Artist-zakenman bouwt aan een
eigen toekomst
Stad en omgeving
Agenda
Controverse beroepsartisten en
amateurs spitst zich toe
Buitenland krijgt interesse
voor zijn blikvangers
DOKTERSDIENSTEN
Wijnkelder
KRAAKMAN
Nieuw pand op
in d ustrieterrein
Wettelijke regeling
de oplossing
Scheepsbouw-expositie in
Stedelijk Museum
BURGERLIJKE STAND
Algemene spaarzin
neemt toe
Biljartcompetitie
Barragepartijtjes in café
nummer Een
Bakfiets reed te water
Pakketten uit Amerika
Hij gaf zijn vaste
baan er aan
DECEMBER 1953
'MPOpTIUft:
WOENSDAG
CINEMA AMERICAlN, 2.30 en 8 uur
De haven der hartstocht (a. 1.)
REX THEATER, 2.30 en 8 uur: Salto
des Doods (14 jr),
VICTORIA THEATER, 2.30 en 8 u.:
Moulin Rouge (18 j.)
HARMONIE THEATER, 2.30 en 8 u.:
Schandaal om een kind (a. 1.)
WAPEN VAN HEEMSKERK, 8 uur:
Kerstavond K.A.V.
BERGEN, Rustende Jager, 8 u.: Alles
is vergeven en vergeten (18 jr).
RAADHUIS, 8 uur: raadsvergadering.
DONDERDAG
REX THEATER, 2.30 uur: Salto des
doods (14 jaar).
DIENST APOTHEKEN
Voor spoedgevallen is geopend apo
theek Kruisinga, Koorstraat 59.
HOOG WATER TE BERGEN A/ZEE
Woensdag 23.02 11.38
Donderdag 0.11 12.40
TE CAMPERDUIN
hoog laag
Woensdag 23.07 11.43 17.07 5.43
Donderdag 0.16 12.45 18.16 6.45
Tijdens Nieuwsjaarsdag en de daar
opvolgende Zondag worden de dok
tersdiensten waargenomen door de vol
gende artsen:
ALKMAAR: 1 Jan.: R. T. Wester
kamp, Emmastr. 93 (4357) en S. Scher-
merhorn, Geestersingel 43 (2017);
3 Jan.: E. E. M. van Gilse, Nieuwl.-
singel 46 (3136) en J. Busquet, Egmon-
derstraat 16 (4282).
BERGEN: 1 Jan.: H. W. J. M. Poot
(tel. 2423); 3 Jan.: J. M. P. Lugten
(2700).
SCHOORL—KOEDIJK: 1 Jan.: F.
H. Risselada te Schoorl (K 2209-360).
3 Jan.: H. J. Piers te Koedijk (K 2201-
202).
HEILOO, LIMMEN, AKERSLOOT:
1 Jan.: dr Van Oppen te Limmen
(K 2205-272); 3 Jan.: D. W. L. Hoek
stra te Heiloo (K 2200-3480).
LANGEDIJK en ST PANCRAS:
1 Jan.: H. Wilmink te Zd. Scharwoude
(K 2260-424). 3 Jan.: J. de Wit te Oud
karspel (K 2260-524).
HEERHUGOWAARD en OBDAM:
3 Jan.: J. J. R. Buirman te H.H.waard
(K 2264-213).
DE RIJP, BEEMSTER en SCHER
MER: 1 Jan.: K. J. Welsenes te M.
Beemster (K 2998-455). 3 Jan.: J. C.
D. v. Maanen te De Rijp (K 2997-355).
Laat Uw laatste glas in '53
een goed glas zijn
Platte Steenenbrug
(Verdr.oord 114) Tel. 2604
I heeft voor U goede Punch,
Bisschop en vele andere
gjy uitgelezen dranken.
(Advertentie, ing. Med.)
Op het industrieterrein-N oord is
de eerste paal in de grond gegaan
van de firma Jacobse. Het zal als
het ware een groot goederenstation
wordendat de vrachtwagens leeg
binnenrijden en volgeladen weer
verlaten. In de twee vleugels, die
zich als armen naar het Kwakel-
pad uitstrekken, zullen de kan
toren en een lokaal voor de ver
vaardiging van bakkerij-grondstof
fen worden ondergebracht. De ont.
iverper van het pand is architect
W. A. Keesom.
In de artistenwereld is de bescherming van beroepsmusici en -artisten een
kwestie, die al vele jaren lang de pennen en tongen in beroering heeft gebracht,
m?ar die desondanks nog nooit tot een bevredigende oplossing is gekomen.
Men zou het graag zó willen zien, dat het optreden van amateurgezelschappen
anders dan voor leden en donateurs van eigen verenigingen, zou worden ver
boden, maar aangezien een dergelijke regeling nog slechts in enkele steden
in het land is ingevoerd en er geen wettelijk verbod is uitgevaardigd, blijven
de beroepsartisten voorlopig nog wel tegen de amateurs opboksen. De Alge
mene Bedrijfsbond voor kunstenaars en werknemers in de film-, theater- en
amusementsbedrijven haakt op iedere gelegenheid in om het amateurisme te
bestrijden en zij deed dit middels een uitvoerig schrijven ook naar aanleiding
van het verslag, dat in ons blad over een feestavond van een buurtvereniging
hier ter stee is verschenen.
In deze brief wordt stelling geno
men tegen het optreden van amateurs
bij alle voorkomende gelegenhedun
en de secretaris van de afdeling ar
tisten en musici van de afdeling Alk
maar, de heer R. Kesselaar, heeft ons
mondeling toegelicht welke vorm dit
zogenaamde amateurisme soms aan
neemt. Zogenaamd, zeggen wij er uit
drukkelijk bij, want de Algemene
Bedrijfsbond plaatst zich op het stand
punt, dat amateurs ophouden ama
teurs te zijn als ze zich tegen beta
ling door buurtverenigingen, jubile
rende bakkers- of personeelsvereni
gingen laten engageren. Men vergeet,
zo werd ons medegedeeld, dat al de
ze amateurs de beroepsartisten het
brood uit de mond stoten. Immers, op
de avonden dat zij optreden hadden
verschillende mensen van het beroep
een boterham kunnen verdienen. Som
mige amateurgezelschappen zijn
zeifs drukker bezet dan de beroeps
artisten, die uit het amusement hun
levensonderh d moeten peuren. De
oorzaak? Over het algemeen zijn het
de belangrijk lagere prijzen, die de
amateurs kunnen berekenen omdat
zij - zo niet uit zuivere liefhebberij -
dan toch hun optreden als neven-be
roep uitoefenen. Vaak is het ook, dat
de feestvierende vereniging moeilijk
de weg weet naar een theaterbureau
en gemakshalve haar toevlucht neemt
tot Jan of Piet, die uit liefhebberij de
planken beklimt. Of Jan of Piet een
programma brengt van mindere kwa
liteit en - wat ook wel gebeurt - toch
een flink honorarium opstrijkt zijn
zaken van het tweede plan. Er zijn
dus verschillende oorzaken, die tot
het engagement van een amateurgezel
schap kunnen leiden. Bij de één mag
dit de kas van de vereniging zijn,
bij de ander gemakzucht, een feit
blijft het, dat de beroepsmensen in
beide gevallen achter het net vissen.
Wij kunnen de wrevel van de Be
drijfsbond zeer wel begrijpen en ons
voorstellen, dat hij heftig ageert als
ergens een kastelein tijdens de kermis
een groepje amateurs voor een paar
avonden laat spelen. Maar aan de an
dere kant is ook het beroepsva
riété niet geheel vrij te pleiten van
een zekere mate van schuld. Het heeft
Uitgaande van de Stichting „Onder-
wijsten oonstellingen" zal alhier in het
tijdvak 29 Januari t/m 18 Februari
1954 in het Stedelijk Museum aan de
Breedstraat de tentoonstelling „de
Scheepsbouw" worden gehouden. Over
dag zullen leerlingen van onderwijs
inrichtingen in de gelegenheid worden
gesteld de tentoonstelling te bezoeken,
terwijl voor het publiek de tentoon
stelling enige avonlen ter bezichtiging
zal worden opengesteld.
Teneinde de tentoonstelling zo aan
trekkelijk mogelijk te maken wordt bij
deze een beroep gedaan op hen, die
in het bezit zijn van scheepsmodellen,
teneinde ook deze ten toon te stellen.
Zij, die in het bezit van een of meer
scheepsmodellen zijn en bereid zijn
deze ter bezichtiging te stellen .wor
den verzocht hiervan vóór 7 Januari
mededeling te doen aan de chef van
de afdeling Onderwijs ter gemeente
secretarie alhier, onder opgaaf van het
type.
Geboren: Miriam M., d.v. F. See
der en C. A. M. Deppe; Pieter, z.v. C.
van Leijen en C. F. Aubertijn; Maar
ten J., z.v. J. C. Dekker en I. Fabisch.
Gehuwd: Cornelis J. Plas en Wil-
helmina M. Willeboordse.
Overleden: Elisabeth Groene-
woud, 70 j., geh. m. B. Leek; Raden
Ajoe Samsiti, 52 j., wed. v. D. G. Fre-
driksz.
deze toestand ongetwijfeld in de hand
gewerkt doordat het er niet voor
heeft gezorgd, dat er tussen het peil
van de amateurs en dat van hun voor
stellingen een diep gapende kloof is
ontstaan. Let wel, wij willen de ama
teurs niet met hen gelijk schakelen.
De beste amateur kan zich over het
algemeen met een goede beroepsartist
niet meten, maar er zijn nog zoveel
anderen. Zoveel zwakkere broeders
bij de beroepsartisten. En heeft een
vereniging per ongeluk zo iemand &en
keer voor zich zien optreden, dan
kunnen wij ons indenken, dat men
even huiverig wordt. Maar die inci
dentele gevallen mogen geen veroor
deling zijn van alle beroepsartisten.
Dat het vraagstuk niet in een hand
omdraai is opgelost laat zich uit het
bovenstaande wel begrijpen. Het zal
op vrijwillige basis zeker niet .tot een
einde kunnen worden gebracht.
Slechts een wettelijke regeling zal
de verhoudingen tussen amateurs- en
beroepsartisten kunnen uitstippelen.
PROFITEERT NU
van onze halfj. opruiming
Wij brengen enige degelijke
kamers, welke geëtaleerd ge
staan hebben tegen ZEER GE
REDUCEERDE PRIJS.
Op alle andere meubelen een
korting van 10
STAVENUITER - Ritsevoort 21
(Advertentie, lng. Med.)
In het tijdvak 119 December werd
bij de Nutsspaarbank alhier op de
spaarbankboekjes ingelegd f 342.081,41
(v. j. f 216.275,09) en terugbetaald
f 406.345,94 (v.j. f 383.076,70), dus min
der ingelegd dan terugbet. f 64.264,53
(v.j. f 166.801,61).
Het aan de inleggers verschuldigde
kapitaal, bij het begin van het jaar
f 11.607.572,38, bedraagt nu f 12.843.469,36.
Het aantal in voormeld tijdvak nieuw
uitgegeven boekjes bedraagt 112. Inge
trokken werden 121 boekjes.
Het aantal in omloop zijnde boekjes,
bij het begin van het jaar 28.539, be
draagt thans 29.639. Van dit aantal be
horen 17.594 aan personen of instellin
gen te Alkmaar gevestigd; 7.373 aan
personen of instellingen elders gevestigd
en 4.672 aan schoolspaarders.
Onder de in voormeld tijdvak nieuw
uitgegeven boekjes zijn begrepen 15
boekjes voor pasgeborenen (op deze
boekjes plaatst de Spaarbank een eer
ste inleg van f 1
De lediging in voormeld tijdvak van
662 spaarbusjes leverde een bedrag van
f 8.557,20 aan kleine besparingen op.
De standen van de diverse afdelin
gen in de competitie van de Konink
lijke Ned. Biljartbond van het Dis
trict Alkmaar zien er na de eerste
helft als volgt uit:
Klasse „A"
Optimisten 4 5.37 28
Drie Ruiten 4 1! 86 24
Doorbraak 4 4.37 22
Witte Huis 4 4.69 16
Bergen 4 3.49 10
Klasse „B"
Drie Ruiten 4 3.27 26
De Molen 4 3.10 23
Driesprong 4 3.18 20
Lindenhoek 4 3.42 19
Gebr. Valk 4 3.06 12
Klasse „C"
Alcm.Victrix 5 1.91 30
Drie Ruiten 5 2.21 28
Witte Huis 5 1.84 28
Lindenhoek 5 1.93 27
Oude Poorter 5 1.96 21
Vriendschap 5 2.02 16
Klasse „D"
Optimisten 5 1.75 37
Lindenhoek 5 1.20 25
Drie Ruiten 5 1.58 24
De Molen 5 1.53 24
De Waag 5 1.83 22
Vriendschap 5 1.26 18
De kolommen betekenen: gespeeld,
moyenne en matchpunten.
Tijdens het St. Nieolaastornooi dat
in café Nummer Een werd georgani
seerd eindigden H. de Graaf, J. Kay en
A. van der Schilden met een gelijk
aantal punten. Zaterdag 2 Januari zul
len de barragepartijen worden ge
speeld, uiteraard in het café Nummer
Een.
Een 16-jarige leerling-banketbakker
die gistermiddag omstreeks 4 uur over
de Stenen brug reed tjompte met bak
fiets en al in het water van de Mient
toen de houder waarmee het sturen
onmogelijk kan worden gemaakt plot
seling naar beneden klapte.
Door omstanders werden drenkeling
en wagen weer op de kant gebracht.
De bakfiets was leeg zodat de mate
riële schade gering was.
Verschillende daarvoor in aanmerking
komende Alkmaarse gezinnen zowel
als alleenwonenden zijn in de laatste
dagen verrast met een geschenkpakket,
afgezonden door de C.A.R.E. (Coöp.
Administration Remittance Europe) te
Washington.
In de pakketten, die een eenheids
samenstelling aan levensmiddelen be
vatten, bevindt zich een kaartje met
de naam en het adres van de Ameri
kaanse schenker.
(Advertentie, Ing. Med.)
ALS ik hem na een paar vergeefse bezoeken te pakken krijg en einde
lijk in zijn atelier tegenover hem zit, daar ergens achter in het Fnid-
§en, in een ruimte onder een glazen koekoek en temidden van een grote
familie van allergrappigste poppen en beesten, blijkt hij een jongeman
te zijn die inneemt door zijn rustig en bescheiden optreden. Ik vraag
me af wie deze betrekkelijk zwijgzame Koopmans toch wel zijn mag.
Een artist die alleen nog maar aan het experimenteren is, een zaken
man die handig speculeert op de mogelijkheden van de reclame en de
waarde van een goede blikvanger in een aantrekkelijke etalage weet te
schatten, ofeen poppendokter zonder meer? Het is niet zo ge
makkelijk te zeggen, al lijkt mij dat laatste allerminst waarschijnlijk.
Want zijn atelier, waarin een georganiseerde rommel heerst, heeft on
getwijfeld iets spiritueels. Overal staan of zitten poppen, varkens, ka
bouters en andere beesten die kribbig, boos of gijnig kijken.
Een dikke, aangeklede en op zijn
achterpoten staande big met een mo
tortje in zijn buik blikt me grandioos
voldaan aan en op de grote werktafel
in het midden van het atelier staat het
mecaniekarige geraamte van een meis
je, wier hoofd gemodelleerd is naar
een wezen uit sprookjes-kinderland.
Stom en spottend kijken al die wezens
mij aan. Onder de lantaarnpaal van
een tableau fronst een straattype zijn
wenkbrauwen en ook hij observeert de
onverwachte bezoeker met een reserve
die bepaald onbeleefd is. Op een glas
plaat staan een paar minuscule poppe
tjes die midden in een rondedansje
bezig waren toen ik binnen kwam en
plotseling hun vrolijke bezigheid heb
ben gestaakt.
Het is niet iedereen gegeven deze
wondare kleine wereld in beweging te
zien. Maar als de schepper van dit alles
zijn hartekinderen onder stroom zet
dan begint het overal te tikken en te
draaien, te knikken en te dansen dat
het een plezier is om te zien. Het var
ken dat nog steeds met zijn duimen
in zijn vestzakken staat steekt zijn buik
naar voren en begint hartelijk te
lachen, een dwerg ontwaakt tot leven
en levert taaie strijd met een eveneens
levend geworden ezeltje aat in een
hardnekkig contramine verkeert over
de weg die hij met zijn begeleider
moet afleggen. Ze trekken en rukken
met onverstoorbare regelmaat heen en
weer en komen maar niet van hun
plaats. De poppetjes op de nu trillende
glasplaat hebben hun angstige inge
togenheid verloren en dartelen en
draaien in opperste uitbundigheid om
elkaar heen. We moesten er allebei om
lachen.
Wie is de man die deze reclame-
artikelen. deze blikvanger smaakt?
Wat bezielde hem, dat hij verliefd
werd op dit vak? Hoe kon hij er toe
komen om al zijn geld, dat hij enige
tijd geleden in Alkmaar als etaleur
verdiende, uitsluitend te spenderen aan
het experimenteren met zelf gemaakte,
beweegbare reclameobjecten'/
Begonnen in een pensionk'amer met
een hamer en een nijptang geraakte
hij steeds vaster in de fascinerende
greep van een spel waarin hij ener
zijds zijn inventief vermogen ontwik
kelde en anderzijds speurde naar de
economische mogelijkheden van zijn
blikvangers. In zijn vrije dagen reisde
hij met een vertegenwoordiger ir,
decoratie-artikelen het land door en
overal waar zijn collega kwam, daar
kwam hij ook. Want geld voor een
eigen wagentje had hij niet. Hij liet
zijn werkstukken zien, legde hun wer
king soms uit, wees op het belang van
een goede blikvanger in een etalage en
geraakte op deze wijze steeds beter op
de hoogte van de markt voor zijn
artikelen.
Het ging niet gemakkelijk. Maar ten
slotte begon men toch wat voor zijn
ideeën te voelen en volgden, aarzelend
bijna, de eerste opdrachten.
Het was niet genoeg en daarom ging
Koopmans ar toe over zijn „kinderen"
te verhuren en als het even kon, zat
hij te prutsen en te proberen, te den
ken en weer te experimenteren tot hij
een idee had uitgewerkt dat hij voor
een bepaalde branche of bedrijf wel
geschikt achtte. Hij maakte een offerte
en slaagdeof slaagde niet. Maar
al moest hij er zijn laatste centen aan
spenderen, Koopmans gelóófde in zijn
werk. Men vond hem onverantwoorde
lijk om zich niet uitsluitend bij zijn
goed betaalde vaste baan te houden
en toen hij het besluit nam om de oude
schoenen weg te gooien terwijl hij nog
geen nieuwe had en zich elders in ons
land met een kennis associeerde, ver
sleet men hem stilzwijgend voor „niet
goedwijs".
Het is anders uitgekomen. Jammer
voor de zwartkijkers en voor hen die
het zo veel beter wisten. Want op het
ogenblik heeft hij in Alkmaar, waar
hij een paar maanden geleden terug
keerde, zijn eigen, goed geoutilleerde
bedrijf.
Koopmans is er als goed zakenman
van overtuigd dat hij er nog lang niet
is. Hoewel men in Nederland steeds
meer interesse voor zijn ideeën aan de
dag legt en seriebestellingen van 10, 12
blikvangers geen zeldzaamheid meer
zijn, heeft ook het buitenland in de
gaten gekregen dat daar in Alkmaar
iemand zit die wat mans is. In Dene
marken en Duitsland begint men zien
reeds voor hem te inteiresseren.
Niet dat dat „vanzelf"' ging. O neen!
Ook voor die buitenlandse markt moet
gevochten worden en daarom zit Koop
mans als het even kan dan ook over
onze grenzen, waar hij bovendien
nieuwe ideeën opdoet. „Wij schieten
aardig in de goede richting" merkt hij
terloops op en met die „wij" bedoelt
hij zijn poppen en beesten die hem er
bovenop helpen.
In zijn atelier staat een klein model-
leertafeltje, waaraan hij als het niet
zo erg met zijn werk wil vlotten zit te
boetseren. „Niet belangrijk" vindt hij.
„Alleen voor mijn plezier", maar daar
mee heeft hij laten zien dat hij put uit
een steeds aanwezige potentie die die
per zit dan iets wat oppervlakkig al
leen maar lijkt op een financiële
„Spielerei" zonder meer.
's Avonds laat als de wind nog door
het smalle en flauw velrlichte Fnidsen
tocht en iedereen al ter ruste is, brandt
er in het atelier van Koopmans nog
licht en in de nachtelijke stilte die hem
omringt puzzelt hij verder aan de
ideeën waar hij niet meer van kan los
komen en bouwt aan zijn toekomst,
gedurfd, maar met een intuïtie die hem
de weg naar een welverdiend succes
zeker zal doen vinden.