De blanke engel van Nsadzu
Castillo chez Lanvin en
Bohan chez Jean Patou
even en
het is lente
Dior redt de
vrouw
WAT WIL JACQÜES FATH?
Mantelstoffen
Dat is gezonde
voeding
Zuster Mina Stofberg verpleegt honderden
melaatsen in de wildernis
Moederziel alleen tussen
wilden
Vragen staat vrij...
De eerste Parijse,collecties
Terug in het
keurslijf
van 1900
z°, zitten we dan met Februari
alweer een flink eind in het
nieuwe jaar. Nog twee maanden en
de lente zit in de lucht. En
daarmede de onweerstaanbare
drang bij de mens om naar buiten
te trekken.
Geen ingeregen taille
ZATERDAG 18 FEBRUARI 1954
(Van onze correspondent in Kaapstad)
IiV KAAPSTAD heb ik dezer dagen de veertigjarige verpleegster Mina
Stofberg ontmoetdie als enige blanke het beheer voert over de
melaatsenkolonie Nsadzu in Noord-Rhodesië en nog maar zelden
heeft iemand zulke diepe indrukken bij mij achtergelaten als deze
eenvoudigesterke idealisteMidden in het woeste, beboste heuvelland
van midden-Afrika verpleegt en verzorgt en onderwijst zij tweehonderd-
vijftig melaatse mannen, vrouwen en kinderen, leidt zij de gehele orga
nisatie van de kolonie en vindt zij bovendien nog tijd voor de verple
ging van op verre afstand wonende blankenHet werk der liefde onder
de vaak nog barbaarse naturellen heeft haar zó gegrepen, dat zij er
huwelijksaanzoeken en aanbiedingen voor leidende posities in klinieken
en ziekenhuizen voor heeft afgeslagenHaar arbeid voor de ongeluk
kigste schepsels van Afrika heeft haar de eretitel bezorgd van „blanke
engel van Nsadzuen daar kan zij zelf eigenlijk alleen maar om
lachen.
VUEET u, dat ik de enige blanke ben
in geheel Noord-Rhodesië, die ver
lof van de overheid heeft om als het
nodig is de orde in mijn ziekenhuis
te bewaren met een karwats? Ik ben
dus beslist de enige engel, die van tijd
tot tijd met een zweep rondloopt"....
Dat is nodig, al zal het vreemd klin
ken in Europese oren! Mina.. Stofberg
vertoeft soms 5, 6 maanden moederziel
alleen temidden van nog ongetemde
wilden, die van orde noch tucht weten
Y^ANNEER straks de voorjaarsshows
weer beginnen en de mannequins
de nieuwe mantels tonen is hefc zaak
om als men tot het aanschaffen van
zo'n kledingstuk wil overgaan iets
af te weten van de stof waarvan dit
kledingstuk is gemaakt. Niet alleen
voor de winter maar ook voor het ko
mende voorjaar zullen de langharige
stoffen weer opgeld doen en de namen
mohair, flausch, kameelhaar en zibeline
zullen weer in de modeverslagen en
advertenties de aandacht vragen.
Behalve kameelhaar wiorden de lang
harige stoffen uitsluitend gebruikt
voor geklede mantels. Flausch (be
tekent ruig) is een weefsel uit wollen
kaard of kamgaren, dat na het vollen
sterk geruwd is en een los verward
haardek vertoont. Vlollen is een proces
waarbij men het weefsel doet krim
pen. Hierdoor verdicht de stof zodanig,
dat er van de oorspronkelijke structuur
niets meer te zien is. Nu is het van be
lang te weten dat men de goedkopere
soorten Flausch vermengt met rayon
vezels, maar het percentage wol moet
om een goed haardek te verkrijgen,
minstens 60 pet. blijven.
Mohairflausch is een weefsel
waarbij men voor de inslag, mohair
wol heeft verwerkt. Het weefsel is
daardoor zachter en glanzender. Mo
hair is afkomstig van de angorageit
die in Klein-Azië en Zuid-Rusland
leeft. Deze wol is zeer licht in ge-
MINA STOFBERG
blanke engel van Nsadzu
en die maar één recht kennenhet
recht van de sterkste. Haar melaatsen
kolonie gesticht door de zending
ligt ver van enige stad of dorp; het
dichtstbijgelegen station is altijd nog
omstreeks vijfhonderd kilometer naar
het Zuiden en de weg daarheen kan
men geen weg noemen.
Zij is niet slechts verpleegster, zij is
óók politie-agent en rechter, evange-
liste en dokter, predikante en arbeids-
leidster, onderwijzeres en kinderver
zorgster. Tweehonderd vijftig zieke
mensen zijn aan haar zorgen en aan
de hare alléén toevertrouwd, bij dag
en bij nacht, maand na maand en jaar
na jaar. Voor een korte tijd heeft zij
thans haar slopende arbeidsroutine
onderbroken om in Kaapstad een 'paai
cursussen te volgen, die haar op de
hoogte moeten brengen van de nieuw
ste ontwikkelingen in het medische
werk onder melaatsen. Direct na afloop
van deze studietijd vertrekt ze weer
naar de wildernis om haar zegenrijke
arbeid te hervatten.
WONDERLIJKE VEELZIJDIGHEID
\^IE tegenover deze rustige, vriende
lijke vrouw zit, kan het zich nauwe
lijks indenken, dat zij lichamelijk en
geestelijk in staat is om dit werk nu
reeds meer dan vijftien jaren voort te
zetten. Zij koopt zelf alle voorraden in
en houdt de administratie bij, zij houdt
des Zondags tweemaal een predikatie,
zij heeft een medische practijk die voor
drie dokters nog tamelijk zwaar zou
zijn, zij verpleegt en verbindt en wast
en geeft injecties, zij heeft de leiding
bij de arbeidstherapie, zij beheert de
keuken, kortom de gehele organisatie
van al het werk in de melaatsenkolonie
Nsadzu rust op de smalle schouders van
deze dappere „blanke engel". Als men
haar vraagt, of het leven in deze sfeer
van barbaarsheid en ellende niet uiter
mate vermoeiend is, glimlacht zij
slechts en vertelt van de schitterende
resultaten, die zij boekt met de nieuw
ste medicijnen. Het vorige jaar hebben
twee en negentig patiënten de kolonie
kunnen verlaten. Genezen
En als zij dat vertelt, ligt er zulk een
glans van intense blijdschap op haar
gezicht, dat men het niet meer waagt
over vermoeidheid te spreken. Men
voelt zich alleen maar klein worden bij
zoveel zielegrootheid en zoveel onbaat
zuchtige liefde voor de lijdende mens.
Onbaatzuchtige liefde. Dat is voor
zuster Stofberg een zéér reëel begrip;
Haar gehele aardse bezit bestaat uit de
uniformen, die zij draagt; wat zij met
haar salaris doet is haar geheim, maar
ik heb een vermoeden, dat de zieke kin
deren van Nsadzu er het meeste van
profiterenWant de grootste plek in dit
grote vrouwenhart hebben de melaat
se kinderen, de zwarte stumpers, die in
de kolonie moeten leven en voor wie
zij als een moeder is.
Als men vraagt naar het geheim van
dit leven, naar de kracht, die haar
drijft, naar de bron van haar inspira
tie en haar moed en haar vertrouwen,
dan zegt zij eenvoudig, dat zij God wil
dienen door de verzorging van de ellen-
digsten zijner schepsels. En verder
commentaar geeft zij niet.
Is het wonder, dat zowel de zwarten
als de blanken van Noord-Rhodesië
haar „de blanke engel van Nsadzu" ge
noemd hebben?
wicht. Men bereikt tegenwoordig met
mohair fantastische resultaten. Afge
zien van de warmte die zo'n mantel
kan geven is het voordeel ervan dat
het vederlichte materiaal maakt dat
vele dames dit verkiezen bo ven bont
Maar dan moet de stof van zeer goede
kwaliteit zijn.
Tot dezelfde groep stoffen behoort
zibeline, oorspronkelijk zabel genoemd,
naar de pels van het sabeldier, een
soort marter. Ook hier worden mohair
vezels verwerkt, waardoor na het ru
wen deze ingeverfde mohairvezels als
glanzende witte puntjes, aan de opper
vlakte te voorschijn komen. Door het
haardek lang of kort te nemen ver
krijgt men bij deze weefsels zeer veel
variaties. Ook hier weer de vervanging
van het dure mohair hij de goedko
pere zibeline. Bij de inslaggarens ge
bruikt men dan acetaat of ramenve-
zels; vanzelfsprekend gaat een groot
deel van de warmte-eigenschappen
hierdoor verloren. Voor sportieve doel
einden is kameelhaar de ideale stof.
Bij deze beige tot lichtbruine langha
rige stof worden fijne zachte kameel
haren verwerkt en het resultaat is een
mooi glanzend weefsel, licht in het
dragen en ijzersterk. Daar deze man
tels over het algemeen zeer prijzig
zijn, worden ze in klassieke modellen
aan de markt gebracht, zodat de
draagster ervan er vele jaren plezier
van kan beleven zonder er ouderwets
uit te zien. HENDRINE
CASTILLO heeft zich ditmaal tot'
de zee gewend om inspiratie.
Voor een zomercollectie geen
kwaad idee. Hij gebruikt gebor
duurde schelpen, zandkleur en
imiteert zeewier. Ook hij maakt
matrozenpakjes met matrozenkra
gen, gecombineerd met bretonse
matrozenhoedjes. Naast de zand
kleur vinden wij de kleur van ge
kookte kreeft of garnalen en
hemelsblauw. Het zeewier is te
vinden als capes en overrokken
van stroken stof die vrolijk bewe
gen onder het lopen.
Ook het wit van de krijtkusten ls
aanwezig in witte jerpey japonnen en
witte japonnen. Het schuim van de zee
uiteindelijk kan men zich denken bij
de witte en geborduurde mousseline en
organdie gebruikt voor japonnen en
losse kragen. Ook de avondjaponnen
zijn vaak van witte mousseline en soms
geborduurd met grote zeeschelpen. Het
decollet van de avondjaponnen die niet
straples zijn, bedekt Castillo met
uitegst charmante driehoekige, soms
omhaakte shawls.
Waar wij elders satijnen sjerpen von
den om de taille te accentueren en de
buste een „uplift" te geven, gebruikt
Castillo voor dit doel fluwelen banden
van een twaalf centimeter breed en
met een harde voering. Al met al een
priachtige collectie.
Mare Bohan, die het vorige seizoen
voor het eerst een eigen collectie toon
de, heeft zich ditmaal verhuurd bij
Jean Patou, het oudste couture-huis
van Parijs. Deze combinatie blijkt wel
zeer gelukkig. Evenals Fath en Des-
ses gebruikt Bohan keurslijven met
vetersluiting, die met een punt over de
buikstreek een afplattende werking
hebben op de maag en de buik. Hier
door krijgen ook tamelijk nauwe rok
ken een zekere ruimte. Het resultaat
is een zeer slanke indruk. Belangrijke
kleuren zijn beige en blauw. Zowel de
korte als de lange avondjaponnen heb
ben wijde rokken. Hiervoor gebruikt
Bohan satijn, tulle, taft en kant. Wat
de tailleurs betreft deze zijn recht of
sterk getailleerd met behulp van een
rugceintuur. Er zijn veel eenvoudige
katoenen japonnen vaak zg. robes
chemisier ofwel letterlijk vertaald
overhemdjaponnen. Ze worden uitge
voerd in naturel popeline met of zon
der plissé. Ook veel leuke zomer
japonnetjes met wijde rokken in im-
prime katoen. Om deze japonnetjes
vaak brede ceintuurs van effen stof,
Wanneer zulke japonnen een keurs
hebben, is dit dichtgeregen met ban
den van dezelfde kleur als de japon.
Bij de tailleurs vinden wij weer veel
jasjes gecombineerd met gedecolleteer
de japonnen.
De mantels zijn meest recht en van
lichte tweedstoffen.
Bij Madeleine de Rauch tenslotte
een geheel andere toon. Zij wil niets
van corsetten weten bij haar soupele
tailleurs. Wel veel robes chemisier
met geplisseerde corsage en rok, die
evenals bij Bohan en anderen 1925 in
het geheugen roept. Ook hier weer
veel imprimé's. Het is misschien wel
aardig te weten, dat de imprime ja
ponnen van jaar op jaar meer voor
komen in de collecties. In een Franse
krant werd vermeld dat de gezamen
lijke couturiers in 1952 300 modellen
brachten in gedrukte stoffen, 500 in
1953 en dit jaar niet minder dan 800.
Steeds méér huisvrouwen zien in,
dat het haar eigen belang is bij
het kopen van een bindmiddel
MAÏZENA DURYEA te vragen.
En haar winkelier geeft het haar
graag, want het is ook zijn belang
dat haar maaltijden slagen. Hij weet
door jarenlange ervaring dat er
voor groenten, soepen en sausen
geen beter bindmiddel bestaat dan
juist MAÏZENA DURYEA. By
het gebruik daarvan zijn misluk
kingen bij voorbaat uitgesloten.
(Advertentie, Ing. Med.)
ALS U het ons vraagt, vrouw, die naar mede-
dan wil hij de vrouw delingen van de heer
van 1954 terugdringen in Fath: Vervrouwelijkt, als
het keurslijf van 1900. de Lente, jeugdig, gecor-
Heeft men verleden jaar setteerd, kortweg _op-
eet meer van dit, eet meer van dat!
Slik pil zus en slik pil zo! Wij wor
den duizelig van alles wat wij moeten
doen om gezond te blijven. En wij
zouden ziek worden als wij alle goede
raad zouden opvolgen.
Zijn al die leuzen dan helemaal on
juist? Neen, in de meeste schuilt een
kern van van waarheid. De kwestie is
deze. De voedingswetenschap is de
laatste tientallen jaren met sprongen
vooruitgegaan. Op het ogenblik is het
de geleerden bekend, dat wij tenminste
50 stoffen nodig hebben om gezond te
blijven. Er zullen er misschien nog veel
meer zijn. Sommige stoffen hebben wij
in heel kleine hoeveelheden nodig, an
dere in grote. Die stofffen hebben aller
lei eigenschappen. Bovendien hebben
verschillende een speciale taak in ons
lichaam. Een leek zou er met recht
duizelig van kunnen worden. Moeten
wij dan al die stoffen en hun eigenschap
pen kennen om een gezonde voeding te
kunnen samenstellen? Is het alleen mo
gelijk een goede maaltijd samen te stel
len met een voedingstabel? Moeten wij
van onze keuken een laboratorium ma
ken? Gelukkig niet. Het is gebleken dat
wij, als wij dagelijks bepaalde voedings
middelen in bepaalde hoeveelheden ge
bruiken er vrijwel zeker van zijn, dat
wij de stoffen, die nodig zijn voor on
ze gezondheid, ook wérkelijk krijgen.
De onmisbare voedingsmiddelen zijn
verdeeld in vijf groepen. Het zijn:
Melk, karnemelk en yoghurt. Men
doet goed bij iedere maaltijd melk of
een melkgerecht te gebruiken.
Aardappelen en groenten en vruch
ten. Zorg dat deze alle drie iedere dag
in de voeding voorkomen.
Kaas en vlees of vis of ei of peul
vruchten. Gebruik iedere dag kaas en
één of meer van de andereproducten.
Boter of gevitamineerde margarine
en levertraan voor de jeugd en a.s. moe
ders. Wij dienen iedere dag boter of
margarine te gebruiken. Ditzelfde geldt
voor
Bruinbrood, roggebrood of haver
mout, gort e.a. graanproducten. Iedere
dag moet tenminste één van deze le
vensmiddelen in een van onze maaltij
den voorkomen
AFGEPASTE GLASGORDIJNEN
(Advertentie, Ing. Med.)
de verwoede poging van
Dior gezien, de vrouw
via de princesse-lijn te
dwingen zich va een vol
ledig soepel corset te
bergen, ononderbroken
van buste tot dij, Fath
pakt deze eigenlijk reeds
bij de aanvang verloren
strijd van een geheel an
dere zijde aan. Hij heeft
in zijn costuums een ste
vige wapening van balei
nen aangebracht waar
door iedere vorm van het
lichaam een misschien
zeer aantrekkelijk accent
krijgt, maar waardoor
iedere vrije beweging on
mogelijk wordt gemaakt.
Velen die de show bij
woonden kregen het dan
ook. wel uiterst benauwd
bij het zien van deze
nieuw gevormd is. Deze
lijn is niet geheel nieuw.
Verleden jaar heeft Dior
hagr in meer draagbare
vorm ook reeds ge
bracht. Fath legt er
thans echter zeer de na
druk op. Hij gebruikt
haar voor doorgeknoop-
te tailleurs met even
eens doorgeknoopte
uiterst nauwe rokken,
waarin zelfs zijn manne
quins zich slechts met
moeite konden voortbe
wegen. Voordat wij aan
het meer draagbare deel
van Fath's collectie toe
komen moeten wij U
nog een paar van zijn
nieuwste fantasieën op
het gebied van kousen
bekendmaken. Daar zijn
dan in de eerste plaats
10 denier 66 gauge
kousen onder de titel
Trompe l'oeil. Deze kou.
sen die in licht en zeer
licht beige worden ge
bracht zijn bestemd voor
cocktail- en avonddracht
en zijn niet versterkt.
Wel worden ze van da
hiel af naar boven lich
ter, wat een verslanken-
de invloed heeft op da
enkels. Andere nieuwig
heden zijn kousen met
opdruk van luipaard
tekening, met bloemen
en tenslotte kousen met
boorden van chantilly-
kant, gedragen met bril
janten jarretelleclips.
in ALLE COSTUUMS en japonnen
is Fath zeer kwistig geweest met
plooitjes. Hij heeft deze op alle manie
ren gevarieerd, veriticaal, horizontaal,
uitstralend als een waaier, als vorken
en zigzag. Niet alleen in zijn uiterst
aangesloten costuums en japonnen
maar evenzeer in zijn tweede lijn, die
zich kenmerkt door. veel meer ruimte.
Op de heupen wordt deze ruimte via
plooitjes overgebracht naar achteren,
zodat een tournureachtige nadruk op
de achterzijde van de rok wordt ge
legd.
Merkwaardig is, dat bij de collecties
die wij tot op dit moment zagen de
kwestie van de korte rok feitelijk niet
ter sprake kwam. Men kan zo'n
beetje doen wat men wil en de lengte
aanpassen aan de eigen persoonlijk
heid. Als het U interesseert, kunnen
wij U mededelen dat Koningin Eliza
beth ongeveer een inch, dus 214 cm
kortere rokken heeft dan een jaar ge
leden. Vooral bij Fath is het de kwestie
ruim en soepel of opgesloten in een
curas. Geen kwestie is, de grote charme
die van Fath's collectie uitgaat. Ieder
een was enthousiast over deze japon
nen, mantels, tailleurs en deux-pièces.
Voor de zeer fraaie avondtoiletten
in witte mousseline geborduurd met
bloemen in kleurige pailletten werden
kleurige tulen stola's als accent ge
bruikt. In de zwart satijnen cocktail
jurk met boothals en strikjes op de
schouders was een duidelijke Ameri
kaanse invloed te onderkennen. Jersey
was er in wit, donkergrijs en tabaks
bruin. Tweeds satijn, imprimé's, waar
bij bloemen wel een zeer belangrijke
rol speelden. Wat de kleuren betreft
waren marine-blauw en zacht rose,
het belangrijkst. Als ornamenten fun
geerden zeer grote kragen en stropdas
sen van enorme lengte in wit piqué.
JACQUES HEIM
gij Heim waren, in tegenstelling tot
Fath die het. meer in de pastel-tin
ten zocht, de kleuren fel, soms zelfs
schreeuwend:' hard geel, blauw in
iedere schakering en rood. Het silhouet
bij Heim doet denken aan een trom
pet, waarvan het mondstuk naar bene
den is gekeerd. Het wijde bovenstuk
wordt naar beneden toe nauwer en
loopt vrijwel tot op de knieën door om
daar in wijde rokken uit te waaieren.
Zelfs de tailleurs met hun lange jasjes
hebben zulke wijde, geplisseerde rok
ken waaronder een aantal onderrok
ken wordt gedragen.
Katoen is wel zeer belangrijk in
deze collectie. In velerlei weefsels ge
drukt en effen wordt het gebruikt zo-
9999
Winterse kleding gaat naar andere
sferen en de zomergarderobe wordt
met allerlei dingsigheidjes opge
fleurd om ook dit jaar met de blijd
schap alsof het een zojuist gekocht
jurkje is, gedragen te worden.
Het mantelpak is echter het eerst
aan de beurt. Immers zo aanlokke
lijk als de lentemaand in naam is,
blijkt hij meestal niet in daden.
Vestjes en jumpers direct terzijde
schuiven, neen, dat duurt nog wel
een paar weken. Het is trouwens
wel gemakkelijk uit voorzorg een
dunne wollen jumper of soortgelijk
vest achter de hand te houden voor
nukken in de vorm van hagel en
natte sneeuw. Wat de mantelcos-
tuums betreft, dit voorjaar worden
alle mogelijke stoffen gebruikt voor
dit zo uitermate practische kleding
stuk. Bij de geklede tailleur bijv.
verwerkt Max Haar alpaca met of
zonder jacquardweefsel, barathea,
dunne wollen ottoman, hopsack en
fantasieweefsels. Een hoorn des
overvloeds dus.
Het sportieve costuum bestaat uit
drie delen, een rok, jacket en vest.
Daarvan zijnde jasjes, of zo men
wil de jackets, losvallend en even
eens getailleerd. Bijzonder goed ge
slaagd mogen wij wel de mantel-
costuums noemen van wollen tweed.
Van dit materiaal worden de jasjes
gevoerd met alpaca in afstekende
tint, terwijl ook het bijpassende vest
in deze stof wordt uitgebracht.
Een alleraardigste combinatie van
een driedelig costuum is wel een
costuum van lichtgrijze tweed,
waardoor blauwe en roze draden
lopen, het vest van dieprode alpaca
en het extra bijpassende jacket
met een voering van laatstgenoem
de stof.
Het ruitmotief is in de vorm van
een zeer klein percentage aanwezig,
doch het klassieke piedepoule neemt
een vooraanstaande plaats in. Nog
immer is dit een van- de stoffen,
welke de Frangaises in vervoering
brengen, vooropgesteld natuurlijk
dat het materiaal van de allerbeste
kwaliteit is
Een wollen biesje als garnering
wordt le dernier cri genoemd. Voor
al op het mantelcostuum mag het
niet ontbreken. De losse tailleurjas
jes, de toppers én de driekwart zo
mermantels worden, wanneer zij
vervaardigd zijn van een sportief
aandoende stof, met een dergelijk
biesje afgewerkt, elegant en., mo
dieus.
Voordat het echter zo ver is, dat
we al deze snufjes kunnen gaan toe
passen, zal er van menig „avondje
uit" nog worden genoten. En tijdens
die avondjes kunnen er beslist geen
jumpers of sportieve pakjes worden
gedragen. Men dient dan wel dege-
lijk een keuze te maken uit de meer
geklede afdeling. Cocktailjurkjes
zullen het altijd blijven doen, on
danks de korte mouwen of zelfs ont
brekende en een diep decolleté en
ondanksde miezerige dagen,
waarbij men vooral 's avonds, uit
een warme schouwburgzaal komend
met verlangen denkt aan die fijne
wollen trui met hoge boordDit
cocktailjurkje is van Jacques Fath
en het andere model dat hij heel be
scheiden noemde „zo maar iets om
uit te gaan" van Paquin. RITA.
wel voor japonnen als voor bijpassen
de mantelvoeringen.
Het is alleszins aan te nemen, dat
deze lijn, wanneer zij eenmaal geïnter
preteerd is een zeer draagbaar product
zal opleveren, al zal de ceintuur er
voor normaal gebruik wel aan te pas
moeten komen.
£JIOR heeft precies dat gedaan, waar
iedereen op gerekend had. Hij heeft
voor een verrassing gezorgd!!! Maar
welk een heerlijke verrassing, en hoe
volkomen verschillend van wat een
ieder had verwacht. Geen rokken tot
boven de knie, geen wespentaille of
corset met baleinen, kortweg niets wat
naar het extreme zweemt. Meenden
sommige collega's reden te hebben de
terugkeer van het snoercorset als een
feit te aanvaarden, Dior heeft in zijn
collectie getoond evenmin als wij in
een dergelijke mogelijkheid te geloven.
Per slot van rekening gaat onze slaver
nij fvaar het mode betrejt nooit verder
dan practisch doenlijk is en Victoriaan
se vapeurs zijn verschijnselen die niet
samengaan met werkende en sport-
beoefenende vrouwen.
Wat heeft Dior dan wel gedaan? Heel
simpel een collectie getoond van niet
anders dan goed draagbare modellen
met ceintuurs. Dior verdient een tien
met een griffel en een vlag op het bord
op de koop toe.
De lijfjes van zijn creaties zijn vrij
wel zonder uitzondering losjes blou-
send, de taille zit op de normale plaats,
de rokken zijn meest gematigd klok
kend en vereisen niet een aantal ju-
pons. De mouwen zijn hoofdzakelijk
vleermuismodel maar niet overdreven
wijd.
Ook hier weer een grote nadruk op
marineblauw en wit. Veel costuums en
deux-piéces in marine met blousende
of minstens ruime bovenstukken, rechte
rokken met een plooi van achteren die
gewoon lopen mogelijk maakt. De bo
venstukken zijn vaak van een taille
band voorzien zoals bij een battledress.
Ontbreekt deze, dan is er een lederen
ceintuur of een ceintuur van bijpassen
de stof. Dior heeft dus de princess line,
die hij zelf heeft gelanceerd en die
voor de normale vrouw zo uiterst moei
lijk draagbaar was, volledig vaarwel
gezegd en de ceintuur die hij toen uit
bande, als eerste weer binnengehaald.
Een waar wonder mag het heten, dat
vrijwel alle couturiers de marine
kraag als belangrijk ornament hebben
gebruikt, maar nog vei-wonderlijker is
het, dat bij Dior vrijwel dezelfde va
riaties op de heren-stropdas te vinden
zijn als Fath heeft gebruikt. Dior ge
bruikt deze lange dassen als ornament
aan de halslijn of ceintuur.
De halslijn is gevarieerd. Bolero's,
nauwsluitend en onder matrozenkragen,
rechthoekige V-halzen, vaak samen met
opgerimpelde frontjes, boothalzen met
gerolde of opstaande randen, ingehaalde r
cirkels en vele andere variaties.
Ook Dior brengt een aantal overhemd
japonnen, soms met matrozenkragen in
imprimé stoffen; zijde, mousseline, or
ganza en veel shantung. Kleuren zijn
hierbij zeer belangrijk: rose, zalm,
mauve en blauw. De mouwen zijn veel
al driekwart en krijgen als accent vaak
een grote broche op de bovenarm.
Voor de avondjaponnen, die hij vrij
wel uitsluitend lang brengt, prefereert
Dior wit. Zeer slanke modellen en wij
dere met tournure-achtige verwerking
van de ruimte in mousseline in wit en
andere zachte kleuren zijn geborduurd.
Als bedekking van het décolleté ge
bruikt hij een soort toga's op een
schouder bijeengehouden door een gro
te bloem.
Mantels zijn meest recht en losval
lend met smalle kragen. Korte jasjes
hebben vaak bredere kragen. Zowel
voor tailleurs als voor mantels gebruikt
Dior nogal eens fijne wollen herenstof-
fen met een zeer fijn streepje; donker
bruin of marineblauw met wit.
Een prachtige collectie, vlot en soe
pel, die ongetwijfeld een machtig suc
ces zal blijken en opnieuw zal bewijzen
dat Dior al zijn collega's de baas is.
Balenciaga.
gALENCIAGA wijkt minder van zijn
vorige collectie af. Hij brengt echter
een aantal nieuwe facetten die de
moeite waard zijn om in het oog te
houden. Hij maakt de schouders breed
door vullingen, vooral bij de tailleurs.
Bij zijn gebloemde mousseline japon
nen zagen wij plissé bij de mouwinzet
op de schouderlijn. Zijn driekwart
manteis hebben nog langere revers dan
het vorige seizoen.
Gebruiken de meeste couturiers ruwe
wollen stoffen voor hun mantels, Ba
lenciaga brengt fluweel waarbij op
vallend veel wit fluweel. Wit is trou
wens een belangrijk accent van deze
collectie: witte katoenen costuums, wit
te korte manteltje en niet te vergeten
wit met zwart voor avondkleding. Bij
deze avondjaponnen viel het op, dat zij
noch lang noch kort waren.
De enkel is de richtlijn bij Balencia-
ga's gala-toiletten, die soms een hoepel
hebben, vastgehouden door een inge
haalde streok. dicht bij de beneden-
zoom. De belangrijkste kleuren naast
wit zijn Chinees blauw en zacht beig».