c
O
Jaap Weyand als glasschilder
IK BEN NIET ZO
OnZe BaDsMoEs
Voor strand en zonnebad
Geen decoratief plaatje, doch levende reflex
AGENDA:
I'S
fl
- ft.S
Sj g N
•8 R
fl fl
©*fl
S©
0
w fl
x S
Werking van fraaie
half-edelsteen
Bemerkingen
van Barendje
Bazzeroet
Spijkerpantalon niet
voor iedereen geschikt
ONS SCHONE BERGEN
a
CO
O n -fl
o jjj
a
O* J^Sgj
e «M c ilHQ <L ^4 Jz, fl
rs s* S i Q s
,jj MJ-Bm
N
b£ fl
fl W
p£3
r-H
I N"S
M.sp-g
3 B
S« g
a
O
S-§
u
3
-ö
8 B
a
a
a
g"8 b a g
5 r-4 eö pl4 o
D 51 w !■-»
hga.sp
«C«S«J 3 .s
as ij trt t!
2 >5 5>
a S
W *J l-H
O tï «-
tT> ai
H .S .8 45
ft a
Z>*S, |<5-§
o 2 - S
fl 4)
fl
s s
o
-2
fl *e
V.
44 N
:c
SS 2 S-S S-C S
h a
BM S
ST3 a
si-i i
O. 3
o "->
bD fl
a v a
l§2
O 6 3
.X O
t
•3> s
so
h* H-l
-_I »-•
'li-
CO f*H
ei e
M T «y
feD
rd
- S
-"3 o
a o-
a
P* ,5
*xi
«"Sh
J5
*h3
Eh
'3 to
Jü
O C w
O (8 t}
e |g
e
o
XV
w -M
csi^
3 2
c co
G P
■+a
10 S *rt
•o 2,
«5 M
1 w w o
O
g
CO
■°a
o
j Ö.-2
2 M
•S c
ï|l
r-4
cö
*8385
©2
S a
»*a
J4 I
IS
Bf
o
s W)m
aS^Sfj
l*>r>
fl
A
B
•n^+ico tp
xx
co co fl
sSHs-
.-sSfa <434B
«5§g^°
i a „f-s
fl »Q 52
ip^i
oë5^|||
33 fl +af> a's
•S©flg .gw
to© c
©+>'QrS
CO-C OJ ^CH
.a c
gfl.-S^^
S ffl t,--
fr CO
.Ib30|S
ol-Sël-S
s sfN
g.2 Ë-£!.rt'K
SSocggê
ta fl
o>
v
Wi
Qil T—4
■3|".Sëg
w
g-Së»-"^
g^Sëlo'
(V :B? M -Ïï N
"3 41 2
iu-o® o
CB 2
0S300
«SH«ioe
-s e ^lïï
O
VOh
„-fl O
C2
X 52 w
A'fl -r
O
•ST w
s
i-j WO
tS-SStg
a«p»>>£g2
- .o-i
•i-l fH
CtJctg
^2 rfl p-.
'©£©©•55
UX t£^
co 2
T3 tC0<
fl 'co
w
:sigM.2|'
iJoc®®e
§f S«J3.S
y s
ijoë 2 t»u g? c
Sslf IsSbS*
*115
ls°
"s|
t«£
o'SÈ
a Sa
•a 2-0-052 o
'!ccs^o
f^Ë^fc
O «1 tG I
WgëgÖSl
ai«a8"
o|-s*gs«'l
Cel.
^£-Sm§
--BH
S 2 K
2 2S ra C
I 2A
P t. C-g
X
SS O
J^*fl C '1-y
H o c(C
C <0-°
©•■-<»-,
C n 0
»S N
•oK
c fl
•1-1 44>
CO O
CO
m C
A
CO
to
fco ..-
J s,-a S
c o
hiS-S c-o
:Sg c«
fa fl
co
«sS5h
Sg-ofig
fl >1/1 a
M M®
.fl c
rt w S
O
a-M
o co
•i-s »o
-
•r« TJ
to^
©*tj
^fU
o .X
s
&-
C
C 1
-*fl fl
£JS>
t£ O
C W
c
c
CO fl O
K r
ac,
CO
fl
-44) CO
rfl 'D
t: J: u
fl
l-ï
■5 C-1 -fl +i
5 S>£A
S-Z
-O 3
t-g£2M
Ti CO
*,Q
S M© m S
Êh c 5
M'C .H ©-^ ex.
■p c ^tccJSc
fl fl ïfl» O ro *fl
^eSc:&güii
Lfl H O C c-n - 0
•S a CH r-u CJ
C©©OT W_Ih v
Fr* F ©4»
ph :s? c r .fl .T- o
•r%rou©fa'd'D>PU}
»-Hë gf'S-2
■9 &S
SI W)
w F co
c Si 2
F *fl to^
c H-i co .Sr
©W 5 »1 M -
to2jjj^:>e!©©-T - fl
?:!«-• ^'i«l
(tl f<W.H« O
fl - T3 c fl 'C c CO
0 Mi-Ï" «:S:rf.S
ee c o M-OS N-®
:0cgA§5£ - a-J#
loSJvwT£)w^cfl
VtüfUff 10 Juli 1953
BERGER BAD COURANT
De volgende kunstenaar uit
Bergenwelke wij eens onder
de loupe nemen, is Jaap
Weyand, die ge hier bij een van
zijn werken ziet.
AL VAN JONGS AF heeft de kunstenaar Jaap
Weyand zich aangetrokken gevoeld tot de glasschil
derkunst. Als hij ook maar even de kans kreeg, heeft
hij zich aan deze genegenheid ten volle overgegeven.
Zo kan men, als men zijn atelier aan de St. Anto-
niusstraat te Bergen binnenkomt, aan de wanden de
schetsen en werktekeningen voor menig mooi raam
zien hangen. Ook in zijn woning aan de Russenweg,
het vroegere atelier van de schilder Graadt van Rog
gen, kan men foto's en schetsen van ramen vinden.
Het is overigens geen eenzijdige, blinde genegenheid.
Jaap Weyand is te veel schilder, om zich ooit te kun
nen overgeven aan één bepaalde, sterk gebonden
kunstvorm aan de andere kant trekt hem toch het
tegelijkertijd monumentale en decoratieve karakter van het glasschil
derwerk te sterk, dan dat hij ooit de verleiding zou kunnen weerstaan,
een opdracht tot het maken van een stuk brandschilderwerk aan te
nemen. Dat leidt wel eens tot spanningen maar die zijn altijd nog op
gelukkige wijze opgelost.
door
D. P. VAN
WIGCHEREN
JAAP WEYAND is in 1886 te Amster-
J dom geboren en ontving zijn oplei
ding aan de Rijksacademie voor Beel
dende Kunsten in de hoofdstad. Be
roemde kunstenaars als prof. Allebe en
prof. Derkinderen leidden zijn eerste
schreden op het pad der schone kun
sten, Parijs herbergde hem een tijd
lang en daarna keerde hij n ar het
lieve vaderland terug. Hij sloot toen
een contract met zichzelf. Zeven maan
den oer jaar copiëerde hij in opdracht
beroemde meesterwerken uit alle
tijden, de rest van de tijd verbleef hij
in Bergen en schilderde wet hem aan
trok. Dat verklaart zijn genegenheid
voor het fraaie dorp aan de duinrand;
toen hij zich hier eenmaal voorgoed
had gevestigd, is hij hier nooit meer
vandaan gegaan. Het heeft er een
ogenblik op gebleken, dat hij toch
n ar Amsterdam zou terugkeren; een
tijdlang was hij lector in de Bijbelse
compositie aan de Rijksacademie en
zelfs leek er een professoraat in het
uitzicht te zijn, maar uiteindelijk viel
dit ten deel aan Huib Luns. Weyand
heeft er vrede mee gehad; hij wist dat
zi'n opvattingen aangaande het onder
wijs aan de academie niet strookten
met die van de leiding.
Wat hem in het glas-in-lood altijd
heeft getrokken is de tinteling van glas
en kleur. Een goed glasraam heeft de
werking van een mooie half-edelsteen;
het fonkelt en vibreert. Het is boven
dien van een geheel ander karakter
dan een schilderij. In beide gevallen
heeft men weliswaar met bepaalde
compositie-wetten te maken, die men
niet kan overschrijden, zonder de wer
king van zijn kunstschepping in ge
vaar te brengen. Sterker nog dan bij
een schilderij dreigt echter het gevaar,
dat de voorstelling op een glasraam af
zakt tot het peil van een decoratief
plaatje.
Dat nu moet worden vermeden,
vindt Weyand. Het raam moet naar de
geest een levende reflex zijn van wat
de maker voor ogen heeft gestaan. Wel
iswaar heeft het tevens een decoratief
karakter het is nu eenmaal een vlak,
dat van een bepaalde versiering wordt
voorzien maar deze staat niet voor
op.
Integendeel; de architectonische op
bouw is hier van zeer groot belang.
Het moet bovendien opgaan in een be
paalde architectuur zich daarbij dus
aansluiten en niet een eigen bestaan
willen leiden.
De kleurplekken in het gl?s worden
door de maker in een bepaalde span
ning tegenover elkaar geplaatst, zo ver
raadt Weyand ons nog een belangrijke
kwestie. De loodstrips, waarmee het
raam in elkaar wordt gezet, zijn niet
slechts een skelet dat de boel bij elkaar
houdt zij binden de volumes van
kleur en vormen in het spel van span
ningen tussen de kleurpartijen het
neutrale element. Daarbij is de breedte
van de loodstrip van zeer veel belang.
Zij brengt mede het evenwicht in het
raam tot stand. Vandaar, dat vaak
strips van verschillende breedte in
eenzelfde raam kunnen worden toege
past.
Weyand houdt er niet van, zich te
beperken tot het ontwerpen van een
raam en de uitvoering aan een atelier
over te laten. Weliswaar hebben de
hoge kosten hem steeds teruggehouden
v n aanschaffing van een oven voor
het branden van het glas, maar hij
schildert wel zelf het glas; in een
daarvoor bestaand atelier wordt dan
de kleur ingebrand. Hij weet dan in elk
geval, hoe de scherf zal werken, wan
neer zij na een paar dagen verhit en
weer afgekoeld te zijn de oven ver
laat.
Jaap Weyand heeft in de loop der
jaren vele mooie opdrachten gehad.
We noemen ervan twee grefte transept-
ramen in de Ned. Herv. kerk te Ginne-
ken deze zijn in 1944 verwoest een
complex van ramen voor het Kenne-
mer Lyceum te Bloemend-1 al. een raam
in het trappenhuis van het Diacones-
senhuis te Leeuwarden en een in de
Rijksacademie voor Beeldende Kun
sten te Amsterdam. Op het ogenblik
werkt hij aan een complex ramen
voor een* PTT-kantoor te Amsterdam.
Ook in particuliere woningen kan men
door hem vervaardigde ramen aan
treffen.
BARENDJE BAZZEROET zag er ditmaal be
zorgd en treurig uit. Hij zat ingetogener dan we
hem ooit zagen op een strandpaal, met op zijn
knieën het stichtelijke boekske „De Brave Hen
drik". Naast hem in het zand lag de laatste uit
gave van „Tweespraken over de vaderlandse ge
schiedenis", en uit de blouse van Barendje zagen
we de kaft van „Jut en Jul", een luimig kinderver
haal, steken.
„WAT IS ER, Barendje?",
vroegen we deelnemend.
„Ik dreig de klos te worden,
dank zij de stom-mi-teit van
mijn ouders", sprak het
schrandere kereltje. Het viel
ons op, dat hij deze week de
lettergreepstreepjes met
grotere aandacht dan anders
plaatste. Onder de invloed
van het vrije leven in Bergen
was hij er de laatste tijd wat
slonzerig mee geworden.
„Het is knud-de met mijn
on-der-wijs"sprak Barendje
verder. „Ik 'was in Am-ster
dam op een school waar ik
het pret-tig had. Ik ging er
alt-tijd met ge-noe-gen heen
en we leer-den er ook een
he-le-boel. Vol-gens mijn va
der werd ik klaar-ge-stoomd
voor de prak-tijk van 't le
ven, zo-als hij dat noemt, en
wel pre-cies vol-gens mijn
aan-leg. Hij is ook vol
gens zijn aan-leg klaar-ge-
stoomd, zegt m'n moe-der
wei-eens, want hij woon-de
in Schie-dam, als jon-gen.
Maar ik wil niet klaar-ge-
stoomd wor-den. Ze heb-ben
't thuis he-le-maal ver-keerd
ge-daan. Want nou kan ik
nooit naar 'n U-lo-school. En
dat is toch maar 't be-gin van
al-le wijs-heid. Nou heb ik
zei-lef maar wat goe-je
boek-jes ge-kocht, want aan
die mo-der-ne prul-ding-en
heb je niks. Ik wil le-ren,
snap je dat.' Le-ren! Zon-der
TJ-lo is het niet mo-ge-lijk
het he-mel-rijk te be-tre-den,
om zo maar eens te zeg-gen".
Na deze opmerkelijke uit
spraak staarde Barendje
Bazzeroet enige tijd diepzin
nig naar de verten. „Ja, nou
denk ik weieens: ie-der-een
schept zi«Ji zijn eigen he-
mel-rijk, naar z'n ei-gen
i-dee, maar als je zo denkt
raak je de kluts kwijt. Je
moet recht-lij-nig den-ken.
Dat staat ook in „De Kin
dergedichtjes. Cor-nelis had
ook recht-lij-nig moe-ten
denk-en, toen hij dat glas
ge-bro-ken ge-had. Toen hij
een-maai aar-zel-de was 't
mis. In die ding-en denk ik
van na-tu-re al recht-lij-
nig. Als ik mijn va-ders glas
om-gooi, krijg ik van ma op
m'n kop van-we-ge het glas
en van pa, om-dat de in
houd er-uit is.
„Foei!", verbeterde hij
zichzelf snel. „Daar kom ik
weer met m'n prak-tijk-op-
vat-ting-en. Die school is
fu-nest voor me ge-weest,
dat zie je nou maar. Ik ga
er vast niet meer heen.
Maar weet je wat zo be
roerd is? Mijn va-der wil
er niet an. Die wil maar
een prak-tijk-jong-e-tje van
me ma-ken. Toen-ie hier
Zon-dag was, heb ik ge
zegd dat ze in Ber-gen een
he-kel aan de prak-tijk
heb-ben, som-mi-gen ten
minste, maar toen zei pa:
„Och, joh, dwaas-heid. Hier
la-ten ze je nog op de IJ-lo,
als je een goe-de ho-ros-
coop hebt. Dat is ge-noeg.
Wat kun-nen de gro-te
men-sen je toch in de war
ma-ken. Ze spe-len maar
schuil-hok-je met el-kaar
en wij zit-ten weer in 't
hoek-je waar de klap-pen
val-len. Lek-ker hoor. Geef
mij de bra-ve Hen-drik
maar. Als die z'n pa wat
zegt, kan je je er ten-min
ste aan vast hou-den. Maar
te-gen-woor-dig zegt ie-der-
een wat an-ders, Ik 1oor d'r
cra-zy van.
Ik vind het nou (w)el-lis.
Voor-taan doe ik aan zelf-
stu-die. Ik heb al erg veel
ge-leerd uit „De Twee-spra
ken", die zijn net zo op-
voe-dend als de twee-spra
ken in de Ber-ger raad,
naar ze zeg-gen, en ik zal
nog wel de no-di-ge boek
jes ko-pen".
„Maar Barendje", meen
den wij het bijdehante ko-
loniehuisbewonertje te
moeten vermanen", daar
volg je wéér je eigen opvat
tingen. Je zou toch zoals de
brave Hendrik en zijn
vriend Cornelis doen, en
braaf gehoorzamen?"
„Sak-ker- ju", sprak de
knaap geschrokken. Dat is
ook zo. Daar heb je 't weer.
Een mens raakt ook de
kluts kwijt. Waar begint nu
de recht-lij-nig-heid?"
Wij konden het knaapje
tot onze spijt niet helpen.
Volwassenen kunnen derge
lijke kwesties niet in een
handomdraai oplossen, laat
staan prille aardbewoner-
tjes als Barendje Bazzeroet.
We kregen de tranen in
de ogen, toen we het jongske
even later over het duin
zagen klimmen, zielig zin
gend: „Hoe zalig als de
j ongenskiel nog om de
schoud'ren blydtJ"
Vrijdag 10 Jnli 1953
BEROER BAD COURANT
Geen kunstwerk zo schoon
of er zit wel een experimentje aan!
IjBERGENSE BENT' breidt zich uit. Rtrans neu-
net ae eerste ourger tenminste ais hy reaen
tot neurie» heeji „Kunsiler umscnwirmen
miert wie Moue» um aas Licht"
TVEZE BURGER is tè vriendelijk om dat liedje
w voort le zeiten. Dat luidt: „und wenn Sie
verbrennen, ja, aajur kamt lch nicht".
WIE IN DE ZON heeft liggen pitten, moet nu op
de blaren ~...en.
DERGEN KoMT BINNENKORT, zegt men, in Luce
u Berti. jereliereom te giere. Dan opnieuw de
hele icnc, begees-tèrd voor texpriment.
MOEDERS, leert dan Uw dochters zwemmen voor
het te laat is.
MEN ZEGT VERDER, dat deze jongeman enthou
siast voor Bergen is geworden door de verhalen
van Remco Campert,
fJEBT V IETS van de kermis gehoord?
'ENMAAL IN DE WEEK een lief zingend meisje,
is een harem in het jaar. (Wandbordje in de
Rustende Jager).
QOST, WEST.... thuis waait het toch ook.
QNS MENUTJE: Langouste Krebszonder ziezo.
(Kenners van de Franse taal: er schuilt een
schaartje onder het gras).
MAAR HET LEVEN getekend: „Als je Aha zegt,
moet je ook BB zeggen".
MENEER A. FJES is in Bergen gesignaleerd in ge
zelschap van de dichter Keuls. In de morgen
uren praatten zij nog. Na de nachtegalen komen
altijd de krekels.
VJES IS THANS in Hoensbroek. Hij gaat, zo vernamen wij, in de Groene
Lucebert in bescherming nemen. Dat is dan ook wel nodig.
fiUNT U ons volgen? Neen? Daar smoezen wij dan ook voor.
JJE PROZAÏST Pool van Groenland is in Kampen aangekomen. Of wij dat aan
zijn magen wilden mededelen. Hetgeen bij deze.
T\E RlfiNEKERK zal wéér worden opgebouwd. De kerkgangers in Bergen
hebben geen ruimte genoeg.
J]]A EEN WILDE braspartij heeft Bach met zijn koor vacantie. Het orkest zat
van de vrije tijd gebruik maken de instrumenten te stemmen.
JS DIE SCHOOL geen daalder waard?
IN ONS VORIG NUMMER is een nieuwe dichter opgestaan. Hij noemt zich
Moremeus Buning. Het motto bij zijn eerste verhaal vergaten wij te plaat
sen. Wij doen het alsnog: Plagiare necesse est. Je kunt nu eenmaal, verdoofd
door de wijn, niet altijd origineel blijven.
Wat V?
fjHJLFSPOT is de eerste stap op weg naar de volslagen onwijsheid.
3fEG, NONNEKENS, wïldet Gij dansen?
Ik zai U geven een juf.... (op een advertentie)
AANBEVELING: altijd doen.
C. PAARD.
MUSEUM
MUSEUM VAN OUDHEDEN: Oude
Prinsweg, Dagelijks geopend van
1012 en 1416 uur.
ANTIQUARIAAT: Het Boerenhuis.
Ruïnelaan 8, de gehele dag geopend.
BERGENSE KUNSTHANDEL: Ten
toonstelling Kunstnijverheid, de ge
hele dag geopend.
EXPOSITIES
HUIS MET DE PILAREN; Bovenzaal,
Gé Koeman, Schilderijen, miniaturen
en tekeningen. Dagelijks tot 22 uur
geopend.
DE RUSTENDE JAGER: Kunstenaars
Centrum Bergen: 11 Juli t.e.m. 16
Juli, Jaap Mooy en David Kouwe-
naar. Schilderijen en Gouaches.
CHANTE MERLE: Kerkepad 1. dage
lijks tot 22 uur geopend. Dirk Trap.
Nick Massée. Re Doia. Arend Bos
Evssen. Willem Revers: Schilderijen
Beeldhouwwerk, Perzische Tapijten.
Accessoires. Atelier: Zuidlaan 15
25.30 uur expositie.
AMUSEMENT
CAFé RESTAURANT „DE OUDE
PRINS", dagelijks 7.30 uur. Trio Gé
Bakker. Woensdag, Zaterdag en Zon
dag matinée 36 uur.
CAFé RESTAURANT „DE RUSTENDE
JAGER", dagelijks Pim Tholen. Vrij
dag, Trio Jacoda met zang van
Dorothy Morris.
DANCING CAFé NIEUWENDIJK: „De
Arditi's". dagelijks geopend van uur
tot 's nachts twee uur.
DANCING „LA CUBANA": Dagelijks
geonend tot v.m. 2 uur; Vrijdag. Za
terdag en Zondag tot v.m. 4 uur.
Latin Night Club.
DANCING „DE RUSTENDE JAGER",
Zateidag 11 en Zondag 12 Juli: Or
kest Freddy Hull.
BAR DE LA RUÏNE: Dagelijks geopend
tot v.m. 2 uur. Jackson en Petersen,
Bar-entertainment-
„DE RUSTENDE JAGER": Dinsdag 14
Juli: Wijnfeest met Danseres Lolitha
Fernandez.
BIOSCOOP „DE RUSTENDE JAGER"
Vrijdag-, Zondag- en Dinsdagavond,
8.30 uur: „Mensen die men schuwt",
14 jaar.
Zaterdag-. Maandag- en Woensdag
avond 8 30 uur en Zondagmiddag 2.30
uur: „Papa Boem", alle leeftijden.
Donderdagavond 7 en 9.30 uur:^„Ster-
ren stralen overal" alle leeftijden.
SPORT
BRIDGECLUB BBC.: Maandag 20 uur
in Dancing „De Rustende Jager". Oolc
toegankelijk voor Gasten.
VOLKSHOGESCHOOL
't OUDE HOF: Weekeinde Cursus voor
leerlingen van Huishoudscholen dia
opgeleid worden tot Costuumnaaister,
algemeen vormend natuurlijk, met
vak-technisch.
DE ZANDHOEVE: Alsem"-" Cursus
voor arbeiders, ambtenaren en stu
derenden. 10 en 11 Juli.
DE ZOMER IS begonnen met
stralend weer. Velen zochten ver
koeling in het zilte nat, anderen
gingen met vacantie en hadden het
badpak in een van de koffers
tussen de garderobe geborgen.
Op het gebied van de badpak-
kenmode is er voor de echte wed
strijdzwemsters practische nooit
een verandering. Zij beoefenen
haar sport heus niet in felgekleurde
modellen of costuums zonder
schouderbanden. Dat kan immers
niet, daar zij een badpak moeten
hebben, dat zo weinig mogelijk
water aanneemt en strak om het
lichaam sluit. Maar voor de parade
zwemsters is er wel nieuws.
CR MAG dan over de scholen het een
en ander te doen zijn, dat betekent
niet, dat de gebouwen er onder te lijden
zullen hebben. Voor het komende jaar
zal de Van Reenenschool tenminste
haar dagelijkse schoonmaakbeurt krij
gen. Uit de inschrijving, die dezer da
gen voor het schoonhouden en het ver
warmen van het gebouw is gehouden
kwam de heer W. Schotte als laagste
uit de bus met een bedrag van f 1400
(zonder sociale lasten). De andere in
schrijvingen luidden: A. Postma f 1560
(zonder sociale lasten), P. Swager
f 2000 (inclusief sociale lasten). F.
Vrasdonk f 2250 (inclusief sociale las
ten), S. van Wonderen f 2750 (zonder
sociale lasten). Het werk is gegund aan
de laagste inschrijver.
DOKTERSDIENST
REEDS ENIGE TIJD kan men in
de etalages van de sportwinkels een
nieuw model zonnebadpak zien liggen.
Eigenlijk is dit woord misplaatst en
daarom heeft de fabrikant er ook een
andere naam aan gegeven: de zg. ring-
pullover, welke kokervormig aandoet,
door zijn elastische kwaliteit strak
om het lichaam sluit en van de hals
af gelegenheid geeft tot gelijkmatig
bruinbakken
Er zijn ook andere badcostuums de
wereld ingezonden. Felgetint, doch in
zwart met witte garnering, zoals een
van de modellen laat zien. Een knoop-
garnering trekt extra de aandacht. Hel
derwitte costuums met een afstekend
tierlantijntje doen het ook goed en
vinden de weg naar vele afneemsters.
Voor de heren zien wij de Amerikaanse
mannen veelal in een kort broekje
met pijpen, waarop allerlei afbeeldin
gen zijn aangebracht. Helle kleuren
vormen hierbij wel de hoofdschotel.
Maar om op de afbeeldingen, welke
wij hierbij plaatsen, terug te komen,
deze bewijzen o.a. dat niet alleen de
mannelijke bevolking in Amerika ver
zot is op bedrukte exemplaren, maar
ook de dames. In dit geval meer op
het gebied van de zonnepakjes. De los
se jakjes laten de schouders geheel
vrij en hebben een korte mouw.
Lang van model, laten zij slechts een
klein gedeelte van de short zien. Deze
laatste behoeft niet altijd in hetzelfde
patroon te zijn uitgevoerd. In Amerika
heeft men er heus geen bezwaar tegen
om hierbij een short in afstekende,
effen kleur te dragen.
De z.g. „spijker-pantalons" vinden
ook in ons land grote aftrek. Geen
wonder, daar zij oer-sterk zijn. Alleen
worden zij niet altjjd door de juiste
figuren gedragen
De zonnehoed, welke veelal aan de
Rivièra wordt gebruikt, is geen ver
eiste ter completering. Neen, de hoofd
doek neemt vooral in de Nieuwe
Wereld niet zelden haar plaats in.
De plastic badtassen worden dit sei
zoen vervangen door de rieten model
len, zoals de bijgaande illustratie laat
zien. Men lette op de moderne stran-
schoentjes, welke voorkomen, dat er
verwondingen ontstaan door het trap
pen op schelpen.
Als het weer meewerken wil, kan
er worden genoten van een nieuw
badpak, dat gelijk de overige garde
robe, in het middelpunt van de belang
stelling staat. Dat wil zeggen, meer
in die van de show-, dan wedstrijd
zwemsters
De doktersdienst wordt Zondag a s.
waargenomen door de arts H. W. J- M.
Poot. Dorpsstraat 20, telefoon 2423.