Artist-zakenman bouwt aan een eigen toekomst Stad en omgeving Agenda Controverse beroepsartisten en amateurs spitst zich toe Buitenland krijgt interesse voor zijn blikvangers DOKTERSDIENSTEN Wijnkelder KRAAKMAN Nieuw pand op in d ustrieterrein Wettelijke regeling de oplossing Scheepsbouw-expositie in Stedelijk Museum BURGERLIJKE STAND Algemene spaarzin neemt toe Biljartcompetitie Barragepartijtjes in café nummer Een Bakfiets reed te water Pakketten uit Amerika Hij gaf zijn vaste baan er aan DECEMBER 1953 'MPOpTIUft: WOENSDAG CINEMA AMERICAlN, 2.30 en 8 uur De haven der hartstocht (a. 1.) REX THEATER, 2.30 en 8 uur: Salto des Doods (14 jr), VICTORIA THEATER, 2.30 en 8 u.: Moulin Rouge (18 j.) HARMONIE THEATER, 2.30 en 8 u.: Schandaal om een kind (a. 1.) WAPEN VAN HEEMSKERK, 8 uur: Kerstavond K.A.V. BERGEN, Rustende Jager, 8 u.: Alles is vergeven en vergeten (18 jr). RAADHUIS, 8 uur: raadsvergadering. DONDERDAG REX THEATER, 2.30 uur: Salto des doods (14 jaar). DIENST APOTHEKEN Voor spoedgevallen is geopend apo theek Kruisinga, Koorstraat 59. HOOG WATER TE BERGEN A/ZEE Woensdag 23.02 11.38 Donderdag 0.11 12.40 TE CAMPERDUIN hoog laag Woensdag 23.07 11.43 17.07 5.43 Donderdag 0.16 12.45 18.16 6.45 Tijdens Nieuwsjaarsdag en de daar opvolgende Zondag worden de dok tersdiensten waargenomen door de vol gende artsen: ALKMAAR: 1 Jan.: R. T. Wester kamp, Emmastr. 93 (4357) en S. Scher- merhorn, Geestersingel 43 (2017); 3 Jan.: E. E. M. van Gilse, Nieuwl.- singel 46 (3136) en J. Busquet, Egmon- derstraat 16 (4282). BERGEN: 1 Jan.: H. W. J. M. Poot (tel. 2423); 3 Jan.: J. M. P. Lugten (2700). SCHOORL—KOEDIJK: 1 Jan.: F. H. Risselada te Schoorl (K 2209-360). 3 Jan.: H. J. Piers te Koedijk (K 2201- 202). HEILOO, LIMMEN, AKERSLOOT: 1 Jan.: dr Van Oppen te Limmen (K 2205-272); 3 Jan.: D. W. L. Hoek stra te Heiloo (K 2200-3480). LANGEDIJK en ST PANCRAS: 1 Jan.: H. Wilmink te Zd. Scharwoude (K 2260-424). 3 Jan.: J. de Wit te Oud karspel (K 2260-524). HEERHUGOWAARD en OBDAM: 3 Jan.: J. J. R. Buirman te H.H.waard (K 2264-213). DE RIJP, BEEMSTER en SCHER MER: 1 Jan.: K. J. Welsenes te M. Beemster (K 2998-455). 3 Jan.: J. C. D. v. Maanen te De Rijp (K 2997-355). Laat Uw laatste glas in '53 een goed glas zijn Platte Steenenbrug (Verdr.oord 114) Tel. 2604 I heeft voor U goede Punch, Bisschop en vele andere gjy uitgelezen dranken. (Advertentie, ing. Med.) Op het industrieterrein-N oord is de eerste paal in de grond gegaan van de firma Jacobse. Het zal als het ware een groot goederenstation wordendat de vrachtwagens leeg binnenrijden en volgeladen weer verlaten. In de twee vleugels, die zich als armen naar het Kwakel- pad uitstrekken, zullen de kan toren en een lokaal voor de ver vaardiging van bakkerij-grondstof fen worden ondergebracht. De ont. iverper van het pand is architect W. A. Keesom. In de artistenwereld is de bescherming van beroepsmusici en -artisten een kwestie, die al vele jaren lang de pennen en tongen in beroering heeft gebracht, m?ar die desondanks nog nooit tot een bevredigende oplossing is gekomen. Men zou het graag zó willen zien, dat het optreden van amateurgezelschappen anders dan voor leden en donateurs van eigen verenigingen, zou worden ver boden, maar aangezien een dergelijke regeling nog slechts in enkele steden in het land is ingevoerd en er geen wettelijk verbod is uitgevaardigd, blijven de beroepsartisten voorlopig nog wel tegen de amateurs opboksen. De Alge mene Bedrijfsbond voor kunstenaars en werknemers in de film-, theater- en amusementsbedrijven haakt op iedere gelegenheid in om het amateurisme te bestrijden en zij deed dit middels een uitvoerig schrijven ook naar aanleiding van het verslag, dat in ons blad over een feestavond van een buurtvereniging hier ter stee is verschenen. In deze brief wordt stelling geno men tegen het optreden van amateurs bij alle voorkomende gelegenhedun en de secretaris van de afdeling ar tisten en musici van de afdeling Alk maar, de heer R. Kesselaar, heeft ons mondeling toegelicht welke vorm dit zogenaamde amateurisme soms aan neemt. Zogenaamd, zeggen wij er uit drukkelijk bij, want de Algemene Bedrijfsbond plaatst zich op het stand punt, dat amateurs ophouden ama teurs te zijn als ze zich tegen beta ling door buurtverenigingen, jubile rende bakkers- of personeelsvereni gingen laten engageren. Men vergeet, zo werd ons medegedeeld, dat al de ze amateurs de beroepsartisten het brood uit de mond stoten. Immers, op de avonden dat zij optreden hadden verschillende mensen van het beroep een boterham kunnen verdienen. Som mige amateurgezelschappen zijn zeifs drukker bezet dan de beroeps artisten, die uit het amusement hun levensonderh d moeten peuren. De oorzaak? Over het algemeen zijn het de belangrijk lagere prijzen, die de amateurs kunnen berekenen omdat zij - zo niet uit zuivere liefhebberij - dan toch hun optreden als neven-be roep uitoefenen. Vaak is het ook, dat de feestvierende vereniging moeilijk de weg weet naar een theaterbureau en gemakshalve haar toevlucht neemt tot Jan of Piet, die uit liefhebberij de planken beklimt. Of Jan of Piet een programma brengt van mindere kwa liteit en - wat ook wel gebeurt - toch een flink honorarium opstrijkt zijn zaken van het tweede plan. Er zijn dus verschillende oorzaken, die tot het engagement van een amateurgezel schap kunnen leiden. Bij de één mag dit de kas van de vereniging zijn, bij de ander gemakzucht, een feit blijft het, dat de beroepsmensen in beide gevallen achter het net vissen. Wij kunnen de wrevel van de Be drijfsbond zeer wel begrijpen en ons voorstellen, dat hij heftig ageert als ergens een kastelein tijdens de kermis een groepje amateurs voor een paar avonden laat spelen. Maar aan de an dere kant is ook het beroepsva riété niet geheel vrij te pleiten van een zekere mate van schuld. Het heeft Uitgaande van de Stichting „Onder- wijsten oonstellingen" zal alhier in het tijdvak 29 Januari t/m 18 Februari 1954 in het Stedelijk Museum aan de Breedstraat de tentoonstelling „de Scheepsbouw" worden gehouden. Over dag zullen leerlingen van onderwijs inrichtingen in de gelegenheid worden gesteld de tentoonstelling te bezoeken, terwijl voor het publiek de tentoon stelling enige avonlen ter bezichtiging zal worden opengesteld. Teneinde de tentoonstelling zo aan trekkelijk mogelijk te maken wordt bij deze een beroep gedaan op hen, die in het bezit zijn van scheepsmodellen, teneinde ook deze ten toon te stellen. Zij, die in het bezit van een of meer scheepsmodellen zijn en bereid zijn deze ter bezichtiging te stellen .wor den verzocht hiervan vóór 7 Januari mededeling te doen aan de chef van de afdeling Onderwijs ter gemeente secretarie alhier, onder opgaaf van het type. Geboren: Miriam M., d.v. F. See der en C. A. M. Deppe; Pieter, z.v. C. van Leijen en C. F. Aubertijn; Maar ten J., z.v. J. C. Dekker en I. Fabisch. Gehuwd: Cornelis J. Plas en Wil- helmina M. Willeboordse. Overleden: Elisabeth Groene- woud, 70 j., geh. m. B. Leek; Raden Ajoe Samsiti, 52 j., wed. v. D. G. Fre- driksz. deze toestand ongetwijfeld in de hand gewerkt doordat het er niet voor heeft gezorgd, dat er tussen het peil van de amateurs en dat van hun voor stellingen een diep gapende kloof is ontstaan. Let wel, wij willen de ama teurs niet met hen gelijk schakelen. De beste amateur kan zich over het algemeen met een goede beroepsartist niet meten, maar er zijn nog zoveel anderen. Zoveel zwakkere broeders bij de beroepsartisten. En heeft een vereniging per ongeluk zo iemand &en keer voor zich zien optreden, dan kunnen wij ons indenken, dat men even huiverig wordt. Maar die inci dentele gevallen mogen geen veroor deling zijn van alle beroepsartisten. Dat het vraagstuk niet in een hand omdraai is opgelost laat zich uit het bovenstaande wel begrijpen. Het zal op vrijwillige basis zeker niet .tot een einde kunnen worden gebracht. Slechts een wettelijke regeling zal de verhoudingen tussen amateurs- en beroepsartisten kunnen uitstippelen. PROFITEERT NU van onze halfj. opruiming Wij brengen enige degelijke kamers, welke geëtaleerd ge staan hebben tegen ZEER GE REDUCEERDE PRIJS. Op alle andere meubelen een korting van 10 STAVENUITER - Ritsevoort 21 (Advertentie, lng. Med.) In het tijdvak 119 December werd bij de Nutsspaarbank alhier op de spaarbankboekjes ingelegd f 342.081,41 (v. j. f 216.275,09) en terugbetaald f 406.345,94 (v.j. f 383.076,70), dus min der ingelegd dan terugbet. f 64.264,53 (v.j. f 166.801,61). Het aan de inleggers verschuldigde kapitaal, bij het begin van het jaar f 11.607.572,38, bedraagt nu f 12.843.469,36. Het aantal in voormeld tijdvak nieuw uitgegeven boekjes bedraagt 112. Inge trokken werden 121 boekjes. Het aantal in omloop zijnde boekjes, bij het begin van het jaar 28.539, be draagt thans 29.639. Van dit aantal be horen 17.594 aan personen of instellin gen te Alkmaar gevestigd; 7.373 aan personen of instellingen elders gevestigd en 4.672 aan schoolspaarders. Onder de in voormeld tijdvak nieuw uitgegeven boekjes zijn begrepen 15 boekjes voor pasgeborenen (op deze boekjes plaatst de Spaarbank een eer ste inleg van f 1 De lediging in voormeld tijdvak van 662 spaarbusjes leverde een bedrag van f 8.557,20 aan kleine besparingen op. De standen van de diverse afdelin gen in de competitie van de Konink lijke Ned. Biljartbond van het Dis trict Alkmaar zien er na de eerste helft als volgt uit: Klasse „A" Optimisten 4 5.37 28 Drie Ruiten 4 1! 86 24 Doorbraak 4 4.37 22 Witte Huis 4 4.69 16 Bergen 4 3.49 10 Klasse „B" Drie Ruiten 4 3.27 26 De Molen 4 3.10 23 Driesprong 4 3.18 20 Lindenhoek 4 3.42 19 Gebr. Valk 4 3.06 12 Klasse „C" Alcm.Victrix 5 1.91 30 Drie Ruiten 5 2.21 28 Witte Huis 5 1.84 28 Lindenhoek 5 1.93 27 Oude Poorter 5 1.96 21 Vriendschap 5 2.02 16 Klasse „D" Optimisten 5 1.75 37 Lindenhoek 5 1.20 25 Drie Ruiten 5 1.58 24 De Molen 5 1.53 24 De Waag 5 1.83 22 Vriendschap 5 1.26 18 De kolommen betekenen: gespeeld, moyenne en matchpunten. Tijdens het St. Nieolaastornooi dat in café Nummer Een werd georgani seerd eindigden H. de Graaf, J. Kay en A. van der Schilden met een gelijk aantal punten. Zaterdag 2 Januari zul len de barragepartijen worden ge speeld, uiteraard in het café Nummer Een. Een 16-jarige leerling-banketbakker die gistermiddag omstreeks 4 uur over de Stenen brug reed tjompte met bak fiets en al in het water van de Mient toen de houder waarmee het sturen onmogelijk kan worden gemaakt plot seling naar beneden klapte. Door omstanders werden drenkeling en wagen weer op de kant gebracht. De bakfiets was leeg zodat de mate riële schade gering was. Verschillende daarvoor in aanmerking komende Alkmaarse gezinnen zowel als alleenwonenden zijn in de laatste dagen verrast met een geschenkpakket, afgezonden door de C.A.R.E. (Coöp. Administration Remittance Europe) te Washington. In de pakketten, die een eenheids samenstelling aan levensmiddelen be vatten, bevindt zich een kaartje met de naam en het adres van de Ameri kaanse schenker. (Advertentie, Ing. Med.) ALS ik hem na een paar vergeefse bezoeken te pakken krijg en einde lijk in zijn atelier tegenover hem zit, daar ergens achter in het Fnid- §en, in een ruimte onder een glazen koekoek en temidden van een grote familie van allergrappigste poppen en beesten, blijkt hij een jongeman te zijn die inneemt door zijn rustig en bescheiden optreden. Ik vraag me af wie deze betrekkelijk zwijgzame Koopmans toch wel zijn mag. Een artist die alleen nog maar aan het experimenteren is, een zaken man die handig speculeert op de mogelijkheden van de reclame en de waarde van een goede blikvanger in een aantrekkelijke etalage weet te schatten, ofeen poppendokter zonder meer? Het is niet zo ge makkelijk te zeggen, al lijkt mij dat laatste allerminst waarschijnlijk. Want zijn atelier, waarin een georganiseerde rommel heerst, heeft on getwijfeld iets spiritueels. Overal staan of zitten poppen, varkens, ka bouters en andere beesten die kribbig, boos of gijnig kijken. Een dikke, aangeklede en op zijn achterpoten staande big met een mo tortje in zijn buik blikt me grandioos voldaan aan en op de grote werktafel in het midden van het atelier staat het mecaniekarige geraamte van een meis je, wier hoofd gemodelleerd is naar een wezen uit sprookjes-kinderland. Stom en spottend kijken al die wezens mij aan. Onder de lantaarnpaal van een tableau fronst een straattype zijn wenkbrauwen en ook hij observeert de onverwachte bezoeker met een reserve die bepaald onbeleefd is. Op een glas plaat staan een paar minuscule poppe tjes die midden in een rondedansje bezig waren toen ik binnen kwam en plotseling hun vrolijke bezigheid heb ben gestaakt. Het is niet iedereen gegeven deze wondare kleine wereld in beweging te zien. Maar als de schepper van dit alles zijn hartekinderen onder stroom zet dan begint het overal te tikken en te draaien, te knikken en te dansen dat het een plezier is om te zien. Het var ken dat nog steeds met zijn duimen in zijn vestzakken staat steekt zijn buik naar voren en begint hartelijk te lachen, een dwerg ontwaakt tot leven en levert taaie strijd met een eveneens levend geworden ezeltje aat in een hardnekkig contramine verkeert over de weg die hij met zijn begeleider moet afleggen. Ze trekken en rukken met onverstoorbare regelmaat heen en weer en komen maar niet van hun plaats. De poppetjes op de nu trillende glasplaat hebben hun angstige inge togenheid verloren en dartelen en draaien in opperste uitbundigheid om elkaar heen. We moesten er allebei om lachen. Wie is de man die deze reclame- artikelen. deze blikvanger smaakt? Wat bezielde hem, dat hij verliefd werd op dit vak? Hoe kon hij er toe komen om al zijn geld, dat hij enige tijd geleden in Alkmaar als etaleur verdiende, uitsluitend te spenderen aan het experimenteren met zelf gemaakte, beweegbare reclameobjecten'/ Begonnen in een pensionk'amer met een hamer en een nijptang geraakte hij steeds vaster in de fascinerende greep van een spel waarin hij ener zijds zijn inventief vermogen ontwik kelde en anderzijds speurde naar de economische mogelijkheden van zijn blikvangers. In zijn vrije dagen reisde hij met een vertegenwoordiger ir, decoratie-artikelen het land door en overal waar zijn collega kwam, daar kwam hij ook. Want geld voor een eigen wagentje had hij niet. Hij liet zijn werkstukken zien, legde hun wer king soms uit, wees op het belang van een goede blikvanger in een etalage en geraakte op deze wijze steeds beter op de hoogte van de markt voor zijn artikelen. Het ging niet gemakkelijk. Maar ten slotte begon men toch wat voor zijn ideeën te voelen en volgden, aarzelend bijna, de eerste opdrachten. Het was niet genoeg en daarom ging Koopmans ar toe over zijn „kinderen" te verhuren en als het even kon, zat hij te prutsen en te proberen, te den ken en weer te experimenteren tot hij een idee had uitgewerkt dat hij voor een bepaalde branche of bedrijf wel geschikt achtte. Hij maakte een offerte en slaagdeof slaagde niet. Maar al moest hij er zijn laatste centen aan spenderen, Koopmans gelóófde in zijn werk. Men vond hem onverantwoorde lijk om zich niet uitsluitend bij zijn goed betaalde vaste baan te houden en toen hij het besluit nam om de oude schoenen weg te gooien terwijl hij nog geen nieuwe had en zich elders in ons land met een kennis associeerde, ver sleet men hem stilzwijgend voor „niet goedwijs". Het is anders uitgekomen. Jammer voor de zwartkijkers en voor hen die het zo veel beter wisten. Want op het ogenblik heeft hij in Alkmaar, waar hij een paar maanden geleden terug keerde, zijn eigen, goed geoutilleerde bedrijf. Koopmans is er als goed zakenman van overtuigd dat hij er nog lang niet is. Hoewel men in Nederland steeds meer interesse voor zijn ideeën aan de dag legt en seriebestellingen van 10, 12 blikvangers geen zeldzaamheid meer zijn, heeft ook het buitenland in de gaten gekregen dat daar in Alkmaar iemand zit die wat mans is. In Dene marken en Duitsland begint men zien reeds voor hem te inteiresseren. Niet dat dat „vanzelf"' ging. O neen! Ook voor die buitenlandse markt moet gevochten worden en daarom zit Koop mans als het even kan dan ook over onze grenzen, waar hij bovendien nieuwe ideeën opdoet. „Wij schieten aardig in de goede richting" merkt hij terloops op en met die „wij" bedoelt hij zijn poppen en beesten die hem er bovenop helpen. In zijn atelier staat een klein model- leertafeltje, waaraan hij als het niet zo erg met zijn werk wil vlotten zit te boetseren. „Niet belangrijk" vindt hij. „Alleen voor mijn plezier", maar daar mee heeft hij laten zien dat hij put uit een steeds aanwezige potentie die die per zit dan iets wat oppervlakkig al leen maar lijkt op een financiële „Spielerei" zonder meer. 's Avonds laat als de wind nog door het smalle en flauw velrlichte Fnidsen tocht en iedereen al ter ruste is, brandt er in het atelier van Koopmans nog licht en in de nachtelijke stilte die hem omringt puzzelt hij verder aan de ideeën waar hij niet meer van kan los komen en bouwt aan zijn toekomst, gedurfd, maar met een intuïtie die hem de weg naar een welverdiend succes zeker zal doen vinden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5