LAXEERAKKERTJES IJselmeer wordt te klein voor zijn 800 vissers Visstand in IJselmeer gaat hard achteruit DE WONDERE WAERELT Ook dat nog In kort bestek Voor dronken automobilisten geen enkel pardon Men zoekt nog steeds naar dé oplossing Qa-va-Seul De Urker vloot (180) groeit nog steeds ENE mevrouw Kolarik. De VAS bestond 25 jaar Zetel in „GeneraleStaf voor verkeer?" Trage darmwerking Twee Nederlanders te Medan in arrest Fernandel in een nieuwe rol Er wordt een hard stuk brood verdiend Er wordt weinig gedaan ter bescherming DONDERDAG 18 FEBRUARI 1954 SCHOENCREME WRIJFWAS - KOPERPÖETS (Advertentie, Ing. MedJ (Van onze correspondent) Het zal menigeen verwonderen te vernemen, dat de Urker vissersvloot een omvang heeft die het aantal van •tweehonderd vaartuigen gaat benade ren. De Noordzeevisserij wordt uit geoefend door in totaal 63 schepen, w.o. 22 kotters boven de 50 ton, 22 kotters beneden de 50 ton, 4 kotters van het kleinere type en 15 botters. Dan zijn er 117 schepen, die zich in hoofdzaak bezig houden met de vangst op het IJselmeer. Daarvan zijn er 72 motorkotters van het kleine type en 45 andere vaartuigen als botters, vlet ten, etc. Uit dit overzicht blijkt, dat momen teel evenveel Noordzeekotters boven als beneden de 50 ton zijn. Hoezeer er een voortgaande vermeerdering van het aantal Noordzeekotters is (ook bij de afvloeiing wordt gedacht aan overgang naar de Noordzeevloot, waarbij de kottervloot natuurlijk zou moeten worden uitgebreid) is er een neiging om bij de aanschaf van een kotter voor de tonnage niet hoger in elk geval iets beneden de 50 ton te blijven. Hiervoor heeft men verschil lende redenen uit practisch oogpunt. Als in de komende jaren bij de bui- tenvloot dus uitbreiding plaats vindt, zal dit bij kotters beneden de 50 ton zijn. Men vil met de afvloeiing op het IJselmeer wat haast maken en weet men dit te bereiken, dan is de zekerheid er dat het aantal motor- kotters (klein type) zal verminderen. Die van de overige vaartuigen als schouwen en vletten zal constant blij ven of mogelijk iets toenemen, als er vissers worden gebonden, die van het kuilen overstappen op de hoekwant- visserij. Al met al is er ondanks af vloeiing weinig kans op totale schepen vermindering, wel vermeerdering. IN DE FRANSE, Belgi sche en Portugese ge bieden in Afrika, welke nog steeds door de tse tse-vlieg worden geteis terd, gaat men deze ver wekker van de slaapziek te met bommen bestrij den. Deze zyn ge vuld met vijf liter van een insectenverdelgend middel en ontploffen automatisch bij weers omstandigheden gunstig voor de verspreiding van dit middel. Een Brits la boratorium heeft deze bommen ontwikkeld. in Chicago heeft echt scheiding aangevraagd, want zo zei zij, haar echtgenoot had haar op de huwelijksdag wél ge kust, maar dat was dan ook de laatste keer ge weest, dat hij dat ooit gedaan had. Waarschijn lijk gebruikte mevrouw Kolarik niet het goede merk tandpasta. QE ARTS CHARLES Hufnagel, ook al te Chicago, heeft verklaard er in geslaagd te zijn be schadigde menselijke slag aders te vervangen door dierlijke. Een dergelijke operatie werd door hem reeds viermaal met suc ces uitgevoerd. De dier lijke slagaders waren te voren gekoeld en geste riliseerd om de chemische samenstelling ervan aan te passen aan die van het menselijk organisme. DUITSE IIAVEN Hamburg is in liet blijde bezit van een Iuidsprekerinstallatie, waarmee de schepen van alle naties bij aankomst of vertrek met vriende lijke woorden in hun ei gen laai en met hun ei gen volkslied verwel komd of afgeduwd wor den. Voorts vertellen de luidsprekers voortdurend wetenswaardigheden over die schepen aan de tal rijke belangstellenden die daar dagelijks langs de havenkaden staan. „Ham burg Welcome Point" verheugt zich reeds in een grote populariteit bij de zeelui. yOLGENS statistieken van een Amerikaanse levensverzekeringsmaat schappij was in 1952 de gemiddelde ouderdom, welke de Amerikaanse loontrekker en zijn ge zin bereikten, 68,5 jaar. In de periode tussen 1879 en 1889 was dit slechts 34 jaar. De levensverze keringsmaatschappij is best tevreden met deze vooruitgang. De Ameri kaanse loontrekkers trou wens ook. £EN MENSLIEVENDE Amsterdammer hielp zichzelf Dinsdagmiddag van de wal in de sloot, toen hij kwiek uit zijn auto sprong om een klei ne jongen te redden, die bij het spelen in het wa ter van de hoofdstedelij ke Nieuwe Herengracht was gevallen. De verla ten auto reed op eigen houtje achteruit tegen de gevel van een grachten huis, waardoor allerlei niet onaanzienlijke scha de werd veroorzaakt. De jeugdige drenkeling «as inmiddels tot overmaat van ramp reeds door een ander uit het water ge vist. Ergens in India zijn onderwijzers in op stand gekomen. Ze hebben eerst een week geleden het werk neergelegd en toen dat niet hielp zijn zij gaan betogen. Hadden zij het daarbij maar gelaten Maar neen: zij konden ook hierin hun tropisch temperament niet verloochenen. Toen de politie hun de gelegenheid niet wilde laten om in het hartje van de stad Calcutta het verkeer in de war te sturen, toonden zij zich prompt tot het uiterste geprikkeld, staken trams en winkels in brand en lieten tenslotte zelfs het gebouw van de Amerikaanse voorlichtingsdienst in vlammen opgaan. En dat alles ter wille van enkele guldens meer salaris per maand. Deze onder wijzers hebben een slecht voorbeeld gegeven aan hun leerlingen. Hoe zullen zij deze ooit moeten opvoeden in het juiste begrip van hun plichten en rechten als burger, wanneer zijzelf de grenzen hunner bevoegdheden niet meer weten af te bakenen? Hier zijn de onderwijzers ook wel eens ontevreden over de hoogte hunner inkomsten. Dat uit zich in vlammende protesten op de bijeen komsten hunner vakbonden. Wanneer men deze echter vergelijkt bij de uit barstingen hunner Indische vakbroeders, kan men niet Ontkennen, dat de uit drukking „vlammend" wat overdreven is. Op zijn best kan men hier spreken in de termen van het weerbericht: Enige temperatuursstijging tegen de middag. Een stijging overigens, die op het opvoedende werk onzer schoolmeesters niet de geringste invloed heeft. „VIL het verkeer in slede van een gesel, een dienst aan de mensheid worden, dan zullen groeiend begrip en verantwoordelijkheidszin tot een verkeersgemeenschap moeten leiden", aldns de minister van Ver keer en Waterstaat, inr J. Algera bij de opening van het jubileum congres van de Vereniging voor Aleoholbestrijding bij Snelverkeer in de Haagse Dierentuin. „De bestrijding van bet kwaad van alcohol in bet wegverkeer kan bet beste geschieden door middel van voorbeeld en propaganda, zowel van overheidswege als door particuliere instanties. Zolang niet een alge meen begrip voor de onverantwoordelijkheid van alcoholgebruik door weggebruikers bestaat, zijn strenge straffen nodig. Daarom is het goed, dat in het wegenverkeerswet acoliolgebruik als een misdrijf wordt aan gemerkt." Minister Algera zeide verder het juist te achten, dat de bloed proef niet is voorgeschreven. Het Nederlandse strafrecht kent immers geen grond om een bewijs tegen zichtzelf te leveren. „Het merkwaar dige is echter", aldus de minister, „dat velen vrijwillig de bloedproef laten toen teneinde zich van verdenking te ontlasten". het verkeer" in overweging te zullen nemen. £)E burgemeester van Arnhem, de heer Chr. Matser toonde vervolgens aan de hand van een reeks studiën aan, dat een vaststaand feit is, dat het aantal verkeersongevallen, te wijten aan abso lute dronkenschap, bepaald gering is, doch dat evenzeer kan worden aange toond uit statistische gegevens, dat het aantal verkeersongevallen onder drank invloed tamelijk groot, althans veel te groot is. De weggebruiker, die onder invloed van drank verkeert, reageert niet normaal. Hij heeft uiterlijk ver toon, een verhoogd gevoel van eigen waarde en lust om snel door te rijden, dus een gebrek aan zelf-critiek. In het nadien volgende debat werd ook een uitvoerige bespreking gewijd aan het uitbreiden van het aantal alco holvrije cantines langs de wegen, waar bij velen voorstander bleken van het plaatsen van cantines bij grote benzi nestations. „J\|IET dan in hoge uitzondering cle mentie voor de automobilist, die onder invloed van alcohol achter het stuur zit". Dit is het standpunt van mr S. J. van der Hoeven, advocaat-ge neraal bij het gerechtshof te Den Bosch, die verklaarde, dat zijn geduld met onverantwoordelijke bandieten is uitgeput. Hij zeide voorts: „Er is maar één middel om het aantal dronken chauffeurs te beperken en daardoor het Nederlandse volk onnoemelijk veel leed te besparen en dat middel is: de auto mobilisten bij te brengen, dat zij, in dien ze alcohol achter het stuur gebrui ken, onherroepelijk uit de maatschappij worden verwijderd en van de weg wor den geweerd. Eerst dan, wanneer een automobilist beseft, dat hij zelfs niet meer hoeft te hopen op clementie, op een voorwaardelijke straf of op een geldboete, eerst dan zal het aantal dronken chauffeurs afnemen." De heer J. P. Laning hield tenslotte een inleiding over verkeer, alcohol en assurantie, waarin hij zeide, dat naar zijn mening onder alle omstandigheden een alcoholclausule gehandhaafd moet worden. Men mag de^misdaad niet waarborgen. Over de bloedproef merkte de be windsman vervolgens op, dat op erva ringsgronden bij anderhalf per mille alcohol in het bloed, de mens niet meer in staat kan worden geacht een motor voertuig naar behoren te besturen. Zelfs iemand, die op het ene moment nog goed reageert, kan op hetzelfde ogenblik de zelfcontrole verliezen. Mi nister Algera besloot zijn toespraak met zijn gelukwensen aan te bieden bij het zilveren jubileum van de VAS en aan voorzitter H. Ploeg Jr., die reeds een kwart eeuw de VAS bestuurt. Minister Algera zegde een verzoek van de jubi lerende vereniging toe, om een zetel in de toekomstige „Generale staf van wachten ze af tot de vangstmogelijk heden weer wat groter worden en dan komen ze ook direct weer op de prop pen met hun gevreesde kuilen, waar mee ze het hele IJselmeer dood drei gen te vissen. Er is een strijd gaande op het IJsel meer tussen de vissers met de ver schillende soorten netten. De kuilnet- ten nemen grote hoeveelheden jonge vis mee en de staande netten vangen de vis, die nog niet geslachtsrijp is. Elke groep vissers verwacht van de andere, dat hij zichzelf maar beperkin gen zal opleggen. Toen enige jaren ge leden het voorstel kwam om de mazen van het staande want te vergroten, kwam daartegen een enorme actie en op het ogenblik hoort men weinig meer van vergroting van de mazen noch van de actie. Als laatste maatregel is nu bepaald, dat het noordelijk deel van het IJsel meer niet meer met kuilnetten bevist mag worden. Er zijn echter in dit ge bied geulen open gehouden, waar het wel mag en de vissers van het staande want, de „retsjevissers", vrezen nu, dat alles weer een wassen neus zal blijken. is schadelijk voor Uw gestel. Neem zonder kans op gewenning (Advertentie, ing. Med.) De politie in Medan heeft in op dracht van Djakarta gearresteerd de 31-jarige Nederlander J, Kolk. werk zaam bij de Gouvernements Land bouwbedrijven, en de 27-jarige Neder lander R. Wittebol zonder beroep. De politie kon over deze aanhoudingen geen nadere inlichtingen verstrekken. In Veendam is een groothandel in rijwielen en radiotoestellen uitgebrand. De woning van de eigenaar kon ten dele worden behouden. De schade be draagt ettelijke duizenden guldens. Een commissie uit het Lagerhuis heeft voorgesteld, de salarissen der Britse parlementsleden te verhogen tot vijf tienduizend gulden per jaar. Dit is een verhoging met vijftig procent. Op een middelbare school te Hilver sum werd de laatste tijd steeds geld vermist. Het bleek dat één der leer lingen zich aan de diefstallen had schuldig gemaakt. Hij is van school gestuurd. Op de Canadese oever van het Bovenmeer zijn plantenfoss;e- len gevonden, die naar schatting meer dan twee milliard jaren oud zijn. Het Westduitse federale gerechtshof heeft het gebruik van de leugenont dekker in strafzaken verboden, ook wanneer de verdachte er mee instemt. Twee conservatieve leden van het Britse Lagerhuis zijn om gezondheids redenen afgetreden. In vijf districten zijn thans tussentijdse verkiezingen nodig. Een Amerikaanse fabriek van geneesmiddelen is er in geslaagd, uit een bijproducf van petroleum atropine te bereiden. Gewoonlijk wordt dit uit belladonna vervaardigd. De Belgi sche regering heeft aan het parlement een reeks Benelux-overeenkomsten ter goedkeuring voorgelegd Deze zijn ge sloten tussen 1947 en 1953. De laag ste temperatuur in West-Europa werd gisteren gemeten in..Berlijn, waar het zeven graden vroor. Het warmst was het opnieuw in Nice, n.l. 15 graden boven nul. Na de dooi zijn de wegen in het Noorden van Frankrijk thans weer normaal te berijden. Mr W. J. G ba ron Gevers, de nieuwe Nederlandse ge- Z?"1 ln Perzië zal zich op 3 Maart naar ieheran begeven. Deze benoeming moet men zeker niet los zien van de onder- nandelingen over de Perzische olie. In de nieuive Franse film „Het schaap met vijf polen" neemt de bekende filmspeler Fernan del maar liefst vijf rollen voor zijn rekening. Hier ziet ge Fer nandel als sclieepscommandant. MET EEN BIJNA angstwekkende vasibcradendheid kruipt de kop van een dijk door hel IJselrneerwater. Steeds verder, iedere dag. En achter liem scheidt een rechte modderrug de golven in twee stukken. Twee stukken, die nu nog samen optrekken, maar die straks, als de ring zich heeft gesloten, vijanden zullen zijn. Dan ligt het zuidelijke deel als polder in de greep van de dijk. Groen van gras en bomen, met rode daken en grijze asfaltwegen' Achter de dijk zullen de golven vechten om hun verloren gebied terug te krijgen. Het lukt niet. Het oude stukje zeebodem heeft zijn afkomst verloochend. Het is land en Jiet wil land blijven. Land van hoeren en koeien. Het is zijp vissers en kotters vergeten. Laten die tevreden zijn met wat overbleef. De helft van hun vroegere domein. Met minder water, minder vis, minder mogelijkheden. Het brood uit het water wordt dan wel erg dun zonder beleg en zonder boter. Maar bij gebrek aan vis is daar im mers het aan hen ontfutselde gebied. Laten ze met een schop in de handen de hun dierbaar geworden zee (zonder water) voor een ander in orde maken. Ze werken dan nog op bekend terrein. Nu ja, het ligt wel wat anders, maar werk is werk. Van fijngevoeligheden kan men niet spreken. 70 KAN MEN spreken en denken over de achthonderd IJselmeervissers, die nu al klagen over overbevissing en die straks op een half IJselmeert.ie worden samengedrongen. De wet van de jungle is keihard en doeltreffend. De zwakken verdwijnen en de ster ken blijven over in een min of meer goede samenstelling. De tijd lost alle problemen op Gelukkig leeft in Nederland nog wat menselijkheid. Velen de regering in cluis zoeken naar een oplossing, liefst dé oplossing. Dit is niet de eerste keer. Jaren geleden kwam de Zuider- zeesteunwet tot stand. Gaf deze het juiste antwoord? Vraag het een visser en wees niet verbaasd, wanneer de reactie minder gunstig uitvalt. Daar om moet een gedegen studie de daden voorafgaan. Het afvloeiings- en hulp- verleningsvraagstuk is uitermate moei lijk en in kort bestek kunnen slechts enkele facetten daarvan nader worden belicht. Allereerst komt de vraag boven hoe veel vissers het water moeten ruimen. Een goed antwoord hierop is beslist niet te geven, daar deskundigen zich zelfs niet aan voorspellingen wagen. Dit is volkomen logisch. Wie zal uit maken hoe de visstand zich in het toe komstige kleine IJselmeer ontwikkelt? Het aantal vissers moet immers wor den aangepast aan het productievermo gen. Het ene staat met het andere in verband, hoewel als kleine troost er tal bij de halvering van hét IJsel meer, de visstand niet gehalveerd zal worden. In ieder geval staat het als een paal boven water, dat er vissers moe ten verdwijnen. Deze afvloeiing kan, wanneer er bepaalde voorzieningen worden getroffen, die het inleveren van de vergunning aanlokkelijk ma ken, op basis van vrijwilligheid ge schieden. Dit is wel de meest ideale oplossing, maar iedereen begrijpt, dat de regering dan erg royaal uit de bus moet komen. Wie voelt er voor z'n be drijf, waarin duizenden guldens zijn ge ïnvesteerd zonder slag of stoot in de steek te laten? WAT DE BIJZONDERE voorzienin gen betrelt, wordt in de allereer ste plaats gedacht aan een redelijke pensioenregeling voor de ouderen. Eigenaren en mede-eigenaren boven een bepaalde leeftijd, die hun vergun ning willen inleveren, hebben in ieder geval recht op een onbezorgde oude dag, al begint die dan een beetje vroeg. De 'middengroepen ruim genomen van 35 tot 55 jaar kunnen natuur lijk niet zomaar op een weekgeldje worden gesteld. Ze moeten iets krij gen te doen, dat hun ligt. In de mees te vissersplaatsen denkt men aan func ties als brugwachter en sluismeester. Werk dus, dat in meer of mindere mate betrekking houdt met het wa ter. Voor corvee-baantjes bij het mi nisterie van Oorlog is men over het algemeen bang. Dit in tegenstelling met de Zuidkust waar de vissers er erg op gebrand schijnen te zijn. Een andere mogelijkheid om het aan tal IJselmeervissers uit te dunnen, is de overheveling naar de Noordzee visserij. Sommigen hebben deze moge lijkheid al benut en niet zonder succes. Er zijn er wel meer, die 't ook willen proberen. Geld is echter de ziel van de negotie. Een kotter met uitrusting kogt vele duizenden en bovendien is een IJselmeervisser nog geen Noord zeevisser. Crediet voor de aanschaf- fingskosten en het leergeld zou de overschakeling kunnen bevorderen. Door het samenstellen van een nieuw visserij-plan of het beperken van de motorvisserij is het mogelijk meer mensen in een bepaald gebied te laten werken. Dit stuit echter op verschil lende moeilijkheden, daar de belangen van de vissersplaatsen onderling vol komen tegenstrijdig zijn. „Kotters kun nen moeilijk zeilen", zegt de één. „Wij moeten kotters hebben om mee te kun nen doen", zegt een ander, terwijl een derde meent, dat, als men uitsluitend zou vissen met kleine schepen, de op brengsten rendabel zouden zijn. Als men het dus in deze richting wil zoe ken, is ingrijpen van regeringswege beslist noodzakelijk. HET JAAR 1953 heeft een volko men ommekeer in de visvang sten op het IJselmeer te zien gegeven. De besommingen van de vissers daalden met een paar mil- lioen gulden, ivat een slag was voor de betrekkelijk kleine vissersge meenschap om het IJselmeer. De vangsten van snoekbaars bijvoor beeld zakten van 703.000 kg in (eerste tien maanden) f952 tot 447.000 kg in 1953 en de inkomsten gingen van bijna een millioen tot ruim een half millioen gulden te rug uit deze tak van de visvangst. Nadien zijn de toestanden in de snoekbaarsvisserij nog slechter gc- tvorden. Wat wel op peil bleef u as de nestvisserij, waarbij ook enorme hoeveelheden jonge snoekbaars ivorden gevangen. Deze visserij le verde nog weer bijna tien millioen kg op bij een opbrengst van bijna zes ton. ■\yANNEER men rekent dat deze vis aan gewicht ongeveer twee derde van alle gevangen vis uitmaakt en daarentegen slechts enkele procenten van de inkomsten der vissers uitma ken, dan is het wel begrijpelijk, dat er stemmen opgaan tegen het wegvissen van het jonge goed, dat niet alleen la ter voor een deel het grote goed moet worden, maar dat de grote vissen ook tot voedsel moet dienen. Begrijpelijk is dan ook, dat de snoekbaarsvissers in verzet komen, wanneer ze de vangsten van de snoekbaars met de helft zien dalen. Het was alles misschien nog wel wat meegevallen als ook de paling het niet had laten zitten, wat overigens vooral de Makkumers trof. In de Zuidwest hoek had men verder over de schieraal niet te klagen. Hoewel de prijzen in het algemeen van de verschillende vis soorten wel mee konden komen, waren de vangsten te laag om de visserij lo nend te maken. Dit geldt ook voor de rode baars, die echter mede ten gevol ge van de staking in Frankrijk plotse ling daalden van een rijksdaalder tot tachtig centen de kilo. Het jaar ein digde slecht, zodat verschillende vis sers tenslotte maar aan de wal bleven liggen. De vissers van de zuidwal ver keren in de gelukkige omstandigheid, dat ze althans voor een deel direct in de fabrieken kunnen stappen. Daar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 5