en In vier uur uit het gure Noordwesten naar het zonnige Zuiden BUITENLANDSE WAARNEMERS STELDEN EEN GUNSTIG RAPPORT OP adverteerders! Wild West in druk Volendam Noren vonden Vliegende Schotel in het ijs HOORN JLIANA-OORD tPLEEGSTERS LPSTERS Nabeschouwing over „Drietand" Volledige paraatheid voor totale oorlog is niet mogelijk Boeten opgelegd in zaak van speelclub Succes voor Nederlandse vissers in Liberia Stapel multiplexplaten kantelde tegen knaap Rangeerder verloor beide benen Overeenstemming bereikt in bouwbedrijf Geen terugkeer van Kaderstelsel Weer veevoeder in jutezakken Een jongetje onder tractor Adjudant Marechaussee bij botsing gedood Nederland helpt de Grieken Tony Haltweger gaat een avondje naar Amerika Twee doodgewone mensen vliegen voor het eerst in hun leven Volgens Duits blad zou schotel wonderwapen V-7 zijn Discus met 46 straalmotoren De eerste vacantiedroom onder een enkel laken Door JAN VAN MAASDORP DONDERDAG 20 AUGUSTUS 1953 I jaar: klasse 3e lijst 9325 19661 20266 400 262S 8420 8802 10549 11078 1431T 260 662 I 673 540 628 5 220 964 555 i f05 348 l 289 8 497 617 649 394 521 523 764 786 863 935 941 578 991 992 362 406 540 713 739 783 931 964 659 687 758 385 463 493 514 528 469 482 321 379 670 695 783 867 543 547 767 987 223 327 996 566 710 909 914 379 553 5 610 627 648 703 712 728 836 894 902 912 913 954 5 086 088 115 116 153 155 L 339 354 374.421 430 434 3 536 540 575 587 638 645 9 792 845 857 878 907 909 063 337 612 766 1 2 8 0 6 9 060 6 369 7 657 0 933 2 086 2 371 694 954 084 248 457 087 124 142 163 184 440 480 488 501 511 614 663 676 682 700 824 825 828 871 906 2 7 3 6 5 3 788 118 168 394 414 662 699 977 111 156 398 425 744 752 999 095 099 253 319 470 527 813 835 171 295 311 447 449 530 717 719 760 173 178 1871 427 517 535! 763 765 864' 114 141 192i 350 353 361* 566 605 606 846 923 927 ;9 146 163 179 196 221 239 8 391 459 498 536 568 593 9 684 770 793 808 831 848 21 174 >1 285 56 574 L3 818 52 104 59 403 19 650 182 183 390 395 591 658 963 965 155 187 425 458 769 829 186 203 208 425 433 461 660 677 726 873 878 978 226 229 287 475 524 445 838 844 869 55 142 153 161 331 485 492 >2 565 581 614 671 707 725 L4 831 840 894 950 975 13 178 197 227 229 327 360 38 462 470 517 557 559 590 56 684 699 748 850 878 893 - Laren N.H. nber beginnende cursus laris volgens Rijksrege- landen kleding van het ïnnismaking worden bij 3er worden voor de va- raagd. Leeftijd niet be- >0.per maand. nlichtingen aan de Dir. (Van een onzer redacteuren) DE WAARNEMERS van de SHAPE, die de oefening „Drietand" heb ben bijgewoond, delen ten volle de mening van de Nederlandse leger leiding, dat de oefening is geslaagd. De inhoud van hun rapporten, die inmiddels ook ter kennis van de betrokken Nederlandse autoriteiten is gebracht, blijft uiteraard geheim, maar van de zijde van de Generale Staf kon ons gistermiddag worden medegedeeld, dat de SHAPE-waar- nemers in het algemeen hun grote tevredenheid hebben uitgesproken. De lijvige rapporten van de eigen controle-teams zijn nog in studie. Daarin worden talloze détailkwesties aan de orde gesteld, variërend van de klacht „Administrateur X. beschikte over te weinig stempels en kladpapier" tot opmerkingen van groter militaire importantie. Op 8 Maart van het vorig jaar deed de politie een inval in de speelclub „De Komeet" irt de Moreelsestraat in Amsterdam-Zuid. De roulette had voor de laatste keer gedraaid. Op 25 Augus tus daaraanvolgend verschenen zes verdachten voor de politierechter, ter zake het bieden van gelegenheid tot hazardspel. De officier van justitie eiste toen te gen de hoofdfiguur, de toenmalige 42- jarige lompenkoopman H. B. uit Noordwiik, zes maanden gevangenis straf. Tegen de vijf anderen vroeg hij vier maanden. Gisteren, bijna één jaar later, werd de behandeling voortgezet, omdat de zaak naar de instructie was terug ge wezen. De politierechter legde de ver dachte de volgende boeten op: De hoofdfiguur H. B. 300 gulden of tien dagen, vier anderen 150 gulden of tien dagen en een niet verschenen ver dachte 200 gulden of tien dagen. Hij zeide o.m. nog. dat de verdach ten het grote voordeel hebben gehad, dat het een jaar heeft geduurd eer de zaak werd voortgezet, en vermaande hen tenslotte, nu het winterseizoen weer nadert, zich niet meer met het roulettespel bezig te houden. Twee groepen experts van de F. A. O., de Voedsel- en Landbouwor ganisatie der Verenigde Naties, werken op het ogenblik aan de verbetering van de visserij in Afrika. In Liberia ziin dat de Nederlanders J. en H. van Pel, die met ten dele zelf gebouwde hulp middelen hebben bewezen, dat het mo gelijk is om met de locale vissers schuiten tot 10 km buiten de kust te varen en daar grote vangsten te ma ken. Zij toonden verder in de nractiik aan. dat deze vis goedkoop op de markt te Monrovia, de hoofdstad van Liberia, kan worden aangeboden, hetgeen een sterke stimulering van het visverbruik betekende. Bovendien demonstreerden zij met succes, dat de voor de kust ge vangen vis gerookt kan worden en daardoor lang genoeg houdbaar blijft om naar het binnenland te worden vervoerd. Voor Liberia is een verho ging van de visvangst en daardoor van het visverbruik van het grootste be lang. omdat in dit land vele ziekten voorkomen, welke het gevolg ziin van een gebrek aan proteïne, \velke_ voe dingsstof in aanzienlijke mate in vis voorkomt. De regering van Liberia is vol lof voor het werk. dat door onze beide landgenoten wordt verricht. In een der houtloodsen van de meu belfabriek Pander en Zn. te Leid- schendam heeft zich een ernstig on geluk voorgedaan, waarbij de 15-jari- ge P. J. van der R. uit Den Haag het leven heeft gelaten. Een der arbeiders vervoerde op een lorrie circa 600 kg. multiplex platen, daarbij geholpen door Van der R. Een der wielen van de lorrie geraakte buiten het tegelpad in het mulle zand. De platen kantel den en drukten Van der R. tegen de scherpe kanten van een partij gezaagd hout, waardoor zijn schedel werd in gedrukt. Vermoedelijk doordat hij tijdens zijn werk struikelde is de 60-jarige ran geerder der Nederlandse Spoorwegen C. van H. gisteravond om 9 uur op het I spoorwegemplacement van de Ooste lijke Handelskade te Amsterdam onder een z.g. transfer, waarmede goederen wagons van het ene spoor op het an dere worden verplaatst, geraakt. Het ongeluk had ernstige gevolgen. Ziin beide benen werden daarbij afgekneld. Deerlijk gewond werd hii naar het Onze Lieve Vrouwe gasthuis te Am sterdam vervoerd. Gistermiddag heeft onder de auspi ciën van de looncommissie van de Stichting van de Arbeid een bespre king olaats gehad tussen partijen, be trokken bii de gerezen moeilijkheden in het bouwbedrijf. In deze bespre kingen is overeenstemming bereikt net ging voornamelijk over de loon- groenen en het bedrijfspensioenfonds. Voorts is nog besloten dat er een re geling zal komen voor de uitvoerders en dat ook de chauffeurs in de be staande regeling zullen worden opge nomen. CRNSTIGE STORINGEN werden ove rigens niet waargenomen. Het pleit voor de accuratesse, waarmede de waarnemers-teams zich van hun taak hebben gekweten, dat zij alles hebben genoteerd wat ook maar enigermate van belang kon zijn. Ook het inleveren van het materieel is vlot verlopen. Sommige onderdelen waren daarmee binnen enkele uren, nadat zij in het mobilisatiecentrum waren teruggekeerd, gereed. Voor zo- Er wordt op gewezen dat de vrijma king van de handel in veevoeders voor de afnemers de mogelijkheid biedt voortaan weer levering in jutezakken- inclusief te bedingen. Het grote voor deel voor de boeren is, dat deze zakken na lediging in eigen bedrijf, opnieuw kunnen worden gebruikt of tegen in- ruilwaarde verkocht. Op deze wijze wordt zeker de helft bespaard op de verpakkingskosten. Nu ook het herstel van de vrije invoer van voedergranen is aangekondigd zal een geleidelijke terugkeer van de vooroorlogse toestand mogelijk zijn en de afnemers van vee voeders hun voorkeur voor levering van veevoeders in jutezakken-inclusief kunnen doen blijken. Hetzelfde geldt overigens voor kunstmest e.d. De vierjarige Leendert Dekker uit Zevenhulzen, is te Moerkapelle onder een tractor gekomen en op slag ge dood. Het jongetje was met zijn va der op bezoek op een boerderij, waar hij op het erf rondliep, terwijl zijn vader zijn zaken afhandelde. De boer, die met een gereedstaande tractor wilde wegrijden, informeerde eerst bij een ander pf de motor was losgekop peld. Het antwoord luidde bevesti gend, maar toen de motor werd aan geslagen bleek zij niet ontkoppeld te zijn. Het gevolg was, dat de tractor opeens in beweging kwam en het jongetje aanreed, dat zich op dat mo ment juist er voor bevond. Gistermiddag is een jeep met twee mannen van de Koninklijke Mare chaussee in de buurtschap Lintelo ,bij Aalten, bij het uitwijken voor twee kinderen, uit de bocht gevlogen en te gen een boom terecht gekomen. De naast de chauffeur zittende adjudant J. van D. uit Aalten. werd uit de jeep geslingerd en zwaar gewond naar het ziekenhuis te Winterswijk vervoerd. Onderweg is hij overleden. Hij was ge huwd en had drie kinderen. De chauf feur kwam met de schrik vrij. veel mogelijk werden deze militairen ingeschakeld bij meer materieel-inten- sieve onderdelen, maar het is ook voorgekomen, dat de jongens de laat ste dagen niets omhanden hadden. De Generale Staf heeft ervan afgezien, degenen die klaar waren, naar huis te laten gaan. Aan een afgerond geheel, binnen een wat ruime tijdslimiet, werd de voorkeur gegeven. In het be lang van de algemene orde werden de troepen geconsigneerd gehouden tot zij Vrijdagmorgen om één uur weer met groot verlof konden gaan. Naar aanleiding van de hier en daar geuite critiek, dat ons mobilisatie systeem verouderd zou zijn, werd van bevoegde zijde naar voren gebracht, dat men van twee kwaden het minst onaangename moet kiezen. Indien men inderdaad paraat wil zijn voor een vol komen onverwachte inval, dat zullen van meet af aan de parate troepen in hun oorlogsopstellingen moeten zijn, de steden verduisterd, de voormobili satie afgekondigd en de posten van de burgerlijke verdediging bezet. De re gering is van oordeel, dat zij tijdig over voldoende aanwijzingen beschikt voor het treffen van de nodige maat regelen. De oefening „Drietand" heeft uitgewezen, dat de mobilisabele onder delen te 24.00 op de dag na de alge mene mobilisatie marsvaardig kunnen zijn, en zo nodig nog enkele uren eerder. De Nederlandse legerleiding ziet er geen heil in, terug te keren tol het zg. „kaderstelsel", dat voor de eerste wereldoorlog werd toegepast. Daarbij werd de kern van ieder onderdeel pa raat gehouden, zodat het bij mobilisa tie werd gecompleteerd met opkome lingen. In een modern leger, waarin het accent zo sterk is komen te liggen op het materieel, kan men de paraat heid van zo'n kern-onderdeel illusoir achten. De troep is eerst paraat wan neer mensen en materieel bij elkaar zijn gebracht en marsvaardig zijn, zo als nu bij de oefening „Drietand" is gedemonstreerd. In een ziekenhuis te Nijmegen is gis teren overleden de 53-jarige landbouwer J. H. uit Ewijk bij Nijmegen. Bij het bin nenhalen van hooi was hij van de hooi zolder gevallen en had zware inwendige kneuzingen opgelopen. Hij was vader van acht kinderen. Op gironummer 777 van het Neder- landsche Roode Kruis te Den Haag is ten behoeve van de hulpverlening aan Griekenland inmiddels een bedrag van f 47.257.50 geboekt. Dinsdag was f 26.669.70 overgeschreven. Met de Jupiter" van de KNSM ver zendt het Nederlandsche Roode Kruis vandaag 1800 dekens, 100 dozen baby voeding, 40.000 stukken toiletze'ep. 36.000 blikjes melk en 37 grote tenten naar de Griekse haven Piraeus. De KLM zal voor het Roode Kruis nog 20.000 stukken toiletzeep. 140 blik ken kininetabletten met 1000 tabletten per blik en 150 pakketten met speel goed, zeep, andere toiletartikelen, pot loden e.d. voor jeugdige slachtoffers van de aardbeving in Griekenland ver zenden. Deze laatste pakketten zijn verzorgd door het Haagse Jeugd Roode Kruis. Het Nederlandsche Roode Kruis neemt zich voor zo spoedig mogeliik nog keukengerei, rijst en andere voe dingsmiddelen naar de getroffen ge bieden te zenden om de duizenden ge zinnen te helpen, die nu niet in staat ziin iets voor zichzelf te kopen. „Ik nodig u uit in October eens een avondje voor mijn personeel in New York te komen spelen", zei gister avond in hotel Hamdorff te Laren één der directeuren van een Oxide maat schappij te New York tot het Ween se cabaretgezelschap „Die Kleinen Vier" en Tony 'Hartweger, die thans in dit hotel optreden. En' zoals nader bleek meende hij het ook. Op kosten van de Ameri kaanse firma zal het cabaretgezelschap in October per vliegtuig de reis naar Amerika en terug gaan maken. jJE SCHRIJVER, Jan van Maas- dorp had het bijzondere voor zuilen de lezers van ons blad met Jan van Maasdorp naar Napels gaan en naar Sorrento, waar de recht, vorig jaar met zijn echtge note een vacantiereis naar Zuid- Italië te kunnen maken. Zij vlo gen met de „Prinses Irene" van de K.L.M. naar Rome en bezoch ten ook andere plaatsen. In een viertal afleveringen sinaasappelen en citroenen bloei en, met hem dwalen over het wonderschone eiland Capri en in de geest de „Laatste Dagen van Pompei" beleven. PEN KOE, die zich vlak voor zij het slacht huis werd binnengeleid, los rukte alsof zij be greep, wat haar te wach ten stond en vervolgens in wilde vaart de benen nam, heeft gisteren grote verwarring gesticht in het door vele buiten landse toeristen over stroomde Volendam. Haastig zochten velen van hen een goed onder komen in de lage huisjes langs de dijk, terwijl de koe er over heen ga loppeerde. Het nerveuze dier stormde tenslotte loe.end de dijk af, dwars door enkele prikkel draadversperringen heen en botste vervolgens te gen het z.g. misthuisje aan. Prompt begon ook de sirene, die normaal benut wordt voor waar schuwingen bij mist, te loeien. Intussen stortte de hoe zich in het IJselmeer en zwom snel weg. Drie mannen sprongen in een bootje en gingen achter de vluchteling aan. Als een volleerde cowboy wierp een dezer Volen- dammers de koe een touw om haar hals, waarna zij op sleeptouw werd ge nomen. Met vereende krachten trok men het uitgeputte dier de dijk weer op. Het werd ter plaatse meteen afge» maakt, aangezien de overhaaste vlucht en speciaal de zwempartij teveel van haar krachten hadden gevergd. De toeristen waren in tussen van de schrik be komen. Velen van hen legden het terugbrengen van de koe uit het water op de gevoelige plaat alt ook op filmband vast. „-.kt. De „Prinses Irene", die ons naar Rome voerde. £)IT REISVERHAAL schreef ik voornamelijk met het doel, ook andere (gewone) mensen, zoals mijn vrouw en ik, er toe te brengen, een zelfde buitenland se -vacantiereis te maken als de onze, vorig jaar. Laat ik, om elke beschuldiging van snobisme en van minachting voor mijn eigen land meteen de kop in te drukken, beginnen met te getuigen van de schoonheid van ons kleine Holland. Ik houd van de dennebossen op de Veluwe, van de heide, van de Noordzee en haar prachtig strand, van groene, verre polders, van.HOLLAND Nadat we het jaar daarop acht lange troosteloze dagen achter een paar minuscule raampjes van een „zomerhuisje" op de Drentse hei (een der vele, voor de steedse vacantiegangers omgebouwde kippenhok ken) naar de grijze regendruppels, die als evenzovele tranen tegen de ruitjes kleefden, hadden zitten kijken, zwoer ik een dure eed, dat we het 't volgend jaar anders zouden doen. Er rijpte een plan bij mij. De waarheid gebiedt mij, te verklappen, dat ik een geldsbedrag tegped had, waarop ik al jaren had gewacht. Maar ook wist ik dat het geld reeds lang bestemd was het meubilair zou vernieuwd worden en ook zou een nieuw radio toestel worden gekocht een met alle denkbare gol ven. Na een slapeloze nacht (de gewone man kiest de nacht uit voor snode en vermetele plannen als door mij bedacht) zei ik zonder enige overgang tot mijn vrouw: „Dit jaar gaan we met de vacantie naar Italië" .Ik voegde er aan toe: „Met een vliegtuig". Na al de nerveuze voorbereidingen van paspoorten aanvragen en deviezen kopen (overigens een prettig karwei voor niet-vaklui) brak dan de grote dag aan. De sfeer is gezellig in een K.L.M.-vliegtuig. (Bijzondere correspondentie) J^OORSE straaljagerpiloten hebben in het onherberg zame ijs- en sneeuwland schap van Noord-Oost Spitsbergen een draadloos bestuurde vliegende schotel gevonden. Het merkwaardi ge vliegapparaat, dat een middellijn heeft van 48,88 meter, is, gezien de op schriften, kennelijk van Russische makelij. Volgens de beschrijving, die aan de Duitse constructeur van de V-wapens Riedel werd ge geven, is de gevonden „vlie gende schotel" een V 7, een van de zogenaamde won- derwapens, die op het laatst van oorlog in Duitsland nog werden geconstrueerd in 3e hoop daarmede de oorlog in voor Duitsland gunstige zin te kunnen be ïnvloeden. Zo weet het als serieus bekend staande Christelijke dagblad „Rhei- nische Post" te Düsseldorf uit geheime bron te mel den. Een commando van zes Noorse straaljagers was bo ven Spitsbergen met zijn jaarlijkse zomermanoeuvre begonnen en naderde met grote snelheid het Noord- Oosten van Spitsbergen, waar zich de „vijand" zou bevinden. Nauwelijks had den de toestellen de Hin- lopenstraat gepasseerd, toen het in de koptelefoons be gon te kraken, zodat zelfs onder elkaar geen contact meer mogelijk was. Het ra darapparaat in de toestellen sprong op rood, hetgeen alarm en nadering van een vreemd metalen lichaam betekende. Met het draaien in bochten en met duik vluchten wisten de piloten elkaar op de hoogte te stel len van de vreemde ver schijnselen, waarna de zes toestellen een tijdlang krin gen vlogen zonder een op lossing voor het raadsel te vinden. Toevallig keek commando-captain Olaf Larsen naar beneden en maakte een duikvlucht, ge volgd door zijn kameraden. Op het witte sneeuwland schap, waarvan de opper vlakte verijst glinsterde, lag een grote metalen blinken de ronde schijf. Tussen een warboel van draden stak in het midden van de schijf een gedeeltelijk vernielde bestuurscabine naar boven. In het uur, dat de straalja gers boven het apparaat bleven cirkelen, zagen de piloten niets wat op enig leven op en rondom de schijf scheen te duiden. Zij namen tenslotte koers naar Narvik en meldden hier hun ontdekking. Op onderzoek uit. KORTE TIJD later startten vijf met sneeuwlandings- gestellen uitgeruste machi nes, die precies naast de een meter in de sneeuw in gegraven schijf landden. De rakettenspecialist, dr Nor- sel, die meegevlogen was. stelde zonder twijfel vast, dat de schijf een van de be ruchte „vliegende schotels" was. Hij ontdekte waarom de koptelefoons van de straaljagerpiloten gestoord waren en de radar het alarmteken had gegeven. In de schijf bevond zich na melijk een zendapparaat, dat met een plutoniumkern was omgeven en dat op alle golflengten een onbekende meettoon van 934 hertz uit zond. Een nauwkeurige on derzoeking van de vliegen de schijf, die waarschijnlijk door een ontvangstfout bij de draadloze besturing op Spitsbergen was neergeko men, leverde de volgende technische gegevens: De schijf was onbemand; had een middellijn van 48,88 meter en liep aan de kan ten spits toe. Zij leek op een zilveren discus, ge maakt van een onbekende metaalsoort. Rond de schijf waren op gelijke afstanden van elkaar in totaal 46 straalmotoren aangebracht, die, na ontsteking, de schijf deden draaien rond een kleine koepel van plexi glas, waarin zich meet- en andere instrumenten bevon den. Deze instrumenten droegen Russische tekens en opr-briften. De actie radius van de schijf werd op 30 000 kilometer geschat: de vlieghoogte op meer dan 160 kilometer. De vliegende schotel beschikt over vol doende ruimte om atoom- en andere bommen mee te nemen. De Noorse specialis ten vermoeden, dat de ge vonden schijf in de Sovjet- Unie werd gestart en door een fout bii de besturing uitviel. Zi.i is per schip naar Narvik gebracht. lyiET EEN gemengd gevoel van trots en nervositeit betreden we de bui tenlandse hall op Schiphol. Want al mag het nu allemaal waar zijn wat die grote zakenpieten in de K.L.M. adver tenties in de .bladen vertellen over het vliegen, voor de kleine burger (met of zonder confectiepakje) die voor het eerst, met zijn vrouw aan de hand. zijn route door het luchtruim kiest, is het de sensatie van zijn leven. Als een grote, machtige vogel, die een prooi besluipt, op de tenen om geen aandacht te trekken, schuift de Constel lation nader en blijft vlak voor de uit gang van het restaurant staan. „Dat noem ik nog eens vóórrijden", merk ik op om de zenuwen van mijn vrouw en van mezelf te bedotten. „Onze koffers", zegt miin vrouw. „Staan al in het vlieg tuig". krijgt ze ten antwoord. Dan is er werkeliik niets meer, om onze angst af te reageren en rest ons slechts zélf in het vliegtuig te gaan. Als een libelle zo licht, met een zach te trilling in de flanken, stijgt de enor me vogel hemelwaarts. Vóór we het we ten, zitten we al op een paar duizend meter boven Holland en ligt Schiphol reeds ver achter ons. Miin vrouw en ik kiiken elkaar gelijktijdig aan, zonder een woord te zeggen, overweldigd als we ziin door het sensationele en machti ge van deze gebeurtenis. Ach, ik weet wel. dat er lieden zijn, die de meest verwijderde plaatsen op onze aardbol plegen te freauenteren door de lucht in een kist. Zij haler natuurliik. als zij deze regels mochten iezen. schamper hun schouders op over de kinderachtige biiidschao van een stel volwassen mensen, samen meer dan honderd jaar tellend, dat ook eens een keer gaat vliegen. Welnu, lezers, laat ik volmondig er kennen. dat wij ons inderdaad als blijde (en ook ietwat angstige) kinderen voel den. toen we. voor het allereerst in ons vlakke leven van kantoormens en huis vrouw. volkomen los van de aarde kwamen te zweven zonder daarop te rug te vallen. Tot nogtoe was, wat mij zelf betreft, de langste tijd, lat mij zulks ove;kwam, in een zwembad ge durende de luttele seconden tussen springplank en water Niet te verge lijken lezers! TOT ONZE grote spijt gaat het plezier van bij dag over de Alpen vliegen niet door. daar het inmiddels donker geworden is door twee uur vertraging. Maar geen nood, we krijgen nu in de plaats daarvoor een ander kijkspel Bazel. Luzern, ze 'rekken als sprook jesplaatsen uit een tekenfilm van Walt Disney onder ons door Het lijken enor. me sieraden van een reus: diademen, bracelettes en broches in allerlei vor men en kleuren: azuur smaragd onaal als kostbare brillanten, diamanten en paarlen schittert en flonkert dat alles op het donker fluweel van de aarde. Met wijd gesperde ogen kijken mijn vrouw en ik naar het sprookjesland in die schone vallei en fantaseren, elk voor ons, in ons grote-mensenbrein de reus en de koningsdochter erbij, die (daar is voor ons geen twijfel aan) daar ergens in de bergen moeten schuilen. We lezen en horen, dat captain Forss- man nog een paar slordige duizend me ter gaat stijgen om de Alpentoppen niet te raken. Verbazend, waar zo'n bestuur der allemaal aan denkt onder het stu ren door! We zijn nu gestegen tot 18.000 voet of 5500 meter en ik wijs mijn vrouw verrast op het raampje, waar het Üs op gekleefd zit. Vier graden onder nul, zegt het log- blad. Maar volgens de marconist, die al van alle markten thuis schijnt, is het weer in Rome perfect. We stijgen nog maar wat - misschien heeft de captain zich aanvankelijk vergist in d? hoogte van de Sint Gotthard. Of neemt ie het zekere voor het onzekere? De hoogste top is, volgens de encyclo paedic van 1910 „maar" 4608 meter en dat zal ie nu toch ook nog wel zijn- Maar ja, bij de K.L.M. geldt: veiligheid voor alles. pjET IS DONKER en zwoel als we op het vliegveld in Rome dalen; het late avonduur heeft de Italiaanse doua ne blijkbaar wat loom en zorgeloos ge maakt. Ze laat ons met sneltreinvaart de controle passeren en op de vraag van een ambtenaar of we sigaretten bij ons hebben, waarbij de man een paar koolzwarte ogen op me richt zeg ik: „een pakje of twaalf". Als hii vier pakjes sigaretten gezien heeft zegt ie ..Buono" en is alles oké. Ik mag ze wel, die Italiaanse douanen terwijl ik mijn koffer weer sluit, ziet hij mijn vrouw lachend aan, als ik zorgvuldig een. door zijn bruine hand overhoop gehaalde, splinternieuwe chemise van haar opvouw. Daarna strekt ie zich uit op een veldbed en groet ons zangerig: „Buona sera". Het lijkt een stuk uit een opera. Langs de meer dan twintig eeuwen oude Via Appia bereiken we Rome. Ik vraag de chauffeur of het pas zo warm is in Rome. „Sinds een maand of vier", luidt het antwoord. We verhazen ons maar weer eens over dïi nieuwe won der vier uur geleden liepen ,we In onze kraag gedoken vanwege de gure Noordwester. Grinnikend trek ik mijn colbert uit, omdat de chauffeur ook in een jasje van vloeipapier zit. Het komt ons alles wat ongelooflijk voor, maar ondertussen merken we beiden, dat we behoorlijk transpireren. Dankbaar maken we dan ook gebruik van de mededeling door het Italiaanse kamermeisje gedaan, dat ons de bad kamer. wijst. Met een zangerig geluid wenst ze wis welterusten„Buona notte, signora. signore Dorma bene" 1) Die eerste nacht in Italië dromen we onze eerste vacantiedroom onder een er,kei laken de vorige nacht slienen we onoer twee wollen dekens. 11 £'nf'ennsch: mevrouw en meneer. Wel te rusten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5