Gigantische strijd tegen het ijs op de rivieren Wonden oude Hondsbossche zijn geheeld SCHEEP VAARTBERICHTEN Waterschap Noorderkwartier loopt stormschade in Met de „Chr. Brunings" de Merwede op Ijstochten boven 't IJ Dagelijks zijn vele ijsbrekers in actie Hoge boete wegens schuld aan ernstige botsing Grote voorraad sigaretten uit entrepot ontvreemd Het herstelwerk had een vlot verloop Materiaal van de oude Zuiderzeedijk Van het Rijk verwacht men f 440.000 C.P.N.-interpellatie op 23 Februari DONDERDAG 4 FEBRUARI 1954 (Van een speciale verslaggever) AAN BOORD VAN IJSBREKER „CHR. BRUNINGS". Wanneer een rode sonnekogel zijn eerste koude stralen onder de Moerdijk- brug door over de dichtgevroren rivier werpt, scheuren zes sleepboten zich los uit de grijze schemering. Scheuren is hier inderdaad het juiste woord, want de boten, die uit het haventje van Moerdijk komen, heb ben tot taak de toegevroren rivier zo ver mogelijk open te breken* Het lijkt een schier onmenselijke taak, wanneer men deze zes zwarte stipjes in de koude verlatenheid ziet worstelen. Maar dapper vechten ze zich meter na meter voorwaarts en het ijs geeft zich onder luid ge kraak gewonnen.'Gewonnen? Nee, toch niet helemaal, want de schot sen voegen zich achter de boten dikwijls weer aaneen Iedere morgen vertrekken deze boten om de strijd tegen het ijs aan te binden. Want het is de Rijkswaterstaat veel waard om de Beneden rivieren zoveel mogelijk ijsvrij te houden. Eerst bevriest meestal het IJselmeer, omdat daar geen stroom staat. Het drijfijs op de IJsel kan dan niet afgevoerd worden, zodat drie tot vijf dagen later de IJsel toegevroren is. Dan kan de Rijn zijn drijfijs niet meer kwijt en duurt het niet lang meer, voordat de Merwede en de andere vaarwegen ge heel met ijs bedekt zijn. Plotseling trilde een schok door de boot. De kopjes in de kajuit rinkelden. De schuit was vastgelopen. Even lag hij als een sterk beest, dat krachten verzamelt, te trillen en begon toen langzaam achteruit te lopen. Een brede geul donker water werd zichtbaar. Na dat zij ver genoeg achteruit gevaren was, ging hij weer met volle kracht op het ijs af. De boeg schoof hoog over het ijs een. Langzaam minderde de snel heid tot het schip geheel stil lag. Maar een oorverdovend gekraak, als een don derslag bewees, dat de „Chr. Brunings" ondanks zijn ouderdom het ijs nog de baas was. Krakend kantelden grote schotsen langs de boeg.'IJssplinters vlo gen over het voordek. Een brede scheur trok door de ijsmassa, terwijl het gal men van het zich langzaam gewonnen gevende ijs zich voortplantte tot ver over de rivier, die buiten de v'°r ijs- brekers geheel verlaten was. Toen ging de „Brunings" weer terug om zich voor te bereiden op een nieuwe aan val. ]\[AAST de „Brunings" liggen twee van de andere ijsbrekers de „Jan Blan ken" en de „Canada". Beide hebben zij een ijsploeg aan de boeg bevestigd, die onder het ijs schuift en dit opwipt, in tegenstelling tot de „Brunings", die op het ijs vaart en het door zijn gewicht stuk drukt. Achter deze drie boten vaart een kleinere om de losgewoelde schotsen nog verder te vermorzelen. Het werk schiet maar langzaam op. Dan plotseling komt er bericht, dat in de verte rookpluimen van de bestelde brekers in zicht zijn. Geleidelijk komen zij naderbij. Men waant zich in het Poolgebied met die door het ijs be dekte boten. Een blik op de thermome ter doet deze illusie nog le.vendiger worden. Het vriest 12 graden en een scherpe, alles doordringende wind, ver stijft het gezicht, de handen en de voe ten. Het convooi worstelt verder. Kris kras varen de boten over de rivier en aan alle kanten klinkt het gekraak op. Nu en dan blijft een der boten vastzitten. Dan snellen de anderen te hulp en in een ommezien is hij bevrijd. Plotseling blijft de „Siberië", de grootste boot, stilliggen. Het blijkt dat hij averij aan de schroef heeft en dan geeft ir Brans het teken, dat het hele convooi maar moet terugkeren. Het is inmiddels half vier geworden; verder op ligt een grote ijsdam, die toch niet in een paar uur overwonnen kan wor den, vooral niet nu de „Siberië" is uit geschakeld. De kapitein van de „Bru nings" heeft gelijk gekregen, het con vooi heeft Werkendam niet gehaald HE „Siberië" maakt direct rechtsom keert en de andere boten draaien langzaam bij. Maar wie denkt, dat nu spoedig de terugweg afgelegd zal zijn, vergist zich. Hier en daar drijven nog grote schotsen, die verbrijzeld moeten worden en bovendien, het heeft 12 graden gevroren. Er heeft zich plaat selijk v/eer een nieuwe ijskorst ge vormd, die de schotsen aan elkaar deed groeien. Op deze manier kan de eb- "troom de schotsen nog niet afvoeren. En ir Brans wil tot elke prijs deze 'acht dit gedeelte van de rivier „blonk" hebben, opdat hij de volgende ochtend 'irect kan opstomen om de ijsdam bij Werkendam te doorbreken. Bij deze dam kan het ijs zich tot een enorme hoogte opstapelen. Wan neer het in beweging komt, vernie tigt het alles, wat op zijn weg ligt. Ir Brans denkt met angst en beven aan da Dit alles is niet alleen voor de scheepvaart nadelig, er is ook een groot gevaar aan verbonden. Want wan neer plotseling de dooi invalt, kunnen enorme massa's ijs, die de rivieren be dekken, op drift raken en gaan kruien. Dan slaat het ijs over de dijken, die soms zwaar beschadigd worden. Zo zelfs, dat de kruinen worden wegge slagen. Dit moet in ieder geval voor komen worden. Het is jiaarom, dat Rijkswaterstaat, niet ten behoeve van de scheepvaart, het ijs gaat breken. Dit zou ook onbegonnen werk zijn, want dan zouden alle vaarwegen open gehou den moeten worden. En daar zijn meer ijsbrekers voor nodig dan Nederland bezit. Men heeft berekepd, dat wanneer het ijs op de Nieuwe Merwede vast gaat zitten, hetgeen meestal tussen Werken dam en Gorinchem gebeurt, het ijsdek zich bij een temperatuur van 10° onder nul stroomopwaarts uitbreidt met een snelheid van 15 tot 25 km per etmaal. Iedere dag dus, dat het zich totaal vast zetten van het ijs voorkomen kan wor den, wordt 15 tot 25 km ijsdek verhin derd zich tot een hechte massa te vor men. Daarom besloot dan ook de leider van de breek-expeditie, die wij moch ten meemaken, ir Th. Brans van de Rijkswaterstaat, nog zes schepen te charteren. En terwijl de vier boten, die even tevoren de haven van Moerdijk uit waren gevaren, onder de brug het ijs vermorzelden (twee van de zes wa ren de andere kant opgegaan) zetten in Rotterdam zes ijsbrekers van de fa. Smit koers in de richting Moerdijk om tg assisteren. Dat was dringend nodig ook. Twee dagen tevoren hadden de ijsbrekers het ijs tot Woudrichem los gemaakt. De dag daarna echter stuitte men bij Werken dam op een ijsdam, die slechts gedeelte lijk kon worden vernietigd. Bij het uit varen voorspelde de kapitein van de „Chr. Brunings", één der boten van de Rijkswaterstaat, waarop wij ons hadden ingescheept, reeds, dat deze dag Wer kendam niet eens bereikt zou worden. Het zag er inderdaad naar uit. Het ijs, dat de vorige dag losgemaakt was en voor een deel van de ijsdam naar be neden was komen zakken, was door de geringe afvoer van de rivier niet zee waarts gedreven. In de nacht waren de losse schotsen weer aan elkander gevroren en al was het dan ook ijs van één nacht, het was toch nog 3 a 4 cm dik. De schotsen van de vorige dag wa ren plaatselijk enige decimters dik, ter wijl de in het ijsbreken ervaren beman ning van de schepen verzekerde, dat het ijs on sommise plaatsen wel enige meters dik zou zijn. De vorige dag wa ren zij op plaatsen gekomen, wnar het ijs tot de bodem reikte, vijf of meer meter diep J_ANGZAAM stoomden de boten stroomopwaarts. Tot de Kop van 't Land ging alles vrij goed. Grote schot sen werden losgebeukt van het ijsdek en dreven langzaam met de stroom mee. Toen kwam een groot stuk open „blank" zeggen de ingewijden wa ter. De kapitein keek somber. „Verder op zit het helemaal vast. Anders zou het ijs wel af komen drijven. We zullen het nog zwaar krijgen vandaag." Hij kreeg gelijk. Het ijs in ónze grote rivieren heeft zich overal vastgezet. Te Hardinx- veld, waar de Nieuwe en Oude Merwede tezamen komen en de rivier 600 meter breed is, stapelde het ijs zich (zoals de foto laat zien) in grillige vormen op. Het is een sport om te voet van de ene Oever naar de andere te komen en dat als eerste te doen. De gelegenheden, dat men onze grote rivieren over het ijs kan oversteken, zijn zeld zaam. Hier ziet men de eerste voet gangers, meer kruipend dan lopend de tocht naar Hardinxveld maken, duiars de rivier over. Moerdijkbrug. Daarom laat hij steeds een boot achter om alles bij deze brug grondig „schoon te vegen"; voor de pijlers van de Moerdijkbrug mag geen opeenhoping van ijs komen. Hoewel sneller dan 's morgens gaat de terugtocht toch ook nog langzaam Nog steeds klinkt het gerommel van brekend ijs door de kajuit. Zelfs nu nog komt af en toe een der boten vast te zitten. Op het water is alweer een ijskorstje te zien, hoewel er toch die zelfde dag gebroken is. Dan doemt plotseling een opeenstapeling van ijs- schotsen tot een hoogte van anderhalve meter voor de „Chr. Brunings" op. De kapitein-aarzelt geen ogehblik-en vaart er recht op aan. Dreunend boort de neus van de schuit zich in de ijsmassa; de boeg gaat omhoog en komt boven op de ijsschots terecht. Onmiddellijk ligt de schuit stil en langzaam, heel langzaam zakt de boeg weer naar be neden. De ijsschots is doormidden ge broken en de beide helften drijven draaiend en kolkend weg. yUSSEN de Moerdijkbrug en de ha ven van Moerdijk wordt voor het laatst een hevige strijd gevoerd. Hier heeft het ijs,, dat is komen afdrijven, zich weer vastgezet, het moet verwij derd worden, vóór de dagtaak is afge lopen. Trouwens, eerder kunnen de bo ten de haven niet binnenlopen. De strijd lijkt wanhopig. Telkens zit een der boten vast. tot eindelijk de groot ste zich met een enorme aanloop door de barrière breekt en koers zet naar de haven. Van de andere boten, die vlak bij elkaar zijn vastgelopen, wor den de verrichtingen van de waaghals met spanning gevolgd. Zelfs door de duisternis heen is het hnrwnosnattende ijs -te zien. De schepen woelten zich los en banen zich een "'eg naar de geul. die zo juist is gemaakt. In de warme hut van de „Brunings" komen alle kapiteins nog even bij el kaar om hun ervaringen uit te wisse len. Iedereen hoopt, dat de eb de ko mende nacht er in zal slagen de ijs- schotsen af te voeren. Anders kan men de volgende dag weer van voren af aan beginnen. Want het blijft nog vriezen De IJsbond Hollands Noorderkwar tier zal ten Noorden van het IJ op Zondag 7 Februari een 100-tal ijsclubs inschakelen om voor de liefhebbers van schaatsenrijden veilige tochten mogelijk te maken. De volgende toch ten worden gereden: De Kooi - Scha- gerbrug - Warmenhuizen - Nieuwe Niedorp - Kolhorn - De Haukes - Van Ewijcksluis - De Kooi (75 km); De Kooi over Kleine Sluis - De Haukes (35 km); Hoorn - Medemblik - Enk huizen via Middenmeer - Kolhorn - Aartswoud - Langereisa - Ursem - Hoorn (100 km); Vanaf Alkmaar kun nen tochten in noordelijke richting worden gemaakt via Nieuwe Niedorp of via Aartswoud naar De Haukes (80 km) of over Nieuwe Niedorp - Kol horn terug over Aartswoud (55 km) Bovendien zijn er tochten vanaf Zaan dam (De Posthoorn). 3045—100 km, Purmerend (hotel Mantel) 30-45-75-100 km, Hoorn (De Keizerskroon) 45-60-75 km en Alkmaar (Paviljoen Kinheim) 35-60-85 km mogelijk. Het Haagse gerechtshof heeft gis teren de fabrikant uit Waalre, J. R. H. B.f veroordeeld tot f 2000 sub. 2 maanden hechtenis. Hem was ten laste gelegd, dat hij het vorig jaar met zijn auto ondoordacht en onvoorzichtig naar links was afgebogen om het par keerterrein van een hotel in Wasse naar op te rijden. Daarbij was hij in botsing gekomen met een motorrijder. De gevolgen waren zo ernstig, dat de motorrijder het rechter onderbeen moest worden geamputeerd. De eis was eveneens f 2000. In de nacht van 1 op 2 Februari zijn zo meldt het politierapport 200.000 sigaretten gestolen uit het ge meentelijk entrepot aan de Cruquius- kade te Amsterdam. Ondanks de zware bewaking ter plaatse van de douane en surveillanten van de controle- havendienst, is het de inbrekers gelukt langs een regenpijp op het dak te ko men. Men is toen via een klein raam in de loods geklommen. Van binnen uit heeft men de deuren geopend en hier door de buit, bestaande uit 140.000 sigaretten Chesterfield, 40.000 merk Philip Morris en 20.000 merk Lucky Strike, vervoerd. De totale waarde bedraagt ongeveer f 10.000. De siga retten zijn ongebanderolleerd. STUDENT BELEDIGDE AMBTENAAR Het gerechtshof te Den Haag heeft heropening van het onderzoek gelast in de zaak van de Delftse student P. G. B. Hem was ten laste gelegd mis handeling van een ambtenaar van het ministerie van Oorlog. De procureur- generaal had f 40.boete, subs. 20 dagen geëist. (Van één onzer redacteuren) EEN JAAR geleden leefde ons land in de schaduw van de ontzettende stormvloed, die vooral in het Zuidwesten dood en verderf zaaide. Thans heeft de Februarimaand ingezet met een ijzige koude. Lucht van polaire en Siberische oorsprong joeg over onze lage landen en deed de temperatuur dalen tot bijkans vijftien graden onder nul. De winter heeft hard toegegrepen en allerlei grond- en verkavelingswerken waren reeds enige weken stopgezet, omdat de aarde in haar bovenlaag door de vorst versteend is en daardoor ook totaal onhandelbaar is geworden. En ook, omdat onder de invloed van de striemende Noordooster de ar beid op het open veld schier onmogelijk was geworden. De vele mensen die hiermede hun brood moeten verdienen, lopen thans in vorstverlet. Maar daar ergens aan de ijzige Noordzeekust, aan de Hondsbossche Zeewering onder Camperduin, gaat het werk gewoon door. Daar leggen de steenzetters, meest stammende uit Petten, de laatste hand aan het herstel van de schade, die ook hier in de rampnacht van één Februari werd aangericht.- Een paar weken nog en dan is ook dit karwei plat. Wij waren jl. Maandag, ter ge legenheid van een excursie, welke was georganiseerd door het Hoogheem raadschap Noordhollands Noorder kwartier, dat o.m. de verantwoorde lijke taak heeft de instandhouding van dit gedeelte zeewering zorgenkind door de jaren heen te verzekeren. In aansluiting op een eerder gehouden excursie wilde men eens laten zi n, welke vorderingen er met dit werk waren gemaakt, een kostbaar werk weliswaar, maar wat de kosten betreft toch slechts in geringe verhouding staande tot de grote belangen, welke er mee zijn gemoeid. Deze enkele ki lometers dijk immers beschermen niet slechts have en goed, doch zij dienen ook borg te staan voor de veiligheid van de mens. Een doorbraak van de zee zou hier de meest rampzalige ge volgen kunnen hebben voor het ach terliggende polderland. De weersomstandigheden zijn voor het herstelwerk, vooral in de afge lopen herfst, wel bijzonder gunstig geweest en hierin schuilt een van de factoren, die de voortgang van het werk ten zeerste hebben bespoedigd. Een tweede factor was, dat men de zware basaltblokken, die men bij dui zenden tonnen nodig had, betrekkelijk dicht bij huis kon halen. Normaal ge sproken hadden deze uit Duitsland moeten worden aangevoerd, maar thans konden deze worden verkregen uit de voormalige Zuiderzeedijk bij Andijk, die na de afsluiting van de Zuiderzee als waterkering nog slechts van secundaire betekenis is. Deze blokken zijn over land aange- Aagtekerk, 2-2 van Singaöore naar La- buan Aldegonda, 2-2 van Singapore naar Bangkok Alchiba, 2-2 n.m. te Rot terdam Aldabi, 2-2 van Rio de Janeiro naar Santos Algenib, 3-2 v.a. te Rotter dam Alhena, 3-2 te Hamburg Alioth, pass. 2-2 St. Paulsrock naar Antwerpen Almdijk, 2-2 n.m. te Rotterdam Al tair, 2-2 van Vittoria naar Bahia Aludra, 2-2 nan. van Rio Sao Francisco do Sul Ampenan, 2-2 van Bremen naar Ant werpen Amstelkroon, 2-2 n.m. te San Juan Amstelland, pass. 2-2 Finisterre naar Amsterdam Andijk, 2-2 n.m. te Rotterdam Argos, 3-2 te Lissabon Arnedijk, pass. 2-2 Miami naar Le Havre Alcyone, pass. 2-2 Madeira naar Ant werpen Alnati, 2-2 te Santos Am- stelbrug, pass. 2-2 Kaap Ver. Eil. naar Recife Amsteldijk, 1-2 van New Or leans naar Rotterdam via Le Havre en Antwerpen Arendsdijk, 2-2 te Balti more Arendskerk, 3-2 van Kopenhagen naar Hamburg Bintang, 3-2 van Port Said naar Amsterdam Blommersdijk, pass. 3-2 Dover naar Antwerpen Blij- dendijk, 2-2 te New York Barendrecht, 2-2 640 mijl oost Montevideo, 5-2 te Eva Peron verw. Plommersdijk, pass. 2-2 v.m. Scillys naar Antwerpen Bantam, 30-1 te Belawan Bloemfontein, 2-2 395 mijl oost noord oost St. Helena naar Las Palmas Bonaire, 2-2 870 mijl mijl zuid west Flores Azoren naar Plymouth Bor neo, 2-2 n.m. op Missisissippi naar St. Rose Caltex Delft, pass. 2-2 Oporto naar Rotterdam Caltex Leiden, pass. 2-2 In een uitzonderlijk snel tempo, aangegeven door de voorzitter mr A. F. Kamp, dijkgraaf van het waterschap Noordhollands Noorderkwartier heeft de algemene vergadering van hoogheemraden van dit college Woensdag te Alkmaar kennis genomen van de lijvige begroting voor het jaar 1954, waarvan.de gewone dienst in ontvangsten en uitgaven sluit met een bedrag van 2.579.090 en de buiten gewone dienst met een som van 1.822.730. Uit de toelichting op de begroting blijkt, dat de lasten over 1954 niet be hoeven te worden verhoogd en dat het heffingspercentage kan blijven gehand haafd op vier. Daar staat tegenover, dat een bedrag van f 50.000,uit de algemene reserve moet worden geno- merf om de begroting sluitend te ma ken. De hogere raming der uitgaven v-indt voor een groot deel haar oorzaak in het feit, dat door de buitengewone her stel- en verbeteringswerken aan de Hondsbossche Zeewering als gevolg van de stormvloed op 31 Januari 1053 veel normaal onderhoudswerk moest worden uitgesteld Men hoopt deze achterstand ten dele in 1954 in te ha len Door de uitgestelde onderhou !s- werken is voor het district Petten een bedrag van rond f 120.000.minder uitgegeven dan aanvankelijk is ge raamd. Daarom heeft men besloten on der de ontvangsten een bedrag van f 60.000.op de begroting 1954 over te hevelen, het bedrag, dat naar raming nodig zal zijn om de hierboven ge- noeïnde achterstand in te halen. Van het Rijk verwacht men een be drag van f 440.000.— voor vergoeding wegens het herstel van stormschade. Van dit bedrag is reeds honderddui zend gulden ontvangen. Voor de uit breiding en versterking van de zeewe ringen kan niet op een rijksbijdrage worden gerekend. Ultimo November was er aan herstel van stormschade rond 140.000 verwerkt, wat ongeveer de helft is van het te besteden bedrag. Deze werken worden in eigen beheer uitgevoerd, daar bij de gehouden aan besteding de laagste inschrijving der tig procent boven de raming was. Het was een onverwacht meevaller tje voor de heren hoogheemraden te vernemen dat de scha'de die door de indertijd op de Hondsbossche gelopen „Frameggen" werd veroorzaakt door de verzekering is vergoed. Het ging hier om een bedrag van f 3400,- WEL GEEN ijswedstrijd, maar toch een schaaisbericht. Een 25 man perso neel van liet Verenigd Cargadoors Kantoor uit Amsterdam maakt van daag een schaatstocht naar de Zaan streek, waar een bezoek wordt ge bracht aan de verschillende klanten. Eerst gaat het naar Bruynzeel, daarna naar de Loka, Jonk, De Zaan, De Bijen korf an vervolgens naar Wormerveer. Finisterër' ïiaar- Rotefdam Clavell'a, 2-2 varv Marseille naar Malta Cleodora, 7-2 te Singapore verw. Corilla, 2-2 te Kobe verw. Codyda, -7-2 te Panamakanaal verw. Celebes, pass. 3-2 Gibraltar naar Amsterdam Cirrus, 2-2 van Rotterdam naar Atl. Oceaan Congostroom, 2-2 van Lome Delft, 3-2 te Cartagena Col Esso, Den Haag, passeert 2-2 Fi nisterre naar Sidon Etrema, 2-2 van Pladju naar Singapore Friesland (KRL), 5-2 te Bombay verw. Friesland (SSM), 3-2 n.m. van Methil te Rotterdam verw. Gouw, 2-2 van Dakar naar Hamburg Garmsum, 3-2 v.m. van Victoria naar Willapa Gouwe, 2-2 te Dakar Gaas- terkerk, pass. 2-2 Quessant naar Lisabon Grootekerk, 2-2 von. van Mozambique naar Beira Hecuba, 2-2 te New York Heelsum, pass. 2-2 St. Miguel Azoren naar Houston Ittersum, 2-2 van Itajai naar Porto Alegre Indrapoera, pass. 2-2 Fi- 1 nisterre naar Lissabon Johan v. Olden- barnevelt, pass. 2-2 n.m. Albany naar Melbourne Laagkerk, 2-2 van Bremen naar Antwerpen Langkoeas, 3-2 te Pa- dang Laurenskerk, pass. 2-2 Oporto naar Marseille Leopoldskerk, pass. 2-2 Lissabon naar Antwerpen Loppersum, 2-2 van Antwerpen naar Dakar, pass. 2-2 1845 Vlissingen Lutterkerk, 2-2 van Bahrein naar Karachi Lekkerkerk, 3-2 te Aden Lieve Vrouwkerk, 3-2 nog rede Chittagong Linge, 3-2 van Dakar naar Rotterdam Lemsterkerk, 2-2 n.m. van Suez naar Basrah Linge, 2-2 n.m. te Dakar Meerkerk, pass. 2-2 Finisterre naar Marseille Mariekerk, pass. 3-2 v.m. Finisterre naar Antwerpen Mataram, pass. 2-2 8 uur Azoren naar Casablanca Ma.s, 3-2 v.m. te Patras Melvina, 3-2 te Tarakan verw. Marisa, 4-2 te Port Said verw. Mentor, 2-2 te Sfax Mitra, 2-2 n.m. van Port Said naar Gibraltar Nieuw Amsterdam, 3-2 te Curagao Ootmarsum, 2-2 n.m. t e Le Havre Orestes, 3-2 v.m. te Barbados Orion, 3-2 te Rotterdam Ovula, 2-2 van Recife naar Natal Polydorus, 3-1 te Belawan Prins Frederik Willem, 3-2 te Gandia Prins Maurits, 2-2 te Dakar Prins Johan Willem Friso, 3-2 van Antwerpen naar Gent Pendrecht, pass. 2-2 v.m. Gibral tar naar Pausboro Prins Frederik Wil lem, 2-2 te Valencia Prins Willem 3, pass. 2-2 Kaap Vincent naar Gibraltar Rita, 2-2 van Singapore naar Pladju Rijndam, 2-2 n.m. te Halifax Rijnkerk, 2-2 te Port Said Rondo, 1-2 van de rede te haven Singapore Ruys, pass. 2-2 Na- tuna eil. naar Manilla Saparoera, 2-2 van Rotterdam naar Hamburg Schie- dijk, 2-2 n.m. te Rotterdam Sibajak, 2-2 van Rotterdam naar Sydney Slamat, 3-2 te Basrah Sloterdijk, 2-2 van Lissa bon naar Havanna Stad Alkmaar, 2-2 te Rotterdam Straat Bali, 2-2 van San tos naar Buenos Aires Schie, 2-2 n.m. te Amsterdam Schiedijk, 2-2 van Ant werpen naar Rotterdam, pass. 2-2 1635 Vlissingen Sunetta, pass. 2-2 zuidwest punt Java naar Melbourne Tabinta, pass. 2-3 Azoren naar Laguaira Taria, 2-2 dw Port Elisabeth naar Singapore Tibia, 1-2 te Singapore Tosari, 2-2 n.m. van Marseille naar Rotterdam. Utrecht, 4-2 te Belawan verwacht. Water man, 2-2 360 mijl west Walvisbaai naar Kaapstad Westerdam, 2-2 610 mijl noordoost Flores naar Bermuda Willem Ruys, 3-2 te Rotterdam Weltevreden, pass. 3-2 Perim naar Belawan Wonogiri, 4-2 van Makassar te Soerabaja verw. IJssel, 3-2 12 uur te Volos verw. Zui derkruis, pass. 2-2 Galapagos eil. naar Balbao Zijpenberg, 1-2 n.m. van Ceuta naar Emden. voerd en de ontstane hiaten te Andijk zijn weer voldoende bijgeschaafd. Thans is het werk zo ver gevorderd, dat er nog slechts een 70 meter rest. Dit is het resultaat van een jaar hard werken, van werk, waarbij men uiteraard ook met tegenslagen te kam pen heeft gehad, maar waarbij ook weer meevallertjes konden worden ge ïncasseerd, zoals laatst met de Ja- nuari-storm, die volkomen onverwacht het overtollige zand wegspoelde en de glooiing blootlegde, waardoor het werk ongestoord kon worden voort gezet. De dikke zandlaag had dit vrij wel onmogelijk gemaakt. De dijkgraaf, mr Kamp, ir Boltje en enige technische ambtenaren heb ben nabij Camperduin, waar op de grens van dijk en duinenrij, een be staande bocht wordt rechtgetrokken, de nodige toelichting gegeven. Zij heb ben daarbij gewezen op de helmbe planting, welke op het duin is aan gebracht, op het nieuwe strandhoofd, dat hier door de provincie zal worden aangelegd en waarvan de kosten op rond zeven ton zijn geraamd. Daarbij is ook gewezen op de wispelturighe den van de zee, op stromingen, die verdwijnen en ontstaan en op het strand, dat hierbij aan rijzing en da ling onderhevig is. Het is niet wel mogelijk in dit be stek een gedetailleerd beeld te geven' van al hetgeen in het afgelopen jaar aan de oude Hondsbossche alzo is ge daan. Over een lengte van ongeveer 4 Va km zijn de wonden op solide wijze bijgeschaafd en in betrekkelijke ~in kan men er weer rustig op zijn. In betrekkelijke zin, want in de strijd tegen het water moet men altijd op z'n qui vive zijn. BUNKERS VERDWENEN Als tijdens de oorlog de Duitsers ergens aan de lange kustlijn verster kingen hadden aangelegd, dan was het hier. Langs de gehele Hondsbos sche waren de bunkers als paddestoe len uit de grond geschoten en het op- ruimingswerk heeft heel wat moeite en kosten gevorderd. Twee van deze betonnen kazematten waren buiten gaats gebouwd en deze kolossen be gon op de duur toch wel een ernstig, geVaar voor het dijklichaam te vor men, daar ze door golfslag en getij werden ondermijnd en het zand als het ware onder hun fundering werd weggevreten. Ook zij werden door het Hoogheemraadschap in het plan de campagne opgenomen en thans is met deze overblijfselen uit de oorlog een groot gevaar verdwenen. Deze oprui ming heeft maar even het lieve som metje van f 125.000.gekost. Eén bun ker, aan de binnenzijde van de dijk, is blijven staan. Gevaar levert deze niet op, integendeel: er is voorlopig een zeer nuttige bestemming voor ge vonden. De PTT heeft er op deze een zame plek een ontvangststation opge richt, voorlopig nog bij wijze van proef, zulks in verband met de vele storingen, waaraan radio-Scheveningen onderhevig is. Doch dit valt buiten het kader van deze reportage. Het werk bij Camperduin, dat in feite een verlenging van de dijk met 200 meter betekent, kon in eigen beheer worden uitgevoerd binnen het geraamde be drag van 250.000.Nog enkele we ken en dan is het geheel voltooid en kan men weer aandacht besteden aan de normale onderhoudswerken. Hier moge niet slechts een compli ment worden gebracht aan het ba- stuur van het Hoogheemraadschap voor de voortvarende en nochtans se rieuze wijze, waarop men het herstel ter hand heeft genomen, doch in niet mindere mate aan de werkers die vooral de laatste weken onder de vaak moeilijkste omstandigheden onver stoorbaar met hun werk zijn doorge gaan. Voor wat zij hier met groot vakmanschap hebben verricht, voor de wijze, waarop zij ondanks de pooltem- peratuur de omvangrijke steenblokken stuk voor stuk op de juiste plaats hebben gebracht, betuigen wij ons groot respect. De 1500 vierkante meter dijk, die tijdens de stormnacht met ontembare kracht waren stukgeslagen, zijn weer intact en in dit opzicht kan men in het Hoogheemraadschap, dat een op pervlakte van 15.000 ha beslaat en dat 65.000 omslagplichtige ingelanden telt, weer rustig zijn. (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer verleende Woensdagmiddag verlof aan het communistische lid, de heer Reu ter, om aan de ministers van Economische en van Sociale Za ken mondelinge vragen te stellen over de uitwerking van de huur verhoging en de compensatie maatregelen. Deze interpellatie zal gehouden worden, naar het zich laat aanzien, op 23 Februari a.s. Eerder komt de Tweede Ka mer niet in openbare vergadering bijeen. EEN WERKPLAATS te Port Said, waarin artikelen voor de cantine's der Britse strijdkrachten in de Suez-kanaal- zone werden vervaardigd, is door brand verwoest. Schade 871.000 gulden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 7