Ook de marine-officieren
werden er opgeleid
KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE IN
BREDA BESTAAT 125 JAAR
Koninklijk bezoek aan Denen
was groot succes
Zullen onze Benelux-partners
ook concessies doen?
Hartelijk afscheid
op Kastrup
Electrische trein
ramt machine
Beroepingswerk
Strenge tucht maakte vroeger de „jonkers" het leven zuur
Thans meer vrijheid
Bloemenhulde voor commodore Molt
Pers hechtte veel waarde aan de rede
van Koningin Juliana
Wetsontwerp op Omzetbelasting
Voorzichtig met
aanpassing
Extra treinen tijdens de
Pinksterdagen
Scheepvaartberich ten
Scheepsramp in Pakistan
Internationale televisie
ZATERDAG 33 MEI 1953
(Van onze militaire medewerker)
HET WAS OP 29 MEI 1826, dat Koning Willem I
bepaalde: Er zal een Koninklijke Militaire Academie
worden opgericht, gevestigd te Breda, ter opleiding
van toekomstige officieren van alle wapens der land
macht.
Te voren, in de 17e en 18e eeuw, geschiedde de
officiersopleiding in feite aan de Nederlandse Univer
siteiten. Pas in 1789 werden artilleriescholen opgericht
te Zutphen, Breda en 's-Gravenhage, later ook te Gro
ningen, voor de opleiding vgn a.s. artillerie-officieren.
Aan de scholen te Zutphen en Breda werden in 1800
ook Geniescholen toegevoegd. In 1805 volgde een con
centratie van al deze onderwijsinrichtingen te Amers
foort, onder de naam: Koninklijke Artillerie en Genie
school. Onder Koning Lodewijk Napoleon werd in
1806 te Hondsholredijk gesticht de Koninklijke Mili
taire Kadettenschool, voor de wapens van de Infan
terie en de Cavalerie. Tenslotte werden in 1809 de
Artillerie en Genieschool en de Kadettenschool ver
enigd tot de Koninklijke Militaire School te 's-Graven
hage. Maar het befaamde jaar 1810 bracht de inlijving
bij Frankrijk en daarmee de opheffing van alle Neder
landse militaire scholen.
Na het herstel van onze onafhankelijkheid kreeg in
1814 Delft de Artillerie- en Genieschool binnen haar
muren, welke onder commando stond van de Generaal
Voet. Tot deze school konden ook een 40-tal cadetten
van het wapen der Infanterie en Cavalerie worden
toegelaten. Verder bestond in het leger zelf de moge
lijkheid om de officiersrang te behalen; bij de com
pagnieën van het staande leger konden cadetten wor
den ingedeeld. Deze toestand schonk ook geen be
vrediging. En zo toog een staatscommissie onder voor
zitterschap van Generaal de Constant Rebecque aan
de arbeid, welke tot de voor de hand liggende con
clusie kwam, dat de officiersopleiding éénvormig
diende te zijn en geconcentreerd in één richting. Zo
ontstond dan de Koninklijke Militaire Academie, ge
vestigd in het roemruchte kasteel van Breda, dat op
24 November 1828 tot zijn nieuwe bestemming werd
ingewijd door Z.K.H. Prins Frederik der Nederlanden,
de 2e zoon van Koning Willem I. Prins Frederik was
steeds een der voorvechters voor een militaire acade
mie geweest en geen wonder dus dat de Koning hem
de opening van het instituut opdroeg.
In de hierna volgende 125 jaren hebben generaties
van officieren de K.M.A. verlaten. Natuurlijk zijn er
hoogte- en dieptepunten geweest, maar in het alge
meen kan gezegd worden, dat het instituut ten volle
aan de verwachtingen heeft voldaan.
AANVANKELIJK DUURDE de cursus
4 jaar. Zij, die toegelaten werden moch
ten niet jonger zijn dan 14 en niet
ouder dan 18 jaar. Op wel zeer jeugdige
leeftijd kon men dus in die eerste jaren
de officiersstudie beginnen. Het school
geld bedroeg voor een cadet van het wa
pen der infanterie 450,—, voor cadetten
van de overige wapens 600,—, een fiks
bedrag in die dagen.
Merkwaardig is, dat tot 1895 een der
leraren elke morgen na het morgenappèl
een ochtendgebed uitsprak en elke avond
na de maaltijd een avondgebed, volgens
een vast formulier. Het leven van de cadet
in die eerste jaren was wel zeer sober.
Hij ontving 1,— per week zakgeld en
over ander geld mocht hij niet beschik
ken. Het roken en snuiven was hem
verboden, evenals het gebruik van sterke
drank. Boeken van buiten de Academie
mochten alleen met toestemming van de
Commandant gelezen worden.
Met het uitgaan na de dienst was het
ook zeer matig gesteld. De cadetten van
het 4e studiejaar mochten elke Zondag
naar hun familie in de stad, de overige
cadetten één Zondag in de maand. Men
kreeg dan een verlofpasje mee, dat door
het hoofd van het te bezoeken gezin on
dertekend en bij de Commandant na af
loop van het bezoek weer ingeleverd
moest worden. Natuurlijk werd daar ook
wel de hand mee gelicht. Er werden
pseudo-bezoeken gebracht aan bepaalde
adressen en willekeurige handtekeningen
op pasjes gezet. Maar daar zat enig risico
in, want strenge onderofficieren moesten
van tijd tot tijd op controle, belden aan
de opgegeven adressen aan en wee de
„jonker", die dan in geen velden of we
gen te vinden was!
ZWAAR ROOSTER.
OP WERKDAGEN kwam niemand de
poort uit! Ja toch, op Woensdag, Zater
dag en Zondag werd een militaire wan
deling gemaakt onder leiding van een
officier. Maar dat was voor levenslustige
jongelui toch niet je ware. Zo vinden wij
vermeld, dat op een van deze eerste wan
deltochten een verkeerde weg werd in
geslagen. De begeleidende officier gelast
te rechtsomkeert te maken, maar enkele
cadetten, de vrijheid ruikende, sprongen
in jeugdige overmoed over een sloot. Von
nis: 4 dagen kamerarrest.
Met de persoonlijke vrijheid van de
cadetten was het in die eerste jaren maar
slecht gesteld. Dat blijkt ten overvloede
uit het lesrooster, dat als dagindeling
vermeldde: 7 ('s winters 8) —12 les, 12—
1.30 exerceren, 1.30—3 eten, ontspanning,
3—7 les, 7—8.30 eigen oefening, bijzondere
lessen, enz.
ZIJN LAATSTE STRAF.
WIE GEEN FAMILIE of kennissen in
Breda had, kreeg geen kans om het kasteel
anders dan voor dienst te verlaten. Zo
moet er eens een cadet geweest zijn, die
aan het einde van het 4e cursusjaar een
verzoek aan de Commandant richtte om
vóór hij de Academie voorgoed ging ver
laten, één Zondagmiddag te mogen uit
gaan teneinde iets van de stad waarin
hij 4 jaar gewoond had, te kunnen zien.
Voor dit, naar het oordeel van de Com
mandant, ongepaste verzoek kreeg onze
vriend zijn laatste straf als cadet! Deze
strenge tucht bleef jaren gehandhaafd.
Pas in 1869 werden als vaste uitgaans
dagen aangewezen de Woensdagmiddag
en de Zondag na kerktijd. De cadetten-
sergeants mochten toen, als de dienst het
toeliet, dagelijks na afloop der lessen de
Academie verlaten tot een bepaald tijd
stip. Enkele jaren tevoren was het aan
de oudere-jaars cadetten toegestaan te
roken. Tengevolge van de Belgische op
stand werden de lessen aan de K.M.A.
geschorst van 1830 tot 1836. De cadetten
Werden ingedeeld bij het mobiele leger
en weerden zich voortreffelijk. Vier hun
ner werden benoemd tot Ridder M.W.O.
4e klasse, nl. de cadet-wachtmeester A. F.
C. List, de cadet-sergeant M. W. G. de
Man, de cadet-korporaal L. Z. Veeckens
en de cadet-sergeant J. D. U. Dedel.
DE MARINE OP DE HEIDE.
Merkwaardig is zeker het feit, dat in
1850 uit bezuinigingsoverwegingen de
opleiding voor officier bij de Marine en
bij het Korps Mariniers van Medemblik
naar Breda werd overgebracht. Adelborst
en cadet gingen broederlijk vereend en in
goede harmonie de poorten van de tot
„Koninklijke Academie voor de Zee- en
Landmacht" herdoopte K.M.A, binnen.
Bij de Marine vond deze samenvoeging
weinig waardering, een opleiding voor de
zee midden in Brabanthoe kon daar
iets goeds uit voortkomen?
In elk geval, met ingang van. 1854
vond de opleiding tot zee-officier weer
plaats op de oorlogsschepen, en in 1857
verlieten de laatste adelborsten het nu
weer K.M.A. gedoopte kasteel. Intussen
kan wèl worden vastgesteld, dat de in
Breda afgeleverde marine-officieren in
geen enkel opzicht achter hebben ge
staan bij hun collega's, die in Medemblik
waren opgeleid.
VRIJER EN MODERNER.
LANGZAMERHAND KREGEN de ca
detten meer vrijheid. Dat bleek o.a. uit
de instelling van een cadetten-societeit op
de Grote Markt, in het jaar 1879, welke
op de uitgaansdagen der cadetten was
opengesteld. Maar de eerste jaars, de ba
ren, zoals zij genoemd werden, mochten
alleen in de sociëteit komen op de ver
jaardag des konings. Deze cadettensoos
kwam in de volgende jaren tot grote bloei,
maar in de 20e eeuw, toen het regiem op
de K.M.A. veel milder werd, taande de
populariteit van dit instituut en in 1919
werd het wegens gebrek aan belangstel
ling opgeheven.
IN JULI van dit jaar hoopt men
het 125-jarig bestaan van de Kon.
Militaire Academie te Breda op be
scheiden wijze te vieren. In een
tweetal artikelen zal onze militaire
medewerker de geschiedenis en de
huidige betekenis van de K.M.A.
schetsen.
Hiernaast vindt men zijn eerste
bijdrage, gewijd aan de historie van
dit opleidingsinstituut van de be
roepsofficieren der Kon. Landmacht.
Voorts werd in 1880 een Senaat ge
sticht, waarin het cadettencorps zijn ver
tegenwoordiging vond. Ook kwam in 1884
een cantine tot stand, in hoofdzaak be'
stemd voor de cadetten van het eerste
studiejaar, die door de weeks helemaal
niet, en Zondags alleen maar tot Zons
ondergang uit mochten.
In de hierna volgende jaren werd ge
leidelijk het onderwijs aan de K.M.A. op
moderner leest geschoeid. In 1890 kreeg
de K.M.A. haar driejarige cursus, terwijl
de leeftijdsgrenzen verlegd werden naar
minimum 17 tot maximum 21 jaar. Het
schoolgeld werd bepaald op 400,— per
jaar. Over schoolgeld gesproken, in de
jaren vlak na de eerste wereldoorlog daal
de het in verband met de moeilijke tijds
omstandigheden tot 100.— per jaar. In
1925 kwam het weer op 400,—.
Het spreekt vanzelf, dat in de oorlogs-
en bezettingsjaren de K.M.A. op non-ac
tief was. Pas in 1948 begon zij weer te
draaien. In een volgend artikel hopen
wij iets over de huidige Academie te ver
tellen.
Commodore J. J. Moll, die 25 jaar piloot bij de K.L.M. is, arriveerde
Vrijdag van zijn jubileum-tocht uit Djakarta. De stewardessen
grepen dit jubileum aan om hem een ruiker aan te bieden.
]\/[EN KAN ZONDER OVERDRIJVING ZEGGEN dat het koninklijk
bezoek aan Denemarken een groot succes is geweest. Toen de Denen
enigermate waren gewend aan de gedachte, dat de Nederlandse
Koningin en Prins in Kopenhagen te gast waren, hebben zij spontaan
en zonder terughouding hun vreugde er over geuit. Naarmate het
bezoek vorderde werd de belangstelling steeds groter en nam de
vlaggenzee in de straten van de stad toe. Vele duizenden waren dan
ook gistermorgen in de buurt van het paleis, om een groet te brengen
aan het vertrekkende vorstenpaar, dat in drie dagen zulk een grote
populariteit heeft verworven. Hiertoe heeft in zeer belangrijke mate
de rede bijgedragen, die de Koningin Donderdagmiddag in de
universiteit heeft gehouden. De pers heeft aan deze rede grote waarde
gehecht. Enige malen hebben Deense kranten dan ook de Nederlandse
legatie opgebeld met de vraag, of zij er voor kon zorgen, dat
Nederland werd ingelicht over de diepe indruk die het bezoek heeft
achtergelaten.
delijke en warme verwelkoming door
u en het Deense volk zal altijd onver
getelijk voor ons blijven. Wij danken
u uit het diepst van ons hart voor al
uw gastvrijheid en voor alles, dat u
deed om de vriendschap tussen onze
volkeren te versterken. Wij waren ver
heugd zoveel van uw mooie land te zien
en van het prachtige werk, dat daar
verricht wordt.
P)E Koningin en de Prins landden gis-
termiddag in de door deze bestuur
de regeringsdakota op het vliegveld
Soesterberg na een reis, die in alle op
zichten voortreffelijk was verlopen. Het
afscheid van de Deense koninklijke fa
milie op Kastrup was buitengewoon
hartelijk geweest. Er deed zich daarbij
nog een aardig geval voor. De kleine
Liesbeth Dyrh uit de oude Nederlandse
nederzetting op Amager bood koningin
Juliana schuchter een boeketje margrie
ten aan.
Wat zeg je nu? vroeg de bij haar
neerknielende koningin Ingrid vriende
lijk.
Ik wens u een goede reis! fluister
de het meiske. Koningin Ingrid vettaal-
de het voor de Nederlandse vorstin.
Mange tak! (Hartelijk dank), ant
woordde koningin Juliana en dolgeluk
kig rende Liesbeth naar haar vader
terug.
Toen was de tijd voor het vertrek
gekomen. Nog eens werden hartelijke
woorden van dank en afscheid gewis
seld en toen bestegen de Koningin en
de Prins de trap naar het vliegtuig. Nog
even bleef de Koningin in de deurope
ning staan. Toen begonnen de motoren
te brullen en taxiede het vliegtuig, met
de Prins aan het stuur, naar de start
baan. vanwaar het even later opsteeg.
Na hun terugkeer in het vaderland
bebben de Koningin en de Prins het
volgende telegram aan de Deense ko
ninklijke familie gezonden: „De vrien-
Het wetsontwerp op de Omzetbelas
ting, dat op 19 Juni 1952 bij de Tweede
Kamer is ingediend, is thans van een
voorlopig verslag voorzien. Zoals be
kend strekt dit wetsontwerp tot ver
vanging van het besluit op de Omzetbe
lasting van 1940. Vele leden waren van
oordeel, dat de zo noodzakelijke rust in
deze materie het minst zal worden ver
stoord. indien de thans te treffen nieu
we regeling zo gauw mogelijk aansluit
bij het stelsel, dat in overleg met België
en Luxemburg voor de Benelux-omzet-
belasting is gekozen. Zij wilden daarom
graag weten op welke punten de thans
voorgestelde regeling afwijkt van de
toekomstige opzet.
Zij wezen ook op de wenselijkheid
van een verdergaande coördinatie van
de omzetbelasting in Europees verband.
Andere leden meenden daarentegen, dat
men met deze aanpassing voorzichtig
moest zijn, althans zolang nog geen vol
ledige economische unie kan worden
verwezenlijkt.
Sommige leden vroegen, met betrek
king tot de concessies welke Neder
land aan zijn Beneluxpsrtners doet, of
deze beantwoord worden met concessies
aan Nederland.
Door een grote groep rapporteurs
wordt geconstateerd, dat een deel van
de middenstand weliswaar wordt ont
heven van de verplichting omzetbelas
ting aan de fiscus te voldoen, doch dat
hiertegenover staat, dat deze midden
standers de Omzetbelasting eerder zul
len moeten betalen, als bestanddeel van
de inkoopsprijs. Hierdoor wordt dus ook
betaald over oninbare vorderingen en
onverkoopbare goederen.
Verschillende andere leden noemden
de verschuiving van de belasting naar
fabrikanten van andere dan consump-
tie-eindgoederen, bezwaarlijk. Ook wordt
gevraagd of het in de bedoeling ligt,
zo spoedig mogelijk een compenseren
de invoer.belasting te heffen.
Voor vele leden stond het vast, dat
de bestaande progressieve werking van
de omzetbelasting moet worden gehand
haafd .terwijl het duidelijk is, dat een
zodanige werking slechts door een dif
ferentiatie in de heffingspercentages
kan worden verkregen.
Andere leden betwijfelden zowel een
progressieve werking van de voorge
stelde tarieven als het bestaan van een
rechtsgrond voor het invoeren van ta
rieven met een dergelijk doel.
Tijdens het Koninklijk bezoek
aan Denemarken bracht Prins
Bernhard een bezoek aan de
vlieghaven van Kastrup, alwaar
hij spoedig verdiept was in de
technische details van een
link-trainer.
Nagenoeg algemeen had men over
wegend bezwaren tegen de voorgestelde
heffing van geïntergreerde bedrijven.
Vele leden vroegen, of de minister
zou willen mededelen, welke bedrijfs
takken zijn inziens, zo dit onderdeel
van dit wetsontwerp wordt aanvaard,
in ieder geval niet in aanmerking zou
den komen voor toepassing van een in-
tegraitieheffing en welke ia ieder geval
wel.
Ten aanzien van de behandeling van
uit het buitenland ingevoerde goederen
vroegen vele leden zich af, of het zo
belangrijke vereenvoudigingsrspeet wel
vcldoende in het oog is gehouden. Vele
leden hadden in beginsel geen bezwaar
tegen het invoeren van bijzondere be
drijfstakken, mits vaststaat, dat zulke
regelingen geen ingrijpende verande
ringen aanbrengen in hetgeen volgens
de wet verschuldigd zou zijn.
Nagenoeg algemeen kon men zich ver
enigen met de vrijstelling voor de leve
ring van kleinhandelaren aan particu
lier en.
Gistermorgen omstreeks elf uur Is
een electrische trein op het stationsem
placement te Olst op een machine ge
reden, die gebruikt wordt voor het aan
draaien van railsbouten. Door de ar
beiders, die met de machine bezig wa
ren, werd nog getracht het ongeluk te
voorkomen, maar ze mochten hier niet
in slagen. De trein greep de machine,
die geheel venield werd, en kwam on
geveer honderd meter verder tot stil
stand. Persoonlijke ongelukken deden
zich niet voor.
In verband met het vervoer van
50.000 militairen op Dinsdag 26 Mei,
hebben de Nederlandse Spoorwegen
besloten tot het laten lopen van extra
treinen voor het vervoer van burgers
op verschillende lijnen. Dit zal ook
het geval zijn op Zaterdag 23 en Maan
dag 25 Mei.
Aan de zomerdienstregeling 1953 zijn
voorts op bepaalde dagen enkele voor
treinen toegevoegd.
BUITENSPORIGHEID IN DE ZIN
VAN ART. 288 B.W.
De Hoge Raad heeft gisteren het be
roep van een vrouw, wier man een cis
tot scheiding van tafel en bed had inge
steld, verworpen. De vrouw had haar
man bij herhaling doen blijken, dat zij
geen kinderen van hem wenste. Zowel
de rechtbank te Groningen als het Ge
rechtshof aldaar, oordeelden, dat de eis
tot scheiding van tafel en bed moest
worden toegewezen. De H-ge Raad ten
slotte, maakte uit, dat de vouw zich
heeft schuldig gemaakt aan c— buiten
sporigheid in de zin van artikel 28f
van het Burgerlijk Wetboek.
Ned. Herv. kerk.
Beroepen te Balk (toezegging): H. Be-
lier. vicaris te Harich.
Aangenomen de benoeming tot hulp
prediker te Doetinchem: (Ned. Herv.
Zendings Gem.): dr F. J. Fokkema. eme
ritus predikant te Oegstgeest.
Idem te Doetinchem: als precHkarite
met bijzondere opdracht: mej. A. C.
FVkkema, candidate te Oegstgeest.
Geref. kerken.
Beroepen te Beetsterzwaag: B. Berens
candidaat te Noord-Sleen.
Beroepen te Castricum: J. H. Van
HTalsema te Thoïen.
Examens.
De classis 's-Gravenha ge-Oost hééft
prep. geëxamineerd en beroepbaar ver
klaard de heer C. W. de Vries te Voor
hurg, candidaat aan de Vrjje Universi
teit.
Geref. kerken onderh. art. 31 K.O.
Beroepen te Overschild: H. Scholte te
vieuwleusen.
Bedankt voor Rijswijk (Z.-H.): J. v. d
Haar te Emmen.
Aalsdijk, 21-5 van Antwerpen naar Lis
sabon Alblasserdijk, 21-5 dwars van da
Bermudas naar Antwerpen Alkaid,
pass. 21-5 Kaap Verd. Eil. naar Recife
Arnedijk, 23-5 te Antwerpen verwacht
Alchiba. 21-5 van Buenos Aires te Mon
te vidoe Algenib, 21-5 van Bahia naar
Antwerpen Alnati, 24-5 van Buenof
Aires te R'dam, 22-5 n.m. te Antwerpen
verwacht Alpherat, 21-5 van Santoa
naar Rio de Janeiro Alwaki, 20-5 van
New York naar Buenos Aires Andijk,
21-5 te Havanna Annenkerk, 22-5 van
Barcelona naar Antwerpen Amsteiland,
pass. 21-5 Rio Grande do Sul naar Mon
tevideo Bennekom, 22-5 te Cristobal
verwacht Boissevain, 21-5 van Mau
ritius naar Belawan Boskoop, 21-5 van
R'dam te Antwerpen Billiton, 22-5 van
Kaapsad te Port Elizabeth Borneo, 22-5
te Port Said Caltex Utrecht (t), 21-5
n.m. van Sidon naar R'dam Celebes,
21-5 dwars Kaap Guardafui naar Bela
wan Cistula (t), 22-5 van Port Lincoln
te Pladju Corilla (t), 21-5 van Balik
Papan naar Taraka Caltex Nederland
(t), 22-5 van Sidon te R'dam Cleodora,
•22.-5 in Panamakanaal Delfland, 22-5
van Rio Grande te Itajai Delfshaven,
22-5 te Antwerpen Erinna (t), 24-5
n.m. van Fao te R'dam verwacht, pass.
21-5 Finisterre Esso Amsterdam, 26-5
ca. 6 uur van Batonrouge voor Hoek van
Holland verwacht, daarna naar R'dam
Garoet, pass. 21-5 Minikoy naar Belawan
Gooiland, 21-5 n.m. van Bahia te Recife
Graveland, 22-5 te Bahia verwacht
Groote Beer, 21-5 van New York te R'
dam Hathor, 22-5 van A'dam naar
Hamburg Hoogkerk, 22-5 te Suez ver
wacht Kedoe, 21-5 van Belawan naa*
Penang Laertes, pass. van 21 op 22-f
Malta naar Port Said Lemsterkerk,
pass. 22-5 Gibraltar naar Hamburg -•
Leopoldskerk, 22-5 te Port Said Lut-
xerkerk, pass. 22-5 Ouessant Larenberg,
pass. 21-5 Kaap Florida Maashaven,
21-5 van Montreal naar Antwerpen
Mataram, 22-5 te Singapore Meerkerk,
22-5 van Suez naar Aden Noordam,
25-5 15 uur te Hoek van Holland ver
wacht Omla (t), 20-5 n.m. van Tripoll
naar Cyprus Ondina (t), 21-5 te Port
Said Oranjefontein, 21-5 500 mijl oost
van St. Helena naar Kaapstad Oranje
stad, 21-5 730 mijl west-zuidwest van
Madeira naar Laguaira Prins Frederik
Hendrik, 21-5 van R'dam naar Chicago
Phrontis, 22-5 te Aden Prins Willem
V, pass. 21-5 Anticostl Eilanden Roe-
biah, 21-5 van Madras Rijndam, 21-5
200 mijl zuid van Kaap Sable naar Azoren,
daarna van Lissabon naar Londen Rijn
land, 21-5 van Rio de Janeiro naar Ilheus
Sibajak, 21-5 1040 mijl west ten zuiden
van Galapagos Eil. naar Papeete Stad
Alkmaar, 21-5 van Montreal naar Neder
land Salawati, 22-5 te Lagos Sal-
land, pass. 21-5 Finisterre Straat Ban-
ka, 22-5 van Singapore te Tandjong Priok
Schie, pass. 22-5 n.m. Gibraltar Sla
mat, pass. 22-5 Finisterre naar South
ampton Stad Dordrecht, verm. 22-5
van Huelva naar A'dam Titus, 22-5
van R'dam te A'dam Tiberius, 22-5
van Paramaribo te Willemstad Tabinta»
21-5 van Sungeigerong naar Surabaja
Taria (t), 21-5 van Miri naar Sydney
Tjitjalengka, 22-5 van Nagoya te Yoko
hama Utrecht, 22-5 te Manilla Van
Spilbergen 20-5 van Dakar naar Free
town Veendam, 21-5 300 mijl zuidoost
van Halifax naar Southampton Water
land. pass. 21-5 ten westen van St. Pauls-
rock naar Bahia Waterman, 21-5 van
New York naar R'dam via Southampton
Westerdam, 21-5 500 mijl zuidoost van
Kaap Race Zeeland (KRL), 21-5 van
Bahrein naar Ras Tanura.
Op de Dhalesjwari, een rivier in
Oost-Pskistan, is een bark met 146 op
varenden in slecht weer vergaan. De
bemanning en vier en dertig passagiers
konden worden gered, tenminste der
tig personen zijn verdronken.
IliSRMffi
Xt
v
BIANCA CAPPELLO, d.
van één der machtigste edele
Venetië leefde op 16-jarige le
zoals de meeste jonge meisje
haar stand, in afzondering in
vaders paleis, waar zij wein
vensvreugde kende door d<
aangename bejegening van de
van haar vaders tweede vi
Zo zocht Bianca 's avonds i
hitte van de dag wat verkc
op het terras aan het water,
mend over een verre toek
waarin zij vurig hoopte nog
werkelijk te kunnen léven. T
over haar vaders paleis verh
zich de bankgebouwen van de
Salviati, waar een zekere I
venturi werkzaam was. Op
avond bemerkte Bianca dat v
deze gebouwen een jongeman
gadesloeg. Toen dit zich de i
Als dag aanbreekt is in het
Capello alles in rep en roer
vluchtelingen zijn echter al een
van de stad verwijderd en vooi
priester verschenen om hun verl
nis te laten zegenen. Eerst daarbij
neemt Bianca, dat haar metgezel
rijke bankierszoon is, maar Pietr<
naventuri heet. Nadat onderweg
zigeunerin aan Bianca heeft voor:
dat zij eens prinses zal zijn mei
grote kroon, komen zij in Florence
doch ook daar blijken zij niet veil
zijn, want Bianca's vader heeft
si gewend tot de machtige he
Cosimo de Medici, voor wie z
spoedig moeten verschijnen. In ti
stelling tot Pietro, die zich bij
ondervraging weinig mannelijk
draagt, weet Bianca hun omstand.
I den kalm uiteen te zetten. Zij s
I dert haar ongelukkig bestaan in
ouderlijk huis en de verandering,
Pietro daarin heeft gebracht. Ge
fen door haar schoonheid en moed,
de groothertog van Toscane hen g
De troonopvolger Francesco is zo
haar bekoord, dat hij niet rust, eej
haar nader heef leren kennen,
haar zuidelijk temperament en met
dewetcn van Pietro, aanvaard Bi;
de liefde van de jonge prins, die
looft met haar te zullen trouwen,
dra zij vrij zal zijn. Na het bei
worden van de verloving van
minnaar met de Oostenrijkse pri
Johanna, vraagt Bianca zich af a
haar invloed op Francesco zal kur
behouden. Bij de intrede van de j<
bruid in Florence, ziet Bianca wel,
zij weinig concurrentie heeft te
zen van dit nog heel jonge me
Haar wettige man Bonaventuri h
het inmiddels zo bont gemaakt, dat
op een avond op straat word aange
len en vermoord.
Bianca's toenemende invloed
Francesco bezorgt haar vijanden,
der wie vooral Francesco's bi
Ferdinand, die de troon van Tosc
zal bezitter, als Francesco zo
zoons sterft. Wanneer Johanna h
man zeven dochters, maar nog g
zoon heeft geschonken, besluit B
ca Francesco zelf een troonopvoi
te schenken, hoewel zij weet, dat
geen kinderen meer kan krijgen. H
a.s. moederschap toeschrijvend
een wonderbaarlijke kuur, laat
het pasgeboren zoontje van een oi
huwde moeder voor het hare di
paan. Francesco is in de wolken
troonopvolger en overlaadt h
fnet. attenties. Helaas zijn er nog
Veel medeplichtigen bij dit bedrog
moeder van het kind komt te wc
waarom men haar kind heeft a)
nomen en de kamenier, die het Bia
heeft gebracht, weet er ook te r
van.
Kardinaal Ferdinand, die troon
Volger zal zijn, als zijn broer g
wettige zonen nalaat, dwingt de
het bedrog Francesco ter ore. Met
menicr tot een bekentenis en zo ko
haar eigen koelbloedigheid bcsl
Bianca er voor uit te komen. Z\j we
op haar mans gevoel door hem ei
te wijzen, dat zij op deze wijze de c
opvolging zeker wilde stellen en
geruchten de kop indrukken, dat
Ten einde de Engelse kronings-
plt'rht ik hi '"n direct voor de
televisie op het vasteland van
Europa uit le zemlen tverkt men
op dit gebied in Frankrijk,
België, Nederland en Duitsland
nauw samen. Verschillende
relaisstations zijn voor dit doel
reeds gebouwd. Hiei ziet u zo'n
..doorgeef mast" bij de Duits-
Nederlandse grens te Hinsbecli
alwaar het beeld uit Nederland
wordt ongevangen en doorgege
ven aan de televisie in
Duitsland.
liet puleis Cappello in Venetië