LIND
K.B.C. toont werk van amateurs
Aöeaida
r—
Wim Commandeur hakt beeld
voor nieuw scholencomplex
Herhaling van een goede opzet
met nieuwe gezichtspunten
Vreugde en toewijding zijn
voelbaar
De Waaier-patience
BONTMANTELS
HOEBEN
SHAWLS
HANDSCHOENEN
PARAPLUS
V___
CINEMA AMERICAN
Geheime dienst in Donker
Afrika 11
Buurtfeest op Koningsweg
BURGERLIJKE STAND
In opdracht van de
gemeente
Gratis bloemen voor
kinderoptocht
VIER MAANDEN GEEIST
WOENSDAG 7 OCT.
Koopjesdag
Geopend van 8 tot 18 uur
Donderdag 8 October
Ontzetdag
Geopend van 8 tot 13 uur
Bedrij f ssportmiddag
op 8 October
DINSDAG OCTOBER 1953
Een gevoelig aquarel van Van der Pluym, een van de inzendingen op de
tentoonstelling van werken van amateurs, die gedurende het weekend in
het KCB-zaaltje wordt gehouden.
VWAT NU bij rustige beschouwing het
eerst opvalt is niet zo dadelijk het
algemene gehalte van het ingezonden
werk. Dat is hoe kan het anders
niet zelden vrij slecht, alleen al uit een
oogpunt van schildertechniek. Enkele
inzenders zou men zelfs wat meer zelf-
critiek hebben toegewenst. Ik zal ze
hier niet met name noemen, omdat toch
ook in hun voortbrengselen zo duide
lijk voelbaar is wat ik in het algemeen
wilde constateren: de grote Vreugde en
toewijding, waarmee al deze dingen zijn
gemaakt. Dat is het belangrijke ele
ment. dat me steeds weer aantrekt in
exposities van amateurkunst. Het zelf-
scheppen is als zinvole vulling van
vrije tijd veel belangrijker nog dan hel
passieve ondergaan van andermans
werk. Het kan een bron van groot ge
luk zijn. Het kan bovendien leiden tot
verheldering van het inzicht in de
kunst met een grote K. Baanbrekend
werk kan men over het algemeen niet
verwachten. Het merendeel der ama
teurkunstenaars blijkt verstrikt te zit
ten in de romantische opvatting, dat
een schilderij iets moet voorstellen, en
schildert dienovereenkomstig, komt
hoogstens aan een zeker impressionis
me toe.
Zo ook hier. De moedigste van alle
inzenders dunkt ons de heer H. Wege
ner. Hij heeft de durf, om een bepaald
schilderkunstig probleem te stellen.
Onder grote belangstelling heeft het
Rotterdams Toneel gisteravond in het
Gulden Vlies een reprise gegeven van
De Waaier-Patience. Het sublieme spel
van Charlotte Kohier en Magda Jans-
sens heeft de zaal opnieuw tot geest
drift weten te brengen. De avond was
georganiseerd door het Comité voor
Goede Toneelkunst, dat door het en
gageren van het Rotterdams Toneel
velen aan zich verplicht heeft. Van de
Waaier-Patience gaven wij de vorige
keer reeds een uitvoerige recensie.
(Advertentie Ing. Med.)
Voor
naar
OP DE MIENT
ALTIJD IETS APARTS!
Niet altijd komt hij er even goed uit.
Maar de moed op zichzelf is prijzens
waardig en vooral, wanneer het re
sultaat dan zo wordt als bij het grote
doek, dat no. 18 draagt, het dansende
paar. Dit is een zeer interessant stuk
geworden. Aantrekkelijk is ook de
aquarel no. 42. Ik vond dit werk toch
wel de ontdekking van deze expositie.
Kwaliteiten hebben ook de tekenin
gen en aquarellen van de heer D. van
Baar. Deze inzender houdt van spre
kende contrasten. Zijn tekeningen zijn
schilderachtig van opvatting met ster
ke accenten van licht en donker, en
zeer goed van uitvoering. Zijn aquarel
len zijn sterk sprekend van kleur en
fors van opzet.
Van een volkomen ander karakter Is
het werk van mevrouw Didia de Boer.
Er spreekt vrouwelijke verfijning uit
de wijze, waarop zij haar Siamese kat
ten in wat vleugen van zwart en rood
krijt op het papier heeft gezet. (No.
48). Met name de linkse van de twee
kleine tekeningen van deze groep is
zeer fraai. Haar danseresjes vind ik
minder overtuigend, al hebben ze stel
lig charme.
Van een vrij ongewoon medium heeft
zich J. Lammes bediend. Hij voegde
Onder grote belangstelling werd
gisteravond het tweede deel vertoond
van bovengenoemde film, met als
ondertitel: „Het verraad ontmaskerd".
Rex en zijn vrienden zijn steeds in
actie om de vijanden dwars te zitten
in de uitvoering van hun snode plan
nen. Een aanval op een voedselconvooi
mislukt evenals die op een Ameri
kaans troepentransportschip.
Von Rommler, die nog steeds voor
de ontvoerde sultan doorgaat laat de
sheik Fedalah doden en Rex wordt
van de moord beschuldigd. Zijn on
schuld komt aan 't licht en ook wordt
het spoor van Von Rommler gevonden.
Deze merkt dat zijn zaak zwak staat
en tracht door documenten van de
Verenigde Volken te stelen een grote
slag te slaan. Maar ook nu is Rex op
zijn post en tot slot worden de vijan
den verslagen.
Met veel aandacht is deze ^annende
en sensationele film gevolgd.
Een vlot voorprogramma leidt het
hoofdnummer in.
Tal van straten hebben reeds hun
8 October-versiering gekregen en ook
de Koningsweg blijft dit jaar niet
achter. Bovendien zal de buurtvereni
ging, die de straat zelf een feestelijk
aanzien heeft gegeven, voor de kinde
ren der leden spelen organiseren. Op
de laatste vergadering van de buurt
vereniging is besloten te sparen voor
een bijzondere versiering voor het in
1954 te houden stadsfeest.
Geboren Boleslaw J., z. van G. A.
Wessels en N. S. Muszalska.
Overleden: Martha Stroosma, 66
jaar, wed. van S. Westra,
(Van onze redacteur beeldende kunsten)
Door een oud pakhuisje in het Fnidsen dreunen de slagen van een
zware moker op een stalen beitel en ze galmen door in een zwaar blok
Franse kalksteen, dat aldus wordt bewerkt. De jonge Alkmaarse beeld-
bouwer Wim Commandeur, die er zijn verblijf heeft, is bezig aan een
beeldengroep, die te zijner tijd de tuinaanleg rondom het complex van
Handelsschool en Landbouwschool aan de Bergerweg zal sieren. Hij
hakt langzaam maar zeker de vormen die hem voor de geest staan uit
een groot blok Vaurionsteen, een taaie kalksteen uit Franse bodem, en
kwijt zich dusdoende van zijn eerste officiële opdracht.
Het heeft geruime tijd geduurd,
voor en aleer de gemeentelijke autori
teiten het eens waren over de vorm
van deze opdracht. Al toen de bouw
van het scholencomplex nog maar pas
was begonnen, was er al sprake van,
dat Wim Commandeur zou worden be
last met het maken van een stuk
beeldhouwwerk in het kader van deze
arbeid. Het zag er een tijdlang naar
uit, dat zijn aandeel de vorm zou krij
gen van een relief, te plaatsen in een
blinde gevel aan de kant van de Ber
gerweg. De ruimte werd er zelfs voor
opengehouden. Kortelings is het gat
echter dicht gemetseld. Definitief was
uitgemaakt, dat de kunstenaar, die
voor zijn relief reeds een paar schets
ontwerpen had ingeleverd, een tuin
beeld zou maken.
Daarvoor heeft hij toen opnieuw
een model gemaakt. Leidende gedachte
was hier de ontmoeting van twee ver
schillende soorten onderwijs onder één
dak. Zij vond haar uitdrukking in een
groep van twee mannenfiguren, een
handelaar en een boer die elkaar de
hand drukken tot besluit van een
transactie. Het ontwerp werd goedge
keurd. Commandeur is thans sinds een
paar weken met de verwezenlijking
ervan bezig. De groep wordt ongeveer
een meter vijf en zeventig hoog.
Met de rust en de zekerheid van de
man die zijn vak verstaat en die weet
waarheen hij wil hakt hij brok na
brok van de taaie steen weg. Zo lang
zamerhand benadert hij thans de ru
we vorm. Zijn oorspronkelijke ontwerp
is hem daarbij niet meer dan een vage
aanduiding van wat het moet worden.
De verhoudingen daarvan laten zich
niet zonder meer op de verlangde
grootte brengen. Want dan zou, wat
nu betrekkelijk gesloten lijkt, veel te
„iel" worden. Er is nu eenmaal geen
kwestie van, dat men zulk een schaal
model domweg zou kunnen puncteren.
Integendeel: het gehele werk wordt nu
tijdens de bewerking van de steen op
nieuw geboren. Commandeur heeft
daarbij de meer en meer gebruikelijke
manier om een tussentrap op ware
grootte in klei of gips te maken en
in de steen over te brengen overge
slagen. Hij werkt, om een vakterm te
gebruiken, a taille directe en grijpt
hiermee terug op een werkwijze, die
eeuwenlang de enige juiste is geweest,
maar die nu meer en meer verloren
gaat.
Voor wat nu het monument zelf be
treft: van Wim Commandeur is. be
kend, dat hij een voorliefde heeft voor
volkomen abstract werk. Deze heeft
bij ditmaal niet uitgeleefd. Zijn ont
werp is betrekkelijk realistisch, hoe
wel in zijn zware, scherp belijnde
massa's modern van vormgeving. Zijn
sterke gevoel voor humor heeft hem
hier niet in de steek gelaten. Het
spreekt in het ontwerp al uit de wijze,
waarop de beide figuren zijn geobser
veerd het zal in de uiteindelijke
gedaante van het werk nog wel ster
ker tot uitdrukking komen.
Commandeur werkt aan zijn monu
ment met een grimmig plezier. Grim
mig, omdat de taaie, harde steen de
volkomen inzet van heel zijn lichaams
kracht eist. Plezier, omdat hij zichzelf
in dit werk kan uitleven. Uiteindelijk
geeft deze gemeentelijke opdracht hem
in deze vorm veel meer voldoening
dan het oorspronkelijk verlangde re-
lief, omdat dit toch eigenlijk weinig
meer was dan een willekeurig tegen
een gevel geplakte versiering. Deze
groep „doet" iets. Zij zal in staat zijn,
een bepaalde ruimte te beheersen.
Plezier geeft deze opdracht ook, om
dat Commandeur als zovele heden
daagse kunstenaars door minder mo
dern voelenden miskend wordt, en
deze officiële erkenning dus eigenlijk
werkt als een pleister op een schrij
nende wonde.
Er zijn aan dit grote werk jaren
van geestelijke en ambachtelijke groei
voorafgegaan. Het zijn jaren van hard
werken, van weinig of geen inkom
sten, van teleurstellingen om het ge
brek aan weerklank van eigen inzich
ten bij een breed publiek, van een
door milde humor gedragen inzicht in
alle betrekkelijkheden des levens. Te
gelijkertijd is dit werk het begin van
een verdere groei van deze veelzijdige
kunstenaar. Ook zo gezien is het voor
hem van zeer veel waarde.
Ten behoeve van de kinderoptocht,
welke 8 October in de middaguren
wordt gehouden, zullen, voorzover voor.
radig, gratis bloemen ter beschikking
worden gesteld. Deze bloemen kunnen
afgehaald worden op Woensdagmiddag
7 October tussen 3 en 5 uur, aan ue
Stadskwekerij, Westerhout te Alkmaar.
Nadrukkelijk wordt erop gewezen, dat
aan ieder kind slechts een beperkt aan
tal .bloemen afgegeven kan worden. Men
wil de voorradige bloemen over zoveel
mogelijk deelnemers verdelen. Men
moet dus niet teleurgesteld zijn, als
men met deze bloemen geen complete
versiering kan verzorgen.
In de verduisteringszaak, waarbij de
fa. De Wild voor een belangrijk bedrag
werd benadeeld zijn vanmorgen opnieuw
gevangenisstraffen geëist. Tegen de he
lers P. D. uit Limmen en F. M. uit
Harenkarspel requireerde de Officier
vier maanden.
(Advertentie. Ing. Med.)
LANGESTRAAT 57
bij het zwart krijt de tint van kleur
potloden. Nu is dit een vrij stugge ma
terie, die weinig nuancering toelaat.
Wat er te voorschijn kwam, is helder
en beschaafd van kleur. Zelfs heeft de
wat te sterk doorgewerkte teke
ning van de golfbrekersfeer.
[^U WE toch in deze hoek van de zaal
zijn, kan ik nog even verwijlen bij
het werk van J. de Vrij. Deze waagt
zich zowel aan olieverf als aan pastel.
En met zeer goed resultaat, mag ik
zeggen. Zijn kastanjes in pastel op
grauw papier zijn mooi van kleur, het
zorgvuldig gepenseelde schilderijtje met
herfstasters bewijst evenzeer een grote
gevoeligheid. Zijn strandgezicht heeft
veel aantrekkelijks, al vind ik hier de
kleur wat schel.
Een „officieel" tintje althans vol
gens de voorzitter van het KCB, mr
A. F. Kamp, heeft deze tentoonstel
ling gekregen door drie tekeningen van
dr J. Hemelrijk. Ze zijn weliswaar der
tig jaar oud, maar bewijzen, dat de
maker toch in die tijd een behoorlijke
hoogte had bereikt. De naaktfiguur is
wat hard van modelé, werd te weinig
vlees en wat te veel uit steen gehou
wen. Daarentegen is de rechtse van de
twee oude mannen een fraai stuk, met
zeer gevoelig getekende handen.
Gevoelig gedaan is ook de fraaie
aquarel, die L. C. van der Pluym in
zond. (No. 70). Inzonderheid het schaal
tje is een zeer fraaie partij. Een mooi
onderdeel is in het stilleven no. 13 het
gevoelig geschilderde bloempotje. De
toon van het gehele stukje is trouwens
goed weergegeven.
Mevrouw Nel Postma-Van Breukel is
een leerling van Henk van den Idsert.
In haar werk maakt ze daar geen ge
heim van. Heel haar kleur en haar vi
sie zijn de zijne. Met name het por
tretje van haar dochtertje in de box
(no. 20) heb ik echter met genoegen
gezien. Hier lijken mij nog ruime ont
wikkelingsmogelijkheden voorhanden.
Van G. Kooyman zagen we verleden
jaar gevoelige landschapjes in potlood.
Thans zoekt hij het in een wat bittere
humor. Onder de algemene titel De
Schoonheid van Ons Land bracht hij
een reeks kleine tekeningen bijeen van
zeer vervallen en verwaarloosde dam-
hekken en prikkeldraad-afscheidingen.
A. H. L. Rusche tenslotte zou ik met
H. van Bennekom tot de modern-primi
tieven willen rekenen. Rusche met
name heett er duidelijk de kenmerken
van. Het sterkst spreekt dit uit de
wijze, waarop hij zijn bloemstuk (no.
17) tot een einde bracht. Het heeft
aantrekkelijke elementen. Primitief van
visie is ook het werk van Van Benne
kom, zo in het stilleven met speelgoed.
Het jongensportretje van deze amateur
neemt voor kind en maker beiden in.
Mevrouw Kouwenaar-Bloksma zond
twee fraaie wandlappen in, beide zeer
zuiver van kleur en stemming. Kleine
beeldjes zijn er van mevr. Boonen en
S. Min. Mevr. Boonen zoekt haar
kracht in simpele typeringen, Min wil
meer. In zijn werk zoekt hij naar mo
numentaliteit en bewogenheid tevens.
Ik heb in dit overzicht niet alles ge
noemd wat er te zien is zelfs zijn
lang niet alle inzenders vermeld. De
ruimte belet zulks; bovendien is gelijk
gezegd de kwaliteit niet altijd van dien
aard, dat vermelding gewenst leek.
Toch is aan de andere kant het geheel
wel weer zodanig, dat men er een ar
tistiek genoegen aan kan beleven.
In elk geval is de expositie, zoals ze
daar hangt, een woord van lof aan het
adres van de „hangcommissie" waard.
Deze toch heeft uit een zeer heterogene
collectie een harmonisch geheel weten
samen te stellen. En dat is een kunst
op zichzelf.
Van W.
DINSDAG
CINEMA AMERICAIN, 8 uur: Ge
heime dienst in donker Afrika, deel 2
(14 jaar).
REX THEATER. 2.30 en 8 uur: .41-
raune <18 iaar).
VICTORIA THEATER, 8 uur: Foei
toch, Brigitte (14 jaar)
HARMONIE THEATER. U •;ur: Het
eiland van begeerte <14 jaar).
GEB VRIJZ. HERV., 8 uur: Lezing
ds B. Slond.
BERGEN. Rustende Jager, 8 u.: Het
hunkerend hart <14 jr.)
WOENSDAG
CINEMA AMERICAIN. 2.30 en 8 u.:
Geheime dienst in donker Afrika, deel
2 <14 jr.)
REX THEATER. 2.30 en 8 u.: Alrau-
ne <13 jr.)
VICTORIA THEATER. 2.30 en 8 u.:
Foei toch. Brigitte <14 jr.)
HARMONIE THEATER. 2.30 en 8 u.:
Het eiland van begeerte <14 jr.)
WAPEN VAN HEEMSKERK. 10.15
uur: Verg. Plattelandsvrouwen; 7.30 u.:
Openb. dansavond, ork. Freddy Hull.
CANDAPL. en PAARDENMARKT,
2 uur: Opening 8 October-kermis.
LAMPIONOPTOCHT, 7.30 uur; Tap
toe op Waagplein 9—9.30 uur.
STADHUIS, 8,30—10.30 u.: Recepüe
verenigingen.
BERGEN. Rustende Jager, 8 u.: Klaar
voor actie (14 jr.)
DIENST APOTHEKEN.
Voor spoedgevallen is geopend apo
theek Wanna. Ritsevoort 5
Hoog water te Bergen aan Zee
Dinsdag 3.02 15.19
Woensdag 3.32 15.48
te Camperduin
hoog laag
Dinsdag 3.07 15.24 21.07 9.24
Woensdag 3.37 15.53 21.37 9.53
Op 8 October zal 's middags om half
vier op het terrein van de voetbalver
eniging Alkmaar (Westerweg) de der
de bedrijfssportmiddag worden gehou
den. Om half vier komen de kam-
pioenscandidaten van de 'handbal-be
ker-wedstrijden Zwaluwen A (AVA)
en Krom tegen elkaar in het veld en
om half vijf volgt de wedstrijd Alk
maar tegen een gecombineerd bedrijfs-
elftal. De opstellingen zijn:
v.v. „Alkmaar" (Go-Ahead): doel:
Blokker; achter: Sol en Mazereeuw;
middenDuiveman, Roos en Ooms
voor: Schouten, Bakker, De Jong, Hoo-
gendijk en Van Baden.
Gecombineerd bedrijfselftaldoel:
S. Blom (Blackboys); achter: A. Bruin
(H. Huys) en J. C. A. Jansen (Cen
tra); midden: H. Bakker (Blackboys),
C. Keeman (SOVA) en H. Pennings
(SOVA); voor: A. v. Lienen (Povay
S. de Haan (Telfonia), Th. Schot
(BBC), G. v. d. Brink (Postiljon.) en
J. Hillenius (SOVA).
De handbalelftallen zijn als volgt sa
mengesteld: Zwaluwen A (AVA):
doel: K. Koster; achter: M. de Vries,
S. v. Sdhag^n en B. Nestra: middén.
S. Talsma-Berkhout, A. Reuling-Bal-
kendaal en T. v. d. Neer; voor: M.
Brink I. Hoed Bijl, G. Hoed, G. Bur
ger en A. Bonsema.
Krom. Doel: A. Keesman: achter: T.
Veel en T. Kaandorp; midden: R. Mos,
G. Meij en M. v. Kuykvoor: M.
Nieuwveen, W. Hieltjes, C. v. Kuyk,
A. Hoogkamp en R. Nijdam.
Aanvoerdster: T. Kaandorp. Doei-
rechters: A. Hoed en N. Landman.
Mevrouw Gouwenaar zond twee wandkleden in. Zij getuigen van een grote
fantasie
(Van onze redacteur beeldende kunsten)
QPNIEUW HEEFT het Kunstenaarscentrum Bergen het winterseizoen
ingeluid met een expositie van schilderen tekenwerk van amateurs
van mensen dusdie in de vrije tijddie hun beroep hun laatde vreugde
van het werk met verf of potlood hebben ervaren. Wat verleden jaar
eert nieuw initiatief met een verrassend resultaat wasschijnt thans een
traditie te zullen wordenwelke telkens weer nieuwe gezichtspunten
opent. Dat betekent overigens nietdat we er dit jaar geen oude beken
den zouden hebben ontmoet. Maar wel zijn er thans weer inzendersdie
er verleden jaar nog niet warenen wie de vorige maal inzondheeft
thans lang niet altijd opnieuw werk afgestaan. Wuren er verleden jaar
één en dertig deelnemersthans zijn het er vijf en twintigdie tezamen
vier en zeventig nummers afstonden. Deze hebben in de tentoonstel-
ligszaal en het zijzaaltje een plaatsje gekregen. Daarbij is alweer geble
ken, hoezeer dit laatste in een behoefte voorziet.