SI m n n 8Ü SS B üi E/ SU 11 1! 11 B m m m Ël| 0 o gg 11 Ël 11 E L' Hl !Jï IS P Kruiswoordpiizzle HERSENGYMNASTIEK Wat de radio dit weekend biedt roep von >1: vol van weldaden huid Om het geluk van Peter Lezers sprekel DAMRUBRIEK Wh m m m Pim, P»..*, Pom en de Wonderlamp VERVOLG Onze wekelijkse Puzzle-rubriek Opper v. d. van zijn jQoed politieman m een goed hart Luister eens naar door Kitty Lessels ïrager Mak maal jerrie een ererond Vrijzinnigen tefji*na woord spreken. nieuwe kerkorde G I ZATFRDAG 16 MEI 1953 Onder redactie van Max Douwes, Soestdijkerstraatweg 58, Hilversum. HET SPREEKT VANZELF dat we u gedurende wat we in Nederland de „zo- mer"-maanden noemen, wat lichtere dam- kost voorzetten dan gewoonlijk. Niet al te veel stamppot en snert met kluif, doch gemakkelijk verteerbare gerechten, die echter zeer smakelijk kunnen zijn. En zo willen we u vandaag eens nader laten kennismaken met het werk van de pro blemist W. Schoute uit Wormer. Deze 15-jarige auteur, van wie u op deze plaats wel eens meer hebt gelezen, heeft zich ip verbazingwekkend korte tijd op gewerkt tot componist van betekenis, die ook bij zijn gerenommeerde collega's in den lande niet onopgemerkt is gebleven. Zijn kracht ligt vooralsnog in compo sities met licht materieel op zichzelf al een prestatie want in dit genre ver- Zeilt men zeer dikwijls in overbekende thema's en bewerkingsmogelijkheden. Zie- kier enkele proéven van Schoute: Wit wint door 27—2211, 40—35x22 (21-27A, 16-21 gedw., 11X22) 37-32 (6-11) 31-26 (11-16 of 17B 32-27, 26X37 met tempowinst. B: (22—27, 11— 16) 21-17 (16-21) 17-12 (21-27) 26- 21, 12-7. A: (11-17, 6X17) 37-32! Een juweel van een aanvangsstand, een pun tige afwikkeling met meerslag en tempo- werk, een eindstand die tot en met de laatste zet haarscherp is: ziedaar zuivere geconcentreerde schoonheid! No. 2. Zw.: 4, 5, 16, 21, 22, 30. W.: 24, 30, 38, 39, 41, 44. Opl.: 30-25-20! (47X29 gedw.) 24 X 33-29, 39 x 26 (4- 9) 44-39 (9-13) 39-33 (13-18) 33-28 (16-21 of?, 18-22) 28-23-19, enz. Niet onbekend doch aardig libiet-thema. No. 3. Zw.: 7, 8, 14, 25, 40. W.: 22, 23, 35, 38, 44. Opl.: 22-17-11x24 (25 -30) 24-20, 35X24. No. 4. Zw.: 11, 13, 21, 25, 30, 35, 41. W.: 23, 28, 34, 37/39, 46. Opl.: 23-18, 46X6 (35-40, 30-34, 25x34) 6-1 (34-39) 1-34, 45-40. No. 5. Zw.: 6, 11, 18, 19, 33. Wit: 26, 29,-36/38. Opl.: 29-24X22 (31-37) 36- 31! (37-41) 22-17, 31-27, 26x46. No. 6. Zw.: 18, 19, 25, 28, 36, 45. Wit: 29, 34, 40/42, 50. Opl.: 29-24! (19 X 39 gedw.) 40-34X12 (25-30) 12-7 (30- 34) 7-1 (34-39 of?) 50-44, 1-6. Aan de hand van bovenstaande serie moet men niet concluderen, dat Schoute in het zwaardere genre er niets van te recht brengt. Toch zien we hierin nog een bepaalde mate van onzekerheid, getuige de soms gemengde kleuren in de aan vangsstand. De eerste twee composities van de volgende serie zijn in dit opzicht nog de beste. B PM ut a m m li s SI IS Ëi» Wt IP ËP n Wit wint door 32—281, 49 X 38, 36— 31, 37X28, 29-24!, 35x111, 27-22 (7- 11) 21—16, enz. No. 8. Zw.: 6, 8, 9, 11, 17, 19, 22, 26, 27. W.: 25, 28, 31, 33, 37, 39, 48/50. Opl.: 37-32!, 49-43, 50 X 39, 40-42, 39-34, 25x21. No. 9. Zw.: 3, 9, 12, 14, 18, 20/22, 24 36, 45. W.: 23, 25, 29, 32/34, 38, 40/ 42, 44. Opl.: 40-35, 32-27, 44-40, 33 X42, 35-30, 34 X 23, 30 X 8, 42-38, 25 X3 (12-18) 3-9. No. 10. Zw.: 7, 18, 20/22, 27, 30, 34, 36, 45. W.: 16, 19, 32, 33, 38, 41/44, 47. Opl.: 43-39, 38x49, 16x27, 42-37, 47 1X38, 19-14X1. U heeft inmiddels opgemerkt dat de afwikkelingen voortreffelijk zijn. We be sluiten met een wel bijzonder bekoorlijk stukje: Éf MM m Hl (ge '/////Mr II SS dÉS' m ¥k §J B ft' ui MM, wM n k (OJ w f§ m pP m B üf Üf m m Horizontaal: 1. gooi, 5. vogel, 9. soort visnet, 11. bloeiwijze, 13. getij, 15. slechte keuze, 18. vlug, 20. teken, 21. bevel, 22. geslacht, 25. de oude re, 26. omhulsel, 28. roofdier, 30 naamkaart (afk.), 31. waarborg, 33. punt, 34: erg zoet, 35. daar, 38. zee vis met lange bek, 39. Britse lucht macht, 41. iedereen, 43. windrich ting, 44. reizigers in woestijn, 47. ambtshalve, 48. klap, 49. antilope, 51. bereider, 52. steeg. Verticaal: 2. voegwoord, 3. onbe werkt, 4. rare vent, 6. jong dier, 7. voedsel, 8. puzzlen, 10, streng, 12. stamppot, 14. bewerkt weefsel, 16. Staatsspoor, 17. wielafdriik, 19. in secteneter, 23. Mongools heerser, 24. flink, 27. voedsel, 28. afsluiting, 29. kei, 32. meisjesnaam, 36 bijenpro duct, 37. dundoek, 40. schoolmees ter, 41. eerstvolgend, 42 mogelijk heid, 45. perronjongen, 46. jongens naam, 50. ambtshalve. (Advertentie. Ine Med.) TEGENWOORDIG hoort men ook nog wel eens een visboer zijn kwaliteiten roe men, hetgeen meestal ge beurt door de kernachtige uitdrukking: „gerookte pa ling, levendige bot." Of die bot wekelijk zo levendig is, zullen we maar in het mid den laten. De gerookte pa ling is doorgaans echter een ding, dat waar is en welke men in alle soorten en maten op de viskar aan kan treffen. Bij het zien van zo'n kanjer van een pa ling moet ik altijd aan een „doublé" van hem denken, te weten de longvis. Deze vis is wel een der merkwaardigste schepselen der natuur. Hij beschikt naast zijn kieuwen ook nog over een paar longen. In het water valt deze vis, een beenvis, op doordat hij veel naar de oppervlakte komt om zijn longen met lucht te vulien. Wanneer de droge moes son optreedt, wordt hij echter opmerkelijker door zijn bijzondere levenswijze. Wanneer hij door het weg trekken van het water in een moeras gevangen ge houden wordt, bedekt hij zijn hele lichaam, behalve zijn bek, met een laagje gedroogd slijm, dat hij met zijn huidklieren afscheidt. Het vocht in zijn lichaam kan hierdoor hooit geheel opdrogen. Dan rolt hij zich spiraalsgewijs op en gaat in de modder slapen. Mocht de modder door de droogte hard worden, dan deert dit hem niet, want hij wil en hoeft niet eerder weg, voor dat de natte tijden zijn aangebroken. Door door zijn longen te ademen en te leven op zijn vet kan hij het wel een jaar of 4—5 uithoudeh. Het is wel eens gebeurd, dat blokken harde modder met longvissen erin werden verscheept naar andere de len van de wereld. Vond men dan zo'n vis (kunnen een lengte van 1 meter be reiken) in diepe slaap ge wikkeld, dan probeerde men hem wakker te krij gen door hem in de rondte te slingeren of op het dro ge te laten liggen. Echter zonder succes. Voelt hij echter water, dan is hij on middellijk wakker en zet zijn leventje op de normale wijze voort. Op deze ma nier kan zo'n visje meer dan 100 jaar meegaan. Voor deze week de vol gende 10 vragen: 1. Wie gebruiken een „Itinerarium"? 2. Wat betekent het bij woord „rommentom"? 3. Tot welk plantenge slacht behoort „duim kruid"? 4. Wat is de grootste dia mant, die ooit is ge vonden? 5. Waar kan men een „jokdorpet' aantreffen? 6, Wat weet U van de krokodilwachteraf? 7. Waf is een „lacto- vegetariër"? 8. Hoe luiden de 2de en 3de naam van Prinses Irene? 9. Hoe zwaar mag de kogel maximaal we gen, die bij kogelsto ten weggeslingerd wordt? 10. Wat is een „Heuren- berger ei"? (Voor de oplossingen zie men ons blad van Dinsdag a.s.). ZONDAG 17 MEI. HILVERSUM I, 402 M. 746 kc/s. 8.— NCRV, 8.30 IKOR, 9.30 KRO, 17.— NCRV, 19.45—24.— KRO. NCRV: 8— Nws. en weerber. 8.15 Gram. IKOR: 8.30 Vroeg dienst. 9.15 Kerkzang en kerkmuziek. KRO: 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Strijk orkest. 10.25 Pontificale Hoogmis. 12.30 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.Nws. en kath.nws, 13.10 Kamerorkest en solist. (13.45—14.Boekbespr.) 14.30 Amus.- muziek. 14.50 Gram. 15.Plechtigheden stadion Utrecht. NCRV: 17.—Geref. kerk-1 dienst. 18.30 Gewijde muz. 19.— Samen zang. 19.30 „Gelooft U dat?", causerie. KRO: 19.45 Nieuws. 20.Philh. sextet. 20.15 Utrechts Sted. Orkest, koor en sol. (21.1021.55 „Het visioen in de herberg", hoorspel). 22.30 Gram. 22.45 Avondgebed en lit.kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.— Gram, HILVERSUM II, 298 m. 1007 kc/s. 8.— VARA, 10.— VPRO, 10.30 IKOR, 12.— AVRO, 17— VPRO, 17.30 VARA, 20— 24.AVRO- VARA: 8.Nws., weerber. en postduivenber. 8.20 Gram. 8.33 V. h. platteland. 8.43 Kamerkoor. 8.55 Post duivenber. 9.Gram. 9.45 „Geestelijk leven", caus. VPRO: 10.Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Doopsgezinde kerkdienst. AVRO: 12.Evt. postduivenber. Hierna: Amus.muz. 12.35 Even afrekenen, heren 1 12.45 Gram. 13.Nieuws. 13.05 Meded. of gram. 13.10 Amus.muz. 14Boek bespr. 14.20 Radio Philharm. orkest en soliste. 15.15 Toneelbeschouwing. 15.30 Vrouwenkoor. 15.50 Dansmuz. 16.30 Sport- revue. VPRO: 17.Gesprekken met luisteraars. 17.20 „Van het Kerkelijk Erf", caus. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Hammondorgel. 18.45 Volkszang en woordenstrijd. 19.30 Radio- olympus. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Gra- mofoonmuziek. 20.25 „Désirée", hoorspel. 21.15 Gevar. muziek. 22.10 Cabaret. 23 Nieuws. 23.15 Reportage of gram. 23.25 24.Gram. TELEVISIE. KRO: 10.30—12.30 Pontifi cale Hoogmis. MAANDAG 18 MEI. HILVERSUM I, 402 m. 746 kc/s. 7.— 24.— NCRV. NCRV: 7.— Nieuws. 7.13 Ge wijde muziek. 7.45 'n Woord v. d. dag. 8Nieuws en weerber. 8.10 Sportuitsl. 8.20 Gram. 9.Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.— Gram. 11.15 Gevar. muz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel concert. 12.59 Klokgelui. 13.Nieuws. 13.15 Metropole-orkest. 13.45 Gram. 14.— Schoolradio. 14.30 Zigeunermuz. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. 16. Bijbellezing. 16.30 Vocaal ens. en orgel. 16.50 Gram. 17.Voor de kleuters. 17.20 Gram. v. d. jeugd. 17.30 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitz.Mr Th. H. Bot: „Nederland en de wereld". 18.Mond- accordeonver. 18.20 Sport. 18.30 Gram. 18.45 Eng. les. 19.Nieuws en weerber. 19.10 Gram. 19.30 „Volk en Staat", caus. 19.45 Fluit en piano. '20.Radioktant. 20.20 Metropole-orkest en solist. 20.50 „Meester Gangel", hoorspel. 21.50 Gram. 22.en 22.40 ld. 22.45 Avondoverden king. 23.Nieuws en SOS-ber. 23.15 Man en vrouw", causerie. 23.30—24.— Gramofoon. HILVERSUM n, 298 m. 1007 kc/s (7.— 24.— AVRO) AVRO: 7.— Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.Nieuws. 8.15 Gram. 9.Morgenwijding. 9.15 Lie deren. 9.25 Voor de vrouw. 9.30 Gram. 11.Voor de vrouw. 11.15 Kamerorkest. 12.Orgel en zang. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 In 't spionnetje. 12.38 Nederl. muz. 13.Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Zigeunermuziek. 13.50 Gram. 14.„Wat gaat er om in de we reld?" 14.20 Gram. 14.30 Voordr. 14.45 Hobo en piano. 15.15 Voor de vrouw. 16.15 Gram. 17.— Goodwill Day. 17.30 Gram. 17.45 Voor de padvinders. 17.50 Gram. 18.Nieuws. 18.15 Goodwill Day. 18.30 Accordeonmuziek. 19.Muz. caus. 19.15 Vraaggesprek. 19.25 Cabaret. 19.45 Regeringsuitz.: Landbouwrubriek. 20. Nieuws. 20.05 „II Tabarro", opera. 21.05 Voordracht. 21.20 Strijkorkest. 21.45 Ca baret. 22.15 Dansmuziek. 22.55 Sport. 23Nieuws. 23.15 Filmprogramma. 23.45 —24.— Gram. 17. „Heb je ooit zoiets meegemaakt," riep Rosanna verbaasd, tot één van de andere vrouwen. „Daar ontdek ik een geheim vakje en wat denk je dat onze echtgenoot daarin bewaart? Een oud koperen lampje. Snap jij zoiets? Ter wijl we allang electrisch licht in het paleis hebben! Die man is gek op ouwe rommel. Heb je ooit zoiets meege maakt?" De andere vrouw haalde haar schouders op. „Het lijkt wel op het lampje van Aladdin." „Ach wat, non sens," zei Rosanna. „Wie gelooft er tegenwoordig nog in sprookjes?.Veg met dat ouwe ding.' En het kleine koperen lampje volgde de weg van. de andere kapotte dingen. Nu .stond er juist on der het venster van het paleis één van de vele voddenrapers, die Bagdad kei Hij had gehoord van de opruiming, j plaats vond in het paleis en evenala vorige jaren, had hij zich naar het leis gehaast met zijn karretje, omdat ervaring hem geleerd had, dat er v waardevolle dingen raar buiten v/eri gegooid! Tenminste, waardevol in ogen van een voddenraper. Want nigmaal was het deze slimmerik geli om ouwe dingen uit het paleis van emir als waardevolle souvenirs aan vreemdelingen te verkopen. „Dat woj weer een goeie dag voor mij," sprak voddenraper tevreden tot zichzelf, zie er heel wat dingetjes tussen, ik zó weer aan die gekke vreemde]) gen kwijt raak!" Gistermorgen heeft „Opper" v. scheid genomen van zfjn corps, ein om alle mensen te bevatte citgen hoe zij deze politieman g '■toeten zien vertrekken. Majo litie te water in Amsterdam, w irtelijlce wijze toesprak. „Het is Bzei hij, „een dag waarop een de dienst noodgedwongen moe val, dat doet niets af aan het tkfscheid te nemen. Je bent ee ri gepensionneerde overste J. iet district Noord voerde eve iroord. Namens de commi olitie die verhinderd was ar zfjn, sprak hoofdinspecte: ikeïe woorden. Hij wees e tussen de verschillende pc n nog wel eens rivaliteit h in Alkmaar echter niet be immer sprake geweest val ithieke samenwerking. Oppi Lippe, groepscommandan n, die vaak met zijn cc Ier Meulen had samengew n Bijbelse parallel en verg leulen met Jacob, de vader jalftal zoons, die nogal eens ikten wat niet door de bi laar evenals Jacob is ook geulen een goed „vader" voor [eschikten geweest, aldus 'an der Lippe. Evenals de ar Brs betrok de heer Van der I Mevrouw Van der Meulen in oord en herinnerde zich de gastvrijheid en hartelijk steeds voor een ieder over PUZZLE 293. EEN VREEMDE OPTELLING (Opl.) Een oplosing, die aan de gestelde voorwaarden voldeed, was o.m. de vol gende: 437632183905 123607843935 561240027840 Ook de volgende was b.v. goed: 438630273915 163849753230 602480027145 Er waren echter nog meerdere va rianten, die weer door anderen zijn ingezonden. Allen, die een oplosing Inzonden, die geheel aan de voorwaarden voldeed, hebben meegeloot cm onze wekelijkse prijs. Deze prijs van 1 5.is ditmaal ten deel gevallen aan: Mcj. N, v. Heer den, Toussaintstraat 22 te Alkmaar. i Advertentie, tng Med.) STRAWINSKVs CAPRICCIO voor piano en orkest. Het werk is ontstaan in een tijd, dat de com ponist een grote voorkeur voor de piano had, ook omdat hij zelf vaak als concertpianist optrad. Het capriccio, in 1929 ontstaan, stelt aan de solist uitermate hoge eisen en is daardoor maar door weinigen op het repertoire geno men. Eén van hen is de Franse pianiste Monique Haas, die het samen met het Radiophilliarmo- nisch Orkest onder leiding van Paul van Kempen zal uitvoeren. We horen verder van Strawinsky een circuspolka voor een jonge olifant en een werkje van Tsjai- kofsky, de Mozartiana (Zondag 14.20 uur over Hilversum II, 29S meter.) ZONDAGAVONDZANG, een sa- menzangprogramma in de Grote Kerk te Alkmaar met medewer king van de Ned. 'Herv. Oratori umvereniging onder leiding van Corn. Jonker en Piet Kee, orgel. PSALM 117, van Herman Strate- gier, voor bassolo en orkest, een nieuw werk, gecomponeerd in opdracht van de KRO, die ter ge legenheid van „Honderd jaar kromstaf" enige componisten min of meer belangrijk werk heeft doen schrijven Zondag 20.15 uur over Hilversum 1, 402 meter). IL TABARRO, een opera in één acte van Puccini. Het is het eers te deel van „II Trittico", een drie luik van éénacters, tussen 1912 en 1918 ontstaan en in 1919 voor het eerst met veel succes opgevoerd. Het gegeven is uitermate luguber, een typisch staal van Verisme in de operalitteratuur. De muziek is zeer fraai Maandag 20.05 uur over Hilversum II, 298 meter). Wit wint door 28—22!, 29—24X4x2 (12-17, 6X17) 36-31 (17-22) 31-27, 46-41. Het traditionele zinnetje, dat er „van deze jonge auteur nog veel te ver wachten is", is onzerzijds nu werkelijk eens geen gemeenplaats! Voorover buigend om Peter te laten spelen met haar halsketting, sprak Beatrice Lynne aan met ontwapende openhartigheid: „U vraagt zich zeker af: „Is zij kreu pel? Is zij geboren met onbruikbare verlamde benen, dit arme, vastgekluis- terde wezen?' Dat vraagt elkeen zich af als zij mij zo zien. menselijke nieuws gierigheid dat uit medelijden voortge komen is. Neen, ik ben niet kreupel geboren; t' is pas twee maanden gele den gebeurd. Een auto-ongeluk niets bijzonders dus. Bryce en ik hadden ge danst die avond: 't Hikt nu al onge looflijk dat we hadden kunnen dansen en toch zie ik 't voor mij: Ik was in 't zwart, met een grote tuil hardblauwe orchideeën op mijn schouder Haar stem brak af, maar zij werd zich zelve weer meester en voegde er aan toe „Daarna, toen wij naar huis gingen slipte de wageneen gesprongen band wij vlogen tegen een boom op. Ik weet nog slechts dat ik op mijn rug lag, met een vreemde wazige hemel boven mij en de sterren die in elkaar overliepen in een verblindend licht van pijn en dat ik mij in de donkerheid niet kon bewegen, maar Bryce wel Daarna niets meer. Er was zand op miin orchideeën gekomen- Zij raakte juist die snaar van smarte lijke herinnering aan met haar laatste woorden, dat Lynne binnen in zich de huivering voelde, die door Bryce Gar- rons lichaam ging. Zijn gezicht was onbeweeglijk. Beatrice smeekte: „Houd toch op met je schuldig te voelen, Bryce dat doet nog meer pijn dan al 't andere 't Was helemaal jouw schuld niet en misschien zal ik eens weer kunnen lopen, misschien zeifs kunnen dansen, wie weet.?" Lynne, als toeschouwer, dacht: „Zij maakt haar vergoelijkende woorden als een pil, bedekt met chocolade, en de inhoud is een zuur, zo verdelgend als vitriool dat zich in zijn geweten in vreet. Wij deelden nooit zulke pillen uit in 't ziekenhuis". Zij vroeg kalm: "Een letsel aan de ruggegraat, juffrouw Penda? Ik vraag 't niet uit pure nieuwsgierigheid, maar 't treft zo dat ik apothekeres ben. Mijn belangstelling in uw geval is nou ja. onvermijdelijk nietwaar?" „Houdt u er van over uw werk te praten?" glimlachte Beatrice. Ieder een praat over zijn werk, indien hij 't heeft. Op 't ogenblik", zei ze bijna ver ontschuldigend, „heb ik geen werk Neen, 't is geen ruggegraat-letsel. 't Zijn mijn enkels ik denk dat 't een zenuwschok was en dat alles nu niet goed meer reageert, 't is allemaal te wetenschappelijk voor mij". Haar stem stierf weg. Zij hernam haar diepe belangstelling voor Peter die, ge noeg krijgend van de halsketting, op eens de loop der dingen tot eenvoudi ge werkelijkheid maakte, door onrustig op Lynne's schoot rond te schuiven en iets onbegrijpelijks zei, waarop Lynne mgszins wanhopig uitriep: Ik geloof dat ik hem even mee naar boven moet nemen. Bryce's verontruste geweten ont spande en opeens was hij zeer mense lijk, zeggende: „Door de patio en dan is 't de deur rechts dat is dichter bij dan naar boven gaan". Lynne stond qp en holde weg met Peter. Beatrice uitte haar verdriet: „Hij is mooi". En Bryce dacht, maar zei het niet: „Zij is mooi". Toen Lynne terug kwam, zat Peter in haar armen en keek heel tevreden. Zij kroop weer in de diepte van de groene stoel en Beatrice leunde vooro ver en kuste hem zachtjes op z'n wang. Bryce merkte op: „Hij lijkt vreselijk veel op Michael, vooral sommige uit drukkingen. Men ziet soms als 't ware flitsen, die bijna griezelig gelijkend zijn". Beatrice keek verwonderd. „Neen Bryce, ik zie in 't geheel geen gelijke nis. Ik heb ernaar gezocht, ernaar ver langd, maar 't niet gevonden". Lynne was 't er niet mee eens. „Oh, 'k geloof, dat u zich vergist". Hij heeft de neus en de mond en 't haar van Michael: hij begon als 't spiegel beeld van Michael, maar toen opeens veranderde hij van idee en erfde Lor- na's ogen". Peter die boordevol intelligentie was en die 't heerlijk vond om deel te ne men aan 't gesprek hoewel belemmerd door zün beperkte woordenkennis riep opeens: „Lil!" Lynne legde uit: „dat is zijn manier van Lynne te zeggen de n's zijn te moeilijk voor hem. Ik heb altijd het gevoel iemand anders te zijn als hij mij Lil noemt." „Wie bijvoorbeeld?" vroeg Bryce. „De meid van een of ander kroegje". Bryce wierp zijn hoofd achterover en lachte; hij had een aanstekelijke lach die Peter aan het schateren bracht. „Hij kent al een paar woorden", vervolgde Lynne. „Hij kan „da-da" zeggen en „poes" en „op", behalve een aantal woorden in een merkwaardige vreemde taal van hem ze'f". „Da-da"! demonstreerde Peter min zaam. „Mooi zo!" moedigde Bryce aan. Beatrice hield zich afzijdig en op een afstand, alsof zij geheel alleen was met het kind. Het was net alsof zij er niet bij hoorde en toen zij sprak, terwijl zij Peter sterk aankeek, was 't alsof zij de anderen vergeten was: „De herrezen Michael: ja, jij bent Michael die teruggekomen is, al lijk je niet op hem. Het is heerlijk om Michael terug te hebben. De manier waarop zij sprak had een diepere betekenis dan de woorden zelf: er klonk het weer opengaan in van een wond, een wond van zeer kort geleden. Lynne vroeg zich af wat er voor verhouding was geweest tussen deze stumper en Michael Garron. Zonder twijfel werd Beatrice Penda gepijnigd door de éen of andere innerlij ke emotie. Maar, hoewel dit haar hart vaneen reet, en een zekere zeer per soonlijke onrust, haar in verwarring bracht, een onrust, waarvan Lynne de oorzaak was werd haar gezichtsuit drukking alleen maar vriendelijker. En hisrin lagen de kern en het wezen van haar onaantastbaar fijne macht over anderen: haar blijkbaar onaantastba re volmaaktheid. Mi jj_ (Wordt vervolgd) Gefeliciteerd! Deze prijs zal wor| toegezonden. En nu onze nieuwe opgave. PUZZLE 294. VEERTIG LETTERGREPEN EN TIEN WOORDEN (Onze derde Mei-puzzle.) Hieronder vindt men in alphabet: volgorde 40 lettergrepen. Daarvan fc nen 10 woorden gevormd worden „vier" lettergrepen. Plaatsnamen eigennamen zijn ook toegestaan (i lettergreep mag slechts éénmaal bruikt worden). De gevonden wooii moeten alphabetisch volgens de ee letter worden ingezonden. LETTERGREPEN ar bo co de de dij e gan gen ger kar ke ken le le ma man me mo «i| nis pri ra re ro spel spre te ti tie te va ven vens wijs ii zen. [veertig-jarig jubileum als 1 dat de heer B. Mak gist it, is niet geheel onopgem figegaan. Kort nadat gisteren Truur was aangebroken en Sein zijn gewone aanzien n |ad herkregen, vond in de ka Kaasdragers een korte pi plaats. De directeur van liezen, de heer W. Voorthuj 3e onder het aanbieden van ligaren in welgekozen woo: loon van de altijd opgeruimd en namens diens collega's 1 |r P. Ris een geestige toespr [rktmeesters en kaaszetters t bloemstukje aan. moest de jubilaris op ie Jplaats nemen en werd hij Welke 10 woorden zijn bedoeld! gevolgd door al z(jn Oplossingen (per briefkaart) toipÉffridebroeders, in triomf ron met Donderdag 21 Mei aan de R Waaggebouw gedragen. Tot van dit blad. (Onder de inzendersherrie en al op de se een correcte oplossing wordt weerï1" blauwe veem, waartoe hij prijs van f 5 verloot). rt, gewogen, ditmaal zonder °"J®digde waaggeld. IEELONTHOUDERS BIJ1 ^^andag 18 Mei wordt in kerk een samenkomst gel Uitgaande van de Nat. Chr. Plaatsing van deze stukken üeteinouaers vereniging, afd. Alkm niet, dat de redactie met de meewerking verleent de voordra instemt. Zij acht kennisneming 4dimfèeheer H? Affuit Alkn zorfrt het muzikale gedeelte op De heer A. W. Sabel, die vóde^m^Breedstraat5 'welk** riSted< Nieuwe Kerkorde lid van de hhügi reproducties' fX^°°r mene Synodale commissie was ecHSr «joor L tekeningen thans vice-voorzitter is van de I naVr brenTt tot J,". 1"? T mene Kerkvoogdij Raad en vat Zondagmiddag van 2 5 ,f™ r.onoroin Tp;~«*gmiaaag van 2—5 uur voor zijn te zien. Ook is een aa: ^reproducties naar schilderijen arao te bewonderen. JEUGDDIENST de [jeugddienst, die a.s. Zondag ifjr* de Grote Kerk zal gehou noopt voor te gaan ds. W. Vo] terdam. Het onderwerp van luidt: „De barmhartigheid pREEKUUR WETHOUDER [kouder M. Coerts ls verhind 18 Mcl e k- spreekuur te houd ptPORTVEILING, 15 Mei IS muizen (nieuwe) 821 10- 2.60: Witlof 80-84; Bloemk' tode kool 7—16; Savoye kool IjTT1 Postelein 39—59; jidijvie 6976; Radijs 510.1 Sn 4.50—6.50; Rabarber 11.5( l'Bic-»en 5—10; Winterpeen 6— |19—55; uien (drielingen) 2.5( fneP> 10—15.50; Prei 50; Per 6—21; Asperges 5—1.46; Aat 66 per doos. r .„KOGGE, 15 Mei. Vr. aar e124- Meerlanders 760—8: ,,6J—67. spinazie 34—37, s ffdbeien 180—220, radijs 3, Generale Financiële Raad, tevens' zinnig kerkvoogd te Zaandam, sc ons het volgende: Ofschoon de vergadering van en twintig kerkvoogden" goed verslagen, wordt toch een volki verkeerde indruk gewekt die ik gaarne wil weg nemen. De Nieuwe Kerkorde is niet be] van bovenaf opgelegd. Er is in all stanties der kerk, hoog en laag, bi voerig over gesproken. De voorlii is allerminst eenzijdig geweest en slotte heeft de Vereniging van Vii nig Hervormden in Nederland, na] spreking in alle afdelingen, de N« Kerkorde met vijf-zesde meerde: aanvaard De minderheid nu, deZi ii-groep, had door vier sympathi: de Kerkvoogdijen de vergaderi: Alkmaar doen beleggen. Vandaar ook een ter vergadering nauw verkapte propaganda voor „Zwit en tal van beweringen die niet de feiten gedekt worden, waarbij zich niet ontzag alle vrijzinnigen, de Nieuwe Kerkorde aanvaard bet te classificeren als „verschoven" leen in naam „vrijzinnigen". Het proces-Holwerd heeft hier mee te maken. Dit betrof sleet)/ proces, waarbij de kerkvoogdij z" maakte van het toezicht dat vó Nieuwe Kerkorde vigeerde. Be' Holwerd zijn er een paar hof kerkvoogden die zich niet bij het we toezicht aansluiten, doch dit niets met al of niet vrijzinnig te ken. Holwerd was dan ook alleen' hulpmiddel tot de Zwingli-propsi^BV in Alkmaar en Hoorn. op de dankbetm vers aan de lijst-inzameling it Nog een enkel woord over de tralisatie". In tegenstelling tot vt> geeft de Nieuwe Kerkorde overal plaats aan de kerkvoogden; zij K' ook in classis en provincie. In 11 stelling met vroeger is er thans Algemene Kerkvoogdyraad voc.'] kerkvoogdijzaken en is er thans vertegenwoordiging van kerkvW in de Synode. De Generale Fins Raad, die alle financiën van de beheerst, telt onder haar negen vier kerkvoogden. Het is dan merkwaardig dat de sprekers maar durfden spreken van: dm] na-oorlogse dictatuur over sing der orthodoxie enstaats lisme! Wanneer men dit als de» gisch betitelt, kan dat slechts e® willende critiek genoemd worden e samenwerkende besturen va -1945, afdelingen Alkmaar voord van hartelijke dank te verkers en medewerksters, tl Imoten voor al het werk, dat Open maanden hebben verricl. fterde gebieden van ons land i alom een oproep gedaan ze gemeente weerklank. Zont velen tezamen terstond aan h ie landgenoten zonder verwijl peid was het te hegrijpen, dt een krachtige stimulans vona al omdat dezelfde sprekers, 1 an Se^ en goederen enormiteiten beweerden, zich ov= ocv zouden deze resultaten niet zijdige voorlichting der andere» k hun medewerking hadden aam kWagtdineen,paar uur beweerd offervaardigheid zijn het i kan niet in een halve kolom t&WcwerAsters, tot wie ik mijn dan ses weerlegd worden. Fiomif'Hartelijk dank voor alles wat 11 dat men goed begrijpt, dat L slechts een zeer klein deel der W® nigen vertegenwoordigt en dat fv-3B lichting ter vergadering in A'" door de inleiders uiterst eenzyd'f, A. W. S' ■A-'ILujL

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 10