Televisie een zegen of een vloek? Pim. Pam en Pom in hetlnehtrnim Daar Zelfs de jeugd is hei niet eens nu de u-eekttende Hvu-eitLe Uitstel proces Van Meegerens (Vermeers?) Laatste Avondmaal [Ml u ging de liefde Met VELPON zie je er geen barst van! £utite.b eetió naai Veel en fel omstreden probleem Erger dan de film Pro en contra DE VERGETEN CATEGORIE I Geen ervaring De voordelen De nadelen „Vatbare" Kinderen Nog vele faceiien Alles gaat beter r~ Het Radioprogramma DONDERDAG 22 JANUARI 1953 VOOR MIJ LIGT EEN HARTSTOCHTELIJKE BRIEF van een bijna twintig- jarige, die snakt naar de bespreking van „grote problemen" in deze rubriek en een zodanige wijziging voorstelt, dat de mogelijkheid van discussie geonend wordt. „Wat ik bedoel," zo zegt hij, „is natuurlijk niet de bespreking va» de problemen rondom de economische integratie in verband met het plan-Schaman, bezien door puberteinse bril, maar wel de behandeling van onderwerpen als emigratie, herbewapening, rassenvraagstuk enz., eventueel met een inleidend artikel van U." Tegen het tweede heb ik niet het minste bezwaar: met genoegen reserveer ik in elk volgend artikel een zekere ruimte voor steekhoudende en hoffelijke argumenten van mensen met een afwijkend oordeel over de kwestie van de week daarvoor. Maar het eerste is moeilijker te verwezenlijken. In de eerste plaats mag de schrijver van het bedoelde epistel niet vergeten, dat deze rubriek bestemd is voor jongelui van 13 tot 19; alleen de oudsten van deze categorie bezitten in de regel de rijpheid en de kennis om een ietwat gefundeerd oordeel over vraagstukken van een dergelijke diepte en omvang te formuleren. Er Schijnt een tweede „vergeten categorie" te bestaan het is mij uit allerlei brieven en uitlatingen duidelijk geworden die van de 20-30-jarigen, voor wie een pennestrijd mogelijk moet zijn over „zware problemen". Maar ik vrees, dat de hoofdredacteur zijn lezerspubliek niet zal willen ontbinden in meer factoren dan nu al het geval is. En in de tweede plaats iedere lezer von 20 tot 30, die bepaalde vraagstukken op politiek, maatschappelijk, godsdienstig of wijsgerig gebied werkelijk grondig wil bestuderen, vindt niet alleen in de kranten en periodieken van de verschillende richtingen in ons land W ïing tegenover mening gesteld, maar niemand belet hem, uit de openbare bibliotheek de geschrifteni te lenen, waarin experts zich over de brandende problemen der mensheid hebben uitgesproken.^ Een objectief, onbevooroordeeld onderzoek, dat tot de bronnen goat, is voor jonge mensen van déze leeftijd van veel meer betekenis dan een discussie, die in verband met het temperament van déze categorie, gewoonlijk ontaardt in een twistgesprek, dat niets nalaat dan hete hoofden en koude harten. Dit inzicht behoeft ons niet te beletten, de 13-19-jarigen nu en dan los te laten op een probleem van wat meer diepgang dan enkele van de vorige vraagstukken. Toevallig vindt de briefschrijver al een dergelijke kwestie in iünJ?tmC' aan.,. ordS eesteIdnaar aanleiding van een vraag in een der geplaatste inzendingen. En er zullen er zeker meer volgen. WEENDEN we ons nu tot het vraagstuk van de televisie. Wie weet, welke verbitterde tornooien er gestreden zijn en worden met name in de Ameri kaanse pers, over het pro en contra van dit nieuwste communicatiemiddel, wie de felle oppositie kent van promi nente paedagogen uit de USA tegen de vertechnisering van het grote publiek en de moderne jeugd, en ziet, dat langzaam maar onhoudbaar ook dit verschijnsel in Nederland onze aan dacht zal vragen, moét zich rekenschap geven van de invloed ten goede en ten kwade van het „verrezien". Weliswaar schrijft Hans Kaper mij: „ik wil u een compliment maken voor het optimis me. dat u koestert ten aanzien van het aantal televisietoestellen dat over en kele jaren in ons land zal zijn: of dit inderdaad in de duizenden zal lopen, betwijfel ik, tenzij men het begrip „enkele" opvat voor een periode van drie jaar" maar ook hij zal met mij van mening zijn, dat er geen reden is, te twijfelen aan het doordringen van het nieuwe apparaat naast en misschien in plaats van de radio. Vergeet niet, dat men ruim vijftig jaar geleden pas begon met de bevordering van de tech nische mogelijkheden, dat 1930 in Frankrijk en de Angelsaksische landen op zeer kleine schaal de uitzendingen voor het publiek- een aanvang namen, dat de oorlog de ontwikkeling onder brak, maar dat daarna vooral in Ame rika, de televisie-industrie in een razend tempo de goegemeente van toe stellen voorzag en er nu in alle ernst rekening wordt gehouden met een situatie, „waarin een radio-uitzending zonder beeld even zeldzaam zal zijn als thans een film zonder geluid". Hoe denkt de vergeten categorie over deze ontwikkelingen haar betekenis voor jong en oud? Wij geven achter eenvolgens het woord aan een 14-jarige en een 16-jarige gvmnasiast en daarna aan een 16-jarige HBS'er. yOEN dit vraagstuk genoemd werd, heb Ik mij afgevraagd: Is het bij de televisie eigenlijk niet precies hetzelfde als met de film. Ik vind eigenlijk de televisie nog erger dan de film. Want d« televisie dringt ook door in de huis kamer en omdat er geen televisiekeu ring bestaat, moeten de ouders zelf be palen, of het programma geschikt is voor hun kinderen. Als er nu ouders zijn, die de televisie voor hun kinderen niet keuren, komt het televisieprogram ma, ook bij kinderen voor wie het niet geschikt is. Het tweede grote nadeel van televisie Vind ik, dat het de mensen te makke lijk gemaakt wordt, het wordt de men sen als pap ingegoten, en zij hoeven alleen maar te slikken. De lust wordt de mens ontnomen om zelf muziek te gaan maken en zelf toneel te spelen, immers, je zet je toestel maar aan en je hebt toneel, muziek en film in je huiS' kamer. Het derde gevaar vind ik, dat de mensen er verslaafd aan raken, en zo doende houden de mensen op gebied van muziek e.d. zich alleen maar aan wat er dotv de radio en televisie komt. De mens wordt dus zijn eigen kracht tot o ♦wikkeling van zijn cultuur ontno men. En ik zou willen eindigen met te zeggen dat ik de televisie, als het er op aan komt, toch veel gevaarlijker vind dan de film. G. BOSSCHER, IIA Lyceum, 14 jaar. rt£ TELEVISIE is van voordeel op het r gebied, waar het gemis van de radio wordt ondervangen: de uitzendingen, waarbij het eigenlijk noodzakelijk is te zien. Bijvoorbeeld de opera; het is toch jammer, dat niet gezien kan worden, wat gespeeld wordt. Evenzo het toneel. De televis e lijkt me een goed middel om het toneel te verbreiden. Bij muziek is het niet noodzakelijk dat men ziet. Integendeel, Men wordt af eleid b;i het luisteren, door dat wat men ziet. Het is slechts aardig als men een beroemde violist, zoals Jehudi Menuhin, of een andere musicus hoort dat men hem dan ook kan zien. Verder is het nat'iurliik van belang voor jazz muziek, die alleen mooi schiint te ziin wanneer de zweetdruppels over het ge zicht van de drummer lopen en de trompettist moet oppassen, dat liii bi' het achterover hellen niet op de grond valt. Van voordeel is de televisie hii repor tages van snnrtwedstrüden, bii lezingen die toegelicht kunnen worden met lichtbeelden en bij het nieuws op de filmjournaals. Bij hoorspelen is de tele visie ook wel van voordeel. Je fantasie wordt echter geheel op nonactief ge steld, wat weer een nadeel is. Nadelen. De televisie is vreselijk duur. Het lijkt me zeer optimistisch dat over een paar jaar iedereen een televisietoestel heeft. Om te beginnen zijn de aanschaffingskosten van een televisietoestel erg hoog en verder is het kijkgeld veel. Dit moet wel omdat hier in Nederland voor een te klein aantal kijkers een duur programma uitgezonden wordt. Om de tijd te vullen zullen films afgedraaid worden. Door het zeer kleine aantal goede films zul len er veel minder goede dan slechte nfiniiiiuiiiii iiiiii afgedraaid worden. Hierdoor zakt het peil van de televisie direct. Verder is elke mogelijkheid om de leeftijdgrenzen te handhaven uitgesloten, behalve dat de ouders verbieden er naar te kijken, wat weer een prikkel is om het juist wel te doen. Men. zou er—toe -kunnen,overgaan reclame te maken in de programma's om de kosten te drukken. We hebben wel gehoord en gelezen tot welke ge volgen dat in Amerika voor het peil van de programma's geleid heeft. Ten slotte zou men verslaafd kunnen raken aan de televisie. Vooral wanneer men pas een toestel gekocht heeft, zal men het hele programma willen zien. Na een poos zal men echter aan de televisie gewend raken, het goede van het slechte weten te scheiden en het toestel uitzetten -vanneer de uitzending niet goed is. Ik kan me voorstellen dat men, toen de ra iio verscheen, ook gezegd zal hebben, dat men er aan verslaafd zou raken, wat gewoonlijk toch niet het geval is. Mijn conclusie is dat de televisie en kele voordelen bezit boven de film, maar nog erg duur is. K. DE WIT, 16 jaar, Gymnasium, VB, Oudkarspel. TOEN IK de vraag voor deze week las, heb ik me eigenlijk een beetje kwaaa gemaakt. Bij de vragen, die we tot nu toe gehad hebben konden er meningen uitgewisseld worden, maar ik geloof niet, dat dat nu het geval is, daar het zeer de vraag is, of één van de „mede werkers'' van onze rubriek uit ervaring kan spreken. Ik kan me wel voorstellen, dat de volgende voordelen aan de televisie verbonden zijn: ie. Een veel groter gedeelte van de mensheid komt in aanraking met wat de toneelkunst biedt, hoewel lang met elk toneelstuk voor de televisie geschikt is. 2e. Bij belangrijke gebeurtenissen kunnen veel meer mensen „aanwezig" zijn. 3e. De wetenschap kan haar onder zoekingen en vindingen op een gemak kelijke manier aan een groot publiek voorleggen. Zijn verleden week de sprekende vissen van Artis niet op het scherm verschenen? Maar ook zijn er nadelen te noemen: le. Evenals bij veelvuldig bioscoop bezoek kunnen belangrijker, maar mis schien minder aangename, zaken in het gedrang komen. Als scholier denk ik natuurlijk in de eerste plaats aan het huiSWCfJc 2e. Men wordt steeds gemakzuchti- ger: waarom zou men de deur uitgaan, als men het thuis in zijn eigen stoel net zo goed en misschien nog beter zien kan? In uw vraag duidt u er al op, dat de ontwikkeling van de televisie niet te stuiten is. Hiermee komen we m.i. op een moeilijke, maar belangrijke kwes tie: hoe moeten we staan tegenover de steeds voortschrijdende techniek? Wat te denken van de uitvindingen die mis schien tot heil van de mensheid zijn, maar misschien ook zullen dienen om duizenden te vermoorden? En weer duikt een probleem op: waar gaat het naar toe. vrede of oorlog, wat kunnen we doen? Dit zijn problemen van de dag, die volop waard zijn besproken te worden en waaruit we niet anders dan leren kunnen. JACOB BALDER, 16 jr. R.H.B.S., klas B IV Bovenweg 24, St Pnncras A LS VOORDELEN vinden we hier en in andere stukken genoemd: 1. Als aanvulling van de radio kaïn de televisie van grote betekenis zijn; naast het horen past het zien: opera, toneel, declamatie, hoorspelen, lezingen. 2. Sportwedstrijden kunnen in de huiskamer worden gevolgd: mensen met een kleine beurs kunnen daardoor ook vam geweldige prestaties kennis nemen en genieten. „Ik zou de toneelstukken kunnen zien, die anders onbereikbaar voor mij zijn; de populaire internationale voet balwedstrijden in beeld mogen meema. ken; interessante reportages kunnen aanschouwen; beroemde orkesten mo gen zien enz." aldus Rie Vogelpoel; „had ik het geld in mijn handen om er een te kopen, dan deed ik het op staande voet, want ik verlang er naar de „Gijsbreght van Aemstel" eens te zien of een goede operette". 3. Wetenschappelijke onderzoekingen en uitkomsten kunnen gemakkelijk verbreid worden. 4. „Ook zal de televisie de gezellig heid kunnen verhogen, wanneer de hele familie 's avonds om het toestel zit en het dus thuis op z'n gezelligst wordt" ♦Hans Kaper) „in vergelijking met de bioscoop-kwestie lijkt het mij toe. dat de verhouding tussen voor- en na delen iets ten gunste van de eerste is verschoven". 5. „Denk eens aan de sanatoria, zie kenhuizen of aan mensen, die reeds jaren bedlegerig zijn; voor hen is de televisie een uitkomst! Ook de dove kan zijn hart ophalen, terwijl hij aan de radio niets heeft" (Juul Monsen). jyAARTEGENOVER DE NADELEN: 1. De huiselijke vrede wordt er door bedreigd. Hoor Hans Reinders: „Ik geloof zelfs, dat in de televisie een gevaar schuilt. Het gevaar dat de huiselijke gezelligheid, ja zelfs de hui selijke vrede er door bedreigd wordt. Nu er nog slechts twee avonden per week een televisieprogramma wordt uitgezonden, doet dit gevaar zich nog niet zo direct voor, maar wanneer het beeld straks vaker en geregelder onze vredige, rustige huiskamers binnen dringt, nou dan zul je eens wat bele ven! Dan is het afgelopen met de rust. Dan wil pa de televisie zien, terwijl zoon Jan juist het grote licht nodig heeft, omdat hij ingewikkelde bereke ningen zit te maken. Pa kan dat licht niet verdragen, omdat het beeld er minder duidelijk door wordt, en ma komt tot de ontdekking dat ze onmo gelijk haar aandacht kan concentreren Op net kousen-stoppen én op de me neer op het televisiescherm. Gevolg: ruzie, ongeregeldheden en allerlei on aangenaamheden. Bovendien geloof ik dat ik op de duur stapelgek zou wor den van dat gewriemel in mijn huis kamer. Om eens naar de bioscoop te gaan is leuk, maar om doorlopend in Moeder, bestrijd voortaan bij „altijd iverkouden kinderen** dat gehoest met: (Advertentie, lng. Med.) 29. De eerste ogenblikken zat Billie als verdoofd in het gat, dat hij in de grond geslagen had. „Waar ben ik?" kreunde hij zachtjes. „Ik zie allemaal sterretjes". Nu dat was geen wonder, want Billie was van een grote hoogte naar beneden gevallen. Kareltje stond met een angstig gezicht over hem heen gebogen. „Waar je bent, Billie? In de tuin van de professor. Je bent geval len!" „Moet je mij dat vertellen?" grom de Billie. die al weer een beetje bij kwam. „Maarwat betekent die mu ziek?" „Muziek? Goeie genade, dat is de sirene van de professor!" riep Karel tje Beide kameraden luisterden naar het angstaanjagend geloei, dat piotse de bewegende beelden te zitten, dat is mijns inziens wel een beetje al te veel van het goede". 2. „Wat moet er van de bioscopen terechtkomen, wanneer duizenden in ons land een televisie-toestel bezitten?" vraagt Ria, en ze vervolgt: 3. de ge makzucht wordt er door in de hand gewerkt; zelf zul je geen kunst meer beoefenen, je laat het aan de beroeps- artisten over". 4. „Een televisieuitzen ding belemmert je fantasie; als je een hoorspel beluistert, kun je je fantasie de vrije loop laten; bij televisie is dat onmogelijk, net ais bij de film" „ik zie, bij wijze van spreken Abe Lenstra liever op het veld springen dan op het televisiescherm" (Juul Monsen); „ongetwijfeld zal het altijd wel zo blijven, dat voor de toeschouwer actief deelnemen aan het vertoonde uitgesloten is; het gevolg wordt een passieve houding, je laat alles over je heen gaan, wordt dus min of meer de „lijdende persoon" dus dat geeft aan leiding tot verslapping in het alge meen" (Hans Kaper). 5. De moeilijkheid van televisie-cen- suur gaat die van de filmkeuring te boven. 6. De kosten zijn hoog. 7 de verleiding om thuis niets meer te doen aan huiswerk is groot. LIET spreekt vanzelf, dat met deze op merkingen van onze toezenders het vraagstuk niet uitgeput is. Men heeft geen aandacht geschonken aan de enorme betekenis van de televisie industrie, aan de invloed, die de tele visie kan hebben op het o -derwijs en de volksopvoeding, aan de suggestie, die ook door dit middel door demago gen op de massa kan worden uitge oefend; men heeft niet opgemerkt, „dat de uitwerking op de toeschouwers ver moedelijk groter zal zijn dan die van de radio op de luisteraar" aidus mijn encyclopaedie, „in de eerste plaats, om dat visuele indrukken sterker zijn dan auditieve en voorts, omdat het volgen van een televisie-uitzending de volle aandacht van de toeschouwer vraagt en niet, zoals bij het bemis'e en van muziekuitzending met lichte werk zaamheden ingestudeerd kan wor den". Interessant is de mededeling over de sterkere binding aan huis: opinie-onderzoek in 1948 in Amerika toonde aan, dat op dat tijdstip televisie het bioscoopbezoek reeds opvallend beperkte (20 pet vermindering) en in het algemeen er toe leidde, dat minder ontspanning buitenshuis in de avond uren gezocht werd (29 pet. minder be zoek aan café's, restaurants dansge legenheden, nachtclubs, avondpartijen); er werd minder naar radio-uitzendingen geluisterd (68 pet. minder in de avond uren en 26 pet minder in de dag-uren) en er werd minder tijd aan lezen be steed (18 pet. vermindering)". Weet je dat in New York alle scholen worden voorzien van televis.eap paraten en sedert 1949 speciale programma's voor scholieren worden uitgezonden in samenwerking met onderwijsautoritei- ten? Dat het mogelijk was. de ontplof fing van de atoombomr-pn or het tele visiescherm te volgen? Dat een gevaar lijke operatie in het Academisch Zie kenhuis te Leiden in 1949 door hoog leraren en studenten per televisie kon worden aanschouwd? Dat de radio de muziekbeoefening niet heeft benadeeld, maar bevorderd en dus ook de televi sie de belangstelling voor het toneel kan verhogen? En zo is er meer, waar uit blijkt dat we ons hier gewaagd heb ben aan „een groot probleem", dat voor de toekomst van de mensheid van enorme betekenis is. En nu geven we Jacob Balder zijn zin. ling de lucht vervulde. Het bovensta stuk van de regenpijp had namelijk con tact gemaakt met één der draden van de alarm-installatie en dat was de oor- zgk van het sirene-gehuil. „Vooruit we moeten zorgen, dat we hier vandaan komen, vóórdat de professor ons ont- dekt", schreeuwde Kareltje, terwijl hij angstig om zich heen keek. „Ik kan niet", kreunde Billie weer. Ik heb mijn voet verstuikt, geloof ik. „Hoor c-ens Billie, als je niet voortmaakt, dan ga ik alleen", riep de bange Karei. „Ik ben niet van plan mij gevangen te laten ne men". En zonder verder op Billie,te wachten, rende hij naar het hek en wip te er met één sprong overheen. (Advertentie. Ing. Med.) Tegeneis Belgische slaat tegen Van Beuningen £)E ACHTSTE kamer van de civiele rechtbank te Brussel heeft gisteren besloten het proces Van Beuningen - prof. dr Coremans uit te stellen en te behandelen op 20, 21 en 27 Mei. Als motivering voor dit uitstel werd door de rechter opgegeven, dat hijzelf en de advocaten van prof. Coremans nog niet het dossier van de heer Van Beuningen hebben ontvangen. Prof. dr Coremans vertrekt 25 Februari naar de Ver. Sta ten, waar hij gedurende twee maanden te New York lezingen zal houden. In tegenstelling tot hetgeen aanvan kelijk verluidde, zullen tijdens het pro ces in Mei toch enkele getuigen wor den gehoord. Prof. Coremans is, indien de rechter hierom mocht verzoeken, bereid het door hem in 1949 te Nice ge vonden „Laatste Avondmaal" ter be schikking te stellen om dit te laten vergelijken met het „Laatste Avond maal", dat in bezit is van de heer Van Beuningen. Voorwaarde hiertoe is ech ter. dat het doek van de heer Van Beu ningen in de staat wordt teruggebracht, waarin dit verkeerde tijdens het pro ces-Van Meegeren. Hiervoor zouden dan alle vernissen en overschilderingen van het doek verwijderd moeten worden, die hierop door de Belgische restaura teur Jean Decoen werden aangebracht. als Uw stofwisseling in orde isf Niets beter dan (Advertentie lng Med.» jyjOETEN WE ONS VERHEUGEN over de voortschrijding van de techniek,, die ons leven gemakki lijkcr maar ook gevaarlijker maakt (verkeersongevallen, de dreiging der atoomwapens) of moeten we er ons tegen verzetten? Antwoorden met opgave van leeftijd en sexe uiterlijk Maandag zenden aan D. L. Daalder, Komlaan, Bergen (N.-H.). door Mary Burchell 22) „Nou neen, natuurlijk niet", gaf ze lachend toe, want wanneer hij het zo voorstelde, was het vooruitzicht toch wel aantrekkelijk. En tot op zekere hoogte zouden ze ook het feit vieren dat hun huwelijk weer tot de mogelijkhe den behoorde. Misschien was het niet zo erg om dat feestelijk te vieren „Maar laten we het dan niet te duur maken. Richard", smeekte ze. „Ik be doel echt niet duur. Jti en ik kun nen best op een eenvoudige manier plezier hebben nu er al zoveel is om ons gelukkig te maken". „Goed". Hii gaf dadelijk en met zo veel vlotheid toe. dat ze zich afvroeg hoe ze zich een paar ogenblikken ge leden nog zo zenuwachtig had kunnen maken. Het was een zenuwslopende en ver moeiende dag geweest. Geen wonder dat ze moe en zenuwachtig en gauw ont daan was. Morgen zou alles weer in orde zijn. En de dag daarop wanneer ze op voorstel van Richard hun feestvie ring zouden hebben, omdat hii morgen laat op kantoor moest werken zou ze net zo vrolijk en onbezorgd kunnen zijn als hij en misschien zelfs een beetje verkwistend. „Ik moet gaan, liefste, hoewel ik ge woon niet weet hoe ik me van je moet losscheuren", sprak Richard. „Maar om je de waarheid te zeggen deed ik de vorige nacht bijna geen oog dicht en jij ziet er ook niet naar uit of je veel nachtrust hebt gehad". „Nee, ik was ook ontzettend onrustig en zenuwachtig", gaf Hope met een verdrietig lachje toe. „Lieveling", Richard was opeens ern stig „je moet niet denken dat ik, omdat ik grapjes maak en luchthartig over feestjes praat en zo, niet besef wat je voor me hebt gedaan". Hij stond op en stak zijn arm naar haar uit; hij trok haar naar zich toe en keek vol liefde op haar neer. „Ik behoor tot die idioten, die de meeste grapjes maken wanneer ze het diepst voelen". „O, dat weet ik, dat weet ik, lie verd!" Verdwenen waren al haar grie ven, omdat hij zo luchthartig over die gevangenispoorten had gesproken. „Het is niets, Richard, ik ben bang dat ik de dingen wel eens wat al te serieus neem". „Ditmaal had je daar alle reden toe' zei hij met een triest lachje. „Ik besef volkomen dat jij de kastanjes uit het vuur hebt moeten halen. Je zag gewel dig tegen dat onderhoud met Tamber- ley op, is het niet?" „Nou ja Zelfs dat scheen minder erg nu ze er met voldoening op kon terugzien. „Ik weet het best". Hij wilde niet, dat ze het kleineerde. „Je bent eenvou dig geweldig geweest, lieveling, ik zal het nooit vergeten". Hope kuste hem gelukkig ten af scheid. Vier en twintig uur geleden zou ze niet hebben kunnen denken dat ze ooit nog weer zo gelukkig zou kunnen zijn. Het was alsof ze herstellende was van een zware ziekte. Vrolijk in zichzelf neuriënd maakte Hope aanstalten om naar bed te gaan Maar, hoe vermoeid ze ook eerder op de avond was geweest, ze lag geruime tijd wakker en overdacht de verande ringen die er in hoop en verwachtingen hadden plaats gehad. Zij had dus gelijk gehad en die cynische Errol Tam'uerley ongelijk. Zij had het risico aanvaard en als resul taat was haar geluk nu verzekerd. Wanneer ze hun feestje Woensdag avond vierden, zouden Richard en zij eindelijk de definitieve plannen voor hun huwelijk kunnen bespreken. Ze hadden het feit onder ogen gezien dat ze het niet breed zouden hebben" en nu Plotseling doemde er temidden van haar aangename overdenkingen een hard, niet te loochenen leit p. Richard had hoe ge ïaamd niets ovei hun huwelijk gezegd Zij had enige toespelingen gemaakt op de noodzake lijkheid in den vervolge zuiniger te zijn, maar hii had dat glimlachend ter zijde geschoven en er niet eens over willen praten. Het was natuurlijk belachelijk om zich daar zorgen over te gaan maken, ze hadden immers zoveel andere din gen te bespreken gehad. Alles op zijn tijd lang vóórdat Errol Tamberley's week om was. Maar ze wilde wel o hoe vurig wenste ze dat! dat ze het onderwerp van hun huwelijk meer de finitief ter sprake had gebracht. Ze zag echter geen geschikt ogen blik waarop ze dat had kunnen doen Telkens als ze er over had willen be ginnen was hij dat wil zeggen was het gesprek er weer van afge dwaald. Tot haar verwondering en verdriet merkte Hope, dat haar hart onaangenaam snel klopte, precies zoals toen ze zo bang was geweest om bij Errol Tamberley binnen te gaan. „Ik wil niet zo idioot doen", sprak ze boos bij zichzelf. „Het is walgelijk en onwaardig om die twjifelgevoelens al les te laten bederven. Op deze manier worden huwelijken ook bedorven. Ik weet dat alles in orde is. Niemand die heeft kunnen zien hoe lief en hartelijk hii vanavond was. zou durven beweren dat hij minder van me hield dan vroe ger". Maar hii had niets over hun hu welijk gezegd. Niets. HOOFDSTUK V. Toen het morgenlicht kwam. schenen Hopes angsten van de vorige avond haar onlogisch en ongegrond, eenvoudig geboren uit moeheid en overspannen zenuwen. (Wordt vervolpd* ZO GOED IIIMT VEI POM VRAAG DE JUISTE S00R1 (Advertentie, lng. Med., Dit zou volgens prof. Coremans in eeil uur tijds kunnen gebeuren. Naar te Brussel wordt vernomen, heeft de Belgische staat, die op initia tief van de minister van Onderwijs tussenbeide is gekomen in het proces, door zich aan de zijde te scharen van prof. Coremans, een tegeneis ingediend tot betaling door de Nederlander Van Beuningen van een schadevergoeding ten bedrage van een millioen Belgische francs. SYMPHONIE PATHETIQUE, van Tsjaikofsky, de bekendste en beroemdste van de negen symphonieën van deze meester. Zij is gebouwd op een zeer on heilspellende melodie, die het gehele werk door steeds weer terug komt en als het ware een dreigend leed symboliseert. Pas tegen het slot verandert zij van karakter; dan klinkt zij als een triomfzang: de' dreiging is over wonnen (Vrijdag 9.35 'over Hil versum II, 298 m). en naar KAMERMUZIEKWER KEN MET HARP, in welke reeks concerten thans twee werkjes van moderne Franse componisten te beluisteren zijn: een kwintet van Caplet en een serenade van Roussel. (Vrijdag 21.30 over Hil versum II, 298 m). VRIJDAG 23 JANUARI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO. 16 00 VARA, 19.30 VPRO, 21.00 VARA, 22.40 VPRO. 23.00—24 00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.13 Gram.muziek. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8 50 Voor de huisvrouw. 9.05 Gram.muziek, 9 35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters, 10.00 „Kinderen en Mensen", causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Gram.muziek. 10 30 Schoolradio. 10.50 Orgel en zang. 11.25 Radiofeuilleton. 11.45 Vocaal Dub- belkwartet. 12.00 Metropole-Orkest. 12 30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Sport en prognose. 12.43 Rallye van Monte Carlo. 12.53 Gram muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram.muziek. 13 20 Gevarieerde muziek. 13.50 Gram.muziek. 14.00 Voor de huisvrouw. 14.20 Orgelcon cert. 14 40 Voordracht en muziek. 15.00 Piano-recital. 15.30 Lichte muziek. 16 00 Gram.muziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Meisjeskoor. 17.20 Muzikale causerie. 18 00 Nieuws. 18.15 Felicitaties. 18.45 „Achter de horizon", hoorspel. 19.00 Koorzang, 19.15 Orgelspel. 19.30 „Vreugde en ver driet", causerie. 19.50 Berichten. 20.00 Nieuws. 20.05 „Het geheim", causerie. 20.15 Protestantse kerkliederen. 20.30 Europa één", causerie. 20.40 „Aanpas sing", causerie. 21.00 Metropole-Orkest en solisten. 21.30 „Sliedrecht, het dorp der pletters", klankbeeld. 21.55 Gram.muziek, 22.05 Buitenlands weekoverzicht. 22.20 Lichte muziek. 22.40 „Vandaag", cause rie. 22.45 Avondwijding. 23.00 Nieuws. 23.15 „In huwelijk en gezin". 23.30—24.00 Piano-recital. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.platen, 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gram. muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8 00 Nieuws en weerberichten. 8 18 Gewijde muziek. 8 45 Gram.muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Ra- aio Philharmonisch Orkest. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Pianorecital. 1130 Gram. muziek. 12 30 Land- en Tuinbouwmede- oclingen. 12.33 Gevarieerde muziek. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13 15 Surinaamse volksmuziek. 13.45 Gram muziek. 14 00 Schoolradio. 14 30 Viool en piano. 14.55 Gram.muziek. 15.15 Boekbespreking. 15.35 Gram muziek. 16 00 „Het snoeien van tuinheesters", causerie. 1015 Sopraan en piano. 16.30 Gram.muziek. 17.10 Geva rieerde muziek. 17.30 Militaire causerie. 17.40 Gram.muziek. 17 45 Fries program ma. 18 00 Gram.muziek 18 10 Salonorkest, '8 40 Hu'smuziek. 19.00 Nieuws en weer berichten. 19.10 Regeringsuitzending: .Verklaring en toelichting". 19 30 Gram. muziek. 20 00 Radinkrant. 20.20 Geva rieerde muziek. 20.50 „Je leert het met vallen en opstaan", klankbeeld 21 20 Gram muziek 21.30 Kamermuziek. 22 00 Vocaal-Ensemble. 22 25 Kunstrubriek. 22.45 Avondoverdenking 23.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 23 15 Evangelisatie-uit zending. 23 3024 00 •'ïramofconmiiziek. Televisie. AVRO. 20 15—21.45: „En gelen zonder vleugels", toneelspel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 7