NEDERLAND, HELICOPTERS EN HELIHAVENS Naar KOFA voor WARMTE! Droogt Wol Rendabiliteit is een eis voor vaste lijndiensten LAATSTE NIEUWS Brrr.... GUUR EN KOUD ICLËBIfii Zakensucces ENEELNS Confectiezaak Moeilijk vraagstuk MARKTBERICHTEN BEURS MIDDENMEER BESOMMINGEN IJMUIDEN Scheepvaartberichten De vorst blijft De gevangenenkwestie Pro-communisten naar Noord-Korea Voorzien van Kofa's warmte-eenheden bent U volledig gewapend tegen de heersende koude! Aangezien nog veel vorst verwacht wordt, is het parool: 2.25 4.45 9.30 Naar Kofa voor warmte wf ALKMAAR Naar Kofa voor warmte Geen nood!! PRACHTIGE WOLLEN HERENTRUIEN MET HOGE ROLKRAAG DAMESVESTEN, ZUIVER WOL DUS HEERLIJK WARM WOLLEN TRAININGSBROEKEN VOOR DE KINDEREN 6e en laatste Cabaretavond r ABONNEERT U OP DIT BLAD Errol Flynn en de hi In Amerika nog gee toestemming GEESTELIJK LEVE: Nieuwe cursussen op „De Haaf' te Bergen Avondmissen mogelijk BFROF.PINGSWERK DONDERDAG 28 JANUARI 1954 i 1 c l B t V r V V ZI t t r d d a z g E h ti D Z d E> e v r u d n h k v c E ti ti ti a g ui A rr o E h d k n d ft b g P (Van onze speciale verslaggever) BIJ de installatie van de commis sie „Hefschroefvliegtuigen" zeide de minister van Verkeer en Water staat, mr J. Algera: „Zeker, er zitten in het vervoer per hef. sehroefvliegtuig nog ongekende mogelijkheden en wij moeten goed beseffen, dat, wil men dit middel van vervoer verder ontwikkelen en rendabel maken ten dienste van het reizende publiek, geheel nieu we paden betreden moeten wor den". Waarmede de minister de ALKMAAR, 27 Jan. Witlof A 29—52 en B 1530; rode kool 78,50; savoye kool 6,507; groene kool 712; spruit- kool A 2766 en B 1528; boerenkool 1031; rode bieten 4,50—winterpeen 58,50; waspeen 1131; uien 48; prei 1927; selderie 1517; knolselderie 4 11; appels: Goudreinetten Hl 28; peren: St. Rémy Hl 22—24. LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE, 28 Jan. 6200 kg uien 10,20—10,60 en grove 8,109,50; 11.000 kg groene kool 12,1021,40; 3800 kg rode kool A 710; 9400 kg gele kool A 6,50—9; 800 kg spruiten 3251; 550 kg witlof IB 4548 en IIB 39. NOORDSCHARWOUDE, 28 Januari. 27.000 kg uien 10.1011,20, grove 9,30 9,80 en drielingen 10; 14.000 kg rode kool A 710,10 en B 6; 200 kg gele kool 9.40; 2000 kg groene kool 12.10—15,40; 27.000 kg Deense witte kool 5-50; 800 kg witlof I 4345, II 40 en afwijkend 29. Door gedraaid: 1200 kg Deense witte kool en 7500 kg rode kool. ZWAAG, 27 Jan. '54 gare biet 6.0010.00; uien 2.408.30; bieten 5.806.60; prei 10.0024.00; groene kool 6.2010.10; rode kool 6.60—9.70; boerenkool 14.0017.00; spruitkool 21.00—38.00; witlof 18.00—46.00 breek- peen 5.00—6.00; waspeen 13.0015.00; andijvie 66.00; knolseld. B 4.0010.00. ZUIDERKOGGE, HEM, 27 Jan '54 groene kool 7.0018.80; spruiten 15.0036.00; boerenkool 4.007.00; uien middel 10.0011.90, grof 8.40 9 90. drieling 11.00—11.80, nep 23.00— 27.50; witlof 23.0043.00; goudreinetten 181 1 41 01) - Jonathan 24 00 -52.00; Laxton 26.0049.00; Conférence 53.00 —63.00; Prov. Peer 19.00—22.00. BLOKKER, 27 Jan '54 witlof A 35.00—50.00, B 33.00—42.00, C 23.00— 34.00, stek 14.0026.00, aanvoer 14.000 kg; spruitkool I "35.0042, II 15.00 36 00, aanvoer 4750 kg; uien middel 10.60, grof 9.10, drieling 7.11, nep 26.00, aanvoer 15.000 kgprei A 17.00 —20.00, B 11.00—16.00; boerenkool 20.00-30.00; gele kool 8.909.70; rode kool 7.60 11.10; knolbieten A 5.00—6.20, B 4.00; brëokpeen B 5.006.00, C 5.506.90, D 6 00; andijvie 68.00; gare biet 7.00 9.00; winter jan 25.00; goudreinetten 14.00—36.00; Bramly 9.00—12.00. BLOKKER, 27 Jan. '54 knolbieten 5.10; uien 3.7010.50; gare biet 6.00 8.00; prei 8.0014.00; rode kool 7.10 9.60boerenkool 13.00—23.00 spruitkool 28.0035.00; witlof 29.00 42.00; Bramly 8.00—18 00; Cox 's Orange 27.0040.00; goudreinetten 18.00 —41.00; Jonathan 26.00—48.00; Pre sent v. Eng. 22.0046.00; Conférence 12.00-62.00; Emil d'Heyst 3.00—39.00; Gieser Wildeman 18.0035.00; Presd. Loubreint 7.0029.00Prov. Peer 12.00 —21.00; St. Remy 14.00—24.00; Win- terjan 10.0025.00; Winterlauw 10.00 17.00 Westlandse lauw 12.0018.00. Voor granen en peulvruchten wa ren de noteringen op de gisteren te Middenmeer gehouden graanbeurs als volgt: Tarwe 2427.05, zomergerst 22— 23.25 wintergerst 20.5021.50, haver 19.50—22.75, rogge, oplopende prijzen 2022.50, duivenbonen 3841, groene erwten 4248, karwij 6597.50, blauw- maanzaad 107130. In verband met de vorst lag de aardappelhandel stil. In vlas was niets te doen. Voor hooi en stro de voleende noteringen: Wit hoo;, 90105. rode klaverhooi 80—100, lucerne 100—115, haverstro 4043, zomer gerststro 5154, tarwe- stro 5254, groene erwtenstro 4050. Voederbieten met hoog gehalte 21— 22, ingekuild bietenblad 1619. Op lopende -wijzen voor voeraardappelen De noteringen van Woensdag waren: RO 15 „Antje" f 14700, RO 46 „Claes- je" f 21.460. trawler met f 16.600. Ym 210 f 7410, Ym 209 11.880, Ym 14 f 9250 HD 87 f 5318, Kw 159 f 9700 WR 33 f 639. Ym 276 f 2120, Kw 12 f 158. De aanvoer bedroeg in totaal Vi 2530 kisten. De prijzen waren: vi Per 1 kg: heilbot 3.10—2.60. gr. tong d< 2.34—2.21. grm. tong 2.24—2.02, kim. tong 2.25—2.09, kl. tong 1 1.76—1.58, di kl. tong 2 1.56—1.45, tarbot 1 2.65—2.30. di Per 50 kg: gr. schelvis 6653, grm. ki schelvis 60—50, kim. schelvis 55—51, ti kl. schelvis 1 5651, kl. schelvis 2 41 13, ..uiting 31—9, gr. gul 68—57. mid. - gul 65—51. kl. gul 35—27, leng 45, f kl. haai 25—19, ham 96—82, kl. wolf 41 poontjes 27—21 koolvis zw. 33— 27 kl. koolvis wit 46—41. Per 50 kg: Talbot 2 94—86. tarbot 3 73, tarbot 4 65—40, tongschar 96—81, kl. tongschar 43, schartong 48—16.50, gr schol 31—27, grm. schol 42—35, kim. schol 73—65. 1.1. schol 1 67—56, kl. schol 2 41—8. schar 29, bot 1913, ma- kreel 70, Per 125 kg; gr. ka,belj auw 240102, gr. koolvis zw. 78—74, gr. koolvis wit 102—100. gr. leng 112—88, gr. wolf 86. zaken scherp stelt, want de geijkte paden schijnen voorshonds niet naar een rendabel helieopterver- voer voor vaste lijndiensten te lei den, en slechts rendabiliteit zal uit eindelijk Nederland een eigen heli- copternet kunnen geven. HET vraagstuk der helicopters be staat reedslang en reeds veel is er over geschreven, gepraat en gestudeerd. Maar in Nederland bleef het een papieren zaakhet bleef experimenteren met het ene beschikbare toestel van de stich ting, die zich met het onderzoek van hefschroefvliegtuigen bezig hield; het bleef een utopistisch redekavelen over het nut en de mogelijkheden van heli copters. Tot de ramp kwamEn het hef- schroefvliegtuig opeens een zeer reëel nut bleek te bezitten en voor velen het enige middel tot redding bleek te zijn. Onuitwisbaar zal voor hen de herinne ring aan die wonderlijke wesp blijven, die zo stil boven het water, een dak, een enkel droog plekje kon blijven han gen en van waaruit een enkele kabel met een soort zitstoeltje de redding be tekende uit het water en de koude en van de doodDe toestellen van de Amerikaanse luchtmacht, de Belgische Sabena en het enkele toestel van de Nederlandse marine bleken onmisbaar te zijn. En Nederland realiseerde zich plotseling, dat de helicopter geen uto pie meer was, maar werkelijkheid! Die werkelijkheid was het begin van nieuwe overwegingen en leidde uitein delijk tot de inschakeling van Neder land in het jonge Belgische helicopter- netRotterdam kreeg een helicopter- lijndienst op Brussel en een heliport, de wentelwiekhaven der Belgen. Sinds dien zijn burgemeesters zich gaan af vragen, of hun stad niet ook door de lucht met andere steden verbonden kon worden en of zij niet ergens in hun stad een geschikt terrein voor een heliport konden vinden. En uiteindelijk heeft (op instignatie van wijlen dr A. Ples- man) de minister van Verkeer en Wa terstaat een studie-commissie voor het helicoptervraagstuk geboren doen wor den. Met daarin vertegenwoordigers van organisaties en bedrijven, wier specia liteit vervoer is. HET terrein der helicopters is nog weinig bekend. Men heeft in Amerika wat ervaring met lijndiensten van hef schroefvliegtuigen. In New York bestaat een vaste dienst tussen de verschillende vliegvelden. Men kan voor hetzelfde tarief als dat voor taxi's van het ene vliegveld naar het andere helicopt.eren, Maar dit is alleen mogelijk, omdat de taxi's zulke enorme omwegen moeten» maken en de helicopter door de rechte lijn, welke zij van veld naar veld kan afleggen, zoveel kilometers wint. En de taxitarieven er bepaald niet laag zijn. Maar zelfs dan vraagt de helicopter- dienst goed bezette toestellen, omdat anders de kosten te hoog worden Waarmede we midden in het vraag stuk van het rendement zitten. Want de helicopter is een duur toestel, heb ben we begrepen. Duurder dan een nor maal vliegtuig met dezelfde capaciteit aan passagiers. Duurder in aanschaf en gebruik, met een geringere snelheid en minder stabiliteit in het vervoer. Om dat de helicopter in belangrijker mate afhankelijk is van het weer dan het normale vliegtuig. Omdat de helicopter niet op instrumenten alleen kan wor den gevlogen en men altijd met grond- zicht moet werken. En het toestel dus ongeschikt is voor nacht- en avond vluchten en bij slecht weer niet ge bruikt kan worden. Zoals onlangs weer is gebleken, toen de helicopter van de marine, uitgestuurd óm de vermisten bij een vliegongeluk in het IJselmeer te zoeken, door mist gedwongen werd ergens bij Beverwijk te landen. Een behoorlijk rendement voor een lijndienst is in belangrijke mate afhan kelijk van de regelmaat, waarmede ge vlogen kan worden. Die regelmaat is niet groot, en we hebben de indruk, dat de dienst tussen Rotterdam en Brussel door de weersomstandigheden an regelmaat inboet. De dienst op Maastricht van Brussel uit verloopt zelfs naar we vernamen nog on regelmatiger. Daardoor zal het gauw gebeuren, dat iemand liever de trein neemt, zelfs al doet die er langer over, dan een hef schroef vliegtuig, omdat hij dan zeker is van de tijd van vertrek en aankomst. Een goede helicopterdienst moet een behoorlijke bezetting hebben, wil hij renderen. En een behoorlijke bezetting van een helicopter van het kleine for maat zoals thans nog gebruikt wordt behoeft slechts een vijftal mensen te zijn. Daarom is het belangrijkste vraag stuk der helicopters dat der rendabili teit, tevens het moeilijkste om tot op lossing te brengen. Men moet een regel matige dienst waai borgen en een be hoorlijke bezetting krijgen. DE vaste helicopterverbindingen, die momenteel bestaan, dragen nog vrijwel alle een experimenteel karakter. De Belgische maatschappij Sabena heeft er geld voor over, ook omdat het een goede propaganda voor het „lucht-min- ded" maken van het publiek kan zijn' En omdat in België het postvervoer dus een deel der onkosten van een geregel de dienst voor zijn rekening neemt. Een vaste postverbinding per heli copter is echter alleen zinvol wanneer zij méér voordelen oplevert dan post vervoer met de geijkte middelen van vervoer, zoals bij ons de postauto, de posttrein. En in Nederland geschiedt voorshands de postverzending sneller per trein dan per helicopter. De post treinen rijden vnl. des nachts. Boven dien is het openbaar vervoersnet in Ne derland zeer intensief en zou zelfs een helicopterverbinding tussen Den Haag en Leeuwarden amper de tijdwinst brengen, die men door de trein zou kunnen verliezen. Waar nog bijkomt, dat op de tijdwinst van de helicopter het sneller bereiken van de plaats van aankomst weer het verlies van tijd voor het sorteren van de post kernt. want reeds in de Nederlandse postwa- gons wordt de post gesorteerd. EEN van de grote voordelen van het helicoptervervoer ligt in het feit, dat men voor deze toestellen slechts een klein terrein van node heeft. Daardoor kan men helihavens maken in de cen tra dér steden. Mits zij een goede aan- vliegbaan bezitten, waaronder men moet verstaan een zo mogelijk groten deels onbebouwde strook land, waarop altijd ruimte bestaat voor noodlandin gen. Voor de helicopter van Rotterdam is dit mogelijk, zelfs al zijn de verschil lende noodlandingsterreinen niet zo heel gemakkelijk als zodanig bruikbaar. De helicopter verliest zijn waarde, als hij, evenals een normaal vliegtuig ver buiten de bebouwde koip van een stad zou moeten landen. In de meeste steden van ons land zijn wel geschikte plaatsen in of nabij het centrum te vinden. Zolang een renda bele basis evenwel niet te vinden is in de vervoersprijs alleen, zal men zijn toevlucht moeten nemen tot het ver strekken van vliegsubsidies door de be langhebbende gemeenten* althans tot het geven van garanties voor de dek king van de vliegkosten bij onvoldoende passagiersbezetting. De exploitatiepro blemen van een helicopterdienst kun nen zich in ons land spiegelen aan die, waarvoor-de K.L.M. geplaatst was met haar na-oorlogse binnenlandse lijndien sten. Zij heeft die tenslotte om vnl. eco- nmische redenen opgeheven, want on danks vele verzoeken (onder meer uit Twente) om geregelde vliegverbindin gen, bleek dat er te weinig mensen ge bruik van maakten. Alioth, 26-1 te Vitoria Averdijk, 27-1 tt. New York Aagtedijk, 25-1 van Pa- ranagua naar Santos Aagtekerk, pass. 27-1 Ceylon naar Singapore Aldabi, pass. 27-1 St Pauls Rock naar Rio de Ja neiro Amor, 26-1 van Beyrouth naar Lattaki Amstelvaart, 26-1 van Kingston naar Jokohama Arendsdijk, 26-1 van New York naar Boston Aalsdijk, 26-1 te Norfolk Aardijk, 26-1 van Antwer pen, pass. 27-1 0.10 uur Vlissingen naar New Orleans Amsteldijk, 26-1 te Tam pa Bloemfontein, 26-1 van Port Eliza beth naar Kaapstad Boissevain, 26-1 van Kaapstad naar Rio de Janeiro Bil- liion, 27-1 te Portland Bonaire, 27-1 te Grenada verwacht (verb.) Bosch- fontein, 26-1 van Mombasa naar Tanga Blijdendijk, 26-1 te Baltimore Caltex Delft (t), pass. 26-1 ten zuiden van Kreta naar R'dam Caltex Leiden (t), pass. 26-1 zuidoost punt Kreta naar R'dam Caltex Utrecht (t), pass. 26-1 Pantellaria naar R'dam Celebes, 26-1 van Napels naar Genua Ceronia (t), 26-1 van Ma nilla naar Balik Papan Clavella, 27-1 te Oran verwacht Cleodora (t), 31-1 te Cochin verwacht Caltex The Hague (t), 26-1 van R'dam naar Sidon Cla vella, pass. 26-1 Gibraltar naar Oran Cottica, pass. 26-1 Kaap St Vincent naar Madeira Delfland, 26-1 van Santos naar Rio de Janeiro Delfshaven, 26-1 van Rio de Janeiro naar Santos Ena (t), 26-1 van Miri naar Singapore Eemland, 26-1 van Bahia naar Recife Esso Den Haag (t), pass. 27-1 Finisterre naar Antwerpen Gaasterkerk, 27-1 te R'dam Heelsum, 27-1 van Hamburg naar Houston Hecuba, 26-1 dw. Inagua naar Baltimore Helena, 26-1 Key west gepass. naar Gent Hilversum, 26-1 van Mena al Ahmadi naar Lands End (VO) Hermes, 25-1 te Curacao Java, 26-1 te Colombo Jupiter, 25-1 te Venetië Karimun, 26-1 van Singapore, 28-1 te Tandjong Priok verwacht Kota Inten, 26-1 te Philadelphia Karimata, pass. 26-1 19.40 u. Vlissingen, 27-1 te Londen Kedoe, 26-1 20 uur van Suez naar Port Said Kota Gede, pass. 27-1 3 uurPerim naar Suez Laertes, pass. 27-1 Malta naar Bilbao Loppersum, 26-1 van Hamburg naar A'dam Leopoldskerk, 26-1 te Genua Leuvekerk, pass. 26-1 Straat Messina naar Port Said Luna, 26-1 te Oran Macoma (t), 29-1 te R' dam verwacht Madoera, pass. 26-1 So- cotra naar Durban Manoeran, 26-1 van Belawan naar Singapore Marpessa (t), 27-1 te Singapore Mataram, 26-1 van New York naar Casablanca Mirza (t), £6-1 te Miri Mirra (t)21-1 te Suez verwacht Modjokerto, 26-1 van Penang naar, Port Swettenham Myonia (t), 11-2 te Adelaide verwacht Merwede, verm. 28-1 van Antwerpen naar A'dam Nestor, 26-1 te A'dam Notos, 26-1 van San Feliu, 27-1 dw: Kaap San Sebastiaan naar Genua Omala (t), 30-1 te Bris bane verwacht Ondina (t), 25-1 te Singapore Oranje, 26-1 il0 mijl noord oost van Massawa naar Colombo (Ongecorrigeerd) Terwijl de Oostelijke wind iets afnam, vroor het vanmorgen vroeg in ons land nog iets meer dan gisteren. De stations Twente en Deelen meldden (aldus het K.N.M.I. te De Bilt) hedenmorgen 13 graden vorst. In het Westen van het land omstreeks 10 graden. Ook in Frankrijk heeft het vannacht hard ge vroren. Parijs meldde 15 graden vorst. Over een groot deel van ons land dre ven wolkenpartijen, afkomstig uit Zuid- Duitsland. De algemene luchtcirculatie is van dien aard, dat er geen tekenen zijn, die op een spoedig einde van de vorstperiode wijzen. Wel kan de vorst bij een draaiing van de wind tijdelijk afnemen, maar daarbij worden de kan sen op sneeuw iets groter. Minimumtemperaturen in de afge lopen nacht: Eelde 11, Den Helder 9, Schiphol —10, De Bilt —11, Twente 13, Vlissingen 10, Eindhoven 11, Beek 10. De pro-communistische krijgsgevan genen (21 Amerikanen, 325 Koreanen en een Brit) die weigerden naar hun vaderland terug te keren, zijn van daag uit hun kamp in de neutrale zone naar Noord-Korea vertrokken. WEERBERICHT ZUIVER WOLLEN HOOFD DOEKEN, mooie pas- 3 3 C teltinten ANGORA DAMESHAND SCHOENEN, groen, J CA rood, bruin, grijs HEERLIJK WARME DAMES WANTEN, leder, wol- gevoerd en gebr. boord Q, 5 MELTON DAMESPANTALONS pracht kwaliteit, alle maten 19.50 17.75 BE-BOB DAMESVEST travers, vleermuismouw J J 2 IJ in 10 modetinten GEMOLTONNEERDE DIRECTOIRES, voor meisjes en dames v.a. DAMESHEMD 70% wol, Jaegerkleur, 5.90 85 cm lang DAMESCAMISOLES 70% wol, fantasiege- breid, met BH-vorm en schouderbandjes, in 5.45 wit en gekleurd Bijpassende DIRECTOIRES ZUIVER WOLLEN DAMES KOUSEN, Nylon ver- "J QA sterkt 3.7U IDEM fantastisch mooie kw„ 7 CA zeer elastisch ».3w DAMESPYAMA'S le kw. zwanendons, rijk gegarneerd, div. I A PA tinten It.311 'i 11 HEERLIJK WARME PEIGNOIRS satin feutre, driekwart mouw, prachtige ">Q "J P bloemdessins 3 ZUIVER WOLLEN HEREN SHAWLS, vele prach- 7 nn tige dessins A.OO ZUIVER WOLLEN GEBREIDE HERENHANDSCHOENEN grijs, bruin, 7 7P marineblauw 4.95 3./3 GEBREIDE HERENWANTEN zuiver wol, in dezelf- T 7C de kleuren 3.#3 TWEEKLEURIGE HEREN- VESTEN, apart model m. overslag, in vier moderne kleurencom- 7 QC binaties, zuiver wol 3 TWEEKLEURIGE HEREN- VESTEN, fijn gekamde wol, knoopsluiting, moderne tinten, maten 17 QC 5, 6 en 7 v.a. I «'3 ZUIVER WOLLEN HEREN- PULLOVERS, met ritssluiting en hoge col, grijs, bruin en bordeaux, heerlijk QP warm, maten 6-7 v.a. 10.73 WOLLEN JAEGERGEBREIDE LANGE HERENPANTALONS een pracht stuk goed, IA "J r maten 5, 6 en 7 v.a. I4L.X3 Bijpassende BORSTROK-I /P KEN, m. lange mouw v.a. I .03 HALFWOLLEN HERENHEMD ronde hals, k. mouw, g slechts FLANELLEN HERENHEMD van de echte „Goliath"-flanel, oersterk en heerlijk P IP warm 3.t3 STERKE ZUIVER WOLLEN HERENSOKKEN lang, lastex boord, ny- Q Ion versterkt, alle kl. ZEER MOOIE LANGE FANTASIESOKKEN eveneens m. lastex T 7C boord en nylon verst. 3.AJ HERENPYAMA'S le kw. keperflanel, moderne tin ten, kraag en manchetten van contrasterende A AQ kleur IU.7Ö ZUIVER WOLLEN KINDER SHAWLS, n 75 frisse ruiten 3 JONGENSPULLOVERS zuivere kamwol, in grijs, groen en wijnrood, 6 tot 11 Q Qg jaar v.aO» 7 3 IDEM met kraag en ritssluiting v.a. PRIMA GEMOLTONNEERDE TRAININGSBROEKEN diverse tinten, van 2 J DA tot 17 jaar v.a „DELANA" BABY- SLOBBROEKEN, in A Q g bleu en wit T«73 JONGENSPETTEN met oorkleppen, bruin A IC en marine MELTON MEISJESPANTALONS met Q gebreide boord BREIWOL, ons merk Juno, voor jumpers, pullovers, vesten, shawls en kinderkleding, een fantastisch kleu- 2.15 renassortiment GESTREEPTE KEPERFLANEL 70 en 80 cm 1.28 breed v.a. BEDRUKTE KEPERFLANEL mooie dessins v. dames 1.65 en kinderen, 80 cm br. jpmfi MAANDAG 1 FEBRUARI Haalt tijdig uw kaarten, daar zij anders vervallen 'T BLEEK VELE KEREN ZIT 'M IN REGELMATIG ADVERTEREN ZOALS DAMES-, HEREN. EN JONGENS WINTERJASSEN, GABARDINE EN TWEEDJASSEN JONGENS- EN HERENCOSTUUMS ENORME PRIJSVERLAGINGEN: 10% 20% 30% 40% 50% welke kortingen aan de cassa in mindering worden gebracht. ALLEN NAAR PAYGLOP 18, ingang hoek Breedstr. ALKMAAR (Van onze corr IS de bioscoop gedoemd te ve velen in Engeland zich ernstig b zal men dit jaar in jjjngeland g automaat", als ik tenminste het mag vertalen. Volgens dit syste* televisiescherm projecteren, zod te gaan om Richart Burton, S Williams of welke filmster dan de bioscoop zal men voor het zi het televisiescherm verschijnt ee vertoond zal worden, maar het vereiste hoeveelheid geld in een verbonden is, dan wordt liet bee de film ten einde zien. LIET klinkt alles erg eenvoudig, m zo is het natuurlijk niet. Al g de televisie-automaat waarschijn: een grote toekomst tegemoet, het nog wel enige tijd duren, aleer een normaal verschijnsel is geworc in Amerikaanse of Britse huiskami laat staan in Nederlandse woning Maar de financiële voordelen van automaatsysteem, gepaard aan blijkbaar niet te stuiten vercomm ciahsering der televisie, zuilen op de duur winnen van de tegenst vende kracht. De voorstanders van de televi: automaat redeneren als volgt. In 1 geland bedragen d^ productiekos' van een film gemiddeld 1 millic gulden en de film moet ongeveer jaar lang rouleren in de bioscop voordat er winst gemaakt kan w den. Er zijn in Engeland 3 millic televisietoestellen in gebruik, slechts 750.000 toestelbezitters 2.50 voor over zouden hebben naar de film te kijken, zou op avond een bedrag van 1.875.000 1 eengebracht worden. Gaat een ge van drie personen naar een biosco dan is het aan reis- en entréekos' veel meer kwijt. De grote filmp ducenten behoeven geen kapit geldsommen uit te geven voor adv tenties en distributiekosten, en elke film zouden slechts een of tv filmbanden vervaardigd moeten w den. De mensen hoeven niet meer te gaan, maar k-rnnen rustig th in hun fauteuils blijven zitten onderwijl genieten van het spel hun geliefde filmsterren. ALLÉS goed en wel, zeggen vel die bij het bioscoopwezen betr ken zijn, maar hoe zal het gaan r de bioscopen, als de televisie-autom, op grote schaal ingang vindt? En land telt 4.750 bioscopen, waarin n liarden guldens geïnvesteerd zijn. V zal er van deze geïnvesteerde geld worden en wie zal het verlies dragt W. R. Fuller, secretaris van de mai Het Ned. Herv. vormingscentrum Haaf te Bergen heeft voor de komi de weken wederom enkele belangri bijeenkomsten op zijn program sta Zo kan men zich voor 10 Februari a; melden voor een cursus voor jon jnannéft welke zeer binnenkort wo gehouden. Kwesties als beroepsmo lijkheden, emigratie, dienstplic dienstweigering, sport, de toekoi van het platteland staan tezamen r een excursie naar een groot industi bedrijf op het programma. De cur is speciaal bedoeld voor plattelan jongeren van 17 tot 20 jaar. Belangrijk is voorts de herhaling r een in November gehouden tweeda samenzijn over het onderwerp Beja denzorg. Deze zal worden gegeven 23 en 24 Februari. Sprekers zijn dr Brouwer van de GGD te Amsterd en mr J. A. J. Meijer te Hilversi De heer F. Klinkenberg zal de res taten van het werk van bejaardencli demonstreren en toelichten. Opgai voor 15 Februari. Tenslotte is er dan van 1 tot 6 Ma nog een algemene vormingsweek v meisjes van 18 tot 22 jaar. Qnderw pen ;jn onder meer: De plaats van vrouw in het gezin, Gezelligheid huis, Modernof niet? Verder wo tijd besteed aan handenarbeid, zang muziek, aan discussies in werkgr pen en aan een excursie. Opgaven vi 25 Februari. Het Haarlemse R-K. episcopaat h( toestlmming verleend eenmaal maand na de pioniersbespreking op districts-vormingsavonden van de i tholieke Arbeidersjeugd de avondi te vieren Ook in Bergen op Zoom men overgegaan tot het instellen 1 avondmissen, waarmee deze stad het bisdom Breda de eerste is. Men oogt hiermee de devotie tot het H.B op te voeren, speciaal ook onder I die niet in de gelegenheid zijn om de Vrijdagen in de ochtend de mis te wonen. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Semarang; J. M. I selaar te Boxmeer. Aangenomen n Elburg: B. G. A. van der Wiel Tholen, die bedankte voor Hasselt. Geref. Kerken Art. 31. Bedankt voor Almelo: J. F. Hey Hasselt. Geref. gemeenten. Bedankt voor Middelharriis: F. te Ierseke.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 4