Een tas, die licht geeft Wollen fantas iestoffen VINCE] incent r OOK IN SHAWLS KENT Dl MODE GEEN GRENZEN Coq en pat Schakelaartjes in het hart van de beugel Nederlandse vondst viel in de smaak bij de dames Een ondernemende vrouw De strijd tegen de kinderverlamming EEN BLOUSE VOOR UW MANTELPAKJE DE MODE Oudjes kunnen nog mee SPROETEN Koop tijdig SPRUTOL Bij de none Na Rembrand De Italiaanse vrouwen dragen gavroches om enkel en kuit Hij wilde zijn begaafde uitbeeldei het gewone leve ieven van boeren en ar willen uitbeelden, Cfe van die sentimentele, «chntto dew°nderde en grotelijk tiidlam, ^renschilder Millet. karakter hi"®61- s.ociaal getint 1 Hjk-zedeiiiv vung 7iin rnaatsc J V ZATERDAG 4 APRIL 195S HET GEBEURT niet vaak, dat nieuw tg- beden op gebied van kle ding en accessoires vooi bewoners van de kleinere plaatsen en plattelander: belangrijker zijn dan voor de vaak modieuzer grote-stadsmens Toch is dit het geval met de Stracter Lite-On tas. Deze Nederlandse constructie bevat namelijk een twee tal lampjes, die het mo gelijk maken in de tas te kijken, in het donker zijn toilet, make-up en kapsel te controleren en, dit is waarschijnlijk het belangrijkst, met een ge sloten tas zichzelf overal bij te lichten, zoals bij het zoeken naar sleutel gat en lichtknop, om nog niet te spreken van gevallen voorwerpen in bioscoop, bus of op Straat. Bij beperkte straat verlichting geen gering voordeel. Kwaliteit en logische constructie tempelen deze nouveauté tot een blij ver. In het buitenland, waar b.v. Chris tian Dior de vertegenwoordiging vooi Frankrijk heeft en de tas onder eigen raam brengt, is dit Nederlandse pro duct een groot succes. Italië besteld! 50.000 stuks, Amerika gaf o.a. een order voor 100.000 stuks. De maximale jaarproductie van 250.000 is dan ook meer dan verkocht en, waar export vóór gaat, is er voor ons zelf maar een klein aantal gereserveerd. Volgens de heer Straeter kómt echter ook de Ne derlandse markt aan de beurt. Het exemplaar van de Straeter Lite-on tas, dat op Coronation Day aan Koningin Elizabeth van Enge land zal worden aangeboden. Ook Koningin Juliana en mevrouw Eisenhower is een dergelijke tas aangeboden. Alle benodigdheden in de tas zijn vastgeklemd op een vaste plaats. Mevrouw Delores Therese Moggrid- ge, een 31-jarige huisvrouw uit Somer set, hoopt de eerste vrouw te worden die de geluidsbarrière heeft doorbro ken. Zij is officier-vlieger in de Wo men's Royal Air Force Volunteer Re serve en heeft met een snelheid van ongeveer 900 kilometer per uur gevlo gen. Zij behaalde deze snelheid in het afgelopen weekeinde met een Meteor- straaljager. Zij probeert thans door middel van haar bevelvoerende offi cier en luchtmaarschalk Sir John Bootham van de Luchtvaartraad, ver gunning te krijgen voor een poging om de geluidsbarrière te doorbreken. Indien dit wordt toegestaan, zal zij haar poging waarschijnlijk met een Sabre-straaljager ondernemen. Zij heeft een ernstige rivale in Madame Jacque line Auriol, de schoondochter Van de Franse president, die ook de eerste vrouw hoopt te. worden die de snel heid van het geluid overtreft. De tassen, van zeer uiteenlopend model, zijn gemaakt aan een beugel, die aan de binnenzijde een plat. lang werpig apparaat vasthoudt, dat aan een Leica fototoestel doet danken en uitneembaar is. Het apparaatje bevat (onzichtbaar) een batterij, waarop de twee lampjes branden. Het ene is naar beneden gericht om het zoeken in de tas te vergemakkelijken, het tweede Straalt naai' voren. Is de tas geopend, dan kan men de bundel op het gezicht laten vallen en zichzplf bezien in de naast het lampje geplaatste spiegel. Is de tas gesloten, dan laat een venster tje aan de voorzijde de bundel door én stelt u in staat zichzelf bij te licn- ten. Lippenstift en flaconnetjes voor Eau de Cologne zijn aan de uiteinden van het apparaatje geplaatst en wor den door een kleine magneet op hun plaats gehouden. Ook al draait men de tas geopend om, dan vallen zij er niet uit. Achter de spiegel is een ruimte, b.v voor sigaretten, ernaast is plaats voor een portret. Achter dit geheel, en onzichtbaar, zit eon grote kam ge klemd, die men met één greep pakken kan. Het resultaat is een ordelijke tas. waarin slechts enkele losse voorwer pen bewaard behoeven te worden. De schakelaartjes voor het licht zitten in het Slot van de beugel. DU TAS is geheel van Nederlandse makelij en is het resultaat van vier jaar hard werken door de ontwer per, een investering van rond een mïl- lioen gulden en de samenwerking van vele Nederlandse bedrijven, zoals Phi lips, Imperial Chemical Industries Holland, Splendor Gloeilampen, Her- berhold Batterijenfabriek, Technische Handelsonderneming Romal en de firma Straeter. Het apparaat in de tas, dat van speciaal dun staalband is ge maakt, weegt slechts 3lh ons, en is ZÓ stevig, dat een auto er overheen kan rijden zonder het te beschadigen. Het bevat 127 onderdelen, die tot op ca. 0.01 mm nauwkeurig zijn afgewerkt. De goudfinish van deze onderdelen is Werkelijk onaantastbaar; de reflectoren zijn van zilver. Proefnemingen van de laatste tijd hebben de hoop in medische kringen doen herleven dat men een entstof kan samenstellen tegen het virus dat kin derverlamming veroorzaakt. De recente vorderingen welke ge maakt zijn in de ontwikkeling van het nieuwe vaccine werden bekend ge maakt door de Nationale Stichting voor de Kinderverlamming, de grootste or ganisatie voor de bestrijding van déze gevreesde ziekte, welke onder kinde ren de meeste slachtoffers maakt. Dr Harry M. Weaver, de directeur van het bureau voor onderzoek van bovengenoemde stichting, die deze be kendmaking te New York deed, zeide: „Het Zóu mij veel genoegen doen U te kunnen mededelen dat het nieuwe vaccine reeds in de loop van dit jaar daadwerkelijk zal worden toegepast. Dit kan ik helaas nog niet met volle dige zekerheid zeggen, maar wel kan ik Zeggen dat in de afgelopen maan den enorme vorderingen zijn gemaakt, en wel van dien aard dat men kan spreken van een belangrijke stap voor waarts". Dr Weaver voegde er nog aan toe dat er voldoende vorderingen gemaakt zijn om de hoop te rechtvaardigen dat het immuun maken van kinderen té gen de gevreesde ziekte uiteindelijk een kwestie van betrekkelijk kórtê tijd is. i ALS HET VOORJAAR ons op zo'n mooie zonnige dag trakteert, komen de mantel pakjes voor de dag en daarbij zal menige vrouw naar een nieuwe blouse verlangen. Als u zelf naait, heeft u daar geen kapitalen voor nodig en een gratis patroon vindt u hier Men kan het neet korte, lange of driekwart mouw uitvoeren en het ingezette vestje biedt allerlei mogelijk heden. Bij het modelletje met korte mouw b.v. is het geheel in fijne nerfplooitjes gelegd. Van het voor patroon knipt u het vest los. De stof hiervoor neemt u dan van zo'n lengte, dat u voor elk plooitje ca. V2 cm extra heeft. De afstand ertussen bepaalt u zelf. Vóór u het patroon opspeldt, stikt u eerst de nerfjes in de lap. Pas daarna knipt u het vestje uit en stikt het voorpand erop. Van zelfsprekend kunt u de nerfjes ook verticaal laten lopen. De figuurnaadjes, die bo- mouw maakt u een splltje en zet hem ven de taille in een plooitje uitsprin- dan ingerimpeld tussen een manchet gen, worden ingestikt. Zij- en schou- 0p polswijdte. dernaden sluiten het beleg naar bin- E geborduurd vestje staat SS. D°eTa?sreanndS,*» Mï dënbsluiten°UadedondkeXgnt^arTean zoaIs bü de bovenste blouse U «et) f? tf t dat het voorpand hier aanéén geknipt 4 a 5 cm. brede manchet voorzien, die is pn w „io=t«. eveneens in nerfplooitjes gestikt en gevoerd is. Over de kop ingehouden, is en het Vestje in plaats van de ecvueiu is uver up k<m overslag een split gekregen heeft. Btj b U de mouw naad ophaal vallend in. De blouse met de lange mouw laat u een aardige streepverwerking zien. Bij het voorpand vervallen beleg en overslag. In de onderkant van de plisséstrookje of een kantje meege naaid worden. Voor de minder warme dagen maakt u een blouse van wollen stof met een vestje en de kraag van wit piqué. Door een venster in de zijkant van de tas valt het licht op het sleutelgat f/EN JAAR vóór iets mode is, zo zegt een oud handboek, noemt men het onzedelijk. Vijf jaar later heet dezelfde gril schaamteloos. Eén jaar vóór ieder het alleraar digst noemt het dus mode is heet het gedurfd en een jaar later saai. Dan wordt het in de loop der tijden: bespottelijk, om je dood te schamen, grappig, zo vreemd, charmant, romantisch en ten slotte weer „echt mooj". Dit voor al de sceptici, die het een vrouw of meisje nog kwalijk zouden nemen, wanneer ze de Italiaanse gril om een sluierdun shawltje om kuit of enkel te knopen, alleen maar gek zouden noemen. (Advertentie, Ing. Med.) geboden voor het aanbrengen van de taille. De slanke vrouw is bovendien mocht zij de wens hebben ietwat for ser te lijken toegestaan haar man tel van een laaghangende ceintuur te voorzien. Ter geruststelling kunnen wij zeg gen, dat hetgeen in het afgelopen sei zoen mode was, ook nu zal blijven ge handhaafd. Alleen zijn de rokken een tikje langer geworden. Naast de streng aansluitende tail leurrokken zien we weer de vierbaans- rok vooral in de Engelse mode kringen opduiken. Parijs brengt eveneens uitlopende rokken en man tels waarvan stellig een dankbaar ge bruik zal worden gemaakt door dê Ne derlandse fietsende vrouw. Schrikwekkende veranderingen wer den dus niet gelanceerd; men kan rustig door middel van aardige garne ring een japon van het vorige seizoen in deze uitvoering. Daarnaast maakt een verjongingskuur doen ondergaan. Parijs veel gebruik van de wollen pi- Wat men wel veel ziet, zijn de wollen wollen satijn en wollen taffetas fantasiestoffen, die, naast jersey een belangrijke plaats innemen op de staalkaart. Deze wollen fantasiestof- voor geklede (avond) tailleurs en dito japonnen. Jacques Griffe schijnt een voorliefde fen gelijken, uiteraard op het beken- hebben voor de matrozenkraag, de tweed. Niet alleen de mantel, doch ook de japonkwaliteiten komen JO LANGZAMERHAND kunnen we nu wel de algemene richtlijnen van de Franse mode vaststellen en hiér bij komen we tot de ontdekking, dat er Op drié plaatsen gelegenheid wordt Deed hij vorige maal reeds schuchtere pogingen in die richting, thans komt hij royaler voor de dag. Zijn mantel, wéike hierbij wordt afgebeeld, toont zulks! Een aardig contrast overigens met Jacques Fath. De andere tekening laat dit duidelijk uitkomen. Immers, waar Griffe een open kraag voorstaat, brengt Fath de hooggesloten modellen. Fath verleent aan Zijn módel hét cachet van de smalle schouders, on danks de vrij forse stof. Balmain bracht het bijgaande jurk je. Simpel van opzet en uiterst correct. Het model spreekt voor zich. Men let te Op het aangeknoopte schootje, dat door deze Fransman opnieuw het levenslicht aanschouwde, zij het dan iil moderne versie. Een kwiek hoedje en men is gekleed voor een mooie zo merse dag, waarbij de mantel kan worden thuisgelatêft. kómen vroeg »n '1 voonoor KRAAG /x 33 •a 0.3. so. O. 6. 3/6 Z3Z3V. O. 6. ZO. Zó MOUW /3. 3. Jf. jyE JOURNALISTIEK sti treren, die zich in eei wil als het ware de spiegi seismograaf, die haar sch( niet ontkomen aan de vet king van Nederlands groc bovendien, die op zijn eet wikkeling heeft helpen v een belangrijke impuls he Wij hebben gemeend, dat lende bijdragen te moetei elkaar, omdat zij Vincent punten uit pogen te benac van Leeuwen is vooral ui aspect, onze kunstredactet Deze zijn overigens niet li uitdrukking komt. Er kan overigens nauwelij er niet om begonnen is ge te vergroten. Hijzelf heeft slechts de taak van de jo genen, voor wie hij heeft (Advertentie, mg. Med.) DE OPMERKING is natuurlijk van een man: ,£hawls? Gut, ts daar nu ook al een mode in?" Vreselijk naïef zo'n opmerking. Het is een mode zo oud als de mensheid zelve. De eer ste shawls, die Europa bereikten, kwa men uit het Oosten. Gekaapt door Britse Oostinjevaarders in de Golf tan Arabië. In Engeland werden ze tegen goed geld verkocht, maar toen de Brit ten de zestiende-eeuwse dames op wat regelmatiger wijze wilden gaan ver wennen door deze Perzische kunst leer ken in India te gaan kopen, moes ten ze drie duizend roepies betalen voor één enkel shawltje. De Schotten in Paisley aan de Clyde, waar de Indië-vaarders hun waren los ten, vonden de prijzen wat hoog en be sloten de shawls na te maken. De knap pe imitaties kregen groter wereldfaam dan het oorspronkelijke product. Ko ningin Victoria van Engeland gaf alle bruidjes van haar hofhouding er een cadeau. Tot vervelens toe eiste het pro tocol, dat het geschenk op bruiloften en partijen gedragen diende te worden. Op alle oude foto's van „Old Vic" ziet men trouwens deze dame zelf ook ge tooid met een van de zeventien Paisley- shawls, die vele jaren lang deel van haar garderobe waren. De voor de revolutie uit Frankrijk gevluchte aristocraten hebben de shawl uit Engeland naar het vasteland ge bracht, toen de tijden weer Wat rustiger waren geworden. De historie vermeldt dat de beeldschone Madame Tallien, ge boren De Fontenay, die op feesten van het Directoire de Godin van de Rede welgeschapen personifieerde, de eerste was, die dit attiiouut als kledingstuk, in Parijs introduceerde. Weer citeren we de historici wanneer we zeggen, dat ze dit op opvallende wijze deed. Als Go din van de Rede was de shawl het enige kledingstuk, waarmee ze haar Griekse schoonheid voor de verzamelde" feeste lingen wenste te bedekken. Enfin, die historische tijden zijn ver re. Maar als practisch en bovenal ook sierlijk ornament in de garderobe van de vrouw heeft de shawl zich een voor name plaats veroverd. Kunstenaar en fabrikant zeeken jaar op jaar naar nieuwe dessins en mogelijkheden. De rijke en natuurlijke fantasie, van hare majesteit de vrouw zelve steunen hem in niet geringe mate. In zijde en in wol, in kleuren die de" ijle pasteltinten van Moeder Natuur schier overtreffen en in Dê shawl kan ook dienst doen at boodschappentas, een gewoonte, dit sinds kort in het buitenland reeds mode is. combi..aues, die de s.ouiste fantasi geen ruimte meer laten, komen de li gelijkheden aan het licht, die de vroi zich schept met deze eenvoudige stukjes, die op truitjes nu al onvuj waardelijk ketting of broche hebt verdrongen. Het nieuwste is het Picasso-shart' het modern-abstracte halsdoekje, binnen wol (voor de warmte), van t ten zijde (voor het mooi), met een f len franje over de volle lengte. Hot' van Nederlandse makelij, zal Frank:, hier de primeur van hebben. Het vki voor het eerst vertoond op de text! beurs" van Lyon. Verder zouden We dan willen vragq of ge weet wat een gavroche is. NI Ge beseft uw tekortkoming niet. de snelheid van een griepbacil tel deze Amerikaanse creatie zieli 'l Frankrijk en Italië naar ong land lil drijven. In Amerika werden deze J toenen doekjes in ijle tinten gedrsfj bij slacks en sweaters, in FrankrijU deux pièces en in Italiëja, in IH dragen de vrduWen en meisjes deFj jes om pols en enkel, of ze maken? een handig boodschappenzakje van. „Etre comme un coq en pête" 'J zeggen: een heerlijk leventje leidal WIJ hopen dat dit in 1953 het deel 4 zijn van onze getrouwe lezeressen. Nl neemt: 1 kip van ongeveer een (schoon), 250 gram boter, 400 l'_ gehakt, 400 gram bloem, 2 eieren, f\ pels cognac, zout, peper, groene dgn en thym. Maak de jonge kip schoon en 1 beer ze. Snijd de hals eraf en houd 1 lever apart. Snijd de rauwe kip 'c:; stukken en braad deze zachtjes i» 1 gram van de boter. Voeg er de kruiden bij en zout en peper en laa'!L 20 min. stoven. Neem het vlees U" pan en braad er nu het gehakt in. lever en het in stukjes gesneden V Zout, etc. naar smaak en de thym I bijvoegen. Van het vuur af, wordt de cognac erover gegoten en het F heel met één heel ei vermengd. nu de bloem met 200 gram boter. zout en water en rol dit deeg uil,™ een plak van <A cm. dikte. Voer bj mee de pastei-pot en snijd een del» n de vorm ervan en bedek de hals le köp van de kip met de resten s* et deeg en zie dat U de kipper'®' iehoudt. i In de met deeg gevoerde pot u de stukken kippenkarkas te hgy waarover de gehakt-massa wordt H espreid, hierop de stukken vit» nz. Druk de hals in één van de inden van de pot. Doe hem nu "y netisch dicht met het dèeg-d«s waarbij alleen de kop er mag UIK(, ken. Giet er een geklopt éi °verJ zet de pot gedurende een uur in goed warme oven. Om branden te' j komen kan men er hét vette papier overheen leggen. IET JAAR 1953 moei ,P honderd jaar geleden, werd geboren. Hij is als schrijvers hebben zijn lev werken sieren veler wor hiervan is alleen, dat Vë geschrijf en gepraat over tekeningen en de men si Hoe groter het vertoon v de schroom van de gewoni te geven. De Italiaanse tt Het feit, dat Van Gogh t moet op dezelfde wijze fum EN vergeve ons deze let' inleiding. Zij is in feite volg van de vele, niet ^bijzonder evenwichtige pul Waarmee de herdenking van c fCerise domineeszoon gepaard gi is een veel gezondere vorm vai dering denkbaar - een die he liever zou zijn geweest. Deze n dat zijn schilderijen aan de gangen in de huizen der arbei kleine luyden. Want dat is zijn begeren geweest. Uit zijn briev tientallen citaten op te diepen h'J zijn verlangen uitspreek waarlijk populair schilder te 1 gehoonr.c id wil hij scheppen gewone man, niet voor de enke voit' de tentoonstellingsza tolken. Hij heeft zijn werk r nacht voor exposities; tot in he dot u'ln }even heeft hij volgel Tiion, 'Prettig is te werken KSilij».16 niet weten wat dat dikheid l ëeP°°gd' een »ig „pii scheppen om voor zei KLf Zljn werk onder de er in i verspreiden. Zelfs he vooi- PZ J" daagse tijd steend hit Dat sluit overigei gers torl^1J 'iet leven van deze van de «°i? 1n vooral van d Drentse 'lf n°n.heid'' benaderde fjoooi'"'^ rabantse boerenhut word vif romantische zin v Btandighon vaak ellendif io mögesten\Van de mcnsen, tijd voliei huizen. beeft hij n Ictie voor f °°g gehad' Zo h! "«verken n»ie verspreiding van *en min Öi volk toch nog Aan" diJkBeniVertVigingcn ook viï andere kant is zijn '2^ W^lHenhei(? met de ZV wereld onmiskenbaar ech

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 6