lies Naar hei nemae Meer van Afrika Amerikaans bolwerk tegen de Sovjet-Unie Plaats van huivering in de Lebombo-bergen ver van de wegen der mensen u Hei begot n met een luxe hotel een op irein die wielen is D R' Formidabel netwerk van bases in het Middellandse Zeegebied Stali in en Allah WELK RAS? AANBESTEDING MIDDELBEEK „Deur ons ver verlaten vlaktes" A AT KAPTEIN, onze corres pondent in Zuid-Afrika, maakte een reis van drie weken naar het Heilige Meer van Afrika in het uiterste Noordelijke puntje van die oü Transvaal, hemelsbreed 1800 kilometer van Kaapstad verwijderd. In een serie repor tages, waarvan wij op deze pagina de eerste publiceren, zal hij U vertellen van zijn beleve nissen aan de boorden van het mysterieuze meer en van zijn in drukken tijdens een reis, welke hij betitelde als een van de schoonste tochten, welke hij ooit heeft gemaakt. Noord-Afrika's bevrijdingscomiié zetelt in Cairo r\E POLITIEKE ONRUST in Tunesië en Marokko, die nog steeds voort- duurt, staat niet op zichzelf. Ze is een onderdeel van het réveil in de Ara Dl Ter overdenking 7ATFRDAG SI .TA"NTTART IftKS den, langs er> ever jronden, soms plotse- rkomelijke steen- en leklimmers met een ning rich een weg te hijnt, maar toch nog heeft betreden. F tot het besef komt it rijn tereikt, op het I het geval. Hier be- ig een unieke positie, loorrettingsvermogen zegt men dan ook Burgemeester en Wet houders van Ursem zullen op Zaterdag 14 Februari 1953 om 11 uur in het Ge meentehuis te Ursem in het openbaar aanbesteden: het bouwen van 2 dubbele arbeiders woningen te URSEM. Bestek en tekening zo lang de voorraad strekt verkrijgbaar tegen betaling van 10.- (restitutie 5.- op de dag der besteding) bij de Gemeente-Opzichter W. MOEJES, Friese lie weg 54, Alkmaar. Die heeft ge/eerd bij AUTORIJSCHOOL Frieseweg 7 - Alkmaar TELEFOON 4287 Ook voor VERHUUR van luxe auto's zonder chauffeur is dit UW ADRES. Te koop aangeb. Handbrei machine Trico-Fix 4000 ste ken per min. 1 ons wol in 8 min. De eerste en enige eenvoudige, solide, be trouwbare breimachine met volledige patronen- en klan tendienst, ook nè. de leve ring. Geschikt voor de huisvrouw, thuisbreisters, wolzaken enz. Overal dames agentessen gevraagd. Firma Helmus, Utrecht, Am- sterd.straatweg 176/178. Tel. 24228. Oo' c voor kou- ienladderophaalmachines. (Van onze correspondent in Kaapstad) rr HET UITERSTE NOORDEN van Transvaal, in het woeste gebied der Lobombo bergen, ligt een meer Het ligt hoog in de bergen, ver van de wegen der mensen en het is een plaats van stille huivering voor de Bantee's, die het heiligHebben verklaard. Eeuw na eeuw stroomt het regen water van de omringende bergen er heen en hoewel het meer géén rivier heeft, waarlangs het zjjn watermassa's kan afvoeren, blijft zijn waterpeil altijd constant. Waar blijft al dat water? De geologen hebben de verklaring gevonden: het stroomt diep onder de rotsen, de heuvels en de bergen voort, naar een onbekend doel, ergens in de wijdheid van het Afrikaanse continent. AAR de primitieve Bantoe's hebben een andere verklaring: de Grote Slang der Vruchtbaarheid woont in het meer; hij zuipt het water op en spuit het naar de hemelen, waar het bewaard wordt. Soms als de geesten een beste bui hebben, zetten ze de noorten open. Dan re gent het en dan groenen de velden en rijpen de halmen en wordt het vee vet. Wie zou niet huiveren van diep ontzag, als hij Vrouwenzielen in witte vogels de berghellingen afdaalt, die naar het stille, heili ge meer voeren? Er zijn altoos witte 'watervogels op het rim pelend vlak an ook die vogels zijn heilig. Men mag ze niet jagen, men mag ze niet verschrik ken. Want zij zijn de zie len der vermoorde vrou wen van de Voortrek kers, de zielen van de dochters der Boeren-pio- niers, die vielen onder de regen van assegaaien, die de voorvaders der Bantoe's slingerden naar de lagers der witmensen. VAN KAAPSTAD in het Zuiden tot het heilige meer in het Noorden is het, hemelsbreed ge meten, ongeveer achttienhonderd kilo meter. En op die weg liggen niet al leen de verlaten vlakten van de dorre Karoo en van het brandend-warme „Lageveld", maar ook tal van berg reeksen, wier rotsige kruinen zich in de wolken boren en wier dalen nog vijfhonderdmaal dunner bevolkt zijn dan de dunstbevolkte plekken van Europa. Ik heb, in een reis die weken duur de, de verre pelgrimstocht gemaakt, deels per trein, deels per auto en daar, waar geen wiel meer komen kon, te voet. Toen ik op het station van Kaap stad afscheid nam van mijn vrienden tikten ze, meewarig doch vol troost, tegen hun voorhoofd en ze waarschuw den me tegen malaria en zwartwater- koorts, tegen olifanten en tegen de geheimzinnige ziekte van het Doden- dal. Maar ik ben, gezond en gebruind, heelhuids teruggekeerd. En ik heb een reis gemaakt, die zal blijven behoren tot de prachtigste herinneringen uit tnijn leven. De blauwe trein VAN KAAPSTAD brengt de blau we trein u in 26 uur in Pretoria. Het luxueuze comfort, dat de Unie-spoorwegen de reiziger op deze trein bieden, wordt in Europa niet ge- evenaard en in Amerika niet over troffen. Men geeft u een coupé, die binnen kleine afmetingen alles biedt, wat ge verwachten kunt van een ka- hifat"1 een eerste kIasse hotel. Men biedt u, voor een rijksdaalder, al spoe- "a he' vertrek uit Kaapstad, een ub L„aan'-- ,le se kunt samenstellen ut een spijskaart met zeven gangen. v°?r Vler gulden eet ge 's avonds een diner met negen gangen (kreeft, ïw, en slf'aar. inbegrepen) dat, naar Europese begrippen, minstens drie tientjes zou moeten kosten. In smette- uniformen geklede kellners en ,'ezen u de wensen van het gezicht, zij stoppen u een kussen in de rug en zij wekken u 's morgens uit uw verende bed met een kop thee. Kortom in deze air-conditioned trein maakt men het u binnen een paar uur voel- Daar-duidelijk, dat ge met vacantie ziit en dat het leven goed is! Langzaam trekt de trein, die thans zowel vóór als achter een zware loco motief heeft, het bergmassief binnen. We kronkelen langs ravijnen, we slin geren langs rotsige plekken, we rijden over heldere beekjes. De lucht wordt ijl, het geluid van de locomotieven wordt zachter en zachter. Met een slakkengang van vijf kilometer per uur trekken we door een landschap, dat afwisselend zó woest en zó lieflijk is, dat men tevergeefs zoekt naar woorden die het zullen beschrijven. Het is, alsof wij zweven. Zelfs de thee in mijn kopje staat roerloos stil. En overal zijn de dennen en de vreem de cactussen in de rotsen en overal bloeien de bloemen, rood, paars, wit en blauw. LANGZAAM komt de avond na der. We zijn 2500 meter boven de zeespiegel en we rijden de wijde, wijde stilte van de Karoo bin nen. Hier is het wel één der droogste gebieden van de Unie van Zuid-Afri- ka, hier groeien over een oppervlakte die vele malen groter is dan Neder land, slechts kleine struikjes, die het voedsel vormen van de millioenen schapen, die er grazen. Iedere boeren plaats is hier zo groot als een provin cie. Men rijdt mijlen en mijlen in de schemer zonder enig menselijk of dierlijk leven te zien. De mierenhopen, die vrijwel zonder uitzondering om streeks een meter hoog zijn, geven de vlakte het aanzien van een maanland schap uit de Franse editie van Jules Vernes beroemde fantasie. Maar plot seling honderd kilometer van de dichtstbijzijnde boerderij zie ik een schippershondje draven met de tong uit z'n bek. En ik zie nog juist hoe hij, ernstig en nadenkend, stopt bij een eenzame, hoge zonnebloem. Een zonne bloem en een schippershond ln een land zonder bomen! Nouja, wat wil men? Ik sluit de luiken, zet mijn schoenen op de gang en laat mij in slaap wie gen op het monotoon geruis van de wielen. De vale rivier ES MORGENS om kwart over zeven, juist als ik me sta te scheren boven de wasbak [met koud en warm water), denderen we over de brug, die de oevers van de Vaalrivier verbindt. Diep beneden me kolkt het water langs de enorme rotsblokken en ineens besef ik, waarom de Voor trekkers deze stroom de Vaalrivier hebben genoemd. Het water, dat zich naar de Oceaan haast, is vaal van kleur, min of meer als een kop zéér slappe chocolademelk. Langs de grens van de Oranje-Vrij staat kruipen we naar het Noord oosten, over grond, die gedrenkt is met bloed van Boer en Brit en Bantoe. Iedere vierkante meter is hier histori sche bodem. Het land is zo vlak en ruim, dat men onwillekeurig het gevoel krijgt te rij den door tienduizend aan elkaar ge plakte Noordoostpolders. Hier en daar ziet men schapen, nergens ziet men mensen. Hier heersen slechts de wijd heid en de stilte. Ik zie een paar val ken en een vogel, die fèlrode vleugels heeft en een zwarte staart. En plotse ling schieten er tien of twaalf wezels, de staarten angstig omhoog geheven, het veld in. Ergens stuurt een kaffer een ploeg door het land. En die ploeg wordt ge trokken door veertien ossen. Veertien ossen en een zwarte man en dan weer veertig kilometer oneindigheid. Vier-en-twintig uren na mijn vertrek uit Kaapstad zie ik in de verte de mijnhopen van Johannesburg de Goudene Stad schitteren in de zon. En twee uur later stap ik uit het sta- FFF Nummer een van een serie! tion van Pretoria en neem mijn hoed af voor het standbeeld van Paul Kru- ger. Hij staat daar, met zijn hoge hoed en zijn geklede jas, omgeven door ste nen Boerengeneraals. Hij staat daar in het hart van „die ou Transvaal, daar waar my Sarie woon Een der ravijnen van de Hexrivierpas, die de Blauwe Trein passeert op de route KaapstadPretoria. Prachtig land l EEDS na een paar uur begint de trein te klimmen tegen de hellingen der eerste bergreek- Wir'on t'i w«"mgton staat goudgeel de nn deJ bergen te rijpen in zon en' n6 heuvels spelen de van ïïeW w°lken een wonderlijk spel ken m en schaduw, er zijn plek teen in het panorama, die alle kleuren tonen van rood tot blauw en van grijs tot paars. We rijden Tanas tnt °k^ande-n-en passeren van tijd tot tijd kleine riviertjes, vol helderwit te keien. Hier en daar is het uitzicht over de valleien groots en w^d de witte boerderijen, die eenzaam in de stille ruimte liggen, zijn overal om- zoomd met het felle rood der kaffer bomen en het brandende paars der jacaranda's. Op een hangbrug staan kleurlingmeisjes, zó gracieus, dat zij zouden kunnen dienen als model voor een Afrikaanse Venus. Zij wuiven naar de trein en lachen hun witte tanden bloot. Hexrivier-pas LAAT in de middag nadert ons rijdende luxe hotel de Hex-rivier- pas. We stoppen in Wolseley, Vlak voor het roodgeschilderde café van de heer Izaak Katzenellenbogen dat grenst aan een uit natuursteen op- £e,",k°rkie' En dat kerkie is zó onwerkelijk mooi en lieflijk, als het aneen maar voorkomt in een duurder soort sprookjesboeken. bische wereld. Dat het program van de Neo-Destour in Tunesië veel overeen komst vertoont met dat van de Marokkaanse Istiqlal is geen toeval. Beide nationalistische groepen worden centraal geleid door het zogenaamde Maghred- bureau in Cairo, dat het Noordafrikaanse bevrijdingscomité bevat, met de oude Rif-veteraan, Abd el Krim, aan de spits. Van de hoofdstad van Egypte uit wordt de anti-Franse campagne voor rekening van genoemde partijen met onverminderde scherpte voortgezet. Deze actie is uiteraard ook anti-Westers, ofschoon niet bepaald anti-Amerikaans. De Yankees zijn in deze oorden, met alle respect gezegd, onder en boven de wet. Zij worden niet beschouwd als medeplichtig aan de zogenaamde koloniale verhoudingen, die sedert jaar en dag in de protektoraten hebben geheerst. Deze opvatting berust niet alleen op het feit, dat de VS. eens een vrijheidsoorlog en een democratische president hebben gekend. En wat Nederland betreft? Wij hebben hier wat goodwill gekregen vanwege onze recente transacties met Soekarno c.s. Zelfs de rond reizende reporter, die dit schrijft, noteerde dankbetuigingen en waarderende woorden ten bate van het Koninkrijk der Nederlanden. Habib Bourguiba en Allal el Fassi zijn in elk geval tevreden over ons, en velen met hen daar ginds. ALS DE COMMUNISTEN enkele tientallen sheiks, met groene tur bans op en de Koran in de hand, naar Tunesië zouden zenden, volgt de grote, ongeletterde massa hen op de voet. Misschien is dit enigszins over dreven voorgesteld, maar er schuilt een kern van waarheid in. Worden de tegenstellingen hier op de spits gedre ven, dan ontstaat het gevaar, dat Mos kou er de vruchten van plukt. Het is opgevallen, dat de communistische ac tiviteit in Noord-Afrika sterk is toege nomen. In fraai klinkende leuzen werpt Moskou zich op als „de bevrijder van het Afrikaanse ras, dat thans nog onder het Westerse corruptieve koloniale sy steem zucht". Het centrum van de com munistische propaganda is de overbe zette Sowjetrussische legatie, in Addis Aoeba. De rode tactiek, speciaal uitge werkt voor het zwarte werelddeel, is net nationalisme aan te wakkeren en de rassenhaat te stimuleren. Op alle mogelijke manieren tracht Moskou ziin invloed en prestige in de Arabische wereld te versterken. Het analfabetis me is echter een grote handicap voor de verspreiding van het uiteindelijke politieke beginsel, dat niet alleen Mo- hamrnei. maar ook Stalin Allah's pro leet kan zijn. Meer succes hebben de communistische cellen in de door de ABD EL KRIM slimme vos. Fransen geciviliseerde gebieden, niet op de laatste plaats, omdat die cellen hoofdzakelijk van Frans mensenmate riaal zijn gevormd. Ze bevinden zich veelal in het Franse bestuursapparaat, onder de gendarmen en de kolonisten. Volgens betrouwbare inlichtingen zou den niet minder dan 9000 van de 15000 gendarmen, die in Marokko zijn ge plaatst, lid zijn van de onder commu nistische invloed staande vakvereni ging, de CGT. Een en ander is niet aan de aandacht van de Amerikanen ontgaan. Het is bekend, dat van Amerikaanse zijde sterke druk werd uitgeoefend op Pa rijs om de communistische bedrijvig heid in Noord-Afrika de kop in te druk ken. en wel aan de hand van gedocu menteerde rapporten van de Ameri kaanse veiligheidsdienst. Het commu nistische ondermijningswerk kunnen de Amerikanen, die al jaren bezig zjjn om zich in Noord-Afrika militair schrap te zetten, slecht gebruiken. Ze zjjn niet gesteld op de communistische aroma, die van de Franse administratie uit gaat, vooral niet omdat ze in de hier heersende atmosfeer, die toch al troebel is, een gigantisch „vliegdek" bouwen. Xo-t in Het halt IN SNEL AMERIKAANS tempo wordt in het Middellandse Zee-gebied een formidabel netwerk van vloot- en luchtbases aangelegd. Het betreft hier een der sterkste en effectiefste bolwer ken tegen een eventuele aggressie van Sowj et-Rusland en zijn satellieten. Het Zuidelijke basisgebied is enorm uitge strekt en het ligt nogal ver van de „Shape-stad", zodat de militaire be drijvigheid, die er heerst, grotendeels aan de Internationale belangstelling voorbijgaat. Het lijdt geen twijfel, of Moskou slaat de Westerse krachts inspanning in en rondom de oude wereldzee met bezorgdheid gade. Vol gens militaire waarnemers is de „druk" op Scandinavië merkbaar verminderd, sedert Griekenland en Turkije de Zui delijke flank van het Oostelijke blok zijn „binnengedrongen", met op de achtergrond een groot aantal Westerse bases, waarin milliarden dollars wor den gestoken. De verdedigingswerken der grote NAVO-machten worden steeds verder naar het Oosten uitgebouwd. De Amerikaanse luchtmacht moet reeds' in staat worden geacht om elk gewenst doel in het hart van de Sowjet-Unie te bereiken. Daarbij is het niet gebleven. Thans beheerst de „United States Strategie Air Command" geheel Noord-Afrika, van Casablanca tot Tripoli. De vlieg velden, die aangelegd zijn, kunnen de eskaders bommenwerpers op betrekke lijk korte afstanden „opvangen". Op ftzHntneniu-eifteM op ÏYlubbo-tLriL'ïace'ó-aan. het ogenblik worden ze gebruikt als rotatie-bases, dat wil zeggen dat ze in vredestijd rondvliegende en oefenende eenheden van de luchtmacht van dienst zijn. Als men weet, dat dagelijks hon derden Amerikaanse legertoestellen het reusachtige verzamelpunt op de Azo ren dat Washington rechtstreeks van president Salazar in pacht heeft ge nomen) passeren, kan men gemakke lijk gissen, wat op de vliegbases in Marokko en verderop te beleven valt. De vijf bases, die in Marokko wor den gebouwd, worden met de aanvoer- havens Casablanca, Safi en Port Lyau- tey door autostrada's en oliepijpleidin gen verbonden. Het modernste mate riaal wordt gebruikt. Het betreft hier een Amerikaans project, ofschoon de Fransen formeel medezeggenschap kre gen. De laatsten mogen het verkeer, de transporten en enkele administratieve formaliteiten regelen, maar voor de rest gaan de Amerikanen volkomen hun eigen gang. Dat ze soms overhoop lig gen met de Franse bestuursambtena ren, beschouwen ze als een onaange name bijkomstigheid, die niet te ver mijden is. Ttokt £y,autey. ïlo-tatCe~&aïed zich sterk op Noord-Afrika. Ge durende en na de oorlog hebben ze de strategische betekenis van dit gebied hoog aangeslagen. Lang vóórdat West- Europa door het rumoer in het Oosten werd wakker geschud, hadden de U.S. hun blauwdrukken van de Noord afrikaanse projecten reeds gereed. TEGELIJK met de aanleg van de luchtbases worden Casablanca en Port Lyautey voor Amerikaanse militaire doeleinden geschikt gemaakt. In de laatste havenstad zijn belangrijke maritieme installaties gebouwd, onder andere een station voor de marine- vliegdienst ter bestrijding van duik boten. De haven fungeert ook als tran sitoplaats en reparatie-inrichting van de Amerikaanse vloot, die in de Mid dellandse Zee opereert. De modernise ring en uitbouw van Port Lyautey houden gelijke tred met die van de Middellandse Zeehavens, waarvan Tou lon de grootste en belangrijkste is. Een dozijn minder grote havens kan voorts nog worden binengelopen, o.a. de Tunesische oorlogshaven Bizerta, die RASSENKWESTIES" zijn aan de or. de van de dag: dat is een triest, maar onloochenbaar feit. Naast de (gelukkig wat verbeterde) positie van de Negers in de Verenigde Staten en de onbeschrijflijke ellende van het Joodse volk onder de nazi-heerschappij zijn het nu de achteruitzetting van da Negers in Zuid-Afrika en de nieuwa terreur tegen de Joden achter het ijze» ren gordijn, die de aandacht trekken. Afgezien van enkele verdwaasde groe pen doen weinig Nederlanders aan deze waarzin mee. maar de onderdrukking en vervolging van bepaalde volken en ras sen elders hebben toch hun sterke weerslag op ons denken en spreken: dat is te merken aan de vele gesprekken over deze zaken, aan de rubrieken voor ingezonden stukken in de bladen, aan de repertoires van onze amateur-toneel verenigingen. Hoe moeten we over dia uitingen van rassendiscriminatie den ken? De enige verantwoorde weg lijkt mij, onze houding te bepalen overeenkomstig wat God wil. God. de Heer der volken zoals wij Hem door de komst van Je zus Christus kennen, maakt geen enkel onderscheid tussen rassen en natiën. Voor elk mens, ongeacht afstamming en huidskleur, is Jezus Christus ter we reld gekomen, gestorven en uit de dood opgestaan, en God wil niet dat er één verloren gaat maar dat allen door het geloof in Christus behouden worden. Uit het oogpunt van rasverschillen zijn wij allen, mensen, wereldbewoners, door God gelijkgeschakeld. Dit bedenkende moeten wij alle rassendiscriminatie brandmerken als misdaad tegen God en de medemens, oftewel als „zonde": on geacht of die discriminatie voortkomt uit hebzucht en angst voor de porte feuille of uit hoogmoed en sadisme, on geacht of zij gericht is tegen de Joden of tegen de „zwartjes" in Amerika (of in „ons Indië"!), ongeacht of zij bedre ven wordt met de cynische goddeloos heid van Hitler of Stalin dan wel met de zogenaamde christelijke argumenten van Malan. Het. még niet, kortweg, om dat voor God alle volken en rassen ge lijk zijn. Alle volken en rassen? Op één na! Er is één volk, dat bij God een streepje voor heeft boven alle andere: dat Hij uitgekozen heeft als ziin volk. Dat is het Joodse (Israëlitische) volk. Dit volk heeft Hij voor zich geheiligd (afgezon derd), om door dit volk ziin plan met de mensheid uit te voeren. Daarom werd dit volk bijzonder door hem .beschermd, waardoor het na alle progroms en cata strophes, die het ondergaan heeft, won. derlijk genoeg nu nog als volk bestaat. Het ontving meer dan alle andere Gods heil en Gods geboden: ook meer dan alle andere zijn oordeel en straf. Het bleek kennelijk niet altijd een gemak kelijk voorrecht. Gods volk te zijn. Het is dit volk dat in Jezus van Nazareth Gods Zoon, de verlosser der mensheid, in zijn midden mocht ontvangen. Waarom koos Hij daarvoor Juist dit volk? Dat weten we niet. Het is waar schijnlijk helemaal niet het volk. dat wij God aanbevolen zouden hebben: het is geen natie van grote macht en rijk dom, het is in sommige opzichten be- naald een lastig en onsympathiek volk. Doch het heeft God behaagd, in een keuze van vrijmacht en liefde nu net dit deel der mensheid voor zich uit ta kiezen, ongeacht de gevoelens van de rest. Dat kan nlet-Joden soms grondig er geren. Waarom moest de redder der wereld nu de Jood Jezus zijn? Ik kan me niet aan de'indruk onttrekken, dat achter alle anti-semitisme en anti zionisme bewust of onbewust een stuk verzet tegen Gods keus en Gods plan steekt. In elke Joden-vervolging zit een stuk rebellie tegen God. de Vader van de Jood Jezus Christus, onze Heer. Maar ieder, die dat „onze Heer" gelovig mpezegt, hoort met vreugde Gods be lofte: „Maar gij, Israël, mijn knecht, Jakob, die Ik uitgekozen heb. nakroost van mijn vriend Abraham, gij. die Ik gegrepen heb van de ein den der aarde en geroepen uit haar uithoeken, tot wie Ik zeide: Gij zijt mijn knecht, Ik heb u uitgekozen en u niet versmaad, vrees niet. want Ik ben met u: zie niet angstig rond. want Ik ben uw God". (Jesaja 41:810) J. IRIK, Twisk van groot strategisch belang is. Ze heeft een baai van ruim tien kilometer in doorsnee, en ze is uitgerust met de modernste installaties, zowel boven als onder de grond. Bij de geallieerde lan ding op Sicilië was Bizerta de belang rijkste springplank. Niet minder dan 6Ó0 schepen en landingsvaartuigen wa ren in de baai samengetrokken. 0,p de ïace&aan LANGS de Noordelijke en Zuidelijke kusten van de Middellandse Zee lopen series luchtbases ongeveer evenwijdig aan elkaar. Noord-Afrika completeert de bases in Frankrijk, Ita lië, Griekenland. Turkije en (straks misschien) Spanje, en zal eventueel de rol van hoofdbasis overnemen. Tussen het „vliegdek" Marokko en het grote Amerikaanse vliegveld Wheelus Field (bij Tripoli) ligt een rij kleinere lucht havens, die mettertijd worden uitge breid. Er zouden plannen bestaan ergens aan de Noordafrikaanse kust een centrale reparatie-werknlaats voor de luchtmacht van de NAVO te bou wen. en tevens een aantal depóts aan te leggen. Ook wordt eraan gedacht een grote olieraffinaderij op te zetten, maar definitieve besluiten daarover schijnen nog niet genomen te zijn. Sedert anderhalf jaar richten de Amerikanen een hypermoderne basis bij Tripoli in. Van de Libyse regering hebben ze de oude race-baan van Mus solini voor de tijd van twintig jaar ge pacht. Wheelus Field is ondertussen een van de grootste transport-bases g» worden. Binnen zes uren kan nu ees eskader vliegtuigen van Marokko op de drie landingsbanen van Tripoli's lufht- basis neerstrijken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5