NEDERLAND, HELICOPTERS
EN HELIHAVENS
Naar KOFA voor WARMTE!
Droogt Wol
Rendabiliteit is een eis voor
vaste lijndiensten
LAATSTE NIEUWS
Brrr.... GUUR EN KOUD
ICLËBIfii
Zakensucces
ENEELNS Confectiezaak
Moeilijk vraagstuk
MARKTBERICHTEN
BEURS MIDDENMEER
BESOMMINGEN IJMUIDEN
Scheepvaartberichten
De vorst blijft
De gevangenenkwestie
Pro-communisten
naar Noord-Korea
Voorzien van Kofa's warmte-eenheden
bent U volledig gewapend tegen de
heersende koude! Aangezien nog veel
vorst verwacht wordt, is het parool:
2.25
4.45
9.30
Naar
Kofa
voor
warmte
wf ALKMAAR
Naar
Kofa
voor
warmte
Geen nood!!
PRACHTIGE WOLLEN HERENTRUIEN
MET HOGE ROLKRAAG
DAMESVESTEN, ZUIVER WOL DUS
HEERLIJK WARM
WOLLEN TRAININGSBROEKEN VOOR
DE KINDEREN
6e en laatste Cabaretavond
r
ABONNEERT U OP DIT BLAD
Errol Flynn en
de hi
In Amerika nog gee
toestemming
GEESTELIJK LEVE:
Nieuwe cursussen op
„De Haaf' te Bergen
Avondmissen mogelijk
BFROF.PINGSWERK
DONDERDAG 28 JANUARI 1954
i
1
c
l
B
t
V
r
V
V
ZI
t
t
r
d
d
a
z
g
E
h
ti
D
Z
d
E>
e
v
r
u
d
n
h
k
v
c
E
ti
ti
ti
a
g
ui
A
rr
o
E
h
d
k
n
d
ft
b
g
P
(Van onze speciale verslaggever)
BIJ de installatie van de commis
sie „Hefschroefvliegtuigen" zeide
de minister van Verkeer en Water
staat, mr J. Algera: „Zeker, er
zitten in het vervoer per hef.
sehroefvliegtuig nog ongekende
mogelijkheden en wij moeten goed
beseffen, dat, wil men dit middel
van vervoer verder ontwikkelen en
rendabel maken ten dienste van
het reizende publiek, geheel nieu
we paden betreden moeten wor
den". Waarmede de minister de
ALKMAAR, 27 Jan. Witlof A 29—52
en B 1530; rode kool 78,50; savoye
kool 6,507; groene kool 712; spruit-
kool A 2766 en B 1528; boerenkool
1031; rode bieten 4,50—winterpeen
58,50; waspeen 1131; uien 48; prei
1927; selderie 1517; knolselderie 4
11; appels: Goudreinetten Hl 28; peren:
St. Rémy Hl 22—24.
LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE,
28 Jan. 6200 kg uien 10,20—10,60 en
grove 8,109,50; 11.000 kg groene kool
12,1021,40; 3800 kg rode kool A 710;
9400 kg gele kool A 6,50—9; 800 kg
spruiten 3251; 550 kg witlof IB 4548
en IIB 39.
NOORDSCHARWOUDE, 28 Januari.
27.000 kg uien 10.1011,20, grove 9,30
9,80 en drielingen 10; 14.000 kg rode kool
A 710,10 en B 6; 200 kg gele kool 9.40;
2000 kg groene kool 12.10—15,40; 27.000
kg Deense witte kool 5-50; 800 kg witlof
I 4345, II 40 en afwijkend 29. Door
gedraaid: 1200 kg Deense witte kool en
7500 kg rode kool.
ZWAAG, 27 Jan. '54 gare biet
6.0010.00; uien 2.408.30; bieten
5.806.60; prei 10.0024.00; groene
kool 6.2010.10; rode kool 6.60—9.70;
boerenkool 14.0017.00; spruitkool
21.00—38.00; witlof 18.00—46.00 breek-
peen 5.00—6.00; waspeen 13.0015.00;
andijvie 66.00; knolseld. B 4.0010.00.
ZUIDERKOGGE, HEM, 27 Jan '54
groene kool 7.0018.80; spruiten
15.0036.00; boerenkool 4.007.00;
uien middel 10.0011.90, grof 8.40
9 90. drieling 11.00—11.80, nep 23.00—
27.50; witlof 23.0043.00; goudreinetten
181 1 41 01) - Jonathan 24 00 -52.00;
Laxton 26.0049.00; Conférence 53.00
—63.00; Prov. Peer 19.00—22.00.
BLOKKER, 27 Jan '54 witlof A
35.00—50.00, B 33.00—42.00, C 23.00—
34.00, stek 14.0026.00, aanvoer 14.000
kg; spruitkool I "35.0042, II 15.00
36 00, aanvoer 4750 kg; uien middel
10.60, grof 9.10, drieling 7.11, nep 26.00,
aanvoer 15.000 kgprei A 17.00 —20.00,
B 11.00—16.00; boerenkool 20.00-30.00;
gele kool 8.909.70; rode kool 7.60
11.10; knolbieten A 5.00—6.20, B 4.00;
brëokpeen B 5.006.00, C 5.506.90, D
6 00; andijvie 68.00; gare biet 7.00
9.00; winter jan 25.00; goudreinetten
14.00—36.00; Bramly 9.00—12.00.
BLOKKER, 27 Jan. '54 knolbieten
5.10; uien 3.7010.50; gare biet 6.00
8.00; prei 8.0014.00; rode kool
7.10 9.60boerenkool 13.00—23.00
spruitkool 28.0035.00; witlof 29.00
42.00; Bramly 8.00—18 00; Cox 's
Orange 27.0040.00; goudreinetten 18.00
—41.00; Jonathan 26.00—48.00; Pre
sent v. Eng. 22.0046.00; Conférence
12.00-62.00; Emil d'Heyst 3.00—39.00;
Gieser Wildeman 18.0035.00; Presd.
Loubreint 7.0029.00Prov. Peer 12.00
—21.00; St. Remy 14.00—24.00; Win-
terjan 10.0025.00; Winterlauw 10.00
17.00 Westlandse lauw 12.0018.00.
Voor granen en peulvruchten wa
ren de noteringen op de gisteren te
Middenmeer gehouden graanbeurs als
volgt:
Tarwe 2427.05, zomergerst 22—
23.25 wintergerst 20.5021.50, haver
19.50—22.75, rogge, oplopende prijzen
2022.50, duivenbonen 3841, groene
erwten 4248, karwij 6597.50, blauw-
maanzaad 107130.
In verband met de vorst lag de
aardappelhandel stil. In vlas was
niets te doen. Voor hooi en stro de
voleende noteringen:
Wit hoo;, 90105. rode klaverhooi
80—100, lucerne 100—115, haverstro
4043, zomer gerststro 5154, tarwe-
stro 5254, groene erwtenstro 4050.
Voederbieten met hoog gehalte 21—
22, ingekuild bietenblad 1619. Op
lopende -wijzen voor voeraardappelen
De noteringen van Woensdag waren:
RO 15 „Antje" f 14700, RO 46 „Claes-
je" f 21.460. trawler met f 16.600. Ym
210 f 7410, Ym 209 11.880, Ym 14
f 9250 HD 87 f 5318, Kw 159 f 9700
WR 33 f 639. Ym 276 f 2120, Kw 12
f 158. De aanvoer bedroeg in totaal
Vi 2530 kisten. De prijzen waren:
vi Per 1 kg: heilbot 3.10—2.60. gr. tong
d< 2.34—2.21. grm. tong 2.24—2.02, kim.
tong 2.25—2.09, kl. tong 1 1.76—1.58,
di kl. tong 2 1.56—1.45, tarbot 1 2.65—2.30.
di Per 50 kg: gr. schelvis 6653, grm.
ki schelvis 60—50, kim. schelvis 55—51,
ti kl. schelvis 1 5651, kl. schelvis 2 41
13, ..uiting 31—9, gr. gul 68—57. mid.
- gul 65—51. kl. gul 35—27, leng 45,
f kl. haai 25—19, ham 96—82, kl. wolf
41 poontjes 27—21 koolvis zw. 33—
27 kl. koolvis wit 46—41.
Per 50 kg: Talbot 2 94—86. tarbot 3
73, tarbot 4 65—40, tongschar 96—81,
kl. tongschar 43, schartong 48—16.50,
gr schol 31—27, grm. schol 42—35, kim.
schol 73—65. 1.1. schol 1 67—56, kl.
schol 2 41—8. schar 29, bot 1913, ma-
kreel 70,
Per 125 kg; gr. ka,belj auw 240102,
gr. koolvis zw. 78—74, gr. koolvis wit
102—100. gr. leng 112—88, gr. wolf 86.
zaken scherp stelt, want de geijkte
paden schijnen voorshonds niet
naar een rendabel helieopterver-
voer voor vaste lijndiensten te lei
den, en slechts rendabiliteit zal uit
eindelijk Nederland een eigen heli-
copternet kunnen geven.
HET vraagstuk der helicopters be
staat reedslang en reeds veel is er over
geschreven, gepraat en gestudeerd. Maar
in Nederland bleef het een papieren
zaakhet bleef experimenteren met het
ene beschikbare toestel van de stich
ting, die zich met het onderzoek van
hefschroefvliegtuigen bezig hield; het
bleef een utopistisch redekavelen over
het nut en de mogelijkheden van heli
copters.
Tot de ramp kwamEn het hef-
schroefvliegtuig opeens een zeer reëel
nut bleek te bezitten en voor velen het
enige middel tot redding bleek te zijn.
Onuitwisbaar zal voor hen de herinne
ring aan die wonderlijke wesp blijven,
die zo stil boven het water, een dak,
een enkel droog plekje kon blijven han
gen en van waaruit een enkele kabel
met een soort zitstoeltje de redding be
tekende uit het water en de koude en
van de doodDe toestellen van de
Amerikaanse luchtmacht, de Belgische
Sabena en het enkele toestel van de
Nederlandse marine bleken onmisbaar
te zijn. En Nederland realiseerde zich
plotseling, dat de helicopter geen uto
pie meer was, maar werkelijkheid!
Die werkelijkheid was het begin van
nieuwe overwegingen en leidde uitein
delijk tot de inschakeling van Neder
land in het jonge Belgische helicopter-
netRotterdam kreeg een helicopter-
lijndienst op Brussel en een heliport,
de wentelwiekhaven der Belgen. Sinds
dien zijn burgemeesters zich gaan af
vragen, of hun stad niet ook door de
lucht met andere steden verbonden kon
worden en of zij niet ergens in hun stad
een geschikt terrein voor een heliport
konden vinden. En uiteindelijk heeft
(op instignatie van wijlen dr A. Ples-
man) de minister van Verkeer en Wa
terstaat een studie-commissie voor het
helicoptervraagstuk geboren doen wor
den. Met daarin vertegenwoordigers van
organisaties en bedrijven, wier specia
liteit vervoer is.
HET terrein der helicopters is nog
weinig bekend. Men heeft in Amerika
wat ervaring met lijndiensten van hef
schroefvliegtuigen. In New York bestaat
een vaste dienst tussen de verschillende
vliegvelden. Men kan voor hetzelfde
tarief als dat voor taxi's van het ene
vliegveld naar het andere helicopt.eren,
Maar dit is alleen mogelijk, omdat de
taxi's zulke enorme omwegen moeten»
maken en de helicopter door de rechte
lijn, welke zij van veld naar veld kan
afleggen, zoveel kilometers wint. En de
taxitarieven er bepaald niet laag zijn.
Maar zelfs dan vraagt de helicopter-
dienst goed bezette toestellen, omdat
anders de kosten te hoog worden
Waarmede we midden in het vraag
stuk van het rendement zitten. Want
de helicopter is een duur toestel, heb
ben we begrepen. Duurder dan een nor
maal vliegtuig met dezelfde capaciteit
aan passagiers. Duurder in aanschaf en
gebruik, met een geringere snelheid en
minder stabiliteit in het vervoer. Om
dat de helicopter in belangrijker mate
afhankelijk is van het weer dan het
normale vliegtuig. Omdat de helicopter
niet op instrumenten alleen kan wor
den gevlogen en men altijd met grond-
zicht moet werken. En het toestel dus
ongeschikt is voor nacht- en avond
vluchten en bij slecht weer niet ge
bruikt kan worden. Zoals onlangs weer
is gebleken, toen de helicopter van de
marine, uitgestuurd óm de vermisten
bij een vliegongeluk in het IJselmeer
te zoeken, door mist gedwongen werd
ergens bij Beverwijk te landen.
Een behoorlijk rendement voor een
lijndienst is in belangrijke mate afhan
kelijk van de regelmaat, waarmede ge
vlogen kan worden. Die regelmaat is
niet groot, en we hebben de indruk,
dat de dienst tussen Rotterdam en
Brussel door de weersomstandigheden
an regelmaat inboet. De dienst op
Maastricht van Brussel uit verloopt
zelfs naar we vernamen nog on
regelmatiger. Daardoor zal het gauw
gebeuren, dat iemand liever de trein
neemt, zelfs al doet die er langer over,
dan een hef schroef vliegtuig, omdat hij
dan zeker is van de tijd van vertrek
en aankomst.
Een goede helicopterdienst moet een
behoorlijke bezetting hebben, wil hij
renderen. En een behoorlijke bezetting
van een helicopter van het kleine for
maat zoals thans nog gebruikt wordt
behoeft slechts een vijftal mensen te
zijn. Daarom is het belangrijkste vraag
stuk der helicopters dat der rendabili
teit, tevens het moeilijkste om tot op
lossing te brengen. Men moet een regel
matige dienst waai borgen en een be
hoorlijke bezetting krijgen.
DE vaste helicopterverbindingen, die
momenteel bestaan, dragen nog vrijwel
alle een experimenteel karakter. De
Belgische maatschappij Sabena heeft
er geld voor over, ook omdat het een
goede propaganda voor het „lucht-min-
ded" maken van het publiek kan zijn'
En omdat in België het postvervoer dus
een deel der onkosten van een geregel
de dienst voor zijn rekening neemt.
Een vaste postverbinding per heli
copter is echter alleen zinvol wanneer
zij méér voordelen oplevert dan post
vervoer met de geijkte middelen van
vervoer, zoals bij ons de postauto, de
posttrein. En in Nederland geschiedt
voorshands de postverzending sneller
per trein dan per helicopter. De post
treinen rijden vnl. des nachts. Boven
dien is het openbaar vervoersnet in Ne
derland zeer intensief en zou zelfs een
helicopterverbinding tussen Den Haag
en Leeuwarden amper de tijdwinst
brengen, die men door de trein zou
kunnen verliezen. Waar nog bijkomt,
dat op de tijdwinst van de helicopter
het sneller bereiken van de plaats
van aankomst weer het verlies van tijd
voor het sorteren van de post kernt.
want reeds in de Nederlandse postwa-
gons wordt de post gesorteerd.
EEN van de grote voordelen van het
helicoptervervoer ligt in het feit, dat
men voor deze toestellen slechts een
klein terrein van node heeft. Daardoor
kan men helihavens maken in de cen
tra dér steden. Mits zij een goede aan-
vliegbaan bezitten, waaronder men
moet verstaan een zo mogelijk groten
deels onbebouwde strook land, waarop
altijd ruimte bestaat voor noodlandin
gen. Voor de helicopter van Rotterdam
is dit mogelijk, zelfs al zijn de verschil
lende noodlandingsterreinen niet zo
heel gemakkelijk als zodanig bruikbaar.
De helicopter verliest zijn waarde, als
hij, evenals een normaal vliegtuig ver
buiten de bebouwde koip van een stad
zou moeten landen.
In de meeste steden van ons land zijn
wel geschikte plaatsen in of nabij het
centrum te vinden. Zolang een renda
bele basis evenwel niet te vinden is in
de vervoersprijs alleen, zal men zijn
toevlucht moeten nemen tot het ver
strekken van vliegsubsidies door de be
langhebbende gemeenten* althans tot
het geven van garanties voor de dek
king van de vliegkosten bij onvoldoende
passagiersbezetting. De exploitatiepro
blemen van een helicopterdienst kun
nen zich in ons land spiegelen aan die,
waarvoor-de K.L.M. geplaatst was met
haar na-oorlogse binnenlandse lijndien
sten. Zij heeft die tenslotte om vnl. eco-
nmische redenen opgeheven, want on
danks vele verzoeken (onder meer uit
Twente) om geregelde vliegverbindin
gen, bleek dat er te weinig mensen ge
bruik van maakten.
Alioth, 26-1 te Vitoria Averdijk, 27-1
tt. New York Aagtedijk, 25-1 van Pa-
ranagua naar Santos Aagtekerk, pass.
27-1 Ceylon naar Singapore Aldabi,
pass. 27-1 St Pauls Rock naar Rio de Ja
neiro Amor, 26-1 van Beyrouth naar
Lattaki Amstelvaart, 26-1 van Kingston
naar Jokohama Arendsdijk, 26-1 van
New York naar Boston Aalsdijk, 26-1
te Norfolk Aardijk, 26-1 van Antwer
pen, pass. 27-1 0.10 uur Vlissingen naar
New Orleans Amsteldijk, 26-1 te Tam
pa Bloemfontein, 26-1 van Port Eliza
beth naar Kaapstad Boissevain, 26-1
van Kaapstad naar Rio de Janeiro Bil-
liion, 27-1 te Portland Bonaire, 27-1
te Grenada verwacht (verb.) Bosch-
fontein, 26-1 van Mombasa naar Tanga
Blijdendijk, 26-1 te Baltimore Caltex
Delft (t), pass. 26-1 ten zuiden van Kreta
naar R'dam Caltex Leiden (t), pass.
26-1 zuidoost punt Kreta naar R'dam
Caltex Utrecht (t), pass. 26-1 Pantellaria
naar R'dam Celebes, 26-1 van Napels
naar Genua Ceronia (t), 26-1 van Ma
nilla naar Balik Papan Clavella, 27-1
te Oran verwacht Cleodora (t), 31-1 te
Cochin verwacht Caltex The Hague
(t), 26-1 van R'dam naar Sidon Cla
vella, pass. 26-1 Gibraltar naar Oran
Cottica, pass. 26-1 Kaap St Vincent naar
Madeira Delfland, 26-1 van Santos
naar Rio de Janeiro Delfshaven, 26-1
van Rio de Janeiro naar Santos Ena
(t), 26-1 van Miri naar Singapore
Eemland, 26-1 van Bahia naar Recife
Esso Den Haag (t), pass. 27-1 Finisterre
naar Antwerpen Gaasterkerk, 27-1 te
R'dam Heelsum, 27-1 van Hamburg
naar Houston Hecuba, 26-1 dw. Inagua
naar Baltimore Helena, 26-1 Key west
gepass. naar Gent Hilversum, 26-1 van
Mena al Ahmadi naar Lands End (VO)
Hermes, 25-1 te Curacao Java, 26-1 te
Colombo Jupiter, 25-1 te Venetië
Karimun, 26-1 van Singapore, 28-1 te
Tandjong Priok verwacht Kota Inten,
26-1 te Philadelphia Karimata, pass.
26-1 19.40 u. Vlissingen, 27-1 te Londen
Kedoe, 26-1 20 uur van Suez naar Port
Said Kota Gede, pass. 27-1 3 uurPerim
naar Suez Laertes, pass. 27-1 Malta
naar Bilbao Loppersum, 26-1 van
Hamburg naar A'dam Leopoldskerk,
26-1 te Genua Leuvekerk, pass. 26-1
Straat Messina naar Port Said Luna,
26-1 te Oran Macoma (t), 29-1 te R'
dam verwacht Madoera, pass. 26-1 So-
cotra naar Durban Manoeran, 26-1 van
Belawan naar Singapore Marpessa (t),
27-1 te Singapore Mataram, 26-1 van
New York naar Casablanca Mirza (t),
£6-1 te Miri Mirra (t)21-1 te Suez
verwacht Modjokerto, 26-1 van Penang
naar, Port Swettenham Myonia (t),
11-2 te Adelaide verwacht Merwede,
verm. 28-1 van Antwerpen naar A'dam
Nestor, 26-1 te A'dam Notos, 26-1 van
San Feliu, 27-1 dw: Kaap San Sebastiaan
naar Genua Omala (t), 30-1 te Bris
bane verwacht Ondina (t), 25-1 te
Singapore Oranje, 26-1 il0 mijl noord
oost van Massawa naar Colombo
(Ongecorrigeerd)
Terwijl de Oostelijke wind iets afnam,
vroor het vanmorgen vroeg in ons land
nog iets meer dan gisteren. De stations
Twente en Deelen meldden (aldus het
K.N.M.I. te De Bilt) hedenmorgen 13
graden vorst. In het Westen van het
land omstreeks 10 graden. Ook in
Frankrijk heeft het vannacht hard ge
vroren. Parijs meldde 15 graden vorst.
Over een groot deel van ons land dre
ven wolkenpartijen, afkomstig uit Zuid-
Duitsland. De algemene luchtcirculatie
is van dien aard, dat er geen tekenen
zijn, die op een spoedig einde van de
vorstperiode wijzen. Wel kan de vorst
bij een draaiing van de wind tijdelijk
afnemen, maar daarbij worden de kan
sen op sneeuw iets groter.
Minimumtemperaturen in de afge
lopen nacht: Eelde 11, Den Helder
9, Schiphol —10, De Bilt —11, Twente
13, Vlissingen 10, Eindhoven 11,
Beek 10.
De pro-communistische krijgsgevan
genen (21 Amerikanen, 325 Koreanen
en een Brit) die weigerden naar hun
vaderland terug te keren, zijn van
daag uit hun kamp in de neutrale
zone naar Noord-Korea vertrokken.
WEERBERICHT
ZUIVER WOLLEN HOOFD
DOEKEN, mooie pas- 3 3 C
teltinten
ANGORA DAMESHAND
SCHOENEN, groen, J CA
rood, bruin, grijs
HEERLIJK WARME DAMES
WANTEN, leder, wol-
gevoerd en gebr. boord Q, 5
MELTON DAMESPANTALONS
pracht kwaliteit, alle
maten 19.50 17.75
BE-BOB DAMESVEST
travers, vleermuismouw J J 2 IJ
in 10 modetinten
GEMOLTONNEERDE
DIRECTOIRES, voor
meisjes en dames v.a.
DAMESHEMD
70% wol, Jaegerkleur, 5.90
85 cm lang
DAMESCAMISOLES
70% wol, fantasiege-
breid, met BH-vorm
en schouderbandjes, in 5.45
wit en gekleurd
Bijpassende
DIRECTOIRES
ZUIVER WOLLEN DAMES
KOUSEN, Nylon ver- "J QA
sterkt 3.7U
IDEM
fantastisch mooie kw„ 7 CA
zeer elastisch ».3w
DAMESPYAMA'S
le kw. zwanendons,
rijk gegarneerd, div. I A PA
tinten It.311
'i 11
HEERLIJK WARME PEIGNOIRS
satin feutre, driekwart
mouw, prachtige ">Q "J P
bloemdessins 3
ZUIVER WOLLEN HEREN
SHAWLS, vele prach- 7 nn
tige dessins A.OO
ZUIVER WOLLEN GEBREIDE
HERENHANDSCHOENEN
grijs, bruin, 7 7P
marineblauw 4.95 3./3
GEBREIDE HERENWANTEN
zuiver wol, in dezelf- T 7C
de kleuren 3.#3
TWEEKLEURIGE HEREN-
VESTEN, apart model
m. overslag, in vier
moderne kleurencom- 7 QC
binaties, zuiver wol 3
TWEEKLEURIGE HEREN-
VESTEN, fijn gekamde
wol, knoopsluiting,
moderne tinten, maten 17 QC
5, 6 en 7 v.a. I «'3
ZUIVER WOLLEN HEREN-
PULLOVERS, met ritssluiting
en hoge col, grijs, bruin
en bordeaux, heerlijk QP
warm, maten 6-7 v.a. 10.73
WOLLEN JAEGERGEBREIDE
LANGE HERENPANTALONS
een pracht stuk goed, IA "J r
maten 5, 6 en 7 v.a. I4L.X3
Bijpassende BORSTROK-I /P
KEN, m. lange mouw v.a. I .03
HALFWOLLEN HERENHEMD
ronde hals, k. mouw, g
slechts
FLANELLEN HERENHEMD
van de echte „Goliath"-flanel,
oersterk en heerlijk P IP
warm 3.t3
STERKE ZUIVER WOLLEN
HERENSOKKEN
lang, lastex boord, ny- Q
Ion versterkt, alle kl.
ZEER MOOIE LANGE
FANTASIESOKKEN
eveneens m. lastex T 7C
boord en nylon verst. 3.AJ
HERENPYAMA'S
le kw. keperflanel, moderne tin
ten, kraag en manchetten van
contrasterende A AQ
kleur IU.7Ö
ZUIVER WOLLEN KINDER
SHAWLS, n 75
frisse ruiten 3
JONGENSPULLOVERS
zuivere kamwol, in grijs, groen
en wijnrood, 6 tot 11 Q Qg
jaar v.aO» 7 3
IDEM
met kraag en
ritssluiting v.a.
PRIMA GEMOLTONNEERDE
TRAININGSBROEKEN
diverse tinten, van 2 J DA
tot 17 jaar v.a
„DELANA" BABY-
SLOBBROEKEN, in A Q g
bleu en wit T«73
JONGENSPETTEN
met oorkleppen, bruin A IC
en marine
MELTON MEISJESPANTALONS
met Q
gebreide boord
BREIWOL, ons merk Juno, voor
jumpers, pullovers, vesten,
shawls en kinderkleding,
een fantastisch kleu- 2.15
renassortiment
GESTREEPTE KEPERFLANEL
70 en 80 cm 1.28
breed v.a.
BEDRUKTE KEPERFLANEL
mooie dessins v. dames 1.65
en kinderen, 80 cm br.
jpmfi
MAANDAG 1 FEBRUARI
Haalt tijdig uw kaarten, daar
zij anders vervallen
'T BLEEK VELE KEREN
ZIT 'M IN
REGELMATIG ADVERTEREN
ZOALS DAMES-, HEREN. EN JONGENS
WINTERJASSEN, GABARDINE EN
TWEEDJASSEN
JONGENS- EN HERENCOSTUUMS
ENORME PRIJSVERLAGINGEN:
10% 20% 30% 40% 50%
welke kortingen aan de cassa in mindering
worden gebracht.
ALLEN NAAR
PAYGLOP 18, ingang hoek Breedstr. ALKMAAR
(Van onze corr
IS de bioscoop gedoemd te ve
velen in Engeland zich ernstig b
zal men dit jaar in jjjngeland g
automaat", als ik tenminste het
mag vertalen. Volgens dit syste*
televisiescherm projecteren, zod
te gaan om Richart Burton, S
Williams of welke filmster dan
de bioscoop zal men voor het zi
het televisiescherm verschijnt ee
vertoond zal worden, maar het
vereiste hoeveelheid geld in een
verbonden is, dan wordt liet bee
de film ten einde zien.
LIET klinkt alles erg eenvoudig, m
zo is het natuurlijk niet. Al g
de televisie-automaat waarschijn:
een grote toekomst tegemoet, het
nog wel enige tijd duren, aleer
een normaal verschijnsel is geworc
in Amerikaanse of Britse huiskami
laat staan in Nederlandse woning
Maar de financiële voordelen van
automaatsysteem, gepaard aan
blijkbaar niet te stuiten vercomm
ciahsering der televisie, zuilen
op de duur winnen van de tegenst
vende kracht.
De voorstanders van de televi:
automaat redeneren als volgt. In 1
geland bedragen d^ productiekos'
van een film gemiddeld 1 millic
gulden en de film moet ongeveer
jaar lang rouleren in de bioscop
voordat er winst gemaakt kan w
den. Er zijn in Engeland 3 millic
televisietoestellen in gebruik,
slechts 750.000 toestelbezitters
2.50 voor over zouden hebben
naar de film te kijken, zou op
avond een bedrag van 1.875.000 1
eengebracht worden. Gaat een ge
van drie personen naar een biosco
dan is het aan reis- en entréekos'
veel meer kwijt. De grote filmp
ducenten behoeven geen kapit
geldsommen uit te geven voor adv
tenties en distributiekosten, en
elke film zouden slechts een of tv
filmbanden vervaardigd moeten w
den. De mensen hoeven niet meer
te gaan, maar k-rnnen rustig th
in hun fauteuils blijven zitten
onderwijl genieten van het spel
hun geliefde filmsterren.
ALLÉS goed en wel, zeggen vel
die bij het bioscoopwezen betr
ken zijn, maar hoe zal het gaan r
de bioscopen, als de televisie-autom,
op grote schaal ingang vindt? En
land telt 4.750 bioscopen, waarin n
liarden guldens geïnvesteerd zijn. V
zal er van deze geïnvesteerde geld
worden en wie zal het verlies dragt
W. R. Fuller, secretaris van de mai
Het Ned. Herv. vormingscentrum
Haaf te Bergen heeft voor de komi
de weken wederom enkele belangri
bijeenkomsten op zijn program sta
Zo kan men zich voor 10 Februari a;
melden voor een cursus voor jon
jnannéft welke zeer binnenkort wo
gehouden. Kwesties als beroepsmo
lijkheden, emigratie, dienstplic
dienstweigering, sport, de toekoi
van het platteland staan tezamen r
een excursie naar een groot industi
bedrijf op het programma. De cur
is speciaal bedoeld voor plattelan
jongeren van 17 tot 20 jaar.
Belangrijk is voorts de herhaling r
een in November gehouden tweeda
samenzijn over het onderwerp Beja
denzorg. Deze zal worden gegeven
23 en 24 Februari. Sprekers zijn dr
Brouwer van de GGD te Amsterd
en mr J. A. J. Meijer te Hilversi
De heer F. Klinkenberg zal de res
taten van het werk van bejaardencli
demonstreren en toelichten. Opgai
voor 15 Februari.
Tenslotte is er dan van 1 tot 6 Ma
nog een algemene vormingsweek v
meisjes van 18 tot 22 jaar. Qnderw
pen ;jn onder meer: De plaats van
vrouw in het gezin, Gezelligheid
huis, Modernof niet? Verder wo
tijd besteed aan handenarbeid, zang
muziek, aan discussies in werkgr
pen en aan een excursie. Opgaven vi
25 Februari.
Het Haarlemse R-K. episcopaat h(
toestlmming verleend eenmaal
maand na de pioniersbespreking op
districts-vormingsavonden van de i
tholieke Arbeidersjeugd de avondi
te vieren Ook in Bergen op Zoom
men overgegaan tot het instellen 1
avondmissen, waarmee deze stad
het bisdom Breda de eerste is. Men
oogt hiermee de devotie tot het H.B
op te voeren, speciaal ook onder I
die niet in de gelegenheid zijn om
de Vrijdagen in de ochtend de mis
te wonen.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Semarang; J. M. I
selaar te Boxmeer. Aangenomen n
Elburg: B. G. A. van der Wiel
Tholen, die bedankte voor Hasselt.
Geref. Kerken Art. 31.
Bedankt voor Almelo: J. F. Hey
Hasselt.
Geref. gemeenten.
Bedankt voor Middelharriis: F.
te Ierseke.