Meerderheid Schelphoek voor behoud van en Zandersbuurt Japans vuurwerk tijdens Braderieavond van 3Juli Minderheid bepleit demping voor industrieën Kaaskeuring op 26 Juni Driehonderd hulpbehoevenden op de Harderwijker boot Industrieterrein beantwoordt nog niet aan alle wensen B. EN W. VAN ALKMAAR VERDEELD Woonschepen zijn groot probleem V erkeer spolitie komt met radio-apparaat AGENDA Kleuter liep voor rijdende trein langs Moedige daad van een Alkmaarder in Heiloo Benoeming van leraren Murmellins-gymnasium Roode Kruis organiseerde tocht naai havens van Amsterdam Onvergetelijke dag Waterverbinding niet voor grote schepen ROODE KRUIS-COLLECTEN BRACHTEN 2871,13 OP NIEJj Belangrijke voor de 1 Bouw van veerti aan de Vot Groep Zeeuwse komt naar S Stompetor SchermermoL eind volgend MARKTBERIC DONDERDAG 11 JUNI 1953 IN DE RAADSVERGADERING VAN 19 APRIL 1951 is in handen van B. en W. orn advies gesteld een verzoekschrift van de machine fabriek P. van Maarleveld en Zoon, de N.V. Kaashandelmaatschappij Gouda, de N.V. Machinefabriek Alkmaar, de firma G. II. Schot en Zoon en van de firma D. Bosman en Zoon tot demping van het water van de Zandersbuurt en de Schelphoek. Thans komt het College met een prae-advies, dat stellig de tongen in de raadsvergadering van heden middag in beweging zal brengen. De meningen zijn namelijk verdeeld. De meerderheid is tegen demping, zowel met het oog op het eigen karakter van het betrokken stadsdeel als met het oog op de woon schepen die daar liggen en waarvoor dan een andere ligplaats zal moe ten worden gemaakt. De minderheid oordeelt, dat de belangen van de daar eevestigde industrieën boven het behoud van deze buurt moeten worden gesteld en wil tot demping van deze grachtjes overgaan. T)E MEERDERHEID meent, dat door demping niet alleen het eigen ka rakter van dit stadsdeel verloren zal gaan, maar dat ook het aanzien nog armoediger zal worden dan het thans reeds is, door de aesthetisch minder juiste verhouding tussen de geringe hoogte van de bebouwing en de grote breedte, die tussen deze bebouwing zal ontstaan. Wel kan enige verbete ring worden verkregen door de aan leg van een plantsoenstrook, doch niet voldoende. Bovendien liggen in het water van de Schelphoek en de Zan dersbuurt thans negen woonschepen, waarvoor bij demping een andere lig plaats moet worden gevonden, even als voor de woonschepen, die in het te dempen gedeelte van het afgesne den Kanaalvak liggen. De meerder heid acht het niet mogelijk, al deze schepen, ten getale van zestien, lig plaats te geven in de singels en grach ten van de stad. Het maken van een woonschepenhaven is alleen reeds om de daaraan verbonden kosten uitgeslo ten; verschillende plannen zijn over wogen, waarvoor de kosten uiteenlie pen van 165.000 tot 365.000. Het ma ken van ligplaats achter de vroegere werf 't Hondsbosch stuit op dezelfde bezwaren af, nabij de Schèrmerpoort is geen ruimte meer. Ook mo?t wor den ontraden, de woonschepen lig plaats te verlenen langs de Voormeer of op andere ligplaatsen lang®. het Noordhóllands Kanaal. Ter tegemoetkoming aan de verlan gens van adressanten stelt de meer derheid voor, het bestaande water van Schelphoek en Zandersbuurt zodanig te versmallen, dat een straat van totaal negen meter breedte ontstaat, waarvan anderhalve meter langs de voorgevels van de huizen kan worden bestemd voor de aanleg van trottoir. Dan zal er ook nog, zij het met moei te, plaats zijn voor negen woonsche pen. wachten tot de demping haar beslag I heeft gekregen en dan nagaan, of de afbraak nog wel nodig is. De verbre ding van de steeg zal in elk geval ech ter moeten wachten totdat de woning nood enigermate gelenigd is. De commissie van bijstand voor de openbare werken en de plantsoenen sluit zich aan bij de minderheid van het college en wil dus ook tot demping overgaan, doch geeft tevens in over weging. in het voorstel aan de raad te verzoeken om opdracht op korte ter mijn een voorstel in te dipnen. tot het maken van een woonschepenhaven. De meerderheid verzoekt tenslotte om een crediet van f 207.500 beschikbaar te stellen voor de verbreding van de stra ten langs Schelphoek en Zandersbuurt met bijkomende werken. Op Vrijdag 26 Juni zal de Stichting Fonds tot Behoud van de Kaasmarkt te Alkmaar haar jaarlijkse tentoonstelling met keuring van fabrieks- en boeren kaas houden. De kaas moet des mor gens om negen uur gewassen en geolied worden aangevoerd. De inzendingen van fabrieken moeten tenminste tweehon derd, van zelfkazende boeren tenminste honderd stuks omvatten, hetzij edam mer of commissiekaas. Deskundigen keuren de kaas op afwerking en kwa liteit. De prijzen zijn: een verguld zilveren medaille plus f 25, een zilveren medaille plus f 20, een vergulde medaille plus f 15 en een verzilverde medaille plus f 10. Bovendien heeft de gemeente Alk maar voor de stapel kaas, die het hoog ste aantal punten behaalt, een zilveren wisselbeker beschikbaar gesteld. Wie deze driemaal achtereen wint, mag hem in eigendom behouden. Ook krijgt elke fabrikant of zelf- kazer, die op de tentoonstellingsdag één of meer stapels kaas aanvoert, een fraaie, speciaal voor deze gelegenheid vervaardigde en van een inscriptie voor ziene asbak, dit ter animering van een geregelde aanvoer. Aangiften voor deelneming aan deze tentoonstelling moeten vóór 20 Juni zijn ingekomen bij de penningmeester der Stichting, de heer C. W. Keysper, Gees tersingel 34 (telefoon 2200 no. 2368) te Alkmaar. De prijsuitreiking heeft om 12 uur van de keuringsdag plaats in café Marktzicht van de heer Beemster. F)E MINDERHEID meent, gelijk gezegd. daarentegen dat demping aanbeveling verdient. De woonsche pen kunnen h.i. ligplaats krijgen in de Oudegracht nabij de Keetkolkschool. Tegenover de kosten van demping, welke verleden jaar werden geraamd op 150.000, stelt de minderheid, dat daarmee de regelmatige vernieuwing van de walmuren en het onderhoud van de Zandersbrug en de Zoutkeet- brug komen te vervallen. Vernieuwing van de walmuren is reeds urgent; op de begroting 1952 is hiervoor 80,000 uitgetrokken. De minderheid is tenslotte van me ning, dat door demping van de beide grachtjes ruimte vrij komt, welke niet alleen voor uitbreiding van de bestaan de industrieën, maar ook voor de aan leg van een autoparkeerplaats en voor het aantrekken van nieuwe industrie ën kan worden benut. De autoparkeer plaats zou van nut kunnen zijn bii door trekking van de Vondelstraat tot de Bierkade. De meerderheid wil, ook bii demping of versmalling van de Schelphoek. over gaan tot verbreding van de Zuider- pleinsteeg, de minderheid wil eerst af- De attractiecommissie van het Bra derie-comité is op het ogenblik druk bezig met het organiseren van een z.g. Japans „dagvuurwerk", dat Don derdagavond 3 Juli om 9 uur des avonds zal worden gehouden. Bij de ze gelegenheid worden geen vuurpij len de lucht ingeschoten, maar „bom men", die op een hoogte van ongeveer honderd meter ontploffen, van waar uit dan een „regen" van serpentines, vlaggen en confetti naar beneden komt. Naast een dertigtal van deze .showbommen" zal een aantal recla- meprojecticlen met cadeau-bonnen, surprises, pakjes en poppen aan pa rachutes het luchtruim worden inge schoten en vervolgens zijn inhoud over het publiek uitstrooien. Ook zullen er bommen ontploffen, waarin zich een paar honderd repen chocolade en zelfs ijsjes en ontbijt koeken bevinden. In iedere reclame- bom bevinden zich bovendien twee honderd reclamebonnen welke recht geven op een surprise. Het zal van de wind afhangen of het „vuurwerk" op het Canadaplein of op de Paardenmarkt ontstoken zal worden. Franse verkeersagent. Op het „Franse" terras van het „Gulden Vlies" zal het internationale ensemble van Bela Hovath spelen en omdat de modeshows zich dit jaar in Franse stijl voltrekken, zal een Fran se verkeersagent er met de bekende DONDERDAG. HEX THEATER, 2.30 en 8 uur: Eén zomer slechts heeft zij gedanst (18 jr.). VICTORIA THEATER, 8 u.: Waar de wet faalt (18 jr.). HARMONIE THEATER, 8 u.: Het barre Noorden (14 jr.).'— CINEMA AMERICAIN, 8 u-: The greatest show on Earth (14 jr.). Gem. Museum, 10—12, 2—5, 7—9 uur: Kunstenaars helpen. Stadhuis. 2 uur: Raadsvergadering. BERGEN. Rustende Jager, 7 en 9.30 uur: Faust en de duivel. VRIJDAG. CINEMA AMERICAIN, 8 uur: The greatest show on Earth (14 jr.). REX THEATER. 2.30 en 8 uur: Een zomer slechts heeft zij gedanst 18 jr). VICTORIA THEATER, 8 uur: De één ogige Indiaan (14 jaar). HARMONIE THEATER. 8 uur: Blauwbaard (18 jr.). Industrie-terrein, 8 uur: Circus Alt- hoff. - Muziektuin, 12.30 uur: Ontvangst kinderen uit Stavenisse. Gem. Museum: 1012, 25, 7 9 u kunstenaars helpen. DIENST APOTHEKEN. Apotheek „De Bever", Emmastraat heeft deze week de avond dienst. HOOG WATER TE BERGEN AAN ZEE 36 nacht- Donderdag Vrijdag Donderdag Vrijdag 3.16 15.47 4.04 16.34 TE CAMPERDUIN, hoog laag 3-21 15.52 21.21 9.52 4.09 16.39 22.09 10.39 witte knuppel het verkeer regelen. Zo zal men zich straks in de Koor straat met enige fantasie op één der „Grands Boulevards" van Parijs kun nen wanen. Ook de Alkmaarse politie is voor nemens met een attractie te komen Een speciaal apparaat, waaraan men zijn reactievermogen in het verkeer zal kunnen testen, wordt door de po litie opgesteld. Wij twijfelen er niet aan Of velen zullen met de verkeers politie, wat dit apparaat betreft, een appeltje willen schillen. Verlichting der stands. Wat de standhouders betreft is het de bedoeling dat een ieder, die voor zijn eigen perceel staat, uit dat per ceel licht betrekt (één en ander met medewerking van een erkend instal lateur en de Technische Dienst van de Gemeente Lichtbedrijven. De deelnemers, die niet voor hun eigen perceel staan, kunnen met de bewoner van het perceel waarvoor zij staan een afspraak maken om hier uit stroom te betrekken. Hiervoor kan een meter geplaatst worden of door het GEB een schatting gemaakt worden van de hoeveelheid af te ne men stroom. De berekening van het stroomgebruik geschiedt tegen het normale tarief. De GEB zien aanvra gen, liefst op tekening, met spoed te gemoet. Opbreken van trottoirs. Indien het noodzakelijk is dat de deelnemers een gedeelte van het trottoir moeten openbreken, dient hiervoor een vergunning te worden aangevraagd bij het Bureau Openba re Werken aan de Keetgracht. 0P het moment, dat gistermiddag om 17.03 uur de trein van Amsterdam naar Alkmaar de Schuine Hondsbossche laan te Heiloo zou passeren, liep een klein meiske van twee jaar met baar poppenwagen onder de halve over wegbomen door. Het kind zou stellig verpletterd zijn. wanneer niet de heer S. J. Houtenbos, wonende in de Breed- straat te Alkmaar, op het laatste nip pertje met zijn bromfiets vóór de trein was langsgeschoten en kind en wagen van de rails had gesleurd. De peuter, een tweejarig dochtertje van de familie Sch., was rustig met de poppenwagen van haar vriendinnetje gaan wandelen en kuierde, aan geen gevaar denkend, de overweg op. De voorbijgangers, die het passeren van de trein stonden af te wachten, wer den verlamd van schrik, vrouwen barstten in snikken uit, omdat ze als het ware het ongeluk al zagen gebeu ren. De wagenvoerder bleek echter op zijn qui vive te zijn en remde sterk. Ook hij zou echter een ongeluk niet hebben kunnen voorkomen, wanneer niet de heer Houtenbos, die een vrije dag had besteed aan een tocht op zijn bromfiets, -niet op het uiterste nipper tje zijn schrik had overwonnen en met zijn vehikel vóór de trein was langsgereden. Hij slaagde er dusdoen de in het kind te redden. Meteen kwam ook de trein tot stilstand, even voorbij de plek waar het meisje had gespeeld. Door het geknars van de remmen waren ook de omwonenden opge schrikt. Zij kwamen aanlopen om te zien wat er was gebeurd. Een hunner heeft haastig het kind van de heer Houtenbos overgenomen en naar het ouderlijk huis gebracht. Curatoren van het Murmellius-gym- nasium stellen voor, met ingang van 1 September 1953 te benoemen tot vast lerares in Frans mej. A. M. Nieuwen- huijsen, thans reeds tijdelijk als zoda nig werkzaam. Voorts stellen zij voor aangezien zich voor het komende schooljaar acht tot twaalf leerlingen voor het onderwijs in het Hebreeuws hebben aangemeld tot leraar in dit vak aan het gymnasium te benoemen dr A. Vis, predikant te Beverwijk, die reeds van 1942 tot 1951 in vaste dienst les in deze taal heeft gegeven. RIJKSKWEEKSCHOOL TE ALKMAAR Voor het examen nuttige handwerken zijn geslaagd de dames: A. C. J. von Meyenfeldt te Alkmaar; T. J. Sanders te Middelie; M. Schermerhorn te Bergen; J. Schimmel te Sijbekarspel; W. Smit te Twisk; Z. Withaar te Alkmaar; JCo ,T- Wolthuis te Oude-Niedorp. WIJ MENSEN VAN DE TWINTIGSTE EEUW gaan graag mtt vacanlie. Twee of drie weken per jaar zijn wij er op uit. Hetzij ja eigen land, hetzij voor een koopje naar Oostenrijk, de Rivièra, Spanje of zelfs Marokko. Voor vele Nederlanders is zo'n uitstapje eigenlijk geën bijzondere luxe meer. Het reizen is populair geworden, men ge. niet van zijn belevenissen envergeet ze zelfs betrekkelijk snel. Er is echter één groep van mensen die nimmer het voorrecht van eej dergelijke vacantie zal genieten, omdat hun lichamen door een lang. durige ziekte gekweld worden, mensen die verlamd, gebrekkig oi blind werden. Voor deze groep minder bedeelden heeft het Alkmaarse Roode Kruis gisteren een boottocht naar de Amsterdamse havens ge organiseerd. Het klinkt zo nuchtertjes als men dit in één of ander krantenbericht van enige maanden geleden heeft gelezen. Verloren tussen die stroom van nieuws zegt een berichtje over een „uitje" voor gebrekkige mensen niet zo veel. Maar wat het voor deze „vergeten categorie" betekent, eens één enkele dag „uit" te kunnen, al is het maar van 11 uur 's ochtends tot zes uur 's avonds, dat hebben wij gisteren ervaren toen wij de boottocht met het schip „Kasteel Staverden" mee. maakten. TWEE dingen hebben je bij zo'n be levenis wat te zeggen. En dat is ten eerste dat er bij het zien van zo veel zieke mensen een grote dankbaarheid in je opkomt dat je zelf recht van lijf en leden bent. En het tweede opmer kelijke is, dat zo veel van hen hun leed met een opgewekt gemoed weten te dragen en zo intens dankbaar zijn dat ze hun kamer, waar ze in de enge beslotenheid van vier muren soms ja ren moeten doorbrengen, ineens met een compleet, voorbijschuivend land schap en zelfs met een haven vol sche pen kunnen verwisselen. Tijdens de tocht hebben we met heel wat mensen een praatje gemaakt. Soms moesten we ons voorover buigen om te horen wat er gezegd werd, een ander maal schoten woorden zelfs helemaal tekort, maar steeds was het die grote dankbaarheid waaraan men uitdruk king moést geven. Zelfs die ene vrouw, nog in de bloei van haar leven, die al door de dokter opgegeven was, genoot met volle teu gen van het leven dat haar nog gelaten werd. „Het zal wel de laatste keer zijn, dat ik mee ben", zei ze, „maar wat is het een verademing voor me, dat ik dit nog kan meemaken". De verzorging aan boord liet niets te wensen over. Maar als meer dan driehonderd mensen van koffie en brood, kaas, melk, frujetta, pepermunt en van ik weet niet wat nog meer voorzien moeten worden, dan gebeurt het wel eens dat er ergens een iets te Glundere gezichten bij het ver trek van de Kasteel Staverden: oud en jong verheugt zich op het vooruitzicht van een mooie dag. HOEWEL HET INDUSTRIETERREIN NOORD nog niet is volge bouwd zijn er in de loop van de tijd toch al verschillende bedrijven ge komen, die zich daar hebben gevestigd. Zij hebben zich intussen kun nen „acclamatiseren" en de nodige ervaringen kunnen opdoen. Daar om leek het ons gewenst een kleine enquêtte te houden en daarbij is ons gebleken, dat er bij de betrokkenen nog verschillende wensen on vervuld zijn gebleven, speciaal met betrekking tot de aan- en afvoer- gelegenheid, die nog niet ideaal schijnt te zijn. En toch zijn het deze factoren, die mede de geschiktheid van het industrieterrein bepalen. De chef-inkoper van de Zuivelbond „Alkmaar", de heer T. v.d. Sluis, voelt het als een onaangename situatie, dat het terrein slechts met kleine schuiten vanaf het Noordhollands Kanaal is te bereiken. „Het is al meermalen voorgekomen", aldus de heer v. d. Sluis, „dat de sche pen te groot waren om onder het bruggetje bij de V. B. door te kunnen, zodat zij in de stad moesten worden ge lost wat natuurlijk extra tijd- en geld verlies betekende. Deze waterverbin ding is des te meer nadelig voor ons, daar wij veel vrachten op deze manier uit Amsterdam en Rotterdam ontvan gen. Hoewel men natuurlijk alles doet om deze overlading te voorkomen, kan het altijd gebeuren dat onvoorzien toch weer een te grote schuit komt op dagen, zodat het welbekende „refrein' opnieuw „gezongen" moet worden. De andere bedrijven op het industrie terrein ondervinden tot op vandaag nog geen ernstig nadeel van de gebrek kige waterverbinding met het N.-H. Kanaal, daar de aan- en afvoer van grondstoffen en afgewerkte producten via de weg of per r?il geschiedt, hen uitzondering/ maakt de Connex bouw- platenfabriek, waarvan de voorman en plaatsvervangend bedrijfsleider, de heer J. Hoogeboom, dezelfde bezwaren voelt en die bovendien nog een tweede minder gunstige factor aantipte. Het betreft hier de geringe afstand, die er tussen de hoofdingang van de bedrijven en de Hoornse vaart is. Een stoep, een weg van slechts enkele meters breedte en een zachte berm scheiden de gebou wen van het kanaal. De bouwplaten- fabriek heeft voor haar verladingspro- bleem een oplossing gevonden door het lossen van cement en „houtwol" en het laden der afgewerkte bouwplaten aan de zijkanten van het fabrieksge bouw te laten plaats vinden. Bij de zuivelbond, die met hetzelfde euvel heeft te kampen en in het gebouw geen zij-, in- en uitgangen heeft, moet het verladen voor de hoofdingang, aan de straatkant, geschieden. Dat hierdoor het verkeer gestremd wordt, behoeft geen nadere uitleg. „Mijn eerste indruk, toen ik zag dat men met de bouw van onze opslag plaats was begonnen" aldus de heer v. d. Sluis, was: „Dat „ding" hadden ze 11 meter meer achteruit moeten zet ten M^ar niet alleen bij de bouw van de opslagplaats van de zuivelbond werd een principiële „fout" gemaakt, ook de L. T. B. is in zekere zin het slachtoffer geworden van het feit, dat men niet precies heeft geweten hoe het industrie terrein en zijn aan- en afvoerwegen zich zouden ontwikkelen. Tekenend in dit opzicht was het toen de heer J. P. Leek, chef van de afde ling aardappelen van de L. T. B., ons verklaarde „Als we geweten hadden, dat er ook langs het Kwakelpad een railverbinding zou komen, hadden we ons gebouw dichter bij het water neer gezet". Hoewel deze railverbinding hoofdzakelijk ten dienste van de Ver enigde Brandstoffenhandel wordt aan gelegd is het duidelijk dat de indus- triën in de toekomst hiervan ten volle zullen kunnen profteren. Overigens vragen wij ons af hoe de situatie in de toekomst aan het Kwa kelpad wordt, als de spoorlijn daar binnen enkele weken een feit is. Zeer zeker zal de verdere uitbreiding van het railvervoer tot langs het Kwakel pad de aldaar liggende bedrijven ten goede komen. Maar het wil ons voor komen, dat de los- en laadmogelijkhe- den aan de waterkant hierdoor extra moeilijkheden zullen ondervinden met name op die plaatsen waar de ruimte tussen de gebouwen en de waterkant gering is. Een ander aspect van het industrie terrein is het aesthetische. „Eén grote grief heb ik" liet de heer Leek zich ontvallen „en dat zijn die woonscheep- jes in de Hoornse vaart. Ze maken zo'n beroerde indruk als je hier buitenlandse gasten op bezoek krijgt. Net zoals dat het geval is met het Huiswaarderplein dat achter ons ge bouw ligt. Het is daar een complete graswildernis. Hoewel wij al onze me dewerking hebben aangeboden om de zaak om te ploegen en in te zaaien, heeft men van gemeentewege nog geen maatregelen getroffen om de zaak enigszins te fatsoeneren. Het buitenlands bezoek dat we hier krijgen is hoffelijk, vooral de Fransen Het laat zich over minder prettige din gen die het ziet altijd zeer vriendelijk uit. Maar wij zouden ons heel wat pret tiger voelen als wij de mensen in een betere en „aanzienlijker" omgeving ontvangen konden". lange „eetpauze" valt, en dat wreekt zich natuurlijk het eerst bij de jeugd, die ook op deze tocht vertegenwoor digd was. „We hebben wel effe moeten wach-' ten voordat we genoeg hadden" zei Frits v. d. Hoven, die even later over de railing van het bovendek hing, „maar toen we het door de microfoon hebben laten omroepen kwamen ze gauw opzetten hoor! en was er ineens van allesNou, reken maar!" Minder prettige geluiden werden er op de tocht eigenlijk niet gehoord. En voor zover ze geuit werden, was het ook wel een beetje begrijpelijk. Het vertrek. UET vertrek van de boot was op zich- zelf al een gebeurtenis. Honderden mensen op de Bierkade, waaronder ook mevrouw Wytema, die het sein van vertrek gaf door het hijsen van de Roode Kruisvlag in de acthermast van het schip, wuifden de vertrekkenden na en vormden een hartelijk blijk van medeleven der Alkmaarse bevolking. De kinderen in de Van der Leeuw- school aan het Zeglis verloren hun aan dacht voor de les en deden hetzelf Overal waar de boot voorbijkwam, werd zij met dezelfde hartelijkheid be groet. Wanneer de matrozen Op de buiten, landse schepen in de Amsterdamse ha. ven al die mensen in ligstoelen en bei den zagen liggen, dan was daar steeds weer dat verwarmende blijk van me. deleven, waardoor deze dag voor een onvergetelijke werd. Tijdens de vaart vonden nog enkels leuke gebeurtenissen plaats. Daar wail de heer G. Kossen, die voor de miert.' foon (zodat iedereen het horen kool namens de patiënten een zelfgemaah molen aan het bestuur van het Alt. maarse Roode Kruis overdroeg, wasi.f voor door het bestuurslid de heer Slinger een hartelijk dankwoord wei gesproken. Verscheidene kinderen it;, gen tot vermaak der opvareiè schuchtere, uitdagende en romantlsél liedjes. De negentig jaar oude mevrr Doorenwaard uit het Hof van Sa gaf op verrassende wijze enkele v jes ten beste en zag zelfs niet op een dansje met een der reisleider Uitstekende verzorr. Acrk voor het verzorgend personei deze boottocht weer een evenemf geweest. De verzorging der passagio heeft veel energie van het verplegit personeel geëist. Maar wij hebben die Roode Kruis verpleegsters en-W plegers niet één onprettig woord how uiten. Want met volle toewijding, m mag gerust zeggen: met veel lie®, hebben zij geholpen waar dat iiodi!^ was. Ook het personeel in de dampend! en snikhete keuken, dat onder leidmiy- van mevrouw G. Driessen stond, verde een topprestatie. Er werden twei honderd kopjes soep, koffie en arioc vloeibaar „materiaal" geschonken', vas- af zes uur 's ochtends was men bah' om 1800 broodjes te smeren met l pond gratis roomboter, die precies tol het laatste kadetje toereikend bleek Er werden 400 gebakjes uitgedeeld, 4» stukken sprits, 800 rollen frujetta, 1! liter limonade en niet te vergeten liter soep. die de vorige dag in het Centraal Ziekenhuis was klaar gema»W Toen na de terugkomst om half w de laatste mensen van boord gedragc waren, waren al die zusters en Rooöi Kruissoldaten doodmoe. Maar wie het meest genoten hebbffl zij, of die driehonderd hulpbehoevend passagiers, valt moeilijk te zeggen...; Het Roode Kruis heeft met deze yr. de boottocht een schitterende „tradihlj gehandhaafd. Alle lof. Het Bestuur van het Nederlat:1' Roode Kruis, afdeling Alkmaar mede, dat de respectievelijke opbrt" sten der van 1 tot en met 6 Juni P houden huis aan huis- en straatco- ten f 1.871,19 en f999.94 bedroegen In totaal werd dus een bedrag f 2.871.13 door de Alkmaarse bevel aan het Roode Kruis afgestaan. Tevens brengt het bestuur langy weg haar hartelijke dank over "j. eigenaars van de personenwagen11 meegeholpen hebben om de 315 h"? invaliden en ouden van dagen, <MJ* teren aan de boottocht naar Ams'tj"; hebben deelgenomen, aan- en Zij, die het Nederlandse S"'1 Kruis blijvend willen, steunen toj? zich als lid opgeven bii het secret»' van de afdeling Alkmaar, KoWrv. 30 tegen een minimumcontributie f 1 per jaar. ï«S De patiënten, die aan de b° tocht deelnamen, werden bij01 komst en vertrek en ook tijd"' de reis met alle zorgen omritf die ze maar nodig kondc1 hebben. De Raad der gemeent heden Donderdagavond bijeen. Het belangrijkste wel het voorstel van B. ei gaan tot de bouw van ve aan de Voorweg en hieri van t 149.545,te ver] moet van de heer C. van gen een stuk grond, grool meter, voor twee gulder meter worden gekocht. De woningen zullen waa eenkomen met het type, ae hoek van de Laanweg laantje is verrezen. Zij op het terrein geplaatst, wezige kreupelhout grotex den gespaard, zodat een antwoorde oplossing voor kan worden verkregen. 1 lijke plan om hier negen ningen te bouwen zal e komstig het advies van de bijstand van Juni, nie woningen zelf zullen kos of wel per stuk f 9352, Dan komt opnieuw aan «telling van de assistent-g ter C. van der Hoek in ingang van 1 Januari j.l. eerder gesproken. Ook i van een crediet van f 100 Hiervoor zal in het tijdva] 31 December 1953 een h werk worden gesteld In sende arbeid. Het rijk In de uit te keren lonen ten. Tenslotte Is er nog begroting van f 2000, van de raadszaal. Van 1522 Juni zulle kinderen uit de zwaar ge gemeente Scherpenisse een in de gemeente Schoorl d komen 's Maandags aan - niet bekend - en maken c een duinwandeling onder heer H. W. Stoelhorst. O een bezoek aan de kermis, men het hele gezelschap bij Kamperduin vinden. Donderdag een uitstapje r op het programma; de Artis en Schiphol bezoeke zij te gast in Alkmaar; zi Kaasmarkt en gebruiken Muziektuin een koffiemai door het gemeentebestuur wordt aangeboden. Leerlii openbare lagere school zi middag in café Klop enig voor de jonge gasten o brengen de Zondag door ir hun gastheren en vertrel weer naar huis. Voor de organisatie van week is veel medewerkin; o.m. van de NHADO en 1 van de Luchthaven Schip Op Donderdag 18, Vrije terdag 20 Juni zal voor c in successie de jaarlijks Schermermolentocht word Auto's en motoren kur deelnemen. Donderdagsa men voor de eerste maal te Stompetoren. Dg route zet door de mooiste strek. Holland en voeren alle la; gen. Iedere deelnemer, di reglementair volbrengt draagmedaille. Verder 'zii prijzen. ALKMAAR, 10 Juni. Schotse Muizen 1726; stoksnijbonen 1,00—2,00;' pe komkommers 2146; tor bloemkool 1245; rode k savoye kool 6,50—11; sj postelein 41—48; sla 2,50—i 23; radijs 4,5013; raapst barber 15.50—25.50; bospeei peen 47; uien (bos) 5—13.: 6.50; soepgroenten 2,50—7- 22; perziken 5—32; aardbei doos; asperges 42—1,40. NOORDSCHARWOUDE, 8200 kg aardappelen: Eerst, en kleine 20,70-23,10; 172.0C 7. Doorgedraaid: 170.000 BROEK OP LANGEND 136.000 kg aardappelen fef 22.10—24.70; 150C f 16.3018.40. ZWAAG, 10 Juni 1953 !?P®len 21~29, late aard: M.50, spinazie 2.90—3.2 17—30, uien 515, 17, gele bewaarkool 9.2( kool 8.90—10.10, slab, 2.15, snijbonen 2.05, 1.50, tomaten 0.32—1.35, 40, rabarber 11—16, an sla 2.505.20, bloemkool kommers 33, perziken 7— 1.45, aardbeien 752.35 Jonathan 57—83, Winterja GROOTEBROEK, 10 J ori ng (VOOt 21.9027.1 „-,■; r°de eerstelingen 28.40. kriel 15.90—18;Doré Aanvoer 175.000 kg. OPPERDOES, 10 Juni 1 ronde 34—35, kleine ror aanvoer 2000 kg. MEDEMBLIK, 10 Juni muizen 24.80—27.30. kleine 2o.70, aanv. 30.000 kg. HEM, 10 Juni 1953 S stelingen 23.70—27.90, k) 25.70, kriel 23.90—25.80. rr 2626.90. Aanvoer 21 000 1114, slabonen 1.90, pc bloemkool 33—51. sla 5.F peen 24. andijvie 14. e 2.70, Jonathan 72—84, St. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 2