Huisman nam de leiding in het candidatentornooi dammen Show van Sidon liet een goede indruk achter De beste ruil Fanelli en Verse besloten na 64 zetten tot remise Leiden toonde vrijwel geen belangstelling Biljartkampioenschap Finalisten 2e klasse naar Uitgeest Bridgecompetitie in de meesterklasse Nederlands B-elftal Broekman en De Graaff naar Eskilstuna De Japanners jagen op Communistische schepen Grieks vliegtuig boven Albanië beschoten PimPam Pom en de graafmachine Naast vakmanschap een levendige fantasie MARGARET MALCOLM Luister eens naar: Radioprogramma DINSDAG 16 FEBRUARI 1954 (Van een speciale verslaggever) HET OUDSTE uit de tiende eeuw daterende monument van Leiden, „Den Burcht", in de grijze oudheid een versterking, waarom zovele malen bittere gevechten zijn geleverd, vormde Maandagavond de achtergrond van een vreedzame strijd tussen vier candidalen voor het wereldkampioenschap dammen. Op het podium waren twee tafels op gesteld met een dubbel aantal stoelen; op de tafels stonden de borden met de witte en zwarte schijven. Aan het ene bord zat Edmondo Fa nelli, die zo uit een Italiaans opera-orkest kon zijn weggelopen, maar in werkelijkheid de grondlegger is van het spel op het 100 ruiten-bord in Italië. Als strijdmakker, met zwart spelend, fungeerde Abel Verse, die Zaterdagavond zoveel furore heeft gemaakt als sportieve tegen stander van Wim Huisman bij het hekende vlagincident. Aan de andere tafel hadden Wim Huisman (wit) en André Guignard plaatsgenomen. Na veertig zetten had Huisman zijn partij in winst omgezet en Fanelli en Verse besloten na 64 zetten tot remise. 0M 5 uur was de seance begonnen voor deze tweede ronde, met twee maal 2 damspelers zittend en denkend, met twee maal 2 secondanten daarach ter, zittend en de zetten noterend, met twee man voor het podium die de demonstratieborden bedienden en ver der in de zaal enkele journalisten, die niet minder ernstig de zetten-standen bestudeerden dan de spelers zelf, als mede vier toeschouwers. Twee uur later, toen de partij Huis man—Guignard al in een vergevorderd middenspel stond, was de belangstel ling aangegroeid tot 20 toeschouwers, een aantal, dat weer een uur later tot op 50 man kon worden geschat. Men vroeg zich vergeefs af waarom Leiden, de stad, waar Huisman woont, zo wei nig belangstelling aan de dag legde voor dit belangrijke tornooi en zijn favoriet. Of is het aantal damliefheb bers in ons land niet zo groot als men ons wel eens heeft verteld? Huisman trok zich van de koele omgeving niet veel aan. Hier volgt het verloop van zijn partij: Wit: W. Huisman. Zwart: A. Guignard. 1. 32—28, 18—23; 2. 38—32, Huisman spreekt zich reeds uit voor de klassieke partij. 212—18; 3. 43—38, 7—12; 4.. 31—27, 17—21; 5. 37—31. 21—28; 6. 49— 43, 26X37; 7. 42X31, 12—17; 8. 47—42, 2—7; 9. 41—37, 17—22; 10. 28X17, 11X 22; 11. 46—41, 7—12; 12. 31—26 Wit aanvaardt een randschijf, het geen in deze stand niet nadelig is. 1222X31; 13. 36X27. 1—7; 14. 33—28, 20—24; 15. 34—30, 14—20; 16. 30—25, 10—14; 17. 39—33, 7—11; 18. 41— 36. 12—17; 19. 37—31 Het „kikker-zetje" zou hier een on gelijke omruil geven. 1 924—29; Indien zwart enrst 23X32 slaat, volgt 3?x 27, 27—22, en 26—21 enz. met schijfwinst. 20. 33X24 Huisman neemt de combinatie, die mogelijk is en hem schijfwinst ople vert. 2 020X29: 21. 27—22, 18X27; 22. 32X12, 8X17; 23. 28—22, 17x28; 24. 26—21, 16x27; 25. 31X24, 19X30; 26. 25X34, Wit heeft hiermede de schijf gewon nen. 2613—18; 27. 44—39, 9—13; 28. 3832. 4—9; 29. 39—33, 3—8; 30. 43— 38, 8—12; 31. 34—29, 23X34; 32. 40x29. 12—17; 33. 45—40. 11—16; 34. 40—34, 16—21; 35. 34—30, 5—10; 36. 30—25, 6— 11; 37. 50—45, 18—22; 38. 45—40 Donderdag 25 Februari wordt te Uitgeest in de zaak van de heer J. Brandjes, een aanvang gemaakt met het biljarttornooi om het kampioen schap van Nederland, tweede klasse kader. Dat betekent dus dat acht van de sterkste tweede klassers. vrij-' wel allemaal spelers die op de drem pel van de eerste klasse staan, naar uitgeest komen om daar Donderdag. Vrijdag, Zaterdag en Zondag strijd te leveren. Een bijzonderheid is dat J. Brandjes nu in eigen zaak aan dit kampioenschap mag deelnemen. Het deelnemen van deze plaatselijke fa voriet zal de. belangstelling voor dit tornooi zeker stimuleren. De tweede Noordhollander die een greep naar de titel gaat doen is Jaap Ligthart. De acht finalisten zijn: J. van Bekkum, Rembrandt, Amsterdam; P. van Bracht, Nooit Volleerd, Cuyk; J. Brandjes, Excelsior, Uitgeest', L. Koppel, kam pioen van Nederland 1952-1953, De Fries, LeeuwardenP. van der Lem, Je Maintiendrai, Amsterdam; J. P. Ligthart, De Vriendschap, Alkmaar; N. de Vos, De Rappel, Amsterdam A. Wunderink, Novum, Rotterdam. ANTWOORDEN HERZENGYMNASTIEK 1. Ca. 19.000 gulden. 2. De assen, waaraan de spaken bevestigd worden. 3. Roman van Vestdijk. 4. Leverworst. 5. Toneelstuk van Tsjechow. 6. De Old Bailey in Londen. 7. 40 jaar. 8 Gelijk aan de bouwkosten voor 50 wo ningen. 9. Het weglaten van een let tergreep bij opeenvolging van twee ge lijke. 10. Stormvogel. OPLOSSING KRUIS WOORDPUZZLE Horizontaal: 1. most. 5. tob, 9 poos, 11 cis, 13 e.v., 15 kemphaan, 18 sla, 20 tak, 21 K.R.O., 22 eend, 23 a.o., 26 ïckel, 28 hup, 30 t.t., 31 struweel, 33 Oss, 3,1 metro, 35 ra, 38 neet, 39 ere, 41 enk, 43 rit, 44 navenant, 47 si, 48 keg, 49 pion, 51 rog, 52 klos. Verticaal: 2. op, 3. sok, 4 toet, 6 oeh. 7 Biak, 8 deserteren, 10 smak, 12 Sara, 14 vleet, 15 pk., 17 noodlottig, 19 Ank. 23 dessa. 24 luwen. 27 lts, 28 hum, 29 peter, 32 ereis, 36 arak, 37 knap. 40 ever. 41 en, 42 knik, 45 ego, 46 tol, 50 N.O. Huisman zet een aanval op, die de zwakke rechtervleugel van de Zwitser bedreigt. 3815—20; 39. 40—34 Een sterke zet van Huisman, de aan val wordt nu zeer dreigend. 39. 10—15; 40. 34—30 Guignard gaf bij deze zet de strijd op. De stand op het bord was toen: Wit: Huisman, schijven op 25, 29, 30, 32, 33, 35, 36, 38, 42 en 48. Zwart: Guig nard, schijven op 9, 11, 13, 14, 15, 17, 20, 21 en 22. In deze stand waren 5 zwarte stukken buiten gevecht gesteld. Guignard kon deze aanval onmogelijk pareren. Op de linkervleugel had wit zijn stukken zodanig opgesteld, dat zwart ook daar geen succes kon be halen. QE partij tussen Fanelli (wit) en Verse (zwart) had een zeer lévendig karakter, waarbij de stukken al spoe dig volledig aan het spel deelnamen. Verse nam een vooruitgeschoven posi tie in, welke in het middenspel door een grote omruil werd vereenvoudigd. Opnieuw ging de Fransman zich op het centrum nestelen en bezorgde de Ita liaan een randschijf op veld 25. In de stand van 7 schijven om 7 had Verse zeker enig voordeel. De positie was toen: Wit: Fanelli, schijven op 25, 37, 38, 39. 46. 47 en 49 Zwart: Verse, schij ven op 7. 9, 14, 18. 19, 23 en 28. Er volgden nog de volgende zetten: 51. 38—33. 28—32; 52. 37X2S, 23x32; 53 40—35, 9—13; 54. 35—30, 7—12; 55. 3—29. 32—37; 56. 49—43, 12—17; 57. 29— 24. 17—21; 58. 25—20, 14V34: Wit offerde hier een schijf. 59. 39x30, 21-27; 60. 24—20, 27—31; 61 20—15, 37—42; 62. 47X38, 31—36; 63. 15—10, 36—41; 64. 38—33, 41—47; remise. De stand luidt thans: 1. Huisman (Ned.) 3 pnt. uit 2 partijen; 2. Demes- maecker (Belg.) 2 pnt. uit 1 partij; 3. Verse (Fr. i 2 pnt. uit 2 partijen; 4. Fanelli (Italië) 1 pnt. uit 1 partij: 5. Guignard (Zwits.) 0 pnt. uit 2 partijen. Voor de 3e ronde welke vandaag te Dordrecht wordt gespeeld, staan de volgende partijen op het programma: Guignard (wit)—Fanelli en Demes- maecker (wit)Huisman. (Advertentie. Ing. Med.) (Van onze bridgemedewerker) In Utrecht werd de voorlaatste ron de gespeeld van de Bondscompetitie Meesterklasse voor paren. In afd. A bleven de gebr. Kaiser aan de kop met 398)2 pnt., op verre afstand gevolgd door v. Bemmel Suyck-v.d. Werf, die 375Vt noteren. In afd. B staan Boender-Kornalijn slijper (Den Haag) met 567% pt boven aan, gevolgd door 3 paren, die onge veer 10 pt achterstaan. De overwinning van de Hagenaars is dus nog niet ge heel zeker. Twee van de 14 paren, die in deze groep spelen moeten degrade ren naar de gewone Hoofdklasse; de kampioen van de afdeling promoveert naar afd. A. In de damesafdeling staan thans de dames Dijckmeester-de Koos met 443% bovenaan, op de voet gevolgd door de dames Van Hoolwerff-Brouwers met 441%. Van de overige 12 dames-paren zijn er geen meer, die nog een rede lijke kans hebben op de eerste plaats. VAN KLAVEREN WON OP PUNTEN In het Concertgebouw te Amsterdam heeft Bep van Klaveren voor bijna tweeduizend toeschouwers na een wei nig fraai gevecht een puntenoverwin- ning behaald op zijn 19 jaar jongere tegenstander, de Brit Kit Pompey. Voor de oefenwedstrijd tegen Preus- sen Miinster, Woensdagmiddag 17 Fe bruari op Houtrust in Den Haag, is het Nederlandse B-elftal als volgt samen gesteld: Mouw (Rapiditas); Wiersma (Donar) en N. N. K. Smit (Volen- dam), Van der Hoek (Feyenoord) en Van Schijndel (SW) aanvoerder; Van Ede (Sparta), Michels (Ajax), C. van der Gijp (Emma),, Brooy- maris (RAC) en Jac Heysters (Her mes DVS). Reserves: S. de Rijk (MOC)Y Cools (RBC), Van Rooy (Eindhoven) en Louer (Noad). De linksachter van de ploeg zal later worden aangewezen. Onder leiding van Klaas Schenk zijn de Nederlandse rijders Kees Broek man en Wim de Graaff gistermiddag per vliegtuig naar Stockholm vertrok ken. Zoals bekend is Gerard Maarse, die oorspronkelijk de reis zou mee maken, verhinderd en is de keuze op Wim de Graaff gevallen. Broekman en De Graaff zullen beiden deelnemen aan de jubileum-wedstrijden van de Zweedse schaatsenrijdersbond, welke op 16 en 17 Februari te Eskilstuna worden gehouden. Te Rockhampton in Noord-Queens- land (Australië) zijn tengevolge van overstromingen tot dusverre zeven per sonen om het leven gekomen. Ruwe en gesprongen handen? KALODERMA Gelee! De Japanse kustwacht maakt op het ogenblik jacht op zes communistisch- Chinese schepen, die, volgens mede delingen van de gearresteerde Japanse communistenleider Jamamoto, wapens, munitie en verdovende middelen aan voeren voor Japanse communisten. Jamamoto heeft na zijn aanhouding te Koekoeoka verklaard, dat de zes schepen begin Februari uit Sjanghai naar de Zuidwest-kust van het Japan se eiland Koesjioe zouden vertrekken met aan boord 3000 revolvers, munitie en 30 kilogram heroïne. Omstreeks 12 Februari zou deze lading in Japan moeten worden gelost, doch door het slechte weer was de landing waar schijnlijk uitgesteld. De Griekse luchtmacht deelt mede, dat een van haar Dakota's Zaterdag door Albanees luchtdoelgeschut is be stookt, toen het toestel bij vergissing boven Albanees grondgebied terecht was gekomen. Een der vliegers werd licht gewond en het vliegtuig licht be schadigd. Men was met voedsel op weg naar geïsoleerde dorpen. 42. „Wou je me vertellen, dat jullie ons niet achternagezeten hebben?" vroeg Pim nogmaals. De twee vriend jes schudden nogmaals ontkennend het hoofd. „Welnee joch, we hebben jullie helemaal niet gezien. We komen regelrecht van huis". Op dat ogenblik kwamen de commissaris en Piet Pak- kum over het marktplein gerend. Ze hijgden verschrikkelijk en waren aan het einde van hun krachten. „Ik kan niet meer, Pakkum", zei de commis saris. „Laten we de achtervolging maar opgeven. Het is tóch onbegonnen werk". „Goed commissaris", zei Piet Pakkum zuchtend, want ook hij voelde zijn voeten branden. Maar op dat ogenblik zag hij tussen de bomen de bekende streeppakjes. „Commissaris, daar! Kijkt U, daar staan ze nog. Ze denken, dat ze ons kwijt zijn en staan natuurlijk wat uit te rusten. We moe ten ze besluipen commissaris. Dat is onze enige kans. Ze mogen ons niet zien, anders nemen ze weer de benen". Commissaris Bullebak knikte, en op hun knieën slopen de beide mannen naar de plek, waar Pim, Pam en Pom en hun vriendjes stonden te praten. f-JERBERT SIDON, een jonge Hollan der, die kans gezien heeft om een van de meest vooraanstaande mode ontwerpers in Engeland te worden, bewees het afgelopen week-end tijdens een show in het Doelen Hotel te Am sterdam, dat hij die plaats alleszins waard is. Deze landgenoot heeft in Londen zeer veel succes, zijn speciali teit is ontwerpen van kleding der jonge debutantes, die aan het Engelse holf worden voorgesteld. Jeugdig, vaak overmoedig, maar over het algemeen zeer gedistingeerd zijn deze modellen, waarbij het moeilijk (Advertentie, Ing. Med.) viel om een vaste lijn te constateren. Sidon heeft naast een groot vakman schap een zeer levendige fantasie en dit feit maakt dat zijn collectie vol contrasten is. Komt hij de ene keer met een japon, die door zijn verbijsterende eenvoud en feilloze coupe een algemene bewon dering opwekt, de andere maal zou men van de overdaad aan strikken en stroken wel de helft willen afplukken, overtuigd, dat het resultaat hierdoor aanmerkelijk zou verbeteren. Enkele Parijse snufjes, zagen we te rug in de matrozenkraag van Dior bij het witwollen pakje „zeedijk". Overi gens alleraardigst was dit sportieve ensemble met het losse jak gegarneerd met donkerblauwe taftzijde, waaron der het strakke rokje goed uitkwam. De pelerine van Fath herkenden we bij een feilloos tailleur van zwarte ottoman en bij een prachtige diep blauwe strakke avondjapon, die een pelerine van wit stro had. Bepaald een schitterende techniek van draperen heeft Sidon, dat was vooral te zien aan de manier waarop hij zijn plissée's verwerkt. Bij een glanzende robe van donkergroene zijde waren de plissée's schuin over de bus te gedrapeerd, naar de rok wijder toelopend om vervolgens bij de zoom ruim uiteen te vallen. De kokernauwe cocktail- en avond japonnen waren voorzien van kazaks, die men eigenlijk in jaren niet heeft gezien en die we, omdat ze zo'n uiterst flatteuze lijn geven, met vreugde be groetten. Slippen in dezelfde tint als de geplooide vestjes in de diepe décol- eté's van de strakke donkere japon nen, waarbij dan weer wijde mantels in de kleur van de slippen gedragen werden, was een ander luxueus en mooi détaih Veel lijfjes van de volumineuze avondjaponnen, die we in groten geta le hebben kunnen aanschouwen, waren tot op de heuphoogte, hiervandaan kwamen dan in klokken, plooien of stroken de meters wijde rokken uit- golveh, waarin soms hoepéls waren verwerkt, om ze zeer stijf te doen uitstaan. Typisch Engelse cretonne patronen, waar stoelen mee bekleed worden, wa ren gebruikt om de taftzijde en or ganza, die Sidon voor zijn avond- en cocktail-japonnen verwerkte, mee te bedrukken. Kralen, schelpen, pailletten en rijn stenen als garnering, soms iets tè over dadig, maar over het algemeen ge durfd en overweldigend mooi. Een zucht van verrukking ging door de zaal toen de mannequins opkwam in een witte avondjapon met lage halsuitsnij ding en kleine mouwtjes; de meters wijde rok sleepte nonchalant over de grond. Voor het geheel, dat gecom pleteerd werd door een wijde avond' mantel van stroken uit hetzelfde ma teriaal, was 140 meter stof verwerkt. We kunnen ons nu een kleine voor stelling maken, hoe de Engelse debu tante, met of zonder kloppend hart, eruit ziet als ze, gekleed door Sidonj haar entree maakt aan het Engelse hof Een tweede luxueuze noot bij deze show waren de bontmantels, stola's en zelfs japonnen Van bont, vervaar digd door de firma Hart uit Londen Er waren prachtige persianer mantels, gegarneerd met lakleder en fluweel. Een sportieve ocelot mantel had op gestikte zakken en een leren ceintuur. Een andere jas van ditzelfde mate riaal was gevoerd met groenN laken, waardoor hij aan twee kanten draag baar is. De prachtige nertzmantels, gedragen door de elegante Joan op een avond japon van Sidon, kwamen goed tot haar recht. Inderdaad een ideale con> binatie. Van een wereld, die de onzf niet is en ook nooit zal zijn, werd dooï deze luxe en elegance een onvergete lijk indruk gegeven. HENDRINE DOOR 16 Emma ontving hen met uiterlijk slechts matige belangstelling. Ze had uit ervaring geleerd, dat zulke rare lui als schilders en schrijvers het land hebben aan vragen over 't vorderen van hun werk. Als ze er niet mee op schoten, ontstemden die vragen hen en in het tegenovergestelde geval werden informaties naar de stand van z'aken als dom of ten minste over bodig beschouwd Serena was echter vol geestdrift en noemde het reeds door John verrich te werk een wonder. „En hij werkt zo vlug", ging ze voort, niet beseffend, dat ze zich nu op een glibberig pad had begeven, „O, ja?" vroeg juffrouw Twist vlug, „en heeft hij al die tijd doorgewerkt?" „Jammer genoeg niet", bracht John snel in 't midden. „Nick had na de lunch wat mensen meegebracht, die me in mijn werk stoorden". „Hm", merkte de oude dame op. „U zult binnenkort naar een eigen atelier moeten omzien, meneer John". „Dat begrijp ik", gaf hij onmiddel lijk toe. „Ik ben altijd bang, dat ik hem zal hinderen. Ik spreek graag met de mensen die ik schilder en dat kan hem natuurlijk van de wijs bren gen", „Zou hij daarom vanochtend zo plotseling zijn weggegaan?" vroeg Se rena angstig. „We moeten maar liever niet praten, John „Och, ik bekeek juist de kwestie van meneer John's standpunt uit", merkte juffrouw Twist wat knorrig op. „Er zijn nog al eens fuifjes en zo maar binnenvallende bezoekers, niet waar, meneer John?" „Ja, soms wel", gaf John schoor voetend toe, „maar het is per slot van rekening Nick's flat". „O, ik zou je wel door elkaar wil len schudden", zuchtte juffrouw Twist „Voor zover ik Nick ken, hindert jullie gepraat hem niet half zoveel als zijn bezoekers jullie hinderen. U moet flink van u afspreken, meneer John, in plaats van Nick's voetveeg te zijn. Het is heus niet goed. hem over 't paard te tillen". „Kom, kom, zo dom ben ik niet", zei John luchtig. „Ik dacht niet aan u", klonk het bitse, niet heel logische, antwoord, „maar ziet u dan niet, hoe verkeerd het voor meneer Nick is, dat hij nooit met de gevoelens van anderen rekening heeft te houden? U moest zorgen, dat hij het wèl deed. U moet hem leiden". „Nu", hernam John, lichtelijk ont steld over zoveel breedsprakigheid, maar toch even grinnikend. „Is u dat ooit gelukt?" „Zeker en ofschoon hij het allemaal malligheid van de oude Emma vindt, zorgt hij er wel terdege voor, me niet op de tenen te trappen", klonk het scherp. Dit was zo volkomen juist, dat John minder vrolijk gestemd vertrok, terwijl Serena Nick's goede inzicht om juf frouw Twist nog niets van hun kleine uitstapje te zeggen moest erkennen. Serena's „zit-dagen" gingen nu gere geld door, ofschoon ze, na door toedoen van juffrouw Twist een flinke opdracht voor handwerken te hebben gekregen, er op stond, elke dag een bepaalde hoe veelheid daarvan af te doen. Iets wat de oude dame van harte toejuichte. In haar ogen was Serena er des te ver dienstelijker om; ze werkte blijkbaar flink en dacht er niet aan, anderen voor haar taak te laten opdraaien. Met de schilderij ging het naar wens. Zelfs Serena, volkomen leek in zulke zaken, besefte dit en John verkeerde in de zevende hemel. „Nooit tevoren heb ik zó geschilderd", vertrouwde hij Nick toe. „Jammer, dat het dit jaar voor de tentoonstelling van de Academy te laat is. Ik kan maar niet beslissen, of ik het stuk tot volgend jaar zal bewaren, dan wel het bij een kunsthandel ten toon stellen". „Ja, het is goed", erkende Nick, die met een kritische blik voor de schil dersezel stond, „je hebt de gelijkenis wonderwel getroffen. Het is Serena op en top. Alleen één opmerking, John; misschien vergis ik me, maar ik zbu graag willen, dat er behalve aan haar gezicht, dat natuurlijk algemeen be langstelling zal wekken, óok de nodige zorg werd besteed aan haar handen. Want die zijn inderdaad prachtig, weet je". „Ja", knikte John, „wat toevallig, dat je dit nu juist opmerkt. Ik heb er van daag nog met haar over gesproken. Na tuurlijk zou een ring de beste oplos sing zijn, maar niet zo de eerste de beste. Ze schijnt nog een oude ring van haar moeder te bezitten. Geen al te grote, maar, naar haar beschrijving te oordelen, een nogal ongewoon gezette granaat. Ze zou die morgen meebren gen; misschien is het juist wat we moeten hebben. Nu, we zullen wel zien!" „Hm!" zei Nick ietwat raadselachtig en vroeg zich af, waarom hij het ver velend vond. dat John, op wiens weg als schilder zoiets toch lag. het gemis vroeger dan hij had ontdekt. Knorrig frommelde hij liet laatst door hem be schreven blaadje in elkaar en staarde toen wat wezenloos op het vloeiblad. Neen, hij schoot niet erg hard op. Hij draaide zich aan zijn bureau weer in John's richting, maar de schilder was weggegaan, zodat Nick nu andermaal een prachtig gezicht op het doek had. Ja, het was heus mooi! Die rust, welke van Serena uitging..,. Plotseling slaakte hij een uitroep. Ja, dat was het! Hij had zijn heldin wat al te veel schittering toegemeten! Bij een toneel, zoals hij nu schreef, moest ze haar aandoeningen concentreren in één verblindende lichtstraal, maar ze niet als vuurpijlen op een feest het hele terrein in gloed doen zetten. Hij keerde zich weer om en liet zijn pen haastig over 't voor hem liggend vel papier glijden. Eens ging de telefoon, doch hij sloeg er geen acht op, zodat John, na een blik op Nick's ingespannen houding, eenvoudig „niet thuis" zei! Toen Sere na binnentrad, zag ze John's waar schuwend gebaar, waarop ze kalm naar haar stoel liep en de gewenste houding aannam. Bijna een uur later wierp Nick ein delijk zijn pen neer en stond op. „Dat is gebeurd!" riep hij tromfan- telijk, „en ik zou op 't ogenblik nog voor geen millieen méér anders kun nen schrijven. Laat ons ergens gaan eten, maar niet in een van de gewone „tenten". Ik verlang naar iets solieds en heel prozaïsch om weer naar lagere sferen af te dalen. Kom mee, kinde ren"! Lachend en pratend snelden ze met hun drieën de trappen af. En noch John noch Serena scheen het ook maar in de verste verte onredelijk toe, dat Nick wiens „uur van inspiratie" ze zo keurig hadden geëerbiedigd, misschien zelfs John's vol toewijding verrichte ar beid zonder vorm van proces had on derbroken. (Wordt vervolgd.) JEUGDCONCERT TE ALKMAAR. Ditmaal het tweede deel van het concert, door het Radiophilharmo- nisch Sextet op 5 Februari in het Wapen van Heemskerk te Alk maar gegeven. We horen de Fan tasie fur eine Orgelwalze van Mozart, oorspronkelijk een stukje dat voor een mechanisch orgeltje gecomponeerd werd. Willem Pij per heejt er een bewerking voor zes blazers van geschreven. Het is en eenvoudig en jris muziekje. Tenslotte van de Fransman Saint Saens een Capriccio over Deense en Russische volksliederen. (Woensdag 20.15 uur over Hilver sum 1, 402 m.) DE SLAGBOOM, muziekdrama van Jan Meyerowitz op tekst van Langston Hughes. We horen ten dele gezongen, ten dele gesproken tekst. Woensdag 20.15 uur over Hilversum 1, 402 m.) JEPHTA, een oratorium van G. F. Handel. Handel, oorspronkelijk een operacomponist van grote be tekenis, wendde zich op latere leejtijd van dit genre af en ging over tot het schrijven van orato ria, werken voor solisten, koor en orkest op religieuze, meestal bij belse tekst. Hier en daar echter bleef de herinnering aan de ope ra de componist plagen. Zo in dit werk, dat sterk doet voelen, hoezeer de operacomponist zich zelf aan banden heeft gelegd. Woensdag 20.20 uur over Hilver sum 11, 298 m.) WOENSDAG 17 FEBRUARI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA. 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.18 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.00 Gym. 9.10 Gram. (9.30— 9.35 Waterstanden.) 10.00 Schoolradio. 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gram. 12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en Tuinbouwmede-^ delingen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Tentoonstel lingsagenda. 13.18 Strijktrio. 13.45 „Do weg omhoog", causerie. 14.00 Voor de kinderen. 16.00 Voor de zieken. 16'.30 Radio Philharmonisch Sextet. 17.15 Dans muziek. 17.50 Regeringsuitzending: Rijks delen en Overzee: J. J. van der Laanr Het verslag van de parlementaire missie naar Nieuw Guinea". 18 00 Nieuws en commentaar. 18.20 „Vijf-en-twintig jaar Vereniging van Alcoholbestrijding bij het snelverkeer", reportage. 18.30 Lichte mu ziek. 18.55 Voor de kinderen. 19.05 Vara- varia. 19.10 „Het web", documentaire» 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.08 „Politiek commentaar". 20.15 „De slag boom", muziekdrama. 21.45 Orgel en viool. 22.10 „Beenbreuk", causerie. 22.25 Dansorkest en sol. 23.00 Nieuw#. 23.15 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.20 24.00 Gram.muziek. -HILVERSUM H, 298 m.: 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 7.33 Gewijde muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Gram. 8.30 „Tot Uw dienst". 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Gram. 10.05 Idem. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.10 „Riant landhuis", hoorspel. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Gram, 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 „Met Pit op pad". 13.20 Lichte mu ziek. 13.50 Gram. 14.00 Viool, orgel en strijkkwintet. 14.30 Gram. 14.40 Kamer koor. 15.00 Jeugdconcert. 15.45 Gram. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.30 Orgelspel. 18.00 Mil. causerie. 18.10 Gram. 18.15 Cello en orgel. 18.30 „Spectrum v. h. Chr. Organisatie- en Verenigingsleven", causerie. 18.45 Vocaal Ensemble. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Boekbespre king. 19.25 Gram. 19.30 Buitenlands over zicht. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 „Jephta", oratorium. In de pauze: De kerkelijke situatie in Oost- en Zuid- Oost-Azië", causerie. 23.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 23.15 Avoridoverdenldng. 23.3024.00 Gram.muziek. MET RHEUMATIEK KAN NIEMAND WERKEN De zorg voor Uw gezin of voor Uw toe komst vereisen de inzet van at Uw krachl en energie. Alleen soepele spieren en lenige gewrichten zijn geschikt voor grote licha* melijke prestaties. Wrijt ze weg, Uw rheu- matiek, Uw spit, Uw lendenpijn; wrijf ze weg met Akker's Kloosterbalsem, die dool de huid heen diep in de daaronder liggende weelsels doordringt en door de warmtea die ze daar opwekt. Uw pijn verdrijf! en U tót een ander mens maakt, la korte tijd zult ook gij zeggen Akker"» Kloosteibalsem, geen goud zo goed" (Advertentie, Ing. Med.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 2