Nieuwe onderwijsmethode stelt
karaktervorming centraal
Snelle trainingstijden op
parcours te Assen
Drobny-Patty: heroïsche strijd
,DT
Nieuwe Italiaanse parlement
voor het eerst bijeen
Principieel accent op individuele ontplooiing
tot harmonische persoonlijkheid
Partij van 4 uur 20 minuten
ages
roleum
at Gas-
ri
>T
250 gram
traat, Alkmaar
arlem N.
LKMAAR
Verkenning van de school der toekomst (1)
Zijn denkbeelden van „vernieuwers" voor
prachtische verwezenlijking vatbaar?
De docent is geen
correctie-machine
Pools gezagvoerder is in
Engeland asyl verleend
MacCarthy is „ontstemd"
Leiding in handen
Chr. -Democra ten
Brandend Maagzuur
dat schrijnt
tot hoog in de heel
Schouten brak zijn
been
Wim bledon-Kampioenschappen
De Australiërs in
opmars
Courses te Hilversum
Bevrijdt U
VRIJDAG 36 JUNI 1953
IN ONZE
vinding op
[oekepan,
illerlaagste
porce-
59 ct.
98 ct.
met
1.98
TBIJT-
blauw-,
i. 14.40
.VTE'S,
37.40
aar
TEL 4170.
V.C., kast; boven:
iet, W.C. en grote
p goede stand. In-
N ALKMAAR,
Cel. 3774.
3 of Bergen. Inls
N ALKMAAR,
fel. 3774.
19 uur
en van Nederland
,m de Grand Prix
'ederlandse Profs.
bune 2.00
alf geld.
tRAND, Houttil;
IN EEN VAN DE VORIGE NUMMERS heeft onze hoofdredac
teur de staf gebroken óver en ds Rappold een lans vóór de school in
haar tegenwoordige gedaante. Het zij mij als insider vergund, een syn
these van de beide standpunten te beproeven. Daarvoor is het eerst
nodige, scherp de kenmerken te formuleren, die volgens de critici van
de huidige school die der toekomst dient te vertonen.
De „nieuwe" school verschilt van de „oude" door het feit, dat ze
consequenter dan deze als centraal beginsel aanvaardt de noodzaak
van individuele ontplooiing en de vorming van harmonisch ontwikkelde
persoonlijkheden, die met alle gaven waarover ze beschikken, de ge
meenschap willen dienen.
OM HET EERSTE, dus de individuele
ontplooiing, te bereiken, wil ze:
1. öf de klasse opheffen öf zonder
ooit te laten doubleren binnen de klasse
volkomen individueel laten werken,
zonder ieder te dwingen tot het bereiken
van een vooraf vastgesteld resultaat
binnen een bepaalde tijd;
2. individuele werkmethoden toepas
sen onder het motto: „ieder vogeltje
Eingt zoals het gebekt is";
leiders en daardoor naar meer persoon
lijke opvoeding dan in de „oude" school
mogelijk is;
5. meer vrijheid geven aan de kin
deren: vrijheid van spreken en hande
len, van beweging en van keuze der te
verwerken leerstof; in verband daarmee
veranderd het lokaal van karakter: ban
ken maken plaats voor tafels en stoe
len, de strakheid van de opstelling ver
dwijnt, materiaal van allerlei soort ligt
voor het grijpen en de schoolleiders tro
nen niet langer voor de klas, maar ma
ken er deel van uit;
3. zoveel mogelijk zelfstandig laten
werken om langs de weg van „trial and
error" (door Gunning vertaald als „gis
sen doet missen") te laten komen tot
zelfkennis, zelfcritiek en zelfcorrectie;
4. streven naar meer en intensiever
Individueel contact van leerlingen en
6. als belangrijkste functie van de
docenten zien: observeren, determineren
de beroepskeuze en met de individuele
en selecteren; dit vooral in verband met
vorming en beïnvloeding;
7. zoveel mogelijk straf en beloning
achterwege laten: de natuurlijke activi
teit moet voldoende prikkel zijn om de
menselijke functies te oefenen, een
maatschappelijk onmisbare hoeveelheid
kennis te veroveren en een behoorlijk
gedrag te verzekeren;
8. niet alleen of in hoofdzaak de in
telligentie ontwikkelen, maar de totale
persoonlijkheid; vandaar een krachtige
lichamelijke, aesthetische, morele en
religieuze vorming naast de verstande
lijke, mogelijk door veel gymnastiek en
spel, handenarbeid, muziek, tekenen,
kunstgeschiedenis, literatuur en inten
sieve deelneming aan het gemeen
schapsleven van de school.
DAARDOOR KOMEN WE vanzelf bij
het tweede doel van de doelstelling der
„nieuwe" scholen: de vorming van har
monisch ontwikkelde persoonlijkheden,
die met al hun gaven de gemeenschap
willen dienen. De kans is nl. groot, dat
hij een sterke individuele ontplooiing
een zekere ontbinding in de school op
treedt: ieder type wordt zó sterk op
zichzelf gericht en is zozeer in eigen
werk verdiept, dat contact met de groep,
waarin men werkt, verloren dreigt te
gaan. Dit inzicht dwingt tot nadere
bezinning op de acht principcn, waaraan
wij vorm gaven en het aanvaarden van
tegenstellingen, die evenwicht scheppen;
de noodzaak ontstaat om:
1. „teamwork", groepswerk, in te voe
ren, samenwerking in weinig constante
en wisselende groepen, die zich vormen
om een bepaald doel te bereiken; boven
dien: de school in haar geheel te be
schouwen als een kindergemeenschap,
waarin ieder individu zijn functie heeft
binnen het grote verband;
2. de individuele werkmethode in
dienst te stellen van een groot en ge
meenschappelijk ideaal; niet het in z'n
eentje kwinkelerende vogeltje moet tot
voorbeeld dienen, maar het machtige
orkest, waarin iedere musicus zijn partij
speelt in harmonie met de rest;
3. de zelfstandigheid van de werker
aan te vullen door onderlinge hulp, in
de „oude" school als een misdrij' be
straft, in de „nieuwe" als een waarde
volle functievoor de gemeenschap aan
vaard;
4. door individueel contact van kinde
ren en volwassenen een dieper begrip
en een grotere gehechtheid te ontwik
kelen en daardoor een gemakkelijker
aanpassing aan de mensheid in haar
geheel;
5. de vrijheid van het individu te be
perken door de eisen, die het werken
in een gemeenschap aan ieder van zijn
leden stellen móet, wil samenleving in
derdaad mogelijk zijn; de „huiselijke"
sfeer van het „moderne" lokaal leidt
tot sterker binding dan in de strakkere
situaties van het „antieke" ontwikkeld
kon worden;
6. een doelmatige observatie mogelijk
te maken door het individu binnen een
groep te laten opereren: een juiste be
roepskeuze vraagt ook en vooral kennis
van karakter en reacties op het leven
in gemeenschap;
7. het uitblijven van gedragingen, die
door straf en beloning zouden kunnen
worden geforceerd te compenseren door
deelneming aan gemeenschapsordening
en het scheppen van gedragsregels op
8. de harmonisch te vormen persoon-
democratische wijze;
lijkheid te brengen tot vrijwillige on
derwerping aan de normen, die het le
ven in een gemeenschap beheersen.
Er is hier dus overal sprake van een
typische dialectiek, waardoor de span
ning tussen individu en gemeenschap
wordt opgeroepen, die voorwaarde is
voor een krachtig en rijk leven.
HET ZOU DWAAS en kortzichtig
zijn, te beweren, dat niets van dit alles
verwezenlijkt wordt in de „oude" school,
maar voor zover dat het geval is, ge
schiedt het minder bewust en princi
pieel. Evenwel: de vraag rijst: wat wordt
in de bestaande „nieuwe" scholen van
deze ideeën gerealiseerd? En, ernstiger
dan deze vraag: kunnen die denkbeel
den inderdaad worden verwezenlijkt en
als dit het geval is, betekent het winst
of verlies?
Op de eerste vraag kan ik geen af
doend antwoord geven. Het kan alleen
gegeven worden door hen, die dagelijks
in deze scholen werken en in staat zijn,
voldoende afstand te nemen om een
objectief oordeel te vormen. Dat dit,
vooral voor idealistische en principiële
de hand. Een diepgaand en ernstig on-
naturen, niet eenvoudig is, ligt voor
derzoek naar de geest en de resultaten
van het werk aan deze scholen door
onbevooroordeelde deskundigen
tot nu toe niet plaats gehad; het spreekt
vanzelf, dat een vluchtig bezoek aan
enkele moderne scholen en enthousiaste
artikelen uit de eigen kring niet leiden
kunnen tot een opinie van enige waarde.
Mijns inziens is de tijd voor een lang
durige en uiterst serieuze verkenning:
een objectief rapport zou de tegenstel
ling tussen radicalen, reformisten en
conservatieven ongetwijfeld kunnen
verzachten.
Ónze tweede vraag beperkt zich tot
een theoretische verkenning. En eigen
lijk kan die alleen maar worden onder
nomen door hen, die in de loop van
hun leven hebben gewerkt in de drie
typen van scholen, waarvan de ver
tegenwoordigers zopas werden ge
noemd: de experimenteerscholen, de
scholen der gematigde hervormers en
die, waarin gedurende tientallen jaren
maar weinig verandering tot stand is
gekomen. Het gelukkige feit, dat ik in
mijn lange schoolloopbaan inderdaad
deze drie typen heb mogen dienen,
geeft mij de moed, die verkenning te
beproeven. In een paar artikelen, die
onmiddellijk na deze eerste beschou
wing zullen verschijnen, wil ik de acht
principen van de „nieuwe" school in
hun dialectische verhouding nader on
derzoeken om daarna vast te stellen,
wat de school der toekomst in haar
ontwikkeling belemmert.
De kapitein van het Poolse passagiers
schip „Batory", Jan Cwiklinski, heeft toe
stemming gekregen om in Engeland te
blijven. Hij is gistermiddag uit de gevan
genis van Brixton, waar hij werd vast
gehouden, vrijgelaten. Gisteren zijn bij
zonderheden bekend gemaakt omtrent het
besluit van de Poolse gezagvoerder om
asyl in Engeland te vragen.
Naar aanleiding van het feit, dat reeds
talrijke leden der bemanning in Britse
havens het schip hadden verlaten, was
de gezagvoerder niet bijzonder gezien bij
de Poolse autoriteiten. Nadat ook de
scheepsarts, dr Taklaeter, vorige week
het schip verlaten had, toen het te Heb-
burn in dok lag, besloot kapitein Cwik
linski, niet naar Polen terug te keren.
Hij stelde de „politieke" officier van de
„Batory" in kennis van de verdwijning
van de arts en verliet het schip, z.g. om
het gebeurde aan de Britse politie te
melden. Hij begaf zich echter naar Gates
head, waar een vriend van hem, een
voormalige kapitein bij het Poolse pant
sercorps, als politieke vluchteling woont.
Toen de „Batory" uitvoer, ging hij naar
Londen, waar hij zich meldde bij Scot
land Yard. Kapitein Cwiklinski is 53
jaar. Zijn vrouw bevindt zich nog in
Polen.
Senator MacCarthy heeft gezegd, dat
iemand van zijn personeel poogt het
State Department belachelijk te maken
door te ver te gaan bij het verwijderen
van zekere boeken uit de Amerikaanse
bibliotheken in het buitenland. Hij was
in het bijzonder ontstemd over het ver
wijderen van het boek „Witness" van
de hand van Whittaker Chambers. Hij
had het State Department verzocht
hem nader in te lichten.
Het nationale congres van de Ameri
kaanse rabbijnen heeft te Atlantic City
een resolutie aangenomen, waarin pre
sident Eisenhower wordt verzocht „in
krachtige termen de tactiek van sena
tor MacCarthy af te keuren".
Het nieuwe Italiaanse parlement is
gisteren voor de eerste maal bijeen ge
weest en al dadelijk bleek, dat de
linkervleugel van plan is grote druk
uit te oefenen op de centrumpartijen
onder leiding van premier De Gasperi.
Op de eerste officiële vergaderingen
van Huis van Afgevaardigden en Se
naat werden gisteren candidaten van
de Christen-Democraten gekozen tot
voorzitter. Giovanpi Gronchi werd her
kozen tot voorzitter van het Huis en
het voorzitterschap van de Senaat ver
kreeg senator Cesare Marzagora. Bei
den behaalden een grote meerderheid.
Communisten, Socialisten en Monar
chisten hadden eveneens candidaten
gesteld. -
Onmiddellijk na de verkiezing drong
de leider der linkse socialisten, Nenni,
aan op een debat over opheffing van
kunt U blussen in de kiem. Neem
simpelweg een of twee Rennies
langzaam laten smelten op de tong
heeft en leec* is bezworen. Onmid
dellijk Geen wonder dat U voor en
na mensen ontmoet die steevast Ren
nies bij zich hebben praktisch en
hygiënisch verpakt. En onopgemerkt
in te nemen, zonder water of wat ook.
(Advertentie. Ing. Med.)
de nieuwe kieswet, volgens welke de
groep partijen, die bij verkiezingen de
helft plus één van het aantal stemmen
krijgt, recht heeft op tweederde van
het aantal zetels in het Huis van Af
gevaardigden.
Na Nenni kwam de communistische
vakbondsleider Di Vittorio aan het
woord. Hij vroeg om verwerping van
het regeringsbesluit, volgens hetwelk
ambtenaren, die deelnamen aan door
communisten uitgeroepen stakingen in
strijd met de wet hun salaris zouden
derven wegens deelneming aan „poli
tieke stakingen".
Premier De Gasperi echter vroeg om
een dringend debat over de voorlopige
begroting voor de komende vier maan
den. Verwacht wordt, dat deze begro
ting vandaag door het Huis en Zater
dag door de Senaat zal worden goed
gekeurd. Dit zou De Gasperi in staat
stellen president 'Einaudi officieel het
ontslag vdh zijn regering aan te bieden
en daardoor communistische en socia
listische aanvallen te voorkomen tot
een nieuwe regering zal zijn' gevormd.
Russen bezetten eilanden
bij Hokkaido
De Russen hebben alle eilandjes van
de Habomai-groep, gelegen ter hoogte
van de Zuidoostelijke punt van Hok
kaido, bezet.
Vissers deelden mee. dat er zich o.m.
Russische troepen bevonden op de tot
dusverre onbewoonde eilanden Kaigara
en Moimodjiri, gelegen op resp. vier en
zes kilometer var. de vuurtoren van
Nossapoe op Hokkaido. Tot nu toe werd
in dit gebied alleen door Russische
schepen gepatrouileerd. Hokkaido is
het Noordelijkste Japanse eiland.
WSÊ.
VERKOOP VOOR NEDERLAND N.V.ALVANA-DEN HAAG
(Advertentie, Ing. Med.)
De Nederlander Schouten is tijdens de
training voor de TT te Assen door een
val bij het Jodenkerkhof uitgeschakeld in
oe 500 cc-klasse. Schouten, die op een
Triumph reed»; brak een been en is naar
het Wilhelminaziekenhuis te Assen ver
eerd. Zo langzamerhand is een overzicht
mogelijk van de inschrijvers, die niet of
waarschijnlijk niet zullen starten. De
Zweed Carlsson, die in de 350- en 500
cc-klasse op een Norton zou rijden, heeft
afgeschreven. Belangrijker is, dat van
het BMW-fabrieksteam alleen Zeiler is
verschenen. Zeker is ook, dat de MV's, in
de 350- en 500 cc-klasse niet zullen uit
komen. De Italianen hadden Bandirola ter
beschikking, maar hebben het blijkbaar
niet aangedurfd hem aleen te laten rijden.
De Duitser Werner Haas (NSU) was
gisteren in de 125 cc-klasse veruit de
(Van onze tennismedewerker)
Wimbledon, 25 Juni. Twee partijen
van vandaag zullen ons waarschijn
lijk wel tot in lengte van onze tennis-
dagen bijblijven. Daarbij waren twee
Amerikanen in het spel: Patty en Mul-
loy. De eerste, die niet tot de „ge
plaatste" spelers behoorde, moest het
opnemen tegen zijn vriend en dubbel-
partner Drobny. Welk een wonderlijke
speling van het lot, dat juist Drobny
op weg naar de finale zijn laatste
kans het onberekenbare obstakel
Patty, die de titel reeds eenmaal won,
moest nemen. Beide spelers met een
ontzaglijke ervaring. Drobny van de
twee wellicht de meest volkomen ten
nisspeler, maar Patty met in zijn ran
sel het geheim, dat alle Amerikaanse
spelers, maar dan ook uitsluitend de
Amerikanen, schijnen te kennen: bet
geven van een over-dosis aan energie
en fantasie op ogenblikken, dat winst
of verlies van een partij daarvan af
hangt.
Had de vrij onhebbelijke Mulloy dat
ook niet tegen de jonge Zweed Stoc-
kenberg, toen hij in de vijfde set een
matchpoint tegen zich kreet 7 De
Zweed was één slag van de overwin
ning af. Toen kwam bij Mulloy dat
Amerikaa-re „certain it" te voorschijn,
dat hem uithief boven de dreigende
nederlaag. En hij deed niet alleen da'
matchpoint teniet, maar won de partij.
riet is juist deze prachtige morele
conditie welke Drobny in het alge
meen mtbreekt. Engelse bladen heb
ben dezer dagen terecht geschreven,
dat tennis een bijzonder sombei spel
schijnt te zijn geworden. Alleen de jon
ge Australiër Hoad kan af en toe een
lachje opbrengen. Daar zijn naar mijn
mening twee factoren, die deze ernst
tot logisch gevolg hebben: de over-
concentratie, waarin deze jonge men
sen worden opgevoed; daarmee samen
hangend de uiterste wil tot zelfbeheer
sing (en het tegenovergestelde, dat
zich manifesteert in languit op de baan
vallen, racket wegsmijten); c als
tweede factor het onloochenbare feit,
dat dit tennisspel nog net spel is, maar
voor de betrokkene in zijn maatschap
pelijke toekomst grote gevolgen kan
hebben. Trouwens, wie wel eens heeft
opgemerkt, dat jonge mensen op de
dansvloer schuiven met gezichten als
of zij op het punt staan aan hartver-
lar.jning te overlijden, zal zich over
de dodelijke ernst van een jong ten
nisspeler niet zo gauw meer verbazen!
Europese spelers zijn geëmotioneerder,
late zich spoediger afleiden, hebben
moeite met hun concentratie, met het
zich inprenten van de overtuiging, dat
van iedere nieuwe slag de partii kan
afhangen.
Drobny moet in deze partij gedre
ven zijn geweest door een bijna boven
menselijke wil om deze sterke tegen
stander te passeren. Welk een ver
schrikkelijk gevecht is dat geworden.
Het begon in helder, zonnig weer, maar
het duurde vier utir en twintig minu
ten. Drie-en-negentig games lang heb
ben Patty en Drobny elkaar met hun
sterkste wapens bestreden.
De eerste set was voor Drobny met
86. Een doorbraak van Patty's ser
vice was voldoende. De tweede set leek
ons beslissend te worden. Beide spelers
wonnen regelmatig hun service-games.
Zo ging het door en iedereen vroeg
zich af. waar deze afmattende serie
zou worden onderbroken. Dat was bij
de stand 1616. Toen drukte Patty in
eens door en hij won de tweede vet
met 1816 voor Wimbledon een on
gehoorde stand! In de derde set scheen
Drobny een geslagen man. Patty liep
tot 52 uit en won de set met 63
Wat had Drobny daar tegenover te
stellen?
Na dc rust eenzelfde beeld: de stand
bleef gelijk tot 66. Drobny won daar
na opnieuw zijn service en wist op
Het achttienjarige tenniswonder
Rosewall in actie te Wimbledon
tijdens zijn wedstrijd tegen Ah-
desselam Frankrijk
Patty's service door te breken. Daar
mee was het twee sets gelijk. Op dat
moment duurde de single precies drie
uur.
Het was inderdaad ongelooflijk hoe
«eze afgematte spelers zuiver op hun
geweldige concentratie erin slaagden
de laatste set te spelen, alsot zij nog
geen bal hadden geslagen.
Het spel rees tot hoogten die zelfs
de beste spelkenner tot dan toe niet
voor mogelijk had gehouden. Maar het
was niet Patty, die de zege behaalde,
maar Drobny op een stand van 12—10,
in de drie-en-negentigste game van
deze fantastische wedstrijd.
Wij geloven beslist, dat Wimbledon
nog nimmer zulk een titanenstrijd te
zien heeft gegeven. Drobny won, maar
Patty zal door deze partij evengoed als
zijn overwinnaar in het gulden boek
van Wimbledon worden opgetekend.
(Drobny: 8—6, 16—18, 3—6, 8—6, 12—10)
Al het andere viel hierbij volkomen
in het niet. Slechts deze opmerking,
dat Drobny thans temeer verdient, dit
Wimbledon te winnen. De opmars van
de Australiërs blijkt evenwel uit de
uitslagen, die hierachter volgen:
Heren enkelspel, derde ronde: Ste
wart (VS) sl. Redl (Oost.) 63, 6—1,
6—0; Hartwig (Austr.) sl. Tioczynski
(Polen) 6—1, 6—1, 6—3; Rosewall
(Austr.) sl. Warwick (GB) 63, 62,
6—2; Rose (Austr) sl. Molinari (Fr.)
64, 6—0, 6—4; Worthington (N. Zeel.)
sl. Ampon (Philipp.) 62, 6—2, 86;
Hoad (Austr.) sl. Barett (GB) 6—2,
62, 61; Larsen (VS) sl. Palada (Z.
Slavië) 6—1, 6—2, 7—5; Ayre (Austr.)
sl. Wilderspin (Austr.) 75, 62 75;
Nielsen (Den.) sl. Woodroffe (Z.' Afr.)
6—4, 3—6, 6—3, 6—2; Mulloy (VS) sl.
Stickenberg (Zweden) 4—6, 3—6, 6—3,
6—3, 9—7; Arkinstall (Austr.) sl Deyor
(Philipp.) 7—5, 2—6, 4—6, 6—3, 6—2;
Seixas (VS) sl. Washer (Belg.) 6—3,
61, 63; Johansson (Zweden) sl. Ul-
rich (Den.) 7—5, 6—3, 2—6, 7—5.
Dames enkelspel, derde ronde: Doris
Hart (VS) sl. Trude Zehnden (Did)
6—0, 6—0; B. Lewis (VS) sl. S. Bloo
mer (GB) 63, 62; Shirley Fry (VS)
sl. Jean Rinkel-Quertier (GB) 36,
64, 61; Helen Fletcher (GP) sl. C.
Mercelis (Belg.) 6—3, 6—3; Angela
Mortimer (GB) sl. P. Ward (GB) 63,
63;" Maureen Connolly (VS) sl. J. Pet-
chell (GB) 61, 61; Dorothy Knode
(VS) sl. B. Davidson (VS) 6—3, 60;
Nelly Adamson (Fr.) sl. H. Hopman
(Austr.) 1—6, 6—2, 6—1; Julie SamD-
son (VS) sl. H. Weiss (Argent.) 119
7—5.
Gemengd dubbel, tweede ronde: M
Reeves (Z. Afr.) en Tan (Indonesië) sl
J. de Ridder en Brichant (Belg.) 97
2—6, 14—12.
Heren dubbelspel, tweede ronde; Mul
loy en Seixas (VS) sl. Lee en Starte
(GB) 7—5. 7—5, 6—4,
In de eerste ronde van het dames
dubbelspel sloegen mevr. B. Davidson
cn mevr D. Knode (VS) mej. M. Bour-
bonnais (Fr.) en Fenny ten Bosch
(Ned), met 6—3, 6—1,
snelste met 7 min. 43 sec., hetgeen neer
komt op een gemiddelde snelheid van 128
km per uur. In de 250 cc-klasse was
Haas ook de snelste met 6 min. 52 sec,,
dat is- ruim 144 km per uur, gevolgd door
Lorenzetti met 6 min. 56 sec. (142,5 km),
In de 350 ee-klasse was niet Ray Amm
op Norton de snelste, maar zijn team
genoot Kavanagh met 6.39, dat betekent
een uursnelheid van 148,5 km.
In de middagtraining bracht Geoffry
Duke het tot 6 min. 13 sec., maar zijn
teamgenoot Milani, die Woensdag even
eens 6.13 had genoteerd, reed nu slechts
eén ronde, maar dan ook in een tijd van
6 min. 9 sec., hetgeen een gemiddelde
uursnelheid betekent van ruim 160 km.
De Nederlanders doen het niet zo best.
Slechts enkelen zijn onder de gestelde
limiettijden gebleven. Vanmorgen kregen
zij een laatste kans om zich te plaatsen.
De uitslagen van de gisteren te Hil
versum gehouden courses luiden:
Grachten-prijs. Afstand 1900 meter.
Prijzendraverij voor paarden die nog geen
f 1000.— hebben gewonnen: 1 Romeo
Spencer (D. H. Geersen) tijd: 2.52, km-
tijd: 1.30-5; 2 Quo Vadis Duluth Z (F. J.
Eerenberg) 2.52, 1.31.5; 3 Quant a Moi
<M. Vergaay) 2.53.8, 1.31.5.
Oranje-sluizen-prijs. Afstand 2340 me
ter. Prijzendraverij voor paarden, die
f 4000doch nog geen f 10.000.hebben
gewonnen. Voor leerlingen-pikeurs en rij
ders met een b-vergunning1 Octavianus
K (H. Oldebeuzing) 3.27, 1.27.8; 2 Oos-
ting's Lieveling (J. Leeuwenkamp) 3.27.4,
1.27.8; 3 Nike van Hollo (J. Oosting)
3.28-4, 1.27.5.
TJ-prijs. Afstand 1880 meter. Serie-prij-
zendraverij voor paarden, die f 1000.
doch nog geen f 4000.hebben gewon
nen. Eerste serie: 1 Mientje O (A. van
der Veen) 2.45, 1.28.1; 2 Redloff WB (N.
Oosting) 2.45-9, 1.28 3; 3 Parel Holland
C (W. Leeuwenkamp) 2.50, 1.29.6
Tweede serie: 1 Oscar (N. Oosting)
2.45.1, 1.28.0; 2 Pirette (B. U. de Jong)
2-45.1, 1.28.0; 3 Quick Boy (H. ten Ha
gen) 2.47.3, 1.28.1.
Finale: 1 Oscar (N. Oosting) 2.45.4,
1.27.2; 2 Pirette (B. U. de Jong) 2.45-8,
1.27.3; 3 Quick Boy (H. ten Hagen) 2.45.8,
1.27.3.
Ponten-prijs. Afstand 2340 meter. Prij
zendraverij voor paarden, die f 3000.—
doch nog geen f 6000.hebben gewon
nen: 1 Our Volann (J. van Dooieweerd)
3.26.6, 1.28.3; 2 Olympus (J. M. van den
Berg) 3.26.4, 1.28.5; 3 Nora Belwin (W.
van Leeuwen Jr) 3.27.6, 1.27.9.
Scheepvaart-prijs. Afstand i960 meter.
Prijzendraverij continentaal voor paarden,
die f 6000.of meer hebben gewonnen:
1 Postduifje G (M. Vergaay) 2.45.0, 1.24.2;
2 Kondor (W. van Leeuwen Jr) 2.45.8,
1.24.6; 3 Madame B (S. J. van Leeuwen)
2.47.0, 1.22.7.
Een gecompliceerd auto-ongeval in
de omgeving van Reims heeft aan zes
personen het leven gekost. Tot de slacht
offers behoren de linksbuiten van de
kampioen van Frankrijk, Stade Reims,
Meano, en de doelman van de tweede
divisie-club Troyes, Abenoza.
van rheumatiek, spit. ischias, hoofd-
en zenuwpijnen. Neemt daarvoor
.'egelmatig Togal, het middel bij
uitnemendheid, dat baat waar andere
falen. Togal zuivert de nieren en is
onschadelijk voor hart en maag.
Bij apoth. en drog. f 0.95, f 2.40, f 8.88.
(Advertentie, Ing. Med.)