Gigantische strijd tegen het
ijs op de rivieren
Wonden oude Hondsbossche
zijn geheeld
SCHEEP VAARTBERICHTEN
Waterschap Noorderkwartier
loopt stormschade in
Met de „Chr. Brunings" de Merwede op
Ijstochten boven 't IJ
Dagelijks zijn vele
ijsbrekers in actie
Hoge boete wegens schuld
aan ernstige botsing
Grote voorraad sigaretten
uit entrepot ontvreemd
Het herstelwerk had een vlot verloop
Materiaal van de oude
Zuiderzeedijk
Van het Rijk verwacht
men f 440.000
C.P.N.-interpellatie op
23 Februari
DONDERDAG 4 FEBRUARI 1954
(Van een speciale verslaggever)
AAN BOORD VAN IJSBREKER „CHR. BRUNINGS". Wanneer
een rode sonnekogel zijn eerste koude stralen onder de Moerdijk-
brug door over de dichtgevroren rivier werpt, scheuren zes sleepboten
zich los uit de grijze schemering. Scheuren is hier inderdaad het juiste
woord, want de boten, die uit het haventje van Moerdijk komen, heb
ben tot taak de toegevroren rivier zo ver mogelijk open te breken*
Het lijkt een schier onmenselijke taak, wanneer men deze zes zwarte
stipjes in de koude verlatenheid ziet worstelen. Maar dapper vechten
ze zich meter na meter voorwaarts en het ijs geeft zich onder luid ge
kraak gewonnen.'Gewonnen? Nee, toch niet helemaal, want de schot
sen voegen zich achter de boten dikwijls weer aaneen
Iedere morgen vertrekken deze boten om de strijd tegen het ijs aan
te binden. Want het is de Rijkswaterstaat veel waard om de Beneden
rivieren zoveel mogelijk ijsvrij te houden. Eerst bevriest meestal het
IJselmeer, omdat daar geen stroom staat. Het drijfijs op de IJsel kan
dan niet afgevoerd worden, zodat drie tot vijf dagen later de IJsel
toegevroren is. Dan kan de Rijn zijn drijfijs niet meer kwijt en duurt
het niet lang meer, voordat de Merwede en de andere vaarwegen ge
heel met ijs bedekt zijn.
Plotseling trilde een schok door de
boot. De kopjes in de kajuit rinkelden.
De schuit was vastgelopen. Even lag
hij als een sterk beest, dat krachten
verzamelt, te trillen en begon toen
langzaam achteruit te lopen. Een brede
geul donker water werd zichtbaar. Na
dat zij ver genoeg achteruit gevaren
was, ging hij weer met volle kracht op
het ijs af. De boeg schoof hoog over het
ijs een. Langzaam minderde de snel
heid tot het schip geheel stil lag. Maar
een oorverdovend gekraak, als een don
derslag bewees, dat de „Chr. Brunings"
ondanks zijn ouderdom het ijs nog de
baas was. Krakend kantelden grote
schotsen langs de boeg.'IJssplinters vlo
gen over het voordek. Een brede scheur
trok door de ijsmassa, terwijl het gal
men van het zich langzaam gewonnen
gevende ijs zich voortplantte tot ver
over de rivier, die buiten de v'°r ijs-
brekers geheel verlaten was. Toen ging
de „Brunings" weer terug om zich
voor te bereiden op een nieuwe aan
val.
]\[AAST de „Brunings" liggen twee van
de andere ijsbrekers de „Jan Blan
ken" en de „Canada". Beide hebben zij
een ijsploeg aan de boeg bevestigd, die
onder het ijs schuift en dit opwipt, in
tegenstelling tot de „Brunings", die op
het ijs vaart en het door zijn gewicht
stuk drukt. Achter deze drie boten
vaart een kleinere om de losgewoelde
schotsen nog verder te vermorzelen.
Het werk schiet maar langzaam op.
Dan plotseling komt er bericht, dat in
de verte rookpluimen van de bestelde
brekers in zicht zijn. Geleidelijk komen
zij naderbij. Men waant zich in het
Poolgebied met die door het ijs be
dekte boten. Een blik op de thermome
ter doet deze illusie nog le.vendiger
worden. Het vriest 12 graden en een
scherpe, alles doordringende wind, ver
stijft het gezicht, de handen en de voe
ten.
Het convooi worstelt verder. Kris kras
varen de boten over de rivier en aan
alle kanten klinkt het gekraak op. Nu
en dan blijft een der boten vastzitten.
Dan snellen de anderen te hulp en in
een ommezien is hij bevrijd.
Plotseling blijft de „Siberië", de
grootste boot, stilliggen. Het blijkt dat
hij averij aan de schroef heeft en dan
geeft ir Brans het teken, dat het hele
convooi maar moet terugkeren. Het is
inmiddels half vier geworden; verder
op ligt een grote ijsdam, die toch niet
in een paar uur overwonnen kan wor
den, vooral niet nu de „Siberië" is uit
geschakeld. De kapitein van de „Bru
nings" heeft gelijk gekregen, het con
vooi heeft Werkendam niet gehaald
HE „Siberië" maakt direct rechtsom
keert en de andere boten draaien
langzaam bij. Maar wie denkt, dat nu
spoedig de terugweg afgelegd zal zijn,
vergist zich. Hier en daar drijven nog
grote schotsen, die verbrijzeld moeten
worden en bovendien, het heeft 12
graden gevroren. Er heeft zich plaat
selijk v/eer een nieuwe ijskorst ge
vormd, die de schotsen aan elkaar deed
groeien. Op deze manier kan de eb-
"troom de schotsen nog niet afvoeren.
En ir Brans wil tot elke prijs deze
'acht dit gedeelte van de rivier „blonk"
hebben, opdat hij de volgende ochtend
'irect kan opstomen om de ijsdam bij
Werkendam te doorbreken.
Bij deze dam kan het ijs zich tot
een enorme hoogte opstapelen. Wan
neer het in beweging komt, vernie
tigt het alles, wat op zijn weg ligt. Ir
Brans denkt met angst en beven aan da
Dit alles is niet alleen voor de
scheepvaart nadelig, er is ook een
groot gevaar aan verbonden. Want wan
neer plotseling de dooi invalt, kunnen
enorme massa's ijs, die de rivieren be
dekken, op drift raken en gaan kruien.
Dan slaat het ijs over de dijken, die
soms zwaar beschadigd worden. Zo
zelfs, dat de kruinen worden wegge
slagen. Dit moet in ieder geval voor
komen worden. Het is jiaarom, dat
Rijkswaterstaat, niet ten behoeve van
de scheepvaart, het ijs gaat breken. Dit
zou ook onbegonnen werk zijn, want
dan zouden alle vaarwegen open gehou
den moeten worden. En daar zijn meer
ijsbrekers voor nodig dan Nederland
bezit.
Men heeft berekepd, dat wanneer het
ijs op de Nieuwe Merwede vast gaat
zitten, hetgeen meestal tussen Werken
dam en Gorinchem gebeurt, het ijsdek
zich bij een temperatuur van 10° onder
nul stroomopwaarts uitbreidt met een
snelheid van 15 tot 25 km per etmaal.
Iedere dag dus, dat het zich totaal vast
zetten van het ijs voorkomen kan wor
den, wordt 15 tot 25 km ijsdek verhin
derd zich tot een hechte massa te vor
men.
Daarom besloot dan ook de leider
van de breek-expeditie, die wij moch
ten meemaken, ir Th. Brans van de
Rijkswaterstaat, nog zes schepen te
charteren. En terwijl de vier boten, die
even tevoren de haven van Moerdijk
uit waren gevaren, onder de brug het
ijs vermorzelden (twee van de zes wa
ren de andere kant opgegaan) zetten
in Rotterdam zes ijsbrekers van de fa.
Smit koers in de richting Moerdijk om
tg assisteren.
Dat was dringend nodig ook. Twee
dagen tevoren hadden de ijsbrekers het
ijs tot Woudrichem los gemaakt. De dag
daarna echter stuitte men bij Werken
dam op een ijsdam, die slechts gedeelte
lijk kon worden vernietigd. Bij het uit
varen voorspelde de kapitein van de
„Chr. Brunings", één der boten van de
Rijkswaterstaat, waarop wij ons hadden
ingescheept, reeds, dat deze dag Wer
kendam niet eens bereikt zou worden.
Het zag er inderdaad naar uit. Het ijs,
dat de vorige dag losgemaakt was en
voor een deel van de ijsdam naar be
neden was komen zakken, was door de
geringe afvoer van de rivier niet zee
waarts gedreven. In de nacht waren
de losse schotsen weer aan elkander
gevroren en al was het dan ook ijs van
één nacht, het was toch nog 3 a 4 cm
dik. De schotsen van de vorige dag wa
ren plaatselijk enige decimters dik, ter
wijl de in het ijsbreken ervaren beman
ning van de schepen verzekerde, dat
het ijs on sommise plaatsen wel enige
meters dik zou zijn. De vorige dag wa
ren zij op plaatsen gekomen, wnar het
ijs tot de bodem reikte, vijf of meer
meter diep
J_ANGZAAM stoomden de boten
stroomopwaarts. Tot de Kop van 't
Land ging alles vrij goed. Grote schot
sen werden losgebeukt van het ijsdek
en dreven langzaam met de stroom mee.
Toen kwam een groot stuk open
„blank" zeggen de ingewijden wa
ter. De kapitein keek somber. „Verder
op zit het helemaal vast. Anders zou
het ijs wel af komen drijven. We zullen
het nog zwaar krijgen vandaag." Hij
kreeg gelijk.
Het ijs in ónze grote rivieren heeft
zich overal vastgezet. Te Hardinx-
veld, waar de Nieuwe en Oude
Merwede tezamen komen en de
rivier 600 meter breed is, stapelde
het ijs zich (zoals de foto laat zien)
in grillige vormen op. Het is een
sport om te voet van de ene Oever
naar de andere te komen en dat als
eerste te doen. De gelegenheden,
dat men onze grote rivieren over
het ijs kan oversteken, zijn zeld
zaam. Hier ziet men de eerste voet
gangers, meer kruipend dan lopend
de tocht naar Hardinxveld maken,
duiars de rivier over.
Moerdijkbrug. Daarom laat hij steeds
een boot achter om alles bij deze brug
grondig „schoon te vegen"; voor de
pijlers van de Moerdijkbrug mag geen
opeenhoping van ijs komen.
Hoewel sneller dan 's morgens gaat
de terugtocht toch ook nog langzaam
Nog steeds klinkt het gerommel van
brekend ijs door de kajuit. Zelfs nu
nog komt af en toe een der boten vast
te zitten. Op het water is alweer een
ijskorstje te zien, hoewel er toch die
zelfde dag gebroken is. Dan doemt
plotseling een opeenstapeling van ijs-
schotsen tot een hoogte van anderhalve
meter voor de „Chr. Brunings" op. De
kapitein-aarzelt geen ogehblik-en vaart
er recht op aan. Dreunend boort de
neus van de schuit zich in de ijsmassa;
de boeg gaat omhoog en komt boven
op de ijsschots terecht. Onmiddellijk
ligt de schuit stil en langzaam, heel
langzaam zakt de boeg weer naar be
neden. De ijsschots is doormidden ge
broken en de beide helften drijven
draaiend en kolkend weg.
yUSSEN de Moerdijkbrug en de ha
ven van Moerdijk wordt voor het
laatst een hevige strijd gevoerd. Hier
heeft het ijs,, dat is komen afdrijven,
zich weer vastgezet, het moet verwij
derd worden, vóór de dagtaak is afge
lopen. Trouwens, eerder kunnen de bo
ten de haven niet binnenlopen. De
strijd lijkt wanhopig. Telkens zit een
der boten vast. tot eindelijk de groot
ste zich met een enorme aanloop door
de barrière breekt en koers zet naar
de haven. Van de andere boten, die
vlak bij elkaar zijn vastgelopen, wor
den de verrichtingen van de waaghals
met spanning gevolgd. Zelfs door de
duisternis heen is het hnrwnosnattende
ijs -te zien. De schepen woelten zich los
en banen zich een "'eg naar de geul.
die zo juist is gemaakt.
In de warme hut van de „Brunings"
komen alle kapiteins nog even bij el
kaar om hun ervaringen uit te wisse
len. Iedereen hoopt, dat de eb de ko
mende nacht er in zal slagen de ijs-
schotsen af te voeren. Anders kan men
de volgende dag weer van voren af aan
beginnen. Want het blijft nog vriezen
De IJsbond Hollands Noorderkwar
tier zal ten Noorden van het IJ op
Zondag 7 Februari een 100-tal ijsclubs
inschakelen om voor de liefhebbers
van schaatsenrijden veilige tochten
mogelijk te maken. De volgende toch
ten worden gereden: De Kooi - Scha-
gerbrug - Warmenhuizen - Nieuwe
Niedorp - Kolhorn - De Haukes - Van
Ewijcksluis - De Kooi (75 km); De
Kooi over Kleine Sluis - De Haukes
(35 km); Hoorn - Medemblik - Enk
huizen via Middenmeer - Kolhorn -
Aartswoud - Langereisa - Ursem -
Hoorn (100 km); Vanaf Alkmaar kun
nen tochten in noordelijke richting
worden gemaakt via Nieuwe Niedorp
of via Aartswoud naar De Haukes (80
km) of over Nieuwe Niedorp - Kol
horn terug over Aartswoud (55 km)
Bovendien zijn er tochten vanaf Zaan
dam (De Posthoorn). 3045—100 km,
Purmerend (hotel Mantel) 30-45-75-100
km, Hoorn (De Keizerskroon) 45-60-75
km en Alkmaar (Paviljoen Kinheim)
35-60-85 km mogelijk.
Het Haagse gerechtshof heeft gis
teren de fabrikant uit Waalre, J. R.
H. B.f veroordeeld tot f 2000 sub. 2
maanden hechtenis. Hem was ten laste
gelegd, dat hij het vorig jaar met zijn
auto ondoordacht en onvoorzichtig
naar links was afgebogen om het par
keerterrein van een hotel in Wasse
naar op te rijden. Daarbij was hij in
botsing gekomen met een motorrijder.
De gevolgen waren zo ernstig, dat de
motorrijder het rechter onderbeen
moest worden geamputeerd. De eis
was eveneens f 2000.
In de nacht van 1 op 2 Februari
zijn zo meldt het politierapport
200.000 sigaretten gestolen uit het ge
meentelijk entrepot aan de Cruquius-
kade te Amsterdam. Ondanks de zware
bewaking ter plaatse van de douane
en surveillanten van de controle-
havendienst, is het de inbrekers gelukt
langs een regenpijp op het dak te ko
men. Men is toen via een klein raam
in de loods geklommen. Van binnen uit
heeft men de deuren geopend en hier
door de buit, bestaande uit 140.000
sigaretten Chesterfield, 40.000 merk
Philip Morris en 20.000 merk Lucky
Strike, vervoerd. De totale waarde
bedraagt ongeveer f 10.000. De siga
retten zijn ongebanderolleerd.
STUDENT BELEDIGDE AMBTENAAR
Het gerechtshof te Den Haag heeft
heropening van het onderzoek gelast
in de zaak van de Delftse student P.
G. B. Hem was ten laste gelegd mis
handeling van een ambtenaar van het
ministerie van Oorlog. De procureur-
generaal had f 40.boete, subs. 20
dagen geëist.
(Van één onzer redacteuren)
EEN JAAR geleden leefde ons land in de schaduw van de ontzettende
stormvloed, die vooral in het Zuidwesten dood en verderf zaaide.
Thans heeft de Februarimaand ingezet met een ijzige koude. Lucht van
polaire en Siberische oorsprong joeg over onze lage landen en deed de
temperatuur dalen tot bijkans vijftien graden onder nul. De winter
heeft hard toegegrepen en allerlei grond- en verkavelingswerken waren
reeds enige weken stopgezet, omdat de aarde in haar bovenlaag door
de vorst versteend is en daardoor ook totaal onhandelbaar is geworden.
En ook, omdat onder de invloed van de striemende Noordooster de ar
beid op het open veld schier onmogelijk was geworden. De vele mensen
die hiermede hun brood moeten verdienen, lopen thans in vorstverlet.
Maar daar ergens aan de ijzige Noordzeekust, aan de Hondsbossche
Zeewering onder Camperduin, gaat het werk gewoon door. Daar leggen
de steenzetters, meest stammende uit Petten, de laatste hand aan het
herstel van de schade, die ook hier in de rampnacht van één Februari
werd aangericht.- Een paar weken nog en dan is ook dit karwei plat.
Wij waren jl. Maandag, ter ge
legenheid van een excursie, welke
was georganiseerd door het Hoogheem
raadschap Noordhollands Noorder
kwartier, dat o.m. de verantwoorde
lijke taak heeft de instandhouding van
dit gedeelte zeewering zorgenkind
door de jaren heen te verzekeren.
In aansluiting op een eerder gehouden
excursie wilde men eens laten zi n,
welke vorderingen er met dit werk
waren gemaakt, een kostbaar werk
weliswaar, maar wat de kosten betreft
toch slechts in geringe verhouding
staande tot de grote belangen, welke
er mee zijn gemoeid. Deze enkele ki
lometers dijk immers beschermen niet
slechts have en goed, doch zij dienen
ook borg te staan voor de veiligheid
van de mens. Een doorbraak van de
zee zou hier de meest rampzalige ge
volgen kunnen hebben voor het ach
terliggende polderland.
De weersomstandigheden zijn voor
het herstelwerk, vooral in de afge
lopen herfst, wel bijzonder gunstig
geweest en hierin schuilt een van de
factoren, die de voortgang van het
werk ten zeerste hebben bespoedigd.
Een tweede factor was, dat men de
zware basaltblokken, die men bij dui
zenden tonnen nodig had, betrekkelijk
dicht bij huis kon halen. Normaal ge
sproken hadden deze uit Duitsland
moeten worden aangevoerd, maar
thans konden deze worden verkregen
uit de voormalige Zuiderzeedijk bij
Andijk, die na de afsluiting van
de Zuiderzee als waterkering nog
slechts van secundaire betekenis is.
Deze blokken zijn over land aange-
Aagtekerk, 2-2 van Singaöore naar La-
buan Aldegonda, 2-2 van Singapore
naar Bangkok Alchiba, 2-2 n.m. te Rot
terdam Aldabi, 2-2 van Rio de Janeiro
naar Santos Algenib, 3-2 v.a. te Rotter
dam Alhena, 3-2 te Hamburg Alioth,
pass. 2-2 St. Paulsrock naar Antwerpen
Almdijk, 2-2 n.m. te Rotterdam Al
tair, 2-2 van Vittoria naar Bahia Aludra,
2-2 nan. van Rio Sao Francisco do Sul
Ampenan, 2-2 van Bremen naar Ant
werpen Amstelkroon, 2-2 n.m. te San
Juan Amstelland, pass. 2-2 Finisterre
naar Amsterdam Andijk, 2-2 n.m. te
Rotterdam Argos, 3-2 te Lissabon
Arnedijk, pass. 2-2 Miami naar Le Havre
Alcyone, pass. 2-2 Madeira naar Ant
werpen Alnati, 2-2 te Santos Am-
stelbrug, pass. 2-2 Kaap Ver. Eil. naar
Recife Amsteldijk, 1-2 van New Or
leans naar Rotterdam via Le Havre en
Antwerpen Arendsdijk, 2-2 te Balti
more Arendskerk, 3-2 van Kopenhagen
naar Hamburg Bintang, 3-2 van Port
Said naar Amsterdam Blommersdijk,
pass. 3-2 Dover naar Antwerpen Blij-
dendijk, 2-2 te New York Barendrecht,
2-2 640 mijl oost Montevideo, 5-2 te Eva
Peron verw. Plommersdijk, pass. 2-2
v.m. Scillys naar Antwerpen Bantam,
30-1 te Belawan Bloemfontein, 2-2 395
mijl oost noord oost St. Helena naar Las
Palmas Bonaire, 2-2 870 mijl mijl zuid
west Flores Azoren naar Plymouth Bor
neo, 2-2 n.m. op Missisissippi naar St.
Rose Caltex Delft, pass. 2-2 Oporto
naar Rotterdam Caltex Leiden, pass. 2-2
In een uitzonderlijk snel tempo, aangegeven door de voorzitter mr A. F. Kamp,
dijkgraaf van het waterschap Noordhollands Noorderkwartier heeft de algemene
vergadering van hoogheemraden van dit college Woensdag te Alkmaar kennis
genomen van de lijvige begroting voor het jaar 1954, waarvan.de gewone dienst
in ontvangsten en uitgaven sluit met een bedrag van 2.579.090 en de buiten
gewone dienst met een som van 1.822.730.
Uit de toelichting op de begroting
blijkt, dat de lasten over 1954 niet be
hoeven te worden verhoogd en dat het
heffingspercentage kan blijven gehand
haafd op vier. Daar staat tegenover,
dat een bedrag van f 50.000,uit de
algemene reserve moet worden geno-
merf om de begroting sluitend te ma
ken.
De hogere raming der uitgaven v-indt
voor een groot deel haar oorzaak in
het feit, dat door de buitengewone her
stel- en verbeteringswerken aan de
Hondsbossche Zeewering als gevolg
van de stormvloed op 31 Januari 1053
veel normaal onderhoudswerk moest
worden uitgesteld Men hoopt deze
achterstand ten dele in 1954 in te ha
len Door de uitgestelde onderhou !s-
werken is voor het district Petten een
bedrag van rond f 120.000.minder
uitgegeven dan aanvankelijk is ge
raamd. Daarom heeft men besloten on
der de ontvangsten een bedrag van
f 60.000.op de begroting 1954 over te
hevelen, het bedrag, dat naar raming
nodig zal zijn om de hierboven ge-
noeïnde achterstand in te halen.
Van het Rijk verwacht men een be
drag van f 440.000.— voor vergoeding
wegens het herstel van stormschade.
Van dit bedrag is reeds honderddui
zend gulden ontvangen. Voor de uit
breiding en versterking van de zeewe
ringen kan niet op een rijksbijdrage
worden gerekend. Ultimo November
was er aan herstel van stormschade
rond 140.000 verwerkt, wat ongeveer
de helft is van het te besteden bedrag.
Deze werken worden in eigen beheer
uitgevoerd, daar bij de gehouden aan
besteding de laagste inschrijving der
tig procent boven de raming was.
Het was een onverwacht meevaller
tje voor de heren hoogheemraden te
vernemen dat de scha'de die door de
indertijd op de Hondsbossche gelopen
„Frameggen" werd veroorzaakt door
de verzekering is vergoed. Het ging
hier om een bedrag van f 3400,-
WEL GEEN ijswedstrijd, maar toch
een schaaisbericht. Een 25 man perso
neel van liet Verenigd Cargadoors
Kantoor uit Amsterdam maakt van
daag een schaatstocht naar de Zaan
streek, waar een bezoek wordt ge
bracht aan de verschillende klanten.
Eerst gaat het naar Bruynzeel, daarna
naar de Loka, Jonk, De Zaan, De Bijen
korf an vervolgens naar Wormerveer.
Finisterër' ïiaar- Rotefdam Clavell'a, 2-2
varv Marseille naar Malta Cleodora, 7-2
te Singapore verw. Corilla, 2-2 te Kobe
verw. Codyda, -7-2 te Panamakanaal
verw. Celebes, pass. 3-2 Gibraltar naar
Amsterdam Cirrus, 2-2 van Rotterdam
naar Atl. Oceaan Congostroom, 2-2
van Lome Delft, 3-2 te Cartagena Col
Esso, Den Haag, passeert 2-2 Fi
nisterre naar Sidon Etrema, 2-2 van
Pladju naar Singapore Friesland (KRL),
5-2 te Bombay verw. Friesland (SSM),
3-2 n.m. van Methil te Rotterdam verw.
Gouw, 2-2 van Dakar naar Hamburg
Garmsum, 3-2 v.m. van Victoria naar
Willapa Gouwe, 2-2 te Dakar Gaas-
terkerk, pass. 2-2 Quessant naar Lisabon
Grootekerk, 2-2 von. van Mozambique
naar Beira Hecuba, 2-2 te New York
Heelsum, pass. 2-2 St. Miguel Azoren naar
Houston Ittersum, 2-2 van Itajai naar
Porto Alegre Indrapoera, pass. 2-2 Fi-
1 nisterre naar Lissabon Johan v. Olden-
barnevelt, pass. 2-2 n.m. Albany naar
Melbourne Laagkerk, 2-2 van Bremen
naar Antwerpen Langkoeas, 3-2 te Pa-
dang Laurenskerk, pass. 2-2 Oporto
naar Marseille Leopoldskerk, pass. 2-2
Lissabon naar Antwerpen Loppersum,
2-2 van Antwerpen naar Dakar, pass. 2-2
1845 Vlissingen Lutterkerk, 2-2 van
Bahrein naar Karachi Lekkerkerk, 3-2
te Aden Lieve Vrouwkerk, 3-2 nog rede
Chittagong Linge, 3-2 van Dakar naar
Rotterdam Lemsterkerk, 2-2 n.m. van
Suez naar Basrah Linge, 2-2 n.m. te
Dakar Meerkerk, pass. 2-2 Finisterre
naar Marseille Mariekerk, pass. 3-2 v.m.
Finisterre naar Antwerpen Mataram,
pass. 2-2 8 uur Azoren naar Casablanca
Ma.s, 3-2 v.m. te Patras Melvina, 3-2
te Tarakan verw. Marisa, 4-2 te Port Said
verw. Mentor, 2-2 te Sfax Mitra,
2-2 n.m. van Port Said naar Gibraltar
Nieuw Amsterdam, 3-2 te Curagao
Ootmarsum, 2-2 n.m. t e Le Havre
Orestes, 3-2 v.m. te Barbados Orion,
3-2 te Rotterdam Ovula, 2-2 van Recife
naar Natal Polydorus, 3-1 te Belawan
Prins Frederik Willem, 3-2 te Gandia
Prins Maurits, 2-2 te Dakar Prins Johan
Willem Friso, 3-2 van Antwerpen naar
Gent Pendrecht, pass. 2-2 v.m. Gibral
tar naar Pausboro Prins Frederik Wil
lem, 2-2 te Valencia Prins Willem 3,
pass. 2-2 Kaap Vincent naar Gibraltar
Rita, 2-2 van Singapore naar Pladju
Rijndam, 2-2 n.m. te Halifax Rijnkerk,
2-2 te Port Said Rondo, 1-2 van de rede
te haven Singapore Ruys, pass. 2-2 Na-
tuna eil. naar Manilla Saparoera, 2-2
van Rotterdam naar Hamburg Schie-
dijk, 2-2 n.m. te Rotterdam Sibajak, 2-2
van Rotterdam naar Sydney Slamat,
3-2 te Basrah Sloterdijk, 2-2 van Lissa
bon naar Havanna Stad Alkmaar, 2-2
te Rotterdam Straat Bali, 2-2 van San
tos naar Buenos Aires Schie, 2-2 n.m.
te Amsterdam Schiedijk, 2-2 van Ant
werpen naar Rotterdam, pass. 2-2 1635
Vlissingen Sunetta, pass. 2-2 zuidwest
punt Java naar Melbourne Tabinta,
pass. 2-3 Azoren naar Laguaira Taria,
2-2 dw Port Elisabeth naar Singapore
Tibia, 1-2 te Singapore Tosari, 2-2 n.m.
van Marseille naar Rotterdam. Utrecht,
4-2 te Belawan verwacht. Water
man, 2-2 360 mijl west Walvisbaai naar
Kaapstad Westerdam, 2-2 610 mijl
noordoost Flores naar Bermuda Willem
Ruys, 3-2 te Rotterdam Weltevreden,
pass. 3-2 Perim naar Belawan Wonogiri,
4-2 van Makassar te Soerabaja verw.
IJssel, 3-2 12 uur te Volos verw. Zui
derkruis, pass. 2-2 Galapagos eil. naar
Balbao Zijpenberg, 1-2 n.m. van Ceuta
naar Emden.
voerd en de ontstane hiaten te Andijk
zijn weer voldoende bijgeschaafd.
Thans is het werk zo ver gevorderd,
dat er nog slechts een 70 meter rest.
Dit is het resultaat van een jaar
hard werken, van werk, waarbij men
uiteraard ook met tegenslagen te kam
pen heeft gehad, maar waarbij ook
weer meevallertjes konden worden ge
ïncasseerd, zoals laatst met de Ja-
nuari-storm, die volkomen onverwacht
het overtollige zand wegspoelde en de
glooiing blootlegde, waardoor het
werk ongestoord kon worden voort
gezet. De dikke zandlaag had dit vrij
wel onmogelijk gemaakt.
De dijkgraaf, mr Kamp, ir Boltje
en enige technische ambtenaren heb
ben nabij Camperduin, waar op de
grens van dijk en duinenrij, een be
staande bocht wordt rechtgetrokken,
de nodige toelichting gegeven. Zij heb
ben daarbij gewezen op de helmbe
planting, welke op het duin is aan
gebracht, op het nieuwe strandhoofd,
dat hier door de provincie zal worden
aangelegd en waarvan de kosten op
rond zeven ton zijn geraamd. Daarbij
is ook gewezen op de wispelturighe
den van de zee, op stromingen, die
verdwijnen en ontstaan en op het
strand, dat hierbij aan rijzing en da
ling onderhevig is.
Het is niet wel mogelijk in dit be
stek een gedetailleerd beeld te geven'
van al hetgeen in het afgelopen jaar
aan de oude Hondsbossche alzo is ge
daan. Over een lengte van ongeveer
4 Va km zijn de wonden op solide wijze
bijgeschaafd en in betrekkelijke ~in
kan men er weer rustig op zijn. In
betrekkelijke zin, want in de strijd
tegen het water moet men altijd op
z'n qui vive zijn.
BUNKERS VERDWENEN
Als tijdens de oorlog de Duitsers
ergens aan de lange kustlijn verster
kingen hadden aangelegd, dan was
het hier. Langs de gehele Hondsbos
sche waren de bunkers als paddestoe
len uit de grond geschoten en het op-
ruimingswerk heeft heel wat moeite
en kosten gevorderd. Twee van deze
betonnen kazematten waren buiten
gaats gebouwd en deze kolossen be
gon op de duur toch wel een ernstig,
geVaar voor het dijklichaam te vor
men, daar ze door golfslag en getij
werden ondermijnd en het zand als
het ware onder hun fundering werd
weggevreten. Ook zij werden door het
Hoogheemraadschap in het plan de
campagne opgenomen en thans is met
deze overblijfselen uit de oorlog een
groot gevaar verdwenen. Deze oprui
ming heeft maar even het lieve som
metje van f 125.000.gekost. Eén bun
ker, aan de binnenzijde van de dijk,
is blijven staan. Gevaar levert deze
niet op, integendeel: er is voorlopig
een zeer nuttige bestemming voor ge
vonden. De PTT heeft er op deze een
zame plek een ontvangststation opge
richt, voorlopig nog bij wijze van
proef, zulks in verband met de vele
storingen, waaraan radio-Scheveningen
onderhevig is. Doch dit valt buiten
het kader van deze reportage. Het
werk bij Camperduin, dat in feite een
verlenging van de dijk met 200 meter
betekent, kon in eigen beheer worden
uitgevoerd binnen het geraamde be
drag van 250.000.Nog enkele we
ken en dan is het geheel voltooid en
kan men weer aandacht besteden aan
de normale onderhoudswerken.
Hier moge niet slechts een compli
ment worden gebracht aan het ba-
stuur van het Hoogheemraadschap
voor de voortvarende en nochtans se
rieuze wijze, waarop men het herstel
ter hand heeft genomen, doch in niet
mindere mate aan de werkers die
vooral de laatste weken onder de vaak
moeilijkste omstandigheden onver
stoorbaar met hun werk zijn doorge
gaan. Voor wat zij hier met groot
vakmanschap hebben verricht, voor de
wijze, waarop zij ondanks de pooltem-
peratuur de omvangrijke steenblokken
stuk voor stuk op de juiste plaats
hebben gebracht, betuigen wij ons
groot respect.
De 1500 vierkante meter dijk, die
tijdens de stormnacht met ontembare
kracht waren stukgeslagen, zijn weer
intact en in dit opzicht kan men in
het Hoogheemraadschap, dat een op
pervlakte van 15.000 ha beslaat en dat
65.000 omslagplichtige ingelanden telt,
weer rustig zijn.
(Van onze parlementaire
redacteur)
De Tweede Kamer verleende
Woensdagmiddag verlof aan het
communistische lid, de heer Reu
ter, om aan de ministers van
Economische en van Sociale Za
ken mondelinge vragen te stellen
over de uitwerking van de huur
verhoging en de compensatie
maatregelen. Deze interpellatie
zal gehouden worden, naar het
zich laat aanzien, op 23 Februari
a.s. Eerder komt de Tweede Ka
mer niet in openbare vergadering
bijeen.
EEN WERKPLAATS te Port Said,
waarin artikelen voor de cantine's der
Britse strijdkrachten in de Suez-kanaal-
zone werden vervaardigd, is door brand
verwoest. Schade 871.000 gulden.