Dr Schouten waarschuwt tegen
overhaasting en overspanning
„Staatsburgers"op de bres
voor ontwerp-ver
Ruim duizend mensen gedood
bij verkeersongevallen
Beslissing in Rallye valt op
circuit van Zandvoort
PLATTELANDSVROUWEN
WAREN ZEER ACTIEF
Inleggelden boerenleenbanken
stegen met zestig millioen
Minister Algera
over de Zondag
Europa-debat in Tweede Kamer
Vele bedenkingen
Begroting van Verkeer
in Eerste Kamer
Delegatie uit Nederland
naar de Sovjet-Unie
Griffieambtenaar kreeg
zes maanden
geeft U glanzend haar
OMDAT
OMDAT
OMDAT
W///M
fyMÊiÉÊMiiiiiÈii/lÈÊÊÊ&ÊÊÉÊËË^ HHH
Vraag BRYLCREEM - de perfecte hairdressing
Balans van CBS over 1950
Meest voetgangers en
wielrijders
GELDKISTJE TUSSEN
HET OUD PAPIER
DE OPHEFFING VAN DE
NEDERLANDSE MISSIE
Drie teams zeker van klasse-zege
Gatsonides uitgeschakeld
SAMENWERKING MET
VOLKSHOGESCHOOL
Ren tepercen tage op
4 pCt teruggebracht
u
(Van onze parlementaire redacteur).
/"ROOT WAS DE GEESTDRIFT voor het ontwerp-verdrag inzake een Euro-
pese Politieke Gemeenschap bepaald niet tijdens de Woensdag in de Tweede
Kamer voortgezette beraadslagingen over dit onderwerp. Het verst in deze
ging ongetwijfeld ds Zandt (S.G.P.): hij wees zonder meer èn het ontwerp
èn de gedachte af. Zover gingen de heer Welter (K.V.P.) en dr Schouten
(AJR.) stellig niet. Met name dr Schouten aanvaardde zonder beperking, dat een
nauwe samenwerking tussen de landen van Europa in de vorm van een bo-
ven-nationale gemeenschap thans, ook al mocht het gevaar uit het Oosten af
nemen of zelfs verdwijnen, dringend geboden is. Maar tegen het opgestelde
ontwerp had hij toch wel zeer ernstige bedenkingen.
is de wortel van de vrede, maar de
hoogmoed God een gruwel.
De heer Welter had dit debat veel
eerder willen houden. Nu is het eigen
lijk als mosterd nai de maaltijd. Hij
had zeer ernstige bezwaren van aller
lei aard tegen het ontwerp-verdrag.
Zijns inziens zijn de tijden nog niet
rijp voor een economische of politie
ke integratie. Hiervoor wilde de heer
Weiter de Raad van Europa als uit
gangspunt nemen. In dit verband haal
de hij de woorden van de eertijds ver
maarde prof. van Vollenhoven aan:
„Wie te veel wil of te veel opeens wil,
wil eigenlijk niets." Het streven naar
een Europese gemeenschap doorkruist
volgens de heer Weiter de ontwikkeling
van de Raad van Europa.
Na de redevoeringen van de niet bij
de voorbereiding van het ontwerp-ver
drag betrokken Kamerleden, gaf de
heer Stapelkamp, die voor ditmaal de
7IJN bedenkingen richtten zich voor
al tegen het directe kiesrecht voor de
Kamer der Volkeren, de evenredige
vertegenwoordiging, het twee-kamer
stelsel en de positie der kleine staten.
Dr. Schouten zou sterk de voorkeur ge
ven aan een enkele Kaïmer; bij de sa
menstelling van deze zou men met
kracht in paritaire richting moeten
streven. De A.R. leider wilde zich
echter niet volstrekt binden aan een
paritaire samenstelling.
Teleurgesteld was hij ook over de
aan de Gemeenschap toegedachte eco
nomische bevoegdheden. Dr. Schouten
vroeg zich voorts af, of het wel ver
standig zou zijn reeds thans tot inter
nationale belastingheffing over te
gaan. Dit zou op ernstige weerstanden
kunnen stuiten en practische bezwaren
kunnen meebrengen. Ernstige overwe
ging is hier zijns inziens stellig op haar
plaats.
Met klem waarschuwde dr Schouten
tegen het in leven roepen van een no
deloos gecompliceerde organisatie met
louter vaag omschreven bevoegdheden.
Het gaat er immers om de harmonie te
bevorderen en tot stand te brengen tus
sen wat historisch tegenstrijdig van
aard is. Hierbij zal de historische, de
nationale ontwikkeling in acht moeten
worden genomen en zonder overhaas
ting of overspanning te werk moeten
warden gegaan. Men zal, aldus dr
Schouten, moeten waken tegen illusies
en de werkelijkheid in acht moeten
nemen. Voor verdere uitbouw op basis
van de in het Christendom gewortelde
beginselen zal een lange reeks van ja
ren noodzakelijk zijn.
Ds Zandt fulmineerde op zijn ge
bruikelijke en energieke wijze tegen
de luchtkastelen van Straatsburg en
bovenal tegen de tijdgeest. Deze komt
zijns inziens tot uitdrukking in het
kiezen van de mens en diens rede tot
richtsnoer onder het verwerpen van
Gods onfeilbaar Woord. De ootmoed
voorzittershamer hanteerde, het woord
aan de „Straatsburgers". Uiteraard lie
ten deze als „verdedigers" van het ont
werp wel een enigermate ander geluid
horen.
Zo nam mr van der Goes van Naters
(P.v.d.A.) het al direct op voor de be
perking tot de zes landen. Hij sprak
overigens als zijn verwachting uit, dat
Engeland zich op de duur wel zal aan
sluiten. Zijns inziens hebben de kleine
landen nog niet zo slecht geboerd bij
de samenstelling der Kamers.
Het ontwerp-verdrag moet volgens
mr van der Goes wel degelijk als het
uitgangspunt voor de opbouw van de
Europese Gemeenschap worden aan
vaard. Wijzigingen en verbeteringen
zullen uiteraard gaarne worden aan
vaard, maar het ontwerp moet het stuk
blijven .dat opgesteld is door de oor
spronkelijke maker.
In deze Europese grondwet moet men
evenmin als in de eigen nationale
grondwetten niet te veel willen neer
schrijven en preciseren. De wat vage
bevoegdheden zullen zich in de prac-
tijk heus wel ontwikkelen.
Zeer uitvoerig keerde mr van der
Goes vain Naters zich tegen mejuffrouw
Klompé (K.V.P.)die zich in Straats
burg had opgeworpen als een krachtig
voorvechtster van de paritaire samen
stelling van de Senaat. Hij achtte de
voorgestelde samenstelling volkomen
aanvaardbaar.
De P.v.d.A.-afgevaardigde geloofde
tenslotte dat Nederland van de voorge
stelde verschuiving van souvereiniteit
niets te vrezen, maar alles te hopen
had.
Brylcreem
Bij de gisteren door de Eerste Ka
mer voortgezette behandeling van de
begroting van Verkeer en Waterstaat
heeft minister Algera verklaard te
streven naar een beperking van het
vervoer op Zondag, waar dit aanvaard
baar kan worden geacht. In de reisbe
hoefte alleen zei hij geen norm te zien.
Tevens zal de minister meer Zondags
rust voor het personeel bevorderen-
Hij verklaarde de volle bevoegdheid te
hebben het gebruik van rijkseigen
dommen op Zondag te verbieden, daar
het toestaan van dit gebruik niet van
publiekrechtelijke aard is. De minister
zei met zijn „Zonaagspolitiek" niemand
in zijn overtuiging te treffen: „Het
geweten speelt geen rol, wanneer
iemand in zijn vrijheid enigszins wordt
beperkt".
Sprekende over watersnoodproble-
blemen zei de minister, dat men zich
het feitelijk gevaar van zulk een ramp
niet geheel had gerealiseerd.
Er was echter een begin gemaakt met
werkzaamheden, die het gevaar voor
overstromingen zouden kunnen vermin
deren. Bij het dijkherstel wordt veelal
in twee, soms zeifs in drie ploegen ge
werkt. Het zinkwerk kan echter alleen
bij laag water geschieden. Vast staat,
dat zeer lange werktijden worden ge
maakt. De kosten van het herstel der
binnen- en buitenwaterkeringen wor
den door de minister geschat op 400
millioen gulden.
Ten slotte werden de begroting van
Verkeer en Waterstaat en het wets-
ontwerp-dijkherstel zonder stemming
aangenomen.
Gisteren is van Schiphol vertrokken
een uit elf personen bestaande delega
tie van de Vereniging Nederland-USSR,
die op uitnodiging van de Woks (de
Sovjet-Russische vereniging voor cul
turele betrekkingen met het buiten
land) een bezoek van drie weken aan
de Sovjet-Unie zal brengen.
Het Haagse gerechtshof heeft giste-
ren, conform de eis de griffieambte
naar van de Haagse rechtbank, J. P. K.
veroordeeld tot zes maanden gevange-
nisstrsf. K. had onregelmatigheden ge
pleegd in de administratie van de
rechtbank.
BRYLCREEM zuivere natuurlijke
oliën bevat, geëmulgeerd voor
smetteloze haarverzorging
BRYLCREEM geen gom, zeep
of alcohol bevat en droog haar
weer gezond maakt;
BRYLCREEM het haar de gehele
dag correct houdt zonder
overdadige vettigheid.
County Perfumery Co. Ltd, Stanmore, England - Imp. Jacq. Mot Jr. Amsterdam
(Advertentie. Ing. Med.)
Verschenen is de statistiek van de
verkeersongevallen op de openbare weg
over 1950, de jaarlijkse uitgave van
het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Deze studie wijkt in zoverre af van de
vorige publicaties van het bureau, dat
ditmaal voor het eerst, naast de onge-
vallencijfers zelf, ook vermeld worden
de resultaten van een speciaal onder
zoek van de aard van de verkeerson
gevallen met dodelijke afloop.
Het totaal aantal bij verkeersongeval
len gedode personen bedroeg in 1950:
1021. Daarvan vielen er onder de ca
tegorie voetgangers 356 slachtoffers.
Zeven hiervan kwamen om het leven
door van of op een rijdende tram te
springen, zes werden aangereden ter
wijl zij zich met een rijwiel aan de
hand op of naast de rijweg bevonden.
Zeventien voetgangers werden gedood
door achteruitrijdende vervoersmidde
len, twintig door voertuigen, die juist
in voorwaartse beweging waren geko
men. Zestien van hen waren beneden
de vijf jaar. In negen gevallen betrof
het kinderen, die op een auto waren
geklommen, terwijl vijf slachtoffertjes
onder de auto speelden toen deze in
beweging kwam. Slippende auto's en
andere abnormaal manoeuvrerende
voertuigen veroorzaakten 20 doden,
Waarvan vier. door koppelingsbreuken
van aanhangwagens en drie door op
hol geslagen paarden.
Ruim 250 voetgangers werden met
dodelijk gevolg overreden door op nor
male wijze aan het verkeer deelnemen
de vervoersmiddelen. Op één na speel
den al deze ongevallen zich bij duister
nis af.
Van Tientallen lijders
aan Brandend Maagzuur
hebben er Dozijnen Rennies op
tak....
Altijd en overal ontmoet U lijders aan
brandend maagzuur en U herkent ze
aande lof die ze voor Rennies heb
ben. Innemen doen ze die tabletjes on
opvallend, want water of wat ook komt
er niet aan te pas. Ze helpen va» de
ene minuut op de andere. Ook U!
(Advertentie, Ing. Med.)
Wielrijders
In totaal kwamen 332 wielrijders in
clusief achterop meegevoerde personen
om het leven. Het grootste aantal
slachtoffers 83 is bij kruisend ver
keer om het leven gekomen, waarbij 52
bij het kruisen van een voorrangsweg.
Hierbij waren overwegend personen
auto's betrokken. Bij in dezelfde rich
ting rijdend al dan niet afslaand
verkeer vielen 120 doden.
Bromfietsers
Bij de ongevallencijfers voor brom
fietsen Jient er rekening mede te wor
den gehouden, dat de grote toeneming
van dit type voertuig eerst van na 1950
Bij een schoenmaker in Rotterdam
was al eens ingebroken en uit vrees
voor herhaling bewaarde hij sindsdien
zijn geldkistje in een doos met oud
papier in de kelder. Zijn vrouw wist
daar echter niets van en toen enkele
dagen geleden oud-papierophalers
kwamen heeft zij de doos medege
geven. De schoenmaker bemerkte de
vermissing toen hij een cheque moest
betalen. Hij deed aangifte bij de poli
tie en deze spoorde de papierophalers
op. De geldkist was nog intact aan
de inhoud van ruim f 2000 ontbrak
niets. Zij waren voornemens het geld
terug te bezorgen, maar wisten niet
meer precies van wie ze de doos had
den medegekregen.
Op de datum, waarop de Nederlandse
militaire missie in Indonesië zal wor
den opgeheven - dus 31 December 1953
- zullen van de totale sterkte van de
missie nog 116 leden achterblijven in
Indonesië voor het afronden van de
werkzaamheden.
Van de thans aanwezige 570 militairen
van de landmacht blijven er 70. van de
130 leden van de luchtmacht 6 en van
de 230 leden van de zeemacht 40 ach
ter.
B
ÏJIT DE EERSTE officieuze gegevens
wélke de persdienst van de Tulpen
Rallye gistermorgen verstrekte, is het
overduidelijk geworden dat de vijfde en
laatste klassementsproef op het circuit
van Zandvoort vandaag de beslissing zal
moeten brengen. Dat was overigens ook
de bedoeling van de organisatoren. In
Zandvoort geldt voor de snelheidsproef
de coëfficiënt „zes", zodat er voor de
vijf best geplaatsten In elke klasse on
derscheidenlijk 30, 24, 18, 12 en 6 winst
punten te verdienen zijn.
Uit het tot nu toe samengestelde of
ficieuze klassement blijkt, dat ir Prins
(Zaandam)H. Luyting (Velsen-Nrd.)
in hun klasse de fraaie vijfde plaats
bezetten. De oud-Beverwijkers T. H.
Zwikstra-P. Docter werden in hun
klasse zevende.
De teams Gatsonides (Ned.) 1 S 50
W; mevr. Mitchell (Gr. Br.) 0 S 15 W;
Schliglen (Fr) 0 S 50 w; Harrison
(G.B.) 0 S 23 ff: Reece (G.B.) 0 S 46
W; Harper (G- Br.) 0 S 8 W; Kemsley
G.B.) 0 S 8 W; werden niet geklasseerd,
dateert. In totaal werden in 1950 37
bromfietsers bij ongevallen gedood,
van wie dertien bij kruisend en veer
tien bij niet-kruisend verkeer. Vier
geraakten onder tram of trein en zes
reden tegen een obstakel.
Ruim 100 motorrijders en duo-pas
sagiers kwamen in 1950 om het leven,
44 bestuurders van personenauto's en
71 inzittenden kwamen in 1950 bij on
gevallen om.
Tien bestuurders en 25 inzittenden
van vrachtauto's vonden bij ongevallen
de dood. Van deze laatste groep waren
er zestien in de cabine en negen in de
laadbak gezeten. Ten slotte kwamen 22
voerlieden of inzittenden van met
paarden bespannen wagens om het le
ven, van wie veertien door het op hol
slaan der paarden en drie door een
val van het voertuig.
(Van een onzer redacteuren)
Overal waar plattelandsvrouwen by
elkaar komen kan men er van op aan
dat daar een vrolijke en hartelijke
sfeer heerst. Dat was ook het geval
toen de Noordhollandse plattelands
vrouwen gisteren in Alkmaar hun tra
ditionele voorjaarsvergadering hiel
den.
Mevrouw De Winter opende de ver
gadering. die in het geheel bezette
(lulden Vlies plaats vond met een kor
te rede. Hierin wees zij er op, dat de
vrouwen van het platteland het grote
voorrecht genieten dichter bij de na
tuur te staan.
Ook de kinderen groeien evenwich
tiger op dan in de stad en tenslotte is
er dan „de Bond" die het onderling
contact nog eens op bijzondere wijze
versterkt. De Bond, die één concreet
doel nastreeft: De verheffing van het
platteland. Na deze woorden werd een
korte stilte in acht genomen om de
presidente en penningmeesteresse van
de Bond in Schouwen met nog drie
andere aldaar bij de ramp omgekomen
leden te herdenken.
De voorzitster deelde voorts mede,
dat tot nu toe weinig belangstelling
heeft bestaan voor de kadercursussen,
die op gezette tijden worden georgani
seerd en die vooral nuttig zijn voor
hen, die bestuursfuncties in de Bond
ambiëren.
DAT HET DE BOERENLEENBANKEN, aangesloten bij de centrale bank
te Eindhoven, voor de wind gaat, bleek wel tijdens de vergadering in het
Gulden Vlies te Alkmaar, toen daar gisteren tachtig vertegenwoordigers van
meer dan dertig Noordhollandse boerenleenbanken bijeenkwamen om zich te
prepareren op de algemene vergadering, die op 4 Mei te Eindhoven wordt
gehouden. De inleggelden stegen het afgelopen boekjaar met niet minder dan
60 millioen gulden. De helft van dit bedrag werd gereserveerd voor crediet-
verlening in eigen kring, het andere gedeelte gestort op de centrale bank,
waardoor het tegoed aldaar steeg van 436 op 466 millioen.
UET VOORSTEL om hypothecaire
voorschotten te verstrekken ter ver
krijging vein grond en gebouwen in de
landbouw, werd, daar de banken er
goed voorstaan, door de vergadering
goedgekeurd. De termijn die voor af
betaling in principe gesteld werd be
draagt 40 jaar.
Vooral jonge boeren wil men op deze
manier aan een eigen bedrijf helpen.
Vervolgens kwam het punt rentever
laging van lopende credieten en voor
schotten in bespreking.
Met ingang van 1 Juli 1953 zal voor
land- en tuinbouwcredieten het rente
percentage worden teruggebracht.
De vergadering was van mening.
dat als gevolg van de verlaging van
het rentepercentage de vraag naar cre
dieten en voorschotten zal toenemen.
Tijdens de besprekingen hierover
werd gewezen op de invloed van de
nieuwe wetgeving inzake de ^rond- en
pachtprijsbeheersing, waardoor de prij
zen zich ongetwijfeld in een stijgende
lijn zullen bewegen.
Hierdoor zullen in de toekomst de
taxaties van gronden en gebouwen
(naar aanleiding van het aanvragen
van hypothecaire voorschotten) stij
gen, zodat hogere voorschotten moeten
en kunnen worden verleend.
De vergadering be'uigde haar alge
mene instemming met het door de cen
trale bank gevoerde beleid. Van harte
werd ingestemd met de aangekondigde
maatregel dat waterschappen en pol
ders voor hun financiering in ruimer
mate bij de boerenleenbanken terecht
zullen kunnen.
Woensdag kwamen de eerste deelnemers aan de Tulpen Rallye in Noordwijk
aan Zee No. 7, J. M. Boekma en P. Seegers met Stmca in de stromende regen
aan de finish.
Volkswagen 0 S 0 "W; 9. Kuiper (Ned.)
Volkswagen 0 S 0 W; 10. Stöpler (Ned.)
Volkswagen 0 S 0 W.
Klasse 2B (boven 1240 t.e.m. 1400 cc)i
1. Van der Vossen (Ned.) Peugeot 0 S
50 W; 2. Heidendahl (Ned.) Peugeot 0
S 44 W; 3. Godsmark (GB) MG 0 S .14
W; 4. Voormolen (Ned.) Fiat 0 S ffj
5. Van Beers (Ned.) Peugeot 0 S 4 W;
6. Geurts (Ned.) Fiat 0 S 0 W; 7. Zwik-
stra (Ned.) Peugeot 0 S 0 W; mevr.
Hammersley (Frankr.) Peugeot 1 S 8
W; 9. Reynes (Frankr.) Peugeot ISO
W; 10. Velu (Ned.) Peugeot 8 S 35 Wit
Klasse 3 (boven 1400 t.e.m. 1600 cc):
1. graaf van Zuylen van Nijevelt (Ned.)
met Jowet Javelin 0 strafp. 53 winstp.;
2. Becquart (Fr.) Jowett Javelin 0 S
47 W; 3. Scheffer (Ned.) Jowett Javelin
0 S 38 W; 4. Homan (Ned.) Jowett Ja
velin 0 S 14 W; 5. Sleigh (GB) Singer
O S 14 W; 6. Nelson Harris (GB) Jowett
Javelin O S 4 W; 7. Beukers jr. (Ned.)
Ford Consul OSOW; 8. Pitscher (GB)
Jowett Javelin 0S0W; 9. mej. Ram
pinelli (Zwits.) Opel 1 SOW; 10. Tim
mer (Ned.) Opel 4 S 0 W.
Klasse 4A (boven 1600 t.e.m. 2250 cc):
1. Banks (GB) Bristol 0 S 57 W; 2.
Englebert (Ned.) Rover 0 S 33 W; 3.
De Vries (Ned.) Alfa Romeo 0 S 24 W;
4. Brinkhoff (Zwits.) Renault 0 S 4 W;
5. Voiigt-Nialsen (Denemarken) Citröën
0 S 0 W; 6. Vink (Ned.) Rover OSOW;
7. Kampf (Saarland) Renault 1 S0 ff;
8. Andersen (Denem.) Citroen 2 S 6 W;
9. Den Ouden (Ned.) Citroen 2 S 0 W;
10. Van Gruythuysen (Ned.) Mercedes-
Benz 3 S 0 W.
Klasse 4B (boven 2250 t/m 2400 cc)S
1. Elliott (GB) Sunbeam Talbot 0 S
56 W: 2. Jetten (Ned.) Vauxhall 0 S 46
W; 3. Payne (GB) Sunbeam Talbot 0
S 8 W; 4. Thomas (GB) Ford Zephyr 0
S 6 W; 5. Van Gelderen (Ned.) Sun
beam Talbot 0 S 3 W; 6. Suter (GB)
Sunbeam Talbot 2 S 15 .W; 7. Katten
burg (Ned.) Sunbeam Talbot 2 S 2 W;
3. Dik (Ned.) Sunbeam Talbot 3S0W;
9. Van Nieuwenhuyzen (Ned.) Sunbeam
Talbot 4 S 16 W; 10. Ruiter (Ned.)
Sunbeam Talbot 4 S 0 W.
omdat bij de technische keuring van
wagens, deze niet aan de gestelde eisen
voldeden. Na urenlange discussie kwam
de jury tegen middernacht tot deze be
slissing.
De voorlopige klassementen voor de
verschillende klassen in de Tulpen
Rallye zien er als volgt uit:
Klasse IA (t.e.m. 1100 cc): 1. Grosgo-
geat (Frankr.) Panhard OS 56 W; 2.
Martens (Ned.) Fiat 0 S 40 W; 3.
Struyk (Ned.) Fiat 0 S 30 W; 4. Stasse
(Belg.) Fiat 0 S 20 W: 5. Johansson
(Noorw.) Volkswagen 0 S 8 W; 6. Huls-
ker (Ned.) Fiat 0 S 7 W; 7. mevr. Mo-
lander (Noorw.) Saab 0 S 2 W- 8. Marx
(VS) Fiat 0 S 0 W; 9. Mellde (Zw.) Saab
0S0W; 10. Wollrabe (Ned.) Fiat 0 S
0 W.
Klasse 1B (boven 1100 tot en met 1150
1.' Damonte (Italië) Fiat 0 S 50 W; 2.
Koks (Ned.) Volkswagen 0 S 48 W; 3.
Leedam (Ned.) Volkswagen 0 S 27 W;
4. Stenfeld Hansen (Den.) Volkswagen
0 S 27 W: 5. Dassen (Ned.) Volkswagen
0 S 12 W: 6. Van Weizen (Ned.) Fiat
0 S 9 W; 7. De Jager (Ned.) Volkswa
gen 0 S 4 W; 8. Rosier (Duitsland)
Wat de algemene vergadering in
Utrecht betreft die op 20 Mei wordt
gehouden daar zal men gezamenlijk per
bus naar toe reizen. Ook werd me
degedeeld, dat mevrouw Van Beek
hof naar de vergadering van platte
landsvrouwen in Toronto afgevaar
digd zal worden.
Contact was gemaakt met de „li
teratuurcommissie voor het platte
land" met wie men tot een vrucht
bare samenwerking hoopt te komen.
In Amersfoort is enige tijd gele
den een cursus georganiseerd waar
in Bondsleden geinstrueerd werden om
bij de heropbouw der overstroomde
gebieden adviezen op woninggebied
te kunnen geven.
Gewoontegetrouw was ook mevr.
Visser—Ven van de Volkshogeschool
te Bergen aanwezig, die in enkele
markante trekken een overzicht gaf
van dit sociaal-culturele werk.
„Sinds 1945,' aldus mevrouw Vis
ser" heeft de Volkshogeschool 22.000
cursisten mogen ontvangen, zodat
het wel duidelijk is, dat de instelling
aan een wezenlrjke behoefte voldoet.
Vervolgens schetste zij de plannen
voor de a.s. zomercampagne en kon
tot haar grote genoegen mededelen,
dat de „Oude Hof", nu het eigendom
der gemeente is geworden en ook
van buiten grondig zal worden op
geknapt.
Mejuffr. M. Geertsema vertelde
hierna iets over de cursus-weeken'
den die de volkshogeschool voor de
plattelandsvrouwen in petto heeff.
Van 16 tot 19 Juni zal er gesproken
worden over „de vrouw en haar kle
ding", van 28 September tot 30 Oc
tober over „de vrouw in maatschap
pij en gezin", en tenslotte en zeker
niet ten minste zal per vacantieschip
een trip gemaakt worden langs de
dorpjes aan het IJsselmeer en wel
van 22 tot 27 Juli.
Het jaarverslag van de Bond
maakte melding van een druk en be
vredigend jaar. Er werden drie nieu
we afdelingen in Noord-Holland op
gericht en het ledental steeg van
5621 tot 5871.
Dat ook de financiële aangelegen
heden veel werk en verantwoorde
lijkheid vroegen bleek wel toen de
penningmeesteresse, mevrouw Smit,
mededeelde, dat het afgelopen jaar
maar liefst f 30.000 door haar han
den was gegaan. Het batig saldo
was per 1 Januari f 65.71 hetgeen
zeer tcvredigend genoemd kan wor
den. In verband met de grote activi
teit van de Bond zijn namelijk veel
onkosten gemaakt.
Mevrouw Van Wijk, ex-beheerster
van het Rustfonds, vertelde dat 'n
1952 dank zij het fonds 20 platte
landsvrouwen gedurende een periode
van 10 dagen in een rusthuis weer op
verhaal waren gekomen. Het aantal
vrouwen, dat op deze wijze geholpen
is steeg daarmee tot 79.
De financiële positie* van het
Rustfonds kon gunstig genoemd worden.
Vermelding verdient nog wel het
feit dat aan H. M. Koningin Juliana
een zelf-gemaakte prachtig geborduur
de doek werd aangeboden, waarvoor
de vorstin haar bijzondere dank had
betuigd.
n
ie
n
e.
n
rr
ts
tl
I»
it
d
i-
t
U
n
u
n
ir
Klasse 5 (boven 2400 t.e.m. 3500 cc):
1. Appleyard (G.B.) Jaguar 0 S 56 W;
2. Mattock (GB) Jaguar 0 S 36 W; 3.
Seibert (Saarland) Citroën 0 S 28 W;
4. Murphie (GB) Healey 0 S 17 W; 5.
ir Prins (Ned.) Jaguar 0 S 8 W; 6. Lau-
ritzen (Denem.) Hotckiss 0 S 4 W; 7.
mr van der Kroon (Ned.) Jaguar 1 S
0W;8, Kuiper (Ned.) Jaguar 3 S 10 W;
9. Boardman (GB) Jaguar 4 S 19 W;
10. Pellens (Ned.) Opel 5 S 0 W.
Klasse 6 (boven 3500 c.c.): 1. Dee
(Ned.) Chevrolet 1 S 0 W- 2. Coenen
(Ned.) Ford 2 S 12 W; 3. De Groot
(Ned.) Chevrolet 3 S 4 W; 4. Vehmeyer
(Ned.) Ford 4 S 2 W; 5 Muller (Ned.)
Chevrolet 4 S 0 W; 6- Goerris (Ned.)
Chevrolet 5 S 0 W* 7. A. J. van Splun-
ter (Ned.) Chevrolet 5 S 0 W; 8. Han.
Swie Tik (Indonesië) Chevrolet 9 S
50 W: 9. Timmermans (Ned.) Ford 14 S
0 W; 10 De Boer (Ned.) Lincoln 26 S 0
W,
Klasse 9a: t/m 1400 c.c.: 1. Roeloffzen
(Ned.) MG 6S 15 W; 2. Bonaconsa
(Zwits.) Porsche 9 S 17 W: 3. Wallrath
(Ned.) Simca 10 SO W; 4. Hengst
(Ned.) MG 24 S 4 W; 5.- Elmenhorst
(Duitsland) Porsche 33 S 36 W; 6. Mas-
cre (Frankr.) Panhard 49 S O W- 7 ir
Visser (Ned.) Peugeot 112 S 43 W; 8.
Ruggles (G.B.) Austin 384 SOW.
Klasse 9b (boven 1400 t/m 2000 cc):
1. Scott (GB) Allard 0 S 0 W. 2. Kuhn
(Belg) Porsche 4 S 12W. 3. Murray
(GB) Frazer Nash 8 S 39 W; 4. Kamme-
raat (Ned) Jowett 9 S. 0 W. 5. Van der
Klooster (Ned.) BMW 11 S 9 W; 6.
Meur (Frankr.) Porsche 12 S 4 W. 7.
Sjunesson (Zweden) Porsche 17 S 4
W. 8. Mevr. Melin (Zweden) Porsche
21 S 0 W. 9, Baxter (GB) Frazer Nash
29 S 0 W. 10. Müller (Duitsl.) Porsche
30 S. 13 W.
Klasse 10 (boven 2000 cc):
1 Imhof (GB) Allard 0 S 40 W. 2.
Fraikin (Belg.) Jaguar 0 S 28 W. 3.
Deutsch (Belg.) Aston Martin 0 S 20 W.
4. Herzet (Belg.) Jaguar 0 S 5 W. 5.
Nahum (GB1 Aston Martin 0S0W.
6 Haddon (GB) Jaguar 3 S 0 W. 7.
Mevr. Snow (GB) Jaguar 4 S 0 W. 8.
Horning (Zwits.)' Jaguar 5 S 34 W. 9.
Waring (GB) Jaguar 10 S 0 W. 10.
Smit (Ned.) Jaguar 11 S 0 W.
Klasse 2a (boven 1150 t/m 1240 cc):
1 Carstedt (ZW) Simca 0 S 40 W 2.
Van Regius (Duitsl.) Ford Taunus 0
S 37 W. 3. Gierke (Duitsl.) Ford Tau
nus 0 S 33 W. 4. Hoogeveen (Ned.)
Simca 0 S 25 W. 5. Martinek (Hong.)
Ford Taunus 0 S 3 W. 6. Van Hest
(Ned.) Simca 0 S 2 W. 7. Barendregt
(Ned.) Simca 0 S 0 W. 8. Moerig (Fr.)
Simca 0 S 0 W. 9. Ex aequo Versfeld
(Ned.) Simca 0S0W. Gerlach (Ned.)
Simca 0S0W.
De nummers 1 in dc klassen 6, 9a en
9b, te weten R. II. R. Day, G. F. Roe
loffzen en D. G. Seott zyn reeds zeker
van de overwinning in hun klasse, aan
gezien er bij de op vandaag te bouden
laatste klassementsproef op het circuit
van Zandvoort alleen winstpunten te
behalen ziin. Zoals bekend geeft het
aantal strafpuntcn l'ü de klassering de
doorslag.