en
In vier uur uit het gure Noordwesten
naar het zonnige Zuiden
BUITENLANDSE WAARNEMERS STELDEN
EEN GUNSTIG RAPPORT OP
adverteerders!
Wild West in druk Volendam
Noren vonden Vliegende Schotel in het ijs
HOORN
JLIANA-OORD
tPLEEGSTERS
LPSTERS
Nabeschouwing over „Drietand"
Volledige paraatheid voor totale oorlog
is niet mogelijk
Boeten opgelegd in zaak
van speelclub
Succes voor Nederlandse
vissers in Liberia
Stapel multiplexplaten
kantelde tegen knaap
Rangeerder verloor beide
benen
Overeenstemming bereikt
in bouwbedrijf
Geen terugkeer van
Kaderstelsel
Weer veevoeder in
jutezakken
Een jongetje onder tractor
Adjudant Marechaussee
bij botsing gedood
Nederland helpt de
Grieken
Tony Haltweger gaat een
avondje naar Amerika
Twee doodgewone mensen vliegen voor het eerst in hun leven
Volgens Duits blad zou schotel
wonderwapen V-7 zijn
Discus met 46
straalmotoren
De eerste vacantiedroom
onder een enkel laken
Door
JAN VAN MAASDORP
DONDERDAG 20 AUGUSTUS 1953
I jaar:
klasse 3e lijst
9325 19661 20266 400 262S
8420 8802 10549 11078 1431T
260
662
I 673
540
628
5 220
964
555
i f05
348
l 289
8
497 617 649
394 521 523
764 786 863
935 941
578 991 992
362 406 540
713 739 783
931 964
659 687 758
385 463 493 514 528
469 482
321 379
670 695
783 867
543 547
767 987
223 327
996
566 710
909 914
379 553
5 610 627 648 703 712 728
836 894 902 912 913 954
5 086 088 115 116 153 155
L 339 354 374.421 430 434
3 536 540 575 587 638 645
9 792 845 857 878 907 909
063
337
612
766
1
2
8
0
6
9 060
6 369
7 657
0 933
2 086
2 371
694
954
084
248
457
087 124 142 163 184
440 480 488 501 511
614 663 676 682 700
824 825 828 871 906
2
7
3
6
5
3 788
118 168
394 414
662 699
977
111 156
398 425
744 752
999
095 099
253 319
470 527
813 835
171 295 311
447 449 530
717 719 760
173 178 1871
427 517 535!
763 765 864'
114 141 192i
350 353 361*
566 605 606
846 923 927
;9 146 163 179 196 221 239
8 391 459 498 536 568 593
9 684 770 793 808 831 848
21 174
>1 285
56 574
L3 818
52 104
59 403
19 650
182 183
390 395
591 658
963 965
155 187
425 458
769 829
186 203 208
425 433 461
660 677 726
873 878 978
226 229 287
475 524 445
838 844 869
55 142 153 161 331 485 492
>2 565 581 614 671 707 725
L4 831 840 894 950 975
13 178 197 227 229 327 360
38 462 470 517 557 559 590
56 684 699 748 850 878 893
- Laren N.H.
nber beginnende cursus
laris volgens Rijksrege-
landen kleding van het
ïnnismaking worden bij
3er worden voor de va-
raagd. Leeftijd niet be-
>0.per maand.
nlichtingen aan de Dir.
(Van een onzer redacteuren)
DE WAARNEMERS van de SHAPE, die de oefening „Drietand" heb
ben bijgewoond, delen ten volle de mening van de Nederlandse leger
leiding, dat de oefening is geslaagd. De inhoud van hun rapporten,
die inmiddels ook ter kennis van de betrokken Nederlandse autoriteiten
is gebracht, blijft uiteraard geheim, maar van de zijde van de Generale
Staf kon ons gistermiddag worden medegedeeld, dat de SHAPE-waar-
nemers in het algemeen hun grote tevredenheid hebben uitgesproken.
De lijvige rapporten van de eigen controle-teams zijn nog in studie.
Daarin worden talloze détailkwesties aan de orde gesteld, variërend
van de klacht „Administrateur X. beschikte over te weinig stempels
en kladpapier" tot opmerkingen van groter militaire importantie.
Op 8 Maart van het vorig jaar deed
de politie een inval in de speelclub
„De Komeet" irt de Moreelsestraat in
Amsterdam-Zuid. De roulette had voor
de laatste keer gedraaid. Op 25 Augus
tus daaraanvolgend verschenen zes
verdachten voor de politierechter, ter
zake het bieden van gelegenheid tot
hazardspel.
De officier van justitie eiste toen te
gen de hoofdfiguur, de toenmalige 42-
jarige lompenkoopman H. B. uit
Noordwiik, zes maanden gevangenis
straf. Tegen de vijf anderen vroeg hij
vier maanden.
Gisteren, bijna één jaar later, werd
de behandeling voortgezet, omdat de
zaak naar de instructie was terug ge
wezen. De politierechter legde de ver
dachte de volgende boeten op: De
hoofdfiguur H. B. 300 gulden of tien
dagen, vier anderen 150 gulden of tien
dagen en een niet verschenen ver
dachte 200 gulden of tien dagen.
Hij zeide o.m. nog. dat de verdach
ten het grote voordeel hebben gehad,
dat het een jaar heeft geduurd eer de
zaak werd voortgezet, en vermaande
hen tenslotte, nu het winterseizoen
weer nadert, zich niet meer met het
roulettespel bezig te houden.
Twee groepen experts van de
F. A. O., de Voedsel- en Landbouwor
ganisatie der Verenigde Naties, werken
op het ogenblik aan de verbetering van
de visserij in Afrika. In Liberia ziin
dat de Nederlanders J. en H. van Pel,
die met ten dele zelf gebouwde hulp
middelen hebben bewezen, dat het mo
gelijk is om met de locale vissers
schuiten tot 10 km buiten de kust te
varen en daar grote vangsten te ma
ken. Zij toonden verder in de nractiik
aan. dat deze vis goedkoop op de markt
te Monrovia, de hoofdstad van Liberia,
kan worden aangeboden, hetgeen een
sterke stimulering van het visverbruik
betekende. Bovendien demonstreerden
zij met succes, dat de voor de kust ge
vangen vis gerookt kan worden en
daardoor lang genoeg houdbaar blijft
om naar het binnenland te worden
vervoerd. Voor Liberia is een verho
ging van de visvangst en daardoor van
het visverbruik van het grootste be
lang. omdat in dit land vele ziekten
voorkomen, welke het gevolg ziin van
een gebrek aan proteïne, \velke_ voe
dingsstof in aanzienlijke mate in vis
voorkomt. De regering van Liberia is
vol lof voor het werk. dat door onze
beide landgenoten wordt verricht.
In een der houtloodsen van de meu
belfabriek Pander en Zn. te Leid-
schendam heeft zich een ernstig on
geluk voorgedaan, waarbij de 15-jari-
ge P. J. van der R. uit Den Haag het
leven heeft gelaten. Een der arbeiders
vervoerde op een lorrie circa 600 kg.
multiplex platen, daarbij geholpen
door Van der R. Een der wielen van
de lorrie geraakte buiten het tegelpad
in het mulle zand. De platen kantel
den en drukten Van der R. tegen de
scherpe kanten van een partij gezaagd
hout, waardoor zijn schedel werd in
gedrukt.
Vermoedelijk doordat hij tijdens zijn
werk struikelde is de 60-jarige ran
geerder der Nederlandse Spoorwegen
C. van H. gisteravond om 9 uur op het
I spoorwegemplacement van de Ooste
lijke Handelskade te Amsterdam onder
een z.g. transfer, waarmede goederen
wagons van het ene spoor op het an
dere worden verplaatst, geraakt. Het
ongeluk had ernstige gevolgen. Ziin
beide benen werden daarbij afgekneld.
Deerlijk gewond werd hii naar het
Onze Lieve Vrouwe gasthuis te Am
sterdam vervoerd.
Gistermiddag heeft onder de auspi
ciën van de looncommissie van de
Stichting van de Arbeid een bespre
king olaats gehad tussen partijen, be
trokken bii de gerezen moeilijkheden
in het bouwbedrijf. In deze bespre
kingen is overeenstemming bereikt
net ging voornamelijk over de loon-
groenen en het bedrijfspensioenfonds.
Voorts is nog besloten dat er een re
geling zal komen voor de uitvoerders
en dat ook de chauffeurs in de be
staande regeling zullen worden opge
nomen.
CRNSTIGE STORINGEN werden ove
rigens niet waargenomen. Het pleit
voor de accuratesse, waarmede de
waarnemers-teams zich van hun taak
hebben gekweten, dat zij alles hebben
genoteerd wat ook maar enigermate
van belang kon zijn.
Ook het inleveren van het materieel
is vlot verlopen. Sommige onderdelen
waren daarmee binnen enkele uren,
nadat zij in het mobilisatiecentrum
waren teruggekeerd, gereed. Voor zo-
Er wordt op gewezen dat de vrijma
king van de handel in veevoeders voor
de afnemers de mogelijkheid biedt
voortaan weer levering in jutezakken-
inclusief te bedingen. Het grote voor
deel voor de boeren is, dat deze zakken
na lediging in eigen bedrijf, opnieuw
kunnen worden gebruikt of tegen in-
ruilwaarde verkocht. Op deze wijze
wordt zeker de helft bespaard op de
verpakkingskosten. Nu ook het herstel
van de vrije invoer van voedergranen
is aangekondigd zal een geleidelijke
terugkeer van de vooroorlogse toestand
mogelijk zijn en de afnemers van vee
voeders hun voorkeur voor levering
van veevoeders in jutezakken-inclusief
kunnen doen blijken. Hetzelfde geldt
overigens voor kunstmest e.d.
De vierjarige Leendert Dekker uit
Zevenhulzen, is te Moerkapelle onder
een tractor gekomen en op slag ge
dood. Het jongetje was met zijn va
der op bezoek op een boerderij, waar
hij op het erf rondliep, terwijl zijn
vader zijn zaken afhandelde. De boer,
die met een gereedstaande tractor
wilde wegrijden, informeerde eerst bij
een ander pf de motor was losgekop
peld. Het antwoord luidde bevesti
gend, maar toen de motor werd aan
geslagen bleek zij niet ontkoppeld te
zijn. Het gevolg was, dat de tractor
opeens in beweging kwam en het
jongetje aanreed, dat zich op dat mo
ment juist er voor bevond.
Gistermiddag is een jeep met twee
mannen van de Koninklijke Mare
chaussee in de buurtschap Lintelo ,bij
Aalten, bij het uitwijken voor twee
kinderen, uit de bocht gevlogen en te
gen een boom terecht gekomen. De
naast de chauffeur zittende adjudant
J. van D. uit Aalten. werd uit de jeep
geslingerd en zwaar gewond naar het
ziekenhuis te Winterswijk vervoerd.
Onderweg is hij overleden. Hij was ge
huwd en had drie kinderen. De chauf
feur kwam met de schrik vrij.
veel mogelijk werden deze militairen
ingeschakeld bij meer materieel-inten-
sieve onderdelen, maar het is ook
voorgekomen, dat de jongens de laat
ste dagen niets omhanden hadden. De
Generale Staf heeft ervan afgezien,
degenen die klaar waren, naar huis te
laten gaan. Aan een afgerond geheel,
binnen een wat ruime tijdslimiet,
werd de voorkeur gegeven. In het be
lang van de algemene orde werden de
troepen geconsigneerd gehouden tot zij
Vrijdagmorgen om één uur weer met
groot verlof konden gaan.
Naar aanleiding van de hier en daar
geuite critiek, dat ons mobilisatie
systeem verouderd zou zijn, werd van
bevoegde zijde naar voren gebracht,
dat men van twee kwaden het minst
onaangename moet kiezen. Indien men
inderdaad paraat wil zijn voor een vol
komen onverwachte inval, dat zullen
van meet af aan de parate troepen in
hun oorlogsopstellingen moeten zijn,
de steden verduisterd, de voormobili
satie afgekondigd en de posten van de
burgerlijke verdediging bezet. De re
gering is van oordeel, dat zij tijdig
over voldoende aanwijzingen beschikt
voor het treffen van de nodige maat
regelen. De oefening „Drietand" heeft
uitgewezen, dat de mobilisabele onder
delen te 24.00 op de dag na de alge
mene mobilisatie marsvaardig kunnen
zijn, en zo nodig nog enkele uren
eerder.
De Nederlandse legerleiding ziet er
geen heil in, terug te keren tol het zg.
„kaderstelsel", dat voor de eerste
wereldoorlog werd toegepast. Daarbij
werd de kern van ieder onderdeel pa
raat gehouden, zodat het bij mobilisa
tie werd gecompleteerd met opkome
lingen. In een modern leger, waarin
het accent zo sterk is komen te liggen
op het materieel, kan men de paraat
heid van zo'n kern-onderdeel illusoir
achten. De troep is eerst paraat wan
neer mensen en materieel bij elkaar
zijn gebracht en marsvaardig zijn, zo
als nu bij de oefening „Drietand" is
gedemonstreerd.
In een ziekenhuis te Nijmegen is gis
teren overleden de 53-jarige landbouwer
J. H. uit Ewijk bij Nijmegen. Bij het bin
nenhalen van hooi was hij van de hooi
zolder gevallen en had zware inwendige
kneuzingen opgelopen. Hij was vader van
acht kinderen.
Op gironummer 777 van het Neder-
landsche Roode Kruis te Den Haag is
ten behoeve van de hulpverlening aan
Griekenland inmiddels een bedrag van
f 47.257.50 geboekt. Dinsdag was
f 26.669.70 overgeschreven.
Met de Jupiter" van de KNSM ver
zendt het Nederlandsche Roode Kruis
vandaag 1800 dekens, 100 dozen baby
voeding, 40.000 stukken toiletze'ep. 36.000
blikjes melk en 37 grote tenten naar
de Griekse haven Piraeus.
De KLM zal voor het Roode Kruis
nog 20.000 stukken toiletzeep. 140 blik
ken kininetabletten met 1000 tabletten
per blik en 150 pakketten met speel
goed, zeep, andere toiletartikelen, pot
loden e.d. voor jeugdige slachtoffers
van de aardbeving in Griekenland ver
zenden. Deze laatste pakketten zijn
verzorgd door het Haagse Jeugd Roode
Kruis.
Het Nederlandsche Roode Kruis
neemt zich voor zo spoedig mogeliik
nog keukengerei, rijst en andere voe
dingsmiddelen naar de getroffen ge
bieden te zenden om de duizenden ge
zinnen te helpen, die nu niet in staat
ziin iets voor zichzelf te kopen.
„Ik nodig u uit in October eens een
avondje voor mijn personeel in New
York te komen spelen", zei gister
avond in hotel Hamdorff te Laren één
der directeuren van een Oxide maat
schappij te New York tot het Ween se
cabaretgezelschap „Die Kleinen Vier"
en Tony 'Hartweger, die thans in dit
hotel optreden.
En' zoals nader bleek meende
hij het ook. Op kosten van de Ameri
kaanse firma zal het cabaretgezelschap
in October per vliegtuig de reis naar
Amerika en terug gaan maken.
jJE SCHRIJVER, Jan van Maas-
dorp had het bijzondere voor
zuilen de lezers van ons blad met
Jan van Maasdorp naar Napels
gaan en naar Sorrento, waar de
recht, vorig jaar met zijn echtge
note een vacantiereis naar Zuid-
Italië te kunnen maken. Zij vlo
gen met de „Prinses Irene" van
de K.L.M. naar Rome en bezoch
ten ook andere plaatsen.
In een viertal afleveringen
sinaasappelen en citroenen bloei
en, met hem dwalen over het
wonderschone eiland Capri en in
de geest de „Laatste Dagen van
Pompei" beleven.
PEN KOE, die zich vlak
voor zij het slacht
huis werd binnengeleid,
los rukte alsof zij be
greep, wat haar te wach
ten stond en vervolgens
in wilde vaart de benen
nam, heeft gisteren grote
verwarring gesticht in
het door vele buiten
landse toeristen over
stroomde Volendam.
Haastig zochten velen
van hen een goed onder
komen in de lage huisjes
langs de dijk, terwijl de
koe er over heen ga
loppeerde. Het nerveuze
dier stormde tenslotte
loe.end de dijk af, dwars
door enkele prikkel
draadversperringen heen
en botste vervolgens te
gen het z.g. misthuisje
aan. Prompt begon ook
de sirene, die normaal
benut wordt voor waar
schuwingen bij mist, te
loeien.
Intussen stortte de hoe
zich in het IJselmeer en
zwom snel weg. Drie
mannen sprongen in een
bootje en gingen achter
de vluchteling aan. Als
een volleerde cowboy
wierp een dezer Volen-
dammers de koe een touw
om haar hals, waarna zij
op sleeptouw werd ge
nomen. Met vereende
krachten trok men het
uitgeputte dier de dijk
weer op. Het werd ter
plaatse meteen afge»
maakt, aangezien de
overhaaste vlucht en
speciaal de zwempartij
teveel van haar krachten
hadden gevergd.
De toeristen waren in
tussen van de schrik be
komen. Velen van hen
legden het terugbrengen
van de koe uit het water
op de gevoelige plaat alt
ook op filmband vast.
„-.kt.
De „Prinses Irene", die ons naar Rome voerde.
£)IT REISVERHAAL schreef ik voornamelijk met
het doel, ook andere (gewone) mensen, zoals mijn
vrouw en ik, er toe te brengen, een zelfde buitenland
se -vacantiereis te maken als de onze, vorig jaar.
Laat ik, om elke beschuldiging van snobisme en
van minachting voor mijn eigen land meteen de kop
in te drukken, beginnen met te getuigen van de
schoonheid van ons kleine Holland. Ik houd van de
dennebossen op de Veluwe, van de heide, van de
Noordzee en haar prachtig strand, van groene, verre
polders, van.HOLLAND
Nadat we het jaar daarop acht lange troosteloze
dagen achter een paar minuscule raampjes van een
„zomerhuisje" op de Drentse hei (een der vele, voor
de steedse vacantiegangers omgebouwde kippenhok
ken) naar de grijze regendruppels, die als evenzovele
tranen tegen de ruitjes kleefden, hadden zitten
kijken, zwoer ik een dure eed, dat we het 't volgend
jaar anders zouden doen.
Er rijpte een plan bij mij. De waarheid gebiedt mij,
te verklappen, dat ik een geldsbedrag tegped had,
waarop ik al jaren had gewacht. Maar ook wist ik
dat het geld reeds lang bestemd was het meubilair
zou vernieuwd worden en ook zou een nieuw radio
toestel worden gekocht een met alle denkbare gol
ven. Na een slapeloze nacht (de gewone man kiest de
nacht uit voor snode en vermetele plannen als door
mij bedacht) zei ik zonder enige overgang tot mijn
vrouw: „Dit jaar gaan we met de vacantie naar
Italië" .Ik voegde er aan toe: „Met een vliegtuig".
Na al de nerveuze voorbereidingen van paspoorten
aanvragen en deviezen kopen (overigens een prettig
karwei voor niet-vaklui) brak dan de grote dag aan.
De sfeer is gezellig in een K.L.M.-vliegtuig.
(Bijzondere
correspondentie)
J^OORSE straaljagerpiloten
hebben in het onherberg
zame ijs- en sneeuwland
schap van Noord-Oost
Spitsbergen een draadloos
bestuurde vliegende schotel
gevonden. Het merkwaardi
ge vliegapparaat, dat een
middellijn heeft van 48,88
meter, is, gezien de op
schriften, kennelijk van
Russische makelij. Volgens
de beschrijving, die aan de
Duitse constructeur van de
V-wapens Riedel werd ge
geven, is de gevonden „vlie
gende schotel" een V 7, een
van de zogenaamde won-
derwapens, die op het laatst
van oorlog in Duitsland
nog werden geconstrueerd
in 3e hoop daarmede de
oorlog in voor Duitsland
gunstige zin te kunnen be
ïnvloeden. Zo weet het als
serieus bekend staande
Christelijke dagblad „Rhei-
nische Post" te Düsseldorf
uit geheime bron te mel
den.
Een commando van zes
Noorse straaljagers was bo
ven Spitsbergen met zijn
jaarlijkse zomermanoeuvre
begonnen en naderde met
grote snelheid het Noord-
Oosten van Spitsbergen,
waar zich de „vijand" zou
bevinden. Nauwelijks had
den de toestellen de Hin-
lopenstraat gepasseerd, toen
het in de koptelefoons be
gon te kraken, zodat zelfs
onder elkaar geen contact
meer mogelijk was. Het ra
darapparaat in de toestellen
sprong op rood, hetgeen
alarm en nadering van een
vreemd metalen lichaam
betekende. Met het draaien
in bochten en met duik
vluchten wisten de piloten
elkaar op de hoogte te stel
len van de vreemde ver
schijnselen, waarna de zes
toestellen een tijdlang krin
gen vlogen zonder een op
lossing voor het raadsel te
vinden. Toevallig keek
commando-captain Olaf
Larsen naar beneden en
maakte een duikvlucht, ge
volgd door zijn kameraden.
Op het witte sneeuwland
schap, waarvan de opper
vlakte verijst glinsterde, lag
een grote metalen blinken
de ronde schijf. Tussen een
warboel van draden stak in
het midden van de schijf
een gedeeltelijk vernielde
bestuurscabine naar boven.
In het uur, dat de straalja
gers boven het apparaat
bleven cirkelen, zagen de
piloten niets wat op enig
leven op en rondom de
schijf scheen te duiden. Zij
namen tenslotte koers naar
Narvik en meldden hier
hun ontdekking.
Op onderzoek uit.
KORTE TIJD later startten
vijf met sneeuwlandings-
gestellen uitgeruste machi
nes, die precies naast de
een meter in de sneeuw in
gegraven schijf landden. De
rakettenspecialist, dr Nor-
sel, die meegevlogen was.
stelde zonder twijfel vast,
dat de schijf een van de be
ruchte „vliegende schotels"
was. Hij ontdekte waarom
de koptelefoons van de
straaljagerpiloten gestoord
waren en de radar het
alarmteken had gegeven. In
de schijf bevond zich na
melijk een zendapparaat,
dat met een plutoniumkern
was omgeven en dat op alle
golflengten een onbekende
meettoon van 934 hertz uit
zond. Een nauwkeurige on
derzoeking van de vliegen
de schijf, die waarschijnlijk
door een ontvangstfout bij
de draadloze besturing op
Spitsbergen was neergeko
men, leverde de volgende
technische gegevens: De
schijf was onbemand; had
een middellijn van 48,88
meter en liep aan de kan
ten spits toe. Zij leek op
een zilveren discus, ge
maakt van een onbekende
metaalsoort. Rond de schijf
waren op gelijke afstanden
van elkaar in totaal 46
straalmotoren aangebracht,
die, na ontsteking, de schijf
deden draaien rond een
kleine koepel van plexi
glas, waarin zich meet- en
andere instrumenten bevon
den. Deze instrumenten
droegen Russische tekens
en opr-briften. De actie
radius van de schijf werd
op 30 000 kilometer geschat:
de vlieghoogte op meer dan
160 kilometer. De vliegende
schotel beschikt over vol
doende ruimte om atoom-
en andere bommen mee te
nemen. De Noorse specialis
ten vermoeden, dat de ge
vonden schijf in de Sovjet-
Unie werd gestart en door
een fout bii de besturing
uitviel. Zi.i is per schip naar
Narvik gebracht.
lyiET EEN gemengd gevoel van trots
en nervositeit betreden we de bui
tenlandse hall op Schiphol. Want al
mag het nu allemaal waar zijn wat die
grote zakenpieten in de K.L.M. adver
tenties in de .bladen vertellen over het
vliegen, voor de kleine burger (met of
zonder confectiepakje) die voor het
eerst, met zijn vrouw aan de hand. zijn
route door het luchtruim kiest, is het
de sensatie van zijn leven.
Als een grote, machtige vogel, die
een prooi besluipt, op de tenen om geen
aandacht te trekken, schuift de Constel
lation nader en blijft vlak voor de uit
gang van het restaurant staan. „Dat
noem ik nog eens vóórrijden", merk ik
op om de zenuwen van mijn vrouw en
van mezelf te bedotten. „Onze koffers",
zegt miin vrouw. „Staan al in het vlieg
tuig". krijgt ze ten antwoord. Dan is er
werkeliik niets meer, om onze angst af
te reageren en rest ons slechts zélf in
het vliegtuig te gaan.
Als een libelle zo licht, met een zach
te trilling in de flanken, stijgt de enor
me vogel hemelwaarts. Vóór we het we
ten, zitten we al op een paar duizend
meter boven Holland en ligt Schiphol
reeds ver achter ons. Miin vrouw en ik
kiiken elkaar gelijktijdig aan, zonder
een woord te zeggen, overweldigd als
we ziin door het sensationele en machti
ge van deze gebeurtenis.
Ach, ik weet wel. dat er lieden zijn,
die de meest verwijderde plaatsen op
onze aardbol plegen te freauenteren
door de lucht in een kist. Zij haler
natuurliik. als zij deze regels mochten
iezen. schamper hun schouders op over
de kinderachtige biiidschao van een stel
volwassen mensen, samen meer dan
honderd jaar tellend, dat ook eens een
keer gaat vliegen.
Welnu, lezers, laat ik volmondig er
kennen. dat wij ons inderdaad als blijde
(en ook ietwat angstige) kinderen voel
den. toen we. voor het allereerst in ons
vlakke leven van kantoormens en huis
vrouw. volkomen los van de aarde
kwamen te zweven zonder daarop te
rug te vallen. Tot nogtoe was, wat mij
zelf betreft, de langste tijd, lat mij
zulks ove;kwam, in een zwembad ge
durende de luttele seconden tussen
springplank en water Niet te verge
lijken lezers!
TOT ONZE grote spijt gaat het plezier
van bij dag over de Alpen vliegen
niet door. daar het inmiddels donker
geworden is door twee uur vertraging.
Maar geen nood, we krijgen nu in de
plaats daarvoor een ander kijkspel
Bazel. Luzern, ze 'rekken als sprook
jesplaatsen uit een tekenfilm van Walt
Disney onder ons door Het lijken enor.
me sieraden van een reus: diademen,
bracelettes en broches in allerlei vor
men en kleuren: azuur smaragd onaal
als kostbare brillanten, diamanten en
paarlen schittert en flonkert dat alles
op het donker fluweel van de aarde.
Met wijd gesperde ogen kijken mijn
vrouw en ik naar het sprookjesland in
die schone vallei en fantaseren, elk
voor ons, in ons grote-mensenbrein de
reus en de koningsdochter erbij, die
(daar is voor ons geen twijfel aan)
daar ergens in de bergen moeten
schuilen.
We lezen en horen, dat captain Forss-
man nog een paar slordige duizend me
ter gaat stijgen om de Alpentoppen niet
te raken. Verbazend, waar zo'n bestuur
der allemaal aan denkt onder het stu
ren door! We zijn nu gestegen tot
18.000 voet of 5500 meter en ik wijs mijn
vrouw verrast op het raampje, waar het
Üs op gekleefd zit.
Vier graden onder nul, zegt het log-
blad. Maar volgens de marconist, die al
van alle markten thuis schijnt, is het
weer in Rome perfect. We stijgen nog
maar wat - misschien heeft de captain
zich aanvankelijk vergist in d? hoogte
van de Sint Gotthard. Of neemt ie het
zekere voor het onzekere?
De hoogste top is, volgens de encyclo
paedic van 1910 „maar" 4608 meter en
dat zal ie nu toch ook nog wel zijn-
Maar ja, bij de K.L.M. geldt: veiligheid
voor alles.
pjET IS DONKER en zwoel als we op
het vliegveld in Rome dalen; het
late avonduur heeft de Italiaanse doua
ne blijkbaar wat loom en zorgeloos ge
maakt. Ze laat ons met sneltreinvaart
de controle passeren en op de vraag
van een ambtenaar of we sigaretten bij
ons hebben, waarbij de man een paar
koolzwarte ogen op me richt zeg ik:
„een pakje of twaalf".
Als hii vier pakjes sigaretten gezien
heeft zegt ie ..Buono" en is alles oké.
Ik mag ze wel, die Italiaanse douanen
terwijl ik mijn koffer weer sluit,
ziet hij mijn vrouw lachend aan, als ik
zorgvuldig een. door zijn bruine hand
overhoop gehaalde, splinternieuwe
chemise van haar opvouw. Daarna
strekt ie zich uit op een veldbed en
groet ons zangerig: „Buona sera". Het
lijkt een stuk uit een opera.
Langs de meer dan twintig eeuwen
oude Via Appia bereiken we Rome. Ik
vraag de chauffeur of het pas zo warm
is in Rome. „Sinds een maand of vier",
luidt het antwoord. We verhazen ons
maar weer eens over dïi nieuwe won
der vier uur geleden liepen ,we In
onze kraag gedoken vanwege de gure
Noordwester. Grinnikend trek ik mijn
colbert uit, omdat de chauffeur ook
in een jasje van vloeipapier zit.
Het komt ons alles wat ongelooflijk
voor, maar ondertussen merken we
beiden, dat we behoorlijk transpireren.
Dankbaar maken we dan ook gebruik
van de mededeling door het Italiaanse
kamermeisje gedaan, dat ons de bad
kamer. wijst. Met een zangerig geluid
wenst ze wis welterusten„Buona notte,
signora. signore Dorma bene" 1)
Die eerste nacht in Italië dromen we
onze eerste vacantiedroom onder een
er,kei laken de vorige nacht slienen
we onoer twee wollen dekens.
11 £'nf'ennsch: mevrouw en meneer.
Wel te rusten.