marokko..
Uitspraak van het Hof
ie Aden
Het hooggerechtshof te Aden heeft in
een proefproces over de eigendom van
de Perzische olie uitgemaakt, dat een
lading olie aan boord van het onder
Panamese vlag varende tankschip Rose
Mary toebehoort aan de Anglo-lranian.
De Rose Mary was het eerste schip, dat
Perzische olie aan 'bocrd nam, nadat
Mossadeq was overgegaan tot confisca
tie van de olie-industrie in zijn land.
Het werd, toen het Aden aandeed, door
de Britse autoriteiten aan de ketting
gelegd in afwachting van een rechter
lijke uitspraak over de eigendom van
de lading.
Het schip was door een Italiaan na
mens een Zwitserse firma voor het ver
voer van de olie gecharterd. Gedaagden
waren dan ook de maatschappij, aan
welke de Rose Mary toebehoort, de
Zwitserse firma en de kapitein van de
Rose Mary. Zij allen werden veroor
deeld tot de kosten van het geding. De
lading olie, groot negenhonderd ton, is
aan de Anglo-lranian toegewezen. Het
vonnis zal onmiddellijk worden uitge
voerd, maar de Anglo-lranian zal de
tegenwaarde ten bedrage van f 50.000
bij het Hof deponeren, voor het geval
de Zwitserse firma in hoger beroep
mocht gaan Reeds is zulk een beroep
aangekondigd. De zaak zal dan waar
schijnlijk dienen voor het Oostafrikaan-
se hof van appèl.
veel goeds heeft gedaan, maar ze zeggen
er meteen bij, dat diens opvolgers niet
in de geest van de maarschalk hebben
gehandeld. Ze tvachten op de vervul
ling van de belofte, dat Marokko weer
een onafhankelijk land zou worden.
Thans is deze kwestie opnieuw geac
tualiseerd. Wij hebben in Marokko
meer dan 25.000 geschoolde leiders en
anderhalf millioen aanhangers achter
ons staan verzekerde ons een voor
aanstaand man van de nationalistische
Istiqlal-partij, die in de Arabische wijk
van Tanger haar hoofdkwartier heeft.
Als de Fransen onze eisen niet inwilli
gen zullen we tot actie overgaan: dan
wordt Marokko een nieuw Tunesië!
Q-zco-mfiticeeïd
HET FRANSE bestuur staat hier voor
een moeilijk probleem. Grote eco
nomische waarden staan op 't spel,
evenals in het andere onrustcentrum
Tunesië. In dit artikel kunen we niet
breedvoerig op de standpunten van Fa-
rijs, Washington en de nationaistische
Istiqlal ingaan. Afgezien van alle ge
compliceerde vraagstukken, die in en
buiten Marokko om een oplossing vra
gen, hebben we geconstateerd, dat de
Marokkanen niet zo erg worden on
derdrukt als de Istiqlal beweert, maar
dat ze aan de andere kant ook weer
niet zo vrij zijn als de Franse autori
teiten plegen te suggereren.
H.
T)E RIVIèRA is niet een rijkeluis vacantie-oord. Tal van Nederlanders hebben
al de goedkope weg naar het Middellandse Zeeblauw gevonden: zij gingen
per trein, per bus, per auto, ja zelfs per bromfiets en zij zochten de goedkope
hotelletjes (Logis de France) en de jeugdherbergen op, zo zij niet, als een
slak, hun eigen (linnen) huisje meevoerden. En zij sloegen twee vliegen in één
klap, want wel was de zonnige, kleurige Rivièra hun doel, maar hoeveel hebben
zij ook niet genoten van die oude stedekes langs de „route nationale no. 6" van
Parijs naar Lyon en van de Rhóne-vallei met z'n oude Romeinse theaters,
arena's en aquaducten en z'n juwelen van stadjes ais Arles en Saintes Marles
de la Mer? Het is waar, het weer lokt niet om er nu per brommer op uit te
trekken, maar wil men de Cöte d'Azur leren kennen, dan moet men over een
vervoermiddel beschikken. Enfin: de Franse spoorwegen vervoeren de fiets
gratis, als men daarnaast tenminste niet meer dan tien kilo bagage heeft.
hoede zich in Spanje voor boemeltreinen
zij rjjden in slakkentempo. De Spaan
se spoorwegen geven kilometerhoekjes
uit, die de toerist een aanzienlijke re
ductie geven. En om tenslotte enig in
zicht te geven in de kosten van een
reis: de reisvereniging organiseert een
reis van zeventien dagen voor f 635.
Wie goedkoper uit wil zijn, informere
bij de reisbureaux of de ANWB.
„Echte" jeugdherbergen kent men er
niet.
DAT is dan te naaste bij ook het
enige voordeeltje, dat men op de
reis naar de Franse Zuidkust heeft,
want de reis is lang en dusvrij
kostbaar. Een retour per trein, derde
klas, twee maanden geldig, van Amster
dam naar Marseille kost f 136,een
17-daags retour per KLM van Amster
dam naar Nice f 234,70 (nachtvliegtuig).
De prijzen van de reizen, die de reis
bureaux en -verenigingen naar de Ri
vièra maken, variëren van f 225,(tien
dagen) tot f 382,— (veertien dagen Men
ton). De jeugd kan uiteraard met veel
minder toe: het jeugdherbergnet daar
is dichter dan in de rest' van Frankrijk.
De Rivièra mag dan voor de meeste
Nederlanders nog nieuw, imposant en
„onvergetelijk zijn, er zijn ook landge
noten, die men er met geen stok meer
heen zou krijgen. Mag men namelijk de
bereisde Roeien geloven, dan hoort men
er meer ras-echt Amsterdams, Fries en
Achterhoeks spreken dan zoetgevooisd
Frans. Nu behoeft men natuurlijk niet
net in Menton („de Nederlandse stad
aan de Middellandse Zee"), in Nice,
Cannes of Monte Carlo te gaan zitten
er zijn ongerepte plekjes te over!
maar wij kunnen ons indenken, dat er
mensen zijn, die andere vacantie-oorden
prefereren, waar men minder vaak in
de eigen taal hoort discussiëren over
d" belastingbiljetten, het conflict Abe—
K.C., en de begroting van Oorlog.
Welaan: één stap naar rechts of een
étappe verder Zuidelijk liggen nieuwe
vacantiegebieden, die nog niet zo be-
kend zijn Spanje en Noord-Afrika.
SPANJE: GOEDKOOP
SPANJE is ook als vacantie-land een
ietwat vreemde eend in de Euro
pese bijt. Niet alleen is het 't goed
koopste toeristenland van West-Europa,
maar'het is qua landschap en qua volks
aard volkomen anders. Zo zeer, dat het
lijkt, alsof tal van steden en dorpen de
Middeleeuwen hebben geprolongeerd,
zowel wat gebouwen als mensen betreft.
Wie naar Spanje gaat om de zon te
zoeken, richte zich naar het Zuiden of
naar de Zuidoostkust, want terwijl in
het Noorden de sneeuw op de bergen
ligt, bloeien in Andalusië in het Zuiden
de rozen en staan de Moorse paleizen,
kathedralen, kloosters en musea zo
rijk aan kunstschatten als men nergens
ziet in de zon te blakeren. Niet in de
zon, die u om elf uur tot ledigheid
doemt, maar in een verkwikkend, draag
lijk zonnetje.
Het verblijf In Spanje moge goedkoop
zijn, de reis erheen Is vrij kostbaar:
een retour derde, twee maanden geldig,
van Amsterdam naar Madrid kost
f 175,20, een 23-daags retour van de
KLM f 436,30. Daarbij komt, dat een
visum voor Spanje óók niet voor de
poes ls: f 32.50. Automobilisten houden
er rekening mee, dat de benzine er vrij
duur is, dat de hoofdwegen goed en de
provinciale wegen van goed tot erbar
melijk zijn. Wie op eigen houtje reist
NOORD-AFRIKA: LEKKER
ACHT IN DE MIDDAG" noemde
Arthur Koestier zijn boek; „Zo
mer in de winter" zouden wij het
hoofdstuk over Noord-Afrika kunnen
noemen. De echte Noordafrikaanse zo
mer is voor ons, bewoners van de kou
de grond, niet te harden; wat men daar
in Noord-Afrika winter noemt, is pre
cies het zomertje, dat ons ligt. Het is
waar, ook aan de boorden van de Mid
dellandse Zee kan het in de winter wel
eens guur zijn, maar dat is uitzondering
en niet zodra zijt ge het Atlasgebergte
overgetrokken, of de Sahara en de
zomer liggen voor u.
Over de Atlas" Inderdaad: daar zqrgt
de „Air France" voor, die sedert Kort
landingsplaatsen heeft in deze „grote
bak met zand". Nee, daarmee doet men
de Sahara toch werkelijk onrecht.." De
woestijn moge dan bar, onafzienbaar en
eentonig heten, voor ons Noordelingen
is zij een openbaring. Immers: de Sa
hara is geen eindeloos vlakke zandzee;
men vindt er grillige gebergten, die een
merkwaardige bekoring hebben, vooral
in het avondlicht, een licht met kleuren,
die ons volkomen vreemd zijp. De Air
France vliegt op drie oases, waarvan
de meest Zuidelijke, Tasmanrasset (/iet
één hotel) op 1700 kilometer van Al
giers ligt.
Lokt een vacantie in de woestijn u
niet, dan zijn daar Marokko, Algerije
en Tunesië, waarvan wij momenteel
Algerije zouden prefereren.
Er zijn niet zo heel veel instanties,
die reizen naar Algiers organiseren en
VACANTlETIPS 4
AIS onze beurs even ge
vuld was als onze voeten
koud zijn en ons winterreces
even lang duurde als onze ver
koudheid, dan wisten wij het
wel! We zouden snel de benen
nemen en dit miezerige mis
tige land ruilen voor warmere
oorden. Voor de Rivièra, voor
Spanje, liever nog voor de an
dere kant van de Middellandse
Zee: Afrika's' noordkust, waar
het nu behaaglijk is ten
minste zolang men buiten de
gebieden blijft, waar de ge
moederen nog meer verhit zijn
dan het zand van de aan
grenzende woestijn. En mis
schien zou de mist wat opge
trokken zijn tegen de tijd dat
we terug kwamen en zou de
kwakkelwinter het veld ge
ruimd hebben voor een wat
bestendiger en gezonder vries-
xveertje. Daarom: „wie het
mag beuren", richte zijn oog
eens op het warmere zuiden,
op de landen rondom de Mid
dellandse Zee! En wie het niet
mag beuren wachte: de vol
gende keer komen het kam-
xeren en de jeugdherbergen
aan bod.
het is dus moeilijk een indruk te krij
gen van de kosten van verblijf. De reis
vereniging schreef een tiendaagse tocht
uit voor f 695.maar die volgt van
Parijs tot Algiers de weg door de lucht.
De allergoedkoopste route loopt over
Marseille: retour derde trein en vierde
boot (tussen de Arabieren, geen bej! en
geen eten gedurende de bootreis) f 285,
twee maanden geldig. De luchtreis Ara
sterdamAlgiers kost f 430.23 daags
retour (nachtvliegtuig). Niet zelden
er gelegenheid, een uit- en thuis-reis te
maken met een Nederlands vrachtschip
van Rotterdam uit; de reisduur is ge-
wooiyijk twee-en-een-halve week, de
kosten zijn globaal f 500.verzorging
inbegrepen.
Aantrekkelijk zijn ook de reizen, die
de Franse Compagnie Générale Trans
atlantique organiseert van Marseille
uit, met uitstapjes in de steden en naar
de woestijn. De kosten zijn van Franse
frs 41.250 (negen dagen Algiers en
woestijn) tot 95.000 (twaalf dagen Ma
rokko); het grootste deel is hier in Ne
derlands geld te voldoen. De koers van
de Franse franc is momenteel f 1.10 per
honderd. De reisbureaux geven alle in
lichtingen.
l*!*
Q E ZWITSERSE wintersport-abonnementen (skilift, skilede,
stellen tot 29 Maart weer Zon- g
autobus, stoeltjeslift, enz.) zijn nu ook in guldens betaal-
baar.
De Zwitserse spoorwegen
I dagsbiljetten verkrijgbaar.
De benzineprijs in Zwitserland is verlaagd tot Zw. fr. 0.61
1 oer liter.
Men informere bij de reisbureaux eens naar de mogelijk-
I heden, die de (Duitse) „Vacantie-express" biedt wat betreft
1 le wintersport in het Zwarte Woud en de Beierse Alpen.
De „Air France" legt tot 10 Maart speciale wintersport-
1 Hensten in van Orly (Parijs) naar Genève, waar bussen ge-
i-eed staan naar de wintersportgebieden in de Franse Alpen
I zoals Chamonix en Val d'Isère.
Noorwegen verwacht dit jaar veel wintersportgasten. Tot
1 8 Februari gelden gereduceerde vervoersbiljetten. De pension-
prijs varieert van f 7,50 per dag tot f 15,
De secretaris-generaal va.
onderwijs verantwoordelijk
gesteld voor dood
van 18 mensen
rvAAR zit ik met ht
flJ vel van een nieuw
mij, zo letterlijk en
maar wilt, met het rc
in deze kolom een van
nieuwjaarswens aan t(
En terwijl ik deze
hoopvol aanhef, treft
buitengewoon vermake
wensen zo'n bij uits'
bezigheid is. Net zo i
houden en verjaarsbris
Iedereen of stelli
tien medemensen vi
(Van onze Belgische correspondent) j
jgEKEND IS het verhaal van de Non.
denwind, die met de zon een vve(,
strijd hield, wie van de twee het
lukken zou het eerst een wandelaar
dwingen zijn jas uit te trekken,
wind begon uit alle macht tegen
wandelaar te blazen en verdubbel
zijn geweld, maar het lukte hem n|.
de jas van de schouder van de wg
delaar af te rukken.
Toen kwam de zon aan de beurt, jj
scheen met haar hete stiulen op
wandelaar, net zo lang, tot dat hjj t,
niet langer kon uithouden van de hit(
en zijn jas uittrokEen gefantasJ
verhaal, waaruit wij kunnen Ieren, 4
men met onopzettelijke zachtheid sop
meer bereikt dan met berekend q
weid.
In België schijnen sommigen deze) jfl
al lang te hebben begrepen.Nadat n
socialisten getracht hadden met geivi^^Bfaarsdag met die wens
de tegenwoordige regering opzij -- n-
corvée, dat morgen
worden. Maar niemanc
om dat met koeien var
aanplakken: Met inga
behoeft er niet meer
feliciteerd of nieuw;
Worden.
En dies maken die ni
mensen zich sedert he
schaving op de eerste
jaar zuchtend op om 1
den de hand te gaan
het mompelen van een
.'ang tot op de draad v
die beoogt u twee e.
van ongestoorde voors
schokte gezondheid te
Het heeft, goedbescl
geen zin, en wordt blij
moedig als zodanig
hebt u ooit op oude
maar één medemens o
de schouders sloeg en
met de juichkreet: we
goed geschoten op ds
schuiven en zij de Noordenwind
dienst van hun politiek hadden ge
schakelden zij op dit ogenblik ol
op de veel minder opvallende polil
van de zon. En wij moeten zeggen
zij het getij met zich mee hebben.
j£R LOOPT in België op vrije votlj
een man, van wie velen van n
deel zijn, dat hjj allang een discip'
naire straf behoorde uit te zilts
Deze man is niemand minder dan 1
heer Kuypers, secretaris-generaal vi
het ministerie van Onderwijs.
Gij kunt hem nog iedere dag z|H
ministerieel kantoor zien binnensn'w
waar hij zijn werk verricht, alsof 'JH
rechtbank al niet herhaaldelijk rij
spraak tegen hem gedaan had en herj
eerst tot één maand, en later, in hod
beroep, tot zes maanden gevangen.,
straf veroordeeld had. En dit terecif
Want deze ambtenaar wordt ervan b.
schuldigd dat hij, door grote nalat:
heid, oorzaak is geweest van de m
weldige brand, die uitbrak in het mi-ij
terie van onderwijs, bij welke gelegcl
heid niet minder dan achttien mensf
de dood vonden.
Twaalf ton films, een stof die bï»
explosief kan genoemd worden, laai
opgestapeld in de kelders van het t»
bouw. Daarboven werkten de ambten
ren, als boven een vat met buskruit
Telkens was de heer Kuypers
schuwd, onder andere door de h»i
Wouters. fl!-eoteur-generaal, die 11Ï
jammerlijk bii het ongeluk is omgek:
men. Maar alle waarschuwingen waiti|
tevergeefs.
De secretaris-generaal sloeg goeii
raad in de wind. Totdat de falifl
catastrofe plaats had, die de alari
slaande heren, helaas te laat.in het 1
lijk stelde en. evenzeer te laat, de hee
Kuypers de ogen opende voor wat 1
misdaan had.
GENOEMDE heer nog steeds nel
tig op ziin kantoor zit en door tij
kens appèl tegen zijn vonnis aan '1
vragen uitstel van executie wist te verj
krijgen, is een omstandigheid, die was:
lijk niet slechts door de socialisten ij,
België wordt veroordeeld. Integendtil»
het handhaven van een dergelijke toel
stand wordt vrijwel algemeen verootl
deeld en als een bewijs van een (tl
vaarlijke administratieve kanker te
schouwd.
Maar ziehier nu de Belgische mei,
taliteit uit dit geval wordt politiek
munt geslagen. De socialisten, tot k'it M
politieke partij de beschuldigde
hoort, zoeken de schuld niet bij de
trokken ambtenaar. Deze is een vrie:
van Camille Huysmans en daarin 1»
reeds voldoende reden om d« verdi
kingen op de rechterlijke uitspraken
werpen.
De socialisten delen nu mee dat
„zodra de Kamer weer bijeen kot
zullen vragen met urgentie de regetkj
te mogen interpelleren over de zaal
Kuypers". Men kan dus verwacht
dat binnenkort de muren van het rt:
ringsgebouw zullen dreunen van i
salvo's die afgevuurd worden, met1
bedoeling, dat heel het bouwwerk
storten zal.
Of deze opzet zal gelukken moei
gewacht worden. Ongetwijfeld volg®
oppositie een beproefde methode.
is de methode van de steen, die
gehold moet worden. Geen gev™
tegen de steen aangewend, kan ba"
Maar de zwakke druk van de drol*'
die telkens neervalt, bewerkt tensk'
de desintegratie en zou ook nu wel
de fatale slag aan de regering kuni*^
toebrengen.
best jaar dat ik gehad
morgen nog eens kome
met gratificatie.
Welnee die wense
andert niets aan de w
en heelal. Van de tien
op één Januari drukke
schien drie of vier, v
maanden om zijn, slaj
gevouwen liggen op e<
Wat kunnen wij, klein
sen met een toegemetei
zestig, of zo wij zeer s
ti;r Wat kunnen wij
meer doen dan min o)
een zwakke hoop uits
r"N daar hebben we d
het hart van de
gelegd. Niet op de inl
dèrlijke formulering, 1
Dat
Engeland en Birma spreki"
over nieuw defensiever*!»!
Tussen Engeland en Birma wori'J
besprekingen gevoerd om te komen j»
een nieuwe defensie-overeenkomst t!;
vervanging van het in 1947 gesloiE;
verdrag, dat Birma vorige week
een termijn van een jaar heeft o?P'
zegd. De oude overeenkomst werd
kracht bij het onafhankelijk wor
van Birma op 4 Januari 1943.
atc"
int'H
van
■den
Drie nieuwe leden van de
Wereldraad van Kerken
Het centrale comité van de
raad van Kerken heeft zijn conferenji* I
te Lucknow beëindigd. Drie kerkelij-1» I
organisaties werden tot de Raad toegf'
laten, zodat thans 158 kerkelijke pr8'! Ij
nisaties met 220 millioen leden in r
landen lid van dit lichaam zijn.
comité heeft een resolutie aanvaara
waarin een beroep op de kerken alk'
landen wordt gedaan, de Aziatisch j
volkeren te helpen bij het veroveren I
van een behoorlijke levensstandaard.
Tot Uw diens
-TEDEREEN klaagt ovi
moppert over de
ter die wij thans beli
dat wat December ons
voorproefje is. Poeh,
mis! Wapent u dus teg
tiek en heesheid. Scl
aan, waarmede u ee:
zicht tegen Koning Wi
misschien gaat hij dan
Die aanschaf kan vo<
laarsjes, een zeiljoppe
tonneerde trainingsbr
misschien is het voor
RHEUMANELLA
tussen zulke zachte e
tc slapen moet heerlij]
tjes en kwaaltjes zuil
want warm houden en
oud en beproefd middi
keurig in cellophaan
zowel voor één- als tr
den te krijgen. Maten
cn 175 bij 240 c.m., r
t 12.35.
Voor uw kleuter
kinderen zijn er nu
JOY WANTEN voor
van de handpalm is v
die voor water moeilij
is. Daarbij fel en vro
bedrukt met een g
clown of een andere g
rugkant is van teddy
natuurlijk zijn ze van
Deze wanten dragen
plezier, want ze kunr
iets mee beet pakken,
dat uw jongetje ze
dan als die handige t
beide wanten met e
koord aan elkaar be*
de kleuter zijn jasje a;
het wantenlint over
trekt de wanten aan.
mee door de mouwei
Ook al trekt hij nu
zijn wanten gedachten
blijven zij onverliesba;
hangen.
U kunt uw bed, w
warmen met eon ele
Misschien schrikt u
die f 14.50 is. Maar
°,°k, eens voordi
slechts de stekker zes
stopcontact te steken
kruik te hebben. Een
aig. vanuit het bed d
men. Zo'n electrische
op. een doodgewone
wij toch wel eens wil
precies in dat rond,
werp zit. In het mie
warmingselement en
zand. Het zand neem
het element op en si
buitenwand van de ki
komt geen water bij
geen lekkende kruike
len van een kruik in
ken behoort met deze
Verleden.
Kunt u het in
warm krijgen? Bent
haar een nieuwe kac
eens een hete-lucht
demonstreren. In de:
kachel kunt u elke
ook olie en gas. Dezi
n°g op een andere t
Vmden, namelijk als
Centrale hete-lucht vi
PC" het principe wa
berust hebt laten uit]
jvel begrepen hebben
Warmte bij een lager
he* gevolg moet zijn
•hiece staat een nuttii
Sptoude tot uw dienst,