„Liftmaster" maakt goede kans
op overwinning
Triëst wordt verdeeld tussen
Italië en Joegoslavië
RAF-Canherra no.3 ligt in de
snelheidsrace aan kop
Happy landing
„drir Damme"
No. 10
Nieuw beroep van Ver. Staten
op communisten
Amerika en Engeland wensen
eind te maken aan spanning
STIJGENDE SPANNING IN LUCHTRACE
Herinnerings
prijsvraag
Dr Ir Damme heden
avond in Djakarta
Kathleen Ferrier
overleden
Altzangeres van grote
adeldom
WEERBERICHT
Nieuwe tactische NAVO-
luchtvloot
De politieke conferentie
moet snel beginnen
van onze
Japanse communisten
bereiden opstand voor
Vrijdag 9 Oct. 1953 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 150e Jaargang No. 238
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
Britten en Canadezen
voeren besprekingen
De K.L.M. met de D.C.-b A-Li;ft-
master met de kentekens PE-TCA
en gezagvoerder H. A. A. Kooper,
is als eerste Donderdagmiddag ge
start. Gezagvoerder H. A. A Koo-
per in zijn L.ijtmaster wuift ten af
scheid met een glunderend gezicht
vol vertrouwen in de goede afloop.
HE KLM-Liftmaster doet het prima in de handicap-race naar Christ-
church. Het vliegtuig arriveerde vanmorgen om twee minuten over
negen in Karachi, vliegt met een uursnelheid van 470 km. en werd om
half vijf te Rangoon (Birma) verwacht. Hedenavond om half elf wordt
het toestel in Djakarta op Java verwacht. De KLM-machine lag vier uur
voor op het tijdschema, hetgeen ten nadele komt van de concurrenten
De Hastings had die plaats toen nog niet bereikt.
Op dit moment (half vier) zijn nog vier Canberra's in de race. De
Canberra no. vier van de Australische luchtmacht met Cuming is op de
Cocoseilanden door het springen van een band van het landingsgestel
uitgevallen. Canberra no. een met Hodges (RAF) had steeds een flinke
voorsprong, landde om 12.02 uur te Perth in Australië, doch kreeg daar
te"en«lag bij het tanken en door een defect aan een motor. Canberra
no. vijf met Raw (Austr.) ging Perth voorbij richting Woomera. Can
berra no. twee met Robert Furze komt achter. Met het naderen van
het einddoel is de spanning in de race tot een groot hoogtepunt ge
slegen.
MET TUSSENPOZEN van vijf minu
ten vertrokken gisteravond om
streeks lialf zes acht vliegtuigen van
London Airport. Het waren de toe
stellen die gingen deelnemen aan een
wedstrijd over de langste afstand uit
óe geschiedenis der luchtvaart: Van
Londen naar Christchiirch in Nienw-
Zeetand over hemelsbreed negentien
duizend kilometer. Als eersten ver
trokken de drie transporttoestetten
die in de handicaprace uitkom m.
Daarna volgden de vijf Canberra-
hommenwerpers, die elkaar de .er
De Britse altzangeres Kathleen Fer
rier is Donderdag in de ouderdom van
een en veertig jaar in een ziekenhuis
te Londen overleden. In haar verliest
de muziekwereld een der grootste
vocalisten, die duizenden heeft ont
roerd door de adeldom van haar stern-
middelen. Een ziekte van vele maan
den heeft haar het leven gekost.
Kathleen Ferrier is telefoniste ge
weest. Zij studeerde in haar vrije tijd
zang en trad in 1946, na een voorbe
reiding van zes jaar, voor het eerst
in het openbaar op. Zij zong toen de
rol van Lucretia, in Benjamin Brit-
tens opera „De scheiding van Lucre
tia"
Een jaar later reeds was haar inter
nationale' faam gevestigd. Met buiten
gewoon groot succes trad zij in 1947
in Wenen, Salzburg, Milaan en Am
sterdam op. Daarna volgde gedurende
ar ie aar een tournee door de Ver
Staten.
Zij had een fenomenaal veelzijdig
zangtalent. De opera lag haar even
zeer als het oratoriumook kon zij
het lied met een bijzondere diepte
van voordracht ten gehore brengen.
Vier maanden geleden is haar een
van de hoogste onderscheidingen toe
gekend, die de muziekwereld te ver
geven heeft, namelijk de gouden me
daille van de Britse Kon. Philharmo-
nische Vereniging.
zullen betwisten in de snelheidswed
strijd. Verwacht wordt, dat de Can
berra's nog hedenavond Christchurch
zullen bereiken.
Precies om half zes nam de Lift
master van de KLM, de PH—TGA dr
M. H. Damme, zijn aanloop voor
de start. Het toestel heeft vier en
zestig passagiers en een bemanning
van twaalf koppen aan boord, onder
commando van gezagvoerder H. A. A.
Kooper. Onder de passagiers zijn 54
emigranten, zeven journalisten, an
vertegenwoordiger van de KLM .-n
twee vertegenwoordigers van de Ame
rikaanse vliegtuigindustrie.
Als tweede vliegtuig vertrok de
Hastings van de Koninklijke Nieuw-
zeelandse luchtmacht en als derde de
Vickers Viscount van de British Euro
pean Airways, een straalvliegtuig met
schroefaandrijving. Deze heeft slechts
twaalf man aan boord.
Zoeklichten dwaaldeil over het vlieg
veld, toen de laatste deelnemer 'iet
luchtruim koos. Alle vliegtuigen ver
trokken volkomen op de vastgestelde
tijd. Toen de laatste Canberra „los"
was, had de Liftmaster reeds 400 kilo
meter in de richting van Rome afge
legd. Het was toen reeds zo goed als
donker.
Om vier minuten over half negen
landde de Liftmaster te Rome, twee
en twintig minuten later was het
toestel reeds weer in de lucht.
„J7EN GEWONE commerciële vlucht"
had men van CLM-zijde dezo
t ht genoemd. Niet geheel ten on
rechte, want aan boord van de Lift
master ging, toe de drukte van de
start achter de rug was, het leven
volkomen zijn gewone gang. De s'.er-
wardessen en de stewards werkten
als paarden om de passagiers van sun
natje en hun droogje te voorzier.,
journalisten en passagiers zetten hun
eerste indrukken op papier, voor in
de cockpit pikten de eerste officier
Griffith en de tweede of'-rnr Aans
een hazenslaapje.
Dat cuurde nauwelijks langer dan
een uurtje echter. Want nog voor Mi
laan waren beide mannen al weer op
om de die. st over te nemen. Ze had
den allerminst het Tevoel, aan een
race deel te nemen niemand van de
inzittenden had dat trouwens. De on
derbreking te Rome bracht al even
min iets bijzonders. De KLM heeft
daar een filiaal van het eigen bedr.jf.
dat op zulke evenementen volkomen
is ingeschoten.
Tussen Rome en Bagdad had de
KLM-machine met slecht weer te kam
pen. De passagiers moesten hun veilig
heidsriemen om doen. Geen der rei
zigers werd echter luchtziek. Gezag
voerder Kooper koos een iets Zuide
lijker koers en kwam om 3.23 uur te
Bagdad aan. Het tanken ging hier al
weer zeer snel en zeventien minuten
later zat de Liftmaster weer in de
lucht op weg naar Karachi. Hier land
de het vliegtuig om twee minuten over
negen.
Het goede vliegen van ae Liftmaster is
mede te danken aan het snelle werk van
de gronddiensten op de vliegvelden. In
Karachi nam het tanken bv. maar veer
tien minuten in beslag. De bemanning
toont zich zeer tevreden over de stand
van zaken.
VAN de snelheidsrace wordt tussen de
vier overgebleven Canberra-straal-
bommenwerpeis verwoed slag geleverd.
Aanvankelijk was Hodges met RAF-
Canberra (no. 1) sterk favoriet. Hij was
koploper en landde het eerst in Perth
doordat hij dc Cocoseilanden niet aan
deed, in tegenstelling tot de anderen.
Maar in Perth kreeg hij tegenslag door
moeilijkheden .bij het tanken en kuren
aan een motor. Kort na hem lanode te
Perth de Canberra no 3 van de RAF
met piloot Burton. Men gaf eerst nog
een groter kans aan de Australische
iiiwiieiMM|i* «wtuwiiin ii» I 'i' i "'urn
-S-
Canberra no. 5 met Raw, die Perth voor
bij vloog, doch thans (vier uur) heeft
Burton van de RAF (Canberra no. 5) de
beste troeven in handen. Men denkt, dat
hij over de afstand van Perth naar
Christchurch gemiddeld 970 km per uur
zai vliegen. Op het traject Londen-Basra
haaide hij al eep nieuw record met 874,4
km per uur
De totale afstand Londen-Christchurch
is veertig maal de afstand Amster
dam-Parijs, die door Burton wellicht
binnen een etmaal zal worden af
gelegd
De winnaar in elke afdeling wacht
een prijs van honderdduizend gulden.
De prijs voor de tweede plaats is dertig
mille, die voor de derde tienduizend
gulden .en voor een vierde plaats vijf
duizend gulden. De winnaar in de snel.
heidswedstrijd krijgt bovendien de
Harewoodbeker.
sSgisfif
(ij A
rUSTERMIDDAG om half zes Neder
landse tijd heeft de Hertog van
Gloucester het startsein gegeven voor
de luch trace Londen—Christchurch.
Vijf Canberra straalbommenwerpers,
een Vickers-Viscount, een Hastings en
een Douglas C6A Liftmaster ijlen mo
menteel over een 19.000 km lang tra
ject naar Nieuw Zeeland, waar de
winnaar een gouden bokaal en f 100.000
en vrijwel alle andere deelnemers
eveneens aanzienlijke geldprijzen
wachten. In Nederland is de belang
stelling voor de race zeer groot niet
tegenstaande het feit, dat het aantal
inschrijvingen gering is en wij ons de
laatste weken wel eens hebben afge
vraagd of er nog wel concurrenten
voor het KLM-toestel „Dr ir Damme"
zouden overblijven. Negentien bewo
gen jaren hebben echter de herinne
ring aan de zegetocht van de „Üiver"
in de legendarische Melbourne-race
niet kunnen vervagen. En dan mag
deze Christchurch-vlucht geen scha
duw zijn van de Melbourne-race, in ge
dachten is het Nederlandse volk bij
gezagvoerder Kooper en de zijnen, die
een ernstige poging zullen doen om de
prestatie van Parmentier c.s. in de
handicap-race te evenaren. In de snel
heidsrace is de KLM-machine kans
loos. Sedert Parmentier en Moll in hun
Douglas en Scott en Campbell in hun
Comet de wereld verbaasden door hun
snelle vlucht naar Australië, is de
techniek voortgeschreden. De straal
motor begon de strijd om de verove
ring van de lucht en geeft de Liftmas
ter thans geen greintje kans meer te
gen de Canberra's van de RAF en de
RAAF.
Belangrijker echter dan de vraag of
de „Dr ir Damme" de handicap-race
gaat winnen, is de wetenschap, dat al
leen reeds door aan deze luchtrace deel
te nemen, de KLM weer in het middel
punt van de wereldbelangstelling
wordt geplaatst. Lucht-reder Plesman
heeft Kooper de opdracht gegeven om
niet te racen, maar een normale, vei
lige, efficiënte vlucht uit te voeren.
De bemanning zal deze order van de
„baas" stipt uitvoeren en, voor zover
het binnen het menselijk vermogen
ligt, bewijzen, dat onze nationale lucht
vaartmaatschappij om een NS term
te gebruiken vlug, veilig en voorde
lig vliegt. Deze race biedt de KLM èn
Nederland de gelegenheid om een
machtig stuk propaganda en goodwill
te kweken. Mede daarom wensen wij
de „Dr ir Damme" en zijn levende
have een goede vlucht en een happy
landing in Christchurch.
W. M.
Verwachting tot morgenavond:
Droog weer met enkele overdrij
vende wolkenbanken en in het
Zuidoosten van het land in de
nacht en ochtend hier en daar
mist. Over het algemeen weinig
verandering in temperatuur. In
het binnenland aanvankelijk nog
zwakke, overigens matige tot vrij
krachtige wind tussen Zuid en
West.
Zaterdag: Zon op 6.55, onder 17.58
Maan op 9.54, onder 18.14
Te Izmir in Turkije wore't op 14 Oc
tober een nieuwe geallieerde tactische
luchtvloot gevormd, waarvan Ameri
kaans, Grieks en Turks personeel deel
zal uitmake... Dit is gisteren medege
deeld door generaal Alfred Gruenther,
de opperbevelhebber van de NAVO in
Europa.
Generaal majoor Robert Eaton van de
Amerikaanse luchtmacht zal aan het
hoofd staan van de nieuwe luchtvloot,
die bekend zal staan onder de naam
.zesde geallieerde tactische luchtvloot".
Directie:
J. BIJLSMA en C. KRAK
Hoofdredacteur:
H. M. KOEMANS
Redactie:
Achterdam 18. TeL 5541
ADVERTENTIES
en ABONNEMENTEN:
Voordam 11 - IeL 3320
Postgiro 187294
HE VERENIGDE STATEN hebben
opnieuw via Zweden een bood
schap tot de Chinese communisten
en de Noordkoreanen gericht, waarin
zij dezen verzoeken zo spoedig moge
lijk hun opvattingen aangaande de
politieke conferentie over Korea mede
te delen. Er moet zeer snel word n
vindt U elders in dit blad
rWEKHONÜKRÏ) GULDEN
aan prijzen Doet U mee V
geantwoord, aangezien de conferentie
vóór 28 October dient te beginnen.
In de boodschap wordt een eerder
gedaan voorstel uitgewerkt, volgens
hetwelk vertegenwoordigers van He
Ver. Staten en de communisten de
bijeenroeping van de conferentie zu'-
len regelen üp de conferentie zelf
-uilen de communisten dan desge
wenst andere kwesties aan de orde
kunnen stellen.
De Indische premier Nehroe heeft
in een telegram aan zijn Britse col
lega Churchill de ongerustheid van
zijn regering over de Zuidkoreaanse
bedreigingen jegens de Indische bewa-
kingstroepen uitgesproken Het tele
gram is in studie.
L)e Japanse minister van Justitie
Ken Inoekai, heeft verklaard, dat
radicale elementen in zijn land wach-
en "op een gunstige gelegenheid om
een gewapende opstand te beginnen
Zij versnellen op het ogenblik de
i/orming van militaire eenheden. De
ommumstisehe partij heeft hoofd
Kwartier.n voor guerillastrijders en
wapenopslagplaatsen gevormd.
TARIEVEN;
Advertenties 16 ct p. mm
Vraag en Aanbod
(alleen 2e hands goederen)
tot 15 woorden 1.—,
elk woord meer 5 cent
Uitsluitend contant
Abonnementsprijs:
bij vooruitbetaling 2.02
per mnd; 6.05 per kwar
taal, plus Incassokosten.
Weekabonnementen f 0.49
ALKMAARSCHE COURANT
Vóór de start van de dr Ir M. H.
In de Verenigde Staten en Canada
zijn op het ogenblik besprekingen van
verschillende aard gaande, welke uit
eindelijk alle betrekking hebben op
nieuwe revolutiunnaire ontwikkelingen
op het gebied der vliegtuigbouw.
Vooraanstaande Britse vliegtuigbou
wers zijn op het Amerikaanse ministe
rie van Defensie bijeengeweest teneinde
met de deskundigen de resultaten der
Brits-Amerikaanse samenwerking bij de
studie van bestuurbare projectielen,
Vliegtuigframes en metoren te bespre
ken.
Britten en Canadezen zijn voorts ont
vangen in de atoomstad in Ontario lei
bespreking van de vorderingen op het
gebied van de atoomenergie. Er zijn
proeven genomen met een nieuwe me
taalverbinding voor bescherming tegen
uitstraling bij atiommotnren. De nood
zakelijke loden mantel verhindert tot
dusverre de bouw van een handzame
motor voor vliegtuigen.
AMERIKA pn Engeland hebben gisteren medegedeeld, dat zij hun
troepen uit de Vrije Stad Triest zullen terugtrekken en het bestuur
over deze stad zullen overdragen aan Italië. De Zuidelijke zone van
het stadsgebied, welke thans door loegosluvië wordt beheerd, zou
ilefinitio), aan deze staat worden overgedragen. Hel is de bedoeling, dat
deze regeling binnen zes weken haar beslag krijgt. De beide geallieerde
mogendheden hopen op deze wijze eert eind te maken aan het menings
verschil tussen Italië en Joegoslavië, over Triëst. Zij zullen echter geen
bezwaar maken tegen wijzigingen in de grens, waarover de beide buur-
staten hel samen eens worden Italië heeft de voorgestelde regeling
reeds aanvaard. Van loegoslavië is echter vandaag of morgen een
officieel protest tegen de verdeling te verwachten.
JAE BESLISSING van de beide grote
mogendheden werd gisteren bekend
gemaakt, nadat Frankrijk, Italië en
Joegoslavië hiervan op de hoogte wa
ren gebracht Zij viel, omdat onder
handelingen tussen Italië en loego
slavië over het lot van i'riësi geen
resultaat bleken op te leveren. Italië
heeft steeds de gehele vrije stad voor
zich opgeëist, Joegoslavië wilde het
Sloveens sprekende zuidelijke doei bij
het eigen gebied voegen en de stad
internationaliseren.
Officieel is op grond van het in 1948
met Italië gesloten vredesverdrag de
benoeming nodig van een gouverneur.
De Grote Vier hebben hierover echter
nooit overeenstemming kunnen berei
ken. Er is dus al die jaren een Brits-
Amerikaans militair bestuur gehand-
hoofd, waarbij de laatste ti'd zoveel
mogelijk Italianen -verden ingescha
keld. Aangezien de i--'bezettende
mogendheden de toestand volkomen
onbevredigend achtten, hebben zij ten
slotte tot verdeling besloten.
Er Is reeds een begin gemaakt met
voorbereidingen voor de overdracht
van het gezag in de stad. 7j zullen
reeds binnen enkele dagen Italiaanse
troepen de stad binnenru' ken.
Zuidslavische d-r- mstranten hebben
Donderdagavond ruiten van iet ge
bouw te Belgrado, waarin het Itali
aanse gezantschap L e—'-rgebraeht
ingegooid. Een jeep, eigendom van het
gezantschap, is beschadigd.
Damme inspecteerde de hertog
van Gloucester de bemanning. Als
inzet: Het belangrijke ogenblik is
gekomen; de hertog van Glouces
ter zwaait met de vlag en met
denderende motoren vangt de „Dr.
Ir. Damme" haar zware tocht aan.