EEN GREEP
De Rijwielhal
nieuwe V/M
Scheepsrampen behandeld door
Belgische onderzoeksraad
Vele Duit
nog i
CONTINENT
DER EENZAMEN
POORTER
PHAFF'S
VRIESMAN'S
Adverteren
LAATSTE NIEUWS
De Blauwe Wimpel
Onverantwoordelijk navigeren
werd zwaar gestraft
Republiek is
„Lichtzinnigheid
van de schipper"
Prijzen Staatsloterij
Oude gloriedronu
herleven
Een jaargang van de Wimpel gebonden vormt
een prachtig boek van de zee
522sfe STAATSLOTERIJ 4e Klas - 10e lijst
ZO IETS
ZAG
NOG
NOOIT
TEVOREN
Zon geweldige sortering
De nieuwe afwasbare stof
DAAROM komt, ziet en overtuigt U
J. HENSTRA
LAAT 172
GROENLAND,
CONTINENT DER EENZAMEN
VRAAG en AANBOD
Te koop aangeb.:
Ï9 koop gevraagd
Abonneert U op dit blad
Er is nu iets nog beter dan VIM:
met
M3
nog meer en
kin niet krassen .i
WIJ MOFFELEN
EN BIEZEN
JAN BLOKLAND's
RIJWIELHANDEL
- Slaapkamer-
12 Ameublementen
NIEUW! NIEUW!
VRUCHTENWIJN
ZWARTE BESSEN
1 LITER
SLIJTERIJ en WIJNHANDEL
IS EEN GOED BESLUIT
DE „COST GAET VOOR
DE BAET" STEEDS UIT
Willy Jeanninne" en Victoire Roger
Dodelijke val van trap
Wegens gebrek aan bewijs
vrijgesproken
Twee doden door gladde
wegen
Uitspraken malversaties
Rijkswerf
WOENSDAG 8 MAART 1954
uit het laatst verschenen
nummer van
Maandblad van de zee, de zeeman en
de schepen onder
redactie van
ANTHONY VAN KAMPEN
De mysterieuze beelden op het
Paas-eiland
©Gevangenisschepen...., een aller
vreemdste vloot
Het werk van de zeeschilder Willem
van der Does
St. Malo..... de Bretonse piraten-
vesting
Voorts een unieke collectie nationaal en
internationaal fotomateriaal
ABONNEMENT: F 10.- PER JAAR
Laat U voor een abonnement noteren bij uw boekhandelaar
of rechtstreeks bij
ADMINISTRATIE DE BLAUWE WIMPEL
1ste Weteringplantsoen 8 Amsterdam C.
HOGE PRIJZEN
ƒ1000 1789 7219 10433 11571 12092 13817 18615 400 1654 3846 3874 6276 7637 18567
19328 ƒ200 1102 2737 2966 3593 3760 5627 6568 6728 .490 7786 11335 12220 12466 12476
13313 13896 14877 14921 14959 15082 15199 15451 16789 18956 20015 20115 21146 21694
Prijzen van 80.—
1210 220 428 450 468 932 2000
2025 111 115 243 266 348 376 495 577 645
710 777 785 836 910 998
3071 082 099 351 381 386 504 568 652 814
871
4211 382 460 511 514 521 598 605 691 799
813 863 899
5114 245 426 569 610 709 762 805
6010 164 201 222 225 232 334 448 483 509
513 546 547 605 643 651 733 755 802
7070 093 217 328 338 421 474 577 596 722
732 764 826 959 975
8090 091 200 302 344 412 432 493 515 598
684 708 790 970
9033 090 182 600 720
10083 279 306 620 688 720 842 963 978
11013 121 148 488 558 643 733 745 799 809
810 830
12007 061 327 384 527 574 773 799 819 923
947
13126 160 185 201 270 350 383 522 649 713
763 816 830 854 859 993
14042 242 352 573 583 614 726 911
15002 075 262 265 277 390 559 577 800 854
883 926 946
16001 150 160 178 195 253 316 322 503 518
558
17108 218 295 315 348 411 513 609 645 664
887
18191 254 431 579 629 742 764 860 951 971
996
19201 301 318 430 456 519 747 817 820 923
20187 241 252 275 329 475 564 638 871 874
921 969
21021 100 200 303 465 682 721 751 830 896
910 914 973
1012 047
213 225
410 417
633 676
844 868
2004 071
270 275
393 412
757 759
975 982
8022 031
237 274
512 526
818 827
4005 049
253 289
520 553
761 784
958 991
6047 087
338 355
665 681
6013 026
370 399
669 683
879 901
7016 050
332 346
622 648
806 842
8002 018
277 321
457 458
603 632
857 892
9001 041
199 206
528 542
703 740
10002 014
246 250
434 447
801 813
11015 062
314 326
052 062
228 300
436 443
696 711
886 958
083 131
282 299
445 471
778 817
986 995
037 053
280 338
580 613
828 832
084 105
321 395
581 589
812 837
088 097
360 363
683 747
100 180
477 534
712 714
931 935
062 108
351 360
652 656
843 857
029 051
337 352
490 500
643 734
925 928
071 079
288 354
566 586
769 808
021 060
272 302
469 515
860 873
089 095
328 400
104 114
336 355
448 473
777 804
992
183 212
312 313
521 531
870 885
058 074
360 365
628 661
886 892
113 131
420 453
649 685
861 873
099 133
374 433
783 834
183 187
540 541
752 762
938 947
116 142
381 390
693 743
866 920
066 102
376 402
525 527
762 764
944 989
101 134
374 383
606 637
980 995
131 156
326 337
550 589
878 924
143 188
412 435
117 162
364 366
497 507
807 831
224 242
319 349
556 574
896 932
142 151
380 450
698 730
914 973
143 168
474 488
706 707
889 928
203 220
509 518
858 899
227 236
567 608
765 853
958
194 198
424 548
756 789
927 985
143 151
424 446
528 531
768 782
135 147
414 424
653 670
180 192
368 371
607 671
942 996
212 224
495 510
163 209
382 402
562 605
835 842
246 263
364 380
683 687
970 974
170 211
480 505
777 797
190 209
498 510
717 742
935 952
228 249
658 660
982 983
249 347
618 665
860 869
208 281
564 600
797 799
185 215
448 450
533 595
786 853
170 195
493 516
695 697
227 236
401 414
734 772
236 277
512 519
.NTETJjJN-
539
821
12004
264
665
896
13024
406
618
852
14005
213
482
607
849
15025
261
502
655
913
16003
358
648
824
17013
117
564
885
18044
438
735
901
19056
517
793
996
20036
258
514
827
21011
270
454
680
901
594 617
894 920
012 021
330 378
585 603
918 941
083 092
414 427
620 652
874 939
068 072
262 326
483 491
664 669
881 887
045 057
294 371
503 521
713 736
935 936
008 027
364 378
658 666
852 857
023 024
204 209
611 648
892 965
068 094
461 505
747 748
930 968
139 204
607 610
810 838
074 082
282 298
597 621
840 844
013 047
279 291
505 524
686 703
903 924
649 690 698
932 945 989
051 081 153
432 438 442
682 791 792
952 967 999
148 192 199
479 503 507
678 712 719
943 966
116 118 195
334 349 364
504 507 508
674 677 691
906 986
080 087 104
376 434 441
557 593 631
749 750 763
986 988
041 086 113
394 450 459
719 736 743
866 892 933
028 045 046
286 325 426
714 729 758
180 197 199
522 618 654
762 766 775
976 984
265 357 366
612 631 659
845 850 907
710 787 791 819
172 175 224 262
456 463 472 509
806 835 836 890
286 299 319 323
514 586 597 613
793 818 831 841
206 207 211 212
397 398 431 462
541 544 559 572
694 716 762 785
119 225 249 252
450 472 479 493
638 641 648 650
781 795 855 897
141 196
474 526
747 794
949 968
067 071
437 438
786 831
266 328
532 572
802 811
976
079 099
519 550
847 867
252 259 348 432
657 661 678 706
793 804 811 835
476 496 499 503
666 689 744 780
952 965 986 987
084 091 093 138 154 163 237
299 349 378 388 407 424 471
632 658 690 745 780 814 817
863 866 886 915
092 093 105 124 189 218 244
304 313 327 345 370 372 403
555 556 573 600 604 625 657
714 834 836 845 849 867 879
939 981 992
Mui-voering zijde
Taffet moiree - Chantung - Chins
Cretonne - Ruitstof Galon - Goud
galon - Bandfluweel Koordwoel-
band en Karkassen.
ook nu los te verkrijgen. Geen Plastic.
Het maximum aan lichtsterkte en mini
mum aan prijs.
in
ff
Gisteravond vertelde ANTHONY VAN KAMPEN
in HET GULDEN VLIES over een aantal van zijn
belevenissen op dat allermerkwaardigste arctische
eiland Groenland, dat hjj de naam gaf van
„Continent der Eenzamen".
Het gehele relaas van zijn tocht, met als hoogte
punten het bereiken van Sermersuaq (De Ijs
kap) en 's werelds Noordelijkste Eskimo-neder
zetting, Thule, leest U in zijn boek
Rijk geïllustreerd met foto's van
SIEBE VAN DER ZEE.
In prachtband 7.90
Van de 2e druk Is nog een beperkt aantal ex.
verkrijgbaar.
Uw boekhandelaar heeft het boek voor U!
Enige 2e hands heren- en
damesrijwielen vanaf f 25.
jóngens, en meisjesrijwielen
van 712 jaar, als nieuw
f 55. Jan Blokland's Rijwiel
handel, Luttik-Oudorp 3. Tel.
no. 3485.
Bakoven, min. afmetingen
L 55, Br. 37, H. 25 binnen
werks. Kinderbox met vloer
tje. Ritsevoort 18. Tel. 3070-
Aga Petr. Radiator en gr.
Eng. kinderauto. Pr. Bern-
hardstraat 8, Egmond aan Zee.
Grijze goed onderhouden
kinderwagen te koop. Oude
gracht 48.
Het Naaimachine Huis. Nog
enige prima ingeruilde hand
machines vanaf f 40. m. g.
Rep. aan alle merken. J. H.
de Boer, Geestersingel 56,
Alkmaar. Tel. K 2200 3175.
Winkler Prins Ene., laatste
druk, f 300 plus verzend
kosten. Br. onder letter A 197
bür. v. d. blad.
Een groot en een klein buf
fet, grote tafel. Te bevragen
Voordam 12.
2e Hands militaire schoe
nen, in alle maten. Braunech,
Ridderstr. 1, naast V. D.
Mantelpak, maat 42, Voor-
dam 12, Tussen 7 en 8 uur.
Buffet, crapaud, tafel, 2
stoelen, spiegel, schilderijen,
krantenbak, tafeltje. Te bevr.
Doelenstraat 34, Woensdag
avond van 7.30 tot 8.30 uur.
Z. g. a. n. kinderwagen.
Br. onder letter no. A 198
bur. v. d. blad.
VWVVSA^VVVVVVWSA^V
O"
li uiawkf bp makkeliiker
VIM nog beter! Het lijkt onmogelijk als U denkt aan
alles wat 't al voorU deed. En toch is 't zo. Die frisse
gele bus bevat een nieuwe VIM, van een nieuwe
samenstelling. VIM schuimde, maat kijk eens hoe 't
nü schuimt: veel beter, veel vlugger. Dat snelschuim
tekent snel af met zelfs het koppigste vuil.
Met zo weinig moeite. Probeer het maar. En voel
dan ook even hoe zacht VIM is, zacht, dus veilig.
Glad en glanzend schoon maakt 't alles. En geen
cent duurder, hoor.
UW VINGERTOPPEN VERTELLEN U ALLES
Zo zacht is VIM al aan de
toppen van Uw vingersU
begrijpt hoe veilig het is.
Zo glad. zo glanzend
schoon is al wat U reinigt
met VIMgeen spoor meer
van vet of vuil.
Je hoep zelf haast niets
te doen: VIM doet 'tl
C'\ f
r e\A M
Uw RIJWIEL eerste
klas met nieuwe spat
borden, kogels en vet.
Naam waarborgt kwa
liteit.
Vesta- en Voorzorg
zegels worden aange
nomen.
Luttik Oudorp 3,
hoek Bierkade,
Tel. 3485 - Alkmaar
KEUS UIT:
ALLEEN
MIENT 6—8 ALKMAAR
Bij het inzenden van num-
merbrieven op advertenties
wordt beleefd verzocht het
juiste nummer in de linker
bovenhoek van de enveloppe
prima kwaliteit, g|C
slechts hivV
Met gratis miniatuur
ALKMAAR, TELEFOON 2453
SNAARMANSLAAN 32
ff
ft
(Van. onze speciale verslaggever)
DE BELGISCHE ONDERZOEKSRAAD voor de Zeevaart te Oostende
heeft uitspraak gedaan in de zaak over het vergaan van de Belgische
kotter „Willy Jeanninne", de O 65 in de ochtend van 27 November van
vorig jaar bij de Eierlandse vuurtoren op Texel en over de stranding
en het vergaan van de Oostendse kotter O 265, de „Victoire Rogier" op
10 November op de Haaksgronden bij Den Helder. Bij het eerste onge
val kwamen drie mensen om het leven. De matroos van de wacht,
Brackx, werd door de raad gestraft met de ontzegging, om vier maan
den als matroos van de wacht tè varen. De schipper Hubert Antierens
van de „Victoire Rogier", die zijn schip op de Haaks verspeelde, werd
gestraft met de ontzegging van het recht om gedurende twee jaar in
deze hoedanigheid te varen.
bemanningsleden van zijn schip kwa
men om het leven en de andere opva
renden werden gered door de motor-
strandreddingboot „Joan Hodshon". De
Onderzoeksraad voor de Zeevaart was
van mening dat bij het slechte zicht en
de onmogelijkheid om de positie van
de O. 65 te bepalen in ieder geval de
schipper of twee leden van de beman-
F)E O. 65, de „Willy Jeanninne", stond
onder bevel van schipper-eigenaar
Hubert van Acker, 46 jaar oud. Drie
ning op de brug hadden moeten staan.
De matroos van de wacht, Brackx, die
van matroos Bruyneel de wacht over
nam om 6.45 en opdracht kreeg een
bepaalde koers te sturen, heeft ver
zuimd van tijd tot tijd de dieptemeter
te raadplegen en voorts heeft hij om
7.20 uur een licht vooruit voor het
lichtschip Texel aangezien. Als gevolg
daarvan heeft hij de koers gewijzigd
om niet te dicht langs het lichtschip te
stomen. Hij heeft, meende de raad,
zonder grote ondervinding, en zonder
kennis van de grondbeginselen van na
vigatie gehandeld naar beste weten en
kunnen. Na het zien van de vuurtoren,
waarbij hij dus ontdekte dat het niet
een lichtschip maar de Eierlandse
vuurtoren was, had hij in ieder geval
de schipper moeten waarschuwen. Dit
heeft hij niet tijdig gedaan. De raad
was tenslotte van oordeel dat matroos
Brackx de ontvangen opdracht om de
koers te volgen, niet heeft opgevolgd
en dat hij groot gebrek heeft getoond
aan vakkundig overleg, plichtsbesef en
verantwoordelijkheidszin. Om die re
denen is hij gestraft met de ontzeg
ging, om vier maanden als matroos van
de wacht te varen.
„Victoire Roger"
yOORTS werd het stranden en ver
gaan van de O. 265, de „Victoire
Roger" behandeld en uitspraak gedaan
iQ deze zaak. De O. 265 verliet op 21
October de haven van Oostende en
liep op 10 November het Nieuwediep
binnen om een gewonde motordrijver
aan land te brengen. Bij het verlaten
van Den Helder strandde de kotter op
de Haaksgronden. De bemanning werd
door de reddingboot „Prins Hendrik"
van boord gehaald. De Raad kwam tot
de conclusie, dat schipper Victor An
tierens Den Helder heeft verlaten, zon
der de hulp van een loods te hebben
ingeroepen en zonder zich te hebben
laten inlichten over de bebakening in
die omgeving, terwijl hij wei wist tus
sen welke gevaarlijke ondiepten hij zijn
vaartuig diende te sturen. Hij heeft
voorts op een kritiek ogenblik de brug
verlaten om de motor na te zien en
daarbij geen orders aan de roerganger
gegeven. De raad was van mening dat
de schipper zijn vaartuig eerst ten
anker had moeten brengen.
De raad was verder van oordeel dat
de schipper vaartuig en bemanning
zonder enige grond of noodzakelijkheid
aan groot onheil heeft bloot gesteld en
dat het stranden en vergaan van het
schip uitsluitend te wijten is aan de
onbegrijpbare lichtzinnigheid en roe
keloosheid van schipper Antierens. Om
die redenen heeft de Raad voor de Zee
vaart hem gestraft met de ontzegging
van het recht om gedurende twee jaar
in deze hoedanigheid te varen.
Triest is het levenseinde geweest
van de 86-jarige heer B., die in zijn
woning aan de Romerkerkweg te Be
verwijk van de trap viel en na enkele
uren aan dé gevolgen is overleden.
Het ongeluk geschiedde tijdens de af
wezigheid van de echtgenote, die even
een boodschap was gaan doen en die
bij haar thuiskomst haar man dodelijk
gewond onder aan de trap vond.
De landbouwer C. R. te Wieringen
is gistermorgen door de Alkmaarse
meervoudige kamer vrijgesproken van
het feit, dat hij onder de invloed van
alcohol een auto bestuurd zou hebben.
Op 21 Januari had hij met een
vriend van hem, De B., in de buurt
van de Slingerweg gereden. Volgens de
lezing van verdachte en van De B.,
zou de laatste achter het stuur geze
ten hebben en R. dus onschuldig zijn.
De wagen was op een gegeven mo
ment met één der achterwielen in een
afwateringsgreppel geraakt en daar
gestrand. De mogelijkheid was voor
de rechtbank niet ter zitting uitgeslo
ten dat verdachte en getuige toen van
plaas verwisseld zouden zijn, waar
door alleen de indruk gewekt kon zijn
dat verdachte niet gereden had.
De getuigenverklaringen van enkele
weggabruikers waren echter zo tegen
strijdig en het onderzoek der wacht
meesters die proces-verbaal hadden
opgemaakt, was volgens de officier
van Justitie, mr A. W. Holsteyn der
mate onvolledig geweest, dat hij zich
wegens gebrek aan bewijs genoodzaakt
zag vrijspraak te requireren.
De rechtbank kon zich hierbij aan
sluiten en deed onmiddellijk uitspraak.
Het achtjarige zoontje van de fami
lie H. uit Nijmegen is gisteren op de
Berg en Dalseweg te Nijmegen uitge
gleden en tegen een passerende trolley
bus terechtgekomen. De jongen was op
slag dood.
Op de weg NijmegenDen Bosch on
der Haasch is de 18-jarige wielrijder
M. van O. met zijn fiets op het rijwiel
pad geslipt en midden op de weg door
een passerende auto gegrepen.
Ongecorrigeerd
4e klasse He lijst
Ongecorigeerd
HOGERE PRIJZEN
f 1.500 2829
f 1.000 10069
f 400 8103
17329
f 200 1231
2748
5037
9117
9906
11280
14950
18975
14808
9545
18573
1249
3207
5462
9148
10768
13050
15737
19690
21784
11354
20674
1425
4421
6135
9325
11164
13093
15952
14910 16751
1441
4434
7414
9370
11213
14054
17115
2578
4870
8930
9765
11215
14392
17198
Gisteren heeft de Alkmaarse recht
bank uitspraak gedaan in de zaak te
gen de kolenhandelaar D.B., die be
trokken is geweest bij malversaties
aan de Rijkswerf. In het laatste hem
ten laste gelegde was hem verweten
dat hij een arbeider aan de Rijkswerf
met steekpenningen zou hebben be
werkt om kolenrestanten, die aan 'iet
Rijk zouden toebehoord hebben in
diens hand te spelen. Hij werd vrijge
sproken. Wegens heling van een partij
door de stoker S.B. gestolen rijksgoe
deren werd hij echter veroordeeld tot
een boete van f 250.of 60 dagen.
De arbeider-opzichter L.S. die zich
in verband met de kolenaffaire zou
hebben laten omkopen werden even
eens vrijgesproken.
De gedetineerde stoker S.B. was niet
verschenen. Over zijn vonnis sprak de
rechtbank zich niet uit.
(Van onze co
J)UITSLAND is in de laatste t
mislukte conferentie van 1
pers van heel de wereld komei
ook in internationale politieke
opwerpen, of men na de eerst
fout heeft begaan door de moi
te schaffen. Wanneer er nog ei
rijk gestaan had of wanneer t
Duitse staten geregeerd hadden
het lijkt wel mosterd na de mai
nazi-beweging het hoofd omhi
geen ührerHitier op het toi
en geen tweede wereldoorlog g
héél de wereld véél gelukkiger
Men zegt, dat zelfs de commun
van overdreven sympathieën i
schuldigen) na de tweede were
het niet een verstandige polit
monarch te geven, tegen wie zi
en die de teugels van het bewi
WANNEER men veel ellende i
staan heeft en niemand er
maar een flauw idee van heeft,
de naaste toekomst er zal uil
wanneer men al sedert jaren
naar iets verlangd heeft en men
zijn verwachtingen telkens weet
nieuw in ijle rook opgaan, dan i:
begrijpelijk, dat men voor zijn gei
oog weer beelden uit een tijd
langvervlogen glorie ziet opdoe
de Duitse adelaar, die onder I
kaal was en die zo lang op een 1
met een hakenkruis erin heeft m
(of mogen) zitten, draagt weer
zijn keizerskroon, koningen, groc
togen en andere vorsten en vo
zwaaien weer hun scepter in dit t
strekte (en niet wreed door een
ren Gordijn in een westelijk er
oostelijk deel gesneden) rijk en
het hoofd van alle Duitse stervel
troont weer een „Kaiser" in
verblindende glans. Het is vaal
alsof de Duitsers voor de hard
nuchtere werkelijkheid van het I
naar de romantiek van het ver
willen vluchten.
De Duitsers houden ervan iema
vereren en hem, wanneer hij be
door dik en dun te volgen. We h<
er al genoeg voorbeelden van g
„Wij Duitsers zijn kuddevolk", zi
zer dagen nog een internationaal
maarde Duitse geleerde tegen mi
sprak met overtuiging, maar er
ook wel wat spijtigs in zijn sten
had lang onder andere volkere:
woond.
Het komt herhaaldelijk voor
Duitsers, wanneer ze 's avondi
paar glazen bier of wijn gedri
hebben, gezamenlijk een lied a;
fen met de woorden „Wir wolle
sern Kaiser Willem wieder ha
„Willem" is een verbastering vai
helm; en met die Wilhelm is,
u wel begrepen zult hebben,
Wilhelm II, bedoeld. Maar Wilhe
al in 1941 in Doorn gestorven e
nóch zijn tijd komt terug.
yELE DUITSERS verlangen na
rugkeer van de monarchie,
zij de continuïteit van dit stelse
kiezen boven dat der steeds wii
de presidenten. Dat is kortelini
bleken, toen een opinie-onderzoel
ingesteld inzake de eventuele h
kiezing van de binnenkort aftre
president Heuss. Het grootste di
procent, was voor zijn herbenoi
24 procent toonde zich nogal
schillig en hield er geen op\
op na, en slechts 13 procent wa
een andere candidaat, hoewel de
te van die mensen niet eens 1
vertellen voor wie.
Wanneer mep thans het Duits
zou vragen, of de monarchie h'
moet worden of niet, zou zeer
een aanzienlijk percentage ver
de voorkeur aan een monarch
systeem te geven.
In de laatse jaren is de bela
ling van de Duitsers voor vors
personages aanzienlijk gestegen
haaldelijk verschijnen in de p
wel voornamelijk in de rijk
treerde weekbladen die hier
tische oplagen bereiken lang
kelen over hen, met tal van
dingen. Enorme foto's prijken
op de eerste pagina. Zij trekker
neer ze in krantenkiosken e
-stalletjes hangen, heel veel aa
Vooral wanneer nog schitterenc
nen en diademen, prachtige uni
en ordegewaden, hermelijnen n
degens, sterren en kruisen en
met pluimen erop bij de opnai
pas gekomen zijn. Zulke perit
vliegen weg.
De sedert 1918 vacante Duit
zerskroon heeft in Juli 1951 eei
we candidaat gekregen: prins
Ferdinand van Hohenzoliern, di
de dood van zijn vader, ex-kro'
Wilhelm (die indertijd op Wii
heeft gezeten) diens opvolger
den was.
De huidige pretendent is 46 ji
werd nog in de glanstijd van I
zerrijk in het Marmeren Pa
Potsdam geboren, waarin thans
tijden zijn wèl veranderd! e
taurant voor Russiche sovjet-of
ondergebracht is.
Tussen de twee oorlogen ii
deze prins een poos als eei
monteur in de autofabrieken v:
ri Ford in Buenos Aires en in
gewerkt. Thans woont hij rus
zijn vrouw, de Russische groo
Kira, en hun zeven kinderen,
buitenwijk van Bremen. Van
dommen der familie Hohenzo!
niets meer over. De landgoede