Auto nu onmisbaar voor koper, verkoper en schatkist Op elke 55 Nederlanders is één personenauto Meer atoomgegevens voor de bondgenoten der Ver. Staten? De Amerikaanse televisiefilms worden in ons land gemaakt Verpakking van groenten en fruit laat te wensen over Een betoging tegen belasting op drinkwater op Sicilië VOO Belangrijke opdracht voor „Cinetone" Buitenopnamen in Bergen Tijdens vergadering veilingdirecteuren Minimumprijzen moeten gehandhaafd blijven Voorstel van Eisenhower in het Congres Franse minister bezoekt Indo-China NAVO-bevelhebber voor de Atlantic Eerste Kamer Economie staat er gunstig voor Twee mannen en twee vrouwen kwamen om Naar einde van de Unie met Indonesië? President Eisenhower ontving minister Staf Britse Koningin-moeder naar Ver. Staten Grote Vier houden contact over Duitsland F. C. Jongleu schermt me Achterlijken gaar de bliksem DONDERDAG 18 FEBRUARI 1954 (Door onze economische medewerker) OP 1 Januari jl. was er op elke 55 inwoners van ons land 1 personen auto. Dat is nog niet veel als wij weten, dat er in de V.S. op elke 4 mensen 1 autorondrijdt, terwijl er zelfs in Denemarken 1 auto op 31 inwoners is en in Zweden 1 op 18 inwoners. Maar er zit toch wel schot in, want in 1929 (het jaar van de werelddepressie) had bij ons 1 op de 150 mensen een auto en vóór het uitbreken van de wereldoorlog 1 op de 88. Het is dan ook helemaal geen vraagpunt meer of de auto nog een luxe is dan wel een noodzakelijk gebruiksartikel. De auto is voor vele mensen in hun beroep en in hun zaak zo onmisbaar, dat het begrip luxe volkomen op de achtergrond is gedrongen. Ja, een anachronisme is. Dit blijkt ook zonneklaar uit het feit, dat er elk jaar zo'n 25 a 30.000 auto's bijkomen; in 1953 zelfs 33.000. Voor een deel moeten die natuur lijk oude wagens vervangen, want er loopt nog altijd een kleine 15 aan wagens van vóór 1940 rond, doch er komen steeds meer mensen bij, die voor hun werkzaamheden ook een auto nemen, alle kosten ten spijt. {-JET IS VOOR een vreemdeling tn dit Jeruzalem niet zo erg moeilijk aan de weet te komen, wat en waar hij moet kopen, gezien de advertenties in de bladen. Doch de 33ste R.A.I.- tentoonstelling in Amsterdam, die eens in de twee jaar gehouden wordt, is toch wel een unieke gelegenheid om de markt te verkennen, om vergelij kingen te treffen en zich een oordeel over uiterlijk, kwaliteit en prijs te vormen. Zo'n tentoonstelling heeft dan ook voor kopen én verkoper een be langrijke economische functie. De auto en dat'staat nu wel bui ten kijf is voor de mens van tegen woordig In beroep en bedrijf een on misbaar instrument. En jammer ge noeg nog een tamelijk kostbaar in strument. Dit nu is vooral te wijten aan de overheid, die de auto niet als noodzakelijke maar als een luxe ziet en daarom de autobezitter als een melkkoetje beschouwt. In de eerste plaats moet er bij de invoer 50 pet. aan rechten op de in koopprijs betaald worden. Een auto van f 6000 zou dus zonder rechten maar plus minus f 4.000 kosten. Deze fiscale aanslag levert de schatkist bij benade ring per jaar f 45 a f 55 millioen op. Dan hebben wij nog de motorrijtuigen belasting, die in dit jaar (incl. de be drijfsauto's) op f 85 millioen wordt ge taxeerd, terwijl ten slotte in elke gul den, die voor benzine wordt uitgege ven, ruim 53 cent aan belastingen zit. De autorijder is dus voor vadertje Staat een pretige klant, uit wiens zak een ononderbroken stroom guldens vloeit. Die autorijder is natuurlijk voor de verkoper en de fabrikant van auto's, onderdelen, accessoires en benzine niet minder belangrijk. Er wordt dan ook verwoed om hem gevochten, getuige b.v. de strijd die de benzinemaatschap pijen thans om de portemonnaie van die klant voeren en welke strijd zijn weerslag vindt in grote advertenties in uw krant. Wij hebben gezegd, dat er in 1953 33.000 auto's bijgekomen zijn. 2/3 hier van werd compleet ingevoerd en 1/3 werd in eigen land gemaakt. Wij heb ben wel is waar nog geen autoindustrie of eigenlijk niet meer, want 40 jaar geleden hadden wij er wel een waar een auto van „top tot teen" zelf gemaakt wordt, maar wij hebben wel assem- blagebedrijven. En dat is al heel wat. Dit zijn bedrijven waar een auto in elkaar wordt gezet uit onderdelen, die voor het grotste deel uit het buiten land komen. Het voordeel hiervan is een besparing Op de vrachtkosten en de invoerrechten. De tarieven bij in voer van gedemonteerde auto's zijn namelijk ongeveer de helft van die voor complete eenheden. Er was evenwel nog een andere aanleiding voor het ontstaan van as- semblagebedriiven na 1945. Ze kregen vanwege meer en gemakkelijker de viezen een paar jaar geleden dan omdat de overheid hierin een object voor de uitbreiding van de werkgele genheid zag. Personenauto's worden thans geas sembleerd in Amersfoort, in Rotter dam. in Boskoop en in Amsterdam (Bedrijfsauto's worden bovendien nog geassembleerd in Breda, Den Haag, Dordrecht, Eindhoven, Rijswijk en Hoogeveen). De werkverruiming die hieruit is voortgesproten, is natuurlijk attractief maar hier komt nog meer bij. Die as- semblage.bedrijven kopen steeds weer onderdelen en accessiores in ons land en zo is er een hele reeks van bedrij ven die om maar wat voorbeelden te noemen banden, bekledingen, carrosserie- en chassisonderdelen, ra- diateuren, accu's, bouten en moeren, kabels en onderdelen, verlichtingsmid delen leveren. Bij elkaar zijn dat plus minus 140 bedrijven, die in doorsnee 50 man in dienst hebben (de banden fabriek in Enschede steekt hier met kop en schouders bovenuit en zo zijn er nog enkele ander grotere bedrij ven). De auto gaat dus in het raderwerk van onze economie een steeds belang rijker plaats innemen. En dat zal nog wel belangrijker worden, nu er steeds meer auto-verkopende bedrijven ko men, die de koop aanlokkelijk maken door de klant voor te houden: „Koopt uw auto uit uw eigen inkomen". In rond Nederlands betekent dat, koopt een auto in huurkoop. In de Verenigde Staten is dat de ge woonste zaak van de wereld doch ook hier bufgert zich deze gewoonte steeds meer in getuige b.v. de belangstelling die onze grote handelsbanken voor de specifieke autofinancieringsmaatschap pijen zijn gaan koesteren. Een paar maanden geleden hebben zowel de Twentse als de Amsterdamse Bank een dergelijke maatschappij opgekocht. Er is zodoende voor de financiering veel meer kapitaal beschikbaar. Er zijn geen cijfers beschikbaar van het aantal auto's, dat in huurkoop wordt gekocht. Wij geloven echter niet ver van de waarheid af te zijn, als wij dit op 10 k 15 pet. taxeren. Een per centage dat overigens zeker zal stij gen, omdat deze wijze van financiering populair wordt. Hoewel 1/3 van de nieuwe auto's hier te lande geassembleerd wordt, waardoor het bedrag aan importen wat lager wordt, betekenen die importen natuurlijk een behoorlijk bedrag aan deviezen. In feite zweeft dit tussen de f 100 en f 120 millioen. Wel is waar exporteren wij ook doch dit heeft in het afgelopen jaar toch niet meer dan f 20 millioen opgeleverd, zodat er een behoorlijk negatief saldo op de automobielbalans is. Dat is dan de prijs, die wij voor dit gebruik moe ten betalen, Doch hier is het o.i. alles zins waard. Ten slotte nog een enkel cijfer van de soort deviezen, die wij moeten be talen. In de eerste 11 maanden van 1953 voerden wij het volgende aantal auto's in: 1932 4802 880 1377 531 Verenigde Staten 29 Engeland 3146 Frankrijk 1861 Duitsland 11024 België 1682 Zweden 49 Italië 814 Tsjechosolowakije 89 O. Duitsland 150 Rusland 34 Respectievelijk: herkomst, compleet, en aan onderdelen voor assemblage. Duitsland staat dus onbedreigd aan de kop bij de complete auto's met als voornaamste merk de Volkswagen (plus minus 4800) en als goede tweede de Opel Rekord (plus minus 3500). Dit zijn de beide Franse marine-officieren Houot en Wilm, die dezer dagen met hun bathyscaphe bij Dakar lot op 4050 meter in zee afdaalden. Zij werden met dit succes door personen uit vele landen gelukgewenst. Links Houot, rechts ir Wilm. "pRIANGLE PRODUCTIONS INC, een Amerikaanse maatschappij, die speciaal voor de televisie bestemde filmpjes vervaardigt heeft een groot gedeelte van de Cinetone Studio te Duivendrecht voor het eerstvolgend halfjaar contractueel in gebruik genomen. Gedurende die tijd hoopt de Amerikaanse leiding van deze maatschappij er 26 televisiefilms, die bij vertoning een half uur duren, te pro duceren. Indien deze overeenkomst een succes wordt, is het nagenoeg zeker, dat het contract ook de volgende jaren zal worden verlengd. Daarmee zou dan het grote probleem zijn opgelost wat men met de verlaten studio moet doen, ge durende de maanden, waarin de Nederlandse speelfilmproductie stil staat. Aan gezien Cinetone een stichting is zullen de( baten van het afgesloten contract de Nederlandse filmindustrie ten goede komen. jes der filmindustrie van Hollywood zal men in de studio's ook films opne men, waarbij op de achtergrond door een projectie-apparaat bijvoorbeeld Pa- rijse straatgezichten worden afgebeeld, terwijl de spelers op de voorgrond aan een tafeltje zitten. Zodoende wordt de indruk van een Parijs terrasje geves tigd. De hoofdrolspeler Robert Alda (type Gary Grant), die reeds in ons land is aangekomen, zal de rol vervul len van majoor Morgan, bijzonder scherpzinnig agent van de geheime dienst. Die zal de studio voor haar eigen productie in de toekomst tegen gunsti ger voorwaarden kunnen gebruiken. De producer is Arthur Dreifuss, die in Hollywood met de vervaardiging van 50 films voor verschillende maatschap pijen uit de States zijn sporen heeft verdiend. De films, die hij hier gaat maken zijn getiteld „Secret file, U.S.A." Met uitzondering van de hoofdrolspe ler en een gering aantal technische as sistenten zullen acteurs, actrices' en figuranten, doch tevens de productie staf, uit Nederlandse krachten bestaan. In ons land zullen de films niet ver toond worden, omdat ze geheel zijn in gesteld op de Amerikaanse mentaliteit. FR komen diverse buitenopnamen o.a. in Scheveningen, in Bergen (N.H.) en in Limburg. Slechts vijf van de films zullen een Nederlands verhaal tot onderwerp hebben en zich afspelen in Nederland. Dankzij de nieuwste snuf- ■TIJDENS de vergadering van direc teuren van veilingen in Nederland te Valkenburg, heeft de heer P. H. W. Klamer, directeur van het Uitvoer Controle Bureau, na een uitvoerige in leiding over de organisatie, bevoegd heid en taak van dit bureau, ver klaard, dat er op het gebied van de verpakking van groenten en fruit nog zeer veel te doen is. Bijvoorbeeld de verpakking van de druiven is nog ver re van ideaal. Dit product stelt door zijn grote kwetsbaarheid bijzondere eisen. Een navolging van andere lan den als België, Italië, Spanje en Grie kenland is onmogelijk, omdat de Ne derlandse Alicante deze verpakking niet verdraagt. Met betrekking tot de verpakking van appelen en peren merkte spreker nog op, dat het fruit naar de grootste afnemer, Duitsland, in de meeste ge vallen los in de veilingkist over onze grens wordt verzonden. Voor de va riëteiten, die een harde steel bezitten en waarvan het. vruchtvlees zacht is, ontstaan ernstige beschadigingen. Ook kneuzingen van het fruit vormen een ernstig probleem. Spreker zag in de naaste toekomst de absolute noodzaak, dat een afdoende oplossing wordt ge vonden ter voorkoming van steel- beschadigingen en kneuzingen van het fruit. [~)E heer Driessen, die hierna een le- zing hield, waarin de nadruk werd gelegd op het feit, dat de veilingen door en voor telers zijn opgericht en dat derhalve in de eerste plaats met hun belangen rekening gehouden dient te worden, vestigde speciaal de aan dacht op de„grote afneming van groen ten en fruit door Duitsland en de met dit land getroffen regeling ten opzich te van de minimumprijzen, die telkens in onderling overleg worden vastge steld. Het handhaven van de mini mumprijzen door veilingen en expor teurs zijn voor de handhaving van deze export van het grootste belang en aller medewerking is in deze dan ook noodzakelijk. DE OVERLAAT TE LOBITH zal in verband met waterstaatswerken op Duits gebied, vermoedelijk pas in 1957 worden gesloten, zo wordt opgemerkt in het ver slag omtrent de waterstaatswerken in Gelderland over de verbetering van de waterstaatkundige toestand in het Oude rijngebied. PRESIDENT Eisenhower heeft het Congres gisteren verzocht machti ging te geven tot grotere samenwer king tuisen de Amerikaanse regering, haar bondgenoten en haar eigen parti culiere industrie bij de ontwikkeling van atoomenergie. In een boodschap aan het Congres waarin hij wijziging vraagt van de wet van 1946 betreffende de atoom energie, vraagt de president ook toe stemming splijtbaar materiaal te ver strekken aan bevriende naties voor in dustrieel gebruik en voor onderzoe kingen. De Wet-McMahon van 1946 beperkt de uitwisseling van gegevens met het buitenland en verbiedt de Amerikaan se industrie splijtbaar materiaal te be zitten of te vervaardigen. Kort samengevat heeft de president het volgende verzocht: 1. Uitwisseling van gegevens met de bondgenoten over het gebruik van atoomwapens. 2. Verstrekking van splijtbaar ma teriaal aan bevriende landen in hoe veelheden, die voldoende zijn „voor industrieel gebruik en voor onderzoek". 3. Verzachting van de beperkingen yoor. Amerikanen, die dsëlnemm. a?n jde productie van splijtbaar materiaal in het buitenland. 4. Betere regels voor toezicht op en verspreiding van atoomgegevens. 5. De Amerikaanse industrie toe te staan atoomreactors en splijtbare ma terialen te bezitten, te huren en te vervaardigen. Eisenhower zei dat Amerika niet langer een monopoliepositie inneemt op het gebied van atoomwapens en dat veel van zulke wapens bij de Ame rikaanse strijdkrachten thans tot de gewone uitrusting behoren. Het gebruik van atoomenergie voor industriële doeleinden is in zicht. Het is verder nog een kwestie van onder zoekingen en het scheppen van een toestand, waarin de ondernemings geest kan bloeien. Alle bondgenoten, aldus de presi dent, moeten beter op de hoogte ko men van de problemen der atomische oorlogvoering opdat zij in .geval van Pleven, de Franse minister van Defensie vertoeft voor een alge mene inspectie in Indo-China. Daarna zal hij een bezoek brengen aan Washington ter bestudering van de militaire toestand in Indo-China met leden van de Amerikaanse Nationale Veilig heidsraad. Bij een inspectie te Tan Son Nhut werd de minister verwelkomd door prins Buu Loo. nood voorbereid zijn. Onze eigen vei ligheid zal daardoor ook toenemen. Bij het verstrekken van splijtbaar materiaal aan het buitenland moet Amerika de garantie hebben, dat het materiaal door het ontvangende land niet voor militaire doeleinden wordt gebruikt. De Noordatlantische Raad heeft gis teren de Amerikaanse admiraal Jerauld Wright benoemd tot geallieerde opper bevelhebber voor het gebied van de Atlantische Oceaan. Hij is de opvolger van admiraal Lynde McCormick. De Raad heeft McCormick van zijn functie ontheven op verzoek van pre sident Eisenhower, die de admiraal voor een andere taak nodig heeft. (Vervolg van pag. 1) Deze bewindsman haalde daartoe uitgelokt door enkele afgevaardigden velerlei financiële kwesties overhoop. Van belang waren nog twee punten. Hij had aan een efficiency-bureau op dracht gegeven een efficiency-onder- zoek aan zijn departement in te stellen. Zodra de resultaten daarvan bekend zijn, zal hij deze aan zijn ambtgenoten aan de andere departementen meede len, eventueel met een verzoek het voorbeeld .van het ministerie van Fi nanciën te" volgen. Voorts wordt aan de verschillende ministeries gewerkt aan de opstelling van een lijst van op lange termijn te verwachten uitgaven. Dit maakt het mogelijk het eventuele uitgavenverloop in de eerstvolgende drie jaren vast te stellen en daarop desgewenst een pro gram op lang zicht op te stellen. ^AN het regeringsantwoord gingen nog enkele redevoeringen vooraf. De heer Louwes van de V.V.D. vroeg aandacht voor de productiekosten op de agrarische bedrijven op de minder goede gronden in ons land en voor de wenselijkheid van het bijbrengen van vakbekwaamheid aande huisvrouw. Tegen zijn argument, dat het huishou den verreweg het belangrijkste bedrijf op de gehele wereld is en dat er enor me kapitalen in verwerkt worden, viel moeilijk wat in te brengen. Zijn nota over de hoogte van de Nederlandse dijken had hij ingediend, zo zeide de heer Louwes, alleen als waarschuwing en niet als verwijt. Zijn hele leven heeft hij achter zeedijken gewoond en reeds zijn ouders scherp ten hem in: „De zee kan altijd meer!" Hij was van oordeel, dat op korte ter mijn veel in ons waterschapswezen veranderd zal moeten worden. De ach ter de dijken liggende belangen zijn ontzaglijk groot; het beheer dier dijken mag daarom niet worden overgelaten aan enkele waterschappen. De verant woordelijkheid moet worden gedecen traliseerd. HET R.K.-lid van de P.v.d.A. mr Cam- meibeek voerde een interessante dis cussie voornamelijk met de fractievoor zitter van de K.V.P., mr Kropman, over het wezen van de Katholieke politieke partij en van de P.v.d.A. en verdedigde het recht van de Katholieken om zich in de P.v.d.A. te organiseren. Pas laat in de middag begon de Ka mer aan de replieken met het gevolg, dat zij pas tegen acht uur, na van des morgens half elf, met een uur onder breking vergaderd te hebben, met de algemene beschouwingen gereed kwam. Bij betogingen tegen belasting op drinkwater zijn gisteren te Mussolemi bij Caltanisetta op Sicilië vier betogers gedood en zes gewond. De betogers wilden het gemeente huis van Mussolemi bestormen. Toen een duizendtal op de tot het gebouw behorende terrein was doorgedrongen, gaf de burjemeester het kleine aantal carabinieri van het dorp opdracht het gemeentehuis te beschermen. De poli tie wierp traangasbommen naar de menigte. De betogers sloegen op de vlucht, waarbij tien personen onder de voet werden gelopen. Twee mannen en twee vrouwen kwamen om. Zodra het nieuws van de botsing in de wetgevende vergadering van Sicilië te Palermo bekend was geworden, werd de vergadering gesloten. Linkse leden eisten een onmiddellijk officieel onderzoek. In Turijn hebben betogers gisteren personeel van drie trams, dat weigerde deel te nemen aan een door de com munisten georganiseerde wisselstaking van 24 uur, met stenen bekogeld. Vol gens niet-communistische arbeiderlei- ders heeft de politie verscheidene be togers in bewaring genomen. De sta kers trachtten het publieke vervoers wezen te ontwrichten door cement in tramwissels te gieten. Vijftien trams liepen schade op, een tram ontspoorde tengevolge van een ijzeren staaf, die op de rails lag. In Milaan hebben communistische De besprekingen over het beëindigen der Nederlands-Indonesische Unie kun nen elk ogenblik beginnen. De Neder landse regering heeft haar bereidheid hiertoe te kennen gegeven. Dit werd gisteren medegedeeld door de waarne mend Hoge Commissaris van Indonesië in Nederland, toen deze 'in Djakarta arriveerde voor het voeren van be sprekingen. Hij verklaarde voorts, dat de betrekkingen met de Nederlandse regering normaal zijn. Wel verschijnen er in de Nederlandse pers, zo merkte hij op, stemmen, die niet bijdragen tot het verbeteren der betrekkingen. De Nederlandse minister van Oorlog en van Marine, ir C. Staf, heeft giste ren op het Witte Huis een onderhoud met president Eisenhower gehad van een half uur. Tegenover de pers jeide minister Staf, dat de president van welwillend heid blijk gaf ten aanzien van de Ne derlandse problemen en in het bijzon der ten opzichte van de Nederlanders. De Londtnse Daily Mirror meldt uit Washington, dat de Britse koningin moeder zich in October van dit jaar op uitnodiging van president en me vrouw Eisenhower naar de Verenigde Staten zal begeven. arbeiders gisteren het werk een kwar tier lang neergelegd om eer te bewij zen aan een makker, die Dinsdag na een demonstratie gestorven is. Volgens communisten was hij door stokslagen van de politie omgekomen, andere bronnen geven hartverlamming als doodsoorzaak op. Men heeft bevolen een lijkschouwing te houden. (Vervolg van pag. 1) Molotov's eerste voorstel sloeg op de Duitse politie aan beide zijden van het IJzeren Gordijn. Over de sterkte van de politietroepen bleken volgens de Russische minister meningsver schillen te bestaan. Hij stelde daarom voor dat de vier regeringen zouden verklaren, dat zij het wenselijk ach ten „overeenkomst tussen de partijen te bereiken over de Duitse politie in Oost en West, met inbegrip van zaken met betrekking tot sterkte en bewa pening van alle soorten politie. „Molotov zeide, dat de Westduitse „militaire" politie 213.000 man omvat te, waarbij nog 150.000 man zouden komen die in dienstgroepen recht streeks onder geallieerde controle stonden. Eden noemde deze cijfers in strijd met de feiten. Het Westen had in de ze een vergelijking met het Oosten zeker niet te vrezen. Dulles zeide, dat de gekazerneerde politie in West- Duitsland niet meer dan 150.000 man in totaal bedraagt. Molotov betoogde, dat het nodig was, dat de vier regeringen haar pogingen om tot een oplossing van het Duitse vraagstuk te komen, zouden voortzet ten. De Russische minister stelde daar om voor aan de Duitse autoriteiten in Oost en West aan te bevelen: 1. Een alduitse commissie in te stel len met het doel overeenstemming en samenwerking te bereiken op het ge bied van handel, betalingen, transport, grenskwesties en andere vraagstukken, die verband houden met economische betrekkingen. 2. Een alduitse commissie in te stel len voor de ontwikkeling van de cul turele, wetenschappelijke en sportieve betrekkingen, teneinde een einde te maken aan de bestaande hindernissen voor de intwikkeling van de Duitse cultuur. Ofschoon van Westelijke kant in deze voorstellen onmiddellijk de oude en reeds herhaaldelijk afgewezen toe leg werd herkend om de Oostduitse re gering mede in het spel te brengen, werd een discussie over de betrekkin gen tussen de beide delen van Duits land niet van de hand gewezen. Dulles en Eden verklaarden zich beiden bereid er een nacht over te sla pen. Dulles suggereerde, de onderhan delingen over deze vraagstukken na afloop der conferentie langs de nor male diplomatieke kanalen voort te zetten. Molotov vond het wenselijk de zaak vóór de sluiting der conferentie nog te behandelen. De verdere discussie over de Euro pese veiligheid beperkte zich in feite tot een herhaling van de nu al zo vaak gehoorde argumenten. Vandaag, de laatste dag der conferen- ite, zullen de vier delegaties tezamen een slotcommuniqué moeten opstellen om de resultaten te registreren. CR WAREN, zoals dat bjj gen te onderkennen op kcndaal werd gehouden en voordelen van herverkaveli Jaren wordt gesproken, maa overwinnen. Een stroming d de stemming meenden te ki van kleine bedrijven met er stroming onder leiding van heer F. C. Jong, hoofdzakeli hoofdzakelijk grasland, die zjjn, integendeel menen, da voor de herverkaveling, om ]R VAN BEEK hield eerst ne inleiding, waarop hi hand van aan de wand opge keningen aantoonde, wat h ling eigenlijk is, wat het in het geregeld wordt, hoe gefir wat de voordelen over het rijn. In het kort gezegd komt hi dat het uiteindelijke doel va ling is, de ontsluiting van h gelegen land, betere ontwat de gehele polder en samenvi bedrijven tot panden van ee heel, waarbij de totale kost verdeeld over het ingebrai rekening houdend met deze toren, waarbij een plaatselijl sie zeer grote bevoegdheden ook uitmaakt in hoeverre land reeds verbeterd was, n heeft van de verkaveling er hand van al die gegeven kostenomslag regelt. Drievierde gedeelte van de ten worden betaald door hel wijl de mensen die er van een kwart gedeelte moeter Zij behoeven dat niet in eer maar mogen dat uitstrijken dertigjarige periode, waarov vijprocents annuïteit betalen druk wees spreker er op, dé kaveling niet alleen van bels streken, waar uitsluitend tui nen. De meeste verkavelde hadden grote percelen grasla voor de verkaveling even werkt GROTE VO De voordelen van ruil^rk; hoeven wij hier niet in de te meten, daar het voorbeeld in de onmiddellijke nabijheid ook de polder Valkkoog reed resultaten begint op te lever vermelden we, dat ir Van B< hand van cijfers aantoonde, paalde verkavelde gebieden werden geboekt van f 290 Laten we echter aan de v kant blijven, aldus spreker i dat het jaarlijks voordeel n per H.A. is, dan nog mogen van 'verkaveling omgerekend 30-jarige annuïteit van 5 H.A. bedragen. Toen kwamei gen los. De heer J. Droog ir of degene die niet profiteer werk, tosh moet meebetalen Van Beek daarop ontkent woordde, vroeg deze spreke woord van ir Van Beek we! tuurlijk was dat niet zo. De de ruilverkaveling, waarbij bevoegdheid is gelegd in de h de plaatselijke commisies. Op van de heer Lont zette ir Var één, dat een bepaalde instan cultuurtechnische dienst opo geen een plan te maken, als berekening. Dit kan zijn pi meente, een combinatie, was het plan zelf met de koster gestemd wordt. 'T ROMMELT IN B Het gesprek tussen de heer en ir Van Beek zouden we k stempelen als gerommel in d( heer Lakeman, die weliswaar de, dat hij voorstander van v was, kwam met argumenten, genstanders van verkave vreugde zullen hebben get vroeg of het mogelijk was, i plan werd opgemaakt, waar de ingelanden van de polder, belanghebbenden beschouwt, zaak zouden kunnen stemme de beslissing namelijk in ei willen houden. Het is bepaal cratisch, aldus de heer Lake mensen die niet meebetalen beslissende stem hebben. D is niet ondenkbaar, dat alle i van de polder tegen het pla zijn, maar dat niet-ingelan hun groter aantal de herv zouden doorzetten. Hij vroeg of de mogelijkheid niet bes plan te maken, waarbij de kommen er buiten worden ge Ir Van Beak gevoelde er om te gaan twisten over d De wet heeft het stemrecht veling geregeld en die maakt schil. Het zou inderdaad mo, dat een bepaalde groep hui! bebouwde kom buiten de v wordt gehouden, wanneer waterwegen buiten bezwaa worden aangelegd. In veel gi het echter niet mogelijk blijk BLIKSEM 1 Nadat de heer Tesselaar merkt, dat het zonde van he zijn om een dergelijk plan u ren, terwijl reeds zo veel zich zelf hebben gered, er i, seerd en gedraineerd, daarb kend, dat de kleine man de op deze wijze in een hoek dr: we dan eindelijk de lang blikseminslag van de heer I Reeds drie maal heb ik hel gehad een voorlichtingsmidc ren over dit onderwerp, a heer. Als je bij een boer dr: de deur komt met een zelf zegt hij: „Ben j ij daar al v hebben hier geen herverkav dig. Negentig procent van he achter de huizen. Het watei polder is goed. Het grootste het bouwland is gedraineere onmogelijk dat men alleer schept die vlak hij huis lig

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 6