ROLPRENT IN HET GEDING
Vrije uiting van meningen
f Pim, Pain en Pom in het luchtruim
ZWITSAL
Daar
ging de liefde
LAXEÏRAKKERTJES
SIROOP
Voorzichtig zijn
Nederlandse fruittelers ontstemd
over de Benelux
£tt tiu cU dertiende, ^iv-eMLe
£uiltel eenó ttaaï
DE VERGETEN
CATEGORIE
V/a
Optimistisch geluid
arom
Voor- en nadelen
Leeftijdsgrens
Er wordt gesold met
onze tuinbouw
Voorsanering van gebit
voor a.s. militairen
Bescherm Uw Kinderen
Het Radioprogramma
Reinig Uw ingewanden
VóóR IK BEGIN met de bespreking
van do stapel brieven, waarin gefilo
sofeerd en gemediteerd wordt over de
invloed ten goede en ten kwade van de
droomfabriek (het woord is van Ilja
Ehrenburg) heb ik een ietwat sarcas
tisch briefje te beantwoorden, geschre
ven door een grieppatiënt, die mü de
raad geeft bü het lezen van z(jn uitingen
niet te vergeten, dat de kwaal, die hem
beheerst, gemakkelijk aanleiding geeft tot zwartgalligheid en gekanker. Hy
sluit zich aan b(j een opmerking van Inge van Erenstein uit de rubriek van
8 Januari: „wat zijn de meeste schrijvers toch een brave kinderen en hij voegt
er de veronderstelling aan toe, dat ze zo braaf zijn om bij de lèraren in de
flank te vallen. Ik kan daar alleen dit op antwoorden: het grootste deel der
brieven wordt niet door scholieren geschreven en zij, die wel tot deze categorie
behoren, ontzien zich niet nu en dan stelling te nemen tegen de dierbare zeker
heden van hun docenten. Bovendien: de gemiddelde Noordhollander is een
deugdzaam type en voedt z'n kinderen op in een bepaalde traditie, die te voor
schijn komt in hun oordeel over allerlei maatschappelijke en geestelijke ver
schijnselen, terwijl het een onmiskenbaar feit is, dat bezinning op een probleem
gewoonlijk leidt tot een ontdekking van waarden, die men in de oppervlakkig-
heid van het dagelyks gedoe en het snelle oordelen bij vluchtige conversatie
meestal voorbijziet. Overigens wacht ik met grote belangstelling op de brieven
van öe lichtzinnigen en luchthartigen onder onze toekomstige medewerkers: ze
krijgen de volle gelegenheid, hun mening te uiten.
MA de drie artikeltjes uit de vorige
rubriek volgen hier drie andere over
de vragen, die wij aan de orde stelden
en die ik volledigheidshalve herhaal:
„Wat zijn de voor- en nadelen van
regelmatig bioscoopbezoek voor jonge
mensen? Hoe vaak ga je er zelf heen?
Hoe denk je over de leeftijdsgrenzen
van 14 en 18 jaar?"
Eerst geven we het woord aan een
Alkmaarse lyceïst:
Graag zou ik in 't kort mijn mening
geven aangaande 't filmvraagstuk. Naar
ik geloof, moeten wy, vooral omdat
iedereen, die over enige mensenkennis
beschikt, door de film het publiek zijn
opinies kan opdringen, vooral ook, om
dat wij van zoveel nog zo weinig weten,
zeer voorzichtig zijn met de film en ons
strikt houden aan de bepalingen van de
filmkeuring.
Zolang vrijwel de gehele filmproduc
tie nog in handen is van een groep
Amerikaanse moneymakers, die uitslui
tend letten op de „smaak" van het grote
publiek, zullen de meeste films op ons
alleen slechte of neutrale invloed heb
ben en ons een volkomen verdraaide
indruk geven van de wereld om ons
heen. Daarom geloof ik dat het voor
ons, 1520-jarigen, die zo gemakkelijk
be-invloedbaar zijn, haast beter is ons
volledig afzijdig te houden van de film.
Zelf ga ik ook wel eens naar de film,
maar ik weet wel zeker, dat geen van
de films zeer goede die ik zag. mij
geestelijk rijker heeft gemaakt; ik ge
loof integendeel, dat de film een der
grootste bedreigingen is in haar hui
dige vorm wel te verstaan voor alles
wat ons heilig is: godsdienst, cultuur,
naastenliefde. Zij ontneemt ons onze
fantasie en maakt ons ontevreden en
veeleisend en wat naar ik meen 't
ergste is: zij beïnvloedt ons verstand,
zodat Wij het tijdelijk niet meer geheel
kunnen gebruiken. Misschien zie ik
a'ies wel te donker, maar ik weet soms
niet welk gevaar groter is, 't officieel
gevreesde stalen gevaar uit 't Oosten,
of 't officieel gesanctionneerdc ccllu-
loidgevaar uit 't Westen.
FLIP BOSSCHER,
V Gymn. ALPHA, R.K. Lyceum,
ALKMAAR.
Nummer twee peilt minder diep, maar
hij is (daardoor misschien?) minder be
zorgd en veel optimistischer.
TOEN ik de vraag las, die ons deze
week werd voorgelegd, vond ik dit
een moeilijk te beantwoorden vraag.
Men kan zich namelijk bij de eerste
kwestie al afvragen: :,Wat verstaat
men hier onder regelmatig bioscoopbe
zoek?" „Is het regelmatig bioscoopbe
zoek, wanneer men regelmatig een
maal in de twee weken naar de bios
gaat? Of is het regelmatig bioscoopbe
zoek, wanneer men bijna geregeld iede
re week twee keer naar een film gaat
DEEDS lang had ik deze vraag ver
wacht, echter anders, n.l.: Waarom
ga jij regelmatig naar de bioscoop?" en
dan Uw vragen. Om over voor- en
nadelen van een regelmatig bioscoop
bezoek door jongelui te spreken, moet
men rekening houden met de leeftijd,
het karakter, de opvoeding en vooral
de omstandigheden thuis. Vele jonge
lui gaan naar de bioscoop omdat
thuis ongezellig is, zeer vele doen dit
om de werkelijkheid te ontvluchten
en de meeste jongelui bezoeken een
bioscoop, omdat zij door hun ouders
onvoldoende voorgelicht worden en op
deze, vaak verkeerde, wijze een tip
trachten op te lichten van de sluier,
die het grote, geheimzinnige leven,
dat voor hen ligt, omhult in een mys
terieus waas. Daarom mag ik er diract
aan toevoegen, dat sommige films van
minder gehalte voor jeugdige personen
verboden moéten worden, dit soort
films stelt het leven onwerkelijk voor.
Hieraan moet ik (even) toevoegen, dat
lo. aan een film verdiend moet wor
den, 2o. dat, vooral jongelui, juist dat
doen wat niet mag. Het heeft geen zin
juist op een dergelijke wijze, door ze
te verbieden, de jeugd van 15, 16, 17
jaar te lokken. En juist die jeugd die
worstelt met zovele problemen, waar
van het sexuele probleem wel het be
langrijkste is en dat nu op dergelijke
wijze wordt behandeld, dat hun fanta
sie prikkelt, dat tot zeer opgezonde
opvattingen kan leiden en tenslotte:
ontzettende misstappen en ontsporin
gen ten gevolge kan hebben. Een groot
nadeel van een regelmatig bezoek aan.
zacht uitgedrukt, „minder goede"
films. Daartegenover zijn er aan regel
matig bioscoopbezoek, tenminste wan
neer 't betere films betreft, veie voor
delen verbonden: een dergelijke film
grijpt je aan, blijft je bij, b.v. een
operafilm, je leert er iets van, van een
film over techniek, kunst, reizen, een
journaal, of je lacht eens gezond!
Echter een nadeel is ook dat het
bioscoopbezoek vaak sleur wordt: je
kijkt en je gaat weer verder. Ikzelf ga
veelal één keer per week, teveel'. Een
regelmatig filmbezoek kan ik, ten
minste indien men de gulden midden
weg bewandelt en men goede films
gaat zien, ook de invnelui vlet, afraden
BRAM BEEK, 16 jaar,
Heerenweg 45,
Schoorl.
I AAT ons nu alle voordelen en na-
delen opsporen, die door de ver
schillende schrijvers en schrijfsters te
berde zijn gebracht:
Voordelen: 1, Hans Kaper verdeelt
de films in vier groepen: I. Serieuze
films, II. Lachfilms, III Culturele films,
IV. Sensatiefilms. Bij I merkt hij op:
„je leert er je verstand en critisch ver
mogen te scherpen, terwijl de film
meestal lang in je geheugen blijft".
Groep III is bij hem „favoriet: je leert
eruit, dat in het leven niet alles rozen
geur en maneschijn is". Vele anderen
delen deze mening: ze leggen boven'
v - Utttt.Il UCtfC t X IC 11111 ZiC
kijken?". In het eerste geval vind ik, jjien het accent op de ontwikkeling,
dat de voordelen groter zijn dan de na- - -
delen, n.l. men mag zich ook wel eens
ontspannen en als men geregeld eens in
de twee weken naar de bioscoop gaat,
dan is dit in de meeste gevallen een
goede ontspanning. In het tweede ge
val zijn er veel meer nadelen aan ver
bonden. Hoe vaak komt het niet voor,
dat er geen mooie films draaien, ter
wijl men toch naar de bios gaat; alleen
al, omdat dit nu eenmaal gewoonte is!
In dit geval is er meestal sprake van
een verslaafdheid of slechte gewoonte,
nu zou ik zeggen, dat het van ontspan
ning inspanning is geworden. Men kan
dit duidelijk opmerken, als men alleen
maar het vaak gebruikte zinnetje be
kijkt: „O, ik moet vanavond naar de
bioscoop, wat voor films draaien er
eigenlijk?" Er kunnen voor te veelvul
dig bioscoopbezoek natuurlijk ook nog
andere oorzaken bestaan, maar dit zijn
volgens mij wel de voornaamste.
Hierbij wil ik ook meteen de tweede
kwestie, n.l. „hoe vaak ga je er zelf
heen", beantwoorden, alhoewel ik die
hier eigenlijk van ondergeschikt belang
acht. Ik ga namelijk, hoewel ik er te
gen ben, toch tamelijk vaak naar de
bioscoop en beantwoord dus hiermee
niet aan de, door mijzelf gestelde eisen.
De derde kwestie, n.l. ,vind je het
goed, dat sommige films voor mensen
order een bepaalde leeftijd verboden
ziin", zou ik aan de ene kant met een
krachtig „Ja", maar aan de andere kant
ook weer met „neen" willen beantwoor
den Dit hangt helemaal van de film
zelf en z'n inhoud en manier van spe
len af. Meestal is het wel goed, dat ze
kere films voor jongeren beneden 14
jaar en andere zelfs voor 14, 15, 16 en
17-jarigen verboden worden. Er ziin
echter ook films, die voor een bepaalde
leeftijd verboden zijn en die daartoe in
wezen helemaal geen aanleiding geven
en dan zou ik zeggen „neen", waarom
zo'n film dan voor die bepaalde leeftijd
te verbieden! Overigens is dit, alhoewel
het de enigst mogeliike is, maar een ge
brekkige manier van verbieden. Er
ziin namelijk jongeren, die, er jaren
jonger uitzien, dan ze zijn, maar ook
zj:- er. die er jaren ouder uitzien, dan
ze zijn en deze komen dus zonder moei
te in films, die voor hun verboden zijn.
WIM LUINGE,
R.H.B.S. kl B IV, 15 ma"
Een tenslotte de getuigenis van eer
inzender, die onderzoekt waarom "eel
jonge mensen de bioscoop bezoeken
die met name groep III geven kan.Ter-
wijl enkelen bepaalde films als kunst
werken waarderen. Merkwaardig is het
feit, dat niemand wijst op de mogelijk
heden, die de film heeft boven het to
neel en waardoor ze haar eigen waarde
bewijst; evenmin vond ik beschouwin
gen over de onvervangbaarheid van het
theater door de bioscoop!
2. De film geeft ontspanning in aan
gename vorm: Men ontsnapt nu en dan
aan de dagelijkse sleur: „amusements
films verdrijven je zorgen voor een
tijdje: probeer daarna dan ook, het
leven niet te zwaar te nemen", zegt J.
B, J. C. C. uit Hoorn, en hij voegt er
bij: „detective-films geven je het beeld
van het goede tegen het slechte: leer
daaruit!" Anderen prijzen de humoris
tische en vooral de muzikale films.
3. Hans Reinders wijst op de grote
betekenis, die de film kan hebben voor
de ontwikkeling van de fantasie; dit
in tegensteling tot Flip Bosscher, die
meent, dat de film ons de fantasie ont
neemt.
„Er bestaat een categorie personen
die de film, en alles wat daarmee on
middellijk verband houdt, verklaart tot
iets nutteloos, dat voor niemand enige
waarde bezit. Ik prijs mij gelukkig, dat
ikzelf niet tot deze groep behoor, want
het lijkt mij niet prettig, zo nuchter te
zijn, dat je in de film alleen nog een
aaneenschakeling van plaatjes en bord
papieren gevels van huizen ziet. Der
gelijke personen missen iets; zij missen
de fantasie, die in ieder mensenleven
toch zeker een bepaalde rol behoort te
spelen. Dit behoeft niet tot in het on
mogelijke te worden doorgedreven
maar iemand, die absoluut geen fanta
sie bezit, is volgens mij ziek. Zo iemand
zal b.v. nooit een boek kunnen lezen,
zonder bij iedere regel te denken: „Nou
ja, het is maar een verhaal; het is toch
niet echt zo gebeurd". Het is goed om
de realiteit te allen tijde onder ogen te
kunnen zien, maar zo nu en dan moet
je toch ook eens echt intens kunnen ge
nieten van iets, dat niet echt is; iets
dat slechts berust op fantasie".
Nadelen: 1. de film Is een machtig
middel in de hand van demagogen om
het grote publiek bepaalde meningen
te suggereren:
2. de filmindustrie heeft niet de be
doeling, het volk op te voeden, maar
exploiteert de mensen uit winstbejag:
dit heeft tengevolge, dat men zich niet
richt naar bepaalde aesthetische of ze
delijke normen maar naar de „smaak"
van de massa. „Een volksvreemde in
dustrie vreet zich rijk aan de leegheid
van onze jeugd!" citeert Jb Balder.
3. jonge mensen zijn zeer suggestibel
voor hen betekent de aanraking met
de minderwaardige film een beïnvloe
ding ten kwade; bovendien constateert
men, dat meisjes vooral filmsterren
imiteren men veroordeelt vrijwel
eenstemmig de sensationele films,
waarin cow-boys en gangsters allerlei
„heldendaden" verrichten, die in de
werkelijkheid niet voorkomen, „ver
schillende films zijn voor sommige na
turen te opwindend", meent Bert Meurs;
men is ook huiverig, voor bepaalde ero
tische films, al erkent men een zekere
nieuwsgierigheid naar alles, wat op het
terrein van „ramour" ligt. Enkelen be
treuren het feit, dat de film geen stel
ling neemt tegen het kwaad.
4. er gaat van de film een zekere ver
dovende invloed uit: „men kan de toe
schouwers, die na afloop der voorstel
ling ietwat duizelig en onzeker naar
buiten schuifelen, vergelijken met in
trance verkerende opiumschuivers", „in
9 van de 10 gevallen staan de gezichten
dromerig ze lopen afwezig naar huis".
5. de film geeft een totaal verkeerd
beeld van de werkelijkheid en maakt
de mensen ongeschikt voor het gewone
leven.
6. de film verdringt het toneel en In
toenemende mate de lectuur: de men
sen worden film-minded, gemakzuchtig
en te lui voor literatuur, die inspanning
vereist en tot denken dwingt.
7. bij een verhaal uit een boek vorm
je je eigen voorstellingen; in geïl
lustreerd boek is dat al minder het ge
val en bij de film is het volkomen on
mogelijk; bovendien kun je de film niet
nu en dan even stil laten staan om een
moment zelfstandig te denken, zoals je
dat al lezende doet; ook is het tempo
zo snel, dat allerlei finesses je volko
men ontgaan.
8. voor velen wordt filmbezoek tot
een sleur.
9. men besteedt te veel geld aan re
gelmatig bioscoopbezoek: „ik zit door
die ellendige film voortdurend op zwart
zaad'. Voor een deel de schuld van de
ouders, menen sommigen: „ze geven te
veel zakgeld, leren hun kinderen niet,
hoe ze dat nuttig kunnen besteden en
maken het thuis niet gezellig". En een
wereldwijs man is van oordeel, dat de
ouders hun kinderen nu en dan wel
eens kwijt willen wezen en ze daarom
maar naar de bioscoop sturen!
10. „Bij jonge kinderen en niet al te
best ontwikkelde pubers kunnen som
mige films ontijdig ontwijken van ener
gie tot gevolg hebben", aldus de diag
nose van H. Gruys uit Koog a. d. Zaan.
Maar hij is afkerig van sanering: „Het
publiek vraagt die films zelf en zij ge
nieten er niet minder van dan u of ik
van één van de goede soort. Ik geloof
niet, dat we het publiek het goede kun-
en mogen opdringen". Mogen we het
ook niet opvoeden, vriend Gruys?
HOOR deze opmerking naderen we
vanzelf de laatste vraag: Hoe denk
je over de leeftijdsgrenzen van 14 en
18 jaar? Weinigen zijn zo radicaal als
Inge van Erenstein, die de filmkeuring
wil afschaffen en de beslissing aan de
ouders wenst over te laten.
Als alle ouders wijs en deskundig
waren en voldoende gezag over hun
kroost hadden, zou ik haar graag steu
nen, maar Multatuli schreef al: „Ieder
een houdt tegenwoordig kinderen" en
veel is er sedert die uitspraak niet
veranderd. Ongetwijfeld is het waar
dat leeftijd en rijpheid zich niet in
hetzelfde tempo ontwikkelen, maar
waar we geen meetinstrumenten over
de persoonlijkheid der mensen bezit
ten en het practisch onuitvoerbaar zou
zijn ieder bij de drempel van de
droomfabriek op rijpheid te controle
ren, zullen wij voor'opig wel moeten
werken met de grove scheiding, die
bij de filmcensuur worden gehanteerd.
De meeste inzenders vinden dat trou
wens vanzelfsprekend. Wel wordt ge
delibereerd over de jaren 14 en 18
sommigen vinden, dat bij films voor
alle leeftijden veel te kleine kinderen
komen („gemakzucht van de moe
ders"), Hans Kaper zou Alle films
voor personen beneden twaalf jaar
willen verbieden: „de straatjeugd, die
meestal toch niets van de film begrijpt,
zcu op de duur misschien minder bios-
minded worden met alle slechte gevol
gen hieraan verbonden", Trudy Wyte-
ma merkt op: „ik vind het raar, dat
films met uitgebreide liefdesscènes en
moordpartijen voor ieder toegankelijk
zijn", Frans van Hilst begrijpt niet,
waarom bij toneelvoorstellingen géén
leeftijdsgrenzen bestaan en een anony
mus vraagt, waarom de filmreclame
(stunts en foto's) niet onder deze be
palingen valt en de film zelf wel. Jb.
Balder ziet in de toevoeging „beslist
achttien jaar" eerder een lokmiddel
voor ouderen dan een verbod voor
jongeren en Hans Reinders deelt mee,
dat hij zich in de practijk vrijwel
nooit aan de leeftijdsgrens heeft ge
stoord. Waarbij dan onmiddellijk de
opmerking van Ria Vogelpoel en vele
anderen aansluit, dat er tegen het leef
tijdsverbod herhaaldelijk wordt gezon
digd en de controle door de bioscoop
directies alles te wensen overlaat, wat
niet bevorderlijk is voor de eerbied
voor de wet van de gemiddelde burger
uit ons toch al anarchistisch geaard
volk: éls men bepalingen maakt, moet
men er zich en anderen ook aan hou
den!
23. Als het van Pim had moeten
afhangen, zou de geheimzinnige
vreemdeling hoogstwaarschijnlijk nooit
iets te weten zijn gekomen, maar
het toeval hielp hem, en wel in
de vorm van Billie en Kareltje, twee
oude bekenden van ons, die de vol
gende dag met een opgewekt gezicht
het hotelletje binnenstapten, tot gro
te ontsteltenis van de herbergier, die
hem met grote ogen aankeek: „Ja,
kijk ons maar eens goed aan, beste
man", riep Billie met een grote grijns
lach. „We zjjn het, hoor! In alle eei
en deugd ontsligen. Je begrijpt wel
waar vandaan!" En toen de herber
gier nog steeds niets zei, vervolgde
hij: „Kom kijk maar niet zo angstig.
We zullen niets bij je gappen, hoor!"
Wat jij, Kareltje? We zijn tegen
woordig zo eerlijk als goud!" „Stil
toch, heren", riep de hërbergier, ter
wijl hij angstig om zich heen keek.
„Wat moeten de andere gasten Wei
denken? Het is hier een keurig hotel!"
„Zo is het, vriend", riep Billie terwijl
hij de herbergier een fikse klap op de
schouder gaf. „Laten we niet meer
over het verleden praten! Het verle
den is dood! En breng ons nu als een
haas een dubbel portie gebakken aard
appelen met biefstuk en doperwtjes,
Dat heb ik in lange tijd niet geproefd.
Dat andere „hotel" van ons was wat
sobertjes; Haha!" Billie lachte luid
keels om zijn eigen grapje, maar d«
herbergier slofte mopperend weg. Hjj
hoopte maar dat de andere gast niet»
gehoord zou hebben. Gelukkig was
deze ln zijn krantje verdiept. Maar
de herbergier wist niet, dat de ge
heimzinnige vreemdeling geen woord
van het gesprek had gemist.
De Nederlandse fruittelers blijken
allerminst te spreken over de gang van
zaken in Bencluxverband. Men noemt
in de besluurskrlng van de Ned. Fruit
telersorganisatie, N.F.O., de tuinbouw-
uitvoer naar België ronduit een lijdens
geschiedenis.
„Hoe lang nog zal de Nederlandse
fruitteelt het kind van de Beneluxreke-
ning zijn?", zo vraagt men zich af.
België heeft ook weer in het lopende
seizoen de invoer van Nederlandse
appelen en peren sterk belemmerd.
Hoge minimumprijzen, werden gevolgd
door invoerverboden voor appelen en
peren, resp. op 6 October en 18 Sep
tember, Tot nu toe werd alleen het
verbod voor één soort appelen opge
heven.
Het bestuur van de Ned. Fruittelers
organisatie noemt „de manier, waarop
in Beneluxverband met de Nederlandse
Geleidelijk ontwikkelt zich de televisie, ook ln ons land. Over enkele
jaren bezitten duizenden een apparaat net als nu in Amerika. Welke
voor- en nadelen zie je daarvan?
Antwoorden uiterlijk Dinsdagmorgen aan D. L. Daalder, Komlaan 8,
Bergen (N.H.)
Aan de Ingeschrevenen voor de
dienstplicht, die bestemd zijn om voor
eerste oefening in werkelijke dienst te
komen, zal tijdig vóór de datum van in
lijving, door middel van een kennisge
ving worden geraden hun gebit door
een tandarts zo nodig te doen saneren,
waaronder wordt verstaan het in ge
zonde toestand brengen van het gebit
en de omliggende weefsels. In de kos
ten, verbonden aan deze sanering, zal
van rijkswege een tegemoetkoming
worden verleend.
Militairen met een inkomen boven de
grens van f 3750 kunnen, indien het
ziekenfonds hen accepteert, hun gezin
verzekeren voor geneeskundige, specia
listische en tandheelkundige hulp. In
dit geval wordt het gemiddelde premie
bedrag door het Rijk vergoed.
POLITIEBOND VRAAGT OM
DIERENBESCHERMINGSWET
De Nederlandse politiebond voor die
renbescherming heeft aan de minister
van Justitie een verzoek gericht om de
tot standkoming van een moderne die
renbeschermingswet te willen bevorde
ren en zich niet te beperken tot aan
vullende bepalingen op de huidige
wetsartikelen in deze.
Bij gevatte kou direct de Uw kind
[bedreigende gevaren bestrijden met :i
(Advertentie, lng. Med.)
door Mary Burchell
16)
„Maar het heeft geen zin hem de
waarheid te vertellen!" riep Richard
uit en er onk wanhoop in zijn be
zorgde stem. „Je hebt immers zelf ge
zegd, dat er geen enkele kans was dat
hij mij geld zou willen lenen. Hij zou
er eenvoudig niet over peinzen, en ik
moet zeggen, dat ik hem daarin geen
ongelijk kan geven".
„Neen, natuurlijk Dat bedoel ik
ook niet. Maar ik zou het zo willen
voorstellen, dat een vriend van me in
grote moeilijkheden verkeert en
„Hope, dat wordt niets".
„Het moet iets worden", antwoordde
Hope koppig. „Als ik naar Errol Tam-
berley ga - en en ik vrees dat het
er van za! moeten komen dan moet
je het aan mij overlaten wat ik zal
zeggen. Ik kan en wil niet verder van
de waarheid afwijken dan strikt nodig
is. Ik mag hem niet erg aardig vinden,
maar hij is zelf een volkomen eerlijk
en oprecht man, en ik weiger hem leu
gens op de mouw te spelden".
Richard zweeg en even klemde hij
zijn lippen op elkaar als vond hij Ho
pe's eerlijkheid geweldig irritant in deze
omstandigheden. Toen kregen echter
opluchting en dankhaarheid de over
hand. Zijn gezicht klaarde op en hij
omhelsde ha3r.
„Je hebt natuurlijk gelijk, lieveling,
je moet dit op je eigen wijze opknap
pen Voor mij ligt het grootste wondei
hier in. dat je bereid bent me te hei-
pen Ieder ander meisje zou woedeno
zijn en me de giootste verwijten naar
het hoofd slingeren omdat Ik in een
dergelijke situatie verzeild ben ge
raakt. Niemand behalve jij zou zo goed
hebben begrepen hoe het allemaal zo
is gekomen. Maar jij begrijpt het, is
het niet Hope? Ik wil wel toegeven,
dat ik ontzettend stom en slecht ben
geweest, maar dat was alleen maar
omdat ik jou iets behoorlijks wilde
aanbieden. Dat zweer ik je. Ik zou het
risico voor niets anders ter wereld op
me hebben durven nemen".
„Ja, dat weet ik". Ze beantwoordde
zijn kussen hartelijk, maar haar ogen
stonden zorgelijk. „Maar onthoud als
jeblieft dat dingen als rijkdom en luxe
niets voor me betekenen, vergeleken
bij het feit jou veilig en eerlijk naast
me te weten". Ze kreeg een kleur,
toen ze de laatste woorden sprak, maai
haar eigen eerlijkheid verbood haar
Richards misstap anders dan bij zijn
ware naam te ruemen.
Hij trok even een pijnlijk gezicht,
maar sprak toen op vaste toon: „Goed.
Ik zal het onthouden, precies zoals ik
de les za! onthouden, die deze hele
geschiedenis me heeft geleerd. Je hoeft
niet bang te zijn, dat het ooit weer zal
gebeuren, lieveling".
Ze sloeg haar armen or hem heen
en omhelsde hem dankbaar voor zijn
belofte. Voor de eerste keer die avond
had ze het gevoel haar oude Richard
terug te hebben.
„Wanneer ga je de poging wagen?"
vroeg hij. eindelijk zijn verwaarloosd"
kop koffie opnemend.
„Morgen", antwoordde Hope prompt
„Hij komt Maandags altijd op het Lab
en ik zal geen ogenblik langer wach
ten dan nodig is. O, Richard, drink
dat niet meer op. Het is helemaal
koud geworden". Ze gaf hem haastig
nieuwe koffie, hoewel hij glimlachend
protesteerde, dat ze zich te veel moeite
gaf voor hem
„Ik zal waarschijnlijk geen kans krij
gen hem alleen te spreken vóór het
eind van de middag", ging Hope voort,
hardop haar plan-de-campagne ma
kend. „Hij is er de man niet naar om
je privé dingen gedurende de kantoor
uren te laten bespreken, dus zal hij de
hele zaak welwillend bekijken", ze
wist dat dit woord te optimistisch was.
„als ik hem na kantoortijd opzoek.
Meer als de zuster van de tweeling
dan als de assistente op het Lab, be
grijp je".
„Ja, dat ken ik." Richard knikte
goedkeurend.
Ze dacht dat hii er op wachtte hoe
ze het probleem wilde aanvatten, maar
daar ze daar op dat ogenblik zelf nog
geen idee van had, zei ze dat eeriij c.
„Ik zal er heel zorgvuldig over na
denken", beloofde ze. „Maar er zal
veel van zijn stemming en zijn eerste
reactie afhangen."
„Ik laat het helemaal aan jou over"
sprak Richard, en hoewel hij glimlach
te, vertelden zijn ogen zo duidelijk dat
zijn lot practisch in haar handen lag.
dat ze zich meer dan ooit verantwoor
delijk voelde dat haar zending zou sla
gen.
Hope trachtte hem de korte poos dat
hij nog bleef op te vrolijken en gerust
te stellen. Hij had het hard nodig. Dat
kon ze wel zien En in haar poging
hem op te beuren steeg haar eigen
hoen tijdelijk ook.
Per slot van rekening was Errol
Tamberley zeer vermogend, hij scheen
er heus een soort beschermend gevoei
voor haar op na te houden en de mo
gelijkheid bestond dat ze hem ton
overhalen een vriend van haar te hel-
nér. wamioer ze het zo voorstelde dat
ze er zelf ten nauwste bij was betrok
ken.
Pas toen Richard teder afscheid van
haar had genomen, herinnerde Hope
zich de juiste woorden waarin Errol-
Tamberley de vorige dag over Richard
had gesproken. Ze zou in ieder geval
de identiteit van de „vriend in nood"
moeten verbergen! Het zou in geen
enkel opzicht een gemakkelijk onder
houd worden.
Vanzelfsprekend bracht Hope een
onrusiiae nacht door en ze ging 'de vol
gende dag naar het Lab met het gevoel
dat ze niet bepaald goed was voorbe
reid voor het doorworstelen van de
crisis. Ze deed zelfs een laf schietge
bedje dat dr Tamberley om de een of
andere reden verhinderd zou zijn die
dag te komen. Maar toen bedacht ze
dat uitstel van het onaangename on
derhoud tevens uitstel van de oplos
sing van Richards probleem zou be
tekenen. Hoe gauwer het achter de
rug was, hoe beter.
Niet aangetast door haar hoop en
verwachtingen, maakte dr Tamberley
zijn entree in het Lab precies op het
ogenblik waarop hij werd verwacht
Hij was haast beangstigend punctueel
en zeer correct in alle kleine deugden
Zijn kort „goedenmorgen" sloot ook
Hope in als behorend tot de assisten
ten. Toen verdween hij naar zijn ka
mer, waarheen zün stenotypiste dade
lijk werd ontboden.
Toen ze weer te voorschijn kwam
verscheen hij eveneens, op weg naar
een vergadering en Hope besefte da»
ze gelijk had gehad toen ze had gezegd
dat er geen kans zou zijn hem te spre-
'-on te krijgen vóór het eind van dr
dag.
Hpf uitstel uracht haar zowel op
luchting als teleurstelling. Als die cl
lendige geschiedenis maar eenmaal af
gehandeld was. succesvol of niet. Maai
het móest eenvoudig succesvo, zijn! Z
durfde de mogelijkheid niet onde
ogen te zien terug te moeten gaan naa
"Zmhard en hem te moeten bekenne
-"at ze gefaald had. Gedurende de nar1
"Ti deze dag had ze gelegenheid gene-
gehad de werkelijkheid onder he
oog te zien. (Wordt vervolgd).
tuinbouw wordt gesold, een aanfluiting
van» het beginsel van een economisch»
unie. In onze kringen, aldus de N.F.O,
is een groeiend protest merkbaar tegen
de wijze, waarop België de bepalingen
van het landbouwprotocol toepast".
Men vindt in de N.F.O. dus dezelfd»
opvattingen, als in de vakkringen van
de Nederlandse bloemisterij, die in
December, evenals trouwens de Stich.
ting voor de Landbouw, hun ongenoe
gen met de gang van zaken kenbaar
maakten.
TRIO VAN BEETHOVEN. Het is
een werk uit een jongere periode
van de meester. Het is geschreven
voor piano, klarinet en cello, maar
de klarinet mag blijkens een noti
tie van de componist worden ver
vangen door een viool. Hetgeen in
dit geval geschiedt. Het laatste
deel is een reeks variaties over een
thema, dat hieraan zijn onsterfe
lijkheid dankt. De opera, waar
aan Beethoven het ontleende, is
reeds lang vergeten Vrijdag 20.10
over Hilversum l, 402 m.)
VRIJDAG 16 JANUARI
HILVERSUM I, 402 m.J 7.00 VARA,
10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO,
16.00 VARA, 19 30 VPRO, 21.00 VARA,
22.40 VPRO, 23.00—24.00 VARA. 7.00
Nieuws. 7.13 Gram-muziek. 8.00 Nieuwi
en weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8.50
Voor de huisvrouw. 9.05 Gram.muziek.
9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuteri,
10.00 „Thuis", causerie. 10.05 Morgen
wijding. 10.20 Gram.muziek. 10.30 School
radio. 10.50 Orgelspel. 11.25 Radiofeuille
ton. 11.45 Vocaal dubbelkwartet. 12.00
Zigeunermuziek. 12.30 Land- en Tuin-
bouwmededelingen. 12.33 Sport en prog
nose. 12.48 Gram.muziek. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen of gram.muziek. 13 20
Dansmuziek. 14.00 Voor de huisvrouw.
14.20 Cello en piano. 14.50 Voordracht.
15.10 Knapenkoor. 15.30 Metropole-Orkest.
16.00 Gram.muziek. 16.30 Voor de jeugd.
17.00 Gram.muziek. 17.20 Muzikale cau
serie. 18.00 Nieuws. 18.15 Felicitaties.<.18.l5
Voordracht. 19.00 Meisjeskoor. 19.14 Cau
serie over consumentenbelangen. 19.30
„Vreugde en verdriet", causerie. 19.50
Berichten. 20.00 Nieuws. 20.05 Boek
bespreking. 20.10 Pianotrio. 20.30 Bene
lux. 20.40 „Aanpassing", causerie. 21.00
„Fideleo", opera (fragmenten). 22.05
Buitenlands weekoverzicht. 22.20 Dans
muziek. 22.40 „Vandaag", causerie. 22.45
Avondwijding. 23.00 Nieuws. 23.15 #iIn
huwelijk en gezin", causerie. 23.3024.00
Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00
KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.müziek.
7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gram.
muziek. 7.45 Morgengebed en Liturgisch»
kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten
8.15 Gram.muziek. 9.00 Voor de huisvrouw
9 35 Gram.muziek. 9.45 Schoolradio. 10.00
Maastrichts Stedelijk Orkest. 10.50 Gram.
muziek. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gra
mofoonmuziek. 12.00 Angelus. 12.03 Lunch
concert. (12.30—12.33 Land- en Tuinbouw-
mededelingen.) 12.55 Zonnewijzer. 13.00
Nieuws en katholiek nieuws. 13.20 Actu
aliteiten. 13-25 Pianoduo. 13.45 Voor de
vrouw. 14.00 Solistenconcert. (14.20—
14.40 Gram.muziek.) 15.00 Schoolradio.
15.30 Pianorecital. 16.00 Voor de zieken
17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor.
17.35 Viool en piano. 18.00 Militaire cau
serie. 18.10 Amusementsmuziek. 18.30
Lichte muziek. 18.52 Actualiteiten. 1900
Nieuws. 19.10 Regeringsuitzending: Ver
klaring en toelichting. 19.30 Gram.mtiziek.
20.25 De gewone man zegt er 't zijne van.
20.30 Omroeporkest. 21.10 Brabants pro
gramma. 21.40 Politiekapel. 22.05 „Om
de toekomst van Nederland", klankbeeld.
22.25 Kamerkoor. 22.45 „Ik geloof in ene,
heilige, katholieke kerk", causerie. 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Gramofoonmuziek.
Experimenteel Televisieprogramma van
de NCRV. 20 15—21 45: 1. Journaal; 2.
Zang en piano; 3. Weerpraatjë. - Pauze.-
4 Artis-vissen als televisie-acteur; 5. Dag
sluiting.
en voorkom verstopping.
Neem eens per week 1 of 2
(Advertentie, lng. Med