De jeugd komt niets te kort op de passagiers- en emigrantenschepen srac&rs ïïda?.tan voorkomme dat Ouwe koeien opgehaald Als de kroning van koningin Elisabeth uitgesteld zou moeten worden Haremdameszorgen voor sport, spel en ontspanning De verzorgster heeft een zware doch prettige taak Scheepvaartberichten Zorgen om Hertog van Edinbourgh en koningin-grootmoeder Mary N DAGGiE TE GAST BIJ KEÈS PRUIS WEKeHe™Tnj'nZel,efAnag T" V6Ul ™er VRIJDAG 13 MAART 1953 (Van een speciale verslaggever) nE PASSAGIERS AAN BOORD VAN EEN GROOT SCHIP vormen gedurende een aantal weken een gesloten gemeenschap. Daarin eisen de kinderen dikwUls veel kinderen hun eigen plaats. Op de „Willem Ruys" staan zes kinderverzorgsters voor de eerste en tweede klas kinderkamer en twee verpleegsters, die met de drie hofmeesteressen in een bepaalde gang van het schip, heel tekenend „de harem" genoemd, wonen, voor hen klaar. Bovendien heeft de eerste en tweede klasse kinderkamer een baby-pantry en zijn er nog enige sportleiders aan boord. Hoewel in „de harem", behalve met Kerstmis en Nieuwjaar geen mannen mogen komen is de kinderkamer geen verboden terrein voor hen; dat betekent, dat er nog wel eens vaders een kijkje gaan nemen, of een handje helpen. Vooral op het emigrantcnsehip „Sibajak" kwam dat voor. En dat was dan welkome hulp, want door het in den regel zeer grote aantal kinderen, dat met de ouders naar een ander werelddeel verhuist, heeft het personeel de handen vol. Op de „Sibajak" zijn dan vier kinderverzorgsters, vier hofmeesteressen, één habyverzorgster en drie verpleegsters. t ITITVOERIG VERTELT Wil v. Beest, de kinderverzorgster die wij naar haar ervaringen met dit soort werk vroegen, hoe zij met haar jeugdige discipelen de dag doorbrengt: ontbij ten in de kinderkamer, gymnastiek voor de meisjes en gymnastiek voor de jongens onder aanvoering van een der sportleiders, zwemmen voor de groten en zwemmen voor de kleintjes als de kleintjes in het wat leeggelo pen bad rondkrioelen, lijkt het wel een sardineblikje gezamenlijk eten in de eetzaal, spelen van de kinderen met poppenhuis, blokken of vlecht werk, rusten van de allerkleinsten, zang, volksdansen, kringspelen, voor lezen. Grote vreugde heerst er altjjd als Wil van Beest met haar harmonica op de proppen komt en de zingende kin deren begeleidt. Dan wordt het een jolige boel! Op de „Sibajak" was geen zwembad. Dan- was bovendien slechts één sport leider, die zich ook met de passagiers moest bezig houden, hetgeen beteken de, dat Wil van Beest heel wat werk van die sportleider moest overnemen. Als men weet, dat op de Nieuw Zee landreis van de Sibajak 125 kinderen aan boord waren en op de reis naar Canada 400, dan begrijpt men, dat de kinderverzorgsters heel wat te doen hadden. Soms erg verwend. „QP DE OVERTOCHT naar Canada het vorige voorjaar, hadden we voortdurend, met storm te kampen", vertelt Wil van Beest. „De kinderen konden toen niet naar buiten. En juist op de emigrantenreizen blijkt, dgt veel kinderen voornamelijk van hel platteland niet gewend zijn om bin nen te spelen. Het is me niet eens, maar meerma len overkomen, dat emigrantenkinde ren, die al vijf dagen op zee waren, aan me vroegen: „Wanneer gaan we nu naar de boot?" Ze kennen door gaans alleen kleine scheepjes". Trou wens de ene reis verschilt vaak erg van de andere. Op de uitreizen van de „Ruys" bijvoorbeeld, worden dikwijls kinderen meegenomen, die met verlof geweest zijn en door hun gehele fa milie niet weinig zijn verwend, meest al niet in hun voordeel. Op de thuis reis daarentegen varen kinderen, di? veelal geen speelgoed kennen en daardoor dankbaarder zijn. Wil van Beest verricht haar werk met plezier. Ze heeft haar prettige uren, als alles voor de wind gaat, maar ze heeft ook haar moeilijkheden, bij voorbeeld met lastige kinderen en metlastige ouders: vaders en moeders, die elk ogenblik komen kij ken, of hun spruiten niet in zee ge vallen zijn. En dan moet men weten, dat allerlei veiligheidsmaatregelen ge troffen zijn: de kinderen kunnen ner gens bij de railing komen en deur knoppen zijn zo hoog gemaakt, dat het grut er niet bij kan „Onmogelijke eisen stellen de ouders soms", vertrouwde Wil van Beest ons toe. „Maar er zijn ook gemakkelijke moeders, zoals de moeder, wier kind bijna een week lang brulde, maar die niet toegaf, omdat ze wilde, dat het wennen zou. In het algemeen zijn de ouders wel geschikt". AARDIGE DINGEN? Ja, aardige din- gen beleven we genoeg. We hebben soms Nederlandse, Engelse en Duitse kinderen en daar tussendoor nog en kele Chinese peuters; het is merk- Tardie, dat ze geen taalmoeilijkhe- «„•ii hebben en prachtig met elkaar spelen. De kinderen worden net zo goed zeeziek als de volwassenen. Ilc heb een klein jongetje aan het ontbijt gehad, dat tot drie keer toe weg moest, maar hardnekkig telkens weer terug kwam, omdat het voor zijn kameraad jes niet wilde weten, dat het zeeziek was. Toen de „Flying Enterprise" verging, was ik met het emigrantenschip „Siba jak" op een stormachtige zee. Dat was omstreeks Nieuwjaar. Op een gegeven ogenblik zaten slechts vier kinderver zorgsters bij elkaar. Er was geen kind meer te zien: allemaal bij hun ouders. W'ïj aten rustig onze oliebollen, waar van de lucht zich over het schip ver spreidde. Dat moet U zich voorstellen inet al die zeezieken Op de „Waterman" hebben we wel de stoelen vastgebonden en de kinde ren op de grond laten spelen. Als het stormt moeten vaak links en rechts kinderen opgeraapt worden Wel eens hard vinden de kinderver- zorgsters het, dat zij vrijwel nooit meer iets van de jongens en meisjes horen, als zij eenmaa' van boord zijn. Daar staat echter tegenover, dat veel plezier beleefd wordt op de verschil lende kinderfeesten (poppenkast, zwemmen, films, enz.), dat de kinder verzorgsters altijd groot succes oog sten met de tentoonstellingen, die zij houden van de werkstukken der kin deren van papier, karton, klei, of leuke tekeningen en dat de ver jaardagen meestal op een allergenoeg lijkste manier gevierd worden. Men behoeft slechts een vluchtige blik geworpen te hebben in de voor de jeugd bestemde apartementen van een groot passagiersschip, of met een kin derverzorgster als Wil van Beest ge sproken te hebben, om te begrijpen, dat het kroost van de vele passagiers, Wil van Beest, die dezer dagen haar vierde reis met de „Willem Ruys" begonnen is, maar voor de Koninklijke Rotterdamse Lloyd ook reeds vier reizen met de „Sibajak" en één met de Water- man" met beide laatstgenoem de schepen emigrantenreizen gemaakt heejt, is een fris, kwiek jong meisje, met voldoende zin voor romantiek om na haar op leiding het „zeemansleven" te verkiezen, doch nuchter genoeg, om allerlei zaken niet te ideali seren. Wij hebben een prettig gesprek met haar gevoerd, over het leven van de kinderen aan boord van een groot passagiersschip, over de verzorging van de meestal zeer talrijke jeugd op emigranten schepen en over de eigenaardig heden, die haar werk kenmer ken. Ze kan erover meepraten, in de eerste plaats door haar op leiding K. en O. kinderverzor ging en opvoeding), nadat zij de H.B.S. had doorlopen, en haar opleiding aan de huishoudschool en in de tweede plaats door haar ervaring. of deze nu emigreren of naar Indo nesië vertrekken, niets te kort komt. Men doet voor de kinderen, wat men kan. yjIL VAN BEEST, kinderverzorgster officieel hofmeesteres aan boord van de „Willem Ruys", met haar harmonica in de kinderkamer, waar zij altijd een dankbaar en enthousiast gehoor vindt van de aan haar zorgen toe vertrouwde jongens en meisjes. Aagtedijk, pass. 11-3 Recife Abbe- dijk, 11-3 van Baltimore te R'dam Albireo, 12-3 te Rio de Janeiro Al- blasserdijk, 11-3 van R'dam naar Ham burg Aldabi, 11-3 n.m. van Bahia naar Las Palmas Alnati, 12-3 van Antwerpen te R'dam Alphacca, 11-3 van Santos Appingedijk, 11-3 n.m. van Galveston naar Tampa Artos, 12-3 van A'dam te R'dam Aalsdijk, 11-3 van Baltimore te Norfolk Alhena, 11-3 van Montevideo Alpherat, 14-3 van Buenos Aires te R' dam verwachtAltair, 11-3 te Santos Argos, 11-3 v. A'dam n. Middellandse Zee. 12-3 te R'dam Arkeldijk, 10-3 van R' dam te New York Agamamnon, 11-3 laat van Porto Plata te Baltimore Almdijk, 11-3 van New York naar Golf van Mexico via Havanna Amstelkroon, pass. 11-3 Ouessant naar Port Said Am stelveen, 11-3 van Tarakan Annen- kerk, 11-3 n.m. van Hongkong naar Kobe Arendsdijk, 11-3 van Norfolk te New York Arendskerk, 12-3 te Aden Bengkalis, pass. 11-3 Minikoy naar Be lawan Boschfontein, 11-3 n.m. rede té Tanga Bonaire, 12-3 van Plymouth Bantam, 12-3 te Colombo Bintang, 12-3 van Los Angeles te San Francisco Bo naire, 11-3 200 mijl zuidwest van Ply mouth Cottica, 12-3 te Paramaribo Caltex Pernis (t), pass. 11-3 Kreta Chama (t), pass. 11-3 Ras al Hadd Cistula (t), 12-3 van Miri te Singapore Corilla (t), 11-3 n.m. van Ras Tanura naar Singapore Drente, 11-3 van Ma kassar naar TandjongPriok Dalerdijk, 12-3 te Cristobal Delfshaven, 12-3 te Montevideo Eendracht, pass. 12-3 Kaap St Vincent Eos, 12-3 van A'dam te Piraeus Friesland (SSM), 12-3 van Kuelva te Terneuzen verwacht Elmina, 11-3 van Lome naar Takoradi Gaaster- iand, 13-3 ca. 16 uur van Porto Alegre voor ÏJmuiden verwacht Garoet, verm. 12-3 17 uur van Marseille Gooiland, pass. 11-3 St. Pauls Rock naar Recife Gordias, pass. 11-3 Ouessant Gouwe, pass. 11-3 Lands End naar Las Palmas Graveland, 12-3 van Santos te Rio de Ja neiro Groote Beer, 12-3 ca 22 uur aan de Hoek van Holland verwacht Hera, pass. 10-3 Crooked Eil. (Bahamas) Her cules, 12-3 n.m. van Lagoulette te Mes sina verwacht Hermes, 11-3 n.m. van Maracaibo naar Barranquilla Hersilia 12-3 van Guanta te Porto Cabello ver wacht Hydra, 12-3 van Carupano te Port of Spain Hector, 11-3 van Algiers te Burriana Hoogkerk, 13-2 te Penang verwacht Ittersum, pass. 12-3 Ouessant Kota Inten, pass. 11-3 v.m. Guardafui naar Belawan Luna, pass. 11-3 v.m. Finisterre naar R'dam Lutterkerk, 12-3 n.m. van Korramshar te Bahrein verwacht Lekhaven, 13-3 n.m. te Marseille ver wacht Loenerkerk, pass. 12-3 v.m. Gi braltar naar Antwerpen Laertes, 11-3 van Port Swettenham naar Penang Lekkerkerk, 11-3 van Bombay naar Ka rachi Lemsterkerk, 11-3 n.m. te Ku wait Limburg, 11-3 van Bombay Lombok, pass. 11-3 Acapulco naar Balboa Mataram, 11-3 van Marseille te Ge nua Maasdam, 11-3 van New York naar R'dam Maas, 12-3 van A'dam te R'dam Maasland, 12-3 van Itajai te Porto Alegre Noordam, 11-3 790 mijl oost van Kaap Race Noordwijk, 11-3 n m. van Baltimore naar Porto la Cruz Oranjestad, 12-3 te Antwerpen Ondina (t), 11-3 n.m. van Aalesund te Stavan- ger Perna (t), 12-3 van Balik Papan te Singapore Prins Frederik Willem, 11-3 van Livorno te Valencia Prins Wil lem III, 11-3 n.m. van Valencia naar Car- thagéna Prins Philips Willem, pass. 11-3 Kanarische Eilanden Radja, pass. 12-3 Minikoy naar Djibouti Raki, pass. 32-3 Ceylon naar Calcutta Rondo, 11-3 n.m. van Marseille naar Antwerpen Sal- land, pass. 12-3 Madeira naar St Vin cent (KV) Rijnland, 12-3 van A'dam naar Hamburg Stad Maassluis, vertr. 12-3 n.m. van Newport Mon naar Nar vik Salawati, pass. 11-3 n.m. Finisterre Saroena (t), 11-3 van Miri naar Pladju Stad Dordrecht, 11-3 van Huelva naar R'dam Straat Banka, 12-3. te Tandjong Friok Sibajak, 11-3 700 mijl zuidoost van Socotra naar Aden Tegelberg, 9-3 van Mauritius naar Belawan Tawali, 12-3 van Colombo naar Cochin To- mini, 12-3 te Suez Tara, 11-3 van Buenos Aires naar R'dam Tiberius, 12-3 van Antwerpen te A'dam Titus, 13-3 v.m. van Middellandse Zee te A' dam verwacht Waterland, 11-3 n.m. van Montevideo naar Santos Waterman, pass. 11-3 Kaap de Gata naar Zeebrugge Willem Ruys, 12-3 n.m. te Port Said Nachtmerrie van Britse verzekeringsmaatschappijen PEN WARE HUIVERING van ontzetting loopt de ver tegenwoordigers van een gehele, belangrijke tak van het bedrijfsleven in Groot-Brittannië over de rug, als ze in de annalen van het verleden bladeren en het feit op graven, dat Koning Ednard VII op 24 Juni 1902 plotseling een acute blindedarmontsteking kreeg en direct geope reerd moest worden. De operatie verliep weliswaar /.onder enige complicatie, maar een aanzienlijk aantal van zijn getrouwe ontlerdanen leed toch grote schade. Want op 26 Juni 1902, twee dagen na de operatie, had de kroning van de monarch in Westminster moeten geschieden en deze gebeurtenis kon nu pas op 6 Augustus plaats hebben. Dit uitstel heeft het Engelse verzekeringswezen een aardig sommetje gekost en toch zouden deze kosten een bagatel zijn vergeleken met de vergoedingen, die de Britse maat schappijen tegenwoordig zouden moeten betalen, als ko ningin Elizabeth n om de één of andere reden verhinderd zou zijn zich op de kroningsdag, 2 Juni naar de West minster Abdij te begeven. Want deze keer bereiken de voor het feest afgesloten verzekeringen door alle moge lijke lieden, die er economisch belang bij hebben, een dui zelingwekkende hoogte kooplieden, hoteliers, verkeers- maatschappijen, juweliers, kleermakers, restaurateurs, zij allen en nog vele anderen hebben zieh verzekerd tegen schade on winstderving, die ze onontkoombaar zouden lij den, als de koningin iets zou overkomen [)AAR ECHTER do ko ningin in uitstekende gezondheid en jeugdige frisheid haar wel ver moeiende, maar niet be paald gevaarlijke plichten vervult, zijn de verzeke ringsexperts ten opzichte van haar optimistisch en nemen graag iedere jiieuwe aanvrage aan. Tegen een premie van vijf gulden kan men zich voor duizend gul den schade, voor het gevat van een uitstel van de kro ning, verzekeren. Maar toch is het vertrouwen ge mengd met bange zorg want al bestaat er ook geen aanleiding er aan te twijfelen, dat de koningin op 2 Juni bereid zal zijn wie kan een zelfde zeker heid hebben ten aanzien van de leden van de ko ninklijke familie, van -vier welzijn eveneens het aan houden van de vastgestelde termijn afhangt! Twee personen zijn het vooral, die bezorgde blik ken op zieh gericht voelen: de gemaal van de koningin, Philip van Edinburgh, en de oude koningin Mary, de gemalin van George V en moeder van twee koningen, Eduard VIII en George VI. \yEL IS DE gezondheid van de Hertog uitste kend: wel heeft hij voldaan aan het dringende verzoek van de koningin en de re gering om zijn sportwagen niet meer zelf te rijden. Maar nadat hij maarschalk van de Royal Air Force geworden is, wil hij zich er niet meer mee tevreden stellen alleen het uniform te dragen, maar hij wil ook zelf een echte vlieger wor den en onderwerpt zich aan alle examens, die ieder lid van de Royal Air Force moet afleggen. Practisch betekent dit, dat hij er niet eens meer mee tevreden zal zijn een straalvliegtuig te besturen de laatste etappe zal de supersonische éénzitter zijn, waarvan de maximumsnel heid weliswaar nog ge heimgehouden wordt, maar men zegt, dat hjj per uur waarvan men zegt, dat hij per uur meer dan 1200 km zou afleggen!) Onder deze omstandighe den eisen de verzekerings maatschappijen een risico toeslag bij verzekeringen op de Hertog; wie zich dus wil verzekeren voor het ge val de kroning soms om zijnentwille uitgesteld wordt, moet voor iedere duizend gulden niet vijf, maar acht gulden premie betalen. QAN BLIJFT er nog een andere zorg beslaan Kees Pruis wie kent hem niet? Of beter gezegd: wie heeft hem niet gekend? En wie kent niét z'n zoon Jan Doodle? Over vader Kees trof fen we in „De Zaanlander" een aardig stukje aan, geschreven in het smeuïge Zaanse dialect. Aan deze herinneringen verlenen we hier gaarne enige plaats. JOLLIE MOETE allegaar de grote hewwe. Van Kees, Kees Prois, de vader van Doedel (Doodle skraive ze mien ik, je wete wel, die jonge van dat Roodkappie voor de radio), 'k Ben van de week voor 'n daggie bai 'm te warskip 'ewcest in Amsterdam. Dat kwam zo: Doedel (aigelijk hiet-ie Jan, die zeun van Kees, maar gien sterveling ken 'm bai die naam), is verléje week bai lVessane 'eweest, voor de persenelsvereneging weer meheer Leendert Andrea van de Esehdoornlaan, voorzitter van is. 'k Had 'n oitnodeging van Freek Engel (die an 'n Stollepie 'etrouwd is, je wete wel: Sientje, een dochter van Hain Stollep van Excelsior van vroeger) en deerv'ndeen was 'k 'egaan. Mens, wet 'n gebouw, dat verenegingsgebouw van Wessane. Meheer C. H. Laan heb dat indertaid 'eskonke; skitterend! 'n Grote zaal weer je van stane te kaike en 'n teneel weer de kou of is. Mevrouw Laan-Laan (de vrouw van waile meheer Johan A. van 't meelfebriek) heb 'r onderlest nag 'n fullemapperaat an kedo 'edeen, zodatte ze d'r nou ok fullems kenne vertone. 't Is óf, gewoonweg. In 'n bovezaal hewwe ze 'n vracht boeke die je voor 'n paar cente in de week leze ken en benede stane den nag twee biljarte weer de matiedors oit de clubs mekaar partai kenne geve. 't Is 'n vorstelijk kedo, dut hele spul. En ajje dat zo 'rs nagane, is 't puur aars 'eworre in de loop van de jare allegaar: Voor 'n veertig jaar terug had je werrekdage van 's ochens zes tot 's evens zes en de ketoorskraivers oit die dage hadde 't niet veul beter; 't ienege was datte ze niet zo vroeg hullies nest oit hoefde, maar twaalef uur werreke moste ze wel en baitaije nag wel langer ok. 'n Vraije Zaterdagmiddag was 'r niet bai toe en 's Zundagsochens nag 'n paar uur werreke was ok gewoon. Had je den 't lef in je gnappe pak te komme, den keek de baas niet blaid en kreeg je al gauw: „Je hewwe zeker haast, moet je oit?" VRAIJE TAIDS-BESTEDING NOU HEB temet iedere febriek in de streek z'n perseneelsvereneging, ze aigen krant en wordt 'r van alles 'edeen om de „vraije taids-besteding in goeie bane te laije" zoas dat met deftige woordè hiet; worre d'r lesse 'egeve, brits ('k zei 't wel weer verkeerd skraive, maar 'k ken d'r niks an doen, al die boitelandse woorde) évende 'ehouwe, benne d'r rais-, biljart en klaverjascluppies en wordt 'r ik weet niet wet 'edeen om 't iederien nee de zin te make. Zo hè je 's winters lezings- meziek- teneel- cabaret- en bonte evendeen nag wordt 't baitaije 'ekankerd v'nzellef; benne d'r nag altaid loidjes die miene dat 't erreges aars beter is. Zo zei 't wel blaive moet je maar rekene, kankeraars houw je altaid en overal. Maar 'k zou êt hewwe over Kees en ze zeun Jan. 't Was 'n merakel: 's Zaterdagsevns zag 'k Jan op de planke ('k wist eerst gieniens dat 't 'n zeun van Kees was) en Zundagevend hoorde ik Kees voor de radio. ,,M' oeste vrind" zong-ie. Weet je nag? Dat was oit de taid, toe Doedel nag klain Doedeltje was van 'n jaar of zeuve, acht. Met twee vuile handen, een smirg gezicht, En dikwijls een scheur in zijn kiel, Is hij me de liefste en eerlijkste vriend, Hij behoort mij met hart en met ziell Toe hew 'k Kees metien effe 'eskreve en 'm 'evraagd of-ie nag wist van vroeger toe-ie, as-ie kwam, van die aiselijk grote raambiljette ophong, weer-ie levensgroot op sting, in pandjesjas met 'n hoge hoed op en witte handskoene in ze fleke, „Saime", skreef-ie terug, ,,'k weet 't nag donders best. Kom 'rs 'n daggie, den lulle we d'r naggeris over". betreffende de oude konin gin Mary, die weliswaar steeds een ijzeren constitu tie heeft gehad, maar die op 26 Mei ten slotte toch 86 jaar oud wordt. De grijze koningin-moeder, die bekend is om haar bijzon dere hoge plichtsbetrach ting, vermijdt daarom al les, wat voor haar gezond heid nadelig zou kunnen zijn, teneinde de kroning van haar kleindochter niet in gevaar te brengen. Ze staat niet meer om zeven uur 's ochtends op, zoals ze steeds gewend was, men ziet haar bijna nooit meer met haar wagen door de straten van Londen rijden en ze beperkt haar auto ritjes tot de weg tussen hear Londense residenti- Marlborough House er. Sandringham, waar haar zoon George VI gestorven is. Ze gebruikt haar ont bijt in bed en houdt daarna rust. Hoewel niemand, zoals trouwens vanzelf spreekt, haar iets verteld heeft over de zorgen, die de hele we reld zieh om haar maakt, zei de koningin-moeder onlangs tegen Philip van Edinburgh: „Je kunt alle mensen verzekeren, dat mij niets zal overkomen". Zo groot is het aanzien, dat de door zo vele zware slagen \an het lot getroffen oude dame in het hele land ge niet, dat deze uiting nau weiyks bekend géworden was, of de premies voor de op haar afgesloten risico verzekeringen lieppn tot de helft terug. OUWE KOEIE OP'EHAALD NOU, DAT hew 'k 'edeen. En Kees en ik maar ouwe koeie ophale. Over fullems weer-ie in 'espeuld had („Bleeke Bet", weet je nag, een jaar of dertig terug, same met Jetje Blazer (die lestend naggeris voor de radio 'eweest is) en Beppie de Vries (oit Flora, weet je nag? Ze weunt nou in den Haag, vertelde Kees, maar treedt nooit meer op), met Harry Boda en Johan Elsensohn, Jan van Dommelen en Frans Bogaars). Over dat moppie „Me neef oit Canada" dat-ie in 'n pest-boi an 'n café-tafeltje skreef, maar dat 'n week later deur 't hele land 'ezonge wier. Meheer Cohen had de meziek in Doisland 'ekocht en Kees 'evraagd 'r woorde op te make. Kees an de gang, niet gek, vollegens z'n aige, maar „veuls te litterèr" zee meheer Cohen, „óver!". Kees, dik de pest in, skreef toe: me neef oit Canada, weet je nag? „Dat is me neef oit Canada Oit 't hartje van Amerika, Vaif meter lang, twee meter dik, 'n Kale kop, 'n gaite sik" ènzo verder. Toe 't klaar was, skreef-ie 'r meheer Cohen ien regeltje bai: f)Hier J10 "i O T*ntl 1 Or31 'rs rtes 1/3 nn'nU«nn1si Is «.U.Iss.l <7 vratte dood, hoop hè?" Over Jan zee-ie: „n Donderstien! Ken skitterend tekene, maar verrekte dat op skool. Meesters kwamme klage v'nzellef en 'k hew 'm aiselijk op ze ziel 'ezette, maar 't hollep gien bliksem. Hai heb nag 'n taidje op 'n reclame-bero 'ezete (Delamar, op de Nuuwezaids, je wete wel Maar ik wist 't niet v'nzellef!) maar ok deer wou-ie niet aarde; zette-ie bai taije 't hele spul op stelte. Toe hew 'k 'm 'n keer mee 'enome nee Purremerend, weer 'k met Eddie Walls (die vroeger voor de Vara speulde en nou heel Europa deur raist met n zegeunersorkest van 24 man en deer vollegende maand mee in 't Palladium in Londe optreedt) in 't programma sting. Deer benne we toe voor t eerst same op'etreje. De donderstien had zówet de hele week niet evrete en eslepe en skeet, toe-ie opkomme most temet olie, maar 't gong goed, best! Toe benne we later same nee Bellegië 'eweest en nee Indie en hewwe toe we deerv ndeen kwamme same nag 'n klain toernee deur 't aigen land emaakt, maar nou is-ie te duur 'eworreDat hè je hé, vader doet t nag gnap en zeun is ok verrekt goed: twee zukke loidjes in ien pro gram wordt n beitje duur he? En zo beurt 't nou, datte we van mekaar Kees zn optreje in Assumburreg (bai Cor Klain) in dp Krnmmmios- bioscoop, toe Roos nag leefde, bai Ero in de Waakzaamhaid bai^vTnk tn» Tivoli nag sting op de hoek van de Dam en Scarinasteaat in tl rite ltt °.0Pman °P de D,am (weet je nag, de moeder van Miss Holland die later met n Breeuwer etrouwd is, 'n voetbalder van yré goed herinner), bai ons in de Jonge Prins en de Nuuwe SocifaR en afam jonges, 'k skai 'r oit; 't was 'n raike dag. öocnait en Op de koek staat Kees met zeun Jan in de dapp tnp ï<a »t weer 'k 't strak al over 'ehad hew: Me beste vrind 4 skreef Hai ken t wel, die Kees! En ze zeun aii» rio i__1 Dp 'zegge.8aan k3ike' jS Zelle d'r gien spaiVvan hewwe, de"? kTjfsSme

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 7