Een beeld van de grote nood Vliegtuigen droppen medicamenten voedsel en LUCHTVAART IN ACTIE DE REGERING ZAL HULPWERK KRACHTIG AANPAKKEN Water, koude en angst Luchstrijdkrachten volledig ingezet Dr Drees sprak voor de radio Langere werkuren toegestaan Vlucht over eindeloze watervlakten Tonelen rond de Moerdijk Helicoptères en rubberboten helpen redden KON. JACHT „PIET HEIN" NOODHOSPITAALSCHIP rode Nieuwe WATtftweG, 'rlmpsntr \lfwrf. GORIN-" cmem STELLENt ■Dor<fr«ch*1 'BROUWERS" O HAVEN' 'Ovtrf/akA i A WD S-TW i&ZvTvjwrrr "ocftftji iföffiPT'//////, intelooro .WISSENKERKE. QN.Btvtrany '/nieuw vosmecn ^"^ATiSSk fy//jHÏÏL :pkc r^wemelol nge *uj/?i Wolchtrtn Booscndo nieuwoorr Btrt/arn Bergen op Zoon#*' -VltBBlngcn HqNTENISSE GnJtoturd ftbité Dijkdoorbraken ^terneuzen Oost Zeeuwj -SLUISKIL Vlaanderen hulfft PELTI5313A1 TIJDENS EEN GISTERAVOND uitgesproken radio-rede, heeft minister president dr W. Drees uitdrukking gegeven aan de gevoelens van regering en zijn persoon naar aanleiding van de grote ramp die ons land door orkaan en springvloed zo zwaar heeft geteisterd. „Groot", aldus dr Drees, ,psijn helaas de verliezen aan mensenlevens. De volle omvang daarvan is nog niet bekend, maar zeker is dat honderden zijn omgekomen. Daarvan velen bij pogingen om ande ren te redden. Wij herdenken hen met diepe eerbied en onze gevoelens gaan tevens uit naar de nabestaanden van die slachtoffer werden van het watergeweld. Er is veel geleden, ook door die zijn ontsnapt aan de dood in de golven. Het is een beklemmende gedachte hoevelen alles hebben moeten prijsgeven, die. na uren op zolders of zelfs op daken temidden van de woedende storm, tenslotte op het nippertje het vege lijf konden redden. Nog béklémtnender is het feit, dat. anderen nu nog m angstige afwachting uitzien of redding komt opdagen.' Niet alle middelen van de moderne techniek wordt het menselijk mogelijke gedaan om hen cp te sporen, te bereiken en te redden. Wij weten nog niet bij benade ring, hoe groot de schade tenslotte zal blijken te zijn. Maar zeker is zij buitenge woon ernstig. Het gebeurde betekent een zware terugslag in de opgang van ons volk na de oorlog. Een opgang, die zich juist duidelijker begon af te tekenen. Verheugend temidden van deze ellende is de geest waarmee ons volk dit alles tegemoet treedt en de daad werkelijke sympathie, die wii van alle ziiden ook uit de overzeese rijksdelen en uit het buitenland mogen ondervin den. Het ging en gaat er voor het ogen blik in de eerste plaats om mensen in veiligheid te brengen, onderdak en ver der hulp te verschaffen. En daarnaast alle krachten in te spannen waar nog afweer van het water mogelijk is en waar vee en voorraden kunnen worden geborgen. Gemeentelijke-, provinciale- en rijks organen hebben zich daarvoor tenvolle ingezet- Prachtig is daarnaast de geest driftige bereidwilligheid van zeer velen, om zich persoonlijk voor alle arbeid en alle steunverlening beschikbaar te stel len. Prachtig ook de krachtdadige medewerking van vele organisaties. Overstelpend zijn de toezeggingen en aanbiedingen van medewerking die ons toestromen. Er zal in deze gehandeld worden in nauw overleg tussen de regering en het nationale rampenfonds dat de particuliere steun bundelt. Van regeringswege is een interdepar tementale commissie ingesteld, die de werkzaamheden van de verschillende rijksorganen coördineert en het contact met het rampenfonds zal onderhouden. In de Staten Generaal hoop ik morgen (heden) nadere mededelingen te doen over de toestand en over de verdere voornemens ten aanzien van de hulp verlening, de financiering van het her stel en de voor de giften te verlenen belastingfaciliteiten enz. De betrokkenen kunnen rekenen op een krachtige aan pak, waarbij de regering zich gesteund weet door u allpn. Ons volk heeft in de worsteling met het water, dat in menig opzicht onze vriend is, maa1 telkens ook weer een ons bpdreifre"d vijand, voor het ogenblik een ernstige nederlaag geleden- Wij weten echter dat het op den duur in de worsteling tel kens weer de overhand weet te ver krijgen en dat ons land daarbij 's gegroeid en sterker gewoiden. De wapenspreuk van de provincie Zeeland, nu weer één van de ergste noodgebieden. is ..Luctor et Emergo" „Ik worstel en kom boven, boven uit de zee". De mededelingen die ons van elle kanten bereiken, getuigen hoezeer dit woord thans weer de leuze is van heel ons volk. De tijding omtrent het ongeluk dat aan zovele landgenoten overkomen is en dat zijn weerslag heeft op onze algemene toestand heeft bij velen de beste karaktereigenschappen aan d dag doen treden. Er is een vaste wil om gezamenlijk de slachtoffers te helpen om gezamenlijk weer de dijk te sluiten en wat verwoest werd opnieuw te her stellen. Bliive deze wil u allen bezieler als ook verder op uw medewerking en uw offervaardigheid een beroep wordt pn/lotin -1 Ook Sint Philipsland biedt een troosteloze aanblik. Vele huizen zijn volkomen weggespoeld. In vele ge vallen staat nog slechts een deur of een muurtje overeind. Voor de hulpverlening Het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid maakt in verband met de nationale'ramp het volgende bekend: Ingevolge de arbeidswet 1919 is voor arbeiders van zestien jaar en ouder ver gunning verleend om in ondernemin gen, waarin werkzaamheden worden verricht ter voorziening in de behoef ten der getroffen gebieden eventuele steunacties hieronder begrepen lan ger te werken en wel tot het maximum aantal uren, dat krachtens de arbeids wet bij vergunning kan worden toefje"!' staan. Deze algemene vergunning geldt tot en met Zaterdag 14 Februari. Uit alle delen van het land bereiken ons berichten, dat personeel van bedrij ven en fabrieken gaat overwerken voor noodgebieden. Vele directies voegen bij de op deze wijze gevormde bedragen grote sommen gelds, alles ten behoeve van het Nationaal Rampenfonds. (Van onze speciale verslaggever) HET VLIEGVELD VALKENBURG is het ravitailleringscentrum van de geteisterde gebieden. In een der grote vliegtuigloodsen zijn willige1 manschap pen van onze luchtmacht dag en nacht aan het werk om pakketten levensmid delen klaar te maken, die gedropped worden boven volkomen geïsoleerde plaatsen in de overstroomde gewesten van ons land. Grote voorraden brood en hele maaltijden in blik, alsmede blikken drinkwater worden hier verzameld en gebundeld tot pakketten, die gedragen zullen kunnen worden door de veder lichte witzijden parachutes, die wij ons nog zo goed herinneren uit de dagen vóór onze bevrijding. Het is een koortsachtige bedrijvigheid, daar op Valken burg. Want iedereen hoog en laag zou graag nóg meer willen doen, dan met vereende krachten gedaan kan worden. Maar het aantal vliegtuigen, dat ingezet kan worden is maar beperkt, al is het dan ook al het transportmateri aal, waarover de luchtmacht beschikt, en al werden ons bovendien van Engelse en Amerikaanse zijde nog enkele toestellen meer ter beschikking gesteld. (Van een speciale verslag gever). \yAT MOET men grijpen uit dit diep tragisch gebeuren? Men weet het niet, de indrukken zijn veel en vrijwel alle in-droevig. Mag ik enkele beelden in mijn herinnering terugroe pen, dan zie ik ergens bü de Moerdijk een man en een vrouw met twee kinderen, geassisteerd door twee mili tairen, in een boot op het water zwalken. Een paard staat nog net met zijn hoofd boven water van zijn stal naar buitel» te kijken. Een boerenknecht waadt tot zijn borst door het water om de touwen, waarmee het vee in de stal len is vastgebonden, los te snijden. Hij rukt aan de halsters van de dieren, doch onwrikbaar blijven ze staan, onwillig om twintig meter door het water te wa den en de veilige wal te. be reiken. Te Fijnaart wordt een gebroken oude man een Rode Kruispost binnenge bracht en snikkend vertelt hij, hoe zijn vrouw in de nacht van het dak is gegle den en in het kolkende wa ter is verdwenen. Een lid van de gomman do's uit Roosendaal kan de dringende bede van een hoofdingeland niet weer staan en zwemt met een touw om zijn middel naar een honderd meter verder gelegen boerderij, waar de vrouw van de ingeland en diens twee kinderen op de bovenverdieping zijn sa mengedrongen. Hij brengt een verbinding tot stand en weet, behalve dit gezin ook de buren te redden. In een hoog verhitte bunker te Roosendaal staan dampende commando's hun kleren droog te stomen. Zojuist zijn ze doornat uit het wa tergebied teruggekeerd en hun enige wens is, om zo spoedig mogelijk met droge plunje weer terug te keren. Ergens op een droog stuk land staan honderden stuks loeiend vee met volle uiers. Zij zijn voorlopig ge red, maar vele zjjn zwaar ziek en zullen binnenkort aan longontsteking sterven. Ieder roept om boten, maar men ziet er slechts weinig. En een ieder vloekt en klaagt, waarom er nu juist op dit punt geen vaartui gen zijn die de hulpeloze slachtoffers, die daar ginds uit de bovenverdiepingen met handdoeken zwaaien, kunnen redden. En komt er dan eindelijR een boot. dan kan men vrij wel niets tegen de nog steeds hard waaiende wind oproeien en telkens wordt de schuit weer teruggesla gen. De buitenboordmotoren kan men de eerste tientallen meters vaak mei genruken, doordat ze vastslaan in de bodem. Het is telkens weer een demonstratie van uien- s"lijke onmacht tegen de kracht van de elementen, die daar rond de Moerdijk en rond Willemstad nog steeds hoogtij vieren. Stormvlagen jagen de natte sneeuwbuien over het geteisterde land, waar nog steeds slachtoffers vallen en satanisch loert soms het bl-ke gelaat van de zon door de wolkenflarden. Mensen worstelen voor hun leven, elke minuut van deze vreselijke dagen en het is de tragiek, dat vaak eerder de dijken dicht moeter of aieuwe doorbraken moeten word n voorkomen, voordat men zich kan bekommeren om het lot van de duizen den, die met angst om h C hart wachten op een roei boot, die hen naar de vei ligheid daar heel in de verte kan brengen. In deze kaart geven wij een nauw keurig overzicht van de situatie, zoals deze thans bekend is. De bron voor deze publicatie is in hoofd zaak de stafkaart van generaal Buurman van Vreeden. 4/»/9tttrw9ir<S On&trgtfopt fó/ttf Btrfrtigj gtbmt Plaatst* maar lachtattars rttftn Varbroktn spoor NIET ALLEEN levensmiddelen wor- den intussen op deze manier naar de bedreigde gebieden gebracht. Ook rub berboten, zakkenmateriaal, waarin het zand ter plaatse gedaan kan worden, waar dijkversterking of -reparatie nodig is en medicamenten gaan .erheen. In de deurloze leger-Dakota X i heb ben we zo'n „operationele vlucht" on der leiding van majoor S. de Jong mee gemaakt Dertig pakken van viif-en- twintig kilo jute-zakken lagen in het kille lijf van het vliegtuig gestapeld. Vijf-en-zeventig-honderd zakken, waar voor geen kostbare parachutes nodig waren om te voorkomen, dat ze bescha digd op de grond zouden komen. Ze konden wel tegen een stootje. De helft van deze voorraad was bestemd voor Vlissingen of het kleine plaatsje Sou burg even ten noordoosten van deze Scheldestad, de andere helft voor het zwaar geteisterde dorpje Stavenisse op het Zeeuwse eiland Tholen. Juist vóór twee kleine met rubber boten geladen Beechcrafts van de Rijksluchtvaartschool en achter de met levensmiddelen geladen X 4 stegen we van Valkenburg op. Een koude wind gierde langs de huidopening, waarbij vastgesiord aan haken in de tegenover de opening gelegen vliegtuigwand de U.S.K.-dienstpiichtige Van de Water uit Laren en de beroepsmilitair Crama uit Leiden zich genesteld hadden. Luite nant Haakman uit Bergen (N.H.) en sergeant Smakman uit Amsterdam stonden naast hen, om hen straks te assisteren bij het aansjouwen van de pakken, die het tweetal met een fikse trap buiten het vliegtuig moesten wer ken. Onmiddellijk na het vertrek van Val kenburg zocht de X I de kuststrook on. De steil afgekalfde duinrand tekende zich ais een scherpe lijn onder ons af. Bij Scheveningen zagen we het gister morgen gestrande Franse s.s. ..Carthage" enige tientallen meters uit het strand liggen, ter hoogte van Terheide, in de lengte-as op het strand en diep in het zand weggedoken de eerder gestrande coaster. Stampend baande ons vbegtuig zich vervolgens een weg door een zware hagelbui, die zich boven het Westland ontlastte. Hoek van Holand en de brede Waterweg trokken onder de X I door. Rozenburg, Het Brielse Gat en Voorne en Putten. De eerste tekenen van de ramp. die ons land getroffen heeft, ontvouwden zich onder ons. Grote gedeelten staan blank, maar hoog uit de lucht vandaan krijgt men hier niet het juiste beeld van de ernst van het gebeuren. Dat ontvouwt zich pas goed. wanneer men het Haringvliet heeft overgestoken en Goeree en Over- f'akkee onder zich ziet wegglijden Hier water en nog eens wafer met diikstukken. waarin grote gaten gesla gen zijn. Diikstukken, die nog maar iuist boven het wateroppervlak uitste ken. Vuilgrauw ziet het rimpelend water- waarin hout. stro en cadavers opgemerkt kunnen worden en zwaar beschadigde dorpjes als onwezenlijke monumenten omhoog rijzen. Er is in die dorpjes geen spoor van leven te bekennen in de flits, die men ervan te zien krijgt, ter wijl men erover heen vliegt. Het is onmogelijk langer de juiste koers te volgen, die het vliegtuig zich gekozen heeft. Water en nog eens water, hier en daar doorsneden door kaarsrechte strepen van wat eens pol derdijken waren, is al wat men ziet. En dan de verspreide boerenplaatsen, waarvan men alleen nog een rood pan nendak kan ontwaren. Op de kaart proberen we ons te oriënteren. Het is uiterst moeilijk. We kennen de richting die gekozen is. De richting Stavenisse op het Zeeuwse eiland Tholen, maar, wanneer men even het oog heeft losgemaakt van het beeld, dat men te zien krijgt door de kleine vliegtuigvensters, vraagt men zich af, wat is nu vaarwater en wat is onder gelopen land. We weten het niet meer. Het is niet meer te volgen voor het ongeoefende oog. Dwars over de Gre- velingen moeten we getrokken zijn, en toen over de Noord-Oostpunt van Duiveland. Het is een eindeloze water plas, waar men overheen trekt. Van St. Philipsland dat links opgemerkt had moeten worden, ontwaart men weinig of niets meer. En dan Tholen. Opnieuw gaat het op deze dag dubbel milde zon netje achter een wolk schuil. Een zware hagebui ontlast zich andermaal. Zo hevig, dat de piloot van onze X I ons slechts een blik gunt op het ge zochte Stavenisse en doorkoerst over het nog goeddeels boven water liggende Walcheren naar het vrijwel onbescha digde Middelburg en vervolgens naar Vlissingen. waar duidelijk de kapotge slagen boulevard zich aftekent en vaag de onder water staande stadsgedeelten te onderscheiden zijn. Twee belletjes in ons vliegtuig waarschuwen de man schappen zich gereed te houden om de eerste zakkenpakken uit het vliegtuig te stoten. Bij Souburg ten noordoosten van Vlissingen is een geschikt dropping- veld met witte vlaggen gemarkeerd. Enige malen cirkelen we er over heen om de situatie goed te verkennen. Dan weer kermt het schelle belgeluid door de vliegtuigruimte. Uit alle macht trappen de mannentegen de stapel zakken voor de opening. Zonder geruis vallen ze naar buiten. Waarnemers constateerden, dat ze goed terecht kwamen. Behalve éen pak, dat in een. sloot terecht kwam. Vier vijf maal wordt de manoeuvre herhaald.Terug ging het toen naar Stavenisse. Dwars over het ook zwaar getroffen Zuid-Beveland. De spoorver binding over het Sloe tussen Walcheren en Zuid-Beveland zien we verbroken. De diik is kapotgeslagen, zoals er zo vele dijken aangevreten en kapotgesla gen zijn. de kracht van het aanstromen de water niet te hebben kunnen weer staan. En dan komen we boven Stave nisse. Een trieste wanhoop dit volkomen geïsoleerde dorpje- Geen huis is, zo lijkt het, onbeschadigd. Het lukt alsof het oorlogsgeweld erover heen gegaan is. Ontstellend. Het is moeilijk een nlekje te vinden om de resterende zak ken uit het vliegtuig te deponeren. Even moeilijk als het voor de ons vol gende X 4 is om de mondvoorraad voor de geïsoleerde bewoners van dit dqrp.ie te lossen. Een smal dijkje wordt uitge kozen Reeds hebben er enkele mensen nostgevat. Enige malen cirkelen we er laag over heen- Dan ratelt weer het belteken, dat gelost moet worden. Gelukkig, er blijkt goed gegomd te zn Over Willemstad. Dordrecht en de Alblasserwaard ziin we vervolgens huistoe gegaan. Steeds maar weer waren er de oneindige watervlakten, waarboven dornjes uitstaken. Een tries te film van alleen maar wanhoop en leed. OPROEP VAN SYNODE DER NED HERV. KERK Het Mederemen van de Nederlands Hervormde Kerk, in deze handelend namens de Generale Synode deelt o.a. mee: Het Moderamen steunt met alle kracht de oproeD tot medewerking aan de nationale inzamelingen, welke op enen mede in zijn naam gedaan is door de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland. Het Moderamen heeft het voornemen de gemeente cn te wekken in de morgengodsdienstoefening van Zondag F Feb' uari te komen tot bijzon dere verootmoediging, gebed en offer. DINSDAG 8 FEBRUARI 1953 De Luchtvaart heeft zich gisteren bij de hulpverlening aan de noodgebieden niet onbetuigd gelaten. Op het vlieg- vel Valkenburg zjjn bergen werk ver zet. Grote hoeveelheden geconserveer de levensmiddelen, brood, rubberboten en vele andere artikelen en materialen zijn in eendrachtige samenwerking door vliegtuigen van de Marine-Luchtvaart dienst, de L.S.K., de Rijksluchtvaart school. de K.L.M. en niet te vergeten door twee vliegboten van „RESCUE- SERVICE" van de Amerikaanse Lucht macht boven de overstroomde delen van ons land afgeworpen. Ook heeft de he licopter van de MarineLuchtvaartdienst zij" goede diensten bewezen. Toen in de namiddag een „Sea-otter" een marine-amphibievliegtuig tussen Oude- en Nieuwe-Tonge op Goeree-Overflakkee was geland en ver geefs probeerde een rubberboot af te leveren aan een geïsoleerde boerderij de stroom was te sterk kwam de helicopter te hulp. De inwoners had den zich op het dak voorlopig in vei ligheid kunnen stellen. De toestand werd echter met het uur gevaarlijker: de boerderij was al gedeeltelijk inge stort. Een touwladder werd uit de helicopter neergelaten en na enige aar zeling waagde de zoon de luchtreis. Zijn jonge*e zusje en tenslotte zijn bejaarde moeder overwonnen hierop haar vrees, waarna het drietal veilig naar Nieuwe fonge «kon worden overgebracht. De oudste zoon, die nog in de boerderij was achtergebleven, trof het minder gelukkig Nadat de helicopter weer bo ven de boerderij was teruggekeerd, stapte ook hij op de touwladder. Zo hangend op de touwladder, kon hjj be houden op de dichtstbijzijnde dijk wor den afgezet. Hjj kon niet aan boord worden genomen, doordat de huisin richting onklaar was geraakt. Maar tegenover deze en vele andere geslaagde reddingspogingen staan de gevallen van slachtoffers, die nog steeds niet uit hun benarde positie waren be vrijd en de derde nacht op het daJk of de zolder van hun woning tegemoet gingen. 1'oen wij in de namiddag een vlucht meemaakten met een vliegtuig van de M.L.D., dat rubberboten in bet gebied ten Noorden van Zierikzee uitwierp, zagen we nog enkele bijna onder water gelopen boerderijen, waarvan de be woners waren samengehokt op het daJ* en die met de nationale vlag, bedde- lakens en andere tekens de aandacht van de overvliegende toestellen wisten te trekken. Sommige boten dreven echter door de sterke stroom af. Een Zondagavond laat naar Zuid- Holland gezonden Belgisch hefschroef- vliegtuig heeft twaalf inwoners van het eiland Goeree-Overflakkee gered. Het hefschroefvliegtuig helpt mede aan het reddingswerk in de omgeving van Ber gen op Zoom. Op Koninklijk bevel wordt het ko ninklijk jacht „Piet Hein" op de rijks werf te Den Helder met man en macht vaarklaar gemaakt. Vandaag vertrekt het schip naar Amsterdam, waar het snel tot noodhospitaalschip zal worden ingericht. Zo spoedig mogelijk zal dit drijvende koninklijke hospitaal naar de rampgemeenten vertrekken. iar uitmaken?", vroeg I dan je gang maar", Dit antwoord vond de ippig. „Als je kunt", iet weet, dat dat kin- Ie politieboot zou men t wat voor soort men- cregen. Ook Rikki had iet onbetuigd gelaten, de buis los te krijgen, succes, waaraan maar vas. namelijk de grote ie haar midden in het 5 ufnfraphilook senpuisten en der door het trekken slechthelende won verstuiking voeten, gesprongen mp. f37.50

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5