■nroof ZWARE TOCHT MET TWEE WEASELS DOOR ZEER VIJANDIG GEBIED Een jaar geëist tegen de leiders der NESB Hoogovens draaien nog volop Twee kleine oranje saurussen, achtervolgd door een wolk muskieten Over hellingen van 45 graden Stak landbouwster auto in brand? Onder Groenlanders en Eskimo's (34) Een omwenteling voor de blinden Mr. Wolthuis had bezwaar tegen dagvaarding Ex-nazi's werden weer actief Militair tehuis van Humanist, Thuisfront te Amersfoort Scheepvaartberichten yooR Geldboeten wegens vormen van nylon-kartel Verloren onderzeeboot buitgemaakt DONDERDAG 1 OCTOBER it! n, want er was een grote n die gaat nou eenmaal Ik had nog moeite ge- iog te houden, want hei k er nog bij hè?..-. En iris: ..Zo regende het. egende de volgende datg g zo en toen heb ik zo- twee tijdschriften door e lagen nou nóg op de ar ik heen wil?" De .om- >s het verh-al van ae en, peinsden hevig, maar ïenDe postbode Hec teimzinnig gefluister da- dokter Van Diemen De Franse uitvinder Paul Sun dent ont (links) laat op de Pa- rijse herfsttentoonstelling een interessante vinding zien, die naar hij verwacht, een omwente ling zal betekenen voor blinden. Hij construeerde een miniatuur televisie-camera, die de blinde voor zich moet houden en waar- kunnen waarnemen. mee obstakels worden waarge nomen. Het ontstane beeld wordt vervolgens omgezet in electro- nische impulsen, die langs een draad worden voortgeplant tot op de voorhoofdshuid en daar trillingen veroorzaken. Op deze wijze zal de blinde met zijn „kunstmatig oogvoorwerpen CEN JAAR GEVANGENISSTRAF met aftrek, waarvan tien maanden voor- waardelijk, heeft de officier van Justitie bij de rechtbank te Amsterdam, mr F. Hollander, gistermiddag geëist tegen de beide leiders van de NESB, die zich hadden te verantwoorden wegens het oprichten van een verboden vereniging. Het waren de algemene leider Paul van Tienen, een 31-jarige im porteur van boeken uit Amsterdam, en de landelijke leider, de 51-jarige mr J. A. Wolthuis, een voormalige vrederechter uit Groningen, Er bestond voor deze zaak zeer grote belangstelling. Niet alleen waren er vele verslaggevers in de rechtszaal aanwezig, maar ook rechterlijke en politie-autoriteiten woon den de zitting bij. De publieke tribune was stampvol. Aan de beide verdach ten was ten laste gelegd, dat zij als oprichters en bestuurders hadden deel genomen aan de NESB, die ais organisatie het streven van de vroegere NSB tracht voort te zetten en aldus een met de openbare orde strijdige en mits dien verboden vereniging is. "|WJR~WOLTHÜlS begon de behandeling met bezwaar te maken tegen de dagvaarding. Hij meende, dat deze geen duidelijke omschrijving van het ten- laste gelegde gaf cn daarom nietig diende te worden verklaard. Mr Hol lander antwoordde hierop, dat het streven van de bewuste organisatie hier beslissend is. Het gaat er om, waarom de vereniging als voortzetting van de NSB moet worden beschouwd. Na in de raadkamer te zijn geweest, deelde de rechtbank bij monde van de presi dent mede, dat zij de tenlastelegging voldoende feitelijk omschreven achtte. Uit het verhoor van verdachte Van Tienen kwam vast te staan, dat hij had gezocht naar een bundeling van ver schillende organisaties van oud-Nazi's, zoals de Stichting Politieke Delinquen ten en de Werkgemeenschap Europa, eveneens een trefpunt van dergelijke lieden. Deze werden op 21 Juni teza> men met de Vlaamse Sociale Bewe ging in één organisatie opgenomen, waarvan Van Tienen algemene leider werd. Deze benoemde enkele dagen la ter mr Wolthuis tot leider voor Neder land. Twee getuigen a decharge, prof. Mau rice Bardeche uit Parijs en dl- Per Eng- dahl uit Malmö die deel uitmaken van het hoofdbestuur der Europese Sociale Beweging, vertelden, dat de beweging geen onderscheid tussen rassen maakt en geen leidersprincipe huldigt, althans niet in nationaal-socialistische zin. Zij bleken echter niets van de activiteit der oude NSB af te weten. MR HOLLANDER herinnerde er zijn requisitoir aan, dat beide ver dachten na de oorlog hadden moeten terecht staan wegens het leed, dat zij in de bezetting aan anderen hadden aangedaan. Zij hebben het bestaan om zich weer in de politiek te begeven, nadat zij hun straf hadden ondergaan. Spreker meende, dat de democratie het recht heeft, zich teweer te stellen te gen hen, die zich niet aan de regels van haar spel wensen te houden. In dit verband verwierp hij zowel de uit- eenzettngen van de twee getuigen a décharge als het argument, dat slechts de burgerlijke rechter zou mogen uit maken, of een vereniging een verboden organisatie is. Daarentegen wees hij er op, dat zo wel de organisatie van Van Tienen als de NSB van Mussert eens een blad, genaamd Alarm, uitgaven en dat er ook in ander opzicht overeenkomsten waren tussen beide bewegingen. Fel geselde spreker Paul van Tienen, die niet ophoudt, critiek te oefenen op de bijzondere rechtspleging, hoewel hij zelf SS-er is geweest. Van mr Wolthuis vertelde hij, dat deze het neo fascisme zoekt en het autoritaire systeem hul digt. Hij is eeru brutale en onbetrouw bare figuur, aldus spreker, die in de oorlog vrederechter is geweest en bo vendien deserteur is. Hij moest zich in September 1944 melden bij de SS. maar heeft zich aan de dienst onttrokken. De Stichting Humanistisch Thuis front heeft gisteren in Amersfoort, de grootste garnizoensplaats in Nederland, het nieuwe militaire tehuis van dit thuisfront, in aanwezigheid van de heer M. A. Reinalda, commissaris der Koningin in de provincie Utrecht. Alwaki, 28-9 van Vitoria te Bahia Amsteldijk, 29-9 van Colombo naar Dji bouti Amstelvaart, pass. 29-9 Ouessant naar Buenos Aires Andijk, 30-9 te Galveston Aagtedijk, 29-9 van Santos naar Montevideo Aalsum, 29-9 van Aden naar Belawan Abbekerk, 3-10 te Kobe verwacht Akkrumdijk, 29-9 van Ka rachi naar Bombay Alchiba, 29-9 van R'dam naar Hamburg Alnati, 29-9 90 mijl noordoost van St Pauls Rock naar Rio de Janeiro Alphacca, 29-9 van New York naar Boston Altair, 30-9 te Santos Amstelland, 30-9 te Ilheos Antonia (t), 24-9 te Makassar Baarn, 29-9 van Cristobal naar Willemstad Bennekom, 30-9 te San Antonio Bali, 29-9 van New York te Casablanca Biijdendijk, 29-9 te Boston Bonaire, 29-9 van Paramaribo, 30-9 te George town Boschfontein, 27-9 te Mombasa Caltex Nederland, pass. 29-9 Bizerta naar R'dam Caltex Pernis (t), 29-9 van R'dam naar Sidon Caltex Utrecht (t), 29-9 van Sidon naar R'dam Congo- stroom, pass. 29-9 Finisterre naar Safi Ena (t), 30-9 van Port Said naar Suez Esso Den Haag (t), pass. 29-9 Algiers naar Antwerpen Friesland (SSM), 20-9 van Blyth naar Odense Felipes (t). 21-9 van Telokanson te Singapore (dok ken) Gouwe, 29-9 van Monrovia naar Dakar Groote Beer, pass. Straat Elle Isle naar Quebec Hector, 30-9 te Lis sabon Hilversum, 29-9 van Port Said naar Lands End Ittersum, 30-9 te Suez Indrapoera, 29-9 Finisterre gepass. naar Marseille Karimata, 29-9 van Penang naar Belawan Kieldrecht, 29-9 van Genua te Marseille Kota Agoeng, 30-9 van Tandjong Priok te Singapore Laag- kt rk, pass. 29-9 Straat Messina naar Port Said Laurenskerk, 30-9 van Madras te Calcutta Llseta (t), 29-9 van Tjilatjap naar Pladju Langkoeas, 29-9 van Tand jong Priok naar Cheribon Loosdrecht, 30-9 te Cochin Luna, 29-9 te Oran Lutterkerk, 29-9 van Genua naar Ant werpen Marpessa (t), 26-9 van Singa- gapore te Kawasaki verwacht Mer- wede, 29-9 van Savanna naar Houston Maasdam, 30-9 te Southampton ver wacht Malea (t), 1-19 van Singapore te Adelaide verwacht Mariekerk, 28-9 van Durban te Port Elizabeth Mar- ltelo, 29-9 te Londen Modjokerto, 29-9 van Penang naar Belawan Myonia (t), 29-9 van Stanlow te A'dam Ondina (t), 30-9 van Pladju te Singapore verwacht Oranje, 29-9 100 mijl oost-zuidoost naar Colombo Ovula (t), 29-9 van R'dam naar Curasao Papendrecht (t), pass. 29-9 Straat Messina naar Beyrouth Polydorus, 29-9 van Indonesië te R'dam Prins Maurits, 30-9 van Le Havre te Antwerpen Perna (t), 30-9 van Singa pore te Yokohama Rita (t), 29-9 van Bangkok naar Pladju Rijndam, 29-9 265 mijl west ten zuiden van Valentia naar New York Rijnland, pass. 29-9 Finisterre naar A'dam Samarinda, 30-9 te Ilo Ilo Sheratan, 30-9 te Port Said Stad Rotterdam, 29-9 van Newport naar Wabana straat Banka, 29-9 van Sin gapore naar Lorenzo Marquez Sal- land, pas. 30-9 Madeira naar St Vin cent (KV) Schie, pass. 29-9 Kaap Bon naar Heraklion Sibajak, 29-9 van New York Sunetta (t), 23-9 te Surabaja Tiberius, 30-9 van Port of Spain te Paramaribo Tomori, 29-9 van R'dam naar Antwerpen Thalatta, pass. 29-9 Perim naar Suez Tjitjalengka, 30-9 te Singapore verwacht Van Spilbergen, 9-10 te Antwerpen verwacht Willem Ruys, 29-9 200 mijl noordwest van Port Said naar Napels Waterman, 30-9 410 mijl oost ten zuiden van Wellington naar halboa - Zuiderkruis, 29-9 van R'dam naar Halifax. leak© ffelijke foor do' or aïl® ii.4or Klok- «P135» U/AT HIER volgt en voor een gedeelte in het daar op aansluitende artikel, is de beschrijving van de tocht, die AVRO's reporter Siebe van der Zee en ik, tesamen met dokter O le Kofod, de radio-telegrafist Torben Nielsen, en drie le den der Franse Poolexpedi tie, naar de Ijskap van Groenland maak ten. Het eerste traject t>an Port Vic tor aan de fjord, naar kamp II in de vallei, die dicht achter de IJ ska p gelegen is, werd gemaakt met twee weasels, en ik wil op voor hand verklaren, dat ik nooit in m'n leven een sen sationeler transport per mo torvoertuig meemaakte dan dit. Het is bijzonder plezie rig dit te hebben mogen meemakenachteraf! Ge durende de tocht onderging ik echter zoveel verschrik kingen, dat het alleen maar mogelijk is een klein ge deelte ervan op deze plaats weer te geven. Het was gedurende de uren van deze tocht, dat wij leerden dat er tenslotte enig verschil bestaat in het uithoudingsvermogen van jarenlang getrainde Franse Pool-explorateurs en jour nalisten, die „het wel eens wilden meemaken" Ik heb de vrijheid datge ne, wat ik hierboven ver meld, mede te verklaren namens mijn reisgenoot. Siebe van der Zee. In Hol land maakte hij, als radio reporter, enkele forse rit ten mee °P tanks. Deze dubbele weasel-affaire was, naar hij mij na afloop ver klaarde, aanzienlijk zwaar der en riskanter. WE VERTROKKEN stond ik nog lang ge boeid te kijken naar het leven der gletscher, door de fjord van ons gescheiden. Hij gromde op nieuw en ik kon duidelijk de langzaam wegzak kende grijze brei zien, die zich in de richting van het water bewoog. Een grijze breidie soms deed denken aan rook. En aldoor was daar het donkere dreunen van dat levende ijs. Toen hoorde ik knallen. De weasels werden ge reedgemaakt. Twee oranje motorvoertuigen, die ik het best kan vergelijken met lichte carriers op rupsbanden. Op beide stond met zwarte letters geschreven Expeditions Polaires Francaises. Ber nard Gaillard bleek de bestuurder van de ene, waarin Van der Zee en de dokter zouden mee rijden. Torben Nielsen en ik werden toever trouwd aan Maurice Crisoni. Grisoni droeg die GRISONI zat aan het stuur. Rechts op de kant zat Nielsen, links on dergetekende. Wij zaten daar, omdat Nielsen me had ingefluisterd dat het verstandig was een positie in te ne men, zodanig, dat je bij het omslaan van een weasel de kans kreeg eraf te springen. Ik vond deze mededeling, gedaan voor de start, bepaald on prettig, en als ik u daarbij verklaar dat ik deze tocht met een uiterst minimum aan enthousiasme begon, dan behoeft u aan de waarheid van deze bewering niet te twijfelen. Het was alleen onze vaste wil de IJskap te bereiken. Dit was onze kans. En tenslottewe konden moeilijk in dit vergevorderd stadium van voorbereiding zeggen dat we voor de eer bedankten. Zo begon deze tocht, die me lang zal heugen. Juister gezegd: ik zal hem nooit meer vergeten en Van dei- Zee evenmin. Het begin, dat al direct aan de nogal forse kant was, omdat op nauwelijks tien meter van Port Victor de eerste hoogten, variërend van 5 tot 15 meter, te nemen waren. Wij kregen op deze manier al direct enig begrip voor wat ons nog te wachten stond. Als dit het begin washoe zou het einde wor denDat was een pijnlijke vraag, die zich bij me opdrong. Vlak bij kamp passeerden wij de w easel, waarmee Jacques Dubois zijn ongeluk had gehad. Hij lag op z'n kop, beide rupsbanden boven. Een allermiserabelst schouwspel en wer kelijk geen geschikt beeld voor ons om enige moed voor de meest nabije toekomst te scheppen. We stopten en bezagen het resul taat. De weasel was beestachtig be schadigd en ik denk dat het lang zal duren, eer hij weer op gang zal ko men. We stonden daar, de Fransen druk pratend en gesticulerend, wij aanzienlijk rustiger en minder spraakzaam. Steeds vroeg ik me af of deze omgeslagen weasel een omen, een allerongunstigst toekomstbeeld voor ons betekende. Toen reden wij door. morgen een kleine, vuurrode wollen muts. Om zijn hals een oranje doekje. Het zal de lezers wellicht interesseren te weten dat deze weasels in de oorlog door de Amerikanen werden gebruikt voor het binnenrukken van het allermoeilijkst begaanbare land. Het zijn amphi- bie-voertuigen, uitermate geschikt voor het nemen van rivieren, moerassen en berglandschap. Ze moeten (en gelooft u mij dat ik daarover thans kan oordelenijzersterk zijn, en naar wat ik er mee beleefde veronderstel ik dat ze letterlijk on verwoestbaar zijn. Het vermogen is 75 PK, ge voed door een 6-cylinder motor van de Stude- baker-fabrieken. Hun snelheid op normale wegén bedraagt maximaal 50 kilometer. Tijdens onze tocht was die snelheid ongeveer 4 kilometer. Het benzineverbruik was: 1 op 1. RIJDENNee, dat was geen rijden'. Dit was van alles tegelijk, behalve datgene wat men redelijker- uvuaiTG uakguug wat, uicii 1.cucil,|nci- wijze rijden kan noemen. En dat kon ook niet, omdat er niet zoiets was als een weg. Er waren alleen rotsen, klippen, dalen, valleien, smalle ca nyons en stukken moeras. En daar waren de grotere en kleinere poelen en meertjes. Door dit alles brachten ons de weasels, en beurtelings vroeg Ik me af of dit een bizarre nacht merrie was, een stuk circus-acroba- tiek of een sportieve prestatie. Ik denk dat het van alles iets was, maar tesamen was het onbeschrijflijk on plezierig. En benauwend. En nogal pijnlijk voor letterlijk ieder onder deel onzer lichamen. Grisoni bleek zich telkens te her inneren dat hij twee gasten achterin had. Het was werkelijk aandoenlijk zijn gezicht te zien als hij zich, na eén zware „puist" genomen te heb ben, omdraaide, een beetje droef geestig lachte en „pardon" zei. Het speet hem zomaar het kon nu eenmaal niet anders! Dan draaide het gezicht, half bedekt met dat vuurrode kapje, zich weer om en voort ging de verschrikking. Het land, dat wij op rupsbanden doorploegden, was een uiterst vijan dig land. In de ogenblikken, dat ik niet bezig was m'n evenwicht op de kant of in de kleine bak van de weasel te bewaren, zag ik een don ker land, met zwarte, door water overstroomde rotsen en klippen. Overal kleinere en grotere jvater- vallen. Overal borrelde water, over al lekte en droop het over de stenen. In de valleien was wat spaarzame begroeiing. Lage heesters, mos, kruipwilgen. De poelen lagen vals en gemeen te glinsteren achter de rotsen. Als onze weasel er doorheen raasde, spoot het water meters hoog op en we moesten ons bukken om niet doorweekt te worden. De zon scheen, maar het was be hoorlijk koud. Ik geloof echter niet dat ik me de kou ook maar een halve minuut gerealiseerd heb. Ik had het te druk met andere dingen. Met m'n evenwicht. En met het steeds op nieuw uitzoeken van een enigszins strategische positie. IK WEET NIET wat het ergste was. Het beklimmen van de steile hel lingen, waarbij er waren tussen de 42 en de 45 graden, of het afdalen ervan. Ik hield scherp, voor zover dat mogelijk was, het gezicht van Grisoni in de gaten, om daarvan af te lezen hoe de situatie was. Er viel niets af te lezen. Een ondoorgron delijk masker, nogal ernstig. En het zat na een half uur dik onder het stof en vuil. Alleen die helrode muts bleef daar irriterend bovenuit ste ken. Als een vlag, als een signaal, als een baken. Wij reden voor. Soms keek ik ach teruit om te zien waar de andere weasel bleef, waarin Van der Zee zijn smarten onderging. Als ik hem zag, opduikend, moeizaam klauterend tegen een helling, deed het ding on eindig klein, belachelijk gering aan in het grootse landschap. Twee weasels, die als twee saurus sen van niet te groot formaat van moeras, van rivier tot rivier, van rots tot rots kropen. Brullend, dave rend, krijsend, schuddend, trillend, wankelend, laverend en schokkend. Het was in die uren, dat ik begreep waarom je dit land niet te voet kunt doorkruisen. Het is geen land om te belopen. Misschien in de winter, per hondenslee, In deze maanden is het noch land, noch water. Als laatste kwelling kwamen de muskieten. Eerst honderden, toen duizenden, toen honderdduizenden. Het was een geluk dat we onze net ten hadden meegenomen, maar ook deze netten konden de kwelduivels niet tenvolle afweren. We werden gebeten in onze polsen, in onze nek, op ons hoofd. Ze kropen door onze broekpijpen naar boven, en door de openingen van onze jassen. Ze kwa men overal, en de weinige plekken op m'n lichaam, die nog niet gloei den van inspanning en vermoeidheid, die gloeiden nu al spoedig van de ontelbare beten dezer kleine ellen delingen, die zonder enige moeite de beide weasels volgden. Grisoni alleen had geen muskieten net. Hij trok af en toe z'n rode muts wat dieper in z'n ogen. Later vertel de hij me dat hij zo vaak en zoveel gestoken was. dat hij volledig im muun was voor het gedierte. Na enkele uren rustten we een kwartier. Ik had nergens meer enig menselijk gevoel over. Ver boven ons zweefde een arend. Met een vlucht van twee meter gleed hij van berg top tot bergtop en keek neer op de twee kléine oranje dingen, die zijn land doorkruisten. Toen zette Grisoni zich opnieuw achter het stuur. En wij gingen verder. Een der beide weasels, met op de achtergrond de grote gletscher „Een achteruitgang van de bedrij vigheid in de staalindustrie, zoals in Amerika, valt in Nederland gelukkig nog niet te constateren. Terwijl in andere Europese landen op een lagere capaciteit wordt gewerkt, draaien de Hoogovens nog volop", aldus ir A. II. Ingen Housz, president-directeur van de Koninklijke Nederlandsche Hoog ovens en Staalfabrieken N.V. in de gisteren te Amsterdam gehouden jaar vergadering. Een aandeelhouder wilde weten hoeveel de maatschappij aan vennoot schapsbelasting verschuldigd is, met het oog op de komende belastingver laging. Het bestuur wenste dit be drag echter nog niet te onthullen. Men onderhandelt nl. nog met de fiscus over de grootte van het bedrag en wenst niet op een beslissing vooruit te lopen. Volgend jaar zal opnieuw wor den bezien, of het wenselijk is dit be drag te publiceren. De contributie aan de Europese Kolen- en Staalgemeenschap is in het afgelopen jaar gering geweest. Dit jaar zal echter circa 2 millioen moe ten worden betaald. De lagere cement productie is een gevolg van eqn lan gere stilstand in de bouwnijverheid gedurende de wintermaanden. De re serve voor diverse belangen, zo werd desgevraagd verklaard, is een vrije reserve. Het afsluiten van het boek jaar p.er 31 Maart i.p.v. per ultimo De cember is een oude traditie. Aan het eind van de vergadering nam ir Ingen Housz afscheid van dr F. H. Fentener va-i Vlissingen, die voor de laatste maal de vergadering presideerde. Van de oprichting der Hoogovens af heeft hij de belangen der vennootschap behartigd. De president directeur gewaagde van de grote durf en moed van de scheidende voorzitter van de raad van commissarissen, en bedankte hem „voor alles wat hij met De weasel, waarmee Jacques enkele dagen vóór Van Kampen en Van der Zee hun tocht maakten, verongelukte. Gisteren zijn door de economische kamer van de rechtbank te 's Graven- hage de kousenfabrikanten Fa. J. van L. te Arnhem, H.J.N. N.V. te Haarlem, de J. en Van D. N.V. te Hengelo en M.J. de W.'s kousenfabrieken N.V. te Schijndel ieder tot 1000 boete ver oordeeld. Zij hadden sinds 1942 een prij zen kartel gevormd en had bij een vast stelling van minimumprijzen in Fe bruari 1950 hiervan geen melding ge maakt bij het ministerie van Economi sche Zaken. Geëist was tegen deze fabrikanten elk een geldboete van 5000.Tegen de 43-jarige economische adviseur P. M. P. te 's Gravenhage, verbonden aan het economisch adviesbureau, dat ten dienste van het kousenfabrieken kartel werkte, was een geldboete van 2000.— geëist. Hij werd veroordeeld tot 1500.boete. zijn constructieve geest voor de Hoog ovens heeft gedaan". De heer Fente ner van Vlissingen blijft als commis saris aan de vennootschap verbonden. Ook mr dr L. F. H. Regout werd als commissaris herbenoemd. Voorts wer den de balans per 31 Maart 1953 en de winst- en verligesrekening over 1952- '53 goedgekeurd. Besloten werd tot de volgende uitkeringen: prioriteitsaande len 4 pet., gewone aandelen 10 pet. en inlosbaar gestelde oprichtersbewijzen f 204,54. In de hierna gehouden buitenge wone vergadering werd de voorge stelde wijziging van de statuten goed gekeurd. Tegen de landbouwster W. E. V. uit Piershil is gistermorgen door de pro cureur-generaal bij het Gerechtshof te 's Gravenhage negen maanden met af trek wegens oplichting en brandstich ting geëist. Verdachte was in eerste aanleg veroordeeld tot 8 maanden ge vangenisstraf met aftrek. Op 8 April was de auto van verdach te in brand gevlogen en uitgebrand. Zij had toen geprobeerd haar verzeke ringsmaatschappij op te lichten door schadevergoeding te vragen voor goe deren, die in de auto lagen. Dit laatste werd echter door haar voor het Hof ten stelligste ontkend. De buurvrouw verklaarde, dat toen haar zoon met een brandblusapparaat toesnelde, ver dachte gezegd zou hebben: „Laat maar branden, anders krijg ik niets van de verzekering". Volgens de wachtmeester der Rijkspolitie G. waren er blauw gele vlammetjes waargenomen, hetgeen zou kunnen wijzen op de aanwezigheid van petroleum. De procureur-generaal noemde verdachte zeer leugenachtig en meende daarom, dat een veroordeling tot negen maanden met aftrek hier wel op haar plaats was. Uitspraak over 14 dagen. De Nederlandse kustvaarder ,,Fiat" heeft gistermiddag op de Noordzee, ter hoogte van Hoek van Holland, een door de Duitse sleepboot „Stein" ver loren onderzeeboot opgepikt en een lid van haar bemanning aan boord ge zet. De uit Finland afkomstige onder zeeboot, welke voor de sloop bestemd is, werd daarop door de „Fiat" naar Rotterdam gesleept, waar de eigenaar zich wel zal komen melden. Nadat een opsporingsvliegtuig de losgeslagen on derzeeboot had ontdekt, waren behal ve de „Fiat" ook de reddingboot van Hoek van Holland, de „President Jan Leis" en de Nederlandse sleepboot „Ebro" uitgevaren om te trachten de onderzeeboot buit te maken. log een nacbtlcuaie en dan gaan we allebei naar bed.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 9