De „Willem Ruys" in Rotterdam De Rallye-rijder Hans maakte een slechte de Rijk beurt Amsterdamse raad besliste nog niet over IJ-tunnels Bestrijding van structurele werkloosheid is primair Griep! Senaat accoord met ministers keuze van Eisenhower Begin Februari een ministerieel gesprek over de K.S.G. Oorzaak botsing is nog een raadsel Raad v. d. Scheepvaart Ministers wensen twee jaar verlenging Critiek op traagheid B. en W. Duitser Labriola, na 500 meter de eerste uitvaller Groep Glasgow zonder strafpunten over Kanaal van Loonsverhoging brengt geen oplossing De Russen schoten een vliegend fort neer Twintig personen tot 6 weken veroordeeld G Mosier skikampioen van Nederland DONDERDAG 22 JANUARI 1953 (Van onze speciale verslaggever) DE MAJESTUEUZE „WILLEM RUYS", het vlaggeschip van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd, is Woensdagmorgen, na op zijn reis van Indonesië naar patria in de Rode Zee bij Port Soedan zijn hachelijke avontuur beleefd te hebben, in Rotterdam aangekomen. Om negen uur passeerde hij Hoek van Holland en om elf uur lag hij voor de wal, opgewacht door een dichte menigte belangstellenden, die verwanten en bekenden kwamen afhalen. Dit keer waren ook de journalisten, fotografen en filmoperateurs in groten getale opgekomen, om van de kapitein, de heer C. C. Goedewaagen, het naadje van de kous omtrent de aanvaring met de „Oranje" te weten te komen en de schade in beeld te brengen. Heel veel was van de opgelopen averij echter niet meer te zien. In Port Said was het grote gat voorlopig van binnen uit met hout gedicht. Er was een noodrailing aangebracht. De tweede motorsloep aan stuurboordzijde bleek geheel ingedeukt en het voordek was ontzet. Aangezien de „Ruys" met bakboordzijde naar de wal ligt, is alleen van de kant van de Maas af te ontwaren, hoe hevig de botsing is aangekomen. Een sleepbootje vol fotografen tufte door het woelige water om de heren goed zicht op het gat te geven en een helicoptère kruiste enige tijd boven het schip. ^nollp» ilitcnraalf van r\<* ov?ï de. °orzaak van de aanvaring niet On©ll6 UllSpraaK Vöil O© wilde uitlaten. Hij zal zijn rapporten in- IJET DRUKKE leven aan boord ging gewoon zijn gang. „Ik sliep", zei ons een van de bezige leden der beman ning, „toen het ongeluk gebeurde". En hij voegde eraan toe: „Mijn kameraden sliepen ook". Veel kon, of wilde hij niet vertellen, evenmin als een ander, die zich op het ogenblik van de botsing op het dek bevond. Hij haalde zijn schou ders op, alsof hij zeggen wilde „het is .mij onbegrijpelijk". „Het was precies twaalf uur 's nachts", zo deelde hij mee. „Het was helder. Een groot eind vooruit naderde de „Oranje" aan bakboordzijde. Hij wijzigde zijn koers naar links; blijk baar hebben de stuurlui van de „Ruys" toen gedacht, dat hij ons aan stuur boordzijde wilde passeren. De „Ruys" haalde tenminste enigszins links uit, doch de „Oranje" zwenkte rechts van ons bijna geheel om en botste toen te gen de voorsteven, waarna de schepen midscheeps nog even langs elkaar schuurden". De passagiers waren, naar zij ons zei den, wel geschrokken, doch toen bleek, dat alles nog vrij goed was afgelopen, waren zij gauw over die schrik heen. Het avontuur heeft geen bijster grote indruk op hen gemaakt. Zeker, zij hebben een aantal dagen oponthoud gehad, doch de verzorging door de Lloyd vonden zij prima. ZIJN EERSTE AANVARING piT bevestigde ons kapitein Goede waagen, die reeds 38 jaar bij de K.R.L. in dienst is, waarvan hij tien jaar als gezagvoerder heeft gevaren. Het was zijn vierde reis met de „Ruys". En zijn eerste ervaring. „Ik hoop dat het ook de laatste is", wenste hij uit de grond van zijn hart. De heer Goedewaagen is het type van de ronde Hollandse zeeman. Toen wij hem spraken, had hij vanwege de mist zestig uren aan één stuk op de brug gestaan. We gunden hem van harte zijn verdiende rust. „Dat zal nog wel enige uren aanlopen" vreesde hij. Er was nog van alles te regelen en wellicht moest hij nog verklaringen afleggen. Begrijpelijk was het. dat hij zich dienen en zijn bevriende collega van de „Oranje' doet dat ook. De Raad voor de Scheepvaart moet dan maar uitmaken, waar de schuld ligt. Wij vernamen inmiddels dat het niet uitgesloten is. dat deze Raad dit geval met prioriteit zal behandelen. De geruchten, dat het gehele schip ontwricht zou zijn en dat deuren niet meer sloten, verwees de gezagvoerder naar het Rijk der fabelen. Na de nood- reparatie in Port Said en het onderzoek der experts, werd het schip geheel zee waardig verklaard. Eveneens noemde hij het een sprookje, dat de „Ruys" in zijn manoeuvres gehinderd zou zijn door een tankbóot. „Ik ken geen zee, waarop men zoveel tankschepen ziet als op de Rode Zee, doch er was er op dat ogenblik geen enkele te bekennen Wel voer een ander schip in de nabij heid, doch dat had niets met de aanva ring te maken' aldus de heer Goede waagen. Naar de boten! niT keer is de gebruikelijke begroe id ting wel zeer ongelukkig verlopen. Direct na de botsing heeft gezagvoerder Goedewaagen de passagiers naar de boten gecommandeerd, doch dit bevel kon spoedig herroepen worden. Niette min waren alle nodige veiligheidsmaat regelen getroffen. De kapitein prees de voorbeeldige houding van de passagiers. Er is niet in het minst sprake van verontrusting geweest. De Lloyd heeft voor de pas sagiers gedaan, wat zij kon. Men heeft films van de wal laten komen en een goochelaar geëngageerd. Er zijn extra dans- en cabaretavonden gegeven en trips naar Caïro gemaakt. Dat is zeer op prijs gesteld. De heer Ruys vertelde ons, dat de schade aan het schip op het ogenblik nog op geen tonnen na te schatten is. Hef <raat in het grote dok van tVilton- Fejjenoord in reparatie. De technici ver wachten, dat het, als het weer geen tegenslagen brengt, op 7 Maart weer in de vaart kan komen. Distributie- en hamsterwei De ministers van Economische Za ken en van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening willen de werkings duur van de distributiewet 1939 en van de prijsdrijvings- en hamsterwet 1939 met twee jaar verlengen, in plaats van. zoals zij aanvankelijk hadden voorge steld, met één jaar. Een dodelijk ongeval NAUWELIJKS op het vaste land. aangekomen vond met een der uit Glasgow gestarte equipes een ernstig ongeval plaats, waar bij een dode viel te betreuren. Het betrof de Sunbeam-Talbot van de Engelsen Christie en Menzies, die in de buurt van St. Truiden op de tramrails slipte en met volle vaart tegen een uit tegengestelde richting komende vrachtauto botste. Christie en Menzies wer den gewond een woning binnen gedragenHun passagier Buchu- nan werd op slag gedood. Aan vankelijk was men van mening dat ook. Christie en Menzies le vensgevaarlijk waren gewond, maar later bleek dat Christie slechts lichte verwondingen had opgelopen en door de schok alleen buiten bewustzijn was geraakt. Menzies had een paar ribben gekneusd. Verscheidene voorstanders van het plan-Groot nE GEMEENTERAAD VAN AMSTERDAM heeft in zijn gistermiddag gehouden vergadering een aanvang gemaakt met de beraadslaging over de voorstellen van B. en W. met betrekking tot de IJ-oeverbindingen, doch heeft nog geen beslissing genomen. In plaats van in de avondzitting de discussies over de tunnels voort te zetten, ging de raad namelijk over tot behandeling van een voorstel van B. en W. tot verplaatsing van de Amsterdamse vismarkt. HE BEKENDE AMSTERDAMSE RALLYE-RIJDER HANS DE RIJK, met I.F.A. te Monte Carlo gestart, heeft in Zwitserland een onaangenaam avontuur beleefd. Bij bad Bubendorf, kort voor Liestal, had hij een aanrijding met een particuliere wagen. Hans de Rijk verklaarde zich bereid de zaak met de eigenaar van de wagen in orde te maken, maar, zo luidt de Zwitserse lezing, nadat hij eerst een meter of twintig achteruit was gereden, gaf hij vol gas en ging aan de haal. Bij het grensstation Lysbuchel werd hij echter aangehouden en door de politie verhoord. Dank zij het ingrijpen van de sectie Bazel van de Zwitserse Automobiel Club, die voor hem 100 francs bij de politie stortte, kon De Rijk de tocht voort zetten, maar voordat hij Zwitserland verliet kreeg hij de verzekering mee dat hij nog een boete zal moeten betalen voor het nemen van de vlucht na een ongeluk. Als de lezing van de Zwitserse autoriteiten juist is, betekent dat een slechte beurt voor Hans de Rijk. vijfhonderd meter nadat hij te Mün- chen was gestart, kwam hij in botsing met een onverlichte vrachtauto, waar bij zijn Porsche zo werd beschadigd dat voortzetten van de tocht uitgesloten was. Bovendien had hij snij wonden in zijn gelaat opgelopen en was het nood zakelijk dat hij zich daarvoor in een ziekenhuis moest laten verbinden. De Opel van Mej. Rampibelli, een Zwit serse deelneemster, sloeg in de buurt van Haigerloch over de kop en nog een tweetal andere te München ge starte deelnemers, waarvan de oor zaak niet bekend is, gaven er de brui aan. De uit Stockholm en Oslo ge starte deelnemers kwamen allen op tijd .bij hun eerste tijdcontróle, niet tegenstaande het feit dat de wegen in het Noorden „gezellig" glad waren. Van de groep Monte Carlo (84) hebben 82 equipes hun carnets op tijd te Ue- nève laten aftekenen en ook de Rallye rijders die Palermo hadden gekozen, wisten niets dan goeds te melden. De Lord Warden bracht 103 leden van de groep Glasgow over het Kanaal. Op het moment dat deze Engelsen te Dover werden ingescheept, hadden zij alten nog een blanco strafregister. VERSCHEIDENE deelnemers hebben inmiddels de nodige strafpunten moeten incasseren en van verschil lende punten kwamen reeds berichten binnen van uitvallers. Voor de Duitser Labriola was het Rallye-aivontuur reeds spoedig bekeken. Nauwelijks Zoals bekend kwamen de volgende twee voorstellen aan de orde: le: de IJ-oeververbindingen in beginsel tot stand te brengen volgens de plannen van Publieke Werken, n.l. een auto tunnel, een oostelijke en een westelijke personentunnel; 2e: de technische voor bereiding en het bestedings-klaarma- ken van het plan voor de autotunnel onverwijld ter hand te nemen en daar voor f 500.000 te voteren. Er kwam uit de raad nogal critiek naar voren op het gebrek aan voort varendheid, dat B. en W. de afgelopen jaren hadden gedemonstreerd. Tal van prijzende woorden werden daarentegen gewijd aan de vele particuliere initia tiefnemers en plannenontwerpers. De heer Meewezen (Prot. Christ.) meende, dat in de voorgedragen tunnel plannen te weinig wordt rekening ge houden met het verkeer. Spreker toon de zich een vurig voorstander van het plan-Groot (gecombineerde auto-, voet gangers- en wielrijderstunnel), dat ook door de ontwerper van de Maastunnel, ir Van Herwaarden, wordt geprezen. Ook de heer Douqué (KVP) had woor den van lof voor het plan-Groot. Deze Attracties op Keukenhof De Nationale Bloemententoonstelling „Keukenhof" te Lisse zal dit jaar ver schillende attracties bieden. Zo wordt er opnieuw een fotowedstrijd voor amateurs uitgeschreven, waarvoor met alleen zwart-witfoto's, maar ook kleu- renmateriaal kan worden ingezonden De fraaiste inzendingen voor de wed strijd van verleden jaar zullen worden tentoongesteld. Verder zal er een mapje met foto's te koop worden aangeboden, aan de hand waarvan een antwoord moet wor den gegeven op de vraag „Welke tuin is dit? Ook hiervoor zijn prijzen be schikbaar, evenals voor de modeltuinen- prijsvraag. Grote betansjste'ling voor de RAI Nu de inschriiving voor de van 27 Februari tot en met 8 Maart a s te hou den RAI-tentoonstelling gesloten is. spreker vreesde, dat indien de Hem- tunnel het eerst zou worden gebouwd, van een tunnel onder het IJ in lange tijd niets zou komen. De heer Gortzak (CPN) noemde de waarborg, dat na de autotunnel stellig een voetgangers- en wielrijderstunnel komt, doorslaggevend. De heer Herfst (PvdA) pleitte voor gelijktijdige bouw van de Hem- en de IJ-tunnel. De heer Seegers (CPN) noemde de voordracht het beste plan van Publieke Werken sinds jaren. Zalerdaa 14 Februari Landelijke Paardendag De Nederlandse Vereniging tot Be scherming van Dieren zal Zaterdag 14 Februari een „Paardendag" organiseren teneinde het paard, dat altijd klaar staat voor de mens, in het middelpunt van 's mensen belangstelling te plaat sen. Daartoe heeft de Nederlandse vereni ging zich gewend tot het bedrijf, waar het paard bij uitstek nog steeds in hoge ere is en waarvan men op vele plaat sen de goed-verzorgde paarden dage lijks in het stadsbeeld ontmoet: Van Gend en Loos, waar nog bijna vijfhon derd paarden in dienst zijn. De direc teur van Van Gend en Loos, de heer H. van Wessem, heeft onmiddellijk zijn medewerking toegezegd, in de hoop daardoor mede de stoot te geven tot een landelijke Paardendag in de komen de jaren, waaraan alle bedrijven, waar in men nog paarden gebruikt, zullen deelnemen. Utrecht zal op 14 Februari het cen trale punt zijn. In de grote zaal van het schouwburg-restaurant „Esplanade" b. c. Voorzitter VEK zegt: Er is geen sprake van dreigement De voorzitter van de Vereniging van Eerste Klassers (VEK), de heer J. Hekman te Groningen, die door ziekte eerst thans kennis genomen heeft van de berichten en commentaren inzake het besluit van de eerste klissers om vast te houden aan de „4 x 14" inde ling, heeft meegedeeld dat in dat be sluit geen sprake was van dreigemen ten. Volgens de heer Hekman luidt het besluit als volgt: ai voorstel om 4 x 14 te handhaven, indien dit niet wordt geaccep teerd, het bondsbestuur vragen om interventie, als deze niet tot resultaten moch ten leiden, dan de houding nader bepalen. Op zijn zachtst uitgedrukt vinden wij het wel wonderlijk dat geen van zijn bestuursleden hem op de hoogte heeft gesteld of dat zij zelf niet op een of an dere manier hebben gereageerd. BERTUS DE HARDER GEWOND BIJ AUTO ONGELUK De Nederlandse voetballer Bertus de Harder, die reeds sedert enkele jaren uitkomt voor de Franse eerste klasser Bordeaux, is te Bordeaux met zijn auto op een beijzeld deel van de weg geslipt en tegen een stilstaande vrachtwagen gebotst. De Harder, die op weg was naar de training moest met een niet ernstige verwonding aan het hoofd in het ziekenhuis worden opgenomen. Verwacht wordt, dat de vroegere linksbuiten van het Nederlands elftal slechts enkele dagen in het ziekenhuis moet verblijven, doch vast staat, dat hij Zondag niet beschikbaar zal zijn voor zijn elftal. Mm. Van de Kielt antwoordde de Eerste Kamer Zijn weldra belastingverlagingen te verwachten? (Van onze parlementaire redacteur) UET IN DE TROONREDE over de werkgelegenheidspolitiek meegedeelde blijft onverminderd van kracht. Ook de regering beschouwt de bestrijding van dc structurele werkloosheid, waarbij het normale bedijfsleven het voornaamste aandeel moet leveren, in deze als het kardinale punt. Met het oog hierop zijn plannen uitgewerkt, die enerzijds een rechtvaardige verdeling der lasten huurverhoging en anderzijds de instandhouding en uitbreiding van de economische bedrijvigheid beogen. Laatstgenoemde plannen hebben onder meer betrekking op de vennootschapsbelasting, de afschrijvingen, de verliescompen satie, de accijnzen en de omzetbelasting. Aldus deelde de minister van Financiën de heer Van de Kieft, Woensdagmorgen in de Eerste Kamer mee. ITITGANG3PUNT bij het opstellen van deze plannen is geweest het achter blijven van de investeringen in 1952 en de verontrustende toeneming van de werkloosheid. Naast deze plannen op lange termijn zijn reeds een groot aan tal maatregelen genomen ter directe bestrijding van de thans bestaande werkloosheid. Deze maatregelen dragen slechts een tijdelijk karakter; zij zijn bedoeld als leniging van de onmiddellijk aanwezige nood. Tevens kunnen zij bijdragen tot het handhaven van de binnenlandse bedrijvigheid in 1952 op een bevredigend peil; op zichzelf reeds een onmisbare voorwaarde voor het welslagen van een industrialisatie- politiek. Met nadruk stelde de minister, dat men uit het nemen van deze korte- termijn-maatregelen niet mag afleiden, dat de regering de structurele maatre gelen zou verwaarlozen. Integendeel. c> grootste spoed wordt hiermede betracht. Uitvoerig bestreed minister Van de Kieft de communistische opvatting als zou loonverhoging in deze de oplossing kunnen brengen. Onze economie is voor een buitengewoon groot deel van onze export afhankelijk. In 1952 werd niet minder dan 47 procent van de totale nationale productie uitgevoerd. Loons verhogingen zonder meer zouden de Nederlandse concurrentie-mogelijkheden in ernstig gevaar brengen met als ge volg een toenemende werkloosheid. ,.Öp straffe van ondergang moeten wij internationaal georiënteerd zijn". Met het oog op deze positie streeft de rege ring krachtig naar verdere liberalisatie van het handelsverkeer, een uitbouw van de Benelux en een economische integratie in West-Europa. Eén en ander tot handhaving en verbetering van het levenspeil van de grote massa, hetgeen de minister de beste bestrijding van het communisme achtte. Overheidsinvesteringen ^ANGDURIG stond de minister van Financiën voorts stil bij de beteke nis van investeringen door de overheid In het algemeen kan men wel stellen, dat alleen bijzondere omstandigheden tot overheidsinvesteringen mogen no pen. Maar men mag toch niet vergeten, dat onder de huidige omstandigheden belangrijke investeringen in de over heidssector noodzakelijk zijn. Zo heb ben bijvoorbeeld die voor de landaan winning een bijna niet te overschatten betekenis voor boeren, arbeiders en voedselvoorziening. Ook de gelden, be steed aan wegen, kanalen, havens en dergelijke, zijn uit verkeersoogpunt zeer belangrijk. En waar, zo vroeg de minister zich af, zou men vandaag den dag de kapitalen, benodigd voor de Behalve met die van Charles Wilson I)E AMERIKAANSE Senaat heeft zijn goedkeuring gehecht aan de door president Eisenhower verrichte benoe mingen in ministersfuncties. iDt even wel met uitzondering van de benoe ming van Charles Wilson tot minister van Defensie, naar wiens persoon in verband met zijn connecties met Gene ral Motors nog een onderzoek gaande is. Wilson heeft geweigerd zijn aan delenbezit in dit concern van de hand te doen. De maatschappij heeft grote contracten voor de landsverdediging. Vandaag, kort na de dageraad, heeft Eisenhower zich naar het Witte Huis begeven. Na de feestelijkheden van de inhuldiging was hij slechts zes uren thuis geweest. De volgende taak van Ike is het opstellen van een „state of the Union" (verslag van de stand van zaken in de V.S.). Incident van 7 October volledig opgehelderd Op 7 October verdween boven de Noordjapanse eilanden een Amerikaans vliegend fort, dat op patrouille was in de buurt van de Russische grens. Wat zal die dag een" bijeenkomst worden be- toen al werd vermoed is thans beves tigd door het verhaal van enige Japan- legd, waar de verdiensten, maar ook de eigenaardigheden van het paard van alle ziiden zullen worden belicht. VERZENDING VAN ZEEPOST Met de volgende schepen kan zee post worden verzonden. De data. waar op de correspondentie uiterlijk te post moet zijn bezorgd, staan tussen haakjes achter de naam van het schip vermeld: Indonesië. Nw. Guinea: ms. „Johan van Oldebarneveldt" (27 Jan): Ned Antillen: ss „Breda" (27 Jan.): Surina me: ms „Stentor" i4 Febr.): Unie van Z. Afrika en Z.W. Afrika: ms „Edin- bliikt de belangstelling zeer groot te brugh Castle" (24 Jan.); Canada: zijn. Reeds meer dan 125 exposanten hebben zich aangemeld Er zal dus een volledig beeld worden gegeven van wat er op het gebied van auto's, motorrij wielen en bromfietsen aan de markt is. ..Grote Beer" (23 Jan.): ss „Veendam" (29 Jan): Argentinië. Brazilië. Chili. Bolivia. Paraquay, Uruquay: ms „Tara" (28 Jan); Austr. Statenbond en Nw. Zeeland: ss „Otranto" (27 Jan.). se vissers, die dezer dagen, na enige maanden door de Russen gevangen te zijn gehouden, in de Noordjapanse ha ven Hanasaki zijn aangekomen. Zij vertelden te hebben gezien, hoe het toestel op 7 October boven het door Russen bestuurde eiland Haroekoeroe. ten Oosten van Joeri, vloog. Het werd toen door twee Russische jagers aange vallen en bovendien van de grond af loor luchtdoelgeschut beschoten, waar na het brandend in zee stortte. Toen de Russen bemerkten, dat de vissers het gehele voorval hadden gezien, hebben zij deze naar Joeri opgebracht en daar gedurende enige maanden gevangen gehouden. In die tijd zijn de Japanners herhaal- Truman is naar zijn woonplaats in Missouri gegaan. Tijdens een opont houd onderweg stapte hij uit de trein voor het maken van een wandelingetje. Een negervrouw schudde hem de hand. Daarna ging hij in de rij staan voor een boekenstalletje om een krant te kopen. Bij de feestelijkheden van Eisenho wers inhuldiging hebben tweehonderd personen een ongeluk gehad. Twee overleden ten gevolg van een beroerte. zware industrie - hoogovens, mijnen kunnen vinden? Hij achtte overheids investeringen voorshands dan ook on ontbeerlijk Inzake de staatsbedrijven gaf de mi nister onomwonden toe. dat hier in ver gelijking met het particuliere bedrijf met twee maten wordt gemeten. Maar spreekt dit ook niet vanzelf? Staatsbe drijven hebben tot primaire taak dien sten aan de gemeenschap te bewijzen; en wel zo goedkoop mogelijk! Ieder vooropgezet winststreven behoort aan deze bedrijven vreemd te zijn: dien tengevolge is het niet juist staats- en particuliere bedrijven zonder meer, ook uit een oogpunt van rendement met el kaar te vergelijken De minister zegde de Kamer toe haar nader schriftelijk te zullen inlichten over de kwestie van de belastingachter stand. Mocht blijken, dat het pessimis me van prof. Hellema (A.R.) gerecht vaardigd is, dan is de minister bereid de aftrek voor liefdadigheidsgiften na der in studie te nemen. De afschaffing der speculatie-belasting is thans in dis cussie. Inzake het rentegamme bleef minis ter Van de Kieft, ook na een nadere bestrijding door mr Teulings (K.V.P.) van oordeel, dat onder de huidige om standigheden handhaving noodzakelijk is. Voor de middengroepen kan de mi nister van Financiën maar zeer zijde lings door fiscale maatregelen iets doen. Mochten maatregelen terzake ge boden zijn, dan ligt de voornaamste taak bij de werkgevers, inbegrepen de overheid. De reHeties te Beerta De Groninger politierechter heeft gisteren twintig personen uit Beerta en Finstcrwolde, die hadden deelgeno men aan de relletjes in het raadhuis te Beerta op 17 December, ieder veroor deeld tot zes weken gevangenisstraf, conform de eis van de officier van Justitie. Alle twintig verdachten verklaarden niet te hebben gehoord, dat de burge meester van Beerta, de heer Van Essen, had gelast de publieke tribune te ver laten. De burgemeester trad zelf als getuige op. De veroordeelden zullen allen in hoger beroep gaan. Dank zij een zeer snelle afdaling won Gert Mosier te Val d'Isere het ski-kampioenschap van Nederland. Bij de daimes kwam de titel terecht bij Annemarie Drossaart van Dusseldorp, die na het winnen v?« de slalom ook de afdaling in de snelste tijd aflegde. Bij de resultaten van de alpine-combi natie, slalom en afdaling, is het resul taat: Heren: 1. G. Mosier 0 pnt.; 2. J. Boon 10.28 pnt.; 3. A. Hubrecht 62.65 pnt. Dames: 1. Annemarie Drossaart van Dusseldorp 0 pnt.; 2. Lydia zur Muhlen 17.70 pnt.; 3. Reina Volz 43.80 pnt. Dan spijt het U, wanneer U geen Aspirin (alléén echt met het Bayerkruis!) in huis hebt. iAdvertentie. Ing Med.) Ontmoeting Adenauer Bidault over de Saar? VOLGENS Franse diplomatieke krin- gen komen in begin Februari op verzoek van de Nederlandse regering de ministers van Buitenlandse Zaken van de landen der Kolen- en Staalge meenschap bijeen, om te spreken over het werk van de vergadering ad-hoc te Straatsburg, het Europese verdedi gingsverdrag cn de Kolen- en Staalge meenschap. Verder zullen bondskanse lier Adenauer en de nieuwe Franse minister van Buitenlandse Zaken, Bidault, dan de besprekingen over het Saargebied kunnen voortzetten, aldus genoemde kringen. De bespreking was oorspronkelijk tegen 2 Februari vastgesteld. Zij is echter opgeschoven in verband met het a.s. bezoek van Foster Dulles aan Europa. Geschil tussen Arabische stammen bij Aden De gouverneur-generaal van het Brit se protectoraat Aden he»ff de Britse troepen aldaar opdracht gegeven op te treden in een conflict tussen de Sultan van Lahej en de Soebeihistam. die on geveer 20.000 leden telt. De sultan had onlangs de politie or der gegeven Sjeik Mohamed Sjaher van de Soebeihistam te arresteren, omdat deze weigerde belasting te betalen. Bij botsingen werden tien soldaten van de sultan gedood. De Sjeik is inmiddels De adviescommissie van de Europese Kolen- en Staalgemeenschap zal 26 Januari op het stadhuis te Luxemburg bijeenkomen om als zodanig te worden geïnstalleerd. Na deze installatie zal de commissie overgaan tot de verkiezing van haar voorzitter en van haar bestuur en de maatregelen onderzoeken, welke het Hoge gezagsorgaan overweegt te treffen bij de oprichting van de ge meenschappelijke markt van kolen, ijzererts en schroot. Volgens in Wenen uit Boedapest ontvangen berichten, zou in Boedapest een uitgebreide actie tegen Joodse functionarissen oegonnen zijn. DE D KSJE BOOM VAN ONS LAND Laatst heeft de Antwoord-man van de A.V.R.O. voor de microfoon mede gedeeld, dat de dikste boom in ons land een doorsnee van twee meter heeft. „Nee", zei meneer Visser van Wester blokker, bewoner van Huize Wester hout, dat is niet waar, want bij mij, in de tuin staat een beuk met een door snee van twee meter zeuven en dus zal die de dikste zijn'. Deze knaap, die U hier voor een gedeelte ziet hef plaatje van de fotograaf was blijkbaar te klein om de reus er geheel op vast te leggen heeft de eerbiedwaardige leeftijd van rond driehonderd jaar. Dat wil zeggen, dat de mannetjes, die er bij staan met hun dikke zeven en acht kruisjes nog maar babies zijn, want de boom was de tweehonderd reeds ruim gepasseerd toen zij nog in de luters lagen. Deze beuk heeft geslachten zien komen en gaan vele generaties heeft hij overleefd. Sinds mensenheugenis is hij de trots van het dorp en wan neer het aanstonds in de Bangert en daaromtrent weer lente worden gaat, zal hij opnieuw een sieraad zijn, stoer en sterk en toch in jeug'dige tooi. deli.ik ondervraagd over de Amerikaan- naar Jemen uitgeweken, waar hij voor se en Japanse strijdkrachten. zich en zijn stam asyl heeft gevraagd. 3£iml

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5