Meerderheid
Schelphoek
voor behoud van
en Zandersbuurt
Japans vuurwerk tijdens
Braderieavond van 3Juli
Minderheid
bepleit demping
voor industrieën
Kaaskeuring
op 26 Juni
Driehonderd hulpbehoevenden
op de Harderwijker boot
Industrieterrein beantwoordt
nog niet aan alle wensen
B. EN W. VAN ALKMAAR VERDEELD
Woonschepen zijn
groot probleem
V erkeer spolitie komt
met radio-apparaat
AGENDA
Kleuter liep voor
rijdende trein langs
Moedige daad van een
Alkmaarder in Heiloo
Benoeming van leraren
Murmellins-gymnasium
Roode Kruis organiseerde tocht naai
havens van Amsterdam
Onvergetelijke dag
Waterverbinding niet
voor grote schepen
ROODE KRUIS-COLLECTEN
BRACHTEN 2871,13 OP
NIEJj
Belangrijke
voor de 1
Bouw van veerti
aan de Vot
Groep Zeeuwse
komt naar S
Stompetor
SchermermoL
eind volgend
MARKTBERIC
DONDERDAG 11 JUNI 1953
IN DE RAADSVERGADERING VAN 19 APRIL 1951 is in handen
van B. en W. orn advies gesteld een verzoekschrift van de machine
fabriek P. van Maarleveld en Zoon, de N.V. Kaashandelmaatschappij
Gouda, de N.V. Machinefabriek Alkmaar, de firma G. II. Schot en
Zoon en van de firma D. Bosman en Zoon tot demping van het water
van de Zandersbuurt en de Schelphoek. Thans komt het College met
een prae-advies, dat stellig de tongen in de raadsvergadering van heden
middag in beweging zal brengen. De meningen zijn namelijk verdeeld.
De meerderheid is tegen demping, zowel met het oog op het eigen
karakter van het betrokken stadsdeel als met het oog op de woon
schepen die daar liggen en waarvoor dan een andere ligplaats zal moe
ten worden gemaakt. De minderheid oordeelt, dat de belangen van de
daar eevestigde industrieën boven het behoud van deze buurt moeten
worden gesteld en wil tot demping van deze grachtjes overgaan.
T)E MEERDERHEID meent, dat door
demping niet alleen het eigen ka
rakter van dit stadsdeel verloren zal
gaan, maar dat ook het aanzien nog
armoediger zal worden dan het thans
reeds is, door de aesthetisch minder
juiste verhouding tussen de geringe
hoogte van de bebouwing en de grote
breedte, die tussen deze bebouwing
zal ontstaan. Wel kan enige verbete
ring worden verkregen door de aan
leg van een plantsoenstrook, doch niet
voldoende. Bovendien liggen in het
water van de Schelphoek en de Zan
dersbuurt thans negen woonschepen,
waarvoor bij demping een andere lig
plaats moet worden gevonden, even
als voor de woonschepen, die in het
te dempen gedeelte van het afgesne
den Kanaalvak liggen. De meerder
heid acht het niet mogelijk, al deze
schepen, ten getale van zestien, lig
plaats te geven in de singels en grach
ten van de stad. Het maken van een
woonschepenhaven is alleen reeds om
de daaraan verbonden kosten uitgeslo
ten; verschillende plannen zijn over
wogen, waarvoor de kosten uiteenlie
pen van 165.000 tot 365.000. Het ma
ken van ligplaats achter de vroegere
werf 't Hondsbosch stuit op dezelfde
bezwaren af, nabij de Schèrmerpoort
is geen ruimte meer. Ook mo?t wor
den ontraden, de woonschepen lig
plaats te verlenen langs de Voormeer
of op andere ligplaatsen lang®. het
Noordhóllands Kanaal.
Ter tegemoetkoming aan de verlan
gens van adressanten stelt de meer
derheid voor, het bestaande water van
Schelphoek en Zandersbuurt zodanig
te versmallen, dat een straat van
totaal negen meter breedte ontstaat,
waarvan anderhalve meter langs de
voorgevels van de huizen kan worden
bestemd voor de aanleg van trottoir.
Dan zal er ook nog, zij het met moei
te, plaats zijn voor negen woonsche
pen.
wachten tot de demping haar beslag
I heeft gekregen en dan nagaan, of de
afbraak nog wel nodig is. De verbre
ding van de steeg zal in elk geval ech
ter moeten wachten totdat de woning
nood enigermate gelenigd is.
De commissie van bijstand voor de
openbare werken en de plantsoenen
sluit zich aan bij de minderheid van
het college en wil dus ook tot demping
overgaan, doch geeft tevens in over
weging. in het voorstel aan de raad te
verzoeken om opdracht op korte ter
mijn een voorstel in te dipnen. tot het
maken van een woonschepenhaven.
De meerderheid verzoekt tenslotte om
een crediet van f 207.500 beschikbaar te
stellen voor de verbreding van de stra
ten langs Schelphoek en Zandersbuurt
met bijkomende werken.
Op Vrijdag 26 Juni zal de Stichting
Fonds tot Behoud van de Kaasmarkt te
Alkmaar haar jaarlijkse tentoonstelling
met keuring van fabrieks- en boeren
kaas houden. De kaas moet des mor
gens om negen uur gewassen en geolied
worden aangevoerd. De inzendingen van
fabrieken moeten tenminste tweehon
derd, van zelfkazende boeren tenminste
honderd stuks omvatten, hetzij edam
mer of commissiekaas. Deskundigen
keuren de kaas op afwerking en kwa
liteit.
De prijzen zijn: een verguld zilveren
medaille plus f 25, een zilveren medaille
plus f 20, een vergulde medaille plus
f 15 en een verzilverde medaille plus
f 10. Bovendien heeft de gemeente Alk
maar voor de stapel kaas, die het hoog
ste aantal punten behaalt, een zilveren
wisselbeker beschikbaar gesteld. Wie
deze driemaal achtereen wint, mag hem
in eigendom behouden.
Ook krijgt elke fabrikant of zelf-
kazer, die op de tentoonstellingsdag één
of meer stapels kaas aanvoert, een
fraaie, speciaal voor deze gelegenheid
vervaardigde en van een inscriptie voor
ziene asbak, dit ter animering van een
geregelde aanvoer.
Aangiften voor deelneming aan deze
tentoonstelling moeten vóór 20 Juni zijn
ingekomen bij de penningmeester der
Stichting, de heer C. W. Keysper, Gees
tersingel 34 (telefoon 2200 no. 2368) te
Alkmaar. De prijsuitreiking heeft om
12 uur van de keuringsdag plaats in
café Marktzicht van de heer Beemster.
F)E MINDERHEID
meent, gelijk gezegd.
daarentegen
dat demping
aanbeveling verdient. De woonsche
pen kunnen h.i. ligplaats krijgen in de
Oudegracht nabij de Keetkolkschool.
Tegenover de kosten van demping,
welke verleden jaar werden geraamd
op 150.000, stelt de minderheid, dat
daarmee de regelmatige vernieuwing
van de walmuren en het onderhoud
van de Zandersbrug en de Zoutkeet-
brug komen te vervallen. Vernieuwing
van de walmuren is reeds urgent; op
de begroting 1952 is hiervoor 80,000
uitgetrokken.
De minderheid is tenslotte van me
ning, dat door demping van de beide
grachtjes ruimte vrij komt, welke niet
alleen voor uitbreiding van de bestaan
de industrieën, maar ook voor de aan
leg van een autoparkeerplaats en voor
het aantrekken van nieuwe industrie
ën kan worden benut. De autoparkeer
plaats zou van nut kunnen zijn bii door
trekking van de Vondelstraat tot de
Bierkade.
De meerderheid wil, ook bii demping
of versmalling van de Schelphoek. over
gaan tot verbreding van de Zuider-
pleinsteeg, de minderheid wil eerst af-
De attractiecommissie van het Bra
derie-comité is op het ogenblik druk
bezig met het organiseren van een
z.g. Japans „dagvuurwerk", dat Don
derdagavond 3 Juli om 9 uur des
avonds zal worden gehouden. Bij de
ze gelegenheid worden geen vuurpij
len de lucht ingeschoten, maar „bom
men", die op een hoogte van ongeveer
honderd meter ontploffen, van waar
uit dan een „regen" van serpentines,
vlaggen en confetti naar beneden
komt. Naast een dertigtal van deze
.showbommen" zal een aantal recla-
meprojecticlen met cadeau-bonnen,
surprises, pakjes en poppen aan pa
rachutes het luchtruim worden inge
schoten en vervolgens zijn inhoud
over het publiek uitstrooien.
Ook zullen er bommen ontploffen,
waarin zich een paar honderd repen
chocolade en zelfs ijsjes en ontbijt
koeken bevinden. In iedere reclame-
bom bevinden zich bovendien twee
honderd reclamebonnen welke recht
geven op een surprise.
Het zal van de wind afhangen of
het „vuurwerk" op het Canadaplein
of op de Paardenmarkt ontstoken zal
worden.
Franse verkeersagent.
Op het „Franse" terras van het
„Gulden Vlies" zal het internationale
ensemble van Bela Hovath spelen en
omdat de modeshows zich dit jaar in
Franse stijl voltrekken, zal een Fran
se verkeersagent er met de bekende
DONDERDAG.
HEX THEATER, 2.30 en 8 uur: Eén
zomer slechts heeft zij gedanst (18 jr.).
VICTORIA THEATER, 8 u.: Waar
de wet faalt (18 jr.). HARMONIE
THEATER, 8 u.: Het barre Noorden
(14 jr.).'— CINEMA AMERICAIN, 8 u-:
The greatest show on Earth (14 jr.).
Gem. Museum, 10—12, 2—5, 7—9 uur:
Kunstenaars helpen.
Stadhuis. 2 uur: Raadsvergadering.
BERGEN. Rustende Jager, 7 en 9.30
uur: Faust en de duivel.
VRIJDAG.
CINEMA AMERICAIN, 8 uur: The
greatest show on Earth (14 jr.).
REX THEATER. 2.30 en 8 uur: Een
zomer slechts heeft zij gedanst 18 jr).
VICTORIA THEATER, 8 uur: De één
ogige Indiaan (14 jaar). HARMONIE
THEATER. 8 uur: Blauwbaard (18 jr.).
Industrie-terrein, 8 uur: Circus Alt-
hoff. -
Muziektuin, 12.30 uur: Ontvangst
kinderen uit Stavenisse.
Gem. Museum: 1012, 25, 7 9 u
kunstenaars helpen.
DIENST APOTHEKEN.
Apotheek „De Bever", Emmastraat
heeft deze week de avond
dienst.
HOOG WATER TE BERGEN AAN ZEE
36
nacht-
Donderdag
Vrijdag
Donderdag
Vrijdag
3.16 15.47
4.04 16.34
TE CAMPERDUIN,
hoog laag
3-21 15.52 21.21 9.52
4.09 16.39 22.09 10.39
witte knuppel het verkeer regelen.
Zo zal men zich straks in de Koor
straat met enige fantasie op één der
„Grands Boulevards" van Parijs kun
nen wanen.
Ook de Alkmaarse politie is voor
nemens met een attractie te komen
Een speciaal apparaat, waaraan men
zijn reactievermogen in het verkeer
zal kunnen testen, wordt door de po
litie opgesteld. Wij twijfelen er niet
aan Of velen zullen met de verkeers
politie, wat dit apparaat betreft, een
appeltje willen schillen.
Verlichting der stands.
Wat de standhouders betreft is het
de bedoeling dat een ieder, die voor
zijn eigen perceel staat, uit dat per
ceel licht betrekt (één en ander met
medewerking van een erkend instal
lateur en de Technische Dienst van
de Gemeente Lichtbedrijven.
De deelnemers, die niet voor hun
eigen perceel staan, kunnen met de
bewoner van het perceel waarvoor zij
staan een afspraak maken om hier
uit stroom te betrekken. Hiervoor
kan een meter geplaatst worden of
door het GEB een schatting gemaakt
worden van de hoeveelheid af te ne
men stroom. De berekening van het
stroomgebruik geschiedt tegen het
normale tarief. De GEB zien aanvra
gen, liefst op tekening, met spoed te
gemoet.
Opbreken van trottoirs.
Indien het noodzakelijk is dat de
deelnemers een gedeelte van het
trottoir moeten openbreken, dient
hiervoor een vergunning te worden
aangevraagd bij het Bureau Openba
re Werken aan de Keetgracht.
0P het moment, dat gistermiddag om
17.03 uur de trein van Amsterdam
naar Alkmaar de Schuine Hondsbossche
laan te Heiloo zou passeren, liep een
klein meiske van twee jaar met baar
poppenwagen onder de halve over
wegbomen door. Het kind zou stellig
verpletterd zijn. wanneer niet de heer
S. J. Houtenbos, wonende in de Breed-
straat te Alkmaar, op het laatste nip
pertje met zijn bromfiets vóór de trein
was langsgeschoten en kind en wagen
van de rails had gesleurd.
De peuter, een tweejarig dochtertje
van de familie Sch., was rustig met de
poppenwagen van haar vriendinnetje
gaan wandelen en kuierde, aan geen
gevaar denkend, de overweg op. De
voorbijgangers, die het passeren van
de trein stonden af te wachten, wer
den verlamd van schrik, vrouwen
barstten in snikken uit, omdat ze als
het ware het ongeluk al zagen gebeu
ren. De wagenvoerder bleek echter op
zijn qui vive te zijn en remde sterk.
Ook hij zou echter een ongeluk niet
hebben kunnen voorkomen, wanneer
niet de heer Houtenbos, die een vrije
dag had besteed aan een tocht op zijn
bromfiets, -niet op het uiterste nipper
tje zijn schrik had overwonnen en
met zijn vehikel vóór de trein was
langsgereden. Hij slaagde er dusdoen
de in het kind te redden. Meteen
kwam ook de trein tot stilstand, even
voorbij de plek waar het meisje had
gespeeld.
Door het geknars van de remmen
waren ook de omwonenden opge
schrikt. Zij kwamen aanlopen om te
zien wat er was gebeurd. Een hunner
heeft haastig het kind van de heer
Houtenbos overgenomen en naar het
ouderlijk huis gebracht.
Curatoren van het Murmellius-gym-
nasium stellen voor, met ingang van
1 September 1953 te benoemen tot vast
lerares in Frans mej. A. M. Nieuwen-
huijsen, thans reeds tijdelijk als zoda
nig werkzaam. Voorts stellen zij voor
aangezien zich voor het komende
schooljaar acht tot twaalf leerlingen
voor het onderwijs in het Hebreeuws
hebben aangemeld tot leraar in dit
vak aan het gymnasium te benoemen
dr A. Vis, predikant te Beverwijk, die
reeds van 1942 tot 1951 in vaste dienst
les in deze taal heeft gegeven.
RIJKSKWEEKSCHOOL TE ALKMAAR
Voor het examen nuttige handwerken
zijn geslaagd de dames: A. C. J. von
Meyenfeldt te Alkmaar; T. J. Sanders te
Middelie; M. Schermerhorn te Bergen; J.
Schimmel te Sijbekarspel; W. Smit te
Twisk; Z. Withaar te Alkmaar; JCo ,T-
Wolthuis te Oude-Niedorp.
WIJ MENSEN VAN DE TWINTIGSTE EEUW gaan graag mtt
vacanlie. Twee of drie weken per jaar zijn wij er op uit. Hetzij ja
eigen land, hetzij voor een koopje naar Oostenrijk, de Rivièra, Spanje
of zelfs Marokko. Voor vele Nederlanders is zo'n uitstapje eigenlijk
geën bijzondere luxe meer. Het reizen is populair geworden, men ge.
niet van zijn belevenissen envergeet ze zelfs betrekkelijk snel.
Er is echter één groep van mensen die nimmer het voorrecht van eej
dergelijke vacantie zal genieten, omdat hun lichamen door een lang.
durige ziekte gekweld worden, mensen die verlamd, gebrekkig oi
blind werden. Voor deze groep minder bedeelden heeft het Alkmaarse
Roode Kruis gisteren een boottocht naar de Amsterdamse havens ge
organiseerd. Het klinkt zo nuchtertjes als men dit in één of ander
krantenbericht van enige maanden geleden heeft gelezen. Verloren
tussen die stroom van nieuws zegt een berichtje over een „uitje" voor
gebrekkige mensen niet zo veel. Maar wat het voor deze „vergeten
categorie" betekent, eens één enkele dag „uit" te kunnen, al is het maar
van 11 uur 's ochtends tot zes uur 's avonds, dat hebben wij gisteren
ervaren toen wij de boottocht met het schip „Kasteel Staverden" mee.
maakten.
TWEE dingen hebben je bij zo'n be
levenis wat te zeggen. En dat is ten
eerste dat er bij het zien van zo veel
zieke mensen een grote dankbaarheid
in je opkomt dat je zelf recht van lijf
en leden bent. En het tweede opmer
kelijke is, dat zo veel van hen hun
leed met een opgewekt gemoed weten
te dragen en zo intens dankbaar zijn
dat ze hun kamer, waar ze in de enge
beslotenheid van vier muren soms ja
ren moeten doorbrengen, ineens met
een compleet, voorbijschuivend land
schap en zelfs met een haven vol sche
pen kunnen verwisselen.
Tijdens de tocht hebben we met heel
wat mensen een praatje gemaakt. Soms
moesten we ons voorover buigen om te
horen wat er gezegd werd, een ander
maal schoten woorden zelfs helemaal
tekort, maar steeds was het die grote
dankbaarheid waaraan men uitdruk
king moést geven.
Zelfs die ene vrouw, nog in de bloei
van haar leven, die al door de dokter
opgegeven was, genoot met volle teu
gen van het leven dat haar nog gelaten
werd. „Het zal wel de laatste keer zijn,
dat ik mee ben", zei ze, „maar wat is het
een verademing voor me, dat ik dit
nog kan meemaken".
De verzorging aan boord liet niets te
wensen over. Maar als meer dan
driehonderd mensen van koffie en
brood, kaas, melk, frujetta, pepermunt
en van ik weet niet wat nog meer
voorzien moeten worden, dan gebeurt
het wel eens dat er ergens een iets te
Glundere gezichten bij het ver
trek van de Kasteel Staverden:
oud en jong verheugt zich op het
vooruitzicht van een mooie dag.
HOEWEL HET INDUSTRIETERREIN NOORD nog niet is volge
bouwd zijn er in de loop van de tijd toch al verschillende bedrijven ge
komen, die zich daar hebben gevestigd. Zij hebben zich intussen kun
nen „acclamatiseren" en de nodige ervaringen kunnen opdoen. Daar
om leek het ons gewenst een kleine enquêtte te houden en daarbij is
ons gebleken, dat er bij de betrokkenen nog verschillende wensen on
vervuld zijn gebleven, speciaal met betrekking tot de aan- en afvoer-
gelegenheid, die nog niet ideaal schijnt te zijn. En toch zijn het deze
factoren, die mede de geschiktheid van het industrieterrein bepalen.
De chef-inkoper van de Zuivelbond „Alkmaar", de heer T. v.d. Sluis,
voelt het als een onaangename situatie, dat het terrein slechts met
kleine schuiten vanaf het Noordhollands Kanaal is te bereiken.
„Het is al meermalen voorgekomen",
aldus de heer v. d. Sluis, „dat de sche
pen te groot waren om onder het
bruggetje bij de V. B. door te kunnen,
zodat zij in de stad moesten worden ge
lost wat natuurlijk extra tijd- en geld
verlies betekende. Deze waterverbin
ding is des te meer nadelig voor ons,
daar wij veel vrachten op deze manier
uit Amsterdam en Rotterdam ontvan
gen. Hoewel men natuurlijk alles doet
om deze overlading te voorkomen, kan
het altijd gebeuren dat onvoorzien
toch weer een te grote schuit komt op
dagen, zodat het welbekende „refrein'
opnieuw „gezongen" moet worden.
De andere bedrijven op het industrie
terrein ondervinden tot op vandaag
nog geen ernstig nadeel van de gebrek
kige waterverbinding met het N.-H.
Kanaal, daar de aan- en afvoer van
grondstoffen en afgewerkte producten
via de weg of per r?il geschiedt, hen
uitzondering/ maakt de Connex bouw-
platenfabriek, waarvan de voorman en
plaatsvervangend bedrijfsleider, de
heer J. Hoogeboom, dezelfde bezwaren
voelt en die bovendien nog een tweede
minder gunstige factor aantipte. Het
betreft hier de geringe afstand, die er
tussen de hoofdingang van de bedrijven
en de Hoornse vaart is. Een stoep, een
weg van slechts enkele meters breedte
en een zachte berm scheiden de gebou
wen van het kanaal. De bouwplaten-
fabriek heeft voor haar verladingspro-
bleem een oplossing gevonden door het
lossen van cement en „houtwol" en
het laden der afgewerkte bouwplaten
aan de zijkanten van het fabrieksge
bouw te laten plaats vinden. Bij de
zuivelbond, die met hetzelfde euvel
heeft te kampen en in het gebouw geen
zij-, in- en uitgangen heeft, moet het
verladen voor de hoofdingang, aan de
straatkant, geschieden. Dat hierdoor
het verkeer gestremd wordt, behoeft
geen nadere uitleg.
„Mijn eerste indruk, toen ik zag dat
men met de bouw van onze opslag
plaats was begonnen" aldus de heer
v. d. Sluis, was: „Dat „ding" hadden ze
11 meter meer achteruit moeten zet
ten
M^ar niet alleen bij de bouw van de
opslagplaats van de zuivelbond werd
een principiële „fout" gemaakt, ook de
L. T. B. is in zekere zin het slachtoffer
geworden van het feit, dat men niet
precies heeft geweten hoe het industrie
terrein en zijn aan- en afvoerwegen
zich zouden ontwikkelen.
Tekenend in dit opzicht was het toen
de heer J. P. Leek, chef van de afde
ling aardappelen van de L. T. B., ons
verklaarde „Als we geweten hadden,
dat er ook langs het Kwakelpad een
railverbinding zou komen, hadden we
ons gebouw dichter bij het water neer
gezet". Hoewel deze railverbinding
hoofdzakelijk ten dienste van de Ver
enigde Brandstoffenhandel wordt aan
gelegd is het duidelijk dat de indus-
triën in de toekomst hiervan ten volle
zullen kunnen profteren.
Overigens vragen wij ons af hoe de
situatie in de toekomst aan het Kwa
kelpad wordt, als de spoorlijn daar
binnen enkele weken een feit is. Zeer
zeker zal de verdere uitbreiding van
het railvervoer tot langs het Kwakel
pad de aldaar liggende bedrijven ten
goede komen. Maar het wil ons voor
komen, dat de los- en laadmogelijkhe-
den aan de waterkant hierdoor extra
moeilijkheden zullen ondervinden met
name op die plaatsen waar de ruimte
tussen de gebouwen en de waterkant
gering is.
Een ander aspect van het industrie
terrein is het aesthetische. „Eén grote
grief heb ik" liet de heer Leek zich
ontvallen „en dat zijn die woonscheep-
jes in de Hoornse vaart. Ze maken
zo'n beroerde indruk als je hier
buitenlandse gasten op bezoek krijgt.
Net zoals dat het geval is met het
Huiswaarderplein dat achter ons ge
bouw ligt. Het is daar een complete
graswildernis. Hoewel wij al onze me
dewerking hebben aangeboden om de
zaak om te ploegen en in te zaaien,
heeft men van gemeentewege nog geen
maatregelen getroffen om de zaak
enigszins te fatsoeneren.
Het buitenlands bezoek dat we hier
krijgen is hoffelijk, vooral de Fransen
Het laat zich over minder prettige din
gen die het ziet altijd zeer vriendelijk
uit. Maar wij zouden ons heel wat pret
tiger voelen als wij de mensen in een
betere en „aanzienlijker" omgeving
ontvangen konden".
lange „eetpauze" valt, en dat wreekt
zich natuurlijk het eerst bij de jeugd,
die ook op deze tocht vertegenwoor
digd was.
„We hebben wel effe moeten wach-'
ten voordat we genoeg hadden" zei
Frits v. d. Hoven, die even later over
de railing van het bovendek hing,
„maar toen we het door de microfoon
hebben laten omroepen kwamen ze
gauw opzetten hoor! en was er ineens
van allesNou, reken maar!"
Minder prettige geluiden werden er
op de tocht eigenlijk niet gehoord. En
voor zover ze geuit werden, was het
ook wel een beetje begrijpelijk.
Het vertrek.
UET vertrek van de boot was op zich-
zelf al een gebeurtenis. Honderden
mensen op de Bierkade, waaronder ook
mevrouw Wytema, die het sein van
vertrek gaf door het hijsen van de
Roode Kruisvlag in de acthermast van
het schip, wuifden de vertrekkenden
na en vormden een hartelijk blijk van
medeleven der Alkmaarse bevolking.
De kinderen in de Van der Leeuw-
school aan het Zeglis verloren hun aan
dacht voor de les en deden hetzelf
Overal waar de boot voorbijkwam,
werd zij met dezelfde hartelijkheid be
groet.
Wanneer de matrozen Op de buiten,
landse schepen in de Amsterdamse ha.
ven al die mensen in ligstoelen en bei
den zagen liggen, dan was daar steeds
weer dat verwarmende blijk van me.
deleven, waardoor deze dag voor
een onvergetelijke werd.
Tijdens de vaart vonden nog enkels
leuke gebeurtenissen plaats. Daar wail
de heer G. Kossen, die voor de miert.'
foon (zodat iedereen het horen kool
namens de patiënten een zelfgemaah
molen aan het bestuur van het Alt.
maarse Roode Kruis overdroeg, wasi.f
voor door het bestuurslid de heer
Slinger een hartelijk dankwoord wei
gesproken. Verscheidene kinderen it;,
gen tot vermaak der opvareiè
schuchtere, uitdagende en romantlsél
liedjes.
De negentig jaar oude mevrr
Doorenwaard uit het Hof van Sa
gaf op verrassende wijze enkele v
jes ten beste en zag zelfs niet op
een dansje met een der reisleider
Uitstekende verzorr.
Acrk voor het verzorgend personei
deze boottocht weer een evenemf
geweest. De verzorging der passagio
heeft veel energie van het verplegit
personeel geëist. Maar wij hebben
die Roode Kruis verpleegsters en-W
plegers niet één onprettig woord how
uiten. Want met volle toewijding, m
mag gerust zeggen: met veel lie®,
hebben zij geholpen waar dat iiodi!^
was.
Ook het personeel in de dampend!
en snikhete keuken, dat onder leidmiy-
van mevrouw G. Driessen stond,
verde een topprestatie. Er werden twei
honderd kopjes soep, koffie en arioc
vloeibaar „materiaal" geschonken', vas-
af zes uur 's ochtends was men bah'
om 1800 broodjes te smeren met l
pond gratis roomboter, die precies tol
het laatste kadetje toereikend bleek
Er werden 400 gebakjes uitgedeeld, 4»
stukken sprits, 800 rollen frujetta, 1!
liter limonade en niet te vergeten
liter soep. die de vorige dag in het
Centraal Ziekenhuis was klaar gema»W
Toen na de terugkomst om half w
de laatste mensen van boord gedragc
waren, waren al die zusters en Rooöi
Kruissoldaten doodmoe.
Maar wie het meest genoten hebbffl
zij, of die driehonderd hulpbehoevend
passagiers, valt moeilijk te zeggen...;
Het Roode Kruis heeft met deze yr.
de boottocht een schitterende „tradihlj
gehandhaafd.
Alle lof.
Het Bestuur van het Nederlat:1'
Roode Kruis, afdeling Alkmaar
mede, dat de respectievelijke opbrt"
sten der van 1 tot en met 6 Juni P
houden huis aan huis- en straatco-
ten f 1.871,19 en f999.94 bedroegen
In totaal werd dus een bedrag
f 2.871.13 door de Alkmaarse bevel
aan het Roode Kruis afgestaan.
Tevens brengt het bestuur langy
weg haar hartelijke dank over "j.
eigenaars van de personenwagen11
meegeholpen hebben om de 315 h"?
invaliden en ouden van dagen, <MJ*
teren aan de boottocht naar Ams'tj";
hebben deelgenomen, aan- en
Zij, die het Nederlandse S"'1
Kruis blijvend willen, steunen toj?
zich als lid opgeven bii het secret»'
van de afdeling Alkmaar, KoWrv.
30 tegen een minimumcontributie
f 1 per jaar.
ï«S
De patiënten, die aan de b°
tocht deelnamen, werden bij01
komst en vertrek en ook tijd"'
de reis met alle zorgen omritf
die ze maar nodig kondc1
hebben.
De Raad der gemeent
heden Donderdagavond
bijeen. Het belangrijkste
wel het voorstel van B. ei
gaan tot de bouw van ve
aan de Voorweg en hieri
van t 149.545,te ver]
moet van de heer C. van
gen een stuk grond, grool
meter, voor twee gulder
meter worden gekocht.
De woningen zullen waa
eenkomen met het type,
ae hoek van de Laanweg
laantje is verrezen. Zij
op het terrein geplaatst,
wezige kreupelhout grotex
den gespaard, zodat een
antwoorde oplossing voor
kan worden verkregen. 1
lijke plan om hier negen
ningen te bouwen zal e
komstig het advies van de
bijstand van Juni, nie
woningen zelf zullen kos
of wel per stuk f 9352,
Dan komt opnieuw aan
«telling van de assistent-g
ter C. van der Hoek in
ingang van 1 Januari j.l.
eerder gesproken. Ook i
van een crediet van f 100
Hiervoor zal in het tijdva]
31 December 1953 een h
werk worden gesteld In
sende arbeid. Het rijk
In de uit te keren lonen
ten. Tenslotte Is er nog
begroting van f 2000,
van de raadszaal.
Van 1522 Juni zulle
kinderen uit de zwaar ge
gemeente Scherpenisse een
in de gemeente Schoorl d
komen 's Maandags aan -
niet bekend - en maken c
een duinwandeling onder
heer H. W. Stoelhorst. O
een bezoek aan de kermis,
men het hele gezelschap
bij Kamperduin vinden.
Donderdag een uitstapje r
op het programma; de
Artis en Schiphol bezoeke
zij te gast in Alkmaar; zi
Kaasmarkt en gebruiken
Muziektuin een koffiemai
door het gemeentebestuur
wordt aangeboden. Leerlii
openbare lagere school zi
middag in café Klop enig
voor de jonge gasten o
brengen de Zondag door ir
hun gastheren en vertrel
weer naar huis.
Voor de organisatie van
week is veel medewerkin;
o.m. van de NHADO en 1
van de Luchthaven Schip
Op Donderdag 18, Vrije
terdag 20 Juni zal voor c
in successie de jaarlijks
Schermermolentocht word
Auto's en motoren kur
deelnemen. Donderdagsa
men voor de eerste maal
te Stompetoren. Dg route
zet door de mooiste strek.
Holland en voeren alle la;
gen. Iedere deelnemer, di
reglementair volbrengt
draagmedaille. Verder 'zii
prijzen.
ALKMAAR, 10 Juni.
Schotse Muizen 1726;
stoksnijbonen 1,00—2,00;' pe
komkommers 2146; tor
bloemkool 1245; rode k
savoye kool 6,50—11; sj
postelein 41—48; sla 2,50—i
23; radijs 4,5013; raapst
barber 15.50—25.50; bospeei
peen 47; uien (bos) 5—13.:
6.50; soepgroenten 2,50—7-
22; perziken 5—32; aardbei
doos; asperges 42—1,40.
NOORDSCHARWOUDE,
8200 kg aardappelen: Eerst,
en kleine 20,70-23,10; 172.0C
7. Doorgedraaid: 170.000
BROEK OP LANGEND
136.000 kg aardappelen
fef 22.10—24.70; 150C
f 16.3018.40.
ZWAAG, 10 Juni 1953
!?P®len 21~29, late aard:
M.50, spinazie 2.90—3.2
17—30, uien 515,
17, gele bewaarkool 9.2(
kool 8.90—10.10, slab,
2.15, snijbonen 2.05,
1.50, tomaten 0.32—1.35,
40, rabarber 11—16, an
sla 2.505.20, bloemkool
kommers 33, perziken 7—
1.45, aardbeien 752.35
Jonathan 57—83, Winterja
GROOTEBROEK, 10 J
ori ng (VOOt 21.9027.1
„-,■; r°de eerstelingen
28.40. kriel 15.90—18;Doré
Aanvoer 175.000 kg.
OPPERDOES, 10 Juni 1
ronde 34—35, kleine ror
aanvoer 2000 kg.
MEDEMBLIK, 10 Juni
muizen 24.80—27.30. kleine
2o.70, aanv. 30.000 kg.
HEM, 10 Juni 1953 S
stelingen 23.70—27.90, k)
25.70, kriel 23.90—25.80. rr
2626.90. Aanvoer 21 000
1114, slabonen 1.90, pc
bloemkool 33—51. sla 5.F
peen 24. andijvie 14. e
2.70, Jonathan 72—84, St. I