cantie ding OOF Derde divisie heeft stellingen in Oost-Brab.ant betrokken Waarom bestelt de KLM geen straalvliegtuigen? BATAVUS Castella-Vaatwas Prins Bernhard hartelijk Curasao ontvangen op Ongewenst „monetair" verkeer „Hondenhoklanding" van grote Zwitserse ballon 0.95 1.48 0.25 1" 2.25 2.45 1.48 2.48 1.95 0.98 4o 0.25 "°k" 6.75 5.48 8.70 2.98 P DIT BLAD Generaal Hasselman acht de oefening een succes Voor week-end en vacantie Flying Dutchman blinkender vaat en zachtere handen! 1 gezond Volgende „Drietand"-phase kan beginnen Amerikaanse waarnemer verbaasd over tempo ERNSTIGE DIJKVAL OP SCHOUWEN Gat met een breedte van zestig meter 1 Knaap door vallende tak gedood Diepzeeduiken in de Baai Kwartjes-automaten in trek Engeland kreeg een grote voorsprong op Nederland en de V.S. Passagiers tonen voorkeur voor „jet-liners" Tocht eindigde hij Gumersbach Volledige ontknikking der onder wij zerssalar issen „Air-France" bestelt weer drie straalvliegtuigen VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1953 ni i y,i«u.iM—an—izmaa laatjes «-"^5 Band- BB 39.125.280.54 iderhouden de onze ma ga- hierin een iriiment jlglas 1.48 doos 1.48 ETTEN 1.48 v. d. Boschstr. t alléén maar om de n bankbiljetten, wel- over zijn oren in ae n alsof dat nog mei rdween er een be- oeg om grijze haren had de beroemde genoeg was het de bruari, die de bracht...* (Van onze speciale verslaggever JJET MAG ALLE DEELNEMERS aan de oefening „Drietand" tot grote voldoening en gerechtvaardigde trots stemmen, dat de chef van de Generale Staf, luitenant-generaal B. R. P. F. Hasselman gisteren middag om 12 uur tijdens een persconferentie in Deurne bijzonder verheugende mededelingen over de beide afgesloten phasen van „Drie tand" kon doen. De generaal legde daarbij de nadruk op het opmer kelijke feit, dat het grootste deel van de Derde Divisie eerst Dinsdag morgen om kwart over zeven werd opgeroepen en dat toch reeds gisterenmiddag om twaalf uur de gehele divisie in het" concentratie gebied was samengetrokken. - AFGAANDE op zijn persoonlijke in drukken verklaarde generaal Has selman, dat de omvangrijke concen- _J tratievervoeren zeer goed en vrij nauwkeurig volgens het transporten schema waren verlopen. De generaal achtte het echter niet onmogelijk, dat hier en daar onregelmatigheden of vertragingen waren opgetreden. „Hoewel uit de rapporten van de contróleteams vermoedelijk zal blij- ken, dat op verschillende punten ver- beteringen mogelijk zijn, heb ik de sterke indruk, dat de mobilisatie oefening tot nu toe een succes is ge- weest", aldus de generaal. Met bijzondere lof sprak de leger- autoriteit over hetgeen de chauffeurs hadden gepresteerd. Bijna de helft van het totale aantal had in negen maag den tijd geen auto meer bestuurd. En nu werden zij plotseling voor de taak gesteld, met jeeps of zware drie- I tonners, in high speed-tractoren of k luchtartilleriecarriers, des nachts een grote afstand in colonneverband af r leggen. Zelfs de omvangrijke mars- p series, die uit Assen moesten komen, konden zich slechts met enkele minu- ten verschil aan het tijdschema hou den. Gisternacht bevonden zich circa 3000 militaire voertuigen op de wegen, die naar Oost-Brabant leiden. Toch kwa men slechts drie kleine incidenten voor: een jeep reed in de Zuid-Wil lemsvaart, maar kon worden gebor gen en de reis op eigen kracht en met dezelfde chauffeur voortzetten; in -'e Flauwersinlaag tussen Zierik- 2ee en Schelphoek aan de Zuidkust van Schouwen, is gistermiddag om streeks half vier een ernstige djjkvai geconstateerd. De afkalving heefteen breedte van 60 meter en een diepte van 13 meter. De dijkval is geschied ten Zuid westen van Kerkwerve op een afstand van ongeveer twee kilometer van het beruchte gat bij de Schelphoek. Ge vreesd werd dat bij het hoge watei van de afgelopen nacht nog meer wa ter de reeds zo zwaar gehavende pol ler Schouwen zou binnenlopen. De kans is bovendien groot dat bij afne mend getij het gat nog groter zalwor- ?en».daar dan het water met grotere kracht door het gat zou stromen. In i ®m£eying van de dijkval woont slechts één gezin, de overige inwoners zijn allen nog geëvacueerd. Het een zame gezin woont in een hooggelegen wening op 200 meter van het gat. Di rect gevaar bestaat er voor hen niet. Gisteravond omstreeks zes uur, on geveer 2 V-i uur na de dijkval, was men reeds bezig met het maken van zmkstukken, die men zo spoedig mo gelijk in het gat hoopt tot zinken te kunnen laten brengen. Oefening Drietand. De oud-com mandant van het Korea-detache- ment, overste Christan (midden) in gesprek met de plv. bataljons commandant majoor Van der Kamp (links) en een Amerikaans waar nemer. Drente reed een keukenwagen tegen een boom, met alleen materiale schade als gevolg; en tenslotte moest ergens een gekantelde drietonner weer op de wielen vorden geholpen. Noch de bergingsploegen, noch de geneeskun dige troepen behoefden bij de concen- tratievervoeren in actie te komen. JOEN DE TRANSPORTEN nog in ^olle gang waren kwam gisteren nacht bij een druk kruispunt van toe voerwegen, Colonel Hosmer van de Amerikaanse luchtmacht aan. Deze buitenlandse waarnemer sprak in sobere bewoordingen zijn lof uit over het tempo, waarin de Derde Divisie in parate toestand werd gebracht. Des gevraagd verklaarde hij nooit eerder een zo snelle mobilisatie te hebben meegemaakt. Inderdaad overtreft het tempo, waarmee de proefmobilisatie is verlopen ruimschoots alle ervaringen in het verleden. Een der officieren van de generale staf schreef dit toe aan een veel dynamischer karakter van het gehele leger, in vergelijking met voor de oorlog. Inplaats van de trage paarden tractie hoeveel tijd ging met het vorderen van trekdieren heen zijn de snelle gemotoriseerde eenheden gekomen, waardoor alles veel vlotter gaat, al is de materiële uitrus ting van de troepen zoveel omvangrij ker geworden. Een andere factor is, dat de radio veel effectiever werkt dan voor de oorlog. Een enkel voorbeeld ter illustratie* Een gemobiliseerde van de Derde Di visie, die werkzaam was op het vlieg veld bij de grens tussen België en Frankrijk, hoorde het mobilisatiebevel 's morgens om kwart over zeven en was 's middags om 5 uur al in zijn opkomstcentrum. Dit tekent de mentaliteit van de „Drietanders", evenals hetgeen gene raal Hasselman vertelde over een niet opgeroepen fourier, die per aangete kende brief aan een commandant van zijn onderdeel had gevraagd, waarom hij niet was opgeroepen. Dit bleek op een administratieve vergissing te be rusten en de fourier voelde zich ken nelijk gepasseerd (Advertentie Ing. Me«.g De negenjarige Piet P. te Nijmegen, die gistermiddag op de muur van de achtertuin van een woning in de Sint Annastraat was gezeten om te kijken' naar het afhakken van boomtakken is door een zware tak. die middendoor brak. getroffen. De knaap werd van de muur getrokken en bleef bewuste loos liggen. Hij werd naar een zieken huis gebracht, waar hii is overleden. EEN NEDERLANDSE LERAAR IN OOSTENRIJK OMGEKOMEN In het Oostenrijkse Alpengebied de Tauern bij de Gross Glockner is de 58-jarige R. L. Klaassen, leraar aan de ambachtsschool te Scheveningen, ver ongelukt. De heer Klaassen viel in een 60 me ter diep ravijn. Hij was gehuwd en had een dochter. \K HEB EEN prachtige vliegtocht gemaakt en vind het heerlijk weer op Curacao te zijn. Er is hij U altijd zo'n prachtige zon en zulk prachtig weer. Het spijt mij, dat mijn bezoek zo kort moet zijn en dat niet alle eilanden bezocht kunnen worden. Het bezoek aan Aruba moet helaas ook maar zeer kort zijn. Ik wil U graag de har telijke groeten van de Koningin overbrengen en van de kinderen, waar ik juist ben geweest. Deze woorden sprak Prins Bernhard kort nadat hij gisteren op het vliegveld Hato op Curacao was geland om een bezoek aan de Nederlandse Antillen te brengen. Precies op het vastgestelde tijdstip landde het Amerikaanse militaire vliegtuig; waarmee de Prins van de Ver. Staten naar hier was komen vlie gen. Korte bevelen klonken en als een man presenteerde de erewacht, be staande uit honderd man van het corps mariniers, het geweer, terwijl de politiekapel het Wilhelmus speelde. Vier Fireflies van de Marine Lucht vaart Dienst stegen op om de Prins een luidruchtige groet te brengen. Alvorens de erewacht te inspecte ren, werd de Prins, gekleed in admi raalsuniform, begroet door een comité van ontvangst, welke o.a. bestond uit gouverneur Struijcken, de voorzitter van de Staten der Ned. Antillen mr Da Costa Gomez en de bevelhebber der Kon. Marine. Ook de diplomatieke vertegenwoordigers van de V.S., Ar gentinië en Santa Domingo waren aanwezig. Vele bewoners van Curagao waren naar het vliegveld gekomen om de Prins toe te juichen. In een open Buick reden Prins en Gouverneur vervolgens naar het Paleis van de gouverneur. Duizenden juichten ook nu weer de Prins toe. In het Paleis werden talrijke autoriteiten aan de Prins voorgesteld. Daarna maakte de Prins en zijn ge zelschap een rondrit over het eiland. Overal wapperden de vlaggen en stonden de mensen rijen dik om de vriendelijk lachende Prins te begroe- (Advertentle Ing. Med.) ENKELE MAANDEN ge- leden zijn in België nieuwe halve franc-stuk ken in omloop gebracht. Deze hebben dezelfde dikte, zwaarte en omtrek als het Nederlandse kwartje. De gevolgen hiervan blijken funest voor de kwartjes-auto maten in de Nederlandse grensnlaatsen. Deze worden thans na melijk in vele gevallen geplunderd door smok kelaars, die kilo's halve franc-stukken vervoeren en daarmee de chocolade automaten leeg halen. De schade, toegebracht aan de winkelier, kan men gemakkelijk berekenen als men weet dat een halve franc-stuk een waarde heeft van drie en een halve cent Omdat het wat riskant wordt, steeds maar de zelfde automaten leeg te halen, beperken de smok kelaars er zich thans voor namelijk toe halve franc stukken naar Nederland over te brengen, waar zij ze verkopen a raison van 15 20 cent. Daardoor komen thans ook in de grotere plaatsen van het Zuiden halve franc-stuk ken in de automaten voor. In automaten, waar men met meer dan één kwart je kan werken, is de schade uiteraard hoger. Stopt men bijvoorbeeld in een sigarettenautomaat vier kwartjes (lees: vier halve francs-stukken, waarde 14 cent), dan krijgt men een duur pakje sigaretten plus 15 cent wisselgeld terug. ten. Een kleine, verlegen peuter bood de Prins een bos bloemen aan. Gistermiddag ging Prins Bernhard in de Piscaderabaai zwemmen en diepzeeduiken. Ook zou rrj trachten met een hem ter beschikking gestelde camera diepzee-opnamen te maken. De eerste dag van het bezoek van de Prins werd besloten met een receptie in het fort Amsterdam, waar duizend gasten hun opwachting bij Z. K. H. maakten. De binnenplaats van het Fort was met kleurige lampjes ver sierd. Er werd gedanst. Later op de avond werden dansen uit de oude sla ventijd uitgevoerd. De Prins sorak met vele gasten. Tegen het middernachte lijk uur kwam aan de receptie een eind. (Van onze luchtvaart-medewerker) £)E ONTWIKKELING van het verkeersvliegtuig is na de oorlog wel zeer snel gegaan. Doordat men gebruik kon maken van de vele ervariu- gen, welke waren opgedaan gedurende de oorlog bij de bouw en dei vluchten van de bommenwerpers, was het mogelijk om zowel zeer grota als snelle verkeersvliegtuigen te construeren. De ontwikkeling van de straalmotor, welke aanvankelijk alleen voor militaire doeleinden werd benut, maakte dat men zich ook ging afvragen of deze enorme kracht bronnen ook toegepast zouden kunnen worden ingebouwd in verkeers vliegtuigen. Aan de Engelsen komt de eer toe bet eerste straalverkeers- vliegtuig, de Cornet, te hebben gebouwd. LIET WAS een experiment en het aan- tal lieden, dat een fiasco voorspelde was wel zeer groot. De Britse lucht- verkeersmaatschappij B.O.A.C. heeft nu bijna anderhalf jaar met Cornets gevlo gen. De Cornet wordt geregeld gebruikt op de grote lijnen, zoals die naar Jo hannesburg, Singapore, Ceylon enz. De bewering, dat men voor de Cornet ex tra lange startbanen nodig heeft, bleek niet juist te zijn. Evenzo dacht men. dat door het hoge brandstofverbruik einstige moeilijkheden zouden optre den bij het landen, omdat men soms wel eens even moet blijven rondcirke len daar andere vliegtuigen eerder die nen binnen te komen of de weersom standigheden noodzaken tot vergroting Licht en sierlijk, - een Batavus-sportfiets met 'n enorme gang. Met de Flying Dutchman maakt U de langste tochten zonder een spoor van vermoeidheid. De enige fiets met de 5 plussen (Advertentie Ing. Med.) De Zwitserse ballon Munggdie de grootste ter wereld is, is eer gisteravond om 8 uur bij de West- landse handelstentoonstelling te Naaldwijk opgestegen met aan boord de balloncommandant G. Eberhardt, Nint Boesman, een Zwitserse passa- giere en 26 zakken zandballast. De ballonvaarders kregen als ge schenk druiven en beschuit met muis jes mee, bestemd voor respectievelijk de oudste en jongste inwoner van de landingsplaats. De vaart werd gemaakt op een hoog te van gemiddeld 200 meter, zodat de bemanning, ondanks de lage bewolking en de nachtelijke uren zich steeds vrij goed kon oriënteren. Soms echter twijfelde men over de plaatsbepaling en dan vroeg men aan de bevolking (hetgeen tot op 300 meter hoogte kan geschieden): „Waar zijn we", waarop ten antwoord onder andere „Roer mond" werd gegeven. Door een regen bui werd de ballon aanzienlijk ver zwaard en moest men langzamerhand gaan landen. Bij Gumersbach kwam de ballon Nadat hierover in de commissie voor georganiseerd overleg voor het onder wijzend personeel bij het lager onder wijs nader beraad was gepleegd, heeft de regering besloten de zg. volledige ontknikking der onderwijzerssalaris sen voor alle onderwijzers te doen gel den. Met de wijziging, welke de sala risregeling der onderwijzers in ver band hiermede dient te ondergaan, heeft de centrale commissie voor geor ganiseerd overleg in ambtenarenzaken zich dezer dagen verenigd. Het ligt in het voornemen aan deze salariswiizi- ging terugwerkende kracht te verlenen tot 1 Januari 1953. MEVROUW BIDAULT ONTVING KINDEREN UIT RAMPGEBIED. Mevrouw Bidault, de echtgenote van de Franse minister van Buitenlandse Zaken, heeft in de ontvangstzalen van het ministerie 110 kinderen uit het Ne derlandse rampgebied, vnl. uit Krui- ningen. ontvangen en het gezelschap een maaltijd aangeboden, 's Avonds werd een bezoek gebracht aan het ver lichte kasteel van Versailles. neer. De mand sloeg om en men maakte een korte sleepvaart, die ein digde in een „hondenhoklanding", het geen zeggen wil, dat de opvarenden uit de mand moesten kruipen als een hond uit een hok. Om half zes gister morgen bevond men zich toen tussen Keulen en het Rothaar-gebergte ten Oosten van Keulen. De ballonvaarders waren enthousiast over de tocht. Per pak 25 cent Dubbel pak 45 cent (Advertentie Ing. Med.) van de tussentijd tussen de landingen ter vergroting van de vliegveiligheid. Geen enkele moeilijkheid deed zich in deze zin voor. De bedrijfszekerheid, waaraan ook velen twijfelden, was groot, zelfs zodanig, dat deze Cornets meer vlieguren maakten dan welk toe stel met zuigmotor ook in dienst van de B.O.A.C. Het gevaar voor brand is aanmerkelijk geringer, daar kerosene, een soort petroleum, veel minder brand baar is dan benzine. De straalverkeersvliegtuigen blekén zeer populair te zijn bij de luchtreizi gers. Dit is niet verwonderlijk. De reis- duur op de lange trajecten wordt met meer dan de helft teruggebracht en niets is zo eentonig als b v. een vlucht naar Amerika. Hoe eerder men ter plaatse is des te liever. Het vrij zijn van trilling van het vliegtuig en het gemis van het lawaai van de motoren maakt het luchtreizen met een straalverkeersvliegtuig veel ccmfortabeler. T"\E GEDACHTE, dat een straalver- u keersvliegtuig erg gevaarlijk is, blijkt niet uit het ongevadenpercen- tage. De B.O.A.C. heeft met de Co- mets zeer voordelig gevlogen en da exploitatie was zeer lonend. Na de Comet 1 zullen nu ook de Cornet 2 en 3 verschijnen, welke weer belangrijk verbeterde uitgaven zijn. Dank zij da Cornet zijn de vervoerscijfers van da B.O.A.C. zeer verbeterd. Amerika heeft deze voorsprong van Engeland met lede ogen aangezien. Op het terrein van het straalverkeers vliegtuig is Amerika zeker achter, even als vele andere landen en met alle mo gelijke haast proberen nu diverse Amerikaanse fabrieken ook jetliners te bouwen. Alhoewel een der Amerikaanse lucht vaartmaatschappijen een optie heeft op een aantal Comets, is er nog geen be stelling geplaatst, omdat men uit chau vinistisch oogpunt eigenlijk lieve? wacht totdat een Amerikaanse jet— verkeersmachine op de markt komt. Engeland heeft echter de ervaring van anderhalf jaar achter de rug en zal deze voorsprong niet gauw prijs geven. De B.O.A.C. wil nu ook op de At lantische route met Cornets gaan vlie gen. Dan zal de concurrentiestrijd eerst goed gaan ontbranden en ten voordele van de B.O.A.C., gezien de huidige voorkeur van de passagiers voor het snellere jetlinerverkeer. Frank rijk heeft ook enige Comets in gebruik en is bovendien bezig met de ontwik» keling van een eigen straalverkeers- machine. W/ANNEER wij de blik terugslaan en denken aan het grote succes, het welk de K.L.M. destijds had toen zij begon te vliegen met de Douglas D.C.-2. waar tegenover toen de insiders ook sceptisch stonden, en wij denken aan de vele passagiers welke zij hier door naar zich toetrok, dan kunnen wij daaruit een les voor het heden trek ken. De vrees is zeker niet ongerecht vaardigd, dat de K.L.M., die nog geen straalverkeersvliegtuigen heeft besteld, noch zich van enige optie heeft ver zekerd, straks' ernstig nadeel zal on dervinden van de met jetliners opere rende maatschappijen. Men kan dit gebrek aan initiatief en vooruitstrevendheid slechts betreuren, omdat de concurrentiestrijd in de ver» keersluchtvaart eerder steeds zal toe nemen dan afnemen en tevens veel groter felheid zal vertonen. Hoe langer gewacht wordt met da aankoop, des te later wordt de afleve ring. Het zou jammer zijn. wanneer onze nationale luchtvaartmaatschappij, de K.L.M., welke steeds aan de top stond, op deze wijze terrein zou verlie zen. Het K.L.M.-belang is een nationaal belang, ook al uit een deviezenoogpunt en mag daarom niet worden verwaar loosd. Moge dr Plesman tijdig Inzien, al hoewel het reeds bijna te laat is, dat zijn te grote voorzichtigheid ten op zichte van deze nieuwe vorm van de verkeersluehtvaart wel eens bedenke lijke gevolgen kan hebben. De K.L.M. bestelle straalverkeersvliegtuigen De Franse nationale luchtvaartmaat. schappu „Air France", die reeds dria De Havilland Comet 1 A-verkeers- vliegtuigen bezit, uitgerust met straal motoren. heeft thans nog drie Comet-2- machines besteld. De Comet-2 zalwor- den uitgerust met vier straalmotoren. Deze toestellen kunnen 44 passagiers vervoeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 9