ROLPRENT IN HET GEDING Vrije uiting van meningen f Pim, Pain en Pom in het luchtruim ZWITSAL Daar ging de liefde LAXEÏRAKKERTJES SIROOP Voorzichtig zijn Nederlandse fruittelers ontstemd over de Benelux £tt tiu cU dertiende, ^iv-eMLe £uiltel eenó ttaaï DE VERGETEN CATEGORIE V/a Optimistisch geluid arom Voor- en nadelen Leeftijdsgrens Er wordt gesold met onze tuinbouw Voorsanering van gebit voor a.s. militairen Bescherm Uw Kinderen Het Radioprogramma Reinig Uw ingewanden VóóR IK BEGIN met de bespreking van do stapel brieven, waarin gefilo sofeerd en gemediteerd wordt over de invloed ten goede en ten kwade van de droomfabriek (het woord is van Ilja Ehrenburg) heb ik een ietwat sarcas tisch briefje te beantwoorden, geschre ven door een grieppatiënt, die mü de raad geeft bü het lezen van z(jn uitingen niet te vergeten, dat de kwaal, die hem beheerst, gemakkelijk aanleiding geeft tot zwartgalligheid en gekanker. Hy sluit zich aan b(j een opmerking van Inge van Erenstein uit de rubriek van 8 Januari: „wat zijn de meeste schrijvers toch een brave kinderen en hij voegt er de veronderstelling aan toe, dat ze zo braaf zijn om bij de lèraren in de flank te vallen. Ik kan daar alleen dit op antwoorden: het grootste deel der brieven wordt niet door scholieren geschreven en zij, die wel tot deze categorie behoren, ontzien zich niet nu en dan stelling te nemen tegen de dierbare zeker heden van hun docenten. Bovendien: de gemiddelde Noordhollander is een deugdzaam type en voedt z'n kinderen op in een bepaalde traditie, die te voor schijn komt in hun oordeel over allerlei maatschappelijke en geestelijke ver schijnselen, terwijl het een onmiskenbaar feit is, dat bezinning op een probleem gewoonlijk leidt tot een ontdekking van waarden, die men in de oppervlakkig- heid van het dagelyks gedoe en het snelle oordelen bij vluchtige conversatie meestal voorbijziet. Overigens wacht ik met grote belangstelling op de brieven van öe lichtzinnigen en luchthartigen onder onze toekomstige medewerkers: ze krijgen de volle gelegenheid, hun mening te uiten. MA de drie artikeltjes uit de vorige rubriek volgen hier drie andere over de vragen, die wij aan de orde stelden en die ik volledigheidshalve herhaal: „Wat zijn de voor- en nadelen van regelmatig bioscoopbezoek voor jonge mensen? Hoe vaak ga je er zelf heen? Hoe denk je over de leeftijdsgrenzen van 14 en 18 jaar?" Eerst geven we het woord aan een Alkmaarse lyceïst: Graag zou ik in 't kort mijn mening geven aangaande 't filmvraagstuk. Naar ik geloof, moeten wy, vooral omdat iedereen, die over enige mensenkennis beschikt, door de film het publiek zijn opinies kan opdringen, vooral ook, om dat wij van zoveel nog zo weinig weten, zeer voorzichtig zijn met de film en ons strikt houden aan de bepalingen van de filmkeuring. Zolang vrijwel de gehele filmproduc tie nog in handen is van een groep Amerikaanse moneymakers, die uitslui tend letten op de „smaak" van het grote publiek, zullen de meeste films op ons alleen slechte of neutrale invloed heb ben en ons een volkomen verdraaide indruk geven van de wereld om ons heen. Daarom geloof ik dat het voor ons, 1520-jarigen, die zo gemakkelijk be-invloedbaar zijn, haast beter is ons volledig afzijdig te houden van de film. Zelf ga ik ook wel eens naar de film, maar ik weet wel zeker, dat geen van de films zeer goede die ik zag. mij geestelijk rijker heeft gemaakt; ik ge loof integendeel, dat de film een der grootste bedreigingen is in haar hui dige vorm wel te verstaan voor alles wat ons heilig is: godsdienst, cultuur, naastenliefde. Zij ontneemt ons onze fantasie en maakt ons ontevreden en veeleisend en wat naar ik meen 't ergste is: zij beïnvloedt ons verstand, zodat Wij het tijdelijk niet meer geheel kunnen gebruiken. Misschien zie ik a'ies wel te donker, maar ik weet soms niet welk gevaar groter is, 't officieel gevreesde stalen gevaar uit 't Oosten, of 't officieel gesanctionneerdc ccllu- loidgevaar uit 't Westen. FLIP BOSSCHER, V Gymn. ALPHA, R.K. Lyceum, ALKMAAR. Nummer twee peilt minder diep, maar hij is (daardoor misschien?) minder be zorgd en veel optimistischer. TOEN ik de vraag las, die ons deze week werd voorgelegd, vond ik dit een moeilijk te beantwoorden vraag. Men kan zich namelijk bij de eerste kwestie al afvragen: :,Wat verstaat men hier onder regelmatig bioscoopbe zoek?" „Is het regelmatig bioscoopbe zoek, wanneer men regelmatig een maal in de twee weken naar de bios gaat? Of is het regelmatig bioscoopbe zoek, wanneer men bijna geregeld iede re week twee keer naar een film gaat DEEDS lang had ik deze vraag ver wacht, echter anders, n.l.: Waarom ga jij regelmatig naar de bioscoop?" en dan Uw vragen. Om over voor- en nadelen van een regelmatig bioscoop bezoek door jongelui te spreken, moet men rekening houden met de leeftijd, het karakter, de opvoeding en vooral de omstandigheden thuis. Vele jonge lui gaan naar de bioscoop omdat thuis ongezellig is, zeer vele doen dit om de werkelijkheid te ontvluchten en de meeste jongelui bezoeken een bioscoop, omdat zij door hun ouders onvoldoende voorgelicht worden en op deze, vaak verkeerde, wijze een tip trachten op te lichten van de sluier, die het grote, geheimzinnige leven, dat voor hen ligt, omhult in een mys terieus waas. Daarom mag ik er diract aan toevoegen, dat sommige films van minder gehalte voor jeugdige personen verboden moéten worden, dit soort films stelt het leven onwerkelijk voor. Hieraan moet ik (even) toevoegen, dat lo. aan een film verdiend moet wor den, 2o. dat, vooral jongelui, juist dat doen wat niet mag. Het heeft geen zin juist op een dergelijke wijze, door ze te verbieden, de jeugd van 15, 16, 17 jaar te lokken. En juist die jeugd die worstelt met zovele problemen, waar van het sexuele probleem wel het be langrijkste is en dat nu op dergelijke wijze wordt behandeld, dat hun fanta sie prikkelt, dat tot zeer opgezonde opvattingen kan leiden en tenslotte: ontzettende misstappen en ontsporin gen ten gevolge kan hebben. Een groot nadeel van een regelmatig bezoek aan. zacht uitgedrukt, „minder goede" films. Daartegenover zijn er aan regel matig bioscoopbezoek, tenminste wan neer 't betere films betreft, veie voor delen verbonden: een dergelijke film grijpt je aan, blijft je bij, b.v. een operafilm, je leert er iets van, van een film over techniek, kunst, reizen, een journaal, of je lacht eens gezond! Echter een nadeel is ook dat het bioscoopbezoek vaak sleur wordt: je kijkt en je gaat weer verder. Ikzelf ga veelal één keer per week, teveel'. Een regelmatig filmbezoek kan ik, ten minste indien men de gulden midden weg bewandelt en men goede films gaat zien, ook de invnelui vlet, afraden BRAM BEEK, 16 jaar, Heerenweg 45, Schoorl. I AAT ons nu alle voordelen en na- delen opsporen, die door de ver schillende schrijvers en schrijfsters te berde zijn gebracht: Voordelen: 1, Hans Kaper verdeelt de films in vier groepen: I. Serieuze films, II. Lachfilms, III Culturele films, IV. Sensatiefilms. Bij I merkt hij op: „je leert er je verstand en critisch ver mogen te scherpen, terwijl de film meestal lang in je geheugen blijft". Groep III is bij hem „favoriet: je leert eruit, dat in het leven niet alles rozen geur en maneschijn is". Vele anderen delen deze mening: ze leggen boven' v - Utttt.Il UCtfC t X IC 11111 ZiC kijken?". In het eerste geval vind ik, jjien het accent op de ontwikkeling, dat de voordelen groter zijn dan de na- - - delen, n.l. men mag zich ook wel eens ontspannen en als men geregeld eens in de twee weken naar de bioscoop gaat, dan is dit in de meeste gevallen een goede ontspanning. In het tweede ge val zijn er veel meer nadelen aan ver bonden. Hoe vaak komt het niet voor, dat er geen mooie films draaien, ter wijl men toch naar de bios gaat; alleen al, omdat dit nu eenmaal gewoonte is! In dit geval is er meestal sprake van een verslaafdheid of slechte gewoonte, nu zou ik zeggen, dat het van ontspan ning inspanning is geworden. Men kan dit duidelijk opmerken, als men alleen maar het vaak gebruikte zinnetje be kijkt: „O, ik moet vanavond naar de bioscoop, wat voor films draaien er eigenlijk?" Er kunnen voor te veelvul dig bioscoopbezoek natuurlijk ook nog andere oorzaken bestaan, maar dit zijn volgens mij wel de voornaamste. Hierbij wil ik ook meteen de tweede kwestie, n.l. „hoe vaak ga je er zelf heen", beantwoorden, alhoewel ik die hier eigenlijk van ondergeschikt belang acht. Ik ga namelijk, hoewel ik er te gen ben, toch tamelijk vaak naar de bioscoop en beantwoord dus hiermee niet aan de, door mijzelf gestelde eisen. De derde kwestie, n.l. ,vind je het goed, dat sommige films voor mensen order een bepaalde leeftijd verboden ziin", zou ik aan de ene kant met een krachtig „Ja", maar aan de andere kant ook weer met „neen" willen beantwoor den Dit hangt helemaal van de film zelf en z'n inhoud en manier van spe len af. Meestal is het wel goed, dat ze kere films voor jongeren beneden 14 jaar en andere zelfs voor 14, 15, 16 en 17-jarigen verboden worden. Er ziin echter ook films, die voor een bepaalde leeftijd verboden zijn en die daartoe in wezen helemaal geen aanleiding geven en dan zou ik zeggen „neen", waarom zo'n film dan voor die bepaalde leeftijd te verbieden! Overigens is dit, alhoewel het de enigst mogeliike is, maar een ge brekkige manier van verbieden. Er ziin namelijk jongeren, die, er jaren jonger uitzien, dan ze zijn, maar ook zj:- er. die er jaren ouder uitzien, dan ze zijn en deze komen dus zonder moei te in films, die voor hun verboden zijn. WIM LUINGE, R.H.B.S. kl B IV, 15 ma" Een tenslotte de getuigenis van eer inzender, die onderzoekt waarom "eel jonge mensen de bioscoop bezoeken die met name groep III geven kan.Ter- wijl enkelen bepaalde films als kunst werken waarderen. Merkwaardig is het feit, dat niemand wijst op de mogelijk heden, die de film heeft boven het to neel en waardoor ze haar eigen waarde bewijst; evenmin vond ik beschouwin gen over de onvervangbaarheid van het theater door de bioscoop! 2. De film geeft ontspanning in aan gename vorm: Men ontsnapt nu en dan aan de dagelijkse sleur: „amusements films verdrijven je zorgen voor een tijdje: probeer daarna dan ook, het leven niet te zwaar te nemen", zegt J. B, J. C. C. uit Hoorn, en hij voegt er bij: „detective-films geven je het beeld van het goede tegen het slechte: leer daaruit!" Anderen prijzen de humoris tische en vooral de muzikale films. 3. Hans Reinders wijst op de grote betekenis, die de film kan hebben voor de ontwikkeling van de fantasie; dit in tegensteling tot Flip Bosscher, die meent, dat de film ons de fantasie ont neemt. „Er bestaat een categorie personen die de film, en alles wat daarmee on middellijk verband houdt, verklaart tot iets nutteloos, dat voor niemand enige waarde bezit. Ik prijs mij gelukkig, dat ikzelf niet tot deze groep behoor, want het lijkt mij niet prettig, zo nuchter te zijn, dat je in de film alleen nog een aaneenschakeling van plaatjes en bord papieren gevels van huizen ziet. Der gelijke personen missen iets; zij missen de fantasie, die in ieder mensenleven toch zeker een bepaalde rol behoort te spelen. Dit behoeft niet tot in het on mogelijke te worden doorgedreven maar iemand, die absoluut geen fanta sie bezit, is volgens mij ziek. Zo iemand zal b.v. nooit een boek kunnen lezen, zonder bij iedere regel te denken: „Nou ja, het is maar een verhaal; het is toch niet echt zo gebeurd". Het is goed om de realiteit te allen tijde onder ogen te kunnen zien, maar zo nu en dan moet je toch ook eens echt intens kunnen ge nieten van iets, dat niet echt is; iets dat slechts berust op fantasie". Nadelen: 1. de film Is een machtig middel in de hand van demagogen om het grote publiek bepaalde meningen te suggereren: 2. de filmindustrie heeft niet de be doeling, het volk op te voeden, maar exploiteert de mensen uit winstbejag: dit heeft tengevolge, dat men zich niet richt naar bepaalde aesthetische of ze delijke normen maar naar de „smaak" van de massa. „Een volksvreemde in dustrie vreet zich rijk aan de leegheid van onze jeugd!" citeert Jb Balder. 3. jonge mensen zijn zeer suggestibel voor hen betekent de aanraking met de minderwaardige film een beïnvloe ding ten kwade; bovendien constateert men, dat meisjes vooral filmsterren imiteren men veroordeelt vrijwel eenstemmig de sensationele films, waarin cow-boys en gangsters allerlei „heldendaden" verrichten, die in de werkelijkheid niet voorkomen, „ver schillende films zijn voor sommige na turen te opwindend", meent Bert Meurs; men is ook huiverig, voor bepaalde ero tische films, al erkent men een zekere nieuwsgierigheid naar alles, wat op het terrein van „ramour" ligt. Enkelen be treuren het feit, dat de film geen stel ling neemt tegen het kwaad. 4. er gaat van de film een zekere ver dovende invloed uit: „men kan de toe schouwers, die na afloop der voorstel ling ietwat duizelig en onzeker naar buiten schuifelen, vergelijken met in trance verkerende opiumschuivers", „in 9 van de 10 gevallen staan de gezichten dromerig ze lopen afwezig naar huis". 5. de film geeft een totaal verkeerd beeld van de werkelijkheid en maakt de mensen ongeschikt voor het gewone leven. 6. de film verdringt het toneel en In toenemende mate de lectuur: de men sen worden film-minded, gemakzuchtig en te lui voor literatuur, die inspanning vereist en tot denken dwingt. 7. bij een verhaal uit een boek vorm je je eigen voorstellingen; in geïl lustreerd boek is dat al minder het ge val en bij de film is het volkomen on mogelijk; bovendien kun je de film niet nu en dan even stil laten staan om een moment zelfstandig te denken, zoals je dat al lezende doet; ook is het tempo zo snel, dat allerlei finesses je volko men ontgaan. 8. voor velen wordt filmbezoek tot een sleur. 9. men besteedt te veel geld aan re gelmatig bioscoopbezoek: „ik zit door die ellendige film voortdurend op zwart zaad'. Voor een deel de schuld van de ouders, menen sommigen: „ze geven te veel zakgeld, leren hun kinderen niet, hoe ze dat nuttig kunnen besteden en maken het thuis niet gezellig". En een wereldwijs man is van oordeel, dat de ouders hun kinderen nu en dan wel eens kwijt willen wezen en ze daarom maar naar de bioscoop sturen! 10. „Bij jonge kinderen en niet al te best ontwikkelde pubers kunnen som mige films ontijdig ontwijken van ener gie tot gevolg hebben", aldus de diag nose van H. Gruys uit Koog a. d. Zaan. Maar hij is afkerig van sanering: „Het publiek vraagt die films zelf en zij ge nieten er niet minder van dan u of ik van één van de goede soort. Ik geloof niet, dat we het publiek het goede kun- en mogen opdringen". Mogen we het ook niet opvoeden, vriend Gruys? HOOR deze opmerking naderen we vanzelf de laatste vraag: Hoe denk je over de leeftijdsgrenzen van 14 en 18 jaar? Weinigen zijn zo radicaal als Inge van Erenstein, die de filmkeuring wil afschaffen en de beslissing aan de ouders wenst over te laten. Als alle ouders wijs en deskundig waren en voldoende gezag over hun kroost hadden, zou ik haar graag steu nen, maar Multatuli schreef al: „Ieder een houdt tegenwoordig kinderen" en veel is er sedert die uitspraak niet veranderd. Ongetwijfeld is het waar dat leeftijd en rijpheid zich niet in hetzelfde tempo ontwikkelen, maar waar we geen meetinstrumenten over de persoonlijkheid der mensen bezit ten en het practisch onuitvoerbaar zou zijn ieder bij de drempel van de droomfabriek op rijpheid te controle ren, zullen wij voor'opig wel moeten werken met de grove scheiding, die bij de filmcensuur worden gehanteerd. De meeste inzenders vinden dat trou wens vanzelfsprekend. Wel wordt ge delibereerd over de jaren 14 en 18 sommigen vinden, dat bij films voor alle leeftijden veel te kleine kinderen komen („gemakzucht van de moe ders"), Hans Kaper zou Alle films voor personen beneden twaalf jaar willen verbieden: „de straatjeugd, die meestal toch niets van de film begrijpt, zcu op de duur misschien minder bios- minded worden met alle slechte gevol gen hieraan verbonden", Trudy Wyte- ma merkt op: „ik vind het raar, dat films met uitgebreide liefdesscènes en moordpartijen voor ieder toegankelijk zijn", Frans van Hilst begrijpt niet, waarom bij toneelvoorstellingen géén leeftijdsgrenzen bestaan en een anony mus vraagt, waarom de filmreclame (stunts en foto's) niet onder deze be palingen valt en de film zelf wel. Jb. Balder ziet in de toevoeging „beslist achttien jaar" eerder een lokmiddel voor ouderen dan een verbod voor jongeren en Hans Reinders deelt mee, dat hij zich in de practijk vrijwel nooit aan de leeftijdsgrens heeft ge stoord. Waarbij dan onmiddellijk de opmerking van Ria Vogelpoel en vele anderen aansluit, dat er tegen het leef tijdsverbod herhaaldelijk wordt gezon digd en de controle door de bioscoop directies alles te wensen overlaat, wat niet bevorderlijk is voor de eerbied voor de wet van de gemiddelde burger uit ons toch al anarchistisch geaard volk: éls men bepalingen maakt, moet men er zich en anderen ook aan hou den! 23. Als het van Pim had moeten afhangen, zou de geheimzinnige vreemdeling hoogstwaarschijnlijk nooit iets te weten zijn gekomen, maar het toeval hielp hem, en wel in de vorm van Billie en Kareltje, twee oude bekenden van ons, die de vol gende dag met een opgewekt gezicht het hotelletje binnenstapten, tot gro te ontsteltenis van de herbergier, die hem met grote ogen aankeek: „Ja, kijk ons maar eens goed aan, beste man", riep Billie met een grote grijns lach. „We zjjn het, hoor! In alle eei en deugd ontsligen. Je begrijpt wel waar vandaan!" En toen de herber gier nog steeds niets zei, vervolgde hij: „Kom kijk maar niet zo angstig. We zullen niets bij je gappen, hoor!" Wat jij, Kareltje? We zijn tegen woordig zo eerlijk als goud!" „Stil toch, heren", riep de hërbergier, ter wijl hij angstig om zich heen keek. „Wat moeten de andere gasten Wei denken? Het is hier een keurig hotel!" „Zo is het, vriend", riep Billie terwijl hij de herbergier een fikse klap op de schouder gaf. „Laten we niet meer over het verleden praten! Het verle den is dood! En breng ons nu als een haas een dubbel portie gebakken aard appelen met biefstuk en doperwtjes, Dat heb ik in lange tijd niet geproefd. Dat andere „hotel" van ons was wat sobertjes; Haha!" Billie lachte luid keels om zijn eigen grapje, maar d« herbergier slofte mopperend weg. Hjj hoopte maar dat de andere gast niet» gehoord zou hebben. Gelukkig was deze ln zijn krantje verdiept. Maar de herbergier wist niet, dat de ge heimzinnige vreemdeling geen woord van het gesprek had gemist. De Nederlandse fruittelers blijken allerminst te spreken over de gang van zaken in Bencluxverband. Men noemt in de besluurskrlng van de Ned. Fruit telersorganisatie, N.F.O., de tuinbouw- uitvoer naar België ronduit een lijdens geschiedenis. „Hoe lang nog zal de Nederlandse fruitteelt het kind van de Beneluxreke- ning zijn?", zo vraagt men zich af. België heeft ook weer in het lopende seizoen de invoer van Nederlandse appelen en peren sterk belemmerd. Hoge minimumprijzen, werden gevolgd door invoerverboden voor appelen en peren, resp. op 6 October en 18 Sep tember, Tot nu toe werd alleen het verbod voor één soort appelen opge heven. Het bestuur van de Ned. Fruittelers organisatie noemt „de manier, waarop in Beneluxverband met de Nederlandse Geleidelijk ontwikkelt zich de televisie, ook ln ons land. Over enkele jaren bezitten duizenden een apparaat net als nu in Amerika. Welke voor- en nadelen zie je daarvan? Antwoorden uiterlijk Dinsdagmorgen aan D. L. Daalder, Komlaan 8, Bergen (N.H.) Aan de Ingeschrevenen voor de dienstplicht, die bestemd zijn om voor eerste oefening in werkelijke dienst te komen, zal tijdig vóór de datum van in lijving, door middel van een kennisge ving worden geraden hun gebit door een tandarts zo nodig te doen saneren, waaronder wordt verstaan het in ge zonde toestand brengen van het gebit en de omliggende weefsels. In de kos ten, verbonden aan deze sanering, zal van rijkswege een tegemoetkoming worden verleend. Militairen met een inkomen boven de grens van f 3750 kunnen, indien het ziekenfonds hen accepteert, hun gezin verzekeren voor geneeskundige, specia listische en tandheelkundige hulp. In dit geval wordt het gemiddelde premie bedrag door het Rijk vergoed. POLITIEBOND VRAAGT OM DIERENBESCHERMINGSWET De Nederlandse politiebond voor die renbescherming heeft aan de minister van Justitie een verzoek gericht om de tot standkoming van een moderne die renbeschermingswet te willen bevorde ren en zich niet te beperken tot aan vullende bepalingen op de huidige wetsartikelen in deze. Bij gevatte kou direct de Uw kind [bedreigende gevaren bestrijden met :i (Advertentie, lng. Med.) door Mary Burchell 16) „Maar het heeft geen zin hem de waarheid te vertellen!" riep Richard uit en er onk wanhoop in zijn be zorgde stem. „Je hebt immers zelf ge zegd, dat er geen enkele kans was dat hij mij geld zou willen lenen. Hij zou er eenvoudig niet over peinzen, en ik moet zeggen, dat ik hem daarin geen ongelijk kan geven". „Neen, natuurlijk Dat bedoel ik ook niet. Maar ik zou het zo willen voorstellen, dat een vriend van me in grote moeilijkheden verkeert en „Hope, dat wordt niets". „Het moet iets worden", antwoordde Hope koppig. „Als ik naar Errol Tam- berley ga - en en ik vrees dat het er van za! moeten komen dan moet je het aan mij overlaten wat ik zal zeggen. Ik kan en wil niet verder van de waarheid afwijken dan strikt nodig is. Ik mag hem niet erg aardig vinden, maar hij is zelf een volkomen eerlijk en oprecht man, en ik weiger hem leu gens op de mouw te spelden". Richard zweeg en even klemde hij zijn lippen op elkaar als vond hij Ho pe's eerlijkheid geweldig irritant in deze omstandigheden. Toen kregen echter opluchting en dankhaarheid de over hand. Zijn gezicht klaarde op en hij omhelsde ha3r. „Je hebt natuurlijk gelijk, lieveling, je moet dit op je eigen wijze opknap pen Voor mij ligt het grootste wondei hier in. dat je bereid bent me te hei- pen Ieder ander meisje zou woedeno zijn en me de giootste verwijten naar het hoofd slingeren omdat Ik in een dergelijke situatie verzeild ben ge raakt. Niemand behalve jij zou zo goed hebben begrepen hoe het allemaal zo is gekomen. Maar jij begrijpt het, is het niet Hope? Ik wil wel toegeven, dat ik ontzettend stom en slecht ben geweest, maar dat was alleen maar omdat ik jou iets behoorlijks wilde aanbieden. Dat zweer ik je. Ik zou het risico voor niets anders ter wereld op me hebben durven nemen". „Ja, dat weet ik". Ze beantwoordde zijn kussen hartelijk, maar haar ogen stonden zorgelijk. „Maar onthoud als jeblieft dat dingen als rijkdom en luxe niets voor me betekenen, vergeleken bij het feit jou veilig en eerlijk naast me te weten". Ze kreeg een kleur, toen ze de laatste woorden sprak, maai haar eigen eerlijkheid verbood haar Richards misstap anders dan bij zijn ware naam te ruemen. Hij trok even een pijnlijk gezicht, maar sprak toen op vaste toon: „Goed. Ik zal het onthouden, precies zoals ik de les za! onthouden, die deze hele geschiedenis me heeft geleerd. Je hoeft niet bang te zijn, dat het ooit weer zal gebeuren, lieveling". Ze sloeg haar armen or hem heen en omhelsde hem dankbaar voor zijn belofte. Voor de eerste keer die avond had ze het gevoel haar oude Richard terug te hebben. „Wanneer ga je de poging wagen?" vroeg hij. eindelijk zijn verwaarloosd" kop koffie opnemend. „Morgen", antwoordde Hope prompt „Hij komt Maandags altijd op het Lab en ik zal geen ogenblik langer wach ten dan nodig is. O, Richard, drink dat niet meer op. Het is helemaal koud geworden". Ze gaf hem haastig nieuwe koffie, hoewel hij glimlachend protesteerde, dat ze zich te veel moeite gaf voor hem „Ik zal waarschijnlijk geen kans krij gen hem alleen te spreken vóór het eind van de middag", ging Hope voort, hardop haar plan-de-campagne ma kend. „Hij is er de man niet naar om je privé dingen gedurende de kantoor uren te laten bespreken, dus zal hij de hele zaak welwillend bekijken", ze wist dat dit woord te optimistisch was. „als ik hem na kantoortijd opzoek. Meer als de zuster van de tweeling dan als de assistente op het Lab, be grijp je". „Ja, dat ken ik." Richard knikte goedkeurend. Ze dacht dat hii er op wachtte hoe ze het probleem wilde aanvatten, maar daar ze daar op dat ogenblik zelf nog geen idee van had, zei ze dat eeriij c. „Ik zal er heel zorgvuldig over na denken", beloofde ze. „Maar er zal veel van zijn stemming en zijn eerste reactie afhangen." „Ik laat het helemaal aan jou over" sprak Richard, en hoewel hij glimlach te, vertelden zijn ogen zo duidelijk dat zijn lot practisch in haar handen lag. dat ze zich meer dan ooit verantwoor delijk voelde dat haar zending zou sla gen. Hope trachtte hem de korte poos dat hij nog bleef op te vrolijken en gerust te stellen. Hij had het hard nodig. Dat kon ze wel zien En in haar poging hem op te beuren steeg haar eigen hoen tijdelijk ook. Per slot van rekening was Errol Tamberley zeer vermogend, hij scheen er heus een soort beschermend gevoei voor haar op na te houden en de mo gelijkheid bestond dat ze hem ton overhalen een vriend van haar te hel- nér. wamioer ze het zo voorstelde dat ze er zelf ten nauwste bij was betrok ken. Pas toen Richard teder afscheid van haar had genomen, herinnerde Hope zich de juiste woorden waarin Errol- Tamberley de vorige dag over Richard had gesproken. Ze zou in ieder geval de identiteit van de „vriend in nood" moeten verbergen! Het zou in geen enkel opzicht een gemakkelijk onder houd worden. Vanzelfsprekend bracht Hope een onrusiiae nacht door en ze ging 'de vol gende dag naar het Lab met het gevoel dat ze niet bepaald goed was voorbe reid voor het doorworstelen van de crisis. Ze deed zelfs een laf schietge bedje dat dr Tamberley om de een of andere reden verhinderd zou zijn die dag te komen. Maar toen bedacht ze dat uitstel van het onaangename on derhoud tevens uitstel van de oplos sing van Richards probleem zou be tekenen. Hoe gauwer het achter de rug was, hoe beter. Niet aangetast door haar hoop en verwachtingen, maakte dr Tamberley zijn entree in het Lab precies op het ogenblik waarop hij werd verwacht Hij was haast beangstigend punctueel en zeer correct in alle kleine deugden Zijn kort „goedenmorgen" sloot ook Hope in als behorend tot de assisten ten. Toen verdween hij naar zijn ka mer, waarheen zün stenotypiste dade lijk werd ontboden. Toen ze weer te voorschijn kwam verscheen hij eveneens, op weg naar een vergadering en Hope besefte da» ze gelijk had gehad toen ze had gezegd dat er geen kans zou zijn hem te spre- '-on te krijgen vóór het eind van dr dag. Hpf uitstel uracht haar zowel op luchting als teleurstelling. Als die cl lendige geschiedenis maar eenmaal af gehandeld was. succesvol of niet. Maai het móest eenvoudig succesvo, zijn! Z durfde de mogelijkheid niet onde ogen te zien terug te moeten gaan naa "Zmhard en hem te moeten bekenne -"at ze gefaald had. Gedurende de nar1 "Ti deze dag had ze gelegenheid gene- gehad de werkelijkheid onder he oog te zien. (Wordt vervolgd). tuinbouw wordt gesold, een aanfluiting van» het beginsel van een economisch» unie. In onze kringen, aldus de N.F.O, is een groeiend protest merkbaar tegen de wijze, waarop België de bepalingen van het landbouwprotocol toepast". Men vindt in de N.F.O. dus dezelfd» opvattingen, als in de vakkringen van de Nederlandse bloemisterij, die in December, evenals trouwens de Stich. ting voor de Landbouw, hun ongenoe gen met de gang van zaken kenbaar maakten. TRIO VAN BEETHOVEN. Het is een werk uit een jongere periode van de meester. Het is geschreven voor piano, klarinet en cello, maar de klarinet mag blijkens een noti tie van de componist worden ver vangen door een viool. Hetgeen in dit geval geschiedt. Het laatste deel is een reeks variaties over een thema, dat hieraan zijn onsterfe lijkheid dankt. De opera, waar aan Beethoven het ontleende, is reeds lang vergeten Vrijdag 20.10 over Hilversum l, 402 m.) VRIJDAG 16 JANUARI HILVERSUM I, 402 m.J 7.00 VARA, 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO, 16.00 VARA, 19 30 VPRO, 21.00 VARA, 22.40 VPRO, 23.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.13 Gram-muziek. 8.00 Nieuwi en weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.05 Gram.muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuteri, 10.00 „Thuis", causerie. 10.05 Morgen wijding. 10.20 Gram.muziek. 10.30 School radio. 10.50 Orgelspel. 11.25 Radiofeuille ton. 11.45 Vocaal dubbelkwartet. 12.00 Zigeunermuziek. 12.30 Land- en Tuin- bouwmededelingen. 12.33 Sport en prog nose. 12.48 Gram.muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram.muziek. 13 20 Dansmuziek. 14.00 Voor de huisvrouw. 14.20 Cello en piano. 14.50 Voordracht. 15.10 Knapenkoor. 15.30 Metropole-Orkest. 16.00 Gram.muziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Gram.muziek. 17.20 Muzikale cau serie. 18.00 Nieuws. 18.15 Felicitaties.<.18.l5 Voordracht. 19.00 Meisjeskoor. 19.14 Cau serie over consumentenbelangen. 19.30 „Vreugde en verdriet", causerie. 19.50 Berichten. 20.00 Nieuws. 20.05 Boek bespreking. 20.10 Pianotrio. 20.30 Bene lux. 20.40 „Aanpassing", causerie. 21.00 „Fideleo", opera (fragmenten). 22.05 Buitenlands weekoverzicht. 22.20 Dans muziek. 22.40 „Vandaag", causerie. 22.45 Avondwijding. 23.00 Nieuws. 23.15 #iIn huwelijk en gezin", causerie. 23.3024.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00 KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.müziek. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gram. muziek. 7.45 Morgengebed en Liturgisch» kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten 8.15 Gram.muziek. 9.00 Voor de huisvrouw 9 35 Gram.muziek. 9.45 Schoolradio. 10.00 Maastrichts Stedelijk Orkest. 10.50 Gram. muziek. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gra mofoonmuziek. 12.00 Angelus. 12.03 Lunch concert. (12.30—12.33 Land- en Tuinbouw- mededelingen.) 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en katholiek nieuws. 13.20 Actu aliteiten. 13-25 Pianoduo. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Solistenconcert. (14.20— 14.40 Gram.muziek.) 15.00 Schoolradio. 15.30 Pianorecital. 16.00 Voor de zieken 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.35 Viool en piano. 18.00 Militaire cau serie. 18.10 Amusementsmuziek. 18.30 Lichte muziek. 18.52 Actualiteiten. 1900 Nieuws. 19.10 Regeringsuitzending: Ver klaring en toelichting. 19.30 Gram.mtiziek. 20.25 De gewone man zegt er 't zijne van. 20.30 Omroeporkest. 21.10 Brabants pro gramma. 21.40 Politiekapel. 22.05 „Om de toekomst van Nederland", klankbeeld. 22.25 Kamerkoor. 22.45 „Ik geloof in ene, heilige, katholieke kerk", causerie. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gramofoonmuziek. Experimenteel Televisieprogramma van de NCRV. 20 15—21 45: 1. Journaal; 2. Zang en piano; 3. Weerpraatjë. - Pauze.- 4 Artis-vissen als televisie-acteur; 5. Dag sluiting. en voorkom verstopping. Neem eens per week 1 of 2 (Advertentie, lng. Med

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 6