■nroof
ZWARE TOCHT MET TWEE WEASELS
DOOR ZEER VIJANDIG GEBIED
Een jaar geëist tegen de
leiders der NESB
Hoogovens draaien nog volop
Twee kleine oranje saurussen, achtervolgd
door een wolk muskieten
Over hellingen van
45 graden
Stak landbouwster
auto in brand?
Onder Groenlanders en Eskimo's (34)
Een omwenteling voor de blinden
Mr. Wolthuis had bezwaar tegen
dagvaarding
Ex-nazi's werden weer
actief
Militair tehuis van Humanist,
Thuisfront te Amersfoort
Scheepvaartberichten
yooR
Geldboeten wegens vormen
van nylon-kartel
Verloren onderzeeboot
buitgemaakt
DONDERDAG 1 OCTOBER it!
n, want er was een grote
n die gaat nou eenmaal
Ik had nog moeite ge-
iog te houden, want hei
k er nog bij hè?..-. En
iris: ..Zo regende het.
egende de volgende datg
g zo en toen heb ik zo-
twee tijdschriften door
e lagen nou nóg op de
ar ik heen wil?" De .om-
>s het verh-al van ae
en, peinsden hevig, maar
ïenDe postbode Hec
teimzinnig gefluister da-
dokter Van Diemen
De Franse uitvinder Paul Sun
dent ont (links) laat op de Pa-
rijse herfsttentoonstelling een
interessante vinding zien, die
naar hij verwacht, een omwente
ling zal betekenen voor blinden.
Hij construeerde een miniatuur
televisie-camera, die de blinde
voor zich moet houden en waar-
kunnen waarnemen.
mee obstakels worden waarge
nomen. Het ontstane beeld wordt
vervolgens omgezet in electro-
nische impulsen, die langs een
draad worden voortgeplant tot
op de voorhoofdshuid en daar
trillingen veroorzaken. Op deze
wijze zal de blinde met zijn
„kunstmatig oogvoorwerpen
CEN JAAR GEVANGENISSTRAF met aftrek, waarvan tien maanden voor-
waardelijk, heeft de officier van Justitie bij de rechtbank te Amsterdam,
mr F. Hollander, gistermiddag geëist tegen de beide leiders van de NESB,
die zich hadden te verantwoorden wegens het oprichten van een verboden
vereniging. Het waren de algemene leider Paul van Tienen, een 31-jarige im
porteur van boeken uit Amsterdam, en de landelijke leider, de 51-jarige mr
J. A. Wolthuis, een voormalige vrederechter uit Groningen, Er bestond voor
deze zaak zeer grote belangstelling. Niet alleen waren er vele verslaggevers
in de rechtszaal aanwezig, maar ook rechterlijke en politie-autoriteiten woon
den de zitting bij. De publieke tribune was stampvol. Aan de beide verdach
ten was ten laste gelegd, dat zij als oprichters en bestuurders hadden deel
genomen aan de NESB, die ais organisatie het streven van de vroegere NSB
tracht voort te zetten en aldus een met de openbare orde strijdige en mits
dien verboden vereniging is.
"|WJR~WOLTHÜlS begon de behandeling
met bezwaar te maken tegen de
dagvaarding. Hij meende, dat deze geen
duidelijke omschrijving van het ten-
laste gelegde gaf cn daarom nietig
diende te worden verklaard. Mr Hol
lander antwoordde hierop, dat het
streven van de bewuste organisatie hier
beslissend is. Het gaat er om, waarom
de vereniging als voortzetting van de
NSB moet worden beschouwd. Na in
de raadkamer te zijn geweest, deelde
de rechtbank bij monde van de presi
dent mede, dat zij de tenlastelegging
voldoende feitelijk omschreven achtte.
Uit het verhoor van verdachte Van
Tienen kwam vast te staan, dat hij had
gezocht naar een bundeling van ver
schillende organisaties van oud-Nazi's,
zoals de Stichting Politieke Delinquen
ten en de Werkgemeenschap Europa,
eveneens een trefpunt van dergelijke
lieden. Deze werden op 21 Juni teza>
men met de Vlaamse Sociale Bewe
ging in één organisatie opgenomen,
waarvan Van Tienen algemene leider
werd. Deze benoemde enkele dagen la
ter mr Wolthuis tot leider voor Neder
land.
Twee getuigen a decharge, prof. Mau
rice Bardeche uit Parijs en dl- Per Eng-
dahl uit Malmö die deel uitmaken van
het hoofdbestuur der Europese Sociale
Beweging, vertelden, dat de beweging
geen onderscheid tussen rassen maakt
en geen leidersprincipe huldigt, althans
niet in nationaal-socialistische zin. Zij
bleken echter niets van de activiteit
der oude NSB af te weten.
MR HOLLANDER herinnerde er
zijn requisitoir aan, dat beide ver
dachten na de oorlog hadden moeten
terecht staan wegens het leed, dat zij
in de bezetting aan anderen hadden
aangedaan. Zij hebben het bestaan om
zich weer in de politiek te begeven,
nadat zij hun straf hadden ondergaan.
Spreker meende, dat de democratie het
recht heeft, zich teweer te stellen te
gen hen, die zich niet aan de regels
van haar spel wensen te houden. In
dit verband verwierp hij zowel de uit-
eenzettngen van de twee getuigen a
décharge als het argument, dat slechts
de burgerlijke rechter zou mogen uit
maken, of een vereniging een verboden
organisatie is.
Daarentegen wees hij er op, dat zo
wel de organisatie van Van Tienen als
de NSB van Mussert eens een blad,
genaamd Alarm, uitgaven en dat er
ook in ander opzicht overeenkomsten
waren tussen beide bewegingen. Fel
geselde spreker Paul van Tienen, die
niet ophoudt, critiek te oefenen op de
bijzondere rechtspleging, hoewel hij
zelf SS-er is geweest. Van mr Wolthuis
vertelde hij, dat deze het neo fascisme
zoekt en het autoritaire systeem hul
digt. Hij is eeru brutale en onbetrouw
bare figuur, aldus spreker, die in de
oorlog vrederechter is geweest en bo
vendien deserteur is. Hij moest zich in
September 1944 melden bij de SS. maar
heeft zich aan de dienst onttrokken.
De Stichting Humanistisch Thuis
front heeft gisteren in Amersfoort, de
grootste garnizoensplaats in Nederland,
het nieuwe militaire tehuis van dit
thuisfront, in aanwezigheid van de
heer M. A. Reinalda, commissaris der
Koningin in de provincie Utrecht.
Alwaki, 28-9 van Vitoria te Bahia
Amsteldijk, 29-9 van Colombo naar Dji
bouti Amstelvaart, pass. 29-9 Ouessant
naar Buenos Aires Andijk, 30-9 te
Galveston Aagtedijk, 29-9 van Santos
naar Montevideo Aalsum, 29-9 van Aden
naar Belawan Abbekerk, 3-10 te Kobe
verwacht Akkrumdijk, 29-9 van Ka
rachi naar Bombay Alchiba, 29-9 van
R'dam naar Hamburg Alnati, 29-9 90
mijl noordoost van St Pauls Rock naar
Rio de Janeiro Alphacca, 29-9 van
New York naar Boston Altair, 30-9 te
Santos Amstelland, 30-9 te Ilheos
Antonia (t), 24-9 te Makassar Baarn,
29-9 van Cristobal naar Willemstad
Bennekom, 30-9 te San Antonio Bali,
29-9 van New York te Casablanca
Biijdendijk, 29-9 te Boston Bonaire,
29-9 van Paramaribo, 30-9 te George
town Boschfontein, 27-9 te Mombasa
Caltex Nederland, pass. 29-9 Bizerta
naar R'dam Caltex Pernis (t), 29-9 van
R'dam naar Sidon Caltex Utrecht (t),
29-9 van Sidon naar R'dam Congo-
stroom, pass. 29-9 Finisterre naar Safi
Ena (t), 30-9 van Port Said naar Suez
Esso Den Haag (t), pass. 29-9 Algiers
naar Antwerpen Friesland (SSM), 20-9
van Blyth naar Odense Felipes (t).
21-9 van Telokanson te Singapore (dok
ken) Gouwe, 29-9 van Monrovia naar
Dakar Groote Beer, pass. Straat Elle
Isle naar Quebec Hector, 30-9 te Lis
sabon Hilversum, 29-9 van Port Said
naar Lands End Ittersum, 30-9 te Suez
Indrapoera, 29-9 Finisterre gepass. naar
Marseille Karimata, 29-9 van Penang
naar Belawan Kieldrecht, 29-9 van
Genua te Marseille Kota Agoeng, 30-9
van Tandjong Priok te Singapore Laag-
kt rk, pass. 29-9 Straat Messina naar Port
Said Laurenskerk, 30-9 van Madras te
Calcutta Llseta (t), 29-9 van Tjilatjap
naar Pladju Langkoeas, 29-9 van Tand
jong Priok naar Cheribon Loosdrecht,
30-9 te Cochin Luna, 29-9 te Oran
Lutterkerk, 29-9 van Genua naar Ant
werpen Marpessa (t), 26-9 van Singa-
gapore te Kawasaki verwacht Mer-
wede, 29-9 van Savanna naar Houston
Maasdam, 30-9 te Southampton ver
wacht Malea (t), 1-19 van Singapore
te Adelaide verwacht Mariekerk, 28-9
van Durban te Port Elizabeth Mar-
ltelo, 29-9 te Londen Modjokerto, 29-9
van Penang naar Belawan Myonia (t),
29-9 van Stanlow te A'dam Ondina (t),
30-9 van Pladju te Singapore verwacht
Oranje, 29-9 100 mijl oost-zuidoost naar
Colombo Ovula (t), 29-9 van R'dam
naar Curasao Papendrecht (t), pass.
29-9 Straat Messina naar Beyrouth
Polydorus, 29-9 van Indonesië te R'dam
Prins Maurits, 30-9 van Le Havre te
Antwerpen Perna (t), 30-9 van Singa
pore te Yokohama Rita (t), 29-9 van
Bangkok naar Pladju Rijndam, 29-9
265 mijl west ten zuiden van Valentia
naar New York Rijnland, pass. 29-9
Finisterre naar A'dam Samarinda, 30-9
te Ilo Ilo Sheratan, 30-9 te Port Said
Stad Rotterdam, 29-9 van Newport naar
Wabana straat Banka, 29-9 van Sin
gapore naar Lorenzo Marquez Sal-
land, pas. 30-9 Madeira naar St Vin
cent (KV) Schie, pass. 29-9 Kaap Bon
naar Heraklion Sibajak, 29-9 van New
York Sunetta (t), 23-9 te Surabaja
Tiberius, 30-9 van Port of Spain te
Paramaribo Tomori, 29-9 van R'dam
naar Antwerpen Thalatta, pass. 29-9
Perim naar Suez Tjitjalengka, 30-9 te
Singapore verwacht Van Spilbergen,
9-10 te Antwerpen verwacht Willem
Ruys, 29-9 200 mijl noordwest van Port
Said naar Napels Waterman, 30-9 410
mijl oost ten zuiden van Wellington naar
halboa - Zuiderkruis, 29-9 van R'dam
naar Halifax.
leak©
ffelijke
foor do'
or aïl®
ii.4or
Klok-
«P135»
U/AT HIER volgt en voor
een gedeelte in het daar
op aansluitende artikel, is
de beschrijving van de
tocht, die AVRO's reporter
Siebe van der Zee en ik,
tesamen met dokter O le
Kofod, de radio-telegrafist
Torben Nielsen, en drie le
den der Franse Poolexpedi
tie, naar de Ijskap van
Groenland maak ten. Het
eerste traject t>an Port Vic
tor aan de fjord, naar kamp
II in de vallei, die dicht
achter de IJ ska p gelegen is,
werd gemaakt met twee
weasels, en ik wil op voor
hand verklaren, dat ik
nooit in m'n leven een sen
sationeler transport per mo
torvoertuig meemaakte dan
dit. Het is bijzonder plezie
rig dit te hebben mogen
meemakenachteraf! Ge
durende de tocht onderging
ik echter zoveel verschrik
kingen, dat het alleen maar
mogelijk is een klein ge
deelte ervan op deze plaats
weer te geven.
Het was gedurende de
uren van deze tocht, dat
wij leerden dat er tenslotte
enig verschil bestaat in het
uithoudingsvermogen van
jarenlang getrainde Franse
Pool-explorateurs en jour
nalisten, die „het wel eens
wilden meemaken"
Ik heb de vrijheid datge
ne, wat ik hierboven ver
meld, mede te verklaren
namens mijn reisgenoot.
Siebe van der Zee. In Hol
land maakte hij, als radio
reporter, enkele forse rit
ten mee °P tanks. Deze
dubbele weasel-affaire was,
naar hij mij na afloop ver
klaarde, aanzienlijk zwaar
der en riskanter.
WE VERTROKKEN stond ik nog lang ge
boeid te kijken naar het leven der gletscher,
door de fjord van ons gescheiden. Hij gromde op
nieuw en ik kon duidelijk de langzaam wegzak
kende grijze brei zien, die zich in de richting
van het water bewoog. Een grijze breidie soms
deed denken aan rook. En aldoor was daar het
donkere dreunen van dat levende ijs.
Toen hoorde ik knallen. De weasels werden ge
reedgemaakt. Twee oranje motorvoertuigen, die
ik het best kan vergelijken met lichte carriers op
rupsbanden. Op beide stond met zwarte letters
geschreven Expeditions Polaires Francaises. Ber
nard Gaillard bleek de bestuurder van de ene,
waarin Van der Zee en de dokter zouden mee
rijden. Torben Nielsen en ik werden toever
trouwd aan Maurice Crisoni. Grisoni droeg die
GRISONI zat aan het stuur. Rechts
op de kant zat Nielsen, links on
dergetekende. Wij zaten daar, omdat
Nielsen me had ingefluisterd dat het
verstandig was een positie in te ne
men, zodanig, dat je bij het omslaan
van een weasel de kans kreeg eraf te
springen. Ik vond deze mededeling,
gedaan voor de start, bepaald on
prettig, en als ik u daarbij verklaar
dat ik deze tocht met een uiterst
minimum aan enthousiasme begon,
dan behoeft u aan de waarheid van
deze bewering niet te twijfelen. Het
was alleen onze vaste wil de IJskap
te bereiken. Dit was onze kans. En
tenslottewe konden moeilijk
in dit vergevorderd stadium van
voorbereiding zeggen dat we voor de
eer bedankten.
Zo begon deze tocht, die me lang
zal heugen. Juister gezegd: ik zal
hem nooit meer vergeten en Van dei-
Zee evenmin. Het begin, dat al direct
aan de nogal forse kant was, omdat
op nauwelijks tien meter van Port
Victor de eerste hoogten, variërend
van 5 tot 15 meter, te nemen waren.
Wij kregen op deze manier al direct
enig begrip voor wat ons nog te
wachten stond. Als dit het begin
washoe zou het einde wor
denDat was een pijnlijke
vraag, die zich bij me opdrong.
Vlak bij kamp passeerden wij de
w easel, waarmee Jacques Dubois zijn
ongeluk had gehad. Hij lag op z'n
kop, beide rupsbanden boven. Een
allermiserabelst schouwspel en wer
kelijk geen geschikt beeld voor ons
om enige moed voor de meest nabije
toekomst te scheppen.
We stopten en bezagen het resul
taat. De weasel was beestachtig be
schadigd en ik denk dat het lang zal
duren, eer hij weer op gang zal ko
men. We stonden daar, de Fransen
druk pratend en gesticulerend, wij
aanzienlijk rustiger en minder
spraakzaam. Steeds vroeg ik me af
of deze omgeslagen weasel een omen,
een allerongunstigst toekomstbeeld
voor ons betekende. Toen reden wij
door.
morgen een kleine, vuurrode wollen muts. Om
zijn hals een oranje doekje.
Het zal de lezers wellicht interesseren te weten
dat deze weasels in de oorlog door de Amerikanen
werden gebruikt voor het binnenrukken van het
allermoeilijkst begaanbare land. Het zijn amphi-
bie-voertuigen, uitermate geschikt voor het nemen
van rivieren, moerassen en berglandschap. Ze
moeten (en gelooft u mij dat ik daarover thans
kan oordelenijzersterk zijn, en naar wat ik er
mee beleefde veronderstel ik dat ze letterlijk on
verwoestbaar zijn. Het vermogen is 75 PK, ge
voed door een 6-cylinder motor van de Stude-
baker-fabrieken. Hun snelheid op normale wegén
bedraagt maximaal 50 kilometer. Tijdens onze
tocht was die snelheid ongeveer 4 kilometer. Het
benzineverbruik was: 1 op 1.
RIJDENNee, dat was geen
rijden'. Dit was van alles tegelijk,
behalve datgene wat men redelijker-
uvuaiTG uakguug wat, uicii 1.cucil,|nci-
wijze rijden kan noemen. En dat kon
ook niet, omdat er niet zoiets was als
een weg. Er waren alleen rotsen,
klippen, dalen, valleien, smalle ca
nyons en stukken moeras. En daar
waren de grotere en kleinere poelen
en meertjes. Door dit alles brachten
ons de weasels, en beurtelings vroeg
Ik me af of dit een bizarre nacht
merrie was, een stuk circus-acroba-
tiek of een sportieve prestatie. Ik
denk dat het van alles iets was, maar
tesamen was het onbeschrijflijk on
plezierig. En benauwend. En nogal
pijnlijk voor letterlijk ieder onder
deel onzer lichamen.
Grisoni bleek zich telkens te her
inneren dat hij twee gasten achterin
had. Het was werkelijk aandoenlijk
zijn gezicht te zien als hij zich, na
eén zware „puist" genomen te heb
ben, omdraaide, een beetje droef
geestig lachte en „pardon" zei. Het
speet hem zomaar het kon
nu eenmaal niet anders! Dan draaide
het gezicht, half bedekt met dat
vuurrode kapje, zich weer om en
voort ging de verschrikking.
Het land, dat wij op rupsbanden
doorploegden, was een uiterst vijan
dig land. In de ogenblikken, dat ik
niet bezig was m'n evenwicht op de
kant of in de kleine bak van de
weasel te bewaren, zag ik een don
ker land, met zwarte, door water
overstroomde rotsen en klippen.
Overal kleinere en grotere jvater-
vallen. Overal borrelde water, over
al lekte en droop het over de stenen.
In de valleien was wat spaarzame
begroeiing. Lage heesters, mos,
kruipwilgen. De poelen lagen vals
en gemeen te glinsteren achter de
rotsen. Als onze weasel er doorheen
raasde, spoot het water meters hoog
op en we moesten ons bukken om
niet doorweekt te worden.
De zon scheen, maar het was be
hoorlijk koud. Ik geloof echter niet
dat ik me de kou ook maar een halve
minuut gerealiseerd heb. Ik had het
te druk met andere dingen. Met m'n
evenwicht. En met het steeds op
nieuw uitzoeken van een enigszins
strategische positie.
IK WEET NIET wat het ergste was.
Het beklimmen van de steile hel
lingen, waarbij er waren tussen de
42 en de 45 graden, of het afdalen
ervan. Ik hield scherp, voor zover
dat mogelijk was, het gezicht van
Grisoni in de gaten, om daarvan af
te lezen hoe de situatie was. Er viel
niets af te lezen. Een ondoorgron
delijk masker, nogal ernstig. En het
zat na een half uur dik onder het
stof en vuil. Alleen die helrode muts
bleef daar irriterend bovenuit ste
ken. Als een vlag, als een signaal, als
een baken.
Wij reden voor. Soms keek ik ach
teruit om te zien waar de andere
weasel bleef, waarin Van der Zee
zijn smarten onderging. Als ik hem
zag, opduikend, moeizaam klauterend
tegen een helling, deed het ding on
eindig klein, belachelijk gering aan
in het grootse landschap.
Twee weasels, die als twee saurus
sen van niet te groot formaat van
moeras, van rivier tot rivier, van
rots tot rots kropen. Brullend, dave
rend, krijsend, schuddend, trillend,
wankelend, laverend en schokkend.
Het was in die uren, dat ik begreep
waarom je dit land niet te voet kunt
doorkruisen. Het is geen land om te
belopen. Misschien in de winter, per
hondenslee, In deze maanden is het
noch land, noch water.
Als laatste kwelling kwamen de
muskieten. Eerst honderden, toen
duizenden, toen honderdduizenden.
Het was een geluk dat we onze net
ten hadden meegenomen, maar ook
deze netten konden de kwelduivels
niet tenvolle afweren. We werden
gebeten in onze polsen, in onze nek,
op ons hoofd. Ze kropen door onze
broekpijpen naar boven, en door de
openingen van onze jassen. Ze kwa
men overal, en de weinige plekken
op m'n lichaam, die nog niet gloei
den van inspanning en vermoeidheid,
die gloeiden nu al spoedig van de
ontelbare beten dezer kleine ellen
delingen, die zonder enige moeite de
beide weasels volgden.
Grisoni alleen had geen muskieten
net. Hij trok af en toe z'n rode muts
wat dieper in z'n ogen. Later vertel
de hij me dat hij zo vaak en zoveel
gestoken was. dat hij volledig im
muun was voor het gedierte.
Na enkele uren rustten we een
kwartier. Ik had nergens meer enig
menselijk gevoel over. Ver boven ons
zweefde een arend. Met een vlucht
van twee meter gleed hij van berg
top tot bergtop en keek neer op de
twee kléine oranje dingen, die zijn
land doorkruisten.
Toen zette Grisoni zich opnieuw
achter het stuur. En wij gingen
verder.
Een der beide weasels, met op de
achtergrond de grote gletscher
„Een achteruitgang van de bedrij
vigheid in de staalindustrie, zoals in
Amerika, valt in Nederland gelukkig
nog niet te constateren. Terwijl in
andere Europese landen op een lagere
capaciteit wordt gewerkt, draaien de
Hoogovens nog volop", aldus ir A. II.
Ingen Housz, president-directeur van
de Koninklijke Nederlandsche Hoog
ovens en Staalfabrieken N.V. in de
gisteren te Amsterdam gehouden jaar
vergadering.
Een aandeelhouder wilde weten
hoeveel de maatschappij aan vennoot
schapsbelasting verschuldigd is, met
het oog op de komende belastingver
laging. Het bestuur wenste dit be
drag echter nog niet te onthullen. Men
onderhandelt nl. nog met de fiscus
over de grootte van het bedrag en
wenst niet op een beslissing vooruit te
lopen. Volgend jaar zal opnieuw wor
den bezien, of het wenselijk is dit be
drag te publiceren.
De contributie aan de Europese
Kolen- en Staalgemeenschap is in het
afgelopen jaar gering geweest. Dit
jaar zal echter circa 2 millioen moe
ten worden betaald. De lagere cement
productie is een gevolg van eqn lan
gere stilstand in de bouwnijverheid
gedurende de wintermaanden. De re
serve voor diverse belangen, zo werd
desgevraagd verklaard, is een vrije
reserve. Het afsluiten van het boek
jaar p.er 31 Maart i.p.v. per ultimo De
cember is een oude traditie.
Aan het eind van de vergadering
nam ir Ingen Housz afscheid van dr
F. H. Fentener va-i Vlissingen, die
voor de laatste maal de vergadering
presideerde. Van de oprichting der
Hoogovens af heeft hij de belangen der
vennootschap behartigd. De president
directeur gewaagde van de grote durf
en moed van de scheidende voorzitter
van de raad van commissarissen, en
bedankte hem „voor alles wat hij met
De weasel, waarmee Jacques enkele dagen vóór Van Kampen en Van der Zee
hun tocht maakten, verongelukte.
Gisteren zijn door de economische
kamer van de rechtbank te 's Graven-
hage de kousenfabrikanten Fa. J. van
L. te Arnhem, H.J.N. N.V. te Haarlem,
de J. en Van D. N.V. te Hengelo en
M.J. de W.'s kousenfabrieken N.V. te
Schijndel ieder tot 1000 boete ver
oordeeld.
Zij hadden sinds 1942 een prij zen
kartel gevormd en had bij een vast
stelling van minimumprijzen in Fe
bruari 1950 hiervan geen melding ge
maakt bij het ministerie van Economi
sche Zaken.
Geëist was tegen deze fabrikanten
elk een geldboete van 5000.Tegen
de 43-jarige economische adviseur P.
M. P. te 's Gravenhage, verbonden
aan het economisch adviesbureau, dat
ten dienste van het kousenfabrieken
kartel werkte, was een geldboete van
2000.— geëist. Hij werd veroordeeld
tot 1500.boete.
zijn constructieve geest voor de Hoog
ovens heeft gedaan". De heer Fente
ner van Vlissingen blijft als commis
saris aan de vennootschap verbonden.
Ook mr dr L. F. H. Regout werd als
commissaris herbenoemd. Voorts wer
den de balans per 31 Maart 1953 en de
winst- en verligesrekening over 1952-
'53 goedgekeurd. Besloten werd tot de
volgende uitkeringen: prioriteitsaande
len 4 pet., gewone aandelen 10 pet. en
inlosbaar gestelde oprichtersbewijzen
f 204,54.
In de hierna gehouden buitenge
wone vergadering werd de voorge
stelde wijziging van de statuten goed
gekeurd.
Tegen de landbouwster W. E. V. uit
Piershil is gistermorgen door de pro
cureur-generaal bij het Gerechtshof te
's Gravenhage negen maanden met af
trek wegens oplichting en brandstich
ting geëist. Verdachte was in eerste
aanleg veroordeeld tot 8 maanden ge
vangenisstraf met aftrek.
Op 8 April was de auto van verdach
te in brand gevlogen en uitgebrand.
Zij had toen geprobeerd haar verzeke
ringsmaatschappij op te lichten door
schadevergoeding te vragen voor goe
deren, die in de auto lagen. Dit laatste
werd echter door haar voor het Hof
ten stelligste ontkend. De buurvrouw
verklaarde, dat toen haar zoon met
een brandblusapparaat toesnelde, ver
dachte gezegd zou hebben: „Laat maar
branden, anders krijg ik niets van de
verzekering". Volgens de wachtmeester
der Rijkspolitie G. waren er blauw
gele vlammetjes waargenomen, hetgeen
zou kunnen wijzen op de aanwezigheid
van petroleum. De procureur-generaal
noemde verdachte zeer leugenachtig en
meende daarom, dat een veroordeling
tot negen maanden met aftrek hier
wel op haar plaats was. Uitspraak
over 14 dagen.
De Nederlandse kustvaarder ,,Fiat"
heeft gistermiddag op de Noordzee,
ter hoogte van Hoek van Holland, een
door de Duitse sleepboot „Stein" ver
loren onderzeeboot opgepikt en een
lid van haar bemanning aan boord ge
zet. De uit Finland afkomstige onder
zeeboot, welke voor de sloop bestemd
is, werd daarop door de „Fiat" naar
Rotterdam gesleept, waar de eigenaar
zich wel zal komen melden. Nadat een
opsporingsvliegtuig de losgeslagen on
derzeeboot had ontdekt, waren behal
ve de „Fiat" ook de reddingboot van
Hoek van Holland, de „President Jan
Leis" en de Nederlandse sleepboot
„Ebro" uitgevaren om te trachten de
onderzeeboot buit te maken.
log een nacbtlcuaie en
dan gaan we allebei
naar bed.