J. v. d. Berg won sprintduel voor Aad de Koning en Charisius Hjallis Andersen wil revanche nemen op Kees Broekman Vele Elfstedenrijders kwamen meer dood dan levend binnen Favoriet Verhoeven maakte fatale vergissing Drie en zestig rijders op tijd binnen Dramatische laatste minuten Met Noren over de straat Schoonrijden De Noordhollanders excelleerden De tournee van de Noorse rijders Marinemannen in de Elfstedentocht Elfstedentocht in recordtijd (7 uur 35 min.) Hoogschagen door pech uitgeschakeld DONDERDAG 4 FEBRUARI 1954 Met zijn moeke samen in de grote krans van het elfstedenbestuur, werd hij door fotografen en filmmensen on der schot genomen en toen bekend werd gemaakt, dat de winnaar en ook de andere rijders van de eerste groep het record van Sietse de Groot (1942: 8 uur 44 min.) met meer dan een uur hadden verbeterd, klaterde het applaus nog eens luider op. Later bleek, dat maar liefst 31 rijders binnen de tijd van 8 uur 44 min. de wedstrijd hadden beëindigd. JN DE grote loods waar de 138 wed strijdrijders waren verzameld, ston den de kanspaarden te trappelen van ongeduld op het moment dat starter De Jong het vertreksein zou geven. Als een troep briesende paarden stort ten de wedstrijdrijders zich naar bui ten de weg naar het kanaal op. Luid schreeuwend en elkaar verdringend ging het de schuine weg af. Sommi gen struikelden over de bevroren kar- resporen en ook bij het betreden van de ijsvlakte waren er enkele valpar tijen. Het was gelijk een goldrush en holderdebolder zochten de rijders zich een plaatsje op een van de banken om zo gauw mogelijk te kunnen on- derbinden en zo snel mogelijk weg te' kunnen rijden. Het was nauwelijks zes uur, toen in een spookachtig schijn sel van schijnwerpers en fakkels de eerste rijders op de ijsvlakte versche nen. Een slechte ijsvlakte was het, dat eerste gedeelte van de Zwette in de richting Sneek, maar langs de Oos telijke oever, waar de wind niet zo veel invloed bij de bevriezing van het water had kunnen hebben, was een smalle baan, die uit goed ijs bestond en het was dan ook deze kant van de Zwette, die door de rijders werd ge kozen. Voort ging het de donkerte in naar Sneek. Binnen enkele minuten waren alle 138 man op weg. al h-d- den enkelen bij het opbinden even ver traging ondervonden door het breken van een riempje of een veter. Op dat moment waren allen nog vol illusies, maar valpartijen maakte aan verschei dene wensdromen gedurende de 290 kilometer lange tocht een einde. Het ergste was dat voor Verhoeven de Fraai overzicht van de kopgroep in Franeker met duizenden belangstel lenden. Voorop Charisius, Jeen v. d. Berg en Nauta. De elfstedentocht begon met de symbolische start met 200 meter hardlopen voor de schaatsenrijders naar de aanbindplaats. Derde van rechts is de winnaar van 1947, Van Hoorn. Precies twee uur na de aan komst van de winnaar, om vijf minuten over half vier dus, werd de eindcontrole voor de wed strijdrijders op de Noordersingel gesloten. Hei spandoek met de letters „Finish" werd dadelijk weggehaald en opgehangen in de kegelbaan van de „Groene Wei de" waar de vermoeide rijders, die de wedstrijd tot een goed einde hadden gebracht, werden vertroeteld door vrouwen en fa milieleden. Van de 138 gestarte wedstrijdrijders zijn er 63 binnen de vastgestelde tijd binnengeko men. Deze rijders krijgen dus het Elfstedenkruis. stoere Brabander die een consumptie tent voor de finish aanzag. Naar alle waarschijnlijkheid heeft hem dat een eerste plaats gekost. Naast de gedes- illusionneerde Verhoeven zagen wij kort na de finish de dolgelukkige win naar staan. Het duurde geruime tijd voor wij de gelegenheid kregen enkele woorden met hem te wisselen. Hij ver telde ons, dat de tocht hem erg was meegevallen, vooral toen Dinsdag de vooruitzichten niet zo gunstig bleken te zijn en de mogelijkheid van sneeuw val onder het oog moest worden ge zien. De 25-jarige onderwijzer uit Nij Beets .was tijdens._de jSlfoierentpcljt derde geworden en had op deze oefen- rit gevoeld, dat hij tot meer in staat was. „Ik had nooit geweten, dat ik al aan zo'n snelle 200 km toe was. Toen het Maandag zo goed ging kwam het plan onmiddellijk bij mij op om zo gauw ik kon mij na de start bij de kop te voegen en daarbij te blijven en dat is geloof ik nogal aardig ge lukt. In 1947 had ik de Elfstedentocht al een keer gereden maar ik eindigde toen in de middengroep. Natuurlijk ben ik blij, dat ik nu als winnaar hier in Leeuwarden ben binnengeko men. Ik ben Fries en het is fijn om door je streekgenoten te worden toe gejuicht". De uitslag luidt: 1 J. van den Berg, Nij Beets, 7 uur 35 min.; 2 A. J. P. de Koning, Pur merend, 7 uur 35 min. 3.8 sec.; 3 J. W. P. Charisius, Leeuwarden, 7 uur 35 min. 4.2 sec.; 4 J. Nauta, Wartena, 7 uur 36 min.; 5. A. Verhoeven, Dus- sen, 7 uur 36 min.; 6 K. Leffertstra, Stobbega, 7 uur 37 min.; 7 W. Wijnia, Cornwerd, 7 uur 59 min.; 8 H. Lam berts, Wageningen, 7 uur 59 min.; 9 J. van der Hoorn, Ter Aar, 7 uur 59 mm.; 10 P. Zwart, Warga, 8 uur 7 min. (Van een speciale verslaggever) IN de grote hal van het deftige Palace Hotel te Davos zaten Hjalmar An dersen en Kees Broekman in druk gesprek. De Noor, die uitsluitend zijn moedertaal spreekt met een heel enkel woord Engels en Duits, onder streepte zijn betoog beide rijders wogen de kansen af voor het Euro pees kampioenschap, dat over enkele dagen wordt verreden met zijn ex pressieve gelaatstrekken. Een paar heldere ogen in een scherp getekend ge zicht wezen op een hard rijder in topvorm, die over enkele dagen zijn technisch en athletisch kunnen nog zal opvoeren door zijn ijzeren wils kracht en verbeten ener gie. „Wij" en met dat wij bedoelde Andersen, Broekman, Haugli, Aas, Ericsson en zichzelf, „hebben evenveel kans om de titel te veroveren als de Russen. We moeten wat gelukkig zijn met de loting en oppassen, dat wij met korte afstanden onze ruiten niet ingooien. Maar de Russen zijn te slaan", verklaarde Hjal lis. „net zo goed door jou, Kees, als door mij. Dit Europese kampioenschap is volkomen open." Andersen is een aparte figuur in de internatio nale schaatsenrijders we reld. Niet alleen omdat hij houder is of was van vele Europese- en we reldtitels en drager van drie gouden medailles van Olympische winter spelen, maar ook door zijn karakter. Hij sluit zich niet gauw aan bij zijn schaatsmakkers, is wat egocentrisch zonder egoïstisch te zijn, hij kan volkomen in zichzelf ge keerd zijn en in die ogen blikken is het onmogelijk enig contact met hem te hebben. In Noorwegen kent men een spreekwoord, dat vrij vertaald luidt: Slechts een kogel kan iemand uit Drontheim klein krijgen. En als men dan weet, dat Hjalmar Andersen een geboren en getogen Drontheimer is, dan zal het duidelijk zijn, dat al leen een goed sportkame- raad als Kees Broekman, die de Noorse taal even vlot beheerst als de Ne derlandse, het ijs tussen Andersen en de overige wereld kan breken. An dersen liet Broekman duidelijk merken, dat hij blij is een keer naar Ne derland te komen. „Ik zal vechten voor de overwinning, want jij. Kees, hebt mij enkele weken geleden in het Bislet stadion te Oslo in ene strijd van man tegen man, zowel op de 5000 als op de 10.000 meter over wonnen, iets wat mij nog nimmer in mijn schaats- loopbaan is overkomen. En daarom zal ik trach ten jou voor het Hol landse publiek op de 5000 meter te kloppen". Broekman lacht harte lijk om die uitdaging en hij mompelt zoiets als: „Dat moet je dan maar proberen" en hij, Broek man voegt eraan toe: „Er staan geen 30.000 Noren aan de kant, Hjalmar, zo als op Bislet, om je aan te moedigen, maar wel vele duizenden landgeno ten van mij, die in mij hun favoriet zien." Als Kees aan zijn Noor se vriend vraagt of Hjal lis aan het eind van dit seizoen er definitief mee uitscheidt, wil Andersen daar geen positief ant woord opgeven. Want hij denkt de volgende winter nog wel aan enkele wed strijden deel te nemen. Intuïtief voelt Broekman aan. dat de Noor nog een kans wil wagen om het 5000 meter wereldrecord van hem af te nemen. Za terdag heeft Andersen te Davos een gelegenheid daartoe als de omstandig heden meewerken. En anders zal Hjallis moeten wachten tot het volgend jaar. MISSCHIEN hebben velen in de veronderstelling verkeerd, dat de Elfsteden tocht dit jaar een zacht eitje is geweest. Misschien zijn zij misleid door de berichten, die spraken over zonnig weer, minder wind en daardoor snellere tijden. Indien deze zelfde lieden echter tegen het middernachtelijk uur de laatst binnenkomenden hadden gezien, zouden zij stellig een andere indruk hebben gekregen. Voor velen was de tour 1954 in het geheel geen zacht eitje. Tallozen zullen zich onderweg hebben afgevraagd, of het niet beter ware geweest thuis te blijven, bij de warme haard. Volkomen uitgeput, soms niet meer in staat op de been te blijven, strompelden tegen twaalf uur 's nachts nog deelnemers van het ijs. Voor de meesten bleek de schuine opgang naar de straat echter een te grote opgave. De gang naar het aanmeldingslokaal werd geheel vrij gehouden om de laatste groepjes gelegenheid te geven nog op tijd de eindcontrole sloot om 12 uur precies de kaarten in te leveren. Krachtig gebouwde mannen werden nu met matte blik in de moede ogen, ge steund door vrienden en omstanders, naar binnen geholpen. Meer dood dan levend. Sommigen hadden zich geen tijd gegund de schaatsen af te binden en beschadigden de kostbare Noren door een tocht over de straatstenen. De strijd tegen het slechte ijs, maar vooral tegen de duisternis, was hun bijna te machtig geworden en was het daarom te verwonderen, dat enkelen hun tra nen de vrije loop lieten uit pure blijd schap nog op tijd te zijn, al restten soms - maar enkele minuten! Het fel begeerde elfstedenkruis kon deze dap peren niet meer ontgaan. Tot de laat- sten behoorden ook de oud-voorzitter van de Nederlandse ski-vereniging, mr Enthoven, en de bekende Hilversumse zwemcoach Jan Stender. yOOR twee deelnemers dreigde de limiet fataal te worden. Zij kwamen slechts twee a drie minuten na de on verbiddelijke sluiting binnen en vielen doodmoe op de stoelen voor de nu reeds half ontruimde tafels neer. Eén van de deelnemers was een mi nuut vóór het middernachtelijk uur van het ijs gestapt, maar had zo lang werk om binnen te komen, dat een jongen hem de kaart uit de handen griste en er mee naar binnen holde. Mevrouw Brinkmeyer uit Beets (N. H.) bij de dames en Hazelbag uit Gouda bij de heren hebben te Almelo het Nederlands kampioenschap schoon rijden gewonnen. Bovendien legden deze twee rijders beslag op de natio nale titel bij de paren. De uitslagen van deze onder ideale ijs- en weers omstandigheden op de baan van de ijsclub „Twenthe" gehouden kampioei - schappen, waarin 16 deelnemers uit kwamen en waarvoor grote publieke belangstelling bestond, luiden: Dames: 1 mevr. Brinkn.eyer (Beets, N.H.) 319.5 pnt.; 2 mevr. Rommelaar (Enschede) 301.5; 3 mej. Molenaar (Nieuw Vennep) 294.5; 4 mej. Wai- boer (Bergen, N.H.) 291. Heren: 1 Hazelbag (Gouda) 317 pt 2 Visser (Schagen) 312.5; 3 Blaauw- boer (Middenmeer) 308.5; 4 De Ruiter (Zaandam) 307.5. Paren1 mevr. BrinkmeyerHazel bag 1281.5 pnt.; 2 mej. Molenaar Van der Woude (Zaandam) 1233.5; 3 mevr. Rommelaar—Blaauwboer 1230; 4 mej. WaiboerVisser 1206? Naar wij vernemen zijn door het bestuur van de KNSB, in overleg met Klaas Schenk, bondscoach te Davos, de volgende data en plaatsen vastge steld voor de tournee van de Noorse ploeg door Nederland, vooropgezet dat de vorst aanhoudt: Dinsdag 9 Febru ari: Rotterdam, Kralingen. Wedstrij den georganiseerd door de ijsclub „Hard gaat ie" uit de Lier. 500 en 5000 meter. Hieraan neemt de volledige Noorse ploeg deel, bestaande uit Hjal lis Andersen, Knut Johannessen, jan Kristiansen, Sverre Farstad, Vigo K. Hansen en Arne Johansen. Ook de Nederlandse toprijders komen aan de start. Woensdag 10 Februari: wed strijden te Heerenveen, georganiseerd door de ijsclub Thialf, 1500 en 3000 meter. Sverre Farstad, Vigo K. Han sen en Arne Johansen benevens de Nederlandse toprijders nemen er aan deel. Donderdag 11 Februari: Wed strijden te Almelo, georganiseerd door de ijsclub Twenthe, 1000 meter en 5000 of 10.000 meter. Zelfde deelne ming als te Heerenveen De man zelf was uitgeput. „De kaart moet persoonlijk ingeleverd worden", luidde het strenge oordeel van de or ganisatie, die zich strikt aan cV: regels wilde houden. Maar de aanblik van deze stumpers, die in de vroege mor gen later waren gestart, omdat de bus naar de startplaats defect was geraakt, maakte de harten van de commissie leden murw en de kaarten werden geaccepteerd met de restrictie, dat deze twee gevallen in een bestuursvergade ring besproken zullen worden. {-JET systeem van de geheime con troles, ingevoerd om fraudes van de deelnemers uit te sluiten, heeft het in tussen onmogelijk gemaakt, dat afge lopen nacht reeds bekend kon zijn, hoeveel toerrijders de tocht met succes hebben volbracht. Pas over enkele da gen, misschien zelfs over enkele weken, als alle kaarten zijn gecontroleerd, zal het mogelijk zijn definitieve cijfers te geven. De Elfstedentocht 1954 behoort weer tot het verleden. Hoewel velen waar schijnlijk doodop en stijf van deze on gewone lichaamsbeweging zijn thuis gekomen, zal iedere deelnemer zonder twijfel met een dankbare herinnering terugdenken aan deze tvpisch Holland se sportmanifestatie, die geheel ons volk gedurende één dag in haar ban houdt. Onder de marinemannen uit Den Helder, die gisteren aan de Elfsteden tocht hebben deelgenomen, waren ook twee „illegalen". Het Friese bloed in de aderen van matroos derde klasse G. Bakker en chauffeur derde klasse D. Dijkstra was sneller gaan kloppen, toen gepubliceerd werd dat de minis ter van Marine vrij van dienst wilde geven aan adspirant-deelnemers van de Elfstedentocht, die reeds eerder e.en dergelijke prestatie haden geleverd. Dergelijke privileges gelden uiteraard onder de bekende restrictie „indien de dienst het toelaat". Dat bleek tot te leurstelling van Bakker en Dijkstra niet het geval, maar de verleiding, om zich met de andere stedendwingers te meten was hun toch te groot. Zij ris keerden een „douw" en reisden Dins dagavond naar Leeuwarden, waar zij gistermorgen om zeven uur aan de start verschenen. Om één uur bereik ten, in het bezit van negen stempels, Franeker. Dat was voor hen het eind punt van de Elfstedentocht, want de maréchaussée stelde hen in arrest en werd niet gemachtigd, hen de tocht te laten uitrijden. 'n Genoegen om te schenken 'n Genot om te drinken 'n moscatet geïmporttcrd door: OUD Haarlem (Advertentie, Ing. Med.) FRIESLAND heeft gistermiddag vanaf enkele minuten over half twee tot diep in de nacht feest gevierd. Dat is begrijpelijk als men weet dat vrijwel iedere Fries zijn hart heeft verpand aan de schaatsensport en zeer speciaal aan de elfstedentocht. De man die deze schaatsmara- thon op zijn naam weet te brengen staat in Friesland hoog in aanzien. J. van der Berg, de 25-jarige onderwijzr uit Nij-Beets heeft gisteren kans gezien zijn naam onverbrekelijk te verbinden aan het grootste schaatsevenement. In de eindspurt versloeg hij drie andere Friezen, Charisius (Leeuwarden), die als 5e eindigde, J. Nauta (Wardena) 4e, en K. Leffertstra (Stobbega) 6e, de Hollander Aad de Koning, die een fraaie 2e plaats veroverde en de Brabander A. Verhoeven, die als 5e eindigde. Dagenlang zal zijn naam op de lippen van de Friezen liggen, zal men spreken over het gigantische duel dat dit zestal op de bevro ren vaarten en kanalen van Friesland heeft uitgevochten in de record tijd van 7 uur en 35 min., waarin Van der Berg finishte, 1 uur en 9 min. sneller dan het oude record dat sinds 1942 met 8 uur 44 min. op naam stond van S. de Groot. TUSSEN Bolsward en Harlingen heeft het zestal dapperen de vlucht genomen. Reeds bij Hindelopen hadden zich een 25 rijders los ge maakt van de grote groep van 138 renners die 's morgens om 6 uur van start waren gegaan. In deze groep zaten vrijwel alle kanshebbers als A. Verhoeven (Dussen), W. Vermeulen (Ter Aar), A. de Koning, (Purmerend), Wijnhout (Haarlemmermeer), Scheer (Amsterdam), Segers (Purmerend). Piet Keyzer (Werkhoven). Beijen (Amsterdam), J. Vermeulen (Breukelen), Van Woudenberg (Breukelen), Van der Pol (Hilversum), Van der Vinden (Amsterdam), van Aarsen (Schoter zijl), Schipper (Steenwijkerwold), Charisius (Leeuwarden), Zwart (Warga) en Hoogschagen (Alkmaar). Nadat Hoogschagen, die met zijn schaats in een scheur van het ijs was bleven steken, te Bolsward had moe ten opgeven, vielen er spoedig meer slachtoffers in de groep. Het hoge tempo, dat mede door de vrijwel idea le weersomstandigheden mogelijk was, begon zich te wreken. Spoedig was de positie van de vluchtelingen Lef fertstra, De Koning, Charisius, Ver hoeven, Van der Berg en Nauta vrijwel onaantastbaar geworden. Bij Harlin gen bedroeg de voorsprong op het drietal jachtende achtervolgers Lam berts, Wijnia en Van der Hoorn reeds ruim twee minuten, bij Franeker was dit tot 5i/2 minuut aangegroeid en bij het passeren van Dokkum had de kop groep ruim 16 minuten voorsprong op de achtervolgers. Het was duidelijk, dat de eerste prijs bij een van deze zes terecht zou komen. Zouden de rij ders bij elkaar blijven om ieder voor zich te trachten in de eindsprint te zegevieren? Of zou een van hen op de Dokkumer Ee de euvele moed heb ben er tussenuit te gaan? Misschien, dat een paar man dit laatste weieens heeft geprobeerd, doch dan bleek over hoeveel energie de anderen nog be schikten. Onmiddellijk werd dan het contact ondanks het hoge tempo her steld en was de rij van zes weer ge sloten. werd hij misleid door een consumptie tent, denkende, dat hij met de eind controle te maken had. Hjj zag zijn fout te laat in en kon toen niet meer de energie en de geestkracht opbren gen zich tijdig te herstellen. 70 ZOU het dus een beslissing wor den op de laatste paar honderd me ter en de kijkers op de groene wal len langs de singels van Leeuwarden hadden niets liever gewild. Duizenden en nog eens duizenden hebben, staande op deze fraaie natuurlijke tribunes, maar ook van uit de bomen, de lan taarnpalen en van de daken het laat ste gedeelte van het traject gevolgd. Het was een fantastisch schouwspel in de vrolijke zon met de kleurige vlag gen, het rood, wit en blauw, de Friese pompebledden en de stadsvlag van Leeuwarden aan de hoge masten op het ijs, wuivend naar de dundoeken boven op de Oldehove. Een gejuich steeg op om enkele minuten over half twee. „Daar komen ze", klonk het uit de dichte gelederen en ja, daar, in een der bochten, verscheen de eerste groep, niet meer met de vaste streek van een paar uur voordien, maar toch nog in goede glijdende stijl. Terwijl hij zijn handen in wanhoop naar het hoofd bracht stoven Jeen van der Berg en Jan Charisius hem voorbij, waarna de eerste met een voorsprong van ongeveer twintig me ter als eerste door de finish ging. De strijd tussen de vier Friezen, Braban der en de Hollander was gewonnen door een Fries. Was het wonder, dat de Leeuwarder bevolking gul was met zijn hulde. Een ovatie daalde van de wallekant neer, terwijl Van der Berg zijn dolgelukkige vader en moe der in de armen sloot. De kopgroep in Hindelopen met o.a. v. d. Berg Verhoeven, Charisius en Wynia, passeren een bruggetje. Het gejuich plantte zich voort langs de dichte rijen, maar plotseling ver stomde het gerucht, toen de voorop rijdende Verhoeven in zijn oranje pak een fatale vergissing maakte. Even

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 5