Huisman nam de leiding in het
candidatentornooi dammen
Show van Sidon liet een
goede indruk achter
De
beste
ruil
Fanelli en Verse besloten na
64 zetten tot remise
Leiden toonde vrijwel geen
belangstelling
Biljartkampioenschap
Finalisten 2e klasse
naar Uitgeest
Bridgecompetitie in
de meesterklasse
Nederlands B-elftal
Broekman en De Graaff
naar Eskilstuna
De Japanners jagen op
Communistische schepen
Grieks vliegtuig boven
Albanië beschoten
PimPam Pom en de graafmachine
Naast vakmanschap een
levendige fantasie
MARGARET MALCOLM
Luister eens naar:
Radioprogramma
DINSDAG 16 FEBRUARI 1954
(Van een speciale verslaggever)
HET OUDSTE uit de tiende eeuw daterende monument van Leiden,
„Den Burcht", in de grijze oudheid een versterking, waarom zovele
malen bittere gevechten zijn geleverd, vormde Maandagavond de
achtergrond van een vreedzame strijd tussen vier candidalen voor het
wereldkampioenschap dammen. Op het podium waren twee tafels op
gesteld met een dubbel aantal stoelen; op de tafels stonden de borden
met de witte en zwarte schijven. Aan het ene bord zat Edmondo Fa
nelli, die zo uit een Italiaans opera-orkest kon zijn weggelopen, maar
in werkelijkheid de grondlegger is van het spel op het 100 ruiten-bord
in Italië. Als strijdmakker, met zwart spelend, fungeerde Abel Verse,
die Zaterdagavond zoveel furore heeft gemaakt als sportieve tegen
stander van Wim Huisman bij het hekende vlagincident. Aan de andere
tafel hadden Wim Huisman (wit) en André Guignard plaatsgenomen.
Na veertig zetten had Huisman zijn partij in winst omgezet en Fanelli
en Verse besloten na 64 zetten tot remise.
0M 5 uur was de seance begonnen
voor deze tweede ronde, met twee
maal 2 damspelers zittend en denkend,
met twee maal 2 secondanten daarach
ter, zittend en de zetten noterend, met
twee man voor het podium die de
demonstratieborden bedienden en ver
der in de zaal enkele journalisten, die
niet minder ernstig de zetten-standen
bestudeerden dan de spelers zelf, als
mede vier toeschouwers.
Twee uur later, toen de partij Huis
man—Guignard al in een vergevorderd
middenspel stond, was de belangstel
ling aangegroeid tot 20 toeschouwers,
een aantal, dat weer een uur later tot
op 50 man kon worden geschat. Men
vroeg zich vergeefs af waarom Leiden,
de stad, waar Huisman woont, zo wei
nig belangstelling aan de dag legde
voor dit belangrijke tornooi en zijn
favoriet. Of is het aantal damliefheb
bers in ons land niet zo groot als men
ons wel eens heeft verteld? Huisman
trok zich van de koele omgeving niet
veel aan.
Hier volgt het verloop van zijn partij:
Wit: W. Huisman. Zwart: A. Guignard.
1. 32—28, 18—23; 2. 38—32,
Huisman spreekt zich reeds uit voor
de klassieke partij.
212—18; 3. 43—38, 7—12; 4..
31—27, 17—21; 5. 37—31. 21—28; 6. 49—
43, 26X37; 7. 42X31, 12—17; 8. 47—42,
2—7; 9. 41—37, 17—22; 10. 28X17, 11X
22; 11. 46—41, 7—12; 12. 31—26
Wit aanvaardt een randschijf, het
geen in deze stand niet nadelig is.
1222X31; 13. 36X27. 1—7; 14.
33—28, 20—24; 15. 34—30, 14—20; 16.
30—25, 10—14; 17. 39—33, 7—11; 18. 41—
36. 12—17; 19. 37—31
Het „kikker-zetje" zou hier een on
gelijke omruil geven.
1 924—29;
Indien zwart enrst 23X32 slaat, volgt
3?x 27, 27—22, en 26—21 enz. met
schijfwinst.
20. 33X24
Huisman neemt de combinatie, die
mogelijk is en hem schijfwinst ople
vert.
2 020X29: 21. 27—22, 18X27; 22.
32X12, 8X17; 23. 28—22, 17x28; 24.
26—21, 16x27; 25. 31X24, 19X30; 26.
25X34,
Wit heeft hiermede de schijf gewon
nen.
2613—18; 27. 44—39, 9—13; 28.
3832. 4—9; 29. 39—33, 3—8; 30. 43—
38, 8—12; 31. 34—29, 23X34; 32. 40x29.
12—17; 33. 45—40. 11—16; 34. 40—34,
16—21; 35. 34—30, 5—10; 36. 30—25, 6—
11; 37. 50—45, 18—22; 38. 45—40
Donderdag 25 Februari wordt te
Uitgeest in de zaak van de heer J.
Brandjes, een aanvang gemaakt met
het biljarttornooi om het kampioen
schap van Nederland, tweede klasse
kader. Dat betekent dus dat acht
van de sterkste tweede klassers. vrij-'
wel allemaal spelers die op de drem
pel van de eerste klasse staan, naar
uitgeest komen om daar Donderdag.
Vrijdag, Zaterdag en Zondag strijd te
leveren. Een bijzonderheid is dat J.
Brandjes nu in eigen zaak aan dit
kampioenschap mag deelnemen. Het
deelnemen van deze plaatselijke fa
voriet zal de. belangstelling voor dit
tornooi zeker stimuleren. De tweede
Noordhollander die een greep naar de
titel gaat doen is Jaap Ligthart. De
acht finalisten zijn: J. van Bekkum,
Rembrandt, Amsterdam; P. van Bracht,
Nooit Volleerd, Cuyk; J. Brandjes,
Excelsior, Uitgeest', L. Koppel, kam
pioen van Nederland 1952-1953, De
Fries, LeeuwardenP. van der Lem,
Je Maintiendrai, Amsterdam; J. P.
Ligthart, De Vriendschap, Alkmaar;
N. de Vos, De Rappel, Amsterdam
A. Wunderink, Novum, Rotterdam.
ANTWOORDEN HERZENGYMNASTIEK
1. Ca. 19.000 gulden. 2. De assen,
waaraan de spaken bevestigd worden.
3. Roman van Vestdijk. 4. Leverworst.
5. Toneelstuk van Tsjechow. 6. De
Old Bailey in Londen. 7. 40 jaar.
8 Gelijk aan de bouwkosten voor 50 wo
ningen. 9. Het weglaten van een let
tergreep bij opeenvolging van twee ge
lijke. 10. Stormvogel.
OPLOSSING KRUIS WOORDPUZZLE
Horizontaal: 1. most. 5. tob, 9 poos,
11 cis, 13 e.v., 15 kemphaan, 18 sla,
20 tak, 21 K.R.O., 22 eend, 23 a.o., 26
ïckel, 28 hup, 30 t.t., 31 struweel, 33 Oss,
3,1 metro, 35 ra, 38 neet, 39 ere, 41 enk,
43 rit, 44 navenant, 47 si, 48 keg, 49
pion, 51 rog, 52 klos.
Verticaal: 2. op, 3. sok, 4 toet, 6 oeh.
7 Biak, 8 deserteren, 10 smak, 12 Sara,
14 vleet, 15 pk., 17 noodlottig, 19 Ank.
23 dessa. 24 luwen. 27 lts, 28 hum, 29
peter, 32 ereis, 36 arak, 37 knap. 40 ever.
41 en, 42 knik, 45 ego, 46 tol, 50 N.O.
Huisman zet een aanval op, die de
zwakke rechtervleugel van de Zwitser
bedreigt.
3815—20; 39. 40—34
Een sterke zet van Huisman, de aan
val wordt nu zeer dreigend.
39. 10—15; 40. 34—30
Guignard gaf bij deze zet de strijd
op. De stand op het bord was toen:
Wit: Huisman, schijven op 25, 29, 30, 32,
33, 35, 36, 38, 42 en 48. Zwart: Guig
nard, schijven op 9, 11, 13, 14, 15, 17,
20, 21 en 22. In deze stand waren 5
zwarte stukken buiten gevecht gesteld.
Guignard kon deze aanval onmogelijk
pareren. Op de linkervleugel had wit
zijn stukken zodanig opgesteld, dat
zwart ook daar geen succes kon be
halen.
QE partij tussen Fanelli (wit) en
Verse (zwart) had een zeer lévendig
karakter, waarbij de stukken al spoe
dig volledig aan het spel deelnamen.
Verse nam een vooruitgeschoven posi
tie in, welke in het middenspel door
een grote omruil werd vereenvoudigd.
Opnieuw ging de Fransman zich op het
centrum nestelen en bezorgde de Ita
liaan een randschijf op veld 25. In de
stand van 7 schijven om 7 had Verse
zeker enig voordeel. De positie was
toen: Wit: Fanelli, schijven op 25, 37,
38, 39. 46. 47 en 49 Zwart: Verse, schij
ven op 7. 9, 14, 18. 19, 23 en 28.
Er volgden nog de volgende zetten:
51. 38—33. 28—32; 52. 37X2S, 23x32;
53 40—35, 9—13; 54. 35—30, 7—12; 55.
3—29. 32—37; 56. 49—43, 12—17; 57. 29—
24. 17—21; 58. 25—20, 14V34:
Wit offerde hier een schijf.
59. 39x30, 21-27; 60. 24—20, 27—31;
61 20—15, 37—42; 62. 47X38, 31—36;
63. 15—10, 36—41; 64. 38—33, 41—47;
remise.
De stand luidt thans: 1. Huisman
(Ned.) 3 pnt. uit 2 partijen; 2. Demes-
maecker (Belg.) 2 pnt. uit 1 partij; 3.
Verse (Fr. i 2 pnt. uit 2 partijen; 4.
Fanelli (Italië) 1 pnt. uit 1 partij: 5.
Guignard (Zwits.) 0 pnt. uit 2 partijen.
Voor de 3e ronde welke vandaag te
Dordrecht wordt gespeeld, staan de
volgende partijen op het programma:
Guignard (wit)—Fanelli en Demes-
maecker (wit)Huisman.
(Advertentie. Ing. Med.)
(Van onze bridgemedewerker)
In Utrecht werd de voorlaatste ron
de gespeeld van de Bondscompetitie
Meesterklasse voor paren. In afd. A
bleven de gebr. Kaiser aan de kop met
398)2 pnt., op verre afstand gevolgd
door v. Bemmel Suyck-v.d. Werf, die
375Vt noteren.
In afd. B staan Boender-Kornalijn
slijper (Den Haag) met 567% pt boven
aan, gevolgd door 3 paren, die onge
veer 10 pt achterstaan. De overwinning
van de Hagenaars is dus nog niet ge
heel zeker. Twee van de 14 paren, die
in deze groep spelen moeten degrade
ren naar de gewone Hoofdklasse; de
kampioen van de afdeling promoveert
naar afd. A.
In de damesafdeling staan thans de
dames Dijckmeester-de Koos met 443%
bovenaan, op de voet gevolgd door de
dames Van Hoolwerff-Brouwers met
441%. Van de overige 12 dames-paren
zijn er geen meer, die nog een rede
lijke kans hebben op de eerste plaats.
VAN KLAVEREN WON OP PUNTEN
In het Concertgebouw te Amsterdam
heeft Bep van Klaveren voor bijna
tweeduizend toeschouwers na een wei
nig fraai gevecht een puntenoverwin-
ning behaald op zijn 19 jaar jongere
tegenstander, de Brit Kit Pompey.
Voor de oefenwedstrijd tegen Preus-
sen Miinster, Woensdagmiddag 17 Fe
bruari op Houtrust in Den Haag, is het
Nederlandse B-elftal als volgt samen
gesteld: Mouw (Rapiditas); Wiersma
(Donar) en N. N. K. Smit (Volen-
dam), Van der Hoek (Feyenoord)
en Van Schijndel (SW) aanvoerder;
Van Ede (Sparta), Michels (Ajax),
C. van der Gijp (Emma),, Brooy-
maris (RAC) en Jac Heysters (Her
mes DVS). Reserves: S. de Rijk (MOC)Y
Cools (RBC), Van Rooy (Eindhoven)
en Louer (Noad). De linksachter van
de ploeg zal later worden aangewezen.
Onder leiding van Klaas Schenk
zijn de Nederlandse rijders Kees Broek
man en Wim de Graaff gistermiddag
per vliegtuig naar Stockholm vertrok
ken. Zoals bekend is Gerard Maarse,
die oorspronkelijk de reis zou mee
maken, verhinderd en is de keuze op
Wim de Graaff gevallen. Broekman en
De Graaff zullen beiden deelnemen
aan de jubileum-wedstrijden van de
Zweedse schaatsenrijdersbond, welke
op 16 en 17 Februari te Eskilstuna
worden gehouden.
Te Rockhampton in Noord-Queens-
land (Australië) zijn tengevolge van
overstromingen tot dusverre zeven per
sonen om het leven gekomen.
Ruwe en gesprongen handen? KALODERMA Gelee!
De Japanse kustwacht maakt op het
ogenblik jacht op zes communistisch-
Chinese schepen, die, volgens mede
delingen van de gearresteerde Japanse
communistenleider Jamamoto, wapens,
munitie en verdovende middelen aan
voeren voor Japanse communisten.
Jamamoto heeft na zijn aanhouding
te Koekoeoka verklaard, dat de zes
schepen begin Februari uit Sjanghai
naar de Zuidwest-kust van het Japan
se eiland Koesjioe zouden vertrekken
met aan boord 3000 revolvers, munitie
en 30 kilogram heroïne. Omstreeks 12
Februari zou deze lading in Japan
moeten worden gelost, doch door het
slechte weer was de landing waar
schijnlijk uitgesteld.
De Griekse luchtmacht deelt mede,
dat een van haar Dakota's Zaterdag
door Albanees luchtdoelgeschut is be
stookt, toen het toestel bij vergissing
boven Albanees grondgebied terecht
was gekomen. Een der vliegers werd
licht gewond en het vliegtuig licht be
schadigd. Men was met voedsel op weg
naar geïsoleerde dorpen.
42. „Wou je me vertellen, dat jullie
ons niet achternagezeten hebben?"
vroeg Pim nogmaals. De twee vriend
jes schudden nogmaals ontkennend
het hoofd. „Welnee joch, we hebben
jullie helemaal niet gezien. We komen
regelrecht van huis". Op dat ogenblik
kwamen de commissaris en Piet Pak-
kum over het marktplein gerend. Ze
hijgden verschrikkelijk en waren aan
het einde van hun krachten. „Ik kan
niet meer, Pakkum", zei de commis
saris. „Laten we de achtervolging maar
opgeven. Het is tóch onbegonnen
werk". „Goed commissaris", zei Piet
Pakkum zuchtend, want ook hij voelde
zijn voeten branden. Maar op dat
ogenblik zag hij tussen de bomen de
bekende streeppakjes. „Commissaris,
daar! Kijkt U, daar staan ze nog. Ze
denken, dat ze ons kwijt zijn en staan
natuurlijk wat uit te rusten. We moe
ten ze besluipen commissaris. Dat is
onze enige kans. Ze mogen ons niet
zien, anders nemen ze weer de benen".
Commissaris Bullebak knikte, en op
hun knieën slopen de beide mannen
naar de plek, waar Pim, Pam en Pom
en hun vriendjes stonden te praten.
f-JERBERT SIDON, een jonge Hollan
der, die kans gezien heeft om een
van de meest vooraanstaande mode
ontwerpers in Engeland te worden,
bewees het afgelopen week-end tijdens
een show in het Doelen Hotel te Am
sterdam, dat hij die plaats alleszins
waard is. Deze landgenoot heeft in
Londen zeer veel succes, zijn speciali
teit is ontwerpen van kleding der
jonge debutantes, die aan het Engelse
holf worden voorgesteld.
Jeugdig, vaak overmoedig, maar over
het algemeen zeer gedistingeerd zijn
deze modellen, waarbij het moeilijk
(Advertentie, Ing. Med.)
viel om een vaste lijn te constateren.
Sidon heeft naast een groot vakman
schap een zeer levendige fantasie en
dit feit maakt dat zijn collectie vol
contrasten is.
Komt hij de ene keer met een japon,
die door zijn verbijsterende eenvoud
en feilloze coupe een algemene bewon
dering opwekt, de andere maal zou
men van de overdaad aan strikken en
stroken wel de helft willen afplukken,
overtuigd, dat het resultaat hierdoor
aanmerkelijk zou verbeteren.
Enkele Parijse snufjes, zagen we te
rug in de matrozenkraag van Dior bij
het witwollen pakje „zeedijk". Overi
gens alleraardigst was dit sportieve
ensemble met het losse jak gegarneerd
met donkerblauwe taftzijde, waaron
der het strakke rokje goed uitkwam.
De pelerine van Fath herkenden we
bij een feilloos tailleur van zwarte
ottoman en bij een prachtige diep
blauwe strakke avondjapon, die een
pelerine van wit stro had.
Bepaald een schitterende techniek
van draperen heeft Sidon, dat was
vooral te zien aan de manier waarop
hij zijn plissée's verwerkt. Bij een
glanzende robe van donkergroene zijde
waren de plissée's schuin over de bus
te gedrapeerd, naar de rok wijder
toelopend om vervolgens bij de zoom
ruim uiteen te vallen.
De kokernauwe cocktail- en avond
japonnen waren voorzien van kazaks,
die men eigenlijk in jaren niet heeft
gezien en die we, omdat ze zo'n uiterst
flatteuze lijn geven, met vreugde be
groetten. Slippen in dezelfde tint als
de geplooide vestjes in de diepe décol-
eté's van de strakke donkere japon
nen, waarbij dan weer wijde mantels
in de kleur van de slippen gedragen
werden, was een ander luxueus en
mooi détaih
Veel lijfjes van de volumineuze
avondjaponnen, die we in groten geta
le hebben kunnen aanschouwen, waren
tot op de heuphoogte, hiervandaan
kwamen dan in klokken, plooien of
stroken de meters wijde rokken uit-
golveh, waarin soms hoepéls waren
verwerkt, om ze zeer stijf te doen
uitstaan.
Typisch Engelse cretonne patronen,
waar stoelen mee bekleed worden, wa
ren gebruikt om de taftzijde en or
ganza, die Sidon voor zijn avond- en
cocktail-japonnen verwerkte, mee te
bedrukken.
Kralen, schelpen, pailletten en rijn
stenen als garnering, soms iets tè over
dadig, maar over het algemeen ge
durfd en overweldigend mooi. Een
zucht van verrukking ging door de
zaal toen de mannequins opkwam in een
witte avondjapon met lage halsuitsnij
ding en kleine mouwtjes; de meters
wijde rok sleepte nonchalant over de
grond. Voor het geheel, dat gecom
pleteerd werd door een wijde avond'
mantel van stroken uit hetzelfde ma
teriaal, was 140 meter stof verwerkt.
We kunnen ons nu een kleine voor
stelling maken, hoe de Engelse debu
tante, met of zonder kloppend hart,
eruit ziet als ze, gekleed door Sidonj
haar entree maakt aan het Engelse hof
Een tweede luxueuze noot bij deze
show waren de bontmantels, stola's
en zelfs japonnen Van bont, vervaar
digd door de firma Hart uit Londen
Er waren prachtige persianer mantels,
gegarneerd met lakleder en fluweel.
Een sportieve ocelot mantel had op
gestikte zakken en een leren ceintuur.
Een andere jas van ditzelfde mate
riaal was gevoerd met groenN laken,
waardoor hij aan twee kanten draag
baar is.
De prachtige nertzmantels, gedragen
door de elegante Joan op een avond
japon van Sidon, kwamen goed tot
haar recht. Inderdaad een ideale con>
binatie. Van een wereld, die de onzf
niet is en ook nooit zal zijn, werd dooï
deze luxe en elegance een onvergete
lijk indruk gegeven. HENDRINE
DOOR
16
Emma ontving hen met uiterlijk
slechts matige belangstelling. Ze had
uit ervaring geleerd, dat zulke rare
lui als schilders en schrijvers het land
hebben aan vragen over 't vorderen
van hun werk. Als ze er niet mee op
schoten, ontstemden die vragen hen
en in het tegenovergestelde geval
werden informaties naar de stand van
z'aken als dom of ten minste over
bodig beschouwd
Serena was echter vol geestdrift en
noemde het reeds door John verrich
te werk een wonder.
„En hij werkt zo vlug", ging ze
voort, niet beseffend, dat ze zich nu
op een glibberig pad had begeven,
„O, ja?" vroeg juffrouw Twist vlug,
„en heeft hij al die tijd doorgewerkt?"
„Jammer genoeg niet", bracht John
snel in 't midden. „Nick had na de
lunch wat mensen meegebracht, die
me in mijn werk stoorden".
„Hm", merkte de oude dame op.
„U zult binnenkort naar een eigen
atelier moeten omzien, meneer John".
„Dat begrijp ik", gaf hij onmiddel
lijk toe. „Ik ben altijd bang, dat ik
hem zal hinderen. Ik spreek graag
met de mensen die ik schilder en dat
kan hem natuurlijk van de wijs bren
gen",
„Zou hij daarom vanochtend zo
plotseling zijn weggegaan?" vroeg Se
rena angstig. „We moeten maar liever
niet praten, John
„Och, ik bekeek juist de kwestie
van meneer John's standpunt uit",
merkte juffrouw Twist wat knorrig
op. „Er zijn nog al eens fuifjes en zo
maar binnenvallende bezoekers, niet
waar, meneer John?"
„Ja, soms wel", gaf John schoor
voetend toe, „maar het is per slot
van rekening Nick's flat".
„O, ik zou je wel door elkaar wil
len schudden", zuchtte juffrouw Twist
„Voor zover ik Nick ken,
hindert jullie gepraat hem niet
half zoveel als zijn bezoekers
jullie hinderen. U moet flink
van u afspreken, meneer John, in plaats
van Nick's voetveeg te zijn. Het is heus
niet goed. hem over 't paard te tillen".
„Kom, kom, zo dom ben ik niet", zei
John luchtig.
„Ik dacht niet aan u", klonk het
bitse, niet heel logische, antwoord,
„maar ziet u dan niet, hoe verkeerd het
voor meneer Nick is, dat hij nooit met
de gevoelens van anderen rekening
heeft te houden? U moest zorgen, dat
hij het wèl deed. U moet hem leiden".
„Nu", hernam John, lichtelijk ont
steld over zoveel breedsprakigheid,
maar toch even grinnikend. „Is u dat
ooit gelukt?"
„Zeker en ofschoon hij het allemaal
malligheid van de oude Emma vindt,
zorgt hij er wel terdege voor, me niet
op de tenen te trappen", klonk het
scherp.
Dit was zo volkomen juist, dat John
minder vrolijk gestemd vertrok, terwijl
Serena Nick's goede inzicht om juf
frouw Twist nog niets van hun kleine
uitstapje te zeggen moest erkennen.
Serena's „zit-dagen" gingen nu gere
geld door, ofschoon ze, na door toedoen
van juffrouw Twist een flinke opdracht
voor handwerken te hebben gekregen,
er op stond, elke dag een bepaalde hoe
veelheid daarvan af te doen. Iets wat
de oude dame van harte toejuichte. In
haar ogen was Serena er des te ver
dienstelijker om; ze werkte blijkbaar
flink en dacht er niet aan, anderen
voor haar taak te laten opdraaien.
Met de schilderij ging het naar wens.
Zelfs Serena, volkomen leek in zulke
zaken, besefte dit en John verkeerde
in de zevende hemel.
„Nooit tevoren heb ik zó geschilderd",
vertrouwde hij Nick toe. „Jammer, dat
het dit jaar voor de tentoonstelling van
de Academy te laat is. Ik kan maar
niet beslissen, of ik het stuk tot volgend
jaar zal bewaren, dan wel het bij een
kunsthandel ten toon stellen".
„Ja, het is goed", erkende Nick, die
met een kritische blik voor de schil
dersezel stond, „je hebt de gelijkenis
wonderwel getroffen. Het is Serena op
en top. Alleen één opmerking, John;
misschien vergis ik me, maar ik zbu
graag willen, dat er behalve aan haar
gezicht, dat natuurlijk algemeen be
langstelling zal wekken, óok de nodige
zorg werd besteed aan haar handen.
Want die zijn inderdaad prachtig, weet
je".
„Ja", knikte John, „wat toevallig, dat
je dit nu juist opmerkt. Ik heb er van
daag nog met haar over gesproken. Na
tuurlijk zou een ring de beste oplos
sing zijn, maar niet zo de eerste de
beste. Ze schijnt nog een oude ring van
haar moeder te bezitten. Geen al te
grote, maar, naar haar beschrijving te
oordelen, een nogal ongewoon gezette
granaat. Ze zou die morgen meebren
gen; misschien is het juist wat we
moeten hebben. Nu, we zullen wel
zien!"
„Hm!" zei Nick ietwat raadselachtig
en vroeg zich af, waarom hij het ver
velend vond. dat John, op wiens weg
als schilder zoiets toch lag. het gemis
vroeger dan hij had ontdekt. Knorrig
frommelde hij liet laatst door hem be
schreven blaadje in elkaar en staarde
toen wat wezenloos op het vloeiblad.
Neen, hij schoot niet erg hard op. Hij
draaide zich aan zijn bureau weer in
John's richting, maar de schilder was
weggegaan, zodat Nick nu andermaal
een prachtig gezicht op het doek had.
Ja, het was heus mooi! Die rust, welke
van Serena uitging..,.
Plotseling slaakte hij een uitroep.
Ja, dat was het! Hij had zijn heldin wat
al te veel schittering toegemeten! Bij
een toneel, zoals hij nu schreef, moest
ze haar aandoeningen concentreren in
één verblindende lichtstraal, maar ze
niet als vuurpijlen op een feest het
hele terrein in gloed doen zetten. Hij
keerde zich weer om en liet zijn pen
haastig over 't voor hem liggend vel
papier glijden. Eens ging de telefoon,
doch hij sloeg er geen acht op, zodat
John, na een blik op Nick's
ingespannen houding, eenvoudig
„niet thuis" zei! Toen Sere
na binnentrad, zag ze John's waar
schuwend gebaar, waarop ze kalm
naar haar stoel liep en de gewenste
houding aannam.
Bijna een uur later wierp Nick ein
delijk zijn pen neer en stond op.
„Dat is gebeurd!" riep hij tromfan-
telijk, „en ik zou op 't ogenblik nog
voor geen millieen méér anders kun
nen schrijven. Laat ons ergens gaan
eten, maar niet in een van de gewone
„tenten". Ik verlang naar iets solieds
en heel prozaïsch om weer naar lagere
sferen af te dalen. Kom mee, kinde
ren"!
Lachend en pratend snelden ze met
hun drieën de trappen af. En noch John
noch Serena scheen het ook maar in
de verste verte onredelijk toe, dat
Nick wiens „uur van inspiratie" ze zo
keurig hadden geëerbiedigd, misschien
zelfs John's vol toewijding verrichte ar
beid zonder vorm van proces had on
derbroken.
(Wordt vervolgd.)
JEUGDCONCERT TE ALKMAAR.
Ditmaal het tweede deel van het
concert, door het Radiophilharmo-
nisch Sextet op 5 Februari in het
Wapen van Heemskerk te Alk
maar gegeven. We horen de Fan
tasie fur eine Orgelwalze van
Mozart, oorspronkelijk een stukje
dat voor een mechanisch orgeltje
gecomponeerd werd. Willem Pij
per heejt er een bewerking voor
zes blazers van geschreven. Het
is en eenvoudig en jris muziekje.
Tenslotte van de Fransman Saint
Saens een Capriccio over Deense
en Russische volksliederen.
(Woensdag 20.15 uur over Hilver
sum 1, 402 m.)
DE SLAGBOOM, muziekdrama
van Jan Meyerowitz op tekst van
Langston Hughes. We horen ten
dele gezongen, ten dele gesproken
tekst. Woensdag 20.15 uur over
Hilversum 1, 402 m.)
JEPHTA, een oratorium van G.
F. Handel. Handel, oorspronkelijk
een operacomponist van grote be
tekenis, wendde zich op latere
leejtijd van dit genre af en ging
over tot het schrijven van orato
ria, werken voor solisten, koor en
orkest op religieuze, meestal bij
belse tekst. Hier en daar echter
bleef de herinnering aan de ope
ra de componist plagen. Zo in
dit werk, dat sterk doet voelen,
hoezeer de operacomponist zich
zelf aan banden heeft gelegd.
Woensdag 20.20 uur over Hilver
sum 11, 298 m.)
WOENSDAG 17 FEBRUARI
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA.
10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO.
20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.18
Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor
de huisvrouw. 9.00 Gym. 9.10 Gram. (9.30—
9.35 Waterstanden.) 10.00 Schoolradio.
10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gram. 12.00
Orgelspel. 12.30 Land- en Tuinbouwmede-^
delingen. 12.33 Voor het platteland. 12.38
Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Tentoonstel
lingsagenda. 13.18 Strijktrio. 13.45 „Do
weg omhoog", causerie. 14.00 Voor de
kinderen. 16.00 Voor de zieken. 16'.30
Radio Philharmonisch Sextet. 17.15 Dans
muziek. 17.50 Regeringsuitzending: Rijks
delen en Overzee: J. J. van der Laanr
Het verslag van de parlementaire missie
naar Nieuw Guinea". 18 00 Nieuws en
commentaar. 18.20 „Vijf-en-twintig jaar
Vereniging van Alcoholbestrijding bij het
snelverkeer", reportage. 18.30 Lichte mu
ziek. 18.55 Voor de kinderen. 19.05 Vara-
varia. 19.10 „Het web", documentaire»
19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.08
„Politiek commentaar". 20.15 „De slag
boom", muziekdrama. 21.45 Orgel en
viool. 22.10 „Beenbreuk", causerie. 22.25
Dansorkest en sol. 23.00 Nieuw#. 23.15
Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.20
24.00 Gram.muziek.
-HILVERSUM H, 298 m.: 7.00—24.00
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15
Gym. 7.30 Gram. 7.33 Gewijde muziek.
7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws
en weerbericht. 8.15 Gram. 8.30 „Tot Uw
dienst". 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken.
9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Gram. 10.05
Idem. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram.
11.10 „Riant landhuis", hoorspel. 12.30
Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33
Gram, 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws.
13.15 „Met Pit op pad". 13.20 Lichte mu
ziek. 13.50 Gram. 14.00 Viool, orgel en
strijkkwintet. 14.30 Gram. 14.40 Kamer
koor. 15.00 Jeugdconcert. 15.45 Gram.
16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.30
Orgelspel. 18.00 Mil. causerie. 18.10 Gram.
18.15 Cello en orgel. 18.30 „Spectrum v.
h. Chr. Organisatie- en Verenigingsleven",
causerie. 18.45 Vocaal Ensemble. 19.00
Nieuws en weerbericht. 19.10 Boekbespre
king. 19.25 Gram. 19.30 Buitenlands over
zicht. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant.
20.20 „Jephta", oratorium. In de pauze:
De kerkelijke situatie in Oost- en Zuid-
Oost-Azië", causerie. 23.00 Nieuws en
S.O.S.-berichten. 23.15 Avoridoverdenldng.
23.3024.00 Gram.muziek.
MET RHEUMATIEK
KAN NIEMAND WERKEN
De zorg voor Uw gezin of voor Uw toe
komst vereisen de inzet van at Uw krachl
en energie. Alleen soepele spieren en lenige
gewrichten zijn geschikt voor grote licha*
melijke prestaties. Wrijt ze weg, Uw rheu-
matiek, Uw spit, Uw lendenpijn; wrijf ze
weg met Akker's Kloosterbalsem, die dool
de huid heen diep in de daaronder liggende
weelsels doordringt en door de warmtea
die ze daar opwekt. Uw pijn verdrijf!
en U tót een ander mens maakt, la
korte tijd zult ook gij zeggen Akker"»
Kloosteibalsem, geen goud zo goed"
(Advertentie, Ing. Med.)