Een tas, die licht geeft
Wollen fantas iestoffen
VINCE]
incent
r
OOK IN SHAWLS KENT Dl
MODE GEEN GRENZEN
Coq en pat
Schakelaartjes in het hart van de beugel
Nederlandse
vondst viel
in de smaak
bij de dames
Een ondernemende
vrouw
De strijd tegen de
kinderverlamming
EEN BLOUSE VOOR
UW MANTELPAKJE
DE MODE
Oudjes kunnen
nog mee
SPROETEN
Koop tijdig SPRUTOL
Bij de none
Na Rembrand
De Italiaanse vrouwen
dragen gavroches om
enkel en kuit
Hij wilde zijn
begaafde uitbeeldei
het gewone leve
ieven van boeren en ar
willen uitbeelden,
Cfe van die sentimentele,
«chntto dew°nderde en grotelijk
tiidlam, ^renschilder Millet.
karakter hi"®61- s.ociaal getint 1
Hjk-zedeiiiv vung 7iin rnaatsc
J V
ZATERDAG 4 APRIL 195S
HET GEBEURT niet
vaak, dat nieuw tg-
beden op gebied van kle
ding en accessoires vooi
bewoners van de kleinere
plaatsen en plattelander:
belangrijker zijn dan
voor de vaak modieuzer
grote-stadsmens Toch is
dit het geval met de
Stracter Lite-On tas. Deze
Nederlandse constructie
bevat namelijk een twee
tal lampjes, die het mo
gelijk maken in de tas te
kijken, in het donker
zijn toilet, make-up en
kapsel te controleren en,
dit is waarschijnlijk het
belangrijkst, met een ge
sloten tas zichzelf overal
bij te lichten, zoals bij
het zoeken naar sleutel
gat en lichtknop, om
nog niet te spreken van
gevallen voorwerpen in
bioscoop, bus of op
Straat. Bij beperkte straat
verlichting geen gering
voordeel.
Kwaliteit en logische constructie
tempelen deze nouveauté tot een blij
ver. In het buitenland, waar b.v. Chris
tian Dior de vertegenwoordiging vooi
Frankrijk heeft en de tas onder eigen
raam brengt, is dit Nederlandse pro
duct een groot succes. Italië besteld!
50.000 stuks, Amerika gaf o.a. een
order voor 100.000 stuks. De maximale
jaarproductie van 250.000 is dan ook
meer dan verkocht en, waar export
vóór gaat, is er voor ons zelf maar een
klein aantal gereserveerd. Volgens de
heer Straeter kómt echter ook de Ne
derlandse markt aan de beurt.
Het exemplaar van de Straeter Lite-on tas, dat op
Coronation Day aan Koningin Elizabeth van Enge
land zal worden aangeboden. Ook Koningin
Juliana en mevrouw Eisenhower is een dergelijke
tas aangeboden. Alle benodigdheden in de tas zijn
vastgeklemd op een vaste plaats.
Mevrouw Delores Therese Moggrid-
ge, een 31-jarige huisvrouw uit Somer
set, hoopt de eerste vrouw te worden
die de geluidsbarrière heeft doorbro
ken. Zij is officier-vlieger in de Wo
men's Royal Air Force Volunteer Re
serve en heeft met een snelheid van
ongeveer 900 kilometer per uur gevlo
gen. Zij behaalde deze snelheid in het
afgelopen weekeinde met een Meteor-
straaljager. Zij probeert thans door
middel van haar bevelvoerende offi
cier en luchtmaarschalk Sir John
Bootham van de Luchtvaartraad, ver
gunning te krijgen voor een poging
om de geluidsbarrière te doorbreken.
Indien dit wordt toegestaan, zal zij
haar poging waarschijnlijk met een
Sabre-straaljager ondernemen. Zij heeft
een ernstige rivale in Madame Jacque
line Auriol, de schoondochter Van de
Franse president, die ook de eerste
vrouw hoopt te. worden die de snel
heid van het geluid overtreft.
De tassen, van zeer uiteenlopend
model, zijn gemaakt aan een beugel,
die aan de binnenzijde een plat. lang
werpig apparaat vasthoudt, dat aan
een Leica fototoestel doet danken en
uitneembaar is. Het apparaatje bevat
(onzichtbaar) een batterij, waarop de
twee lampjes branden. Het ene is naar
beneden gericht om het zoeken in de
tas te vergemakkelijken, het tweede
Straalt naai' voren. Is de tas geopend,
dan kan men de bundel op het gezicht
laten vallen en zichzplf bezien in de
naast het lampje geplaatste spiegel. Is
de tas gesloten, dan laat een venster
tje aan de voorzijde de bundel door
én stelt u in staat zichzelf bij te licn-
ten. Lippenstift en flaconnetjes voor
Eau de Cologne zijn aan de uiteinden
van het apparaatje geplaatst en wor
den door een kleine magneet op hun
plaats gehouden. Ook al draait men de
tas geopend om, dan vallen zij er niet
uit. Achter de spiegel is een ruimte,
b.v voor sigaretten, ernaast is plaats
voor een portret. Achter dit geheel, en
onzichtbaar, zit eon grote kam ge
klemd, die men met één greep pakken
kan. Het resultaat is een ordelijke tas.
waarin slechts enkele losse voorwer
pen bewaard behoeven te worden. De
schakelaartjes voor het licht zitten in
het Slot van de beugel.
DU TAS is geheel van Nederlandse
makelij en is het resultaat van
vier jaar hard werken door de ontwer
per, een investering van rond een mïl-
lioen gulden en de samenwerking van
vele Nederlandse bedrijven, zoals Phi
lips, Imperial Chemical Industries
Holland, Splendor Gloeilampen, Her-
berhold Batterijenfabriek, Technische
Handelsonderneming Romal en de
firma Straeter. Het apparaat in de tas,
dat van speciaal dun staalband is ge
maakt, weegt slechts 3lh ons, en is ZÓ
stevig, dat een auto er overheen kan
rijden zonder het te beschadigen. Het
bevat 127 onderdelen, die tot op ca.
0.01 mm nauwkeurig zijn afgewerkt.
De goudfinish van deze onderdelen is
Werkelijk onaantastbaar; de reflectoren
zijn van zilver.
Proefnemingen van de laatste tijd
hebben de hoop in medische kringen
doen herleven dat men een entstof kan
samenstellen tegen het virus dat kin
derverlamming veroorzaakt.
De recente vorderingen welke ge
maakt zijn in de ontwikkeling van het
nieuwe vaccine werden bekend ge
maakt door de Nationale Stichting voor
de Kinderverlamming, de grootste or
ganisatie voor de bestrijding van déze
gevreesde ziekte, welke onder kinde
ren de meeste slachtoffers maakt.
Dr Harry M. Weaver, de directeur
van het bureau voor onderzoek van
bovengenoemde stichting, die deze be
kendmaking te New York deed, zeide:
„Het Zóu mij veel genoegen doen U
te kunnen mededelen dat het nieuwe
vaccine reeds in de loop van dit jaar
daadwerkelijk zal worden toegepast.
Dit kan ik helaas nog niet met volle
dige zekerheid zeggen, maar wel kan
ik Zeggen dat in de afgelopen maan
den enorme vorderingen zijn gemaakt,
en wel van dien aard dat men kan
spreken van een belangrijke stap voor
waarts".
Dr Weaver voegde er nog aan toe
dat er voldoende vorderingen gemaakt
zijn om de hoop te rechtvaardigen dat
het immuun maken van kinderen té
gen de gevreesde ziekte uiteindelijk
een kwestie van betrekkelijk kórtê
tijd is. i
ALS HET VOORJAAR ons op zo'n mooie
zonnige dag trakteert, komen de mantel
pakjes voor de dag en daarbij zal menige
vrouw naar een nieuwe blouse verlangen. Als u
zelf naait, heeft u daar geen kapitalen voor nodig
en een gratis patroon vindt u hier Men kan het
neet korte, lange of driekwart mouw uitvoeren
en het ingezette vestje biedt allerlei mogelijk
heden.
Bij het modelletje met korte mouw b.v. is het
geheel in fijne nerfplooitjes gelegd. Van het voor
patroon knipt u het vest los. De stof hiervoor
neemt u dan van zo'n lengte, dat u voor elk
plooitje ca. V2 cm extra heeft. De afstand ertussen
bepaalt u zelf. Vóór u het patroon opspeldt, stikt
u eerst de nerfjes in de lap. Pas daarna knipt u
het vestje uit en stikt het voorpand erop. Van
zelfsprekend kunt u de nerfjes ook verticaal
laten lopen. De figuurnaadjes, die bo- mouw maakt u een splltje en zet hem
ven de taille in een plooitje uitsprin- dan ingerimpeld tussen een manchet
gen, worden ingestikt. Zij- en schou- 0p polswijdte.
dernaden sluiten het beleg naar bin- E geborduurd vestje staat
SS. D°eTa?sreanndS,*» Mï
dënbsluiten°UadedondkeXgnt^arTean zoaIs bü de bovenste blouse U «et)
f? tf t dat het voorpand hier aanéén geknipt
4 a 5 cm. brede manchet voorzien, die is pn w „io=t«.
eveneens in nerfplooitjes gestikt en
gevoerd is. Over de kop ingehouden,
is en het Vestje in plaats van de
ecvueiu is uver up k<m overslag een split gekregen heeft. Btj
b U de mouw naad ophaal vallend
in.
De blouse met de lange mouw laat
u een aardige streepverwerking zien.
Bij het voorpand vervallen beleg en
overslag. In de onderkant van de
plisséstrookje of een kantje meege
naaid worden.
Voor de minder warme dagen maakt
u een blouse van wollen stof met een
vestje en de kraag van wit piqué.
Door een venster in de zijkant van de tas valt het licht op het sleutelgat
f/EN JAAR vóór iets mode is, zo
zegt een oud handboek, noemt
men het onzedelijk. Vijf jaar later
heet dezelfde gril schaamteloos.
Eén jaar vóór ieder het alleraar
digst noemt het dus mode is
heet het gedurfd en een jaar later
saai. Dan wordt het in de loop der
tijden: bespottelijk, om je dood te
schamen, grappig, zo vreemd,
charmant, romantisch en ten slotte
weer „echt mooj". Dit voor al de
sceptici, die het een vrouw of
meisje nog kwalijk zouden nemen,
wanneer ze de Italiaanse gril om
een sluierdun shawltje om kuit of
enkel te knopen, alleen maar gek
zouden noemen.
(Advertentie, Ing. Med.)
geboden voor het aanbrengen van de
taille.
De slanke vrouw is bovendien
mocht zij de wens hebben ietwat for
ser te lijken toegestaan haar man
tel van een laaghangende ceintuur te
voorzien.
Ter geruststelling kunnen wij zeg
gen, dat hetgeen in het afgelopen sei
zoen mode was, ook nu zal blijven ge
handhaafd. Alleen zijn de rokken een
tikje langer geworden.
Naast de streng aansluitende tail
leurrokken zien we weer de vierbaans-
rok vooral in de Engelse mode
kringen opduiken. Parijs brengt
eveneens uitlopende rokken en man
tels waarvan stellig een dankbaar ge
bruik zal worden gemaakt door dê Ne
derlandse fietsende vrouw.
Schrikwekkende veranderingen wer
den dus niet gelanceerd; men kan
rustig door middel van aardige garne
ring een japon van het vorige seizoen in deze uitvoering. Daarnaast maakt
een verjongingskuur doen ondergaan. Parijs veel gebruik van de wollen pi-
Wat men wel veel ziet, zijn de wollen wollen satijn en wollen taffetas
fantasiestoffen, die, naast jersey een
belangrijke plaats innemen op de
staalkaart. Deze wollen fantasiestof-
voor geklede (avond) tailleurs en
dito japonnen.
Jacques Griffe schijnt een voorliefde
fen gelijken, uiteraard op het beken- hebben voor de matrozenkraag,
de tweed. Niet alleen de mantel,
doch ook de japonkwaliteiten komen
JO LANGZAMERHAND kunnen we
nu wel de algemene richtlijnen van
de Franse mode vaststellen en hiér
bij komen we tot de ontdekking, dat
er Op drié plaatsen gelegenheid wordt
Deed hij vorige maal reeds schuchtere
pogingen in die richting, thans komt
hij royaler voor de dag. Zijn mantel,
wéike hierbij wordt afgebeeld, toont
zulks! Een aardig contrast overigens
met Jacques Fath. De andere tekening
laat dit duidelijk uitkomen. Immers,
waar Griffe een open kraag voorstaat,
brengt Fath de hooggesloten modellen.
Fath verleent aan Zijn módel hét
cachet van de smalle schouders, on
danks de vrij forse stof.
Balmain bracht het bijgaande jurk
je. Simpel van opzet en uiterst correct.
Het model spreekt voor zich. Men let
te Op het aangeknoopte schootje, dat
door deze Fransman opnieuw het
levenslicht aanschouwde, zij het dan
iil moderne versie. Een kwiek hoedje
en men is gekleed voor een mooie zo
merse dag, waarbij de mantel kan
worden thuisgelatêft.
kómen vroeg »n '1 voonoor
KRAAG
/x
33
•a
0.3. so.
O. 6. 3/6 Z3Z3V. O. 6.
ZO. Zó
MOUW
/3. 3. Jf.
jyE JOURNALISTIEK sti
treren, die zich in eei
wil als het ware de spiegi
seismograaf, die haar sch(
niet ontkomen aan de vet
king van Nederlands groc
bovendien, die op zijn eet
wikkeling heeft helpen v
een belangrijke impuls he
Wij hebben gemeend, dat
lende bijdragen te moetei
elkaar, omdat zij Vincent
punten uit pogen te benac
van Leeuwen is vooral ui
aspect, onze kunstredactet
Deze zijn overigens niet li
uitdrukking komt.
Er kan overigens nauwelij
er niet om begonnen is ge
te vergroten. Hijzelf heeft
slechts de taak van de jo
genen, voor wie hij heeft
(Advertentie, mg. Med.)
DE OPMERKING is natuurlijk van
een man: ,£hawls? Gut, ts daar
nu ook al een mode in?" Vreselijk
naïef zo'n opmerking. Het is een mode
zo oud als de mensheid zelve. De eer
ste shawls, die Europa bereikten, kwa
men uit het Oosten. Gekaapt door
Britse Oostinjevaarders in de Golf tan
Arabië. In Engeland werden ze tegen
goed geld verkocht, maar toen de Brit
ten de zestiende-eeuwse dames op wat
regelmatiger wijze wilden gaan ver
wennen door deze Perzische kunst
leer ken in India te gaan kopen, moes
ten ze drie duizend roepies betalen
voor één enkel shawltje.
De Schotten in Paisley aan de Clyde,
waar de Indië-vaarders hun waren los
ten, vonden de prijzen wat hoog en be
sloten de shawls na te maken. De knap
pe imitaties kregen groter wereldfaam
dan het oorspronkelijke product. Ko
ningin Victoria van Engeland gaf alle
bruidjes van haar hofhouding er een
cadeau. Tot vervelens toe eiste het pro
tocol, dat het geschenk op bruiloften
en partijen gedragen diende te worden.
Op alle oude foto's van „Old Vic" ziet
men trouwens deze dame zelf ook ge
tooid met een van de zeventien Paisley-
shawls, die vele jaren lang deel van
haar garderobe waren.
De voor de revolutie uit Frankrijk
gevluchte aristocraten hebben de shawl
uit Engeland naar het vasteland ge
bracht, toen de tijden weer Wat rustiger
waren geworden. De historie vermeldt
dat de beeldschone Madame Tallien, ge
boren De Fontenay, die op feesten van
het Directoire de Godin van de Rede
welgeschapen personifieerde, de eerste
was, die dit attiiouut als kledingstuk, in
Parijs introduceerde. Weer citeren we
de historici wanneer we zeggen, dat ze
dit op opvallende wijze deed. Als Go
din van de Rede was de shawl het enige
kledingstuk, waarmee ze haar Griekse
schoonheid voor de verzamelde" feeste
lingen wenste te bedekken.
Enfin, die historische tijden zijn ver
re. Maar als practisch en bovenal ook
sierlijk ornament in de garderobe van
de vrouw heeft de shawl zich een voor
name plaats veroverd. Kunstenaar en
fabrikant zeeken jaar op jaar naar
nieuwe dessins en mogelijkheden. De
rijke en natuurlijke fantasie, van hare
majesteit de vrouw zelve steunen hem
in niet geringe mate. In zijde en in wol,
in kleuren die de" ijle pasteltinten van
Moeder Natuur schier overtreffen en in
Dê shawl kan ook dienst doen at
boodschappentas, een gewoonte, dit
sinds kort in het buitenland reeds
mode is.
combi..aues, die de s.ouiste fantasi
geen ruimte meer laten, komen de li
gelijkheden aan het licht, die de vroi
zich schept met deze eenvoudige
stukjes, die op truitjes nu al onvuj
waardelijk ketting of broche hebt
verdrongen.
Het nieuwste is het Picasso-shart'
het modern-abstracte halsdoekje,
binnen wol (voor de warmte), van t
ten zijde (voor het mooi), met een f
len franje over de volle lengte. Hot'
van Nederlandse makelij, zal Frank:,
hier de primeur van hebben. Het vki
voor het eerst vertoond op de text!
beurs" van Lyon.
Verder zouden We dan willen vragq
of ge weet wat een gavroche is. NI
Ge beseft uw tekortkoming niet.
de snelheid van een griepbacil tel
deze Amerikaanse creatie zieli 'l
Frankrijk en Italië naar ong land lil
drijven. In Amerika werden deze J
toenen doekjes in ijle tinten gedrsfj
bij slacks en sweaters, in FrankrijU
deux pièces en in Italiëja, in IH
dragen de vrduWen en meisjes deFj
jes om pols en enkel, of ze maken?
een handig boodschappenzakje van.
„Etre comme un coq en pête" 'J
zeggen: een heerlijk leventje leidal
WIJ hopen dat dit in 1953 het deel 4
zijn van onze getrouwe lezeressen. Nl
neemt: 1 kip van ongeveer een
(schoon), 250 gram boter, 400 l'_
gehakt, 400 gram bloem, 2 eieren, f\
pels cognac, zout, peper, groene
dgn en thym.
Maak de jonge kip schoon en 1
beer ze. Snijd de hals eraf en houd 1
lever apart. Snijd de rauwe kip 'c:;
stukken en braad deze zachtjes i» 1
gram van de boter. Voeg er de
kruiden bij en zout en peper en laa'!L
20 min. stoven. Neem het vlees U"
pan en braad er nu het gehakt in.
lever en het in stukjes gesneden V
Zout, etc. naar smaak en de thym
I bijvoegen. Van het vuur af, wordt
de cognac erover gegoten en het F
heel met één heel ei vermengd.
nu de bloem met 200 gram boter.
zout en water en rol dit deeg uil,™
een plak van <A cm. dikte. Voer bj
mee de pastei-pot en snijd een del»
n de vorm ervan en bedek de hals
le köp van de kip met de resten s*
et deeg en zie dat U de kipper'®'
iehoudt. i
In de met deeg gevoerde pot
u de stukken kippenkarkas te hgy
waarover de gehakt-massa wordt H
espreid, hierop de stukken vit»
nz. Druk de hals in één van de
inden van de pot. Doe hem nu "y
netisch dicht met het dèeg-d«s
waarbij alleen de kop er mag UIK(,
ken. Giet er een geklopt éi °verJ
zet de pot gedurende een uur in
goed warme oven. Om branden te' j
komen kan men er hét vette
papier overheen leggen.
IET JAAR 1953 moei
,P honderd jaar geleden,
werd geboren. Hij is als
schrijvers hebben zijn lev
werken sieren veler wor
hiervan is alleen, dat Vë
geschrijf en gepraat over
tekeningen en de men si
Hoe groter het vertoon v
de schroom van de gewoni
te geven. De Italiaanse tt
Het feit, dat Van Gogh t
moet op dezelfde wijze fum
EN vergeve ons deze let'
inleiding. Zij is in feite
volg van de vele, niet
^bijzonder evenwichtige pul
Waarmee de herdenking van c
fCerise domineeszoon gepaard gi
is een veel gezondere vorm vai
dering denkbaar - een die he
liever zou zijn geweest. Deze n
dat zijn schilderijen aan de
gangen in de huizen der arbei
kleine luyden. Want dat is zijn
begeren geweest. Uit zijn briev
tientallen citaten op te diepen
h'J zijn verlangen uitspreek
waarlijk populair schilder te 1
gehoonr.c id wil hij scheppen
gewone man, niet voor de enke
voit' de tentoonstellingsza
tolken. Hij heeft zijn werk r
nacht voor exposities; tot in he
dot u'ln }even heeft hij volgel
Tiion, 'Prettig is te werken
KSilij».16 niet weten wat dat
dikheid l ëeP°°gd' een
»ig „pii scheppen om voor zei
KLf Zljn werk onder de
er in i verspreiden. Zelfs he
vooi- PZ J" daagse tijd steend
hit Dat sluit overigei
gers torl^1J 'iet leven van deze
van de «°i? 1n vooral van d
Drentse 'lf n°n.heid'' benaderde
fjoooi'"'^ rabantse boerenhut
word vif romantische zin v
Btandighon vaak ellendif
io mögesten\Van de mcnsen,
tijd voliei huizen. beeft hij n
Ictie voor f °°g gehad' Zo h!
"«verken n»ie verspreiding van
*en min Öi volk toch nog
Aan" diJkBeniVertVigingcn ook
viï andere kant is zijn
'2^ W^lHenhei(? met de ZV
wereld onmiskenbaar ech