De „Willem Ruys" in Rotterdam
De Rallye-rijder Hans
maakte een slechte
de Rijk
beurt
Amsterdamse raad besliste
nog niet over IJ-tunnels
Bestrijding van structurele
werkloosheid is primair
Griep!
Senaat accoord met ministers
keuze van Eisenhower
Begin Februari een ministerieel
gesprek over de K.S.G.
Oorzaak botsing is nog een raadsel
Raad v. d. Scheepvaart
Ministers wensen twee
jaar verlenging
Critiek op traagheid
B. en W.
Duitser Labriola, na 500 meter
de eerste uitvaller
Groep Glasgow zonder
strafpunten over Kanaal
van
Loonsverhoging brengt
geen oplossing
De Russen schoten een
vliegend fort neer
Twintig personen tot 6
weken veroordeeld
G Mosier skikampioen
van Nederland
DONDERDAG 22 JANUARI 1953
(Van onze speciale verslaggever)
DE MAJESTUEUZE „WILLEM RUYS", het vlaggeschip van de Koninklijke
Rotterdamse Lloyd, is Woensdagmorgen, na op zijn reis van Indonesië naar
patria in de Rode Zee bij Port Soedan zijn hachelijke avontuur beleefd te
hebben, in Rotterdam aangekomen. Om negen uur passeerde hij Hoek van
Holland en om elf uur lag hij voor de wal, opgewacht door een dichte menigte
belangstellenden, die verwanten en bekenden kwamen afhalen. Dit keer waren
ook de journalisten, fotografen en filmoperateurs in groten getale opgekomen,
om van de kapitein, de heer C. C. Goedewaagen, het naadje van de kous omtrent
de aanvaring met de „Oranje" te weten te komen en de schade in beeld te
brengen. Heel veel was van de opgelopen averij echter niet meer te zien. In
Port Said was het grote gat voorlopig van binnen uit met hout gedicht. Er was
een noodrailing aangebracht. De tweede motorsloep aan stuurboordzijde bleek
geheel ingedeukt en het voordek was ontzet. Aangezien de „Ruys" met
bakboordzijde naar de wal ligt, is alleen van de kant van de Maas af te
ontwaren, hoe hevig de botsing is aangekomen. Een sleepbootje vol fotografen
tufte door het woelige water om de heren goed zicht op het gat te geven en
een helicoptère kruiste enige tijd boven het schip.
^nollp» ilitcnraalf van r\<* ov?ï de. °orzaak van de aanvaring niet
On©ll6 UllSpraaK Vöil O© wilde uitlaten. Hij zal zijn rapporten in-
IJET DRUKKE leven aan boord ging
gewoon zijn gang. „Ik sliep", zei
ons een van de bezige leden der beman
ning, „toen het ongeluk gebeurde". En
hij voegde eraan toe: „Mijn kameraden
sliepen ook". Veel kon, of wilde hij niet
vertellen, evenmin als een ander, die
zich op het ogenblik van de botsing op
het dek bevond. Hij haalde zijn schou
ders op, alsof hij zeggen wilde „het is
.mij onbegrijpelijk". „Het was precies
twaalf uur 's nachts", zo deelde hij mee.
„Het was helder. Een groot eind vooruit
naderde de „Oranje" aan bakboordzijde.
Hij wijzigde zijn koers naar links; blijk
baar hebben de stuurlui van de „Ruys"
toen gedacht, dat hij ons aan stuur
boordzijde wilde passeren. De „Ruys"
haalde tenminste enigszins links uit,
doch de „Oranje" zwenkte rechts van
ons bijna geheel om en botste toen te
gen de voorsteven, waarna de schepen
midscheeps nog even langs elkaar
schuurden".
De passagiers waren, naar zij ons zei
den, wel geschrokken, doch toen bleek,
dat alles nog vrij goed was afgelopen,
waren zij gauw over die schrik heen.
Het avontuur heeft geen bijster grote
indruk op hen gemaakt.
Zeker, zij hebben een aantal dagen
oponthoud gehad, doch de verzorging
door de Lloyd vonden zij prima.
ZIJN EERSTE AANVARING
piT bevestigde ons kapitein Goede
waagen, die reeds 38 jaar bij de
K.R.L. in dienst is, waarvan hij tien
jaar als gezagvoerder heeft gevaren.
Het was zijn vierde reis met de „Ruys".
En zijn eerste ervaring. „Ik hoop dat het
ook de laatste is", wenste hij uit de
grond van zijn hart.
De heer Goedewaagen is het type van
de ronde Hollandse zeeman. Toen wij
hem spraken, had hij vanwege de mist
zestig uren aan één stuk op de brug
gestaan. We gunden hem van harte zijn
verdiende rust. „Dat zal nog wel enige
uren aanlopen" vreesde hij. Er was nog
van alles te regelen en wellicht moest
hij nog verklaringen afleggen.
Begrijpelijk was het. dat hij zich
dienen en zijn bevriende collega van
de „Oranje' doet dat ook. De Raad
voor de Scheepvaart moet dan maar
uitmaken, waar de schuld ligt.
Wij vernamen inmiddels dat het niet
uitgesloten is. dat deze Raad dit geval
met prioriteit zal behandelen.
De geruchten, dat het gehele schip
ontwricht zou zijn en dat deuren niet
meer sloten, verwees de gezagvoerder
naar het Rijk der fabelen. Na de nood-
reparatie in Port Said en het onderzoek
der experts, werd het schip geheel zee
waardig verklaard. Eveneens noemde
hij het een sprookje, dat de „Ruys" in
zijn manoeuvres gehinderd zou zijn
door een tankbóot. „Ik ken geen zee,
waarop men zoveel tankschepen ziet als
op de Rode Zee, doch er was er op
dat ogenblik geen enkele te bekennen
Wel voer een ander schip in de nabij
heid, doch dat had niets met de aanva
ring te maken' aldus de heer Goede
waagen.
Naar de boten!
niT keer is de gebruikelijke begroe
id ting wel zeer ongelukkig verlopen.
Direct na de botsing heeft gezagvoerder
Goedewaagen de passagiers naar de
boten gecommandeerd, doch dit bevel
kon spoedig herroepen worden. Niette
min waren alle nodige veiligheidsmaat
regelen getroffen.
De kapitein prees de voorbeeldige
houding van de passagiers. Er is niet
in het minst sprake van verontrusting
geweest. De Lloyd heeft voor de pas
sagiers gedaan, wat zij kon. Men heeft
films van de wal laten komen en een
goochelaar geëngageerd. Er zijn extra
dans- en cabaretavonden gegeven en
trips naar Caïro gemaakt. Dat is zeer
op prijs gesteld.
De heer Ruys vertelde ons, dat de
schade aan het schip op het ogenblik
nog op geen tonnen na te schatten is.
Hef <raat in het grote dok van tVilton-
Fejjenoord in reparatie. De technici ver
wachten, dat het, als het weer geen
tegenslagen brengt, op 7 Maart weer in
de vaart kan komen.
Distributie- en hamsterwei
De ministers van Economische Za
ken en van Landbouw, Visserij en
Voedselvoorziening willen de werkings
duur van de distributiewet 1939 en van
de prijsdrijvings- en hamsterwet 1939
met twee jaar verlengen, in plaats van.
zoals zij aanvankelijk hadden voorge
steld, met één jaar.
Een dodelijk ongeval
NAUWELIJKS op het vaste land.
aangekomen vond met een der
uit Glasgow gestarte equipes
een ernstig ongeval plaats, waar
bij een dode viel te betreuren. Het
betrof de Sunbeam-Talbot van
de Engelsen Christie en Menzies,
die in de buurt van St. Truiden
op de tramrails slipte en met volle
vaart tegen een uit tegengestelde
richting komende vrachtauto
botste. Christie en Menzies wer
den gewond een woning binnen
gedragenHun passagier Buchu-
nan werd op slag gedood. Aan
vankelijk was men van mening
dat ook. Christie en Menzies le
vensgevaarlijk waren gewond,
maar later bleek dat Christie
slechts lichte verwondingen had
opgelopen en door de schok alleen
buiten bewustzijn was geraakt.
Menzies had een paar ribben
gekneusd.
Verscheidene voorstanders van het plan-Groot
nE GEMEENTERAAD VAN AMSTERDAM heeft in zijn gistermiddag gehouden
vergadering een aanvang gemaakt met de beraadslaging over de voorstellen
van B. en W. met betrekking tot de IJ-oeverbindingen, doch heeft nog geen
beslissing genomen. In plaats van in de avondzitting de discussies over de
tunnels voort te zetten, ging de raad namelijk over tot behandeling van een
voorstel van B. en W. tot verplaatsing van de Amsterdamse vismarkt.
HE BEKENDE AMSTERDAMSE RALLYE-RIJDER HANS DE RIJK, met I.F.A.
te Monte Carlo gestart, heeft in Zwitserland een onaangenaam avontuur
beleefd. Bij bad Bubendorf, kort voor Liestal, had hij een aanrijding met een
particuliere wagen. Hans de Rijk verklaarde zich bereid de zaak met de eigenaar
van de wagen in orde te maken, maar, zo luidt de Zwitserse lezing, nadat hij
eerst een meter of twintig achteruit was gereden, gaf hij vol gas en ging aan de
haal. Bij het grensstation Lysbuchel werd hij echter aangehouden en door de
politie verhoord. Dank zij het ingrijpen van de sectie Bazel van de Zwitserse
Automobiel Club, die voor hem 100 francs bij de politie stortte, kon De Rijk de
tocht voort zetten, maar voordat hij Zwitserland verliet kreeg hij de verzekering
mee dat hij nog een boete zal moeten betalen voor het nemen van de vlucht
na een ongeluk. Als de lezing van de Zwitserse autoriteiten juist is, betekent
dat een slechte beurt voor Hans de Rijk.
vijfhonderd meter nadat hij te Mün-
chen was gestart, kwam hij in botsing
met een onverlichte vrachtauto, waar
bij zijn Porsche zo werd beschadigd
dat voortzetten van de tocht uitgesloten
was. Bovendien had hij snij wonden in
zijn gelaat opgelopen en was het nood
zakelijk dat hij zich daarvoor in een
ziekenhuis moest laten verbinden. De
Opel van Mej. Rampibelli, een Zwit
serse deelneemster, sloeg in de buurt
van Haigerloch over de kop en nog
een tweetal andere te München ge
starte deelnemers, waarvan de oor
zaak niet bekend is, gaven er de brui
aan. De uit Stockholm en Oslo ge
starte deelnemers kwamen allen op
tijd .bij hun eerste tijdcontróle, niet
tegenstaande het feit dat de wegen in
het Noorden „gezellig" glad waren.
Van de groep Monte Carlo (84) hebben
82 equipes hun carnets op tijd te Ue-
nève laten aftekenen en ook de Rallye
rijders die Palermo hadden gekozen,
wisten niets dan goeds te melden. De
Lord Warden bracht 103 leden van de
groep Glasgow over het Kanaal. Op
het moment dat deze Engelsen te Dover
werden ingescheept, hadden zij alten
nog een blanco strafregister.
VERSCHEIDENE deelnemers hebben
inmiddels de nodige strafpunten
moeten incasseren en van verschil
lende punten kwamen reeds berichten
binnen van uitvallers. Voor de Duitser
Labriola was het Rallye-aivontuur
reeds spoedig bekeken. Nauwelijks
Zoals bekend kwamen de volgende
twee voorstellen aan de orde: le: de
IJ-oeververbindingen in beginsel tot
stand te brengen volgens de plannen
van Publieke Werken, n.l. een auto
tunnel, een oostelijke en een westelijke
personentunnel; 2e: de technische voor
bereiding en het bestedings-klaarma-
ken van het plan voor de autotunnel
onverwijld ter hand te nemen en daar
voor f 500.000 te voteren.
Er kwam uit de raad nogal critiek
naar voren op het gebrek aan voort
varendheid, dat B. en W. de afgelopen
jaren hadden gedemonstreerd. Tal van
prijzende woorden werden daarentegen
gewijd aan de vele particuliere initia
tiefnemers en plannenontwerpers.
De heer Meewezen (Prot. Christ.)
meende, dat in de voorgedragen tunnel
plannen te weinig wordt rekening ge
houden met het verkeer. Spreker toon
de zich een vurig voorstander van het
plan-Groot (gecombineerde auto-, voet
gangers- en wielrijderstunnel), dat ook
door de ontwerper van de Maastunnel,
ir Van Herwaarden, wordt geprezen.
Ook de heer Douqué (KVP) had woor
den van lof voor het plan-Groot. Deze
Attracties op Keukenhof
De Nationale Bloemententoonstelling
„Keukenhof" te Lisse zal dit jaar ver
schillende attracties bieden. Zo wordt
er opnieuw een fotowedstrijd voor
amateurs uitgeschreven, waarvoor met
alleen zwart-witfoto's, maar ook kleu-
renmateriaal kan worden ingezonden
De fraaiste inzendingen voor de wed
strijd van verleden jaar zullen worden
tentoongesteld.
Verder zal er een mapje met foto's
te koop worden aangeboden, aan de
hand waarvan een antwoord moet wor
den gegeven op de vraag „Welke tuin
is dit? Ook hiervoor zijn prijzen be
schikbaar, evenals voor de modeltuinen-
prijsvraag.
Grote betansjste'ling voor
de RAI
Nu de inschriiving voor de van 27
Februari tot en met 8 Maart a s te hou
den RAI-tentoonstelling gesloten is.
spreker vreesde, dat indien de Hem-
tunnel het eerst zou worden gebouwd,
van een tunnel onder het IJ in lange
tijd niets zou komen.
De heer Gortzak (CPN) noemde de
waarborg, dat na de autotunnel stellig
een voetgangers- en wielrijderstunnel
komt, doorslaggevend. De heer Herfst
(PvdA) pleitte voor gelijktijdige bouw
van de Hem- en de IJ-tunnel. De heer
Seegers (CPN) noemde de voordracht
het beste plan van Publieke Werken
sinds jaren.
Zalerdaa 14 Februari
Landelijke Paardendag
De Nederlandse Vereniging tot Be
scherming van Dieren zal Zaterdag 14
Februari een „Paardendag" organiseren
teneinde het paard, dat altijd klaar
staat voor de mens, in het middelpunt
van 's mensen belangstelling te plaat
sen.
Daartoe heeft de Nederlandse vereni
ging zich gewend tot het bedrijf, waar
het paard bij uitstek nog steeds in hoge
ere is en waarvan men op vele plaat
sen de goed-verzorgde paarden dage
lijks in het stadsbeeld ontmoet: Van
Gend en Loos, waar nog bijna vijfhon
derd paarden in dienst zijn. De direc
teur van Van Gend en Loos, de heer
H. van Wessem, heeft onmiddellijk zijn
medewerking toegezegd, in de hoop
daardoor mede de stoot te geven tot
een landelijke Paardendag in de komen
de jaren, waaraan alle bedrijven, waar
in men nog paarden gebruikt, zullen
deelnemen.
Utrecht zal op 14 Februari het cen
trale punt zijn. In de grote zaal van
het schouwburg-restaurant „Esplanade"
b.
c.
Voorzitter VEK zegt:
Er is geen sprake van
dreigement
De voorzitter van de Vereniging van
Eerste Klassers (VEK), de heer J.
Hekman te Groningen, die door ziekte
eerst thans kennis genomen heeft van
de berichten en commentaren inzake
het besluit van de eerste klissers om
vast te houden aan de „4 x 14" inde
ling, heeft meegedeeld dat in dat be
sluit geen sprake was van dreigemen
ten. Volgens de heer Hekman luidt
het besluit als volgt:
ai voorstel om 4 x 14 te handhaven,
indien dit niet wordt geaccep
teerd, het bondsbestuur vragen
om interventie,
als deze niet tot resultaten moch
ten leiden, dan de houding nader
bepalen.
Op zijn zachtst uitgedrukt vinden wij
het wel wonderlijk dat geen van zijn
bestuursleden hem op de hoogte heeft
gesteld of dat zij zelf niet op een of an
dere manier hebben gereageerd.
BERTUS DE HARDER GEWOND
BIJ AUTO ONGELUK
De Nederlandse voetballer Bertus de
Harder, die reeds sedert enkele jaren
uitkomt voor de Franse eerste klasser
Bordeaux, is te Bordeaux met zijn auto
op een beijzeld deel van de weg geslipt
en tegen een stilstaande vrachtwagen
gebotst. De Harder, die op weg was
naar de training moest met een niet
ernstige verwonding aan het hoofd in
het ziekenhuis worden opgenomen.
Verwacht wordt, dat de vroegere
linksbuiten van het Nederlands elftal
slechts enkele dagen in het ziekenhuis
moet verblijven, doch vast staat, dat hij
Zondag niet beschikbaar zal zijn voor
zijn elftal.
Mm. Van de Kielt antwoordde de Eerste Kamer
Zijn weldra belastingverlagingen te verwachten?
(Van onze parlementaire redacteur)
UET IN DE TROONREDE over de werkgelegenheidspolitiek meegedeelde blijft
onverminderd van kracht. Ook de regering beschouwt de bestrijding van
dc structurele werkloosheid, waarbij het normale bedijfsleven het voornaamste
aandeel moet leveren, in deze als het kardinale punt. Met het oog hierop zijn
plannen uitgewerkt, die enerzijds een rechtvaardige verdeling der lasten
huurverhoging en anderzijds de instandhouding en uitbreiding van de
economische bedrijvigheid beogen. Laatstgenoemde plannen hebben onder meer
betrekking op de vennootschapsbelasting, de afschrijvingen, de verliescompen
satie, de accijnzen en de omzetbelasting. Aldus deelde de minister van Financiën
de heer Van de Kieft, Woensdagmorgen in de Eerste Kamer mee.
ITITGANG3PUNT bij het opstellen van
deze plannen is geweest het achter
blijven van de investeringen in 1952 en
de verontrustende toeneming van de
werkloosheid. Naast deze plannen op
lange termijn zijn reeds een groot aan
tal maatregelen genomen ter directe
bestrijding van de thans bestaande
werkloosheid. Deze maatregelen dragen
slechts een tijdelijk karakter; zij zijn
bedoeld als leniging van de onmiddellijk
aanwezige nood. Tevens kunnen zij
bijdragen tot het handhaven van de
binnenlandse bedrijvigheid in 1952 op
een bevredigend peil; op zichzelf reeds
een onmisbare voorwaarde voor het
welslagen van een industrialisatie-
politiek. Met nadruk stelde de minister,
dat men uit het nemen van deze korte-
termijn-maatregelen niet mag afleiden,
dat de regering de structurele maatre
gelen zou verwaarlozen. Integendeel. c>
grootste spoed wordt hiermede betracht.
Uitvoerig bestreed minister Van de
Kieft de communistische opvatting als
zou loonverhoging in deze de oplossing
kunnen brengen. Onze economie is voor
een buitengewoon groot deel van onze
export afhankelijk. In 1952 werd niet
minder dan 47 procent van de totale
nationale productie uitgevoerd. Loons
verhogingen zonder meer zouden de
Nederlandse concurrentie-mogelijkheden
in ernstig gevaar brengen met als ge
volg een toenemende werkloosheid. ,.Öp
straffe van ondergang moeten wij
internationaal georiënteerd zijn". Met
het oog op deze positie streeft de rege
ring krachtig naar verdere liberalisatie
van het handelsverkeer, een uitbouw
van de Benelux en een economische
integratie in West-Europa. Eén en ander
tot handhaving en verbetering van het
levenspeil van de grote massa, hetgeen
de minister de beste bestrijding van het
communisme achtte.
Overheidsinvesteringen
^ANGDURIG stond de minister van
Financiën voorts stil bij de beteke
nis van investeringen door de overheid
In het algemeen kan men wel stellen,
dat alleen bijzondere omstandigheden
tot overheidsinvesteringen mogen no
pen. Maar men mag toch niet vergeten,
dat onder de huidige omstandigheden
belangrijke investeringen in de over
heidssector noodzakelijk zijn. Zo heb
ben bijvoorbeeld die voor de landaan
winning een bijna niet te overschatten
betekenis voor boeren, arbeiders en
voedselvoorziening. Ook de gelden, be
steed aan wegen, kanalen, havens en
dergelijke, zijn uit verkeersoogpunt
zeer belangrijk. En waar, zo vroeg de
minister zich af, zou men vandaag den
dag de kapitalen, benodigd voor de
Behalve met die van
Charles Wilson
I)E AMERIKAANSE Senaat heeft zijn
goedkeuring gehecht aan de door
president Eisenhower verrichte benoe
mingen in ministersfuncties. iDt even
wel met uitzondering van de benoe
ming van Charles Wilson tot minister
van Defensie, naar wiens persoon in
verband met zijn connecties met Gene
ral Motors nog een onderzoek gaande
is. Wilson heeft geweigerd zijn aan
delenbezit in dit concern van de hand
te doen. De maatschappij heeft grote
contracten voor de landsverdediging.
Vandaag, kort na de dageraad, heeft
Eisenhower zich naar het Witte Huis
begeven. Na de feestelijkheden van de
inhuldiging was hij slechts zes uren
thuis geweest. De volgende taak van
Ike is het opstellen van een „state of
the Union" (verslag van de stand van
zaken in de V.S.).
Incident van 7 October
volledig opgehelderd
Op 7 October verdween boven de
Noordjapanse eilanden een Amerikaans
vliegend fort, dat op patrouille was in
de buurt van de Russische grens. Wat
zal die dag een" bijeenkomst worden be- toen al werd vermoed is thans beves
tigd door het verhaal van enige Japan-
legd, waar de verdiensten, maar ook de
eigenaardigheden van het paard van
alle ziiden zullen worden belicht.
VERZENDING VAN ZEEPOST
Met de volgende schepen kan zee
post worden verzonden. De data. waar
op de correspondentie uiterlijk te post
moet zijn bezorgd, staan tussen haakjes
achter de naam van het schip vermeld:
Indonesië. Nw. Guinea: ms. „Johan
van Oldebarneveldt" (27 Jan): Ned
Antillen: ss „Breda" (27 Jan.): Surina
me: ms „Stentor" i4 Febr.): Unie van
Z. Afrika en Z.W. Afrika: ms „Edin-
bliikt de belangstelling zeer groot te brugh Castle" (24 Jan.); Canada:
zijn. Reeds meer dan 125 exposanten
hebben zich aangemeld Er zal dus een
volledig beeld worden gegeven van wat
er op het gebied van auto's, motorrij
wielen en bromfietsen aan de markt is.
..Grote Beer" (23 Jan.): ss „Veendam"
(29 Jan): Argentinië. Brazilië. Chili.
Bolivia. Paraquay, Uruquay: ms „Tara"
(28 Jan); Austr. Statenbond en Nw.
Zeeland: ss „Otranto" (27 Jan.).
se vissers, die dezer dagen, na enige
maanden door de Russen gevangen te
zijn gehouden, in de Noordjapanse ha
ven Hanasaki zijn aangekomen.
Zij vertelden te hebben gezien, hoe
het toestel op 7 October boven het door
Russen bestuurde eiland Haroekoeroe.
ten Oosten van Joeri, vloog. Het werd
toen door twee Russische jagers aange
vallen en bovendien van de grond af
loor luchtdoelgeschut beschoten, waar
na het brandend in zee stortte. Toen de
Russen bemerkten, dat de vissers het
gehele voorval hadden gezien, hebben
zij deze naar Joeri opgebracht en daar
gedurende enige maanden gevangen
gehouden.
In die tijd zijn de Japanners herhaal-
Truman is naar zijn woonplaats in
Missouri gegaan. Tijdens een opont
houd onderweg stapte hij uit de trein
voor het maken van een wandelingetje.
Een negervrouw schudde hem de hand.
Daarna ging hij in de rij staan voor
een boekenstalletje om een krant te
kopen.
Bij de feestelijkheden van Eisenho
wers inhuldiging hebben tweehonderd
personen een ongeluk gehad. Twee
overleden ten gevolg van een beroerte.
zware industrie - hoogovens, mijnen
kunnen vinden? Hij achtte overheids
investeringen voorshands dan ook on
ontbeerlijk
Inzake de staatsbedrijven gaf de mi
nister onomwonden toe. dat hier in ver
gelijking met het particuliere bedrijf
met twee maten wordt gemeten. Maar
spreekt dit ook niet vanzelf? Staatsbe
drijven hebben tot primaire taak dien
sten aan de gemeenschap te bewijzen;
en wel zo goedkoop mogelijk! Ieder
vooropgezet winststreven behoort aan
deze bedrijven vreemd te zijn: dien
tengevolge is het niet juist staats- en
particuliere bedrijven zonder meer, ook
uit een oogpunt van rendement met el
kaar te vergelijken
De minister zegde de Kamer toe haar
nader schriftelijk te zullen inlichten
over de kwestie van de belastingachter
stand. Mocht blijken, dat het pessimis
me van prof. Hellema (A.R.) gerecht
vaardigd is, dan is de minister bereid
de aftrek voor liefdadigheidsgiften na
der in studie te nemen. De afschaffing
der speculatie-belasting is thans in dis
cussie.
Inzake het rentegamme bleef minis
ter Van de Kieft, ook na een nadere
bestrijding door mr Teulings (K.V.P.)
van oordeel, dat onder de huidige om
standigheden handhaving noodzakelijk
is. Voor de middengroepen kan de mi
nister van Financiën maar zeer zijde
lings door fiscale maatregelen iets
doen. Mochten maatregelen terzake ge
boden zijn, dan ligt de voornaamste
taak bij de werkgevers, inbegrepen de
overheid.
De reHeties te Beerta
De Groninger politierechter heeft
gisteren twintig personen uit Beerta
en Finstcrwolde, die hadden deelgeno
men aan de relletjes in het raadhuis te
Beerta op 17 December, ieder veroor
deeld tot zes weken gevangenisstraf,
conform de eis van de officier van
Justitie.
Alle twintig verdachten verklaarden
niet te hebben gehoord, dat de burge
meester van Beerta, de heer Van Essen,
had gelast de publieke tribune te ver
laten. De burgemeester trad zelf als
getuige op. De veroordeelden zullen
allen in hoger beroep gaan.
Dank zij een zeer snelle afdaling
won Gert Mosier te Val d'Isere het
ski-kampioenschap van Nederland. Bij
de daimes kwam de titel terecht bij
Annemarie Drossaart van Dusseldorp,
die na het winnen v?« de slalom ook
de afdaling in de snelste tijd aflegde.
Bij de resultaten van de alpine-combi
natie, slalom en afdaling, is het resul
taat:
Heren: 1. G. Mosier 0 pnt.; 2. J.
Boon 10.28 pnt.; 3. A. Hubrecht 62.65
pnt.
Dames: 1. Annemarie Drossaart van
Dusseldorp 0 pnt.; 2. Lydia zur Muhlen
17.70 pnt.; 3. Reina Volz 43.80 pnt.
Dan spijt het U, wanneer U
geen Aspirin (alléén echt met
het Bayerkruis!) in huis hebt.
iAdvertentie. Ing Med.)
Ontmoeting Adenauer
Bidault over de Saar?
VOLGENS Franse diplomatieke krin-
gen komen in begin Februari op
verzoek van de Nederlandse regering
de ministers van Buitenlandse Zaken
van de landen der Kolen- en Staalge
meenschap bijeen, om te spreken over
het werk van de vergadering ad-hoc
te Straatsburg, het Europese verdedi
gingsverdrag cn de Kolen- en Staalge
meenschap. Verder zullen bondskanse
lier Adenauer en de nieuwe Franse
minister van Buitenlandse Zaken,
Bidault, dan de besprekingen over het
Saargebied kunnen voortzetten, aldus
genoemde kringen.
De bespreking was oorspronkelijk
tegen 2 Februari vastgesteld. Zij is
echter opgeschoven in verband met het
a.s. bezoek van Foster Dulles aan
Europa.
Geschil tussen Arabische
stammen bij Aden
De gouverneur-generaal van het Brit
se protectoraat Aden he»ff de Britse
troepen aldaar opdracht gegeven op te
treden in een conflict tussen de Sultan
van Lahej en de Soebeihistam. die on
geveer 20.000 leden telt.
De sultan had onlangs de politie or
der gegeven Sjeik Mohamed Sjaher van
de Soebeihistam te arresteren, omdat
deze weigerde belasting te betalen. Bij
botsingen werden tien soldaten van de
sultan gedood. De Sjeik is inmiddels
De adviescommissie van de Europese
Kolen- en Staalgemeenschap zal 26
Januari op het stadhuis te Luxemburg
bijeenkomen om als zodanig te worden
geïnstalleerd. Na deze installatie zal de
commissie overgaan tot de verkiezing
van haar voorzitter en van haar bestuur
en de maatregelen onderzoeken, welke
het Hoge gezagsorgaan overweegt te
treffen bij de oprichting van de ge
meenschappelijke markt van kolen,
ijzererts en schroot.
Volgens in Wenen uit Boedapest
ontvangen berichten, zou in Boedapest
een uitgebreide actie tegen Joodse
functionarissen oegonnen zijn.
DE D KSJE BOOM VAN
ONS LAND
Laatst heeft de Antwoord-man van
de A.V.R.O. voor de microfoon mede
gedeeld, dat de dikste boom in ons land
een doorsnee van twee meter heeft.
„Nee", zei meneer Visser van Wester
blokker, bewoner van Huize Wester
hout, dat is niet waar, want bij mij, in
de tuin staat een beuk met een door
snee van twee meter zeuven en dus zal
die de dikste zijn'. Deze knaap, die U
hier voor een gedeelte ziet hef
plaatje van de fotograaf was blijkbaar
te klein om de reus er geheel op vast
te leggen heeft de eerbiedwaardige
leeftijd van rond driehonderd jaar. Dat
wil zeggen, dat de mannetjes, die er bij
staan met hun dikke zeven en acht
kruisjes nog maar babies zijn, want de
boom was de tweehonderd reeds ruim
gepasseerd toen zij nog in de luters
lagen.
Deze beuk heeft geslachten zien
komen en gaan vele generaties heeft
hij overleefd. Sinds mensenheugenis
is hij de trots van het dorp en wan
neer het aanstonds in de Bangert en
daaromtrent weer lente worden gaat,
zal hij opnieuw een sieraad zijn, stoer
en sterk en toch in jeug'dige tooi.
deli.ik ondervraagd over de Amerikaan- naar Jemen uitgeweken, waar hij voor
se en Japanse strijdkrachten. zich en zijn stam asyl heeft gevraagd.
3£iml