De Indonesische regering tussen
Scylla en Charibdis
New York opent geweldig
luchtvaartstation
Nederlandse Nationale
ballet verzuime zijn
kansen niet
Hensbroek -
in 130
Noordkaap
liften
Heftige strijd om de Delische
tabaksgronden
Tabak is onmisbare
deviezenbron
Marktoverzicht van
Purmerend
DE KUNST IS een kringloop. In alle scheppende kunst zien we
de eeuwige wisseling van de romantiek en het klassieke. In de
danskunst van nu want we moeten toegeven, dat het een kunst
is, een van de oudste kunsten zien we opnieuw die eeuwige
botsing tussen romantiek en klassiek, en ook binnen deze twee
categorieën zelf worden weer kleinere revoluties gevonden.
Combinatie van alle
beschikbare talent
is nodig
HET GING OM EEN
WEDDENSCHAP
WEEKOVERZICHT URKER
VISSERIJ
BESOMMINGEN IJMUIDEN
Nieuwe station zal ongeveer 7 millioen
reizigers per jaar verwerken
Te NEW YORK zal over enige weken 's werelds grootste lucht-
vaartstadstation, het „East Side Airlines Terminal", worden ge
opend zulks ten gerieve en tot grote voldoening van alle lucht
reizigers, de luchtvaartmaatschappijen ende New Yorkse
De verkeersmoeilijkheden
ten dele opgelost
MARKTBERICHTEN
DE PHOENIX VAN DE DANS
DOOR
Janet Sinclair
BEROmiVGSWFRK
1
WOENSDAG 7 OCTOBER 1953
(Van onze correspondent in Indonesië
J-JET VORIGE Indonesische kabinet is, zoals de lezer in Nederland
zich misschien zal herinneren, gevallen op het zg. Delische gronden*
vraagstuk. De nieuwe regering wordt dus geconfronteerd met de delicate
opdracht om deze zaak tot een oplossing te brengen, waarmee althans
de huidige meerderheid in het Parlement accoord gaat. Of die oplossing
tenslotte alle belanghebbende partijen zal bevredigen en dit probleem
als zodanig geheel uit de wereld helpt, is echter een vraag, die nauwe
lijks of niet te beantwoorden valt. Er zijn hier te veel tegenstrijdige be
langen in het spel en bovendien is deze in wezen technisch-agrarische
aangelegenheid een al te dankbare speelbal voor politieke strevingen en
sentiment geworden.
UET GAAT hier voornamelijk om de
kostbare tabaksgronden van Deli,
waar een produet wordt gekweekt, dat
door de bijzondere geaardheid van do-
dem en klimaat zijns gelijke in de we
reld niet heeft, het Deli-dekblad. Reeds
vóór de oorlog, toen de economische en
financiële situatie van dit land aan
zienlijk beter was dan tegenwoordig,
noemde men de Deli-cultures „de kurk
waar Indië op drijft". De schatkist ont
ving door de export van Deli-tabak
honderden millioenen aan uitvoerrech
te i Hoewel de export veel minder ge
worden is, valt die opbrengst ook thans
nog niet te versmaden, waarbij komt,
dat de Deli-tabak een uiterst belang
rijke deviezen-bron vormt; en wanneer
Indonesië ergens om verlegen zit, dan
zijn het nu juist wel deviezen. Zuiver
financieel-economiseh bekeken bestaat
er voor een Indonesische Regering dus
alle reden om deze tabakscultuur, die
voor het allergrootste deel door Ne
derlandse ondernemers gedreven wordt,
een zeker mate van bescherming te
verlenen. Want hier werkt „buiten
lands kapitaal", dat Indonesië enorme
voordelen oplevert.
De teelt werd vóór de oorlog gedre
ven op concessie-gronden; deze besloe
gen een zeer aanzienlijke oppervlakte
en waren van uitstekende kwaliteit. De
moeilijkheden om deze gronden ont
stonden tijdens en na de bezetting.
In de tijd der Japanse bezetting wer
den de ondernemingen gesloten, en
daarvan heeft toen een deel der bevol
king gebruik gemaakt om de concessie-
gronden hier en daar te occuperen. Men
bouwde er hutjes en huisjes en beoefen
de er de droge rijstbouw. Na de bezet
ting door Nippon brak de nationale re-
ondernemingen niet kon worden vooit-
volutie uit, waardoor het werk op de
gezet, zodat het aantal der z.g. onwet
tige occupanten in die tijd nog een
beetje toenam. En vooral na de souvc-
reiniteits-overdracht waren er grote
groepen van de bevolking, die meen
den, of wie diets werd gemaakt, dat
het met de concessies der tabaksmaat
schappijen thans afgelopen was, als ge
volg waarvan de bezetting der tabaks
gronden door tani's (kleine boeren), of
wie zich daarvoor uitgaven, toen eerst
recht op omvangrijke schaal een aan
vang nam.
T)E JONGE Indonesische Staat had de
concessies aan de ondernemers wel
iswaar gegarandeerd, maar gezien de
De laatste weken van de kuilvisserij
op paling zijn wegens het ruwe storm
achtige weder voor de vissers niet roos
kleurig geweest. Veelal kon er 2 tot
3 etmaal per week weinig of niet wor
den gevist. De vorige week was eerst
het weder te ruw; het laatst van de
week daarentegen hebben de motor-
loze zeilvaartuigen wegens windstilte
de visserij niet kunnen uitoefenen. De
motorloze zeilvaartuigen hadden vang
sten per etmaal tot 85 pond. Van deze
soort kuilpaling was de gemiddelde
prijs 85 ct per pond. De weekresulta-
te- varieerden van 90 tot 160 per
zeilvaartuig. De motorvaartuigen brach
ten per etmaal vangsten aan de markt
tot 129 pond per vaartuig. Gezien deze
soort paling dunner van stuk was, werd
een gemiddelde prijs van 80 ct geno
teerd. Voor deze tijd van het jaar waren
de vangsten echter niet slecht te noe
men. De weekbesommingen waren van
200 tot 000 per motorvaartuig.
De lijn- of beugaalvisserij was nog
niet best te noemen. l°er etmaal waren
van deze eategorievissers de vangsten
tot 70 pond per beuger. Deze soort
1-naal die anders dik van stuk is, was
nu echter dun van stuk, zodat maar
een gemiddelde prijs van ruim 80 ct
werd beboekt,
De weekbesommingen van de lijnaal-
vissers waren ten hoogste 100. Van
weinig betekenis was ook de visserij
op snoekbaars, rode baars en witvis.
De staannetvissers hadden vangsten tot
50 pond per etmaal. De prijs der snoek
baars was 52 ct tot 56 ct; rode baars
70 tot 78 ct en voorn 3 tot 5 ct, terwijl
Se blei 5 tot 6 ct noteerde. Opmerkelijk
is het dat dit jaar in de kuil weinig
of geen snoekbaars wordt gevangen De
s.smnetvisser- hadden dan ook week
besommingen tot 60 per vaartuig. De
aanvoer van karper en bot was ook
gering te noemen. Gunstiger resultaten
werd"n de vorige week door onze grote
Noordzeevloot geboekt. Deze waren van
matig tot goed te noemen.
De vorige week (28 September tot
en met 3 October) werd aangevoerd:
31613 pord lctiiinp'ing 24'nopd Min""!'
1300 pond snoekbaars; 810 pod rode
baars; 877 pond voorn; 409 pond blei;
27 pond karper- 133 pond bot en 189638
pond Nest. De totale omzet was ruim
36000.
VISSERIJBERICHT URK
Dinsdag werd door 20 vaartuigen aan
gevoerd. 1112 pond lijn- of beugaal
81—91 ct. per pond.
heersende sentimenten valt het ook wel
te verstaan, dat het nieuwe bewind er
niet gaarne toe overging zijn eigen on
derdanen medestrijders voor de vrij
heid van de tabaksgronden te ver
jagen, ten bate van Nederlandse on
dernemers die door politieke scherpslij
pers nog altijd gaarne als „koloniale
imperialisten" worden gedoodverfd.
Zo kromp het tabaksareaal steeds
me— in en de regering zwalkte tussen
Scylla en Charybdis. Verjaging der on
wettige occupanten zou haar populari
teit onder een groot deel van bet volk
niet ten goede komen, maar het laten
voortbestaan dezer situatie betekende
een aanzic-lijk nadeel voor de schat
kist.
MA LANG wikken en- wegen werd er
tenslotte, met volle medewerking
der Tabaksmaatschappijen, een oplos
sing gevonden. De concessie-houdsters
toonden zich bereid flinke stukken
van hun areaal ten bate van de bevol
king vrij te geven en de Overheid ga
randeerde anderzijds een deel der
gronden, welke daarvoor het meest
geschikt zijn, voor de aanplant van
de Deli-tabak. Dit bracht de noodzaak
mede, dat een deel der onwettige oc
cupanten naar andere gronden moest
verhuizen. Echter, niet alleen ontstond
onder grote groepen tani's verzet tegen
de aangekondigde overplaatsing, men
ging zelfs zó ver dat nu, ook voor de
tabak gereserveerde arealen deels door
de bevolking werden bezet. Meer ex
treem-georiënteerde politici, die het
buitenlandse grootkapitaal maar het
liefst geheel zagen verdwijnen, be
speelden nu met succes de „snaren
van de volksziel". De zaak begon een
politiek karakter aan te nemen en
werd op hoger niveau een strijd tussen
de Masjumi, de Mohammedaanse
volkspartij, die de grondverdeling
steunde, en de P.N.I., benevens andere
linkse groeperingen, die de ontevreden
onwettige occupanten in het gelijk
stelden.
De gevoelens uitten zich in mon-
straties, er vloeide hier en daar zelfs
bloed, er vielen doden, er verschenen
steeds heftiger polemieken in de Indo
nesische pers, er werden scherpe ver
wijten in het Parlement gedaan, en
tenslotte viel de regering, wier Masjumi-
ministers voor dit verloop verantwoor
delijk gesteld werden. Het nieuwe ka
binet zal de kwestie van de grond-
verdeling nu opnieuw bekijken, maar
hoe dringend het is, dat er een oplos
sing komt, bewijst wel het feit, dat
sedert de vorming dezer regering, al
weer ernstige incidenten hebben plaats
gehad, waarbij een dode te betreuren
viel. De gemoederen zijn nog altijd tot
het uiterste gespannen.
Mogelijk zal de nieuwe regering wat
meer toegeven aan de wensen van de
onwettige occupanten, maar aan de an
der kant zal ook zij niet zó ver kunnen
en willen gaan, dat de tabaksaanplant
bijkans onmogelijk wordt gemaakt.
Niet, omdat zij de buitenlandse onder
nemers zo lief heeft, of bijzonder boven
het eigen volk wenst te bevoordelen,
maar omdat zij zich daarmee in het
eigen vlees snijdt. Tabak levert een
zeer aanzienlijk bedrag aan buitenland
se deviezen op; het verlies hiervan zou
Indonesië eenvoudig niet kunnen dra
gen.
MEN ZAL de tabaksgronden, die nog
over zijn, dus moeten beschermen,
wat overigens zeker geen nadeel voor
de kleine boeren oplevert, want er is
voldoende zeer geschikte grond voor
deze tani's afgestoten. Dat er onder hen
niettemin ontevredenheid bestaat, en
zelfs opwinding, moet zonder twijfel
vooral geweten worden aan verkeerde
voorlichting. Dit laatste heeft de nieu
we minister van Binnenlandse Zaken
hij zijn jongste bezoek aan Deli niet
onduidelijk te kennen gegeven. Dat
achter die verkeerde voorlichting vaak
politieke bedoelingen en ongezonde
sentimenten schuil gaan, heeft de mi
nister er natuurlijk niet hij gezegd,
maar een dergelijke veronderstelling
lijkt niet geheel zonder grond. Daarom
is en blijft dit een delicaat vraagstuk,
dat de Indonesische overheid ook on
der bet nieuwe bewind voorlopig heel
jvat zorgen heeft.
Besommingen van Dinsdag waren: 3
traw.lers f 63.100,—; IJm 85 f 21.500,—;
RO 15 f 9660,—; loggers KW 57 f 5190,—
KW 26 f 4320,—; HE 79 f 12.200,—; kot
ters IJm 52 f 1360,—; IJm 23 f 3380,—;
KW 189 f 95,—.
(Van een bijzondere medewerker)
verkeerspolitie.
Het nieuwe station zal dienen om luchtreizigers, die naar een
van de drie New Yorkse vliegvelden (New York International Air-
port oftewel Idlewild, LaGuardia Airport en Newark Airport)
moeten, op te vangen en vandaar per bus naar de plaats van be
stemming te brengen. En tevens, natuurlijk, om de op die vlieg
velden gearriveerde reizigers per bus heen te brengen. Een enorm
aantal mensen verlaat New York namelijk per vliegtuig of komt
daar aan het zullen er, volgens schatting, dit jaar.niet minder
dan zeven millioen zijn.
HET EAST SIDE TERMINAL be
slaat een heel plein dat op korte
afstand en ten Zuiden van de ter
reinen en gebouwen van de UNO is
gelegen. Twintig Amerikaanse en
buitenlandse luchtvaartmaatschappij
en zullen er hun kantoren en „coun
ters" hebben.
Het oude .Airlines Terminal" in
42nd Street was al lang veel te klein
geworden om de geweldige vloed
reizigers naar behoren te kunnen
verwerken. Bovendien is het verkeer
ter plaatse zo buitengewoon inten
sief, dat de politie eigenlijk al lang
van plan was om te verbieden, dat
luchtvaartbussen voor of in de
huurt van dat gebouw mochten stil
staan en parkeren om mensen uit
te laten of op te nemen.
Bovendien waren sommige maat
schappijen in de loop van de jaren
maar eigen „stations" gaan bouwen,
omdat de drukte in 42nd Street te
groot was geworden om de passa
giers behoorlijk te kunnen helpen.
Op het ogenblik heeft men in de
stad al elf van dergelijke stations.
Zo zal dus binnenkort alles gaan
via het nieuwe East Side Terminal,
dat wil zeggen totdat, in 1954, het
West Side Terminal gereed za] zijn
Dit laatste wordt evenwel veel klei
ner en zal alleen worden gebruikt
om passagiers voor en van Newark
te verwerken.
DE PLANNEN om dit station te
gaan bouwen werden in 1950 ge
maakt door de East Side Airlines
Terminal Corporation, in samen
werking met de stad New York Deze
Corporatie wordt gevormd door ver
tegenwoordigers van de tien voor-
naamste Amerikaanse luchtvaart,
maatschappijen (American, Capital.
Colonial. Eastern. National North
east. Northwest. Pan Anjericai Trans
World en United). De „Triborough
Bridge and Tunnel Authority", een
gemeente-instelling, is eigenares van
het gebouw dat, om te beginnen voor
de tijd van twintig jaar, door de
genoemde Corporatie zal worden ge
huurd en gedreven.
De diverse enorme hallen, waarin
zich de kantoren en „balies" van
de luchtvaartmaatschappijen bevin
den, bereikt men van de straat uit
via zeer brede trappen. Het hele ge
bouw is voorzien van „airconditio
ning" die het hele jaar in gebruik
zal zijn.
Behalve kantoren en balies vindt
men in het gebouw ook de nodige
restaurants en „snackbars", PTT-
kantoren en telefooncellen, winkels,
toiletten, enzovoort.
Het gebouw is strak maar fraai
van lijn, de betegeling aan de bin
nenkant is zachtgroen van kleur en
overal zijn fraaie muurschilderingen
aangebracht.
OVER HET werkelijk enorme nut
van het nieuwe Terminal is
iedereen geweldig te spreken. Een
verslaggever van een New ïorks
blad, die eens verschillende mensen
ging polsen om achter hun mening
te komen, kreeg van de president
van de Pan American World Air
ways en van een „traffic cop" (ver
keersagent), Mike McNarney ge
heten, letterlijk hetzelfde commen
taar: „We zijn er machtig mee in
onze sas en zullen er 'n hoop ple
zier van beleven."
Reizigers, die nu nog van Man
hattan naar een van de drie New
Yorkse vliegvelden moeten, weten
hoe lang het duurt voor men daar
is aangekomen. Door de gunstige
ligging (vlak bij de ingang van de
..Queens Midtown Tunnel" waar al
het verkeer bestemd voor Idlewild
en LaGuardia toch doorheen moet)
zal men spoedig per bus in 18 minu
ten naar LaGuardia. en in 31 minu
ten naar Idlewild kunnen rijden.
1 Is het West Side Terminal gereed
i ken men vandaal in 22 minuten
p.*i bus naar Newark Airport ko
men.
PURMEREND, 6 Oct. Het aanbod
van dieren was groter dan sinds de oor-
leg ooit is genoteerd en cje handel in de
vette koeien had in de vroegte wel een
vlot verloop, zodat men gemakkelijker de
hoogste notering kon maken dan vorige
week, maar later op de dag, toen het
aanbod nogal aanhield, daar ook veel
reageerders waren aangevoerd, werd de
gang wel wat rustiger. Ook op de gelde-
markt werd het wat levendiger met een
groter aanbod en meer belangstelling.
Men kon echter nog niet van een vlugge
handel spreken. Bij de verse melkkoeien
was het heel kalm. Op de nuchtere kal-
verenmarkt was het met de slachtkalve-
ren weer heel goed, maar voor de fokkers
waren maar weinig kopers. De handel
in de vette kalveren verliep ook stug,
hoe gering het aanbod ook was. Op de
wolveemarkt was een druk aanbod, maar
de lammeren waren heel goed gevraagd,
met weer iets vastere prijzen. Ook de
fokooien waren wel gezocht, maar met
de vette schapen ging het weer heel kalm
aan, evenals met de fokrammen, Op de
vette varkensmarkt ging het heel goed,
ook wel doordat het aanbod niet te groot
was. De prijzen waren dan ook hoger.
Met de vette zeugen ging het kalmer. Op
de biggenmarkt was het in de vroegte
heel stil, maar daar het aanbod niet te
groot was, kwam er nog wel wat handel.
De prijzen waren echter niet beter. Ook
met de fokzeugen ging het vrij stug. Met
de paarden was het weer heel stil. De
pluimveemarkt gaf wel een aardig aan
bod te zien. maar de prijzen waren niet
beter.
PURMEREND, 6 Oct. Aangevoerd
896 runderen, waaronder 400 vette koeien
2.102.60 per kg, kalm; 150 melk- en
kalfkoeien 6751025, stil; 315 gelde-
koeien 575750, matig; 10 pinken 380
490, kalm; 12 vette kalveren 140230,
stug; 165 nuchtere kalveren: voor de
slacht 50110, goed, fokkers 60115,
sthg; 21 stieren 5251250, stug; 3296
schapen: vette 70110, kalm, fokschapen
7595, goed, lammeren 57.5087-50, vlug,
fokrammen 85130, stil; 72 hokken en
geiten 15—55; 128 vette varkens 1.76
2.04 per kg, goed; vette zeugen 1.76-^1.86,
per kg, kalm; 683 schrammen 50—90,
stug; 21 stieren 525—1250, stug; 3296
240—350, stug; 35 paarden 525—850, stil;
2 veulens 230-825, stil. Totaal 5303 dieren.
Oude kippen en hanen: 7100 rode en
witte 1.551-70 per kg; 750 blauwe 1.70
1.85 per kg; 400 eenden 13.50 p. stuk;
600 konijnen 3—6.25 per stuk; 5000 kip
peneieren 1718 per 100 stuks; 500 een
deneieren 10per 100 stuks
PURMEREND, 6 Oct. Eierveiling.
Aangevoerd: 70.000 Eendeneieren: grote
10.7011.00 per 100 stuks kleine 9.50 per
100 stuks; 55.000 kippeneieren: grote
18.00^1900 per 100 stuks, kleine 11.00—
13.00 per 100 stuks.
WARMENHUIZEN, 7 Oct. 1600 kg
aardappelen: Eigenheimers 13,20 en Doré
9,30; 81.000 kg witte kool 3,50; 240V kg
Succes witte kool 4; 1200 kg gele kool
4; 140 kg slabonen 28; 850 kg uien: nep
13.8014.50 en drielingen 6.70—7.10; 320
stuks bloemkool 8—8,10; 700 stuks andij
vie 6.
NOORDSCHARWOUDE, 7 October.
1100 kg aardappelen: grove 9,30—9,40;
13.000 kg uien 41,80, grove 4,20—4,50,
drielingen 6—8 en nep 16—17; 2400 kg
bieten: A 5,20—5,60 en B 4; 1600 kg
peen: B 5 en C 55,50; 500 kg andijvie
6; 3300 kg slabonen: I 41—51, II 35—
41 en afw. 2126; 5000 kg rode koo: A
5,20 en B 3; 2700 kg groene kool 4,10
—4,80; 146.000 kg witte kool 3,50: 32-000
kg succes witte kool 4—4,20. Door
gedraaid: 137.000 kg witte kool.
BROEK OP LANGENDIJK, 7 Oct.
1000 kg gele kool: A 5.30—7,50 en B
3,103,30; 12.200 kg groene kool A 6
6,70; 172.000 kg witte kool 3,50 en succes
witte kool 4; 2650 stuks bloemkool: BI
14.80—22,20 en BII 8—10; 3200 kg sla
bonen 2951; 2500 kg andijvie 6,30; 6800
kg uien 44,20 en nep 16,60—17,20; 5000
kg bieten: A 5,30 en B 4; 2900 kg peen
5—5,50. Doorgedraaid: 1300 kg an
dijvie en 124.800 kg witte kool.
We behoeven niet de statische vormen te beschouwen, zoals de
Spaanse en Indische dansen, welke zich reeds zoveel jaren onver
anderd handhaafden en in ieder geval nooit in het theater ver
toond werden in een zuivere staat. In de theatrale dansvormen
van de 20e eeuw kunnen we echter twee richtingen van groot be
lang waarnemen. Die van het klassieke ballet stammend uit de strijd
van Michael Fokine tegen de strenge balletvormen van het Tsaris
tische Rusland, en die van de moderne dans, stammend van Isadora
Duncan en haar eigen revolutie tegen de hele techniek van het
ballet. En binnen elk van deze twee variaties van de hedendaagse
dansvorm vindt steeds strijd plaats tussen klassiek en romantiek.
IN AMERIKA, het grootste gebied
met een constante belangstelling
voor de moderne danskunst zijn twee
hoofdinvloeden; aan de ene kant de
aanhangers van de oude Duitse
school, die er tevreden mee waren
om naar inhoud en idee statisch te
blijven, en aan de andere kant de
vooruitstrevende choreografen van
het type Hanva Holm en Agnes de
Mille.
In het klassieke ballet zien we het
zelfde conflict tussen de oude klas
sieke vormen van Marius Petipa, ge
personifieerd in de abstracte school
van George Balanchine en z'n volge
lingen enerzijds en in de progressieve
school van Fokine. ontwikkelt in het
realisme van Tudor en Balanchine
anderzijds!
De kwestie van de scheuring bin
nen het klassieke ballet is een on
derwerp op zich zelf wat hier nu niet
ter zake doet. Maar zowel het Ne
derlandse publiek als de dansers
hebben de laatste acht jaar een rich
tingverandering meegemaakt, die
zich afwendde van de moderne dan
sen naar het klassieke ballet, zowel
in zijn tegenwoordige romantische
als in zijn klassieke aspect.
De reden hiervan is duidelijk. Voor
de oorlog was de invloed van de mo
derne Duitse school overheersend.
Tengevolge van de geografische po
sitie van Nederland en de langdurige
afwezigheid van een eigen nationaal
ballet.
NA DE OORLOG met zijn ver
schrikking van de Duitsse bezet
ting was het een hevige afkeer voor
alles wat Duits was, en daarin deel
de ook de danskunst. Een bijkomen
de omstandigheid was het zeer ge
slaagde bezoek, wat na de bevrijding,
van het Sadler's Wells Ballet. Fon-
teyn en haar school werden in zeke
re zin symbool en legende gelijk
tijdig voor een hele generatie van
Nederlandse dansers en choreogra
fen.
Na 1945 stelden de Nederlanders
zich met de hun eigen degelijkheid
voor de kolossale taak hun dansstijl
radicaal te wijzigen. Ze sprongen
over van een stijl, waarin ze ge-
Een weddenschap wordt neestal on
getwijfeld aangegaan met de bedoe
ling en in de overtuiging deze te kun
nen winnen. De heren F. E. P. Cohen,
medisch-candidaat te Leiden en zoon
van de arts H. K. F. Cohen te Hens
broek, en N. Nobel u't Utrecht, rech
ten studerende te Leiden, gingen ge
zamenlijk ook een weddenschap aan
met mede-studenten. Natuurlijk graag
met de bedoeling t zullen winnen,
doch ongetwijfeld niet in die overtui
ging. Immers betrof hier de op
dracht om niet minder dan alleen lif
tende de afstar 1 Hol" .nd—Noordk->
heen en terug af te leggen. Een exclu-
s ">ve opdracht, die voor deze jo- 7e
mensen niet enkel sport en avontuur
betekende map -e'ter ook studie.
Deze tocht van 7.500 km. is glansrijk
volbracht. Echter niet zo makkelijk ais
de leek op 't terrein van liften zou
verwachten. Er waren maar eventjes
130 liften nodig, over afstanden van
3500 km., in de meest luxueuze wa
gens en de armoedigste vrachtauto
vehikels.
Het Degin was al weinig bemoedi
gend. Men wachtte van 's morgens
7 tot s avonds 7 uur, alvorens er iicht
begon te dagen. Op 'n tip konden de
heren vanaf Denekamp in een fonkel
nieuwe Amerikaanse dure wagen mee
tot Hamburg, De eigenaar, tevens
chauffeur, deelde z'n passagiers mede,
dat hij daar even een zaakje moest
rechtzetten. Dat betekende voor deze
automobilist, dat hij z'n wagen op de
hoofdwegen opvoerde tot een snelheid
van pl.m. 150 kilometer en door steden
als Bremen altijd nog rond honderd
kilometer reed. Te 10 uur precies werd I
zo Hamburg bereikt. En nog bekende
de heer Cohen ons, toen hij veilig en
racemonster op de keien van de Ham-
burgse straten plaatste en zich een
zucht van verlichting liet ontsnappen.
In ieder geval was het een goede lift-
doop geweest. De nacht zou echter geen
angsten voor onze reizigers meer be
hoeven op te leveren. Van Bismarck
met z'n pl.m. 20 meter hoge standbeeld
in de beschermende nabijheid moest
wel een weldadige rust uitgaan, als zé
op een stenen bank de ledematen uit
strekten om een uiltje te knappen. Op
't verdere gedeelte van de tocht werd
overnacht in eep tent, bij boeren in
't hooi, in jeugdherbergen, etc.
Drie weken duurde 't verblijf in 't
studentenkamp Svartor, waar o.m,
't leggen van internationale contacten
tot de doelstellingen behoort. Hier
werd geholpen bij wegenaanleg en
hanteerden de studenten ook drilboor
en pikhaken. 's Zondags ondernam
men excursies. In dit kamp waren
jonge mensen niet alleen uit alle Euro
pese landen, met uitzondering van
achter 't IJzeren Gordijn, vertegen
woordigd, maar ook uit Amerika, In
dia, etc.
Via Trondheim, Narvik en Hammer-
fest ging het naar de Noordkaap, waar
bij de merkwaardige vogelrots Hjelm-
soijstauren werd gepasseerd. Jammer
genoeg was men 14 dagen te laat om
de middernachtzon te zien; toch was
het 's nachts nog voldoende licht om
foto's te kunnen maken.
De tocht is vervolgens over Finland
geprojecteerd: een enorm gastvrij land.
Bij de douane kreeg men b.v. gratis
koffie en cake. Met de Finsche taal,
die heel moeilijk is, kwamen de reizi
gers wel eens voor puzzles te staan.
In Lapland had de heer Cohen een
rendiergewei gekocht. Dit is hem te
Kopenhat\en ontstolen, toen hij 't even
onbeheerd op een postkantoor had
achtergelaten.
De reis heeft 2H maand in beslag ge
nomen. Het liften begon tenslotte, met
het oog op 't vaak lange wachten, ver
velend te worden. Geenszins vermoeid,
dank zij de zorg voor goed eten en vol-
'oende slapen, zijn onze reizigers vo-
ige week uiterst voldaan in het vader
land teruggekeerd.
tyE NEDERLANDSE REGERING
heeft aangekondigd een Co
mité samen te stellen voor de
oprichting van een nationaal bal
let, hetwelk volgend jaar tot
stand zal komen.
Janet Sinclair, een zeer beken
de Londense danscritica, is de
zer dagen te Rotterdam aange
komen met haar echtgenoot, Leo
Kersley, die leraar geworden is
aan de Rotterdamse Dansschool
van Toonkunst.
In 1948 publiceerde Miss Sin
clair in het Londense tijdschrift
„Ballet Today" het eerste arti
kel buiten de Nederlandse gren
zen over het Nederlandse Ballet.
Nu, na b mar werk elders,
o.a. schreef zij met haar man een
„Dictionary of Ballet Terms"
keert zij terug tot het onderwerp
van de Nederlandse dansers.
traint: waren en werden groot ge
bracht, op één, waaryan ze totaal
geen ervaring en grondslag hadden,
en waarvoor ze ook de nodige krach
ten mist om hen te helpen een
nieuwe stijl op te bouwen.
Het typeert de Nederlandse moed,
doorzettingsvermogen en creatieve
geest, dat binnen acht jaar niet min
der dan vier klassieke beroepsgezel
schappen te voorschijn traden plus
een speciaal Jeugdballet. Die typisch
Nederlandse eigenschappen worden
zelfs nog meer getypeerd door de
vermetelheid nu de stichting voor
te stellen van een Nationaal ballet.
WANNEER het in Nederland mo
gelijk is in zo korte tijd zulke
grote stappen te doen, dan moet het
ook mogelijk zijn verder te gaan en
een nationale groep te vormen van
artistieke waarde met een geheel
eigen karakter. Maar het is te nopen
dat diegenen, die verantwoordelijk
zullen zijn voor de vorming hiér
van, het belang zullen beseffen van
een combinatie van alle beschikbare
talent. Ware het Engelse ballet eer
tijds zo fortuinlijk geweest, de schit
terende artistieke smaak van Marie
Rambert, het organisatorisch genie
van Ninette de Valois ep de choreo
grafische bekwaamheid van Antony
Tudor onder één dak te brengen,
Londen zou de meest artistieke en
het meest vooruitstrevende gezel
schap ongeleverd hebben, dat de
wereld ooit te zien kreeg.
Engeland üet het goede moment
echter voorbij gaan. Misschien zal
zich een dergelijke gelegenheid nu
de eerstkomende tien jaar In Neder
land voordoen. Hoewel er vele strui
kelblokken zullen zijn. zal Neder
land deze kans niet voorbij mogen
latpn gaan.
Deskundig advies zal moeten wor
den ingewonnen. Misschien van hen,
die het Engelse ballet zagen begin
nen en groeien tussen 1929 en 1945
en daarna de artistieke stilstand za
gen volgen.
Ned. Herv. Kerk
Bedankt voor Wezep (toez-): D. v. d.
Ent Braat te Opheusden.
Geref, Kerken
Tweetallen te Groningen (3 vac.): G.
Leene te Deventer en L. Zwanenburg te
Schoonebeek; en A. Broek te Onstwedde
en H. de Moor te Enschede.
Geref. kerken onderh. art. 31 K.O.
Beroepen te Berkum en te Zuidbroek:
J. de Feyter te Valthermond. Beroepen
te Onnen (Gr.): A. G. Versteegen, cand.
te Amersfoort. Examens: Aan deTheol.
Hogeschool te Kampen ?ijn geslaagd voor
het prop.-examen de heren J. W. Beek
man te Zwolle. J. G. Meijer en G. Mul,
beiden te Kampen.
Chr. Geref. kerken
Beroepen te Dokkum: B. v. Smeden
te Rotterdam-Zuid.