EEN GREEP De Rijwielhal nieuwe V/M Scheepsrampen behandeld door Belgische onderzoeksraad Vele Duit nog i CONTINENT DER EENZAMEN POORTER PHAFF'S VRIESMAN'S Adverteren LAATSTE NIEUWS De Blauwe Wimpel Onverantwoordelijk navigeren werd zwaar gestraft Republiek is „Lichtzinnigheid van de schipper" Prijzen Staatsloterij Oude gloriedronu herleven Een jaargang van de Wimpel gebonden vormt een prachtig boek van de zee 522sfe STAATSLOTERIJ 4e Klas - 10e lijst ZO IETS ZAG NOG NOOIT TEVOREN Zon geweldige sortering De nieuwe afwasbare stof DAAROM komt, ziet en overtuigt U J. HENSTRA LAAT 172 GROENLAND, CONTINENT DER EENZAMEN VRAAG en AANBOD Te koop aangeb.: Ï9 koop gevraagd Abonneert U op dit blad Er is nu iets nog beter dan VIM: met M3 nog meer en kin niet krassen .i WIJ MOFFELEN EN BIEZEN JAN BLOKLAND's RIJWIELHANDEL - Slaapkamer- 12 Ameublementen NIEUW! NIEUW! VRUCHTENWIJN ZWARTE BESSEN 1 LITER SLIJTERIJ en WIJNHANDEL IS EEN GOED BESLUIT DE „COST GAET VOOR DE BAET" STEEDS UIT Willy Jeanninne" en Victoire Roger Dodelijke val van trap Wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken Twee doden door gladde wegen Uitspraken malversaties Rijkswerf WOENSDAG 8 MAART 1954 uit het laatst verschenen nummer van Maandblad van de zee, de zeeman en de schepen onder redactie van ANTHONY VAN KAMPEN De mysterieuze beelden op het Paas-eiland ©Gevangenisschepen...., een aller vreemdste vloot Het werk van de zeeschilder Willem van der Does St. Malo..... de Bretonse piraten- vesting Voorts een unieke collectie nationaal en internationaal fotomateriaal ABONNEMENT: F 10.- PER JAAR Laat U voor een abonnement noteren bij uw boekhandelaar of rechtstreeks bij ADMINISTRATIE DE BLAUWE WIMPEL 1ste Weteringplantsoen 8 Amsterdam C. HOGE PRIJZEN ƒ1000 1789 7219 10433 11571 12092 13817 18615 400 1654 3846 3874 6276 7637 18567 19328 ƒ200 1102 2737 2966 3593 3760 5627 6568 6728 .490 7786 11335 12220 12466 12476 13313 13896 14877 14921 14959 15082 15199 15451 16789 18956 20015 20115 21146 21694 Prijzen van 80.— 1210 220 428 450 468 932 2000 2025 111 115 243 266 348 376 495 577 645 710 777 785 836 910 998 3071 082 099 351 381 386 504 568 652 814 871 4211 382 460 511 514 521 598 605 691 799 813 863 899 5114 245 426 569 610 709 762 805 6010 164 201 222 225 232 334 448 483 509 513 546 547 605 643 651 733 755 802 7070 093 217 328 338 421 474 577 596 722 732 764 826 959 975 8090 091 200 302 344 412 432 493 515 598 684 708 790 970 9033 090 182 600 720 10083 279 306 620 688 720 842 963 978 11013 121 148 488 558 643 733 745 799 809 810 830 12007 061 327 384 527 574 773 799 819 923 947 13126 160 185 201 270 350 383 522 649 713 763 816 830 854 859 993 14042 242 352 573 583 614 726 911 15002 075 262 265 277 390 559 577 800 854 883 926 946 16001 150 160 178 195 253 316 322 503 518 558 17108 218 295 315 348 411 513 609 645 664 887 18191 254 431 579 629 742 764 860 951 971 996 19201 301 318 430 456 519 747 817 820 923 20187 241 252 275 329 475 564 638 871 874 921 969 21021 100 200 303 465 682 721 751 830 896 910 914 973 1012 047 213 225 410 417 633 676 844 868 2004 071 270 275 393 412 757 759 975 982 8022 031 237 274 512 526 818 827 4005 049 253 289 520 553 761 784 958 991 6047 087 338 355 665 681 6013 026 370 399 669 683 879 901 7016 050 332 346 622 648 806 842 8002 018 277 321 457 458 603 632 857 892 9001 041 199 206 528 542 703 740 10002 014 246 250 434 447 801 813 11015 062 314 326 052 062 228 300 436 443 696 711 886 958 083 131 282 299 445 471 778 817 986 995 037 053 280 338 580 613 828 832 084 105 321 395 581 589 812 837 088 097 360 363 683 747 100 180 477 534 712 714 931 935 062 108 351 360 652 656 843 857 029 051 337 352 490 500 643 734 925 928 071 079 288 354 566 586 769 808 021 060 272 302 469 515 860 873 089 095 328 400 104 114 336 355 448 473 777 804 992 183 212 312 313 521 531 870 885 058 074 360 365 628 661 886 892 113 131 420 453 649 685 861 873 099 133 374 433 783 834 183 187 540 541 752 762 938 947 116 142 381 390 693 743 866 920 066 102 376 402 525 527 762 764 944 989 101 134 374 383 606 637 980 995 131 156 326 337 550 589 878 924 143 188 412 435 117 162 364 366 497 507 807 831 224 242 319 349 556 574 896 932 142 151 380 450 698 730 914 973 143 168 474 488 706 707 889 928 203 220 509 518 858 899 227 236 567 608 765 853 958 194 198 424 548 756 789 927 985 143 151 424 446 528 531 768 782 135 147 414 424 653 670 180 192 368 371 607 671 942 996 212 224 495 510 163 209 382 402 562 605 835 842 246 263 364 380 683 687 970 974 170 211 480 505 777 797 190 209 498 510 717 742 935 952 228 249 658 660 982 983 249 347 618 665 860 869 208 281 564 600 797 799 185 215 448 450 533 595 786 853 170 195 493 516 695 697 227 236 401 414 734 772 236 277 512 519 .NTETJjJN- 539 821 12004 264 665 896 13024 406 618 852 14005 213 482 607 849 15025 261 502 655 913 16003 358 648 824 17013 117 564 885 18044 438 735 901 19056 517 793 996 20036 258 514 827 21011 270 454 680 901 594 617 894 920 012 021 330 378 585 603 918 941 083 092 414 427 620 652 874 939 068 072 262 326 483 491 664 669 881 887 045 057 294 371 503 521 713 736 935 936 008 027 364 378 658 666 852 857 023 024 204 209 611 648 892 965 068 094 461 505 747 748 930 968 139 204 607 610 810 838 074 082 282 298 597 621 840 844 013 047 279 291 505 524 686 703 903 924 649 690 698 932 945 989 051 081 153 432 438 442 682 791 792 952 967 999 148 192 199 479 503 507 678 712 719 943 966 116 118 195 334 349 364 504 507 508 674 677 691 906 986 080 087 104 376 434 441 557 593 631 749 750 763 986 988 041 086 113 394 450 459 719 736 743 866 892 933 028 045 046 286 325 426 714 729 758 180 197 199 522 618 654 762 766 775 976 984 265 357 366 612 631 659 845 850 907 710 787 791 819 172 175 224 262 456 463 472 509 806 835 836 890 286 299 319 323 514 586 597 613 793 818 831 841 206 207 211 212 397 398 431 462 541 544 559 572 694 716 762 785 119 225 249 252 450 472 479 493 638 641 648 650 781 795 855 897 141 196 474 526 747 794 949 968 067 071 437 438 786 831 266 328 532 572 802 811 976 079 099 519 550 847 867 252 259 348 432 657 661 678 706 793 804 811 835 476 496 499 503 666 689 744 780 952 965 986 987 084 091 093 138 154 163 237 299 349 378 388 407 424 471 632 658 690 745 780 814 817 863 866 886 915 092 093 105 124 189 218 244 304 313 327 345 370 372 403 555 556 573 600 604 625 657 714 834 836 845 849 867 879 939 981 992 Mui-voering zijde Taffet moiree - Chantung - Chins Cretonne - Ruitstof Galon - Goud galon - Bandfluweel Koordwoel- band en Karkassen. ook nu los te verkrijgen. Geen Plastic. Het maximum aan lichtsterkte en mini mum aan prijs. in ff Gisteravond vertelde ANTHONY VAN KAMPEN in HET GULDEN VLIES over een aantal van zijn belevenissen op dat allermerkwaardigste arctische eiland Groenland, dat hjj de naam gaf van „Continent der Eenzamen". Het gehele relaas van zijn tocht, met als hoogte punten het bereiken van Sermersuaq (De Ijs kap) en 's werelds Noordelijkste Eskimo-neder zetting, Thule, leest U in zijn boek Rijk geïllustreerd met foto's van SIEBE VAN DER ZEE. In prachtband 7.90 Van de 2e druk Is nog een beperkt aantal ex. verkrijgbaar. Uw boekhandelaar heeft het boek voor U! Enige 2e hands heren- en damesrijwielen vanaf f 25. jóngens, en meisjesrijwielen van 712 jaar, als nieuw f 55. Jan Blokland's Rijwiel handel, Luttik-Oudorp 3. Tel. no. 3485. Bakoven, min. afmetingen L 55, Br. 37, H. 25 binnen werks. Kinderbox met vloer tje. Ritsevoort 18. Tel. 3070- Aga Petr. Radiator en gr. Eng. kinderauto. Pr. Bern- hardstraat 8, Egmond aan Zee. Grijze goed onderhouden kinderwagen te koop. Oude gracht 48. Het Naaimachine Huis. Nog enige prima ingeruilde hand machines vanaf f 40. m. g. Rep. aan alle merken. J. H. de Boer, Geestersingel 56, Alkmaar. Tel. K 2200 3175. Winkler Prins Ene., laatste druk, f 300 plus verzend kosten. Br. onder letter A 197 bür. v. d. blad. Een groot en een klein buf fet, grote tafel. Te bevragen Voordam 12. 2e Hands militaire schoe nen, in alle maten. Braunech, Ridderstr. 1, naast V. D. Mantelpak, maat 42, Voor- dam 12, Tussen 7 en 8 uur. Buffet, crapaud, tafel, 2 stoelen, spiegel, schilderijen, krantenbak, tafeltje. Te bevr. Doelenstraat 34, Woensdag avond van 7.30 tot 8.30 uur. Z. g. a. n. kinderwagen. Br. onder letter no. A 198 bur. v. d. blad. VWVVSA^VVVVVVWSA^V O" li uiawkf bp makkeliiker VIM nog beter! Het lijkt onmogelijk als U denkt aan alles wat 't al voorU deed. En toch is 't zo. Die frisse gele bus bevat een nieuwe VIM, van een nieuwe samenstelling. VIM schuimde, maat kijk eens hoe 't nü schuimt: veel beter, veel vlugger. Dat snelschuim tekent snel af met zelfs het koppigste vuil. Met zo weinig moeite. Probeer het maar. En voel dan ook even hoe zacht VIM is, zacht, dus veilig. Glad en glanzend schoon maakt 't alles. En geen cent duurder, hoor. UW VINGERTOPPEN VERTELLEN U ALLES Zo zacht is VIM al aan de toppen van Uw vingersU begrijpt hoe veilig het is. Zo glad. zo glanzend schoon is al wat U reinigt met VIMgeen spoor meer van vet of vuil. Je hoep zelf haast niets te doen: VIM doet 'tl C'\ f r e\A M Uw RIJWIEL eerste klas met nieuwe spat borden, kogels en vet. Naam waarborgt kwa liteit. Vesta- en Voorzorg zegels worden aange nomen. Luttik Oudorp 3, hoek Bierkade, Tel. 3485 - Alkmaar KEUS UIT: ALLEEN MIENT 6—8 ALKMAAR Bij het inzenden van num- merbrieven op advertenties wordt beleefd verzocht het juiste nummer in de linker bovenhoek van de enveloppe prima kwaliteit, g|C slechts hivV Met gratis miniatuur ALKMAAR, TELEFOON 2453 SNAARMANSLAAN 32 ff ft (Van. onze speciale verslaggever) DE BELGISCHE ONDERZOEKSRAAD voor de Zeevaart te Oostende heeft uitspraak gedaan in de zaak over het vergaan van de Belgische kotter „Willy Jeanninne", de O 65 in de ochtend van 27 November van vorig jaar bij de Eierlandse vuurtoren op Texel en over de stranding en het vergaan van de Oostendse kotter O 265, de „Victoire Rogier" op 10 November op de Haaksgronden bij Den Helder. Bij het eerste onge val kwamen drie mensen om het leven. De matroos van de wacht, Brackx, werd door de raad gestraft met de ontzegging, om vier maan den als matroos van de wacht tè varen. De schipper Hubert Antierens van de „Victoire Rogier", die zijn schip op de Haaks verspeelde, werd gestraft met de ontzegging van het recht om gedurende twee jaar in deze hoedanigheid te varen. bemanningsleden van zijn schip kwa men om het leven en de andere opva renden werden gered door de motor- strandreddingboot „Joan Hodshon". De Onderzoeksraad voor de Zeevaart was van mening dat bij het slechte zicht en de onmogelijkheid om de positie van de O. 65 te bepalen in ieder geval de schipper of twee leden van de beman- F)E O. 65, de „Willy Jeanninne", stond onder bevel van schipper-eigenaar Hubert van Acker, 46 jaar oud. Drie ning op de brug hadden moeten staan. De matroos van de wacht, Brackx, die van matroos Bruyneel de wacht over nam om 6.45 en opdracht kreeg een bepaalde koers te sturen, heeft ver zuimd van tijd tot tijd de dieptemeter te raadplegen en voorts heeft hij om 7.20 uur een licht vooruit voor het lichtschip Texel aangezien. Als gevolg daarvan heeft hij de koers gewijzigd om niet te dicht langs het lichtschip te stomen. Hij heeft, meende de raad, zonder grote ondervinding, en zonder kennis van de grondbeginselen van na vigatie gehandeld naar beste weten en kunnen. Na het zien van de vuurtoren, waarbij hij dus ontdekte dat het niet een lichtschip maar de Eierlandse vuurtoren was, had hij in ieder geval de schipper moeten waarschuwen. Dit heeft hij niet tijdig gedaan. De raad was tenslotte van oordeel dat matroos Brackx de ontvangen opdracht om de koers te volgen, niet heeft opgevolgd en dat hij groot gebrek heeft getoond aan vakkundig overleg, plichtsbesef en verantwoordelijkheidszin. Om die re denen is hij gestraft met de ontzeg ging, om vier maanden als matroos van de wacht te varen. „Victoire Roger" yOORTS werd het stranden en ver gaan van de O. 265, de „Victoire Roger" behandeld en uitspraak gedaan iQ deze zaak. De O. 265 verliet op 21 October de haven van Oostende en liep op 10 November het Nieuwediep binnen om een gewonde motordrijver aan land te brengen. Bij het verlaten van Den Helder strandde de kotter op de Haaksgronden. De bemanning werd door de reddingboot „Prins Hendrik" van boord gehaald. De Raad kwam tot de conclusie, dat schipper Victor An tierens Den Helder heeft verlaten, zon der de hulp van een loods te hebben ingeroepen en zonder zich te hebben laten inlichten over de bebakening in die omgeving, terwijl hij wei wist tus sen welke gevaarlijke ondiepten hij zijn vaartuig diende te sturen. Hij heeft voorts op een kritiek ogenblik de brug verlaten om de motor na te zien en daarbij geen orders aan de roerganger gegeven. De raad was van mening dat de schipper zijn vaartuig eerst ten anker had moeten brengen. De raad was verder van oordeel dat de schipper vaartuig en bemanning zonder enige grond of noodzakelijkheid aan groot onheil heeft bloot gesteld en dat het stranden en vergaan van het schip uitsluitend te wijten is aan de onbegrijpbare lichtzinnigheid en roe keloosheid van schipper Antierens. Om die redenen heeft de Raad voor de Zee vaart hem gestraft met de ontzegging van het recht om gedurende twee jaar in deze hoedanigheid te varen. Triest is het levenseinde geweest van de 86-jarige heer B., die in zijn woning aan de Romerkerkweg te Be verwijk van de trap viel en na enkele uren aan dé gevolgen is overleden. Het ongeluk geschiedde tijdens de af wezigheid van de echtgenote, die even een boodschap was gaan doen en die bij haar thuiskomst haar man dodelijk gewond onder aan de trap vond. De landbouwer C. R. te Wieringen is gistermorgen door de Alkmaarse meervoudige kamer vrijgesproken van het feit, dat hij onder de invloed van alcohol een auto bestuurd zou hebben. Op 21 Januari had hij met een vriend van hem, De B., in de buurt van de Slingerweg gereden. Volgens de lezing van verdachte en van De B., zou de laatste achter het stuur geze ten hebben en R. dus onschuldig zijn. De wagen was op een gegeven mo ment met één der achterwielen in een afwateringsgreppel geraakt en daar gestrand. De mogelijkheid was voor de rechtbank niet ter zitting uitgeslo ten dat verdachte en getuige toen van plaas verwisseld zouden zijn, waar door alleen de indruk gewekt kon zijn dat verdachte niet gereden had. De getuigenverklaringen van enkele weggabruikers waren echter zo tegen strijdig en het onderzoek der wacht meesters die proces-verbaal hadden opgemaakt, was volgens de officier van Justitie, mr A. W. Holsteyn der mate onvolledig geweest, dat hij zich wegens gebrek aan bewijs genoodzaakt zag vrijspraak te requireren. De rechtbank kon zich hierbij aan sluiten en deed onmiddellijk uitspraak. Het achtjarige zoontje van de fami lie H. uit Nijmegen is gisteren op de Berg en Dalseweg te Nijmegen uitge gleden en tegen een passerende trolley bus terechtgekomen. De jongen was op slag dood. Op de weg NijmegenDen Bosch on der Haasch is de 18-jarige wielrijder M. van O. met zijn fiets op het rijwiel pad geslipt en midden op de weg door een passerende auto gegrepen. Ongecorrigeerd 4e klasse He lijst Ongecorigeerd HOGERE PRIJZEN f 1.500 2829 f 1.000 10069 f 400 8103 17329 f 200 1231 2748 5037 9117 9906 11280 14950 18975 14808 9545 18573 1249 3207 5462 9148 10768 13050 15737 19690 21784 11354 20674 1425 4421 6135 9325 11164 13093 15952 14910 16751 1441 4434 7414 9370 11213 14054 17115 2578 4870 8930 9765 11215 14392 17198 Gisteren heeft de Alkmaarse recht bank uitspraak gedaan in de zaak te gen de kolenhandelaar D.B., die be trokken is geweest bij malversaties aan de Rijkswerf. In het laatste hem ten laste gelegde was hem verweten dat hij een arbeider aan de Rijkswerf met steekpenningen zou hebben be werkt om kolenrestanten, die aan 'iet Rijk zouden toebehoord hebben in diens hand te spelen. Hij werd vrijge sproken. Wegens heling van een partij door de stoker S.B. gestolen rijksgoe deren werd hij echter veroordeeld tot een boete van f 250.of 60 dagen. De arbeider-opzichter L.S. die zich in verband met de kolenaffaire zou hebben laten omkopen werden even eens vrijgesproken. De gedetineerde stoker S.B. was niet verschenen. Over zijn vonnis sprak de rechtbank zich niet uit. (Van onze co J)UITSLAND is in de laatste t mislukte conferentie van 1 pers van heel de wereld komei ook in internationale politieke opwerpen, of men na de eerst fout heeft begaan door de moi te schaffen. Wanneer er nog ei rijk gestaan had of wanneer t Duitse staten geregeerd hadden het lijkt wel mosterd na de mai nazi-beweging het hoofd omhi geen ührerHitier op het toi en geen tweede wereldoorlog g héél de wereld véél gelukkiger Men zegt, dat zelfs de commun van overdreven sympathieën i schuldigen) na de tweede were het niet een verstandige polit monarch te geven, tegen wie zi en die de teugels van het bewi WANNEER men veel ellende i staan heeft en niemand er maar een flauw idee van heeft, de naaste toekomst er zal uil wanneer men al sedert jaren naar iets verlangd heeft en men zijn verwachtingen telkens weet nieuw in ijle rook opgaan, dan i: begrijpelijk, dat men voor zijn gei oog weer beelden uit een tijd langvervlogen glorie ziet opdoe de Duitse adelaar, die onder I kaal was en die zo lang op een 1 met een hakenkruis erin heeft m (of mogen) zitten, draagt weer zijn keizerskroon, koningen, groc togen en andere vorsten en vo zwaaien weer hun scepter in dit t strekte (en niet wreed door een ren Gordijn in een westelijk er oostelijk deel gesneden) rijk en het hoofd van alle Duitse stervel troont weer een „Kaiser" in verblindende glans. Het is vaal alsof de Duitsers voor de hard nuchtere werkelijkheid van het I naar de romantiek van het ver willen vluchten. De Duitsers houden ervan iema vereren en hem, wanneer hij be door dik en dun te volgen. We h< er al genoeg voorbeelden van g „Wij Duitsers zijn kuddevolk", zi zer dagen nog een internationaal maarde Duitse geleerde tegen mi sprak met overtuiging, maar er ook wel wat spijtigs in zijn sten had lang onder andere volkere: woond. Het komt herhaaldelijk voor Duitsers, wanneer ze 's avondi paar glazen bier of wijn gedri hebben, gezamenlijk een lied a; fen met de woorden „Wir wolle sern Kaiser Willem wieder ha „Willem" is een verbastering vai helm; en met die Wilhelm is, u wel begrepen zult hebben, Wilhelm II, bedoeld. Maar Wilhe al in 1941 in Doorn gestorven e nóch zijn tijd komt terug. yELE DUITSERS verlangen na rugkeer van de monarchie, zij de continuïteit van dit stelse kiezen boven dat der steeds wii de presidenten. Dat is kortelini bleken, toen een opinie-onderzoel ingesteld inzake de eventuele h kiezing van de binnenkort aftre president Heuss. Het grootste di procent, was voor zijn herbenoi 24 procent toonde zich nogal schillig en hield er geen op\ op na, en slechts 13 procent wa een andere candidaat, hoewel de te van die mensen niet eens 1 vertellen voor wie. Wanneer mep thans het Duits zou vragen, of de monarchie h' moet worden of niet, zou zeer een aanzienlijk percentage ver de voorkeur aan een monarch systeem te geven. In de laatse jaren is de bela ling van de Duitsers voor vors personages aanzienlijk gestegen haaldelijk verschijnen in de p wel voornamelijk in de rijk treerde weekbladen die hier tische oplagen bereiken lang kelen over hen, met tal van dingen. Enorme foto's prijken op de eerste pagina. Zij trekker neer ze in krantenkiosken e -stalletjes hangen, heel veel aa Vooral wanneer nog schitterenc nen en diademen, prachtige uni en ordegewaden, hermelijnen n degens, sterren en kruisen en met pluimen erop bij de opnai pas gekomen zijn. Zulke perit vliegen weg. De sedert 1918 vacante Duit zerskroon heeft in Juli 1951 eei we candidaat gekregen: prins Ferdinand van Hohenzoliern, di de dood van zijn vader, ex-kro' Wilhelm (die indertijd op Wii heeft gezeten) diens opvolger den was. De huidige pretendent is 46 ji werd nog in de glanstijd van I zerrijk in het Marmeren Pa Potsdam geboren, waarin thans tijden zijn wèl veranderd! e taurant voor Russiche sovjet-of ondergebracht is. Tussen de twee oorlogen ii deze prins een poos als eei monteur in de autofabrieken v: ri Ford in Buenos Aires en in gewerkt. Thans woont hij rus zijn vrouw, de Russische groo Kira, en hun zeven kinderen, buitenwijk van Bremen. Van dommen der familie Hohenzo! niets meer over. De landgoede

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 6