Dr Schouten waarschuwt tegen overhaasting en overspanning „Staatsburgers"op de bres voor ontwerp-ver Ruim duizend mensen gedood bij verkeersongevallen Beslissing in Rallye valt op circuit van Zandvoort PLATTELANDSVROUWEN WAREN ZEER ACTIEF Inleggelden boerenleenbanken stegen met zestig millioen Minister Algera over de Zondag Europa-debat in Tweede Kamer Vele bedenkingen Begroting van Verkeer in Eerste Kamer Delegatie uit Nederland naar de Sovjet-Unie Griffieambtenaar kreeg zes maanden geeft U glanzend haar OMDAT OMDAT OMDAT W///M fyMÊiÉÊMiiiiiÈii/lÈÊÊÊ&ÊÊÉÊËË^ HHH Vraag BRYLCREEM - de perfecte hairdressing Balans van CBS over 1950 Meest voetgangers en wielrijders GELDKISTJE TUSSEN HET OUD PAPIER DE OPHEFFING VAN DE NEDERLANDSE MISSIE Drie teams zeker van klasse-zege Gatsonides uitgeschakeld SAMENWERKING MET VOLKSHOGESCHOOL Ren tepercen tage op 4 pCt teruggebracht u (Van onze parlementaire redacteur). /"ROOT WAS DE GEESTDRIFT voor het ontwerp-verdrag inzake een Euro- pese Politieke Gemeenschap bepaald niet tijdens de Woensdag in de Tweede Kamer voortgezette beraadslagingen over dit onderwerp. Het verst in deze ging ongetwijfeld ds Zandt (S.G.P.): hij wees zonder meer èn het ontwerp èn de gedachte af. Zover gingen de heer Welter (K.V.P.) en dr Schouten (AJR.) stellig niet. Met name dr Schouten aanvaardde zonder beperking, dat een nauwe samenwerking tussen de landen van Europa in de vorm van een bo- ven-nationale gemeenschap thans, ook al mocht het gevaar uit het Oosten af nemen of zelfs verdwijnen, dringend geboden is. Maar tegen het opgestelde ontwerp had hij toch wel zeer ernstige bedenkingen. is de wortel van de vrede, maar de hoogmoed God een gruwel. De heer Welter had dit debat veel eerder willen houden. Nu is het eigen lijk als mosterd nai de maaltijd. Hij had zeer ernstige bezwaren van aller lei aard tegen het ontwerp-verdrag. Zijns inziens zijn de tijden nog niet rijp voor een economische of politie ke integratie. Hiervoor wilde de heer Weiter de Raad van Europa als uit gangspunt nemen. In dit verband haal de hij de woorden van de eertijds ver maarde prof. van Vollenhoven aan: „Wie te veel wil of te veel opeens wil, wil eigenlijk niets." Het streven naar een Europese gemeenschap doorkruist volgens de heer Weiter de ontwikkeling van de Raad van Europa. Na de redevoeringen van de niet bij de voorbereiding van het ontwerp-ver drag betrokken Kamerleden, gaf de heer Stapelkamp, die voor ditmaal de 7IJN bedenkingen richtten zich voor al tegen het directe kiesrecht voor de Kamer der Volkeren, de evenredige vertegenwoordiging, het twee-kamer stelsel en de positie der kleine staten. Dr. Schouten zou sterk de voorkeur ge ven aan een enkele Kaïmer; bij de sa menstelling van deze zou men met kracht in paritaire richting moeten streven. De A.R. leider wilde zich echter niet volstrekt binden aan een paritaire samenstelling. Teleurgesteld was hij ook over de aan de Gemeenschap toegedachte eco nomische bevoegdheden. Dr. Schouten vroeg zich voorts af, of het wel ver standig zou zijn reeds thans tot inter nationale belastingheffing over te gaan. Dit zou op ernstige weerstanden kunnen stuiten en practische bezwaren kunnen meebrengen. Ernstige overwe ging is hier zijns inziens stellig op haar plaats. Met klem waarschuwde dr Schouten tegen het in leven roepen van een no deloos gecompliceerde organisatie met louter vaag omschreven bevoegdheden. Het gaat er immers om de harmonie te bevorderen en tot stand te brengen tus sen wat historisch tegenstrijdig van aard is. Hierbij zal de historische, de nationale ontwikkeling in acht moeten worden genomen en zonder overhaas ting of overspanning te werk moeten warden gegaan. Men zal, aldus dr Schouten, moeten waken tegen illusies en de werkelijkheid in acht moeten nemen. Voor verdere uitbouw op basis van de in het Christendom gewortelde beginselen zal een lange reeks van ja ren noodzakelijk zijn. Ds Zandt fulmineerde op zijn ge bruikelijke en energieke wijze tegen de luchtkastelen van Straatsburg en bovenal tegen de tijdgeest. Deze komt zijns inziens tot uitdrukking in het kiezen van de mens en diens rede tot richtsnoer onder het verwerpen van Gods onfeilbaar Woord. De ootmoed voorzittershamer hanteerde, het woord aan de „Straatsburgers". Uiteraard lie ten deze als „verdedigers" van het ont werp wel een enigermate ander geluid horen. Zo nam mr van der Goes van Naters (P.v.d.A.) het al direct op voor de be perking tot de zes landen. Hij sprak overigens als zijn verwachting uit, dat Engeland zich op de duur wel zal aan sluiten. Zijns inziens hebben de kleine landen nog niet zo slecht geboerd bij de samenstelling der Kamers. Het ontwerp-verdrag moet volgens mr van der Goes wel degelijk als het uitgangspunt voor de opbouw van de Europese Gemeenschap worden aan vaard. Wijzigingen en verbeteringen zullen uiteraard gaarne worden aan vaard, maar het ontwerp moet het stuk blijven .dat opgesteld is door de oor spronkelijke maker. In deze Europese grondwet moet men evenmin als in de eigen nationale grondwetten niet te veel willen neer schrijven en preciseren. De wat vage bevoegdheden zullen zich in de prac- tijk heus wel ontwikkelen. Zeer uitvoerig keerde mr van der Goes vain Naters zich tegen mejuffrouw Klompé (K.V.P.)die zich in Straats burg had opgeworpen als een krachtig voorvechtster van de paritaire samen stelling van de Senaat. Hij achtte de voorgestelde samenstelling volkomen aanvaardbaar. De P.v.d.A.-afgevaardigde geloofde tenslotte dat Nederland van de voorge stelde verschuiving van souvereiniteit niets te vrezen, maar alles te hopen had. Brylcreem Bij de gisteren door de Eerste Ka mer voortgezette behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft minister Algera verklaard te streven naar een beperking van het vervoer op Zondag, waar dit aanvaard baar kan worden geacht. In de reisbe hoefte alleen zei hij geen norm te zien. Tevens zal de minister meer Zondags rust voor het personeel bevorderen- Hij verklaarde de volle bevoegdheid te hebben het gebruik van rijkseigen dommen op Zondag te verbieden, daar het toestaan van dit gebruik niet van publiekrechtelijke aard is. De minister zei met zijn „Zonaagspolitiek" niemand in zijn overtuiging te treffen: „Het geweten speelt geen rol, wanneer iemand in zijn vrijheid enigszins wordt beperkt". Sprekende over watersnoodproble- blemen zei de minister, dat men zich het feitelijk gevaar van zulk een ramp niet geheel had gerealiseerd. Er was echter een begin gemaakt met werkzaamheden, die het gevaar voor overstromingen zouden kunnen vermin deren. Bij het dijkherstel wordt veelal in twee, soms zeifs in drie ploegen ge werkt. Het zinkwerk kan echter alleen bij laag water geschieden. Vast staat, dat zeer lange werktijden worden ge maakt. De kosten van het herstel der binnen- en buitenwaterkeringen wor den door de minister geschat op 400 millioen gulden. Ten slotte werden de begroting van Verkeer en Waterstaat en het wets- ontwerp-dijkherstel zonder stemming aangenomen. Gisteren is van Schiphol vertrokken een uit elf personen bestaande delega tie van de Vereniging Nederland-USSR, die op uitnodiging van de Woks (de Sovjet-Russische vereniging voor cul turele betrekkingen met het buiten land) een bezoek van drie weken aan de Sovjet-Unie zal brengen. Het Haagse gerechtshof heeft giste- ren, conform de eis de griffieambte naar van de Haagse rechtbank, J. P. K. veroordeeld tot zes maanden gevange- nisstrsf. K. had onregelmatigheden ge pleegd in de administratie van de rechtbank. BRYLCREEM zuivere natuurlijke oliën bevat, geëmulgeerd voor smetteloze haarverzorging BRYLCREEM geen gom, zeep of alcohol bevat en droog haar weer gezond maakt; BRYLCREEM het haar de gehele dag correct houdt zonder overdadige vettigheid. County Perfumery Co. Ltd, Stanmore, England - Imp. Jacq. Mot Jr. Amsterdam (Advertentie. Ing. Med.) Verschenen is de statistiek van de verkeersongevallen op de openbare weg over 1950, de jaarlijkse uitgave van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze studie wijkt in zoverre af van de vorige publicaties van het bureau, dat ditmaal voor het eerst, naast de onge- vallencijfers zelf, ook vermeld worden de resultaten van een speciaal onder zoek van de aard van de verkeerson gevallen met dodelijke afloop. Het totaal aantal bij verkeersongeval len gedode personen bedroeg in 1950: 1021. Daarvan vielen er onder de ca tegorie voetgangers 356 slachtoffers. Zeven hiervan kwamen om het leven door van of op een rijdende tram te springen, zes werden aangereden ter wijl zij zich met een rijwiel aan de hand op of naast de rijweg bevonden. Zeventien voetgangers werden gedood door achteruitrijdende vervoersmidde len, twintig door voertuigen, die juist in voorwaartse beweging waren geko men. Zestien van hen waren beneden de vijf jaar. In negen gevallen betrof het kinderen, die op een auto waren geklommen, terwijl vijf slachtoffertjes onder de auto speelden toen deze in beweging kwam. Slippende auto's en andere abnormaal manoeuvrerende voertuigen veroorzaakten 20 doden, Waarvan vier. door koppelingsbreuken van aanhangwagens en drie door op hol geslagen paarden. Ruim 250 voetgangers werden met dodelijk gevolg overreden door op nor male wijze aan het verkeer deelnemen de vervoersmiddelen. Op één na speel den al deze ongevallen zich bij duister nis af. Van Tientallen lijders aan Brandend Maagzuur hebben er Dozijnen Rennies op tak.... Altijd en overal ontmoet U lijders aan brandend maagzuur en U herkent ze aande lof die ze voor Rennies heb ben. Innemen doen ze die tabletjes on opvallend, want water of wat ook komt er niet aan te pas. Ze helpen va» de ene minuut op de andere. Ook U! (Advertentie, Ing. Med.) Wielrijders In totaal kwamen 332 wielrijders in clusief achterop meegevoerde personen om het leven. Het grootste aantal slachtoffers 83 is bij kruisend ver keer om het leven gekomen, waarbij 52 bij het kruisen van een voorrangsweg. Hierbij waren overwegend personen auto's betrokken. Bij in dezelfde rich ting rijdend al dan niet afslaand verkeer vielen 120 doden. Bromfietsers Bij de ongevallencijfers voor brom fietsen Jient er rekening mede te wor den gehouden, dat de grote toeneming van dit type voertuig eerst van na 1950 Bij een schoenmaker in Rotterdam was al eens ingebroken en uit vrees voor herhaling bewaarde hij sindsdien zijn geldkistje in een doos met oud papier in de kelder. Zijn vrouw wist daar echter niets van en toen enkele dagen geleden oud-papierophalers kwamen heeft zij de doos medege geven. De schoenmaker bemerkte de vermissing toen hij een cheque moest betalen. Hij deed aangifte bij de poli tie en deze spoorde de papierophalers op. De geldkist was nog intact aan de inhoud van ruim f 2000 ontbrak niets. Zij waren voornemens het geld terug te bezorgen, maar wisten niet meer precies van wie ze de doos had den medegekregen. Op de datum, waarop de Nederlandse militaire missie in Indonesië zal wor den opgeheven - dus 31 December 1953 - zullen van de totale sterkte van de missie nog 116 leden achterblijven in Indonesië voor het afronden van de werkzaamheden. Van de thans aanwezige 570 militairen van de landmacht blijven er 70. van de 130 leden van de luchtmacht 6 en van de 230 leden van de zeemacht 40 ach ter. B ÏJIT DE EERSTE officieuze gegevens wélke de persdienst van de Tulpen Rallye gistermorgen verstrekte, is het overduidelijk geworden dat de vijfde en laatste klassementsproef op het circuit van Zandvoort vandaag de beslissing zal moeten brengen. Dat was overigens ook de bedoeling van de organisatoren. In Zandvoort geldt voor de snelheidsproef de coëfficiënt „zes", zodat er voor de vijf best geplaatsten In elke klasse on derscheidenlijk 30, 24, 18, 12 en 6 winst punten te verdienen zijn. Uit het tot nu toe samengestelde of ficieuze klassement blijkt, dat ir Prins (Zaandam)H. Luyting (Velsen-Nrd.) in hun klasse de fraaie vijfde plaats bezetten. De oud-Beverwijkers T. H. Zwikstra-P. Docter werden in hun klasse zevende. De teams Gatsonides (Ned.) 1 S 50 W; mevr. Mitchell (Gr. Br.) 0 S 15 W; Schliglen (Fr) 0 S 50 w; Harrison (G.B.) 0 S 23 ff: Reece (G.B.) 0 S 46 W; Harper (G- Br.) 0 S 8 W; Kemsley G.B.) 0 S 8 W; werden niet geklasseerd, dateert. In totaal werden in 1950 37 bromfietsers bij ongevallen gedood, van wie dertien bij kruisend en veer tien bij niet-kruisend verkeer. Vier geraakten onder tram of trein en zes reden tegen een obstakel. Ruim 100 motorrijders en duo-pas sagiers kwamen in 1950 om het leven, 44 bestuurders van personenauto's en 71 inzittenden kwamen in 1950 bij on gevallen om. Tien bestuurders en 25 inzittenden van vrachtauto's vonden bij ongevallen de dood. Van deze laatste groep waren er zestien in de cabine en negen in de laadbak gezeten. Ten slotte kwamen 22 voerlieden of inzittenden van met paarden bespannen wagens om het le ven, van wie veertien door het op hol slaan der paarden en drie door een val van het voertuig. (Van een onzer redacteuren) Overal waar plattelandsvrouwen by elkaar komen kan men er van op aan dat daar een vrolijke en hartelijke sfeer heerst. Dat was ook het geval toen de Noordhollandse plattelands vrouwen gisteren in Alkmaar hun tra ditionele voorjaarsvergadering hiel den. Mevrouw De Winter opende de ver gadering. die in het geheel bezette (lulden Vlies plaats vond met een kor te rede. Hierin wees zij er op, dat de vrouwen van het platteland het grote voorrecht genieten dichter bij de na tuur te staan. Ook de kinderen groeien evenwich tiger op dan in de stad en tenslotte is er dan „de Bond" die het onderling contact nog eens op bijzondere wijze versterkt. De Bond, die één concreet doel nastreeft: De verheffing van het platteland. Na deze woorden werd een korte stilte in acht genomen om de presidente en penningmeesteresse van de Bond in Schouwen met nog drie andere aldaar bij de ramp omgekomen leden te herdenken. De voorzitster deelde voorts mede, dat tot nu toe weinig belangstelling heeft bestaan voor de kadercursussen, die op gezette tijden worden georgani seerd en die vooral nuttig zijn voor hen, die bestuursfuncties in de Bond ambiëren. DAT HET DE BOERENLEENBANKEN, aangesloten bij de centrale bank te Eindhoven, voor de wind gaat, bleek wel tijdens de vergadering in het Gulden Vlies te Alkmaar, toen daar gisteren tachtig vertegenwoordigers van meer dan dertig Noordhollandse boerenleenbanken bijeenkwamen om zich te prepareren op de algemene vergadering, die op 4 Mei te Eindhoven wordt gehouden. De inleggelden stegen het afgelopen boekjaar met niet minder dan 60 millioen gulden. De helft van dit bedrag werd gereserveerd voor crediet- verlening in eigen kring, het andere gedeelte gestort op de centrale bank, waardoor het tegoed aldaar steeg van 436 op 466 millioen. UET VOORSTEL om hypothecaire voorschotten te verstrekken ter ver krijging vein grond en gebouwen in de landbouw, werd, daar de banken er goed voorstaan, door de vergadering goedgekeurd. De termijn die voor af betaling in principe gesteld werd be draagt 40 jaar. Vooral jonge boeren wil men op deze manier aan een eigen bedrijf helpen. Vervolgens kwam het punt rentever laging van lopende credieten en voor schotten in bespreking. Met ingang van 1 Juli 1953 zal voor land- en tuinbouwcredieten het rente percentage worden teruggebracht. De vergadering was van mening. dat als gevolg van de verlaging van het rentepercentage de vraag naar cre dieten en voorschotten zal toenemen. Tijdens de besprekingen hierover werd gewezen op de invloed van de nieuwe wetgeving inzake de ^rond- en pachtprijsbeheersing, waardoor de prij zen zich ongetwijfeld in een stijgende lijn zullen bewegen. Hierdoor zullen in de toekomst de taxaties van gronden en gebouwen (naar aanleiding van het aanvragen van hypothecaire voorschotten) stij gen, zodat hogere voorschotten moeten en kunnen worden verleend. De vergadering be'uigde haar alge mene instemming met het door de cen trale bank gevoerde beleid. Van harte werd ingestemd met de aangekondigde maatregel dat waterschappen en pol ders voor hun financiering in ruimer mate bij de boerenleenbanken terecht zullen kunnen. Woensdag kwamen de eerste deelnemers aan de Tulpen Rallye in Noordwijk aan Zee No. 7, J. M. Boekma en P. Seegers met Stmca in de stromende regen aan de finish. Volkswagen 0 S 0 "W; 9. Kuiper (Ned.) Volkswagen 0 S 0 W; 10. Stöpler (Ned.) Volkswagen 0 S 0 W. Klasse 2B (boven 1240 t.e.m. 1400 cc)i 1. Van der Vossen (Ned.) Peugeot 0 S 50 W; 2. Heidendahl (Ned.) Peugeot 0 S 44 W; 3. Godsmark (GB) MG 0 S .14 W; 4. Voormolen (Ned.) Fiat 0 S ffj 5. Van Beers (Ned.) Peugeot 0 S 4 W; 6. Geurts (Ned.) Fiat 0 S 0 W; 7. Zwik- stra (Ned.) Peugeot 0 S 0 W; mevr. Hammersley (Frankr.) Peugeot 1 S 8 W; 9. Reynes (Frankr.) Peugeot ISO W; 10. Velu (Ned.) Peugeot 8 S 35 Wit Klasse 3 (boven 1400 t.e.m. 1600 cc): 1. graaf van Zuylen van Nijevelt (Ned.) met Jowet Javelin 0 strafp. 53 winstp.; 2. Becquart (Fr.) Jowett Javelin 0 S 47 W; 3. Scheffer (Ned.) Jowett Javelin 0 S 38 W; 4. Homan (Ned.) Jowett Ja velin 0 S 14 W; 5. Sleigh (GB) Singer O S 14 W; 6. Nelson Harris (GB) Jowett Javelin O S 4 W; 7. Beukers jr. (Ned.) Ford Consul OSOW; 8. Pitscher (GB) Jowett Javelin 0S0W; 9. mej. Ram pinelli (Zwits.) Opel 1 SOW; 10. Tim mer (Ned.) Opel 4 S 0 W. Klasse 4A (boven 1600 t.e.m. 2250 cc): 1. Banks (GB) Bristol 0 S 57 W; 2. Englebert (Ned.) Rover 0 S 33 W; 3. De Vries (Ned.) Alfa Romeo 0 S 24 W; 4. Brinkhoff (Zwits.) Renault 0 S 4 W; 5. Voiigt-Nialsen (Denemarken) Citröën 0 S 0 W; 6. Vink (Ned.) Rover OSOW; 7. Kampf (Saarland) Renault 1 S0 ff; 8. Andersen (Denem.) Citroen 2 S 6 W; 9. Den Ouden (Ned.) Citroen 2 S 0 W; 10. Van Gruythuysen (Ned.) Mercedes- Benz 3 S 0 W. Klasse 4B (boven 2250 t/m 2400 cc)S 1. Elliott (GB) Sunbeam Talbot 0 S 56 W: 2. Jetten (Ned.) Vauxhall 0 S 46 W; 3. Payne (GB) Sunbeam Talbot 0 S 8 W; 4. Thomas (GB) Ford Zephyr 0 S 6 W; 5. Van Gelderen (Ned.) Sun beam Talbot 0 S 3 W; 6. Suter (GB) Sunbeam Talbot 2 S 15 .W; 7. Katten burg (Ned.) Sunbeam Talbot 2 S 2 W; 3. Dik (Ned.) Sunbeam Talbot 3S0W; 9. Van Nieuwenhuyzen (Ned.) Sunbeam Talbot 4 S 16 W; 10. Ruiter (Ned.) Sunbeam Talbot 4 S 0 W. omdat bij de technische keuring van wagens, deze niet aan de gestelde eisen voldeden. Na urenlange discussie kwam de jury tegen middernacht tot deze be slissing. De voorlopige klassementen voor de verschillende klassen in de Tulpen Rallye zien er als volgt uit: Klasse IA (t.e.m. 1100 cc): 1. Grosgo- geat (Frankr.) Panhard OS 56 W; 2. Martens (Ned.) Fiat 0 S 40 W; 3. Struyk (Ned.) Fiat 0 S 30 W; 4. Stasse (Belg.) Fiat 0 S 20 W: 5. Johansson (Noorw.) Volkswagen 0 S 8 W; 6. Huls- ker (Ned.) Fiat 0 S 7 W; 7. mevr. Mo- lander (Noorw.) Saab 0 S 2 W- 8. Marx (VS) Fiat 0 S 0 W; 9. Mellde (Zw.) Saab 0S0W; 10. Wollrabe (Ned.) Fiat 0 S 0 W. Klasse 1B (boven 1100 tot en met 1150 1.' Damonte (Italië) Fiat 0 S 50 W; 2. Koks (Ned.) Volkswagen 0 S 48 W; 3. Leedam (Ned.) Volkswagen 0 S 27 W; 4. Stenfeld Hansen (Den.) Volkswagen 0 S 27 W: 5. Dassen (Ned.) Volkswagen 0 S 12 W: 6. Van Weizen (Ned.) Fiat 0 S 9 W; 7. De Jager (Ned.) Volkswa gen 0 S 4 W; 8. Rosier (Duitsland) Wat de algemene vergadering in Utrecht betreft die op 20 Mei wordt gehouden daar zal men gezamenlijk per bus naar toe reizen. Ook werd me degedeeld, dat mevrouw Van Beek hof naar de vergadering van platte landsvrouwen in Toronto afgevaar digd zal worden. Contact was gemaakt met de „li teratuurcommissie voor het platte land" met wie men tot een vrucht bare samenwerking hoopt te komen. In Amersfoort is enige tijd gele den een cursus georganiseerd waar in Bondsleden geinstrueerd werden om bij de heropbouw der overstroomde gebieden adviezen op woninggebied te kunnen geven. Gewoontegetrouw was ook mevr. Visser—Ven van de Volkshogeschool te Bergen aanwezig, die in enkele markante trekken een overzicht gaf van dit sociaal-culturele werk. „Sinds 1945,' aldus mevrouw Vis ser" heeft de Volkshogeschool 22.000 cursisten mogen ontvangen, zodat het wel duidelijk is, dat de instelling aan een wezenlrjke behoefte voldoet. Vervolgens schetste zij de plannen voor de a.s. zomercampagne en kon tot haar grote genoegen mededelen, dat de „Oude Hof", nu het eigendom der gemeente is geworden en ook van buiten grondig zal worden op geknapt. Mejuffr. M. Geertsema vertelde hierna iets over de cursus-weeken' den die de volkshogeschool voor de plattelandsvrouwen in petto heeff. Van 16 tot 19 Juni zal er gesproken worden over „de vrouw en haar kle ding", van 28 September tot 30 Oc tober over „de vrouw in maatschap pij en gezin", en tenslotte en zeker niet ten minste zal per vacantieschip een trip gemaakt worden langs de dorpjes aan het IJsselmeer en wel van 22 tot 27 Juli. Het jaarverslag van de Bond maakte melding van een druk en be vredigend jaar. Er werden drie nieu we afdelingen in Noord-Holland op gericht en het ledental steeg van 5621 tot 5871. Dat ook de financiële aangelegen heden veel werk en verantwoorde lijkheid vroegen bleek wel toen de penningmeesteresse, mevrouw Smit, mededeelde, dat het afgelopen jaar maar liefst f 30.000 door haar han den was gegaan. Het batig saldo was per 1 Januari f 65.71 hetgeen zeer tcvredigend genoemd kan wor den. In verband met de grote activi teit van de Bond zijn namelijk veel onkosten gemaakt. Mevrouw Van Wijk, ex-beheerster van het Rustfonds, vertelde dat 'n 1952 dank zij het fonds 20 platte landsvrouwen gedurende een periode van 10 dagen in een rusthuis weer op verhaal waren gekomen. Het aantal vrouwen, dat op deze wijze geholpen is steeg daarmee tot 79. De financiële positie* van het Rustfonds kon gunstig genoemd worden. Vermelding verdient nog wel het feit dat aan H. M. Koningin Juliana een zelf-gemaakte prachtig geborduur de doek werd aangeboden, waarvoor de vorstin haar bijzondere dank had betuigd. n ie n e. n rr ts tl I» it d i- t U n u n ir Klasse 5 (boven 2400 t.e.m. 3500 cc): 1. Appleyard (G.B.) Jaguar 0 S 56 W; 2. Mattock (GB) Jaguar 0 S 36 W; 3. Seibert (Saarland) Citroën 0 S 28 W; 4. Murphie (GB) Healey 0 S 17 W; 5. ir Prins (Ned.) Jaguar 0 S 8 W; 6. Lau- ritzen (Denem.) Hotckiss 0 S 4 W; 7. mr van der Kroon (Ned.) Jaguar 1 S 0W;8, Kuiper (Ned.) Jaguar 3 S 10 W; 9. Boardman (GB) Jaguar 4 S 19 W; 10. Pellens (Ned.) Opel 5 S 0 W. Klasse 6 (boven 3500 c.c.): 1. Dee (Ned.) Chevrolet 1 S 0 W- 2. Coenen (Ned.) Ford 2 S 12 W; 3. De Groot (Ned.) Chevrolet 3 S 4 W; 4. Vehmeyer (Ned.) Ford 4 S 2 W; 5 Muller (Ned.) Chevrolet 4 S 0 W; 6- Goerris (Ned.) Chevrolet 5 S 0 W* 7. A. J. van Splun- ter (Ned.) Chevrolet 5 S 0 W; 8. Han. Swie Tik (Indonesië) Chevrolet 9 S 50 W: 9. Timmermans (Ned.) Ford 14 S 0 W; 10 De Boer (Ned.) Lincoln 26 S 0 W, Klasse 9a: t/m 1400 c.c.: 1. Roeloffzen (Ned.) MG 6S 15 W; 2. Bonaconsa (Zwits.) Porsche 9 S 17 W: 3. Wallrath (Ned.) Simca 10 SO W; 4. Hengst (Ned.) MG 24 S 4 W; 5.- Elmenhorst (Duitsland) Porsche 33 S 36 W; 6. Mas- cre (Frankr.) Panhard 49 S O W- 7 ir Visser (Ned.) Peugeot 112 S 43 W; 8. Ruggles (G.B.) Austin 384 SOW. Klasse 9b (boven 1400 t/m 2000 cc): 1. Scott (GB) Allard 0 S 0 W. 2. Kuhn (Belg) Porsche 4 S 12W. 3. Murray (GB) Frazer Nash 8 S 39 W; 4. Kamme- raat (Ned) Jowett 9 S. 0 W. 5. Van der Klooster (Ned.) BMW 11 S 9 W; 6. Meur (Frankr.) Porsche 12 S 4 W. 7. Sjunesson (Zweden) Porsche 17 S 4 W. 8. Mevr. Melin (Zweden) Porsche 21 S 0 W. 9, Baxter (GB) Frazer Nash 29 S 0 W. 10. Müller (Duitsl.) Porsche 30 S. 13 W. Klasse 10 (boven 2000 cc): 1 Imhof (GB) Allard 0 S 40 W. 2. Fraikin (Belg.) Jaguar 0 S 28 W. 3. Deutsch (Belg.) Aston Martin 0 S 20 W. 4. Herzet (Belg.) Jaguar 0 S 5 W. 5. Nahum (GB1 Aston Martin 0S0W. 6 Haddon (GB) Jaguar 3 S 0 W. 7. Mevr. Snow (GB) Jaguar 4 S 0 W. 8. Horning (Zwits.)' Jaguar 5 S 34 W. 9. Waring (GB) Jaguar 10 S 0 W. 10. Smit (Ned.) Jaguar 11 S 0 W. Klasse 2a (boven 1150 t/m 1240 cc): 1 Carstedt (ZW) Simca 0 S 40 W 2. Van Regius (Duitsl.) Ford Taunus 0 S 37 W. 3. Gierke (Duitsl.) Ford Tau nus 0 S 33 W. 4. Hoogeveen (Ned.) Simca 0 S 25 W. 5. Martinek (Hong.) Ford Taunus 0 S 3 W. 6. Van Hest (Ned.) Simca 0 S 2 W. 7. Barendregt (Ned.) Simca 0 S 0 W. 8. Moerig (Fr.) Simca 0 S 0 W. 9. Ex aequo Versfeld (Ned.) Simca 0S0W. Gerlach (Ned.) Simca 0S0W. De nummers 1 in dc klassen 6, 9a en 9b, te weten R. II. R. Day, G. F. Roe loffzen en D. G. Seott zyn reeds zeker van de overwinning in hun klasse, aan gezien er bij de op vandaag te bouden laatste klassementsproef op het circuit van Zandvoort alleen winstpunten te behalen ziin. Zoals bekend geeft het aantal strafpuntcn l'ü de klassering de doorslag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 9