Ook de marine-officieren werden er opgeleid KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE IN BREDA BESTAAT 125 JAAR Koninklijk bezoek aan Denen was groot succes Zullen onze Benelux-partners ook concessies doen? Hartelijk afscheid op Kastrup Electrische trein ramt machine Beroepingswerk Strenge tucht maakte vroeger de „jonkers" het leven zuur Thans meer vrijheid Bloemenhulde voor commodore Molt Pers hechtte veel waarde aan de rede van Koningin Juliana Wetsontwerp op Omzetbelasting Voorzichtig met aanpassing Extra treinen tijdens de Pinksterdagen Scheepvaartberich ten Scheepsramp in Pakistan Internationale televisie ZATERDAG 33 MEI 1953 (Van onze militaire medewerker) HET WAS OP 29 MEI 1826, dat Koning Willem I bepaalde: Er zal een Koninklijke Militaire Academie worden opgericht, gevestigd te Breda, ter opleiding van toekomstige officieren van alle wapens der land macht. Te voren, in de 17e en 18e eeuw, geschiedde de officiersopleiding in feite aan de Nederlandse Univer siteiten. Pas in 1789 werden artilleriescholen opgericht te Zutphen, Breda en 's-Gravenhage, later ook te Gro ningen, voor de opleiding vgn a.s. artillerie-officieren. Aan de scholen te Zutphen en Breda werden in 1800 ook Geniescholen toegevoegd. In 1805 volgde een con centratie van al deze onderwijsinrichtingen te Amers foort, onder de naam: Koninklijke Artillerie en Genie school. Onder Koning Lodewijk Napoleon werd in 1806 te Hondsholredijk gesticht de Koninklijke Mili taire Kadettenschool, voor de wapens van de Infan terie en de Cavalerie. Tenslotte werden in 1809 de Artillerie en Genieschool en de Kadettenschool ver enigd tot de Koninklijke Militaire School te 's-Graven hage. Maar het befaamde jaar 1810 bracht de inlijving bij Frankrijk en daarmee de opheffing van alle Neder landse militaire scholen. Na het herstel van onze onafhankelijkheid kreeg in 1814 Delft de Artillerie- en Genieschool binnen haar muren, welke onder commando stond van de Generaal Voet. Tot deze school konden ook een 40-tal cadetten van het wapen der Infanterie en Cavalerie worden toegelaten. Verder bestond in het leger zelf de moge lijkheid om de officiersrang te behalen; bij de com pagnieën van het staande leger konden cadetten wor den ingedeeld. Deze toestand schonk ook geen be vrediging. En zo toog een staatscommissie onder voor zitterschap van Generaal de Constant Rebecque aan de arbeid, welke tot de voor de hand liggende con clusie kwam, dat de officiersopleiding éénvormig diende te zijn en geconcentreerd in één richting. Zo ontstond dan de Koninklijke Militaire Academie, ge vestigd in het roemruchte kasteel van Breda, dat op 24 November 1828 tot zijn nieuwe bestemming werd ingewijd door Z.K.H. Prins Frederik der Nederlanden, de 2e zoon van Koning Willem I. Prins Frederik was steeds een der voorvechters voor een militaire acade mie geweest en geen wonder dus dat de Koning hem de opening van het instituut opdroeg. In de hierna volgende 125 jaren hebben generaties van officieren de K.M.A. verlaten. Natuurlijk zijn er hoogte- en dieptepunten geweest, maar in het alge meen kan gezegd worden, dat het instituut ten volle aan de verwachtingen heeft voldaan. AANVANKELIJK DUURDE de cursus 4 jaar. Zij, die toegelaten werden moch ten niet jonger zijn dan 14 en niet ouder dan 18 jaar. Op wel zeer jeugdige leeftijd kon men dus in die eerste jaren de officiersstudie beginnen. Het school geld bedroeg voor een cadet van het wa pen der infanterie 450,—, voor cadetten van de overige wapens 600,—, een fiks bedrag in die dagen. Merkwaardig is, dat tot 1895 een der leraren elke morgen na het morgenappèl een ochtendgebed uitsprak en elke avond na de maaltijd een avondgebed, volgens een vast formulier. Het leven van de cadet in die eerste jaren was wel zeer sober. Hij ontving 1,— per week zakgeld en over ander geld mocht hij niet beschik ken. Het roken en snuiven was hem verboden, evenals het gebruik van sterke drank. Boeken van buiten de Academie mochten alleen met toestemming van de Commandant gelezen worden. Met het uitgaan na de dienst was het ook zeer matig gesteld. De cadetten van het 4e studiejaar mochten elke Zondag naar hun familie in de stad, de overige cadetten één Zondag in de maand. Men kreeg dan een verlofpasje mee, dat door het hoofd van het te bezoeken gezin on dertekend en bij de Commandant na af loop van het bezoek weer ingeleverd moest worden. Natuurlijk werd daar ook wel de hand mee gelicht. Er werden pseudo-bezoeken gebracht aan bepaalde adressen en willekeurige handtekeningen op pasjes gezet. Maar daar zat enig risico in, want strenge onderofficieren moesten van tijd tot tijd op controle, belden aan de opgegeven adressen aan en wee de „jonker", die dan in geen velden of we gen te vinden was! ZWAAR ROOSTER. OP WERKDAGEN kwam niemand de poort uit! Ja toch, op Woensdag, Zater dag en Zondag werd een militaire wan deling gemaakt onder leiding van een officier. Maar dat was voor levenslustige jongelui toch niet je ware. Zo vinden wij vermeld, dat op een van deze eerste wan deltochten een verkeerde weg werd in geslagen. De begeleidende officier gelast te rechtsomkeert te maken, maar enkele cadetten, de vrijheid ruikende, sprongen in jeugdige overmoed over een sloot. Von nis: 4 dagen kamerarrest. Met de persoonlijke vrijheid van de cadetten was het in die eerste jaren maar slecht gesteld. Dat blijkt ten overvloede uit het lesrooster, dat als dagindeling vermeldde: 7 ('s winters 8) —12 les, 12— 1.30 exerceren, 1.30—3 eten, ontspanning, 3—7 les, 7—8.30 eigen oefening, bijzondere lessen, enz. ZIJN LAATSTE STRAF. WIE GEEN FAMILIE of kennissen in Breda had, kreeg geen kans om het kasteel anders dan voor dienst te verlaten. Zo moet er eens een cadet geweest zijn, die aan het einde van het 4e cursusjaar een verzoek aan de Commandant richtte om vóór hij de Academie voorgoed ging ver laten, één Zondagmiddag te mogen uit gaan teneinde iets van de stad waarin hij 4 jaar gewoond had, te kunnen zien. Voor dit, naar het oordeel van de Com mandant, ongepaste verzoek kreeg onze vriend zijn laatste straf als cadet! Deze strenge tucht bleef jaren gehandhaafd. Pas in 1869 werden als vaste uitgaans dagen aangewezen de Woensdagmiddag en de Zondag na kerktijd. De cadetten- sergeants mochten toen, als de dienst het toeliet, dagelijks na afloop der lessen de Academie verlaten tot een bepaald tijd stip. Enkele jaren tevoren was het aan de oudere-jaars cadetten toegestaan te roken. Tengevolge van de Belgische op stand werden de lessen aan de K.M.A. geschorst van 1830 tot 1836. De cadetten Werden ingedeeld bij het mobiele leger en weerden zich voortreffelijk. Vier hun ner werden benoemd tot Ridder M.W.O. 4e klasse, nl. de cadet-wachtmeester A. F. C. List, de cadet-sergeant M. W. G. de Man, de cadet-korporaal L. Z. Veeckens en de cadet-sergeant J. D. U. Dedel. DE MARINE OP DE HEIDE. Merkwaardig is zeker het feit, dat in 1850 uit bezuinigingsoverwegingen de opleiding voor officier bij de Marine en bij het Korps Mariniers van Medemblik naar Breda werd overgebracht. Adelborst en cadet gingen broederlijk vereend en in goede harmonie de poorten van de tot „Koninklijke Academie voor de Zee- en Landmacht" herdoopte K.M.A, binnen. Bij de Marine vond deze samenvoeging weinig waardering, een opleiding voor de zee midden in Brabanthoe kon daar iets goeds uit voortkomen? In elk geval, met ingang van. 1854 vond de opleiding tot zee-officier weer plaats op de oorlogsschepen, en in 1857 verlieten de laatste adelborsten het nu weer K.M.A. gedoopte kasteel. Intussen kan wèl worden vastgesteld, dat de in Breda afgeleverde marine-officieren in geen enkel opzicht achter hebben ge staan bij hun collega's, die in Medemblik waren opgeleid. VRIJER EN MODERNER. LANGZAMERHAND KREGEN de ca detten meer vrijheid. Dat bleek o.a. uit de instelling van een cadetten-societeit op de Grote Markt, in het jaar 1879, welke op de uitgaansdagen der cadetten was opengesteld. Maar de eerste jaars, de ba ren, zoals zij genoemd werden, mochten alleen in de sociëteit komen op de ver jaardag des konings. Deze cadettensoos kwam in de volgende jaren tot grote bloei, maar in de 20e eeuw, toen het regiem op de K.M.A. veel milder werd, taande de populariteit van dit instituut en in 1919 werd het wegens gebrek aan belangstel ling opgeheven. IN JULI van dit jaar hoopt men het 125-jarig bestaan van de Kon. Militaire Academie te Breda op be scheiden wijze te vieren. In een tweetal artikelen zal onze militaire medewerker de geschiedenis en de huidige betekenis van de K.M.A. schetsen. Hiernaast vindt men zijn eerste bijdrage, gewijd aan de historie van dit opleidingsinstituut van de be roepsofficieren der Kon. Landmacht. Voorts werd in 1880 een Senaat ge sticht, waarin het cadettencorps zijn ver tegenwoordiging vond. Ook kwam in 1884 een cantine tot stand, in hoofdzaak be' stemd voor de cadetten van het eerste studiejaar, die door de weeks helemaal niet, en Zondags alleen maar tot Zons ondergang uit mochten. In de hierna volgende jaren werd ge leidelijk het onderwijs aan de K.M.A. op moderner leest geschoeid. In 1890 kreeg de K.M.A. haar driejarige cursus, terwijl de leeftijdsgrenzen verlegd werden naar minimum 17 tot maximum 21 jaar. Het schoolgeld werd bepaald op 400,— per jaar. Over schoolgeld gesproken, in de jaren vlak na de eerste wereldoorlog daal de het in verband met de moeilijke tijds omstandigheden tot 100.— per jaar. In 1925 kwam het weer op 400,—. Het spreekt vanzelf, dat in de oorlogs- en bezettingsjaren de K.M.A. op non-ac tief was. Pas in 1948 begon zij weer te draaien. In een volgend artikel hopen wij iets over de huidige Academie te ver tellen. Commodore J. J. Moll, die 25 jaar piloot bij de K.L.M. is, arriveerde Vrijdag van zijn jubileum-tocht uit Djakarta. De stewardessen grepen dit jubileum aan om hem een ruiker aan te bieden. ]\/[EN KAN ZONDER OVERDRIJVING ZEGGEN dat het koninklijk bezoek aan Denemarken een groot succes is geweest. Toen de Denen enigermate waren gewend aan de gedachte, dat de Nederlandse Koningin en Prins in Kopenhagen te gast waren, hebben zij spontaan en zonder terughouding hun vreugde er over geuit. Naarmate het bezoek vorderde werd de belangstelling steeds groter en nam de vlaggenzee in de straten van de stad toe. Vele duizenden waren dan ook gistermorgen in de buurt van het paleis, om een groet te brengen aan het vertrekkende vorstenpaar, dat in drie dagen zulk een grote populariteit heeft verworven. Hiertoe heeft in zeer belangrijke mate de rede bijgedragen, die de Koningin Donderdagmiddag in de universiteit heeft gehouden. De pers heeft aan deze rede grote waarde gehecht. Enige malen hebben Deense kranten dan ook de Nederlandse legatie opgebeld met de vraag, of zij er voor kon zorgen, dat Nederland werd ingelicht over de diepe indruk die het bezoek heeft achtergelaten. delijke en warme verwelkoming door u en het Deense volk zal altijd onver getelijk voor ons blijven. Wij danken u uit het diepst van ons hart voor al uw gastvrijheid en voor alles, dat u deed om de vriendschap tussen onze volkeren te versterken. Wij waren ver heugd zoveel van uw mooie land te zien en van het prachtige werk, dat daar verricht wordt. P)E Koningin en de Prins landden gis- termiddag in de door deze bestuur de regeringsdakota op het vliegveld Soesterberg na een reis, die in alle op zichten voortreffelijk was verlopen. Het afscheid van de Deense koninklijke fa milie op Kastrup was buitengewoon hartelijk geweest. Er deed zich daarbij nog een aardig geval voor. De kleine Liesbeth Dyrh uit de oude Nederlandse nederzetting op Amager bood koningin Juliana schuchter een boeketje margrie ten aan. Wat zeg je nu? vroeg de bij haar neerknielende koningin Ingrid vriende lijk. Ik wens u een goede reis! fluister de het meiske. Koningin Ingrid vettaal- de het voor de Nederlandse vorstin. Mange tak! (Hartelijk dank), ant woordde koningin Juliana en dolgeluk kig rende Liesbeth naar haar vader terug. Toen was de tijd voor het vertrek gekomen. Nog eens werden hartelijke woorden van dank en afscheid gewis seld en toen bestegen de Koningin en de Prins de trap naar het vliegtuig. Nog even bleef de Koningin in de deurope ning staan. Toen begonnen de motoren te brullen en taxiede het vliegtuig, met de Prins aan het stuur, naar de start baan. vanwaar het even later opsteeg. Na hun terugkeer in het vaderland bebben de Koningin en de Prins het volgende telegram aan de Deense ko ninklijke familie gezonden: „De vrien- Het wetsontwerp op de Omzetbelas ting, dat op 19 Juni 1952 bij de Tweede Kamer is ingediend, is thans van een voorlopig verslag voorzien. Zoals be kend strekt dit wetsontwerp tot ver vanging van het besluit op de Omzetbe lasting van 1940. Vele leden waren van oordeel, dat de zo noodzakelijke rust in deze materie het minst zal worden ver stoord. indien de thans te treffen nieu we regeling zo gauw mogelijk aansluit bij het stelsel, dat in overleg met België en Luxemburg voor de Benelux-omzet- belasting is gekozen. Zij wilden daarom graag weten op welke punten de thans voorgestelde regeling afwijkt van de toekomstige opzet. Zij wezen ook op de wenselijkheid van een verdergaande coördinatie van de omzetbelasting in Europees verband. Andere leden meenden daarentegen, dat men met deze aanpassing voorzichtig moest zijn, althans zolang nog geen vol ledige economische unie kan worden verwezenlijkt. Sommige leden vroegen, met betrek king tot de concessies welke Neder land aan zijn Beneluxpsrtners doet, of deze beantwoord worden met concessies aan Nederland. Door een grote groep rapporteurs wordt geconstateerd, dat een deel van de middenstand weliswaar wordt ont heven van de verplichting omzetbelas ting aan de fiscus te voldoen, doch dat hiertegenover staat, dat deze midden standers de Omzetbelasting eerder zul len moeten betalen, als bestanddeel van de inkoopsprijs. Hierdoor wordt dus ook betaald over oninbare vorderingen en onverkoopbare goederen. Verschillende andere leden noemden de verschuiving van de belasting naar fabrikanten van andere dan consump- tie-eindgoederen, bezwaarlijk. Ook wordt gevraagd of het in de bedoeling ligt, zo spoedig mogelijk een compenseren de invoer.belasting te heffen. Voor vele leden stond het vast, dat de bestaande progressieve werking van de omzetbelasting moet worden gehand haafd .terwijl het duidelijk is, dat een zodanige werking slechts door een dif ferentiatie in de heffingspercentages kan worden verkregen. Andere leden betwijfelden zowel een progressieve werking van de voorge stelde tarieven als het bestaan van een rechtsgrond voor het invoeren van ta rieven met een dergelijk doel. Tijdens het Koninklijk bezoek aan Denemarken bracht Prins Bernhard een bezoek aan de vlieghaven van Kastrup, alwaar hij spoedig verdiept was in de technische details van een link-trainer. Nagenoeg algemeen had men over wegend bezwaren tegen de voorgestelde heffing van geïntergreerde bedrijven. Vele leden vroegen, of de minister zou willen mededelen, welke bedrijfs takken zijn inziens, zo dit onderdeel van dit wetsontwerp wordt aanvaard, in ieder geval niet in aanmerking zou den komen voor toepassing van een in- tegraitieheffing en welke ia ieder geval wel. Ten aanzien van de behandeling van uit het buitenland ingevoerde goederen vroegen vele leden zich af, of het zo belangrijke vereenvoudigingsrspeet wel vcldoende in het oog is gehouden. Vele leden hadden in beginsel geen bezwaar tegen het invoeren van bijzondere be drijfstakken, mits vaststaat, dat zulke regelingen geen ingrijpende verande ringen aanbrengen in hetgeen volgens de wet verschuldigd zou zijn. Nagenoeg algemeen kon men zich ver enigen met de vrijstelling voor de leve ring van kleinhandelaren aan particu lier en. Gistermorgen omstreeks elf uur Is een electrische trein op het stationsem placement te Olst op een machine ge reden, die gebruikt wordt voor het aan draaien van railsbouten. Door de ar beiders, die met de machine bezig wa ren, werd nog getracht het ongeluk te voorkomen, maar ze mochten hier niet in slagen. De trein greep de machine, die geheel venield werd, en kwam on geveer honderd meter verder tot stil stand. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. In verband met het vervoer van 50.000 militairen op Dinsdag 26 Mei, hebben de Nederlandse Spoorwegen besloten tot het laten lopen van extra treinen voor het vervoer van burgers op verschillende lijnen. Dit zal ook het geval zijn op Zaterdag 23 en Maan dag 25 Mei. Aan de zomerdienstregeling 1953 zijn voorts op bepaalde dagen enkele voor treinen toegevoegd. BUITENSPORIGHEID IN DE ZIN VAN ART. 288 B.W. De Hoge Raad heeft gisteren het be roep van een vrouw, wier man een cis tot scheiding van tafel en bed had inge steld, verworpen. De vrouw had haar man bij herhaling doen blijken, dat zij geen kinderen van hem wenste. Zowel de rechtbank te Groningen als het Ge rechtshof aldaar, oordeelden, dat de eis tot scheiding van tafel en bed moest worden toegewezen. De H-ge Raad ten slotte, maakte uit, dat de vouw zich heeft schuldig gemaakt aan c— buiten sporigheid in de zin van artikel 28f van het Burgerlijk Wetboek. Ned. Herv. kerk. Beroepen te Balk (toezegging): H. Be- lier. vicaris te Harich. Aangenomen de benoeming tot hulp prediker te Doetinchem: (Ned. Herv. Zendings Gem.): dr F. J. Fokkema. eme ritus predikant te Oegstgeest. Idem te Doetinchem: als precHkarite met bijzondere opdracht: mej. A. C. FVkkema, candidate te Oegstgeest. Geref. kerken. Beroepen te Beetsterzwaag: B. Berens candidaat te Noord-Sleen. Beroepen te Castricum: J. H. Van HTalsema te Thoïen. Examens. De classis 's-Gravenha ge-Oost hééft prep. geëxamineerd en beroepbaar ver klaard de heer C. W. de Vries te Voor hurg, candidaat aan de Vrjje Universi teit. Geref. kerken onderh. art. 31 K.O. Beroepen te Overschild: H. Scholte te vieuwleusen. Bedankt voor Rijswijk (Z.-H.): J. v. d Haar te Emmen. Aalsdijk, 21-5 van Antwerpen naar Lis sabon Alblasserdijk, 21-5 dwars van da Bermudas naar Antwerpen Alkaid, pass. 21-5 Kaap Verd. Eil. naar Recife Arnedijk, 23-5 te Antwerpen verwacht Alchiba. 21-5 van Buenos Aires te Mon te vidoe Algenib, 21-5 van Bahia naar Antwerpen Alnati, 24-5 van Buenof Aires te R'dam, 22-5 n.m. te Antwerpen verwacht Alpherat, 21-5 van Santoa naar Rio de Janeiro Alwaki, 20-5 van New York naar Buenos Aires Andijk, 21-5 te Havanna Annenkerk, 22-5 van Barcelona naar Antwerpen Amsteiland, pass. 21-5 Rio Grande do Sul naar Mon tevideo Bennekom, 22-5 te Cristobal verwacht Boissevain, 21-5 van Mau ritius naar Belawan Boskoop, 21-5 van R'dam te Antwerpen Billiton, 22-5 van Kaapsad te Port Elizabeth Borneo, 22-5 te Port Said Caltex Utrecht (t), 21-5 n.m. van Sidon naar R'dam Celebes, 21-5 dwars Kaap Guardafui naar Bela wan Cistula (t), 22-5 van Port Lincoln te Pladju Corilla (t), 21-5 van Balik Papan naar Taraka Caltex Nederland (t), 22-5 van Sidon te R'dam Cleodora, •22.-5 in Panamakanaal Delfland, 22-5 van Rio Grande te Itajai Delfshaven, 22-5 te Antwerpen Erinna (t), 24-5 n.m. van Fao te R'dam verwacht, pass. 21-5 Finisterre Esso Amsterdam, 26-5 ca. 6 uur van Batonrouge voor Hoek van Holland verwacht, daarna naar R'dam Garoet, pass. 21-5 Minikoy naar Belawan Gooiland, 21-5 n.m. van Bahia te Recife Graveland, 22-5 te Bahia verwacht Groote Beer, 21-5 van New York te R' dam Hathor, 22-5 van A'dam naar Hamburg Hoogkerk, 22-5 te Suez ver wacht Kedoe, 21-5 van Belawan naa* Penang Laertes, pass. van 21 op 22-f Malta naar Port Said Lemsterkerk, pass. 22-5 Gibraltar naar Hamburg -• Leopoldskerk, 22-5 te Port Said Lut- xerkerk, pass. 22-5 Ouessant Larenberg, pass. 21-5 Kaap Florida Maashaven, 21-5 van Montreal naar Antwerpen Mataram, 22-5 te Singapore Meerkerk, 22-5 van Suez naar Aden Noordam, 25-5 15 uur te Hoek van Holland ver wacht Omla (t), 20-5 n.m. van Tripoll naar Cyprus Ondina (t), 21-5 te Port Said Oranjefontein, 21-5 500 mijl oost van St. Helena naar Kaapstad Oranje stad, 21-5 730 mijl west-zuidwest van Madeira naar Laguaira Prins Frederik Hendrik, 21-5 van R'dam naar Chicago Phrontis, 22-5 te Aden Prins Willem V, pass. 21-5 Anticostl Eilanden Roe- biah, 21-5 van Madras Rijndam, 21-5 200 mijl zuid van Kaap Sable naar Azoren, daarna van Lissabon naar Londen Rijn land, 21-5 van Rio de Janeiro naar Ilheus Sibajak, 21-5 1040 mijl west ten zuiden van Galapagos Eil. naar Papeete Stad Alkmaar, 21-5 van Montreal naar Neder land Salawati, 22-5 te Lagos Sal- land, pass. 21-5 Finisterre Straat Ban- ka, 22-5 van Singapore te Tandjong Priok Schie, pass. 22-5 n.m. Gibraltar Sla mat, pass. 22-5 Finisterre naar South ampton Stad Dordrecht, verm. 22-5 van Huelva naar A'dam Titus, 22-5 van R'dam te A'dam Tiberius, 22-5 van Paramaribo te Willemstad Tabinta» 21-5 van Sungeigerong naar Surabaja Taria (t), 21-5 van Miri naar Sydney Tjitjalengka, 22-5 van Nagoya te Yoko hama Utrecht, 22-5 te Manilla Van Spilbergen 20-5 van Dakar naar Free town Veendam, 21-5 300 mijl zuidoost van Halifax naar Southampton Water land. pass. 21-5 ten westen van St. Pauls- rock naar Bahia Waterman, 21-5 van New York naar R'dam via Southampton Westerdam, 21-5 500 mijl zuidoost van Kaap Race Zeeland (KRL), 21-5 van Bahrein naar Ras Tanura. Op de Dhalesjwari, een rivier in Oost-Pskistan, is een bark met 146 op varenden in slecht weer vergaan. De bemanning en vier en dertig passagiers konden worden gered, tenminste der tig personen zijn verdronken. IliSRMffi Xt v BIANCA CAPPELLO, d. van één der machtigste edele Venetië leefde op 16-jarige le zoals de meeste jonge meisje haar stand, in afzondering in vaders paleis, waar zij wein vensvreugde kende door d< aangename bejegening van de van haar vaders tweede vi Zo zocht Bianca 's avonds i hitte van de dag wat verkc op het terras aan het water, mend over een verre toek waarin zij vurig hoopte nog werkelijk te kunnen léven. T over haar vaders paleis verh zich de bankgebouwen van de Salviati, waar een zekere I venturi werkzaam was. Op avond bemerkte Bianca dat v deze gebouwen een jongeman gadesloeg. Toen dit zich de i Als dag aanbreekt is in het Capello alles in rep en roer vluchtelingen zijn echter al een van de stad verwijderd en vooi priester verschenen om hun verl nis te laten zegenen. Eerst daarbij neemt Bianca, dat haar metgezel rijke bankierszoon is, maar Pietr< naventuri heet. Nadat onderweg zigeunerin aan Bianca heeft voor: dat zij eens prinses zal zijn mei grote kroon, komen zij in Florence doch ook daar blijken zij niet veil zijn, want Bianca's vader heeft si gewend tot de machtige he Cosimo de Medici, voor wie z spoedig moeten verschijnen. In ti stelling tot Pietro, die zich bij ondervraging weinig mannelijk draagt, weet Bianca hun omstand. I den kalm uiteen te zetten. Zij s I dert haar ongelukkig bestaan in ouderlijk huis en de verandering, Pietro daarin heeft gebracht. Ge fen door haar schoonheid en moed, de groothertog van Toscane hen g De troonopvolger Francesco is zo haar bekoord, dat hij niet rust, eej haar nader heef leren kennen, haar zuidelijk temperament en met dewetcn van Pietro, aanvaard Bi; de liefde van de jonge prins, die looft met haar te zullen trouwen, dra zij vrij zal zijn. Na het bei worden van de verloving van minnaar met de Oostenrijkse pri Johanna, vraagt Bianca zich af a haar invloed op Francesco zal kur behouden. Bij de intrede van de j< bruid in Florence, ziet Bianca wel, zij weinig concurrentie heeft te zen van dit nog heel jonge me Haar wettige man Bonaventuri h het inmiddels zo bont gemaakt, dat op een avond op straat word aange len en vermoord. Bianca's toenemende invloed Francesco bezorgt haar vijanden, der wie vooral Francesco's bi Ferdinand, die de troon van Tosc zal bezitter, als Francesco zo zoons sterft. Wanneer Johanna h man zeven dochters, maar nog g zoon heeft geschonken, besluit B ca Francesco zelf een troonopvoi te schenken, hoewel zij weet, dat geen kinderen meer kan krijgen. H a.s. moederschap toeschrijvend een wonderbaarlijke kuur, laat het pasgeboren zoontje van een oi huwde moeder voor het hare di paan. Francesco is in de wolken troonopvolger en overlaadt h fnet. attenties. Helaas zijn er nog Veel medeplichtigen bij dit bedrog moeder van het kind komt te wc waarom men haar kind heeft a) nomen en de kamenier, die het Bia heeft gebracht, weet er ook te r van. Kardinaal Ferdinand, die troon Volger zal zijn, als zijn broer g wettige zonen nalaat, dwingt de het bedrog Francesco ter ore. Met menicr tot een bekentenis en zo ko haar eigen koelbloedigheid bcsl Bianca er voor uit te komen. Z\j we op haar mans gevoel door hem ei te wijzen, dat zij op deze wijze de c opvolging zeker wilde stellen en geruchten de kop indrukken, dat Ten einde de Engelse kronings- plt'rht ik hi '"n direct voor de televisie op het vasteland van Europa uit le zemlen tverkt men op dit gebied in Frankrijk, België, Nederland en Duitsland nauw samen. Verschillende relaisstations zijn voor dit doel reeds gebouwd. Hiei ziet u zo'n ..doorgeef mast" bij de Duits- Nederlandse grens te Hinsbecli alwaar het beeld uit Nederland wordt ongevangen en doorgege ven aan de televisie in Duitsland. liet puleis Cappello in Venetië

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 10