DE ZONDEVAL IN DE ZOUTPANSBERGEN
Dr Malans politiek koml
opnieuw in het geding
Werkten de slaven van de
van Sheha in Noord-Transvaal?
Goede Week" in de Spaanse stedei
Een vrouw haalde het diplom
„Meester horlogemaker"
Het volk in religieuze extase
en ongeremde uitbundigheid
WEK DE
IN UW LEV
Naar het Heilige Meer van Afrika (Slot)
Noordelijk van Louis Irichardt - hei noordelijkste dorp van Zuid-Afrika rijden
we verder. V/e gaan in de richting van de bruisende L'mpopo en van de kopermijnen
van Messina waar. naar de legende wil, reeds de koningin van Sheba haar slaven liet
werken. De wereld wordt hier ledig en eenzaam en ruw. Overal om ons heen groe t
de kremetartboom, die nergens elders ter wereld gevonden wordt dan hier. op honderd
vierkante mijl langs de voet van de Zoutpansbergreeks. Stammen van twee meter door
snede zijn geen zeldzaamheidde takken zijn warre'tg en de bladeren zo fijn als
Brussels kant. Tussen het struikgewas flitsen overal dieren weg, wezels en dassen en
een enkele hyena. Mijn Amerikaanse vriend stopt vijf patronen in zijn automatisch
pistool en ik doe een nieuwe film in mijn camera. We naderen het einddoel van onze
tocht; het heilige meer, dat hoog boven de zeespiegel in een seherpgesneden vallei
tussen de toppen der bergen ligt
De oude Bavenda vertelde ons het boek
Genesis in andere vorm
De toorn
Sporen van contact
tussen Kaffers en
het oude Israel
Wie, o wie?
Vergelijking
Elsi Gschwind
huisvrouw en
moeder
Feestvreugé
De massamoord op
de stier begonnen
Saetas
Bloemfonteins Hof
voor beslissing
Wat de post bi
ZATERDAG 4 ATRIL 1958
(Van onze correspondent in Kaapstad)
DE PADEN worden slechter en slechter. Hier en daar staat nog een een
zame boerderij, hier en daar komen nog zwarte kinderen uit kafferhutten
kruipen. Maar eindelijk hebben we het laatste huis en de laatste hut achter ons
gelaten. Hier, op de hellingen van de geheimzinnige bergen, leeft geen mense
lijk wezen meer behalve, naar men zegt, de drie moordenaars, die als verwil
derde dieren in rotsspelonken heten te wonen. Jaren geleden heeft men vele
klopjachten op hen georganiseerd, niaar ze zijn nooit gevonden. Misschien zijn
ze reeds lang uitgeweken naar Rhodesië, misschien zijn ze reeds lang over de
Lebombobergen naar Mozambiek gevlucht. Misschien zijn ze reeds lang ge
leden verscheurd door wild gedierte. Wie zal het zeggen?
We laten de auto, die eindelijk weigert om verder te klimmen, onder een
overhellend rotsblok staan. En we trekken, voorzien van voedsel en water en
pistolen, de onherbergzame wildernis in.
is de waarheid? Afrika verbergt vele
geheimen aan haar zwarte, ontoegan
kelijke hart en nooit zullen die alle
worden opgelost.
Na een tocht van
bijna vier uren
stonden we, nog ta
melijk onverwacht,
aan 't Heilige Meer.
Het lag daar, spie
gelglad en in een
welhaast mysteri
euze stilte. En op
zijn oppervlak dob
berden enkele tien
tallen witte vo
gels: dit zijn de
vogels in welker
lichamen de zielen
van vermoorde
blanke vrouwen
gevaren zijn. Voor
iedere zwarte mens,
die hier komt om
huiverend hulde te
brengen aan de
geesten, zijn deze
vogels zo heilig als
het Heilige Meer
zelf.
Deze plaats is een
plaats van huive
ring en aanbidding.
Er hebben hier zo
zegt de sage, in de
vroegste tijden van
de wereld vele dor
pen gestaan van
dappere krijgers.
Maar om een grote
zonde is de aarde
verzonken met alle
hutten en alle in
woners en de grote
wateren zijn geko
men en hebben het
alles overdekt.
In heldere maan
nachten, als het
water doorzichtig
is vanwege hemels
licht, ziet men op
de bodem dc legers
marcheren met boog en assegaai en
vrouwen bakken het meel en kinderen
wenen om hun eeuwige verlorenheid.
En als ge, in zulk een wonderlijke
nacht, uw oor drukt op de grond, dan
kunt ge de oorlogstrommen horen, die
zinneloos en wanhopig dreunen onder
het nauwelijks rimpelende water van
het Heilige Meer.
Diep onder het oppervlak ligt het
verloren paradijs en het was een
vrouw, die het verloren deed gaan
voor altoos.
Terwijl wij daar aan de oever zaten,
stil genietend van de majestueuze
pracht der vallei, naderden drie zwar
te mannen eerbiedig als de wijzen
uit het Oosten. Zij keerden zich met
hun rug naar het meer, zij bogen heel
diep en keken, tussen hun benen door,
naar het stille water. Toen naderden
zij, op hun tenen sluipend als kinderen,
die voor het eerst een Kerstboom zien.
Hun stemmen waren gedempt, toen
wij groeten uitwisselden. En ons ge
sprek, zo dicht bij de heilige wateren
van de zondvloed, kwam maar lang
zaam op gang.
Het was een grijze Bavenda de
oudste van de drie die mjj on
fluisterende toon het verhaal van „de
zondeval in de Zoutpansbergen" ver
telde. En wélk een verhaal dat was!
„Eens woonde hier de Grote Python,
die alles het leven geeft en zijn liefde
voor de mensheid was zó groot, dat hij
zteb twee vrouwen koos uit de kinde
ren der mensheid. Maar omdat geen
cog hem zien mocht, kwam hij alleen
'r nachts tot hun hut, als de vrouwen
sliepen. Hun was grote straf aange
zegd als zij, uit zondige nieuwsgierig-
Een der kremetartbomen, cue aaeeu hM> ook maar éénmaal de ogen zou
voorkomen aan de voet van de den openen om de Grote Python te
Zoutpansbergen. zien. De oudste der vrouwen was de
DRIEDUIZEND meter hoog verhef
fen zich de majestueuze bergpie
ken, maar er is een oer-oud pad.
dat omhoog leidt langs diepe ravijnen
en steile hellingen, langs ruisende wa
tervallen en gevaarlijke kloven.
Eeuwenlang moet dat pad reeds be
treden zijn door duizenden zwarte
voeten, door mensen die, bevend van
angst, gegaan zijn door dit land van
spoken en geesten, van goeden en de
monen. Ook zijn hier de weinige
blanken gegaan, die vóór ons de hei
lige hellingen beklommen, op zoen
ngg-f-gvontivur- of gejaagd door- -de
wrekende gerechtigheid.
Hier en- daar is het pad begroeid,
hier en daar is het verspoeld, op som-
m ge plekken is het versperd door
omlaag gevallen rotsblokken, waarop
arote vergiftige hagedissen zich ng~
gen te koesteren in de zon. En soms
is het pad totaal verdwenen en dan
zoeken we onze weg door de doornige
struiken, waaraan vlammend-rode
bloemen bloeien. Maar we vinden het
langzaam klimmend en voorzichtig
om ons heen speurend -— steeds weer
terug. Om een rotsblok glibbert een
ko'ossale, zwartgevlekte slang. Twee
kogels fluiten hem na, maar zun
gladde lijf is sneller dan de Colt en
de Bernardelli
Als we twee uur geklommen heb
ben, rusten we op een klein plateau
En daar, ver van wat men tegen
woordig de beschaafde wereld noemt,
vinden we de sporen van een oud ka-
nalenstelsel, primitief maar uiterst
doelmatig.
£EN bevloeiïngsschema van 'wie
weet hoeveel eeuwen geleden
We volgen het verder dan een kilo
meter door de woestheid van het berg
land en we vragen ons verbijsterd af:
welke cultuur heeft hier eenmaal ge
bloeid? Welk volk, welke intelligentie
heeft hier, in deze vrijwel ondoordring
bare bergreeks, eeuwen geleden ge
leefd en gewerkt en gewoond? Nie
mand schijnt het te weten. Want toen
ik, na onze terugkeer in Pretoria, te
bevoegder plaatse navraag deed, wist
men wel van het bestaan dezer water
werken, maar nopens de oorsprong
tastte men ook daar in het duister.
Men herinnerde mij slechts aan de
legende van Shebds mijnwerkers. Wat
Goede; zij was gehoorzaam en onder
danig. Maar de jongste was de Kwade;
zij was ongehoorzaam en nieuwsgierig.
Op een nacht was zij huiten haar hut
blijven waken en in het maanlicht
zag zij haar heer en meester komen: de
Grote Slang der Vruchtbaarheid. Niets
blijft voor hem verborgen en dus zag
hij ook zijn jongste vrouw, glurend
van achter de echtelijke hut.
„Zfjn toorn was geweldig! Hij deed
alles verzinken in de diepte en schiep
het meer, dat allen omsloot. Allen,
behalve de familie van de jongste
vrouw. En ook zijzelf bleef behouden,
maar zij kermde van berouw. En de
Grote Slang nam de vruchtbaarheid
van de aarde weg; alles werd weer
woest en ledig.
„Toen vergaderde de familie van
de ongehoorzame vrouw en zij besloot
eenparig de Grote Python te verzoe
nen door een offer: bet liefste wat
hij had, zijn jongste vrouw, zou h»m
geofferd worden in het water van het
meer zijns toorns.
Tot dicht aan de voet van de bergen blijft de weg berijdbaar.
„En zo ls het geschied. De jonge
vrouw werd gekleed zoals men een
bruid versiert; men gaf haar een
nieuwe kalebas vol bier en daarmee
dreef men haar de golven in terug
naar haar echtgenoot, de vertoornde
Slang. En die nam genadig het offer
aan.
„Sindsdien ls de wereld weer vrucht -
baar. En dat alles is geschied aan het
begin der tijden, hier in de Zoutpans
bergen, waar de oorlogstrommen
dreunen als de geesten zweven door
het maanlicht".
De oude Bavenda zweeg lang en
bleef peinzend voor zich uitstaren.
JK ERKEN graag, dat zijn verhaal de
gedachten in mij vermenigvuldigde.
Want in deze oer-oude sage herkende
ik gemakkelijk de vervormde resten
van wat beschreven staat in het eerste
Bijbelboek. De gemeenschap tussen
God en mens in het paradijs, de
nieuwsgierigheid der vrouw, de schei
ding tussen goed en kwaad, de zonde
val, de strafAlle elementen waren
aanwezig, tot zelfs de slang in het
paradijsEn was hier niet een samen
voeging van het Bijbelse paradijsver-
haal met l?et Bijbelse verhaal van de
zondvloed tot één Oer-geschiedenis?
Was de familie van de jonge vrouw
niet een herinnering aan „Noach en
zijn acht zielen?" En herinnerde het
offer niet aan een der voorna;r.. e
elementen van het Christendom?
Hoe is deze verbasterde oer-ge-
schiedenis terecht gekomen in de Zout
pansbergen van zuidelijk Afrika onder
een volk, dat nooit contact gehad kan
hebben met Israel, tenzijtenzij de
slaven van Sheba's koningin inder
daad koper hebben gehaald uit de mij
nen van Messina en goud uit het zui
den van Rhodesië
Of ls het tóch waar, dat de Ban-
toe's een negroïde ras vormen, waar
in veel semiet'sch bloed is opgeno
men Of hebben Arabische hande
laars in vervlogen eeuwen sporen van
het Bijbels evangelie nagelaten in
midden-Afrika en zijn die resten, ver
wrongen en aangepast aan de pnm1-
tieve mystiek uer negerstammen, met
de grote volksverhuizingen meegeko
men naar het zuiden?
Tweeduizend kilometer had Ik ge
reisd om een blik te slaan op een der
belangrijkste centra van de geesten-
cultuur der barbaarse Bantoe-wereld.
En wat vond ik? Een vertekende,
maar duidelijk herkenbare herinne
ring aan het derde en het zevende
hoofdstuk van Genesis. Ik vond een
nog nimmer geschreven hoofdstuk
van de geschiedenis der religies; ik
vond de sporen van een oud contact
tussen de kafferstammen van zuide
lijk Afrika en het Israël van Jahwe.
Lang hebben we zwijgend gezeten
aan de oevers van het Heilige Meer:
vier blanken en drie zwarten, represen
tanten van twee gans verschil'enóe
werelden en culturen, maar verbon
den door de trits van begrippen, die
de kern vormt van alle religie: schuld,
Offer, verzoening.
De schemering viel reeds over de
paarse, vlammende bergen toen wij
onze auto hadden bereikt. Voor onze
voeten sloop een wezel, boven onze
hoofden zweefde een arend.
Drie dagen later liep lk weer tus
sen de wolkenkrabbers van Johan
nesburg, de Gouden Stad, waar geen
andere god aanbeden wordt dan het
gouden kalf.
Bijzondere
correspondentie)
JJE eerste vrouw ter
wereld, die het be
langrijke Zwitserse di
ploma „meester horloge
maker" verwierf, is een
opgewekte 26-jarige be
woonster van Zurich. Ze
is zes jaar getrouwd, is
moeder van een zoon en
doet haar eigen huis
houden.
Zij kreeg deze titel na
een theoretisch en prak
tisch examen, dat vijf
dagen duurde. Het werd
afgenomen in de Zivit-
serse Horlogeschool van
Soleure en mevrouw
Gschwind eindigde als
enige vrouw op de
tweede plaats in een
groep van acht candi-
daten, die allen slaag
den.
Het spreekt vanzelf,
dat men in een horloge-
land als Zwitserland de
hoogste eisen aan een
„meester horlogemaker"
stelt. Het is dan ook een
moeilijk examen.
Hoe mevrouw Gschwind
er toe kwam, om dit
mannelijk beroep te kie
zen? Zuiver uit ambitie.
Uit liefde voor het inte
ressante vak. Sinds haar
zestiende jaar hielp zij
haar vader, die horloge
maker was in zijn be
drijf. En zij bleef hem
helpen, toen zij op haar
twintigste jaar met een
student trouwde, want
Elsi moest de kost ver
dienen.
De vaardige banden van mevrouw Gschwnl
maken een horlogeonderdeel.
Toen haar man ars
chemiker zijn gezin kon
onderhouden, bleef zij
zich in het horloge
makersvak bekwamen.
Daarvoor volgde zij een
vakopleiding in Ru gg-
wil bij Zurich. Kort voor
het examen ging zij naar
een speciale cursus op
de ambachtschool van
Zurich. Deze stoomcur
sus duurde twintig dagen.
Tot haar examen-op
gaven behoorde het ont
werpen en vervaa rii-s
van horloge-onderiJl
welke tot op een
zendste millimeter rus]
keurig moesten zijn.
„Mijn diploma kom;.1
goed van pas, verhit:
mevrouw Gschwind, u.
het publiek staat nog t
onwennig tegenover
vrouwelijke horlogen:j
ratuur. Zo'n ingelijst ff
cument aan de wand l
zemt ontzag in".
(Van een bijzondere medewerker)
r\E SPANJAARDEN ZIJN ONOVERTROFFEN MEESTERS in het orga-
niseren van prachtige schouwspelen, zoals fakkeloptochten, processies,
illuminaties, lichteffecten en carnavals. Deze week zijn ze op hun best, want
het is dc Semana Santé, de Goede Week. Tienduizenden toeristen zijn naar
Spanje gekomen om de vreemde, onwerkelijke gewaarwording van het
feest der feesten te ondergaan. Elke Spaanse stad biedt doorlopende onderhou
ding, maar geen stad kan, in religieuze extase, ongeremde uitbüpdigheitf In
hulpeloze spontaneïteit met Sevtlla concurreren.
EEN bijzonder spookachtige indruk
maken de boetelingen, gekleed in
wit, met een zwart kruis op de rek!
ders, de broederschap van de doodsti
gekleed in blauw fluweel. De leden
de broederschap van het graf gaan
heel ln het zwart.
IN deze Andalusische stad is alles in
heilig en zondig rep en roer. De
Spanjaarden zijn niet bang ort) hun
gevoelens te uiten. Ze doen het op een
kinderlijke manier. Het is een sterk
drama, dat zich op deza lentedagen in
de propvolle straten afspeelt. Terwijl de
zware klokken beieren, trekken pro
cessies zonder ophouden door de stra
ten. onder tromgeroffel, trompetge-
schetter en monotoon gezang. Rijke, met
geborduurde gewaden en met gouden
sieraden uitgedoste beelden zweven op
met bloemen en kandelaars opgesmukte
wagens voorbij. De in huiverende ont
roering toekijkende Spanjaarden, oud
en jong, knielen en slaan kruisen. Men
kan in de tjokvolle straten een speld
horen vallen. De gewijde stilte, die de
langzaam voortglijdende praalwagens
en de ertussen lopende ernstige groepen
geestelijken en ordebroeder omgeeft,
heeft iets macabers.
OPEENS wordt de stilte verbroken
door een snerpende, rauwe stem
van een of ander dak. Er klinken
berouw en zelfkwelling in. Het zijn de
door merg en been dringende „saetas",
gezonden door een zigeuner. Vaak zijn
ze geïmproviseerd. Ze zingen, langge
rekt klagend, van het lijden van Ma
ria- In het holst van de zwoele nacht
klinkt deze spontane processiebegelei
ding wonderlijk plechtig en ontroerend.
Op Paaszaterdag bereikt de stemming
haar hoogtepunt. Het volk wordt niet
moe van het staan langs de straat en
het kijken naar het voorbijtrekken van
de heiligenbeelden, die hun jaarlijkse
triomftocht mrken
lange gewaden, met hoge spitse
kappen op, die aan die van de Ku Klux
Klan herinneren. Het zijn de leden
van de zogenaamde „confradias", de
broederschappen, die hun namen ontle
nen aan de gebeurtenissen rondom het
lijden en de dood van Christus. Elke
broederschap neemt, in eigen kleuren,
aan de processie deel. Men ziet ze in
diep paarse mantels - de kleur van de
confradia van de Doornenkroon: dan is
er de broederschap van de droeve ge
heimen, in lichtblauw en wit, de broe
derschap van de vernedering, in het
SEVTLLA geeft thans veel nu
alles in onbeperkte mate, i
het heilige als het banale. Is
een betere gelegenheid om het sei
voor het stierengevecht te begii
Ongeduld hebben oud en jong gewil
op het begin van het elegante ir1
bloedige steekspel. Op een mooie daf
de „plaza de toros" al eens open
weest maar thans, in de Semana
ta, wordt de première gegeven. De
samoprd op de slier is dan weer in
-gang. In de arena worden op elke.
dag, onder het hysterische gebrul
duizenden toeschouwers (de helft
mes), zes vierjarige stieren neergi
ken.
Het is feest in Carmens stad. De s
ten zijn met guirlandes versierd, 1
kermis en carnaval tegelijk. Alles
z'n tijd, zeggen wij. Neen. de Spar
den kunnen alles door elkaar vier
met zuidelijk temperament, kinderlip
ontroerirg. vurige paarden, schone i
noritas, devoot kaarslicht en flea|
wijn. Ze hebben er zo heeft
Spaanse filosoof opgemerkt - meer 4
duizend jaren de tijd voor gehad i
Gods gaven origineel menselijk, te tt
werken.
(Van onze correspondent in Kaapstad)
"JTRWIJL de verkiezingsstrijd in Zuid-
Afrika het hoogtepunt nadert, heeft
het Appèlhof te Bloemfontein opnieuw
een stuk van de apartheidswetgeving
van het kabinet-Malan weggeslagen.
Het Hof heeft beslist, dat de apartheid
op de spoorwegen alleen dan mag wor
den doorgevoerd, als het comfort voor
blanken en zwarten gelijkwaardig ls.
Waar geen voldoende wacht- of eet
kamers voor de zwarte bevolking be
staan, mogen de naturellen en de
kleurlingen thans in de wacht- end
kamers voor blanken plaats nemeri
Deze rechterlijke beslissing kan
op andere gebieden dan dat der spolj
wegen tot nog niet te overziene
sequenties leiden. Zij zal straks mi
schien worden toegepast op postfc
toren, zwembaden, theaters, enz. en:
zal ook van invloed zijn op de toe;
sing van de wet op de aparte
buurten.
Het Appèlhof, dat een half jaar
leden de aparte kiezerslijst voor klei
lingen verwierp, heeft met deze nis
we uitspraak een geweldige stimuh-
gegeven aan de verkiezingspropags"'!
der nationalisten, die thans harders"
ooit om strikte doorvoering van
ciale, economische en politieke al
heid tussen blanken en gekleuri]
roepen. De minister-president, dr D
Malan, heeft reeds verklaard, 1
Zuid-Afrika niets van zijn tradition
beleid zal laten varen en dat in de
spraak van het Appèlhof niet be"
zal worden.
De oppositie, die de thans ontst
situatie wijt aan de gebrekkige
geving van het kabinet, heeft zich
zoverre bij dr Malan aangesloten.
ook zij in de toekomst de aparthej
op de spoorwegen gehandhaafd *1
zien. Maar sommigen van haar sp"'|
kers verklaren op vergaderingen VJ'
kleurlingen, dat alle propaganda vwi
een „wit Zuid-Afrika" alleen maar t'fl
doeld is om de nationalisten de w"l
uit de zeilen te nemen„ft
Wat de uitwerking van dit alles J J
het volk is, zal blijken aan de stefflO»|
op 15 April.
DICTIONNAIRE DES GASTüON'OMf'
De Académie des Gastronomes" **l
ke 40 leden telt, heeft onlangs i*
algemene vergadering gehouden.
Op voorstel van de nieuwe kaa^l
lier, zal de „Académie" een diotionn»
re samenstellen, waarin de oorsp
en betekehis van alle kook- en keukf I
termen, over gastronomie en de ku® R
van wijnbereiding worden vaslg<
Ook worden er onuitgegeven recep1^
van nieuwe schotels onder de
genomen.
looP'
on:
Het ziet er narr uit C
drever uit Alkmaar een t
gaat worden. Ook ditmaa..
mooi versierde brief en e
I lossing van het notenraac
me voorstellen, dat je ee
met die puzzle hebt moet
Hoe is je Paasrapport uit
ben benieuwd! Wil je je
bedanken voor zijn mooit
Speciaal die van de Paash
erg leuk.
Tot mijn grote vreugde
het stapeltje ook weer ee
Fientje Vliegenthart. Je h
adres van Jantje gevonc
dat je inzending een wee
liggen. Je groeten aan Fr
ker breng ik hierbij over.
Dora Verveld wel kent. H
andere vriendin? Je teken
knap en de andere versii
Frouwkje Dekker uit A
de ditmaal een lange brie
nu al fijn gauw jarig, hè
geduld! Flink verkouden
lend, hè? Je groeten aan
nichten breng ik hierbij i
misschien al wel gelezen
doet Fientje Vliegenthart
aan jou. Het beste en tot
keer!
Annie Bakker uit Bob(
een goede oplossing van
raadsel en een mcoie brie!
Voorts een alleraardigst vr
kleutertje. Dank je wel,
vriendinnetjes en jü zi
leuk uitstapje naar Hoon
had. Cadeautjes uitzoeken
gezellig werkje, hè? Als
vindt je naam weer in de
moet je me nog maar eer
schrijven!
Van mijn trouwe nich
Leijen uit Obdam ontving
uitgebreid verslag van al!
zij in de afgelopen week
en een juiste oplossing v;
raadsel. Fijn, dat het fees
slaagd is. Zijn de nieuwe
komen? Het is te hopen,
zo'n aardig vriendinnetje
Klazien Kool uit Si.ibel
een meer dan keurige bri
in verschillende kleuren i
daan! Voorts een vrolijke
Je oplossing van het nol
goed, hoor! Jij kent dus i
Jaao de Graaf. Schaken i
voudig. Leren de jongen
beetje? En dan de meisje
Willie Kooi uit Sijbekar:
lijk een zusje van Klazier
prachtig versierde .brief!
zie ik jullie al met je tw
tafel zitten schrijven en t
hebben daar zeker echt p
Jouw oplossing van het n
ook goed. Doe je de volge;
mee?
Jannie Schuitemaker i
krijgt van haar buurjonge
nijntje. Wat zul je daar
Je oplossing van het no'
goed. Van de club „Het
ik wel eens gehoord. He
echt fijn zijn. hè?
Grietje Schoemaker uil
diik heeft de juiste oplo
krekelraadsel gevonden.
brief! Je hebt laatst wel
dag gehad, zeg! Dat kar
beuren, hè? Dan is het
les je tegenloopt. Je ver:
één woord grappig, Hoe 1
zo bedacht? Bedankt voc
plaatjes waarmee je je t
sierd. Ja, die lammetjes
Heel wat leuker om naar
schapen!
Ook Tineke Ruig uit H
een brief in allerlei kle
ven. Verder stuurde zij ir
versje over een veldmuis.
Leuk dat je Tini Jonker
was dus zoekgeraakt. Ni
me voorstellen, dat je de
kon inzenden. Heb je nog
wonnen? Je zult al wel v
kijken naar de tijd dat er
men kan worden.
Tini Helder uit Berkhc
weest.. Niettemin heeft zi
lossing van het notenraai
En wat heb je je brief
Dat boek van Tom Poes k
je er blij mee? Daag. Tc
keer.
Ook Annie Leeuw is
present met een goede or
uitvoerige, versierde brie
al beter? Wat zul ie blij
vacantie! Was het rappor
Dea Koster uit Berkh
brief geschreven in gele,
ne inkt. Wat een gezellig
lossing van het notenra:
Annie en jij zijn dus com;
ling! Kibbelen jullie wel
Het. lijkt mij wat fijn zo':
din te hebben. Hoe gaat
jes van broertje? Wat eei
is dat zeg! Ja. het is de
echt guur weer.
Van Betsie Koster, het
ontving ik een vrolijke
Wat heb je die smaakvol
sie! Ik wist gewoon niet
ik was er echt blij mee.
vergangen- Ken je het li
hoop. dat het met de ver
afgelopen is.
Geertje Meijer uit Zwa
tenschrift maar niet on'
staat tegenover dat zii ei
brvf stuurde. Voorts ee
uict illustraties. Dank je
tjes vloeien jou gemakke
hè' Allemonsen, wat wei
vertellen! En je kunt goi
ken ook. Ik zal Eddie
bewaren. Helaas is er gec
in ons krantje. Wat is d
hè'
Van Ineke Kater uit 1
ving ik een goede oplos
krckelraadsel. Je vond d
morilijk. Leuk. dat ie toe
daan.
U zult 'g morgens ,,ki
i uit bed springen
Elke dag moet uw lever ee
ingewanden doen stromen, ar.
voedsel niet, het bederft. U
wordt humeurig en loom. Neer
CARTER'S LEVERPILLETJ
gal op te wekken en uw spijsv
gang op natuurlijke w{jze
plantaardig zacht middel, om
fc<*l te doen stromen. Eist Carte
(Advertentie
f I