Nieuwe onderwijsmethode stelt karaktervorming centraal Snelle trainingstijden op parcours te Assen Drobny-Patty: heroïsche strijd ,DT Nieuwe Italiaanse parlement voor het eerst bijeen Principieel accent op individuele ontplooiing tot harmonische persoonlijkheid Partij van 4 uur 20 minuten ages roleum at Gas- ri >T 250 gram traat, Alkmaar arlem N. LKMAAR Verkenning van de school der toekomst (1) Zijn denkbeelden van „vernieuwers" voor prachtische verwezenlijking vatbaar? De docent is geen correctie-machine Pools gezagvoerder is in Engeland asyl verleend MacCarthy is „ontstemd" Leiding in handen Chr. -Democra ten Brandend Maagzuur dat schrijnt tot hoog in de heel Schouten brak zijn been Wim bledon-Kampioenschappen De Australiërs in opmars Courses te Hilversum Bevrijdt U VRIJDAG 36 JUNI 1953 IN ONZE vinding op [oekepan, illerlaagste porce- 59 ct. 98 ct. met 1.98 TBIJT- blauw-, i. 14.40 .VTE'S, 37.40 aar TEL 4170. V.C., kast; boven: iet, W.C. en grote p goede stand. In- N ALKMAAR, Cel. 3774. 3 of Bergen. Inls N ALKMAAR, fel. 3774. 19 uur en van Nederland ,m de Grand Prix 'ederlandse Profs. bune 2.00 alf geld. tRAND, Houttil; IN EEN VAN DE VORIGE NUMMERS heeft onze hoofdredac teur de staf gebroken óver en ds Rappold een lans vóór de school in haar tegenwoordige gedaante. Het zij mij als insider vergund, een syn these van de beide standpunten te beproeven. Daarvoor is het eerst nodige, scherp de kenmerken te formuleren, die volgens de critici van de huidige school die der toekomst dient te vertonen. De „nieuwe" school verschilt van de „oude" door het feit, dat ze consequenter dan deze als centraal beginsel aanvaardt de noodzaak van individuele ontplooiing en de vorming van harmonisch ontwikkelde persoonlijkheden, die met alle gaven waarover ze beschikken, de ge meenschap willen dienen. OM HET EERSTE, dus de individuele ontplooiing, te bereiken, wil ze: 1. öf de klasse opheffen öf zonder ooit te laten doubleren binnen de klasse volkomen individueel laten werken, zonder ieder te dwingen tot het bereiken van een vooraf vastgesteld resultaat binnen een bepaalde tijd; 2. individuele werkmethoden toepas sen onder het motto: „ieder vogeltje Eingt zoals het gebekt is"; leiders en daardoor naar meer persoon lijke opvoeding dan in de „oude" school mogelijk is; 5. meer vrijheid geven aan de kin deren: vrijheid van spreken en hande len, van beweging en van keuze der te verwerken leerstof; in verband daarmee veranderd het lokaal van karakter: ban ken maken plaats voor tafels en stoe len, de strakheid van de opstelling ver dwijnt, materiaal van allerlei soort ligt voor het grijpen en de schoolleiders tro nen niet langer voor de klas, maar ma ken er deel van uit; 3. zoveel mogelijk zelfstandig laten werken om langs de weg van „trial and error" (door Gunning vertaald als „gis sen doet missen") te laten komen tot zelfkennis, zelfcritiek en zelfcorrectie; 4. streven naar meer en intensiever Individueel contact van leerlingen en 6. als belangrijkste functie van de docenten zien: observeren, determineren de beroepskeuze en met de individuele en selecteren; dit vooral in verband met vorming en beïnvloeding; 7. zoveel mogelijk straf en beloning achterwege laten: de natuurlijke activi teit moet voldoende prikkel zijn om de menselijke functies te oefenen, een maatschappelijk onmisbare hoeveelheid kennis te veroveren en een behoorlijk gedrag te verzekeren; 8. niet alleen of in hoofdzaak de in telligentie ontwikkelen, maar de totale persoonlijkheid; vandaar een krachtige lichamelijke, aesthetische, morele en religieuze vorming naast de verstande lijke, mogelijk door veel gymnastiek en spel, handenarbeid, muziek, tekenen, kunstgeschiedenis, literatuur en inten sieve deelneming aan het gemeen schapsleven van de school. DAARDOOR KOMEN WE vanzelf bij het tweede doel van de doelstelling der „nieuwe" scholen: de vorming van har monisch ontwikkelde persoonlijkheden, die met al hun gaven de gemeenschap willen dienen. De kans is nl. groot, dat hij een sterke individuele ontplooiing een zekere ontbinding in de school op treedt: ieder type wordt zó sterk op zichzelf gericht en is zozeer in eigen werk verdiept, dat contact met de groep, waarin men werkt, verloren dreigt te gaan. Dit inzicht dwingt tot nadere bezinning op de acht principcn, waaraan wij vorm gaven en het aanvaarden van tegenstellingen, die evenwicht scheppen; de noodzaak ontstaat om: 1. „teamwork", groepswerk, in te voe ren, samenwerking in weinig constante en wisselende groepen, die zich vormen om een bepaald doel te bereiken; boven dien: de school in haar geheel te be schouwen als een kindergemeenschap, waarin ieder individu zijn functie heeft binnen het grote verband; 2. de individuele werkmethode in dienst te stellen van een groot en ge meenschappelijk ideaal; niet het in z'n eentje kwinkelerende vogeltje moet tot voorbeeld dienen, maar het machtige orkest, waarin iedere musicus zijn partij speelt in harmonie met de rest; 3. de zelfstandigheid van de werker aan te vullen door onderlinge hulp, in de „oude" school als een misdrij' be straft, in de „nieuwe" als een waarde volle functievoor de gemeenschap aan vaard; 4. door individueel contact van kinde ren en volwassenen een dieper begrip en een grotere gehechtheid te ontwik kelen en daardoor een gemakkelijker aanpassing aan de mensheid in haar geheel; 5. de vrijheid van het individu te be perken door de eisen, die het werken in een gemeenschap aan ieder van zijn leden stellen móet, wil samenleving in derdaad mogelijk zijn; de „huiselijke" sfeer van het „moderne" lokaal leidt tot sterker binding dan in de strakkere situaties van het „antieke" ontwikkeld kon worden; 6. een doelmatige observatie mogelijk te maken door het individu binnen een groep te laten opereren: een juiste be roepskeuze vraagt ook en vooral kennis van karakter en reacties op het leven in gemeenschap; 7. het uitblijven van gedragingen, die door straf en beloning zouden kunnen worden geforceerd te compenseren door deelneming aan gemeenschapsordening en het scheppen van gedragsregels op 8. de harmonisch te vormen persoon- democratische wijze; lijkheid te brengen tot vrijwillige on derwerping aan de normen, die het le ven in een gemeenschap beheersen. Er is hier dus overal sprake van een typische dialectiek, waardoor de span ning tussen individu en gemeenschap wordt opgeroepen, die voorwaarde is voor een krachtig en rijk leven. HET ZOU DWAAS en kortzichtig zijn, te beweren, dat niets van dit alles verwezenlijkt wordt in de „oude" school, maar voor zover dat het geval is, ge schiedt het minder bewust en princi pieel. Evenwel: de vraag rijst: wat wordt in de bestaande „nieuwe" scholen van deze ideeën gerealiseerd? En, ernstiger dan deze vraag: kunnen die denkbeel den inderdaad worden verwezenlijkt en als dit het geval is, betekent het winst of verlies? Op de eerste vraag kan ik geen af doend antwoord geven. Het kan alleen gegeven worden door hen, die dagelijks in deze scholen werken en in staat zijn, voldoende afstand te nemen om een objectief oordeel te vormen. Dat dit, vooral voor idealistische en principiële de hand. Een diepgaand en ernstig on- naturen, niet eenvoudig is, ligt voor derzoek naar de geest en de resultaten van het werk aan deze scholen door onbevooroordeelde deskundigen tot nu toe niet plaats gehad; het spreekt vanzelf, dat een vluchtig bezoek aan enkele moderne scholen en enthousiaste artikelen uit de eigen kring niet leiden kunnen tot een opinie van enige waarde. Mijns inziens is de tijd voor een lang durige en uiterst serieuze verkenning: een objectief rapport zou de tegenstel ling tussen radicalen, reformisten en conservatieven ongetwijfeld kunnen verzachten. Ónze tweede vraag beperkt zich tot een theoretische verkenning. En eigen lijk kan die alleen maar worden onder nomen door hen, die in de loop van hun leven hebben gewerkt in de drie typen van scholen, waarvan de ver tegenwoordigers zopas werden ge noemd: de experimenteerscholen, de scholen der gematigde hervormers en die, waarin gedurende tientallen jaren maar weinig verandering tot stand is gekomen. Het gelukkige feit, dat ik in mijn lange schoolloopbaan inderdaad deze drie typen heb mogen dienen, geeft mij de moed, die verkenning te beproeven. In een paar artikelen, die onmiddellijk na deze eerste beschou wing zullen verschijnen, wil ik de acht principen van de „nieuwe" school in hun dialectische verhouding nader on derzoeken om daarna vast te stellen, wat de school der toekomst in haar ontwikkeling belemmert. De kapitein van het Poolse passagiers schip „Batory", Jan Cwiklinski, heeft toe stemming gekregen om in Engeland te blijven. Hij is gistermiddag uit de gevan genis van Brixton, waar hij werd vast gehouden, vrijgelaten. Gisteren zijn bij zonderheden bekend gemaakt omtrent het besluit van de Poolse gezagvoerder om asyl in Engeland te vragen. Naar aanleiding van het feit, dat reeds talrijke leden der bemanning in Britse havens het schip hadden verlaten, was de gezagvoerder niet bijzonder gezien bij de Poolse autoriteiten. Nadat ook de scheepsarts, dr Taklaeter, vorige week het schip verlaten had, toen het te Heb- burn in dok lag, besloot kapitein Cwik linski, niet naar Polen terug te keren. Hij stelde de „politieke" officier van de „Batory" in kennis van de verdwijning van de arts en verliet het schip, z.g. om het gebeurde aan de Britse politie te melden. Hij begaf zich echter naar Gates head, waar een vriend van hem, een voormalige kapitein bij het Poolse pant sercorps, als politieke vluchteling woont. Toen de „Batory" uitvoer, ging hij naar Londen, waar hij zich meldde bij Scot land Yard. Kapitein Cwiklinski is 53 jaar. Zijn vrouw bevindt zich nog in Polen. Senator MacCarthy heeft gezegd, dat iemand van zijn personeel poogt het State Department belachelijk te maken door te ver te gaan bij het verwijderen van zekere boeken uit de Amerikaanse bibliotheken in het buitenland. Hij was in het bijzonder ontstemd over het ver wijderen van het boek „Witness" van de hand van Whittaker Chambers. Hij had het State Department verzocht hem nader in te lichten. Het nationale congres van de Ameri kaanse rabbijnen heeft te Atlantic City een resolutie aangenomen, waarin pre sident Eisenhower wordt verzocht „in krachtige termen de tactiek van sena tor MacCarthy af te keuren". Het nieuwe Italiaanse parlement is gisteren voor de eerste maal bijeen ge weest en al dadelijk bleek, dat de linkervleugel van plan is grote druk uit te oefenen op de centrumpartijen onder leiding van premier De Gasperi. Op de eerste officiële vergaderingen van Huis van Afgevaardigden en Se naat werden gisteren candidaten van de Christen-Democraten gekozen tot voorzitter. Giovanpi Gronchi werd her kozen tot voorzitter van het Huis en het voorzitterschap van de Senaat ver kreeg senator Cesare Marzagora. Bei den behaalden een grote meerderheid. Communisten, Socialisten en Monar chisten hadden eveneens candidaten gesteld. - Onmiddellijk na de verkiezing drong de leider der linkse socialisten, Nenni, aan op een debat over opheffing van kunt U blussen in de kiem. Neem simpelweg een of twee Rennies langzaam laten smelten op de tong heeft en leec* is bezworen. Onmid dellijk Geen wonder dat U voor en na mensen ontmoet die steevast Ren nies bij zich hebben praktisch en hygiënisch verpakt. En onopgemerkt in te nemen, zonder water of wat ook. (Advertentie. Ing. Med.) de nieuwe kieswet, volgens welke de groep partijen, die bij verkiezingen de helft plus één van het aantal stemmen krijgt, recht heeft op tweederde van het aantal zetels in het Huis van Af gevaardigden. Na Nenni kwam de communistische vakbondsleider Di Vittorio aan het woord. Hij vroeg om verwerping van het regeringsbesluit, volgens hetwelk ambtenaren, die deelnamen aan door communisten uitgeroepen stakingen in strijd met de wet hun salaris zouden derven wegens deelneming aan „poli tieke stakingen". Premier De Gasperi echter vroeg om een dringend debat over de voorlopige begroting voor de komende vier maan den. Verwacht wordt, dat deze begro ting vandaag door het Huis en Zater dag door de Senaat zal worden goed gekeurd. Dit zou De Gasperi in staat stellen president 'Einaudi officieel het ontslag vdh zijn regering aan te bieden en daardoor communistische en socia listische aanvallen te voorkomen tot een nieuwe regering zal zijn' gevormd. Russen bezetten eilanden bij Hokkaido De Russen hebben alle eilandjes van de Habomai-groep, gelegen ter hoogte van de Zuidoostelijke punt van Hok kaido, bezet. Vissers deelden mee. dat er zich o.m. Russische troepen bevonden op de tot dusverre onbewoonde eilanden Kaigara en Moimodjiri, gelegen op resp. vier en zes kilometer var. de vuurtoren van Nossapoe op Hokkaido. Tot nu toe werd in dit gebied alleen door Russische schepen gepatrouileerd. Hokkaido is het Noordelijkste Japanse eiland. WSÊ. VERKOOP VOOR NEDERLAND N.V.ALVANA-DEN HAAG (Advertentie, Ing. Med.) De Nederlander Schouten is tijdens de training voor de TT te Assen door een val bij het Jodenkerkhof uitgeschakeld in oe 500 cc-klasse. Schouten, die op een Triumph reed»; brak een been en is naar het Wilhelminaziekenhuis te Assen ver eerd. Zo langzamerhand is een overzicht mogelijk van de inschrijvers, die niet of waarschijnlijk niet zullen starten. De Zweed Carlsson, die in de 350- en 500 cc-klasse op een Norton zou rijden, heeft afgeschreven. Belangrijker is, dat van het BMW-fabrieksteam alleen Zeiler is verschenen. Zeker is ook, dat de MV's, in de 350- en 500 cc-klasse niet zullen uit komen. De Italianen hadden Bandirola ter beschikking, maar hebben het blijkbaar niet aangedurfd hem aleen te laten rijden. De Duitser Werner Haas (NSU) was gisteren in de 125 cc-klasse veruit de (Van onze tennismedewerker) Wimbledon, 25 Juni. Twee partijen van vandaag zullen ons waarschijn lijk wel tot in lengte van onze tennis- dagen bijblijven. Daarbij waren twee Amerikanen in het spel: Patty en Mul- loy. De eerste, die niet tot de „ge plaatste" spelers behoorde, moest het opnemen tegen zijn vriend en dubbel- partner Drobny. Welk een wonderlijke speling van het lot, dat juist Drobny op weg naar de finale zijn laatste kans het onberekenbare obstakel Patty, die de titel reeds eenmaal won, moest nemen. Beide spelers met een ontzaglijke ervaring. Drobny van de twee wellicht de meest volkomen ten nisspeler, maar Patty met in zijn ran sel het geheim, dat alle Amerikaanse spelers, maar dan ook uitsluitend de Amerikanen, schijnen te kennen: bet geven van een over-dosis aan energie en fantasie op ogenblikken, dat winst of verlies van een partij daarvan af hangt. Had de vrij onhebbelijke Mulloy dat ook niet tegen de jonge Zweed Stoc- kenberg, toen hij in de vijfde set een matchpoint tegen zich kreet 7 De Zweed was één slag van de overwin ning af. Toen kwam bij Mulloy dat Amerikaa-re „certain it" te voorschijn, dat hem uithief boven de dreigende nederlaag. En hij deed niet alleen da' matchpoint teniet, maar won de partij. riet is juist deze prachtige morele conditie welke Drobny in het alge meen mtbreekt. Engelse bladen heb ben dezer dagen terecht geschreven, dat tennis een bijzonder sombei spel schijnt te zijn geworden. Alleen de jon ge Australiër Hoad kan af en toe een lachje opbrengen. Daar zijn naar mijn mening twee factoren, die deze ernst tot logisch gevolg hebben: de over- concentratie, waarin deze jonge men sen worden opgevoed; daarmee samen hangend de uiterste wil tot zelfbeheer sing (en het tegenovergestelde, dat zich manifesteert in languit op de baan vallen, racket wegsmijten); c als tweede factor het onloochenbare feit, dat dit tennisspel nog net spel is, maar voor de betrokkene in zijn maatschap pelijke toekomst grote gevolgen kan hebben. Trouwens, wie wel eens heeft opgemerkt, dat jonge mensen op de dansvloer schuiven met gezichten als of zij op het punt staan aan hartver- lar.jning te overlijden, zal zich over de dodelijke ernst van een jong ten nisspeler niet zo gauw meer verbazen! Europese spelers zijn geëmotioneerder, late zich spoediger afleiden, hebben moeite met hun concentratie, met het zich inprenten van de overtuiging, dat van iedere nieuwe slag de partii kan afhangen. Drobny moet in deze partij gedre ven zijn geweest door een bijna boven menselijke wil om deze sterke tegen stander te passeren. Welk een ver schrikkelijk gevecht is dat geworden. Het begon in helder, zonnig weer, maar het duurde vier utir en twintig minu ten. Drie-en-negentig games lang heb ben Patty en Drobny elkaar met hun sterkste wapens bestreden. De eerste set was voor Drobny met 86. Een doorbraak van Patty's ser vice was voldoende. De tweede set leek ons beslissend te worden. Beide spelers wonnen regelmatig hun service-games. Zo ging het door en iedereen vroeg zich af. waar deze afmattende serie zou worden onderbroken. Dat was bij de stand 1616. Toen drukte Patty in eens door en hij won de tweede vet met 1816 voor Wimbledon een on gehoorde stand! In de derde set scheen Drobny een geslagen man. Patty liep tot 52 uit en won de set met 63 Wat had Drobny daar tegenover te stellen? Na dc rust eenzelfde beeld: de stand bleef gelijk tot 66. Drobny won daar na opnieuw zijn service en wist op Het achttienjarige tenniswonder Rosewall in actie te Wimbledon tijdens zijn wedstrijd tegen Ah- desselam Frankrijk Patty's service door te breken. Daar mee was het twee sets gelijk. Op dat moment duurde de single precies drie uur. Het was inderdaad ongelooflijk hoe «eze afgematte spelers zuiver op hun geweldige concentratie erin slaagden de laatste set te spelen, alsot zij nog geen bal hadden geslagen. Het spel rees tot hoogten die zelfs de beste spelkenner tot dan toe niet voor mogelijk had gehouden. Maar het was niet Patty, die de zege behaalde, maar Drobny op een stand van 12—10, in de drie-en-negentigste game van deze fantastische wedstrijd. Wij geloven beslist, dat Wimbledon nog nimmer zulk een titanenstrijd te zien heeft gegeven. Drobny won, maar Patty zal door deze partij evengoed als zijn overwinnaar in het gulden boek van Wimbledon worden opgetekend. (Drobny: 8—6, 16—18, 3—6, 8—6, 12—10) Al het andere viel hierbij volkomen in het niet. Slechts deze opmerking, dat Drobny thans temeer verdient, dit Wimbledon te winnen. De opmars van de Australiërs blijkt evenwel uit de uitslagen, die hierachter volgen: Heren enkelspel, derde ronde: Ste wart (VS) sl. Redl (Oost.) 63, 6—1, 6—0; Hartwig (Austr.) sl. Tioczynski (Polen) 6—1, 6—1, 6—3; Rosewall (Austr.) sl. Warwick (GB) 63, 62, 6—2; Rose (Austr) sl. Molinari (Fr.) 64, 6—0, 6—4; Worthington (N. Zeel.) sl. Ampon (Philipp.) 62, 6—2, 86; Hoad (Austr.) sl. Barett (GB) 6—2, 62, 61; Larsen (VS) sl. Palada (Z. Slavië) 6—1, 6—2, 7—5; Ayre (Austr.) sl. Wilderspin (Austr.) 75, 62 75; Nielsen (Den.) sl. Woodroffe (Z.' Afr.) 6—4, 3—6, 6—3, 6—2; Mulloy (VS) sl. Stickenberg (Zweden) 4—6, 3—6, 6—3, 6—3, 9—7; Arkinstall (Austr.) sl Deyor (Philipp.) 7—5, 2—6, 4—6, 6—3, 6—2; Seixas (VS) sl. Washer (Belg.) 6—3, 61, 63; Johansson (Zweden) sl. Ul- rich (Den.) 7—5, 6—3, 2—6, 7—5. Dames enkelspel, derde ronde: Doris Hart (VS) sl. Trude Zehnden (Did) 6—0, 6—0; B. Lewis (VS) sl. S. Bloo mer (GB) 63, 62; Shirley Fry (VS) sl. Jean Rinkel-Quertier (GB) 36, 64, 61; Helen Fletcher (GP) sl. C. Mercelis (Belg.) 6—3, 6—3; Angela Mortimer (GB) sl. P. Ward (GB) 63, 63;" Maureen Connolly (VS) sl. J. Pet- chell (GB) 61, 61; Dorothy Knode (VS) sl. B. Davidson (VS) 6—3, 60; Nelly Adamson (Fr.) sl. H. Hopman (Austr.) 1—6, 6—2, 6—1; Julie SamD- son (VS) sl. H. Weiss (Argent.) 119 7—5. Gemengd dubbel, tweede ronde: M Reeves (Z. Afr.) en Tan (Indonesië) sl J. de Ridder en Brichant (Belg.) 97 2—6, 14—12. Heren dubbelspel, tweede ronde; Mul loy en Seixas (VS) sl. Lee en Starte (GB) 7—5. 7—5, 6—4, In de eerste ronde van het dames dubbelspel sloegen mevr. B. Davidson cn mevr D. Knode (VS) mej. M. Bour- bonnais (Fr.) en Fenny ten Bosch (Ned), met 6—3, 6—1, snelste met 7 min. 43 sec., hetgeen neer komt op een gemiddelde snelheid van 128 km per uur. In de 250 cc-klasse was Haas ook de snelste met 6 min. 52 sec,, dat is- ruim 144 km per uur, gevolgd door Lorenzetti met 6 min. 56 sec. (142,5 km), In de 350 ee-klasse was niet Ray Amm op Norton de snelste, maar zijn team genoot Kavanagh met 6.39, dat betekent een uursnelheid van 148,5 km. In de middagtraining bracht Geoffry Duke het tot 6 min. 13 sec., maar zijn teamgenoot Milani, die Woensdag even eens 6.13 had genoteerd, reed nu slechts eén ronde, maar dan ook in een tijd van 6 min. 9 sec., hetgeen een gemiddelde uursnelheid betekent van ruim 160 km. De Nederlanders doen het niet zo best. Slechts enkelen zijn onder de gestelde limiettijden gebleven. Vanmorgen kregen zij een laatste kans om zich te plaatsen. De uitslagen van de gisteren te Hil versum gehouden courses luiden: Grachten-prijs. Afstand 1900 meter. Prijzendraverij voor paarden die nog geen f 1000.— hebben gewonnen: 1 Romeo Spencer (D. H. Geersen) tijd: 2.52, km- tijd: 1.30-5; 2 Quo Vadis Duluth Z (F. J. Eerenberg) 2.52, 1.31.5; 3 Quant a Moi <M. Vergaay) 2.53.8, 1.31.5. Oranje-sluizen-prijs. Afstand 2340 me ter. Prijzendraverij voor paarden, die f 4000doch nog geen f 10.000.hebben gewonnen. Voor leerlingen-pikeurs en rij ders met een b-vergunning1 Octavianus K (H. Oldebeuzing) 3.27, 1.27.8; 2 Oos- ting's Lieveling (J. Leeuwenkamp) 3.27.4, 1.27.8; 3 Nike van Hollo (J. Oosting) 3.28-4, 1.27.5. TJ-prijs. Afstand 1880 meter. Serie-prij- zendraverij voor paarden, die f 1000. doch nog geen f 4000.hebben gewon nen. Eerste serie: 1 Mientje O (A. van der Veen) 2.45, 1.28.1; 2 Redloff WB (N. Oosting) 2.45-9, 1.28 3; 3 Parel Holland C (W. Leeuwenkamp) 2.50, 1.29.6 Tweede serie: 1 Oscar (N. Oosting) 2.45.1, 1.28.0; 2 Pirette (B. U. de Jong) 2-45.1, 1.28.0; 3 Quick Boy (H. ten Ha gen) 2.47.3, 1.28.1. Finale: 1 Oscar (N. Oosting) 2.45.4, 1.27.2; 2 Pirette (B. U. de Jong) 2.45-8, 1.27.3; 3 Quick Boy (H. ten Hagen) 2.45.8, 1.27.3. Ponten-prijs. Afstand 2340 meter. Prij zendraverij voor paarden, die f 3000.— doch nog geen f 6000.hebben gewon nen: 1 Our Volann (J. van Dooieweerd) 3.26.6, 1.28.3; 2 Olympus (J. M. van den Berg) 3.26.4, 1.28.5; 3 Nora Belwin (W. van Leeuwen Jr) 3.27.6, 1.27.9. Scheepvaart-prijs. Afstand i960 meter. Prijzendraverij continentaal voor paarden, die f 6000.of meer hebben gewonnen: 1 Postduifje G (M. Vergaay) 2.45.0, 1.24.2; 2 Kondor (W. van Leeuwen Jr) 2.45.8, 1.24.6; 3 Madame B (S. J. van Leeuwen) 2.47.0, 1.22.7. Een gecompliceerd auto-ongeval in de omgeving van Reims heeft aan zes personen het leven gekost. Tot de slacht offers behoren de linksbuiten van de kampioen van Frankrijk, Stade Reims, Meano, en de doelman van de tweede divisie-club Troyes, Abenoza. van rheumatiek, spit. ischias, hoofd- en zenuwpijnen. Neemt daarvoor .'egelmatig Togal, het middel bij uitnemendheid, dat baat waar andere falen. Togal zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apoth. en drog. f 0.95, f 2.40, f 8.88. (Advertentie, Ing. Med.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5