„Liftmaster" maakt goede kans op overwinning Triëst wordt verdeeld tussen Italië en Joegoslavië RAF-Canherra no.3 ligt in de snelheidsrace aan kop Happy landing „drir Damme" No. 10 Nieuw beroep van Ver. Staten op communisten Amerika en Engeland wensen eind te maken aan spanning STIJGENDE SPANNING IN LUCHTRACE Herinnerings prijsvraag Dr Ir Damme heden avond in Djakarta Kathleen Ferrier overleden Altzangeres van grote adeldom WEERBERICHT Nieuwe tactische NAVO- luchtvloot De politieke conferentie moet snel beginnen van onze Japanse communisten bereiden opstand voor Vrijdag 9 Oct. 1953 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 150e Jaargang No. 238 DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN Britten en Canadezen voeren besprekingen De K.L.M. met de D.C.-b A-Li;ft- master met de kentekens PE-TCA en gezagvoerder H. A. A. Kooper, is als eerste Donderdagmiddag ge start. Gezagvoerder H. A. A Koo- per in zijn L.ijtmaster wuift ten af scheid met een glunderend gezicht vol vertrouwen in de goede afloop. HE KLM-Liftmaster doet het prima in de handicap-race naar Christ- church. Het vliegtuig arriveerde vanmorgen om twee minuten over negen in Karachi, vliegt met een uursnelheid van 470 km. en werd om half vijf te Rangoon (Birma) verwacht. Hedenavond om half elf wordt het toestel in Djakarta op Java verwacht. De KLM-machine lag vier uur voor op het tijdschema, hetgeen ten nadele komt van de concurrenten De Hastings had die plaats toen nog niet bereikt. Op dit moment (half vier) zijn nog vier Canberra's in de race. De Canberra no. vier van de Australische luchtmacht met Cuming is op de Cocoseilanden door het springen van een band van het landingsgestel uitgevallen. Canberra no. een met Hodges (RAF) had steeds een flinke voorsprong, landde om 12.02 uur te Perth in Australië, doch kreeg daar te"en«lag bij het tanken en door een defect aan een motor. Canberra no. vijf met Raw (Austr.) ging Perth voorbij richting Woomera. Can berra no. twee met Robert Furze komt achter. Met het naderen van het einddoel is de spanning in de race tot een groot hoogtepunt ge slegen. MET TUSSENPOZEN van vijf minu ten vertrokken gisteravond om streeks lialf zes acht vliegtuigen van London Airport. Het waren de toe stellen die gingen deelnemen aan een wedstrijd over de langste afstand uit óe geschiedenis der luchtvaart: Van Londen naar Christchiirch in Nienw- Zeetand over hemelsbreed negentien duizend kilometer. Als eersten ver trokken de drie transporttoestetten die in de handicaprace uitkom m. Daarna volgden de vijf Canberra- hommenwerpers, die elkaar de .er De Britse altzangeres Kathleen Fer rier is Donderdag in de ouderdom van een en veertig jaar in een ziekenhuis te Londen overleden. In haar verliest de muziekwereld een der grootste vocalisten, die duizenden heeft ont roerd door de adeldom van haar stern- middelen. Een ziekte van vele maan den heeft haar het leven gekost. Kathleen Ferrier is telefoniste ge weest. Zij studeerde in haar vrije tijd zang en trad in 1946, na een voorbe reiding van zes jaar, voor het eerst in het openbaar op. Zij zong toen de rol van Lucretia, in Benjamin Brit- tens opera „De scheiding van Lucre tia" Een jaar later reeds was haar inter nationale' faam gevestigd. Met buiten gewoon groot succes trad zij in 1947 in Wenen, Salzburg, Milaan en Am sterdam op. Daarna volgde gedurende ar ie aar een tournee door de Ver Staten. Zij had een fenomenaal veelzijdig zangtalent. De opera lag haar even zeer als het oratoriumook kon zij het lied met een bijzondere diepte van voordracht ten gehore brengen. Vier maanden geleden is haar een van de hoogste onderscheidingen toe gekend, die de muziekwereld te ver geven heeft, namelijk de gouden me daille van de Britse Kon. Philharmo- nische Vereniging. zullen betwisten in de snelheidswed strijd. Verwacht wordt, dat de Can berra's nog hedenavond Christchurch zullen bereiken. Precies om half zes nam de Lift master van de KLM, de PH—TGA dr M. H. Damme, zijn aanloop voor de start. Het toestel heeft vier en zestig passagiers en een bemanning van twaalf koppen aan boord, onder commando van gezagvoerder H. A. A. Kooper. Onder de passagiers zijn 54 emigranten, zeven journalisten, an vertegenwoordiger van de KLM .-n twee vertegenwoordigers van de Ame rikaanse vliegtuigindustrie. Als tweede vliegtuig vertrok de Hastings van de Koninklijke Nieuw- zeelandse luchtmacht en als derde de Vickers Viscount van de British Euro pean Airways, een straalvliegtuig met schroefaandrijving. Deze heeft slechts twaalf man aan boord. Zoeklichten dwaaldeil over het vlieg veld, toen de laatste deelnemer 'iet luchtruim koos. Alle vliegtuigen ver trokken volkomen op de vastgestelde tijd. Toen de laatste Canberra „los" was, had de Liftmaster reeds 400 kilo meter in de richting van Rome afge legd. Het was toen reeds zo goed als donker. Om vier minuten over half negen landde de Liftmaster te Rome, twee en twintig minuten later was het toestel reeds weer in de lucht. „J7EN GEWONE commerciële vlucht" had men van CLM-zijde dezo t ht genoemd. Niet geheel ten on rechte, want aan boord van de Lift master ging, toe de drukte van de start achter de rug was, het leven volkomen zijn gewone gang. De s'.er- wardessen en de stewards werkten als paarden om de passagiers van sun natje en hun droogje te voorzier., journalisten en passagiers zetten hun eerste indrukken op papier, voor in de cockpit pikten de eerste officier Griffith en de tweede of'-rnr Aans een hazenslaapje. Dat cuurde nauwelijks langer dan een uurtje echter. Want nog voor Mi laan waren beide mannen al weer op om de die. st over te nemen. Ze had den allerminst het Tevoel, aan een race deel te nemen niemand van de inzittenden had dat trouwens. De on derbreking te Rome bracht al even min iets bijzonders. De KLM heeft daar een filiaal van het eigen bedr.jf. dat op zulke evenementen volkomen is ingeschoten. Tussen Rome en Bagdad had de KLM-machine met slecht weer te kam pen. De passagiers moesten hun veilig heidsriemen om doen. Geen der rei zigers werd echter luchtziek. Gezag voerder Kooper koos een iets Zuide lijker koers en kwam om 3.23 uur te Bagdad aan. Het tanken ging hier al weer zeer snel en zeventien minuten later zat de Liftmaster weer in de lucht op weg naar Karachi. Hier land de het vliegtuig om twee minuten over negen. Het goede vliegen van ae Liftmaster is mede te danken aan het snelle werk van de gronddiensten op de vliegvelden. In Karachi nam het tanken bv. maar veer tien minuten in beslag. De bemanning toont zich zeer tevreden over de stand van zaken. VAN de snelheidsrace wordt tussen de vier overgebleven Canberra-straal- bommenwerpeis verwoed slag geleverd. Aanvankelijk was Hodges met RAF- Canberra (no. 1) sterk favoriet. Hij was koploper en landde het eerst in Perth doordat hij dc Cocoseilanden niet aan deed, in tegenstelling tot de anderen. Maar in Perth kreeg hij tegenslag door moeilijkheden .bij het tanken en kuren aan een motor. Kort na hem lanode te Perth de Canberra no 3 van de RAF met piloot Burton. Men gaf eerst nog een groter kans aan de Australische iiiwiieiMM|i* «wtuwiiin ii» I 'i' i "'urn -S- Canberra no. 5 met Raw, die Perth voor bij vloog, doch thans (vier uur) heeft Burton van de RAF (Canberra no. 5) de beste troeven in handen. Men denkt, dat hij over de afstand van Perth naar Christchurch gemiddeld 970 km per uur zai vliegen. Op het traject Londen-Basra haaide hij al eep nieuw record met 874,4 km per uur De totale afstand Londen-Christchurch is veertig maal de afstand Amster dam-Parijs, die door Burton wellicht binnen een etmaal zal worden af gelegd De winnaar in elke afdeling wacht een prijs van honderdduizend gulden. De prijs voor de tweede plaats is dertig mille, die voor de derde tienduizend gulden .en voor een vierde plaats vijf duizend gulden. De winnaar in de snel. heidswedstrijd krijgt bovendien de Harewoodbeker. sSgisfif (ij A rUSTERMIDDAG om half zes Neder landse tijd heeft de Hertog van Gloucester het startsein gegeven voor de luch trace Londen—Christchurch. Vijf Canberra straalbommenwerpers, een Vickers-Viscount, een Hastings en een Douglas C6A Liftmaster ijlen mo menteel over een 19.000 km lang tra ject naar Nieuw Zeeland, waar de winnaar een gouden bokaal en f 100.000 en vrijwel alle andere deelnemers eveneens aanzienlijke geldprijzen wachten. In Nederland is de belang stelling voor de race zeer groot niet tegenstaande het feit, dat het aantal inschrijvingen gering is en wij ons de laatste weken wel eens hebben afge vraagd of er nog wel concurrenten voor het KLM-toestel „Dr ir Damme" zouden overblijven. Negentien bewo gen jaren hebben echter de herinne ring aan de zegetocht van de „Üiver" in de legendarische Melbourne-race niet kunnen vervagen. En dan mag deze Christchurch-vlucht geen scha duw zijn van de Melbourne-race, in ge dachten is het Nederlandse volk bij gezagvoerder Kooper en de zijnen, die een ernstige poging zullen doen om de prestatie van Parmentier c.s. in de handicap-race te evenaren. In de snel heidsrace is de KLM-machine kans loos. Sedert Parmentier en Moll in hun Douglas en Scott en Campbell in hun Comet de wereld verbaasden door hun snelle vlucht naar Australië, is de techniek voortgeschreden. De straal motor begon de strijd om de verove ring van de lucht en geeft de Liftmas ter thans geen greintje kans meer te gen de Canberra's van de RAF en de RAAF. Belangrijker echter dan de vraag of de „Dr ir Damme" de handicap-race gaat winnen, is de wetenschap, dat al leen reeds door aan deze luchtrace deel te nemen, de KLM weer in het middel punt van de wereldbelangstelling wordt geplaatst. Lucht-reder Plesman heeft Kooper de opdracht gegeven om niet te racen, maar een normale, vei lige, efficiënte vlucht uit te voeren. De bemanning zal deze order van de „baas" stipt uitvoeren en, voor zover het binnen het menselijk vermogen ligt, bewijzen, dat onze nationale lucht vaartmaatschappij om een NS term te gebruiken vlug, veilig en voorde lig vliegt. Deze race biedt de KLM èn Nederland de gelegenheid om een machtig stuk propaganda en goodwill te kweken. Mede daarom wensen wij de „Dr ir Damme" en zijn levende have een goede vlucht en een happy landing in Christchurch. W. M. Verwachting tot morgenavond: Droog weer met enkele overdrij vende wolkenbanken en in het Zuidoosten van het land in de nacht en ochtend hier en daar mist. Over het algemeen weinig verandering in temperatuur. In het binnenland aanvankelijk nog zwakke, overigens matige tot vrij krachtige wind tussen Zuid en West. Zaterdag: Zon op 6.55, onder 17.58 Maan op 9.54, onder 18.14 Te Izmir in Turkije wore't op 14 Oc tober een nieuwe geallieerde tactische luchtvloot gevormd, waarvan Ameri kaans, Grieks en Turks personeel deel zal uitmake... Dit is gisteren medege deeld door generaal Alfred Gruenther, de opperbevelhebber van de NAVO in Europa. Generaal majoor Robert Eaton van de Amerikaanse luchtmacht zal aan het hoofd staan van de nieuwe luchtvloot, die bekend zal staan onder de naam .zesde geallieerde tactische luchtvloot". Directie: J. BIJLSMA en C. KRAK Hoofdredacteur: H. M. KOEMANS Redactie: Achterdam 18. TeL 5541 ADVERTENTIES en ABONNEMENTEN: Voordam 11 - IeL 3320 Postgiro 187294 HE VERENIGDE STATEN hebben opnieuw via Zweden een bood schap tot de Chinese communisten en de Noordkoreanen gericht, waarin zij dezen verzoeken zo spoedig moge lijk hun opvattingen aangaande de politieke conferentie over Korea mede te delen. Er moet zeer snel word n vindt U elders in dit blad rWEKHONÜKRÏ) GULDEN aan prijzen Doet U mee V geantwoord, aangezien de conferentie vóór 28 October dient te beginnen. In de boodschap wordt een eerder gedaan voorstel uitgewerkt, volgens hetwelk vertegenwoordigers van He Ver. Staten en de communisten de bijeenroeping van de conferentie zu'- len regelen üp de conferentie zelf -uilen de communisten dan desge wenst andere kwesties aan de orde kunnen stellen. De Indische premier Nehroe heeft in een telegram aan zijn Britse col lega Churchill de ongerustheid van zijn regering over de Zuidkoreaanse bedreigingen jegens de Indische bewa- kingstroepen uitgesproken Het tele gram is in studie. L)e Japanse minister van Justitie Ken Inoekai, heeft verklaard, dat radicale elementen in zijn land wach- en "op een gunstige gelegenheid om een gewapende opstand te beginnen Zij versnellen op het ogenblik de i/orming van militaire eenheden. De ommumstisehe partij heeft hoofd Kwartier.n voor guerillastrijders en wapenopslagplaatsen gevormd. TARIEVEN; Advertenties 16 ct p. mm Vraag en Aanbod (alleen 2e hands goederen) tot 15 woorden 1.—, elk woord meer 5 cent Uitsluitend contant Abonnementsprijs: bij vooruitbetaling 2.02 per mnd; 6.05 per kwar taal, plus Incassokosten. Weekabonnementen f 0.49 ALKMAARSCHE COURANT Vóór de start van de dr Ir M. H. In de Verenigde Staten en Canada zijn op het ogenblik besprekingen van verschillende aard gaande, welke uit eindelijk alle betrekking hebben op nieuwe revolutiunnaire ontwikkelingen op het gebied der vliegtuigbouw. Vooraanstaande Britse vliegtuigbou wers zijn op het Amerikaanse ministe rie van Defensie bijeengeweest teneinde met de deskundigen de resultaten der Brits-Amerikaanse samenwerking bij de studie van bestuurbare projectielen, Vliegtuigframes en metoren te bespre ken. Britten en Canadezen zijn voorts ont vangen in de atoomstad in Ontario lei bespreking van de vorderingen op het gebied van de atoomenergie. Er zijn proeven genomen met een nieuwe me taalverbinding voor bescherming tegen uitstraling bij atiommotnren. De nood zakelijke loden mantel verhindert tot dusverre de bouw van een handzame motor voor vliegtuigen. AMERIKA pn Engeland hebben gisteren medegedeeld, dat zij hun troepen uit de Vrije Stad Triest zullen terugtrekken en het bestuur over deze stad zullen overdragen aan Italië. De Zuidelijke zone van het stadsgebied, welke thans door loegosluvië wordt beheerd, zou ilefinitio), aan deze staat worden overgedragen. Hel is de bedoeling, dat deze regeling binnen zes weken haar beslag krijgt. De beide geallieerde mogendheden hopen op deze wijze eert eind te maken aan het menings verschil tussen Italië en Joegoslavië, over Triëst. Zij zullen echter geen bezwaar maken tegen wijzigingen in de grens, waarover de beide buur- staten hel samen eens worden Italië heeft de voorgestelde regeling reeds aanvaard. Van loegoslavië is echter vandaag of morgen een officieel protest tegen de verdeling te verwachten. JAE BESLISSING van de beide grote mogendheden werd gisteren bekend gemaakt, nadat Frankrijk, Italië en Joegoslavië hiervan op de hoogte wa ren gebracht Zij viel, omdat onder handelingen tussen Italië en loego slavië over het lot van i'riësi geen resultaat bleken op te leveren. Italië heeft steeds de gehele vrije stad voor zich opgeëist, Joegoslavië wilde het Sloveens sprekende zuidelijke doei bij het eigen gebied voegen en de stad internationaliseren. Officieel is op grond van het in 1948 met Italië gesloten vredesverdrag de benoeming nodig van een gouverneur. De Grote Vier hebben hierover echter nooit overeenstemming kunnen berei ken. Er is dus al die jaren een Brits- Amerikaans militair bestuur gehand- hoofd, waarbij de laatste ti'd zoveel mogelijk Italianen -verden ingescha keld. Aangezien de i--'bezettende mogendheden de toestand volkomen onbevredigend achtten, hebben zij ten slotte tot verdeling besloten. Er Is reeds een begin gemaakt met voorbereidingen voor de overdracht van het gezag in de stad. 7j zullen reeds binnen enkele dagen Italiaanse troepen de stad binnenru' ken. Zuidslavische d-r- mstranten hebben Donderdagavond ruiten van iet ge bouw te Belgrado, waarin het Itali aanse gezantschap L e—'-rgebraeht ingegooid. Een jeep, eigendom van het gezantschap, is beschadigd. Damme inspecteerde de hertog van Gloucester de bemanning. Als inzet: Het belangrijke ogenblik is gekomen; de hertog van Glouces ter zwaait met de vlag en met denderende motoren vangt de „Dr. Ir. Damme" haar zware tocht aan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 1