De jeugd komt niets te kort op de
passagiers- en emigrantenschepen
srac&rs ïïda?.tan voorkomme dat
Ouwe koeien opgehaald
Als de kroning van koningin Elisabeth
uitgesteld zou moeten worden
Haremdameszorgen voor sport,
spel en ontspanning
De verzorgster heeft
een zware doch
prettige taak
Scheepvaartberichten
Zorgen om Hertog van Edinbourgh
en koningin-grootmoeder Mary
N DAGGiE TE GAST BIJ KEÈS PRUIS
WEKeHe™Tnj'nZel,efAnag T" V6Ul ™er
VRIJDAG 13 MAART 1953
(Van een speciale verslaggever)
nE PASSAGIERS AAN BOORD VAN EEN GROOT SCHIP vormen gedurende
een aantal weken een gesloten gemeenschap. Daarin eisen de kinderen
dikwUls veel kinderen hun eigen plaats. Op de „Willem Ruys" staan zes
kinderverzorgsters voor de eerste en tweede klas kinderkamer en twee
verpleegsters, die met de drie hofmeesteressen in een bepaalde gang van het
schip, heel tekenend „de harem" genoemd, wonen, voor hen klaar. Bovendien
heeft de eerste en tweede klasse kinderkamer een baby-pantry en zijn er nog
enige sportleiders aan boord. Hoewel in „de harem", behalve met Kerstmis en
Nieuwjaar geen mannen mogen komen is de kinderkamer geen verboden terrein
voor hen; dat betekent, dat er nog wel eens vaders een kijkje gaan nemen, of
een handje helpen. Vooral op het emigrantcnsehip „Sibajak" kwam dat voor.
En dat was dan welkome hulp, want door het in den regel zeer grote aantal
kinderen, dat met de ouders naar een ander werelddeel verhuist, heeft het
personeel de handen vol. Op de „Sibajak" zijn dan vier kinderverzorgsters,
vier hofmeesteressen, één habyverzorgster en drie verpleegsters.
t
ITITVOERIG VERTELT Wil v. Beest,
de kinderverzorgster die wij naar
haar ervaringen met dit soort werk
vroegen, hoe zij met haar jeugdige
discipelen de dag doorbrengt: ontbij
ten in de kinderkamer, gymnastiek
voor de meisjes en gymnastiek voor
de jongens onder aanvoering van een
der sportleiders, zwemmen voor de
groten en zwemmen voor de kleintjes
als de kleintjes in het wat leeggelo
pen bad rondkrioelen, lijkt het wel
een sardineblikje gezamenlijk eten
in de eetzaal, spelen van de kinderen
met poppenhuis, blokken of vlecht
werk, rusten van de allerkleinsten,
zang, volksdansen, kringspelen, voor
lezen.
Grote vreugde heerst er altjjd als
Wil van Beest met haar harmonica op
de proppen komt en de zingende kin
deren begeleidt. Dan wordt het een
jolige boel!
Op de „Sibajak" was geen zwembad.
Dan- was bovendien slechts één sport
leider, die zich ook met de passagiers
moest bezig houden, hetgeen beteken
de, dat Wil van Beest heel wat werk
van die sportleider moest overnemen.
Als men weet, dat op de Nieuw Zee
landreis van de Sibajak 125 kinderen
aan boord waren en op de reis naar
Canada 400, dan begrijpt men, dat de
kinderverzorgsters heel wat te doen
hadden.
Soms erg verwend.
„QP DE OVERTOCHT naar Canada
het vorige voorjaar, hadden we
voortdurend, met storm te kampen",
vertelt Wil van Beest. „De kinderen
konden toen niet naar buiten. En
juist op de emigrantenreizen blijkt, dgt
veel kinderen voornamelijk van hel
platteland niet gewend zijn om bin
nen te spelen.
Het is me niet eens, maar meerma
len overkomen, dat emigrantenkinde
ren, die al vijf dagen op zee waren,
aan me vroegen: „Wanneer gaan we
nu naar de boot?" Ze kennen door
gaans alleen kleine scheepjes". Trou
wens de ene reis verschilt vaak erg
van de andere. Op de uitreizen van de
„Ruys" bijvoorbeeld, worden dikwijls
kinderen meegenomen, die met verlof
geweest zijn en door hun gehele fa
milie niet weinig zijn verwend, meest
al niet in hun voordeel. Op de thuis
reis daarentegen varen kinderen,
di? veelal geen speelgoed kennen en
daardoor dankbaarder zijn.
Wil van Beest verricht haar werk
met plezier. Ze heeft haar prettige
uren, als alles voor de wind gaat, maar
ze heeft ook haar moeilijkheden, bij
voorbeeld met lastige kinderen en
metlastige ouders: vaders en
moeders, die elk ogenblik komen kij
ken, of hun spruiten niet in zee ge
vallen zijn. En dan moet men weten,
dat allerlei veiligheidsmaatregelen ge
troffen zijn: de kinderen kunnen ner
gens bij de railing komen en deur
knoppen zijn zo hoog gemaakt, dat het
grut er niet bij kan
„Onmogelijke eisen stellen de ouders
soms", vertrouwde Wil van Beest ons
toe. „Maar er zijn ook gemakkelijke
moeders, zoals de moeder, wier kind
bijna een week lang brulde, maar die
niet toegaf, omdat ze wilde, dat het
wennen zou. In het algemeen zijn de
ouders wel geschikt".
AARDIGE DINGEN? Ja, aardige din-
gen beleven we genoeg. We hebben
soms Nederlandse, Engelse en Duitse
kinderen en daar tussendoor nog en
kele Chinese peuters; het is merk-
Tardie, dat ze geen taalmoeilijkhe-
«„•ii hebben en prachtig met elkaar
spelen. De kinderen worden net zo
goed zeeziek als de volwassenen. Ilc
heb een klein jongetje aan het ontbijt
gehad, dat tot drie keer toe weg moest,
maar hardnekkig telkens weer terug
kwam, omdat het voor zijn kameraad
jes niet wilde weten, dat het zeeziek
was.
Toen de „Flying Enterprise" verging,
was ik met het emigrantenschip „Siba
jak" op een stormachtige zee. Dat was
omstreeks Nieuwjaar. Op een gegeven
ogenblik zaten slechts vier kinderver
zorgsters bij elkaar. Er was geen kind
meer te zien: allemaal bij hun ouders.
W'ïj aten rustig onze oliebollen, waar
van de lucht zich over het schip ver
spreidde. Dat moet U zich voorstellen
inet al die zeezieken
Op de „Waterman" hebben we wel
de stoelen vastgebonden en de kinde
ren op de grond laten spelen. Als het
stormt moeten vaak links en rechts
kinderen opgeraapt worden
Wel eens hard vinden de kinderver-
zorgsters het, dat zij vrijwel nooit meer
iets van de jongens en meisjes horen,
als zij eenmaa' van boord zijn.
Daar staat echter tegenover, dat veel
plezier beleefd wordt op de verschil
lende kinderfeesten (poppenkast,
zwemmen, films, enz.), dat de kinder
verzorgsters altijd groot succes oog
sten met de tentoonstellingen, die zij
houden van de werkstukken der kin
deren van papier, karton, klei, of
leuke tekeningen en dat de ver
jaardagen meestal op een allergenoeg
lijkste manier gevierd worden.
Men behoeft slechts een vluchtige
blik geworpen te hebben in de voor de
jeugd bestemde apartementen van een
groot passagiersschip, of met een kin
derverzorgster als Wil van Beest ge
sproken te hebben, om te begrijpen,
dat het kroost van de vele passagiers,
Wil van Beest, die dezer dagen
haar vierde reis met de „Willem
Ruys" begonnen is, maar voor de
Koninklijke Rotterdamse Lloyd
ook reeds vier reizen met de
„Sibajak" en één met de Water-
man" met beide laatstgenoem
de schepen emigrantenreizen
gemaakt heejt, is een fris, kwiek
jong meisje, met voldoende zin
voor romantiek om na haar op
leiding het „zeemansleven" te
verkiezen, doch nuchter genoeg,
om allerlei zaken niet te ideali
seren.
Wij hebben een prettig gesprek
met haar gevoerd, over het leven
van de kinderen aan boord van
een groot passagiersschip, over de
verzorging van de meestal zeer
talrijke jeugd op emigranten
schepen en over de eigenaardig
heden, die haar werk kenmer
ken. Ze kan erover meepraten, in
de eerste plaats door haar op
leiding K. en O. kinderverzor
ging en opvoeding), nadat zij de
H.B.S. had doorlopen, en haar
opleiding aan de huishoudschool
en in de tweede plaats door haar
ervaring.
of deze nu emigreren of naar Indo
nesië vertrekken, niets te kort komt.
Men doet voor de kinderen, wat men
kan.
yjIL VAN BEEST, kinderverzorgster officieel hofmeesteres aan boord
van de „Willem Ruys", met haar harmonica in de kinderkamer, waar zij altijd
een dankbaar en enthousiast gehoor vindt van de aan haar zorgen toe
vertrouwde jongens en meisjes.
Aagtedijk, pass. 11-3 Recife Abbe-
dijk, 11-3 van Baltimore te R'dam
Albireo, 12-3 te Rio de Janeiro Al-
blasserdijk, 11-3 van R'dam naar Ham
burg Aldabi, 11-3 n.m. van Bahia naar
Las Palmas Alnati, 12-3 van Antwerpen
te R'dam Alphacca, 11-3 van Santos
Appingedijk, 11-3 n.m. van Galveston
naar Tampa Artos, 12-3 van A'dam te
R'dam Aalsdijk, 11-3 van Baltimore te
Norfolk Alhena, 11-3 van Montevideo
Alpherat, 14-3 van Buenos Aires te R'
dam verwachtAltair, 11-3 te Santos
Argos, 11-3 v. A'dam n. Middellandse Zee.
12-3 te R'dam Arkeldijk, 10-3 van R'
dam te New York Agamamnon, 11-3
laat van Porto Plata te Baltimore
Almdijk, 11-3 van New York naar Golf
van Mexico via Havanna Amstelkroon,
pass. 11-3 Ouessant naar Port Said Am
stelveen, 11-3 van Tarakan Annen-
kerk, 11-3 n.m. van Hongkong naar Kobe
Arendsdijk, 11-3 van Norfolk te New
York Arendskerk, 12-3 te Aden
Bengkalis, pass. 11-3 Minikoy naar Be
lawan Boschfontein, 11-3 n.m. rede té
Tanga Bonaire, 12-3 van Plymouth
Bantam, 12-3 te Colombo Bintang, 12-3
van Los Angeles te San Francisco Bo
naire, 11-3 200 mijl zuidwest van Ply
mouth Cottica, 12-3 te Paramaribo
Caltex Pernis (t), pass. 11-3 Kreta
Chama (t), pass. 11-3 Ras al Hadd
Cistula (t), 12-3 van Miri te Singapore
Corilla (t), 11-3 n.m. van Ras Tanura
naar Singapore Drente, 11-3 van Ma
kassar naar TandjongPriok Dalerdijk,
12-3 te Cristobal Delfshaven, 12-3 te
Montevideo Eendracht, pass. 12-3 Kaap
St Vincent Eos, 12-3 van A'dam te
Piraeus Friesland (SSM), 12-3 van
Kuelva te Terneuzen verwacht Elmina,
11-3 van Lome naar Takoradi Gaaster-
iand, 13-3 ca. 16 uur van Porto Alegre
voor ÏJmuiden verwacht Garoet, verm.
12-3 17 uur van Marseille Gooiland,
pass. 11-3 St. Pauls Rock naar Recife
Gordias, pass. 11-3 Ouessant Gouwe,
pass. 11-3 Lands End naar Las Palmas
Graveland, 12-3 van Santos te Rio de Ja
neiro Groote Beer, 12-3 ca 22 uur aan
de Hoek van Holland verwacht Hera,
pass. 10-3 Crooked Eil. (Bahamas) Her
cules, 12-3 n.m. van Lagoulette te Mes
sina verwacht Hermes, 11-3 n.m. van
Maracaibo naar Barranquilla Hersilia
12-3 van Guanta te Porto Cabello ver
wacht Hydra, 12-3 van Carupano te
Port of Spain Hector, 11-3 van Algiers
te Burriana Hoogkerk, 13-2 te Penang
verwacht Ittersum, pass. 12-3 Ouessant
Kota Inten, pass. 11-3 v.m. Guardafui
naar Belawan Luna, pass. 11-3 v.m.
Finisterre naar R'dam Lutterkerk, 12-3
n.m. van Korramshar te Bahrein verwacht
Lekhaven, 13-3 n.m. te Marseille ver
wacht Loenerkerk, pass. 12-3 v.m. Gi
braltar naar Antwerpen Laertes, 11-3
van Port Swettenham naar Penang
Lekkerkerk, 11-3 van Bombay naar Ka
rachi Lemsterkerk, 11-3 n.m. te Ku
wait Limburg, 11-3 van Bombay
Lombok, pass. 11-3 Acapulco naar Balboa
Mataram, 11-3 van Marseille te Ge
nua Maasdam, 11-3 van New York
naar R'dam Maas, 12-3 van A'dam te
R'dam Maasland, 12-3 van Itajai te
Porto Alegre Noordam, 11-3 790 mijl
oost van Kaap Race Noordwijk, 11-3
n m. van Baltimore naar Porto la Cruz
Oranjestad, 12-3 te Antwerpen Ondina
(t), 11-3 n.m. van Aalesund te Stavan-
ger Perna (t), 12-3 van Balik Papan
te Singapore Prins Frederik Willem,
11-3 van Livorno te Valencia Prins Wil
lem III, 11-3 n.m. van Valencia naar Car-
thagéna Prins Philips Willem, pass.
11-3 Kanarische Eilanden Radja, pass.
12-3 Minikoy naar Djibouti Raki, pass.
32-3 Ceylon naar Calcutta Rondo, 11-3
n.m. van Marseille naar Antwerpen Sal-
land, pass. 12-3 Madeira naar St Vin
cent (KV) Rijnland, 12-3 van A'dam
naar Hamburg Stad Maassluis, vertr.
12-3 n.m. van Newport Mon naar Nar
vik Salawati, pass. 11-3 n.m. Finisterre
Saroena (t), 11-3 van Miri naar Pladju
Stad Dordrecht, 11-3 van Huelva naar
R'dam Straat Banka, 12-3. te Tandjong
Friok Sibajak, 11-3 700 mijl zuidoost
van Socotra naar Aden Tegelberg, 9-3
van Mauritius naar Belawan Tawali,
12-3 van Colombo naar Cochin To-
mini, 12-3 te Suez Tara, 11-3 van
Buenos Aires naar R'dam Tiberius,
12-3 van Antwerpen te A'dam Titus,
13-3 v.m. van Middellandse Zee te A'
dam verwacht Waterland, 11-3 n.m. van
Montevideo naar Santos Waterman,
pass. 11-3 Kaap de Gata naar Zeebrugge
Willem Ruys, 12-3 n.m. te Port Said
Nachtmerrie van Britse verzekeringsmaatschappijen
PEN WARE HUIVERING van ontzetting loopt de ver
tegenwoordigers van een gehele, belangrijke tak van
het bedrijfsleven in Groot-Brittannië over de rug, als ze
in de annalen van het verleden bladeren en het feit op
graven, dat Koning Ednard VII op 24 Juni 1902 plotseling
een acute blindedarmontsteking kreeg en direct geope
reerd moest worden. De operatie verliep weliswaar /.onder
enige complicatie, maar een aanzienlijk aantal van zijn
getrouwe ontlerdanen leed toch grote schade. Want op 26
Juni 1902, twee dagen na de operatie, had de kroning van
de monarch in Westminster moeten geschieden en deze
gebeurtenis kon nu pas op 6 Augustus plaats hebben. Dit
uitstel heeft het Engelse verzekeringswezen een aardig
sommetje gekost en toch zouden deze kosten een bagatel
zijn vergeleken met de vergoedingen, die de Britse maat
schappijen tegenwoordig zouden moeten betalen, als ko
ningin Elizabeth n om de één of andere reden verhinderd
zou zijn zich op de kroningsdag, 2 Juni naar de West
minster Abdij te begeven. Want deze keer bereiken de
voor het feest afgesloten verzekeringen door alle moge
lijke lieden, die er economisch belang bij hebben, een dui
zelingwekkende hoogte kooplieden, hoteliers, verkeers-
maatschappijen, juweliers, kleermakers, restaurateurs, zij
allen en nog vele anderen hebben zieh verzekerd tegen
schade on winstderving, die ze onontkoombaar zouden lij
den, als de koningin iets zou overkomen
[)AAR ECHTER do ko
ningin in uitstekende
gezondheid en jeugdige
frisheid haar wel ver
moeiende, maar niet be
paald gevaarlijke plichten
vervult, zijn de verzeke
ringsexperts ten opzichte
van haar optimistisch en
nemen graag iedere jiieuwe
aanvrage aan. Tegen een
premie van vijf gulden kan
men zich voor duizend gul
den schade, voor het gevat
van een uitstel van de kro
ning, verzekeren. Maar
toch is het vertrouwen ge
mengd met bange zorg
want al bestaat er ook
geen aanleiding er aan te
twijfelen, dat de koningin
op 2 Juni bereid zal zijn
wie kan een zelfde zeker
heid hebben ten aanzien
van de leden van de ko
ninklijke familie, van -vier
welzijn eveneens het aan
houden van de vastgestelde
termijn afhangt!
Twee personen zijn het
vooral, die bezorgde blik
ken op zieh gericht voelen:
de gemaal van de koningin,
Philip van Edinburgh, en
de oude koningin Mary, de
gemalin van George V en
moeder van twee koningen,
Eduard VIII en George VI.
\yEL IS DE gezondheid
van de Hertog uitste
kend: wel heeft hij voldaan
aan het dringende verzoek
van de koningin en de re
gering om zijn sportwagen
niet meer zelf te rijden.
Maar nadat hij maarschalk
van de Royal Air Force
geworden is, wil hij zich
er niet meer mee tevreden
stellen alleen het uniform
te dragen, maar hij wil ook
zelf een echte vlieger wor
den en onderwerpt zich
aan alle examens, die ieder
lid van de Royal Air Force
moet afleggen.
Practisch betekent dit,
dat hij er niet eens meer
mee tevreden zal zijn een
straalvliegtuig te besturen
de laatste etappe zal de
supersonische éénzitter zijn,
waarvan de maximumsnel
heid weliswaar nog ge
heimgehouden wordt, maar
men zegt, dat hjj per uur
waarvan men zegt, dat hij
per uur meer dan 1200 km
zou afleggen!)
Onder deze omstandighe
den eisen de verzekerings
maatschappijen een risico
toeslag bij verzekeringen
op de Hertog; wie zich dus
wil verzekeren voor het ge
val de kroning soms om
zijnentwille uitgesteld
wordt, moet voor iedere
duizend gulden niet vijf,
maar acht gulden premie
betalen.
QAN BLIJFT er nog een
andere zorg beslaan
Kees Pruis wie kent hem niet? Of beter gezegd: wie heeft hem niet
gekend? En wie kent niét z'n zoon Jan Doodle? Over vader Kees trof
fen we in „De Zaanlander" een aardig stukje aan, geschreven in het
smeuïge Zaanse dialect. Aan deze herinneringen verlenen we hier
gaarne enige plaats.
JOLLIE MOETE allegaar de grote hewwe. Van Kees, Kees Prois, de vader
van Doedel (Doodle skraive ze mien ik, je wete wel, die jonge van
dat Roodkappie voor de radio), 'k Ben van de week voor 'n daggie bai 'm
te warskip 'ewcest in Amsterdam. Dat kwam zo: Doedel (aigelijk hiet-ie
Jan, die zeun van Kees, maar gien sterveling ken 'm bai die naam), is
verléje week bai lVessane 'eweest, voor de persenelsvereneging weer
meheer Leendert Andrea van de Esehdoornlaan, voorzitter van is. 'k Had
'n oitnodeging van Freek Engel (die an 'n Stollepie 'etrouwd is, je wete
wel: Sientje, een dochter van Hain Stollep van Excelsior van vroeger)
en deerv'ndeen was 'k 'egaan.
Mens, wet 'n gebouw, dat verenegingsgebouw van Wessane. Meheer
C. H. Laan heb dat indertaid 'eskonke; skitterend! 'n Grote zaal weer je
van stane te kaike en 'n teneel weer de kou of is. Mevrouw Laan-Laan
(de vrouw van waile meheer Johan A. van 't meelfebriek) heb 'r onderlest
nag 'n fullemapperaat an kedo 'edeen, zodatte ze d'r nou ok fullems kenne
vertone. 't Is óf, gewoonweg. In 'n bovezaal hewwe ze 'n vracht boeke
die je voor 'n paar cente in de week leze ken en benede stane den nag
twee biljarte weer de matiedors oit de clubs mekaar partai kenne geve.
't Is 'n vorstelijk kedo, dut hele spul. En ajje dat zo 'rs nagane, is 't puur
aars 'eworre in de loop van de jare allegaar: Voor 'n veertig jaar terug
had je werrekdage van 's ochens zes tot 's evens zes en de ketoorskraivers
oit die dage hadde 't niet veul beter; 't ienege was datte ze niet zo vroeg
hullies nest oit hoefde, maar twaalef uur werreke moste ze wel en baitaije
nag wel langer ok. 'n Vraije Zaterdagmiddag was 'r niet bai toe en
's Zundagsochens nag 'n paar uur werreke was ok gewoon. Had je den
't lef in je gnappe pak te komme, den keek de baas niet blaid en kreeg
je al gauw: „Je hewwe zeker haast, moet je oit?"
VRAIJE TAIDS-BESTEDING
NOU HEB temet iedere febriek in de streek z'n perseneelsvereneging, ze
aigen krant en wordt 'r van alles 'edeen om de „vraije taids-besteding
in goeie bane te laije" zoas dat met deftige woordè hiet; worre d'r lesse
'egeve, brits ('k zei 't wel weer verkeerd skraive, maar 'k ken d'r niks an
doen, al die boitelandse woorde) évende 'ehouwe, benne d'r rais-, biljart
en klaverjascluppies en wordt 'r ik weet niet wet 'edeen om 't iederien
nee de zin te make. Zo hè je 's winters lezings- meziek- teneel- cabaret-
en bonte evendeen nag wordt 't baitaije 'ekankerd v'nzellef; benne
d'r nag altaid loidjes die miene dat 't erreges aars beter is. Zo zei 't wel
blaive moet je maar rekene, kankeraars houw je altaid en overal.
Maar 'k zou êt hewwe over Kees en ze zeun Jan. 't Was 'n merakel:
's Zaterdagsevns zag 'k Jan op de planke ('k wist eerst gieniens dat 't 'n
zeun van Kees was) en Zundagevend hoorde ik Kees voor de radio. ,,M'
oeste vrind" zong-ie. Weet je nag? Dat was oit de taid, toe Doedel nag
klain Doedeltje was van 'n jaar of zeuve, acht.
Met twee vuile handen, een smirg gezicht,
En dikwijls een scheur in zijn kiel,
Is hij me de liefste en eerlijkste vriend,
Hij behoort mij met hart en met ziell
Toe hew 'k Kees metien effe 'eskreve en 'm 'evraagd of-ie nag wist van
vroeger toe-ie, as-ie kwam, van die aiselijk grote raambiljette ophong,
weer-ie levensgroot op sting, in pandjesjas met 'n hoge hoed op en witte
handskoene in ze fleke,
„Saime", skreef-ie terug, ,,'k weet 't nag donders best. Kom 'rs 'n
daggie, den lulle we d'r naggeris over".
betreffende de oude konin
gin Mary, die weliswaar
steeds een ijzeren constitu
tie heeft gehad, maar die
op 26 Mei ten slotte toch
86 jaar oud wordt. De
grijze koningin-moeder, die
bekend is om haar bijzon
dere hoge plichtsbetrach
ting, vermijdt daarom al
les, wat voor haar gezond
heid nadelig zou kunnen
zijn, teneinde de kroning
van haar kleindochter niet
in gevaar te brengen. Ze
staat niet meer om zeven
uur 's ochtends op, zoals
ze steeds gewend was, men
ziet haar bijna nooit meer
met haar wagen door de
straten van Londen rijden
en ze beperkt haar auto
ritjes tot de weg tussen
hear Londense residenti-
Marlborough House er.
Sandringham, waar haar
zoon George VI gestorven
is. Ze gebruikt haar ont
bijt in bed en houdt daarna
rust.
Hoewel niemand, zoals
trouwens vanzelf spreekt,
haar iets verteld heeft over
de zorgen, die de hele we
reld zieh om haar maakt,
zei de koningin-moeder
onlangs tegen Philip van
Edinburgh: „Je kunt alle
mensen verzekeren, dat mij
niets zal overkomen". Zo
groot is het aanzien, dat de
door zo vele zware slagen
\an het lot getroffen oude
dame in het hele land ge
niet, dat deze uiting nau
weiyks bekend géworden
was, of de premies voor de
op haar afgesloten risico
verzekeringen lieppn tot de
helft terug.
OUWE KOEIE OP'EHAALD
NOU, DAT hew 'k 'edeen. En Kees en ik maar ouwe koeie ophale. Over
fullems weer-ie in 'espeuld had („Bleeke Bet", weet je nag, een jaar
of dertig terug, same met Jetje Blazer (die lestend naggeris voor de radio
'eweest is) en Beppie de Vries (oit Flora, weet je nag? Ze weunt nou in
den Haag, vertelde Kees, maar treedt nooit meer op), met Harry Boda
en Johan Elsensohn, Jan van Dommelen en Frans Bogaars). Over dat
moppie „Me neef oit Canada" dat-ie in 'n pest-boi an 'n café-tafeltje
skreef, maar dat 'n week later deur 't hele land 'ezonge wier. Meheer
Cohen had de meziek in Doisland 'ekocht en Kees 'evraagd 'r woorde op
te make. Kees an de gang, niet gek, vollegens z'n aige, maar „veuls te
litterèr" zee meheer Cohen, „óver!". Kees, dik de pest in, skreef toe: me
neef oit Canada, weet je nag?
„Dat is me neef oit Canada
Oit 't hartje van Amerika,
Vaif meter lang, twee meter dik,
'n Kale kop, 'n gaite sik"
ènzo verder. Toe 't klaar was, skreef-ie 'r meheer Cohen ien regeltje bai:
f)Hier J10 "i O T*ntl 1 Or31 'rs rtes 1/3 nn'nU«nn1si Is «.U.Iss.l <7
vratte
dood,
hoop hè?"
Over Jan zee-ie: „n Donderstien! Ken skitterend tekene, maar verrekte
dat op skool. Meesters kwamme klage v'nzellef en 'k hew 'm aiselijk op
ze ziel 'ezette, maar 't hollep gien bliksem. Hai heb nag 'n taidje op 'n
reclame-bero 'ezete (Delamar, op de Nuuwezaids, je wete wel Maar ik
wist 't niet v'nzellef!) maar ok deer wou-ie niet aarde; zette-ie bai taije
't hele spul op stelte.
Toe hew 'k 'm 'n keer mee 'enome nee Purremerend, weer 'k met Eddie
Walls (die vroeger voor de Vara speulde en nou heel Europa deur raist
met n zegeunersorkest van 24 man en deer vollegende maand mee in 't
Palladium in Londe optreedt) in 't programma sting. Deer benne we toe
voor t eerst same op'etreje. De donderstien had zówet de hele week niet
evrete en eslepe en skeet, toe-ie opkomme most temet olie, maar 't
gong goed, best!
Toe benne we later same nee Bellegië 'eweest en nee Indie en hewwe toe
we deerv ndeen kwamme same nag 'n klain toernee deur 't aigen land
emaakt, maar nou is-ie te duur 'eworreDat hè je hé, vader doet
t nag gnap en zeun is ok verrekt goed: twee zukke loidjes in ien pro
gram wordt n beitje duur he? En zo beurt 't nou, datte we van mekaar
Kees zn optreje in Assumburreg (bai Cor Klain) in dp Krnmmmios-
bioscoop, toe Roos nag leefde, bai Ero in de Waakzaamhaid bai^vTnk tn»
Tivoli nag sting op de hoek van de Dam en Scarinasteaat in tl
rite ltt °.0Pman °P de D,am (weet je nag, de moeder van Miss Holland
die later met n Breeuwer etrouwd is, 'n voetbalder van yré
goed herinner), bai ons in de Jonge Prins en de Nuuwe SocifaR en
afam jonges, 'k skai 'r oit; 't was 'n raike dag. öocnait en
Op de koek staat Kees met zeun Jan in de dapp tnp ï<a »t
weer 'k 't strak al over 'ehad hew: Me beste vrind 4 skreef
Hai ken t wel, die Kees! En ze zeun aii» rio i__1
Dp 'zegge.8aan k3ike' jS Zelle d'r gien spaiVvan hewwe, de"? kTjfsSme