STORM TROF VELE SCHEPEN OP ZEE Het Britses.s. „Princess Vier schepen op Nederlandse kust gestrand Scheepvaart bij Britse kust in nood Kees Wim KRANIG WERK VAN ONZE REDDINGBOTEN Strandingen en kreten om hulp Van opvarenden 128 omgekomen Duiise lichter met zes runners ten Westen van Texel spoorloos Op drie rijders Alleen 50( een buite Dinsdag verklaring in Tweede Kamer Het Westland kon worden gered Duitser" bij Zandvoort Britse treiler vermist en duikboot gezonken Sneeuwstorm over A'pen MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 zonk op de Ierse Zee Noordwester storm luwt De oorzaak van de ramp De zware N.W. storm met ooit langs ons kustgebied windsnel heden van 120 tot 130 km per uur, begon gisteren in de loop van de dag langzaam van volle storm tot stormachtig af te nemen. De zwaarste windstoot werd Zondag nacht op het vliegveld Leeuwar den gemeten en bedroeg 144 km per uur. De zware storm van 1 Maart 1949 bracht aan grootste windsnelheid 140 km te IJmui- den. De luchtdruk stijgt regel matig en de windsnelheid zal ook vandaag nog verder afnemen, al zal het weer nog koud, guur en buiig blijven. De oorzaak van de stormramp moet niet alleen worden toege schreven aan de zware N.W. storm, want deze zou geen abnormale schade veroorzaakt hebben, wan neer zij niet juist was samenge vallen met een springvloed. Een springvloed komt voor even na volle en even na nieuwe maan. Vrijdagnacht was er volle maan, zodat de zware storm samenviel met deze springvloed, waarbij het water al een belangrijk ho gere stand heeft dan bij een ge wone vloed. Was de storm dan ook enkele dagen vroeger of later voorgekomen, dan zouden zeker geen grote overstromingen zijn voorgekomen, want de storm is ook hier langs onze Noordzeekust wel eens zwaarder geweest. jQE ENORME STORM, die in de loop van Zaterdag: kwam opzetten en een groot deel van Noord-West Europa trof, heeft op zee tal van schepen over vallen. Velen kwamen in ernstige moeilijkheden, andere liepen ook voor de Nederlandse kust aan de grond terwijl zich op de Ierse zee een ernstige ramp voltrok. Na een urenlange worsteling m-et huizenhoog opgezweepte golven ging daar het Britse stoomschip „Princess Victoria" ten onder. Van de honderd twee en zeventig opvarenden (bemanning en passagiers) zyn er honderd acht en twintig omgekomen. Onder de slachtoffers bevinden zich vrouwen en kinde ren. De geredden zijn alle mannen. Ook de kapitein van het schip, James I erguson, die tot het laatste ogenblik met de dood voor ogen poogde de wan hopige opvarenden op te beuren en een toonbeeld van kalmte bleef, ging met Princess Victoria" ten onder. de Moedige kapitein bleet kalm tot de dood DE „PRINCESS VICTORIA", een veerboot van de spoorwegen, was Za terdagmorgen voor de normale dienst uit et-n Schotse haven naar Larne in Ierland vertrokken. Ter hoogte van Zuid-West-Schotland werd het door de storm gegrepen. Spoedig werden nood seinen van het schip opgevangen. Het autodek liep toen al onder water en het schip begon slagzij te maken. Boven dien raakte het kort daarop stuurloos. De Britse torpedojager „Contest", trei- lers, reddingboten en andere schepen snelden het in nood verkerende vaar tuig te hulp, doch de reusachtige gal ven beletten hen de „Princess Victo ria" te naderen. Het was dus niet mo- I)e minister-president, dr. W. Drees, heeft zich bereid verklaard. Dinsdag bij de aanvang van de vergadering der Tweede Kamer, een overzicht te geven van de stand van de nood in de ge- tioffen gebieden, voorzover daarvan dan een overzicht voorhanden is. De leden zuilen daarna de gelegen heid krijgen, vragen te stellen. Aldus een mededeling van de voorzitter der Tweede Kamer, dr. Kortcnhorst. Een verzoek dienaangaande bereikte de heer Kortenhorst gistermorgen van de zijde van mr. Burger, de voorzitter van de Tweede-Kamerfractie van de Partij van de Arbeid. Ook verzocht de heer Burger aan dr. Drees. voor de mi crofoon mededeling te doen van de maatregelen ter beperking van de wa tersnood en tot leniging van deze nood. In Maassluis in de Korte Piersonstraat stortte een huis in dat door het water was ondermijnd. Insulinde" beschadigd in zware zeeert DE REDDINGSBOTEN, gestationneerd langs de Nederlandse kust hebben tijdens dit weekeind bewezen met hun koene bemanningen weer geheel voor hun taait berekend te zijn. Onzegbaar veel werd van manschappen en sche pen geëist en zjj kunnen trots zijn op hun werk. Elders maakten we al mel ding van de werkzaamheden van de Helderse reddingboot „Prins Hendrik" en neem nu eens die van de Pres. Jan Dels uit Hoek van Holland! In de nacht van Zaterdag op Zondag werd hun hulp Ingeroepen voor de sleepboot Schelde van Smit en Co. Dit vaartuig verleende hulp aan de .Prinses Beatrix" van de Mij. Zeeland op de Nieuwe Waterweg. Tengevolge van de sterke stroming raakte de Schelde op een strekdam en kwam in ernstig gevaar. De „Leis" schoot te hulp en wist de mannen van de sleepboot, die in een zeer ernstige situatie waren gekomen, over te nemen De Schelde zelf kon naderhand worden Vlot getrokken. Een zwaar karwei kreeg de Pres. Leis Zondag op te knappen. Het ruim zesduizend ton grote Deense s.s. „An- man" van Hamburg onderweg naar Ant werpen met 38 man en 3 vrouwen aan boord, verloor op de Noordzee een an ker en werd stuurloos. Omstreeks vier uur gistermiddag voer de „JanLels" van Hoek van Holland ter assistentie uit. Terwijl de Amnan langs het Noorde lijke hoofd naar het Zuiden afdreef, wist de reddingboot een en twintig man en drie vrouwen van de Deen over te ne men. Toen dit schip juist voor de mond van de Waterweg was, zag de kapitein zijn kans schoon. Hij zette de machines op volle kracht en wist zo veilig de Nieuwe Waterweg binnen te komen. Bij deze redding werd de „Jan Leis" san het roer beschadigd en buiten werking gesteld De reddingsboot van Breskens ging naar Hoek van Hollano om de ,Jan Leis" te vervangen. ZWARE TORN HET Nederlandse kustvaartuig „Franka" van Hamburg naar Duinkerken, ge raakte gistermorgen bij de Terscheliin- gerbank in nood. Op een gegeven mo ment maakte het door het gaan schui ven der lading dertig graden slagzij. De reddingboot „Insulinde" van de KNZHRM uit Oost-HIahorn voer ter assistentie uit. Het begeleidde de coas ter, die langzaam doorvoer, tot de Eems Gistermiddag om vier uur werd de Franka in Delfzijl verwacht. Op de te rugweg kreeg de „Insulinde" in de omgeving van Schiermonnikoog een zware zee. Op een gegeven moment maakte het negentig graden slagzij. De mast lag gelijk met het water. Alles sloeg van dek. Het springnet werd ver nield. De bemanning is behouden, doordat zij zich met riemen aan haar plaatsen had vastgebonden. De "Neeltje Jacoba" voer Zondag middag uit ter assistentie van het drie duizend ton grote Franse s.s. „Cartha ge", dat drie mijl uit de kust ter hoog te van Noordwijk stuurloos ronddreef. Het schip is vannacht bij Scheveningen gestrand. In de haven van IJmuiden is een Poolse trawler in zinkende toestand gelijk met lijnen een verbinding tot stand te brangen. Twee vliegtuigen hiel pen met radioboodschappen bij de red dingspogingen. Intussen werden van het steeds meer in nood verkerende schip reddingboten te water gelaten, waarin zich vrouwen en kinderen bevonden. Doch de meeste sloegen onmiddellijk omMannen sprongen te water en probeerden zich vastklemmend aan wrakhout drijvende te houden. De een na de andere moest echter, verstijfd door de koude zijn stuk hout loslaten en zonk weg. Acht overlevenden werden door de „Contest' opgepikt. De reddingboot van Donagha- dee bracht vijf en dertig overlevenden binnen en enkele lijken. Toen de duisternis was ingevallen, bleven de reddingboten de enorme zeeën trotseren om, met behulp van fakkels, naar overlevenden te zoeken, doch de heldhaftige pogingen leverden ge enresultaat meer op. Het zwaar ge beukte wrak van de „Princess Victoria" is gezonken. Onder de slachtoffers bevinden zich ook majoor John Sinclair, vice-premier en minister van financiën van Noord- Ierland er. Sir Walter Smites, een af gevaardigde van Noord-Ierland in het Britse Lagerhuis. Elders langs de kust is de toestand gistermiddag het meest critiek geweest bij 's Gravenzande. De betrekkelijk smalle kuststrook heeft daar zwaar geleden van de enorme stormkracht Over de gehele lengte zijn de duinen ter plaatse geheel of gedeeltelijk weg gespoeld en men vreesde voor het be houd van de kleine waterkering, die reeds enkele gaten vertoonde. Door het afnemen van de windkracht slaagde men er in de hersteliingswerkzaamheden met succes te volbrengen. Om vijf uur was het gevaar, dat voor het Westland dreigde bezworen. Ook in Katwijk hield de storm danig huis. Het hotel-restaurant „Brittenburg" werd geheel overspoeld en zo goed als weggevaagd. Het zelfde lot onderging het Zonnebad en de politiepost. In Noordwijk aan Zee sloeg het Oraniebad weg. Op Ameland stortte het hotel Stein- voorde in zee. De Amelanders, die alle pogingen in het werk stelden om nog iets van de inboedel te redden kon den niets uitrichten. Behoudens een kleine duindoorbraok bij paal 19 heb ben de dijken op Terschelling het noodweer doorstaan. Aan de haven kant van West-Terschelling liep het Tater in de kelders en op sommige plaatsen kwam het tot veertig centi meter in de kamers. Friesland en Groningen hebben geen ernstige schade opgelopen. In Harlingen werd de Zuidwestelijke stadswijk over stroomd. In diverse woningen kwam het water tot circa een halve meter hoogte. Hoewel de elementen op Schiphol zelf weinig schade hebben aangericht ondervond het luchtverkeer ernstige stagnatie. Verschillende diensten kwa men te vervallen en Zondagmorgen landde alleen het K.L.M.-toestel uit New-York. De O.D .13 op het strand te Katwijk yOOR DE NEDERLANDSE KUST verkeerden tijdens het weekeind zeer veel schepen in nood. Kustwacht en reddingwezen waren van Zaterdagmiddag af zonder ophouden in touw om hulp te bieden. Verschillende schepen zijn ge strand, w.o. een Nederlandse coaster op de kust van Groningen, een Duits schip ten Zuiden van Zandvoort, een Zweed op de Vliehors en een kotter bij Katwijk. Een Duitse lichter sloeg voor Texel los van een sleepboot en is nog spoorloos. Dat er voor de kust geen ernstiger rampen zijn gebeurd, is voor een belang rijk deel te danken aan de door kustwacht en reddingwezen geboden hulp. Vooral het uithoudingsvermogen en het moreel van de bemanning van ver schillende reddingboten werd daarbij op een zware proef gesteld. Al diegenen, die in vele gevallen met Inzet van eigen leven hulp boden, komt zeker een woord van grote dank en diepe waardering toe. De Zweed „Virgo", die op de Vlie hors ten Noorden van Texel strandde, kwam weer vlot. Taterdag verloor een Duitse sleepboot ter hoogte van Texel zijn sleep. Dit was een tanklichter bemand met zes runners. De sleepboot zelf, die ook in nood was, werd later weer be stuurbaar, doch de lichter wordt nog steeds vermist. De reddingboot „Prins Hendrik" uit Den Heider, die op zoek ging naar de vermiste lichter moest na zestien uur strijd met de woeste zee, onverrichterzake terugkeren. De be manning was geheel uitgeput. Het schip, dat door de Duitse sleepboot werd gesleept en los sloeg, is de 1600 ton metende Oder uit Hamburg. De zes runners zijn alle Duitsers. Zaterdag op Zondagnacht deed zich voor de kust van Terheide (Gr.) een scheepsdrama voor, dat gelukkig nog goed is afgelopen. De 175 ton metende coaster „Elisabeth" uit Groningen, met een lading aardappelmeel op weg naar Londen, geraakte in nood. Op het z.g. Oude Slag raakte het kustvaartuig vast en kon door een reddingboot niet worden bereikt. Twee opvarenden van de Elisabeth begaven zich met zwemvesten om te water en wisten de wal te bereiken. Ook wist een derde man later nog aan wal te komen. De schipper, die als vierde, dank zij de hulp van een inwoner van Terheide kon worden gered, was er aanvanke lijk slecht aan toe. Het schip zit vast "P de kust. Zaterdagavond strandde tussen Noordwijk en Katwijk de kotter „Oud dorp 13". Een reddingploeg van de K.N.Z.H.R.M. rukte uit. Eén der man nen wist met behulp van een lijn aan boord van de kotter te komen. Er be vond zich drie man, twee Ouddorpers en een Scheveninger, aan boord. In de loop van de avond zijn ze van boord gegaan. De Duitse kustvaarder „Julius Ruet- gers", geladen met erts en groot 1500 ton, is in de nacht van Zaterdag op Zondag ten Zuiden van Zandvoort op het strand geworpen. De boot ligt on geveer tien meter van de duinen. Het schip is verder niet beschadigd en zal niet gemakkelijk vlot kunnen komen. Er bevond zich 25 man aan boord. Een deel der bemanning is van boord gegaan. Het 7000 ton grote Belgische vracht schip „Luxembourg", dat voor Vlis- singen aan de grond liep, is op eigen kracht vlot gekomen. In Dordrecht bereikte het water op vele plaatsen een angstwekkende hoogte. Links: Met een roeiboot zoeken de bewoners een toevlucht. Rechts: Door de verzakkingen werden op tal van plaatsen deuren en ramen ontzet. De hulp diensten kwamen voor moeilijke situaties te staan. Het Finse schip „Bore 6" liep bij Schouwen aan de grond, doch kwam later op eigen kracht vlot en voer weg in N.O.-richting. Het lichtschip „Goeree" is enkele mijlen afgedrevti Het heeft veel schade, de stuurhut h ingedrukt. Vier schepen, die in de Ketelmtmj sloegen op drift en liepen op de piert] van de Ketel. De Rijnaak „Breitnoin", die hier met de achtersteven op hd droge zat, is er het ergste aan toe dreigt in tweeën te breken. De andeti vaartuigen, de Rijnaak „Luja" en tn« z.g. zelflossingsinstallatieschepen loptj geen gevaar. Er is al sleepboothulp t: er zijn geen persoonlijke ongelukktn In nood verkeerde gisteren ook het Dit, se ss. Industria, het bevond zich i| i in de middag in het zicht van Hoek 14 Holland en vroeg sleepboothulp. Ei zelfde verzoek kwam binnen van ii Nederlandse tanker „Tiba" (7000 tot)* dat zich ten Westen van Breskens 1 vond. Een andere tanker, de Panameti „Barbara Ann" (ruim 8000 ton) vet zocht voor Hoek van Holland sleepboothulp. Het had een ernstig lei opgelopen. Voor de rede van Vlissin. gen vroeg de tanker „Capitaim Paret" om hulp. Ten Noordwesten van Terschelling vroeg het Deense a.a „Anne Torm" om assistentie. Het Ne. derlandse schip „Kota Agoeng" bleef In de nabijheid. Eveneens ten Westen van Terschelling kreeg het Indische liber- tyschip „Jalaketu" moeilijkheden mal de stuurinrichting. Het wordt nu dooi een sleepboot begeleid op weg naai Rotterdam. Door het hoge water en de stormwind werd dit schip op de Rotterdams» kade geworpen. QOK VOOR en ter hoogte van de En- gelse Oostkust zijn op de Noordzee tal van schepen in nood geraakt. Een Britse treiler, waarvan de machine met meer werkte, wordt ter hoogte van de Hebriden vermist. Er waren vijftien Over de Zwitserse Alpen en de Jura hebben gisteren zware sneeuwstormen gewoed met een windkracht van hon derd tot honderdvijftig km. per Boven Bern ontlastte zich Zaterdag avond een hevig onweer, dat evcneenn gepaard gin* met zware sneeuwval* HAMAR, Zondagi met verbeten vastber, haalde Kees Broekma het Europees kampio, welke onder zeer mo waarvoor hij vele jar heden iedere Nederla dit kampioenschap, h harten der Nederlandi dele getornd aan de hoge Noorden heeft Europese titel greep, Geen der sterke Non achter Broekman als landse succes volledig Haugli, maar vóór dt Hongaarse Zweed Kt ploegje uit het land vische schaats-hegemc JI1T EEN LOODGRIJ relden Zaterdagmit onderbroken tempo si de baan van het schi mar, zodat het reeds t sloten moest worden j deze Europese schac pen snelle tijden zou maakt. Het gevolg wa duizend toeschouwers volkten. Zij zullen er van hebben gehad. Al snel gereden, er wer elke meter, om elke f conde. Salonen, een jeugdij uit Helsinki, kraste v het ijs en maakte op snelste tijd, 44.4 sec. Voort was de snelste deze afstand. Met 45.4 re Haugli geen schijn Broekman noteerde i rie tegen Hearn een sec. Hij bleef 0.1 sec. teerde dezelfde tijd i bleef twee volle seco Fin Hodt. Onze 500 m rard Ma-ars» noteerdi de matige t£d van 46 pech alleen over de gaan en tot overmaat hij driemaal over stai enigszins uit zijn conc opvarenaen aan Doora. in aneernes aan de Theems is een duikboot die al' daar in het dok lag gezonken. Ook eti fregat sloeg om. Er is in dit verbad geen melding gemaakt van slachtofl" Op de kust van het eiland Lewis [t briden) strandde het 7131 ton mete* Britse schip „Clan Macquarrie". bemanning, bestaande uit zes en if tig personen, kon met een wipper!'1' stel van boord worden gehaald. Het Duitse s.s. „Harald Ottens" d™ op de Noordzee assistentie. Een Brits vaartuig seinde avond dat het de Harald Otter.s tweemaal toe op sleeptouw had 8e' had, maar dit contact daarna werd verbroken. Het Duitse stoomsc"1" voer nu op eigen kracht weer verft', maar het is een licht schip en moeil'IJ onder controle te houden. Het b?VOIT zich gisteravond laat op negen mijl van het lichtschip Noordhinder. Het Britse lichtschip „Spurn" te Zuidoostelijke richting afgedreven. Men heeft verzocht naar het vaartuig uit zien. Het Panamese schip >.Georjrf dat door zijn steenkoolvoorraad raakte, heeft ook om hulp gevraagd. Het mg op 12 mijl ten Oosten van Edinburgh- jf Het bijna 2000 ton grote Deense ms „Knud" wordt vermist. Het bevond zich Zaterdagmorgen op 14 mijl ten Oosten van Hartlepool. Zestig myJ ten Noordoosten van de Humber kwam de Brit Bestwood in nood. De boot maakt zware slagzij. Ter hoogte van Huil dreef de Zweed „Selene" s'uur" loos rond. Een Britse sleepboot had net op sleeptouw zijnde schip, de Menapir, op zee verloren doch gelukkig later weer kunnen oppikken. DE OOSTENRIJK reed tegen Pajor ee 5000 meter. Met zijn ti werd hij het lichtb; cracks hun schema's 1 In de vierde rit ki en Haugli tegen over tepunt van de eerste kampioen startte zee ?er had 65 sec. genott er, Sverre Haugli k vervolgens had de O 43 en 45 sec. laten Haugli 42, 42, 43 en stelde ,een winst na 21 minder dan 8 sec. 1 Broekman doen? De gen in dit dolzinnig t< natuurlijk op dit ijs rhythme laten geldei schreef, niet te snel t De afstand tussen met een hand los rei als een zwoegend k met het hoofd zwaiaiei elke ronde groter ei schatten wij het vers Ontzag in (Van een speciale JN DE STRIJD on kampioenschap h derlanders definiti gemaakt aan de schappij. Voor het jaar stond op het Hamar geen Noor trede. Voor de eer geschiedenis van was een Nederlan slaagd cle Europes oireren. Het Wilhe een overwinnings baan te Hamar. toeschouwers luistt bied naar onze nc en waarlijk niet Rees Broekman a, uit de strijd was gi is vervuld van o: wondering voor d kende wijze waar Nederlandse ploeg leverd en voor de sen welke daarvai waren. Dit weelc-e een triomftocht vi van de Nederlan geworden. Alleen eindigde geen Ned eerste plaats. Op start den waren t voor cze landgen meter was voor Voort met Broekn de 5000 nam Broe rekening met Var, derde en op de IC overde Broekma plaats en eindigd, lees als tweede.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 4