Uit de achtertuin van Oom Sam Nieuws uitHeer-Hugowaard Hugo hield festival ter ere van dertig-jarig bestaan Nederlandse Opera komt met „Pelléas et Mélisande" Jan Asjes van Oudesluis vaart halve eeuw op Alkmaar Nieuws ui Doves" voerde gevarieerd programma uit lamp „Finishing touch" ontbrak hier en daar GEVONDEN VOORWERPEN H.S.V. Velsen 1-6 VITESSE W.F.C. 0-3 Vijf corpsen speelden Castricum Vrolijkheid om een baby Hij voelde niet voor boeren Communiste geworden op grootvaders verzoek Za terdagm iddagvoe tba l Zwaluwen II verloor van ZCFC I Indiaanse dansers komen naar Europa Opperhoofden vervloeken een waterreservoir Krantenjongen was tegen salarisverhoging Plesz haalde een strop MAANDAG 16 NOVEMBER 1953 ;er over om de eerst maar wéér lijn bezit heb", □an is het leed En een derge- k gevoerd door mgs een andere istapten. „Als ik rlamp in mijn „Dan zal ik je isen laten zien", vroeg Karei. een kop koffie", van de honger." s en twee kop- ht Kareltje. „Ik ntie Ing. Med.) IN BREST trnix" en het op» an Troostwijck" rest aangekomen, ten een bezoek bij iedere voor» eid moet leg- iedereen aan zijn die na- ane niet meer. echter hoeveel bsidies kan uit- an in hoeverre rijs nu te veel n Franse krant met de Scala Garden in Lon- iat de Fari.jse subsidie krijgt en gulden, ter- taliaanse opera t drie millioen •den met alechts guldens moet ise opera jaar- tegen de Scala Covent-Garden leertvt toch niet an Garnier per het meeste aan ere voorstelling de staat 20.000 u een avond en u betaalt lw plaats, dan kelijkheid ruim terie van kun- :hil van 10 gul- Bij de Scala di 7 gulden bij gulden. Daarbij iet te vergeten a een ballet in personen (Mi- een orkest van 105 en Londen 94 zangers telt len 45). leze sterke be- hoofdzaak de de geweldige nodig heeft, ei, de dansers ondergebracht en, die de be- fel verdedigen, fel. bijvoorbeeld eek, maar zij zij heel hun ran de Opéra ïid zorgt hun dat zij niet loeven te wer- hebben om er er van de 140 an 70 tegelijk Opéra eigen- et onderhou- sre mate ook ihten, die 40 eruren willen de moeilijk- kele van de er Frankrijk ook een heel artisten in irlijk maandin- monsieur de jitekaartje mo- eigenlijk nooit middel van een end bij de zij als een ambtenaren Ie- chte zangers of net ontslagen vakbond zich eradenheid te- >allet kan vrij- worden. verhoudin- op springen rtister heeft gezet en de een even- het werk langzaam, van over- reorganisa- saters geen 9> De uitvoering die de gymnastiekver eniging DOVES Zaterdagavond in de Rustende Jager te Heiloo gaf, heeft, enkele minder geslaagde nummers daargelaten, geenszins teleurgesteld. De avond begon met een soort op tocht van meisjes, „behangen" met medailles, behaald op de korenbeurs- wedstrijden. Onze verwachtingen wa ren dientengevolge hoog gespannen. Als eerste nummer zagen wij een beheerst uitgevoerde vrije oefening door Lu- cienne Roosendaal. Wanneer men een zelfde oefening tegelijk door twee dames op twee bruggen laat uitvoe ren, behoren, om de oefening te doen slagen, alle bewegingen gelijk te gaan. Bij het nummer klassikaal-brug ging alles echter ongelijk, waardoor het niet voldeed. De dames wisten dat echter weer goed te maken door een knots en een hoepeloefening die tot in de perfectie uitgevoerd werden. De jongens van DOVES lieten op een marsrhythme een keurige vrije oefening zien die met enkele standjes besloten werd. Ook bij het paard- springen toonden zij hun vaardigheid. In het nummer „Paris" zagen we aar dig aangeklede meisjes voor een dito décortje van een Parijs' pleintje. „Ahoy" werd ingeleid door een zee mansliedjes, gezongen door mej. Huis man en de heer W. Schuurman. De dames lieten, verkleed als matroos, zien hoe een schip gedweild en ge zwabberd wordt. De heer W. Schuurman zorgde voor enige afwisseling door tussen de gym nastische oefening door enkele zang nummers ten gehore te brengen, waar van vooral „Sunny Boy" zeer in de smaak viel. De heren lieten aan de rekstok en de brug zien dat ze hun spierkracht goed ontwikkeld en volkomen onder controle hadden. Autoped, zilveren potlood, lichtbrui ne want, zilveren dubbeltjes armband, zak anthraciet, een militaire tas inh. een thermosfles, rode wollen halsdoek, Engelse sleutel, zwarte tas inh. een ro de portemonnaie en twee maaggordels, gele sjaal met groene stippen, groen zakmesjes, nylonkous en ball-point. Een gehandicapt HSV verloor gis teren de vriendschappelijke wedstrijd tegen Velsen met 16. Schuyt, Kosters en Bugter speelden niet mee. Voor de rust ging het spel tamelijk gelijk op. Bakkum (van Velsen) open de de score (01) waarna Haanraads gelijk maakte (1—1). De rust kwam met de stand 12. Na de rust kon HSV het hoge tempo helaas niet meer bij houden en werd dan ook volkomen overspeeld. Velsen verhoogde de sco re van deze leerzame oefenwedstrijd tenslotte tot 16. AANGENOMEN TE SNEEK Als voorganger van de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden te Sneek is aan genomen de heer R. K. de Jong, cand. Ie Heiloo. Thea Beekman en Lineke Majolée voerden beiden op keurige wijze een vrije oefening uit. De oefeningen op de evenwichtsbalk waren iets te zwaar voor twee van de vier meisjes. Zeer in de smaak viel het acrobatiek- nummer dat bestond uit een tiental standjes. De avond werd besloten met een ballet „Het Poppenfeest". DOVES had deze keer voor een goede muzi kale begeleider gezorgd en deze ge vonden in Tonny Willemsen. De al gehele leiding was in handen van mej. R. van Geene en de heer C. Spaans. Vitesse verloor een vriendschappe lijke wedstrijd tegen WFC uit Wor- merveer en kon geen doelpunt ma ken. Nadat scheidsrechter Augusteijn had laten tossen, kon de thuisclub af tlappen, al spoedig kreeg deze de beste scoringskans in deze wedstrijd, toen linksbinnen Borst doorbrak, maar jammerlijk naast schoot. De Vitesse-verdediging kreeg het daarna steed moeilijker en deed goed werk, maar bezweek tenslotte na een halfuur spelen, toen de bal via de keeper langzaam over de doellijn rol de, 0—1. Slechts enkele min. later konden de gasten nogmaals scoren, toen uit een goede aanval hun rechtsbinnen goed gericht inschoot, 02. Met deze stand kwam de rust. De tweede helft kwam de thuisclub wat meer opzetten, doch haar voor hoede miste de kracht een doelpunt te maken. Na- een derde goal van WFC kwam tenslotte het einde van deze partij. Ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de muziekvereniging „H.U.G.O." werd Zondagavond een muziek-festival gehouden in de zaal van café Evers. De belangstelling voor dit muziek-evenement was zéér goed. Dit concert had een zuiver muzikaal karakter zonder de entourage, welke gewoonlijk bij herden kingsconcerten plaats vindt. De voorzitter van de muziekvereniging „H.U.G.O." Gpende de avond met een welkomstwoord. Spreker betoogde, dat het moeilijk was om een avond te organiseren, waarbij het publiek niets anders dan muziek geboden wordt. Het bestuur meende echter, dat men zich voor deze gelegen heid uitsluitend aan een muziekprogramma moest houden. Wij hebben deze opvatting bijzonder gewaardeerd. De kunst der muzen moet inderdaad vol doende zijn om de luisteraars een gehele avond te boeien. De practjjk heeft deze avond bewezen, dat dit mogelyk is. Zo gaf H.U.G.O. ook in dit opzicht een leerzaam voorbeeld. De deelnemers aan dit festival wa ren „Hugo", Niedorps Fanfare, „St. Hildegardis", Tuitjehorn, „Kunstzin", Julianadorp en „D.S.V.", Warmenhui- gerf. Alle deelnemende corpsen staan onder de muzikale leiding van dirigent J. S. den Das. Dat de muzikale pres taties van de diverse corpsen gradueel verschilden ligt in de aard der zaak besloten. Maar ze hadden allen de voornaamste gemeenschappelijke fac tor „de muzikale voordracht". Over het algemeen werd het karakter en de sfeer van de te spelen werken juist getroffen. Dit maakte 't luisteren naar dit concert boeiend, en dan neemt men de technische tekortkomingen, in en kele details gaarne op de koop toe. Het programma was zeer uitgebreid en enige beperking zou inderdaad de spanning wel hebben verhoogd. Merk waardig was dat alle corpsen met de werken van de Nederlandse componist Gerard Boedijn nog het best ver- ture Hephaistos van Boedijn en Frag menten uit „Faust" van Gounod. „Nie dorps Fanfare" had in de voordracht expressiever kunnen zijn en speelde de Ouverture „Symphonie" van Boe dijn met goede nuancering. „St. Hildegardus", Tuitjehorn, speel de het Andante uit de „Sinfonia" van Joh. Chr. Bach mét kennelijk stijl begrip en gaf een emotionele vertol king van Sibelius beroemde sympho- nisch gedicht „Finlandia". „Kunstzin", Julianadorp, speelde on danks niet geheel zuivere stemming en wat ongelijkheden zeer charmant de Suite Ballet van Popy. De Slavische Rhapsodie van Friedemann werd tech nisch wel niet volkomen gaaf uitge voerd, maar had in ieder geval het karakter wat deze muziek eigen is. „D.S.V.", Warmenhuizen, speelde fraai van klank een koraal van Joh. Seb. Bach. Hun sterkste prestatie was wel een respectabele uitvoering van de lang niet gemakkelijke „Epigram men" van Boedijn. Deze moderne pro- (Van een speciale medetverker) DONDERDAGAVOND 19 No vember geeft de Nederlandse Opera in de Stadsschouwburg te Amsterdam de eerste opvoering van Debussy's Pelléas et Méli sandeWel zijn er vroeger in ons land enkele Pelléas'-opvoeringen geweestdoch er is nog altijd een zeer groot publiek, dat dit werk nooit heeft gezien. Voor die tal lozen schept de Nederl. Opera thans de gelegenheid om kennis te maken met Debussy's voor name oeuvre. Als men nagaat dat de première van Bizets „Carmen" dertien jaar voor de geboorte van Debussy is gegeven kan men zich voorstellen hoeveel opzien een opera als Pelléas baarde, die zo aanzienlijk afweek van alles wat tot dan toe op operagebied te zien was geweest. Een van de critici uit Debus sy's tijd oordeelde: „Als het werk geen groot lawaai maakt, dan maakt het toch een lelijk klein lawaai". Wij hebben tegenwoordig een andere me ning over de betekenis van Debussy's meesterschepping. In 1935 had te Amsterdam de eerste uitvoering van de officiële versie van Pelléas plaats o.l.v. Pierre Monteux voor de Wagner-Vereniging. Ook thans zal men de laatste, definitieve versie van het muziekdrama horen. Sinds de Nederlandse Comedie in de Amsterdamse Stadsschouwburg speelt is het de eerste maal, dat Johan de Meester als regisseur voor de Ne derl. Opera optreedt. De heer De Mees ter wees in dit verband tijdens de persconferentie op de prettige en hech te samenwerking van Ned. Opera en Nederl. Comedie in het gebouw dat ze moeten delen. „De Stadsschouwburg is geknipt voor Pelléas", aldus Johan de Meester. Hij doelde daarbij op de aanwezige toneelruimte. Naar zijn mening is bij geen werk van Wagner het Gesamt- trouwd bleken te zijn. Het jubilerende i gramma-muziek werd in voortreffelij- corps „Hugo" opende het concert met ke contrastwerking en muzikale span- muzikale interpretaties van de Ouver- ning gerealiseerd. De stijl-eenheid van het programma werd door overigens pittig gespeelde marsen wel eens onderbroken, maar dit was dan ook het enige artistieke bezwaar wat men hier tegen zou kunnen maken. Dirigent Den Das en zijn corpsen kunnen over het slagen van deze con certavond wel zeer tevreden zijn. Het muziekscorps HUGO, de initiatief neemster van dit Festival, heeft de eer het 30-jarig bestaan op de juiste manier en waardig te hebben her dacht. Zo'n herdenking is een waarde volle stimulans voor de bevordering van de interesse voor de harmonie- en fanfaremuziek. Het publiek luisterde intensief en gaf herhaaldelijk blijk van grote waardering. W. SCHREURS. kunstwerk zo geslaagd als eenheid als in deze Pelléas van de componist, die Wagner de rug toekeerde. Gevaar is er, dat men uit moderne overwegin gen een abstracte kant zou uitgaan. Men loopt dan gauw de kans dat het geheel te koud wordt en tegen de geest van het werk ingaat. Wij kunnen tegenwoordig het realisme heel goed zien in een soort droomwereld. Zonder het werk al te tastbaar te maken moet er toch een ondergrond van reëel leven zijn. Onjuist acht Johan de Meester het om aan de woorden, die de figuren tot elkaar spreken het karakter van een gewoon gesprek te geven. Als b.v. in eer scène tussen Mélisande en Pelléas de grot aan zee wordt beschreven, moet men het meer zo opvatten, dat ze, méér dan de realiteit van een prachtige grot, een soort visioen 'van een schone wereld zien, een wereld zoals die kan zijn als men liefheeft. Een lange reeks voorstellingen zal van Pelléas niet worden gegeven. Alle medewerkenden behalve de dirigent Charles Bruck, die Fransman is bij de a.s. opvoering zijn Nederlanders. De rolverdeling is als volgt: Pelléas Frans Vroons; Mélisande Greet Koeman; Golaied Siemen Jongsma; Geneviève Anny Delorie; Arkel Guus Hoekman; Yaiold Nel Duval Dokter Gee Smith. Medewerking verlenen leden van het Ballet van de Nederlandse Opera. Gerard Hordijk ontwierp décors en costuums. De op voering zal plaats hebben in de Fran se taal. Zaterdagavond heeft de R.K. Gemengde Toneelvereniging „St. Pancratius" in de zaal Roozendaal het seizoen geopend met de opvoering van het blijspel „Een baby van duizend weken" door Hans Nesna. Een gezellig stuk met een simpele in houd, maar uitermate geschikt voor een publiek dat zich eens echt amuseren wil. St. Pancratius trad deze avond voor de eerste maal op onder regie van de heer H. Marsé, die op het gebied van het amateurtoneel bij het Castricums publiek een goede bekende is. Hij heeft met de regie van dit blijspel gewezen ook hier voor feeling te hebben. De mannelijke hoofdrol was een kolfje naar de hand van de heer H. Fransen, die met de vertolking dan ook een groot aandeel in het succes van de avond had. Jammer voor St. Pancratius is het, dat de heer Fransen deze avond, wegens ver trek naar Heerlen, voor de laatste maal meespeelde. Rolvast en beheerst was ook nu weer het spel van mevr. Huiberts—Tromp in de rol van pensionhoudster. Een compli ment verdient mej Th. Vervoort, die ver rassend goed de rol van de „baby" speelde. Ondanks dat in het eerste bedrijf het spel wat vlotter had kunnen zijn, moet me waardering voor de prestatie van de andere medewerkenden gezegd worden, dat St. Pancratius het seizoen goed heeft ingezet. Zondagavond gaf men de tweede op voering in Hotel Borst te Bakkum. OP 18 NOVEMBER zal het 50 jaar geleden zijn dat schipper Jan Asjes een beurtveer opende vanuit de Zijpe op Alkmaar. Het was heel toevallig, dat wij achter dit heugelijke feit kwamen. Schipper Asjes liep zomaar op een Vrij dag op z'n Zondags door Alkmaar te kuieren, toen onze metgezel - die een goe de bekende is van de heer Asjes - hem meetroonde naar de zaak van Adam de Wit op de Zaadmarkt voor een praatje over dit a.s. jubileum. {-JET IS JAMMER", aldus begon de heer Asjes, „dat we niet meer in de oude vertrouwde omgeving kunnen zitten van m'n veerhuis „Het Tontel huis" van wijlen Vredenburg. Het huis staat er nog wel, maar het is pakhuis geworden. Daar zouden de herinnerin gen nóg meer op me afkomen als hier. Maar goed: dat is allemaal verleden tijd, zoals er zoveel veranderd is in Alkmaar. Ik had eigenlijk boer moe ten worden'j zo gaat de heer Asjes verder. „Maar ja hoe gaat het? Ik had in die dagen omgang met een meisje van het dorp, Dieuwke d' Carpentier, en haar vader had een verlopen beurt- veer. Ik had verlegen veel zin in dat spul. Boeren trok me niks, zodat ik te- De belangrijke ontmoeting tussen deze twee koplopers werd een onver wachte nederlaag voor de reserves van Zwaluwen. Midvoor Kromkamp zorgde voor vier van de zes Zaanse doelpun ten, Voorn en Hoeven voor de overige twee. Zwaluwen stelde daar vier doelpunten tegenover en wel van Hoogendoorn, Hilverink (strafschop) Kamphuis en v. d. Waal. De uitslag 46 gaf de juiste krachts verhouding weer. ZCFC wist zich beter aan het spekgladde terrein aan te pas sen. In de aanvallen van die ploeg wa ren meer verrassingen weggelegd, ter wijl haar verdediging beter op elkaar was ingesteld. Rechtsbuiten Hoeven was de uitblinker in de Zaanse ploeg, terwijl ook keeper Meine een groot aandeel in de overwinning had. Het spel van Zwaluwen was niet overrompelend genoeg om verwarring in de Zaandamse verdediging te bren gen. Ondanks het moedige werk van keeper J°"g on het stugge verdedigen van Van Heertum. zagen de Zaandam mers toch kans zes goede doelpunten ln het Hoornse doel te deponeren. Bij het aanbreken van de rust had ZCFC een 24 voorsprong; het werd na de hervatting zelfs 2—5, waarna de aardig combinerende rood-zwarte aanval de «chterstand tot 4—5 wist te verkleinen en een tijdlang een groot offensief in zette, waaruit de gelijkmaker had moeten voortkomen, maar tot twee maal toe maakte de bal een vettige af druk op de lat. Het was Kromkamp, die met het zesde Zaanse doelpunt aan •lie onzekerheid een einde maakte. Jong Holland 2—DEK 1 werd afge last. BOL 1—EVC 1 werd een 0—6 everwinning voor de Edammers. Met deze uitslag gaat EVC weer een har tig woordje meespreken voor de bo venste plaats, terwijl BOL in de hoek wordt gedreven waar de klap moet vallen. De stand in de le klasse van de NHVB is als volgt: Zwaluwen 2 811 Dindua 2 7—6 ZCFC 1 8—11 HCSC 2 8—6 Marken 1 8—U BOL 1 8—4 EVC 1 7—10 DEK 1 8—3 J- Holland 2 7—8 In de 2e klasse werden alle wedstrij den afgelast. De derde klasse leverde de volgende resultaten op: BOL 2-EVC 0—4: Zwaluwen 3-ZCFC 3 3—4; Op perdoes 2—ZCFC 4 1—3: Marken 2— Marken 3 3—2; Blauw Wit 3—DEK 2 1fi. (Van onze correspondent) JJIT DE achtertuin van Oom Sam heeft een gezelschap Crow-Indianen hun reservaat in de heuvelachtige streken van de staat Montana tijdelijk verlaten om een zes- maandse danstournee door Europa te maken. Daarbij voert hun pad door Nederland, dan Be]gjë waar zij telkens een week zullen blijven en vandaar naar Frankrijk en Noord-Afrika. Met Donald en Agnes Her- tenneus (Deernose), Tom Geelstaart (Yel- lowtail) en Lloyd Mildemild (Littlewind) hebben wij vóór hun grote avontuur een lang en boeiend gesprek gevoerd. Aan het einde ervan waren wij een roodhuid al thans in het gezicht. Onze kennis van India nen bleek nl. niet verder te strekken dan wat herinneringen uit Karl May s boeken en de niet altijd even vriendelijke grapjes, die Amerikaanse caricaturisten aan Indianen wijden. De Amerikaanse bleekgezicht stelt zich de roodhuid van vandaag nl. voor als een gehurk te figuur, die in de Zuid-Westelijke staten voor een miserabel vervallen winkeltje in een deken gewikkeld zit en souvenirs verkoopt. „Het erg ste is", zei een der dansende Crow-Indianen, „dat het vaak blanken zijn, die aldus uitgedost, de .belangstelling van dé toeristen trachten te wekken". Beseffend, dat hij kennelijk sprak met iemand, die het peil der landbouw, waar van het merendeel der roodhuiden leeft, niet te hoog aansloeg, stelde hij ons voor aan Henry Old Coyote, een van zijn mede-stamgenoten, die tijdens de oorlogsjaren mecanicien in de Amerikaanse luchtmacht was. „Denk dus niet", kregen wij te horen, „dat wij ons land om ploegen met een kromme spijker aan een stok: Henry zorgt ervoor, dat onze tractoren in per fecte conditie zijn. Wat broodnodig is. Want wij zijn allen Bóeren of ranchers. Gemiddeld hebben wij een 500 acres (ruim 200 hectaren) land te bewerken". Er bestaat geen twijfel aan, dat de leden van dit gezelschap, dat onder leiding van Re ginald en Gladys Laubin de reis naar Europa maakt, stuk voor stuk welgestelde lieden zijn, die zich kunnen veroorloven een half jaar lang hulpkrachten op te trommelen en voor het vee en het gewas te zorgen. Gladys en Reginald Laubin zijn verindiaan- ste bleekgezichten. Aan hen danken wij een rijke schat van nieuwe gegevens omtrent de snel vervlietende cultuur van het geleidelijk uitstervend Indiaanse ras. Gladys wilde missio naris worden. Vlak vóór zij tot deze stap be sloot besefte zij echter, dat er dicht bij huis een belangrijke missie te vervullen was: het boekstaven en conserveren van Indiaanse ge bruiken, die geleidelijk zelfs onder de stam men meer en meer in onbruik raken. „Boven dien meende ik, dat de Indianen in de V.S. behalve zij, die zich met het blanke ras ge mengd hadden niet de status hebben ver kregen, waarop zij, als de oudste bewoner van dit continent recht hadden". Met haar man, afkomstig uit een intens- muzikale familie, besloot zij, dat op dit gebied hun beider toekomst lag. Hun werk is door de Indianen ten volle erkend. Menige stam zond formele deputaties naar de nederzettingen der Crow-Indianen in Montana, waar de Laubms thans wonen, en hun zowel het ere-lidmaat- schap van de stam aan te bieden als te ver zoeken ook hun culturele geschiedenis verder te onderzoeken. Als folkloristen der roodhui den zijn de Laubins ongeëvenaard. Nu nemen zij hun Indiaanse vrienden waardig in houding en spraak mee op deze reis door Europa, om de buitenwereld meer inzicht te geven in wat in het modern spraak gebruik een Indiaanse „pow-wow" heet, een geestelijke samenkomst. („Pow-wow", vertelde Hertenneus, was oorspronkelijk de naam voor de medicijnman, die zijn stamgenoten opriep voor zijn bezweringen en daarvan is de hui dige betekenis uiteraard afgeleid). De dansen, die het gezelschap in Europa zal uitvoeren, zijn de typische Indiaanse volksgebruiken, voornamelijk geënt op de bewegingen van dier en vogel in bos en prairie, die op het toneel zullen worden uitgebeeld. Niet minder belangrijk echter zal een ele ment van de reis zijn, dat niet op het pro- 'gramma is vastgelegd. Met wat voor indruk van Europa's bleekgezichten zullen deze ont wikkelde Indianen straks bij hun stamgenoten in Montana terugkeren? IAAT DE VERHOUDING tussen roodhuid en bleekgezicht niet altijd zo 'welwillend is als onder deze leden van de Crow-stam, bleek deze week wel, toen Opperhoofd Henry Gevlekte Kraai en zijn 70-jarige collega Bennie Gevlekte Wolf protesteerden tegen het feit, dat de Yankee- bleekgezichten één der jachtvelden van Cheyenne en Arapahoe-Indianen tot water-reservoir hadden verklaard. Toen de protesten niet baatten ensce neerden de opperhoofden een plechtige ceremo nie, waarin zij de vloek uitspraken over dit voormalig meer. De vloek, verklaarden zij, zou de vissen verhinderen te bijten en de wilde eenden op grote afstand van de oevers houden. Oef. l\ MERIKA'S krantenjongens vormen een ras A opzichzelf. Elk jaar wordt één hunner ge kozen tot de eerste man van het gilde een enorme eer en tevens een belangrijke stoot naar een betere toekomst. De Amerikaanse droom omtrent de krantenjongen, die het tot millionnair bracht, wordt immers nog alom ge huldigd. Geen groter man. dan hij die zich van de nederigste functie omhoog weet te werken tot een machtige figuur. Maar raakt er de klad in? Hunkeren de krantenjongens eerder naar pensioenen dan carrières? Eén hunner, Frank Turco, die in Seattle kranten verkoopt, heeft een protest laten horen op de vergade ring van Amerika's grootste vakvereniging, de American Federation of Labor, waar de ge delegeerden met grote meerderheid van stem men een salaris-opslag van liefst 10.000 dollar hadden verleend aan voorzitter en secretaris. Turco was in de oppositie. „Ik verdien maar 2.400 dollar per jaar en jullie salaris wordt nu 35.000 dollar, zei hij verontwaardigd. Geluk kig voor de Amerikaanse droom, dat Turco's mede-krantcniopers hemuitfloten. EEN ANDERE Amerikaanse droom werd, nog méér op het nippertje, gered. Lucille Ball, de populaire televisie-actrice, over wie wij reeds schreven toen de geboorte van haar kind weken achtereen het onderwerp was van de programma's, waarop zij en haar mede-ster en echtgenoot Desi Arnas het huiskamerpubliek vergasten, heeft slechts met de hakken over het t.v.-scherm haar carrière behouden. Een Congres-commissie, steeds op jacht naar com munisten had nl. ontdekt, dat Lucille m de dagen voor haar televisie- en financiële glorie nog was gedaagd, in Los Angelos lid van de communistische partij was geweest. In alle vorige gevallen had dit onherroepelijk het ein de van welke openbare carrière ook betekend. Een andere actrice, Jean Muir. door een com missie van communisme beschuldigd, ook al bezwoer zij. dat de Congressionele speurders het spoor bijster waren geraakt, zag zich voor goed uit alle studio's verbannen. Maar Lucille Ball, wier programma „I love Lucy" is geti teld, had klaarblijkelijk zelfs de parlementa riërs om haar pink gewonden. „Ik heb nooit iets aan communisme gedaan", bekende zij, „maar ik herinner mij op verzoek van mijn grootvader een lidmaatschapsformulier te heb ben ingevuld. Ik zie nu in hoe fout dat ge weest is". Er zijn er nu, die de verrassende milddadig heid, waarmee de Congresleden deze bekente nis aanvaardden, bestempelen als „meten met twee maten". Temeer daar de jacht op sub versieve elementen met grote hardnekkigheid wordt doorgezet. Anderen spreken echter heel voorzichtigjes, hun vreugde uit over dit „pre cedent" en hopen dat niet de persoonlijke po pulariteit van „verdachten" bi.i de speurders doch veeleer de mate van subversieve actie beslissend zal zijn bij het maken of breken van reputaties. QNGEBROKEN, in kracht of reputatie, hakt de 64-jarige Vladimir Plesz aan één stuk van Manhattan's rotsendat hij in 1926 voor een habbekrats had gekocht, in de verwachting, dat de gemeente zijn bezit spoedig zou onteigenen en compenseren) voor de bouw van een snelverkeersweg. Hij vergiste zich echter 25 meter. Van zijn rots heeft hij weliswaar een prachtig uitzicht op de voorbij snorrende auto's, maar Plesz be seft, dat een brok louter rots in Zwitserland eerder een bezit mag worden genoemd, dan hier. Nu kon hij voor 50.000 dollar zijn perceel laten effenen, zodat men er althans een huis, een fabriek of slechts een parkeer terrein van zou kunnen maken. Maar 50.000 dollar is een bom duiten, meer dan Plesz bijeen kan brengen. Met zijn zoons hakt. hij nu dag-in, dag-uit. jaar na jaar aan dat ha telijke stuk rots. Hij rekende ons voor, dat hij gezien het huidige tempo waarin de mannen werken tegen het jaar 2253 met ie taak gereed zal zijn gen mijn vader zei, dat ik dat beurtveer wilde kopen. Nou, vader vond het goed: de centen liggen voor je klaar. En zo kocht ik op 18 November 1903 een oude primitieve jaagschuit met een witte ondeugende ket, van de vader van mijn meisje, waarmee ik eigenlijk nog niet eens verloofd was. Maar dat kwam later ook in orde". We behoefden Jan Asjes niet aan de praat te houden: „Ik voelde niks voor dat saaie boerenbedrijf. Ik wilde onder de mensen, de 1 andel trok me aan en je kunt het niet zo raar bedenken maar ik verkocht van alles voor de mensen in de Zijp. Ik begon met kaas om die op de markt in Alkmaar te verkopen. Later kwamen er varkens bij, koeien, geiten en ook de zaadhandel nam ik voor mijn rekening. Dat handelen voor de boeren was vroeger een zaak van vertrouwen. Het gebeurde wel dat ik voor één en twintig verschillende men sen het graan moest verkopen op de korenbeurs in Alkmaar. Dat ging dan niet zoals tegenwoordig met een mon sterzakje van een kilo. Nee, wij had den van de te verkopen partij een zak van 50 kilo in de schuit. Dat was dan een gezellige drukte Vrijdags op de Korenbeurs. De boerinnen verkochten daar zelf de boter, die werd aangevoerd in z.g. botertijmen. Echte kopboter, waaraan de boerin de hele week haar zorgen had besteed. Met de kaashandel ging het precies hetzelfde. De boeren markten zelf hun kaas. Later kwamen er drie kaasfabrieken in de Zijp. „De Hoop" in Oudesluis en „De Raaf" en „Ceres" aan de Keinsmerbrug. Voor alle drie fabrieken vervoerde en ver kocht ik de kaas. Later zijn deze kaas- fabrieken opgegaan in „De Eensgezind heid". Die ondeugende ket heb ik toch later opgeruimd. Hij was een gevaar voor de jaagjongen. Ik heb er een paard voor gekocht. Wat later ook geen brave broe der bleek te zijn. De zaken gingen uit stekend. Het verlopen zaakje van schoonvader ik was intussen natuur lijk met Dieuwke getrouwd, had ik aardig op de been gebracht. We voeren driemaal per week op Alkmaar en voor de boodschappen moesten we de hele Zijp door. Toen het getij verliep hebben we de bakens verzet. Met de trekschuit kon den we niet meer meekomen, dus kwam er een motorschip. Dat was toen een hele gebeurtenis. En er waren heel wat mensen, die met de vinger naar hun voorhoofd wezen als ze me aan dek zagen staan op dat motorschip. Ze hadden natuurlijk ongelijk, want wilde je meekomen dan moest je je aanpas sen bij de veranderde omstandigheden. Zo goed als je tegenwoordig, nu het beurtveer te water uit de tijd raakt, weer moet aanpassen met het aanschaf fen van vrachtauto's. Maar daar ben ik te oud voor geworden en manne lijke opvolgers in mijn zaak heb ik niet. Ik houd de zaak nu alleen aan om mijn knecht aan het werk te houden. De Korenbeurs in Alkmaar mag geen naam meer hebben, de kaasmarkt wordt eigenlijk alleen nog maar voor het vreemdelingenverkeer op de been ge houden, zodat een groot deel van mijn werk is weggevallen. Eenmaal per week varen we nog naar Alkmaar. De knecht doet de heenreis alleen. Terug vaar ik nog mee, maar stap soms onderweg weer af om oude kennissen op te zoe ken." Terwijl schipper Asjes zit te vertel len valt onze metgezel hem zo nu en dan in de rede en informeert of het jubileum nog feestelijk zal worden her dacht. Helaas kan dat niet. „De gezond heidstoestand van mevrouw Asjes (Moeder Dieuwke, zegt Asjes) is van dien aard, dat we 18 November geen receptie kunnen houden. Misschien als we 50 jaar getrouwd zijn, want moeder Dieuwke moet er bü zijn. Ze is voor mij altijd een grote steun geweest bii mgn werk". De vele vrienden en zakenrelaties die de heer Asjes in de loop der jaren heeft verworven en het zijn er inderdaad velen zal dit wel spijten. Toch ge loven wij dat op 18 November a.s. vele gelukwensen de woning van het echt paar Asjes-d' Carpentier te Oudeslnis zullen bereiken. a

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 7