SI
m n
n
8Ü
SS
B üi
E/
SU
11 1!
11 B
m
m
m
Ël|
0
o
gg
11 Ël
11
E L'
Hl
!Jï
IS P
Kruiswoordpiizzle
HERSENGYMNASTIEK
Wat de radio
dit weekend
biedt
roep von
>1: vol van weldaden huid
Om het geluk van Peter
Lezers sprekel
DAMRUBRIEK
Wh
m
m
m
Pim, P»..*, Pom en de Wonderlamp
VERVOLG
Onze wekelijkse Puzzle-rubriek
Opper v. d.
van zijn
jQoed politieman m
een goed hart
Luister eens naar
door Kitty Lessels
ïrager Mak maal
jerrie een ererond
Vrijzinnigen tefji*na woord spreken.
nieuwe kerkorde G
I
ZATFRDAG 16 MEI 1953
Onder redactie van Max Douwes,
Soestdijkerstraatweg 58, Hilversum.
HET SPREEKT VANZELF dat we u
gedurende wat we in Nederland de „zo-
mer"-maanden noemen, wat lichtere dam-
kost voorzetten dan gewoonlijk. Niet al
te veel stamppot en snert met kluif, doch
gemakkelijk verteerbare gerechten, die
echter zeer smakelijk kunnen zijn. En zo
willen we u vandaag eens nader laten
kennismaken met het werk van de pro
blemist W. Schoute uit Wormer. Deze
15-jarige auteur, van wie u op deze
plaats wel eens meer hebt gelezen, heeft
zich ip verbazingwekkend korte tijd op
gewerkt tot componist van betekenis, die
ook bij zijn gerenommeerde collega's in
den lande niet onopgemerkt is gebleven.
Zijn kracht ligt vooralsnog in compo
sities met licht materieel op zichzelf
al een prestatie want in dit genre ver-
Zeilt men zeer dikwijls in overbekende
thema's en bewerkingsmogelijkheden. Zie-
kier enkele proéven van Schoute:
Wit wint door 27—2211, 40—35x22
(21-27A, 16-21 gedw., 11X22) 37-32
(6-11) 31-26 (11-16 of 17B 32-27,
26X37 met tempowinst. B: (22—27, 11—
16) 21-17 (16-21) 17-12 (21-27) 26-
21, 12-7. A: (11-17, 6X17) 37-32! Een
juweel van een aanvangsstand, een pun
tige afwikkeling met meerslag en tempo-
werk, een eindstand die tot en met de
laatste zet haarscherp is: ziedaar zuivere
geconcentreerde schoonheid!
No. 2. Zw.: 4, 5, 16, 21, 22, 30. W.:
24, 30, 38, 39, 41, 44. Opl.: 30-25-20!
(47X29 gedw.) 24 X 33-29, 39 x 26 (4-
9) 44-39 (9-13) 39-33 (13-18) 33-28
(16-21 of?, 18-22) 28-23-19, enz. Niet
onbekend doch aardig libiet-thema.
No. 3. Zw.: 7, 8, 14, 25, 40. W.: 22,
23, 35, 38, 44. Opl.: 22-17-11x24 (25
-30) 24-20, 35X24.
No. 4. Zw.: 11, 13, 21, 25, 30, 35, 41.
W.: 23, 28, 34, 37/39, 46. Opl.: 23-18,
46X6 (35-40, 30-34, 25x34) 6-1
(34-39) 1-34, 45-40.
No. 5. Zw.: 6, 11, 18, 19, 33. Wit: 26,
29,-36/38. Opl.: 29-24X22 (31-37) 36-
31! (37-41) 22-17, 31-27, 26x46.
No. 6. Zw.: 18, 19, 25, 28, 36, 45. Wit:
29, 34, 40/42, 50. Opl.: 29-24! (19 X
39 gedw.) 40-34X12 (25-30) 12-7 (30-
34) 7-1 (34-39 of?) 50-44, 1-6.
Aan de hand van bovenstaande serie
moet men niet concluderen, dat Schoute
in het zwaardere genre er niets van te
recht brengt. Toch zien we hierin nog een
bepaalde mate van onzekerheid, getuige
de soms gemengde kleuren in de aan
vangsstand. De eerste twee composities
van de volgende serie zijn in dit opzicht
nog de beste.
B
PM
ut
a
m
m
li
s
SI
IS
Ëi»
Wt
IP
ËP
n
Wit wint door 32—281, 49 X 38, 36—
31, 37X28, 29-24!, 35x111, 27-22 (7-
11) 21—16, enz.
No. 8. Zw.: 6, 8, 9, 11, 17, 19, 22, 26,
27. W.: 25, 28, 31, 33, 37, 39, 48/50.
Opl.: 37-32!, 49-43, 50 X 39, 40-42,
39-34, 25x21.
No. 9. Zw.: 3, 9, 12, 14, 18, 20/22, 24
36, 45. W.: 23, 25, 29, 32/34, 38, 40/
42, 44. Opl.: 40-35, 32-27, 44-40, 33
X42, 35-30, 34 X 23, 30 X 8, 42-38, 25
X3 (12-18) 3-9.
No. 10. Zw.: 7, 18, 20/22, 27, 30, 34,
36, 45. W.: 16, 19, 32, 33, 38, 41/44, 47.
Opl.: 43-39, 38x49, 16x27, 42-37, 47
1X38, 19-14X1.
U heeft inmiddels opgemerkt dat de
afwikkelingen voortreffelijk zijn. We be
sluiten met een wel bijzonder bekoorlijk
stukje:
Éf
MM
m
Hl
(ge
'/////Mr
II
SS
dÉS'
m
¥k
§J
B
ft'
ui
MM,
wM
n
k
(OJ
w
f§
m
pP
m
B
üf
Üf
m
m
Horizontaal: 1. gooi, 5. vogel, 9.
soort visnet, 11. bloeiwijze, 13. getij,
15. slechte keuze, 18. vlug, 20. teken,
21. bevel, 22. geslacht, 25. de oude
re, 26. omhulsel, 28. roofdier, 30
naamkaart (afk.), 31. waarborg, 33.
punt, 34: erg zoet, 35. daar, 38. zee
vis met lange bek, 39. Britse lucht
macht, 41. iedereen, 43. windrich
ting, 44. reizigers in woestijn, 47.
ambtshalve, 48. klap, 49. antilope,
51. bereider, 52. steeg.
Verticaal: 2. voegwoord, 3. onbe
werkt, 4. rare vent, 6. jong dier, 7.
voedsel, 8. puzzlen, 10, streng, 12.
stamppot, 14. bewerkt weefsel, 16.
Staatsspoor, 17. wielafdriik, 19. in
secteneter, 23. Mongools heerser, 24.
flink, 27. voedsel, 28. afsluiting, 29.
kei, 32. meisjesnaam, 36 bijenpro
duct, 37. dundoek, 40. schoolmees
ter, 41. eerstvolgend, 42 mogelijk
heid, 45. perronjongen, 46. jongens
naam, 50. ambtshalve.
(Advertentie. Ine Med.)
TEGENWOORDIG hoort
men ook nog wel eens een
visboer zijn kwaliteiten roe
men, hetgeen meestal ge
beurt door de kernachtige
uitdrukking: „gerookte pa
ling, levendige bot." Of die
bot wekelijk zo levendig is,
zullen we maar in het mid
den laten. De gerookte pa
ling is doorgaans echter
een ding, dat waar is en
welke men in alle soorten
en maten op de viskar aan
kan treffen. Bij het zien
van zo'n kanjer van een pa
ling moet ik altijd aan een
„doublé" van hem denken,
te weten de longvis.
Deze vis is wel een der
merkwaardigste schepselen
der natuur. Hij beschikt
naast zijn kieuwen ook nog
over een paar longen. In
het water valt deze vis, een
beenvis, op doordat hij veel
naar de oppervlakte komt
om zijn longen met lucht
te vulien.
Wanneer de droge moes
son optreedt, wordt hij
echter opmerkelijker door
zijn bijzondere levenswijze.
Wanneer hij door het weg
trekken van het water in
een moeras gevangen ge
houden wordt, bedekt hij
zijn hele lichaam, behalve
zijn bek, met een laagje
gedroogd slijm, dat hij met
zijn huidklieren afscheidt.
Het vocht in zijn lichaam
kan hierdoor hooit geheel
opdrogen. Dan rolt hij zich
spiraalsgewijs op en gaat in
de modder slapen. Mocht
de modder door de droogte
hard worden, dan deert dit
hem niet, want hij wil en
hoeft niet eerder weg, voor
dat de natte tijden zijn
aangebroken. Door door
zijn longen te ademen en
te leven op zijn vet kan hij
het wel een jaar of 4—5
uithoudeh.
Het is wel eens gebeurd,
dat blokken harde modder
met longvissen erin werden
verscheept naar andere de
len van de wereld. Vond
men dan zo'n vis (kunnen
een lengte van 1 meter be
reiken) in diepe slaap ge
wikkeld, dan probeerde
men hem wakker te krij
gen door hem in de rondte
te slingeren of op het dro
ge te laten liggen. Echter
zonder succes. Voelt hij
echter water, dan is hij on
middellijk wakker en zet
zijn leventje op de normale
wijze voort. Op deze ma
nier kan zo'n visje meer
dan 100 jaar meegaan.
Voor deze week de vol
gende 10 vragen:
1. Wie gebruiken een
„Itinerarium"?
2. Wat betekent het bij
woord „rommentom"?
3. Tot welk plantenge
slacht behoort „duim
kruid"?
4. Wat is de grootste dia
mant, die ooit is ge
vonden?
5. Waar kan men een
„jokdorpet' aantreffen?
6, Wat weet U van de
krokodilwachteraf?
7. Waf is een „lacto-
vegetariër"?
8. Hoe luiden de 2de en
3de naam van Prinses
Irene?
9. Hoe zwaar mag de
kogel maximaal we
gen, die bij kogelsto
ten weggeslingerd
wordt?
10. Wat is een „Heuren-
berger ei"?
(Voor de oplossingen zie
men ons blad van Dinsdag
a.s.).
ZONDAG 17 MEI.
HILVERSUM I, 402 M. 746 kc/s. 8.—
NCRV, 8.30 IKOR, 9.30 KRO, 17.— NCRV,
19.45—24.— KRO. NCRV: 8— Nws. en
weerber. 8.15 Gram. IKOR: 8.30 Vroeg
dienst. 9.15 Kerkzang en kerkmuziek.
KRO: 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Strijk
orkest. 10.25 Pontificale Hoogmis. 12.30
Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.Nws. en
kath.nws, 13.10 Kamerorkest en solist.
(13.45—14.Boekbespr.) 14.30 Amus.-
muziek. 14.50 Gram. 15.Plechtigheden
stadion Utrecht. NCRV: 17.—Geref. kerk-1
dienst. 18.30 Gewijde muz. 19.— Samen
zang. 19.30 „Gelooft U dat?", causerie.
KRO: 19.45 Nieuws. 20.Philh. sextet.
20.15 Utrechts Sted. Orkest, koor en sol.
(21.1021.55 „Het visioen in de herberg",
hoorspel). 22.30 Gram. 22.45 Avondgebed
en lit.kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.—
Gram,
HILVERSUM II, 298 m. 1007 kc/s. 8.—
VARA, 10.— VPRO, 10.30 IKOR, 12.—
AVRO, 17— VPRO, 17.30 VARA, 20—
24.AVRO- VARA: 8.Nws., weerber.
en postduivenber. 8.20 Gram. 8.33 V. h.
platteland. 8.43 Kamerkoor. 8.55 Post
duivenber. 9.Gram. 9.45 „Geestelijk
leven", caus. VPRO: 10.Voor de jeugd.
IKOR: 10.30 Doopsgezinde kerkdienst.
AVRO: 12.Evt. postduivenber. Hierna:
Amus.muz. 12.35 Even afrekenen, heren 1
12.45 Gram. 13.Nieuws. 13.05 Meded.
of gram. 13.10 Amus.muz. 14Boek
bespr. 14.20 Radio Philharm. orkest en
soliste. 15.15 Toneelbeschouwing. 15.30
Vrouwenkoor. 15.50 Dansmuz. 16.30 Sport-
revue. VPRO: 17.Gesprekken met
luisteraars. 17.20 „Van het Kerkelijk
Erf", caus. VARA: 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en
sportuitslagen. 18.30 Hammondorgel. 18.45
Volkszang en woordenstrijd. 19.30 Radio-
olympus. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Gra-
mofoonmuziek. 20.25 „Désirée", hoorspel.
21.15 Gevar. muziek. 22.10 Cabaret. 23
Nieuws. 23.15 Reportage of gram. 23.25
24.Gram.
TELEVISIE. KRO: 10.30—12.30 Pontifi
cale Hoogmis.
MAANDAG 18 MEI.
HILVERSUM I, 402 m. 746 kc/s. 7.—
24.— NCRV. NCRV: 7.— Nieuws. 7.13 Ge
wijde muziek. 7.45 'n Woord v. d. dag.
8Nieuws en weerber. 8.10 Sportuitsl.
8.20 Gram. 9.Voor de zieken. 9.30
Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram.
10.30 Morgendienst. 11.— Gram. 11.15
Gevar. muz. 12.25 Voor boer en tuinder.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel
concert. 12.59 Klokgelui. 13.Nieuws.
13.15 Metropole-orkest. 13.45 Gram.
14.— Schoolradio. 14.30 Zigeunermuz.
14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. 16.
Bijbellezing. 16.30 Vocaal ens. en orgel.
16.50 Gram. 17.Voor de kleuters. 17.20
Gram. v. d. jeugd. 17.30 Voor de jeugd.
17.45 Regeringsuitz.Mr Th. H. Bot:
„Nederland en de wereld". 18.Mond-
accordeonver. 18.20 Sport. 18.30 Gram.
18.45 Eng. les. 19.Nieuws en weerber.
19.10 Gram. 19.30 „Volk en Staat", caus.
19.45 Fluit en piano. '20.Radioktant.
20.20 Metropole-orkest en solist. 20.50
„Meester Gangel", hoorspel. 21.50 Gram.
22.en 22.40 ld. 22.45 Avondoverden
king. 23.Nieuws en SOS-ber. 23.15
Man en vrouw", causerie. 23.30—24.—
Gramofoon.
HILVERSUM n, 298 m. 1007 kc/s (7.—
24.— AVRO) AVRO: 7.— Nieuws. 7.10
Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.Nieuws.
8.15 Gram. 9.Morgenwijding. 9.15 Lie
deren. 9.25 Voor de vrouw. 9.30 Gram.
11.Voor de vrouw. 11.15 Kamerorkest.
12.Orgel en zang. 12.30 Land- en tuin-
bouwmeded. 12.33 In 't spionnetje. 12.38
Nederl. muz. 13.Nieuws. 13.15 Meded.
of gram. 13.20 Zigeunermuziek. 13.50
Gram. 14.„Wat gaat er om in de we
reld?" 14.20 Gram. 14.30 Voordr. 14.45
Hobo en piano. 15.15 Voor de vrouw.
16.15 Gram. 17.— Goodwill Day. 17.30
Gram. 17.45 Voor de padvinders. 17.50
Gram. 18.Nieuws. 18.15 Goodwill Day.
18.30 Accordeonmuziek. 19.Muz. caus.
19.15 Vraaggesprek. 19.25 Cabaret. 19.45
Regeringsuitz.: Landbouwrubriek. 20.
Nieuws. 20.05 „II Tabarro", opera. 21.05
Voordracht. 21.20 Strijkorkest. 21.45 Ca
baret. 22.15 Dansmuziek. 22.55 Sport.
23Nieuws. 23.15 Filmprogramma. 23.45
—24.— Gram.
17. „Heb je ooit zoiets meegemaakt,"
riep Rosanna verbaasd, tot één van de
andere vrouwen. „Daar ontdek ik een
geheim vakje en wat denk je dat onze
echtgenoot daarin bewaart? Een oud
koperen lampje. Snap jij zoiets? Ter
wijl we allang electrisch licht in het
paleis hebben! Die man is gek op ouwe
rommel. Heb je ooit zoiets meege
maakt?" De andere vrouw haalde haar
schouders op. „Het lijkt wel op het
lampje van Aladdin." „Ach wat, non
sens," zei Rosanna. „Wie gelooft er
tegenwoordig nog in sprookjes?.Veg met
dat ouwe ding.' En het kleine koperen
lampje volgde de weg van. de andere
kapotte dingen. Nu .stond er juist on
der het venster van het paleis één van
de vele voddenrapers, die Bagdad kei
Hij had gehoord van de opruiming, j
plaats vond in het paleis en evenala
vorige jaren, had hij zich naar het
leis gehaast met zijn karretje, omdat
ervaring hem geleerd had, dat er v
waardevolle dingen raar buiten v/eri
gegooid! Tenminste, waardevol in
ogen van een voddenraper. Want
nigmaal was het deze slimmerik geli
om ouwe dingen uit het paleis van
emir als waardevolle souvenirs aan
vreemdelingen te verkopen. „Dat woj
weer een goeie dag voor mij," sprak
voddenraper tevreden tot zichzelf,
zie er heel wat dingetjes tussen,
ik zó weer aan die gekke vreemde])
gen kwijt raak!"
Gistermorgen heeft „Opper" v.
scheid genomen van zfjn corps,
ein om alle mensen te bevatte
citgen hoe zij deze politieman g
'■toeten zien vertrekken. Majo
litie te water in Amsterdam, w
irtelijlce wijze toesprak. „Het is
Bzei hij, „een dag waarop een
de dienst noodgedwongen moe
val, dat doet niets af aan het
tkfscheid te nemen. Je bent ee
ri gepensionneerde overste J.
iet district Noord voerde eve
iroord. Namens de commi
olitie die verhinderd was ar
zfjn, sprak hoofdinspecte:
ikeïe woorden. Hij wees e
tussen de verschillende pc
n nog wel eens rivaliteit h
in Alkmaar echter niet be
immer sprake geweest val
ithieke samenwerking. Oppi
Lippe, groepscommandan
n, die vaak met zijn cc
Ier Meulen had samengew
n Bijbelse parallel en verg
leulen met Jacob, de vader
jalftal zoons, die nogal eens
ikten wat niet door de bi
laar evenals Jacob is ook
geulen een goed „vader" voor
[eschikten geweest, aldus
'an der Lippe. Evenals de ar
Brs betrok de heer Van der I
Mevrouw Van der Meulen in
oord en herinnerde zich
de gastvrijheid en hartelijk
steeds voor een ieder over
PUZZLE 293.
EEN VREEMDE OPTELLING (Opl.)
Een oplosing, die aan de gestelde
voorwaarden voldeed, was o.m. de vol
gende:
437632183905
123607843935
561240027840
Ook de volgende was b.v. goed:
438630273915
163849753230
602480027145
Er waren echter nog meerdere va
rianten, die weer door anderen zijn
ingezonden.
Allen, die een oplosing Inzonden, die
geheel aan de voorwaarden voldeed,
hebben meegeloot cm onze wekelijkse
prijs. Deze prijs van 1 5.is ditmaal
ten deel gevallen aan: Mcj. N, v. Heer
den, Toussaintstraat 22 te Alkmaar.
i Advertentie, tng Med.)
STRAWINSKVs CAPRICCIO
voor piano en orkest. Het werk is
ontstaan in een tijd, dat de com
ponist een grote voorkeur voor de
piano had, ook omdat hij zelf
vaak als concertpianist optrad.
Het capriccio, in 1929 ontstaan,
stelt aan de solist uitermate hoge
eisen en is daardoor maar door
weinigen op het repertoire geno
men. Eén van hen is de Franse
pianiste Monique Haas, die het
samen met het Radiophilliarmo-
nisch Orkest onder leiding van
Paul van Kempen zal uitvoeren.
We horen verder van Strawinsky
een circuspolka voor een jonge
olifant en een werkje van Tsjai-
kofsky, de Mozartiana (Zondag
14.20 uur over Hilversum II, 29S
meter.)
ZONDAGAVONDZANG, een sa-
menzangprogramma in de Grote
Kerk te Alkmaar met medewer
king van de Ned. 'Herv. Oratori
umvereniging onder leiding van
Corn. Jonker en Piet Kee, orgel.
PSALM 117, van Herman Strate-
gier, voor bassolo en orkest, een
nieuw werk, gecomponeerd in
opdracht van de KRO, die ter ge
legenheid van „Honderd jaar
kromstaf" enige componisten min
of meer belangrijk werk heeft
doen schrijven Zondag 20.15 uur
over Hilversum 1, 402 meter).
IL TABARRO, een opera in één
acte van Puccini. Het is het eers
te deel van „II Trittico", een drie
luik van éénacters, tussen 1912 en
1918 ontstaan en in 1919 voor het
eerst met veel succes opgevoerd.
Het gegeven is uitermate luguber,
een typisch staal van Verisme in
de operalitteratuur. De muziek is
zeer fraai Maandag 20.05 uur
over Hilversum II, 298 meter).
Wit wint door 28—22!, 29—24X4x2
(12-17, 6X17) 36-31 (17-22) 31-27,
46-41. Het traditionele zinnetje, dat er
„van deze jonge auteur nog veel te ver
wachten is", is onzerzijds nu werkelijk
eens geen gemeenplaats!
Voorover buigend om Peter te laten
spelen met haar halsketting, sprak
Beatrice Lynne aan met ontwapende
openhartigheid:
„U vraagt zich zeker af: „Is zij kreu
pel? Is zij geboren met onbruikbare
verlamde benen, dit arme, vastgekluis-
terde wezen?' Dat vraagt elkeen zich
af als zij mij zo zien. menselijke nieuws
gierigheid dat uit medelijden voortge
komen is. Neen, ik ben niet kreupel
geboren; t' is pas twee maanden gele
den gebeurd. Een auto-ongeluk niets
bijzonders dus. Bryce en ik hadden ge
danst die avond: 't Hikt nu al onge
looflijk dat we hadden kunnen dansen
en toch zie ik 't voor mij: Ik was in
't zwart, met een grote tuil hardblauwe
orchideeën op mijn schouder
Haar stem brak af, maar zij werd zich
zelve weer meester en voegde er aan
toe „Daarna, toen wij naar huis gingen
slipte de wageneen gesprongen band
wij vlogen tegen een boom op. Ik weet
nog slechts dat ik op mijn rug lag, met
een vreemde wazige hemel boven mij
en de sterren die in elkaar overliepen
in een verblindend licht van pijn en
dat ik mij in de donkerheid niet kon
bewegen, maar Bryce wel Daarna niets
meer. Er was zand op miin orchideeën
gekomen-
Zij raakte juist die snaar van smarte
lijke herinnering aan met haar laatste
woorden, dat Lynne binnen in zich de
huivering voelde, die door Bryce Gar-
rons lichaam ging. Zijn gezicht was
onbeweeglijk. Beatrice smeekte: „Houd
toch op met je schuldig te voelen, Bryce
dat doet nog meer pijn dan al 't andere
't Was helemaal jouw schuld niet en
misschien zal ik eens weer kunnen
lopen, misschien zeifs kunnen dansen,
wie weet.?"
Lynne, als toeschouwer, dacht: „Zij
maakt haar vergoelijkende woorden als
een pil, bedekt met chocolade, en de
inhoud is een zuur, zo verdelgend als
vitriool dat zich in zijn geweten in
vreet. Wij deelden nooit zulke pillen
uit in 't ziekenhuis".
Zij vroeg kalm: "Een letsel aan de
ruggegraat, juffrouw Penda? Ik vraag
't niet uit pure nieuwsgierigheid, maar
't treft zo dat ik apothekeres ben. Mijn
belangstelling in uw geval is nou ja.
onvermijdelijk nietwaar?"
„Houdt u er van over uw werk te
praten?" glimlachte Beatrice. Ieder
een praat over zijn werk, indien hij 't
heeft. Op 't ogenblik", zei ze bijna ver
ontschuldigend, „heb ik geen werk
Neen, 't is geen ruggegraat-letsel. 't
Zijn mijn enkels ik denk dat 't een
zenuwschok was en dat alles nu niet
goed meer reageert, 't is allemaal te
wetenschappelijk voor mij".
Haar stem stierf weg. Zij hernam haar
diepe belangstelling voor Peter die, ge
noeg krijgend van de halsketting, op
eens de loop der dingen tot eenvoudi
ge werkelijkheid maakte, door onrustig
op Lynne's schoot rond te schuiven en
iets onbegrijpelijks zei, waarop Lynne
mgszins wanhopig uitriep: Ik geloof
dat ik hem even mee naar boven
moet nemen.
Bryce's verontruste geweten ont
spande en opeens was hij zeer mense
lijk, zeggende: „Door de patio en dan
is 't de deur rechts dat is dichter
bij dan naar boven gaan".
Lynne stond qp en holde weg met
Peter. Beatrice uitte haar verdriet: „Hij
is mooi". En Bryce dacht, maar zei het
niet: „Zij is mooi".
Toen Lynne terug kwam, zat Peter
in haar armen en keek heel tevreden.
Zij kroop weer in de diepte van de
groene stoel en Beatrice leunde vooro
ver en kuste hem zachtjes op z'n
wang.
Bryce merkte op: „Hij lijkt vreselijk
veel op Michael, vooral sommige uit
drukkingen. Men ziet soms als 't ware
flitsen, die bijna griezelig gelijkend
zijn".
Beatrice keek verwonderd. „Neen
Bryce, ik zie in 't geheel geen gelijke
nis. Ik heb ernaar gezocht, ernaar ver
langd, maar 't niet gevonden".
Lynne was 't er niet mee eens.
„Oh, 'k geloof, dat u zich vergist". Hij
heeft de neus en de mond en 't haar
van Michael: hij begon als 't spiegel
beeld van Michael, maar toen opeens
veranderde hij van idee en erfde Lor-
na's ogen".
Peter die boordevol intelligentie was
en die 't heerlijk vond om deel te ne
men aan 't gesprek hoewel belemmerd
door zün beperkte woordenkennis riep
opeens: „Lil!"
Lynne legde uit: „dat is zijn manier
van Lynne te zeggen de n's zijn te
moeilijk voor hem. Ik heb altijd het
gevoel iemand anders te zijn als hij
mij Lil noemt."
„Wie bijvoorbeeld?" vroeg Bryce.
„De meid van een of ander kroegje".
Bryce wierp zijn hoofd achterover en
lachte; hij had een aanstekelijke lach
die Peter aan het schateren bracht.
„Hij kent al een paar woorden",
vervolgde Lynne. „Hij kan „da-da"
zeggen en „poes" en „op", behalve een
aantal woorden in een merkwaardige
vreemde taal van hem ze'f".
„Da-da"! demonstreerde Peter min
zaam.
„Mooi zo!" moedigde Bryce aan.
Beatrice hield zich afzijdig en op
een afstand, alsof zij geheel alleen
was met het kind. Het was net alsof
zij er niet bij hoorde en toen zij sprak,
terwijl zij Peter sterk aankeek, was
't alsof zij de anderen vergeten was:
„De herrezen Michael: ja, jij bent
Michael die teruggekomen is, al lijk je
niet op hem.
Het is heerlijk om Michael terug
te hebben.
De manier waarop zij sprak had
een diepere betekenis dan de woorden
zelf: er klonk het weer opengaan in
van een wond, een wond van zeer kort
geleden. Lynne vroeg zich af wat er
voor verhouding was geweest tussen
deze stumper en Michael Garron.
Zonder twijfel werd Beatrice Penda
gepijnigd door de éen of andere innerlij
ke emotie. Maar, hoewel dit haar hart
vaneen reet, en een zekere zeer per
soonlijke onrust, haar in verwarring
bracht, een onrust, waarvan Lynne de
oorzaak was werd haar gezichtsuit
drukking alleen maar vriendelijker. En
hisrin lagen de kern en het wezen van
haar onaantastbaar fijne macht over
anderen: haar blijkbaar onaantastba
re volmaaktheid.
Mi jj_ (Wordt vervolgd)
Gefeliciteerd! Deze prijs zal wor|
toegezonden.
En nu onze nieuwe opgave.
PUZZLE 294.
VEERTIG LETTERGREPEN EN
TIEN WOORDEN
(Onze derde Mei-puzzle.)
Hieronder vindt men in alphabet:
volgorde 40 lettergrepen. Daarvan fc
nen 10 woorden gevormd worden
„vier" lettergrepen. Plaatsnamen
eigennamen zijn ook toegestaan (i
lettergreep mag slechts éénmaal
bruikt worden). De gevonden wooii
moeten alphabetisch volgens de ee
letter worden ingezonden.
LETTERGREPEN
ar bo co de de dij e gan gen ger
kar ke ken le le ma man me mo «i|
nis pri ra re ro spel spre te ti tie te
va ven vens wijs ii zen.
[veertig-jarig jubileum als 1
dat de heer B. Mak gist
it, is niet geheel onopgem
figegaan. Kort nadat gisteren
Truur was aangebroken en
Sein zijn gewone aanzien n
|ad herkregen, vond in de ka
Kaasdragers een korte pi
plaats. De directeur van
liezen, de heer W. Voorthuj
3e onder het aanbieden van
ligaren in welgekozen woo:
loon van de altijd opgeruimd
en namens diens collega's 1
|r P. Ris een geestige toespr
[rktmeesters en kaaszetters
t bloemstukje aan.
moest de jubilaris op
ie Jplaats nemen en werd hij
Welke 10 woorden zijn bedoeld! gevolgd door al z(jn
Oplossingen (per briefkaart) toipÉffridebroeders, in triomf ron
met Donderdag 21 Mei aan de R Waaggebouw gedragen. Tot
van dit blad. (Onder de inzendersherrie en al op de se
een correcte oplossing wordt weerï1" blauwe veem, waartoe hij
prijs van f 5 verloot). rt, gewogen, ditmaal zonder
°"J®digde waaggeld.
IEELONTHOUDERS BIJ1
^^andag 18 Mei wordt in
kerk een samenkomst gel
Uitgaande van de Nat. Chr.
Plaatsing van deze stukken üeteinouaers vereniging, afd. Alkm
niet, dat de redactie met de meewerking verleent de voordra
instemt. Zij acht kennisneming 4dimfèeheer H? Affuit Alkn
zorfrt het muzikale gedeelte op
De heer A. W. Sabel, die vóde^m^Breedstraat5 'welk** riSted<
Nieuwe Kerkorde lid van de hhügi reproducties' fX^°°r
mene Synodale commissie was ecHSr «joor L tekeningen
thans vice-voorzitter is van de I naVr brenTt tot J,". 1"? T
mene Kerkvoogdij Raad en vat Zondagmiddag van 2 5 ,f™
r.onoroin Tp;~«*gmiaaag van 2—5 uur voor
zijn te zien. Ook is een aa:
^reproducties naar schilderijen
arao te bewonderen.
JEUGDDIENST
de [jeugddienst, die a.s. Zondag
ifjr* de Grote Kerk zal gehou
noopt voor te gaan ds. W. Vo]
terdam. Het onderwerp van
luidt: „De barmhartigheid
pREEKUUR WETHOUDER
[kouder M. Coerts ls verhind
18 Mcl e k- spreekuur te houd
ptPORTVEILING, 15 Mei IS
muizen (nieuwe) 821 10-
2.60: Witlof 80-84; Bloemk'
tode kool 7—16; Savoye kool
IjTT1 Postelein 39—59;
jidijvie 6976; Radijs 510.1
Sn 4.50—6.50; Rabarber 11.5(
l'Bic-»en 5—10; Winterpeen 6—
|19—55; uien (drielingen) 2.5(
fneP> 10—15.50; Prei 50; Per
6—21; Asperges 5—1.46; Aat
66 per doos.
r .„KOGGE, 15 Mei. Vr. aar
e124- Meerlanders 760—8:
,,6J—67. spinazie 34—37, s
ffdbeien 180—220, radijs 3,
Generale Financiële Raad, tevens'
zinnig kerkvoogd te Zaandam, sc
ons het volgende:
Ofschoon de vergadering van
en twintig kerkvoogden" goed
verslagen, wordt toch een volki
verkeerde indruk gewekt die ik
gaarne wil weg nemen.
De Nieuwe Kerkorde is niet be]
van bovenaf opgelegd. Er is in all
stanties der kerk, hoog en laag, bi
voerig over gesproken. De voorlii
is allerminst eenzijdig geweest en
slotte heeft de Vereniging van Vii
nig Hervormden in Nederland, na]
spreking in alle afdelingen, de N«
Kerkorde met vijf-zesde meerde:
aanvaard De minderheid nu, deZi
ii-groep, had door vier sympathi:
de Kerkvoogdijen de vergaderi:
Alkmaar doen beleggen. Vandaar
ook een ter vergadering nauw
verkapte propaganda voor „Zwit
en tal van beweringen die niet
de feiten gedekt worden, waarbij
zich niet ontzag alle vrijzinnigen,
de Nieuwe Kerkorde aanvaard bet
te classificeren als „verschoven"
leen in naam „vrijzinnigen".
Het proces-Holwerd heeft hier
mee te maken. Dit betrof sleet)/
proces, waarbij de kerkvoogdij z"
maakte van het toezicht dat vó
Nieuwe Kerkorde vigeerde. Be'
Holwerd zijn er een paar hof
kerkvoogden die zich niet bij het
we toezicht aansluiten, doch dit
niets met al of niet vrijzinnig te
ken. Holwerd was dan ook alleen'
hulpmiddel tot de Zwingli-propsi^BV
in Alkmaar en Hoorn. op de dankbetm
vers aan de lijst-inzameling it
Nog een enkel woord over de
tralisatie". In tegenstelling tot vt>
geeft de Nieuwe Kerkorde overal
plaats aan de kerkvoogden; zij K'
ook in classis en provincie. In 11
stelling met vroeger is er thans
Algemene Kerkvoogdyraad voc.']
kerkvoogdijzaken en is er thans
vertegenwoordiging van kerkvW
in de Synode. De Generale Fins
Raad, die alle financiën van de
beheerst, telt onder haar negen
vier kerkvoogden. Het is dan
merkwaardig dat de sprekers
maar durfden spreken van: dm]
na-oorlogse dictatuur over
sing der orthodoxie enstaats
lisme! Wanneer men dit als de»
gisch betitelt, kan dat slechts e®
willende critiek genoemd worden
e samenwerkende besturen va
-1945, afdelingen Alkmaar
voord van hartelijke dank te
verkers en medewerksters, tl
Imoten voor al het werk, dat
Open maanden hebben verricl.
fterde gebieden van ons land i
alom een oproep gedaan
ze gemeente weerklank. Zont
velen tezamen terstond aan h
ie landgenoten zonder verwijl
peid was het te hegrijpen, dt
een krachtige stimulans vona
al omdat dezelfde sprekers, 1 an Se^ en goederen
enormiteiten beweerden, zich ov= ocv zouden deze resultaten niet
zijdige voorlichting der andere» k hun medewerking hadden aam
kWagtdineen,paar uur beweerd offervaardigheid zijn het i
kan niet in een halve kolom t&WcwerAsters, tot wie ik mijn dan
ses weerlegd worden. Fiomif'Hartelijk dank voor alles wat 11
dat men goed begrijpt, dat L
slechts een zeer klein deel der W®
nigen vertegenwoordigt en dat fv-3B
lichting ter vergadering in A'"
door de inleiders uiterst eenzyd'f,
A. W. S'
■A-'ILujL