s Zoon Olie onder de golf van MexicoDe flfllf"<le Koning der bedelaars stierf als rijk man 4 WIJ l*0H} Tidelands-bill" inspireerde FS tot koortsachtige activiteit Joseph Cheroux schreef hoek met honderden beproefde trucs foon 2469 ■SEHERMIH Met „moerassjees" drilboren en dynamiet op zoek naar het vloeibare goud Handleiding leverde hem een behoorlijk inkomen op ;hting ze geheel >ren en goedkoper? lermaker zjjn e gewenste voering ISET&CS BEHEHESa 1.74 L20 Slechts eenmaal gefotografeerd Fortuna speelt nog steeds een rol G van onze zaak L UK. :n bezoek uit. ALKMAAR rking, uur. PANTALON voor TEL, 514? ZONEN, 4035. ■m.2395-8ERGERWEG13S ROAM -TE1.82950 TERSTRAAT 47 ZATERDAG 27 JUNI 195S 'el. 2388 - Groens- van Louisiana, die onmiddellijk aan de kust grenzen. Bodem-onderzoek had uitgewezen, dat de mogelijkheid van „domes" (holten onder de bodem, waar in olievoorraden zich verzamelen) zeer groot was. Het menselijk element le verde de voornaamste moeilijkheden: het was bijzonder moeilijk om dit ter rein, waarin men, al lopende, wegzakte en dat ook weer niet voldoende bevaar baar was, te verkennen. De oplossing werd (zonder dat hij er zich van bewust was) gevonden door een bewoner van New Orleans, die niet het minste belang in de olie-industrie (Van onze correspondent) IN DE BRANDING-ZONE VAN DE GOLF VAN MEXICOin het Zuid-Oosten van de Ver enigde Staten, heerst sinds vijftien jaar koortsachtige activiteit van wie hier kilometers onder het water oppervlak naar olie speuren. In toenemende mate doen dynamiet-ontploffingen dagelijks de pelikanen (daar even gewone verschijningen als de zeemeeuwen boven IJmuiden) opschrikken. Negentig meter hoge drijvende boortorens jagen een scherpe, massief ijze ren schroefboor tot kilometers onder de bodem van de zee. Post- en proviandschepen varen af en aan om het vuurtorenwachtersbestaan van de olie-deskundi gen met de kust in zicht moeten zij een week lang aan boord van de „rigs" (boortorens) en productie- „vlotten" blijven werken vóór zij de week daarop kunnen gaan passagieren dragelijk te maken. Heli- copferes en watervliegtuigen scheren laag over de Izee, bijna als zeilboten op een zomer-Zondag over onze Kagerplassen. Modderschuiten, waarop de vlag van het bedrijf trots wappert, voeren keurig verpakte zakken met kostbare modder aan, nodig om de vereiste pressie op aangeboorde bronnen te handha ven. Amerikaanse en internationale belangen (ook Ne derlandse) hebben zich. sedert omstreeks 1940 de olie-winning uit de golven begonnen is, in hoge mate geïnteresseerd voor deze belangrijke ontwikkeling van nieuwe reserve-vooraden. Nederlanders en voormalige Nederlanders vindt men er in aanzienlijk getale. Tot hen behoort b.v. dr F. W. Oudt, die zijn we tenschappelijke opleiding in Utrecht voltooide en se dert vele jaren als hoofd van de afdeling exploratie van olie-bronnen' voor dit rayon van de V.S. is ver bonden aan de Shell Oil Company. Met andere woor den: het is zijn taak om, dank zij een moeilijk te evenaren kennis en ervaring van geologische condities en bodemformaties, de plekken aan te wijzen, waar de drilboor de meeste kans maakt het vloeibaar goud te vinden. had, Mr. Cheramie, een veeboer. Op wat hoger dan de moerassen gelegen droge grond liet hij wat vee grazen. Zijn probleem was echter zijn gras land te bereiken. Ingenieus man als hij was, ontwierp hij een „moeras-sjees", deels tractor, deels boot met stoomwals achtige, doch holle vaten als wielen. Daardoor hield hij dit gevaarte drij vende. De olie-industrie kocht zijn pa tent. De familie Cheramie in thans bij zonder welvarend. En de olie-mensen kunnen moeilijk te bereiken streken exploreren. DE IN DE z.g. „getijlanden" van Louisiana bij olie-exploratie meest ge volgde methode is de „seismische". Een schip op zee, o£ een „aanhangwagen" van de „moeras-sjees" zet ontploffin gen af. Een afzonderlijke schip (resp.: de moeras-sjees) is uitgerust om me tingen te verrichten. „Geophones" (letterlijk: aard-telephoons) zijn op vastgestelde punten om het ontplof- fingsgebied geplaatst. De instrumen- STAANDE OP DE SLIB- ACHTIGE BODEM, tot het middel in het water, moet soms gewerkt worden in de olievelden, wanneer de oliebo ring voor boot noch sjees be reikbaar is. Hier „sluit" men een producerende bron. tenboot laat door middel van .twee radio-kuststations haar positie peilen. Men kent voorts de afstand tussen schip en ontploffingspunt. Alle metin gen, die dus zijn verricht, kunnen zon der moeite worden teruggevoerd tot de nauwkeurig geidentificeerde plaats waar de ontploffing plaats vond. Wijzen de metingen uit, dat dit de plek is waar men om dr Oudt te citeren 10% kans heeft een succes rijke proefboring te verrichten, dan be gint het winningsproces, dat door de foto's op deze pagina wordt geillus- treerd. Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, die zal er voorzeker niet binnengaan. Marcus 10 vers 15). HET BLIJKT ALTIJD WEER, dat Jezus Zijn sympathie heel ergens an ders heett liggen dan wij. Maar het is heel verstandig om niet te snel de con clusie te trekken, dat Hij dus voort durend tegen de draad in is, maar de mogelijkheid open te laten, dat wij dat zijn. Het is nu eenmaal niet goed om al te zeker te zijn van jezelf. Mensen die te zelfverzekerd zijn kunnen het vermoedelijk een heel eind brengen in de wereld, maar ze verliezen iets wat nog vee' belangrijker is dan het feit dat ze geslaagd zijn. Ze verliezen de werkelijke sympathie van hun me demensen, omdat ze in feite geen me demensen meer kennen. Ze worden eenzame figuren. En eenzaamheid is al leen aardig in een roman ffver een mens die de nare wereld ontvlucht op een eilandje, maar deze eenzame zou in het werkelijke leven een scheefge groeide stakker zijn. Want het leven zelf oordeelt scherp en spot met deze dingen. En het bekende hutje op de hei is dan ook altijd een tweepersoonshut. De sympathie van Jezus ligt bij de kinderen. Daarom is Hij anders inge steld dan wij. Wij houden het met de grote mensen, al onze betuigingen van liefde-voor-het-kind ten spijt. Want we vinden het kind lief, maar de grote mens nemen we serieus. Dat doen we het kind niet. De wereld van het kind is niet „echt", want het kind leeft mid den in de grote-mensenwereld in een eigen wereldje, waarover wij voorbij gaand ontroerd kunnen zijn, maar het telt niet mee. Hierin zondigen ook de ouders, want ze kijken elkaar Over het hoofd van het spelende kind aan, glim lachen en hebben hun eigen verstand houding. Maar het kind speelt. En daarom heeft Jezus het kind lief. Jezus heeft die mensen lief, die zich een eigen wereld spelen in een wereld die heel anders is. Die de speelwereld niet ernstig nemen omdat ze het een dwaasheid vinden. Hierin trekt Jezus één lijn met het kind en stelt zich te genover de verstandhouding der grote mensen. Maar wie aan de kant der gro ten blijft staan wordt een eenzame, want het spel blijkt ernstiger te zijn dan de groten meenden. Jezus zelf vertegenwoordigt het Ko ninkrijk Gods in deze wereld. En daar zijn de dingen anders dan bij ons. Al was het alleen maar omdat God daar heerst. Zo volkomen heerst dat Hij met blijdschap wordt gediend. Dit is meen ik een kenmerk van het ware heersen. Onder dit heersen Gods zijn de armen rijk en de rijken blijken arm te zijn. De verschoppelingen zijn Gods liefste kinderen en die meenden tot de voor aanstaanden te behoren, blijken er niet of terpauwernood thuis te zijn. De dood is er geen dood meer, want de op standing is daar een gewone zaak, maar wat wij leven noemen blijkt niet meer te zijn dan een kort, zij het, om der wil le van de toekomst, belangrijk voorspel Maar het grootste wonder is, "dat on der de heerschappij van het Konink rijk Godsde Zonden worden vergeven. Ze worden vergeven, overgegeven van de een op de ander, van de mens °P Jezus. En niet de mens draagt zijn zon den meer, Maar Jezus draagt ze. Uit het wonder van deze vergeving zijn alle andere wonderen van het Konink rijk Gods geboren. Want deze wonde ren kunnen alleen gebeuren aan die mens die het ernstig neemt dat God hem veroordeelt, maar evenzeer ernstig neemt dat Jezus hem vrijspreekt. Oordeel en vrijspraak zijn de grond slagen van de orde Gods. Hierop grondt zich Zijn Koninkrijk. Maar hier op is het dat de grote mens schipbreuk lijdt. Want hij meent dat het slechts een spel is, dat gespeeld wordt binnen de muren van een kerk. Maar de mens die kind wil zijn speelt dit spel met grote ernst, want hij heeft ontdekt, dat het spel inderdaad ernst is. Het is even ernstig en even blij als -het Koninkrijk zelve. Hij waagt het om dwaas te zijn in de ogen der ande ren, maar God noemt hem wijs, want eens zal blijken, dat wat nu spel schijnt, op zaligheid uitloopt. Het is ons niet geraden om anders t? zijn dan het kind, dat opgaat in het ernstige en blijde spel Gods met hem, want het zou ons het Koninkrijk gaan kosten. Jezus' liefde ligt bij hen die kind zijn en midden in deze wereld leven in Z ij n wereld, die van oordeel en van vrijspraak, opdat het kind eens in het Rijk Zijns Vaders leven mag en spelen. H. POSTMA, Sint Pancras. mm® DE „MOERASSJEES" der oliespeuders in volle actie. (Van een bijzondere medewerker) NA VEEL MOEITE VONDEN WE ST. PIERRE, een ge hucht in Zuid-Frankrijk, waar de koning begraven ligt. Hij stierf er nu een jaar geleden, in de respectabele leeftijd van 88 jaar. Honderden uit geheel Europa kwamen hem de laatste eer bewijzen. Joseph Cheroux, de koning der bedelaars, stierf als een rijk man en veel van het geld kwam uit Nederland, van Nederlandse 'ondergeschik ten Hij paarde een ingenieuze geest aan een uitgesproken aanleg om iets op grote schaal te organiseren. En vijftig jaar geleden besloot hij die talenten aan te wenden tot de organisatie van een grote bedel- gemeenschap. Hij bood anderen nieuwe, meestal zelfbedachte bedeltrucs aan tegen een bedrag ineens of tegen een bepaald percentage van de inkomsten. Verder schreef hij een 'Handleiding voor Bedelaars', een dik boek met de namen van duizenden rijke 'schenkers' in West-Europa. PAPA CHEROUX HEEFT meer dan honderd trucs bedacht om te bedelen op straat. Kijk bijvoorbeeld naar de geklede man met een zware koffer in de hand. Hij heeft een kleine jongen bij zich. Hij houdt een voorbijganger aan en vraagt, met het accent van een buitenman, waar hij voor enkele kwar tjes nachtlogies kan krijgen. Hij is zo juist in de stad aangekomen en op het station heeft een zakkenroller hem van zijn portefeuille beroofd. Het jongetje knikt en huilt: „Ik heb honger, pappie!" Geloof het of niet, maar zo kan hij een paar tientjes per dag verdienen. Nog beter vond Cheroux de lucifers truc. Een oude man of vrouw strijkt in de duisternis van een 'nette' straat een lucifer aan en gaat in de goot aan het zoeken. Helaas, helaas, zij heeft een zilveren gulden laten vallen, waar van zij haar avondeten had moeten ko pen en de tram naar huis had moeten betalen. Vriendelijke mensen helpen haar zoeken. Tenslotte diepen zij uit hun eigen zak een kleinigheid op om de arme ziel te troosten. MAAR HET MEEST HIELD Papa Cheroux van een pantomime, een klein drama zonder woorden. Hij begon er mee in 1892 in Parijs en noemde het de broodkruimel-truc. Het toneel stelt voor een restaurant tijdens het lunchuur. Een man van onbepaalde leeftijd, pover maar netjes gekleed, komt binnen en i gaat aan een tafel zitten, bij voorkeur in het midden van de zaal. Hij bestelt een kop koffie verder niets. Terwijl hij op zijn koffie wacht, kijkt hij met smachtende ogen naar de volle schalen van de gasten in zijn buurt. Hij kijkt zoals een kind met Sinterklaas naar een speelgoed-étalage kan kijken. Plotseling ziet hij een korst brood op de grond liggea. Hij pakt die op ea verslindt het brood, alsof hij uitgehongerd was. Dat is alles. Hij zegt geen woord, bedelt niet, vraagt geen van de gasten om een hap eten of een aalmoes. Nog kort geleden zag ik die truc in een restaurant in Brussel. Mijn vrien den waren erg onder de indruk en ik maakte hen niet wijzer. Natuurlijk had den zij de man het brood niet op de grond zien leggen. Mijn vrienden nodig den de stakker aan hun tafel, boden hem een lunch aan en luisterden vol aandacht naar zijn trieste levensge schiedenis. Deze man was overigens waarlijk een artist, een meester in zijn vak. DE „INTERVIEWERS", die hun slachtoffers thuis bezoeken, staan aan de top in de hiërarchie van het bede laars-ambacht. De techniek om iemand over te halen vereist een grote mate van behendigheid, vooral omdat de be delaar zijn 'milde gever' meestal be nadert als een sociaal gelijkwaardige. Maar Cheroux dacht ook aan zijn min der aristocratische vakbroeders, de schrijvers van bedelbrieven. Volgens hem bestaat de geslaagde bedelbrief uit vier delen de veront schuldiging, het verhaal van de tegen slag, het verzoek om financiële steun, en de belofte om de schuld terug te betalen. In zijn adviezen voor nieuwe lingen schrijft: Cheroux: „Vraag nooit om tien gulden. Vraag b.v. om acht gulden zestig cents. Je hebt meer kans met preciese getallen." PAPA CHEROUX leidde een eenvou dig leven, ondanks zijn aanzienlijk in komen. Hij heeft jarenlang in Parijs gewoond nabij het Bois de Vincennes. Hij kocht een kleine villa in Zuid- Frankrijk, toen hij zeventig werd, zoals vele zakenlieden, die stil gaan leven. Hij was een forse man, breedgeschou derd met heldere bruine ogen onder borstelige wenkbrauwen. Hij is maai ééns in zijn leven gefotografeerd. Hij at en dronk zeer matig en rookte wei nig. Meer dan twintig jaar ls hij we duwnaar geweest, en hij was erg ge steld op zijn gezin, betaalde zelf de opvoeding van zijn zeven kleinkinderen. OM NOG EVEN op die foto terug te komen: die is enkele jaren geleden stiekum genomen door een familielid. Zijn zoons mochten hem nooit fotogra feren. Van tijd tot tijd kwam de dorps fotograaf op bezoek en dan moest de gehele familie er aan geloven, maar de oude man zelf bleef altijd aan de kant staan. Hij is stellig de minst gefotogra feerde koning ter wereld. De buren van Cheroux hebben nooit geweten wat hun oude vriend deed voordat hij zich uit zaken terugtrok. Zij vonden hem net een oude en arme philosoof. Nu, arm was hij zeker niet wellicht rjjker dan de bewoners van St. Pierre, die nu nog schouderophalend over hem vertellen. Maar zij hadden gelijk als zij hem een philosoof noem den. Het verschil tussen hem en zijn academische collega's was dat hij zich voor zijn filosofie behoorlijk liet be talen. WIL MEN ZICH een scherp-omrand beeld vormen van de moeilijkheden, waarmee de wetenschap en heel de oliewinning nog worstelt, luister dan naar deze uitspraak van dr. Oudt: „De moderne techniek heeft enorme vorde ringen gemaakt, in het bijzonder op geo-physisch terrein. Niettemin blijft het voor de olie-industrie nog uiterst moeilijk de juiste plaats te vinden voor het verrichten van proefboringen. In dien van de tien proefboringen één met succes wordt bekroond, kan men bepaald spreken van een „succes". In wezen bestaat er, qua techniek, geen al te groot verschil tussen het ver richten van boringen te land of ter zee. Het is het menselijk element en niet te vergeten de elementen van weer en wind die de winningstechniek verder beïnvloeden. Vier methoden worden voornamelijk legepast. De meest gebruikelijke is de „seismische" waaromtrent hieron- meer. Deze komt neer op het meten Van de gevolgen van ontploffingen ter hoogte van de vermeende oliebron en het daaruit afleiden van conclusies omtrent olie-voorraden. Een tweede methode geldt het meten van de ver snelling van de zwaartekracht, die be- invloed wordt door de structuur van de betrokken formatie. Er bestaat voorts nog een „magnetische" methode, waar door abnormaliteiten in de bodem-for matie worden gemeten en deze metin gen worden „vertaald" in termen van gunstige structuur. Tenslotte kent men de foto-geologische methode van lucht- verkenning, (luchtkartering) als ook lenigmaal in Nieuw-Guinea is toege- last. „OLIE", PHILOSOFEERT dr Oudt, „ls geen oogst die je kunt kweken en daarna binnenhalen. Er bestaat maar een beperkte hoeveelheid olie. Het is wel zo dat men jaar na jaar méér nieuwe olievelden heeft ontdekt dan er oude uitgeput raakten. Toch wordt het Vinden van nieuwe olievoorraden steeds moeilijker. Wat echter in het geheel niet wil zeggen, dat ik verwacht, dat er in onze generatie ooit een tekort aan olie zal bestaan". Bij het verrichten van olie-onderzoek elk geoloog of physicus zal het er- tennen speelt het geluk ook een be- mgrijke rol. De grondslag van heel de op milliarden dollars geschatte Ame rikaanse olie-industrie is immers het lassieke relaas van de onbekende avonturier, die in onherbergzame stre len zijn eerste oliebron wilde aanbo ten. Moeizaam baande zij zich, met zijn log primitieve boor-apparatuur een 'eg door streken, waar van een ver- :eersnet geen sprake was. Geologische hulpmiddelen had hij niet. Eindelijk [wam hij op een punt terecht, waar TOEN HET AMERIKAANSE Con gres kortgeleden een wetsvoorstel aannam, waarbij de exploitatie rechten van de olie in de z.g. „tidelands" aan de afzonderlijke staten werden teruggegeven, had dit tot gevolg dat de olie-winning in de Golf van Mexico met grote kracht werd voortgezet. In het nevenstaande artikel zet onze cor respondent, naar aanleiding van een interview met een geophysicus van Nederlandse afkomst, Dr Oudt, de betekenis van deze belangrijke olie reserves uiteen en vertelt hjj een en ander over de moeilijkheden die bij de exploratie en exploitatie er van optreden. hij niet verder kon. Dikke, vette mod der zoog alles in zich vast. Teneinde raad besloot hij daar zijn eerste poging te wagen. Hij boorde prompt een rijk olieveld aan Het risico is, dank zij een hoge mate van wetenschappelijk onderzoek, thans wel zeer aanzienlijk verminderd. Maar nederige mannen der wetenschap er- DR F. W. OUDT 10% is succes kennen, dat Vrouwe Fortuna, die voor de pioniers van weleer van zo groot belang was, ook thans nog een grote rol speelt. Dit geldt niet alleen voor het vinden van de plek waar men besluit te boren; het is evenzeer van toepassing op de reeksen voorbereidende werkzaamhe den, die moeten uitwijzen of het wel raadzaam is 500.000 tot 1.000.000 aan een proefboring te spenderen. EEN TYPISCH VOORBEELD van zo'n samenloop van omstandigheden deed zich o.a. voor in de moeraslanden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5