'koop KMA AR n HIPPER Ondergrondse actie in Parijs Deutsche Lufthansa werkt aan haar plannen raKrrEars I Koopjes Knipkunst ging bijna geheel verloren m 9 uur if i a n Ml rden reeds van usen Reclame ns Uw Nylons koper 4 65 0 70 3.25 0.48 2.77 uis va. RK. Kerk) Over enkele jaren weer geduchte concurrent in burgerluchtvaart Super Connies hebben de voorkeur ,Mag ik een bankie van honderd zien? Politie zoekt „verzamelaar" De Prins ontmoette Foster Duhes Voorstel tot adoptie van getroffen gebieden Felle brand in fabriek te Apeldoorn De heer Lever uit Muntendam blies oude volkskunst nieuw leven in z° LEEFT de heer Lever in zijn werk, al knip pend in zijn atelier „de Meeuw" bevrijdt hij zich van angstgedachten, voedt nieuwe hoop en idealen. De gave die deze Groninger bezit mag niet onderschat worden. Het is werkelijk of men bij het zien even in een sprookjeswereld wordt ge plaatst. Slechts daar kun nen de vogels zo zuiver vo gel zijn, bloemen zo trillend in het weiland worden neer. gezet. In deze knipschilde rijen treft men een sirene verfijning, een beheersing die doet denken aan een hooggestemde snaar van een muziekinstrument. STUDIEGROEP ONDERAARDS URBANISME WlL „LICHTSTAD" LATEN ONDERDUIKEN Taaie caféhouder Crime passiorie! voor de rechtbank VRIJDAG 27 MAART 1953 aubeletala ge 1.95 R, 60 cm br., [eter 1.49 90 cm br., ster 1.95 9 cm br. 1.59 m br., 2.49 RD ZIJDEN iuren 17.50 .P 49.— ÏÏN BEDSTEL, 29.50 ïd, 2.45 9.75 oomwerk 19.50 DN, 1-pers., 14.90 1 verend, 24.75 AMER 139.— ER ercommode 249.— >EN: sfsel prijs idders i kosten U g gg prijs adders extra lang, m nc :isch prijs .dders 0.73 prettig kunt winkelen. £EN LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ, zonder een enkel vliegtuig, zonder eén vlieger en zonder een enkele luchtvaartroute om te exploiteren, presenteert zich op het ogenblik en wel als een van de belangrijkste aanstaande concurren ten op het gebied van de burgerluchtvaart. De naam van deze onderneming is Deutsche Lufthansa, de nieuwe Duitse Luchtvaartmaatschappij, die zich voor bereidt op haar terugkeer in het luchtruim om dan haar vóóroorlogse naam van een van de meest vooraanstaande luchtrederijen weer te verdienen. Vele plannen zijn al tot in de kleinste détails uitgewerkt door een aantal leiding gevende figuren uit de Duitse burgerluchtvaart. Er zijn vliegers aangezocht en grond-employé's staan klaar om hun werkzaamheden te beginnen. Het wach ten is op toestemming, op politieke toestemming. De negentiende Maart be tekende een belangrijke stap in de goede richting. Immers op die dag ratifi ceerde de Bondsdag het vredesverdrag met de geallieerden. Daarvan hing in beginsel de toekomst van de nieuwe Lufthansa af. OFSCHOON de Duitsers zelf er niet veel over willen zeggen, is toch een werkprogramma bekend geworden, dat van durf en vooruitstrevendheid getuigt. Het ziet er als volgt uit, waar bij men aanneemt, dat in de lente van 1954 met het uitvoeren van de eerste luchtdiensten begonnen zal worden: 1954/1955: Luchtdiensten in Europa op Londen, Parijs, Amsterdam, Brus sel, Kopenhagen, Stockholm en Ziirich. Hierop zullen zo spoedig mogelijk diensten volgen naar New York en Rio de Janeiro. 1955/1956: Uitbreiding naar het Oos ten naar Calcutta en Bangkok. Wat Europa betreft diensten naar Milaan en Rome. 1956/1957: In Europa diensten naar Barcelona, Madrid «E Lissabon. Begin van een dienst naar Zuid-Afrika. 1957/1958: Uitbreiding van de dien- Sten van Calcutta en Bangkok naar Hongkong en Tokio, Men verwacht, dat de vloot aanvan kelijk ongeveer twintig tot vier en twintig vliegtuigen zal omvatten. Voor de korte trajecten zal een keus ge maakt worden uit de Britse turbo-prop Vickers Viscount en de Amerikaanse Convair. Voor de lange afstanden zijn op het ogenblik beschikbaar de Britse Comet, de Boeing Strato-Cruiser, de Douglas DC 6 B en tenslotte Lock heed's nieuwe Super Constellation. Wat de Lufthansa ongeveer twee Jaar, nadat men met de diensten be gonnen is het meest nodig zal hebben, zijn intercontinentale vliegtuigen. De Comet behoort nog niet tot de belang rijke gegadigden, omdat deze zuivere- straalmachine nog niet de gewenste actieradius bezit. En de Boeing Stra- tocruiscr, welke thans op de Noord- Atlantische route gebruikt wordt, is niet langer in productie en zal dus niet aangekocht kunnen worden. De keuze zal derhalve moeten vallen of op de DC 6 B óf op de Super Con stellation. De eerste wordt thans ge bruikt voor toeristenklassediensten op de Noord Atlantische route en boven dien om vluchtelingen uit Berlijn weg te voeren. Het ziet er naar uit, dat dit vliegtuig over twee jaar een zuiver toeristenklassevliegtuig zal worden, zulks in tegenstelling tot de Super- Constellation. Goed geïnformeerde kringen in Bonn geven te kennen dat bij de technici van de Lufthansa een voorliefde voor dit vliegtuig schijnt te bestaan, we gens zijn prestaties en economische voordelen. Men wijst erop, dat het waarschijnlijk geacht kan worden, dat uit diezelfde economische overwegin- gen vooralsnog een voorzichtige hou ding ten opzichte van de zuivere straalmotoren voor de burgerluchtvaart zal worden aangenomen. Zowel Lockheed als Douglas heb ben gedurende en na de oorlog een reputatie opgebouwd door de kwali teit en de prestaties van hun produc ten. Douglas door zijn series DC ^tuigen, beginnende met de Dakota ,,9- e" Lockheed met zijn Con stellations. Van deze serie is de Super Constellation de laatste ontwikkeling. Bijna zes meter langer dan de model len, die op het ogenblik in gebruik zijn is de Super Connie het grootste passagiersvliegtuig, dat thans gebouwd J°rinn snelheid zal liggen tussen de 600 en 700 kilometer per uur. Het zal lange afstanden sneller kunnen af leggen dan het straal-passagiersvlieg- tuig, omdat dit laatste nog altijd tal i Van tussenlandingen moet maken om brandstof bij te laden, terwijl de aan zienlijke actieradius van de Connie zulks overbodig maakt. Het toestel is ontworpen voor 59 passagiers, doch Vierhonderd gulden ij de tol. door ten boekhandelaar in de Utrechtsestraat te Amsterdam betaald voor de con versatie die zijn hulpvaardige bediende één dezer dagen over de toonbank «oerde met een donkere, Engels spre- [Tl?".. v™emdeKn0 van middelbare ej yd. Deze betaalde een boek dat V zojuist had gekocht met een bitjet van 50— en verzocht om een varië- teiti van wisselgeld voor zijn verzame- t tnn Vr0''B hij een bi'iet van Zirhtinrt. m°Sen bezich<wn. Hij be zichtigde er meer dan één en vier het grfiF 'c.'cen eni9e dagen later uit het geldkistje van de boekhandelaar te ontbreken. Het vage signalement van waaroor €7lige ^an^ijzing kan gemakkelijk omgebouwd worden voor honderd reizigers. Strijd om haven. DE voorbereiding van de opzet van de Lufthansa vindt plaats in Keu len, in de kantoren, die kortweg de zakelijke naam dragen van Bureau Bongers. Hans Bongers wordt in de leiding van deze organisatie bijgestaan door ar Hoeltje, die de technische zij de voor zijn rekening neemt, terwijl een andere belangrijke figuur is dr Kurt Weigeit, de laatste president directeur van de oude Lufthansa en thans voorzitter van de adviescommis sie voor de nieuwe organisatie. Achter de schennen is inmiddels een gevecht aan de gang tussen Frank furt en Düsseldorf, welke van beide plaatsen de thuishaven zal worden voor de nieuwe maatschappij. Op het eerste gezicht maakt Frankfurt met zijn ultra moderne Rhein-Main-lucht- haven een zeer goede kans. Vóór de oorlog was Keulen de thuishaven en thans heeft het dichtbij liggende Düs seldorf zich zo ontwikkeld, dat het, vooral omdat de administratieve afde lingen in Keulen gevestigd blijven en omdat het Rijn- en Roergebied het na tuurlijke zakencentrum van Duitsland vormt, zeer sterke troeven in handen houdt Prins Bernhard heeft gisteren een kort bezoek gebracht aan de minister van Buitenlandse Zaken der Ver. Sta ten, Foster Dulles. De minister, die Nederland na de ramp enkele dagen bezocht, vroeg de Prins naar de stand van het herstelwerk. De Prins dankte ook Foster Dulles voor de Amerikaanse hulp in rie rampzalige dagen. Voorts sprak de Prins op het State Depart, ment enige tijd met het hoofd van de afdeling voor Beneluxaangelegenheden Francis L. Spalding. Na zi.in onderhoud met Dulles begaf de Prins zich naar het bureau van Bedell Smith, de onderminister van Buitenlandse Zaken. Daar onderhield hij zich een uur lang met zijn oude strijdmakker uit de tweede wereldoor log. Prins Bernhard was later op de dag in Washington de gast van de Belgische ambassadeur baron Silvercruys, die hem een lunch aanbond Onder de gasten be vonden zich vele personen uit de we reld der politiek, diplomatie en recht spraak. De Europese Assemble De regionale commissie van de As semblee van de Raad van Europa heeft een plan goedgekeurd voor de adoptie van ongeveer 520 ernstig getroffen plaatsen in Nederland. België, Enge land en Turkije door de andere leden-staten van de Raad van Europa. Het plan zal naar verwachting worden goedgekeurd door de Assemblée wan neer deze in Mei bijeen komt. Voorgesteld werd, dat de 520 groot ste steden in West-Europa de. plaatsen, die van de jongste overstromingen te lijden hebben gehad, en ongeveer twin tig dorpen in Turkije, die door de jongste aardbeving gedeeltelijk ver woest zijn, zullen adopteren. KANTOORBEDIENDE SCHREEF VALSE KWITANTIES UIT Anderhalf jaar met aftrek eiste de officier van Justitie bij de Rotterdamse rechtbank gisteren tegen een 28-jarige kantoorbediende, die door het uitschrij ven van valse kwitanties zichzelf f 12.000.rijker had gemaakt. Zijn pa troon had natuurlijk de strop. Uistermorgen is brand uitgebroken in de Verenigde Fharmaceutische Fa brieken te Apeldoorn. De brand woed de in twee onderling verbonden opslag plaatsen met een gezamenlijk opper vlak van ongeveer twee duizend vier kante meter, waarin kaf van gedroogd maanzaad, een der belangrijkste grond- stollën van dit bedrijf, was opgesla gen, r Daai het niet mogelijk was de vuur haard rechtstreeks te bereiken, bespoot de spoedig ter plaatse zijnde brand weer de brand met twaall stralen via het brandende dak der opslagplaatsen. Ook de fabrieksbrandweer heeft aan het blussingswerk deelgenomen. Na twee uur van ingespannen arbeid was het gevaar voor uitbreiding van de brand geheel geweken. De brand in de compacte massa brandend kat was evenwel toen nog niet bedwongen. De oorzaak van de brand is onbekend In de vooravond heeft fabriekspersoneel evenwel een sterke broeilucht opge merkt. Een aantal Franse staatslieden onder leiding van premier Mayer vertrok dezer dagen naar Washington voor besprekingen met de regering der Ver. Staten. Op het vliegveld hij Varijs deed de Amerikaanse ambas sadeur het gezelschap uitgeleide. Rechts minister Letourneau, mid den vooraan Bidault, achter hem premier Mayer. VER. STATEN LEIDEN IN BASKETBALLTORNOO! De stand na de vierde dag luidt: 1. Ver. Staten 3 3 6 212—147 2. Frankrijk 4 3 1 6 282214 3. Egypte 3 2 1 4 265-182 4. België 4 2 2 4 299—246 5. Nederland 3 3 0 152—226 6. Luxemburg 3 3 0 125—320 Hedenavond worden de volgende wedstrijden gespeeld: EgypteNeder land; LuxemburgVer. Staten. als EEN UITDAGING aan aile bezoeksters stond de heer Lever uit Muntendam dit jaar in zijn stand op de Voorjaarsbeurs voor de Vrouw in Haarlem, te midden van een schat van werkstukken op het gebied van de KNIPKUNST. Een uitdaging om het in een prettige strijd, teg,en hejn ..mei ..de schaal, ap—te nemen.-M-oelüen er -zo al moedigen zijn die de stoute schoenen zullen aantrekken, dan zal het niet lang duren of zij geven zich gewonnen. Bij voorbaat weet men reeds bij Idnge na niet te kunnen tippen aan de ragfijne schilderijen, die de heer Lever met een eenvoudig schaartje uit papier kan knippen. Veel prettiger dan te strijden tegen hem is het trouwens te kijken hoe hij werkt. De al zeer oude knipkunst beoefent hij vanaf zijn jonge jaren en hij is met dit werk zo ver groeid, dat hij de meest vrije fantasieën in beeld brengt. Zoals een schilder naar zijn penseel grijpt om iets van zijn innerlijke roerselen gestalte te geven, zo heeft de heer Lever altijd en altijd weer zijn belevenissen willen vast leggen in ragfijne knipsels. Het gemanoeuvreer met een schaartje door papier met als resultaat tere randen, bloem motieven, friezen met Kerst- en Paasversieringen, heeft hem steeds weer geboeid. Knipschilderijen in eigen stijl \\/AT WIST hij, de een voudige schippersjongen, toen hij op 10-jarige leef tijd zijn eerste poppetjes en kastranden maakte van deze knipkunst af? Niets, maar hij knipte ondanks verwijten van zijn ouders om de tijd beter te gebrui ken dan met die papier rommel, óndanks de spot van zijn leeftijdgenoten. Het beïnvloedde slechts het werk in de goede richting. De motieven groeiden uit tot landschappen met een duivetil met vliegende duif jes er rond omheen. De schuit van zijn vader, va rend door het polderland schap, met schapen op de wallekant, meeuwen en rei gers in de lucht, dat waren zijn voorbeelden. Recht streeks in de natuur deed hij zijn indrukken op. Zijn voorbeelden zijn de zuiver ste voorbeelden van de ware volkskunst. Volwassen geworden hoort hij, dat ook reeds vroeger dit handwerk bedreven werd.. Natuurlijk interes seren hem de oude voor beelden. HU tracht ze na te maken, maar keert toen weer tot zijn eigen werk wijze terug en hetgeen hij maakt, gaat steeds meer een eigen stijl vertonen. J-JOE DIEP geworteld is deze volkskunst als er reeds in 1686 een boekje is dat de titel draagt: „Con- stigh ttjdverblijf voor de Hollandse juffer". Alom In deze landen wordt er op het eind van de 18e eeuw geknipt en het werk schijnt zo mooi te zijn. dat bijvoorbeeld vreemde lingen naar huis schrijven in hun land niet zoiets ar tistieks gezien te hebben Toch wordt reeds lang ook in de Duitse kloosters het allerfijnste werk gemaakt hetwelk zeer dikwijls zelfs gekleurd wordt afgeleverd De beelden zijn in die tik meestal religieuze voorstel lingen: de heilige Maria o! de heilige Ludwina. Omstreeks 1800 ls fl' knipkunst op haar hoogt" mint. Alles van het da-~ Hikse leven tracht men i knipsels vast te leggen. Hu iveljjk, geboorte, overlijden stambomen met namen en jaartallen worden geknipt. Men zag er niet tegenop het ambacht in zijn omge ving uit te drukken. Er ziin knipsels bekend, waarin een geheel schoenmakers bedrijf kan worden bekeken. Dat (leze voorstellingen haar historische waarden hebben, valt niet te ontken nen, JyTA DE Franse tijd is er plotseling weinig ambi tie meer voor de knip kunst, totdat dit oude hand werk in onze tijd weer nieuw leven krijgt ingebla zen. Maar blaast men men sen van onze tijd de ware volkskunst zo maar in? Met het aanleren door be studering van oude motie ven is men er niet geheel. De heer Lever bewijst m zijn werk het juiste ideaal te benaderen. Bij hem is het geen aangeleerde kunst, maar een werkzaamheid uit hemzelf voortgekomen. Hij werkt met lust en laat zijn schaartje luisteren naar eigen waarnemingen. Vol gens zichzelf werkt hij in de geest van het verleden, maar niet in de huid van het verleden, 's Zomers kan men hem dikwijls zien zit ten knippen in het Zuider zee Museum te Enkhuizen, soms ook demonstreert hij op tentoonstellingen. Op verzoek van de Ver eniging „Friese Volkskunst" te Leeuwarden hield hij in Januari T953 een tentoon stelling „Vier eeuwen knip kunst. Een schat van mate riaal was daar te bewon deren. jyjET EEN bewonderens waardig geduld vertelt hij over de techniek van dit handwerk of geeft raad aan allen, die lust krijgen het ook eens te proberen, aan de hand van het door hem geschreven boekje: „Een nieuwe wijs, naar oude trant". Door het houden van de monstraties ln jeugdclubs en huisvrouwenverenii-in- gen wekt hij vrouwen en jongeren op de schaar ter hand te nemen. Waarom niet eens een fijn knipsel gemaakt van rankende bloemen? Na wat oefening verrast dit werk de maak ster zelf door de uitkomst. Men behoeft immers niet dadelijk het minitieuse werk na te maken wat Anna Ma ria van Schurman in 1650 maakte. Het origineel daar van is nog steeds in het Franeker Museum te zien. De heer Lever maakte het na met zijn puntig schaar tje en bewees daardoor meteen dat het gereedschap om zoiets teers te maken, slechts een schaar behoeft te zijn en men waarschijn lijk geen gebruik heeft ge maakt van een pennemes, zoals wel eens wordt veron dersteld. VéN WERKSTUK van de heer Lever zal bij een tentoonstelling steeds weer bijzondere aandacht vragen. Het heet: Overdenking op Oudejaarsavond. Het is een typisah voorbeeld van een werk uit deze tijd, daar beel den uit de angstaanjagende tijd van nu gebruikt zijn. De oudejaarsavond noopt tot overpeinzingen over het verleden en geeft gedachten aan het heden en de toe komst. Dit is het motief, waarvan hij is uitgegaan. Zo vergaat het de juffrouw die in het midden van de knip- plaat boven een vuur knij pertjes staat te bakken. De levensgang van een mens gaat aan haar oog voorbij. U ziet de levensmorgen, het opgroeiende kind, de school jeugd, de ontwakende liefde. Dan volgen uitbeeldingen van de tegenslag in het leven, en het ideaal van de meeste mensen er een Ezel tje-strek-je op na te houden, maar in een volgend tafereel tje slaat de Duivel alle idealen op een aambeeld ka pot. (Er is geen plaats voor vrede in deze wereld) spreekt in een volgende weergave, slechts angstgedachten voor een vernielende oorlog leven in de mens. Het leven wordt beheérst door geldzaken en rechtszaken en groot is de belevenis geweest als in het laatste beeld de levensavond wordt uitgedrukt. N. d B. (Van onze Parijse correspondent £R BESTAAT IN PARIJS een duidelijke neiging om zoveel mogelijk onder de grond te gaan bouwen. Men maakt bioscopen onder de grond, opslagplaat sen, banken, die drie of vier étages onder de straat hebben, warenhuizen, waar men zijn inkopen benedenvloers doet. Het aantal tunnels, dat men na de oor log gegraven heeft om het doorgaande verkeer onder de drukste kruispunten door te leiden, is legio. De grote, brede boulevard die om heel Parijs loopt, voert u ieder ogenblik onder de grond. Het stadsverkeer davert boven uw hoofd, maar u heeft daar in de uitstekend verlichte eenrichtingsverkeerstunnels geen last van. Het gevolg is, dat er onder Parijs een hele nieuwe stad aan het ontstaan is. Men vindt er reeds de tweehonderd kilometers lange tunnels van de metro, waar iedere Parijzenaar gemiddeld een uur per dag doorbrengt, het bijzonder ingenieuze net van de rioleringen, en verder de onderaardse gangen, de zogenaamde carrières, die men in vroeger eeuwen heeft gegraven. De be doeling is de aanleg van deze onderaardse stad voort te zetten. In Parijs zelf is er bovengronds practisch geen plaats meer. Het verkeer is zo hopeloos druk geworden, dat men op de spitsuren te voet vlugger vooruitkomt dan in een auto. De enige radicale oplossing die er is, zeggen de specialisten, is de ruimte onder de grond te gaan exploiteren. Fantastisch plan was in studie genomen QM NA TE GAAN welke mogelijk heden er "bestaan om een belang rijk gedeelte van het Parijse leven te verplaatsen naar ondergrondse regio nen, is opgericht de GECTUS, hetgeen vertaald betekent Studiegroep voor het Ondergrondse Urbanisme. Deze technici hebben een fantas tisch plan ontworpen en wanneer men de stichter van deze groep: Edouarö Utudjian, wil geloven, dan zal aan het einde van deze eeuw heel het verkeer en een zeer groot aantal gebouwen, zoals ministerie, politiebureaux, ge vangenissen, banken, postkantoren enz. zich onder de grond hebben ver plaatst. Op de plaats van de oude ge bouwen en de lelijke vervallen wijken zal men parken kunnen aanleggen, die het leven van de Paroze naars wat frisser kunnen maken. De grote vraag ls natuurlijk of de Parijse bodem zich voor deze plannen zal lenen. Tot vijftien meters onder de grond is er al geen plaats meer. Daar wemelt het van leidingen, kabels, rioleringen, gangen. De metro's gaan nog veel dieper. Het station Abbesses ligt liefst tachtig meter onder de straat. De geschiktste diepte voor de onderaardse wegen blijkt echter te zijn op dertig meter. Daar bestaat de bodem uit zand en kalk, waar men uitstekend in kan werken. Op deze diepte zullen, volgens de GECUS de toekomstige generaties een belangrijk gedeelte van hun leven gaan slijten. J[)AAR STAAT tegenover, dat het leven boven de grond veel gezon der zal worden. De woonhuizen blij ven natuurlijk bovengronds, maar de lucht zal niet meer bedorven worden door de benzinedamp van honderddui zenden auto's en van duizenden fa brieksschoorstenen. Op de vrijgekomen plekken wil men in de eerste plaats bomen gaan planten. De wandelaars zullen niet meer door de automobilis ten opgejaagd worden. Men stelt zich voor ook het gehele treinverkeer, sta tions inbegrepen, onder de grond te brengen, evenals dB reusachtige Hal len van Parijs, de kazernes en de ge hele gemeentelijke administratie. Wat dit alles moet kosten ls nog niet te becijferen. Onnoemelijk veel. Maar ook het scheppen van nieuw» werkmogèlijkheden is in ónze mo derne maatschappij van groot belang En gaat u eens even na welk een hoeveelheid werk er hierdoor zal ont staan. Alleen de voorstudies al. De geologen en de speleogen zullen eerst de bodem uiterst nauwkeurig moeten gaan bestuderen. Dan moeten er hele nieuwe bouwmethoden worden ge vonden. De luchtverversing en de verlichting zullen bestudeerd moeten worden, terwijl andere geleerden jaren nodig zullen hebben om uit te vinden, hoe men de atmosfeer onderaards zc kan maken, dat het leven voor ons mensen er dragelijk wordt. £EN VAN DE eerste dingen, die ge daan zullen moeten worden, is het onteigenen van de bodem. Op het ogenblik is de bezitter van een be paald terrein ook eigenaar van de grond daaronder. Daar moet een einde aan gemaakt worden. Dan zal men beginnen met het graven van vijf hoofdwegen dwars onder heel Parijs door. Deze onderaardse snelwegen wil men met liften verbinden met de voornaamste bovenaardse boulevards. De bestudering van dit plan ls reeds ln een vergevorderd stadium. Men weet alleen nog niet hoe men de uit voering er van moet betalen. De kos ten bedragen twintig millLojut-giiidens per kilometer. Aangezien deze eerste onderaardse hoofdwegen ongeveer vijf tien kilometers lang zullen zijn, komS dat neer op driehonderd millioen gul dens per weg. De aanleg van de zevert geprojecteerde wegen zou de helft van het gehele jaarbudget jan Frank rijk opslokken. Toch zal men hier zeker toe komen. Vijf en zeventig jaar geleden geloof de niemand in Parijs, dat men de tram onder de grond zou kunnen laten lopen. Thans vervoert deze electrlsche mol per jaar net zoveel mensen als er op geheel onze aarde wonen. Men mag dan ook wel aannemen, dat de volgende generatie het heel normaal zal vinden, dat het grootste gedeelte van het verkeer zich onder de grond voortbeweegt Maar de rest van de plannen van de GECUS zal nog we! even op zich moeten laten wachten. Voorlopig zal het er bij blijven, dat de nieuwe hui zen gedeeltelijk onder de grond en gedeeltelijk er boven gebouwd zullen worden. De caféhouder K., die een proeflokaal in de Rotterdamse Oranjeboomstraat exploiteert, is bepaald geen kasplantje. Toen hij op Nieuwjaarsdag een lastige klant in zijn café kreeg, nam hij deze man als een voetbalkoffertje op zijn nek, en droeg hem zo de zaak uit. On derweg constateerde hij echter, dat hij door zijn vrachtje met een mes was ge stoken. Toen de lastige klant buiten was gedeponeerd en de cnféhovd"f zich liet inspecteren, bleek, dat hij bij de linkeroksel een messteek had ontvan gen. Ook had hij huidwonden in de rug. De lastige klant, stond gisteren ter zake van zware mishandeling voor de Rotterdamse rechtbank terecht, wrar hij een jaar met aftrek tegen zich hoorde eisen. De Officier concludeerde tot voorbedachte rade. Korte tijd voor dat de lastige klant werd wéggedra- gen, had ij namelijk ruzie met de caféhouder gehad, omdat deze hem geen drank meer verseTrffen wilde, en daarbij had hij verklaard: „Jou krijg ik nog wel". Eleciricien nam wraak Een jaar gevangenisstraf met aftrek eiste de officier van Justitie bij de Haagse rechtbank gisteren tegen de ?if,trioie" rï'e °P 13 December 1952 te Wassenaar in een vlaag van woede het echtpaar S.-H. had mishan deld. Met mevrouw S„ die vroeger van haar man was gescheiden, had K. een verhouding gehad, doch later was me vrouw S. weer naar haar echtgenoot teruggekeerd. De jaloerse electricien zon op wraak. Op de donkere avond van de 13e December zag hij zijn kans schoon. Toen het echtpaar S. van een autorit huiswaarts keerde, versperd» k. hun de weg. Er ontstond een hevige woordenwisseling, gevolgd door een vechtpartij. Mevrouw S. kreeg een klap in het gezicht, waardoor ze haar neusbeen brak, en haar echtgenoot werd met een combinatietang bewerkt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 15